WWW (Wokschotel Wil Warmptepomp), advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Zoals zovelen oriënteer ik me op het vervangen van een (op leeftijd komende CV-ketel) door een warmtepomp, maar ik zit met een wat afwijkende situatie. Op basis van onder andere de Panasonic en de Itho Daalderop topics heb ik een idee welke kant het op kan, maar ik ben benieuwd naar jullie feedback op mijn ideeën.

Woonsituatie: groot, oud pand (deels 18e eeuw, deels 19e eeuws). De benedenverdieping is de afgelopen jaren voorzien van vloerisolatie en vloerverwarming (hoh 15cm in de keuken, 10cm in de overige ruimtes). In totaal kent de VV 12 kringen; 6 in de woonkamer (56m2) , 2 in de eetkamer (20m2), 1 in de keuken (15m2), 1 in de serre (25m2) en 1 in de gang. Er hangen in een kelder twee verdelers met pomp: eentje met 6 kringen voor de woonkamer en eentje met 6 kringen voor de rest (eetkamer, serre, keuken). De verdelers zijn voorzien van stelmotoren waarmee ik per kring/ruimte de kringen open/dicht kan zetten. In de praktijk staan ze de koude periode altijd open. Isolatie van de benedenverdieping is goed te noemen na de verbouwingen, o.a. voorzetwanden met minimaal 10 cm pir. Glas beneden is nu nog dubbel glas, wordt volgend jaar vervangen door HR++. Verder zijn er nog een badkamer, toilet en bijkeuken met kleine radiatortjes.

De bovenverdieping is een ander verhaal. Er zijn daar 3 slaapkamers (32m2, 16m2 en 14m2), alleen voorzien van forse oude radiatoren. Isolatie boven is matig, komend jaar komen ook boven voorzetwanden en worden de plafonds vanaf de bovenkant geïsoleerd met glaswol of PIR. In de praktijk staan de verwarmingen echter zelden aan; alleen bij temperaturen langdurig onder nul moeten ze aan. Ondanks de matige isolatie is het met een aanvoertemperatuur van 45 graden zo warm, met dank aan de zwaar overbemeten radiatoren.

Verwarming en SWW lopen nu met een CV ketel, Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6. Aansturing van de verwarming verloopt via een zelfgebouwd systeem obv Loxone, voor de geïnteresseerden: Combinatie vloerverwarming, radiatoren, KNX en Loxone. De afgelopen jaren heb ik de maximum aanvoertemperatuur van de ketel beperkt tot 45 graden en dan is het huis prima warm (20-21 graden) te houden, ook in de wat koudere winter van 2021/2022. Mocht het echt koud worden, dan hebben we in de woonkamer een mooie houtkachel staan.

Het gasverbruik is ongeveer 3200 m3 per jaar maar hier zit 800-1000 m3 bij van de mantelzorgwoning van mijn schoonouders die een eigen CV-ketel hebben en waarmee we een gezamenlijke gasaansluiting hebben. Dus ons eigen verbruik is rond de 2400 m3, waarvan ik schat 400 m3 SWW (vrouwlief en zoonlief douchen veel en lang, helaas). Koken gaat elektrisch.

De CV-ketel van mijn schoonouders is de reden dat we niet persé van het gas af kunnen/willen; bij mijn schoonouders een warmtepomp plaatsen is geen optie. Gelukkig hebben we een vast contract dat nog loopt tot medio 2024 maar daarna wordt stoken op gas in dit huis een dure grap. Dit, in combinatie met de leeftijd van de CV-ketel maakt dat ik komend jaar naar een warmtepomp wil migreren. Naast de warmtepomp is er het plan de slaapkamers komend jaar te voorzien van een L/L airco voor koeling en (bij)verwarming.

We wonen buitenaf, geen buren dus geluid van WP is geen issue; er is genoeg ruimte voor buitenunit, leidingwerk en SWW-boiler. Elektra (3 fasen) is al gemoderniseerd mede ivm de zonnepanelen (15 stuks).

SWW gaat via een warmtepompboiler of losse boiler gekoppeld aan de warmtepomp; in de bijkeuken is hiervoor ruimte genoeg. Voorkeur voor de WP gaat uit naar een Panasonic monobloc, bv een WH-MDC09J3E5 of een Itho Daalderop Amber (9,5kW), mede vanwege de vele kennis hierover op GoT.

De huidige situatie in een schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-WvcCqg02g8hvpvPd6zt23tvAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oOGSkinViMC9zKBsaYZG8amv.png?f=user_large

Ik zie een viertal opties:

1) Een warmtepomp alleen voor de benedenverdieping en de radiatortjes in de badkamer, toilet en bijkeuken. Verwarming van de bovenverdieping met de bestaande CV-ketel (of een nieuw kleiner ketelje). Voordeel van deze oplossing is dat de Loxone-aansturing van de CV-ketel met de temperatuursensoren en 0-10V aansturing van de CV-ketel voor de bovenverdieping kan blijven. Er komen in deze situatie dus 2 gescheiden verwarmingscircuit; 1 beneden voor warmtepomp en 1 boven voor CV-ketel. Huidig leidingsysteem hierop aanpassen (2 afsluiters plaatsen) is geen probleem. Andere aanpassingen zijn het vervangen van de twee verdelers door pomploze verdelers. Inschatten van de benodigde capaciteit van de warmtepomp is lastig, maar ik schat in dat 7kW voldoende zou moeten zijn. Een buffervat is gezien de capaciteit van de VV niet nodig, denk ik.

Schematisch (niet alle ruimtes/radiatoren/SWW getekend):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrEYi-Q6p-drn9knigtt_mKNa0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CmG4wxvyPJ2bLzT25eyWYF9B.png?f=user_large

2) een 'klassieke' hybride oplossing waarin een warmtepomp het gehele huis verwarmt en de CV-ketel bijspringt als dat nodig is. Geen aanpassingen nodig in het leidingwerk (uitgezonderd aansluiten warmtepomp). Verdelers voor de VV blijven zoals ze zijn. Benodigde capaciteit WP: 9-12 kW? Nadeel is dat de zoneregeling met Loxone zoals ik die nu heb niet meer werkt. Boven kunnen de L/L airco's bijspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QgKB4HfOtBtPs1yvI23CEeuqCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XQiY3H2xRaRUOISA3TVcaljb.png?f=user_large

3) All-electric, maar dat betekent ook in alle slaapkamers de radiatoren waarschijnlijk vervangen door LT of T33 radiatoren; waarschijnlijk is bijverwarming met de L/L airco's nodig in echt koude periodes. Verdelers voor de VV vervangen door pomploze exemplaren.Forse warmtepomp (minimaal 12kW?) noodzakelijk. Zoneregeling moet ik nog uitzoeken hoe dit voor elkaar te krijgen. En m'n schoonouders overtuigen dat zij de gehele gasrekening moeten gaan betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aFu_yaWj7BUT7kKlDQWNjN34_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8eggDG7H8dWRzM4x3fxVmjam.png?f=user_large

4) Alle electric+, maar dan een warmtepomp alleen voor de benedenverdieping en de radiatortjes in de badkamer, toilet en bijkeuken. Verwarming van de bovenverdieping uitsluitend met de nieuwe L/L airco's. Waarschijnlijk forse verwarmingscapaciteit aan L/L nodig ivm de slaapkamer van 32m2. De vraag is of ik het dan allemaal red met mijn 3x25A aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL8tA43Tlb3hRBHr9CpHQt7VaLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/otQICOR295IhLeP8w8WfIJIH.png?f=user_large

Omdat de gasaansluiting blijft gaat mijn voorkeur uit naar optie 1 met als tweede voorkeur optie 3 of 4, mede omdat ik in optie 4 de zones individueel kan blijven regelen. Een ingroei van optie 1 naar optie 3 of 4 op termijn is een mogelijkheid; dat betekent echter wel dat de WP in eerste instantie een forse overcapaciteit heeft en terug moet kunnen moduleren naar een lager vermogen.

Vragen:

1) Kloppen mijn gedachtegangen of zie ik nog zaken over het hoofd in mijn redenaties?
2) Hebben jullie andere suggesties/oplossingsrichtingen?
3) Ik denk dat ik met mijn eigen inschattingen op de goede weg zit, maar is obv deze gegevens een inschatting te maken van de benodigde capaciteit van de WP?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

De islam kan uw vrijheid schaden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Veel varianten en vragen. Ga ze niet allemaal beantwoorden, maar even een paar reacties die me inschieten n.a.v. je uitleg:

- Je zegt: "we hebben forse radiatoren boven". Dat lijkt me alleen maar heel mooi bij gebruik van een WP. Dat wil je ook bij radiatoren; forse types.
- Je verbruik is 3200m3 en met nog wat excuses erbij. Valt me nog wel mee in de schets van je huis. Dan zou ik toch proberen te gaan voor een full electric en pad naar verdere isolatie doorzetten (kierdichting? Ook zo belangrijk in oude huizen). De vorige bewoners in ons huis (~200m2, vrijstaand, 1987, nu1 jr bewoond door ons) verstookten 3600m3/jr. We draaien nu full electric met Pana 9kW J en aparte WP boiler. Doet ie op z'n gemakje (nog geen -15 C meegemaakt overigens). Ik denk dat ik op 1/6 van de energie kosten van vorige bewoners uitkom.
- Full electric scheelt je zoveel gedoe en geld, dus ik zou je schoonouders proberen te overtuigen zodat je gas weg kunt doen. Evt een eigen monobloc voor hun als het verder weg staat van je huis?
- Zoals ik al zei gebruiken wij een 9kW J en Mono en dat is een goede machine die kan ik je aanraden. Itho Amber ziet er ook goed uit, evenals de nieuwe Pana's of Mitsubishi's. Enfin, echte ervaring heb ik alleen maar met de Pana 9j :)
- je hebt alternatief met houtkachel bij extreme koude (wanneer gaat dat nog gebeuren 8)7 ?) , dus dan zou ik terughoudend zijn met L/L WP's op slaapkamers.

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 11-10-2023 15:49 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
DIY of laten uitvoeren?
Zoek eerst maar eens een installateur die deze merken wil installeren, niet zelden hebben installateurs allerlei fantasie merken, die je niet wil hebben.
Voor de héle woning met SWW heb je snel 12Kw nodig, ik denk dat Panasonic de beste papieren heeft, die kan (naar ik meen) 2 ruimten volledig gescheiden aansturen dus met 2 thermostaten, (met optionele print), maar dat wordt wel een 3 fase model.
Als de de Itho Amber 12KW twee ruimten aan kan sturen?
Edit: ja dat kan, ik heb gevraagd in het Itho Amber topic (ik wilde het weten...)

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 11-10-2023 20:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
dof schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:45:
Veel varianten en vragen. Ga ze niet allemaal beantwoorden, maar even een paar reacties die me inschieten n.a.v. je uitleg:

- Je zegt: "we hebben forse radiatoren boven". Dat lijkt me alleen maar heel mooi bij gebruik van een WP. Dat wil je ook bij radiatoren; forse types.
- Je verbruik is 3200m3 en met nog wat excuses erbij. Valt me nog wel mee in de schets van je huis. Dan zou ik toch proberen te gaan voor een full electric en pad naar verdere isolatie doorzetten (kierdichting? Ook zo belangrijk in oude huizen). De vorige bewoners in ons huis (~200m2, vrijstaand, 1987, nu1 jr bewoond door ons) verstookten 3600m3/jr. We draaien nu full electric met Pana 9kW J en aparte WP boiler. Doet ie op z'n gemakje (nog geen -15 C meegemaakt overigens). Ik denk dat ik op 1/6 van de energie kosten van vorige bewoners uitkom.
Alle kieren zijn al dicht; het enige wat ik nu nog op de benedenverdieping ga doen is een decentraal WTW-systeem plaatsen. Daar zit nu nog een
- Full electric scheelt je zoveel gedoe en geld, dus ik zou je schoonouders proberen te overtuigen zodat je gas weg kunt doen. Evt een eigen monobloc voor hun als het verder weg staat van je huis?
Ik snap wat je zegt, maar ze willen op hun leeftijd geen gedoe. Kan ik niets aan veranderen.
- Zoals ik al zei gebruiken wij een 9kW J en Mono en dat is een goede machine die kan ik je aanraden. Itho Amber ziet er ook goed uit, evenals de nieuwe Pana's of Mitsubishi's. Enfin, echte ervaring heb ik alleen maar met de Pana 9j :)
Een andere optie is dat ik eerst beneden een 9kW neerzet, de CV boven lekker laat staan voor de bovenverdieping en als de CV ermee ophoudt die CV vervang door een 2e WP met een lager vermogen. Ruimte is geen probleem gelukkig. Dan heb ik dus 1 WP van 9kW en 1 van (ik schat) 4,5 kW) ipv 1 grote van 12kW of meer.
- je hebt alternatief met houtkachel bij extreme koude (wanneer gaat dat nog gebeuren 8)7 ?) , dus dan zou ik terughoudend zijn met L/L WP's op slaapkamers.
Nou, die houtkachel gebruik ik nu ook af en toe als primaire verwarming. Vrouwlief vindt het gezellig. En ik heb eigen bos dus meer dan voldoende hout.
Zoveel mogelijk DIY. Ik ben best handig en ik heb een vaste loodgieter met wie ik vaker werk.
Zoek eerst maar eens een installateur die deze merken wil installeren, niet zelden hebben installateurs allerlei fantasie merken, die je niet wil hebben.
yep, ik wil gewoon een Pana eigenlijk.
Voor de héle woning met SWW heb je snel 12Kw nodig, ik denk dat Panasonic de beste papieren heeft, die kan (naar ik meen) 2 ruimten volledig gescheiden aansturen dus met 2 thermostaten, (met optionele print), maar dat wordt wel een 3 fase model.
Dat is een goede, dat ga ik onderzoeken.
Als de de Itho Amber 12KW twee ruimten aan kan sturen?
Edit: ja dat kan, ik heb gevraagd in het Itho Amber topic (ik wilde het weten...)
De Itho Amber is toch een Nederlands product? De lokale industrie ondersteunen kan nooit kwaad, als de kwaliteit tenminste in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Wokschotel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:51:

Ik snap wat je zegt, maar ze willen op hun leeftijd geen gedoe. Kan ik niets aan veranderen.
Tja, lastig maar begrijpelijk. Het succes van je eigen WP kan ze wellicht later overhalen.
[...]

Een andere optie is dat ik eerst beneden een 9kW neerzet, de CV boven lekker laat staan voor de bovenverdieping en als de CV ermee ophoudt die CV vervang door een 2e WP met een lager vermogen. Ruimte is geen probleem gelukkig. Dan heb ik dus 1 WP van 9kW en 1 van (ik schat) 4,5 kW) ipv 1 grote van 12kW of meer.
Zou er wel goed over nadenken want dingen nemen wel plaats in en leidingwerk wil je ook het liefst 1 keer doen. Je kunt ook het concept van een cascadeopstelling nastreven. Twee WP's van ongeveer hetzelfde type (IMO te prefereren), die aan elkaar gekoppeld zijn. Het voordeel is dan dat bij minimale warmtewens je terug kunt moduleren tot 1 WP (draai je 90% van de tijd), en bij maximale warmtewens je de capaciteit van twee WP's kunt inzetten. Kost je dan wel twee WP's en dubbele ruimte etc. Ook kun je dan 1 voor SWW inzetten en dan nog steeds de andere voor CV gebruik hebt (wat bij 1 wp niet kan).
Hydraulische schema's daarvoor zijn o.a. bij Pana te vinden.
Nou, die houtkachel gebruik ik nu ook af en toe als primaire verwarming. Vrouwlief vindt het gezellig. En ik heb eigen bos dus meer dan voldoende hout.
Handig als je tenminste de buren er geen overlast mee bezorgt.
Zoveel mogelijk DIY. Ik ben best handig en ik heb een vaste loodgieter met wie ik vaker werk.
Dat is mooi, zelf de planning, aankoop e.d. doen, en dan bij lastige werkjes een loodgieter kunnen inzetten.
Ik speel zelf voor loodgieter :) .
yep, ik wil gewoon een Pana eigenlijk.
Veilige keuze.
De Itho Amber is toch een Nederlands product? De lokale industrie ondersteunen kan nooit kwaad, als de kwaliteit tenminste in orde is.
Ja, lijkt vrij zeker een .nl product. Anders dan Chinese WP's die een Nederlands kastje krijgen.
Vraag @Carboy54 maar, die kent beide merken goed en heeft ook het Itho WP forum opgezet.

Nog even naar je schema's en gegevens gekeken: Als je zegt dat je huis recent goed tot redelijk geïsoleerd is en je nog verdere isolatie verbeterplannen hebt, en je nu 2400m3 verstookt dan valt het me nog wel mee. Ook wat je schetst aan slaapkamers.

Ik zou zelf gaan voor schema 4 en dan gewoon radiatoren gebruiken. Mij lijkt dat je dan met b.v. een 9 kW WP wel uit zou moeten komen. En misschien is de badkamer wat verder weg en dan is een WPB daar in de buurt situeren handig. Maakt de basis WP opzet makkelijker, en warm water kun je dan dichtbij de badkamer situeren en is dan ook te gebruiken los van de cv WP.

(hier vrijstaand huis 1987, ~200m2, waar 3600m3 verstookt werd. Nu gedaan door een 9kW WP en losse WPB. Huidig energieverbruik ~= Oud energieverbruik / 6 )

[ Voor 14% gewijzigd door dof op 12-10-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
De Itho Amber wordt in Nederland ontwikkeld én in elkaar gezet, maar waar de belangrijkste onderdelen vandaan komen...
Panasonic wordt in vnl in Duitsland ontwikkeld en in Tsjechië in elkaar gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 14-10-2023 07:43 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou optie 4 nemen met fancoils boven. als je een klep plaatst die de vloeren kan afsluiten heb je meteen airco in de zomer op de bovenverdieping....

ondanks de "excuses" zoals het hierboven al word genoemd is er geen reden om gas te houden.

als modulatiebereik een potenieel punt is kan je zeker overwegen om gewoon 2 units te plaatsen in cascade om de last te verdelen. bijkomed voordeel is dat je dan tegelijk kan verwarmen en SWW maken. dan kan je 2x een 7kW pakken bijvoorbeeld of 2x een 5, die zijn qua prijs hetzelfde maar veel beter verkrijgbaar dan de 9. de panasonics zijn fabriek af al voorbereid op cascadeopstellingen.

gezien de gasrekeningkosten kan het nog het overwegen waard zijn om de bijwoning mee te pakken. monobloks maakt leidingen onder de grond niks uit dus je kan terrendis onder de grond leggen (je kan enorme afstanden afleggen met die leidingen) naar de bijwoning voor verwarming en voor warm water een WBP neerzetten daar.

de ambers zijn ook zeker een optie, helaas ontbreekt het nog wel aan historie met die machines, ze zijn eenmaal vrij nieuw, de panasonics zijn in dat opzicht al "bewezen".

[ Voor 97% gewijzigd door flippy op 13-10-2023 21:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
dof schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Tja, lastig maar begrijpelijk. Het succes van je eigen WP kan ze wellicht later overhalen.
Ik ga een poging wagen maar het zijn zeer eigenwijze boomers :P
[...]
Zou er wel goed over nadenken want dingen nemen wel plaats in en leidingwerk wil je ook het liefst 1 keer doen. Je kunt ook het concept van een cascadeopstelling nastreven. Twee WP's van ongeveer hetzelfde type (IMO te prefereren), die aan elkaar gekoppeld zijn. Het voordeel is dan dat bij minimale warmtewens je terug kunt moduleren tot 1 WP (draai je 90% van de tijd), en bij maximale warmtewens je de capaciteit van twee WP's kunt inzetten. Kost je dan wel twee WP's en dubbele ruimte etc. Ook kun je dan 1 voor SWW inzetten en dan nog steeds de andere voor CV gebruik hebt (wat bij 1 wp niet kan).
Hydraulische schema's daarvoor zijn o.a. bij Pana te vinden.
Dat is ook een goed idee, maar waarom koppelen? Zou ik niet 2 losse warmtepompen (1 voor boven en 1 voor beneden) neer kunnen zetten die onafhankelijk van elkaar draaien.

[...]
Handig als je tenminste de buren er geen overlast mee bezorgt.
Ik heb geen buren (nouja, op 500 meter ofzo), ik woon buitenaf. Dus hgout stoken is geen probleem en ook zeer gebruikelijk hier.

[...]
Dat is mooi, zelf de planning, aankoop e.d. doen, en dan bij lastige werkjes een loodgieter kunnen inzetten.
Ik speel zelf voor loodgieter :) .
Ik denk dat als ik me kwaad maak dat me loodgieterswerk ook nog wel gaat lukken, is wel een leuke uitdaging.
Nog even naar je schema's en gegevens gekeken: Als je zegt dat je huis recent goed tot redelijk geïsoleerd is en je nog verdere isolatie verbeterplannen hebt, en je nu 2400m3 verstookt dan valt het me nog wel mee. Ook wat je schetst aan slaapkamers.

Ik zou zelf gaan voor schema 4 en dan gewoon radiatoren gebruiken. Mij lijkt dat je dan met b.v. een 9 kW WP wel uit zou moeten komen. En misschien is de badkamer wat verder weg en dan is een WPB daar in de buurt situeren handig. Maakt de basis WP opzet makkelijker, en warm water kun je dan dichtbij de badkamer situeren en is dan ook te gebruiken los van de cv WP.

(hier vrijstaand huis 1987, ~200m2, waar 3600m3 verstookt werd. Nu gedaan door een 9kW WP en losse WPB. Huidig energieverbruik ~= Oud energieverbruik / 6 )
Thanks voor het vergelijkingsmateriaal. 3600m3, dat is veel... Die WPP komt er sowieso voor de badkamer. Gelukkig is ruimte in dit huis geen enkel probleem, dat is wel fijn.
flippy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:38:
ik zou optie 4 nemen met fancoils boven. als je een klep plaatst die de vloeren kan afsluiten heb je meteen airco in de zomer op de bovenverdieping....

ondanks de "excuses" zoals het hierboven al word genoemd is er geen reden om gas te houden.

als modulatiebereik een potenieel punt is kan je zeker overwegen om gewoon 2 units te plaatsen in cascade om de last te verdelen. bijkomed voordeel is dat je dan tegelijk kan verwarmen en SWW maken. dan kan je 2x een 7kW pakken bijvoorbeeld of 2x een 5, die zijn qua prijs hetzelfde maar veel beter verkrijgbaar dan de 9. de panasonics zijn fabriek af al voorbereid op cascadeopstellingen.

gezien de gasrekeningkosten kan het nog het overwegen waard zijn om de bijwoning mee te pakken. monobloks maakt leidingen onder de grond niks uit dus je kan terrendis onder de grond leggen (je kan enorme afstanden afleggen met die leidingen) naar de bijwoning voor verwarming en voor warm water een WBP neerzetten daar.

de ambers zijn ook zeker een optie, helaas ontbreekt het nog wel aan historie met die machines, ze zijn eenmaal vrij nieuw, de panasonics zijn in dat opzicht al "bewezen".
Thanks voor je reactie. Jij komt ook met het cascade-concept, ik ga dit nader onderzoeken. Heb je voor een cascade-opstelling inderdaad alleen maar een paar terugslagkleppen nodig zoals @flippy flippy in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" hier aangeeft? Ik ben benieuwd of dit in de praktijk al bij iemand werkt.

2 warmtepompen zijn dus een prima optie ipv 1 grote, maar de vraag is of ze in cascade moeten draaien of dat ik er 2 onafhankelijk draaiende van maak, dus 1 voor de VV op de benedenverdieping en 1 voor de bovenverdieping + SWW, dan draaien ze denk ik ongeveer evenveel uren.

Als ik het leidingwerk beetje slim aanleg kan misschien beter eerst in de praktijk kijken of ik met 1 WP toekom met de CV-ketel als cascade-backup; mocht blijken dat 1 WP het niet trekt en de CV bij moet springen, dan kan ik de 2e er altijd nog bij zetten in cascade-opstelling.

En inderdaad, met Terrendis kan ik de buitenunits ook op een andere plek kwijt.Ik ga weer puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Wokschotel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:33:
[...]

Ik ga een poging wagen maar het zijn zeer eigenwijze boomers :P
[...]
Dat ben ik ook (...al geworden vrees ik, haha)

Argumenten:
- moreel besef dat je met gas moet stoppen (Groningen, fossiel, aarde schoner achterlaten, Rusland niet steunen, etc)
- het wordt duurder en duurder...
- elektrificatie is de toekomst want veel groene oplossingen...
- solidair met je kinderen zijn...
- WP interessante techniek...

Nou ja, kan zo nog wel wat doorkletsen 😊
[...]

Dat is ook een goed idee, maar waarom koppelen? Zou ik niet 2 losse warmtepompen (1 voor boven en 1 voor beneden) neer kunnen zetten die onafhankelijk van elkaar draaien.
Is minder handig, want dan kun je warmteproductie niet samenvoegen.

Maar ik twijfel wel of je überhaupt zoveel warmteproductie nodig hebt, met b.v. één 9kW systeem. Je moet het ook kwijt kunnen in je afgiftesysteem.
Ik denk dat als ik me kwaad maak dat me loodgieterswerk ook nog wel gaat lukken, is wel een leuke uitdaging.
Dat is natuurlijk nog mooier, maar een (betaalbare en betrouwbare) loodgieter in de buurt is natuurlijk ook handig.
Thanks voor het vergelijkingsmateriaal. 3600m3, dat is veel... Die WPB komt er sowieso voor de badkamer. Gelukkig is ruimte in dit huis geen enkel probleem, dat is wel fijn.
Ja, dat mega verbruik was voor mij reden om met sneltreinvaart aan warmtepomp te gaan. Die kwam binnen vlak nadat we sleutel van het huis hadden gekregen (geïmporteerd uit uk, was najaar 22 hier nergens te verkrijgen).
Ruimte is prettig, en dan is cascade ook makkelijker.
WPB is ook makkelijk, heb je geen omzien naar want hoef je ook niet zo precies in te regelen, kan op goedkope uren (bij dynamisch contract) paar uurtjes zijn ding doen, en maakt wP opzet makkelijker (geen driewegklep gedoe).

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 14-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:27
Goede plannen. Als je voor de Pana gaat, hou er dan rekening mee dat bv de 9J zo rond het vriespunt met wat vochtigheid in de lucht maximaal 6kW doet, en daaronder rond de 7 zit.
Hier eerst ook ongeveer 2000m3/jaar en uiteindelijk voor de 9 ipv de 12 gekozen. Eigenlijk is die een beetje krap voor het mooie. Maar als het echt niet lukt kan altijd de interne heater of pelletkachel aan. Ook kan er later ook nog extra geïsoleerd worden of een extra WP erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
nvt

[ Voor 145% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2023 12:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
De richting die ik op ga is een cascade-opstelling. Dit ga ik (ivm financiele en praktische redenen) doen in een aantal stappen.

Stap 1) Een 7kW of 9kW warmtepomp, bedoeld voor benedenverdieping (12 groepen vloerverwarming) en 3 kleine radiatoren in badkamer,toilet en toilet. Ik ga kijken of ik met 7kW/9kW ook de bovenverdieping warm kan houden. Ik vermoed van niet, daarom laat ik de bestaande CV-ketel hangen als verwarming voor de bovenverdieping (in hybride en voor de SWW.

Fase 2) Omdat ik vermoed dat de 7kW warmtepomp niet voldoende is voor het hele huis, voeg ikl een tweede ( 5kW) warmtepomp in cascade-opstelling toe. Fysiek komt deze 2e WP naast of boven de primaire 7kW/9kW pomp. De primaire 7kW/9kW verzorgt samen met de 5kW warmtepomp de warmteproductie van het hele huis (7kW/9kW primair, 5kW springt bij indien nodig). Tevens verzorgt de 5kW WP icm een boiler de SWW. Hierna kan de CV-ketel met pensioen.

Mocht in stap 1 blijken dat ik met 7kW/9kW wel het hele huis warm kan houden, dan vervalt de 2e 5kW warmtepomp en doe ik SWW wel met een warmtepompboiler.

Een vraagstuk waar ik mee zit is of ik in stap 1 ipv een 7kW (WH-MDC07J3E5), niet beter een 9kW (WH-MDC09J3E5) kan neerzetten. De kans dat ik met 9kW ipv 7kW het hele huis verwarmd krijgt is groter en verkleint de noodzaak voor de 2e 5kW WP. Ik krijg het niet uitgerekend obv warmteverliesverrekening, historisch gasverbruik etc. Ik neig daarom naar die 9kW onder het mom baat het niet, dan schaadt het niet, want in prijs scheelt het bijna niets.

Klinkt dit als een logische aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De meeste (alle?) cascaderegelingen werken alleen met gelijke buitenunits. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het aantal draaiuren gelijk houden.
Je zou kunnen opzoeken hoe Panasonic dat doet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:53:
De meeste (alle?) cascaderegelingen werken alleen met gelijke buitenunits. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het aantal draaiuren gelijk houden.
Je zou kunnen opzoeken hoe Panasonic dat doet.
Ik dacht dat je Panasonics van verschillende vermogens met elkaar kan combineren, maar misschien dat @flippy of @Carboy54 dit weet? Dan wordt het 2 x 7kW, ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wokschotel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:29:
[...]

Ik dacht dat je Panasonics van verschillende vermogens met elkaar kan combineren, maar misschien dat @flippy of @Carboy54 dit weet? Dan wordt het 2 x 7kW, ook niet zo'n probleem.
Lijkt mij voor de J serie 5-9 Kw geen probleem.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan rustig combineren.

je kan dus gewoon een 9kW als hoofdunit gebruiken en een 5kW als 2e voor SWW en die kan dan bijspringen voor verwarmen als de 9kW het niet meer trekt.
je kan het ook doen met 2x5kW bijvoorbeeld als je meer leunt op efficientie en minder last wilt hebben van defrosts met fancoils om maar een situatie te noemen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Een cascade opstelling heb ik zo snel niet gevonden in de 'Design Manual' en 'Service manual' van Panasonic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:17:
Een cascade opstelling heb ik zo snel niet gevonden in de 'Design Manual' en 'Service manual' van Panasonic?
Het is toch gewoon gebruik maken van de bivalent aansluiting in de WP? Ik baseer me dan op wat hier staat: flippy in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" en http://panasonicwarmtepompen.nl/aansluitschemas-warmtepomp/ helemaal links onderin.

[ Voor 8% gewijzigd door Wokschotel op 04-11-2023 14:08 ]

Pagina: 1