Beste Tweakers,
Ik heb besloten binnenkort een WP te gaan plaatsen en ik ben erg benieuwd naar jullie ideeen of ik dit goed aanpak.
- Boven
* badkamer : Radiator met in de retour vloerverwarming, die we graag warm hebben.
* 4 Slaapkamer radiatoren die groot zijn uitgevoerd, maar eigenlijk altijd dicht staan.
De buffer heeft ook een vat erin voor SWW.
Er is een verdeler met pomp die het water van CV terugmengt naar een temperatuur die geschikt is voor de VV. Van boven naar beneden liggen 20mm meerlaags buizen. Wat krap, maar het gaat me erg veel moeite kosten dat te veranderen.
De warmtepomp kan buiten op de grond komen staan. Ik verwacht dat de leidingen ongeveer 2x9m zullen zijn. Alternatief zou zijn op een plat (houten) dak. Dan kunnen de leidingen een stuk korter, maar dat zie ik niet zitten ivm resonatie problemen.
Ik wil de CV en Houtkachel en Vloerverwarming parallel gaan aansluiten op de buffer via een bypass ventiel. Zo hoop ik dat de buffer niet opgeward wordt als er (voldoende) groepen openstaan. Via een pomp gaat het water naar de vloerverwarming waarbij ik koud water bijmeng om te voorkomen dat mijn vloer stuk gaat.
De Warmtepomp sluit ik daarnaast ook direct aan op mijn VV-verdeler om een maximale COP te halen, zonder bijmenging van koud water.
Om dit mogelijk te maken wil ik de pomp van de verdeler er tussen uit halen, de aansluiting bovenop afdoppen en het water in de VV-verdeler invoeren waar de pomp zat.
Het SWW kan in het vat in de buffer worden verwarmt en indien nodig worden na verwarmt door de CV. 1x per week stook ik de temperatuur in de bovenkant van de buffer op naar 60 graden. Tot circa 45-50 graden wil ik dit doen met de WP, daarboven met de CV.
De leiding van de WP naar de VV wil ik uitvoeren van 26mm meerlaagsbuis. 32mm zou misschien beter zijn maar als het niet nodig is, dan werk ik liever niet met een heel erg stugge buis, want ik heb geen materialen om die te buigen.
/f/image/OBuzatb0QQ7FUczXl76kDHdS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zm6YreoSeqW1FGiF9dpbvvou.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xWGaGfQRbB7IYpNZyJtL3Q75.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N375lSHguvQ27P0UZAMAw2F4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb besloten binnenkort een WP te gaan plaatsen en ik ben erg benieuwd naar jullie ideeen of ik dit goed aanpak.
Historisch gasverbruik:
Dat schommelt nogal, sommige winters hebben we de kachel veel aan, die stookt dan onze buffer vol en dan gebruiken we weining gas. Zonder de kachel komen we ongeveer rond de 1800 m3/jaar uit.Afgiftesysteem:
- Beneden: 100 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH (denk ik), verdeelt over 8 groepen. Daarvan staan de 7 grote groepen groepen altijd helemaal open. 1 kleine groep is wat geknepen om het in balans te houden.- Boven
* badkamer : Radiator met in de retour vloerverwarming, die we graag warm hebben.
* 4 Slaapkamer radiatoren die groot zijn uitgevoerd, maar eigenlijk altijd dicht staan.
SWW:
Verbruik onbekend, maar er wordt veel gedoucht en ook het bad wordt gebruikt. Het zou mooi zijn als we dat (gedeeltelijk) via een WP kunnen doen.Warmtepompvoorkeur:
De keuze hiervoor is al gevallen op een Atlantic Aurea, die ik via marktplaats heb gekocht. De focus bij de gehele installatie is vooral op de kosten.Wie gaat het installeren?
Ga ik zelf doen. Hierbij verwacht ik ook de controlbox te gaan aanpassen zoals hier vaker beschreven.Huidge situatie
Op dit moment is er een CV boven en een houtkachel beneden. De houtkachel pompt het hete water in een 1000L buffer. Deze buffer staat in de retour van de CV. Bij warmtevraag gaat de CV draaien, maar de brander blijft uit, omdat de retour temperatuur hoog is.De buffer heeft ook een vat erin voor SWW.
Er is een verdeler met pomp die het water van CV terugmengt naar een temperatuur die geschikt is voor de VV. Van boven naar beneden liggen 20mm meerlaags buizen. Wat krap, maar het gaat me erg veel moeite kosten dat te veranderen.
De warmtepomp kan buiten op de grond komen staan. Ik verwacht dat de leidingen ongeveer 2x9m zullen zijn. Alternatief zou zijn op een plat (houten) dak. Dan kunnen de leidingen een stuk korter, maar dat zie ik niet zitten ivm resonatie problemen.
Plannen
Ik hoop dat de ervaren tweakers hierop willen schieten of dit gaat werken.Ik wil de CV en Houtkachel en Vloerverwarming parallel gaan aansluiten op de buffer via een bypass ventiel. Zo hoop ik dat de buffer niet opgeward wordt als er (voldoende) groepen openstaan. Via een pomp gaat het water naar de vloerverwarming waarbij ik koud water bijmeng om te voorkomen dat mijn vloer stuk gaat.
De Warmtepomp sluit ik daarnaast ook direct aan op mijn VV-verdeler om een maximale COP te halen, zonder bijmenging van koud water.
Om dit mogelijk te maken wil ik de pomp van de verdeler er tussen uit halen, de aansluiting bovenop afdoppen en het water in de VV-verdeler invoeren waar de pomp zat.
Het SWW kan in het vat in de buffer worden verwarmt en indien nodig worden na verwarmt door de CV. 1x per week stook ik de temperatuur in de bovenkant van de buffer op naar 60 graden. Tot circa 45-50 graden wil ik dit doen met de WP, daarboven met de CV.
De leiding van de WP naar de VV wil ik uitvoeren van 26mm meerlaagsbuis. 32mm zou misschien beter zijn maar als het niet nodig is, dan werk ik liever niet met een heel erg stugge buis, want ik heb geen materialen om die te buigen.
/f/image/OBuzatb0QQ7FUczXl76kDHdS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zm6YreoSeqW1FGiF9dpbvvou.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xWGaGfQRbB7IYpNZyJtL3Q75.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N375lSHguvQ27P0UZAMAw2F4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door marwijn op 28-04-2026 14:36 ]