Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 07:28
JVB_WP schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:57:
Hi Allen,

Hierbij een nog een filmpje over de uitvoeren aanpassingen aan de Gree, dit via een administrator account (denk ik) het werkt bij mijn WP (Olympia Splendid / Gree) niet precies zo. krijg niet overal een pincode menu.
Misschien bij jullie machines wel !

Filmpje behandeld drie dingen;
https://www.youtube.com/watch?v=obIzvyZUNHU

1. Aanpassen compressor frequentie

2. Aanpassen (het veel gevraagde verder terug moduleren) pompsnelheid CV water

3. Aanpassen ventilator snelheid bij meerdere parameters

inhoudelijk kan ik er niets over zeggen of het werkt.

Doe er je voordeel mee!

Gr.
Ik ga dit straks na werktijd direct proberen! De 4kw pompen hebben echter wel andere software.
Laat vanavond meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 22:41
Hi Allen,

Hierbij een nog een filmpje over de uitvoeren aanpassingen aan de Gree, dit via een administrator account (denk ik) het werkt bij mijn WP (Olympia Splendid / Gree) niet precies zo. krijg niet overal een pincode menu.

Doe er je voordeel mee!

Gr.
Werkt niet helaas, ook nog niets vernomen van forumleden die een Gree WP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 09:46
Hi Allen,

Doe er je voordeel mee!

Gr.
Lijkt het zelfde filmpje als die Sjors Hendriks aandroeg, zie post van donderdag 21 december 2023 12:10 _/-\o_

Bij mij , Gree Versati III 4kW, werkt het niet.

[ Voor 2% gewijzigd door miro010 op 11-11-2024 15:21 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Net ff gekeken, moest toch even naar huis, helaas geen succes met de pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-03 14:54
Ik ben nieuw hier, wel alles door gelezen. Mijn situatie is iets anders: ik heb nl een 8kW all-in-one dus incl SWW (180ltr)
Is een vrijstaande woning uit 1994 van 145m2, vloer en dak extra geïsoleerd en overal minimaal HR++.

De installatie aan laten leggen door een regionaal bedrijf, technisch goed maar kom er niet uit met hun over instellingen. en aansturing.
WP wordt aangestuurd door een Honeywell DT4 (door hun geadviseerd) maar ben daar niet helemaal gelukkig mee, Ik heb de honeywell nu op 20,5 staan maar daar kan die zowel AAN als UIT sturen. Dus om enige rust in de WP te krijgen heb ik de honeywell nu op minimaal 30 minuten aan, minimaal 10 minuten uit en maximaal 1X per uur schakelen.
Liever had ik een thermostaat waar ik een hysterese kan instellen, die kennen ze niet......
Ik kan wel de pompinstellingen aanpassen zoals in: YouTube: Versati噪音异常程序优化后参数设置 Parameter settings after optimization of Versat... uitgelegd wordt.
Is er iemand van jullie die de Gree aanstuurt dmv een aan/uit thermostaat? En zoja ben je daar dan blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 12:07
Ik heb vorig seizoen gedraaid met een externe thermostaat. Dat werkt goed. Je hebt wel een relais nodig om 230v te schakelen, maar dan kun je iedere aan/uit thermostaat gebruiken. Voor mij was er één nadeel aan. De stille modus werkt niet.

Dit seizoen doe ik het anders. Je moet even weten dat ik de WP alleen gebruik voor vloerverwarming. Ik maak gebruik van de modbus interface (heb ik in dit forum al eens beschreven). Via de modbus interface kan ik de WP aan en uit zetten, precies zoals je dat via de knop op de controller kunt doen. Ik heb in Home Assistant dus een thermostaat geconfigureerd die de WP via de modbus aan en uit zet.
Daarbij zet ik ook steeds de stille modus weer aan, want die wordt iedere keer dat de WP stopt automatisch uitgezet. Verder heb ik de gree ingesteld op regelen op water out temperatuur. Via die modbus zet ik die WOT op 28 voor buitentemperaturen boven 8°, 30 boven 4° en daaronder 32. Dus, een stooklijn die ik zelf bepaal.

Maar zonder modbus kun je prima de externe thermostaat gebruiken en afhankelijk van de gebruikte thermostaat een in te stellen kleine hysteresis, echter zonder stille modus.

WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
Ik heb protocolversie V24, programmaversie V25.
Qua verwarming is beneden alles vvw -> ca 65m2, de verdieping met radiatoren met speedcomfort in combinatie met het thermokoppel van 27 graden.

Stille modus werkte van de zomer wel op tijdinstelling, maar op moment dat het ook de verwarming aan ging was dat over. Ik heb het nu op "ALWAYS ON" staan en dat gaat nu al een aantal weken goed.

Dus in combi met Honeywell DT4 blijft stille modus actief.
Maar die Honeywell is dus de boosdoener in mijn geval denk ik, zal de netatmo eens voorstellen. Kijken hoe ze daar op reageren.

Honeywell heeft naar mijn weten ook geen vaste hysterese, zeker geen instelbare en veroorzaakt in mijn situatie dus een onrustige WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Koelec schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:55:
Ik heb vorig seizoen gedraaid met een externe thermostaat. Dat werkt goed. Je hebt wel een relais nodig om 230v te schakelen, maar dan kun je iedere aan/uit thermostaat gebruiken. Voor mij was er één nadeel aan. De stille modus werkt niet.

Dit seizoen doe ik het anders. Je moet even weten dat ik de WP alleen gebruik voor vloerverwarming. Ik maak gebruik van de modbus interface (heb ik in dit forum al eens beschreven). Via de modbus interface kan ik de WP aan en uit zetten, precies zoals je dat via de knop op de controller kunt doen. Ik heb in Home Assistant dus een thermostaat geconfigureerd die de WP via de modbus aan en uit zet.
Daarbij zet ik ook steeds de stille modus weer aan, want die wordt iedere keer dat de WP stopt automatisch uitgezet. Verder heb ik de gree ingesteld op regelen op water out temperatuur. Via die modbus zet ik die WOT op 28 voor buitentemperaturen boven 8°, 30 boven 4° en daaronder 32. Dus, een stooklijn die ik zelf bepaal.

Maar zonder modbus kun je prima de externe thermostaat gebruiken en afhankelijk van de gebruikte thermostaat een in te stellen kleine hysteresis, echter zonder stille modus.
Hier regel ik het ook zo naar jouw idee (staat op Github beschreven), super. Alleen (nog) geen WOT ingesteld. Vervelend is dat de pomp blijft draaien met als nadeel dat ik op de 1e verdieping (daar hebben we LTV radiatoren) gesuis hoor. Als we thuis zijn dan wordt de WP nog wel eens uitgezet en later weer aan.
@Koelec hoe doe jij dat of laat je de WP altijd aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Johan59 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:45:
Ik heb protocolversie V24, programmaversie V25.
Qua verwarming is beneden alles vvw -> ca 65m2, de verdieping met radiatoren met speedcomfort in combinatie met het thermokoppel van 27 graden.
@Johan59 Heb je een Versati III of IV?

[ Voor 42% gewijzigd door miro010 op 12-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
miro010 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:49:
[...]

@Johan59 Heb je een Versati III of IV?
Het is een Versati III

Vermogen van de pomp staat nu nog op HIGH, wil daar binnenkort ook eens mee gaan spelen. Puur om te zorgen dat de WP langere runs gaat maken op een zo laag mogelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Johan59 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:40:
[...]

Het is een Versati III

Vermogen van de pomp staat nu nog op HIGH, wil daar binnenkort ook eens mee gaan spelen. Puur om te zorgen dat de WP langere runs gaat maken op een zo laag mogelijk verbruik.
Waar staat dat in het display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
miro010 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:48:
[...]

Hier regel ik het ook zo naar jouw idee (staat op Github beschreven), super. Alleen (nog) geen WOT ingesteld. Vervelend is dat de pomp blijft draaien met als nadeel dat ik op de 1e verdieping (daar hebben we LTV radiatoren) gesuis hoor. Als we thuis zijn dan wordt de WP nog wel eens uitgezet en later weer aan.
@Koelec hoe doe jij dat of laat je de WP altijd aanstaan?
Je moet onderscheid maken tussen stroom krijgen en inschakelen.
De WP moet altijd stroom krijgen. Dat is vooral belangrijk in de winterperiode bij kans op vorst. De WP beschermt zichzelf tegen vorst en dat kan alleen als hij stroom krijgt. Met inschakelen bedoel ik ofwel via externe thermostaat aan of via schijfje op Gree controller systeem ingeschakeld.
Dat laatste doe ik geautomatiseerd via de modbus interface.
De waterpomp gaat bij mij pas aan als de compressor aangaat. Dit kan ik zien via de modbus interface. En hij gaat uit na de run. Je kunt dit ook zien in het energieverbruik als je de WP aansluit via een slimme stekker met powermeetfunctie. Echter, ik denk dat de waterpomp wel aanblijft als de buitentemperatuur nabij of onder het vriespunt komt. Let wel ik gebruik alleen de mode Heat. Wellicht is dit allemaal iets anders als je Heat+Hot water hebt ingesteld.

Nog even over het energieverbruik. Als de WP stroom krijgt maar idle is dan verbruikt hij 10 Watt. Onder een bepaalde buitentemperatuur gaat de crackcase heater aan en dan wordt het 30W. Als ook de waterpomp draait zit je op 80W. Als ook compressor aangaat dat is het laagste vermogen bij mij (4kw unit) 500. Moduleren daarboven: 800, 1200, 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Koelec schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:33:
[...]

Je moet onderscheid maken tussen stroom krijgen en inschakelen.
De WP moet altijd stroom krijgen. Dat is vooral belangrijk in de winterperiode bij kans op vorst. De WP beschermt zichzelf tegen vorst en dat kan alleen als hij stroom krijgt. Met inschakelen bedoel ik ofwel via externe thermostaat aan of via schijfje op Gree controller systeem ingeschakeld.
Dat laatste doe ik geautomatiseerd via de modbus interface.
De waterpomp gaat bij mij pas aan als de compressor aangaat. Dit kan ik zien via de modbus interface. En hij gaat uit na de run. Je kunt dit ook zien in het energieverbruik als je de WP aansluit via een slimme steker met powermeetfunctie. Echter, ik denk dat de waterpomp wel aanblijft als de buitentemperatuur nabij of onder het vriespunt komt. Let wel ik gebruik alleen de mode Heat. Wellicht is dit allemaal iets anders als je Heat+Hot water hebt ingesteld.
Idd het kan verwarring opleveren WP aan/uit.
WP aan/uit doe ik via de modbus, de stroom blijft er altijd op ivm de door jou aangehaalde reden. Nog een reden is dat 1x per week de pomp 15min draaid. Zo geprogrammeerd in de tijdklokprog in de WP, zie eerder een bericht in dit draadje.
De coil_crankcase_heater gaat hier aan als de WP een buitentemp meet van onder 5 gr C.
WP aan/uit automatiseren heb ik nog niet aangedurft, maar ga er nu maar toch eens naar kijken.
Thx

@all FYI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPUmSGLh1j36a9EkM743SIIz6Ac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1qSHmUmBf4LhpUqyLBhxq6Sn.png?f=user_large
Stroomverbruik verloop afgelopen nacht tot moment van schrijven:
1: 13W WP op off, bu temp >5gr
2: 36W WP op off, bu temp <=5gr. Rond 2 uur was het 5 gr en de coil_crankcase_ heater aangegaan.
3: Rond 6:25 is de WP op on gezet en 10min later stijgt het verbruik naar rond de 700W in silent mode.
Aan het eind van 3, rond 10:10 benaderde de kamertemp op 0,2gr (20gr) de afteschakelen temp (20,2gr) en gaat de WP terug in vermogen. Dit is nog net te zien rechts in het plaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door miro010 op 14-11-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
Anticky schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:00:
[...]

Waar staat dat in het display?
Bij mij via startscherm de tegel "FOUTCODES" met pin 000048
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IMTvQ_lqyyH6stmMGf0YH9Q-RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEVpsaAVVx2zCv1AQN61k1Kj.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens op scherm 5 van 6 de onderste keuze, die kan ik op "LOWEST"-"LOW"- "MEDIUM" - "HIGH" zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D-j8ZK7oWn3LM9AjnQdiPmN3ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbtY9YfPS4YOLigK0WpQ9eZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Johan59 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]

Vervolgens op scherm 5 van 6 de onderste keuze, die kan ik op "LOWEST"-"LOW"- "MEDIUM" - "HIGH" zetten.

[Afbeelding]
Niets herkenbaars hier bij mijn 4kW protocol version V12, program version V15.
Ik kon niet verder dan pagina 4/4.
Hoe heet de parameter? HWPS Limit Function?

[ Voor 4% gewijzigd door miro010 op 13-11-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
miro010 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:03:
[...]

Niets herkenbaars hier bij mijn 4kW protocol version V12, program version V15.
Ik kon niet verder dan pagina 4/4.
Hoe heet de parameter? HWPS Limit Function?
Dat is inderdaad HWPS Limit Function.

Ik heb na installatie van het systeem (mrt 24) een aantal keer een nieuw scherm gekregen omdat ik geen tijdsinstellingen meer doen. Kwam ik later zelf achter dat je dat kunt verhelpen door systeem even compleet van spanning af te halen.
Laatste keer zijn door iemand van de importeur (de Versati man daar) alle instellingen nagelopen en eventueel aangepast. Ik heb toen van alles schermen een foto gemaakt om zelf als back-up te hebben, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Johan59 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ook maar vier schermen op mijn Gree monoblock versati III 10KW deze heb ik in 2022 geinstalleerd.

wat bedoel je eigenlijk met "pin 000048"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
ik heb een Gree monoblock versati III 10KW die in 2022 geinstaleerd is .
Sinds kort zie ik op de app van de Gree WP geen realtime sensor waarden meer, wel statische maar daar heb ik niets aan omdat ik door een verlengde temp sensorkabel een fluctuerende waarde van 0,5 graden had en zo dus eerder de bovenwaarde en onderwaarde haalde zodat ik toch 0,5 graag hysterese had .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:29:
ik heb een Gree monoblock versati III 10KW die in 2022 geinstaleerd is .
Sinds kort zie ik op de app van de Gree WP geen realtime sensor waarden meer, wel statische maar daar heb ik niets aan omdat ik door een verlengde temp sensorkabel een fluctuerende waarde van 0,5 graden had en zo dus eerder de bovenwaarde en onderwaarde haalde zodat ik toch 0,5 graag hysterese had .
Zie mijn post van donderdag 14 december 2023 21:49:
Bij mij was de t-room-remote ook onrustig, fluctueerde wel 0.4 tot 0.5 graden in korte tijd. Voorlopig heb ik dat opgelost door over de draadjes een condensator van 100uF te zetten om de boel wat te stabiliseren. Hierna fluctueert het tussen 0.1 en 0.2 graden.

Aanvulling op bovenstaand bericht:
Ik heb de orig kabel verlengt met shielded utp. De condensator zit daar waar ik de orig kabel heb verlengt. Dit is om praktische redenen. Mogelijk is het beter om in zijn geheel een shielded UTP kabel te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnykYwcwIgu3k2u80Lq4rnGgsJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zwqm6xG3S37RbXJQJwgBy35j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door miro010 op 14-11-2024 07:32 ]

• Anticky
miro010 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:05:
[...]

Zie mijn post van donderdag 14 december 2023 21:49:
Bij mij was de t-room-remote ook onrustig, fluctueerde wel 0.4 tot 0.5 graden in korte tijd. Voorlopig heb ik dat opgelost door over de draadjes een condensator van 100uF te zetten om de boel wat te stabiliseren. Hierna fluctueert het tussen 0.1 en 0.2 graden.

Aanvulling op bovenstaand bericht:
Ik heb de orig kabel verlengt met shielded utp. De condensator zit daar waar ik de orig kabel heb verlengt. Dit is om praktische redenen. Mogelijk is het beter om in zijn geheel een shielded UTP kabel te nemen.
[Afbeelding]
Goed om te weten, dank daarvoor. Ik heb overigens ook utp kabel gebruikt om te verlengen.
Wilde eigenlijk weten of de app nog werkt als voor de laatste update van 31 okt 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:34:
[...]
Goed om te weten, dank daarvoor. Ik heb overigens ook utp kabel gebruikt om te verlengen.
Wilde eigenlijk weten of de app nog werkt als voor de laatste update van 31 okt 2024.
Ik ben el even de connectie kwijt met de WP via wifi en mis het niet echt.
Mss wel handig tijdens vakanties om de WP een beetje te monitoren.
Is het bekend wat de veranderingen zijn van de laatste update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
Ik zie alleen wat verschil in de vormgeving. Geen nieuwe mogelijkheden volgens mij. Ik gebruik de app alleen om te kijken of er een firmware update is (via de modbus interface kan ik natuurlijk veel meer zien en aanpassen). Dat is nu versie 6.04. Die is van een jaar geleden. Heb ik destijds wel geïnstalleerd. Geen idee wat die nieuwe versie oplost aan bugs. Daar is geen enkele info over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
miro010 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:09:
[...]

Ik ben el even de connectie kwijt met de WP via wifi en mis het niet echt.
Mss wel handig tijdens vakanties om de WP een beetje te monitoren.
Is het bekend wat de veranderingen zijn van de laatste update?
Ja, zie afb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-t370Vplu3IPpq8UOvqF6SVhpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btFgc89NxG77aHoThtvkqnSB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Koelec schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:32:
Ik zie alleen wat verschil in de vormgeving. Geen nieuwe mogelijkheden volgens mij. Ik gebruik de app alleen om te kijken of er een firmware update is (via de modbus interface kan ik natuurlijk veel meer zien en aanpassen). Dat is nu versie 6.04. Die is van een jaar geleden. Heb ik destijds wel geïnstalleerd. Geen idee wat die nieuwe versie oplost aan bugs. Daar is geen enkele info over te vinden.
Zie mijn voorgaande inbreng. De versie die ik nu heb van de Gree app is 1.21.0.14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
Voor mij niet interessant wat ze aan de gree app aanpassen. De firmware van de WP zelf, wat daar aan wordt veranderd is belangrijk om te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
Anticky schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:19:
[...]
Heb ook maar vier schermen op mijn Gree monoblock versati III 10KW deze heb ik in 2022 geinstalleerd.

wat bedoel je eigenlijk met "pin 000048"
Om in dat scherm te komen moet ik de pincode invoeren, ik snap niet waarom want de code staat gewoon in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:47:
Ik heb inmiddels een kleine update;

Sinds het warmer weer is heb ik de warmtepomp uit staan omdat anders de circulatiepomp continu blijft lopen met een verbruik van ~70 watt(85watt totaal vermogen permanent).

Nou ben ik weer eventjes aan het proberen geweest, want je CV pomp vind het natuurlijk niet prettig om langdurig stil te staan.

Bij instellingen heb ik bij de week timer 1 dag en 1 periode op valid gezet, en een tijd ingegeven van totaal 7 minuten en zo springt de CV pomp aan, je kan het eigenlijk als een pompschakelaar zien nu, de rest blijft inactief omdat de temperaturen hoog genoeg zijn.

Waarom hij op 7 minuten staat, is omdat de cv pomp na ca. 2 minuten aanspringt en mijn brein die 5 minuten draaitijd wil hebben. :P
Adv bovenstaand idee voor een pompschakelaar had ik het ook zo ingesteld van de zomer (via het weekprog via het GREE schermpje. Ter test op zaterdag en zondag van 10 uur tot 10:15 uur 's morgens de pomp aan. En het is zo blijven staan tot nu:)
De WP was gisteren de boel te verwarmen en rond 10uur ging hij op toen onverklaarbare reden uit, vorige week ook al. Aanvankelijk kon ik geen oorzaak vinden tot ik aan de "pompschakeling" dacht. Als om 10:15 de "pompschakeling" klaar was en het verwarmen was hierdoor onderbroken, het schuifje in het display stond voor 10uur op "ON" werd na 10:15 het schuifje niet meer op "ON" gezet. Schijnbaar wordt door deze interruptie het WP schuifje op Öff" gezet.De WP bleef in silent mode staan. Doe je voordeel ermee als het je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Hallo, ik vraag mij af of ik de displaykabel van mijn Gree WP kan verlengen of moet je een orginele langere kabel uit een stuk ervoor gebruiken?

Heeft iemand hier al ervaring mee, of weet hier iets meer van? oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:48:
Hallo, ik vraag mij af of ik de displaykabel van mijn Gree WP kan verlengen of moet je een orginele langere kabel uit een stuk ervoor gebruiken?

Heeft iemand hier al ervaring mee, of weet hier iets meer van? oOo
STP kabel of te wel shielded UTP kabel moet kunnen. Vooral zorgen dat de afscherming doorverbonden wordt tussen orig kabel en de STP kabel.
Contact maken met de afscherming van de orig kabel was hier wel ff een dingetje maar lijkt gelukt.
Beter is de kabel aan één stuk te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door miro010 op 19-11-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Mijn warmtepomp is al de heledag bezig, stook zo'n 24kw de grond in, niet normaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Robke15 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:14:
Mijn warmtepomp is al de heledag bezig, stook zo'n 24kw de grond in, niet normaal..
Oh, ik zit al op 29KW en stook nu 40% zuiniger t.o.v. vorig jaar bij zelfde temperatuur buiten. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
  • Laatst online: 03-07 00:05
Ja met deze temperaturen onder de 5 graden zet ik de warmtepomp niet meer uit.
Overdag t-water out 35 en vanaf 22.00 op 33 graden, zit nu op 19 kw zal 20 kw worden per 24 uur.
Je moet het over het hele jaar bekijken en hopen dat niet al je buren zo’n warmtepomp kopen want dan gaat vanzelf het licht uit in de winter.

• Robke15
Bespaarodaaro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:53:
Ja met deze temperaturen onder de 5 graden zet ik de warmtepomp niet meer uit.
Overdag t-water out 35 en vanaf 22.00 op 33 graden, zit nu op 19 kw zal 20 kw worden per 24 uur.
Je moet het over het hele jaar bekijken en hopen dat niet al je buren zo’n warmtepomp kopen want dan gaat vanzelf het licht uit in de winter.
Dat klopt. Alleen ik haal de setpoints niet. Hij staat op 32°, en word niet hoger dan 28.5.. even puzzelen! Leuk om er zo mee bezig te zijn 😛

• miro010
@Robke15 ; 24kW lijkt veel, maar omgerekend naar gas zit je op ongeveer 2,5m3. Is dat veel voor jouw situatie?
Gisteren , 20nov 2024, heeft de 4kW Gree, T_waterout op 28grC, hier een run gedraaid van 9 en 4 uur en toen een kleine 12kW verstookt.

Aanvulling FYI: de WP draaide in de silent mode en de t-waterout bereikte een max temp van 26,5 gr. Vooralsnog vind ik het prima zo.
Uit eerdere ervaring rond 10 jan 2024 bij 2 nachten -7 was de woonkamer rond de 19gr bij een max t-waterout van 24,5gr in de silentmode.

[ Voor 40% gewijzigd door miro010 op 21-11-2024 13:37 ]

• Robke15
miro010 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:27:
@Robke15 ; 24kW lijkt veel, maar omgerekend naar gas zit je op ongeveer 2,5m3. Is dat veel voor jouw situatie?
Gisteren , 20nov 2024, heeft de 4kW Gree, T_waterout op 28grC, hier een run gedraaid van 9 en 4 uur en toen een kleine 12kW verstookt.
Ik verbruikte vorig jaar november tussen de 2 en de 5m3 gas per dag, en dat was inclusief sww.

Heb zojuist de weerstatistieken van nov 2023 en nu bekeken, het is kouder nu dus het is inderdaad wel redelijk netjes.

De pomp hield de woning op ca. 20.9°, setpoint is 22° dat haalde hij niet op silence mode, straks eventjes zonder silence mode geprobeert, alsof er een heli in de tuin staat. 😂

Heb een mooie ombouw gemaakt dus zal die wel even goed moeten isoleren.

• Johan59
Anticky schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:29:
[...]

Oh, ik zit al op 29KW en stook nu 40% zuiniger t.o.v. vorig jaar bij zelfde temperatuur buiten. _/-\o_
Ik heb gisteren (8kW installatie) met 1 run voor SWW 29.1 kWh gebruikt, voor het SWW heb ik wel de Silent Mode uit moeten zetten (dat trok die niet helemaal)
T water out op 32, ook dat is met Silent mode met een buitenT van 2-3 graden ook een brug te ver, hij komt dan maar tot een graad of 30.
Vandaag zal denk ik beter zijn, van 11 tot 14.30 uit geweest omdat het zonnetje in huis scheen.

Staan je instellingen die je aangepast hebt en daardoor een lager gebruik hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Johan59 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:11:
[...]

Ik heb gisteren (8kW installatie) met 1 run voor SWW 29.1 kWh gebruikt, voor het SWW heb ik wel de Silent Mode uit moeten zetten (dat trok die niet helemaal)
T water out op 32, ook dat is met Silent mode met een buitenT van 2-3 graden ook een brug te ver, hij komt dan maar tot een graad of 30.
Vandaag zal denk ik beter zijn, van 11 tot 14.30 uit geweest omdat het zonnetje in huis scheen.

Staan je instellingen die je aangepast hebt en daardoor een lager gebruik hier?
Ik had het advies gerkregen bij de inbedrijstelling, om vanuit 35 gr T-water out en een delta van 5 aan te houden en evt als je setpoint niet haalt van 35 richting 45 tegaan, afhankelijk van de buiten temperatuur.

Heb nu dus delta van 5 T-water out 37 en setpoint overdag19 en id avond naar 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan59
Ik ben benieuwd of mijn verbruik een beetje in lijn is met jullie verbruik. Afgelopen maand heb ik 403 kWh gebruikt in de Gree voor verwarming een SWW. Hoe is dat bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Johan59 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:55:
Ik ben benieuwd of mijn verbruik een beetje in lijn is met jullie verbruik. Afgelopen maand heb ik 403 kWh gebruikt in de Gree voor verwarming een SWW. Hoe is dat bij jullie?
Ik denk dat 403 kWh helemaal niet verkeerd is.
Hier verbruik Gree verwarming 359Kwh.
SWW dmv WPboiler 112Kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
Bij mij de warmtepomp 318kWh en de wpboiler 84kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:21
Verbruik voor de maand November is hier 465kw.
Dit voor het verwarmen van een oppervlakte van +- 160 m2 met een ingestelde aanvoertemp van 33 graden.
Temperatuur wordt geregeld door een externe thermostaat en is constant +- 20-21 graden.
Ik gebruik een 10kw Gree op 3 fasen.

[ Voor 19% gewijzigd door VonNickstein op 02-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 09:46
hallo,

Afgelopen week heb ik een aantal radiatoren ( oude Leden ) vervangen door een aantal Jaga's.

Op dit moment een 6 tal jaga's, 30m2 vloerverwarming( nog wel met externe pomp) en nog een oude leden radiator van 3.00 bij 60. Leidingwerk 26 flex, die bijna direct overgaat in 2tal 22 staal, en 1 20mm flex. geen buffervat. WP is een 8kw Olimpia identiek als de Gree.

Wp laten lopen, na een klein half uur kwam de error Hp-strom.schak.

Alle radiatoren nogmaals ontlucht en het systeem bijgevuld tot ongeveer 1.7 bar. Ruim een week goed gefunctioneerd.

Nu komt de melding Hp-strom.schak weer terug.

Zou het kunnen dat het filter schoongemaakt moet worden? ( ik heb in t leiding werk een lucht en vuil filter zitten spiro ) het heeft volgens mij met de weerstand te maken en de druk maar ik kom er niet helemaal goed achter.

Mocht iemand iets weten, waar het eventueel mee t maken zou kunnen hebben? alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Tombuurman88 op 03-12-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Tombuurman88 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:40:
hallo,

Afgelopen week heb ik een aantal radiatoren ( oude Leden ) vervangen door een aantal Jaga's.

Op dit moment een 6 tal jaga's, 30m2 vloerverwarming( nog wel met externe pomp) en nog een oude leden radiator van 3.00 bij 60. Leidingwerk 26 flex, die bijna direct overgaat in 2tal 22 staal, en 1 20mm flex. geen buffervat. WP is een 8kw Olimpia identiek als de Gree.

Wp laten lopen, na een klein half uur kwam de error Hp-strom.schak.

Alle radiatoren nogmaals ontlucht en het systeem bijgevuld tot ongeveer 1.7 bar. Ruim een week goed gefunctioneerd.

Zou het kunnen dat het filter schoongemaakt moet worden? ( ik heb in t leiding werk een lucht en vuil filter zitten spiro ) het heeft volgens mij met de weerstand te maken en de druk maar ik kom er niet helemaal goed achter.

Mocht iemand iets weten, waar het eventueel mee t maken zou kunnen hebben? alvast bedankt
Omdat je radiatoren hebt vervangen zou ik toch nog op zoek gaan naar lucht.
Ik heb deze melding ook aantal keer gehad en was het meestal lucht. Heb het ook 1 keer gehad toen er teveel
radiator kranen dicht stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Tombuurman88 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:40:
hallo,

Hallo, Ik denk ook aan lucht, verder kan het nooit kwaad je filter te controleren.
Hier heb je een link naar een er informatieve site miss kan het je helpen, https://warmtepomp-weetje...omp-storing-en-reparatie/

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Johan59 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:55:
November 2024 WP verbruik, hier in Salland 30m2 vloerverw en een aantal LTV's op de boven verdieping en aanbouw het verbruik 153kWh met Gree 4kW in alleen silent mode. WP is alleen voor verwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door miro010 op 05-12-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
Bedankt voor de reacties!

Helaas gaat het nog niet helemaal goed, de pomp start op, gewenste temperatuur wordt bereikt. Na enkele uren toch weer dezelfde melding.

Filter schoongemaakt, water was niet erg vies.

Ook de pomp nogmaals op ontluchten gezet, niet het gewenste resultaat.

Zou het kunnen dat er lucht in de warmtepomp achter blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Tombuurman88 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:56:
Bedankt voor de reacties!

Helaas gaat het nog niet helemaal goed, de pomp start op, gewenste temperatuur wordt bereikt. Na enkele uren toch weer dezelfde melding.

Filter schoongemaakt, water was niet erg vies.

Ook de pomp nogmaals op ontluchten gezet, niet het gewenste resultaat.

Zou het kunnen dat er lucht in de warmtepomp achter blijft?
Zie bericht van Bespaarodaaro:
Bespaarodaaro in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"

Maw het "Air removal"programma een half uur laten lopen. Heeft bij mij geholpen. En tijdens het verwarmen alle kranen open. Hebben alle koppelingen wel de juiste (= voldoende) opening ivm met doorstroming? En niet te veel knie koppelingen?

[ Voor 14% gewijzigd door miro010 op 05-12-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
Ik ga vanavond even controleren of toch alle radiatoren wel open staan.

Bij het vervangen van een aantal radiatoren zijn dezelfde onderblokken blijven zitten, ik bedenk mij nu dat als de Jaga's verkeerd zijn aangesloten daar ook de nodige weerstand van zou kunnen ontstaan...

Bedankt voor de hulp, ik zal even berichten mocht het gelukt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Update;

Inmiddels ontdekt dat de drukverschilregelaar op de bypass niet goed werkte. Na afstellen haalt hij de setpoints wel goed nu, flow ging direct omhoog op alle groepen.

De delta T van 3° regelt hij nu ook goed. Voorheen bleef hij maar rond de 1 a 2° bungelen, soms wat meer door het knijpen van de groepen.

Nu staat alles vrijwel maximaal open, sommige groepen wat meer geknepen om de flow gelijkmatig te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tombuurman88
Tombuurman88 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:39:
Ik ga vanavond even controleren of toch alle radiatoren wel open staan.

Bij het vervangen van een aantal radiatoren zijn dezelfde onderblokken blijven zitten, ik bedenk mij nu dat als de Jaga's verkeerd zijn aangesloten daar ook de nodige weerstand van zou kunnen ontstaan...

Bedankt voor de hulp, ik zal even berichten mocht het gelukt zijn.
Het probleem is opgelost.

Na meerdere keren ontluchten, extra ontluchters geplaatst te hebben zonder succes.

Filter had ik al schoon gemaakt, ook geen succes.

Voor de zekerheid ook nog maar het Y vuilfilter opgehaald, bleek helemaal verstopt te zitten. na het vullen van het circuit, draait alles sinds 2 dagen weer goed.

Bedankt voor de tips Allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Wat fijn dat het opgelost is, maar wat is een Y vuilfilter ?

[ Voor 40% gewijzigd door Anticky op 11-12-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:56:
Wat fijn dat het opgelost is, maar wat is een Y vuilfilter ?
Vuilfilters, zoals een Y-filter, kunnen vuildeeltjes tot een grootte van 400 micrometer (0,4 mm) tegenhouden bij de eerste doorgang.
@Tombuurman88 : thx, een eye opener om ook dat filter bij het in het te plannen onderhoud niet te vergeten.

• Anticky
miro010 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, vervelend.
Ff bij mij gekeken en de draadjes zitten bij jouw in een andere volgorde dan bij mij, zie mijn plaatje hierboven.
Dit kan als de andere kant hiermee correspondeert.

Kan je een beetje solderen?
Ik zou eerst proberen:
- WP uit! (=Stroom eraf)
- de kabel 5 a 10cm inkorten
- de metalen stekertjes uit de blauwe houder halen en de metalen stekertjes van de draadjes peuteren en deze weer op de kabel solderen.
- de metalenstekertjes en weer in jouw juiste volgorde in blauwe houder schuiven
Ik hoef je vast niet te vertellen dat je de +12V draad niet op een andere plek moet doen.
Mogelijk is de boel hiertegen beveiligd maar je weet het nooit of er iets in het display of je warmtepomp sneuvelt.

Een andere optie is de draadjes in de kabel 1 voor 1 doormeten. Is iets meer werk maar beter.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Suc6.
We vernemen vast je vorderingen/oplossing :)
Ander problem maar ik wil deze kabel verlengen, kan ik dat ongestraft, hoe heten deze connectors en waar kun je ze kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Ongestraft niet. Aan de lengte zit echt een limiet en hoeveel weet ik niet.
Ook het type kabel is bepalend ivm interferentie. Bij verkeerde kabel kan deze gaan optreden als antenne voor stoorsignalen en dat ga je niet willen.
Ik heb geen echt passend antwoord op je vraag.
Als kabel zou ik het proberen met stp kabel (CAT6A) en misschien een paar EMC ferriet clamps aan het begin en eind.
Wat voor connectors je nodig hebt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:09:
Ongestraft niet. Aan de lengte zit echt een limiet en hoeveel weet ik niet.
Ook het type kabel is bepalend ivm interferentie. Bij verkeerde kabel kan deze gaan optreden als antenne voor stoorsignalen en dat ga je niet willen.
Ik heb geen echt passend antwoord op je vraag.
Als kabel zou ik het proberen met stp kabel (CAT6A) en misschien een paar EMC ferriet clamps aan het begin en eind.
Wat voor connectors je nodig hebt weet ik niet.
Ik heb deze kabel probleemloos verlengd, heb een UTP kabel getrokken, daar de stekker aan gesoldeerd en het werkt vlekkeloos tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:07:
[...]

Ik heb deze kabel probleemloos verlengd, heb een UTP kabel getrokken, daar de stekker aan gesoldeerd en het werkt vlekkeloos tot op heden.
Hoeveel meter verlengd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robke15
Ongeveer een meter of 7.
Heb ook de temperatuurvoeler er aan gesoldeerd, werkt ook zo goed als prima, enige nadeel is dat het schermpje warm word waardoor de temp. Waardes afwijken zodra het schermpje wat langer aan staat.

[ Voor 36% gewijzigd door Robke15 op 23-12-2024 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Ik heb nou de warmtepomp een ruime tijd gewoon heen laten doen, hij moduleerde op het begin goed na het afstellen van de drukverschilregelaar op de bypass, nou ineens niet meer, aanvoertemp blijft weer op 27° staan, retour 25°... Woning 20,6° en loopt 24/7.. wat een rare manier van verwarmen heeft die machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Robke15 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:28:
Ik heb nou de warmtepomp een ruime tijd gewoon heen laten doen, hij moduleerde op het begin goed na het afstellen van de drukverschilregelaar op de bypass, nou ineens niet meer, aanvoertemp blijft weer op 27° staan, retour 25°... Woning 20,6° en loopt 24/7.. wat een rare manier van verwarmen heeft die machine.
Het is ook een inverter dus reageerd op alles duk, temp en retour temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Anticky schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:46:
[...]

Het is ook een inverter dus reageerd op alles duk, temp en retour temp.
Dat zou hij inderdaad wel moeten doen, maar als ik een setpoint van 32° instel, zou hij toch naar dat setpoint toe moeten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Robke15 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:14:
[...]

Dat zou hij inderdaad wel moeten doen, maar als ik een setpoint van 32° instel, zou hij toch naar dat setpoint toe moeten gaan?
Ik weet niet hoe jouw instellingen staan,je kan de Gree het beste op T- water out zetten, als hij opT- Room staat gaat de Gree "eigen stooklijn" bepalen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Bespaarodaaro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:45:
[...]

Ik weet niet hoe jouw instellingen staan,je kan de Gree het beste op T- water out zetten, als hij opT- Room staat gaat de Gree "eigen stooklijn" bepalen lijkt het.
Ik heb dezelfde ervaring. Op T-room bereikt de Gree 4kW het setpoint van (bij ons) 28 graden niet, meestal 26 graden. De kamer komt prima op temp, wel lange runs 4 tot 10 uur afhankelijk van het klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
miro010 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Op T-room bereikt de Gree 4kW het setpoint van (bij ons) 28 graden niet, meestal 26 graden. De kamer komt prima op temp, wel lange runs 4 tot 10 uur afhankelijk van het klimaat.
Als je de setpoint niet bereikt komt dit door ofwel quiet mode staat aan (unit is dan begrensd qua vermogen) of flow is te laag. Mogelijk verdeler staat niet geheel open of te kleine diameter buis gebruikt. Bij mij gaat er in quiet mode 16 Liter per minuut doorheen en anders 20 liter.

Ik heb beste ervaring met regelen op T-water out.
T-outside > 8° -> setpoint 28°, quiet mode aan.
4° < T-outside < 8° ->setpoint 30°, quiet mode aan.
0° < T-outside < 4° -> setpoint 33°, quiet mode uit.
T-outside < 0° -> setpoint 35°, quiet mode uit.
De setpoint en quit mode kun je op de controller of via de app steeds aanpassen volgens dit schema. Ik heb echter een modbus interface en doe dit geautomatiseerd, waarbij ik ook nog de unit aan en uitzet op basis van kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Koelec schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:27:
[...]

Als je de setpoint niet bereikt komt dit door ofwel quiet mode staat aan (unit is dan begrensd qua vermogen) of flow is te laag. Mogelijk verdeler staat niet geheel open of te kleine diameter buis gebruikt. Bij mij gaat er in quiet mode 16 Liter per minuut doorheen en anders 20 liter.

De setpoint en quit mode kun ik op de controller of via de app steeds aanpassen volgens dit schema. Ik heb echter een modbus interface en doe dit geautomatiseerd, waarbij ik ook nog de unit aan en uitzet op basis van kamertemperatuur.
Hier draait de Gree 4kW in principe alleen in quiet mode (meer hebben we vooralsnog niet nodig) dmv jouw idee via de modbus.
Jouw nieuwe idee pak ik begin volgend jaar op. Wederom een leuk idee.
In de quiet mode gebruikt de Gree in de T-remote-room stand rond de 550W en en in de T-waterout stand rond de 750W staat me zo bij.

BTW hoe meet je hoeveel water de Gree rondpompt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koelec
miro010 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:17:
[...]

BTW hoe meet je hoeveel water de Gree rondpompt?
Haha, daar heb je nog een uitbreiding voor nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSknLItzUxEIz-c_PZUj92uohWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYojrI8IRmzCGchiNv4zCbCq.jpg?f=fotoalbum_large
Plaats een water flow sensor (€10.50 bij tinytronics) en verbind met een vrije I/O pin op de ESP32 die al hebt voor de modbus interface. Dan krijg je de flow binnen in Home Assistant. en Samen met delta T-water-out en T-water-in kun je dan ook het opgewekte thermisch vermogen berekenen. Als je ook nog de stekker van je Gree via een smart switch aansluit heb je ook het opgenomen vermogen. Deel opgewekte vermogen door opgenomen vermogen en je hebt de COP. Op dit moment bij buitentemperatuur 1° is de COP nu 2.9
Ik ga de flow meter uitbreiding ook nog delen met iedereen op Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Koelec schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:27:
[...]

De setpoint en quit mode kun ik op de controller of via de app steeds aanpassen volgens dit schema. Ik heb echter een modbus interface en doe dit geautomatiseerd, waarbij ik ook nog de unit aan en uitzet op basis van kamertemperatuur.
Hmm ja, de pomp staat tegen de muur van de verdeler buiten, van aansluiting pomp tot aansluiting verdeler zit ong 3,5 meter leidingwerk. 2,5 meter is uponor 25mm, verloopt naar 22mm koper.

Volgens de berekeningen zou dit voldoende zijn.

Op de flowmeters lees ik per groep 3 tot 4L flow af en het zijn 6 groepen. Dus 6x 3 is 18L flow totaal op zijn minst.

Zo gek allemaal, want de drukregelaar liet water door de bypass heen stromen, ik heb die afgesteld zodat het niet meer gebeurd en toen ging het eigelijk goed, en nu weer niet.

Toch maar een andere regeling gaan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Bespaarodaaro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:45:
[...]

Hier ga ik nu mee experimenteren, hij staat inderdaad op t-room.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Nou, op T water out werkt hij eindelijk zoals hij een beetje zou moeten werken, hij moduleert nu netjes, silentmode in timerfunctie werkt nu wel weer door spanningsloos gemaakt te hebben.

Vind het erg jammer dat de software zo enorm slecht is van de 4kw versie, en er geen reactie komt vanuit gree nederland en gree global.

Had liever een paar honderd euro meer uitgegeven achteraf.. maargoed op de kapotte printplaat, herrie, waardeloze software na moet ik het er maar mee doen en het werkt nu, huisje is lekker warm dus komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
Robke15 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:05:
Had liever een paar honderd euro meer uitgegeven achteraf.. maargoed op de kapotte printplaat, herrie, waardeloze software na moet ik het er maar mee doen en het werkt nu, huisje is lekker warm dus komt goed.
Lees even wat posts op het LG therma forum en je komt erachter dat het nog veel slechter kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Koelec schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Lees even wat posts op het LG therma forum en je komt erachter dat het nog veel slechter kan. ;)
Het gras is elders meestal groener;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Ai... Haha dat had ik niet verwacht!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robke15
Dit ziet er dan wel keurig uit.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KrAiT4B_RTqBq8lYj-aYgsHkKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AhZ4p001RFBb3tsqgOIUd3F0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Hier bij t-waterout 30gr silentmode 4Kw Gree in Salland 20250104:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHDWupSVtOLGtn9zyS8gDQB36U4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3dIVp5gQImNKZrF7TtsnAd4p.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIZvXFBbMysecJqLJYm4XD6dHKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/WJWlC4WFS41sGBfKeMxvddiX.gif?f=user_large

Zo krijgen we het hier voorlopig warm genoeg. Woonkamer zo rond de 20gr

update: De WP vandaag(20250505) rond 9:25uur de silentmode uitgezet (rode omlijning) en zie het verschil in opgenomen vermogen. Nu bereikt t-waterout wel de 30gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8lJPlLFU7bIoiiMlLtWZMyhtYQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eog7CgoMDQWxWHzazSZilJRb.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door miro010 op 05-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Iemand al nagedacht over het (jaarlijkse) onderhoud?
1) Mijn plan is jaarlijks de verdamper, of is het de condensor (afhankelijk van of je verwarmt of verkoelt?), schoonmaken. Ik bedoel die radiator die voor de ventilator zit als je naar de luchtstroom kijkt.
Iemand ervaring met dat schuimende spul of komt een sterk schoonmaakmiddel in een spuitfles diep genoeg tussen de lamellen.
2) Verder was ik van plan de ruimte waarin de printplaten zitten te inspecteren op vocht en viezigheid (bv ongedierte).
3) Ook de rest in de kast na te lopen op vreemde dingen zoals vuil, verteerde rubbers en lekkages en gepaste maatregelen te nemen.
4) Voor zover het niet eerder nodig is was ik 1x per 5 jaar een monteur in te schakelen ter controle F-gas
5) magneetfilter reinigen

Mijn vraag is welke middelen te gebruiken en hoor graag tips/adviezen welke middelen.
Zelf heb ik al diverse youtube filmpjes bekeken.en heb verschillende middeltjes gezien.
Verder zoek WP bedrijf in de buurt van Holten dat eventueel reparaties aan de GRee kan en wil plegen ingeval van storing die ik niet kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door miro010 op 06-01-2025 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:03:
Iemand al nagedacht over het (jaarlijkse) onderhoud?
1) Mijn plan is jaarlijks de verdamper, of is het de condensor (afhankelijk van of je verwarmt of verkoelt?), schoonmaken. Ik bedoel die radiator die voor de ventilator zit als je naar de luchtstroom kijkt.
Iemand ervaring met dat schuimende spul of komt een sterk schoonmaakmiddel in een spuitfles diep genoeg tussen de lamellen.
2) Verder was ik van plan de ruimte waarin de printplaten zitten te inspecteren op vocht en viezigheid (bv ongedierte).
3) Ook de rest in de kast na te lopen op vreemde dingen zoals vuil, verteerde rubbers en lekkages en gepaste maatregelen te nemen.
4) Voor zover het niet eerder nodig is was ik 1x per 5 jaar een monteur in te schakelen ter controle F-gas

Mijn vraag is welke middelen te gebruiken en hoor graag tips/adviezen welke middelen.
Zelf heb ik al diverse youtube filmpjes bekeken.en heb verschillende middeltjes gezien.
Verder zoek WP bedrijf in de buurt van Holten dat eventueel reparaties aan de GRee kan en wil plegen ingeval van storing die ik niet kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een kennis van mij zweert bij dat schuim, dus het proberen waard lijkt me.

Verder inderdaad slim om op vocht en ongedierte/vervuiling te controleren.

Via de Gree website kun je locale dealers/onderhoudsbedrijven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Via de Gree website kun je locale dealers/onderhoudsbedrijven vinden.
Ook voor niet door GREE nl geimporteerde WP's?
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Ook voor niet door GREE nl geimporteerde WP's?
We gaan het zien.
Durf ik niet te zeggen, zijn meerdere bedrijven door nederland heen. Daarvoor zou je contact op moeten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anticky
Welk onderhoud? zie linkhttps://www.youtube.com/watch?v=nDnhgtqio7k

De gree installateur van Gree uit Emmen beaamt dat de Gree monoblock Versati III geen onderhoud behoeft en alleen schoonhouden van evt bladeren volstaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Anticky op 06-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:31
Hi Allen,

Doe er je voordeel mee!

Gr.
Ik was benieuwd of iemand er nog in geslaagd was om dit toe te passen? En dan specifiek het terug moduleren van de pomp snelheid zou ik wel erg fijn vinden.

Ik heb zelf deze opties niet in het scherm van mijn gree versati 3

[ Voor 3% gewijzigd door Thejman1989 op 13-01-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
Onze warmtepomp houd het met -5° gewoon 20,3° in huis op silent mode!

Alleen gisteravond maakte hij echt een hard geluid, is dat de defrostmode? Bij view stond dat bij defrost: off.

Is dit bekend bij een van de 4kw broeders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:12:
Onze warmtepomp houd het met -5° gewoon 20,3° in huis op silent mode!

Alleen gisteravond maakte hij echt een hard geluid, is dat de defrostmode? Bij view stond dat bij defrost: off.

Is dit bekend bij een van de 4kw broeders?
Bij mij niet bekend.
Wat ik wel af en toe zie is een piek in het stroomverbruik van de WP, zie
miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"
Punt 1 en 3 op onderstaand plaatje. Mss dat hij dan op dat moment loeit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz6nvEOP7WHdm8mm6PeQKw_5zkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfipF7A7vZE6EUq01u5kkOb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Bij mij niet bekend.
Wat ik wel af en toe zie is een piek in het stroomverbruik van de WP, zie
miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"
Punt 1 en 3 op onderstaand plaatje. Mss dat hij dan op dat moment loeit.
[Afbeelding]
Klopt die piek is van het defrosten denk ik. Pompje loopt nu heel mooi, radiator van de badkamer loopt nu mee, badkamer voelt nu een stuk aangenamer aan.

Het harde geluid heb ik niet meer waargenomen, ik vermoed dat de waaier even uit balans is geweest door een bevroren klont aan een propellor. Hoor soms een stuk ijs eruit vliegen zelfs.

Onze woning is nu 24/7 stabiel 20.5° met een aanvoertemp van 28°, wil het echt kouder worden dan -5, is er 30° nodig meer niet tot nu toe.

Toch erg blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Klopt die piek is van het defrosten denk ik. Pompje loopt nu heel mooi, radiator van de badkamer loopt nu mee, badkamer voelt nu een stuk aangenamer aan.

Het harde geluid heb ik niet meer waargenomen, ik vermoed dat de waaier even uit balans is geweest door een bevroren klont aan een propellor. Hoor soms een stuk ijs eruit vliegen zelfs.

Onze woning is nu 24/7 stabiel 20.5° met een aanvoertemp van 28°, wil het echt kouder worden dan -5, is er 30° nodig meer niet tot nu toe.

Toch erg blij met het resultaat.
Dit is wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDojLxnP5pM19aWYfXTT4kzwyyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/DnbwIx5JrSxOgR56jPkyR5e6.gif?f=user_large
Bij 2 was een defrost volgens t-water_out.
We draaien in de silent mode t-water-out op 28 en halen het met deze bu temp (rond de -2) dat niet. Alleen in de vorstbescherming als de WP in rust (off) staat en niet hoeft te verwarmen. We hebben en houden de woonkamer zo prima op 19,5-20 gr. Prima zo.
Bij 1 , de eerste dip in t-water-out (rond 3:30 uur) is dat de pomp is gaan draaien. De 2e dip, rond 4 uur, mogelijk defrost al vind ik dat snel als ik kijk naar de frequentie dat de andere dips voorkomen.

De eerdere vreemde pieken heb ik al even niet meer gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door miro010 op 20-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Dit is wat ik zie:
[Afbeelding]
Bij 2 was een defrost volgens t-water_out.
We draaien in de silent mode t-water-out op 28 en halen het met deze bu temp (rond de -2) dat niet. Alleen in de vorstbescherming als de WP in rust (off) staat en niet hoeft te verwarmen. We hebben en houden de woonkamer zo prima op 19,5-20 gr. Prima zo.
Bij 1 , de eerste dip in t-water-out (rond 3:30 uur) is dat de pomp is gaan draaien. De 2e dip, rond 4 uur, mogelijk defrost al vind ik dat snel als ik kijk naar de frequentie dat de andere dips voorkomen.

De eerdere vreemde pieken heb ik al even niet meer gezien.
Oke netjes dat het zo lukt, hier lukt het ook goed.
Defrosten doet hij vrij veel wanneer het rond het vriespunt is, dampt lekker, werkt goed.

Ervaar jij toevallig ook als de binnentemperatuur boven setpoint komt de pomp gewoon door blijft lopen? Nu het warmer is word het binnen 21,5 graden.. heb room temp nu op 19° staan, t water out op 27°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Oke netjes dat het zo lukt, hier lukt het ook goed.
Defrosten doet hij vrij veel wanneer het rond het vriespunt is, dampt lekker, werkt goed.

Ervaar jij toevallig ook als de binnentemperatuur boven setpoint komt de pomp gewoon door blijft lopen? Nu het warmer is word het binnen 21,5 graden.. heb room temp nu op 19° staan, t water out op 27°.
Ja, temp doorschieten gebeurd hier ook, het gaat om een paar (2-3) tiende. De pomp loopt dan niet door want de WP wordt bij het bereiken van de doel temp op off gezet wordt, het zelfde zoals je het schuifje op het display op off zet.
Het stroomverbruik is dan rond de 35W tot 60W, afhankelijk van de buiten temp.
Het doorschieten wijd ik aan de afgifte van de warmte uit de massa van de vloer met vloerverwarming. Eea ook afhankelijk of de zon schijnt zoals vandaag. In het laatste geval schakel ik de WP eerder op off.
De temp regel ik dmv scripts naar idee van Koelec zoals eerder beschreven in dit draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Anticky schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:22:
Welk onderhoud? zie linkhttps://www.youtube.com/watch?v=nDnhgtqio7k

De gree installateur van Gree uit Emmen beaamt dat de Gree monoblock Versati III geen onderhoud behoeft en alleen schoonhouden van evt bladeren volstaat.
Wil hier nog even bijvermelden dat ik tijdens de vorst perioden de WP wat vond trillen, bleek in de holte vd fan ijs aanwezig was evenals 1 fanblad ook bedekt was met ijs.
Toen de WP pomp stilstond heb ik de fan ge de-iced met antivries uit de ruitontdooier vd auto.

Toch wat meer onderhoud dan gedacht van te voren, fan moet wel in balans blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Wil hier nog even bijvermelden dat ik tijdens de vorst perioden de WP wat vond trillen, bleek in de holte vd fan ijs aanwezig was evenals 1 fanblad ook bedekt was met ijs.
Toen de WP pomp stilstond heb ik de fan ge de-iced met antivries uit de ruitontdooier vd auto.

Toch wat meer onderhoud dan gedacht van te voren, fan moet wel in balans blijven.
Hmm, iets om over na te denken. Ja wel eens de WP hier wat meer herrie horen maken tijdens de vorstperiode. Hij gebruikte toen rond de 850W in de silent mode. Ik wijdde het aan dat hij harder moest werken en daarvoor de fan harder liet draaien. Volgende keer maar eens verder kijken.
Interessant hoe dat ijs daar ontstaat.
Zou het komen dat na een defrost het vocht, dat nog tussen de lamellen zit, naar de fan gezogen worden? En dan op maar 1 blad vast zet omdat deze toevallig kouder is?
BTW staat jou WP in een omkasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Hmm, iets om over na te denken. Ja wel eens de WP hier wat meer herrie horen maken tijdens de vorstperiode. Hij gebruikte toen rond de 850W in de silent mode. Ik wijdde het aan dat hij harder moest werken en daarvoor de fan harder liet draaien. Volgende keer maar eens verder kijken.
Interessant hoe dat ijs daar ontstaat.
Zou het komen dat na een defrost het vocht, dat nog tussen de lamellen zit, naar de fan gezogen worden? En dan op maar 1 blad vast zet omdat deze toevallig kouder is?
Hij heeft inderdaad ijsvorming op de waaierbladen, ik hoor het er af vliegen regelmatig.
Daarom maakte hij pas ook zo'n "herrie" bij mij.

Ook de mijne staat in een omkasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
miro010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:24:
[...]
Nee, ik kwam erachter nadat ik mijn hand op de WP legde en het een beetje voelde trillen.
Ik denk dat tijdens een defrost een beetje vocht vd mist op de fan naar onderafdroop en bevroor, en de volgende defrost weer zo en het fanblad dat het zwaarst is staat bij stilstand onderaan en krijgt weer een laagje vocht dat bevries bij het opnieuw gaan draaien vd fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:18
Hallo,

Ik heb de Gree 4kw nu 2 jaar in gebruik en bevalt me erg goed. Totaal nu 3800kw verbruikt. Wel helpt de zonneboiler ook een klein beetje mee met verwarmen. Vooral in het najaar en voorjaar zie je dit soms goed terug.
Verder nog geen storing gehad of onderhoud gedaan.

Hoe bevalt jullie de warmtepomp en hoe gaat het met storingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
S. Belshof schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:15:
Hallo,

Ik heb de Gree 4kw nu 2 jaar in gebruik en bevalt me erg goed. Totaal nu 3800kw verbruikt. Wel helpt de zonneboiler ook een klein beetje mee met verwarmen. Vooral in het najaar en voorjaar zie je dit soms goed terug.
Verder nog geen storing gehad of onderhoud gedaan.

Hoe bevalt jullie de warmtepomp en hoe gaat het met storingen?
Hier in Salland ook een Gree 4kw, iets langer dan een jaar operationeel. Voor verwarming en een paar dagen koelen in de silent-mode. Het bevalt goed.
Afgelopen kalenderjaar rond de 1100 kWh (waarvan 50kWh voor koelen) verstookt en dat ligt in de lijn van de verwachting.
Hier ook geen storingen en nog geen onderhoud. Onderhoud staat gepland voor dit jaar en dat zal in houden wat ik beschreven heb op " zondag 5 januari 2025 14:03 link miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"" in dit draadje. Alleen puntje 4 laat ik maar achter wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Onderhoud was ik ook van het zomer van plan. Even controleren op blad en condensor vervuiling controleren. Tuurlijk ook even de doorvoeren controleren. Al heb ik deze al eens vv voor pvc aangezien de rubbers compleet vergaan waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors Hendriks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 13:01
Software V24/V25 is enkel mogelijk door de stuurprint, de controller en de eeprom te herprogrammeren. Daarna kan de circulatiepomp snelheid, de compressor rpm en de quiet modus op always on gezet worden. Ook draait de outdoor fan dan minder hard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Sjors Hendriks schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:13:
Software V24/V25 is enkel mogelijk door de stuurprint, de controller en de eeprom te herprogrammeren. Daarna kan de circulatiepomp snelheid, de compressor rpm en de quiet modus op always on gezet worden. Ook draait de outdoor fan dan minder hard. :)
Mooi, hoe is het te regelen dat de stuurprint hergeprogrameerd wordt? Als dat ergens te regelen is zou dat mooi zijn,hi.

Nu wordt steeds, via de modbus, de quiet modes aan gezet wanneer er warmte vraag gestart wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door miro010 op 08-02-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Ik zou ook graag weten hoe dit te realiseren is.vooral het ventilatorgeluid is storend buiten terwijl dat het toerental best omlaag kan is mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Heeft iemand een idee wat te prefereren is m.b.t. rendement en stillemodus bij een Gree WP 10KW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Gisteren onderhoud gepleegd aan de WP.
Met een looplamp/zaklamp geprobeerd door de condensor te kijken.
Dit was geen probleem leek helemaal schoon.
Toch maar de0,5l zeep 1:4 verdund en met een drukspuit tussen de lamellen gespoten. de hoeveelheid was ruim voldoende.
Na een 15min gespoeld met gieters regenwater, beter geen kraanwater ivm kalk afzetting, zeker in gebieden met "hard water ". Fijn dat de WP wat van de muur staat zodat ik niet al te moeilijk met de gieter hoefde te toen:) .
Ter controle had ik een wit zeiltje onder de WP gelegd om een indruk te krijgen van afkomend vuil. Nou die heb ik amper gezien.
Toch is het verstandig dit te doen om beginnend vuil te verwijderen.
Al met al was het een 1/2 uurtje werk incl het schoonmaken van de Fan, rooster en de kast.
BTW, de omkasting heb ik met autoshampoo gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dZl2kSuRuTWe4oEBokSrCdVWtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkOJaE2NyWZE4ZtyB1xgH3ap.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog een vraagje:
Op onderstaande foto is op de bodemplaat van de condensorruimte een blauwe draad/buis gemonteerd.
Weet iemand waarvoor deze is? Ontdooi verwarming oid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKkuOxIYhK6dN7Y9bN1uH7GzeRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a59vrvqGGUjaxoKKKj19ByJK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door miro010 op 11-07-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Goed bezig, dat is een verwamingskabel (weerstandskabel) tegen bevriezing.

Over bevriezen gesproken, ik had vd winter een item hier, omdat ik een trillende WP had, dit kwam door de fan die in onbeland was gekomen door aanvriezend smeltwater in de holle ruimte van de fan.

Nu ben ik van plan om die holle ruimte af te sluiten met een kunstof plaatje, iemand hier een idee/opmerking over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:33:
Goed bezig, dat is een verwamingskabel (weerstandskabel) tegen bevriezing.

Over bevriezen gesproken, ik had vd winter een item hier, omdat ik een trillende WP had, dit kwam door de fan die in onbeland was gekomen door aanvriezend smeltwater in de holle ruimte van de fan.

Nu ben ik van plan om die holle ruimte af te sluiten met een kunststof plaatje, iemand hier een idee/opmerking over?
Bedoel je de holle ruimte vooraan in het midden van de Fan?
zo ja:
Hou zou het water er in komen?
Waarom zou het water er niet uit lopen? Staat de WP wat achterover? Mss een paar graden voorover zetten?
Alles wat je aan de fan doet brengt onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
miro010 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Bedoel je de holle ruimte vooraan in het midden van de Fan?
zo ja:
Hou zou het water er in komen?
Waarom zou het water er niet uit lopen? Staat de WP wat achterover? Mss een paar graden voorover zetten?
Alles wat je aan de fan doet brengt onbalans.
Ja, door aangevroren dampen denk ik, als de fan stilstaat en het dooit een beetje smelt het en loopt naar onder en vriest weer vast, iig zoiets .
Miss is het toeval geweest of had ik het sneller id gaten omdat ik onderhoudsmonteur ben geweeest en zoiets snel opmerk.

Uitbalanceren is niet moeilijk de fan zit al op een gelagerde as en je hoeft er alleen maar een draai aan te geven en te kijken naar een refferenciepunt die mag niet vaker op hetzelfde punt stilstaan.

Aan de andere kant zal een dun laagje kunstof niet zoveel onbalans geven, moet wel in deholle ruimte passen en precies rond zijn.

Miss is een kegel wel beter voor de airodynamica, maar wat levert het op? miss minder geluid?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste