Installatie Hybride WP in combinatie met Houtkachel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marwijn
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 29-04 22:55
Beste Tweakers,

Ik heb besloten binnenkort een WP te gaan plaatsen en ik ben erg benieuwd naar jullie ideeen of ik dit goed aanpak.
Historisch gasverbruik:
Dat schommelt nogal, sommige winters hebben we de kachel veel aan, die stookt dan onze buffer vol en dan gebruiken we weining gas. Zonder de kachel komen we ongeveer rond de 1800 m3/jaar uit.
Afgiftesysteem:
- Beneden: 100 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH (denk ik), verdeelt over 8 groepen. Daarvan staan de 7 grote groepen groepen altijd helemaal open. 1 kleine groep is wat geknepen om het in balans te houden.
- Boven
* badkamer : Radiator met in de retour vloerverwarming, die we graag warm hebben.
* 4 Slaapkamer radiatoren die groot zijn uitgevoerd, maar eigenlijk altijd dicht staan.
SWW:
Verbruik onbekend, maar er wordt veel gedoucht en ook het bad wordt gebruikt. Het zou mooi zijn als we dat (gedeeltelijk) via een WP kunnen doen.
Warmtepompvoorkeur:
De keuze hiervoor is al gevallen op een Atlantic Aurea, die ik via marktplaats heb gekocht. De focus bij de gehele installatie is vooral op de kosten.
Wie gaat het installeren?
Ga ik zelf doen. Hierbij verwacht ik ook de controlbox te gaan aanpassen zoals hier vaker beschreven.
Huidge situatie
Op dit moment is er een CV boven en een houtkachel beneden. De houtkachel pompt het hete water in een 1000L buffer. Deze buffer staat in de retour van de CV. Bij warmtevraag gaat de CV draaien, maar de brander blijft uit, omdat de retour temperatuur hoog is.
De buffer heeft ook een vat erin voor SWW.
Er is een verdeler met pomp die het water van CV terugmengt naar een temperatuur die geschikt is voor de VV. Van boven naar beneden liggen 20mm meerlaags buizen. Wat krap, maar het gaat me erg veel moeite kosten dat te veranderen.
De warmtepomp kan buiten op de grond komen staan. Ik verwacht dat de leidingen ongeveer 2x9m zullen zijn. Alternatief zou zijn op een plat (houten) dak. Dan kunnen de leidingen een stuk korter, maar dat zie ik niet zitten ivm resonatie problemen.
Plannen
Ik hoop dat de ervaren tweakers hierop willen schieten of dit gaat werken.
Ik wil de CV en Houtkachel en Vloerverwarming parallel gaan aansluiten op de buffer via een bypass ventiel. Zo hoop ik dat de buffer niet opgeward wordt als er (voldoende) groepen openstaan. Via een pomp gaat het water naar de vloerverwarming waarbij ik koud water bijmeng om te voorkomen dat mijn vloer stuk gaat.
De Warmtepomp sluit ik daarnaast ook direct aan op mijn VV-verdeler om een maximale COP te halen, zonder bijmenging van koud water.
Om dit mogelijk te maken wil ik de pomp van de verdeler er tussen uit halen, de aansluiting bovenop afdoppen en het water in de VV-verdeler invoeren waar de pomp zat.
Het SWW kan in het vat in de buffer worden verwarmt en indien nodig worden na verwarmt door de CV. 1x per week stook ik de temperatuur in de bovenkant van de buffer op naar 60 graden. Tot circa 45-50 graden wil ik dit doen met de WP, daarboven met de CV.
De leiding van de WP naar de VV wil ik uitvoeren van 26mm meerlaagsbuis. 32mm zou misschien beter zijn maar als het niet nodig is, dan werk ik liever niet met een heel erg stugge buis, want ik heb geen materialen om die te buigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQr0qIS7A-RPBUAND0jEzSU4Y3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OBuzatb0QQ7FUczXl76kDHdS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VtlQjHRL0Ucynr1iL679a0_HaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zm6YreoSeqW1FGiF9dpbvvou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY-478VRaD5SuRHqT2H-uEeyImc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWGaGfQRbB7IYpNZyJtL3Q75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG9Db-dL-o0F9xD3TF7ZRnIy6gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N375lSHguvQ27P0UZAMAw2F4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhBfB8s-bPgAq6I5igSxcEW-1SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4ACs0fJHaeKrh95v6TmK96r.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door marwijn op 28-04-2026 14:36 ]

Alle reacties

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt een duikfles in de tuin liggen?

• marwijn
Ja die ligt er nog, die is niet meer veilig. Ik wil er nog een bbq van maken.
Maar dat is ongeveer waar de WP moet gaan komen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
20mm meerlagenbuis is te dun voor de flow van je aurea. Dat ding heeft 3/4" koppelingen waar 25 of 26mm buis bij past, met die diameter heb je al stromingsgeluiden, met 20mm heb je dat nog een stuk meer. Op lage vermogens zal 20mm nog wel lukken, maar zodra je dat ding 1200W uit het net laat trekken gaat je deltaT oplopen wat de regeling van de buitenunit in de war stuurt.

Ik ga die van mij binnenkort verplaatsen en ook een boilervat met driewegklep toevoegen, ik doe daarbij een upgrade naar 32mm meerlagenbuis.

Edit: volgens de handleiding van de Aurea heb je 20mm binnendiameter nodig. Dunwandig staal zit daar met 19.6mm net onder, 20mm meerlagenbuis zit daar zonder koppelingen al 4mm onder. Zodra je er een koppeling induwt houd je een rietje over.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 28-04-2026 12:26 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 20:21
Heb je al een WP gekocht maar nog geen advies ingewonnen... Dat is een riskante volgorde!
Kun je een link met specs van je WP in de openingspost zetten?

Full electric doe je met 1.800 m3 verbruik met een 10kW.

Jij krijgt met 26mm MLB problemen.

Overigens moet je buiten door de grond een geïsoleerde grondleiding gebruiken (bijv. Terrendis) en dan is het prijsverschil tussen een 2x32mm verwaarloosbaar met kleiner.

Zeer gecompliceerd allemaal. Maak het makkelijk voor jezelf. Ga full electric met een boilervat van 300L voor SWW. Vloerverwarming heb je genoeg basisafgifte. Ook ga je 24h verwarmen ipv naar behoefte. De houtkachel laat je staan en daar verwarm je lekker je woonkamer mee als je er zin in hebt.

Nog wat info:
Buffervat is een vat met CV water, parallel of in serie met je verwarmingscircuit.

Boilervat is een SWW vat voor douche, etc, met spiraal indirect verwarmd middels WP. Middels een driewegklep gaat het CV water door je spiraal in de boiler.

Wil jij je buffervat je SWW laten maken spreek je over een hygiëne boiler, maar daar zit een nadeel aan dat je die altijd op een hogere temperatuur moet houden voor als er warmwater behoefte is.

Welke isolatiemaatregelen ga je nog ondernemen?

Goed bedoeld: wellicht ben je te snel gaan ontwerpen met een oplossing in je hoofd, terwijl je de mogelijke oplossingen nog niet allemaal hebt gekeken en niet alle variabelen in kaart hebt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• marwijn
_JGC_ en GudZ, bedankt voor de snelle reacties en JGC alvast bedankt voor de software die je hebt geschreven voor de Aurea.

Het doel is om met een heel beperkt budget (1500-2000 euro), een flinke hap uit het gasverbruik te halen. Full electric is super mooi, maar daarvoor moet het budget flink omhoog.

Ik voorzie op dit moment een 26mm meerlaagsbuis van de WP naar de Vloerverwarming. Naar boven (radiatoren + een klein stuk vloerverwarming in de badkamer) ligt er al 20mm meerlaagsbuis. Het gaat een hele klus worden om die te vervangen. Dus dat stel ik graag uit. De CV kan bijspringen als het nodig is om het boven warm te krijgen, dat werkt nu ook.
Ik zou graag naar 32mm gaan maar ik zie erg op tegen het werken met zo een stugge buis. Dus vandaar de keus voor 26mm icm schroefkoppeling om het drukverlies zo beperkt te houden. De buis gaat door de schuur heen, hij gaat dus niet de grond in. Als het niet gaat werken, dan zal ik alleen wel moeten.

Het buffervat dat ik heb staan, heeft in de buffer met CV water een vat zitten voor sanitair water. Dat is een stuk minder effectief als een aparte SWW boiler, maar wel wat ik nu al heb staan en zonder extra kosten kan gebruiken. Als het water niet voldoende warm is, dan kan de CV naverwarming doen. Het leidingwerk daarvoor zit er al. Het buffervat blijf ik nodig houden voor de houtkachel die op de CV is aangesloten. De kachel moet worden aangesloten op de CV, ik zal dus iets moeten met dat water, of ook een andere kachel kopen.

Wat betreft andere isolatie maatregelen, overall zit al HR++ glas in. De spouwmuur isolatie zou beter kunnen, er zit nu wel isolatie in maar die is niet geweldig. Ik ben een beetje huiverig ervoor, de technieken worden telkens beter, maar ik moet er niet aan denken dat dat spul gaat verzakken. De zolder wil ik ook nog isolereren, ook al weet ik niet hoeveel warmte ik verlies door de betonvloer.

Ik voeg zo even de specificaties toe van de aurea warmtepomp aan de start post.

Dit project is zeker spontaan gestart en niet geheel gericht om het zo goed mogelijk te krijgen. Wel om het voldoende/goed te krijgen met een beperkt budget.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
GudZ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:28:
Overigens moet je buiten door de grond een geïsoleerde grondleiding gebruiken (bijv. Terrendis) en dan is het prijsverschil tussen een 2x32mm verwaarloosbaar met kleiner.
Zou zelf niet voor een gecombineerde grondleiding gaan omdat er weinig isolatie tussen de leidingen zelf zit waardoor je retour opgewarmd wordt door aanvoer(= WP wordt minder efficiënt)

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
marwijn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:32:
_JGC_ en GudZ, bedankt voor de snelle reacties en JGC alvast bedankt voor de software die je hebt geschreven voor de Aurea.

Het doel is om met een heel beperkt budget (1500-2000 euro), een flinke hap uit het gasverbruik te halen. Full electric is super mooi, maar daarvoor moet het budget flink omhoog.

Ik voorzie op dit moment een 26mm meerlaagsbuis van de WP naar de Vloerverwarming. Naar boven (radiatoren + een klein stuk vloerverwarming in de badkamer) ligt er al 20mm meerlaagsbuis. Het gaat een hele klus worden om die te vervangen. Dus dat stel ik graag uit. De CV kan bijspringen als het nodig is om het boven warm te krijgen, dat werkt nu ook.
Ik zou graag naar 32mm gaan maar ik zie erg op tegen het werken met zo een stugge buis. Dus vandaar de keus voor 26mm icm schroefkoppeling om het drukverlies zo beperkt te houden. De buis gaat door de schuur heen, hij gaat dus niet de grond in. Als het niet gaat werken, dan zal ik alleen wel moeten.

Het buffervat dat ik heb staan, heeft in de buffer met CV water een vat zitten voor sanitair water. Dat is een stuk minder effectief als een aparte SWW boiler, maar wel wat ik nu al heb staan en zonder extra kosten kan gebruiken. Als het water niet voldoende warm is, dan kan de CV naverwarming doen. Het leidingwerk daarvoor zit er al. Het buffervat blijf ik nodig houden voor de houtkachel die op de CV is aangesloten. De kachel moet worden aangesloten op de CV, ik zal dus iets moeten met dat water, of ook een andere kachel kopen.

Wat betreft andere isolatie maatregelen, overall zit al HR++ glas in. De spouwmuur isolatie zou beter kunnen, er zit nu wel isolatie in maar die is niet geweldig. Ik ben een beetje huiverig ervoor, de technieken worden telkens beter, maar ik moet er niet aan denken dat dat spul gaat verzakken. De zolder wil ik ook nog isolereren, ook al weet ik niet hoeveel warmte ik verlies door de betonvloer.

Ik voeg zo even de specificaties toe van de aurea warmtepomp aan de start post.

Dit project is zeker spontaan gestart en niet geheel gericht om het zo goed mogelijk te krijgen. Wel om het voldoende/goed te krijgen met een beperkt budget.
Als je toch al een houtkachel in je CV circuit hebt zitten kan die toch bijverwarmen op de hele koude dagen wanneer de warmtepomp inefficient is en de stroomprijs hoog, waarom zou je dan nog een gasketel aanhouden?

• _JGC_
  • Nu online
@marwijn Ere wie ere toekomt, ik ben net zoals jou gestart met software van @WackoH en heb hier en daar wat ideetjes meegepakt van @Maartenkromhout nog voordat hij zijn code op github had staan.
Zonder die info vooraf had ik die pomp niet gekocht overigens.

32mm zou je gewoon over je knie moeten kunnen buigen. Moet je bij 26mm ook al wil je daar een beetje bochten in willen maken.

• marwijn
HeldereM schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:39:
[...]

Als je toch al een houtkachel in je CV circuit hebt zitten kan die toch bijverwarmen op de hele koude dagen wanneer de warmtepomp inefficient is en de stroomprijs hoog, waarom zou je dan nog een gasketel aanhouden?
Voor het gemak en op windstille dagen wordt het niet gewaardeerd als je hout stookt.
Ook moet ik dan tenminste iedere week het vat opstoken met de kachel naar 60 graden ivm legionella preventie, of ik moet een platen warmtewisselaar met pomp toevoegen en het vat voordurende op temperatuur houden om te kunnen douchen. Geheel van het gas af gaat hier toch nog niet lukken, dan moet ik mijn vrouw er nog van overtuigen dat ze electrisch koken handig is. Dat wordt een grotere klus dan de hele installatie ;)

• marwijn
_JGC_ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:48:
@marwijn Ere wie ere toekomt, ik ben net zoals jou gestart met software van @WackoH en heb hier en daar wat ideetjes meegepakt van @Maartenkromhout nog voordat hij zijn code op github had staan.
Zonder die info vooraf had ik die pomp niet gekocht overigens.

32mm zou je gewoon over je knie moeten kunnen buigen. Moet je bij 26mm ook al wil je daar een beetje bochten in willen maken.
Ik ga eens goed nadenken en nazoeken over 32mm buis. Jullie hebben dat protocol mooi gekraakt. Als ik straks er een ESP32 in heb zetten met jouw software, dan wil ik nog gaan proberen of het mogelijk is om de pompsnelheid te sturen. Dat zou gunstig zijn voor de lage vermogens waarmee hij het grootste deel van de tijd draait.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29

Dido

heforshe

marwijn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:51:
Geheel van het gas af gaat hier toch nog niet lukken, dan moet ik mijn vrouw er nog van overtuigen dat ze electrisch koken handig is. Dat wordt een grotere klus dan de hele installatie ;)
offtopic:
Ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft dat "electrisch" koken een heel slechte naam heeft vanwege de verouderde implementaties daarvan.
Noem het consequent inductiekoken en je maakt al een beetje meer kans. Inductie werkt ook op electriciteit, maar lijkt veel meer op koken op gas dan koken op die ouderwetse electrische ondingen die heet bleven als je ze uitzette.

Wat betekent mijn avatar?

• _JGC_
  • Nu online
marwijn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:03:
[...]

Ik ga eens goed nadenken en nazoeken over 32mm buis. Jullie hebben dat protocol mooi gekraakt. Als ik straks er een ESP32 in heb zetten met jouw software, dan wil ik nog gaan proberen of het mogelijk is om de pompsnelheid te sturen. Dat zou gunstig zijn voor de lage vermogens waarmee hij het grootste deel van de tijd draait.
ESP32 zal met level shifters moeten. Je box werkt met 5V, een ESP32 doet 3.3V. Ik ben op dit moment bezig met een ESP32 printje die je in de socket van de OT controller kunt prakken. Voor nu eerst op een gaatjesprint. Ik wil gewoon die box dicht hebben, ligt nu een Mega controller en een prikbordje los op met allemaal draadjes naar de print.

• _JGC_
  • Nu online
Dido schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:25:
[...]
offtopic:
Ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft dat "electrisch" koken een heel slechte naam heeft vanwege de verouderde implementaties daarvan.
Noem het consequent inductiekoken en je maakt al een beetje meer kans. Inductie werkt ook op electriciteit, maar lijkt veel meer op koken op gas dan koken op die ouderwetse electrische ondingen die heet bleven als je ze uitzette.
Ik heb in december in een vakantiehuisje gezeten met een Inventum inductiekookplaat. Ik heb ervaring met keramisch koken dus ken vnml de nadelen van elektrisch koken (die je na een gewenningsperiode kan gebruiken als voordeel), maar mijn vriendin was na 1x koken over. Die kwam zelf al met het voorstel om zo'n plaat te bestellen.
En dan is Inventum de low budget oplossing voor inductiekoken, voor minder dan 300 euro heb je zo'n plaat.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-04 18:24

Jan2023

KISS

Blasterxp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:30:
Je hebt een duikfles in de tuin liggen?
Zal wel lachgas wezen.
>:)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1