Offertevergelijking hybride WP (7-16,5 kW) | 136m² | 1300 m³

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:31
Beste Tweakers,

Ik wil graag de overstap maken naar een warmtepomp (hybride setup) en heb drie offertes liggen. Er zit behoorlijk wat variatie in de aangeboden vermogens en de voorgestelde installatiewijzen. Ik ben erg benieuwd naar jullie advies over de dimensionering, het koudemiddel én een paar specifieke installatievraagstukken.

Mijn situatie & woning
  • Woningtype: Rijtjeshuis (tussenwoning)
  • Woonoppervlakte: 136 m2
  • Gezinssamenstelling: 3 personen (wordt mogelijk meer met een 4e op komst)
  • Huidig gasverbruik: 1.300 m3 per jaar
  • Afgiftesysteem: Deze zomer wordt vloerverwarming aangelegd op de begane grond (circa 55 m2). Op zolder hangt een airco die ook kan verwarmen. Verder hangen er momenteel nog verouderde radiatoren in het hele huis.
  • Isolatie (na deze zomer): Tonson in de kruipruimte. Begane grond: voorzijde triple glas, achterzijde dubbelglas. 1e verdieping: volledig triple glas. Zolder: dubbelglas.
  • Dakisolatie: Momenteel geen. De dakkapel en dakpannen (60+ jaar oud) moeten over 5 à 6 jaar vervangen worden; dan wordt ook het dak direct geïsoleerd.
  • Zolderverwarming: Er hangt een oude radiator, maar er is ook een airco aanwezig die kan verwarmen. Hier wordt in de winter thuisgewerkt; de airco stookt dit voldoende warm.
  • Toekomstplan: Na de dakisolatie over 5 à 6 jaar wil ik volledig van het gas af (full electric). Op de plek waar nu de cv-ketel hangt, maken we dan ruimte voor een boiler. Ik heb een ligbad, dus dat zal t.z.t. wel wat ruimte gaan kosten…
  • Huidige manier van verwarmen: Begane grond via een klokthermostaat + een draadloze aan/uit thermostaat voor de werkkamer/kinderslaapkamer. Als alleen de kinder- of werkkamer verwarmt moet worden, dan draaien we de overige radiatoren dicht.
Offerte 1: Panasonic Aquarea K-serie 7 kW (Split)
  • Type: Panasonic K-serie (KIT-WC07K3E5) - Hybride
  • Koudemiddel: R32
  • Buffervat: 50 liter naast cv-ketel.
  • Warm water: Via huidige cv-ketel.
  • Aansluiting: Binnendeel komt op zolder, vlakbij de cv-ketel. Buitendeel in de voortuin (aan de straatkant).
  • Zelf doen: Grond-/straatwerk voor buitenunit (grindbed), elektra aanleggen (2x 16A) en CAT6-netwerkkabel trekken.
  • Totaalprijs incl. btw: € 10.829,50 | Subsidie: € 2.375,00 | Netto: € 8.454,50
Offerte 2: DeWarmte Pomp MP 16.5 kW (Monoblock)
  • Type: Pomp MP (16.5 kW Monoblock) - Hybride
  • Koudemiddel: R290 (Propaan)
  • Buffervat: Geen, de vloerverwarming is het buffervat
  • Aansluiting: Direct op de vloerverwarmingverdeler op de begane grond. De buitenunit kan direct naast het huis in de achtertuin worden geplaatst.
  • Meerwerk: € 260,- voor 4m grondleiding en € 250,- voor een Tado X thermostaat.
  • Zelf doen: Elektra klaarleggen (5-aderige kabel vanuit een kookgroep).
  • Totaalprijs incl. btw: € 8.235,00 (excl. meerwerk) | Subsidie: € 3.250,00 | Netto: € 4.985,00
Offerte 3: Heative Next L R290 8 kW (Monoblock) via VEH
  • Type: Next L R290 8 kW (Monoblock) - Hybride
  • Koudemiddel: R290 (Propaan)
  • Buffervat: 25 liter, naast vloerverwarmingverdeler (trapkast)
  • Aansluiting: Direct op de vloerverwarmingverdeler op de begane grond. De buitenunit komt in de achtertuin (met de rug naar de schutting). Advies van Heative is om deze 4 meter van het huis te plaatsen.
  • Inclusief: Parallel buffervat en Honeywell T6 thermostaat.
  • Zelf doen: 2 betontegels (50x50 cm) leggen als fundament, grindbak maken, geul graven naar de keuken, stroomkabel (3x4) aanleggen.
  • Totaalprijs incl. btw: € 7.649,00 | Subsidie: € 3.250,00 | Netto: € 4.399,00
Mijn vragen aan de Tweakers-experts:

1. Aansluitlocatie (Zolder vs. Begane grond):
De Panasonic wordt op zolder bij de cv-ketel aangesloten. De andere twee (DeWarmte & Heative) worden beneden direct op de vloerverwarmingverdeler aangesloten. De vloerverwarmingsinstallateur zegt dat aansluiten op de verdeler beneden een heel slecht idee is en dat de warmtepomp altijd bij de cv-ketel moet zitten. DeWarmte claimt juist dat dit geen enkel probleem is. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Geeft aansluiten op de verdeler beneden hydraulische problemen voor de rest van de woning (zoals de zolder en de cv-ketel)?

2. Plaatsing buitendeel:
Er zijn drie verschillende adviezen voor de locatie van het buitendeel:
  • Panasonic: In de voortuin (straatkant).
  • DeWarmte: In de achtertuin, direct naast het huis en de achterdeur.
  • Heative: In de achtertuin, maar minimaal 4 meter van het huis af.
Wat is hier wijsheid met het oog op geluid, efficiëntie en ijsvorming (ontdooicyclus) in de tuin?

3. Het vermogen en pendelen:
Met 1.300 m3 gasverbruik en straks vloerverwarming en grotendeels triple glas, lijkt die 16.5 kW van DeWarmte (offerte 2) mij veel te groot. Echter, DeWarmte claimt dat hij kan terugmoduleren tot 1.9 kW. Dit is het laagste vermogen van de drie offertes. Is dit minimale vermogen een doorslaggevend criterium om pendelen in de tussenseizoenen te voorkomen, of is 16.5 kW simpelweg te zwaar voor een rijtjeshuis?

4. Vloerverwarming: mengverdeler of pomploos?
De vloerverwarming (55 m2) moet nog worden aangelegd. Mijn plan is: hoofdverwarming, 6 groepen, h-o-h 10 cm en buizen van 16 mm.
Maar nu het dilemma: ik ga hybride draaien. Mijn cv-ketel stookt nog op hoge temperatuur voor de radiatoren boven, maar de warmtepomp levert straks lage temperatuur. De vloerverwarmingsinstallateur wil een verdeler met pomp (mengverdeler) plaatsen om de vloer te beschermen tegen het hete cv-water. Maar een warmtepomp werkt juist het liefst met een pomploze verdeler.

Hoe kan ik dit hydraulisch het beste (laten) inrichten zodat het nu met de hybride setup én over 5 jaar (full electric) goed werkt?

Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten. Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:39
Misschien beter om aftewachten.
Kijken wat je gasverbruik echt wordt en op welke temperatuur je kan stoken. Dan kan je over een paar jaar in 1 keer volledig over

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:58
Waarom eerst hybride en over 5 jaar pas naar full electric?

Voordelen van nu meteen all electric:
- maar één keer installatiewerk en -kosten
- direct vermijden kosten gasaansluiting
- direct een grotere maandelijkse besparing
- direct naar de juiste vloerverwarmingsverdeler

Voor de economische kant, zie https://warmtepompofgas.nl/
Meestal blijkt direct full electric dan goedkoper.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:01
Hybride is wel de lasten en niet de lusten. Onderhoud van 2 apparaten, ingewikkelde installatie, en nog steeds betalen voor gas.

Met 140m2 heb je voldoende aan 5-7kW warmtepomp. Kan die CV lekker op MP

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
Hybride is onzin in jouw geval

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:58
Na de verbouwing kijken of je het huis warm houdt op een aanvoertemperatuur van 35 graden en de warmtepomp dimensioneren op het gasverbruik van deze winter, dan kan je volgend jaar over op full electric.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:02
Fr33z schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:09:
Hybride is onzin in jouw geval
Hybride is altijd onzin alleen als je echt geen boiler kwijt kan niet. 8) Gelijk eruit die ketel en gelijk naar FE. Over een paar jaar ben je alleen maar meer geld kwijt en gelijk naar FE verkort je tvt.

Vermogen kan je hier berekenen wat benodigd is: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Schat in 5 tot 7kW. Ik doe hier 140m2 met een 55/6 van Vaillant met radiatoren.

Buffervat is zinloos, zeker met VV: YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen En zeker parallel niet doen.

En je radiatoren boven hebben echt geen hoge aanvoer nodig als je 24/7 alle ruimtes gewoon netjes op temperatuur houdt. Ik stook hier boven met T10 radiatoren in een nageisoleerde jaren 70 woning, dus pomploze verdeler.

En neem goede merken. Al die startups......weg blijven. Alleen al dat advies van vermogen 16,5kW. 8)7 Pana is goed en ik ben zelf fan van (mijn eigen O-) ) Vaillant. Vaillants regeling is gewoonweg top.

Unit zo dicht mogelijk bij het huis is zo min mogelijk verlies aan warmte in de leidingen buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 02-05-2026 18:37 ]

• MotorBeast
D-dark schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:32:
Misschien beter om aftewachten.
Kijken wat je gasverbruik echt wordt en op welke temperatuur je kan stoken. Dan kan je over een paar jaar in 1 keer volledig over
Dat kan je gewoon berekenen. Hoe denk je dat ze dat bij nieuwbouw doen? Hangen ze ook niet eerst een ketel.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:39
MotorBeast schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Dat kan je gewoon berekenen. Hoe denk je dat ze dat bij nieuwbouw doen? Hangen ze ook niet eerst een ketel.
Klopt, kan je via ubakus of andere tools uitrekenen.
Probleem is alleen dat je in de praktijk dan vaak veels te hoog uitkomt.

Nu is er de gelegenheid om eerst te bekijken of het huidige huis goed op temparatuur te houden is met een lage temperatuur. Werkt dat niet goed dan kan je tijdelijk hoger stoken en de boel aanpassen.

Komt gegarandeerd nog wel een mooie koude winterdag.
Houd dan je verbuik in de gaten en je hebt prima data wat er benodigd is.

Dan kan je later een passende warmtepomp kopen die past bij het huis in de praktijk en niet de theorie

Ps, een goede 5 a 7 kW Vaillant wat je voorstelt lijkt mij een goede keus in deze situatie
Daar ga je met de koevlaas formule ook op uitkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door D-dark op 02-05-2026 20:14 ]

• MotorBeast
D-dark schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:10:
[...]

Klopt, kan je via ubakus of andere tools uitrekenen.
Probleem is alleen dat je in de praktijk dan vaak veels te hoog uitkomt.

Nu is er de gelegenheid om eerst te bekijken of het huidige huis goed op temparatuur te houden is met een lage temperatuur. Werkt dat niet goed dan kan je tijdelijk hoger stoken en de boel aanpassen.

Komt gegarandeerd nog wel een mooie koude winterdag.
Houd dan je verbuik in de gaten en je hebt prima data wat er benodigd is.

Dan kan je later een passende warmtepomp kopen die past bij het huis in de praktijk en niet de theorie

Ps, een goede 5 a 7 kW Vaillant wat je voorstelt lijkt mij een goede keus in deze situatie
Daar ga je met de koevlaas formule ook op uitkomen.
Zal wel meevallen. Een goede geisoleerde woning met VV houd je makkelijk warm met max 35 graden bij 24/7 verwarmen. Mijn woning met radiatoren makkelijk met max 45 graden. No worries.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:50
Wat zeggen die partijen die een monobloc aanbieden en gelijk op de verdeler aansluiten dan over je wens om all electric te gaan in de toekomst? Want dat gaat bijna niet dan.

Andere vraag, wat is de diameter van de bestaande cv leiding van de zolder (cv ruimte) naar de BGG?

Liefst heb je gewoon op zolder je technische installatie en boilervat. Dat zal de vloerverwarmingsman wel bedoelen dan.

Verder denk ik ook dat je volgorde verkeerd om is.

Wat is adviseer, kijk naar je leidingsysteem van cv ketel naar nieuwe verdeler VV en zorg dat deze dik genoeg is, minimaal 22m zonder knieën en liever 28mm.
Neem dan vloerverwarming en zet CV ketel op max 35C kijk dan of je het boven nog warm genoeg krijgt.
Neem dan voor de ruimtes die achterblijven gelijk LTV convectoren mee.
En laat een mooie nieuwe installatie plaatsen met binnendeel en boiler zoals het hoort.
Niet die nieuwe merken die zomaar een monobloc ergens inpleuren en met parallel buffers werken.
Die hebben er geen verstand van.
Pagina: 1