Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udVF6X__XwUjqZm8xVMdIT5N2po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zTVNdkMVRW9LmAQwA0NepUKA.png?f=user_large

:)F *O* DEEL 1 voor de Quatt Chill *O* :)F

Versie: 29-04-2025 (laatste update TS)
update:
nieuw topic specifiek voor de Quatt Chill in afwachting van de release van 6-mei as in Amsterdam.
aub tot nader order hier nog niets op posten, deze TS zal met en met met nieuwe gegevens worden aangevuld.
Bedenk dat de Quatt Chill geen eigenstandig toestel is maar alleen in combinatie met een Quatt warmtepomp kan werken, ook een combinatie met een andere warmtepomp is op dit moment niet mogelijk en ook niet waarschijnlijk dat dit in de toekomst gaat komen.

voor verdere uitleg van de Quatt warmtepompen zie de topic Ervaringen met Quatt Deel 2.

3. Wat is een Quatt Chill (koeloptie / upgrade)

Deze informatie bassert zich op wat Quatt op hun site op dit moment (20-3-2025) hebben weergegeven.
Foto's zijn alle vanuit de site Bron: Quatt.io.

Site Quatt Chill

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI9TxgU9C80PMuvdfkG0uiyvIzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtiYA5dA0GnqfRRuJrMwfEDN.webp?f=fotoalbum_large
De Quatt chill is volgens Quatt een Hybrid-upgrade die koelt als een airco. Je hebt om deze te kunnen gebruiken wel al een Quatt warmtepomp nodig. Het werkt dus niet als eigen product ("mini locale airco") of met een ander merk warmtepomp.

En om ook direct met het slechte nieuws te komen, de Quatt Chill is pas beschikbaar vanaf lente 2025, naar de laatste info zal de echte beschikbaheid echter later zijn.

Dit betekent ook dat nog lang niet alle specificaties op dit moment beschikbaar zijn.

Hij kan echter wel al, met een aanzienlijke korting (introductiepijs van €1.099) en de reeds bekende pre-order prijs bij Quatt voor €99 gepreorderd worden.

Hij gaat in een vijftal hippe kleuren leverbaar zijn:
- cool black
- calm green
- soft sand
- serene lavender
- rustic terracotta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHemEI5Z3MN4HmD_Jd7SHAkJQgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/32pIDJ4o0KHWw3gpuFMEhzNJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-_7KQ3hCnkq5Ou1vG75VGBqrMI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ITGOYTPH0dZtOxKc06R1BnLJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhfcfQuPTz5NsovGYFb47zwJb5U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fBuUHjuEAZnGdf1Em4RrkQ7y.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx26YoCzacWE4dMpZg2qm-ybAj4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q6gyMl6U4M1ssli3UgLvazDh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HdYG1SG98Plu8KGTncBpyocd-Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f74EgVqR32DWGofyl2gxFois.png?f=fotoalbum_tile

De aansluiting aan de CV leiding gebeurt via een wat Quatt de QuickConnector noemt op de retourleiding, daar moet dus wel een ruimte voor de connector zijn, hou daar dus rekening mee. Een voordeel is wel dat er dus geen extra leidingwerk en of afvoerkanaal cq buis benodigd is.
Dat je daarvoor dus wel een radiatorleiding nodig hebt lijkt vrijwel vast te staan echter onduidelijk is of dit alleen een benodigde leiding of een daadwerkelijke aanwezigheid van een radiator benodigd.

De werking van de Chill berust op een eigen micro warmtepomp (R-290) die aangesloten is aan het CV systeem van het huis en via deze weg de warmte transporteerd naar de Quatt warmtepomp, die dan via een omgekeerde werking deze warmte aan de buitenlucht afgeeft. Hierdoor wordt een opwarming door de Chill aan de woning voorkomen.
Dit betekend ook dat tijdens het bedrijf van de Chill ook de Quatt warmtepomp zelf (ik vermoed af te toe) gaat lopen (omgekeerde werking dus wordt die Quatt hier eigenlijk een W/L warmtepomp ipv de normale L/W functie).
capaciteit wordt op dit moment aangegeven voor een ruimte tot circa 40m2.
Geluidswaarde wordt alleen als still (laag) genoemd, terwijl een splitt-airco als extreem laag wordt aangeduid.

De op de site getoonde foto's zou mogelijk er op kunnen duiden dat er alleen een leiding benodigd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFKe7ZNJiI27sIcZSJYD_4H1WJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GaPzcd8GZPslUTLdp9w0biUw.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk is dat je naast de radiator (leiding) zeker een stopcontact (WCD) in de directe buurt nodig hebt, hoelang de kabel is en de exacte afmetingen van de Chill zijn echter nog niet vrijgegeven.

De werking bassert op een kleine (mirco) water (cv-water) / lucht warmtepomp (met R290 - propaan koudemiddel) die ook een bakje voor het condenswater bezit (staat niet op de site maar is via andere Social Media bevestigd (inhoud hiervan is onduidelijk), maar dit betekend wel dat er condenserend gekoeld kan worden. De warmere Cv-water wordt via de retour afgevoerd, dus de andere radiatoren kunnen daardoor ook deze warmte niet afgeven. Dus daardoor ook geen kans op condenserende radiatoren, juist omdat er dus niet via de radiatoren gekoeld gaat worden. .

Hier een foto van de proefopstelling (geluid) van de Quatt mail van 11-2-2025.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3GxyVul06piQHWwOys04uvydug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VBP1uoeuMqFG4gaZis0ihFjo.png?f=fotoalbum_large

Men is op dit moment bezig met het testen van verschillende prototypen, waaronder twee verschillende compressoren en vier verschillende ventilatoren alsmede met verschillende roosterontwerpen, die allemaal ook uitwerking op oa het geluid hebben.

In de loop van de volgende weken en maanden worden nog nieuwe prototypen gemaakt en het ontwerp daarnaa te kunnen afsluiten. Doel is om met een ontwerp te komen wat zowel still alsook krachtig kan koelen volgens de product manager Chill Bob van Iersel.

Een belangrijke noviteit is dat de communicatie tussen de Chill en de CIC via Thread gaat lopen, in hoever hier nog een koppelstuk voor de CIC nodig is of dat dit via een SW aanpassing de CIC Thread compitabel gemaakt kan worden is nog onduidelijk.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Paar aanvullingen:
- condenswaterbakjes moeten ook worden geleegd, dus zijn niet alleen een voordeel (zo wordt het wel gepresenteerd in topicstart)

- Mail 23 april bevestigt al dat de Quatt Chill pas op zijn vroegst in de winter wordt uitgerold. Bestel je hem nu dan moet je ook nog even wachten tot de eerste 4.000 zijn geïnstalleerd.
Hi,

Jij bent een van de duizenden Quatt-gebruikers die een pre-order heeft geplaatst voor ons nieuwste product: Chill. Heel erg bedankt daarvoor.

Ons doel was om deze lente de eerste Chills te kunnen leveren. We vallen maar meteen met de deur in huis: dat gaat niet lukken. Om Chill net zo cool te maken als jij verwacht en wij voor ogen hebben, hebben we meer tijd nodig. We verwachten nu komende zomer te kunnen starten met installaties.

We beginnen met kleine aantallen. Aangezien er 4.000 stuks besteld zijn, kunnen we een groot gedeelte van de pre-orders pas in de winter aansluiten. We begrijpen dat dit teleurstellend is.

Dit kun je verwachten: oplopend aantal installaties tot de winter

Om de introductie van Chill zorgvuldig te laten verlopen, gaan we geleidelijk aan het aantal installaties per week verhogen. Dit is de tijdlijn die we aanhouden:

Juli - augustus: we starten de allereerste pilot-installaties bij een klein aantal geselecteerde klanten met een ore-order. De units zijn volledig operationeel, maar kunnen nog niet aangestuurd worden met de Quatt-app.

September: we installeren Quatt Chill bij ongeveer 50 klanten met een pre-order. De software zal op dat moment nog deels in ontwikkeling zijn.

Na oktober: Chill is nu volledig functioneel en geïntegreerd met de Quatt-app. Vanaf dit moment voeren we zowel de productie van nieuwe units als het aantal installatie op. We verwachten dat iedereen die een pre-order heeft gedaan uiterlijk deze winter zijn Quatt Chill(s) in huis heeft.

Quatt Chill is niet gewoon een nieuw Quatt-product, het is een volledig nieuwe productcategorie. Het afgelopen jaar hebben we keihard gewerkt, getest, bijgeschaafd en opnieuw geprobeerd. Pionieren dus.

Tientallen engineers hebben zich maandenlang volledig gericht op Chill. Lange dagen, eindeloos veel optimalisaties – meer dan tien versies, en stuk voor stuk tot in de puntjes getest. In totaal deden we meer dan 100 testen om de perfecte mix te vinden van koelvermogen, geluidsniveau en efficiëntie. De grootste uitdaging? Chill krachtig laten koelen zonder in te leveren op design, prijs of geluid. Het resultaat: een fluisterstille unit die gemakkelijk en snel een flinke kamer kan koelen.

Ons doel? Niet zomaar een goed product, maar een fantastisch product. Wij geloven dat we daar nu zijn, maar wel een paar maanden later dan gepland. Inmiddels zijn we gestart met het maken van de mallen voor serieproductie. Op het Quatt evenement van 6 mei, "Unveiling the future of home energy", tonen we de eerste productieversie! Je kunt je nog aanmelden om het evenement live bij te wonen.

We kunnen niet wachten om jouw huis comfortabel en energiezuinig te gaan koelen én verwarmen met Chill. We houden je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Goed om te weten: ook in de laatste fases van de ontwikkeling kunnen we nog tegen verassingen aanlopen. Mocht dat zo zijn, dan sturen we opnieuw een update.

Dank voor je begrip!

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:39:
Paar aanvullingen:
- condenswaterbakjes moeten ook worden geleegd, dus zijn niet alleen een voordeel (zo wordt het wel gepresenteerd in topicstart)

- Mail 23 april bevestigt al dat de Quatt Chill pas op zijn vroegst in de winter wordt uitgerold. Bestel je hem nu dan moet je ook nog even wachten tot de eerste 4.000 zijn geïnstalleerd.

[...]
klopt, maar wat ik al had aangegeven, de uitwerking van de nieuwe TS zal op basis van de laatste info na 6-mei worden gedaan, mogelijk dat e.e.a. nog ivm met persoonlijke omstandigheden vertraagd zal worden, dus graag even geduld maar het komt goed en ja je punt zal zeker hierin worden opgenomen.
Dat is het voordeel als je bij iets nieuws vroeg besteld, dan ben je ook eerder aan de beurt, of bv in het geval van de Quatt WP ook nog duidelijk goedkoper dan als je de kat uit de boom kijkt, maar ook dat heeft weer zijn voordelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 16:52

Alaksandus

Vae puto deus fio

De website en de Chill zelf hebben ondertussen een make-over gekregen: https://www.quatt.io/quatt-chill

Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/64b7e8bbb6f945a84ca508e1/6814bcd49f0c3eab06783a88_Chill%20connection.jpeg

Nu de keuze uit drie kleuren:
  • Cool Black
  • Calm Green
  • Soft Sand

[ Voor 58% gewijzigd door Alaksandus op 14-05-2025 11:22 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Alaksandus schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:13:
De website en de Chill zelf hebben ondertussen een make-over gekregen: https://www.quatt.io/quatt-chill

[Afbeelding]

Nu de keuze uit drie kleuren:
  • Cool Black
  • Calm Green
  • Soft Sand
ik zie het, na mijn vakantie ga ik hier deze aanpassen, vorige week stond er namelijk nog de oude 5 kleuren waar inbeeld je echter maar 3zag, dus ik verwachte al dat er een aantal ging sneuvelen, jammer vond die terra cotta niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moogholland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 22:19
Kan je de chill ook gebruiken (aansluiten) als je alleen vloerverwarming hebt en geen radiators ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 20:52
moogholland schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 01:06:
Kan je de chill ook gebruiken (aansluiten) als je alleen vloerverwarming hebt en geen radiators ?
Op de website van Quatt:
Nee, dit is (nog) niet mogelijk. Iedere Quatt Chill heeft een radiator nodig. Zodra het mogelijk is om Quatt Chill te koppelen aan vloerverwarming, laten we dat direct weten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
moogholland schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 01:06:
Op dit moment niet, je hebt namelijk een aanvoer en retour leiding nodig waarop je de chill moet gaan plaatsen, dit via een quick-connector.
En die leidingen heb je helaas niet bij een vloerverwarming, en een gat boren in je vloer is denk ik ook geen goede oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07
MacD007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Op dit moment niet, je hebt namelijk een aanvoer en retour leiding nodig waarop je de chill moet gaan plaatsen, dit via een quick-connector.
En die leidingen heb je helaas niet bij een vloerverwarming, en een gat boren in je vloer is denk ik ook geen goede oplossing. :)
misschien als je leidingen (naar de vloerverwarming toe) door de woonkamer lopen/te bereiken zijn.

Vraag me eigenlijk af of ik een chill zou kunnen aansluiten zonder mijn tado thermostaten te moeten verranderen. Ik wil een (homeassistant) override die zeg 'nu koelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Batavia schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:59:
[...]

misschien als je leidingen (naar de vloerverwarming toe) door de woonkamer lopen/te bereiken zijn.

Vraag me eigenlijk af of ik een chill zou kunnen aansluiten zonder mijn tado thermostaten te moeten verranderen. Ik wil een (homeassistant) override die zeg 'nu koelen'
Mogelijk dat dit zou kunnen, op dit moment zijn eigenlijk de eisen qua aansluiting nog niet goed bekend, dus heb je een dergelijke aansluiting beschikbaar dan kan Quatt je daar mogelijk een antwoord op geven.

Volgens mij wordt de chill niet via een thermostaat aangestuurd maar doe je dit met de Quatt app, mede omdat bv de Chill in een geheel andere ruimte dan je thermostaat is aangesloten cq kan zijn.
Over mogelijke actieve bediening via home assistent is eigenlijk ook nog niet bekend en als ik eerlijk ben is dit op dit moment ook niet te verwachten gezien de overige HA instellingen binnen Quat, uitlezen ja, actief besturen nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:23

vanDaal

-ismeereentje

Is er ook een vereiste qua leidingdiameter?

Ik zou graag twee Chills willen installeren op onze zolderverdieping (2e), zowel voor koeling als voor verwarming. Op dit moment is het daar in de winter niet warm te krijgen. De radiatoren worden daar amper amper, waarschijnlijk onder andere door de dunne leidingen die naar boven lopen (oud huis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
vanDaal schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:17:
Is er ook een vereiste qua leidingdiameter?

Ik zou graag twee Chills willen installeren op onze zolderverdieping (2e), zowel voor koeling als voor verwarming. Op dit moment is het daar in de winter niet warm te krijgen. De radiatoren worden daar amper amper, waarschijnlijk onder andere door de dunne leidingen die naar boven lopen (oud huis).
Helaas is nog weinig bekend over de type conecteors en de spec’s qua minimale eisen, dus deze vraag moet je echt eens bij Quatt zelf voorleggen. Sorry.
Wat is de leidingsdiameter van deze leidingen? En laat aub iets weten van het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 17:56
Bij ons op de zolder staan 2 oude radiatoren (stadswarmte) waar we 2 kamers willen maken met airco. Dit lijkt mij een perfecte oplossing en veel mooier design dan een traditionele airco bak. Maar als ik het goed begrijp moet je dus wel een hybride warmtepomp van quatt hebben hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pjerro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:50:
Bij ons op de zolder staan 2 oude radiatoren (stadswarmte) waar we 2 kamers willen maken met airco. Dit lijkt mij een perfecte oplossing en veel mooier design dan een traditionele airco bak. Maar als ik het goed begrijp moet je dus wel een hybride warmtepomp van quatt hebben hiervoor?
Ja, helaas wel, dit werkt alleen in combinatie met een Quatt warmtepomp. Dat is tenminste wat Quatt aangeeft.

In ieder geval heb je dus wel een warmtepomp nodig, want op een gegeven tijd moet je de warmte die de Chill in je CV pompt ook wel weer kwijt kunnen anders zal namelijk je CV-systeem deze warmte weer via je andere radiatoren en vloerverwarming gaan afgeven, en daar zit je in dezomer natuurlijk niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Wij hebben Chill ergens in het voorjaar gepreorderd, nog voor het live event. Maar we kregen destijds al een mail dat we dit jaar niet meer aan de beurt komen voor installatie. Prima.

Zijn er al mensen die de Chill hebben? Of een installatiedatum?
Ik ben bang dat dit weer hetzelfde wordt net als bij de All Electric. Dat zou vorig jaar winter volledig uitgerold worden. Dit jaar is het nog steeds niet zoals ze hadden beloofd. Nog steeds een soort pre-order achtig systeem.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:30

Gregory76

Sony PlayStation freak

OneTimer schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:50:
Wij hebben Chill ergens in het voorjaar gepreorderd, nog voor het live event. Maar we kregen destijds al een mail dat we dit jaar niet meer aan de beurt komen voor installatie. Prima.

Zijn er al mensen die de Chill hebben? Of een installatiedatum?
Ik ben bang dat dit weer hetzelfde wordt net als bij de All Electric. Dat zou vorig jaar winter volledig uitgerold worden. Dit jaar is het nog steeds niet zoals ze hadden beloofd. Nog steeds een soort pre-order achtig systeem.
Same here. Wij hebben op 30 juli 2024 een pre-order gedaan voor 2 st en tot op heden helaas ook nog geen bericht gehad m.b.t. een installatiedatum o.i.d. :/

https://strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:59
Gregory76 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Same here. Wij hebben op 30 juli 2024 een pre-order gedaan voor 2 st en tot op heden helaas ook nog geen bericht gehad m.b.t. een installatiedatum o.i.d. :/
Wij ook in die zelfde periode vorig jaar. Een maand of 2 na de introductie, ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-07 19:14
Ben vooral benieuwd naar het aantal db. ‘Stil’ tov ‘Erg stil’ naar mij wat zorgen.

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:51
Een chill zou nu wel chill zijn zeg, jammer dat we tot de winter moeten wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:00
Met het warme weer afgelopen dagen toch maar (weer) eens gekeken naar airco's. Zelfs de vrouw begint er nu over.
De chill is een goede optie aangezien ik al een Quatt hybrid heb. Op de site van Quatt staat dat deze tot 40m² koelt. Dat betekent dus dat het te vergelijken is met een split unit met een koelvermogen van minstens 3,5 kWh. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn... Dus twijfel nog om hem te pre-ordenen.

Ander punt in vergelijking met een split unit. De binnen unit hang je natuurlijk hoog op, zodat de koude lucht van boven naar beneden 'valt'. Doe je een deur open, dan verspreid het zich nog een beetje in de ruimte ernaast. Een Chill staat waarschijnlijk op de grond en aangezien koude lucht best wel lui is zal de lucht zich minder makkelijk door een ruimte verplaatsen, en aangrenzende ruimtes zullen minder profiteren. (tenzij je nog een ventilator gebruikt) Of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1