• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Matched: atlas
bartzzz schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:00:
Ook een leuk vergelijk van een paar populaire warmtepompen waar onder die van Weheat.

https://www.atlaspower.nl...a-dit-zijn-de-verschillen
Wat een onzin. 3x raden welke WP Atlas verkoopt…..

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 20:33
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Wat een onzin. 3x raden welke WP Atlas verkoopt…..
Wat is er onzin aan wat ze schrijven.
Ben benieuwd naar je onderbouwing.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Laros88 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:37:
Bij gebrek aan eigen Sparrow topic: Zijn er al indicaties bekend qua kosten incl installatie? Het lijkt een WP met goede geluids specs, R290 en prima prestaties dus ben verbaasd dat er zo weinig over te vinden is op Tweakers.
Ben hier ook wel geïnteresseerd in. Heb hier binnenkort iemand van Atlas Power over de vloer voor advies en om een offerte op te maken (voor de Sparrow).

• bbbrumbrum
  • Niet online
Majesty schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Ben hier ook wel geïnteresseerd in. Heb hier binnenkort iemand van Atlas Power over de vloer voor advies en om een offerte op te maken (voor de Sparrow).
Ik heb een offerte voor de Sparrow van Atlas liggen.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Zou 'm graag inzien als dat mogelijk is :)

• ninus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 21:45
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Hier ook een geïnteresseerde voor de offerte

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 19:23
Zijn er hier al een beetje ervaringen met de kwaliteit van Weheat? Ik overweeg zelf een sparrow te installeren, maar er is eigenlijk nog maar heel weinig te vinden. Heb ook de offerte van Atlas liggen, maar vind de producten wel aan de prijzige kant t.o.v. andere merken heb ik het idee. Wellicht iemand nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf/installatie

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:33
Dennis08 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:30:
Zijn er hier al een beetje ervaringen met de kwaliteit van Weheat? Ik overweeg zelf een sparrow te installeren, maar er is eigenlijk nog maar heel weinig te vinden. Heb ook de offerte van Atlas liggen, maar vind de producten wel aan de prijzige kant t.o.v. andere merken heb ik het idee. Wellicht iemand nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf/installatie
De Sparrow is net als de Flint net op de markt en daar zijn dus nog geen ervaringen mee in winterse omstandigheden. Met de Blackbird wel die ervaringen kan je hier terug lezen. Overigens is een warmtepomp geen rocket science er zijn er wereldwijd miljoenen geproduceerd. Daarnaast geeft de Weheat de nodige garanties. Het mooie van Weheat is dat bij zelf montage het hele opstartproces is geautomatiseerd en wordt gecontroleerd door Weheat. Je vinkt aan standaard opstartprotocol en dan verloopt het proces geheel vanzelf. Uiteraard kan je naderhand zelf of via jouw leverancier het laten fijn tunen. Onlangs een klant waarbij de elektricien bij een verbouwing de stroom ervan af had gehaald. Ik werd dezelfde ochtend gebeld of ik op de hoogte was van deze storing. ( Kunnen wij ook zelf zien in ons portal )

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Showmen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-01-2025
BruceMW schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:46:
Ik was al heel ver met de aanschaf van de Flint, zou voor in de tuin onder een raam worden geplaatst, toen hier ergens de installatievoorschriften voorbij kwamen. Bleek dat, vanwege de R290, de Flint minimaal 1 meter van een deur, raam, e.d. moet worden geplaatst.
Twee installateurs hebben hier niets over gezegd. Bij navraag bleek inderdaad dat ze dit niet wisten, maar nu wel bevestigden.
Op de website van WeHeat zelf staan mooie foto's van buitenunits vlak naast of onder ramen of op een dakkapel vlak boven een raam. Ook zie ik op dit forum dat CB hier ook niet zo moeilijk over doet.
Hoe is jullie ervaring met de plaatsing van units met R290 gezien deze veiligheidsvoorschriften?[Afbeelding]
Vorige week Instalateur van Atlas langs geweest voor een schouw voor de Flint of Sparrow..
Ik wil de warmtepomp onder deze 3 ramen.. wat volgens hem geen probleem is als ik hem daar laat installeren. kan dat komen door dat de ramen niet open kunnen? of maakt dat geen vershil?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_hKk42ZTfM7dCYKJj-zCajuNFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj2ObkIHVBwFhI9hXX6WZYKj.jpg?f=fotoalbum_large

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:40
Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Vorige week Instalateur van Atlas langs geweest voor een schouw voor de Flint of Sparrow..
Ik wil de warmtepomp onder deze 3 ramen.. wat volgens hem geen probleem is als ik hem daar laat installeren. kan dat komen door dat de ramen niet open kunnen? of maakt dat geen vershil?
[Afbeelding]
Dat maakt verschil. Lijkt mij prima plek. Blijft gekke ‘eis’. Propaan is zwaarder dan lucht en zal naar beneden zakken. Daarom is het gas in zeilboten altijd link omdat daar een holle ruimte is tussen vloer en kiel.
Maar hoe het die paar gram propaan - áls er al ooit een lekje zou ontstaan - lukt om in een hoger gelegen raam te komen is mij niet duidelijk.

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-04 15:36
Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]
Tsja, ik kan en ga daar geen advies over geven. Op zich is de instructie duidelijk, weliswaar discutabel. Er staat niets over het wel of niet kunnen openen van ramen. In ieder geval zijn ze wel ingedekt, mocht er toch iets gebeuren.
In mijn geval zou de WP vlak onder het raam komen te staan, dus ik kies de spreekwoordelijke eieren voor mijn geld, en doe het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door BruceMW op 31-10-2024 14:13 ]

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:39
In december komt hier ook BB op slaapkamer dakkapel, ook via Atlas, ook zorgen over geluid (brom). Hopelijk leren we samen via dit forum hoe geluiden verder te minimaliseren. Ik zal tzt foto's plaatsen

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02-2025
Diesje schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:15:
[...]

Ik denk er ook aan om een Blackbird te plaatsen op het dakkapel. Kan je een foto maken van de leidingen/leidingtraject van waar de Blackbird het huis binnenkomt naar de boiler en binnenunit? Bij voorbaat dank!
Ik ben morgen weer in de woning en ga een foto voor je maken. Van de binnenkant voldoende of buitenzijde ook?
wbdj schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:11:
In december komt hier ook BB op slaapkamer dakkapel, ook via Atlas, ook zorgen over geluid (brom). Hopelijk leren we samen via dit forum hoe geluiden verder te minimaliseren. Ik zal tzt foto's plaatsen
Laten we contact houden. Ik zal ook eens bij ze aangeven dat er meer mensen met onze ervaringen meekijken en dat het belangrijk is dat ze ervan leren.
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:19:
[...]

Hoe hard draaiende bb bij dit geluid?
Je dakkapel wordt een soort trommel die he geluid doorgeeft en ben bang dat je dit niet 100% gaat voorkomen.

Maar niet geschoten is altijd is, plaats een rubberen tegel (dikke variant die ook in de speeltuintjes gebruikt worden) en daarop weer een betontegel (40x40x4 iod). Daarop de WP. Je wil voorkomen dat contactgeluid doorkomt. Door de betontegel heb je geen ‘ puntbelasting’ maar verspreidt je de druk naar de rubberen tegel.

Laat je ons weten hoe en wat?

Overigens is dit een voorbeeld dat een WP op een dakkapel niet echt handig is. Een installateur moet terug komen (ja moet ook), maar je had hier zelf ook snel wat anders onder kunnen leggen als het op een goed bereikbare plaats had gestaan..
Hij stond in de tekst, vanaf 40 procent vind ik de bron storend worden. Bij 20 procent niet aanwezig. En bij 30 procent zachtjes aanwezig. Ik hou jullie op de hoogte. Als ik lef zou hebben dan ga ik zelf het dag op, maar vind het toch erg risicovol haha.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-04 16:19
Carboy54 schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:41:
[...]

De garantievoorwaarden van Weheat zijn als volgt: In de eerste 2 jaar bieden ze een volledige omruilgarantie. Tussen het derde en vijfde jaar bieden ze een deelgarantie op onderdelen die installateurs zelfstandig kunnen vervangen. Ik vertaal dit dat wanneer je een officiële fysieke in bedrijf stelling laat doen door de leverancier dat dat ook geldt bij zelf installatie. Wij zien vaak aanzienlijk betere installaties door zelf installateurs bij de in bedrijf stelling. Dus waarom niet? Wij zullen het navragen bij de directie van Weheat.
Ja. De premium installateur waar ik een offerte en telefoon gesprek mee had was inderdaad ook Atlas. Nu ik de foto's zie van hun werk niet heel erg onder de indruk. Zoiezo was het gesprek ook niet heel duidelijk.

Wat ik er van had begrepen is dat er 5 jaar garantie op zit als hun de volledige installatie doen, en bij zelf installatie kunnen ze dat niet garanderen. Op zich wel begrijpelijk. Maar die 5 jaar werd telefonisch meegedeeld, door iemand die er niet heel veel van af wist had ik het idee.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
BillieTurf schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:40:
Goedemiddag allen,

Na kang dubben heb ik de knoop doorgehakt. Wel of geen warmtepomp, heb er lang over nagedacht. Nu door Coolblue de knoop doorgehakt, mede omdat het een grote firma is en geen ZZP'er die ff een warmtepomp komt instaleren en over drie jaar niet meer bestaat zoals vele zonnepanelen bedrijven.

Maargoed, er goed dus een Sparrow warmtepomp. Nu heb ik een aantal vragen:
Vraag 1: Thermostaat:
WeHeat heeft een bericht op hun site over het werken met thermostaat. Wij hebben een NEST Thermostaat, [mbr] jeetje, wat een onprettig ding ;) [/mbr]
De warmtepomp van Weheat kan ook koelen. Ik neem aan dat dit niet kan met een NEST Thermostaat. Maar de vraag is, welke wel? Of werkt die bediening via de telefoon?

Vraag 2: Vloerverwarming verdeler
bij de vloerverwarming hebben we een verdeler die mengt bij de in en uitvoer, kan me voorstellen dat dit bij een warmtepomp niet ideaal is, iemand hier ervaring mee?

Vraag 3:
Ook bij de vloerverwarming hebben we een warmtesensor, die de pomp pas aan laat slaan bij een temperatuur van 35 graden. Is dit nog wenselijk om die ertussen te hebben of dient de pomp nu 'gewoon' 24/7 te draaien?

Ik hoor graag jullie ervaringen en inzichten!
Er zit natuurlijk nog wel wat tussen CB en een ZZPer. Genoeg fatsoenlijke installatiebureaus die niet gelijk instorten als de vraag naar warmtepompen terugloopt. Sterker nog, ik verwacht juist eerder dat een CB zich terugtrekt uit de WP business als de markt opdroogt. Die gaan echt geen monteurs in dienst houden voor nop.

Ik laat het bij een installateur doen, vnl omdat de Flint geen vorstbeveiliging heeft en CB dit niet aanbiedt - mij een te groot risico. De kwaliteit van de CB installaties worden hier wat minder goed beoordeeld, al geeft het niet veel vertrouwen dat een partij als Atlas ook niet heel goed overkomt.

Iemand ervaring met ClimaFlux uit Zoetermeer? Zij staan nu op mijn shortlist (samen met Green Sustain, waar ik vandaag offerte van verwacht).

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-04 16:19
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:44:
[...]

Er zit natuurlijk nog wel wat tussen CB en een ZZPer. Genoeg fatsoenlijke installatiebureaus die niet gelijk instorten als de vraag naar warmtepompen terugloopt. Sterker nog, ik verwacht juist eerder dat een CB zich terugtrekt uit de WP business als de markt opdroogt. Die gaan echt geen monteurs in dienst houden voor nop.

Ik laat het bij een installateur doen, vnl omdat de Flint geen vorstbeveiliging heeft en CB dit niet aanbiedt - mij een te groot risico. De kwaliteit van de CB installaties worden hier wat minder goed beoordeeld, al geeft het niet veel vertrouwen dat een partij als Atlas ook niet heel goed overkomt.

Iemand ervaring met ClimaFlux uit Zoetermeer? Zij staan nu op mijn shortlist (samen met Green Sustain, waar ik vandaag offerte van verwacht).
Dan koop je zelf zo’n vorstklep van caleffi en laat je die er tussen zetten als ze de installatie aanleggen.

Een sparrow en blackbird heeft het standaard in het pakket dus de CB jongens zullen het vast al eens gezien hebben.

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-04 16:16
Ik ben bezig met het maken van een keuze voor een nieuwe warmtepomp installatie. Ik twijfel erg tussen de blackbird en de sparrow.

Dit is mijn situatie nu:
- ons huis is van 2015, gebruiksoppervlak 260m2 (vanwege 2 B&B kamers), RC waardes van de wanden 8, driedubbel glas. volgens de EPG berekening bij de bouw heeft ons huis 41000 MJ aan warmte nodig
- op dit moment hebben we al een warmtepomp (een Elga van Techneco van 4kw). Ik ben er niet tevreden over omdat er veel defrostproblemen zijn. De Elga trekt het ook niet alleen, er moet op koude dagen nog steeds gas bij.
- de gasketel is een Intergas CW6, dat moest wel omdat we drie badkamers hebben (oa voor de B&B kamers). Zes personen moeten dus achter elkaar kunnen douchen. Doorgaans zijn we echter maar met z'n tweeen. De B&B is nog niet in gebruik.
- voor dat de Elga kwam verbruikte ons huis 1100 m3 gas. Daarvan is ongeveer 300 m3 nodig voor warm water en dus 600 voor verwarming (bij twee personen). Na het plaatsen van de Elga is er nog steeds 300m3 nodig voor verwarming (totale verbruik dus rond de 600m3) (ook bij twee personen).
op de benendenverdieping wordt alles verwarmd door vloerverwarming, deze wordt per kamer geregeld met een Evohome en zonnekleppenregeling (HCI80).
de B&B kamers boven hebben elk een eigen radiator, maar de temperatuur zakt eigenlijk nooit onder de 17 graden ook al staat de radiator uit.

Als je zo de situatie bekijkt, denk je misschien: die is gek om alles te vervangen en full electric te gaan. Ik vermoed dat de besparing laag is en de terugverdientijd lang, maar het is ergens ook een principe zaak. Ik wil van het gas af en mijn zonnepanelen optimaal kunnen inzetten, daarnaast ben ik dus niet tevreden met de Elga en het aanvriezen.

Ik heb nu twee aanbiedingen voor een Blackbird systeem:

CB levert voor 11792 (dat is inclusief de subsidie) het volgende:
Blackbird, Boilervat van 300 liter, extra 3kw Heater, binnenunit, vuilafscheider, buffervat van 50 liter, afkoppelen CV, twee groepen bijzetten in de meterkast enz.

De exact zelfde installatie gaat mij bij Atlas Power 11145 kosten. Dat is dus ongeveer 650 euro goedkoper. Daarnaast geeft Atlas op alles 5 jaar garantie, terwijl CB 2 jaar geeft. In feite zijn die garanties flauwekul, want in NL hebben we te maken met een garantie voor de verwachte levensduur van een product. Een langere garantie op papier voorkomt wel een hoop discussie.

Mijn vraag: zit ik met de blackbird niet aan de te zware kant. Ik speel graag op veilig. Voor het prijsverschil met de Sparrow hoef ik niet te laten, maar kan een te grote installatie in mijn geval ook nadelig zijn. Kan dit ten koste gaan van de efficiency of valt dat wel mee. Ik denk vooral aan de Blackbird omdat het ook in het warmwater moet gaan voorzien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties….

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 23:49
Ditbenik schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:48:
Ik ben bezig met het maken van een keuze voor een nieuwe warmtepomp installatie. Ik twijfel erg tussen de blackbird en de sparrow.

Dit is mijn situatie nu:
- ons huis is van 2015, gebruiksoppervlak 260m2 (vanwege 2 B&B kamers), RC waardes van de wanden 8, driedubbel glas. volgens de EPG berekening bij de bouw heeft ons huis 41000 MJ aan warmte nodig
- op dit moment hebben we al een warmtepomp (een Elga van Techneco van 4kw). Ik ben er niet tevreden over omdat er veel defrostproblemen zijn. De Elga trekt het ook niet alleen, er moet op koude dagen nog steeds gas bij.
- de gasketel is een Intergas CW6, dat moest wel omdat we drie badkamers hebben (oa voor de B&B kamers). Zes personen moeten dus achter elkaar kunnen douchen. Doorgaans zijn we echter maar met z'n tweeen. De B&B is nog niet in gebruik.
- voor dat de Elga kwam verbruikte ons huis 1100 m3 gas. Daarvan is ongeveer 300 m3 nodig voor warm water en dus 600 voor verwarming (bij twee personen). Na het plaatsen van de Elga is er nog steeds 300m3 nodig voor verwarming (totale verbruik dus rond de 600m3) (ook bij twee personen).
op de benendenverdieping wordt alles verwarmd door vloerverwarming, deze wordt per kamer geregeld met een Evohome en zonnekleppenregeling (HCI80).
de B&B kamers boven hebben elk een eigen radiator, maar de temperatuur zakt eigenlijk nooit onder de 17 graden ook al staat de radiator uit.

Als je zo de situatie bekijkt, denk je misschien: die is gek om alles te vervangen en full electric te gaan. Ik vermoed dat de besparing laag is en de terugverdientijd lang, maar het is ergens ook een principe zaak. Ik wil van het gas af en mijn zonnepanelen optimaal kunnen inzetten, daarnaast ben ik dus niet tevreden met de Elga en het aanvriezen.

Ik heb nu twee aanbiedingen voor een Blackbird systeem:

CB levert voor 11792 (dat is inclusief de subsidie) het volgende:
Blackbird, Boilervat van 300 liter, extra 3kw Heater, binnenunit, vuilafscheider, buffervat van 50 liter, afkoppelen CV, twee groepen bijzetten in de meterkast enz.

De exact zelfde installatie gaat mij bij Atlas Power 11145 kosten. Dat is dus ongeveer 650 euro goedkoper. Daarnaast geeft Atlas op alles 5 jaar garantie, terwijl CB 2 jaar geeft. In feite zijn die garanties flauwekul, want in NL hebben we te maken met een garantie voor de verwachte levensduur van een product. Een langere garantie op papier voorkomt wel een hoop discussie.

Mijn vraag: zit ik met de blackbird niet aan de te zware kant. Ik speel graag op veilig. Voor het prijsverschil met de Sparrow hoef ik niet te laten, maar kan een te grote installatie in mijn geval ook nadelig zijn. Kan dit ten koste gaan van de efficiency of valt dat wel mee. Ik denk vooral aan de Blackbird omdat het ook in het warmwater moet gaan voorzien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties….
De blackbird is zeker niet aan de zware kant , hoe ziet het het leidingwerk er nu uit naar de verdelers ?
En je vloerverwarming verdeler zijn die al pomploos gemaakt?

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:59
wbdj schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:11:
Hoi.
Ik zou op het dakleer per voet een dikke terrastegel leggen van 30x30x2 en daarop een zware tegel. Geen stoep tegel, maar eerder een ouderwetse dikke grindtegel. Op die tegel dan weer een rubber blok.

Als de constructie dat extra gewicht kan hebben, hoe zwaarder hoe beter. Open deur natuurlijk maar een stoeptegel is niet echt zwaar te noemen, en dat wou ik er maar mee zeggen ;)

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Ronnie27
  • Laatst online: 21-04 10:09
bbbrumbrum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:25:
[...]

Buffervat denk ik? Maar heb je die wel nodig?
Inderdaad een buffervat, foutje van mij.
Volgens Coolblue wel, heb alleen radiatoren in huis, 5 beneden en 5 boven. Wil beneden comfort fans gebruiken om de warmte uit de radiatoren te krijgen.
Ik heb ook van atlas power een offerte laten maken en als ik dan voor een full electric Flint zou gaan,.dan kwam er ook een buffervat bij.

Heb uiteindelijk voor Coolblue gekozen , want die waren goedkoper.

• Glennao
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-03-2025
Besloten om nog even Hybride te gaan. Mijn Remeha Avanta ketel is 10 jaar oud. We verwarmen al ruim 5 jaar met Infrarood, maar nu het salderen eraf gaat ga ik voor een WP. Ik verwacht minder stroom te gebruiken. Ik heb de Flint aangeschaft via Atlas Power uit Putten. Wachttijd voor installatie ongeveer 6 weken. Monteurs kwamen veel te laat,09:30 uur, op 19-11-2020. Drukste spits van het jaar en pech met een bus die de spullen moest komen brengen, dus die moesten ze eerst zelf ophalen. Dat heb ik weer! Maar heb toch alle begrip voor de vertraging. Wp is op hoogte gemonteerd, met een speciale kraan. Leidingwerk tot aan het drukvat van 50 liter is ongeveer 4.50 meter. Monteurs vertrokken weer om 15:30 uur. Dus WP is nog niet in werking. A.s. vrijdag komt men terug. Verkoper had het nog over de Thermostaat gehad de oude van Remeha kon blijven hangen, maar volgens de monteurs moet er een nieuwe op. De Honeywell T6 van ongeveer 166 Euries moet het worden. Met Atlas Power hierover gediscussieerd. Vanwege de vertraging en onjuiste voorlichting wordt die gratis geleverd. Dat vind ik van Atlas Power een heel mooi gebaar. Als de WP in werking is, hou ik jullie verder op de hoogte.

• jelleeelco
Glennao schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:59:
Besloten om nog even Hybride te gaan. Mijn Remeha Avanta ketel is 10 jaar oud. We verwarmen al ruim 5 jaar met Infrarood, maar nu het salderen eraf gaat ga ik voor een WP. Ik verwacht minder stroom te gebruiken. Ik heb de Flint aangeschaft via Atlas Power uit Putten. Wachttijd voor installatie ongeveer 6 weken. Monteurs kwamen veel te laat,09:30 uur, op 19-11-2020. Drukste spits van het jaar en pech met een bus die de spullen moest komen brengen, dus die moesten ze eerst zelf ophalen. Dat heb ik weer! Maar heb toch alle begrip voor de vertraging. Wp is op hoogte gemonteerd, met een speciale kraan. Leidingwerk tot aan het drukvat van 50 liter is ongeveer 4.50 meter. Monteurs vertrokken weer om 15:30 uur. Dus WP is nog niet in werking. A.s. vrijdag komt men terug. Verkoper had het nog over de Thermostaat gehad de oude van Remeha kon blijven hangen, maar volgens de monteurs moet er een nieuwe op. De Honeywell T6 van ongeveer 166 Euries moet het worden. Met Atlas Power hierover gediscussieerd. Vanwege de vertraging en onjuiste voorlichting wordt die gratis geleverd. Dat vind ik van Atlas Power een heel mooi gebaar. Als de WP in werking is, hou ik jullie verder op de hoogte.
Wow....19 november 2020 en nog steeds niet werkend 8)

Geintje he... maar ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

• LeoWoody
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb sinds een paar dagen een WeHeat Sparrow in een hybride opstelling. De installatie van de WP is gedaan door Atlas Power.

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power. Momenteel zie ik vooral in de WeHeat app dat de warmtepomp regelmatig (minstens 1 keer per uur) schakeld tussen verwarmen > offline > ontdooien > verwarmen etc etc.

Elke keer dat ie ontdooit, gaat de temperatuur van het water omlaag, waardoor de temperatuur van de ruimte omlaag gaat. Dan moet ie dat tijdens de periode van verwarmen weer inhalen en dat herhaalt zich.

Nu kreeg ik vandaag te horen van Atlas dat WeHeat een software probleem gemeld heeft. Hierdoor gaat er iets mis tijdens het ontdooien. Hebben anderen hier ook last van?

Ik houd ook constant de COP in de gaten, en zie dat die schommelt tussen 2 en 4 (ik heb 'm niet lager dan 2 of hoger dan 5 gezien). Is dat een goede COP, of is daar verbetering nodig?

Ik hoor graag jullie mening/ideeën! Alvast dank :)

Edit: screenshots van de app toegevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91OxWZ3Px8PHGtb_C1M95_Hnkpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0waAWxmXfTwDf8yZihywFqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXNSAbdCmcRT46MdLDVDPeULD0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qd1UCx1oidjN4LtEM5kxtkMT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door LeoWoody op 22-11-2024 22:20 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
LeoWoody schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:10:
Ik heb sinds een paar dagen een WeHeat Sparrow in een hybride opstelling. De installatie van de WP is gedaan door Atlas Power.

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power. Momenteel zie ik vooral in de WeHeat app dat de warmtepomp regelmatig (minstens 1 keer per uur) schakeld tussen verwarmen > offline > ontdooien > verwarmen etc etc.

Elke keer dat ie ontdooit, gaat de temperatuur van het water omlaag, waardoor de temperatuur van de ruimte omlaag gaat. Dan moet ie dat tijdens de periode van verwarmen weer inhalen en dat herhaalt zich.

Nu kreeg ik vandaag te horen van Atlas dat WeHeat een software probleem gemeld heeft. Hierdoor gaat er iets mis tijdens het ontdooien. Hebben anderen hier ook last van?

Ik houd ook constant de COP in de gaten, en zie dat die schommelt tussen 2 en 4 (ik heb 'm niet lager dan 2 of hoger dan 5 gezien). Is dat een goede COP, of is daar verbetering nodig?

Edit: screenshots van de app toegevoegd[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ziet je afgifte er uit? 50gr aanvoer is wel heell erg hoog!
Zou voor verwarmen eigenlijk nooit hoger dan 40gr willen zitten.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-04 21:38

De opstart is helaas bij lange na niet makkelijk gegaan. Een hoop problemen, grotendeels veroorzaakt door de naar mijn mening matige installatie door Atlas Power....
Ai. Volgende week heb ik een gesprek met iemand van Atlas Power. Hier schrik ik dan wel even van..
Wat bedoel je met matige installatie; het technisch aansluiten of iets anders?

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
the noise schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:42:
[...]

Ai. Volgende week heb ik een gesprek met iemand van Atlas Power. Hier schrik ik dan wel even van..
Ik heb hier ook een gesprek gehad met een adviseur van Atlas Power. Heeft een paar foto’s gemaakt en was met 20 min weer weg. Heeft een offerte uitgebracht voor de Flint Full electric met 300 liter boilervat van Weheat. Diverse keren gevraagd of dat wel correct was. Volgens hem kon het en moest ik hem op zijn woord geloven. Achteraf bleek dit dus allemaal niet te kloppen. Wil niet zeggen dat de andere adviseurs geen kennis van zaken hebben. Deze in ieder geval niet en dat geeft geen vertrouwen in deze partij.

• LeoWoody
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-12-2024
the noise schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:42:
[...]

Vooropgesteld: het was wellicht een lastigere installatie dan ze gewend zijn. Door omstandigheden werd een deel van de warmtepomp voor het plaatsen van de CV geplaats, en is Atlas na het plaatsen van de CV door een andere installateur teruggekomen om de boel af te maken. Maar er zijn naar mijn mening te veel fouten gemaakt. Hier een rijtje:

1. Een keerklep te veel geinstalleerd, waardoor de CV de druk niet correct kon meten.
2. Tijdens die fix kwam de installateur er ook achter dat zijn collega's de vorige keer de stroomvoorziening niet juist hadden aangelegd.
3. Thermostaat (Honeywel bedraad) kon geen verbinding met de warmtepomp. Het heeft Atlas bijna een maand geduurd voor ze tot de conclusie kwamen dat de bedrading waarschijnlijk niet meer naar behoren werkte. Draadloze Honeywell geïnstalleerd en dat was inderdaad de fix. Jammer dat dat een maand moest duren.
4. Momenteel zit ik met het probleem dat de warmtepomp de CV niet aanstuurt. En omdat de warmtepomp (volgens Atlas door een software bug bij WeHeat) niet altijd functioneert is het lastig het huis te verwarmen. Daarover gaven ze gister aan dat ze, nadat ze eerder door mij gestuurde fotos nog eens goed hadden bekeken, waarschijnlijk de bekabeling tussen de CV en de console van de WP zijn vergeten te installeren.

Daarnaast hebben ze echt een handje van beloven je terug te bellen maar dit niet doen. Alleen al afgelopen week ben ik 3 keer beloofd terug gebeld te worden door de technische afdeling en is dit 0 keer gebeurd.

Ik vind het jammer om dit zo te zeggen, want het is een, naar mijn optiek oprecht, vriendelijk bedrijf. De installateurs zijn vriendelijk en staan je graag te woord en beantwoord al je (domme) vragen. Wanneer je belt word er snel opgenomen en sta je niet 20 minuten te wachten. Maar door die eerder genoemde feiten (de vele installatie fouten en het feit dat er een hoop beloofd wordt maar er maar weinig waar van wordt gemaakt) zou ik Atlas Power niet aanraden.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat elke klant van Atlas deze ervaring heeft, wellicht heb ik gewoon pech. Als je toch besluit met hen in zee te gaan, zorg er in ieder geval dan voor dat de installateurs hun werk na afronding goed nalopen (en check ook op die keerklep, ik las online dat dit vaker gebeurd)

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-04 22:31

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Edit: screenshots van de app toegevoegd[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken deze Cop niet eerlijk gezegd.

Heb meerdere Sparrows gedaan en ik verbaas mij altijd over de hoge Cop. Op dit moment draait een nieuwe sparrow z’n eerste run sww water op een Itho 270l vat. Huidige watertemperatuur 52graden, Cop van 3,6. Dus met deze buitentemperatuur en een hoge watertemperatuur.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• the noise
LeoWoody schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:35:
[...]

Vooropgesteld: het was wellicht een lastigere installatie dan ze gewend zijn. Door omstandigheden...zou ik Atlas Power niet aanraden.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat elke klant van Atlas deze ervaring heeft, wellicht heb ik gewoon pech. Als je toch besluit met hen in zee te gaan, zorg er in ieder geval dan voor dat de installateurs hun werk na afronding goed nalopen (en check ook op die keerklep, ik las online dat dit vaker gebeurd)
Ok. Dank voor je toelichting. Als ze je installatie uiteindelijk maar opleveren zoals het moet: als je nu terug kijkt is het uiteindelijk naar je zin?

• the noise
Zojuist belde AtlasPower om zijn verhaal te doen.
Eerst de vergelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8jSWokuu3RszkVutg1_5Kaf6sI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DxSwhz395dUKJuRdH4MCEypH.jpg?f=user_large

Verschil:
Atlas zegt dat ze/Weheat met de Nefit 2050 thermostaat niet kunnen communiceren
Coolblue wil naar de meterkast; Atlas pakt bestaand wandcontact met stekker dus
Atlas vond eerst buffervat niet nodig. Nadat ik noemde enkele matige reacties te hebben gelezen en ik pas wil betalen als het systeem goed werkt was een buffervat toch wel beter. (ik gun lokaal graag een klus maar heb een hekel aan gezeur)

Mijn vraag: hoe kom ik er achter of Weheat echt niet met de Nefit 2050 kan ?
Nog andere opmerkingen?

• the noise
Tele schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:02:
[...]
Zie https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
de nefit 2050 staat er niet bij. Nefit gebruikt toch ook geen opentherm op z'n eigen thermostaten?
Dank je.

Buffervat; er is vloerverwarming (bijna hele huis) Atlas rekent in liters in de leiding.. en zegt dan dat een vat nodig is.

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-04 09:26
the noise schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:51:
Eerst de vergelijking:
[Afbeelding]

Verschil:
Atlas vond eerst buffervat niet nodig. Nadat ik noemde enkele matige reacties te hebben gelezen en ik pas wil betalen als het systeem goed werkt was een buffervat toch wel beter. (ik gun lokaal graag een klus maar heb een hekel aan gezeur)

Nog andere opmerkingen?
Ik zie regelmatig gedoe met thermostaten voorbij komen op dit forum. De enige thermostaat zonder gedoe is blijkbaar de Honeywell (nu Resideo) T6. Toevallig heb ik die ook, bevalt meer dan prima. De eerste thermostaat in mijn leven die ik zonder handleiding begrijp.

Daarnaast vraag ik me af of een bestaand stopcontact probleemloos zou werken. Dat kan alleen als je er zeker van bent dat er geen zware gebruikers op zitten. Iemand die bijvoorbeeld even een 1500W stofzuiger aansluit kan er dan voor zorgen dat de beveiliging in werking komt en je dus de meterkast in moet duiken. Ik heb zelf twee nieuwe groepen aangelegd. Op de groep van de backup heater zit ook nog een PV installatie, maar wel via een PV verdeler.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:38
Eerst de vergelijking:
[Afbeelding]

Verschil:

Nog andere opmerkingen?
Advies is dat de buitenunit op een eigen groep en ook via aardlek schakelaar is aangesloten. Mag dus niet op een stopcontact.
Als de Nefit thermostaat niet werkt, neem je toch een Honeywell Round Modulation thermostaat van 5 tientjes erbij? Je kan later altijd nog upgraden naar een Tado o.i.d.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• the noise
Eerst de vergelijking:
[Afbeelding]

Verschil:

Nog andere opmerkingen?
CB wil nog wat voor me doen; 100,- korting vandaag.
Genoemd liever een thermostaat ipv korting. (hun inkoop = voor hem interessanter)
Dus nu de TadoV3+ erbij voor hetzelfde geld.

• jelleeelco
the noise schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:37:
[...]

CB wil nog wat voor me doen; 100,- korting vandaag.
Genoemd liever een thermostaat ipv korting. (hun inkoop = voor hem interessanter)
Dus nu de TadoV3+ erbij voor hetzelfde geld.
Verschil met Atlas is behoorlijk groot en ook over Atlas waren aardig wat klachten hier op het forum. Dan zou ik persoonlijk met CB in zee gaan.

• robmoh
  • Laatst online: 16:25
Hoi beste Forum leden 🙋🏻

Ik lees al een poosje mee en ben dankbaar voor jullie kennis en kunde. Ik heb nu een persoonlijke vraag die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Zoals jullie weten wordt per 1-1-25 de hoogte van de subsidie aangepast. Ik ben nu aan het overwegen om een warmtepomp aan te schaffen. De firma Atlas Power is inmiddels op bezoek geweest en heeft ons een Weheat Flint voorgesteld. Qua vermogen zou dit voldoende moeten zijn. Ter info: ons gasverbruik is circa 850/900 kub. Wij zijn met zijn tweeën.

Wij hebben pas verbouwd en de benedenverdieping is geheel voorzien van vloerverwarming. Boven hebben wij nog radiatoren die we nooit gebruiken. Op de studeerkamer verwarm ik electrisch.

Tijdens ons gesprek met Atlas hebben wij aangegeven dat wij een hybride oplossing wilde. Onze CV is bijna 9 jaar oud. Atlas heeft de Flint voorgesteld. Inclusief installatie een investering van 4000 euro. Via mijn werkgever kan ik een tegemoetkoming krijgen van 1500 euro voor verduurzaming eigen woning. De totale kosten voor een Flint kost mij per saldo 2500 euro. Op basis van ons gasverbruik is de verwachting dat ik de investering binnen 5 jaar heb terugverdiend.

Tot zover de achtergrond 😏

Na wat nadenken beginnen wij echter te twijfelen of wij niet beter voor all electric moeten gaan. Dus overwegen nu om een tweede offerte aan te vragen voor een Sparrow met boilervat. Er is echter ook nog een alternatief. We zouden ook voor de Fint kunnen gaan en over een poosje er een aparte warmtepomp boiler naast kunnen zetten. Qua kosten is dit misschien voordeliger? Alleen heb ik dan wel twee apparaten met ieder zijn eigen (dak) doorvoer.

Wat zie ik over het hoofd? Wat zouden argumenten kunnen zijn die voor het een of het ander pleiten? Hebben jullie een ander idee?

Dank je wel

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
robmoh schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:45:
Hoi beste Forum leden 🙋🏻

Ik lees al een poosje mee en ben dankbaar voor jullie kennis en kunde. Ik heb nu een persoonlijke vraag die ik graag aan jullie wil voorleggen.

Zoals jullie weten wordt per 1-1-25 de hoogte van de subsidie aangepast. Ik ben nu aan het overwegen om een warmtepomp aan te schaffen. De firma Atlas Power is inmiddels op bezoek geweest en heeft ons een Weheat Flint voorgesteld. Qua vermogen zou dit voldoende moeten zijn. Ter info: ons gasverbruik is circa 850/900 kub. Wij zijn met zijn tweeën.

Wij hebben pas verbouwd en de benedenverdieping is geheel voorzien van vloerverwarming. Boven hebben wij nog radiatoren die we nooit gebruiken. Op de studeerkamer verwarm ik electrisch.

Tijdens ons gesprek met Atlas hebben wij aangegeven dat wij een hybride oplossing wilde. Onze CV is bijna 9 jaar oud. Atlas heeft de Flint voorgesteld. Inclusief installatie een investering van 4000 euro. Via mijn werkgever kan ik een tegemoetkoming krijgen van 1500 euro voor verduurzaming eigen woning. De totale kosten voor een Flint kost mij per saldo 2500 euro. Op basis van ons gasverbruik is de verwachting dat ik de investering binnen 5 jaar heb terugverdiend.

Tot zover de achtergrond 😏

Na wat nadenken beginnen wij echter te twijfelen of wij niet beter voor all electric moeten gaan. Dus overwegen nu om een tweede offerte aan te vragen voor een Sparrow met boilervat. Er is echter ook nog een alternatief. We zouden ook voor de Fint kunnen gaan en over een poosje er een aparte warmtepomp boiler naast kunnen zetten. Qua kosten is dit misschien voordeliger? Alleen heb ik dan wel twee apparaten met ieder zijn eigen (dak) doorvoer.

Wat zie ik over het hoofd? Wat zouden argumenten kunnen zijn die voor het een of het ander pleiten? Hebben jullie een ander idee?

Dank je wel
Ik heb 4 jaar geleden de stap gemaakt naar hybride
CV stond toen op instorten, toen snel zekerheid en keus voor hybride gemaakt.
Angst om in de kou te zitten met full electric
We gingen met 4kW Elga Ace van 1800 naar 350 m3
En maken nu dus de stap naar full electric
Weer investeren en de boel overhoop
Heb ik spijt?
Ja en nee
Nee, omdat ik in die 4 jaar erg veel heb geleerd over het verschil tussen een CV, even 28 kW je huis inknallen en een warmtepomp die dat met veel minder vermogen en dus meer tijd moet doen.
Nee, omdat er nu een Blackbird komt op het platte dak die niet te zien is vanaf de straat
Ja, omdat achteraf de angst om in de kou te zitten onterecht is gebleken.
Ja, omdat we nu nog een keer de boel overhoop halen.
Nee, omdat de Elga zich eigenlijk heeft terugverdiend in die 4 jaar met die hoge gasprijzen en de warmtepomp overdag toch vaak op de zonnepanelen zn rondjes stond te draaien.

Met de kennis die ik nu heb, over het warmteverlies van het huis en hoe een warmtepomp werkt, zou ik nu kiezen voor all electric. Je hoeft dan maar een keer te investeren.
Maar, laat je goed voorlichten, vraag meerdere offertes op, praat met anderen.

Suc6

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-01 11:55
Heb sinds 5 weken een installatie die Atlas power geïnstalleerd met twee warmtepompen. Besteld had ik twee flints om full electric te gaan. Communicatie probleem, die kan geen SWW maken. Eén flint is vervangen door een sparrow. De sparrow maakt meer herrie dan de flint, zeker meer trillingen.
Nu hebben we wel overcapaciteit. Kennelijk heeft WeHeat een Remeha cascade regeling Celcia MC4 meegeleverd. Een geval van jammer dan. Deze geeft aan de thermostaat door dat er gasketels geïnstalleerd zijn. Voorlopig heb ik dus een aan uit schakeling. Bah. Zonder gaat het helaas niet. Dan zou een pomp standaard gebruikt gaan worden.
Ik merk dat de flint in de praktijk een lagere COP heeft dan de sparrow. Door de overcapaciteit heb ik ze allebei naar een lager vermogen omlaag gebracht. Zijn ze stiller.
Met betrekking tot onze (ondersteunende) vloerverwarming kan ik zeggen dat ik de vloerverwarmingspomp nu aan laat gaan bij 26 graden, als ik geen radiatoren had gehad, zou dit naar 23 omlaag zijn gegaan, of een open verdeler.

• jelleeelco
Heyduda schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:30:
Heb sinds 5 weken een installatie die Atlas power geïnstalleerd met twee warmtepompen. Besteld had ik twee flints om full electric te gaan. Communicatie probleem, die kan geen SWW maken. Eén flint is vervangen door een sparrow. De sparrow maakt meer herrie dan de flint, zeker meer trillingen.
Nu hebben we wel overcapaciteit. Kennelijk heeft WeHeat een Remeha cascade regeling Celcia MC4 meegeleverd. Een geval van jammer dan. Deze geeft aan de thermostaat door dat er gasketels geïnstalleerd zijn. Voorlopig heb ik dus een aan uit schakeling. Bah. Zonder gaat het helaas niet. Dan zou een pomp standaard gebruikt gaan worden.
Ik merk dat de flint in de praktijk een lagere COP heeft dan de sparrow. Door de overcapaciteit heb ik ze allebei naar een lager vermogen omlaag gebracht. Zijn ze stiller.
Met betrekking tot onze (ondersteunende) vloerverwarming kan ik zeggen dat ik de vloerverwarmingspomp nu aan laat gaan bij 26 graden, als ik geen radiatoren had gehad, zou dit naar 23 omlaag zijn gegaan, of een open verdeler.
Heel raar verhaal... dat een premium installateur niet weet dat een Flint geen SWW kan aanmaken. Dat er twee warmtepompen worden geïnstalleerd voor SWW en verwarming.

Wat voor soort huis is het? En levert de Flint nu verwarming en de Sparrow SWW of is het een dermate groot huis dat er twee warmtepompen nodig zijn voor verwarming?

En waarom 'moet' aan/uit regeling?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Beetje onsamenhangend verhaal.

Als je Flint SWW maakt dan is het logisch dat die een lagere COP heeft.

Open verdeler sowieso doen.

23gr Ta gaat wss problemen regelingtechnisch geven omdat je retourtemp in de buurt van kamertemp komt.

Wat was je gasverbruik? Als je met zo'n lage Ta toe kan dan zou ik ja VVW niet ondersteunend noemen.

Waarom heb je geen 1 All-electric Blackbird ipv 2 kleinere WP's genomen? Je hebt voor SWW geen 4kW nodig.

• RNacoustics
Waarom niet 1 WP systeem? 2 WP's maken zo'n 3 dB meer geluid. En maakt de installatie alleen maar ingewikkelder.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• the noise
Badeen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:35:
Ik ben mij aan het orienteren op een warmtepomp. Via een duurzaamheidsadviseur kreeg ik WeHeat aangeraden, maar vanuit een installateur krijg ik juist het advies om gewoon bij de onderhoudspartij van mijn cv een "standaard" remeha elga ace te doen. Graag hoor ik wat jullie denken:

Woning uit '49, dakisolatie, spouwmuurisolatie, triple glas. vloerisolatie onbekend. Woning wordt verwarmd (beneden) met 45-50m2 vloerverwarming (verdeler met eigen pomp). verwarming boven staat alleen in kantoor en de badkamer aan, dmv radiatoren. Jaarverbruik incl. SWW is nu rond de 1300m3, ik schat dat het ca 1000m3 voor verwarmen is. Ik zou graag naar volledig gasloos gaan, maar ik heb nog geen plek gevonden waar ik het buffervat (staan/liggend) kwijt kan.

Als ik de input van de installateur erbij pak (50W systeemvermogen nodig per m2 vv) kom ik op 2,5kW vermogen uit, plus dan wat extra voor de twee radiatoren = 4-6kW vermogen nodig. De installateur geeft alleen aan een gezonde scepsis te hebben tegen "bedrijven die nog maar net op de markt zijn/ nog niet lang meedraaien". Reden hiervoor is voornamelijk omvallen van het bedrijf. Vandaar de voorkeur vanuit hem ook om de Elga Ace te doen, deze partij bestaat al wat langer. Deze Elga Ace zou gewoon door de onderhoudspartij van de CV geïnstalleerd worden (maar is wel duurder in prijs). Voor de Elga Ace krijg ik vanuit hen de 4kW aangeboden.

Vanuit CB heb ik inmiddels een offerte gekregen voor een Flint. Prima prijs. CB geeft aan dat het zonder buffervat te installeren is (voldoende buffer in het systeem).

Ik had alleen eigenlijk nog een paar vragen:
  • Wat denken jullie van installatie zonder buffervat?
  • Is de Flint een goede optie of moet ik toch naar de Sparrow kijken?
  • Is de warmtepomp ook in te stellen zonder gebruik van de app?
  • Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)
Tja, wat is goed genoeg op een gegeven moment.
- M'n vaste CV onderhoudsbedrijf heeft weinig zin in een warmtepomp
- Heb CB / Atlas / MastersinSolar vergeleken
- Kies voor Hybride met een stand-alone buitenunit
- De flint in bestelling
- Qua onderhoud doe ik nu al ieder jaar zelf schoonmaken van de L-L warmtepompen/airco's. Veel draaiende delen zitten er volgens mij niet in die onderhoudsgevoelig zijn.

• Heyduda
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:02:
[...]

Heel raar verhaal... dat een premium installateur niet weet dat een Flint geen SWW kan aanmaken. Dat er twee warmtepompen worden geïnstalleerd voor SWW en verwarming.

Wat voor soort huis is het? En levert de Flint nu verwarming en de Sparrow SWW of is het een dermate groot huis dat er twee warmtepompen nodig zijn voor verwarming?

En waarom 'moet' aan/uit regeling?
Door slechte communicatie met WeHeat, waar ook WeHeat debet aan was, meende Atlas dit te kunnen aanbieden. Dit heeft Atlas dan ook bij drie klanten geïnstalleerd, om vervolgens wat te moeten aanpassen bij deze drie klanten. WeHeat heeft daar deels de kosten voor op zich genomen.
Op zich had het ook met een Blackbird gekund. Gezien de afstand tot de buren en het geluid heb ik gekozen voor twee kleine warmtepompen met weinig geluid. Je moet rekenen met COP, vermogen, buitentemperatuur en temperatuur van het verwarmingssysteem. Met de 50 graden test heb ik gezien dat het huis met 48 graden warm bleef, maar wel meerdere uren achter elkaar 1m3 per uur verstookt. Dat is 9kW, uren achter elkaar op 48 graden, bij lage buitentemperatuur.
Om twee warmtepompen te besturen is een doosje nodig. Cascade regeling. Helaas voldoet de geboden MC4 Celcia niet. Die kan alleen aan/uit. Dat moet nog vervangen worden. Mijn waarschuwing aan allen: cascade voor all electric met Remeha MC4 Celcia werkt niet goed. Dit is de oorzaak van de aan/uit regeling. Alternatief is geen regeling, dan wordt één warmtepomp belast tot hij het niet meer red, waarna de andere bijspringt. Ik overweeg dit, omdat dit energetisch een stuk beter is. Ik moet wel zeggen dat ik het probleem bij Atlas heb neergelegd, alleen bewegen zij niet zo snel. De nazorg is er, maar ze lopen minder snel als voor de installatie.

• jelleeelco
Heyduda schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:59:
[...]

Door slechte communicatie met WeHeat, waar ook WeHeat debet aan was, meende Atlas dit te kunnen aanbieden. Dit heeft Atlas dan ook bij drie klanten geïnstalleerd, om vervolgens wat te moeten aanpassen bij deze drie klanten. WeHeat heeft daar deels de kosten voor op zich genomen.
Op zich had het ook met een Blackbird gekund. Gezien de afstand tot de buren en het geluid heb ik gekozen voor twee kleine warmtepompen met weinig geluid. Je moet rekenen met COP, vermogen, buitentemperatuur en temperatuur van het verwarmingssysteem. Met de 50 graden test heb ik gezien dat het huis met 48 graden warm bleef, maar wel meerdere uren achter elkaar 1m3 per uur verstookt. Dat is 9kW, uren achter elkaar op 48 graden, bij lage buitentemperatuur.
Om twee warmtepompen te besturen is een doosje nodig. Cascade regeling. Helaas voldoet de geboden MC4 Celcia niet. Die kan alleen aan/uit. Dat moet nog vervangen worden. Mijn waarschuwing aan allen: cascade voor all electric met Remeha MC4 Celcia werkt niet goed. Dit is de oorzaak van de aan/uit regeling. Alternatief is geen regeling, dan wordt één warmtepomp belast tot hij het niet meer red, waarna de andere bijspringt. Ik overweeg dit, omdat dit energetisch een stuk beter is. Ik moet wel zeggen dat ik het probleem bij Atlas heb neergelegd, alleen bewegen zij niet zo snel. De nazorg is er, maar ze lopen minder snel als voor de installatie.
Ik snap je, maar het blijft toch vreemd. Dat een premium installateur als Atlas niet weet dat de Flint geen SWW kan doen. Terwijl iedere leek dit op de website van Weheat zelf kan lezen.

Maar eerlijk gezegd, als je huis met 48-50 graden krap-aan warm te houden is, zou ik eerst beginnen met isoleren. Een WP vindt 48-50 graden echt niet fijn. Het kan, maar je COP dondert in elkaar, je gaat veel kW verstoken.

En dat je twee warmtepompen installeert snap ik ergens nog; 1 voor SWW en 1 voor CV bijvoorbeeld. Maar twee WP (ook nog verschillende) om het aantal benodigde kW te verkrijgen komt mij dan best inefficient en vreemd over (beetje Quatt idee). Dan was je misschien met een WP van een ander merk en groter vermogen beter uitgeweest.

Kreeg je wel 2x subsidie?

[ Voor 5% gewijzigd door jelleeelco op 18-12-2024 09:29 ]

• Heyduda
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ik snap je, maar het blijft toch vreemd. Dat een premium installateur als Atlas niet weet dat de Flint geen SWW kan doen. Terwijl iedere leek dit op de website van Weheat zelf kan lezen.

Maar eerlijk gezegd, als je huis met 48-50 graden krap-aan warm te houden is, zou ik eerst beginnen met isoleren. Een WP vindt 48-50 graden echt niet fijn. Het kan, maar je COP dondert in elkaar, je gaat veel kW verstoken.

En dat je twee warmtepompen installeert snap ik ergens nog; 1 voor SWW en 1 voor CV bijvoorbeeld. Maar twee WP (ook nog verschillende) om het aantal benodigde kW te verkrijgen komt mij dan best inefficient en vreemd over (beetje Quatt idee). Dan was je misschien met een WP van een ander merk en groter vermogen beter uitgeweest.

Kreeg je wel 2x subsidie?
Voor het vermogen heb ik beide nodig. De subsidie is per apparaat. Eén aanvraag voor twee apparaten.
Mijn rekensom zegt dat het nog steeds voordelig is. Ik verwacht een fors lagere rekening en veel minder CO2 uitstoot. Eén warmtepomp zou te luid zijn geweest. Ik had verwacht dat de cascade regeling gewoon POTS (plain of the shelf) geïnstalleerd kon worden. Niet dus.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Heyduda schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:25:
[...]

Ik kan nu beide warmtepompen vergelijken, omdat ze beide tegelijkertijd aanstaan. Je ziet dan dat de ene COP hoger is dan de andere. Altijd. En nee, de Flint kan geen SWW maken, was het maar zo’n feest. Dit hebben ze bij WeHeat nog niet aangezet.

De ondersteunende VVW heb ik alleen beneden. Boven hebben wij onze werkkamers en slaapkamers. Deze worden met lage aanvoer temperatuur totaal niet warm. Daarom moest de VVW pas aanslaan bij 26 graden.

Alhoewel ik ook aan een open verdeler heb gedacht, doe ik dat pas nadat boven betere warmteafgifte is.

Ons gasverbruik is in de afgelopen 10 jaar tussen 1600 en 1000 geweest, waarbij het met 1000 niet comfortabel was. Afgelopen jaar hadden we 1150. Dat was redelijk, maar qua comfort nog niet optimaal.

Het is vanwege geluid (2x37dB =40 dB; 40dB <49,6 dB) en afstand tot de buren dat ik liever twee kleine had dan een grote. Daarnaast deel ik het dak met de buren. Resonantie zou niet fijn zijn. De warmtepompen hangen nu aan de gevel boven het platte dak. Met de huidige Sparrow en Flint samen heb ik overigens met capaciteit en zal ik niet gauw in de kou komen te zitten.
Atlas Power had bij mij ook de Flint geadviseerd. Zou geschikt zijn om een 300 liter op te warmen. Atlas Power toen gewezen op het feit dat bij Weheat stond aangegeven dat de Flint alleen maar hybride zou kunnen. Adviseur gaf mij aan dat ik hem op zijn woord moest geloven en dat het echt kon. Weheat moest dat nog van hun site afhalen. Ik heb zelf contact gezocht met Weheat en die gaven aan dat het absoluut niet kon. Weheat heeft diezelfde dag contact gezocht met Atlas Power om het hun nog is duidelijk te maken dat de Flint daar niet voor geschikt is. En dan heb ik het over ongeveer twee maanden geleden. Meteen afgehaakt. Geen vertrouwen in zo’n installateur cq adviseur van Atlas Power.

• Ditbenik
Mengverdeler of niet?

Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).

Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:24
Ditbenik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:37:
Mengverdeler of niet?

Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).

Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.
In principe “geen meng verdeler”. Die mixt het afgekoelde water met nieuw warm water uit de warmtepomp. Die moet dan hogere temperatuur maken dan zonder meng verdeler en krijgt dan een slechtere cop.

Dat gezegd hebbende… als je het met een gasketel op 30 graden warm krijgt dan zal dat zonder aanpassingen met een warmtepomp ook wel lukken. Echter…. Weet je zeker dat dat op 30 graden lukt?
Je kan de gasketel wel op 30 graden instellen maar die gaat op zijn minimale modulatie nivo werken.
Ik was ooit heel blij dat ik de gasketel naar 30 graden kon draaien maar toen ik geen meten bleek dat het minimale nivo ronde de 50 lag.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jelleeelco
Mengverdeler of niet?

Wat bedoel je precies met 'naregeling met kleppen via evohome'? Heb je meerdere kleppen in je systeem? Als het slechts 1 klep is bij de vloerverwarming, die er iig of uit laten halen of open zetten en stroom eraf.

En hoe wordt je buffervat aangesloten, in de retour of als parallel systeem? Als je naregeling toepast zoals Evohome wordt een buffervat parallel geadviseerd meen ik. Om je systeemvolume te vergroten doen ze het in de retour, zodat je WP bij defrosts niet te kort komt aan warmte.

Bij mij was dezelfde keuze, en heb besloten het hele Evohome achter me te laten als regeling. Ik heb nu een honeywell T6 hangen die de WP aanstuurt op basis van de temperatuur in de woonkamer. De Evohome is nog wel 'aan', maar regelt eigenlijk alleen maar de knoppen op de radiatoren - hij genereert zelf geen warmtevraag meer naar een ketel.

Dit zorgt voor veel rust in het systeem. Buffervat ook helemaal niet nodig (vraag me ook af of dat bij jouw met VV wel moet).

Mengverdeler en klep(pen) t.z.t. eruit halen...die beperken de flow alleen maar.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
Mengverdeler of niet?

Ik heb ongeveer hetzelfde, ook EvoHome, beneden 7 groeps mengverdeler, boven 6 groeps mengverdeler.
Alles wordt prima warm met 30 graden, ook met de Elga Ace.
Gaan eind januari (is nu de planning) ook naar BB80 met 300L boiler.
Laat voorlopig niks aanpassen aan de mengverdelers, het werkt nu prima.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• the noise
De WeHeat warmtepomp komt niet.
:( :( :(
Vorig jaar MastersInSloar, AtlasPower en Coolblue vergeleken en voor MastersInSolar gekozen.
Die belt nu af:
Ze stoppen vandaag met technische werkzaamheden voor accu's, warmtepompen en meer. En gaat het werk niet uitvoeren.
:(
De subsidieregeling van 2024 voor de Flint is dus jammer, en diegene die net belde (namens MastersInSolar) zegt er niets aan te kunnen doen.

Ik ga even afkoelen nu -O-

• M.ichel
  • Laatst online: 22-03 07:21
the noise schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:22:
De WeHeat warmtepomp komt niet.
:( :( :(
Vorig jaar MastersInSloar, AtlasPower en Coolblue vergeleken en voor MastersInSolar gekozen.
Die belt nu af:
Ze stoppen vandaag met technische werkzaamheden voor accu's, warmtepompen en meer. En gaat het werk niet uitvoeren.
De subsidieregeling van 2024 voor de Flint is dus jammer, en diegene die net belde (namens MastersInSolar) zegt er niets aan te kunnen doen.

Ik ga even afkoelen nu -O-
Heb je een getekende offerte van ze? Vervelend voor ze dat ze gaan stoppen, maar dat zou niet jouw probleem moeten zijn. Als ze de afspraak met jou niet nakomen, zijn ze in elk geval aansprakelijk voor de schade (het bedrag aan subsidie dat je misloopt en eventueel prijsverschil) die je daardoor lijdt.

• Schaaferr
ik heb 6 maanden niet kunnen slapen
In mijn slaapkamer wegens geluid van de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.

Deze post niet om Atlaspower en Weheat af te zeiken, maar wel als waarschuwing en te lering om bij jullie installaties geluid te voorkomen.

Hier mijn situatie en de tijdslijn:

Maart - Augustus 2024 ik heb mijn jaren 70 hoekwoning volledig gerenoveerd en naar energielabel A+++ gekregen. Er zijn dakkapellen en een uitbouw geplaatst. Woning is nu gasloos.

Omstreeks mei 2024 contact gezocht met Weheat wegens goede recensies in dit topic. Ik werd doorverwezen naar hun geronomeerde installateur AtlasPower.

In Juni begonnen met de schouw door Atlaspower. Er waren uiteindelijk 3 afspraken nodig om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens de schouw was de constructie van de dakkapel goed zichtbaar voor atlaspower zodat de sitautie goed beoordeeld kon worden. Ik heb duidelijk om advies gevraagd: "ik ga in de dakkapel slapen, kan de 8 kW blackbird op het dak geïnstalleerd worden zonder dat ik deze hoor en last krijg van geluid/trillingen" . Er werd mij uitgelegd dat de bb de allerstilste warmtepomp is en dat ik er echt geen last van zou hebben. Ze hadden goede ervaringen het plaatsen van de bb op dit soort dakkapellen.

Omstreeks juni/juli is het traject van installatie begonnen. Ik denk dat er 10 afspraken zijn geweest voordat de Blackbird gestart kon worden. Er was een verkeerd boilervat geleverd (Inventum 300l, terwijl ik Weheat 300l had) besteld. Afspraken werden geannuleerd. Voor sommige afspraken was niet met voldoende tijd ingepland. Situatie tijdens de nieuwe afspraak was anders dan dat was aangenomen waardoor ze niet genoeg tijd hadden. Verkeerde materialen mee, etc. Al met al hele goede bedoelingen en alles is uiteindelijk gelukt, maar deze periode kostte mij veel energie.

Onstreeks augustus 2024 1e startup van de full electric 8 kW blackbird met 300l boilervat en 50l buffervat. Gelijk enorm lawaai, alsof er een vrachtwagen met uitlaat stond te bulderen in mijn slaapkamer. De werknemers van Atlaspower verzekerden me dat dit alleen met de startup en lucht in het systeem te maken had. Echter het geluid bleef aanhouden. Vanaf 40% compressor vermogen, en bulderend hard tijdens de 100% sww run. Het was mij duidelijk dat er geluidskoppeling was tussen de bb buitenunit en mijn dak. Het kostte echter veel moeite om atlaspower te overtuigen.

Periode augustus 2024 tot en met januari 2025. Tientallen keren contact gehad met atlaspower. Er zijn tientallen afspraken geweest. Afspraken werden verzet, afgezegd, ploegen moesten op vrijdag naar Friesland, Flevoland, en belden mij dan af omdat het te ver was. Verzetten de afspraak op naar zaterdag waar ze weer te druk waren, en kwamen uiteindelijk op zondag opdagen. Heel weekend verpest!

Er moest een thermostaat geïnstalleerd worden, dit heeft uiteindelijk 4 afspraken gekost omdat ze de verkeerde thermostaat hadden meegenomen (3x dezelfde) en uiteindelijk nog 2x teruggekomen om hem goed in te stellen. Er is een lekkage aan het buffervat geweest. De binnen unit is vervangen. De inlaat combinatie was verkeerd geïnstalleerd en lekte op mijn gloednieuwe vloer en gestucte muren 3x voor teruggeweest. 2x teruggeweest om leidingen beter te beugelen en isoleren. Ook een stuk of 5 keer teruggeweest voor het geluid.

Het vervelende was dat iedereen ook voor afzonderlijke dingen kwam. Degene die voor het geluid kwam kon niet naar de thermostaat kijken. En degene die voor het geluid kwam niet naar de inlaat combinatie etc. Daarom deze periode tot vermoeiens toe met Atlaspower aan het bellen en mailen geweest en veel dagen vrij genomen van werk om atlaspower te kunnen ontvangen. Erg vervelend als ze dan niet op kwamen dagen!

Aan het geluid werd het volgende gedaan:
1. Stond eerst op 4 rubberen blokjes
2. Uiteindelijk een rubberen mat en betonnen tegel geplaatst onder de rubberen blokjes. Dit lostte het probleem niet op
3. Ik ben daarna zelf het dak opgeweest met iemand van Atlaspower. Geconstateerd dat de veren onder de bb buitenunit in het rubberen blokje zakte waardoor de schuimen behuizing van de bb contact maakte met de rubberen tegel. Zo ontstond de koppeling tussen en dak en de buitenunit en daardoor het geluid.
4. Na meerdere weken wachten (4) heb ik nu 4 hardere blokjes gekregen en zojuist tussen de veren van de bb en de rubberen blokken geplaatst. De veren kunnen nu weer vrij bewegen, er is geen contact meer, geen geluid (althans zeer minimaal niet storend geluid boven de 80%, dat is acceptabel)

Zie foto,

Je ziet de manier van ondersteuning: rubber tegel - betontegel - rubber blok - schuim blok. de buitenunit staat nu vrij. Let bij jullie installatie op dat ze het zo installeren! Of iig stevige big blocks gebruiken waarbij de schuimen behuizing geen contact maakt met de blocks.

Weheat hierin: meerdere keren gebeld. Elke keer te horen dat ik gewoon met de installateur dit moest oplossen. Ik gaf aan dit te begrijpen immers ik heb de aankoop bij Atlaspower gedaan en niet bij Weheat. Wel heb ik weheat gevraagd met de situatie mee te kijken en ze hebben beloofd dit te doen.

Ik heb ook wel het idee gehad dat weheat een aantal keer met atlaspower contact heeft gehad maar ik heb dit een hele vervelende periode gevonden. Atlaspower gaf aan dat ze weheat om een oplossing hadden gevraagd en dat hierover werd nagedacht en dat ik op een antwoord van weheat moest wachten. Weheat gaf aan dat ze atlaspower al hadden geïnstrueerd en dat de bal bij atlaspower lag. Deze periode heeft 6 maanden geduurd, belachelijk. Er zat soms 6 weken tussen een nieuwe afspraak.

In al die tijd ben ik snachts wakker geworden van het geluid in mijn logeerkamer op de 1e verdieping. En heb ik überhaupt niet geslapen in mijn master bedroom onder de dakkapellen.

Uiteindelijk ben ik zelf het dak opgegaan om de schuimen blokken te plaatsen. Toen atlaspower er was, was het slecht weer en konden zij het niet doen. Ik durfde het niet aan om op een nieuwe afspraak te wachten dus heb het zelf maar geplaatst

Goed klinkt allemaal vrij heftig of niet?

Hier ook even een positieve draai want dit is echt niet bedoeld om atlaspower en weheat in kwaad daglicht te zetten:
-alles is nu wel gewoon opgelost. Ik heb een stille warmtepomp die geen ruimte in neemt omdat hij op het dak staat en efficiënt draait
-atlaspower ondanks alle tegenslagen heeft me altijd vriendelijk te woord gestaan en is wel door blijven werken tot het was opgelost. Ondanks alle on handigheden hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik geloof dat er gewoon goede bedoelingen waren.
-na vele ervaringen in dit topic, gaat een Blackbird installatie meestal gewoon goed. Hier was het een stom samenspel door de dakconstructie in mijn dakkapel en de ondersteuning van de Blackbird die niet goed was. Weheat zal hier inmiddels van geleerd hebben. En zo niet laat ik ze in elk geval ook dit topic zien. Ik ben denk ik een uitzonderlijke situatie, en heb pech gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat jullie ook problemen gaan hebben!

Toevallig start jet een sww run op 100% en het geluid is stukken minder dan eerst. Maar ik hoor toch nog een brom. Ik denk toch reden om weheat een keertje langs te laten komen.

Ow, en als je je op de foto stoort aan het water op de gloednieuwe dakkapel, ik ook! Nog een puntje dat ik afhandel met de aannemer.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn post!

Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.

Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZZw4y90nR-mNCbTUnULu-yfwOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwb6MoTajSXfM4Yxmk9nxU0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06UY8abhQWEPQ2Z43h4i3z-FPBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcPoCeCV6jLeeZHI19a5QTEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNx3iqCXDPwX7G9U2DsiDda4bPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHc05BAz6Z56Ut7lIqyvP0cV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EugojmDozyXawO4UQabG4RyTog8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9beCmT1UzyK6k00rcM3K8zIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTD9y5uImWy_RIWk-RYRIbsgAdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZIUmPT7qjsR4vFMPubtHt4k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-025b4p7cw29-et277Euf8_AIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ar77ExSRRtlYsUQsDnOWohQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ykgmrvFdrF7_qBbd3PYqgO4b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4auQGh5qYeOCPEUQdbYOwQTu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Schaaferr op 13-01-2025 06:11 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:26
Schaaferr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:01:
In mijn slaapkamer wegens geluid van de de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.

Deze post niet om Atlaspower en Weheat af te zeiken, maar wel als waarschuwing en te lering om bij jullie installaties geluid te voorkomen.

Maart - Augustus 2024 ik heb mijn jaren 70 hoekwoning volledig gerenoveerd en naar energielabel A+++ gekregen. Er zijn dakkapellen en een uitbouw geplaatst. Woning is nu gasloos.

Omstreeks mei 2024 contact gezocht met Weheat wegens goede recensies in dit topic. Ik werd doorverwezen naar hun geronomeerde installateur AtlasPower.

In Juni begonnen met de schouw door Atlaspower. Er waren uiteindelijk 3 afspraken nodig om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens de schouw was de constructie van de dakkapel goed zichtbaar voor atlaspower zodat de sitautie goed beoordeeld kon worden. Ik heb duidelijk om advies gevraagd: "ik ga in de dakkapel slapen, kan de 8 kW blackbird op het dak geïnstalleerd worden zonder dat ik deze hoor en last krijg van geluid/trillingen" . Er werd mij uitgelegd dat de bb de allerstilste warmtepomp is en dat ik er echt geen last van zou hebben. Ze hadden goede ervaringen het plaatsen van de bb op dit soort dakkapellen.

Omstreeks juni/juli is het traject van installatie begonnen. Ik denk dat er 10 afspraken zijn geweest voordat de Blackbird gestart kon worden. Er was een verkeerd boilervat geleverd (Inventum 300l, terwijl ik Weheat 300l had) besteld. Afspraken werden geannuleerd. Voor sommige afspraken was niet met voldoende tijd ingepland. Situatie tijdens de nieuwe afspraak was anders dan dat was aangenomen waardoor ze niet genoeg tijd hadden. Verkeerde materialen mee, etc. Al met al hele goede bedoelingen en alles is uiteindelijk gelukt, maar deze periode kostte mij veel energie.

Onstreeks augustus 2024 1e startup van de full electric 8 kW blackbird met 300l boilervat en 50l buffervat. Gelijk enorm lawaai, alsof er een vrachtwagen met uitlaat stond te bulderen in mijn slaapkamer. De werknemers van Atlaspower verzekerden me dat dit alleen met de startup en lucht in het systeem te maken had. Echter het geluid bleef aanhouden. Vanaf 40% compressor vermogen, en bulderend hard tijdens de 100% sww run. Het was mij duidelijk dat er geluidskoppeling was tussen de bb buitenunit en mijn dak. Het kostte echter veel moeite om atlaspower te overtuigen.

Periode augustus 2024 tot en met januari 2025. Tientallen keren contact gehad met atlaspower. Er zijn tientallen afspraken geweest. Afspraken werden verzet, afgezegd, ploegen moesten op vrijdag naar Friesland, Flevoland, en belden mij dan af omdat het te ver was. Verzetten de afspraak op naar zaterdag waar ze weer te druk waren, en kwamen uiteindelijk op zondag opdagen. Heel weekend verpest!

Er moest een thermostaat geïnstalleerd worden, dit heeft uiteindelijk 4 afspraken gekost omdat ze de verkeerde thermostaat hadden meegenomen (3x dezelfde) en uiteindelijk nog 2x teruggekomen om hem goed in te stellen. Er is een lekkage aan het buffervat geweest. De binnen unit is vervangen. De inlaat combinatie was verkeerd geïnstalleerd en lekte op mijn gloednieuwe vloer en gestucte muren 3x voor teruggeweest. 2x teruggeweest om leidingen beter te beugelen en isoleren. Ook een stuk of 5 keer teruggeweest voor het geluid.

Het vervelende was dat iedereen ook voor afzonderlijke dingen kwam. Degene die voor het geluid kwam kon niet naar de thermostaat kijken. En degene die voor het geluid kwam niet naar de inlaat combinatie etc. Daarom deze periode tot vermoeiens toe met Atlaspower aan het bellen en mailen geweest en veel dagen vrij genomen van werk om atlaspower te kunnen ontvangen. Erg vervelend als ze dan niet op kwamen dagen!

2. Uiteindelijk een rubberen mat en betonnen tegel geplaatst onder de rubberen blokjes. Dit lostte het probleem niet op
3. Ik ben daarna zelf het dak opgeweest met iemand van Atlaspower. Geconstateerd dat de veren onder de bb buitenunit in het rubberen blokje zakte waardoor de schuimen behuizing van de bb contact maakte met de rubberen tegel. Zo ontstond de koppeling tussen en dak en de buitenunit en daardoor het geluid.
4. Na meerdere weken wachten (4) heb ik nu 4 hardere blokjes gekregen en zojuist tussen de veren van de bb en de rubberen blokken geplaatst. De veren kunnen nu weer vrij bewegen, er is geen contact meer, geen geluid (althans zeer minimaal niet storend geluid boven de 80%, dat is acceptabel)

Zie foto,

Je ziet de manier van ondersteuning: rubber tegel - betontegel - rubber blok - schuim blok. de buitenunit staat nu vrij. Let bij jullie installatie op dat ze het zo installeren! Of iig stevige big blocks gebruiken waarbij de schuimen behuizing geen contact maakt met de blocks.

Weheat hierin: meerdere keren gebeld. Elke keer te horen dat ik gewoon met de installateur dit moest oplossen. Ik gaf aan dit te begrijpen immers ik heb de aankoop bij Atlaspower gedaan en niet bij Weheat. Wel heb ik weheat gevraagd met de situatie mee te kijken en ze hebben beloofd dit te doen.

Ik heb ook wel het idee gehad dat weheat een aantal keer met atlaspower contact heeft gehad maar ik heb dit een hele vervelende periode gevonden. Atlaspower gaf aan dat ze weheat om een oplossing hadden gevraagd en dat hierover werd nagedacht en dat ik op een antwoord van weheat moest wachten. Weheat gaf aan dat ze atlaspower al hadden geïnstrueerd en dat de bal bij atlaspower lag. Deze periode heeft 6 maanden geduurd, belachelijk. Er zat soms 6 weken tussen een nieuwe afspraak.

In al die tijd ben ik snachts wakker geworden van het geluid in mijn logeerkamer op de 1e verdieping. En heb ik überhaupt niet geslapen in mijn master bedroom onder de dakkapellen.

Uiteindelijk ben ik zelf het dak opgegaan om de schuimen blokken te plaatsen. Toen atlaspower er was, was het slecht weer en konden zij het niet doen. Ik durfde het niet aan om op een nieuwe afspraak te wachten dus heb het zelf maar geplaatst

Hier ook even een positieve draai want dit is echt niet bedoeld om atlaspower en weheat in kwaad daglicht te zetten:
-alles is nu wel gewoon opgelost. Ik heb een stille warmtepomp die geen ruimte in neemt omdat hij op het dak staat en efficiënt draait
-atlaspower ondanks alle tegenslagen heeft me altijd vriendelijk te woord gestaan en is wel door blijven werken tot het was opgelost. Ondanks alle on handigheden hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik geloof dat er gewoon goede bedoelingen waren.
-na vele ervaringen in dit topic, gaat een Blackbird installatie meestal gewoon goed. Hier was het een stom samenspel door de dakconstructie in mijn dakkapel en de ondersteuning van de Blackbird die niet goed was. Weheat zal hier inmiddels van geleerd hebben. En zo niet laat ik ze in elk geval ook dit topic zien. Ik ben denk ik een uitzonderlijke situatie, en heb pech gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat jullie ook problemen gaan hebben!

Toevallig start jet een sww run op 100% en het geluid is stukken minder dan eerst. Maar ik hoor toch nog een brom. Ik denk toch reden om weheat een keertje langs te laten komen.

Ow, en als je je op de foto stoort aan het water op de gloednieuwe dakkapel, ik ook! Nog een puntje dat ik afhandel met de aannemer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een verhaal zeg… Best heftig.
Enorm respect dat je zo sportief schrijft waarbij je de positieve en negatieve aspecten allebei belicht. _/-\o_
Ik hoop oprecht dat je nu rustig en zonder overlast kunt wonen en slapen.

Voor eenieder met geluidsoverlast door resonantie, wat veel voorkomt bij plaatsing op een dak: in dit topic kun je veel nuttige info en tips vinden om resonantie te voorkomen: Trillingen warmtepomp dempen
Plaatsing op een dakkapel en een houten dakconstructie geven extra risico.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• wbdj
Hierbij ook mijn ervaringen, FE Blackbird, 300l boiler, 100l buffer, aan-/uit zoneregeling, installateur Atlas Power.

Situatie: hoekhuis uit 1900, omg. Utrecht, ca 200m2, redelijk nageisoleerde muren+dak+vloer+HR++ glas (maar kan altijd beter). BG vvw, slaapkamers radiatoren, Evohome zonesysteem. Gasverbruik ooit 2700m3 (alle kamers stevig warm), maar na zoneregeling, verlaging slaapkamer temperatuur, verlaging BG temperatuur, BG airco L/L warmtepomp, bezwaren gas, naar 1200m3 gebracht. Oud huis, dus altijd nog meer te doen aan isolatie en kierdichting, etc.

Rehema Calenta ketel uit 2010 was aan vervanging toe (storingen+resets nodig). Keuze: nieuwe ketel, hybride, FE WP? Beleid overheid wisselend, adviezen installateurs zeer wisselend, veel nonsense in omloop, dan zelf nadenken en onderzoeken: NL 2050 moet van gas af dus op tijd beginnen, WP techniek al decennia oud en bewezen, nieuwe systemen steeds beter, hybride is soort noodgreep tussenfase met dubbele techniek die je zou kunnen overslaan, gas toenemend duurder, etc. Veel zonnepanelen, dus WP extra interessant na 2027 ivm wegvallen saldering. Diverse oplossingen tegen het licht gehouden, vond Weheat interessant vanwege innovatieve product, dakopstelling, flink vermogen, 4G, made in+for NL, potentiele nieuwe features voor NL markt (dynamisch tarief), relatief scherpe prijs (vlg met zware Panasonic etc). Via Weheat site aantal installateurs gesproken (sommige geen reactie). Advies was overal direct FE te gaan (nieuwe CV ketel zou uiteraard ook deur naar andere partijen weer open zetten). Veel gelezen, tweakers, youtubes gekeken, Groene nerds etc, en overtuigd geraakt dat FE kan, ook in oud huis met radiatoren (ok, minder goed dan in nieuwbouw, zelfde geldt voor cv). Gekozen voor partij met veel ervaring met dit product, zeer goed telefonisch meedenken met oplossing, bevlogen, overtuigend, relatief lokale installateur (een monteur woont op 15 km), scherpe prijs, goed opvolgen van offerte traject: Atlas Power. Schouw deden ze week na accorderen offerte, met 2 personen, duidelijk ervaren professionals, zeer geinteresseerd, ze namen genoeg tijd maar ook tijdsefficient (van A tot Z gedetailleerd doorlopen plan, nameten ruimte, foto’s van dak, route plaatsen pomp, route buizen, installatie ruimte, details, meterkast, etc). Na schouw werden paar kleine dingen gewijzigd/toegevoegd, prijs hetzelfde, geen gedoe.

Installatie mid december, twee volle dagen. Eerste dag 4 man (2 ervaren, 2 minder ervaren met Weheat nog), tweede dag 2 man (1 ervaren, 1 minder ervaren). Stevige klus, vergeleken met vervangen CV ketel door enkele monteur in ochtendje. Dakplaatsing Blackbird vergeleken met monoblock naast huis kost installateurs ook zeker wat meer tijd.

Blackbird staat op lange dakkapel, zeer goed zelf bereikbaar met laddertje via aanbouw, dus ik kan er zelf makkelijk bij indien nodig. Atlas plaatste op rubber tegels met daarop betontegel. Leidingen zijn 32mm kunststof met isolatie, door het oude rookgaskanaal getrokken, dus geen hak-/breekwerk nodig.
Boiler en buffer onder trap (krap) maar het past.

Alles weer aangesloten op bestaande afgifte systeem, water koud/warm, extra electra groepen geplaatst, geactiveerd, getest, app geinstalleerd, uitleg gekregen. Team gaf duidelijk uitleg wat er ging gebeuren, stelde op juiste moment vragen en heeft alles keurig netjes achtergelaten, dozen, oude ketel etc allemaal netjes afgevoerd. Gasleiding kraan dicht en ook netjes afgedopt. Opvolgbelletje gekregen de dag erop, netjes. Wel druk in die branche geloof ik, ivm eindejaarsrun op warmtepompen en gebrek aan ervargen installatiecapaciteit. Technisch personeel is schaars. Veel ex-zonnepaneel technici, met electrische/IT skills (en dak!), maar minder hydraulische skills. ISDE subsidie eind december aangevraagd maar nog niet binnen.

Paar dingen hebben nog mijn opvolgaandacht, net als meer hier op het forum. Verwarming: het werkt! SWW prima, verwarming ook ok, maar trager dan met cv, te verwachten. Brom/geluid: waarneembaar binnen bij hogere vermogen en lage buitentemperatuur, brom werd erger met dubbele beton tegel eronder, en ook erger met alleen de rubber tegel. Nu minder brom na goed waterpas zetten met wat rubber matjes. Ik kan er prima onder slapen, mini brom maar (de airco buitenunit is ander verhaal, daar zou ik niet onder kunnen slapen, zitten ook veren en tegels onder). Na defrost stampt de Blackbird direct op 100% flink door, maar brom geluid binnen is acceptabel voor nu (misschien nog wat te tweaken). Blaasgeluid buiten valt echte reuze mee en op warme dagen als iedereen buiten zit waarschijnlijk weinig lasturen en nauwelijks geluid. Verbruik: hoger dan verwacht, 30-40kWh of meer op koude dagen (airco L/L nu uit, cv weg, dus 100% weheat) en ik heb wat hoge stooklijn (lagere COP) ivm gesloten mengverdeler en radiatoren. Eens kijken hoe verbruik het over stookseizoen/jaar gaat, vergeleken met gas. Ben wel benieuwd hoe het met -10C gaat (koud vermoed ik) en met -20C (houtkachel aan of hotel in).
Toestelregeling: aan-/uit met (hogere) stooklijn, ivm radiatoren en zoneregeling. Blackbird draait relatief kalm erop, geen start-stops, redt het met moduleren. Zoneklep vvw en mengverdeler met pomp (70W vrijwel continu) zitten er nog in en beperken de flow wat (is al veel over geschreven op dit forum). Dunne 15mm leidingen naar enkele radiatoren ook beperkend (vervangen geen optie nu), maar wordt uiteindelijk wel warm, voornamelijk radiator met domme thermostaatknop ipv evohome HR92 thermostaatknop (teveel dicht). Soms gesuis door radiator thv de thermostaatknop, beetje dichtdraaien helpt. Misschien na de winter met Atlas toch conversie naar open verdeler zonder pomp, lagere stooklijn, mits radiatoren dan nog voldoende warm water krijgen. Paar leidingen misschien verzwaren, en nog beter inregelen. Paar leidingen nog voorzien van extra mantel isolatie.

Tot nu toe wel aardig tevreden dus. Wel veel veel grotere ingreep dan met cv, en toch wat stress over de gok “gaat dit wel goedkomen?”, wat vinden buren van ufo op het dak?, etc.

Zelf beetje handig zijn en redelijk snappen hoe het werkt en kunnen rekenen helpt ook.

So far so good. Dank voor alle inzet op het forum!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljz9mLoYLSRU90CbGTtzmo1BwO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JVsJHBzPUfmTa3s3YXtMN1X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7KlatdPcsqnti-BVmvy75PbL-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11hawqS7xSTwdGZJA3RgiCZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI8XD5Ainy2yoFJjrDgf_xcquSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD8MJ3f5wFqn79rVSsMMgXpk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7KgYxcnA9AEw2PdtqKSf34TqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1eSrvei58MxDz7JBaCJpiKI.jpg?f=fotoalbum_large

• Schaaferr
wbdj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:11:
Hierbij ook mijn ervaringen, FE Blackbird, 300l boiler, 100l buffer, aan-/uit zoneregeling, installateur Atlas Power.

Situatie: hoekhuis uit 1900, omg. Utrecht, ca 200m2, redelijk nageisoleerde muren+dak+vloer+HR++ glas (maar kan altijd beter). BG vvw, slaapkamers radiatoren, Evohome zonesysteem. Gasverbruik ooit 2700m3 (alle kamers stevig warm), maar na zoneregeling, verlaging slaapkamer temperatuur, verlaging BG temperatuur, BG airco L/L warmtepomp, bezwaren gas, naar 1200m3 gebracht. Oud huis, dus altijd nog meer te doen aan isolatie en kierdichting, etc.

Rehema Calenta ketel uit 2010 was aan vervanging toe (storingen+resets nodig). Keuze: nieuwe ketel, hybride, FE WP? Beleid overheid wisselend, adviezen installateurs zeer wisselend, veel nonsense in omloop, dan zelf nadenken en onderzoeken: NL 2050 moet van gas af dus op tijd beginnen, WP techniek al decennia oud en bewezen, nieuwe systemen steeds beter, hybride is soort noodgreep tussenfase met dubbele techniek die je zou kunnen overslaan, gas toenemend duurder, etc. Veel zonnepanelen, dus WP extra interessant na 2027 ivm wegvallen saldering. Diverse oplossingen tegen het licht gehouden, vond Weheat interessant vanwege innovatieve product, dakopstelling, flink vermogen, 4G, made in+for NL, potentiele nieuwe features voor NL markt (dynamisch tarief), relatief scherpe prijs (vlg met zware Panasonic etc). Via Weheat site aantal installateurs gesproken (sommige geen reactie). Advies was overal direct FE te gaan (nieuwe CV ketel zou uiteraard ook deur naar andere partijen weer open zetten). Veel gelezen, tweakers, youtubes gekeken, Groene nerds etc, en overtuigd geraakt dat FE kan, ook in oud huis met radiatoren (ok, minder goed dan in nieuwbouw, zelfde geldt voor cv). Gekozen voor partij met veel ervaring met dit product, zeer goed telefonisch meedenken met oplossing, bevlogen, overtuigend, relatief lokale installateur (een monteur woont op 15 km), scherpe prijs, goed opvolgen van offerte traject: Atlas Power. Schouw deden ze week na accorderen offerte, met 2 personen, duidelijk ervaren professionals, zeer geinteresseerd, ze namen genoeg tijd maar ook tijdsefficient (van A tot Z gedetailleerd doorlopen plan, nameten ruimte, foto’s van dak, route plaatsen pomp, route buizen, installatie ruimte, details, meterkast, etc). Na schouw werden paar kleine dingen gewijzigd/toegevoegd, prijs hetzelfde, geen gedoe.

Installatie mid december, twee volle dagen. Eerste dag 4 man (2 ervaren, 2 minder ervaren met Weheat nog), tweede dag 2 man (1 ervaren, 1 minder ervaren). Stevige klus, vergeleken met vervangen CV ketel door enkele monteur in ochtendje. Dakplaatsing Blackbird vergeleken met monoblock naast huis kost installateurs ook zeker wat meer tijd.

Blackbird staat op lange dakkapel, zeer goed zelf bereikbaar met laddertje via aanbouw, dus ik kan er zelf makkelijk bij indien nodig. Atlas plaatste op rubber tegels met daarop betontegel. Leidingen zijn 32mm kunststof met isolatie, door het oude rookgaskanaal getrokken, dus geen hak-/breekwerk nodig.

Alles weer aangesloten op bestaande afgifte systeem, water koud/warm, extra electra groepen geplaatst, geactiveerd, getest, app geinstalleerd, uitleg gekregen. Team gaf duidelijk uitleg wat er ging gebeuren, stelde op juiste moment vragen en heeft alles keurig netjes achtergelaten, dozen, oude ketel etc allemaal netjes afgevoerd. Gasleiding kraan dicht en ook netjes afgedopt. Opvolgbelletje gekregen de dag erop, netjes. Wel druk in die branche geloof ik, ivm eindejaarsrun op warmtepompen en gebrek aan ervargen installatiecapaciteit. Technisch personeel is schaars. Veel ex-zonnepaneel technici, met electrische/IT skills (en dak!), maar minder hydraulische skills. ISDE subsidie eind december aangevraagd maar nog niet binnen.

Paar dingen hebben nog mijn opvolgaandacht, net als meer hier op het forum. Verwarming: het werkt! SWW prima, verwarming ook ok, maar trager dan met cv, te verwachten. Brom/geluid: waarneembaar binnen bij hogere vermogen en lage buitentemperatuur, brom werd erger met dubbele beton tegel eronder, en ook erger met alleen de rubber tegel. Nu minder brom na goed waterpas zetten met wat rubber matjes. Ik kan er prima onder slapen, mini brom maar (de airco buitenunit is ander verhaal, daar zou ik niet onder kunnen slapen, zitten ook veren en tegels onder). Na defrost stampt de Blackbird direct op 100% flink door, maar brom geluid binnen is acceptabel voor nu (misschien nog wat te tweaken). Blaasgeluid buiten valt echte reuze mee en op warme dagen als iedereen buiten zit waarschijnlijk weinig lasturen en nauwelijks geluid. Verbruik: hoger dan verwacht, 30-40kWh of meer op koude dagen (airco L/L nu uit, cv weg, dus 100% weheat) en ik heb wat hoge stooklijn (lagere COP) ivm gesloten mengverdeler en radiatoren. Eens kijken hoe verbruik het over stookseizoen/jaar gaat, vergeleken met gas. Ben wel benieuwd hoe het met -10C gaat (koud vermoed ik) en met -20C (houtkachel aan of hotel in).
Toestelregeling: aan-/uit met (hogere) stooklijn, ivm radiatoren en zoneregeling. Blackbird draait relatief kalm erop, geen start-stops, redt het met moduleren. Zoneklep vvw en mengverdeler met pomp (70W vrijwel continu) zitten er nog in en beperken de flow wat (is al veel over geschreven op dit forum). Dunne 15mm leidingen naar enkele radiatoren ook beperkend (vervangen geen optie nu), maar wordt uiteindelijk wel warm, voornamelijk radiator met domme thermostaatknop ipv evohome HR92 thermostaatknop (teveel dicht). Soms gesuis door radiator thv de thermostaatknop, beetje dichtdraaien helpt. Misschien na de winter met Atlas toch conversie naar open verdeler zonder pomp, lagere stooklijn, mits radiatoren dan nog voldoende warm water krijgen. Paar leidingen misschien verzwaren, en nog beter inregelen. Paar leidingen nog voorzien van extra mantel isolatie.

Tot nu toe wel aardig tevreden dus. Wel veel veel grotere ingreep dan met cv, en toch wat stress over de gok “gaat dit wel goedkomen?”, wat vinden buren van ufo op het dak?, etc.

Zelf beetje handig zijn en redelijk snappen hoe het werkt en kunnen rekenen helpt ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Klinkt als een goede ervaring. Bij mij hebben die schuim blocks de situatie dus beter gemaakt.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom hier niet gekozen voor een buitendeel op de grond in de hoek, waar nu de ladder staat ongeveer? Denk op den duur dat te daarmee meer tevreden was geweest.

• wbdj
Schaaferr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:08:
[...]
Bij mij hebben die schuim blocks de situatie dus beter gemaakt.
Die dikkere of die Wagner, of beide? Zelf gekocht (link?) of via Atlas? Bvd.

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-03 13:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een slordige installatie met al die kunststof buis .
Ik zou mijn kapot schamen als ik zelf zo iets zou maken .
En ook nog automatische ontluchters met een propaan toestel :'(

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-04 10:15

Jan2023

KISS

In mijn slaapkamer wegens geluid van de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.

Zie foto,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker veel haakse bochten in die installatie.

Heb je al een slangetje aan die inlaatcombinatie gedaan ?
Die gaat zo waterschade opleveren als die open gaat .

EDIT :
Nog even terug gelezen , inlaatcombinatie is verbeterd maak ik op uit je verhaal.

HULDE voor je positieve insteek !

Persoonlijk zou ik helemaal klaar zijn met dat bedrijf.
8)7

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Schaaferr
wbdj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:14:
[...]

Die dikkere of die Wagner, of beide? Zelf gekocht (link?) of via Atlas? Bvd.
De wagners hebben het beter gemaakt. En ze zijn geleverd door Atlaspower zonder meerprijs. Ze gaven nog advies om het ook eens zonder de dikke rubberen tegel te proberen.

• Schaaferr

Zie foto,

Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.

Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update 2 dagen later:

• bbbrumbrum
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:24:
[...]

We hebben momenteel de houtkachel aan. De temperatuur stijgt hiermee nu tot 17,2 graden. Als ik die flink stook de hele dag kom je wel op 20 vermoed ik.

Wat ik echter niet snap is hoe het opstoken van de ruimte het ‘probleem’ verholpen gaat worden. De vloer is koud en er komt weinig tot geen warmte bij. Dat gedrag heb je lijkt mij ook als je hier tot 20gr opstookt en daarna de WP weer aanzet. Als dat onlogisch klinkt, dat kan. Ik weet er niet veel van namelijk :).

Ik had een aantal radiatoren etc dicht staan (op 4 slaapkamers hebben we die, staan altijd dicht in principe) en tevens de vvw boven beperkt, maar kreeg te horen dat de flow slecht was. Dus alles moest open en nu was het beter/goed.

Hoop dat het snel wordt opgelost want eigenlijk is het geen doen zo. De enige warmte die we in huis hebben is van het boilervat en de houtkachel.
Er is een schouw gedaan en zou moeten passen. Heb het expliciet gevraagd. Ben tot nu toe behoorlijk teleurgesteld (en gefrustreerd inmiddels :) )
Waar is die schouw op gebaseerd?

Bij mijn ouders had Atlas Power de hele houtkachel niet meegerekend en wilden ze ongeboost met radiatoren gaan draaien. Dat had nevernooitnietgewerkt. Met alles geboost is het kiele kiele (met een zwaardere WP dan ze aanboden), dus gaan nu ook nog een paar T22's vervangen door T33.

Maar als je een hele dag moet stoken om het met de houtkachel boven de 20gr te krijgen, dan heb je wel echt een serieus warmteverlies. In veel huizen is het binnen een (paar) uur al standje zwembroek op de bank.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:26
bbbrumbrum schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:28:
[...]

Waar is die schouw op gebaseerd?

Bij mijn ouders had Atlas Power de hele houtkachel niet meegerekend en wilden ze ongeboost met radiatoren gaan draaien. Dat had nevernooitnietgewerkt. Met alles geboost is het kiele kiele (met een zwaardere WP dan ze aanboden), dus gaan nu ook nog een paar T22's vervangen door T33.

Maar als je een hele dag moet stoken om het met de houtkachel boven de 20gr te krijgen, dan heb je wel echt een serieus warmteverlies. In veel huizen is het binnen een (paar) uur al standje zwembroek op de bank.
Behouden van warmte is het probleem niet. Het op temperatuur krijgen wel (groot oppervlak).

Verklaart ook niet waarom de badkamer vvw ook geen steek warmer wordt en koud blijft. Dat is een kleine ruimte.

• Schaaferr

Zie foto,

Update 2 dagen later:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
update 20/01/2025:
Vorige week ben ik goed geholpen door een gecombineerd team van Weheat en Atlaspower. Complimenten voor het opzetten daarvan en het samenwerken.

Het team heeft de ondersteuning en het leidingwerk van de buite unit netter gemaakt. De theorie is volgens weheat dat ik lange tijd geluid hebt gehad doordat de rubberen blokken contact maakten met de buitenunit waardoor deze niet vrij kon bewegen. Dit probleem was 2 weken terug opgelost doordat we de Wagner blokjes ertussen hebben geplaatst. Echter vorige week had ik weer flink geluid. De theorie van weheat was dat de poten waren aangebroken en er daarbij veel geluid ontstaat. Er zijn nu de volgende maatregelen genomen:

1. Grotere rubberen tegels en grotere stoeptegels, om het gewicht beter over het dak te verdelen
2. Het leidingwerk van de buitenunit opnieuw ingetapet. Dit was te strak gedaan waardoor het niet vrij kon bewegen

Vorige week donderdag en vrijdag leek alles goed. Weheat heeft de pomp getest tussen 0% en 100% en het was echt heel stil in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8UMD2WAZWXbhaW4LHyWODTXbCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRIEqHEVnSb6taCdZJaB13qE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nye3zzzr8IdGCKFgsCjENelk2fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzhqF2StUG57fzJ5OTOjgM68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj_jbxD8wwv4BvjTzuNQcaeLBFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLkdzhxst9aZVOfr13Gfs91n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLdVqwrQu6TiuZknEbH-J5Lqm8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yvi0JYmt6tR9qnwdN5MwrGXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GrJPNMhc3ixoHO2aaLBOHQ6_8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nxBQ0W35bgKbzcqcfd7iVvw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnjpwGCH8918EhVlpwIKUaMCk18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egZ5KSLoQbyhV8TPcNakg63T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lSNP3PjXcRjDt8ntcmmJH6FqaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKsX9BzMDCqFMcAQn9C7R391.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas dit weekend was er weer veel geluid. Het is iets minder hard dan eerst, maar nu is het wel continu aanwezig terwijl het voorheen alleen op een paar operating gebieden was. De oorzaak van het geluid is dus helaas nog niet gevonden en zeker nog niet opgelost.

Wat vreemd is dus dat er donderdag en vrijdag geen geluid was, en zaterdag en zondag wel. Het geluid wordt dus ergens door veroorzaakt en lijkt dus op te lossen te zijn? Wellicht heeft het inderdaad met de vorst te maken, ik ben weer het dak opgeweest en er is veel ijs bij de poten. Dit is smeltwater van de warmtewisselaar dat zo de poten inloopt.

HiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ-BS53L6OQUpOmLjIEJgNzlfxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pPw20LvDiVbPwZQF76rzkkL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMxq3LZS7m9WfZxoRJcxpDSzwzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JEbun6mTSefLhyeWbUl8sEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8naEpxQ3yKXeL0w2wD0lmX3L-ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gV8744D86OPCYSxskiSg6XSC.jpg?f=fotoalbum_largeer fotos van afgelopen zaterdag:

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-04 07:03
Bij mij is na ongeveer 1,5 maand Flint eind december een printplaat in de buitenunit kapot gegaan. Deze is eergisteren (3 weken gas stoken verder...) vervangen.

Nu gedraagt de Flint zich anders dan voorheen. Zie bijv. bijgevoegde afbeelding van de data van gisteren, bijna 2 uur lang staat warmtepomp in standby terwijl wel de CV ketel aangezet wordt.

Vandaag hetzelfde gedrag maar voor veel kortere periodes. Warmtepomp standby, CV aan.

Atlas zegt
U had de vraag gesteld over de warmtepomp dat hij wanneer hij uit de ontdooi cyclus komt het verwarmen wordt opgepakt door de cv en niet door de warmtepomp.
Wij hebben antwoord gekregen van de technische dienst en zij geven aan dat de cv de pomp wat kracht bij geeft. Dit is heel normaal om te zien en niks zorgwekkends. Hij werkt gewoon naar behoren.
Snap ik het nou niet, of klopt het niet wat zij zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkXaHua4DXDQLEf0-pqJUWTWXwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqtdCbYCIqQ7iAzrwIzOBKjI.png?f=fotoalbum_large

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-04 21:44
Mbps schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:59:
Bij mij is na ongeveer 1,5 maand Flint eind december een printplaat in de buitenunit kapot gegaan. Deze is eergisteren (3 weken gas stoken verder...) vervangen.

Nu gedraagt de Flint zich anders dan voorheen. Zie bijv. bijgevoegde afbeelding van de data van gisteren, bijna 2 uur lang staat warmtepomp in standby terwijl wel de CV ketel aangezet wordt.

Vandaag hetzelfde gedrag maar voor veel kortere periodes. Warmtepomp standby, CV aan.

Atlas zegt

[...]

Snap ik het nou niet, of klopt het niet wat zij zeggen?

[Afbeelding]
Ik had met mijn Flint ook periodes van soms 4 uur dat de WP stand-by staat en de CV aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2rGiVnSE9KGpT0f1rTOAfUuW6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMTL8KCiFEum0L5I48TOIovE.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren overgegaan op Stooklijn ipv OpenTherm en het lijkt nu veel stabieler te werken. Geen gas meer verbruikt.

• Ditbenik
Carboy54 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Een warmtepomp pompt 3x zoveel water door het systeem als een cv ketel met een veel lagere Delta. Dat kan een dergelijke verdeler niet aan. Waarom met zoveel strings en dan ook nog een seriële buffer? Hoeveel m2 is de vvw?
Goede vragen…, maar dat had mijn installateur mij moeten vertellen. De boel is geplaatst door Atlas. Bij de schouw hebben ze alles gezien en gefotografeerd, ook de verdeler…. Over de verdeler hebben ze niets gezegd, het buffervat is gewoon opgenomen in de offerte… Op dat moment ben je een leek (en al die anderen die hier niet zitten) en mag je vertrouwen op de expertise van een premium installateur, toch?

De oppervlakte van de benedenverdieping is 200 m2. Het is absoluut mijn eis dat de ruimtes apart kunnen worden geregeld qua temperatuur; sommigen worden niet verwarmd of incidenteel, een andere ruimte (mijn werkkamer) wil ik soms hoger kunnen zetten dan de woonkamer. Door de Evohome kan wel alles dicht staan…, misschien daarvoor de buffer nodig?

Verder: ik weet dat deze verdeler niet ideaal/goed is, maar dat was niet mijn vraag. Ik ga de verdeler nu niet vervangen…dat is gewoon een feit. De vraag is: uitgaande van deze niet ideale situatie, wat kan ik wel doen? Stooklijn ipv opentherm (omdat de evohome nu kennelijk rond de 30 graden warmte vraagt en ik zie dat deze temp ook de vloer in gaat)? Pompsnelheid verhogen? Ik hoop dat iemand wil meedenken vanuit een niet ideale situatie…

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-04 08:38
Ditbenik schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Goede vragen…, maar dat had mijn installateur mij moeten vertellen. De boel is geplaatst door Atlas. Bij de schouw hebben ze alles gezien en gefotografeerd, ook de verdeler…. Over de verdeler hebben ze niets gezegd, het buffervat is gewoon opgenomen in de offerte… Op dat moment ben je een leek (en al die anderen die hier niet zitten) en mag je vertrouwen op de expertise van een premium installateur, toch?

De oppervlakte van de benedenverdieping is 200 m2. Het is absoluut mijn eis dat de ruimtes apart kunnen worden geregeld qua temperatuur; sommigen worden niet verwarmd of incidenteel, een andere ruimte (mijn werkkamer) wil ik soms hoger kunnen zetten dan de woonkamer. Door de Evohome kan wel alles dicht staan…, misschien daarvoor de buffer nodig?

Verder: ik weet dat deze verdeler niet ideaal/goed is, maar dat was niet mijn vraag. Ik ga de verdeler nu niet vervangen…dat is gewoon een feit. De vraag is: uitgaande van deze niet ideale situatie, wat kan ik wel doen? Stooklijn ipv opentherm (omdat de evohome nu kennelijk rond de 30 graden warmte vraagt en ik zie dat deze temp ook de vloer in gaat)? Pompsnelheid verhogen? Ik hoop dat iemand wil meedenken vanuit een niet ideale situatie…
Nu bepaalt de OpenTherm thermostaat wat de aanvoertemperatuur moet zijn. Bij mij leverde dat soms ook hogere aanvoertemperaturen op (waardoor de WP harder ging draaien). Via de stooklijn kun je zelf bepalen wat de aanvoertemperatuur moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Dit levert vaak een veel rustiger systeem op (de WP draait veel rustiger, minder defrosts, beter voor de levensduur etc).

Ik wilde aanvankelijk ook alle ruimtes apart kunnen regelen. Toch werkt een WP efficiënter als je alle ruimtes gelijkmatig 24x7 verwarmd. Nu verwarm ik alle ruimtes gelijkmatig. Rustiger gedrag van de WP en meer comfort.

• rijmer
  • Laatst online: 17-04 15:26
[...]

Je hebt je COP niet aangegeven. Lijkt me wel essentieel om te weten. Je stelt twee voorverwaarden. niet ombouwen en wisselende zones verwarmen. Beiden niet ideaal zoals al aangegeven. Dit kaderen met een COP nu en verwachting kan helpen.

• Carboy54
[...]

Het is een misvatting dat zoneregeling zonder buffer niet gaat werken. Dat werkt wel mits voldoende zones standaard open blijven en waarom niet? Je wilt tenslotte toch verwarmen. Een Blackbird kan al prima draaien op 50 m2 zonder buffer. Met jouw 200 m2 volume genoeg. Dus gooi er dan een paar regelingen eraf. Die verdeler moet je vervangen punt anders wordt het nooit max efficiënt. Hier een klant bij -3 met een niet optimaal geïsoleerde woning van 65m3 en pomploze 10 groeps verdeler die aanzienlijk lagere temperatuur draait ( 10 graden ) vanmorgen dan jouw systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llhDHyCPF8TAVDPhtqvCLd5o9oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqQMIb5EM62wTVpL0X0s7Xlt.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Ditbenik
Carboy54 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Het is een misvatting dat zoneregeling zonder buffer niet gaat werken. Dat werkt wel mits voldoende zones standaard open blijven en waarom niet? Je wilt tenslotte toch verwarmen. Een Blackbird kan al prima draaien op 50 m2 zonder buffer. Met jouw 200 m2 volume genoeg. Dus gooi er dan een paar regelingen eraf. Die verdeler moet je vervangen punt anders wordt het nooit max efficiënt. Hier een klant bij -3 met een niet optimaal geïsoleerde woning van 65m3 en pomploze 10 groeps verdeler die aanzienlijk lagere temperatuur draait ( 10 graden ) vanmorgen dan jouw systeem:

[Afbeelding]
Ik kan hier echt boos om worden… Je denkt dan een installatie te regelen via een premium installateur (Atlas power) en krijgt dan van het bedrijf, hoewel van te voren allemaal gezien, geen enkele opmerking over de gesloten verdeler en krijgt ook nog eens een buffervat terwijl dat niet nodig is. Ik kijk ook even naar weheat zelf: welk toezicht houden jullie op premium installateurs? Kijk, ik ben niet helemaal onkundig, maar heb ook niet altijd zin om mij overal in te verdiepen. Ik wil het beste van het beste en verwacht dat gewoon van mijn installateur… Ik denk ook nog eens aan al die mensen die helemaal van niets weten: die krijgen allemaal een systeem geïnstalleerd dat in veel gevallen efficiënter had gekund en om dat laatste neem je toch juist een warmtepomp. Dus weheat hoe houden jullie toezicht opdat jullie producten zo optimaal mogelijk werken. Laat hier weer eens wat je horen in dit forum… Iets maken is mooi, maar daar blijft het niet bij. Wat vinden jullie: is mijn boosheid terecht?

• rijmer
  • Laatst online: 17-04 15:26
Ditbenik schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Ik kan hier echt boos om worden… Je denkt dan een installatie te regelen via een premium installateur (Atlas power) en krijgt dan van het bedrijf, hoewel van te voren allemaal gezien, geen enkele opmerking over de gesloten verdeler en krijgt ook nog eens een buffervat terwijl dat niet nodig is. Ik kijk ook even naar weheat zelf: welk toezicht houden jullie op premium installateurs? Kijk, ik ben niet helemaal onkundig, maar heb ook niet altijd zin om mij overal in te verdiepen. Ik wil het beste van het beste en verwacht dat gewoon van mijn installateur… Ik denk ook nog eens aan al die mensen die helemaal van niets weten: die krijgen allemaal een systeem geïnstalleerd dat in veel gevallen efficiënter had gekund en om dat laatste neem je toch juist een warmtepomp. Dus weheat hoe houden jullie toezicht opdat jullie producten zo optimaal mogelijk werken. Laat hier weer eens wat je horen in dit forum… Iets maken is mooi, maar daar blijft het niet bij. Wat vinden jullie: is mijn boosheid terecht?
Sorry to say... maar dit is natuurlijk enkel jouw kant van het verhaal. Hopelijk heb jij alles informatie exact tot je genomen. Maar hoe kom je bv bij de verwachting een COP van 5 gaan krijgen? Hier op het forum met een BB zie ik dat niet echt voorbij komen. Welke vragen en voorwaarden heb jij aan de installateur gesteld?
Hiermee zeg ik dus niet dat jij ook maar iets verkeerd hebt gedaan noch dat de informatie correct aan jou is verstrekt. Maar kan een gesprek met je installateur verhelderend werken. Als je net zo stellig als hier hebt aangegeven dat het systeem verder niet wil aanpassen ivm kosten en perse alle zones wil kunnen bedienen dan krijg je het ook zo. Alsnog had Atlas meer kunnen voorlichten.

Ter illustratie mijn verhaal. Ik woon op Texel. Vindt hier maar eens een installateur die een BB wil plaatsen. Uiteindelijk gevonden. Duidelijk onervaren met Weheat. Vergeten 2 terugslagkleppen te plaatsen. Plek van buffervat was 2x nagemeten door verkoper maar pastte ter plekke toch niet. Werd ik ook zenuwachtig van maar zijn uiteindelijk toch 2x teruggeweest. Vinden ze vervelend maar doen het wel .

En nog is mijn systeem niet perfect. Naar boven passte geen dikkere leidingen zonder veel gedoe. Teveel knietjes. Heel wat installateurs lijken de nadelen daarvan nauwelijks te weten. Allemaal later ontdekt door dit forum
Sommige dingen leer je door forum communities. Verdeler zonder pomp. Lokale installateurs. 1 nog nooit geïnstalleerd. de ander zeker dat het niet kan in hybride opstelling.
Over die verdeler gesproken. Als je wil koelen in de zomer moet je m toch vervangen.

• Carboy54
rijmer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Sorry to say... maar dit is natuurlijk enkel jouw kant van het verhaal. Hopelijk heb jij alles informatie exact tot je genomen. Maar hoe kom je bv bij de verwachting een COP van 5 gaan krijgen? Hier op het forum met een BB zie ik dat niet echt voorbij komen. Welke vragen en voorwaarden heb jij aan de installateur gesteld?
Hiermee zeg ik dus niet dat jij ook maar iets verkeerd hebt gedaan noch dat de informatie correct aan jou is verstrekt. Maar kan een gesprek met je installateur verhelderend werken. Als je net zo stellig als hier hebt aangegeven dat het systeem verder niet wil aanpassen ivm kosten en perse alle zones wil kunnen bedienen dan krijg je het ook zo. Alsnog had Atlas meer kunnen voorlichten.

Ter illustratie mijn verhaal. Ik woon op Texel. Vindt hier maar eens een installateur die een BB wil plaatsen. Uiteindelijk gevonden. Duidelijk onervaren met Weheat. Vergeten 2 terugslagkleppen te plaatsen. Plek van buffervat was 2x nagemeten door verkoper maar pastte ter plekke toch niet. Werd ik ook zenuwachtig van maar zijn uiteindelijk toch 2x teruggeweest. Vinden ze vervelend maar doen het wel .

En nog is mijn systeem niet perfect. Naar boven passte geen dikkere leidingen zonder veel gedoe. Teveel knietjes. Heel wat installateurs lijken de nadelen daarvan nauwelijks te weten. Allemaal later ontdekt door dit forum
Sommige dingen leer je door forum communities. Verdeler zonder pomp. Lokale installateurs. 1 nog nooit geïnstalleerd. de ander zeker dat het niet kan in hybride opstelling.
Over die verdeler gesproken. Als je wil koelen in de zomer moet je m toch vervangen.
Laat @stoker nu vandaag op Texel zijn om een dhz project af te ronden 🤗

• Ditbenik
rijmer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Even voor de helderheid. Ik heb aan Atlas helemaal niets gevraagd, behalve dat ik de weheat warmtepomp blackbird wil. Er is ook nooit met mij overlegd of geadviseerd of de blackbird voor mij wel de juiste was…, dat ik de verdeler nu wil laten zitten is omdat dit er weer apart als kosten bijkomt… Op voorhand heb ik dit niet tegen Atlas gezegd, dus ben ik er vrij blanco ingegaan en verwacht dan ook advies van de installateur. Natuurlijk is dit mijn kant van het verhaal, maar iets meer voorlichting was toch wel op z’n plaats geweest. Morgen ga ik maar eens in gesprek met Atlas zelf.

Verder wordt er aan mijn vraag voorbijgegaan die ik eerder stelt: wat maakt dat weheat een installateur bestempeld tot “premium” installateur, daar moeten toch criteria voor zijn…weet iemand dat?

Ik kom misschien wat stellig over, maar dat is niet mijn bedoeling, excuus. Het komt ook een beetje omdat mijn vraag niet goed wordt opgepakt (zo voelde ik dat). Kijk, dat mijn verdeler niet goed/ideaal is, weet ik zelf ook wel, dat hoef ik niet tien keer te horen. Wat ik vroeg, is: kan iemand misschien meedenken als dit nu eenmaal de situatie is, wat kan ik dan nog wel doen om de boel nog wat te verbeteren…

[ Voor 8% gewijzigd door Ditbenik op 02-02-2025 15:26 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-04 10:15

Jan2023

KISS

[...]

Bij de volgende link staan mooie voorbeelden hoe je zo,n oude verdeler beter geschikt kan maken voor een warmtepomp.

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 20:46
Ditbenik schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Volgens mij moet je bij Atlas Power zijn en niet bij WeHeat. Atlas Power heeft de installatie geleverd en geplaatst. Installatie garantie .

• Ditbenik
Zoals jullie weten, zou ik mijn vraag waarom er voor gekozen is om mijn gesloten verdeler niet te vervangen door een open verdeler voorleggen aan Atlas. Vandaag (zondagavond de vraag gesteld per mail!) kreeg ik daar een antwoord op.Zie hieronder:

Bedankt voor je bericht en fijn dat je zo betrokken bent bij je warmtepompinstallatie! Goed dat je je erin verdiept, want er zijn inderdaad veel meningen over open vs. gesloten verdelers. Dat is ook logisch, want vraag je 1000 installateurs om advies, dan krijg je waarschijnlijk 999 verschillende antwoorden. Maar ik leg graag even uit waarom we in jouw situatie voor een gesloten verdeler met circulatiepomp hebben gekozen.
Waarom een gesloten verdeler?
We kiezen in de meeste gevallen voor een gesloten verdeler met pomp om een paar belangrijke redenen:
Constante en stabiele doorstroming
Een circulatiepomp zorgt ervoor dat het warme water altijd goed door de leidingen stroomt.
Dit voorkomt dat er temperatuurverschillen of koude zones in de vloer ontstaan, wat bij een open verdeler soms kan gebeuren als de doorstroming niet optimaal is.
Meer flexibiliteit en toekomstbestendigheid
Een gesloten verdeler werkt zowel bij lage temperatuur (vloerverwarming) als bij hogere temperaturen (bijvoorbeeld radiatoren).
Mocht je ooit iets willen uitbreiden of aanpassen in je verwarmingssysteem, dan is dat makkelijker met een gesloten verdeler.
Slim energiegebruik
De circulatiepomp is aangesloten op de warmtepomp en schakelt alleen in wanneer dat nodig is.
Hierdoor wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt en blijft je systeem efficiënt.
Ja, een open verdeler bespaart in theorie iets meer energie (omdat er geen pomp nodig is), maar moderne pompen verbruiken maar 5-30 watt. Dat is echt minimaal, en in ruil daarvoor krijg je een veel stabieler en flexibeler systeem​ .
Waarom geen open verdeler?
Een open verdeler zonder pomp kan in sommige situaties werken, maar heeft ook een paar nadelen die bij jouw situatie niet ideaal zijn:
De doorstroming hangt volledig af van de warmtepomp zelf, wat kan zorgen voor wisselende temperaturen in je vloerverwarming.
Dit systeem werkt het beste in heel eenvoudige installaties met alleen vloerverwarming en zonder extra zones of radiatoren.
Als je systeem ooit wordt uitgebreid of aangepast, kan het lastiger zijn om dit goed werkend te krijgen zonder extra aanpassingen.
Conclusie
We snappen dat dit een onderwerp is waar veel meningen over zijn, en dat het even wennen kan zijn als je online andere informatie tegenkomt. Maar in jouw geval is de keuze voor een gesloten verdeler juist gemaakt om te zorgen voor een stabiel systeem, flexibiliteit en een zo efficiënt mogelijke werking.

Wat vinden jullie daarvan? Overigens klopt het ook niet helemaal, mijn circulatiepomp van de verdeler is niet aangesloten op de warmtepomp unit, maar op hce80 van het Evohome systeem.Overigens had ikmook gevraagd waarom dit alles niet met mij besproken is, maar daar kreeg ik dan weer geen antwoord op.

[ Voor 3% gewijzigd door Ditbenik op 06-02-2025 19:12 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:10
Kleine delta. Hoe hoog is de aanvoer temperatuur vanuit de warmtepomp? Zit er ergens een bypass? Is het goed waterzijdig ingeregeld?

Als het zo goed zou moeten werken volgens Atlas, dan neem ik aan dat ze het op gaan lossen, want volgens hun heb je dus het beste systeem, toch?

[ Voor 35% gewijzigd door DjAntoon op 06-02-2025 20:05 ]

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:05
Ditbenik schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:10:
Zoals jullie weten, zou ik mijn vraag waarom er voor gekozen is om mijn gesloten verdeler niet te vervangen door een open verdeler voorleggen aan Atlas. Vandaag (zondagavond de vraag gesteld per mail!) kreeg ik daar een antwoord op.Zie hieronder:

Bedankt voor je bericht en fijn dat je zo betrokken bent bij je warmtepompinstallatie! Goed dat je je erin verdiept, want er zijn inderdaad veel meningen over open vs. gesloten verdelers. Dat is ook logisch, want vraag je 1000 installateurs om advies, dan krijg je waarschijnlijk 999 verschillende antwoorden. Maar ik leg graag even uit waarom we in jouw situatie voor een gesloten verdeler met circulatiepomp hebben gekozen.
Waarom een gesloten verdeler?
We kiezen in de meeste gevallen voor een gesloten verdeler met pomp om een paar belangrijke redenen:
Constante en stabiele doorstroming
Een circulatiepomp zorgt ervoor dat het warme water altijd goed door de leidingen stroomt.
Dit voorkomt dat er temperatuurverschillen of koude zones in de vloer ontstaan, wat bij een open verdeler soms kan gebeuren als de doorstroming niet optimaal is.
Meer flexibiliteit en toekomstbestendigheid
Een gesloten verdeler werkt zowel bij lage temperatuur (vloerverwarming) als bij hogere temperaturen (bijvoorbeeld radiatoren).
Mocht je ooit iets willen uitbreiden of aanpassen in je verwarmingssysteem, dan is dat makkelijker met een gesloten verdeler.
Slim energiegebruik
De circulatiepomp is aangesloten op de warmtepomp en schakelt alleen in wanneer dat nodig is.
Hierdoor wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt en blijft je systeem efficiënt.
Ja, een open verdeler bespaart in theorie iets meer energie (omdat er geen pomp nodig is), maar moderne pompen verbruiken maar 5-30 watt. Dat is echt minimaal, en in ruil daarvoor krijg je een veel stabieler en flexibeler systeem​ .
Waarom geen open verdeler?
Een open verdeler zonder pomp kan in sommige situaties werken, maar heeft ook een paar nadelen die bij jouw situatie niet ideaal zijn:
De doorstroming hangt volledig af van de warmtepomp zelf, wat kan zorgen voor wisselende temperaturen in je vloerverwarming.
Dit systeem werkt het beste in heel eenvoudige installaties met alleen vloerverwarming en zonder extra zones of radiatoren.
Als je systeem ooit wordt uitgebreid of aangepast, kan het lastiger zijn om dit goed werkend te krijgen zonder extra aanpassingen.
Conclusie
We snappen dat dit een onderwerp is waar veel meningen over zijn, en dat het even wennen kan zijn als je online andere informatie tegenkomt. Maar in jouw geval is de keuze voor een gesloten verdeler juist gemaakt om te zorgen voor een stabiel systeem, flexibiliteit en een zo efficiënt mogelijke werking.

Wat vinden jullie daarvan? Overigens klopt het ook niet helemaal, mijn circulatiepomp van de verdeler is niet aangesloten op de warmtepomp unit, maar op hce80 van het Evohome systeem.Overigens had ikmook gevraagd waarom dit alles niet met mij besproken is, maar daar kreeg ik dan weer geen antwoord op.
De installateur hier stelde om de zelfde redenen voor om met een pompverdeler te blijven werken. Alleen de gedachte achter een stabieler systeem met een pomp/mengverdeler kan ik nog steeds niet volgen. Een systeem zonder pomp heeft toch juist veel meer volume permanent beschikbaar om de flow kwijt te kunnen en zou juist stabieler moeten werken? (Uiteraard dan wel zonder zoneregeling).

Dat de doorstroom volledig afhangt van de warmtepomp en kouder kan worden is natuurlijk in alle gevallen zo bij een pomploze verdeler.. Daar heeft jou situatie specifiek geen groter nadeel van dan welke andere situatie dan ook. Bovendien: op stooklijn weinig last van.

De voornaamste reden hierachter is gevoelsmatig dat het een makkelijke en veilige keuze is voor installateurs. Het zal altijd wel werken en als het moet kan de temperatuur lekker omhoog gegooid worden om met 50 graden over de radiatoren te stoken. Dat jij daar de rekening voor betaalt door 90% van de tijd onnodig een lagere COP zal niemand wat schelen. Het woord ‘makkelijk systeem’ in de reactie verraad het al een beetje…

• mavuh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-01 09:41
walter_321 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Hoezo? Weheat verkoopt ze als 'fluisterstil': hoe kunnen je buren er dan last van hebben?
Voor de duidelijkheid: dit is geen cynische of sarcastische reactie. Is dat dan geen garantieprobleem?
Daar heb je een punt. Installatie bedrijf in dit geval Atlas Power zou dan is moeten komen luisteren en de locatie welke ze goed bevonden hebben is controleren waar het geluid vandaan komt. Het is vooral de brom welke voor de buren een overlast is. Wat na mijn idee van de compressor komt.

De sparrow staat op rubber blokken van 20cm hoogte. Ondergrond is een beton balkon.

In de oude situatie waarop hij max 20% kon draaien in nacht stand was ideaal in deze situatie.

Zit ook wel is denken aan een behuizing van dabo 33 erom heen te plaatsen.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-04 08:38
mavuh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:29:
[...]

Daar heb je een punt. Installatie bedrijf in dit geval Atlas Power zou dan is moeten komen luisteren en de locatie welke ze goed bevonden hebben is controleren waar het geluid vandaan komt. Het is vooral de brom welke voor de buren een overlast is. Wat na mijn idee van de compressor komt.

De sparrow staat op rubber blokken van 20cm hoogte. Ondergrond is een beton balkon.

In de oude situatie waarop hij max 20% kon draaien in nacht stand was ideaal in deze situatie.

Als het gaat om een brom (laagfrequent) kan het gaan om een onbalans van de BB (zoals bij mij het geval was), of het vastvriezen van de voorpoot.

In eerste instantie stond de BB iets scheef waardoor 1 van de poten aan de achterkant half op de tegel stond. Door dit te veranderen was de brom weg. Check wellicht ook even of de BB wel waterpas staat?

Na een tijd stak deze de kop weer op, bleek dat omdat de veerpoot in de voorpoot vastgevroren zat door lekkend smeltwater, de BB niet vrij kon bewegen op de veerpoten. Als ik de BB dan een duwtje gaf was het weg.

Check ook of de resonantie niet via de aansluitingen aan de BB overgedragen wordt aan het leidingwerk en dit ergens contact maakt met de constructie waar deze op staat.

Groet,

Satefan

PS: ik vondt de % instellingen ook veel plezieriger voor de nachtmodus.

• walter_321
  • Laatst online: 11:02
mavuh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:29:
[...]

ik zou het als een garantie probleem laten oplossen ;-). Als je WP aan andere specs niet voldoet, zou je ze ook als garantieprobleem melden.

• mavuh
  • Laatst online: 02-01 09:41
Kirvis schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Ik bedacht me vanmorgen nog een derde optie die je meteen kunt toepassen (en ik zelf ook ga doen).

Die optie is als volgt:
  • Stel je thermostaat in op AAN/UIT (even gecheckt, dat kan met de T6)
  • Sluit de draden vanuit de ketelmodule volgens onderstaand schema aan op de binnenunit van de warmtepomp.
  • Bij de binnenunit hoef je niets aan te passen
  • Stel de gewenste temperatuur in met een schema op je thermostaat, dus bijvoorbeeld met nachtverlaging van 1 graad.
[Afbeelding]

Wat er dan gebeurt, is dat de thermostaat alleen aangeeft of de WP aan moet gaan, en dat ie als ie aan gaat, gewoon netjes volgens de stooklijn water gaat leveren. Dan heb je dus het beste van beide werelden.

Er is wel een nadeel: de warmtepomp krijgt dan de kamertemperatuur niet meer door van de thermostaat, dus die zie je dan niet meer terug in de portal.
Zeker om in het achterhoofd te houden. Het is alleen van de zotte dat wij als gebruikers oplossingen moeten gaan bedenken om het probleem wat er eerst niet was, draagzaam te maken.

Heb nu eerst de issues neergelegd bij Atlas Power.
- stil krijgen in de nacht... op 20% laten draaien zoals vorige week nog :)
- gebrom van de sparrow op bepaalde % van de compressor waarbij het gebrom door het huis gaat.
merk dat het rond de 35% a 40% het extreemste is.

• Bramthegreat
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-01 15:24
Algemene vraag, maar is De Groene Generatie en/of Atlas Power een betrouwbare partij? Heb van hem namelijk twee verschillende adviezen gehad voor een Weahet opstelling.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:41
Bramthegreat schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:46:
Algemene vraag, maar is De Groene Generatie en/of Atlas Power een betrouwbare partij? Heb van hem namelijk twee verschillende adviezen gehad voor een Weahet opstelling.
Ik heb van Jan Janssen, die nu samen is gegaan met/tot De Groene Generatie, en dat was prima. Maar weet ook niet beter.

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-04 17:05
Carboy54 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:48:
[...]

@alikebab1 vloer koeling en interne BUH zijn niet mogelijk. Ze hebben nu een alternatief gezocht met losse koelunits op de cv leidingen 🥴 Bovendien 2 units op het dak voor voldoende vermogen is ook een brevet van onvermogen en een bron van geluidsoverlast.
Dank voor de feedback! Wat is een BUH?

Ik heb morgen gesprek met Atlas Power voor een offerte, ben benieuwd.

Hoe is de software? Is er een goede app? Ben wel beetje gevoelig voor grafiekjes etc. uitlezen, dat leek bij de Quatt wel goed te werken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:48
Eriklu schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:06:
Over een paar weken wordt hier de Sparrow buiten in de tuin geplaatst. Ik wil de ondergrond gaan voorbereiden voor plaatsing. Ik meen me te herinneren dat er voorbeelden zijn gegeven over het type grind (en de diepte), maar kan dat niet meer terug vinden in het forum. Iemand suggesties wat ik het beste kan aanhouden?
Omdat komende week bij mij een Sparrow wordt geplaatst wilde ik ook een grindbed maken. Ik heb de gewenste afmetingen nagevraagd bij mijn installateur (Atlas) en die gaf voor de Sparrow het volgende antwoord: (mijn geplande situatie: Sparrow komt op de grond voor de voorgevel te staan)
Aanbevolen afmetingen voor het grindbed
Om een stabiele en efficiënte werking van de warmtepomp te garanderen, is het belangrijk om voldoende ruimte rondom de unit te voorzien:

- Breedte: minimaal 120 cm
- Diepte (vanaf de muur naar voren): minimaal 100 cm
- Hoogte grindlaag: ongeveer 15–20 cm

Deze afmetingen bieden voldoende ruimte voor luchtcirculatie en onderhoud.
//edit: type grind niet nagevraagd, maar heb zelf deze gekozen ("tuin- en dakgrind") met de redenatie dat als ik voor dakplaatsing had gekozen dit grind er had gelegen, dus zal het wel geschikt zijn om de buitenunit met z'n voeten op te plaatsen:

https://www.hornbach.nl/p...d-15-30-mm-25-kg/4504230/

[ Voor 13% gewijzigd door phYzar op 16-05-2025 13:47 ]

• alikebab1
Mijn ervaring met de installatie van de Blackbird is helaas niet zo positief.

Monteurs deden alles prima, einde van de middag was het tijd om Blackbird op het dak te zetten en aan te sluiten. We zagen al gauw dat de trilplaat los hing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_pdO5KUih73HZYEF42EAL8DZlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23hofLnSVxhwlJAL5jtrwa4J.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet dus een nieuwe BlackBird komen..

Nog even de vraag of WeHeat of de installateur (Atlas Power) dat gaat doen.

Ik had mij dit toch anders voorgesteld :(

• RNacoustics
alikebab1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:24:

Monteurs deden alles prima, einde van de middag was het tijd om Blackbird op het dak te zetten en aan te sluiten. We zagen al gauw dat de trilplaat los hing.

[Afbeelding]

Wat balen! Gelukkig wel garantie werk.

• alikebab1

[Afbeelding]

Update op bovenstaande: net gebeld door Atlas Power, krijg morgen een nieuwe uit voorraad, mijn complimenten!

• Carboy54

[Afbeelding]

Lijkt meer op transportschade of tijdens het takelen. De dempers zijn niet gemaakt voor zijwaardse krachten.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:50

[Afbeelding]

Oei, dat is niet goed, maar het wordt direct goed opgepakt lees ik.
Grappig is wel dat bij mij de trilling dempende Wagner matjes er echt niet tussen mochten (installatie boys waren hier heel stellig over) want dat zou de werking van de speciale, trillingdempende voetjes van de BB teniet doen of zelfs resonanties teweeg brengen. Ik heb ze dus nog liggen maar ongebruikt. Ik heb nu op het dak liggen: rubber matje, stoeptegel en daarop direct de BB. Werkt tot nu toe uitstekend, maar die Wagner matjes liggen me aan te kijken... zal ik ze er toch onder schuiven of niet? Ik moet morgen toch ff het dak op dus...

Homevolt dashboard

• alikebab1
Geen succes nog met WeHeat Blackbird helaas.

Installateur is nu 4x geweest.

1x Blackbird plaatsen - dempingsplaat hing er los onder
1x Blackbird vervangen - kregen geen verbinding met binnen-unit
1x Alle kabels doormeten om te kijken of het daar aan ligt, waren prima
1x Moederbord vervangen van binnen-unit, werkte nog steeds niet

Atlas Power is nu in contact met Weheat om te kijken of die zelf willen langs komen. Ze hebben dit nog niet eerder meegemaakt.

• alikebab1
Atlas Power belde net, we krijgen een 3e Blackbird! De 2e is blijkbaar ook defect :P

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:15
alikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Atlas Power belde net, we krijgen een 3e Blackbird! De 2e is blijkbaar ook defect :P
Nou, een hoop pech. Nu maar duimen dat je genoeg pech hebt gehad voor een zorgeloze gebruiksperiode van 20 jaar :*)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 21:03
3x een scheepsrecht. Ik hoop dat die het wel goed doet.
:*)

• RNacoustics
Dat je 2x een maandag ochtend toestel moet treffen, is wel balen. Maar 3x is ....

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:45
Dat is toch niet normaal?

• Stoker
  • Laatst online: 21-04 22:31

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja van dit soort dingen krijg ik een beetje uitslag.

Hoe groot is de kans dat de warmtepomp bij aankomst stuk is?

Laten we 1% zeggen, als dan ook nog een binnenunit (1%) en NOG een warmtepomp kapot is op hetzelfde adres..

Volgens mij is het nu de tijd om een staatslot te kopen😛

Overigens hebben wij al tientallen Weheat geleverd, 1 daarvan had een defecte print in de buitenunit bij aankomst..

De rest lag aan stekkertjes en draaide eind van de installatie.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Pagina: 1 2

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.