WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw
Koude dagen komen eraan en ik begin te twijfelen of mijn theorie over omschakelen naar CV-ketel en zodoende ook de WP beschermen tegen vorst, dit middels de twee afsluitkranen naar de WP een beetje open te laten zodat er wat warmwater van de CV-ketel door de WP kan gaan.
Waar ik nu pas aan denk is dat de vierwegklep (met evt keerklep) wel goed staat als de WP uitgeschakeld is, want de circulatiepomp kan natuurlijk niet blijven draaien.
M.a.w. heeft iemand hier miss andere ideeën over of ervaring mee?
[ Voor 10% gewijzigd door Anticky op 18-01-2024 15:57 ]
WP inzetten voor verwarming en ketel voor WW, zo heb ik dat ook gedaan.Anticky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:22:
Gebruik de gas cv-ketel nu voor WW, omdat deze nog vrij nieuw is en ik niet meteen vast wil zitten aan een buffer en boiler, dit mede door de onzekere gas en elektrischiteit prijzen.
Bij mij gaat de verwarming uitvoer van de ketel naar het traditionele buffervat, en vanaf daar naar de invoer op de ketel. Eigenlijk een gesloten circuit op druk, met vat er tussen.
Daardoor blijft het warmwater werken en kunnen we douchen.
Voor verwarming gebruik ik de WP.
Waarom zou je hybride willen met een 10kw variant?
Ik gebruik hier geen buffervat voor de WP installatie.
Ik ga vorstbeveiligingskleppen installeren. Die voeren het water af als dit onder de 3 graden komt.Anticky schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:38:
Heb een 10kw Grree WP die ik gebruik naast mijn CV ketel op gas, het is of ketel of WP.
Koude dagen komen eraan en ik begin te twijfelen of mijn theorie over omschakelen naar CV-ketel en zodoende ook de WP beschermen tegen vorst, dit middels de twee afsluitkraanen naar de WP een beetje open te laten zodat er wat warmwater van de CV-ketel door de WP kan gaan.
Waar ik nu pas aan denk is dat de vierwegklep wel goed staat als de WP uitgeschakeld is, want de circulatiepomp kan natuurlijk niet blijven draaien.
M.a.w. heeft iemand hier miss andere ideeën over of ervaring mee?
dat snap ik! Maar waarom zet je de wp dan uit in de winter?Anticky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:22:
Gebruik de gas cv-ketel nu voor WW, omdat deze nog vrij nieuw is en ik niet meteen vast wil zitten aan een buffer en boiler, dit mede door de onzekere gas en elektrischiteit prijzen.
Die vindt ik te duur en niet functioneel omdat je dan geen verwarming meer hebt.Koelec schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:04:
[...]
Ik ga vorstbeveiligingskleppen installeren. Die voeren het water af als dit onder de 3 graden komt.
[Afbeelding]
Het liefst laat ik hem aan, maar de energieprijzen zijn niet stabiel dus ik wil de mogelijkheid openhouden om met gas te stoken.Thejman1989 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:47:
[...]
dat snap ik! Maar waarom zet je de wp dan uit in de winter?
Zodra de stroom uitvalt en het vriest heb je een groot probleem met een monobloc. Het water in de wp kan dan bevriezen en daarmee de wp onherstelbaar beschadigen. Kans dat stroom uitvalt is hier niet groot. En ieder voor zich kan bepalen of dat risico te overzien is.Anticky schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:56:
[...]
Die vindt ik te duur en niet functioneel omdat je dan geen verwarming meer hebt.
Daarom zit ik aan een agregaat (500W) te denken om i.i.g. de CV-ketel draaiende te houden bij stroomuitval, zodat de WP van warmwater voorzien wordt zoals ik al eerder uiteen gezet heb op dit draadje.Koelec schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:50:
[...]
Zodra de stroom uitvalt en het vriest heb je een groot probleem met een monobloc. Het water in de wp kan dan bevriezen en daarmee de wp onherstelbaar beschadigen. Kans dat stroom uitvalt is hier niet groot. En ieder voor zich kan bepalen of dat risico te overzien is.
Ik heb een gree monoblock 16kw warmtepomp, gaat naar buffervat voor de vloerverwarming.
Regelt op temperatuur van buffervat.
Alleen blijft de inwendige circulatie pomp continu draaien.
Is het mogelijk deze mee te laten regelen met de compressor? Er circuleerd nu onnodig warm water naar de warmtepomp wanneer de compressor niet bij staat.
Groeten André
Hoi André, Waarom heb je een buffervat als je een vloerverwarming hebt?Andrefeddema schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:22:
Hallo,
Ik heb een gree monoblock 16kw warmtepomp, gaat naar buffervat voor de vloerverwarming.
Regelt op temperatuur van buffervat.
Alleen blijft de inwendige circulatie pomp continu draaien.
Is het mogelijk deze mee te laten regelen met de compressor? Er circuleerd nu onnodig warm water naar de warmtepomp wanneer de compressor niet bij staat.
Groeten André
De Compressor/condensor hebben warmwater nodig bij koudere omstandigheden anders bevriest deze laatste, zie foto je kunt meer lezen via de onderstaande link
:strip_exif()/f/image/4cgP3EuXdgcWWsaVLzv3EJr9.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb veel difrost's en heb nu delta T van 5 naar 3 gezet
Dat is mooi, maar ik heb niet eens een kelder.jscheffers schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:36:
Ik haal nu de lucht uit mijn kelder van +/- 12 tot 14 graden is. in paats de buiten lucht die vochtig is en 0 graden. en nu vries de arico van 5.5 klw niet meer in mijn kelder is wel zo'n 250 m3 inhoudt.
Stook je ook de hele dag en tot hoeveel graden?Thejman1989 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:17:
Ik had gister 24 kw, 120m2 huis en 66m2 vloerverwarming beneden
Ons huis is redelijk vergelijkbaar, ik heb 20m2 meer, vrijstaand en geen vloerverwarming . Boven stook ik ook ongeveer 18 graden, ben hier nog mee ah tweaken.Thejman1989 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:11:
@Anticky Hij staat binnen de hele dag op 20, omdat hij tegen een koude muur aan staat komt dat meer neer op 20,5 a 21 afhankelijk van welke sensor je mag geloven. Boven staat de radiator in de badkamer altijd aan en in de slaapkamer alleen overdag een beetje.
Toch een groot verschil 24 0f 46 KW dat kan toch niet in de vloerverwarming zitten lijkt mij.
Temperatuur rond de 20-21 graden. Regel op twater-out 35 graden. Staat alleen in de ochtend aan van 4am tot het middaguur.
150m2 vloerverwarming waarvan 50m2 naar behoefte (werkkamer en slaapkamer).
Jaren 30 woning. Vrijstaande woonboerderij. Op dagen met veel wind merk ik dat wel.
In de avond verwarm ik bij met de airco om de temp naar 22-23 te krijgen.
Ik wil de instellingen binnenkort weer omzetten naar externe thermostaat ivm gebruiksgemak.
Hier 24 kw verbruik op 1 dec, vandaag 28kw.
Is dat met of zonder airco bijverwarming?
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NR6bGx5WQz9z07XRcxGW5e7A.webp?f=user_large)
Aan de linkerkant zit achter het scherm een kabel keurig opgerold maar niet aangesloten. Weet iemand waar die voor is, ik kan in geen enkele handleiding iets vinden
:strip_exif()/f/image/wXwCeKtqCyT6g326Z3GZdgJS.jpg?f=fotoalbum_large)
Er staat 72 op de kabel. Links ervan zitten nog 2 kabels met nr 70 en 71 erop. Kabels zijn niet aangesloten.
Ik krijg het systeem niet aan de gang. Pomp gaat na 3 min wel draaien maar de rest blijft stil.
[ Voor 45% gewijzigd door jacobruiten op 13-12-2023 15:55 ]
Foto van de kabel zou veel verduidelijken?jacobruiten schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:26:
Aan de linkerkant zit achter het scherm een kabel keurig opgerold maar niet aangesloten. Weet iemand waar die voor is, ik kan in geen enkele handleiding iets vinden
[ Voor 155% gewijzigd door Anticky op 10-12-2023 09:41 ]
Daar komen drie grijze snoeren uit dezelfde doorvoer:jacobruiten schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:26:
[Afbeelding]
- Eentje met een temperatuursonde, die is voor de boilertemperatuur (sanitair warm water) (indien aanwezig)
- eentje met stekker voor de controller
- eentje met stekker voor de ruimtetemperatuursensor
Daarnaast zit aan de rechterzijde (niet waar jij het over hebt dus) nog een temperatuursonde aan een rode doorverbindstekker vast. Dat is de sensor voor achter de 3 wegklep. Bij mijn installatie zit die achter het T stuk waar aanvoer CV ketel en Warmtepomp samenkomen richting afgiftesysteem.
N.B. Eigenlijk zijn alle snoeren (apparaat spanningsloos!) door te knippen en door te verbinden als dat makkelijker is voor doorvoer (heb ik ook zo moeten doen omdat er al bundel snoeren was doorgevoerd van oude warmtepomp). De thermostaataansluiting 230V klinkt spannend maar was in de praktijk ca. 136V AC met een max doorlaat van zo'n 3mA aan stroom door . Er zit dus zoals te verwachten een weerstand in om een veilige lage stroom te geven voor over de dunne thermostaatdraadjes.
[ Voor 18% gewijzigd door Supergrover767 op 12-12-2023 13:01 ]
@S. Belshof @Tombuurman88 @B-Rus @VonNicksteinSupergrover767 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:27:
[...]
@Anticky zit jij nou nog op T room of ben je overgeschakeld naar T-Out?
Als ik het zo een beetje lees is T-out de beste optie en dan met een thermostaat+vertragingsrelais aansgesloten op de thermostaatansluiting (externe sensor lozen). Zoals @S. Belshof heeft gedaan. Low tech en het best gebruikmakend van wat de Gree nog wél kan. @S. Belshof welk relais gebruik je?
Anders (minst gedoe) moet mijn klant (ik had nóóit akkoord moeten gaan met het installeren van deze pomp) wel op T-room blijven, maar heeft dan geen modulatie op buitentemperatuur: weg vetste COP, hallo pendelen! Het is echt waardeloos dat de regeling zó slecht is; hebben we alle radiatoren al van dynamische ventielen voorzien, buffervaatje geplaatst, 2 grote jaga's in de kamer, flow dik in orde want doorgerekend moet je kiezen tussen twee kwaden in de regeling en dat zonder informatie in de handleiding over (welke) logica. Naja, goedkoop is duurkoop; krijgt een flinke rekening arbeid van mij voor al dit (nachtelijk) uizoekwerk.
Even terugkomend hierop: Ik heb het nu dus zo geïnstalleerd bij mijn klant op het vertragingsrelais na. We hebben een simpele aan/uit (modulerend kan uiteraard niet) thermostaat met weekprogramma gekozen. Het werkt goed. Instellingen:
- Ctrl. State: T-Out
- Thermostat: Air (meaning: eigen aan/uit ruimtethermostaat geïnstalleerd)
- Remote Sensor: Without (remote sensor in een doosje gestopt en weggelegd want die werkt dus alleen in Ctrl State: roomtemperature (o.i.d.) en dan heb je dus geen beschikking over weersafhankelijk regelen van de aanvoer-watertemperatuur, wat niet noodzakelijk is maar wel wijs om in de buurt te komen van energielabel A+++ en zeker te weten dat je machine zo zuinig mogelijk draait.)
- Other Thermal: With . (CV ketel monovalent bijspringen wanneer buitenT laag) . Werkt maar nog uit te vinden wat goede overnametemperatuur is, werking en efficiëntie van warmtepomp is namelijk niet alleen afhankelijk van buitentemperatuur maar ook van luchtvochtigheid buitenlucht en warmtelast. Vermoedelijk is minus 20grC wel héél erg opportunistisch, tegelijkertijd mag ik verwachten dat deze pomp het voor dit huis in NL (nooit kouder dan -10) het jaarrond gewoon trekt.
- Ohter Thermal Logic: 3 (zie bovenstaand getest, werkt)
- Weather depend: On
Weersafhankelijke settings in ons geval, safe, kan nog aan getweaked worden:
- upper AT heat: 15 grC
- lower AT heat: 0 grC
- Upper WT heat: 45 grC (behorende bij Lower AT heat, al van 50grC naar 45grC inmiddels)
- Lower WT heat: 30 grC (behorende bij upper AT heat)
- RT heat instellingen zijn overbodig (dat is slechts een comfortcorrectie op binnentemperatuur die gebruikt wordt bij regelen op ruimtemperatuur met de meegeleverde ruimtesensor)
- Koelen doen wij niet.
N.B. bij weersafhankelijke regeling: In het home-home screen blijft een temperatuur weergegeven en aanpasbaar. Wat deze doet weet ik nog niet. Als het goed is niets behalve verwarring zaaien, want aanvoertemperatuur word immers weersafhankelijk geregeld.
N.B.
De 'emergency mode' even aanzetten om ketel aan te sturen i.p.v. warmtepomp is gedoe (moet je harde settings themostaat voor aanpassen, handig hoor als je met een 'emergency' zit) Makkelijker is dan de monovalent omschakeltemperatuur bij 'other thermal' te verhogen tot boven actuele buitentemperatuur. Dat werkt en vereist maar één settingwijziging.
Bijgevoegd screenshot van Atal AirZenZ sensors op onlinesensor die we gebruikt hebben voor monitoring. Sensor rood was bovenop Jaga radiator gelegd, sensor groen naast ruimtethermostaat, geel is buitenT ;
/f/image/fja4QwV103FkPVOzsDll7dqb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tn0l4VALUDuyt4AedXryJkje.png?f=fotoalbum_large)
(ja, we zijn al op thermostaat en T.out over kunnen schakelen vóór de eerder aangegeven 9 december.)
[ Voor 14% gewijzigd door Supergrover767 op 12-12-2023 13:33 ]
Is dat niet penny wise,.... ? De uitstraling vanuit je woningvloer naar je kelder zal hierdoor tegelijkertijd toenemen omdat je warme lucht onttrekt aan de kelder en nieuwe warm(t)e (lucht) weer ergens vandaan zal moeten komen.jscheffers schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:36:
Ik haal nu de lucht uit mijn kelder van +/- 12 tot 14 graden is. in paats de buiten lucht die vochtig is en 0 graden. en nu vries de arico van 5.5 klw niet meer in mijn kelder is wel zo'n 250 m3 inhoudt.
Ik heb nog niet gekeken bij deze specifieke pomp maar een goed uitgevoerde defrost is een minimale verhoging van het verbuik. Continu warmte onttrekken van onder je huis lijkt misschien een leuk COP op te leveren voor je WP maar kan een lelijk slechtere efficiëntie van je systeem (je huis) als geheel betekenen. Daarnaast moet nieuwe lucht in je kelder ergens vandaan komen en dat kan betekenen dat vochtige lucht je kelder ingetrokken wordt met alle gevolgen van dien.
:strip_exif()/f/image/p0uaYVd1QHEbxhVgK1cuCE2N.jpg?f=fotoalbum_large)
Draait alleen met radiatoren ja. Beneden woonruimte twee grote Jaga LTV's en in andere ruimtes gewone plaatradiatoren van verschillende types. Systeemgrootte geschat ca. 60L + buffervat 40L .S. Belshof schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:53:
@Supergrover767 verwarm je alleen met radiatoren? Ik heb ook nog weer gekeken naar de weersafhankelijk regeling. Alleen zijn de temperaturen te hoog. Ik draai met 27 graden water temperatuur ook bij vorst. Zoals het weer nu is moet de watertemperatuur eigenlijk nog lager om pendelen te voorkomen. Daarom draai ik met een halve graad verhoging van 15.00 t/m 22.00uur. Hierdoor draait die een mooie lange run en verwarmt tussendoor af en toe wat bij.[Afbeelding]
Jij hebt wel een mooi laagtemperatuur systeem dan en een niet te grote pomp. Maar ik snap je niet helemaal , hoe je watertemperatuur nog lager moet zijn om pendelen te voorkomen. Zoals je zelf al zegt wordt er minder gependeld als je de temperatuur wat verhoogd. Hoe lager je watertemperatuur, hoe minder energie je er in kwijt kunt en mee kunt verplaatsen dus potentieel groter pendelgedrag. Uiteindelijk loop je tegen je verbruik aan: Als jij het niet warmer wilt dan bijvoorbeeld 21grC zal het op een gegeven moment toch ophouden met ene bepaald minimum vermogen vanuit de compressor. Dan is de enige optie inderdaad strategische verglaging en verhoging inzetten om mooie lange runs te maken.
Overigens heb ik hier op het forum wel eens iemand horen zeggen dat (enigszins normaal) pendelen voor een inverterpomp echt niet zo erg is (c.q. geen enkel probleem meer is) maar dat uit de overlevering nog steeds wordt gehamerd op het niet mogen pendelen.
Als ik zo naar je grafiek kijk denk ik dat de pomp geen lager vermogen beschikbaar heeft dan iets meer dan 600 Watt. Wel een hoger vermogen (getuige de piekjes). Onder de 600 Watt rest hem nog maar één mogelijkheid aangezien er niet meer warmtevraag is: uitgaan. Zie het als een soort van Pulse Width Modulation maar dan in thermodynamische sferen. Het is geen onwil van de bouwer, de frequentieregelaar of DC voeding voor de compressor zou het wel kunnen maar bijvoorbeeld mechanisch (lagersmering) en gastechnisch (vloeistofdruppels) komen er waarschijnlijk problemen bij nog lagere toerentallen.
Ik weet niet welke versie je hebt natuurlijk maar denk dat de kleinste een 6kW (theoretische output) is , bij een COP van 4 is dat dus 1500 Watt. Met wat vermogen erboven en beneden zegge een dikke 50% ben je er wel zo'n beetje met 600 tot 2500 Watt input.
Even ter indicatie: Ik heb hier een Qlima 6kW (koelvermogen), 4,1kW (verwarmingsvermogen) airco hangen aan een meter. Die heeft ook een inverterpomp en draait op z'n echte minimum rond de 600W input in verwarmingsmodus.
Door je aanvoertemperatuur verder te verlagen, verlaag je inderdaad de opwarmsnelheid van je systeem waardoor je langere runs kunt draaien maar je verhoogt nog niet je warmtevraag. Dat doe je door je thermostaat een halve graat omhoog te stellen, en je ziet: dat werkt. Sterker nog door je watertemperatuur te ver te verlagen introduceer je pingelen omdat je warmtepomp je water te snel op de gewenste watertemperatuur heeft en niet anders kan dan stoppen zelfs wanneer je huis nog niet warm genoeg is. Je ruilt de ene bottleneck simpelweg in voor de andere.
Je enige andere optie is bufferen. Vandaar vaak buffertanks bij kleinere systemen. Bufferen kun je in extra water, meer massa (beton), óf in temperatuurverhoging .
[ Voor 18% gewijzigd door Supergrover767 op 12-12-2023 17:52 ]
Je zou de watertermperatuurprobe kunnen verplaatsen; meer upstream richting compressor. Naar een plek waar het fysiek zo'n 10 graden warmer is wanneer de unit draait. Nee dan kloppen de weergegeven watertemperaturen niet meer (werkelijk 10 graden lager dan weergegeven en weergave wordt waarschijnlijk wisselvalliger, hopelijk niet te i.v.m. de aansturing) maar dan creëer je wel weer een instelbereik waar je wat mee kunt.
Ik vermoed dat het een losse en dus verplaatsbare sensor is namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Supergrover767 op 13-12-2023 10:21 ]
dank voor het delen van de instellingen.
Helaas werk ik net als @S. Belshof met vloerverwarming, en om de A+++ te halen mag je T-waterOut niet hoger dan 35 graden komen, kijk maar op de sticker aan de zijkant. Die haal jij dus al niet met 45 graden door de WAR.
Helaas is de software van Gree beperkt en kan de WAR niet op lagere temperaturen. Snap nog steeds niet waarom dat is. Lange runs op een gelijke temperatuur is wat je wilt, zeker met vloerverwarming.
@S. Belshof
Hoe heb jij de instellingen nu staan, en werk je met externe thermostaat zonder WAR?
Ik word moedeloos van het steeds aanpassen van de aanvoertemperatuur. Mijn oplossing is nu dus gebruik te maken van timed runs, waardoor het klimaat met de dag verschilt, net als buiten. Hoe heb jij dit opgelost?
[ Voor 7% gewijzigd door Supergrover767 op 13-12-2023 14:23 ]
Supergrover767 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:57:
[...]
Daar komen drie grijze snoeren uit dezelfde doorvoer:
- Eentje met een temperatuursonde, die is voor de boilertemperatuur (sanitair warm water) (indien aanwezig)
- eentje met stekker voor de controller
- eentje met stekker voor de ruimtetemperatuursensor
Daarnaast zit aan de rechterzijde (niet waar jij het over hebt dus) nog een temperatuursonde aan een rode doorverbindstekker vast. Dat is de sensor voor achter de 3 wegklep. Bij mijn installatie zit die achter het T stuk waar aanvoer CV ketel en Warmtepomp samenkomen richting afgiftesysteem.
N.B. Eigenlijk zijn alle snoeren (apparaat spanningsloos!) door te knippen en door te verbinden als dat makkelijker is voor doorvoer (heb ik ook zo moeten doen omdat er al bundel snoeren was doorgevoerd van oude warmtepomp). De thermostaataansluiting 230V klinkt spannend maar was in de praktijk ca. 136V AC met een max doorlaat van zo'n 3mA aan stroom door . Er zit dus zoals te verwachten een weerstand in om een veilige lage stroom te geven voor over de dunne thermostaatdraadjes.
Ik gebruik de roomsensor die er standaard bij zit. Daarnaast start ik de wp via het display en dan begint de pomp te lopen na een paar minuten maar verder niets ook niet na een uur aan.S. Belshof schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:54:
@jacobruiten hoe bedoel je start wel op maar draaid niet? Gebruik je de room sensor of een thermostaat of schakel je hem handmatig in op het display?
Dan blijft over: op welke ruimtetemperatuur had/heb je hem ingesteld?
Het kan aan die deltaT ruimtetemperatuur gelegen hebben wanneer hij laat aanslaat.
Verder moet je de instellingen bij weersafhankelijk nog eens even delen zoals Belshof vroeg. Daar doen eigenlijk maar twee instellingen er toe: Namelijk die bij RT staan (even aannemende dat in NL taal het hetzelfde is, ik heb hem hier op Engels omdat de aansluitende handleiding in NL nog krommer is vertaald). Die RT waardes zijn een soort comfortverhogingswaardes. Niet echt weersafhankelijk maar wanneer het kouder is buiten streeft hij naar een hogere binnentemperatuur.
Echt bruikbaar is dat niet en ik zou weersafhankelijk dan ook helemaal uit zetten als je met ruimtesensor werkt want de watertemperatuur wordt in deze de ruimtesensor modus toch niet aangepast. Je moet hoe dan ook een passende watertemperatuur WOT-CV kiezen. 45 graden is een goede watertemperatuur waarbij je gemiddeld huis waarbij een warmtepomp overwogen werd goed moet kunnen functioneren. Lager is efficiënter. Kwestie van proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door Supergrover767 op 13-12-2023 23:47 ]
Bij mij was de t-room-remote ook onrustig, fluctueerde wel 0.4 tot 0.5 graden in korte tijd. Voorlopig heb ik dat opgelost door over de draadjes een condensator van 100uF te zetten om de boel wat te stabiliseren. Hierna fluctueert het tussen 0.1 en 0.2 graden.Supergrover767 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:22:
N.B. De ruimtetemperatuursensor is een hysterisch ding. Als je deze bekijkt zie je de thermistor zitten achter het roostertje en bij iedere scheet veranderd hij wel 5x van meetwaarde. Ik denk (nog niet bij deze specifiek geprobeerd) dat het helpt om deze in een kluitje play-do of stopverf of zo te pakken. Echter voordeel van die wispelturigheid is misschien wel dat hij je pomp wat eerder zal aansturen. Maar mogelijk heeft het ook precies het effect wat je beschrijft: Dat hij de pomp startsignaal geeft maar dat dit signaal al afvalt nog voordat de opstartcyclus (carterverwraming, waterpomp, ventilator) doorlopen is.
Hoe installeer je een condensator?miro010 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:49:
[...]
Bij mij was de t-room-remote ook onrustig, fluctueerde wel 0.4 tot 0.5 graden in korte tijd. Voorlopig heb ik dat opgelost door over de draadjes een condensator van 100uF te zetten om de boel wat te stabiliseren. Hierna fluctueert het tussen 0.1 en 0.2 graden.
Ik heb een Elektrolytische condensator gebruikt. Deze hebben een + en een - en dat moet je respecteren.
Is onderstaande wartaal voor je, begin er niet aan of raadpleeg iemand die thuis is in elektronica.
Onderstaande meting doe je parallel ergens op een aansluiting van/naar de sensor of op de sensor zelf.
Neem een multimeter en meet op DC stand de spanning op de aansluitdraden. Je sensor moet daarbij aangesloten zijn. Dit was bij mij in orde van grootte van 1,8V dacht ik. Let op tijdens je meting welke aansluitdraad de + is.
Sluit de draadjes van de losse condensator een tijdje kort ( een minuutje of zo) zodat je zeker weet dat hij ontladen is..
Nu is het simpel, de + van de condensator op het draadje met de +waarde. De - van de Condensator op het draadje/aansluiting die de - waarde had.
Na het aansluiten zal de condensator opgeladen worden naar die, zeg maar, 1,8V en dat geeft even een sterke afwijking in je gemeten waarde. Vooral voor de dataloggers even een weetje ter verklaring van effe een extreme waarde in de logging.
Helaas geen aanpassing in de WAR parameters.
Bizar, dat zijn best wel vergaande parameters terwijl iets betere WAR settings en introductie van een aantal geluidsniveaus betrouwbaarder en effectiever is (zeker voor de fabrikant). Even afh. van het instelbereik is het naar willekeur kunnen aanpassen van ventilatorsnelheid, compressorsnelheid én pompsnelheid hartstikke gaaf maar voor velen ook een recipie for disaster.VonNickstein schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:54:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een update voor het systeem komt. Hiermee is de pompsnelheid, compressor en condensor ventilator snelheid aan te passen. Volgens mij kunnen we dan de warmte afvoer reguleren. En voor mensen met buren kan de herrie verminderd worden.
Welke firmware(FW) versie is nu actueel?VonNickstein schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:54:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een update voor het systeem komt. Hiermee is de pompsnelheid, compressor en condensor ventilator snelheid aan te passen. Volgens mij kunnen we dan de warmte afvoer reguleren. En voor mensen met buren kan de herrie verminderd worden.
Ik vraag dit omdat ik na herhaaldelijk proberen eindelijk gelukt is mijn Gree 4kW te koppelen in de app.
Gelijk maar een update uitgevoerd. De oude FW was 4.0, de nieuwe 5.08.
[ Voor 32% gewijzigd door miro010 op 16-12-2023 11:47 ]
Thx, idd. staat nu weer een "New". Ga hem updaten.S. Belshof schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:04:
V 6.04 heb ik hier op de 4kw. Dat is ook de meest actuele versie volgens de app
Ik herken je gevoel. Bij mij heeft het ook veel pogingen gekost.jacobruiten schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:18:
Is hier iemand die mij kan vertellen welke versie van de app ik moet hebben om mijn telefoon te verbinden met de controller. Ik kom tot 99% en verder niet zeer frustrerend. Of hoe je precies de app verbind.
De GREE app die ik gebruik kan ik geen versie-nr van vinden.. Ik heb die in de manual staat gebruikt.
Voor je start kijk even welke wifi netwerken in je bereik zitten. Hierover later meer.
Bij het starten van de app moet de device waarop je de app start verbonden zijn met je 2.4 GHz wifi netwerk met toegang tot internet.
Bij de keuze toevoegen van een apparaat, voor je GREE, tegel "Versati" kiezen, er van uitgaande dat je een GREE Versati hebt.
In de procedure van je app, bij het koppelen van je GREE, moet je op een gegeven moment de Wifi van je GREE resetten. Na het resetten kan het tot wel 2 min duren voor die hotspot operationeel is. Bij mij had de Gree hotspot een andere SSID dan de app suggereert en die moet je straks kiezen. Kijk met een ander device of er een onbekende SSID binnen je bereik is gekomen. Dat is voor 99% zeker die van je GREE en die moet je in je app kiezen. De SSID van mijn GREE begon met een "e" gevolgd door een aantal cijfers die gelijk waren met de laatste cijfers van het macadress van de GREE. Bij mij duurde het wel even voor die SSID gevonden. De afstand tussen de betrokken devices was bij het koppelen bij mij max 5m. Bij mijn GREE was het2.4 GHz wifi signaal sterk.
Het "verbinden" duurt wel even even.
Heb geduld en doorzetten, je kan het
Zelfs bij mij is het gelukt.
[ Voor 8% gewijzigd door miro010 op 19-12-2023 13:04 ]
Ter aanvulling.Supergrover767 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:57
....
Overigens heb ik hier op het forum wel eens iemand horen zeggen dat (enigszins normaal) pendelen voor een inverterpomp echt niet zo erg is (c.q. geen enkel probleem meer is) maar dat uit de overlevering nog steeds wordt gehamerd op het niet mogen pendelen.
Als ik de site "https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/onderhoud-en-levensduur/" mag geloven:
Bij goed gebruik en een juiste montage en configuratie :
-Gaat een compressor van een warmtepomp circa 100.000 draaiuren mee
-Gaat een compressor van een warmtepomp circa 120.000 starts mee.
Dat betekent dus dat gemiddeld de compressor 50min "moet" draaien.
Heeft iemand een idee hoe je dit kan bijhouden in Home Assistant of Domoticz?
[ Voor 9% gewijzigd door miro010 op 20-12-2023 09:28 ]
Ze hebben het over 100.000 draaiuren en dan over een modulerende warmtepomp die hoegenaamd meer draaiuren zou draaien.
Echter normaal gesproken als het in de machinebouw over draaiuren gaat dan hebben we het al over vollast of over nominaallast draaiuren. Het omrekenen zoals hier gebeurt van vollasturen naar deellasturen gebeurt dus zonder enige onderbouwing dat dat nodig is. Stel dat per jaar 2000 vollasturen nodig zouden zijn dan moet je dus met 2000 draaiuren rekenen. Niet met 2000/4*10=5000 deellasturen waar zij het over hebben.
Hoewel de uitkomst van 20 jaar realistischer lijkt dan een nog veel hoger aantal jaren is het werkelijk waar gelul in de ruimte zonder data over lagers en informatie van de specifieke leverancier.
Datzelfde geldt voor start-stops: Wat voor kwaliteit inverter hangt er in? Wat voor lagers (hoe goed gedraagt de lagersmering zich bij start/stops), hoe goed zijn de afdichtingen aangepast op hoge of lager toeren en start/stops. Dus wat gaat het eerste falen en bij welk typerend gebruik?
Met andere woorden hebben we hier te maken met een Alfa Romeo (en welke) of een Mercedes (en welke dan) .
Maar inderdaad: Waar heb je vooral invloed op: Laten we het aantal start/stops in ieder geval niet verder oplopen dan strikt noodzakelijk. Better safe then sorry.
[ Voor 12% gewijzigd door Supergrover767 op 20-12-2023 11:38 ]
Je hebt gelijk. En het ene apparaat is het andere niet. Ook niet van het zelfde merk en typenr.Supergrover767 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:34:
Ja maar de tekst en beredenering daaronder klopt al matig.
Ze hebben het over 100.000 draaiuren en dan over een modulerende warmtepomp die hoegenaamd meer draaiuren zou draaien.
Echter normaal gesproken als het in de machinebouw over draaiuren gaat dan hebben we het al over vollast of over nominaallast draaiuren. Het omrekenen zoals hier gebeurt van vollasturen naar deellasturen gebeurt dus zonder enige onderbouwing dat dat nodig is. Stel dat per jaar 2000 vollasturen nodig zouden zijn dan moet je dus met 2000 draaiuren rekenen. Niet met 2000/4*10=5000 deellasturen waar zij het over hebben.
Hoewel de uitkomst van 20 jaar realistischer lijkt dan een nog veel hoger aantal jaren is het werkelijk waar gelul in de ruimte zonder data over lagers en informatie van de specifieke leverancier.
Datzelfde geldt voor start-stops: Wat voor kwaliteit inverter hangt er in? Wat voor lagers (hoe goed gedraagt de lagersmering zich bij start/stops), hoe goed zijn de afdichtingen aangepast op hoge of lager toeren en start/stops. Dus wat gaat het eerste falen en bij welk typerend gebruik?
Met andere woorden hebben we hier te maken met een Alfa Romeo (en welke) of een Mercedes (en welke dan) .
Maar inderdaad: Waar heb je vooral invloed op: Laten we het aantal start/stops in ieder geval niet verder oplopen dan strikt noodzakelijk. Better safe then sorry.
Ja, hoe ver wil je gaan, op bit niveau zoals zeggen ze in de automatisering? Rekening houden met maandag apparaten?
En die ervaringscijfer krijg je alleen als het apparaat end of life is en dan is dat type niet meer leverbaar.
Je kunt ook op een hoger niveau gaat kijken en uitgaat van kengetallen (en/of gemiddelde waarden van gelijkbare apparaten op specs) met ervaring van de technologie uit het verleden.
Weer een aanname en niet gehinderd door enige kennis lijken de waarden op de eerder genoemde site toch wel aardig om van uit te gaan.
BTW een machine die altijd draait op vollast zal minder draaiuren overleven dan een machine die meestal in de quiet mode draait klinkt logisch. Uitzonderingen bevestigen de regel.
We gaan het zien.
Als over een jaar of 15 dit draadje nog bestaat zullen we het vast wel weten.
[ Voor 4% gewijzigd door miro010 op 22-12-2023 08:46 ]
:strip_exif()/f/image/6t2OuoeJZKE17UfFF4tous9k.jpg?f=fotoalbum_large)
Als beloofd zou ik je dit nog bij me thuis nakijken. Weersafhankelijk lowerWT bereik is 20 - 60 graden. @VonNickstein
@Sjors HendriksSjors Hendriks schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:17:
[Afbeelding]
Als beloofd zou ik je dit nog bij me thuis nakijken. Weersafhankelijk lowerWT bereik is 20 - 60 graden. @VonNickstein
Vreemd, hier niet.
Hebben we een andere versie of mis ik ergens een instelling?
:strip_exif()/f/image/bI7RUlwx3Bmyl0A47Epy247r.jpg?f=fotoalbum_large)
@Sjors HendriksVonNickstein schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:44:
[...]
@Sjors Hendriks
Vreemd, hier niet.
Hebben we een andere versie of mis ik ergens een instelling?
[Afbeelding]
Hier ook niet op mn 4kW firmware v6.04
@Sjors Hendriks
Leuk filmpje echter mijn Commission/ Function heeft geen 6 maar 4 pagina's. En de genoemde parameters in het filmpje zie ik er niet tussen. Op het filmpje staan ze op pagina 5.
Wat mis ik?
Firmware is v6.04
@BespaarodaaroBespaarodaaro schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:51:
In het menu “bekijken “ staat een versie nummer. Zal daar het verschil in zitten?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk. Ik heb dezelfde versies als jij.
Ik ben de hele week al bezig om de app te koppelen, het lukt niet. 2 keer op 99% maar uiteindelijk breekt hij toch af.miro010 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:56:
[...]
Ik herken je gevoel. Bij mij heeft het ook veel pogingen gekost.
De GREE app die ik gebruik kan ik geen versie-nr van vinden.. Ik heb die in de manual staat gebruikt.
Voor je start kijk even welke wifi netwerken in je bereik zitten. Hierover later meer.
Bij het starten van de app moet de device waarop je de app start verbonden zijn met je 2.4 GHz wifi netwerk met toegang tot internet.
Bij de keuze toevoegen van een apparaat, voor je GREE, tegel "Versati" kiezen, er van uitgaande dat je een GREE Versati hebt.
In de procedure van je app, bij het koppelen van je GREE, moet je op een gegeven moment de Wifi van je GREE resetten. Na het resetten kan het tot wel 2 min duren voor die hotspot operationeel is. Bij mij had de Gree hotspot een andere SSID dan de app suggereert en die moet je straks kiezen. Kijk met een ander device of er een onbekende SSID binnen je bereik is gekomen. Dat is voor 99% zeker die van je GREE en die moet je in je app kiezen. De SSID van mijn GREE begon met een "e" gevolgd door een aantal cijfers die gelijk waren met de laatste cijfers van het macadress van de GREE. Bij mij duurde het wel even voor die SSID gevonden. De afstand tussen de betrokken devices was bij het koppelen bij mij max 5m. Bij mijn GREE was het2.4 GHz wifi signaal sterk.
Het "verbinden" duurt wel even even.
Heb geduld en doorzetten, je kan het![]()
Zelfs bij mij is het gelukt.![]()
Ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd, YouTube filmpjes gevolgd maar niets lukt. 2 verschillende apps geprobeerd de ewpe smart en de gree+ deze laatste heeft de keuze uit versati.
Waar ik niet helemaal uitkomt is wanneer moet je de controller selecteren ( ssid) met ww 12345678 en wanneer je eigen netwerk
FF mijn uitleg nog eens goed lezen?Ik ben de hele week al bezig om de app te koppelen, het lukt niet. 2 keer op 99% maar uiteindelijk breekt hij toch af.
Ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd, YouTube filmpjes gevolgd maar niets lukt. 2 verschillende apps geprobeerd de ewpe smart en de gree+ deze laatste heeft de keuze uit versati.
Waar ik niet helemaal uitkomt is wanneer moet je de controller selecteren ( ssid) met ww 12345678 en wanneer je eigen netwerk
Stel je hebt de app op je smartphone geïnstalleerd,
Zet je smartphone op je 2.4GHz netwerk. Vergewis je er van dat je daarop zit en internet hebt, zo niet ben je kansloos!
Wel internet, start je GREE+ app, Lees de handleiding vd app in je app.
Click op de (ik dacht) "+"rechtsonder in je schermpje van je app om een apparaat toe te voegen.
Volg verder de schermpjes van je app en kies tegel Versati.
Op een gegeven moment moet je de wifi van de GREE resetten.
Na het resetten van de de wifi op je Gree vertel je je app dat je dat gedaan hebt. Nu gaat de app de hotspot van je Gree zoeken. Zoek ondertussen met een tablet of andere smartphone op je wifi netwerk naar vreemde SSID's. Niet mee koppelen, alleen kijken.
Als het goed is komt op een gegeven moment de app met een lijstje met ontvangen ssid's.De juiste uit het lijstje kiezen en het ww invullen.
Komt er geen lijstje of zit de GREE ssid er niet tussen dan is je wifi op je Gree defect of je 2.4 netwerk is niet in orde.
Als dit niet lukt zal je mss hoger op moeten zoeken, je leverancier of importeur.of een ander forumlid.
Dit is mijn laatste uitleg hierover..
Suc6
/f/image/qm4ZeinHxgzgyfofRBhCHVEv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y4FUoIOq2u3XIEb00X0NVIgj.png?f=fotoalbum_large)
Overgestapt van een honeywell T4 thermostaat naar een veel dommere thermostaat. Verschil is te zien in afbeelding 1 en 2. De honeywell schakelt verplicht 1x per uur. Traditionele gedachte op een warmtepomp toepassen om overshoot te voorkomen. Niet goed voor de levensduur van de compressor. Nu met simpele thermostaat tot nu toe 1 run. Omdat de WAR niet lekker werkt op lage temperaturen is de aanvoer altijd 30 graden. Hopelijk wordt dit ooit nog met een ipdate aangepast, zodat ik langere runs kan maken met lagere aanvoertemp. Wel vreemd dat @Sjors Hendriks de mogelijkheid voor lagere temp wel heeft. Zal het te maken hebben met parallel import van de systemen en andere typenummers?
Vandaag was wat kouder, thermostaat is 2x aangeslagen. De woning heeft vloerverwarming en deze blijft gedurende de dag zijn warmte afgeven wanneer deze verwarmd is. De temperatuur in huis was vandaag continue tussen de 20.0 en 21.0Thejman1989 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:29:
@VonNickstein interessant! dat scheelt meer dan de helft. Heb je dan ook andere cijfers zoals buiten en binnentemperatuur? Want hoe blijft het nu bijvoorbeeld stabiel 20 graden binnen?
Zie hier het verbruik van vandaag voor 160m2 oppervlakte, voor een woonboerderij in open weiland. Geen idee of dit gemiddeld, laag, of veel is.
Gasverbruik lag rond de 2000m3
/f/image/YjRzYDsthxcdpLQeEzAAkHeR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lEUJfNJq5TlhMwU3RtSg5JVk.png?f=fotoalbum_large)
De software update loopt niet via de Wifimodule maar via de controller en de chip in het buitendeel. Het is mij onbekend of de update naar Monobloc III komt.
Delta tussen aanvoer en retour heb ik nu rond de 5K door een inregelafsluiter te plaatsen. Ik verwacht in dezer dagen een PWM modulator(aliexpress) voor het toerental van de pomp te regelen. Gree geeft aan dat het loskoppelen van het pwm signaal van de print geen storing veroorzaakt.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjors Hendriks op 27-12-2023 15:25 ]
@VonNickstein Ik denk dat je met graagdagen, (www.mindergas.nl/degree_days_calculation) met deze buitentemp een redelijk indicatie kan krijgen.VonNickstein schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:50:
Zie hier het verbruik van vandaag voor 160m2 oppervlakte, voor een woonboerderij in open weiland. Geen idee of dit gemiddeld, laag, of veel is.
Gasverbruik lag rond de 2000m3
@Sjors HendriksSjors Hendriks schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:20:
@VonNickstein De Honeywell thermostaten hebben 3 schakelmomenten per uur. Alleen de EvoHome met wp-bdr en de DT4 kun je instellen op 1 schakelmoment per uur. Welke thermostaat heb je nu genomen, ik ben benieuwd? De tweede curve ziet er goed uit namelijk.
De software update loopt niet via de Wifimodule maar via de controller en de chip in het buitendeel. Het is mij onbekend of de update naar Monobloc III komt.
Delta tussen aanvoer en retour heb ik nu rond de 5K door een inregelafsluiter te plaatsen. Ik verwacht in dezer dagen een PWM modulator(aliexpress) voor het toerental van de pomp te regelen. Gree geeft aan dat het loskoppelen van het pwm signaal van de print geen storing veroorzaakt.
De Honeywells kennen allemaal een schakelmoment van minimaal 1x per uur. (kwam ik achter nadat ik de DT4 had gemonteerd, zie eerste grafiek.) Dat werkt wel, maar liever niet als het niet nodig is, voorkomt onnodig starten van de compressor.
Ik gebruik nu een thermostaat van ali express, zit ook gelijk gekoppeld aan de vloerverwarming voor zoneregeling. Er hangen 3 thermostaten door de woning, elk kan opdracht geven de warmtepomp in te schakelen via de centrale ontvanger, en elke thermostaat regelt dat de eigen zones open gaan waar nodig.
Volgens mij is het de BOT306 van Beok. Enige nadeel, schakelt pas na 0.5 graden verschil.
Voor de temp regeling gebruik ik een ESP32 en RPI met HAOS naar idee van Koelec, zie eerder in deze topic
Nu hoef ik de WP niet steeds meer aan en uit te zetten.
Echter wat me opvalt is dat de pomp blijft draaien als er geen warmte vraag is. Het verbruik is dan 86W. Als je de WP met het schuifje uit zet is het nog maar 12W. Dit is al eens genoemd, maar een oplossing heb ik nog niet gezien of heb ik gemist.
Hier een plaat je van het stroomverbruik van de WP van vandaag en daaronder van de laatste dagen:
:strip_exif()/f/image/RfipF7A7vZE6EUq01u5kkOb7.jpg?f=fotoalbum_large)
Pieken bij 1 en 3 in het plaatje kan ik niet verklaren.
Dip 2 is het handmatig omschakelen van stille modes naar vol vermogen.
Bij 4 zie je het stroomverbruik van voor en na het omzetten van het schuifje.
Dat handmatig aan/uit zetten doe ik nog steeds want de pomp blijft anders draaien.
Als ik naar de afgelopen dag kijk heeft de WP bij elkaar een kleine 10 uur gelopen. Dat betekent dat de pomp 14 uur heeft gelopen. Laat de pomp een uurtje na draaien na een verwarmings-sessie dan kom ik op 12 uur x 86 W is ongeveer 1kW. dat is een behoorlijke aanslag op mijn SCOP/dag van mijn 4kW WP.
Een soort van pompschakelaar zou toch wel welkom zijn.
Wat zijn jullie ervaringen en heeft iemand daar een oplossing voor?
Is mij idd ook opgevallen. Op jaar basis misschien 100 euro. Niet echt groot probleem voor mij dan.Echter wat me opvalt is dat de pomp blijft draaien als er geen warmte vraag is. Het verbruik is dan 86W.
Ik heb heel lang de regeling gebruikt die jij beschrijft. Ben onlangs weer gaan experimenteren met externe thermostaat met hysteresis van 0.2° en het verlagen van T-out. Een jaar geleden dacht ik dat de wp dan niet terugmoduleerde, maar dat gebeurt wel als je de T-out genoeg verlaagt.
Ik draai nu met T-out van 30° (buiten 10°) en de wp maakt mooie runs van 600 Watt. Als het wat kouder wordt zet ik de T-out wat hoger. En zo bepaal ik de stooklijn. Als ik die eenmaal weet ga ik dat automatiseren via de modbus interface.
Zolang het salderen nog 100% is, is het nog niet zo'n probleem echter de SCOP hèKoelec schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:14:
[...]
Is mij idd ook opgevallen. Op jaar basis misschien 100 euro. Niet echt groot probleem voor mij dan.
Ik heb heel lang de regeling gebruikt die jij beschrijft. Ben onlangs weer gaan experimenteren met externe thermostaat met hysteresis van 0.2° en het verlagen van T-out. Een jaar geleden dacht ik dat de wp dan niet terugmoduleerde, maar dat gebeurt wel als je de T-out genoeg verlaagt.
Ik draai nu met T-out van 30° (buiten 10°) en de wp maakt mooie runs van 600 Watt. Als het wat kouder wordt zet ik de T-out wat hoger. En zo bepaal ik de stooklijn. Als ik die eenmaal weet ga ik dat automatiseren via de modbus interface.
Verder zit de t_remote_temp sensor nu onder de thermostaat van de CV (CV= backup) en geen aparte thermostaat in de kamer.
Ik zou de CV thermostaat omschakelbaar kunnen maken met het risico dat per ongeluk met de CV gestookt wordt als we dat niet willen. Dus daar zit een hoge drempel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UeTpPB0XeupAuzvxHfLrRZtf.jpg?f=user_large)
@All, zijn er nog andere ideeen? Ik ben benieuwd.
[ Voor 24% gewijzigd door miro010 op 31-12-2023 11:35 ]
Het is eindelijk gelukt na weken klooien. Ik heb vandaag niet de versati aangeklikt in de app maar degene eronder de lucht -waterboiler en toen lukte het. Ik blijf het een rare app vinden, maar de warmtepomp doet het goed. Tussen de 16 en 20 kWh per dag. Bedankt voor je geduld.miro010 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:24:
[...]
FF mijn uitleg nog eens goed lezen?
Stel je hebt de app op je smartphone geïnstalleerd,
Zet je smartphone op je 2.4GHz netwerk. Vergewis je er van dat je daarop zit en internet hebt, zo niet ben je kansloos!
Wel internet, start je GREE+ app, Lees de handleiding vd app in je app.
Click op de (ik dacht) "+"rechtsonder in je schermpje van je app om een apparaat toe te voegen.
Volg verder de schermpjes van je app en kies tegel Versati.
Op een gegeven moment moet je de wifi van de GREE resetten.
Na het resetten van de de wifi op je Gree vertel je je app dat je dat gedaan hebt. Nu gaat de app de hotspot van je Gree zoeken. Zoek ondertussen met een tablet of andere smartphone op je wifi netwerk naar vreemde SSID's. Niet mee koppelen, alleen kijken.
Als het goed is komt op een gegeven moment de app met een lijstje met ontvangen ssid's.De juiste uit het lijstje kiezen en het ww invullen.
Komt er geen lijstje of zit de GREE ssid er niet tussen dan is je wifi op je Gree defect of je 2.4 netwerk is niet in orde.
Als dit niet lukt zal je mss hoger op moeten zoeken, je leverancier of importeur.of een ander forumlid.
Dit is mijn laatste uitleg hierover..
Suc6
[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 19:52 . Reden: quote-tag gerepareerd :) ]
Bedankt voor je terugkoppeling.
Bij mij werkt het via de app niet feilloos.
Regelmatig gaat het Gree netwerk offline terwijl het netwerk een sterk signaal heeft.
BTW ik ben niet zo'n voorstander van dit soort apps. Je zet een extra deur in je netwerk open en dat wil ik eigenlijk niet omdat de beveiliging bij dit soort apps geen prio heeft waardoor je netwerk kwetsbaar is/wordt.
Ik zit hier met een 4kW en verstook bij deze bu temp rond de 5kWh/dag. Van het weekend gaat het vast anders worden.
Ik heb gisteren 13.3 kw verbruikt met een constante temperatuur van 20-20.5 graden in de woning.miro010 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:52:
Mooi, goed zo. De aanhouder wint.
Bedankt voor je terugkoppeling.
Bij mij werkt het via de app niet feilloos.
Regelmatig gaat het Gree netwerk offline terwijl het netwerk een sterk signaal heeft.
BTW ik ben niet zo'n voorstander van dit soort apps. Je zet een extra deur in je netwerk open en dat wil ik eigenlijk niet omdat de beveiliging bij dit soort apps geen prio heeft waardoor je netwerk kwetsbaar is/wordt.
Ik zit hier met een 4kW en verstook bij deze bu temp rond de 5kWh/dag. Van het weekend gaat het vast anders worden.
Met deze zachte temperaturen is de warmtepomp volgens mij te zwaar voor de woning, deze moduleert niet verder terug dan 1.5kw/h (10KW variant). Echter op koude dagen (-10) is de extra capaciteit welkom.
Ook ik ben benieuwd naar het verbruik komend weekend nu ik regel met thermostaat.