Hallo allemaal!
Ik zal mij even voorstellen: Ik ben Arnoud en werk inmiddels 3 jaar bij Solar Installatiegroep op de service afdeling. Wij zijn 1 van de grootste installateurs van Batavia Heat en ik help dagelijks klanten met hun warmtepomp system en schakel ook veel met installateurs en de producent. Inmiddels heb ik dus redelijk wat kennis en praktijkervaring.
Ik zie dat er in deze discussie nog meerdere punten onduidelijk zijn en er ook onjuistheden rond gaan waar ik soms aan de telefoon vragen over krijg. Ik zal proberen zo objectief mogelijk meer uitleg te geven en de punten te onderbouwen met feiten, cijfers en praktijkvoorbeelden.
1. Productieproces / Newntide
Het klopt dat Bataviaheat in China wordt geproduceerd, dit is ook geen geheim en staat op de website. Bijna alle warmtepompen in Nederland worden overigens in China geproduceerd. Zelfs ‘’Nederlandse’’ concullega WeHeat werkt eigenlijk met Chinese producten. Zij zetten het in de markt als een ‘’Nederlands’’ Product, terwijl zij letterlijk een Chinees bouwpakket importeren en het enige verschil is dat zij de Chinese onderdelen op Nederlandse bodem in elkaar zetten.
Wij zien Chinese productie niet als een minpunt, integendeel zelfs als de juiste fabriek er achter staat. Een goed voorbeeld hiervan is ook de Chinese auto industrie die steeds meer voorloopt op zowel kwaliteit als specificaties op Europese producenten. Neem vooral een kijkje op de website van de fabrikant. Het is 1 van de grootste producenten wereldwijd:
https://www.newntide.com/
Een voordeel aan Bataviaheat als Nederlands merk met Chinese productie is dat alle service en garantie direct via de installateur/distributeur loopt en dit bij Batavia Heat bijzonder goed is geregeld. Lees hier meer over de garantie en service:
https://bataviaheat.nl/service-garantie
2. Geluid
Ik zie meerdere vragen terugkomen over de geluidsproductie. Per model kan je de exacte geluidproductie terugvinden in de datasheet, te downloaden via de website:
https://bataviaheat.nl/producten. Ook op de Google reviews van BataviaHeat en Solar Installatiegroep kan je veel reviews vinden die positief zijn over de lage geluidsproductie.
In de praktijk hebben wij vrijwel nooit klachten binnen gekregen over geluidsoverlast. We hebben zover ik weet 3 gevallen gehad waar er op de erfgrens net meer dan 40 dB(a) werd gemeten. Dit was eenvoudig op te lossen door de pomp ’s avond na 19:00 uur in silence mode te zetten.
3. Reviews / Installaties
Op onderstaande links zijn diverse reviews te vinden van het product en onze installaties:
Google Reviews Batavia Heat ->
Klik hier
Google Reviews Solar Installatiegroep ->
Klik hier
Onderaan de volgende page kan je wat installatiefoto’s zien:
https://bataviaheat.nl/producten
4. Installatiehandleidingen
Wij hebben voor elk product installatiehandleidingen. Deze kunnen opgevraagd worden via info@solarinstallatiegroep.nl
5. Optimalisatiemogelijkheden om verbruik efficiënter in te richten
Nadat wij een installatie hebben uitgevoerd, ontvangen klanten van ons een mail met hoe de warmtepomp in de basis werkt en hoe energieverbruik geoptimaliseerd kan worden.
Zie hier het stukje over verbruik optimalisatie dat wij direct uit de mail hebben gekopieerd:
1. Doeltemperatuur van uw verwarming verlagen
Een lagere doeltemperatuur zorgt voor minder energieverbruik. Test welke temperatuur voor u comfortabel blijft.
● Alleen vloerverwarming: 35 - 40 graden °C
● Alleen HT-radiatoren: 50 – 55 graden °C
● Vloerverwarming + HT-radiatoren: 50 – 55 graden °C
● Vloerverwarming + LT-radiatoren: 35 – 40 graden °C
U kunt de doeltemperatuur aanpassen via het display (alleen bij geen warmtevraag, huis-icoon grijs). Hiervoor moet de thermostaat tijdelijk omlaag. Dit is ook mogelijk via de Eco-home-app.
Advies: Verlaag de temperatuur dagelijks met 1 °C, totdat u merkt dat het minder comfortabel wordt.
2. Temperatuurverschil minimaliseren
De warmtepomp werkt het meest efficiënt wanneer het temperatuurverschil klein blijft. Zet daarom ’s nachts de thermostaat niet te ver omlaag:
● Max. 3 °C verschil
● Bij alleen vloerverwarming: max. 2 °C verschil
3. Waterzijdig inregelen van uw afgiftesysteem
Door het afgiftesysteem waterzijdig in te regelen, wordt de warme waterstroom optimaal verdeeld. Dit kunt u zelf doen of laten uitvoeren door een professional. Hierdoor wordt de warmteafgifte verbeterd en stijgt het rendement.