Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09 15:35
Anticky schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:36:
Bespaarodaaro

Inderdaad blijft mijn waterpomp continu 100 W gebruiken (vermoedelijk bescherming tegen vorst), vraag mij ook af als de zon lang op het huis schijnt en het boven warmer is dan beneden, de warmte ook naar beneden getransporteed wordt? 8)7
Hier is het standby verbruik 15W na eenmalig handmatig inschakelen en uitschakelen via het scherm.
Bij volgen van schema stijgt het verbruik idd naar +- 80w.
Ik kan nog niet achterhalen waarom, maar er zit dus verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 23:01
Hoi Ik heb ee 10KW Gree WP, en op type plaatje staat Rate Current 23A maar op zelfde plaatje staat rechts heating Power input 2170 Watt
Ik heb een 16amp schakelautomaat id meterkast en vraag mij nu af of dat zwaar genoeg Is?

Bij 23A is het vermogen 5300 Watt 8)7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYOG7HdgYMS1FhFYKXz3QeEZc74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WbkyGy27cGofXxMEk3qutQZx.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Anticky op 26-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 12:48
@Anticky wat staat er in de meegeleverde documentatie? Bij mij stond daar precies hoe hij aangesloten hoorde te worden. Er staat mij een vage herinnering bij dat vanaf 10kw, een enkele fase niet meer genoeg was. Maar ik kan het mis hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Bij mij staat er alleen in welke draaddikte en t/m 16KW op 230 Volt, er staat nergens de zekeringswaarde te lezen.
Ik vermoed dat ik een uitvoering heb zonder backupheater, dan valt er 3kw weg van de 5,5kw dan klopt die 2170 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
VonNickstein schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:37:
Leuk weetje, nu ik de aanvoertemp op 30 graden heb ipv 33 of 35 lijkt de wp veel beter te moduleren.
Zie hier de kleine stapjes en ik ben er nog niet.

[Afbeelding]
Hoi, Mijn Gree van 10Kw op 230V krijg ik zo niet terug modulerend, zie foto
3 linkse runs zijn met 32 gr T-out en delta T van 5 gr en ctrl state T-room
rechtse runs zijn met 32 gr T-out en delta T van 5 gr en ctrl state T-water Out

snap die rare uitschieter bij de eerste drie niet, op einde run ook niet 8)7
Opname is van 25-4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7CekcgpfLIulUGTpEaHtwZnmAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR4Y7s9i056LImzFm8dbcToJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Thejman1989 Uit jouw eerdere topic

WP uit.
WP kogelkranen dicht
CV kogelkranen open
CV op verwarmen.

Waarom cv kraan? ik heb alleen kranen bij WP.

WP uit
WP kogelkranen dicht en cv starten, ik heb wel een trugslagklep voor de cv driewegklep zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Anticky schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:07:
[...]

Hoi, Mijn Gree van 10Kw op 230V krijg ik zo niet terug modulerend, zie foto
3 linkse runs zijn met 32 gr T-out en delta T van 5 gr en ctrl state T-room
rechtse runs zijn met 32 gr T-out en delta T van 5 gr en ctrl state T-water Out

snap die rare uitschieter bij de eerste drie niet, op einde run ook niet 8)7
Opname is van 25-4

[Afbeelding]
De warmtepomp lijkt bij jou af te slaan.
Met andere woorden, de retourtemperatuur is binnen de delta van 5 graden.
Volgens mij lukt het dan niet om de warmte af te geven aan de vloer.
Wat is je retour temp en maak je gebruik van radiatoren? Probeer deze te knijpen zodat je meer warmte/water de vloer in stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
VonNickstein schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:55:
[...]

Wat is je retour temp en maak je gebruik van radiatoren? Probeer deze te knijpen zodat je meer warmte/water de vloer in stuurt.
Dank alvast voor meedenken _/-\o_

Delta zit inderdaad binnen de 5 graden, op de app van Gree geeft het ongeveer 3 graden lager aan (29,3 bij T-Out van 32,2, ik heb geen vloerverwarming, wel veel radiatoren 17, woning is alleen dak geïsoleerd (5cm Pir onder de pannen) en alles met dubbelglas, oppvlak vrijstaand huis is ongeveer 150M² (verbruik op gas was ongeveer 1400M³) en alle radiatoren staan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Anticky schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:34:
Thejman1989 Uit jouw eerdere topic

WP uit.
WP kogelkranen dicht
CV kogelkranen open
CV op verwarmen.

Waarom cv kraan? ik heb alleen kranen bij WP.

WP uit
WP kogelkranen dicht en cv starten, ik heb wel een trugslagklep voor de cv driewegklep zitten
Zodat de cv niet mee verwarmd wordt door de warmtepomp. Opzich een kleine optimalisatie maar toen we toch alles eruit hadden leek het mij wel nuttig. Ik heb zelf ook de terugslagklep maar geen driewegklep en geen SWW, dus net iets anders allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Thejman1989 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:48:
[...]

Zodat de cv niet mee verwarmd wordt door de warmtepomp. Opzich een kleine optimalisatie maar toen we toch alles eruit hadden leek het mij wel nuttig. Ik heb zelf ook de terugslagklep maar geen driewegklep en geen SWW, dus net iets anders allemaal.
OK, dat is ook een oplossing, die terugslagklep zit voor de retour en driewegklep in de Gasketel , dus de ketel wordt niet verwarmt.
Ik heb ook geen SWW vanuit de warmtepomp, dus heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkerman
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-07 21:53
Hallo Allen,

Heb zelf thuis een 8kw Gree monoblock aangesloten, met een buffervat van 120L voor: BG vloerverwarming/ verd.. Radiatoren. Monoblock ingesteld op water Temperatuur sensor 35gr.

Als kamer thermostaat een lyric T6, 2st. bg en verd. Dit werkt allemaal naar behoren.

Nu heb ik ook een zonneboiler systeem ernaast voor mijn warmtapwater systeem, welke nu in de wintermaanden op een elektrische spiraal verwarmd wordt. Om daarin nog te besparen, heb ik mijn water circuit voorzien van een driewegklep, welke aangestuurd wordt het monoblock. Alles werkt, alleen ik loop tegen 1 probleem aan. De temperatuur opnemer van het buffervat van de zonneboiler.

Als ik de sensor van Gree plaats, werkt de sensor van de zonneboiler niet correct en andersom ook.

Nu is mijn vraag, zou ik de temperatuur sensor van het buffertvat een PT1000 ook op de Gree Monoblock kunnen aansluiten? Dit kan ik niet terugvinden in de beschrijvingen... iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBullets
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik heb een gedeelte van dit topic doorgelezen en kom hier uit i.v.m. de zeer aantrekkelijke prijs van de Gree. Over de kwaliteit en ervaringen ben ik nog niet uit dus daar heb ik jullie voor nodig..

Situatie
Jaren 30 woning, vrijstaand
Volledig geisoleerd, vloer, wanden en dak
Hr++ overal
Vloerverwarming als hoofdverwarming, +/- 95m2, alleen beneden
Geen radiatoren
Boven wordt niet verwarmd of met elektrische radiator/vloerverwarming

Bedoeld was, maar niet installeerbaar door personeelsgebrek
LG 7kw Warmtepomp
Buffervat 100L
300L warmwaterboiler
Totale prijs excl subsidie 16000

Gree is daarmee een stuk interessanter (evenals bijv Midea)

Hoe is jullie ervaring?
Wie heeft een gelijke setup?
Hoe deed die het in de winter met verwarmen?
En in de zomer met koelen?

Raadt je dit merk aan? Why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@JBullets Ik heb beneden ongeveer 66m2 vloerverwarming en heb de koeling aangezet tijdens de warme dagen. De vloer wordt lekker koel en ik denk dat de woonkamer ook wel 1 of 2 graden afkoelt. Ik heb het niet exact bijgehouden maar het verschil was niet heel groot. Waarschijnlijk omdat warme lucht opstijgt maar koude lucht blijft gewoon liggen denk ik. In het grote warmtepomp topic gaat men hier meer op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBullets
@Thejman1989 oke. Thanks. Natuurlijk zal dat geen giga verschil maken. Hoe is je ervaring verder met de Gree? Heb je er ook warmwatervoorziening mee geregeld of gaat op een andere wijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
@JBullets, Hallo ik heb een 10kw Gree al een tijdje draaien als cv, kan hem via afsluiters en een terugslagklep bij de gas ketel weer veranderen , gebruik nu dus alleen gasketel voor WW.
Heb alleen radiatoren en geen buffervat (zeker in jouw situatie met vloerverwarming is BV overbodig) functioneerd naar behoren alleen de instellingen via de kamer temp sensor is te grof met 1 graad celsius, dus resulteert kamer temp met 2 graden minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@JBullets hij doet wat hij moet doen en werkt stabiel. Hij doe bij mij alleen vloerverwarming zoals bij Anticky. Ik heb daarom ook geen buffervat. Ik heb hem zelf geïnstalleerd en was inclusief subsidie ongeveer 2100 euro kwijt. Ik verwacht de helft dit jaar al bespaard te hebben. Mocht ik het nog een keer doen, zou ik wel liever voor een nibe of vaillant gaan gezien dat je dan zoveel mogelijkverzekerd bent van kwaliteit, een hogere scop hebt en minder geluidsproductie, alleen de prijs en levertijd is dan weer wat anders. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBullets
@Thejman1989 is de geluidsproductie dusdanig hoog?

Ik lees dat Gree onderdeel is van Daikin, kan qua kwaliteit niet slecht zijn toch? 2100 euro is nog goed te doen, de LG werdt geoffreerd op 15500 euro excl subsidie. Na aftrek kwam je dan op 11000 uit.

Ik zit ook te kijken naar bijv Midea, schijnt ook groot en goed merk te zijn.

Is installatie goed zelf te doen? Geen stek nodig hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBullets
@Anticky bij jullie werkt deze dus beiden als hybride, begrijp ik. Zou de werking heel anders uitvallen met full electric?

Goed om te weten dat een buffervat niet nodig zou zijn. Een andere installateur dacht dat 50L ook al ruim voldoende zou zijn.
Zit er een ingebouwde pomp in voor vloerverwarming? Onze verdeler heeft namelijk geen pomp omdat de warmtepomp dit zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@JBullets installatie was goed te doen. Als je een cv kan installeren kan je dit ook. Dus als je ervaring hebt met cv / Waterleiding aanleggen en elektra (extra groep in meterkast plaatsten, kabel leggen etc) dan lukt dit ook, maar wel goed inlezen eerst! Geluidsproductie is zoals andere warmtepompen, zeker niet stil.

Warmwater zou in principe ook kunnen, maar als je al een goed werkende cv hebt vraag ik me soms ook af hoeveel je ermee zou besparen ten opzichte van de kosten, en daarmee ook de terugverdientijd. Volgens mij halen de meeste warmtepompen gemiddeld geen cop hoger dan 3 voor warm water, en dan is gas (exclusief vastrecht dan) even duur of goedkoper. Ik heb dit niet precies uitgerekend dus doe vooral je eigen onderzoek. Het ligt er dan ook aan wat je doel is, van het gas af, kosten of milieu, waarbij gas niet een hele vervuilende manier is.

Daarnaast vind ik het wel een fijn idee om nog een Backup te hebben, mocht de warmtepomp het niet meer doen, en alle monteurs bezet zijn met het installeren van veel te dure warmtepompen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Thejman1989 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:16:
@JBullets hij doet wat hij moet doen en werkt stabiel. Hij doe bij mij alleen vloerverwarming zoals bij Anticky. Ik heb daarom ook geen buffervat. Ik heb hem zelf geïnstalleerd en was inclusief subsidie ongeveer 2100 euro kwijt. Ik verwacht de helft dit jaar al bespaard te hebben. Mocht ik het nog een keer doen, zou ik wel liever voor een nibe of vaillant gaan gezien dat je dan zoveel mogelijkverzekerd bent van kwaliteit, een hogere scop hebt en minder geluidsproductie, alleen de prijs en levertijd is dan weer wat anders. Succes!
Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
JBullets schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:50:
@Thejman1989 is de geluidsproductie dusdanig hoog?

Ik lees dat Gree onderdeel is van Daikin, kan qua kwaliteit niet slecht zijn toch? 2100 euro is nog goed te doen, de LG werdt geoffreerd op 15500 euro excl subsidie. Na aftrek kwam je dan op 11000 uit.

Ik zit ook te kijken naar bijv Midea, schijnt ook groot en goed merk te zijn.

Is installatie goed zelf te doen? Geen stek nodig hiervoor?
Waar heb je dat gelezen dan dat Gree onderdeel is van Daikin, Gree is Chineesch en Daikin Japans?

Ja zelf goed te doen, heb hem zelf geinstaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
JBullets schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:52:
@Anticky bij jullie werkt deze dus beiden als hybride, begrijp ik. Zou de werking heel anders uitvallen met full electric?

Goed om te weten dat een buffervat niet nodig zou zijn. Een andere installateur dacht dat 50L ook al ruim voldoende zou zijn.
Zit er een ingebouwde pomp in voor vloerverwarming? Onze verdeler heeft namelijk geen pomp omdat de warmtepomp dit zou moeten hebben.
Nee werkt bij mij niet als Hybride, het is of Ketel of Gree. Is bedoeld om geheel van het gas af te gaan, maar nu nog niet.

Ja er zit een waterpomp in die variabele toerental heeft (inverter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Thejman1989 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:50:
@JBullets installatie was goed te doen. Als je een cv kan installeren kan je dit ook. Dus als je ervaring hebt met cv / Waterleiding aanleggen en elektra (extra groep in meterkast plaatsten, kabel leggen etc) dan lukt dit ook, maar wel goed inlezen eerst! Geluidsproductie is zoals andere warmtepompen, zeker niet stil.

Warmwater zou in principe ook kunnen, maar als je al een goed werkende cv hebt vraag ik me soms ook af hoeveel je ermee zou besparen ten opzichte van de kosten, en daarmee ook de terugverdientijd. Volgens mij halen de meeste warmtepompen gemiddeld geen cop hoger dan 3 voor warm water, en dan is gas (exclusief vastrecht dan) even duur of goedkoper. Ik heb dit niet precies uitgerekend dus doe vooral je eigen onderzoek. Het ligt er dan ook aan wat je doel is, van het gas af, kosten of milieu, waarbij gas niet een hele vervuilende manier is.

Daarnaast vind ik het wel een fijn idee om nog een Backup te hebben, mocht de warmtepomp het niet meer doen, en alle monteurs bezet zijn met het installeren van veel te dure warmtepompen :p
Helemaal mee eens. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 09:46
Help Help!!,
eindelijk mijn Gree 4kW monobloc geinstalleerd met kamer temperatuur sensor.
De optionele sensors heb ik (nog??) niet aangesloten.
Water er op en stroom er op.
Zoals eerder in dit toppic beschreven netjes "Air removal" uitgevoerd, toch wel een uurtje (tijdens diner, hi).
Toen als cooler aangezet in de quiet mode.
De Gree startte netjes op en begon te koelen.
Ondertussen de parameters maar eens bekeken. Ik kwam de parameter "Ctrl.state"tegen (in mijn papieren Owner's manual Original Instructions pagina 16). In de manual was er keuze tussen T-water out en T-room. Mij mogelijk was alleen T-water out.
Op zoek naar de "Remote sensor" parameter heb ik schijnbaar ergens wat gedaan dat het systeem niet leuk vond. Op het LCD schermpje ging de konp van on naar off en de Gree stopte met koelen en welke keuze ik ook maak in het hoofd menu op de LCD ik kreeg/krijg een pop-up schermpje met "Card out" en OK. Bij het drukken op OK weer terug bij af en krijg ik weer het hoofd schermpje.
Boven in de balk van het scherm staat het icoontje van Card-out.
Moet ik een kaart verwijderen, zo ja welke? (ik heb geen insteekkaart oid gevonden), of mist de Gree een kaart en zo ja welke en waar moet die?
Powercycle met minuten pauze heeft niet geholpen.
Op internet heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.
Wie heeft de/een oplossing anders dan een nieuwe te kopen?
Alvast bedankt voor de reacties.

BTW, inmiddels heb ik de optionele sensor voor T-water aangesloten, Powercycle met pauze; geen verbetering.
De T-room sensor verwijderd en Powercycle met pauze geeft ook geen oplossing

Eureka!! Opgelost!!
Analyse: uiteindelijk moest de "door guard" het probleem zijn.
Nog eens gaan lezen in het Service Manual (Gree Versati 3-monoblock-4-16kw-service-manual.pdf) waar volgens mij in een post van Thejman1989, ergens voorin dit draadje, de link stond .
Dit service manual is een aanrader!!

Op pagina 38 staat:
19. The gate control function can be set to be ―On‖ or ―Off‖ at the function setting page of the wired
controller. When this function has been activated and it is detected that the gate control card has been
drawn out, the unit will shut down and will tell any key operation of the controller is invalid. Then, if it is
detected that the gate control card has been inserted in, the unit will resume normal operation.

Oplossing voor 230V uitvoeringen:
In wezen ga je de Functie "Gate-Ctrl" even hardwarematig aanbrengen.
1)Haal de spanning van het monobloc.
2)Maak een verbinding van XT4 punt 28 naar de 230V N en een verbinding van XT4 punt 27 via een schakelaar naar de fase van 230V , zie hoofdstuk 4.15 Wiring of the Gate-Controll op pagina 116 van het genoemde document.
Laat de schakelaar uit staan.
3)Zet de spanning weer op de unit.
Unit start op met het probleem.
4)Zet de schakelaar aan en zie daar het "card out " icoontje verdwijn en items op het lcd schermpje zijn weer toegankelijk.
5)Nu de parameter "Gate-Ctrl" op off zetten:
Commission>Function>Gate-Ctrl

6)Nu de spanning van het monobloc halen, de aangebrachte verbindingen verwijderen en de kast weer netjes sluiten.
En klusje geklaard!

Bedankt voor de suggesties.

[ Voor 43% gewijzigd door miro010 op 21-12-2023 08:08 . Reden: Opgelost en oplossing toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@miro010 mocht niemand hier her weten., misschien kan je dan contact opnemen met gree Nederland. Of even vragen of ze een contact hebben van een gree installateur die je verder kan helpen.

Mogelijk zeggen ze bij Gree dat ze alleen bedrijven te woord staan / erkend installateurs, maar je kan het altijd proberen!

En mocht je het antwoord wel hebben, zet het dan ook hierin aub :D

Je kan ook contact opnemen met het aankoop bedrijf. Wederom als het airco plaza Zwolle is, gaan ze vragen of je het door een erkend installateur hebt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
miro010 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:40:
Help Help!!,
eindelijk mijn Gree 4kW monobloc geinstalleerd met kamer temperatuur sensor.
De optionele sensors heb ik (nog??) niet aangesloten.
Water er op en stroom er op.
Zoals eerder in dit toppic beschreven netjes "Air removal" uitgevoerd, toch wel een uurtje (tijdens diner, hi).
Toen als cooler aangezet in de quiet mode.
De Gree startte netjes op en begon te koelen.
Ondertussen de parameters maar eens bekeken. Ik kwam de parameter "Ctrl.state"tegen (in mijn papieren Owner's manual Original Instructions pagina 16). In de manual was er keuze tussen T-water out en T-room. Mij mogelijk was alleen T-water out.
Op zoek naar de "Remote sensor" parameter heb ik schijnbaar ergens wat gedaan dat het systeem niet leuk vond. Op het LCD schermpje ging de konp van on naar off en de Gree stopte met koelen en welke keuze ik ook maak in het hoofd menu op de LCD ik kreeg/krijg een pop-up schermpje met "Card out" en OK. Bij het drukken op OK weer terug bij af en krijg ik weer het hoofd schermpje.
Boven in de balk van het scherm staat het icoontje van Card-out.
Moet ik een kaart verwijderen, zo ja welke? (ik heb geen insteekkaart oid gevonden), of mist de Gree een kaart en zo ja welke en waar moet die?
Powercycle met minuten pauze heeft niet geholpen.
Op internet heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.
Wie heeft de/een oplossing anders dan een nieuwe te kopen?
Alvast bedankt voor de reacties.

BTW, inmiddels heb ik de optionele sensor voor T-water aangesloten, Powercycle met pauze; geen verbetering.
De T-room sensor verwijderd en Powercycle met pauze geeft ook geen oplossing
@miro010
Je hebt waarschijnlijk in het menu de "deur-slot" functie geactiveerd.
Kun je daar nog bij en uitschakelen of zit het hele display vast op de melding card out?
Deze functie zit volgens mij onder: foutcode -> functie -> deur-slot.

• miro010
VonNickstein schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

@miro010
Je hebt waarschijnlijk in het menu de "deur-slot" functie geactiveerd.
Kun je daar nog bij en uitschakelen of zit het hele display vast op de melding card out?
Deze functie zit volgens mij onder: foutcode -> functie -> deur-slot.
Vast. Vreemd dat het kan, dus niet idiot proof. Bij veel functies/parameters zag ik dat iets niet aanwezig was de bijbehorende functie/parameter niet gewijzigd kon worden en kreeg je een melding.

Nee, ik kan nergens meer bij, wat ik ook doe op het scherm komt de pop-up met card out. Boven in het scherm heb ik ook het desbetreffende icoontje.
Reset van het LCD scherm ( een weerstandje van 10 ohm schakelen over de condensator die als batterijelement wordt gebruikt) leverde ook niets op. De datum/tijd staat wel weer in beginstand maar kan het nu niet wijzigen.
Dus er zal op een print (AP2?)een geheugenelementje gewist moeten worden of ergens een card slot print plaatsen.
Ik zoek verder. Serieuze suggesties zijn altijd welkom.

Als ik de/een voor mij werkende oplossing heb laat ik in dit draadje weten.

Update:
Probleem opgelost. Zie onderaan post:
miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"

Thejman1989 en VonNickstein Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door miro010 op 24-08-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
De Gree 4kW monoblock staat al even stil na het eerder gemelde en opgeloste probleem.
Ik heb een reset gedaan, eea ingesteld en gestart. Echter buiten wat getik, teken dat eea wordt ingesteld gebeurd er verder niets. Zeker 30min zo laten staan. Geen error wordt er gemeld.
Air removal programma heeft heeft voor de zekerheid bij elkaar wel een uur gedraad.
Situatie: 4kW Gree monoblock parallel geschakeld aan de CV met alleen vloerverwarming waarvan alle groepen (7) open staan. Dmv kranen is of alleen de CV of alleen de WP operationeel te schakelen. De kranen van de WP en 1 van de CV, ivm expantievat, staan open. De bedoeling is alleen de WP in de toekomst gaat draaien en de CV als bkup.
De instellingen meermalen doorlopen en aangepast en teruggezet.
Om met deze temperaturen te testen heb ik hem op koelen gezet en in de quiet mode.
Ik heb dit draadje meer malen doorlopen of ik wat vergeten ben. Ik zit in een kringetje en zie vast wat over het hoofd.
Wie heeft er een idee?

Hier de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHqJo361kmk7KlW0nxHRH_IDLOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ILFjocjFF3ZPB2DDxpEH1NSh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3lP-suMrdPNir4WubiIerKxbos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T8d1sznpTauxdguQhpl3uOea.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz504OmS-DGqNAMKBzWLLAMx5BU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQgCXOF1L8k6vqXoXIkWrZVt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5Psb6SjKyMb-1G8FGc_AOqB4gI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OuctVGYZhnQPLZGV4kzB42xd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URZGhZN0RvEfMMbGG8rv02i6BuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHEUJ3PlOpsGSUCZRs1wiXjB.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door miro010 op 26-08-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@miro010 hoe heb je hem nu "aan" gezet dan? Hij staat op cool zie ik, wat is je doel temperatuur? Ik had zelf ook een keer de cool geprobeerd alleen toen deed hij niets, maar ik kwam er achter dat ik de water temperatuur op 18 had gezet en dat het water in de vloer nog kouder was dan dat (ook al was het binnen wel warm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
@Thejman1989 Aanzetten zoals ik bedoel en heb gedaan: 230V erop gezet (buitenschakelaar aan). Standaard staat hij op het LCD display op ON.
Doel temp had ik even niet. Mijn doel voor nu was de WP een uurtje laten draaien, kijken of hij het deed.
WOT-cool op 18
RT-Cool op 20
delta T-Cool op 5 < hier zat hem het prob denk ik.
T-outdoor 21,1
T-water In PE 22,5
T-water out PE 22,9

Een nachtje goed slapen heeft me mijn geest goed gedaan, hi.
Ik had RT-Cool op 22 en delta T-Cool op 2 gezet.
Inmiddels heeft hij een uurtje gedraaid (ongeveer 0,8kW verbruikt).Na een 45min sloeg de WP af, ik denk dat de delta T-Cool bereikt was. De pomp bleef draaien en even later sloeg hij weer aan.
Conclusie: de WP werkt met koelen. De parameters weer teruggezet.
Komende dagen het verwarmen testen en eens nadenken hoe ik de temp ga regelen.
Iets met een RPI domoticz denk ik. Onderzoek nog mogelijkheden. Advies en ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 12:07
@miro010 ik heb al eens eerder over het regelen van de temperatuur gepost. Je hebt een paar mogelijkheden.
Externe thermostaat aansluiten. Het voordeel is dat je heel precies kunt regelen bv per 0,1 graad. Nadeel is dat je de WP aan en uit zet met de thermostaat en deze op dan steeds op vol vermogen aangaat. Hij moduleert dus niet naar een lager vermogen en ook de quit mode werkt niet.

Andere mogelijkheid is om te regelen op de water uit temperatuur. Icm de weather depend instelling zou dit goed moeten kunnen werken. Echter de wdepend instelling bevat een bug waardoor je de gewenste temp niet kunt instellen.

Dan kun je ook nog regelen op de ruimte temperatuur. Dit werkt op zich goed. Echter, intern werkt de WP met hele graden. Als de ingestelde ruimte temp is bereikt dan schakelt de Wp uit en die gaat pas weer aan als de ruimte temp 1 graad is gedaald. Niet echt fijn. Ik heb daar iets op verzonnen door de ingestelde temp van 21 een graad te verhogen tot 22 als de temp 0,1 graad is gedaald tot 20,9. Hierdoor gaat de WP weer verwarmen. Als de ruimte temp daarna boven de 21,0 komt zet ik de ingestelde temp van 22 terug naar 21, enzovoort. Dit hele verhogen en verlagen van de ingestelde temp heb ik geautomatiseerd via Home Assistant en een ESP32. De ESP32 zit gekoppeld aan de seriële interface van de GREE.

Misschien is het toevoegen van een buffervat ook een manier om een constante kamertemperatuur te krijgen. Ik heb daar geen ervaring mee. Misschien iemand anders op het forum?

WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 18:48
mijn Gree draait met een aan uit thermostaat met een tijdrelais erachter zodat deze minimaal 20minuten draait.
Daarnaast regel ik op t out. zorg wel dat de watertempratuur voldoende laag staat zodat deze ook gehaald kan worden anders moduleerd de gree inderdaad niet. mijne draait rustig op 500watt en als het vriest gaat hij meer vermogen vragen om de watertemperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Interessant hoor. Bedankt voor je post. Als het wat kouder wordt ga ik de externe thermostaat ook nog weer eens proberen. Ik heb nog steeds een Shelly wifi switch daar zitten die ik kan bedienen vanuit Home Assistant. Dan kan ik dat mooi vergelijken met mijn huidige temp setpoint shift regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 09:46
allen,

Misschien een wat voor de hand liggende vraag maar niet geschoten is....

Sinds deze week de WP Gree 8kw ook aan.

Water temp ingesteld op 35 graden ( gedeelte vloerverwarming gedeelte radiator )

Het duurt erg lang ( zeker 45 minuten ) voordat hij de 35 graden bereikt heeft. Weet dat het langer duurt dan een CV ketel, maar dat het zolang duurt om alleen de water tempratuur in de leidingen te halen.

Is er een manier dat ik dit kan versnellen of is er mogelijk iets wat niet correct ingesteld/afgesteld staat?

bedankt.

* kleine aanpassing totaal 25m2 vloerverwarming 8 radiatoren. leidingwerk 28 mm flex, als de leiding bij de hoofdleiding komt gaat er een deel naar boven en deel naar beneden op 22mm leiding.

[ Voor 15% gewijzigd door Tombuurman88 op 16-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
Tombuurman88 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:21:
allen,

Misschien een wat voor de hand liggende vraag maar niet geschoten is....

Sinds deze week de WP Gree 8kw ook aan.

Water temp ingesteld op 35 graden ( gedeelte vloerverwarming gedeelte radiator )

Het duurt erg lang ( zeker 45 minuten ) voordat hij de 35 graden bereikt heeft. Weet dat het langer duurt dan een CV ketel, maar dat het zolang duurt om alleen de water tempratuur in de leidingen te halen.

Is er een manier dat ik dit kan versnellen of is er mogelijk iets wat niet correct ingesteld/afgesteld staat?

bedankt.

* kleine aanpassing totaal 25m2 vloerverwarming 8 radiatoren. leidingwerk 28 mm flex, als de leiding bij de hoofdleiding komt gaat er een deel naar boven en deel naar beneden op 22mm leiding.
Niet raar. Je verwarmt immers het water van je volledige CV installatie.
Je werkt met een delta, verschil inkomend en uitgaand.
Inkomend blijft lang laag, waardoor het ook lang duurt om alles op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ydQ1_8tTuWYNcgTtRzFbYem6gw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VwB2jrutHlE4S2afEOkEd3Se.jpg?f=user_large

Wie weet het?
Nu het wat kouder is probeer ik mijn Gree 4kW monobloc te begrijpen. Dat lukt redelijk door veel parameters te monitoren. Echter nu zag ik vanmiddag dat de Gree spontaan 2x rond de 360W begon te verbruiken. Dit is gemeten met een S0 kWh metertje op de groep waarop alleen de Gree zit aangesloten. Op het LCD display stond het virtuele schuifschakelaartje op off. De compressor is niet aangeslagen. De buitentemp als mede de T-water in en out waren rond de 15 -16 gr C. T-remote was rond de 20,5gr.
Heeft iemand een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Ik heb deze pieken niet op mijn installatie.
Wel als het lijkt te gaan vriezen, dan zie ik een verbruik van +- 50W ten opzichte van de 10W standby.
Je stuurt niet toevallig aan met 3rd party software, of een hybride setup?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VonNickstein
Goed nieuws.
De laatste firmware update lijkt nu te moduleren op de ingestelde delta van 5 graden ipv de bekende 3 graden bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
@VonNickstein Nee, ik stuur nu nog op t-remote op 21gr en handmatig aan ("schuifje"op het LCD scherm) voor een uur of 1 tot 1,5. En op dat moment op uit. Dus de Gree had zelf wat bedacht dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvcbfhDwbEBJdlZZqpz0UDNijMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3XoFxQRawqNNian5hmKYKvn9.jpg?f=user_large
Het valt me op dat bij mij de temperatuur weergave van t_remote_room niet stabiel is maar fluctueert zo'n 0.4 gr. Ik had eerst een los elementje in de woonkamer hangen, in plaatje onder 1 en vanmiddag vervangen door de originele in de originele behuizing, in plaatje onder 2. Dat was niet veel stabieler.
Ik verwacht hoogstens een fluctuatie van 0.2. BTW, tussen 1 en 2 was ik aan het omschakelen.
De sensor staat midden in de woonkamer en of we stilzitten of lopen lijkt niet uit te maken.
Hoe is het bij jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door miro010 op 20-10-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xO0eeBwqjQCPyrgQF5sKNq6y9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7iue4CymioCNLAjafAZ29BU.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet hier precies wanneer de pomp aangaat als temp onder de 20.8 komt.
En hier het stroomverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_0NVYOrrt2EHivUWbGDNi7xft0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rep13FT42ikRb2MKdbH5s5uL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Koelec op 20-10-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Als je niet op kamer temp regeld moduleerd de WP toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
Anticky schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Zeker wel!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm1Si2GX6GPD71fNI_LNgj8U1Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JdMOMmOi2TFNHGSAU2rpvnw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door VonNickstein op 21-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Dat doet tie van mij niet zo, heb geen drie fase, zelfs in stille modus gaat ie gewoon naar 2KW en zakt dan soms naar 1500W

10KW GREE Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teCDUukwqNZhF23CjMLpbPzsjGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxElDBb4LVMTHpzuoo4w9h8l.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het denk ik ook proberen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anticky op 21-10-2023 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Anticky schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Hij moduleerd als de water temperatuur berijkt is. Dus deze moet voldoende laag staan. Zelf draai ik met 27graden watertemperatuur en aan uit thermostaat met tijdrelais zodat de pomp minimaal 20minuten draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
S. Belshof schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Hij moduleerd als de water temperatuur berijkt is. Dus deze moet voldoende laag staan. Zelf draai ik met 27graden watertemperatuur en aan uit thermostaat met tijdrelais zodat de pomp minimaal 20minuten draait.
Normaal gaat de wp toch uit als je op water temp regeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Anticky op 22-10-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
"Een veel gebruikte stelregel is dat er per draaiuur van de compressor maximaal 3 start- en stops mogen zijn"

Wat bedoelt Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ hiermee, bedoelen ze dat een draaiuur de wp aanstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Ik draai met een thermostaat dus in en uitschakelen regelt de thermostaat. Daarbij moduleerd de warmtepomp zo dat het water 27graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
S. Belshof schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:20:
Ik draai met een thermostaat dus in en uitschakelen regelt de thermostaat. Daarbij moduleerd de warmtepomp zo dat het water 27graden is.
Dan regel je met een thermostaat in combinatie met T-out? Want volgens mij als je een thermostaat i.c.m. T-room gebruikt, wordt er weer niet gemoduleerd. Erg vaag allemaal. De Gree doet zijn werk, maar wat electronica betreft had ik inmiddels liever een LG of Panasonic aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Ja met thermostaat en op 't out. Water tempratuur moet voldoende laag staan anders valt er niks te moduleren als deze toch niet gehaald word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 10:38
Hallo allemaal.
Ik ben me ook in een TOSOT BY GREE VERSATI monoblok LUCHT-WATER 4 of 6 kw aan het verdiepen ik heb alleen vloerverwarming +/- 90 m2.
Ga in december testen. vloerverdeler aangepast zonder circulatiepomp. nefit ketel vanaf 30 graden instellen .
IK KAN HET MEESTE ZELF DOEN
maar zal zeker wel bij het afstellen inregelen. tegen een probleem aanlopen mijn vraag is zijn er mensen in de omgeving van Sittard Geleen met wat meer ervaring die me dan even kunnen bij staan of kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
VonNickstein schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:55:
[...]

Heb steeds weer rare uitschieters naar 2500W aan het einde van een run (zie foto), kun jij miss uitleggen waarom die afslaat en waarom gebeurt dat/ m.a.w. wat kan ik hier tegen doen, radiatoren staan allemaal open en stook 24 h/dag 21 graden.

de laatste run was wel weer goed 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IoaMH2wWKlhvjP2_6eCeHjpO3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1qBKvne31VWBRyWmx8jQqG8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Anticky schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:38:
[...]

Heb steeds weer rare uitschieters naar 2500W aan het einde van een run (zie foto), kun jij miss uitleggen waarom die afslaat en waarom gebeurt dat/ m.a.w. wat kan ik hier tegen doen, radiatoren staan allemaal open en stook 24 h/dag 21 graden.

de laatste run was wel weer goed 8)7

[Afbeelding]
Huh wat raar.
Ik heb dit ook, valt me nu pas op.
Verwarm op t-out en vandaag dusdanig lang aan gehad dat de wp zelf stopte met verwarmen, want delta bereikt. Normaal zet ik hem zelf aan en uit, moet de schema’s nog instellen.
Blijkbaar als je de wp laat lopen tot de delta bereikt is piekt het stroomverbruik even. Ik vraag me ook af waar dat door komt, maar wat maakt het uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQrc2BtV7EFFbZ7toCkQ6YDrw-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzz9AW23kUnslBpuuBb8bOsa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
VonNickstein schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:47:
[...]

Huh wat raar.
Ik heb dit ook, valt me nu pas op.
Verwarm op t-out en vandaag dusdanig lang aan gehad dat de wp zelf stopte met verwarmen, want delta bereikt. Normaal zet ik hem zelf aan en uit, moet de schema’s nog instellen.
Blijkbaar als je de wp laat lopen tot de delta bereikt is piekt het stroomverbruik even. Ik vraag me ook af waar dat door komt, maar wat maakt het uit?
Dank voor je reactie _/-\o_
Ik wil leren wat een warmtepomp doet en moet doen, zodat we kunnen Tweaken en meer geld overhouden in de portomonee.

ik zou denken dat het verkleinen van Delta T onder de ingestelde waarde de WP zou terugregelen en dan zuinig gaat moduleren maar miss moet ik overstappen van T room regeling naar T water out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Anticky schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:11:
[...]

Dank voor je reactie _/-\o_
Ik wil leren wat een warmtepomp doet en moet doen, zodat we kunnen Tweaken en meer geld overhouden in de portomonee.

ik zou denken dat het verkleinen van Delta T onder de ingestelde waarde de WP zou terugregelen en dan zuinig gaat moduleren maar miss moet ik overstappen van T room regeling naar T water out.
Als jij nou eens uitzoekt hoe we de wp het beste kunnen inregelen met o.a. weather dependent instellingen. Volgens mij is dat een stooklijn maken toch? Is mij nog niet gelukt met de gree. Loop nu elke dag te kloten met handmatig aan en uitzetten ipv een constante temperatuur in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
VonNickstein schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:38:
[...]

Als jij nou eens uitzoekt hoe we de wp het beste kunnen inregelen met o.a. weather dependent instellingen. Volgens mij is dat een stooklijn maken toch? Is mij nog niet gelukt met de gree. Loop nu elke dag te kloten met handmatig aan en uitzetten ipv een constante temperatuur in de woning.
Dat zou ik id kunnen doen maar eerst wil ik meer data van mijn huidige instelling op kamer temperatuur (T-room), dit om wat vergelijkingen te kunnen maken als ik wat ga uitvogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Had al eerder een topic gestart maar nog geen reactie op gehad

Mijn vraag

Kamertemperatuur sensor gree (10 KW, halfjaar oud) flipprt op en neer met sprongen van 0.3 graden, dus van 20.5 naar 20.8 en terug. Dat zie ik op mijn muur display en op de app van Gree.

Wie heeft hier ook last van en/of weet hier raad mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Heb een bug gevonden in mijn 10KW Gree 230V WP, welke Delta T ik ook kies hij lijkt altijd met een delta van 3°C te werken. Heb hier ook al eens gelezen over een update van Gree 4 of 8 KW met hetzelfe probleem.
heeft iemand betere ervaring met instellen van Delta T anders dan 3°C ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors Hendriks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 13:01
De kamer sensor van Gree best niet gebruiken is onnauwkeurig en een te grote schakel hysterese. De delta T TwaterOUT en TwaterIN is vooralsnog niet instelbaar omdat Gree de pompsnelheid niet vrijgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
  • Laatst online: 03-07 00:05
Mijn temperatuur verspringt ook wel maar met 0,1 heen en weer.

Ik heb 4kw Gree en had altijd delta t ong 3 graden verschil.
Vorige week heb ik de oude vloerverwarmingsverdeler vervangen voor kunststof variant zonder pomp.
De oude verdeler had te veel weerstand maar ik wilde eerst ff testen of de Gree mijn huis enigszins kon opwarmen.Dat lukte redelijk tot goed, dus nu ook de vloer verdeler maar vervangen.(1 inch aansluiting)
(en voorlopig mijn terugslagklep verwijderd die was echt smal binnen in.)

Wat nu opvalt is dat ik wel bijna op delta T 5 uitkom,en deze wel weer kleiner wordt als je de ingestelde temperatuur bijna bereikt hebt.Vandaar die inch aansluitingen op de Gree er moet genoeg flow zijn.
Op stille modus blijft de delta rond de 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sJzGrlL16lyr6OGe9HBIXAmDr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5SlIIKFP8fqjVrdinjVO8kKj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Sjors Hendriks schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:21:
De kamer sensor van Gree best niet gebruiken is onnauwkeurig en een te grote schakel hysterese. De delta T TwaterOUT en TwaterIN is vooralsnog niet instelbaar omdat Gree de pompsnelheid niet vrijgeeft.
Ok, maar wat moet je dan gebruiken en hoe kriijgt de Gree de Delta dan ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors Hendriks
Als er toegang zou komen tot de circulatiepompsnelheid kun je afhankelijk van het systeem/gekozen hydraulische installatie de delta T afstellen op +/- 5K. Bespaardaaro draait nu rond de 5K dat is ideaal. Welk merk circulatiepomp hebben jullie Wilo of Shinhoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Fijn dat Jullie van Gree toch meekijken bij de opstartproblemen van nieuwe gebruikers vd Gree WP.

Nee het is toch geen Wilo maar een Shinhoo Inverter-circulatiepomp. Zie foto
Wel raar dat in de brochure van Aircoplaza de wilo (die toch beter is dan Shinhoo) vermeld staat als zijnde toegepast op de Gree WP'en.

Heb je ook nog een tip voor welke temperatuurvoeler voor de Gree?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDtNH0eVq17-rXONHn4_bSQPJfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PWIONvo5n0EoccfLOQKI9JT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door Anticky op 08-11-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
@Sjors Hendriks
welkom, leuk dat je hier meeleest n.a.v. ons mailcontact.
Volgens mij veel gebruikerservaring en praktijkresultaten om het product beter te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors Hendriks
Waar mogelijk zal ik proberen jullie bij te staan. Zelf tracht ik dan ook weer van jullie te leren, jullie zijn de ideale field tests. Mag ik jullie allen vragen tijdens het reageren jullie installatie verder toe te lichten zodat ik er een gevoel bij krijg.
- Welke warmtepomp/vermogen.
- Gekozen hydraulische installatie, buffervat ja/nee enz. enz.
- Welke thermostaat/ruimteopnemer.
- Magneet/vuil afscheider geplaatst.
- Betafactor verhouding warmtepomp vermogen/transmissie verlies.
- Gas ketel nog in bedrijf, hoe geschakeld.

Bij het gebruik van de Gree ruimteopnemer heb je te maken met een inschakel hysterese van 1K, dit betekend dat als de ruimtetemperatuur 1 graden onder het ingestelde setpoint komt dan pas gaat de warmtepomp weer draaien voor ruimteverwarming. Ik zelf gebruik het externe thermostaat contact in combinatie met Honeywell Home thermostaat in combinatie met een BDR om met een veilige spanning te werken bij de ruimtethermostaat.
De warmtepomp gaat dan evengoed moduleren als verschil tussen TwaterOUT en setpoint TwaterOUT is minder dan 1K.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjors Hendriks op 09-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesniper
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:47
Goedemorgen,

- Ik heb de 4k gree warmtepomp geïnstalleerd (gisteren).
- Zonder buffervat, de vloerverwarming is de buffer (hopelijk is dit voldoende, anders kan ik nog 1 toevoegen).
- Ik heb nu de Gree temp. voeler/ruimteopnemer gebruikt i.c.m. de home unit.
- Bijgeleverde vuilfilter gebruikt op de invoer naar de warmtepomp (retour leiding).
- Geen gasketel in bedrijf, het betreft een aanbouw waar direct deze warmtepomp op de vvw verdeler is aangesloten.

Ik loop tegen 1 probleem aan, ik blijf af en toe de storing HP-water switch error krijgen. De vvw verdeler is voorzien van een pomp en ik heb het idee dat dit stoort op de flow en dat daarom de warmtepomp af en toe een error geeft. Heb ik hier nog opties, bijv. pomp harder of juist zachter zetten (staat op dit moment op max vermogen)? Ik zal op termijn de verdeler aanpassen naar een pomploze variant.

Vraag over jouw info m.b.t. externe thermostaat toevoegen, is er ook een draadloze variant die wordt aangeraden. En krijg je met het toevoegen van de externe thermostaat geen pendel gedrag van de warmtepomp of is hier een oplossing voor? Ik lees in jouw antwoord wel dat de warmtepomp dan blijft moduleren, dus dan is het een kwestie van de juiste TwaterOut temperatuur instellen o.i.d?

[ Voor 5% gewijzigd door Thesniper op 08-11-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Hp water switch is vaak lucht in het systeem maar kan ook door weerstand optreden.
Je kan air removal programma draaien.
Maar ook het systeem overal ontluchten waar het kan .(ff teruglezen in de reacties )

Hp-strom.schak komt ook voor met inbedrijfstelling ,is teveel weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Thesniper schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:15:

Ik loop tegen 1 probleem aan, ik blijf af en toe de storing HP-water switch error krijgen. De vvw verdeler is voorzien van een pomp en ik heb het idee dat dit stoort op de flow en dat daarom de warmtepomp af en toe een error geeft. Heb ik hier nog opties, bijv. pomp harder of juist zachter zetten (staat op dit moment op max vermogen)? Ik zal op termijn de verdeler aanpassen naar een pomploze variant.
Hoi en welkom hier op dit Forum

Volgens mij zit er al een circulatie pomp in de Gree WP, dus van de vloerverwarming kan er tussen uit.

Ik zal dit nog even checken adh van het handboek Gree WP 4 KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesniper
Bespaarodaaro schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:54:
Hp water switch is vaak lucht in het systeem maar kan ook door weerstand optreden.
Je kan air removal programma draaien.
Maar ook het systeem overal ontluchten waar het kan .(ff teruglezen in de reacties )

Hp-strom.schak komt ook voor met inbedrijfstelling ,is teveel weerstand
Dank voor de reactie! Ik ben vergeten te vermelden dat ik hele topic al aandacht heb doorgelezen. Ik heb alles handmatig ontlucht (zowel een aftappunt open op aanvoer en retour + ondertussen opnieuw bijvullen, totdat het volledig doorstroomt zonder lucht) en daarna nog een tijd het air removal programma gedraaid. Ben bang dat het in mijn geval de weerstand van de 2 pompen t.o.v. elkaar is. Ik zal morgen nog even een poging wagen om te kijken of ik een modus kan vinden waarin het wel werkt + nog een 3 dubbelcheck op lucht in de leidingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesniper
Anticky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:19:
[...]

Hoi en welkom hier op dit Forum

Volgens mij zit er al een circulatie pomp in de Gree WP, dus van de vloerverwarming kan er tussen uit.

Ik zal dit nog even checken adh van het handboek Gree WP 4 KW.
Hoi en bedankt! Ik volg dit forum al een tijd aandachtig (heb de WP al een jaar in de schuur staan en nu geïnstalleerd).

Ook de 4kw variant heeft inderdaad een circulatie pomp aan boord, de Wilo variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Thesniper schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:27:
[...]

Dank voor de reactie! Ik ben vergeten te vermelden dat ik hele topic al aandacht heb doorgelezen. Ik heb alles handmatig ontlucht (zowel een aftappunt open op aanvoer en retour + ondertussen opnieuw bijvullen, totdat het volledig doorstroomt zonder lucht) en daarna nog een tijd het air removal programma gedraaid. Ben bang dat het in mijn geval de weerstand van de 2 pompen t.o.v. elkaar is. Ik zal morgen nog even een poging wagen om te kijken of ik een modus kan vinden waarin het wel werkt + nog een 3 dubbelcheck op lucht in de leidingen doen.
Als je deze melding sporadisch krijgt is het weerstand. Heb je een radiator die je kunt toevoegen en openzetten zodat je een bypass hebt? Of mogelijkheid een bypass te maken?

[ Voor 18% gewijzigd door VonNickstein op 09-11-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors Hendriks
Hp-waterswitch betekend of lucht in de installatie of onvoldoende stroming. Een buffervat of bypass is aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIYo9kupJNrrJZEJkyymz0tQrV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LopSYsHrmGBOC0XKe80AGvrz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq08SX7gTv75_geHfmQJ5Zx2sFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3Bra9sJVD4PPE7qiczSSCwv.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen het dak op geweest om eens te kijken hoe de gree erbij staat. Tot mijn verbazing zag ik dat de kabeltulles compleet vergaan zijn. Voor nu maar dichtgeplakt met tape. Meer mensen hier last van en al wat anders op gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
S. Belshof schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:23:

Vanmorgen het dak op geweest om eens te kijken hoe de gree erbij staat. Tot mijn verbazing zag ik dat de kabeltulles compleet vergaan zijn. Voor nu maar dichtgeplakt met tape. Meer mensen hier last van en al wat anders op gevonden?
Ja dat zag ik afgelopen week ook bij mijn WP een half jaar. helemaal verrot heb de oude platte terug gedaan.
Kijken hoe lang die het volhouden.

Rubbertjes horen tussen de twee wanden in te zitten maar bij mij zaten ze goed en zijn toch verrot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkExz4TMnB5cdHx58MxHQzMCafg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csWRM3mDGZNyFsCN6WizRpgC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Anticky op 12-11-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Denk dat ik maar een paar rubbers bestel van Eaton. Ah oké dat wist ik niet. Heeft toch geen speciale functie behalve water buiten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
S. Belshof schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:31:
Denk dat ik maar een paar rubbers bestel van Eaton. Ah oké dat wist ik niet. Heeft toch geen speciale functie behalve water buiten houden?
Dat is wel een heel belangrijke functie, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Bespaarodaaro schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:06:

Wat nu opvalt is dat ik wel bijna op delta T 5 uitkom,en deze wel weer kleiner wordt als je de ingestelde temperatuur bijna bereikt hebt.
Inderdaad heb ik ook, mij lijkt dat de flow niet de oorzaak is maar de geringe warmte afgifte.
In mijn geval had ik een te korte loop zitten waardoor er heel snel te warm water terug kwam, weg vd minste weerstand, dus nu ingeregeld met voetventiel en thermostaten op de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Anticky schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:16:
[...]

Dat is wel een heel belangrijke functie, lijkt mij.
Klopt. Heb nu 2 pvc doorvoeren gekocht met bochtjes en ga deze zaterdag installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nys65QI45kvKLBwlkDSxGqrVtxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJDXTJUYw51HV5Chd5yvo9ao.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Anticky schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:24:
[...]

Inderdaad heb ik ook, mij lijkt dat de flow niet de oorzaak is maar de geringe warmte afgifte.
In mijn geval had ik een te korte loop zitten waardoor er heel snel te warm water terug kwam, weg vd minste weerstand, dus nu ingeregeld met voetventiel en thermostaten op de radiatoren.
Flow en warmte afgifte staan met elkaar in verband.
Volgens mij is het zo; een kleinere delta is moeilijker om nog warmte aan de vloer/radiator af te geven, dus heb je meer flow nodig? Volgens mij is dat het hele idee van grotere diameter leiding ten opzichte van een gas installatie. En dan komen we op het punt van Sjors, dat de pomp snelheid niet te regelen is. Je zou verwachten dat de Gree dat zelf doet, omdat je de delta zelf opgeeft, maar volgens mij gebeurd dat niet en mijn inziens is dat een tekortkoming in de software/aansturing. Delta 5 betekent bij mij gewoon eerder stoppen met verwarmen of flow aanpassen, en dat gebeurd niet, of ga ik nu te kort door de bocht @Sjors Hendriks ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
VonNickstein schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:53:
[...]

Delta 5 betekent bij mij gewoon eerder stoppen met verwarmen of flow aanpassen, en dat gebeurd niet,
Dat gebeurt wel, hij regel zelf terug zodat de delta T kleiner wordt hierdoor gaat hij minder vermogen vragen wat je ook ziet gebeuren als uitgaan temp te hoog wordt en delta T van 5 niet behouden kan worden, hierdoor gaat de Gree dus moduler.

Als door te weinig flo en of warmte afgifte delta te klein wordt (vermoed onder de 3°C) dan stopt de Gree ermee.
(hee dat rijmt) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-07 23:48
Anticky schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:11:
[...]

@Anticky zit jij nou nog op T room of ben je overgeschakeld naar T-Out?

Als ik het zo een beetje lees is T-out de beste optie en dan met een thermostaat+vertragingsrelais aansgesloten op de thermostaatansluiting (externe sensor lozen). Zoals @S. Belshof heeft gedaan. Low tech en het best gebruikmakend van wat de Gree nog wél kan. @S. Belshof welk relais gebruik je?

Anders (minst gedoe) moet mijn klant (ik had nóóit akkoord moeten gaan met het installeren van deze pomp) wel op T-room blijven, maar heeft dan geen modulatie op buitentemperatuur: weg vetste COP, hallo pendelen! Het is echt waardeloos dat de regeling zó slecht is; hebben we alle radiatoren al van dynamische ventielen voorzien, buffervaatje geplaatst, 2 grote jaga's in de kamer, flow dik in orde want doorgerekend moet je kiezen tussen twee kwaden in de regeling en dat zonder informatie in de handleiding over (welke) logica. Naja, goedkoop is duurkoop; krijgt een flinke rekening arbeid van mij voor al dit (nachtelijk) uizoekwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door Supergrover767 op 17-11-2023 02:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S. Belshof
Opzich is de gree zo slecht nog niet en draaid super mooi zijn runs. Heeft hier sinds gister middag 3uur constant gedraaid en moduleerd dan prima. Ik gebruik een af vallend vertraagt tijdrelais van Eaton.

Pomp snelheid regelen doet de gree hier overigens ook gewoon en op de delta t instelling reageerd de gree ook. Heb deze nu op 3 graden gezet omdat de gree anders heel lang rond pompt voordat hij echt verwarmt omdat het temperatuur verschil niet groot genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Supergrover767 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:27:
[...]

@Anticky zit jij nou nog op T room of ben je overgeschakeld naar T-Out?

Als ik het zo een beetje lees is T-out de beste optie en dan met een thermostaat+vertragingsrelais aansgesloten op de thermostaatansluiting (externe sensor lozen). Zoals @S. Belshof heeft gedaan. Low tech en het best gebruikmakend van wat de Gree nog wél kan. @S. Belshof welk relais gebruik je?

Anders (minst gedoe) moet mijn klant (ik had nóóit akkoord moeten gaan met het installeren van deze pomp) wel op T-room blijven, maar heeft dan geen modulatie op buitentemperatuur: weg vetste COP, hallo pendelen! Het is echt waardeloos dat de regeling zó slecht is; hebben we alle radiatoren al van dynamische ventielen voorzien, buffervaatje geplaatst, 2 grote jaga's in de kamer, flow dik in orde want doorgerekend moet je kiezen tussen twee kwaden in de regeling en dat zonder informatie in de handleiding over (welke) logica. Naja, goedkoop is duurkoop; krijgt een flinke rekening arbeid van mij voor al dit (nachtelijk) uizoekwerk.
Ik gebruik nog de orginele temp voeler en met T-Room, wil eerst data verzamelen zodat ik weet wat er verbeterd of verslechterd.
Ik kom hier later nog op terug, wil wel een goede nachtrust :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
S. Belshof schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:05:
[...]
Pomp snelheid regelen doet de gree hier overigens ook gewoon en op de delta t instelling reageerd de gree ook. Heb deze nu op 3 graden gezet omdat de gree anders heel lang rond pompt voordat hij echt verwarmt omdat het temperatuur verschil niet groot genoeg is.
Goede info! Beiden zijn namelijk een uitdaging bij werken in T.Room: Belachelijk hoge flow en lange, zo niet eindeloos in elkaar overlopende voor- en nadraaitijd. Denk echt dat regelen op T out + weersafhankelijk met een thermostaat evt. met vertragingsrelais het mooiste resultaat gaat geven. Met een beetje knappe Tado ofzo verwacht ik ook wat gebruiksvriendelijkheid , programmeerbaarheid en betrouwbare connectiviteit terug te geven aan mijn klant.

Als ik e.e.a. zo heb draaien laat ik wat weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S. Belshof
Supergrover767 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:55:
[...]

Goede info! Beiden zijn namelijk een uitdaging bij werken in T.Room: Belachelijk hoge flow en lange, zo niet eindeloos in elkaar overlopende voor- en nadraaitijd. Denk echt dat regelen op T out + weersafhankelijk met een thermostaat evt. met vertragingsrelais het mooiste resultaat gaat geven. Met een beetje knappe Tado ofzo verwacht ik ook wat gebruiksvriendelijkheid , programmeerbaarheid en betrouwbare connectiviteit terug te geven aan mijn klant.

Als ik e.e.a. zo heb draaien laat ik wat weten.
Zelf gebruik ik een honeywell thermostaat met een kookprogramma. Hele dag 20.5 graden en tussen 15.00-22.00 21 graden. Weersafhankelijk zie ik het voordeel niet zo van. Aangezien je geen water temperatuur kunt regelen met de thermostaat. Dus wat is de gedachte hier achter?

Mooie runs afgelopen dagen💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGSkAL6G0VVV_HceZXIMGqLIgmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMT182qaN1loidbEHPsps8FZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUSvxmgRsb4bEcuml8dd0MkIM-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0uaYVd1QHEbxhVgK1cuCE2N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S. Belshof
Vanmorgen de doorvoeren geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hpx3yYiDOPT2mLVYnF2lBEjyYZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jcoWn3BeTSUOVvGWV1LbyGW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
S. Belshof schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:13:
[...]

Weersafhankelijk zie ik het voordeel niet zo van. Aangezien je geen water temperatuur kunt regelen met de thermostaat. Dus wat is de gedachte hier achter?
Efficiëntie. Hoe lager de aanvoer (en daarmee retour) temperatuur hoe efficiënter de pomp werkt. Juist daarin zit 'm een lage COP . Bron temperatuur en afgifte systeem temperatuur moeten nooit verder uit elkaar liggen dan noodzakelijk. De warmtepomp is hoegenaamd A+++ maar voor zover dat klopt ga je die i.i.g. niet bereiken zonder de laagst mogelijke temperaturen te hanteren. Een goed ingestelde stooklijn is een must in mijn ogen. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat deze pomp niet zelf én binnentemperatuur en weersafhankelijke is kan combineren. Behalve de 'Russische methode' namelijk als het buiten kouder is de binnentemperatuur hysterese omhoog stellen zodat het binnen dus juist warmer gestookt wordt (weg efficiëntie). Ik denk dat dat een soort comfort compensatie idee is. (Zie de hier eerder gedeelde handleiding over de versatii waarin de stooklijn logica wél behandeld wordt.)

M.a.w. jij draait mooie runs maar die kunnen nog langer en efficiënter door de watertemperatuur niet vast (te hoog) in te stellen maar op weersafhankelijk. Niet de thermostaat regelt dat maar de pomp op het moment dat de thermostaat commando tot draaien geeft. Let wel, runs kunnen ook korter worden wanneer afgiftesysteem bij de lagere temperaturen niet voldoende watts meer af kan geven. Dan is de systeembalans c.q. limiet gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Supergrover767 op 18-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
De gree is aan uit met een thermostaat dus dat word moeilijk. En 27 graden water temperatuur is al erg weinig natuurlijk 😉 dus denk dat het niet heel veel scheelt kwa efficiënte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
Ik denk het wel want wanneer wordt dan wèl de weersafhankelijke setting gebruikt? Als het in de modus T.room niet is en ook niet in de mode T.out waarom zit het er dan bij?

Jij gebruikt toch setting T.out i.c.m. de binnen thermostaat? Dat opent juist de mogelijkheid om voor de watertemperatuur de buitentemperatuur te gebruiken. Dat hij aan en uit gaat op basis van de thermostaat is dan prima maar dan levert hij tenminste wel water met een lagere temperatuur op een mildere dag.

Waarschijnlijk snap ik het niet en ik hoop dat iemand anders er ook nog wat over kan zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Ik heb er toen na gekeken maar toen kon je alleen te hoge temperaturen instellen. Dus ook niet meer na gekeken. En als de water tempratuur steeds anders is ben ik benieuwd hoe de thermostaat daar op reageerd.

Maar probeer het en deel de info hier. Als het nog beter kan ben ik nieuwsgierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Ik denk dat hier gewoon verschil in behoefte is, het blijft een compromis tussen gemakzucht, comfort en kosten.

Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden en met de riemen te roeien die ik heb
Ik zou wel simpel de (s)cop kunnen meten om te weten of e.e.a. wel naar behoren functioneerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
Ik lees dat er meer mensen tegen het probleem aan lopen dat tussen verwarmen en gewenste tempratuur 1 graden zit.

Ik heb de sensor in de kamer hangen, en het bedieningspaneel in de bijkeuken. Was al aan t kijken voor een ander bedieningspaneel. ( thermostaat )

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en de thermostaat al vervangen hebben? en wat zijn jullie ervaringen is de water temperatuur dan nog aan te passen of heb je alleen de mogelijkheid om de gewenste temperauur in te stellen?

( om het nog complexer te maken, is het scherm van het bedieningspaneel ook nog kapot. de WP werkt gelukkig nog wel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Tombuurman88 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:57:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en de thermostaat al vervangen hebben? en wat zijn jullie ervaringen is de water temperatuur dan nog aan te passen of heb je alleen de mogelijkheid om de gewenste temperauur in te stellen?
Welkom of dit forum, heb je deze topic al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
Anticky schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:35:
[...]

Welkom of dit forum, heb je deze topic al gelezen?
haha ja |:( vandaar ook dat ik aangeef dat meerdere mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen en de vraag hoe de ervaring met andere en dan welke thermostaat is? en of je de mogelijkheid hebt om de watertemperatuur hetzelfde in te stellen als nu het geval is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supergrover767
Tombuurman88 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:50:
[...]

haha ja |:( vandaar ook dat ik aangeef dat meerdere mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen en de vraag hoe de ervaring met andere en dan welke thermostaat is? en of je de mogelijkheid hebt om de watertemperatuur hetzelfde in te stellen als nu het geval is...
Ik ga het binnenkort uitproberen dus met een thermostaat. Waarschijnlijk de Nefit Easy met Nefit Easy connector, een wat ouder smart model die bij de klant al aanwezig is. De aansturingshysterese is als je T.Out gebruikt met een thermostaat helemaal afhankelijk van de thermostaat. Goede documentatie bij een thermostaat vermeld die hysterese. Helaas ontbreekt het daar vaak aan. Om een voorbeeld te noemen: een Conrad aan/uit weekprogramma thermostaat op penlites die ik had had een hysterese van 0,5 graden. Maar bij geavanceerdere en duurderdere Vaillant en Remeha thermostaten bespeurde ik een hysterese die niet alleen afhing van de actuele temperatuur maar ook van hoe snél deze steeg of daalde.

Vervolgens de watertemperatuur: Die wordt, naar keuze vast, ingesteld bij WOT-heat (uit mijn hoofd) als je een vaste 'Water Out Temperatuur' aanhoudt. Wanneer je aansturing op T.Room (bijgeleverde ruimtesensor) laat staan kan deze anders gebruikt worden dan wanneer je aansturing op T.Out (schakeling aan/uit knop op controller of aan/uit thermostaat) hebt staan maar hoe PRECIES lijkt nog niet helemaal duidelijk. De delta (driehoekje) T instelling is hierbij in meer of mindere mate betrokken hoewel ik nog niet heb kunnen bespeuren dat de H2Opomp nu werkelijk tijdig zoveel harder of zachter gaat draaien. Vooral in hard draaien lijkt die goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Thejman1989 had foto geplaatst van thermostaat aansluiting.
Ik heb het zo ook geprobeerd met aan/uit thermostaat en 2 draden van no contact aangesloten op xt 4 23 en 26 ,en in Gree aangegeven “with” thermostaat .
Hierna kwam gree met melding dat thermostaat niet was aangesloten.
Hierna niet meer geprobeerd, ben benieuwd of supergrover de thermostaat werkend krijgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsRsvAFbgYHIhYGomgfnkoMQ9oA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1AAaybg7tRg5l98Sv1zTfi6h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koelec
Ik heb een Shelly relais toegepast als schakelaar. Via wifi kan ik die aansturen in Home Assistant. De thermostaat aansluiting werkt met 230v en de meeste thermostaten die ik ken werken met zwakstroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12HIqd2zJ5V1N4UV-Z-7hv6zQ6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFaFOpU8Cci69WiLxI8tZeEj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Koelec schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:31:
Ik heb een Shelly relais toegepast als schakelaar. Via wifi kan ik die aansturen in Home Assistant. De thermostaat aansluiting werkt met 230v en de meeste thermostaten die ik ken werken met zwakstroom.
[Afbeelding]
Voor de stadsverwarming had ik thermostaat met 230 no/nc contact en deze geprobeerd.
Ik vind die shelly ook een slimme oplossing.
Heb jij de room sensor van de gree laten zitten of moet die weg als je thermostaat gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koelec
De room sensor kan blijven zitten, wordt echter niet gebruikt voor de regeling.
Als je via een externe thermostaat de warmtepomp wil aansturen dan moet je dit zo instellen op de gree controller. Na die wijziging kan 'het systeem niet aangezet' worden op de controller, want het aan/uitzetten wordt bestuurd door de thermostaat.
In home assistant kun je een generic thermostaat entiteit met hysterese van zeg 0.1 graad maken die de Shelly switch aanstuurt. Deze heeft als input ook de kamertemperatuur nodig. Dit kan een willekeurig smart device zijn die de temperatuur doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
9 december pas gaat het bij mijn installatie gebeuren. Bestaande Nefit Easy thermostaat extra uitgerust met Easycontrol adapter gaat dan zorgen dat 230v schakeling thermostaat ingang van de pomp. Een Shelly Plus 1 (mini) ga ik ook gebruiken maar gaat op de 230V uitgang van de wp t.b.v. voorzien potentiaalvrij contact naar Nefit CV ketel voor backup.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste