• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:12
copykat schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:38:
Pffff, weer een nieuw "merk" Ventus Greenterm. Met nexus boilervaten. Van clima xl. Founded 2022, maar daarvoor in bedrijfs installaties.
Snelle search "ventum" hier in dit draadje maakt t niet mooier. (Weinig posts)
Hoeveel merken zijn er ? :S en hoeveel is rebranding, stickering. (Hoeveel "Dazia" merken zijn er en is dat dan slecht? De eerste Dazia was een renault 12... en nu? Eigen ontwerp.)
Google ai gaf nog wel positive respons op t merk en installateur.
Deze kwam nog van de groepsite....
Mijn tip, ga voor een WP geproduceerd in Europa met lange historie en goede ondersteuning en laat alle Chinezen links liggen:
Dat zijn: Vaillant, Mitsubishi Electric, Panasonic, Daikin, Bosch, Ovum, Viessmann, Wolf, e.d.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59

copykat

Good copy isn't bad

Naalroc schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:21:
" Off topic" Die Renault auto heet Dacia, en bestaat nog steeds en is eigendom van de Renault groep; die doen weinig met warmtepompen dacht ik.
Sorry, Dacia, herstelt, ja ik weet ze bestaan en zijn heel succesvol als no nonsens auto.
Ik bedoelde t positief in tegenstelling tot Lada... 😅

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Wokschotel schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:44:
Het gasverbruik is ongeveer 2600 m3 per jaar, waarvan ik schat 400 m3 SWW (vrouwlief en zoonlief douchen veel en lang, helaas). Koken gaat elektrisch. Op dit moment wordt een Atlantic Explorer V5 200l WPB geïnstalleerd en gaat de SWW van de ketel vervangen.
Zoveel en zo lang douchen en dan een 200 liter WP-boiler? Dat is een bijzondere keuze.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:43:
[...]

Zoveel en zo lang douchen en dan een 200 liter WP-boiler? Dat is een bijzondere keuze.
Niet als je wat zuiniger met energie en water om wil gaan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:04
Op=op ;), mooi excuus

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:28

Wokschotel

Op 6 wielen

Andrehj schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:43:
[...]

Mooie aanleiding voor een gedragsverandering O-)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overigens komen wij met 300l boiler ook weleens tekort, met een gezin van 5.
Dan gaat de 'booster' weleens aan (cop 1).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sport_Life schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:51:
Overigens komen wij met 300l boiler ook weleens tekort, met een gezin van 5.
Dan gaat de 'booster' weleens aan (cop 1).
wat is eigenlijk de cop van de hr cv?
want eerst 300liter op cop3-6 en dan pas cop 1 vs altijd cop x?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* copykat heeft via site Valliant een offerte gevraagd. ( kijken wie er contact op neemt uit mijn regio.)
De Valliant schijnt erg stil te zijn en r290 en goede scop.

lijstje van @Technician- stond WeHeat ook niet ondanks een erg levendige Tweakers draadje.
Ben benieuwd waarom. (los van het is een nieuw merk)
Door lezen en zoeken naar die clima xl en Ventum heeft niet veel hits opgeleverd niet via AI mode en personal mode.
Jammer maar én onbekend merk én onbekende, voor mij dan, installateur word glad ijs in mijn hoofd.
als prijs niet erg veel lager is dan regulier, is de "gok" dat het een prima product is en top geinstalleerd word het niet waard. (Niet zeggende dat nieuwe merken nooit goed zijn .)
Maar het is geen kleine investering en ook een behoorlijke verbouwing ,als in inbreuk op je dagelijkse leven als het niet goed werkt. ( even uit zetten en je oude product gebruiken kan niet.)

Ben benieuwd heoveel duurder de offerte word. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

copykat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:58:
[...]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* copykat heeft via site Valliant een offerte gevraagd. ( kijken wie er contact op neemt uit mijn regio.)

lijstje van @Technician- stond WeHeat ook niet ondanks een erg levendige Tweakers draadje.
Door lezen en zoeken naar die clima xl en Ventum heeft niet veel hits opgeleverd niet via AI mode en personal mode.
Jammer maar én onbekend merk én onbekende, voor mij dan, installateur word glad ijs in mijn hoofd.
als prijs niet erg veel lager is dan regulier, is de "gok" dat het een prima product is en top geinstalleerd word het niet waard. (Niet zeggende dat nieuwe merken nooit goed zijn .)
Maar het is geen kleine investering en ook een behoorlijke verbouwing ,als in inbreuk op je dagelijkse leven als het niet goed werkt. ( even uit zetten en je oude product gebruiken kan niet.)

De boiler gaat bij ons grotendeels op zonnestroom (ook bij cop1).

• Technician-
copykat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:58:
[...]

Denk dat Weheat van de NLse nieuwkomers wel de betere is met deels eigen productie in NL (Blackbird). Maar ken ze niet goed.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:36

Jan2023

KISS

Wokschotel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:23:
[...]

Mooie aanleiding voor een gedragsverandering O-)
Maar als jij vervolgens 3 uur moet wachten op warm water om te gaan douchen ga je daar toch anders over denken.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jan2023 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:15:
[...]

Maar als jij vervolgens 3 uur moet wachten op warm water om te gaan douchen ga je daar toch anders over denken.
;)
fitnes abo en daar douchen? :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Het is ook maar net wat je warmtevraag is tijdens douchen... ik heb een waterbesparende douchekop waarbij de ketel tijdens 5 minuten douchen 3x opnieuw opstart omdat er onder de tapdrempel gemengd wordt. Volgens mij moet een 5KW warmtepomp dat ook gewoon bij kunnen houden.
@_JGC_ Dit ging over een WP-boiler, daarvan is de compressor lang geen 5 kW, maar levert slechts een fractie van dat vermogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
_JGC_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:32:
Het is ook maar net wat je warmtevraag is tijdens douchen... ik heb een waterbesparende douchekop waarbij de ketel tijdens 5 minuten douchen 3x opnieuw opstart omdat er onder de tapdrempel gemengd wordt. Volgens mij moet een 5KW warmtepomp dat ook gewoon bij kunnen houden.
Die 5kw is 35 graden, voor douchen ben je +/- 40 graden nodig.
Een boilervat voorkomt ook dat de warmtepomp niet telkens moet switchen van CV bedrijf naar Tapwater, het is geen ketel die ad-hoc kan switchen tussen beide, een warmtepomp gaat een rustperiode inlassen bij de switch terug naar CV bedrijf.

En ik vraag me af hoe de levensduur zal zijn van de warmtepomp gezien meerdere malen per dag warm tapwater wordt gepakt, continue naar vollast moeten optoeren.

Ja ik wil eigenlijk ook de kraan een stuk dichtdraaien tijdens inzepen maar dat is onmogelijk met een gasketel, erg jammer want de opstart zorgt dat warmwater aanleveren weer even duurt.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 22-04-2026 11:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
mr_evil08 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:15:
[...]

Die 5kw is 35 graden, voor douchen ben je minstens 40 graden nodig.
Dat vindt mijn ketel ook, maar die slaat pas aan bij 40 graden. Tegen de tijd dat die weer op stoom is zit het water er al onder. Enige wat ik merk is dat de mengkraan een pulserend geluid maakt en de flow wat minder wordt.
Maargoed, ik ben sowieso niet van het heet douchen, douche eerder met 35 graden dan met 38.

Verder heb ik een DWTW, maar die zit niet op de afvoer van de douche maar het bad, destijds ingebouwd bij het verbouwen van de berging. Enige wat die DWTW nu doet is een buffertje water op kamertemperatuur houden ipv steenkoud. Gaat nog aangepakt worden als ik het gore whirlpool bad met biofilm in de slangen uit de badkamer sloop.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 22-04-2026 11:27 ]

• Technician-
Fabrikanten stoppen al in mei/juni met de verkoop van R32 split en monobloc modellen.
Meerdere fabrikanten komen met R454C als laag GWP alternatief.
Panasonic komt bv met de N serie (ter vervanging van de K serie).
Daikin Altherma 4 ook met R454C al heb ik daarvan nog niet gehoord wanneer.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 23-04-2026 11:02 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Technician- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:51:
Fabrikanten stoppen al in mei/juni met de verkoop van R32 split en monobloc modellen.
Ik vraag me af wat dat betekent voor mijn nieuwbouwhuis waar zg een R32 wp in gaat komen. De bouw moet nog beginnen dus ergens lijkt het me onlogisch dat ze deze nu al klaar hebben staan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52
Termy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik vraag me af wat dat betekent voor mijn nieuwbouwhuis waar zg een R32 wp in gaat komen. De bouw moet nog beginnen dus ergens lijkt het me onlogisch dat ze deze nu al klaar hebben staan.
Ik vermoed dat in zo'n geval de datum op de aanvraag uit verleende vergunning telt. Maar laat dit vooral bevestigen door de aannemer of ontwikkelaar!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:52
Vraagje: ik zie een potentieel nieuwe woning die weliswaar twee badkamers heeft waarvan één met een regendouche. Vanwege die laatste staat er een 600 liter Sww vat. Er is geen bad.
Huidig heb ik 230 liter met douche en bad (beide 2x) en kom prima uit.
Een dergelijk 600 liter vat heeft toch alleen maar nadelen, of mis ik iets?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29
Termy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik werk zelf bij een aannemer en wij hebben voor aankomende projecten die dit jaar of begin volgend jaar gebouwd gaan worden al R32 units kunnen reserveren. Alles wat voor begin volgend jaar in een Europees distributiecentrum staat mag gewoon nog geïnstalleerd worden op een later moment.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-05 22:16
Rojado schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:53:
Vraagje: ik zie een potentieel nieuwe woning die weliswaar twee badkamers heeft waarvan één met een regendouche. Vanwege die laatste staat er een 600 liter Sww vat. Er is geen bad.
Huidig heb ik 230 liter met douche en bad (beide 2x) en kom prima uit.
Een dergelijk 600 liter vat heeft toch alleen maar nadelen, of mis ik iets?
Twee regendouches, vier personen waaronder langdouchers, allen achter elkaar met 300L @ 50oC, geen probleem. (wel 's-middags vat bijwarmen als je -savonds een extra keer wil douchen).

Extra verlies 600 L vs 250 L A++: ~400 kWh/jaar aan warmte meer, dus 150kWh aan stroom. Iets meer als je ook legionella meetelt.

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 23-04-2026 22:13 ]

• godaxe
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 15:25
Technische vraag: onze warmtepomp buitenunit is aangesloten met stalen CV leidingen. Onze installateur zegt dat ze dit altijd zo doen en dus gewoon kan. De leiding verdwijnen bij ons de grond in waarna ze naar binnen gaan via een doorvoer in de fundering.

Wij denken dat je buiten geen stalen leidingen moet gebruiken omdat we denken dat de leidingen gaan roeste en proberen dit bij de installateur aan te kaarten. Sterker nog, de leiding roest al, zie foto.

Heeft iemand op dit forum dit probleem ooit stalen leidingen buiten naar de buitenunit gezien? Of tips over hoe ik een vreselijk eigenwijze installateur kan overhalen dit gewoon goed op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovQrk9-fNqZcJtK9WDiIPGnHIeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgcYwn1PXtq4c8dodMgBZjCF.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
godaxe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:22:
Technische vraag: onze warmtepomp buitenunit is aangesloten met stalen CV leidingen. Onze installateur zegt dat ze dit altijd zo doen en dus gewoon kan. De leiding verdwijnen bij ons de grond in waarna ze naar binnen gaan via een doorvoer in de fundering.

Wij denken dat je buiten geen stalen leidingen moet gebruiken omdat we denken dat de leidingen gaan roeste en proberen dit bij de installateur aan te kaarten. Sterker nog, de leiding roest al, zie foto.

Heeft iemand op dit forum dit probleem ooit stalen leidingen buiten naar de buitenunit gezien? Of tips over hoe ik een vreselijk eigenwijze installateur kan overhalen dit gewoon goed op te lossen?

[Afbeelding]
Precies wat je zegt.

En wat een mafklapper MLC buis is ook nog eens makkelijker installeren.

Ook geen vaste buis direct aan de warmtepomp aansluiten als dat is gebeurd.

Dit zijn installatiefouten.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2026 22:39 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:35
godaxe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:22:

[Afbeelding]
Onder de grond pas je grondleiding toe van kunststof of minimaal MLB met speciale waterdichte voering. Dit is prutswerk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:47
Weet iemand een adres in de regio Haaglanden die een warmtepomp kan plaatsen op een moeilijke plek. Je kan er niet zo makkelijk met een kraan komen.
Bedankt!

• Carboy54
Ander belangrijk punt! Veel fabrikanten hebben aangegeven dat ze in mei/juni stoppen met de productie van hun machines, ze heben dan wel voorraad, maar op=op. Direct daarna is soms niet een nieuwe variant leverbaar, er zit dus een gat is. Dit doen ze om ervoor te zorgen dat ze niet met een berg oudere modellen blijven zitten terwijl de nieuwe al verkocht wordt. Het kan dus nuttig zijn om snel te bestellen en een latere levertijd af te spreken. alleen dan ben je zeker van de levering voor R32 modellen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:53
Hebben we dan een voorkeur voor r32 modellen tegenover r454c? Dit vanwege de verwachte COP?

Bosch 2000AWF

• mr_evil08
Je gaat toch geen oude machine meer nemen?
Vanwege support en onderdelen in de toekomst, net als doorontwikkeling kwa software aansturing.

Als het net zo is als in IT kun je beter voor het nieuwe model gaan, denk bijvoorbeeld aan smart-grid wat in de toekomst belangrijker gaat worden dan hoef je niet hannesen met 3rd party apparatuur, vrij kort daarna zal app support stoppen, helaas pindakaas meneer uw apparaat is EOL en niet meer werken op je nieuwe smartphone.

Vaak is een doorontwikkelde machine toch weer stiller, betere COP en software regeling net als niemand je oude warmtepomp meer wil repareren na x periode om XYZ redenen.

Zoals R22 mag ook niet meer gevuld worden, er moet een alternatief gas in.

[ Voor 87% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2026 12:40 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 13:32
EDIT: sorry; verkeerde topic. Ik zal nogmaals posten in het Mitsubishi topic.

[ Voor 87% gewijzigd door cville op 24-04-2026 12:43 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Carboy54
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:31:
Je gaat toch geen oude machine meer nemen?
Vanwege support en onderdelen in de toekomst, net als doorontwikkeling kwa software aansturing.

Als het net zo is als in IT kun je beter voor het nieuwe model gaan, denk bijvoorbeeld aan smart-grid wat in de toekomst belangrijker gaat worden dan hoef je niet hannesen met 3rd party apparatuur, vrij kort daarna zal app support stoppen, helaas pindakaas meneer uw apparaat is EOL en niet meer werken op je nieuwe smartphone.

Vaak is een doorontwikkelde machine toch weer stiller, betere COP en software regeling net als niemand je oude warmtepomp meer wil repareren na x periode om XYZ redenen.

Zoals R22 mag ook niet meer gevuld worden, er moet een alternatief gas in.
Een Panasonic J serie kost na subsidie een paar honderd euro. Niet iedereen ligt dus wakker van jouw valide argumenten. Ik heb nog nooit een monoblock gehad die bijgevuld moest worden.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:51
Carboy54 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:56:
[...]

Een Panasonic J serie kost na subsidie een paar honderd euro. Niet iedereen ligt dus wakker van jouw valide argumenten. Ik heb nog nooit een monoblock gehad die bijgevuld moest worden.
Helemaal eens, er is voor elk wat wils. Nieuwe modellen hebben soms kinderziektes. Geef mij maar een oud model waar ik lekker aan kan tweaken, het liefst met verlopen garantie zodat de kast open mag en ik overal met m'n vingertjes aan mag zitten, behalve het koelgas natuurlijk ;)

• mr_evil08
Carboy54 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ze zijn goedkoper maar niet zo goedkoop want om aan de subsidie eisen te voldoen zul je wel de spelregels moeten volgen, ik weet ook dat er bedrijven zijn die zich in grijs gebied bevinden waar ik niks op tegen heb.

Als ik niet met de geluidseisen zat had ik het risico ook wel genomen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2026 17:01 ]

• Carboy54
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:46:
[...]

Ze zijn goedkoper maar niet zo goedkoop want om aan de subsidie eisen te voldoen zul je wel de spelregels moeten volgen, ik weet ook dat er bedrijven zijn die zich in grijs gebied bevinden waar ik niks op tegen heb.

Als ik niet met de geluidseisen zat had ik het risico ook wel genomen.
De vermelde spelregels van de RVO wijken iets af van de wet en die is meer dan duidelijk en daar is niets grijs aan. Zo lang je je daaraan houdt is er niets aan de hand. Dat er partijen zijn die zich daar niets van aan trekken is iets anders.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:12
Dank voor de info. Ik ben hier dieper ingedoken omdat er in oktober een WP op het dak van de keuken moet komen. Nu stuitte ik op het volgende document van Danfoss, officieel gericht op Noord-Amerika, maar met een paar handige grafieken en tabellen die de komende reglementen wereldwijd laten zien.

Volgens de bovenste tabel van pagina 13 gaat R454C in de EU zo te zien vanaf 2028 ook in de ban voor units onder 10kW. En om het helemaal mooi te maken doet NA de A3 (brandbare) koelmiddelen in de NO-GO vanaf 2032. Dus als fabrikant sta je weer in de spagaat. |:(

Dus waar doe je dan als argeloze koper dan verstandig aan? Ik wil heel graag een split. Geen water buiten de geïsoleerde schil. :|
DavidZH schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:37:
Dus waar doe je dan als argeloze koper dan verstandig aan? Ik wil heel graag een split. Geen water buiten de geïsoleerde schil. :|
Gewoon nu het nog kan snel een R32 unit aanschaffen? Die hebben bij lage temperaturen ook nog een hoger rendement dan R290 warmtepompen.
Van R454C heb ik nog geen rendementscijfers gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2026 11:19 ]

• Technician-
[...]

Dank voor de info. Ik ben hier dieper ingedoken omdat er in oktober een WP op het dak van de keuken moet komen. Nu stuitte ik op het volgende document van Danfoss, officieel gericht op Noord-Amerika, maar met een paar handige grafieken en tabellen die de komende reglementen wereldwijd laten zien.

Volgens de bovenste tabel van pagina 13 gaat R454C in de EU zo te zien vanaf 2028 ook in de ban voor units onder 10kW. En om het helemaal mooi te maken doet NA de A3 (brandbare) koelmiddelen in de NO-GO vanaf 2032. Dus als fabrikant sta je weer in de spagaat. |:(

Gewoon wat kopen.
Wat je hebt dat heb je en daar krijg je gewoon 15jaar + service op.
En R32 blijft gewoon nog jaren heel goed leverbaar, daar staat zo ontiegelijk veel van.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 26-04-2026 12:29 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
En anders is er altijd nog het illegale circuit: YouTube: The organized crime you've never heard of

• mr_evil08
[...]
De oplossingen zijn er al een tijd dat heet gycol met scheidingswisselaar.
Het idee van een split begrijp ik wel, een dun leiding naar buiten echter een split heeft ook een scheidingswisselaar.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2026 08:59 ]

• marwijn
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-05 14:08
Ik ben van plan om binnenkort een Aurea Atlantic warmtepomp te gaan plaatsen. Ik heb hier een topic aangemaakt hoe ik het wil gaan aansluiten. Als jullie goede tips voor mij hebben, dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 16:49
Cijfers MONOTORING april 2026 inleveren

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:08
[...]

De Europese Unie heeft een 'PFAS Restriction Proposal' gedaan in 2023 (bron: https://www.rivm.nl/en/pfas/restriction-proposal). Dat houdt een verbod op PFAS in, dus ook koudemiddelen. Ander bekend voorbeeld is blusschuim. Persoonlijk zou dat me al tegenhouden om de komende jaren een split unit op R454C aan te schaffen, ik zou een monoblock in de tuin te zetten of nog een R32 split unit kopen. Met goed geïsoleerde leidingen is er niks aan de hand met een monoblockje overigens.

• Technician-
Insert12 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:02:
[...]

De Europese Unie heeft een 'PFAS Restriction Proposal' gedaan in 2023 (bron: https://www.rivm.nl/en/pfas/restriction-proposal). Dat houdt een verbod op PFAS in, dus ook koudemiddelen. Ander bekend voorbeeld is blusschuim. Persoonlijk zou dat me al tegenhouden om de komende jaren een split unit op R454C aan te schaffen, ik zou een monoblock in de tuin te zetten of nog een R32 split unit kopen. Met goed geïsoleerde leidingen is er niks aan de hand met een monoblockje overigens.
Het is nogal een dilemma, in veel condities hebben synthetische koudemiddelen een 15-20% hogere energie efficiëntie dan natuurlijke zoals propaan, dat is een fysisch gegeven.
Ga je dan 15-20% energie verbranden of de strenge eisen op emissie aanhouden?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 10:07
Ik ben voorzichtig eens een begroting aan het maken om ons huis te verbouwen (badkamers vernieuwen, vloerverwarming en ook mogelijk een warmtepomp).

Nu zit ik alleen een beetje met de plaatsing van de buitenunit. Ik heb eigenlijk maar 1 plek waar deze een beetje uit het zicht geplaatst kan worden en waar niemand last heeft van t geluid, maar ik heb hier geen 2 meter vrije “uitblaas” ruimte.

Nu zag ik voor commerciële installaties (kantoren) soms gebruik wordt gemaakt van buitenunits die naar boven uitblazen met aan weerskanten of rondom radiatoren. Bestaat zoiets ook in een formaat voor thuis gebruik?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 16:06
gastje01 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:19:
Nu zag ik voor commerciële installaties (kantoren) soms gebruik wordt gemaakt van buitenunits die naar boven uitblazen met aan weerskanten of rondom radiatoren. Bestaat zoiets ook in een formaat voor thuis gebruik?
Ik heb wel foto's gezien van WeHeat, die blazen naar boven uit; ik dacht dat er hier ook een WeHeat sectie is op Tweakers....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 16:06
Ik heb wel foto's gezien van WeHeat, die blazen naar boven uit; ik dacht dat er hier ook een WeHeat sectie is op Tweakers....

Even opgezocht, zoiets dus:
https://tweakers.net/i/yg...RJUwHfR1.jpg?f=user_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 10:07
Naalroc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Dat is meer voor op een plat dak (wat ook een optie is,maar dan moet ik `een of meerdere PV panelen verwijderen. Ik dacht meer aan zoiets:
https://www.energyvanguar...outdoor-units-basics.jpeg

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 17:56
Korte vraag/offertecheck: Ik heb zojuist een topic geopend voor de overstap naar een hybride warmtepomp (gasverbruik 1.300 m³, 136 m² rijtjeshuis, over 5 jaar naar Full Electric). Ik loop tegen een paar flinke verschillen aan in de offertes:
  • Groot vermogensverschil: Er wordt 7 kW, 8 kW én 16,5 kW aangeboden.
  • Hydraulisch dilemma: Aansluiten op de cv-ketel op zolder of direct op de vloerverwarmingsverdeler beneden?
  • De verdeler: Mengverdeler (voor de huidige cv) of pomploos (voor de warmtepomp)?
Ik ben heel benieuwd naar jullie expertise en ervaringen! Het volledige overzicht en alle details vind je in mijn topic: Offertevergelijking hybride WP (7-16,5 kW) | 136m² | 1300 m³

• Carboy54
Ik ben voorzichtig eens een begroting aan het maken om ons huis te verbouwen (badkamers vernieuwen, vloerverwarming en ook mogelijk een warmtepomp).

Nu zit ik alleen een beetje met de plaatsing van de buitenunit. Ik heb eigenlijk maar 1 plek waar deze een beetje uit het zicht geplaatst kan worden en waar niemand last heeft van t geluid, maar ik heb hier geen 2 meter vrije “uitblaas” ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtNbgNb4DQnlw2tNZgaRUdlvMtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njGvXYSg9SGACqLaMXRAQgkc.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Blackbird

• Carboy54
Flumer schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:31:
Korte vraag/offertecheck: Ik heb zojuist een topic geopend voor de overstap naar een hybride warmtepomp (gasverbruik 1.300 m³, 136 m² rijtjeshuis, over 5 jaar naar Full Electric). Ik loop tegen een paar flinke verschillen aan in de offertes:
  • Groot vermogensverschil: Er wordt 7 kW, 8 kW én 16,5 kW aangeboden.
  • Hydraulisch dilemma: Aansluiten op de cv-ketel op zolder of direct op de vloerverwarmingsverdeler beneden?
  • De verdeler: Mengverdeler (voor de huidige cv) of pomploos (voor de warmtepomp)?
Ik ben heel benieuwd naar jullie expertise en ervaringen! Het volledige overzicht en alle details vind je in mijn topic: Offertevergelijking hybride WP (7-16,5 kW) | 136m² | 1300 m³
1 een dergelijk groot verschil klopt niet. Bij een gemiddeld jaarlijks gasverbruik van 1300 m3 is 8-9 kW bij -7. 16 kW is overkill en ongewenst. Houdt bij FE ook rekening met vermogen voor sww.
2 wellicht direkt op de vloer zie overzicht
3 pomploos niet mengende verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 02-05-2026 17:43 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:08
Technician- schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Het is nogal een dilemma, in veel condities hebben synthetische koudemiddelen een 15-20% hogere energie efficiëntie dan natuurlijke zoals propaan, dat is een fysisch gegeven.
Ga je dan 15-20% energie verbranden of de strenge eisen op emissie aanhouden?
De emissie eisen. Als ik hier de COP's een beetje volg in de maandelijkse rapportages dan is er amper verschil tussen de koudemiddelen. Ontwerp van het koudemiddelcircuit, regeling en afgiftesysteem lijken een veel grotere invloed te hebben dan het koudemiddel zelf.

• Technician-
Insert12 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:26:
[...]

De emissie eisen. Als ik hier de COP's een beetje volg in de maandelijkse rapportages dan is er amper verschil tussen de koudemiddelen. Ontwerp van het koudemiddelcircuit, regeling en afgiftesysteem lijken een veel grotere invloed te hebben dan het koudemiddel zelf.
Dat klopt, alleen heeft R32 een 80% hogere energetisch capaciteit per m3 damp (zuiggas) dan R290. Nu is middels goed ontwerp zo gekozen dat R290 ook goed presteert. Is echter niet het betere koudemiddel zeker niet voor airco’s, de compressoren wisselaars en zuigleidjngen moeten bv (veel) groter ontworpen worden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een vraag ten aanzien van plaatsing volgens de regels en op later tijdstip 1 maanf tot 19 jaar door buren geluidsoverlast klacht geforceerd worden tot verwijdering buiten unit.(ik begreep dat dit risico er inzit.)
Is een toekenning van plaatsing niet bindend? Of móet je een geschreven vergunning hebben om dit te voorkomen?

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:48
Een geluidsberekening maakt aannemelijk dat de unit kan op die plek. Als er overlast ervaren wordt kan er een meting uitgevoerd worden. Als uit die meting blijkt dat de unit in de praktijk niet voldoet dan kan het zijn dat je moet verplaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 03-05-2026 01:35 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

marvel27 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 01:35:
Een geluidsberekening maakt aannemelijk dat de unit kan op die plek. Als er overlast ervaren wordt kan er een meting uitgevoerd worden. Als uit die meting blijkt dat de unit in de praktijk niet voldoet dan kan het zijn dat je moet verplaatsen.
Is t meteen maken van een officiele meting dan niet een betere oplossing? En is die meting dan bindend? ( * copykat zit echt niet te wachten op extra installatie kosten, schade en verbouwingskosten omdat iemand besluit op enig tijdstip dat iets (geluid) hem of haar irriteert.)
Ik laat ook een offerte maken van Valliant wat 1 vd stilste schijnt te zijn.
En is een vergunning vragen van de gemeente nog een optie om iets te definieren?
De beoogde plek is voorgevel (badkamermuursectie) boven mijn garage. Puntdak. Naast mn zijgevel is steeg, 90cm wat naast mn huis afgesloten is als in gedoogde recht van overpad) en dan achtertuin.
Naast mn garage is 3 meter brede gemeente grond. Dus als de wind " verkeerd" staat en t geluid om t hoekie waait.....
Andere plekken zijn (voor mij) niet acceptabel, als in lelijk, naast voordeur onder keuken raam en achtertuin is zelfde probleem, geen hoekje waar en voldoende ruimte is en en geen last is van t zicht en geluid.
Zijgevel zolder hoogte is eh zeer lastig te bereiken. 1 smalle steeg en 2 8m hoog.
( Dat is technisch kortste route leidingen)

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:11
copykat schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Is t meteen maken van een officiele meting dan niet een betere oplossing? En is die meting dan bindend? ( * copykat zit echt niet te wachten op extra installatie kosten, schade en verbouwingskosten omdat iemand besluit op enig tijdstip dat iets (geluid) hem of haar irriteert.)
Ik laat ook een offerte maken van Valliant wat 1 vd stilste schijnt te zijn.
En is een vergunning vragen van de gemeente nog een optie om iets te definieren?
De beoogde plek is voorgevel (badkamermuursectie) boven mijn garage. Puntdak. Naast mn zijgevel is steeg, 90cm wat naast mn huis afgesloten is als in gedoogde recht van overpad) en dan achtertuin.
Naast mn garage is 3 meter brede gemeente grond. Dus als de wind " verkeerd" staat en t geluid om t hoekie waait.....
Andere plekken zijn (voor mij) niet acceptabel, als in lelijk, naast voordeur onder keuken raam en achtertuin is zelfde probleem, geen hoekje waar en voldoende ruimte is en en geen last is van t zicht en geluid.
Zijgevel zolder hoogte is eh zeer lastig te bereiken. 1 smalle steeg en 2 8m hoog.
( Dat is technisch kortste route leidingen)
Als je zo bang bent voor gezeur, dan moet je echt je buren gaan betrekken, met iedereen praten, waar nodig meenemen om warmtepompen in real life te beluisteren. Dat is belangrijker dan het werkelijke geluid. Als je ze betrekt dan is er heel erg weinig risico.

Verder kan je niet ter plaatse meten zonder de warmtepomp neer te zetten, toch? Kortom, het is onmogelijk om vooraf een garantie te hebben. Maar als je je geluidsberekening zeer ruim neemt dan zit je natuurlijk goed!

Kortom, maak die berekening, of laat 'm maken, of maak in ieder geval een tekening, en post deze dan in je eigen topic of hier om in te schatten hoe ruim je deze moet nemen en of er nog puntjes zijn met een groot risico.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:48
Los van dat zoals @martijnst zegt je niet kan meten tot de unit er staat, zo'n meeting kost ook flink wat duiten, meerdere duizenden. Zorg gewoon dat je een geluidsberekening laat maken en dat de unit op die plek voldoet. Dan is de kans op issues erg klein. En als je helemaal zeker wil zijn betrek je vroeg in het proces je buur, en ga je desnoods ergens samen hetzelfde model wp beluisteren.

Check het airco/wp-geluidseisen topic voor meer info over hoe je de berekening kan maken.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:09
copykat schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:47:
rdoor buren geluidsoverlast klacht geforceerd worden tot verwijdering buiten unit.(ik begreep dat dit risico er inzit.)
Verwijdering is eigenlijk nooit het eerste waar je aan moet denken . problemen zijn er om opgelost te worden.
Zelfs als je aan de geluids normen voldoet op papier en in de praktijk en de meting goed zijn.
Is het "gevoel van de buren" ook belangrijk.
Dus wat je tegen komt is vrij simpel, je buur tot vriend houden en ZIJN probleem enigszins op te lossen.
Zelfs als die nog enken glas heeft of resonerende bekleding op zijn gevel .

Is het toch wel handig dat JIJ de mogelijkheid heb om de WP van een scherm of geluids kast te voorzien ( RUIMTE NODIG ).

Zoals hier achterbuur man klaagt , ziet een wit ding staan .. telegraaf zegt maakt lawaai .oplossing vrij simpel , buurman tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ-6n46O5TBH7nuHzZ_n_O1lr00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3egOgRLgWzLCG5oREt1NluIG.png?f=fotoalbum_large

Ps maak ander eigen topic met situatie schets .. WP blaast 3000m3 lucht per uur en moet die wel kwijt kunnen, WP in een tocht gat plaatsen altijd met zijn rug tegen de muur..
Dus eigen topic en schets.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:18
@X21r Ja top. Kan je unit niet meer vrij blazen. Wie verzint dit? 8)7

@copykat Ik heb een 55/6 op mijn platte dak van de hal staan. Ik hoor dat ding zelfs bij de voordeur 1 meter eronder nooit.

[ Voor 47% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2026 10:32 ]

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:18
Vraagje over een monoblock aansluiten. Ik denk eigenlijk dat mijn idee niet kan, maar ik wil het toch even hier verifiëren.

Het huidige leiding circuit begint bij de CV ketel (op zolder) en splitst zich dan over beide zijdes van het huis. Het zijn eigenlijk twee lussen waar aan beide ongeveer evenveel radiatoren op aan zitten gesloten.

Nu komt de eventuele monoblock helemaal beneden aan de andere kant van huis. En is voorgesteld om via de buiten eerst 5 meter de lucht in te gaan en dan naar binnen om het huis door te steken naar de andere kant, naar de CV ketel. Het zou eigenlijk handiger zijn om via de kruipruimte naar binnen te gaan, daar te splitsen, en dan vanaf de onderkant de twee lussen te voeden.

Maar dat vereist dan wel (denk ik) dat ik aan de bovenkant de lussen afsluit? Anders zou het warm water boven weer samen komen en naar de CV ketel de verkeerde kant op gaan. Of is dat geen probleem zolang er geen flow is vanaf de ketel? Echter, als ik het goed begrijp, heb je bij een hybride opstelling ook momenten dat zowel CV ketel als WP tegelijk aan het werk zijn toch? Of is het altijd de een of de ander?

• MotorBeast
@Blune Mijn Mono gaat gelijk naar binnen en heb door plafond laten boren zodat leidingen binnen liggen naar verdeelpunt leidingen op zolder. Gelijk binnen is minder verlies en ik heb "maar" 20 meter enkel dus totaal 40 meter liggen. Waarom hybride met een Mono? Kan makkelijk je ketel vervangen. Bij een Mono zal je ketel nooit bijspringen schat ik in. Heb je de ketel alleen voor SWW. Doodzonde. Eruit die ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2026 10:43 ]

• Blune
Hybride omdat ik het nog niet aandurf om helemaal over te gaan. Isolatie laat op sommige punten nog te wensen over. Dus hoop over een paar jaar wel helemaal over te kunnen.

Binnendoor wordt lastiger omdat het niet mogelijk is leidingen, zonder dat het heel zichtbaar wordt, naar boven te laten lopen.

Wat ik mij nog bedacht net: Zou dit kunnen als ik terugslagkleppen in het systeem plaats?

[ Voor 19% gewijzigd door Blune op 03-05-2026 10:45 ]

• X21r
MotorBeast schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:30:
@X21r Ja top. Kan je unit niet meer vrij blazen. Wie verzint dit? 8)7
Vrij blazen ..behoorlijk.
Heb je die standaard wind kappen al gezien die hebben een opening van 2 a 5 cm is nog minder.
Die wind kappen zijn om fatsoenlijk de defrost te kunnen doen bij tegen wind op een hoog dak.
En ja .. welke oplossing heb jij dan in gedachte ? :)

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

copykat schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:47:
Ik heb een vraag ten aanzien van plaatsing volgens de regels en op later tijdstip 1 maanf tot 19 jaar door buren geluidsoverlast klacht geforceerd worden tot verwijdering buiten unit.(ik begreep dat dit risico er inzit.)
Is een toekenning van plaatsing niet bindend? Of móet je een geschreven vergunning hebben om dit te voorkomen?
Hier al jaren 1 unit in eigen tuin en 1 unit op balkon voorzijde huis.
De units (en zeker de kwaliteitsmerken over het algemeen) hoor je amper. In de tuin staat hij bij de keukendeur en meestal merk je aan de luchtstroom dat hij draait maar als je luister hoor je hooguit een zachte zoem. Die op het balkon voor hoor je eigenlijk nooit.
Buren hebben hun unit aan zijkant huis 2e verdieping hangen, deze hoor je totaal niet.

Buurvrouw had ooit een oude brakke unit hangen die je wel goed hoorde, als hij aan ging was de vaste opmerking van ons “de buurvrouw stijgt weer op”. Maar die is later door een goede unit vervangen en sindsdien ook niet meer gehoord.

Tip: probeer (via bv kennissen of installateur) ergens te luisteren wat een vergelijkbare unit voor geluid produceert zodat je een goed oordeel kan vellen.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• MotorBeast
Blune schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:43:
Hybride omdat ik het nog niet aandurf om helemaal over te gaan. Isolatie laat op sommige punten nog te wensen over. Dus hoop over een paar jaar wel helemaal over te kunnen.

Binnendoor wordt lastiger omdat het niet mogelijk is leidingen, zonder dat het heel zichtbaar wordt, naar boven te laten lopen.

Wat ik mij nog bedacht net: Zou dit kunnen als ik terugslagkleppen in het systeem plaats?
Is geen kwestie van isolatie. Kwestie van maximale benodigde aanvoer en afgiftevermogen. Isolatie is last resort. Als je nu hybride doet krijg je een totaal andere manier van aansluiten en ben je over een paar jaar weer bakken met geld kwijt om alsnog een boiler te plaatsen en leidingen weer te verleggen en driewegklep etc te plaatsen. Een mono kan als het moet zelfs 60/70 graden aanvoer maken. Ik zie het probleem niet. Ik zou eens beginnen met je goed in te lezen. Gelijk FE is goedkoper en versnelt je tvt. Leidingen binnen koofje erom heen eventueel en netjes afwerken. Je moet wat.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2026 11:03 ]

• MotorBeast
X21r schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Vrij blazen ..behoorlijk.
Heb je die standaard wind kappen al gezien die hebben een opening van 2 a 5 cm is nog minder.
Die wind kappen zijn om fatsoenlijk de defrost te kunnen doen bij tegen wind op een hoog dak.
En ja .. welke oplossing heb jij dan in gedachte ? :)
Niets er omheen of voor en gewoon zorgen dat je een fatsoenlijke plek hebt. Al die ombouwen gaan ten koste van je rendement en de echte goede kosten klauwen met geld. En zeker niet zo'n plaat er voor. Een unit moet vrij uit kunnen blazen. Zie de installatiehandleidingen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2026 11:01 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021

@Blune
Onze woning is ook maar matig geïsoleerd, stand van 1990. Gasverbruik was destijds 2500-3000m3 (huis is 950m3).
Alleen het glas (70m2) vervangen door HR++, verder geen maatregelen kunnen nemen (te ingrijpend en erg duur).
All electric monobloc geinstalleerd, ik had net als jij kort na de CV ketel ok een splitsing, een circuit voor beneden, het andere voor boven. Waar mogelijk in de kruipruimte de leidingen door minimaal 22 mm vervangen, tot vlak voor de radiatoren. Onder de radiatoren overal fans van Heatfan, dat geeft een flinke vermogens verbetering. Bij 2C buitentemperatuur maakt de WP water van 35-36 graden. Bij -7 net boven de 40 graden.
Onze WP is 11.2 kW bij -7 en heeft het nu twee winters prima gedaan.
Het comfort in huis is vanwege de stooktactiek met WP veel beter geworden, altijd netjes warm water.
Jaarverbruik 5500 kWh, min of meer volgens de regel 2 maal het gasverbruik. Met mijn dynamisch contract kost ons dat meer dan 2000€ minder dan gas (nog afgezien van de vaste aansluiting gerelateerde kosten).
Ben het dus met @MotorBeast eens.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• mr_evil08

Via de buitengevel, dan maak je een nep regenpijp bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2026 12:06 ]

• MotorBeast
@EVfan en @Blune Het is helaas schering en inslag dat installateurs gewoon maar gemakshalve hybride plaatsen terwijl de meeste woningen gewoon FE kunnen. Ik heb me eerst goed ingelezen destijds hier op Tweakers. Heb daarna 7 (!!!) installateurs de deur gewezen omdat ze allemaal zeiden dat met radiatoren FE nooit kan en ik zeker wist dat het makkelijk kon. Ik draai hier nu 2 winters FE en heb zelfs de BUH nog nooit gebruikt en die staat zelfs uit. De goede installateurs zijn helaas moeilijk te vinden met echt veel kennis. Zelfs de installateur die hier heeft geplaatst gelooft mijn lage stooklijn niet en zegt dat dit niet kan en had de stooklijn veel te hoog gezet. Volgens hem kan ik nooit met een max van 45 graden stoken bij vorst. Ik weet beter na jaren meten van de aanvoer van de HR Ketel. Gelukkig zijn wij Tweakers eigenwijs.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Via de buitengevel, dan maak je een nep regenpijp bijvoorbeeld.
Ik zou met een Mono niet doen met grote lengtes. Verlies in je aanvoer en retour zit dan buiten. Ik heb bewust dat verlies binnen wat dan geen verlies is want binnen de schil. Alleen als het echt niet anders kan.

• Blune
Ben mij druk aan het inlezen, maar heb zeker nog veel te leren. Dus ik laat me ook graag informeren.

Wat betreft het isoleren, dat lijkt mij altijd nuttig. Energie die niet verloren gaat, hoeft er ook niet in. Ook al is een WP heel zuinig, dan nog is vanuit duurzaamheidsoogpunt goed om te isoleren.

Naast het isoleren wil ik ook nog het afgiftesysteem aanpakken. Diverse plaatradiatoren vervangen door T33's.

Het SWW gaat momenteel al met een warmtepompboiler. Dus mijn oplossing, het aansluiten op de lussen aan de onderkant van het huis, is er juist op gericht om later makkelijk over te kunnen. Als ik straks de CV er uitgooi, dan hoef ik alleen maar de lussen aan de bovenkant te sluiten. Het leidingwerk vanaf de WP is dan nu al geregeld.

Wat ik jullie eigenlijk hoor zeggen, neem een WP met voldoende vermogen en dan komt het wel goed met die winters. Maar neem ik dan niet juist het risico om te overdimensioneren? Met een pendelende WP tot gevolg? Of maakt dat niet uit zolang die maar genoeg kan terug moduleren?

Met de koevlaasformule kom ik uit op een vermogen van 7,3kW. Dat zit (correct me if I'm wrong), als ik naar de 8KW zou gaan, net een beetje op het kantelgebied van een 3fase aansluiting nodig ja/nee. Dat maakt voor de investering wel uit natuurlijk. Zeker als ik in de toekomst met minder uit blijk te kunnen.

Dus daarom was het idee een (All Electric Ready) monoblock, als ik hem zo zou kunnen aansluiten.

• MotorBeast
@Blune Ik denk dat je met een 75/6 (1 fase) van Vaillant spekkoper bent en je ketel er gewoon uit kan. Zet er eventueel een BUH naast voor als echt de horrorwinter nog ooit komt en klaar ben je. De nieuwe moduleren ver terug dus als je fors gaat isoleren en je afgifte gaat verbeteren heb je ook geen pendeldrama. Ik stook boven zelfs met T10 radiatoren. Beneden T33 en T22.

NB; Koevlaas is inclusief SWW. Dus die 7 is waarschijnlijk teveel. Maak hier een berekening: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Wellicht kan je dan met een 55/6 wegkomen.

[ Voor 55% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2026 13:08 ]

• EVfan
MotorBeast schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:01:
@Blune Ik denk dat je met een 75/6 (1 fase) van Vaillant spekkoper bent en je ketel er gewoon uit kan. Zet er eventueel een BUH naast voor als echt de horrorwinter nog ooit komt en klaar ben je. De nieuwe moduleren ver terug dus als je fors gaat isoleren en je afgifte gaat verbeteren heb je ook geen pendeldrama. Ik stook boven zelfs met T10 radiatoren. Beneden T33 en T22.

NB; Koevlaas is inclusief SWW. Dus die 7 is waarschijnlijk teveel. Maak hier een berekening: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Wellicht kan je dan met een 55/6 wegkomen.
@MotorBeast @Blune
Wat de berekening van benodigd vermogen betreft: houd rekening met defrost, die wel 25% van de beschikbare verwarmingstijd kunnen kosten, en houd rekening met de regio.
Ik zit in Twente, wel een ander verhaal dan West Brabant of Zeeland. Juist omdat de nieuwere WP’s goed naar lager vermogen kunnen schakelen is een wat groter maximaal vermogen geen ramp, eerder tijdens de vochtigste dagen in de winter een zegen.
Ik zou zo ie zo een 3 fase WP aanbevelen. Dat geeft meer speelruimte als je later nog andere grootverbruikers hebt. Zoals een EV.

[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 03-05-2026 13:18 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• MotorBeast
@EVfan Je kan Vaillant zowel 1 fase als 3 fase aansluiten. Tot de 75/6. Daarboven moet 3 fase.
MotorBeast schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:21:
@EVfan Je kan Vaillant zowel 1 fase als 3 fase aansluiten. Tot de 75/6. Daarboven moet 3 fase.
@EVfan doelt op een echte 3-fase WP, dus met een 3-fasen compressor. De Vaillant die jij bedoelt hebben een 1-fase compressor, waarbij je dan hooguit de BUH op een andere fase aan kunt sluiten. Maar dat is heel iets anders.
Voor zover ik weet is er maar één merk die in de klasse 7 à 8 kW warmtepompen een echt 3-fase-model aanbiedt, en dat is Mitsubishi Electric, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Je komt dan uit bij het R32-model PUZ-SWM80YAA, die een max vermogen van 7.6 kW heeft bij A-10W35.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:24
MotorBeast schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:06:
@EVfan en @Blune Het is helaas schering en inslag dat installateurs gewoon maar gemakshalve hybride plaatsen terwijl de meeste woningen gewoon FE kunnen. Ik heb me eerst goed ingelezen destijds hier op Tweakers. Heb daarna 7 (!!!) installateurs de deur gewezen omdat ze allemaal zeiden dat met radiatoren FE nooit kan en ik zeker wist dat het makkelijk kon. Ik draai hier nu 2 winters FE en heb zelfs de BUH nog nooit gebruikt en die staat zelfs uit. De goede installateurs zijn helaas moeilijk te vinden met echt veel kennis. Zelfs de installateur die hier heeft geplaatst gelooft mijn lage stooklijn niet en zegt dat dit niet kan en had de stooklijn veel te hoog gezet. Volgens hem kan ik nooit met een max van 45 graden stoken bij vorst. Ik weet beter na jaren meten van de aanvoer van de HR Ketel. Gelukkig zijn wij Tweakers eigenwijs.
Ik heb vergelijkbare ervaringen en zonder significante vloerverwarming draaien we nu ook op een stooklijn van 45C bij -5. Ben na 1 seizoen op de zwakste plekken 2 fancoils aan het aansluiten om de stooklijn volgend seizoen op 38C te krijgen. Op een na zei iedere installateur dat het niet kan, en volgens de radiator regeltjes hebben we 2x meer afgifte nodig.

• MotorBeast
Andrehj schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:58:
[...]

@EVfan doelt op een echte 3-fase WP, dus met een 3-fasen compressor. De Vaillant die jij bedoelt hebben een 1-fase compressor, waarbij je dan hooguit de BUH op een andere fase aan kunt sluiten. Maar dat is heel iets anders.
Voor zover ik weet is er maar één merk die in de klasse 7 à 8 kW warmtepompen een echt 3-fase-model aanbiedt, en dat is Mitsubishi Electric, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Je komt dan uit bij het R32-model PUZ-SWM80YAA, die een max vermogen van 7.6 kW heeft bij A-10W35.
Ja okee maar waarom zou een 1 fase machine niet op een 3 fase kast kunnen? Volgens mij toch geen probleem. Ja je verdeelt dan het vermogen niet over 3 fase maar dat is toch ook niet nodig? Mijn 55/6 trekt max zo'n 2800W.
MotorBeast schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:27:
Ja okee maar waarom zou een 1 fase machine niet op een 3 fase kast kunnen? Volgens mij toch geen probleem. Ja je verdeelt dan het vermogen niet over 3 fase maar dat is toch ook niet nodig? Mijn 55/6 trekt max zo'n 2800W.
De meeste 1-fase warmtepompen (mits afzekerwaarde niet meer dan 20 A) kun je inderdaad prima op een 3 x 25 A hoofdaansluiting aansluiten, als je maar goed rekening houdt met de andere verbruikers op die fase.
Maar het wordt potentieel wel problematisch als je ook een EV hebt.
2800 W = 12 A. Als je een auto snel wilt kunnen laden (op 11 kW, of wellicht met een 22 kW lader nog wel wat sneller), dan heb je dus gedurende lange tijd al een stroom van 12 A op 1 fase (plus nog evt andere verbruikers). Dan is er nog hooguit 13 A voor de lader beschikbaar, waardoor de load-balancing daarvan de laadstroom op alle fasen begrenst op 13 A, wat het vermogen begrenst op ca 9 kW.
Met een echte 3-fasen WP wordt die 12 A verdeeld over drie fasen, dus 4 A per fase. Pak daarbij nog wat basislast van 1 A, en je hebt nog steeds 20 A voor het laden van je EV('s) beschikbaar. Je kunt dan dus zeker anderhalf maal zo snel laden.
Grote (langdurige) verbruikers op 3-fasen aansluiten heeft echt voordelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2026 15:53 ]

• MotorBeast
@Andrehj Weer wat geleerd. Tnkx.

Is het sowieso overigens niet slimmer na 2027 langzamer te laden overdag als dat kan om dan zonnestroom max op te slurpen? En in de avond ook om netbelasting te verminderen? Als ik jou goed begrijp is het sowieso blijkbaar moeilijk 3 fase machines te vinden en dan vang je 2 vliegen in 1 klap. Meer keuze WP's en max opslurpen zonnestroom.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:54:

Is het sowieso overigens niet slimmer na 2027 langzamer te laden overdag als dat kan om dan zonnestroom max op te slurpen? En in de avond ook om netbelasting te verminderen? Als ik jou goed begrijp is het sowieso blijkbaar moeilijk 3 fase machines te vinden en dan vang je 2 vliegen in 1 klap. Meer keuze WP's en max opslurpen zonnestroom.
Mijn laadpaal houdt al rekening met zonnestroom. Dat werkt best goed.
Op hele zonnige dagen vallen enkele pv panelen uit , maar door direct op zonnestroom te laden gaat het voltage naar beneden. Dus panelen die anders uitvallen leveren dan aan de auto.
Als de zon ondergaat dan stopt ie met laden en gaat de volgende dag weer verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2026 17:45 ]

offtopic:
Dat lukt alleen in de zomer, en dan gebruik je de WP niet of nauwelijks. Dit speelt alleen in de winter, en dan doet je PV maar weinig.

• X21r
Zoals @Andrehj al zei .. met een 3 fase aansluiting moet je het lieft een 3 fase WP hebben.
De nieuwe bewoners die net een huis kopen en goed gaan verbouwen nemen natuurlijk een 3 fase aansluiting.
En natuurlijk een goed uitgeruste keuken met ...oven en oven magnetron, 9kW kookplaat. etc
Je begrijpt dat een 1 fase Wp dan de boel gevaarlijk maakt..
Maar ook de oven en magnetron zijn 1 fase..( nog veel gevaarlijker..)
En natuurlijk nog een extra oventje er bij..( ja ze vragen er om...)

Zeker als er met kerst een maaltijd voor de gehele familie gemaakt word en de hoofd stoppen vliegen er uit.
Het scenario daar na kan je zelf wel bedenken ...

Oplossing is natuurlijk de 1 fase Wp uitlaten schakelen zodra "die" fase te zwaar word belast.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Nou ja,
Een 3f wp heeft niet vaak een laag minimum vermogen. Dus handig over de fases verdelen (1f autolaadpaal op een andere fase) is ook een prima optie. en 9A x3=27A laden gaat ook best snel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hangt toch echt van je situatie af. Een 3F WP was voor mij onpraktischer dan een 1F WP op mijn 3x25A aansluiting. Ik heb slechts één fase over waarbij ik gegarandeerd het (min/max) vermogen van WP vrij heb zonder dat ik ruzie krijg met vrouwlief :) Eén van mijn fases zit echt vol en kan niks meer bij op zonder reëel risico dat de automaten van de netbeheerder afgaan. Twee fases hebben nog ruimte, waarvan één fase ten alle tijde gegarandeerd voldoende ruimte heeft voor de WP.

De fases herindelen zodat er altijd pakweg 4A beschikbaar is op iedere fase was een vrijwel onmogelijke opgave. Wat dat betreft is het jammer dat er erg weinig apparaten zijn die rekening houden met het beschikbare vermogen.

De laadpaal voor mijn EV schaalt automatisch mee met het verbruik/opwek van mijn woning (CT klemmen) en kan zelf automatisch schakelen tussen 3F en 1F laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Caayn op 03-05-2026 19:49 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-05 22:16
Blune schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:34:
Vraagje over een monoblock aansluiten. Ik denk eigenlijk dat mijn idee niet kan, maar ik wil het toch even hier verifiëren.

Het huidige leiding circuit begint bij de CV ketel (op zolder) en splitst zich dan over beide zijdes van het huis. Het zijn eigenlijk twee lussen waar aan beide ongeveer evenveel radiatoren op aan zitten gesloten.

Nu komt de eventuele monoblock helemaal beneden aan de andere kant van huis. En is voorgesteld om via de buiten eerst 5 meter de lucht in te gaan en dan naar binnen om het huis door te steken naar de andere kant, naar de CV ketel. Het zou eigenlijk handiger zijn om via de kruipruimte naar binnen te gaan, daar te splitsen, en dan vanaf de onderkant de twee lussen te voeden.

Maar dat vereist dan wel (denk ik) dat ik aan de bovenkant de lussen afsluit? Anders zou het warm water boven weer samen komen en naar de CV ketel de verkeerde kant op gaan. Of is dat geen probleem zolang er geen flow is vanaf de ketel? Echter, als ik het goed begrijp, heb je bij een hybride opstelling ook momenten dat zowel CV ketel als WP tegelijk aan het werk zijn toch? Of is het altijd de een of de ander?
Ik zou - althans voor je cv - direct voor full electric gaan. Kost niet meer (grotere warmtepomp=meer subsidie). Je ketel kun je laten hangen voor warm water.

Als je CV boven splitst, en de belangrijkste van de twee takken (huiskamer) is op de begane grond bereikbaar (vloerverwarming-verdeler) dan is het vaak het beste om daar naartoe te gaan de de oude aanvoerbuis in omgekeerde richting te gebruiken. Voordeel is dat je je grootste verbruiker met een korte lekker dikke buis voedt..

Het enige probleem is dan je boiler, als je full electric wilt. Immers, dat aanvoerpunt zit ook op zolder èn dat is vaak de beste plek om zoín vat kwijt te raken. Sommigen kiezen voor een losse warmtepomp-boiler.

[ Voor 4% gewijzigd door tonwes99 op 03-05-2026 20:17 ]

• Kameelstok

Hangt er sterk vanaf of je een dynamisch contract hebt, of je zonnepanelen in de buurt komen van het minimum vermogen van de paal en wat de nettarieven zijn.

Ik ben wel benieuwd wat de mening is ten aanzien van het vermogen van warmtepompen gegeven een mogelijke overgang naar variabele nettarieven.

Nu draai ik "rustig" zoveel mogelijk laag vermogen. Straks wordt het misschien financieel veel interessanter om op goedkope momenten het huis extra op te warmen. Een warmtepomp die uitgelegd is op -7 heeft niet zoveel restcapaciteit. Zeker niet als je rekening houdt met de defrost bij de vele vochtige dagen rond de nul...

Met andere woorden, is een beetje extra capaciteit niet fijn straks?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
@Kameelstok Ook dat hangt heel erg van je persoonlijke situatie af. Mijn huis koelt te snel af om te kunnen sturen op stroomprijzen. Uitgesteld verwarmen heeft direct invloed op het comfort. Heb je alleen vloerverwarming en goede isolatie dan kan je op die manier wel besparen zonder dat je dit fysiek voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 04-05-2026 10:56 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MotorBeast
RTL Z doet ook mee aan de discussie hier: https://www.rtl.nl/nieuws...andaard-stroomaansluiting

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nuance is wel een beetje dat veel elektrische auto's slechts op 3,6 kW laden op 1 fase. Dan duurt het ineens dik 22 uur voor je 80 kWh auto vol is. Dat is wel heel erg lang. Volgens mij kan vrijwel geen enkele elektrische auto op 32A op 1 fase laden (uitzonderingen zoals de Renault Zoë daargelaten).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Nuance is wel een beetje dat veel elektrische auto's slechts op 3,6 kW laden op 1 fase. Dan duurt het ineens dik 22 uur voor je 80 kWh auto vol is. Dat is wel heel erg lang. Volgens mij kan vrijwel geen enkele elektrische auto op 32A op 1 fase laden (uitzonderingen zoals de Renault Zoë daargelaten).
Je zou wel een kookgroep kunnen plaatsen voor 2x16A, dat kunnen de meeste EV's wel handelen. En er zijn meer 22/17kW boordladers hoor, o.a. oudere Tesla's, Renault, Polestar, Mercedes/Smart, Zeekr.

All-electric.

• Kameelstok
RichieB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:05:
@Kameelstok Ook dat hangt heel erg van je persoonlijke situatie af. Mijn huis koelt te snel af om te kunnen sturen op stroomprijzen. Uitgesteld verwarmen heeft direct invloed op het comfort. Heb je alleen vloerverwarming en goed isolatie dan kan je op die manier wel besparen zonder dat je dit fysiek voelt.
Eens, ik verlies ongeveer 2 graden in 24 uur bij temperaturen onder 0 dus de dure uurtjes (1700-22:00) red ik wel. Zeker als er tijdens die uren ook gekookt wordt (doet stiekem ook best veel).

• MotorBeast
Het is wel een hot item: https://www.vakbladwarmte...g-voor-hybride-warmtepomp Leest heel Nederland mee hier? :D

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hybride is niet eens persé nodig, hoewel het natuurlijk wel lekker makkelijk is...
Ik ben ook gasloos met een 1x35A aansluiting. Dat gaat nu al bijna drie jaar prima, ik moet alleen niet de ouderwetsche condensdroger aan gaan zetten op een vorstdag als de oven en kookplaat ook aan staan :)

Hier stond een dode link.

• MotorBeast
strandbal schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Hybride is niet eens persé nodig, hoewel het natuurlijk wel lekker makkelijk is...
Ik ben ook gasloos met een 1x35A aansluiting. Dat gaat nu al bijna drie jaar prima, ik moet alleen niet de ouderwetsche condensdroger aan gaan zetten op een vorstdag als de oven en kookplaat ook aan staan :)
Net een hele discussie over gevoerd. Hier is sowieso de anti hybride brigade actief. ;)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Veel 3f BEVs laden 25A op 1fase
Zie EV-database (bv tesla m3, Kia/Hyundai)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:45

PeteSplit

ik weet het niet

Jammer dat in het artikel ook weer "fouten" staan.

Een 3X25A aansluiting is 3x 230 V en geen 400 V,
daarvoor moet in de groepenkast een speciale 400 V aansluiting gemaakt worden

Een 'verzwaring' van 1x 25A naar 3x 25A is voor de netbeheerkosten hetzelfde tarief (ca. 475 euro)
Een echte verzwaring naar bijvoorbeeld 3x 35 A is wel duurder (ca. 1970 euro)

Ik zag vorige week bij de negatieve dynamische oprijzen, dat de L/L verwarming, boiler en batterij bij mij samen op de zelfde fase zitten en er 12 A totaal aan stroom liep. :+
De L/W verwarming gebruik ik dan niet, omdat ik die minder goed kan sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 04-05-2026 12:39 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:28
PeteSplit schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:29:
[...]
Ik zag vorige week bij de negatieve dynamische oprijzen, dat de L/L verwarming, boiler en batterij bij mij samen op de zelfde fase zitten en er 12 A totaal aan stroom liep. :+
De L/W verwarming gebruik ik dan niet, omdat ik die minder goed kan sturen.
Inderdaad, de opmerking met 3 fase kun je alles tegelijk aanzetten kent helaas ook zijn beperkingen...
Ja je hebt meer beschikbaar, maar in hoeveel woningen zijn de fases echt goed verdeeld zodat dit zonder nadenken mogelijk is?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:45

PeteSplit

ik weet het niet

AudioHome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Inderdaad, de opmerking met 3 fase kun je alles tegelijk aanzetten kent helaas ook zijn beperkingen...
Ja je hebt meer beschikbaar, maar in hoeveel woningen zijn de fases echt goed verdeeld zodat dit zonder nadenken mogelijk is?
Bij mij is het wel allemaal verdeeld, maar kun je niet 'alles' tegelijk aan zetten en soms zitten net drie apparaten die je aanzet op dezelfde fase. Dus nadenken moet je wel, wat ik ook doe sinds ik zonnepanelen heb (de omvormer is het enige 3 fase apparaat dat ik heb) en de gebruikers niet meer tegelijk aanzet, maar na elkaar aanzet, om zo veel mogelijk van de zonnestroom te gebruiken. Alleen de L/W warmtepomp draait eigenlijk continue, als het kouder is.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:02
MotorBeast schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Net een hele discussie over gevoerd. Hier is sowieso de anti hybride brigade actief. ;)
Anti hybride, of vooral ervarings deskundige met full electric wonen in dit topic. ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:11
Half Nederland komt einde middag thuis: zet de auto aan de lader, gaat koken (kookplaat + oven), wasmachine/droger aan en vaatwasser aan.
En dan is mijn FE-warmtepomp die de hele dag al rustig op 400W-600W draait het grote probleem. Het is niet eerlijk ;(

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Pagina: 1 ... 264 ... 267 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)