• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:34
BarryH schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:15:
[...]

Nee. Wel bij bodem systeem
Propaan monoblocs vallen ook onder de F-gassenregelgeving cq BRL100 nu.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:17

Jan2023

KISS

@Technician-
Ook de kost heeft rechten als hij via NVKL een bedrijf aanschrijft.
Wie of wat is de kost ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Technician-
De klant, de opdrachtgever, een autocorrect foutje.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:36
Vraagje Koelen met stukje stalen CV leiding er tussen is dat echt zo problematisch ?

De buitenkant van de aanvoerleiding heeft condens.
Het is wel van zink.

Natuurlijk kun je Armaflex HT omheen doen, ik lees overal dat je koper moet hebben.
Wat zijn de gevolgen? "slipt" de zaak dicht en roest het van binnen bijvoorbeeld?

De buitenkant is niet het probleem totdat er roest op zit uiteraard, vochtschade in de woning ben ik niet bang voor(behalve als de leiding lek raakt natuurlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2026 13:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan van binnen sowieso niet roesten. De zuurstof die in het water zit wordt verbruikt om wat roest te vormen en is dan 'op', dan stopt ook het proces van roesten.

Ik vind het wel een goede vraag. Ik koel hier zelf ook met de WP en heb nog nergens iets van roest gezien op de leidingen. Wel is het zo dat ze op veel plekken geverfd zijn door de vorige bewoners en dat zal wel helpen vermoed ik. En ik koel niet condenserend.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb een offerte liggen voor de aanleg van een Bosch Compress 5800i AW 12kW. Deze 12 groepen vloerverwarming (verdeeld over 2 verdelers) en een aantal radiatoren gaan verwarmen. De VV-verdelers zijn voorzien van een pomp. Nu zegt de installateur over de aloude discussie wel/geen buffervat:
Een buffer is nodig vanwege de naregeling en/of pomp hebt op je vloerverwarming. Deze kan dus soms dicht staan. De warmtepomp heeft ALTIJD een bepaalde hoeveelheid doorstroming (debiet) nodig voor onder andere de ontdooicyclus van de warmtepomp. Als je je verdelers vervangt voor “pomploze, open verdelers” dan kan het zonder buffer maar dat is meestal duurder dan een buffer.
Hier zit wel wat in volgen mij, maar mijn VV-verdelers zijn voorzien van stelmotoren die ik altijd open kan zetten. Dus gaat dat argument dan nog op? (even los van de misschien mindere efficiency en het vervangen van verdelers door pomploze verdelers hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten). En ik dacht, hoe groter het buffervat, hoe meer ik de WP op 'gunstige' tijden kan laten verwarmen.

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:
Het kan van binnen sowieso niet roesten. De zuurstof die in het water zit wordt verbruikt om wat roest te vormen en is dan 'op', dan stopt ook het proces van roesten.

Ik vind het wel een goede vraag. Ik koel hier zelf ook met de WP en heb nog nergens iets van roest gezien op de leidingen. Wel is het zo dat ze op veel plekken geverfd zijn door de vorige bewoners en dat zal wel helpen vermoed ik. En ik koel niet condenserend.
Hier wordt rond 14 graden water gekoeld maar de afgiftepunten blijven net boven dauwpunt(niet condenserend koelen dus).

Ook aanvoerleiding boven dauwpunt houden valt niet condenserend koelen tegen bij ons.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2026 14:41 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vind het hier ook alleen maar goed werken als boven de airco's draaien. Beneden hebben we alleen vloerkoeling. Die combinatie werkt best goed.

Alleen vloerkoeling doet zo goed als niets.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:53
In het Quatt Chill topic staan nu de eerste berichten dat de eerste Chills op 21 april zullen worden geinstalleerd.
Ik ben benieuwd wat de real life ervaringen met deze ook door Amitime geproduceerde water/lucht airco’s gaat zijn deze zomer.
Quatt heeft er 2 jaar over gedaan om dit samen met Amitime als special product te ontwikkelen

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 14-04-2026 15:25 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• mr_evil08
@Glashelder Hier hangt ook nog een stukje luchtbehandeling dat veranderd de zaak in niet condenserend koelen toch nog redelijk werkt.

Boven hangt wel één krachtige singlesplit strategisch gericht op de gang maar wordt enkel gebruikt tijdens hittegolf.

Je hebt ook plafond koeling, vloerkoeling daarintegen werkt inderdaad een stuk minder.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2026 16:17 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:12
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:

Ik zie wel roestplekjes op de stalen aanvoerleiding door de verf heen komen in 1 kamer. Reden voor mij om een dauwsensor op de leiding te gaan monteren en koeling daarmee te regelen. Over de jaren kan je zo de leidingen wel kapot krijgen denk ik.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
Ik vind het hier ook alleen maar goed werken als boven de airco's draaien. Beneden hebben we alleen vloerkoeling. Die combinatie werkt best goed.

Vloerkoeling doet voor de luchttemperatuur tijdens de warme momenten inderdaad niet veel.

Het helpt echter wel om de massa/beton koel te houden. Als er dan savonds wel verkoeling is buiten, kun je met simpel ramen open je huis vrij vlot koel krijgen. Doe je dan de ramen weer dicht dan blijft het ook redelijk koel.

Zou je de massa niet koel houden, dan warmt de massa na het ramen dichtdoen de lucht weer op.

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:24
Iemand ervaring met Viessmann warmtepompen en warmwaterboilers?

Sinds eind maart nieuwe woning met warmtepomp.
Type: Viessmann Vitocall 200-S 201.D10
Warmwaterboiler: Vitocell 100V CVAB 300S2 (300L).

Ik merk dat de woning te warm wordt ondanks ik de gevraagde temperatuur in de woonkamer op 22°C heb staan. Heb de stooklijn nu al wat aangepast maar deze werkt vooral op de buitentemperatuur.
Ik heb al proberen te zoeken om deze in te stellen op de kamertemperatuur maar ik vind dit nergens specifiek terug. Ook niet in de handleiding. Ik heb verschillende verwarmingsmodi (gereduceerd, normaal en constant).
In de handleiding staat dat de constante modus wel afgesteld zou staan op de kamertemperatuur maar het nadeel is dat de warmtepomp dan telkens naar de maximum aanvoertemperatuur gaat (= 40°C) waardoor het in huis veel te warm werd.

Om nu een idee te hebben, het is buiten 15°C.
Binnentemperatuur 23,1°C.
Aanvoertemp 22,3 °C
Retourtemp: 22,4°C
Door de stooklijn aan te passen heb ik er al een graadje afgekregen maar voorbije week was met gelijkaardige temperaturen de binnentemperatuur 24,3 °C. De warmtepomp heeft ook een koelfunctie maar wanneer zal deze dan in gang schieten?

Tweede puntje gaat over het warm water.
Hier vind ik dat ondanks de inhoud 300L bevat er toch nog niet zo veel warm water beschikbaar is. Heb de instellingen ook al proberen aan te passen maar het effect blijft hetzelfde, soms haalt hij zelfs de gevraagde temperatuur niet. Hierbij is het ook belangrijk om te vermelden dat ik alle elektrische weerstanden heb uitstaan.
Wanneer ik 55°C vraag dan krijg ik vaak maar 52-53 °C in het vat bovenaan. Ik kan deze instellen op "bovenaan", "normaal" en "temp2". Zowel bovenaan en normaal geven identieke waarden maar ik merk niet echt op dat ik meer warm water heb. Er staat wel een tijdschema op van 13-17u maar de boiler is al warm na 30-40 mins bovenaan waardoor deze stopt met bijwarmen en springt verder niet meer aan. Komt erop neer dat ik voldoende warm water wil laten maken op zonne-energie.

De boiler staat nu dus op 50°C ingesteld, om 13u dus laten opwarmen en staat nu op 49,2 °C mits klein beetje warmwater gebruik voor de afwas. Dus van warmteverlies valt dit al bij al mee denk ik.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:27
JBtL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:20:
[...]

Ik zie wel roestplekjes op de stalen aanvoerleiding door de verf heen komen in 1 kamer. Reden voor mij om een dauwsensor op de leiding te gaan monteren en koeling daarmee te regelen. Over de jaren kan je zo de leidingen wel kapot krijgen denk ik.
Wat voor sensor is een dauwsensor? Die is nieuw voor mij.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
Tomexergie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:24:
Monitoring maart 2026 opgeven svp.
Waarop hangt de "monitoring maart 2026" op dit moment?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:28

copykat

Good copy isn't bad

Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
Knip.

Kan je hier over uitweiden?
Ik ben aan t nadenken om beneden vloer verwarming te laten installeren als er een wp fe gaat komen. Koelen boven dauwpunt was 1 vd dingen. ( als bij effect.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:25
Get!em schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:22:
[...]

Vloerkoeling doet voor de luchttemperatuur tijdens de warme momenten inderdaad niet veel.

Het helpt echter wel om de massa/beton koel te houden. Als er dan savonds wel verkoeling is buiten, kun je met simpel ramen open je huis vrij vlot koel krijgen. Doe je dan de ramen weer dicht dan blijft het ook redelijk koel.

Zou je de massa niet koel houden, dan warmt de massa na het ramen dichtdoen de lucht weer op.
Het helpt inderdaad wel degelijk. Zonder warmt de massa van de vloer met iedere warme dag een graadje op. Met vloerkoeling blijft de vloer koel. En een simpel ventilatortje over de koele vloer laten blazen help ook.
Het werkt wel, maar natuurlijk veel langzamer dan een Jaga met DHB.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

copykat schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:13:
[...]

Kan je hier over uitweiden?
Ik ben aan t nadenken om beneden vloer verwarming te laten installeren als er een wp fe gaat komen. Koelen boven dauwpunt was 1 vd dingen. ( als bij effect.)
Ik kan natuurlijk alleen spreken over mijn eigen ervaringen.. even als disclaimer voor ik allerlei mensen over me heen kreeg bij wie het wel naar tevredenheid werkt ;)

Wij hadden hier in het hele huis airco, inclusief de benedenverdieping. Anderhalf jaar geleden hebben wij de woonkamer compleet verbouwd en daarvoor moest de airco natuurlijk even van de muur af. Als onderdeel van die verbouwing is er vloerverwarming gekomen. Omdat het toch niet de mooiste apparaten zijn, wilde ik eerst even kijken wat het effect van vloerkoeling zou zijn tijdens warme zomerdagen. Onze ervaring is dat uitsluitend vloerkoeling leidt tot heerlijke koude voetjes, maar de ruimte blijft gewoon oncomfortabel warm. Ik had daarop al een beetje besloten de airco terug te laten hangen, totdat we boven de airco's aanslingerden. We kwamen er toen achter dat het beneden toen wel aangenaam werd. Mijn theorie daarover is dat het leeuwendeel van de warmte in de woonkamer door de warmte vloer komt. Als je dan boven alleen airco hebt dan stroom die koude lucht naar beneden maar de warme vloer warmt die gelijk weer op: dat werkt dus ook niet. Als de vloerkoeling actief is met de airco's boven dan vult de benedenverdieping zich uiteindelijk wel moet koele lucht d:)b

• Mjier
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:44:
[...]

Ik kan natuurlijk alleen spreken over mijn eigen ervaringen.. even als disclaimer voor ik allerlei mensen over me heen kreeg bij wie het wel naar tevredenheid werkt ;)

Wij hadden hier in het hele huis airco, inclusief de benedenverdieping. Anderhalf jaar geleden hebben wij de woonkamer compleet verbouwd en daarvoor moest de airco natuurlijk even van de muur af. Als onderdeel van die verbouwing is er vloerverwarming gekomen. Omdat het toch niet de mooiste apparaten zijn, wilde ik eerst even kijken wat het effect van vloerkoeling zou zijn tijdens warme zomerdagen. Onze ervaring is dat uitsluitend vloerkoeling leidt tot heerlijke koude voetjes, maar de ruimte blijft gewoon oncomfortabel warm. Ik had daarop al een beetje besloten de airco terug te laten hangen, totdat we boven de airco's aanslingerden. We kwamen er toen achter dat het beneden toen wel aangenaam werd. Mijn theorie daarover is dat het leeuwendeel van de warmte in de woonkamer door de warmte vloer komt. Als je dan boven alleen airco hebt dan stroom die koude lucht naar beneden maar de warme vloer warmt die gelijk weer op: dat werkt dus ook niet. Als de vloerkoeling actief is met de airco's boven dan vult de benedenverdieping zich uiteindelijk wel moet koele lucht d:)b
Nu maak je mij weer aan het twijfelen. Zou het bij mij dan ook zo zijn dat de Jaga's boven voor koelte zorgen die door het trapgat in de woonkamer komt, en dit mij de illusie geeft dat die vloer op de begane grond zo lekker koelt? 8)7
Of misschien toch de combinatie. Elke kWh warmte die je met je WP naar buiten stuurt zit niet meer binnen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ligt er een beetje aan hoeveel warmte die Jaga's afvoeren... Twee binnenunits die staan te loeien voeren denk ik wel wat meer warmte af dan Jaga's, al is het alleen al omdat de airco's bovenin de ruimte hangen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:44:
[...]

Je beschrijft t zelfde effect als ik zojuist, maar dan met airco boven. Lijkt me dus prima dezelfde ervaring dat t wel werkt, aanvullend op elkaar.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:58:
[...]

Nu maak je mij weer aan het twijfelen. Zou het bij mij dan ook zo zijn dat de Jaga's boven voor koelte zorgen die door het trapgat in de woonkamer komt, en dit mij de illusie geeft dat die vloer op de begane grond zo lekker koelt? 8)7
Of misschien toch de combinatie. Elke kWh warmte die je met je WP naar buiten stuurt zit niet meer binnen.
Hier zorgen ook jaga dbh voor de koele lucht en de vvw voor de koele massa. Werkt idd samen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:40

Seafarer

XXX

Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:43:
[...]

Het helpt inderdaad wel degelijk. Zonder warmt de massa van de vloer met iedere warme dag een graadje op. Met vloerkoeling blijft de vloer koel. En een simpel ventilatortje over de koele vloer laten blazen help ook.
Het werkt wel, maar natuurlijk veel langzamer dan een Jaga met DHB.
Ik zou toch voor een serieuse ventilator gaan. Flow is alles. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Mjier
Seafarer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
[...]

Ik zou toch voor een serieuse ventilator gaan. Flow is alles. :)
Komt toch die good-old trias energetica weer om de hoek.
Beperk de vraag, dus in geval van koeling: zorg voor zonwering, ramen en deuren dicht, goede natuurlijke isolatie met faseverschuiving, boom in de tuin. Als de opwarming in je huis niet zo snel gaat hoef je ook niet zoveel of zo snel weg te koelen. Dan werken ook die kleine ventilatortjes van de Jaga prima.
En als je dan zelf met een biertje onder die boom gaat zitten beperk je de warmtelast binnen weer met zo'n 70W.
n=1

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:24
manusjevanalles schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:48:
[...]

Ik gebruik DHT22, die meet temperatuur en relatieve luchtvochtigheid en daarmee kan je dauwpunt berekenen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:24
Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:58:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming, mijn ervaring is dat ik aardig kan koelen met convectors met ventilatoren. Mijn indruk is dat dit beter gaat dan met vloerverwarming. In elk geval sneller.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08
Wokschotel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:06:
Ik heb een offerte liggen voor de aanleg van een Bosch Compress 5800i AW 12kW. Deze 12 groepen vloerverwarming (verdeeld over 2 verdelers) en een aantal radiatoren gaan verwarmen. De VV-verdelers zijn voorzien van een pomp. Nu zegt de installateur over de aloude discussie wel/geen buffervat:

[...]

Hier zit wel wat in volgen mij, maar mijn VV-verdelers zijn voorzien van stelmotoren die ik altijd open kan zetten. Dus gaat dat argument dan nog op? (even los van de misschien mindere efficiency en het vervangen van verdelers door pomploze verdelers hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten). En ik dacht, hoe groter het buffervat, hoe meer ik de WP op 'gunstige' tijden kan laten verwarmen.
Ik kan jouw openingspost van je installatie niet vinden. Kun je hiernaar posten of een topic openen? Dan kun je gedegen advies krijgen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het is overigens niet alleen warme lucht die naar zolder stijgt, maar de luchtvochtigheid is op zolder ook hoger dan beneden. Als je dus niet-condenserend wil koelen, dan helpt een airco op zolder enorm omdat die de luchtvochtigheid in het hele huis verlaagt.
Dat lijkt een goede combinatie: Doordat je op zolder het vocht afvoert, kun je beneden langer of met lagere aanvoertemperatuur koelen omdat het dauwpunt lager blijft.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:12
[...]

Zoiets:

https://www.warmteservice...sktGnvrX2PBcaAl5uEALw_wcB

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:44:
[...]

Beperk de vraag, dus in geval van koeling: zorg voor zonwering, ramen en deuren dicht, goede natuurlijke isolatie met faseverschuiving, boom in de tuin. Als de opwarming in je huis niet zo snel gaat hoef je ook niet zoveel of zo snel weg te koelen. Dan werken ook die kleine ventilatortjes van de Jaga prima.
En als je dan zelf met een biertje onder die boom gaat zitten beperk je de warmtelast binnen weer met zo'n 70W.
n=1
Tsja, zonwering kost ook klauwen met geld en op het moment dat het doorgaans zo heet is dan is stroom gratis door de zonnepanelen..

Zeer oninteressante investering.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Een gewone goedkope temperatuur met luchtvochtigheid sensor volstaat.

Je kunt die omrekenen naar dauwpunt temperatuur.

Vervolgens kun je die gebruiken om je aanvoer temperatuur bij te stellen. Hier in huis effectief 6 sensoren actief en de hoogste dauwpunt waarde bepaalt mijn setpoint (met marge).

De dauwpunt helper bij mij in Homeassistant.
YAML:
1
2
3
4
5
{% set h = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_luchtvochtigheid') | float(60) %}
{% set t = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_temperatuur') | float (20) %}
{% set a = 17.625 %}
{% set b = 243.04 %}
{{ ((b*(log(h/100)+((a*t)/(b+t)))) / (a-log(h/100)-((a*t)/(b+t)))) |float(0) |round(1) }}

• manusjevanalles
Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:57:
[...]

Een gewone goedkope temperatuur met luchtvochtigheid sensor volstaat.

Je kunt die omrekenen naar dauwpunt temperatuur.

Vervolgens kun je die gebruiken om je aanvoer temperatuur bij te stellen. Hier in huis effectief 6 sensoren actief en de hoogste dauwpunt waarde bepaalt mijn setpoint (met marge).

De dauwpunt helper bij mij in Homeassistant.
YAML:
1
2
3
4
5
{% set h = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_luchtvochtigheid') | float(60) %}
{% set t = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_temperatuur') | float (20) %}
{% set a = 17.625 %}
{% set b = 243.04 %}
{{ ((b*(log(h/100)+((a*t)/(b+t)))) / (a-log(h/100)-((a*t)/(b+t)))) |float(0) |round(1) }}
Ah zo, ja die heb ik ook. Ik dacht een speciale sensor die vocht op de leiding detecteerde.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

manusjevanalles schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:01:
[...]

Ah zo, ja die heb ik ook. Ik dacht een speciale sensor die vocht op de leiding detecteerde.
Kan ook. Maar dan meet je een symptoom en ben je feitelijk al te laat.

https://www.bol.com/nl/nl/p/alre-it-sn120000-temperatuursensor-tps-3-dauwpuntsensor-voor-leiding-10m-kabel/9300000189884391/

Ik hou hier met houten vloeren in iedergeval een marge aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 08:11 ]

• manusjevanalles
Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:10:
[...]

Kan ook. Maar dan meet je een symptoom en ben je feitelijk al te laat.

https://www.bol.com/nl/nl/p/alre-it-sn120000-temperatuursensor-tps-3-dauwpuntsensor-voor-leiding-10m-kabel/9300000189884391/

Ik hou hier met houten vloeren in iedergeval een marge aan.
Ik heb bij mij het koelen met de WP nog niet goed onder de knie. Bij mij knalt hij met teveel vermogen naar een veel te koude temperatuur. Het is me nog niet goed gelukt de besturing te verbeteren.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

manusjevanalles schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:18:
[...]

Ik heb bij mij het koelen met de WP nog niet goed onder de knie. Bij mij knalt hij met teveel vermogen naar een veel te koude temperatuur. Het is me nog niet goed gelukt de besturing te verbeteren.
Voordeel van een buffervat 😏🤭

Als je een setting hebt om de compressor sneller te laten moduleren, die uitproberen.

Stille modus kan ook, waarbij maximale compressor beperkt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 08:35 ]

ocaj schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:15:
Het is overigens niet alleen warme lucht die naar zolder stijgt, maar de luchtvochtigheid is op zolder ook hoger dan beneden. Als je dus niet-condenserend wil koelen, dan helpt een airco op zolder enorm omdat die de luchtvochtigheid in het hele huis verlaagt.
Dat lijkt een goede combinatie: Doordat je op zolder het vocht afvoert, kun je beneden langer of met lagere aanvoertemperatuur koelen omdat het dauwpunt lager blijft.
Waarom zou de luchtvochtigheid op zolder hoger zijn dan beneden? Juist omdat daar de zon op het dak schijnt (en de temperatuur daar dus in de zomer hoger is), zal de relatieve luchtvochtigheid er lager zijn. De hoeveelheid vocht in de lucht is immers niet ineens groter geworden.
Alleen als je op zolder (veel) was droogt zou de luchtvochtigheid er hoger kunnen zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Heb je al uitgerekend hoeveel afgiftevermogen je hebt bij de ingestelde watertemperatuur en dat vergeleken met het minimale vermogen van je compressor? Meestal zit daar het probleem...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:44:
[...]

n=1
Warmte last beperking is altijd je eerste keus.

Het ging om vloerkoeling, (waar vaak geroepen wordt dat het totaal niet werkt en daar ben ik het niet helemaal mee eens) je hebt maar 1 contactvlak (1 enorme lamel van een jaga) als je daar fatsoenlijk mee wilt koelen dan dien je een enorme lucht flow te creeren en niet een pc fannetje erop richten.

De buren zijn er blij mee het koelt echt wel. Maar de constante herrie van de fan op standje max. is wel een beetje irritant. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

blb4 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming, mijn ervaring is dat ik aardig kan koelen met convectors met ventilatoren. Mijn indruk is dat dit beter gaat dan met vloerverwarming. In elk geval sneller.
Logisch je hebt veel luchtflow (ventilators) en veel oppervlakte (lamellen)

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

GudZ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:08:
[...]

Ik kan jouw openingspost van je installatie niet vinden. Kun je hiernaar posten of een topic openen? Dan kun je gedegen advies krijgen.
Ja, goeie. Zie: WWW (Wokschotel Wil Warmptepomp), advies gevraagd

Aanvullingen daarop:
- glas is inmiddels vervangen door HR++ glas beneden (ivm monumentale status/kozijnen was HR+++ geen optie)
- warmtepomp-boiler is binnen en wordt volgende week geinstalleerd.
- ik ga voor de all-electric WP voor het hele huis (vloerverwarming + radiatoren), dan is 12kW wel nodig.

• mr_evil08
[...]

Installateursmenu dauwpuntbewaking 1 of 2K verhogen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-04-2026 19:02 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de discussie over zonwering is verdwenen, dit is immers het lucht/water topic

Wise enough to play the fool

• manusjevanalles
mr_evil08 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:01:
[...]

Installateursmenu dauwpuntbewaking 1 of 2K verhogen.
Mijn WP heeft alleen een temperatuursensor, dus geen dauwpuntbewaking (andere thermostaat nodig). Ik heb alle dauwpunten in Home Assistant zitten, en vorig jaar geëxperimenteerd met runs koelen en dan stop boven het dauwpunt. Maar had op een gegeven moment toch de verdeler helemaal nat.
Dit jaar weer verder experimenteren.

• GudZ
Wokschotel schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ja, goeie. Zie: WWW (Wokschotel Wil Warmptepomp), advies gevraagd

Aanvullingen daarop:
- glas is inmiddels vervangen door HR++ glas beneden (ivm monumentale status/kozijnen was HR+++ geen optie)
- warmtepomp-boiler is binnen en wordt volgende week geinstalleerd.
- ik ga voor de all-electric WP voor het hele huis (vloerverwarming + radiatoren), dan is 12kW wel nodig.
Zo'n 2.000 kuub gas voor je eigen woning (zonder mantelzorgwoning erbij), toch? Of heb je inmiddels nieuwe statistieken. Ik heb eigenlijk alleen maar vragen voordat ik zeg: plemp een 12kw neer. Ook wat betreft je VV verdelers enzo. Zou ik op de foto erbij zetten. Ik zou een nieuw topic maken, er is te veel gewijzigd zowel in jouw situatie (geïsoleerd en glas vervangen, twee jaar meer data van gasverbruik) als ook de markt (meer aanbod in de markt).

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:50
Glashelder schreef op woensdag 15 april 2026 @ 03:32:
[...]

Tsja, zonwering kost ook klauwen met geld en op het moment dat het doorgaans zo heet is dan is stroom gratis door de zonnepanelen..

Zeer oninteressante investering.
Dan mag je alleen koelen als de zon schijnt. Succes daarmee... Zonwering is uiteraard een no-brainer als je comfortabel de warme dagen wil doorkomen. Met koeling die alleen op zonnepanelen-energie werkt, en symptoombestrijding zal doen bij gebrek aan zonwering, kan je daar nooit tegenop.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Voor zover ik er in sta.
Zonwering, schaduw en passieve koeling( geen direct zonlicht in je huis laten komen zodat t minder opwarmt is en blijft de (gezondste) lekkerste methode.
Lichte koeling om iets van de warmte opbouw weer te verwijderen zodat t langer duurt voordat het pfff ik wil een airco gevoel er is.
Vloerverwarming is voor koelen dus niet erg effectief.( mn vader heeft een (appartement met vloer verwarming en koeling zonder radiatoren. ( grootschalige WP op dak vh pand dus niet persoonlijk systeem maar wel een warmer- kouder draaiknop) En de ramen en deuren moeten gesloten blijven anders raakt t systeem in de war.) Opzich werkt t wel.
Als ik hier zo lees is convector met booster, dus een hybrid als jaga strada enz. Effectiever en heeft meer koeling capaciteit. Omdat je bij koeling warmte uit de lucht wilt halen en bij warmte kou uit betonnen vloer is vloerverwarming ideaal als comfort in de winter. Maar koude voeten in de zomer minder effectief.
En een tocht over vloer generen is weer een beetje minder voor je comfort.

Dus convectoren met boosters en een dauwpunt controle mechamisme lijkt me de sweetspot als je geen fancoils en of ander systeem wilt hebben met condens afvoersystemen.
En je kan altijd nog als backup bij extreem hete dagen ( max 3 weken per jaar?) een mobiele airco of monoblock airco plaatsen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• mr_evil08
manusjevanalles schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:16:
[...]

Mijn WP heeft alleen een temperatuursensor, dus geen dauwpuntbewaking (andere thermostaat nodig). Ik heb alle dauwpunten in Home Assistant zitten, en vorig jaar geëxperimenteerd met runs koelen en dan stop boven het dauwpunt. Maar had op een gegeven moment toch de verdeler helemaal nat.
Ik heb toen direct voor een kunstof verdeler gekozen.
Met de aanvoertemperatuur boven dauwpunt blijven doet vloer koeling bijna niks.

De oppervlakte temperatuur van de vloer zelf is dan nog ver boven dauwpunt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 15-04-2026 22:46 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:44:
[...]

Waarom zou de luchtvochtigheid op zolder hoger zijn dan beneden? Juist omdat daar de zon op het dak schijnt (en de temperatuur daar dus in de zomer hoger is), zal de relatieve luchtvochtigheid er lager zijn. De hoeveelheid vocht in de lucht is immers niet ineens groter geworden.
Alleen als je op zolder (veel) was droogt zou de luchtvochtigheid er hoger kunnen zijn.
Ik ben geen natuurkundige, maar heb altijd begrepen dat doordat warme lucht stijgt, al het vocht in die lucht "meestijgt" naar boven en daar blijft hangen. Daardoor is de lucht op zolder vaak vochtiger dan in de woonkamer beneden.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:33
ocaj schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:54:
[...]

Ik ben geen natuurkundige, maar heb altijd begrepen dat doordat warme lucht stijgt, al het vocht in die lucht "meestijgt" naar boven en daar blijft hangen. Daardoor is de lucht op zolder vaak vochtiger dan in de woonkamer beneden.
@ocaj @Andrehj
Jullie verwarren wellicht relatieve luchtvochtigheid en absolute luchtvochtigheid?
De warme lucht stijgt op en bevat iha meer grammen water, maar omdat de “oplosbaarheid” van waterdamp in lucht hoger is bij hogere temperatuur kan de relatieve luchtvochtigheid (% van maximale hoeveelheid waterdamp in de lucht) wel lager zijn. Hoeft niet altijd zo te zijn. Factoren die ook nog spelen zijn ventilatie en luchtstroming.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:15
manusjevanalles schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:16:
[...]

Ik was vorig zomer redelijk tevreden met deze (eenvoudige) automatisering die de outlet temperatuur onder het dauwpunt van de kamer houdt, het is geen airco maar wij hebben enige graden verkoeling wel plezierig gevonden bij warm weer. Misschien heb je er wat aan.

Het zet de outlet temperatuur van de wp even boven het dauwpunt.
Heeft wel een helper (timer.wachttijd_koelcurve_veranderen) nodig. En natuurlijk een sensor kamer dauwpuntmeting en sensoren op de inlet- en outlet temperatuur van de wp.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: WP kouderegeling dauwpunt
description: WP op inlet
triggers:
  - entity_id:
      - automation.wp_kouderegeling_nw
    attribute: last_triggered
    trigger: state
  - entity_id:
      - sensor.dauwpunt_woonkamer
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
    enabled: true
    from: null
    to: null
    trigger: state
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.adlar_water_inlet_temp_t6
      - sensor.adlar_water_outlet_temp_t7
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
    from: null
    to: null
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.adlar_main_switch
    state:
      - "on"
    entity_id: select.adlar_mode
    state:
      - Cooling
    entity_id: select.adlar_cooling_setting_curve
    state:
      - "Off"
    entity_id: timer.wachttijd_koelcurve_veranderen
    state: idle
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.dauwpunt_woonkamer
    below: 20
    entity_id: input_select.wp_selecteer_bedrijfsmodus
    state:
      - Auto koelen
actions:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.adlar_water_outlet_temp_t7
        value_template: "{{ float(state.state) -1 }}"
        above: sensor.dauwpunt_woonkamer
    then:
      - alias: Temp set bij start kouderegeling (WP op inlet)
        target:
          entity_id: number.adlar_temp_set_cooling
        data:
          value: "{{states ('sensor.dauwpunt_woonkamer') | int(0) + 2 }}"
        action: number.set_value
    else:
      - target:
          entity_id:
            - number.adlar_temp_set_cooling
        data:
          value: >-
            {{((states ('number.adlar_temp_set_cooling') | int(0) + 1), 20) |
            min }}
        action: number.set_value
      - action: timer.start
        metadata: {}
        data:
          duration: "0:05:00"
        target:
          entity_id: timer.wachttijd_koelcurve_veranderen
mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
  - name: "Dauwpunt woonkamer"
    unique_id: dauwpunt_woonkamer
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    availability: >
      {{  states('sensor.smart_thermostat_x_luchtvochtigheid') | is_number | float > 0 and
          states('sensor.smart_thermostat_x_temperatuur') | is_number | float > 0
      }}  
    state: >
        {% set RH = states('sensor.smart_thermostat_x_luchtvochtigheid') |float %}
        {% set temp = states('sensor.smart_thermostat_x_temperatuur') |int %}
        {% set dewpoint = 243.04*(log(RH/100)+(17.625*temp/(243.04+temp)))
          /(17.625-log(RH/100)-(17.625*temp/(243.04+temp))) %}
        {{ dewpoint | float }}

[ Voor 31% gewijzigd door marnie op 16-04-2026 09:53 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
Hoi! Ik ben op zoek naar een warmtepomp, en twijfel of ik met een 12 kW er net wel of net niet kom. Mijn topic staat hier: zeekoe in "Ik wil een warmtepomp" (ik lijk de titel niet meer te kunnen wijzigen in iets interessanters)

[ Voor 16% gewijzigd door zeekoe op 17-04-2026 15:11 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• Technician-
Er ontstaat wat gekte op de WP markt. Door de aankomende verboden en productie capaciteiten hebben grote spelers zoals seriebouwers en woningbouwvereniging hele grote aantallen warmtepompen ingekocht.
Ik krijg van grote merken (op dezelfde dag) mailtjes over leveringszekerheid 2026 en 2027.
Schijnt dat Alklima al hun warmtepompen voor dit jaar al hebben uitverkocht en je op een wachtlijst komt. Daikin stuurt soortgelijke waarschuwingen.

Correctie bij Alklima gaat het om de Eco-inverters lijn, niet de duurdere lijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 17-04-2026 17:27 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-05 19:24
Technician- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:53:
Er ontstaat wat gekte op de WP markt. Door de aankomende verboden en productie capaciteiten hebben grote spelers zoals seriebouwers en woningbouwvereniging hele grote aantallen warmtepompen ingekocht.
Ik krijg van grote merken (op dezelfde dag) mailtjes over leveringszekerheid 2026 en 2027.
Schijnt dat Alklima al hun warmtepompen voor dit jaar al hebben uitverkocht en je op een wachtlijst komt. Daikin stuurt soortgelijke waarschuwingen
Wat bedoel je met "aankomende verboden"?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
cville schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:13:
[...]

Wat bedoel je met "aankomende verboden"?
R32 wordt komend jaar verboden in heel de EU, dus fabrikanten gaan die dingen niet meer in hoge aantallen produceren.
Verder wil iedereen en zijn moeder een warmtepomp door de aankomende gasprijzen en dat komt bovenop de projectbouwers die voor hun nieuwbouw een voorraadje aanleggen.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:02
Resultaat monitoring maart 2026

COP's tussen 4 en 6 bij dezelfde aanvoertemperatuur vraag om onderzoek naar de oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7monrLnzlp-KcmD3oRp5wtnCL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSx6B5AjxLZkI3glTjOTUmac.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rxlHESQ-A5zyr6TdbZLMu7X4HM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4ETHGtWNBHiEplm6r5jTIoG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndKe3347RuBJN47JAxzaT7UETnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkqkPUrzhLqPjUUeZK0xwNtn.png?f=fotoalbum_large

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:29
Tomexergie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:57:

COP's tussen 4 en 6 bij dezelfde aanvoertemperatuur vraag om onderzoek naar de oorzaak.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan ik je wel vertellen: @Andrehj zit daar linksonder met 4,05 maar dat komt door een lage warmtevraag en meetellen van standbyverbruik (doe ik ook).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• TeslaNerd

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zullen forse variaties zitten in de vaststelling van de electrische en thermische vermogens waarmee de COP-waarden zijn berekend.
Ik heb uit mijn systeem een COP-afwijking van 0,5 gehaald toen bleek dat de Taanvoer-sensor een afwijking had van 0,2 graden tov de Tretour-sensor.

Daarna heb ik altijd begrepen dat niet de Taanvoer maar de Tlift de COP bepaalt en die zal niet gelijk zijn als de Taanvoer van twee systemen gelijk zijn.

Als de Tlift dan gelijk is en de temp-sensoren zijn goed gecalibreerd dan houd je nog over dat systemen niet allemaal even efficient zijn en ieder systeem meer of minder efficient zal zijn bij verschillende compressorsnelheden.

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2026 22:20 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Wat is de Tlift?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:46
Verschil tussen Tbuiten en Taanvoer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Naalroc
Hmmm, nieuw voor mij...

[ Voor 77% gewijzigd door Naalroc op 18-04-2026 10:14 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:12:
Dat kan ik je wel vertellen: @Andrehj zit daar linksonder met 4,05 maar dat komt door een lage warmtevraag en meetellen van standbyverbruik (doe ik ook).
Helemaal goed. Zonder standbyverbruik had ik een CoP van 6.24 gehad.
Door de vele zonne-uren en het feit dat onze woning aan oost-, zuid- en westzijde veel zon vangt was er nauwelijks warmtevraag in maart. Slechts 223 kWh thermisch is natuurlijk niks. En dan hakt het standbyverbruik van een kleine 30 W er nogal in.

• TeslaNerd
De Tlift is het temperatuurverschil tussen de warmtebron (de buitenlucht) en de gewenste afgiftetemperatuur (van het water in de vloerverwarming of de radiatoren).

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 18-04-2026 10:24 ]

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 12:00
Lang verhaal kort, ik heb een 9kW warmtepomp die alleen voor de vloerverwarming is. Nu wil ik een aparte warmtepomp voor alleen sanitair warm water. Nou heb ik wel wat ruimte over in de garage.

Probleem is alleen dat ik niet de mogelijkheid heb om op een nette manier luchtkanalen weg te werken, op de bestaande warmtepomp gaat het mij ook niet lukken om nog veranderingen door te voeren, dus die optie valt ook af. Nu zat ik te kijken naar een monoblock, ergens tussen de 2-4kW voor alleen sanitair warm water en daar zat ik een beetje over na te denken hoe zo'n sanitair warm watervat nou precies aangesloten moet worden. Word het verse water nou aangesloten op het vat, of kan het ook andersom dat je het verse water door de warmtewisselaar laat gaan?

Dus of de warmtepomp constant laat circuleren over het buffetvat, of de warmtepomp laten circuleren over de spiralen die door het buffervat heen lopen.

Want ik kan mij niet helemaal voorstellen dat de mensen hier met een warmtepomp na een legionella run de tappunten gaan spoelen, dus stel ik zou een warmtepomp laten circuleren over het buffervat (dus niet de spiralen) is een legionella run dan nog wel nodig omdat je dan voldoende spoelt en niet veel stilstaand water hebt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

update offerte perikelen
ik kreeg een offerte van een merk dat ik nog niet in beeld had.
r290 Batavia Heat Performa II 3-8KW /250l+ 80liter buffer en 60liter buffervat voor CVwater.
prijs rond de concurent Weheat.
Beide nederlandse distibuteur en vermoedelijk onderdelen uit fabrieken uit t zelfde land. China, niks nieuws ook onze organisatie heeft over over de wereld fabrieken en product assemblatie staan.
ik vond 1 thread in tweakers waar er werd gesproken van nieuw popup?
Vraag / review over Batavia Heat R290 (propaan) Warmtepomp

Hoe is nu de emotie over het merk? (Ik moet nog even doorlezen en googlesearch doen op model maar ik ben er benieuwd hoe hier gedacht word over de Batavia. ( niet de boot maar de WP ;-) )

(ik kende WeHeat ook niet voordat ik er offertes van kreeg dus dat voor mij ook geen referentie.)
Installateur is op het eerste gezicht en indruk transparant en als de andere.
Mijn interesse is nu hoe verhoud WeHeat sparrow p60 zich tegen dit model? ( reden niet de 12Kw is op de ons gebruik is 12kw niet nodig maar zou in principe de default aanbieding zijn op de woning en m3.)

Antonl91 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:29:
Lang verhaal kort, ik heb een 9kW warmtepomp die alleen voor de vloerverwarming is. Nu wil ik een aparte warmtepomp voor alleen sanitair warm water. Nou heb ik wel wat ruimte over in de garage.
Waarom zo duur en moeilijk? Wat is er mis met een driewegklep en een SWW-vat die je op je bestaande WP aansluit? Dat is toch veel goedkoper?

• BarryH
copykat schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:20:
update offerte perikelen
ik kreeg een offerte van een merk dat ik nog niet in beeld had.
r290 Batavia Heat Performa II 3-8KW /250l+ 80liter buffer en 60liter buffervat voor CVwater.
prijs rond de concurent Weheat.
Beide nederlandse distibuteur en vermoedelijk onderdelen uit fabrieken uit t zelfde land. China, niks nieuws ook onze organisatie heeft over over de wereld fabrieken en product assemblatie staan.
ik vond 1 thread in tweakers waar er werd gesproken van nieuw popup?
Vraag / review over Batavia Heat R290 (propaan) Warmtepomp

Hoe is nu de emotie over het merk? (Ik moet nog even doorlezen en googlesearch doen op model maar ik ben er benieuwd hoe hier gedacht word over de Batavia. ( niet de boot maar de WP ;-) )

(ik kende WeHeat ook niet voordat ik er offertes van kreeg dus dat voor mij ook geen referentie.)
Installateur is op het eerste gezicht en indruk transparant en als de andere.
Mijn interesse is nu hoe verhoud WeHeat sparrow p60 zich tegen dit model? ( reden niet de 12Kw is op de ons gebruik is 12kw niet nodig maar zou in principe de default aanbieding zijn op de woning en m3.)
De feiten zijn
- onduidelijke handleiding
- weinig tweakers die je kunnen helpen
- ik ken iemand waar er achteraf toch nog een merford kast van 3k overheen gezet is ivm geluid
- en iemand die zo'n ding na 1 jaar door een vaillant heeft laten vervangen (op eigen kosten :( )
- de 12kW doet minimaal 4.3 of 4..5kW bij +7 (en echt geen 12kW bij -10, maar dat is nergens te vinden), dus meeste woningen heb je dan nog een vrij hoge aftgiftetemperatuur nodig, dus prut-rendement

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 18-04-2026 16:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Antonl91
Andrehj schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:05:
[...]

Waarom zo duur en moeilijk? Wat is er mis met een driewegklep en een SWW-vat die je op je bestaande WP aansluit? Dat is toch veel goedkoper?
Omdat ik geen mogelijkheid heb om een kabel vanaf de warmtepomp naar de garage te trekken.

• Technician-
Antonl91 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:10:
[...]

Omdat ik geen mogelijkheid heb om een kabel vanaf de warmtepomp naar de garage te trekken.
Kabel of leidingpakket?

• Antonl91
Leidingen en controller van de warmtepomp hangen in de garage, maar er is geen mogelijkheid om nog nieuwe kabels of leidingen vanaf het dak naar de garage te krijgen.
Antonl91 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:43:
Leidingen en controller van de warmtepomp hangen in de garage, maar er is geen mogelijkheid om nog nieuwe kabels of leidingen vanaf het dak naar de garage te krijgen.
Maar als de leidingen en controller van de WP al in de garage hangen, dan zou je daar toch je driewegklep (zowel elektrisch als qua leidingwerk) op aan kunnen sluiten? Dan hoef je toch het dak niet op?

• Antonl91
Andrehj schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:50:
[...]

Maar als de leidingen en controller van de WP al in de garage hangen, dan zou je daar toch je driewegklep (zowel elektrisch als qua leidingwerk) op aan kunnen sluiten? Dan hoef je toch het dak niet op?
Bij de LG komt de sturing voor de driewegklep van de warmtepomp af.

Een split warmtepomp boiler zou ook interessant zijn, maar dan zit je weer met F-gassen en de vorige is geinstalleerd door een bedrijf waarvan ik niet weet of ze die papieren hebben. Maar kan ik wel eens vragen.

https://www.bengshop.nl/a...nit-fs270l-v3-232520.html
Voorbeeld van een split wtpb.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:09:
[...]

De feiten zijn
- onduidelijke handleiding
- weinig tweakers die je kunnen helpen
- ik ken iemand waar er achteraf toch nog een merford kast van 3k overheen gezet is ivm geluid
- en iemand die zo'n ding na 1 jaar door een vaillant heeft laten vervangen (op eigen kosten :( )
- de 12kW doet minimaal 4.3 of 4..5kW bij +7 (en echt geen 12kW bij -10, maar dat is nergens te vinden), dus meeste woningen heb je dan nog een vrij hoge aftgiftetemperatuur nodig, dus prut-rendement
Juist das helder... dus leuk verhaal van verkoper maar feitelijk niet on par met WeHeat. Te risico vol als investering.
Als t niet werkt als verkocht ben je platzak.

Laat staan de Daikin. Valiant. M.H.I.

• Technician-
Antonl91 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:43:
[...]

Dus er lopen leidingen en kabels van de warmtepomp naar de garage maar het is onmogelijk daar nog een kabel bij te krijgen?
Normaliter wordt de controller van de binnenunit ook gebruikt voor aansturing 3 wegklep.

• Antonl91
Technician- schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:05:
[...]

Dus er lopen leidingen en kabels van de warmtepomp naar de garage maar het is onmogelijk daar nog een kabel bij te krijgen?
Normaliter wordt de controller van de binnenunit ook gebruikt voor aansturing 3 wegklep.
Ja klopt zit een net gerenoveerde badkamer tussen.

Bij die van mij niet...
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

• Technician-
Antonl91 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:18:
[...]

Ja klopt zit een net gerenoveerde badkamer tussen.

Bij die van mij niet...
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
En dan niet effe 2 kabeltjes als reserve ertussen gemaakt of een loze leiding. Tsssk.
Dan zou ik die LG eruit gooien, en een Vaillant 75/6 erop zetten. Alleen een 2 aderige communicatie kabeltje tussen binnen en buiten.
En dan binnen een AIplus print die de boiler aanstuurt. Of een binnendeel MEH97/6

• Antonl91
Technician- schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:25:
[...]

En dan niet effe 2 kabeltjes als reserve ertussen gemaakt of een loze leiding. Tsssk.
Dan zou ik die LG eruit gooien, en een Vaillant 75/6 erop zetten. Alleen een 2 aderige communicatie kabeltje tussen binnen en buiten.
En dan binnen een AIplus print die de boiler aanstuurt. Of een binnendeel MEH97/6
Als ik zo even snel kijk word dat een veel duurdere oplossing. Denk dat zoiets wel interessant kan zijn:

https://www.hybridegigant...alypso-split-v3-200-liter
Opzich heb ik de ruimte wel in de garage en voor of achter het huis heb ik ook nog wel ruimte voor een buitenunit.

Die regeling van de warmtepomp voor alleen vloerverwarming is ook wel ideaal dus ik wil daar ook niet aan zitten.
Antonl91 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
Die regeling van de warmtepomp voor alleen vloerverwarming is ook wel ideaal dus ik wil daar ook niet aan zitten.
Dat argument klopt eigenlijk niet. Juist bij VVW (met veel warmtebufferwerking) merk je het totaal niet als de WP tussendoor een uurtje bezig is met SWW maken.
Voor zover ik het tot nu toe begrepen heb gaat het enkel om een kabeltje voor de driewegklep. Die hoeft echt niet volgens de kortste route. En aangezien een buitenunit van een WP buiten staat, en een garage over het algemeen ook grenst aan buiten, kan ik me nog steeds niet voorstellen dat er geen mogelijkheid is om op de een of andere manier met een kabeltje van de WP bij de driewegklep te komen. Dat kan ook buitenom, of desnoods door de grond in een mantelbuis.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit is niet hardware gebonden maar meer eh moet ik andere keuzes maken in mn zoektocht? ( zocht reviews voor oa Batavia wp.)
https://radar-forum.avrot...aamadvies-nl-t203449.html
Nu lijkt ik hier te lezen dat de adviseurs onderverdeelt zijn in merk gebonden advies maar wel onder 1 dak vallen. Of te wel ik heb 2 offertes van t zelfde bedrijf(verschillende bv's 1 eigenaar) via verschillende wegen atlas(weheat) en solar(batavia)
Dat jeukt. Is die jeuk terecht of ben ik overgevoelig?

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 19-04-2026 10:18 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 20:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Antonl91 Een bestaande kabel is vaak wel als trekdraad te gebruiken voor een nieuwe, dubbele kabel. Tenzij je een lasdoos onbereikbaar hebt gemaakt :$
Maar op zich is een boosterwarmtepomp voor SWW zoals de Nibe MT-MB21 (of een Edel Eau zoals ik) misschien ook een praktische optie. De COP penalty voor de tweetrapsverwarming valt in de praktijk erg mee en bij strenge vorst kom je zelfs gunstiger uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 19-04-2026 10:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mr_evil08
Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:24:
[...]

Dat argument klopt eigenlijk niet. Juist bij VVW (met veel warmtebufferwerking) merk je het totaal niet als de WP tussendoor een uurtje bezig is met SWW maken.
Is afhankelijk van type vloerverwarming.
Bij droogbouw en ingefreest merk je wel dat de vloer koud wordt of je daar aan stoort of niet gevoelig voor bent is een ander verhaal.

Ruimte temperatuurdaling gebeurt niet in zo korte tijd dat klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 19-04-2026 13:58 ]

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:59
copykat schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:16:
Dit is niet hardware gebonden maar meer eh moet ik andere keuzes maken in mn zoektocht? ( zocht reviews voor oa Batavia wp.)
https://radar-forum.avrot...aamadvies-nl-t203449.html
Nu lijkt ik hier te lezen dat de adviseurs onderverdeelt zijn in merk gebonden advies maar wel onder 1 dak vallen. Of te wel ik heb 2 offertes van t zelfde bedrijf(verschillende bv's 1 eigenaar) via verschillende wegen atlas(weheat) en solar(batavia)
Dat jeukt. Is die jeuk terecht of ben ik overgevoelig?
Nou ja als dat de enige offertes zijn die je hebt gekregen, dan heb je wel een heel beperkt beeld van de mogelijkheden; ervan uitgaande dat die twee bedrijven vergelijkbaar werken en de prijsopbouw gelijk is (los van het merk warmtepomp).

Maar je kan het ook inhoudelijk benaderen. Het gaat er uiteindelijk om of ze wat moois leveren toch?
- @BarryH had al wat nuchters gezegd over Batavia-pompen. Klinkt als slim advies.
- In het WeHeat-topic wordt Atlas behoorlijk vaak genoemd dus daar kun je vast vinden of het wat is.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-05 20:43

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wanneer de aanzienlijke warmtevraag voor het overgrote deel 's middags (op 5-6kW vermogen) wordt verpompt, dan kom je op een COP van ruim 6.5 met dat prachtige weer en met de standby verliezen eindig je rond de 6 (zonder defrosts).Daarentegen als je de WP 's nachts hebt lopen gaat hij van de ene naar de andere defrost en kakt het rendement aardig in.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@martijnst
Ja Batavia... de boot in lelystad en een kroeg hier in de buurt. Ik heb na wat inlezen een gevoel dat ik hier(de wp versie) van weg moet wandelen.
En Atlas, tja moeizaam blijkbaar. Hit n misses van hun installateurs.

Ik heb nu ook wat lokale (mijn streek) en semi lokale 25km op een lijstje gezet.
Laat ik de huidige offertes maar als leermomentjes en een start punt in budget in de wereld van warmtepompen beschouwen...
Word vervolgd.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Woonsituatie: groot, oud pand (deels 18e eeuw, deels 19e eeuws). De benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming (hoh 15cm in de keuken, 10cm in de overige ruimtes). In totaal kent de VV 12 kringen; 6 in de woonkamer (56m2) , 2 in de eetkamer (20m2), 1 in de keuken (15m2), 1 in de serre (25m2) en 1 in de gang. Er hangen in een kelder twee verdelers met pomp: eentje met 6 kringen voor de woonkamer en eentje met 6 kringen voor de rest (eetkamer, serre, keuken). De verdelers zijn voorzien van stelmotoren waarmee ik per kring/ruimte de kringen open/dicht kan zetten. In de praktijk staan ze altijd open. Isolatie van de benedenverdieping is goed te noemen na de verbouwingen, o.a. vloerisolatie en voorzetwanden met minimaal 10 cm pir. Glas beneden is HR++. Verder zijn er nog een badkamer, toilet en bijkeuken met kleine radiatortjes.

De bovenverdieping is een ander verhaal. Er zijn daar 3 slaapkamers (32m2, 16m2 en 14m2), alleen voorzien van forse oude radiatoren. Isolatie boven is matig tot redelijk, komend jaar komen ook boven voorzetwanden en worden de plafonds vanaf de bovenkant geïsoleerd. In de praktijk staan de verwarmingen echter alleen bij temperaturen langdurig onder nul aan. Ondanks de matige isolatie is het nooit echt koud, met dank aan de grote radiatoren.

Verwarming en SWW lopen nu via een CV ketel, Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6. De afgelopen jaren heb ik de maximum aanvoertemperatuur van de ketel beperkt tot 45 graden en dan is het huis prima warm (beneden 20-21 graden) te houden, ook in de wat koudere afgelopen winter. Mocht het echt koud worden, dan hebben we in de woonkamer een houtkachel staan.

Het gasverbruik is ongeveer 2600 m3 per jaar, waarvan ik schat 400 m3 SWW (vrouwlief en zoonlief douchen veel en lang, helaas). Koken gaat elektrisch. Op dit moment wordt een Atlantic Explorer V5 200l WPB geïnstalleerd en gaat de SWW van de ketel vervangen.

Voor mijn situatie kom ik uit op een 10 of 12 kW WP, met een lichte voorkeur voor een 12kW omdat er nog een extra grote radiator in een nu onverwarmde ruimte geplaatst gaat worden.

Ik heb een voorkeur voor een Nefit Bosch Compress 5800i AW 12 kwW (wel duur) vanwege stil, uiterlijk en goed contact met de lokale installateur. Met als goede tweede een Vaillant Arotherm Pro VWL 115/7.1 A (stuk goedkoper en heeft laag minimum vermogen). Ruimte, geluid etc etc allemaal geen probleem.

Concrete vraag:
De installateur adviseert, onafhankelijk van welke warmtepomp het wordt, een buffervat van 120L. Argumentatie: de buffer is nodig vanwege de naregeling en/of pomp hebt op je vloerverwarming. Deze kan dus soms dicht staan. De warmtepomp heeft ALTIJD een bepaalde hoeveelheid doorstroming (debiet) nodig voor onder andere de ontdooicyclus van de warmtepomp. Als je je verdelers vervangt voor “pomploze, open verdelers” dan kan het zonder buffer maar dat is meestal duurder dan een buffer.

Ik heb de volgende twee VV-verdelers:
  • Henco 6 groeps UFH-0405SECO06
  • Tempro VD verdeler 6 groeps B290251
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kovpe1egBovtWVDvaVyQDtjfZOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLD5Be0YkwCC0Y9O9DA607vr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRJbYKfvtmWPMHcxzw8rinHXQ80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3G8XIgCAQUWGjsXPqorNhVO.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou jullie advies zijn: verdelers vervangen (of ombouwen, maar ik verwacht niet dat dat kan) of het geadviseerde buffervat monteren? Of, verdelers vervangen EN een buffervat om op gunstige tijden het buffervat te verwarmen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Wokschotel schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:44:
Woonsituatie: groot, oud pand (deels 18e eeuw, deels 19e eeuws). De benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming (hoh 15cm in de keuken, 10cm in de overige ruimtes). In totaal kent de VV 12 kringen; 6 in de woonkamer (56m2) , 2 in de eetkamer (20m2), 1 in de keuken (15m2), 1 in de serre (25m2) en 1 in de gang. Er hangen in een kelder twee verdelers met pomp: eentje met 6 kringen voor de woonkamer en eentje met 6 kringen voor de rest (eetkamer, serre, keuken). De verdelers zijn voorzien van stelmotoren waarmee ik per kring/ruimte de kringen open/dicht kan zetten. In de praktijk staan ze altijd open. Isolatie van de benedenverdieping is goed te noemen na de verbouwingen, o.a. vloerisolatie en voorzetwanden met minimaal 10 cm pir. Glas beneden is HR++. Verder zijn er nog een badkamer, toilet en bijkeuken met kleine radiatortjes.

De bovenverdieping is een ander verhaal. Er zijn daar 3 slaapkamers (32m2, 16m2 en 14m2), alleen voorzien van forse oude radiatoren. Isolatie boven is matig tot redelijk, komend jaar komen ook boven voorzetwanden en worden de plafonds vanaf de bovenkant geïsoleerd. In de praktijk staan de verwarmingen echter alleen bij temperaturen langdurig onder nul aan. Ondanks de matige isolatie is het nooit echt koud, met dank aan de grote radiatoren.

Verwarming en SWW lopen nu via een CV ketel, Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6. De afgelopen jaren heb ik de maximum aanvoertemperatuur van de ketel beperkt tot 45 graden en dan is het huis prima warm (beneden 20-21 graden) te houden, ook in de wat koudere afgelopen winter. Mocht het echt koud worden, dan hebben we in de woonkamer een houtkachel staan.

Het gasverbruik is ongeveer 2600 m3 per jaar, waarvan ik schat 400 m3 SWW (vrouwlief en zoonlief douchen veel en lang, helaas). Koken gaat elektrisch. Op dit moment wordt een Atlantic Explorer V5 200l WPB geïnstalleerd en gaat de SWW van de ketel vervangen.

Voor mijn situatie kom ik uit op een 10 of 12 kW WP, met een lichte voorkeur voor een 12kW omdat er nog een extra grote radiator in een nu onverwarmde ruimte geplaatst gaat worden.

Ik heb een voorkeur voor een Nefit Bosch Compress 5800i AW 12 kwW (wel duur) vanwege stil, uiterlijk en goed contact met de lokale installateur. Met als goede tweede een Vaillant Arotherm Pro VWL 115/7.1 A (stuk goedkoper en heeft laag minimum vermogen). Ruimte, geluid etc etc allemaal geen probleem.

Concrete vraag:
De installateur adviseert, onafhankelijk van welke warmtepomp het wordt, een buffervat van 120L. Argumentatie: de buffer is nodig vanwege de naregeling en/of pomp hebt op je vloerverwarming. Deze kan dus soms dicht staan. De warmtepomp heeft ALTIJD een bepaalde hoeveelheid doorstroming (debiet) nodig voor onder andere de ontdooicyclus van de warmtepomp. Als je je verdelers vervangt voor “pomploze, open verdelers” dan kan het zonder buffer maar dat is meestal duurder dan een buffer.

Ik heb de volgende twee VV-verdelers:
  • Henco 6 groeps UFH-0405SECO06
  • Tempro VD verdeler 6 groeps B290251
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zou jullie advies zijn: verdelers vervangen (of ombouwen, maar ik verwacht niet dat dat kan) of het geadviseerde buffervat monteren? Of, verdelers vervangen EN een buffervat om op gunstige tijden het buffervat te verwarmen?
Sowieso die verdelers vervangen. Als de vloerverwarming altijd open staat is een buffervat onzin.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Naalroc
Beide verdelers kunnen worden omgebouwd, de pomp aansluiting op 'warme' balk wordt dan je warmwater toevoer, de andere pompaansluiting wordt afgeblind; dit is het lastigste deel, andere zaken moeten ook verwijderd of omgeleid worden. ( ik heb zelf dergelijke verdelers omgebouwd, geen probleem)
Maar of je dit wilt is vers 2: je hebt nu geen visuele flow controls op je individuele leidingen, en misschien wil je toch nog gemotoriseerde afsluiters plaatsen op sommige slangen. Daar komt bij dat het ombouwen door een pro ook tijd en dus geld kost, en kan vervangen van de verdelers best eens niet-duurder uitvallen.

• GudZ
Naalroc schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:18:
Beide verdelers kunnen worden omgebouwd, de pomp aansluiting op 'warme' balk wordt dan je warmwater toevoer, de andere pompaansluiting wordt afgeblind; dit is het lastigste deel, andere zaken moeten ook verwijderd of omgeleid worden. ( ik heb zelf dergelijke verdelers omgebouwd, geen probleem)
Maar of je dit wilt is vers 2: je hebt nu geen visuele flow controls op je individuele leidingen, en misschien wil je toch nog gemotoriseerde afsluiters plaatsen op sommige slangen. Daar komt bij dat het ombouwen door een pro ook tijd en dus geld kost, en kan vervangen van de verdelers best eens niet-duurder uitvallen.
Je gaat die pompen toch niet laten draaien op beide verdelers, funest voor je verbruik kWh en ze lopen nooit gelijk met optimale debiet van je WP.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

@GudZ volgens mij bedoelt @Naalroc met ombouwen dat ook de pompen verwijderd worden. Maar ik denk dat vervangen van de verdelers een betere optie is, alhoewel dat ongetwijfeld weer een paar centen gaat kosten.

Welke verdelers (merk, type) zouden jullie aanraden voor mijn geval? Ik denk zelf aan deze:
https://www.warmteservice...er-zonder-pomp/p/34300125

of deze
https://www.vloerverwarmi...PC-HVCEyo1ZwaAn7zEALw_wcB

[ Voor 40% gewijzigd door Wokschotel op 20-04-2026 06:49 ]

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48

hnq

Wokschotel schreef op maandag 20 april 2026 @ 06:36:
@GudZ volgens mij bedoelt @Naalroc met ombouwen dat ook de pompen verwijderd worden. Maar ik denk dat vervangen van de verdelers een betere optie is, alhoewel dat ongetwijfeld weer een paar centen gaat kosten.

Welke verdelers (merk, type) zouden jullie aanraden voor mijn geval? Ik denk zelf aan deze:
https://www.warmteservice...er-zonder-pomp/p/34300125

of deze
https://www.vloerverwarmi...PC-HVCEyo1ZwaAn7zEALw_wcB
https://www.heima24.de/in...schlussset-senkrecht.html
Prima kwaliteit en scheelt de helft kwa centen.

Ps: je kunt beter even een eigen topic maken en dan hier een link plaatsen.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Naalroc
GudZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:36:
[...]Je gaat die pompen toch niet laten draaien op beide verdelers, funest voor je verbruik kWh en ze lopen nooit gelijk met optimale debiet van je WP.
Je reageert op mijn bericht, maar snapt er dus niets van: het 'ombouwen' van de verdelers betekent dus: het verwijderen van de pompen.
Bovendien, NU draaien beide pompen voor de betreffendevloer delen, daar is niets raars aan , want dat is noodzakelijk bij een hoge aanvoer temperatuur van de CV.

• Naalroc
Wokschotel schreef op maandag 20 april 2026 @ 06:36:
.......
Precies, dat is dus ook wat ik suggereerde: ombouwen is leuk als je het zelf doet, want tijd is dan geen geld; maar ik kreeg de indruk dat alles uitbesteed gaat worden, en dan is vervangen ws. beter, en krijg je ook flow control erbij, en mogelijk afsluiters als je die wilt. Alleen betaal je dan de prijs van de installateur, en niet van een voordelige aanbieding

• GudZ
Naalroc schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:02:
[...]

Je reageert op mijn bericht, maar snapt er dus niets van: het 'ombouwen' van de verdelers betekent dus: het verwijderen van de pompen.
Bovendien, NU draaien beide pompen voor de betreffendevloer delen, daar is niets raars aan , want dat is noodzakelijk bij een hoge aanvoer temperatuur van de CV.
Beetje aso om te zeggen dat ik er niks van snap, dat neem ik persoonlijk op. Ik ben hier bewust om mee te lezen en bij te dragen, als dat op deze manier afgekapt wordt is er voor mij niks meer aan Naalroc. Het mag beschaafder. Ik had op Wokschotel moeten reageren, dat klopt.

@Wokschotel
Ik zou de verdelers op marktplaats zetten en twee rvs verdelers halen zonder pomp. Generieke heima24 rvs verdelers, zoals reeds getagt voldoen prima. Wel gelijk alles meebestellen wat je nodig hebt om het af te maken, er zit zo'n 4-8 dagen levertijd op met GLS uit Duitsland en in Nederland koppelingen of afsluiters kopen is doorgaans kostbaarder.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

@GudZ Thanks, ik moet ff kijken maar ik vermoed dat ik deze nodig heb: https://www.heima24.de/ro...erbundrohr-16-x-2-mm.html maar ik ga nog even kijken welk merk en maat slangen ik in de vloer heb liggen. De rest van het aansluitmateriaal mag mijn installateur regelen.

En @GudZ en @Naalroc rustig aan, jullie beider advies wordt op prijs gesteld :)

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04 11:41

SBL

Wokschotel schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:44:
Concrete vraag:

Klinkt alsof de installateur het alleen over de installatiekosten heeft.
Daarnaast wil je ook het efficientieverschil in beeld hebben, want die kosten komen jaarlijks terug.

Een buffervat van 120liter 10graden verwarmen kost ongeveer een kwartier. Dus reken je niet rijk met warmstoken op gunstige tijden.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik wil niet het hele topic kapen, maar ik bedenk me net nog iets, namelijk dat één verdeler ondersteboven hangt, dus onder het niveau van de vloerverwarming. Dat werkt nu prima, maar ik vraag me af of dat goed blijft gaan met een pomploze verdeler en de flowmeters daarop. Het is een kleine moeite om in de kelder een wandje neer te zetten zodat ik de nieuwe verdeler op de juiste manier kan ophangen, maar ik vraag me wel af of het meerdere malen buigen van de bestaande slangen die op de verdeler zitten bevorderlijk is voor de levensduur en waterdichtheid...

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:07
SBL schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:36:
[...]

Een buffervat van 120liter 10graden verwarmen kost ongeveer een kwartier. Dus reken je niet rijk met warmstoken op gunstige tijden.
Daar is zo'n vat toch ook niet voor bedoeld. Maar volgens mij gaat Wokschotel geen extra pompen gebruiken, dus ook geen buffervat.

Warmstoken op gunstige tijden kan toch altijd wel? Praktisch elk huis heeft genoeg vloerverwarming en/of andere massa waarin warmte gebufferd kan worden. Ja, dan wordt het binnen misschien 22 °C i.p.v. 21 °C, lekker toch :)

• Naalroc
@Wokschotel Daar zou ik me maar geen zorgen over maken: de pomp op de wp levert een prima stroming, en in feite is het iets gunstiger, want nu ben je er zeker van dat in de verdeler geen lucht blijft hangen; normaal gesproken moet je de verdeler ontluchten, maar dat doet hij nu 'automagisch"

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Pffff, weer een nieuw "merk" Ventus Greenterm. Met nexus boilervaten. Van clima xl. Founded 2022, maar daarvoor in bedrijfs installaties.
Snelle search "ventum" hier in dit draadje maakt t niet mooier. (Weinig posts)
Hoeveel merken zijn er ? :S en hoeveel is rebranding, stickering. (Hoeveel "Dacia" merken zijn er en is dat dan slecht? De eerste Dacia was een renault 12... en nu? Eigen ontwerp.)
Google ai gaf nog wel positive respons op t merk en installateur.
Deze kwam nog van de groepsite....

• Naalroc
" Off topic" Die Renault auto heet Dacia, en bestaat nog steeds en is eigendom van de Renault groep; die doen weinig met warmtepompen dacht ik.

• BarryH
@copykat
Draai het om: selecteer een wp waarvan een tweakers topic bestaat. Met gebruikers die elkaar helpen

Pagina: 1 ... 263 ... 265 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)