Vraag / review over Batavia Heat R290 (propaan) Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:33
heinz pol schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:53:
Vraag: vorige week heb ik me laten adviseren over een warmtepomp. Duurzaam Advies kwam met de Batavia Heat Performa II warmtepomp. Het lijkt hun eigen warmtepomp te zijn.... :) Ik kan echter geen enkele review vinden over deze pomp. Ik vind het systeem er mooi uitzien (WP monoblock buiten + boilervat voor binnen). Pomp heeft een COP van max. 6 en R290 (propaan) als koudemiddel. Van dat laatstee ben ik wel gecharmeerd, die COP is bij watertemperatuur van 30°C en buitentemperatuur van 7 °C. Op zich een aardige referentie lijkt me. Ik kan geen SCOP vinden, heb ik wel opgevraagd.

Zijn er al mensen met ervaring met dit systeem? Is geen internationale speler in ieder geval. Weet niet zo best wat ik ermee aan moet.
Ik verwacht op basis van de brochures dat het om deze pomp gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hmb2vPXEXS6Z-bo_ICL_52GjHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsTKaUwIxM3v9fao6giF9nE3.jpg?f=fotoalbum_large

Als we daar een 12kw LG tegen aan leggen (ook op 10kw getest), dan krijgen we dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7steiwf5WSDzifItTnrDs7O4Y-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iRMtUBzSoUncAZq5Mt3y60p.jpg?f=fotoalbum_large

Dus deze batavia presteert prima, maar niet beter dan wat er in de markt al is.

Qua geluid komt de 130HCR op 70db uit op het energielabel. Dit zegt niet alles, maar het is alles behalve stil. De LG is heel erg stil, 50 db op het energielabel.
De opgave van geluid op 1,5 meter afstand zonder belastingsspecificatie zegt niet heel veel. Het goed het geluid bij deellast en stille modus zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Icebear1079 op 03-03-2025 07:14 ]

• michielo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-05 08:10
Goedemorgen!

Voor het vullen van deze thread, ik heb zelf sinds deze week ook een Batavia Heat, het 13kW model met een 250liter boilervat van hetzelfde merk. De warmtepomp staat netjes te draaien aan de buitenmuur (heb zelf gekozen voor beugels, omdat ik op (zinke)veen grond leef).

Aansluiten binmen 1 dag was teveel gevraagd, maar met een paar uurtjes extra op de vrijdag is het helemaal goedgekomen.

De elektrische aansluiting had ik voorbereid met een HomeWizard 3-fase kWh-meter, zodat ik goed het verbruik kan meten.

Gebruik: ik zal de installatie puur voor warm water gebruiken en het verwarmen van mij huis, de aircoinstallatie doet de rest (we koelen dus niet met de batavia)

Eerste indruk: ja ik heb lekker warm water om te douchen 🤪

Maar...ik schrik wel een beetje van het energieverbruik. Gisteren (warme zaterdag) twee kleine mensjes door de douche gestuurd (10 minuten per persoon) en mijn vrouw en ik uiteindelijk ook beide even de zonnebrand eraf gespoeld. Totaal denk ik 30 minuten douchen (waterverbruik onbekend). Maar kijk ik naar het totale verbruik van de pomp van de zaterdag dan komt dit uit op 10,5 kW. Dat zou op jaarbasis ongeveer 3800 kWh zijn als ik alleen dagelijks douche. Dat klinkt veel, maar misschien zit ik er naast?

Settings (uit eco-home app):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxrvWzQQ5_LG5ky34faK8cn0KqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2eZIb7WFde3p2sFKxVDlmUXj.png?f=fotoalbum_large

En de Curve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAjSu28ZGdhT6PYVf3STruWDcvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ZFBEtGeQvJbxIYIdHJK5o7J.png?f=fotoalbum_large
(Let niet op de tijd, zal wel een timezone ding zijn, want die klopt niet)

Verder voor de geïnteresseerden: ik heb zelf een Loxone Domotica huis, en ga zodra ik tijd heb even de SG/EVU kabel aansluiten, om te kijken hoe dat werkt icm mijn zonnepanelen en dynamische contract. Modbus laat ik nog even achterwege, voor zover dat ding dat uberhaupt kan, want heb de aansluiting nog niet gevonden.

Wat vinden jullie van dit verbruik?

[ Voor 9% gewijzigd door michielo op 13-07-2025 09:36 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@michielo je laat precies geen grafiek zien van het energiegebruik.

Een standaard setpoint van 60 graden is erg onzuinig. De warmtepomp moet dan iets van 65 tot 70 graden maken en dat lukt niet tijdens een hittegolf, als de unit documentatie heeft kan je dat daar in terugvinden. De unit schakelt dan over op de hulpelementen en die zijn COP1.

Dit bijvoorbeeld van de Arotherm Plus (ook R290):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RwtloNPCiegEHVCR-pAVusdmEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large

Over het algemeen wordt een SWW setpoint van hooguit 50 graden aangeraden met een wekelijkse antilegionellarun.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Marko X
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-11-2025
Omdat ik iemand ben die niet alleen alles wil nameten maar ook precies wil begrijpen waarom een warmtepomp doet wat hij doet dus van de volledige thermodynamica van het koelcircuit en de faseovergangen (verdamping/condensatie en de bijbehorende latente warmtestromen) tot stromingsleer, warmteoverdracht, driefase-elektrotechniek en zelfs het akoestische gedrag van het buitendeel heb ik mijn systeem vanaf dag één grondig geanalyseerd. Ik meet fasestromen, vergelijk prestaties bij verschillende buitentemperaturen en bestudeer hoe de pomp zich in de praktijk gedraagt. Daarom hieronder een wat uitgebreidere en technisch onderbouwde review.

Ik draai hier inmiddels een Batavia Heat R290 sinds januari 2025 in een vrijstaand huis met 160 m² volledig vloerverwarming (beneden + boven). Omdat in dit topic veel twijfel ontstond over betrouwbaarheid en praktijkverbruik, deel ik mijn eigen ervaring maar puur technisch.

Installatie & betrouwbaarheid
De installatie is hier netjes en professioneel gedaan. Communicatie helder, afspraken worden nagekomen en bij instellingen werd er gewoon meegedacht. Tot nu toe alles probleemloos.
Ik zie persoonlijk geen aanwijzingen dat dit “onbetrouwbaar” zou zijn. Veel van de twijfel in de thread lijkt vooral te komen doordat er weinig echte gebruikerservaringen te vinden waren.

Belangrijk om te weten over mijn situatie
* Mijn woning staat altijd op 26,5 °C binnen
Dat is dus aanzienlijk hoger dan de gemiddelde instelling van de meeste huishoudens.
* Alle meetdata hieronder zijn gebaseerd op dat hogere setpoint.
* Woning: vrijstaand, volledig vloerverwarmd (160 m²).
Dit verklaart ook waarom mijn verbruik nóg interessanter is.

Elektrisch verbruik gemeten met ampèremeter per fase
Ik heb het totale verbruik zelf gemeten, per fase, bij verschillende buitentemperaturen.

1) Bij koud weer (volle belasting, 26,5 °C binnen)
* Gemeten totaal: ~2,5 tot 2,7 kW Voor de duidelijkheid dit is de som van de 3 fasen bij elkaar opgeteld. Het totale verbruik dus.
Dit is met álle groepen open en het volledige huis in gebruik.
Voor een vrijstaande woning op deze hoge binnentemperatuur vind ik dat erg efficiënt.

2) Bij milder weer (± 10–12 °C buiten)
Wanneer de pomp moduleert, zit het totaalverbruik op:
* 0,8 tot 1,5 kW
Dat is extreem zuinig voor een volledige woningverwarming, zeker met een setpoint van 26,5 °C

Modulatiegedrag & comfort
* zeer rustige modulatie
De efficiëntie van een Batavia Heat R-290 warmtepomp komt vooral doordat de regeling continu de druk aan de verdamperkant afstemt op de buitentemperatuur en tegelijk de druk aan de condensorzijde afstemt op de gevraagde watertemperatuur.

Daardoor verschuift het kookpunt van propaan precies mee met de omstandigheden:

Bij milde buitentemperaturen verhoogt de software de verdampingstemperatuur waardoor de drukverhouding laag blijft en de COP richting 5–6 gaat.

Bij vorst verlaagt het systeem de verdampingsdruk zodat propaan nog steeds kan koken bij –10 tot –20 °C en er warmte kan worden opgenomen zonder dichtvriezen.

Tegelijk houdt de regeling de condensatiedruk zo laag mogelijk. Exact wat nodig is voor de aanvoertemperatuur.

Die dynamische balans tussen lage-druk (bron) en hoge-druk (afgifte) is hét stokpaardje van deze warmtepomp: de software optimaliseert continu het werkpunt zodat de drukverhouding minimaal blijft en de efficiëntie maximaal.

* geen rare pieken of stroomstoten

* vloerverwarming blijft constant warm

* ontdooicyclus verloopt snel en zonder merkbare impact

* reageert netjes op buitentemperatuur en houdt efficiëntie hoog

Geluid
Het buitendeel vind ik opvallend stil. Eigenlijk vooral luchtverplaatsing en nauwelijks compressorgeluid.

Mijn algemene indruk
Het systeem draait hier betrouwbaar, stil en met lage verbruikswaarden die gezien de hoge binnentemperatuur en het formaat van het huis echt bijzonder goed zijn.
De negatieve aannames in de thread herken ik totaal niet in de praktijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1ih9QIvxqIOM8HlpHZugHiJHj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNwL04XgnwrHDkqQCf3lXOxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga7S7DhCuMs_sL5F6jQvJt4jblY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPZuMZbjN5kYpJtxGq6AZ31I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP_5KI2aX6Y3sUOiBs0MM_yNhHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHcWLIJJmW0LidmcK7FPL1zE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Marko X op 23-11-2025 20:33 ]

• Mcmilty
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-03 23:12
Ik ben een van de ongelukkigen die helaas het Newntide pakket heb aangeschaft en geinstalleerd ipv een andere. De groothandel die hem verkocht is failliet (die heeft het geld nog van de inbedrijfstelling). Newntide Nederland (overgegaan naar Jahsto services blijkbaar) reageert niet meer op hulpvragen of instellingen van afstand nadat de pomp in werking is gesteld. Dit is overigens wel gedaan met een beetje hulp van afstand van hun.

Op verdere vervolgvragen over het systeem en instellingen wordt niet meer gereageerd.

Is er iemand hier die mij kan helpen met het instellen/inregelen van een Newntide / Bataviaheat systeem. Momenteel lijkt de warmtepomp steeds aan/uit te gaan. En is het energieverbruik zon 30kwh per dag bij een buitentemp van rond de 10 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAS__gNd92fID4yw2FxWt5Ndv4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cQk98vMUfI2db0JOYv6sJW32.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1