tip-battery02 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:47:
Ik wil graag een Tosot/Gree aanschaffen. Als ik volgens de diverse formules mijn benodigde vermogen schat kom ik uit op 4kW, maar zo lezend naar de reacties in dit topic lijkt dat te krap te zijn.
Het is een rijtjeswoning van 90 m2 uit 1955. Deze wordt volledig gerenoveerd met 80 m2 vloerverwarming (16 mm, 10 cm h.o.h.), triple glas, schuimbeton, dakisolatie, spouwmuurisolatie enz. Ik heb dus ook geen indicatie van een bestaand gasverbruik.
Kan ik voor de zekerheid beter voor 6kW gaan?
Dan heb ik nog een tweede vraag waarmee ik hoop dat iemand me wilt helpen. Er is geen bestaande thermostaat in het huis en aangezien alles toch overhoop ligt kan ik alle kanten op. Moeten de externe luchtsensor en de thermostaat beiden bedraad op de warmtepomp aangesloten worden? Welke draden moet ik precies trekken in de woning?
Hoi, hierbij mijn idee:
Geen gasverbruik in de nieuwe situatie bekend maakt rekenen met koevlaas lastig,
Wat is de RD-waarde van de vloer, dak en muur-isolate in de nieuwe situatie?
Maak de buislengte per vloerverwarmingsgroep niet te lang, geen 100m maar zeg maar 75 als dat nog kan.
Lees de beschreven situatie in artikel "https://www.qrz.com/db/PA2BB" eens. Kan je een beetje met jouw situatie vergelijken en je mogelijk helpen bij je keuze.
Wat vooral belangrijk is ga je de WP ook douchewater verwarmen?
Rijtjeswoning en WP; let op het lawaai. Ga je daar in verdiepen. De meeste huidige buitenunits zijn te lawaaierig voor rijtjeswoningen. Echter de ontwikkelingen gaan door en inmiddels stillere op de markt, hier "https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77596478#77596478 " staan wat genoemd dacht ik.
Bedenk dat een te grote WP gaat pendelen en dat verkort de levensduur.
Op je 2e vraag: Lastig antwoord te geven. Eea is wat je wilt, afstand en waarschijnlijk WP afhankelijk hoe je gaat regelen. Bij vele kan het draadloos, eea afhankelijk merk/type en de kennis die je er zelf in wilt en kunt steken. Echter door de steeds meer voorkomende EMC (veroorzaakt door fietsladers, goedkope telefoonladers , zonnepaneel omvormers, modulerende Airco's en WP's ...) is draadloos voor op termijn niet aan te bevelen.
Bij onze Gree is de kabel naar het bedieningskastje afgeschermd. Ik heb hem verlengt met afgeschermde netwerkkabel.
Met de kennis van nu zou ik op de plek van de thermostaat een wat grotere doos in de muur maken met 2x 3/4 installatie buis er naar toe zodat je altijd de gewenste bekabeling kan leggen.
Suc6 verder met de renovatie.