Omdat ik iemand ben die niet alleen alles wil nameten maar ook precies wil begrijpen waarom een warmtepomp doet wat hij doet dus van de volledige thermodynamica van het koelcircuit en de faseovergangen (verdamping/condensatie en de bijbehorende latente warmtestromen) tot stromingsleer, warmteoverdracht, driefase-elektrotechniek en zelfs het akoestische gedrag van het buitendeel heb ik mijn systeem vanaf dag één grondig geanalyseerd. Ik meet fasestromen, vergelijk prestaties bij verschillende buitentemperaturen en bestudeer hoe de pomp zich in de praktijk gedraagt. Daarom hieronder een wat uitgebreidere en technisch onderbouwde review.
Ik draai hier inmiddels een Batavia Heat R290 sinds januari 2025 in een vrijstaand huis met 160 m² volledig vloerverwarming (beneden + boven). Omdat in dit topic veel twijfel ontstond over betrouwbaarheid en praktijkverbruik, deel ik mijn eigen ervaring maar puur technisch.
Installatie & betrouwbaarheid
De installatie is hier netjes en professioneel gedaan. Communicatie helder, afspraken worden nagekomen en bij instellingen werd er gewoon meegedacht. Tot nu toe alles probleemloos.
Ik zie persoonlijk geen aanwijzingen dat dit “onbetrouwbaar” zou zijn. Veel van de twijfel in de thread lijkt vooral te komen doordat er weinig echte gebruikerservaringen te vinden waren.
Belangrijk om te weten over mijn situatie
*
Mijn woning staat altijd op 26,5 °C binnen
Dat is dus aanzienlijk hoger dan de gemiddelde instelling van de meeste huishoudens.
* Alle meetdata hieronder zijn gebaseerd op dat hogere setpoint.
* Woning: vrijstaand, volledig vloerverwarmd (160 m²).
Dit verklaart ook waarom mijn verbruik nóg interessanter is.
Elektrisch verbruik gemeten met ampèremeter per fase
Ik heb het totale verbruik zelf gemeten, per fase, bij verschillende buitentemperaturen.
1) Bij koud weer (volle belasting, 26,5 °C binnen)
* Gemeten totaal:
~2,5 tot 2,7 kW Voor de duidelijkheid dit is de som van de 3 fasen bij elkaar opgeteld. Het totale verbruik dus.
Dit is met álle groepen open en het volledige huis in gebruik.
Voor een vrijstaande woning op deze hoge binnentemperatuur vind ik dat erg efficiënt.
2) Bij milder weer (± 10–12 °C buiten)
Wanneer de pomp moduleert, zit het totaalverbruik op:
* 0,8 tot 1,5 kW
Dat is extreem zuinig voor een volledige woningverwarming, zeker met een setpoint van 26,5 °C
Modulatiegedrag & comfort
* zeer rustige modulatie
De efficiëntie van een Batavia Heat R-290 warmtepomp komt vooral doordat de regeling continu de druk aan de verdamperkant afstemt op de buitentemperatuur en tegelijk de druk aan de condensorzijde afstemt op de gevraagde watertemperatuur.
Daardoor verschuift het kookpunt van propaan precies mee met de omstandigheden:
Bij milde buitentemperaturen verhoogt de software de verdampingstemperatuur waardoor de drukverhouding laag blijft en de COP richting 5–6 gaat.
Bij vorst verlaagt het systeem de verdampingsdruk zodat propaan nog steeds kan koken bij –10 tot –20 °C en er warmte kan worden opgenomen zonder dichtvriezen.
Tegelijk houdt de regeling de condensatiedruk zo laag mogelijk. Exact wat nodig is voor de aanvoertemperatuur.
Die dynamische balans tussen lage-druk (bron) en hoge-druk (afgifte) is hét stokpaardje van deze warmtepomp: de software optimaliseert continu het werkpunt zodat de drukverhouding minimaal blijft en de efficiëntie maximaal.
* geen rare pieken of stroomstoten
* vloerverwarming blijft constant warm
* ontdooicyclus verloopt snel en zonder merkbare impact
* reageert netjes op buitentemperatuur en houdt efficiëntie hoog
Geluid
Het buitendeel vind ik opvallend stil. Eigenlijk vooral luchtverplaatsing en nauwelijks compressorgeluid.
Mijn algemene indruk
Het systeem draait hier betrouwbaar, stil en met lage verbruikswaarden die gezien de hoge binnentemperatuur en het formaat van het huis echt bijzonder goed zijn.
De negatieve aannames in de thread herken ik totaal niet in de praktijk.
[
Voor 11% gewijzigd door
Marko X op 23-11-2025 20:33
]