Combinatie vloerverwarming, radiatoren, KNX en Loxone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:47

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik ben aan het puzzelen hoe ik mijn verwarming door mijn domoticasysteem (combinatie van KNX/Loxone) kan sturen. De situatie is als volgt. Op de begane grond heb ik in bepaalde vertrekken vloerverwarming, in andere vertrekken radiatoren. Ik heb geen vertrekken met zowel vloerverwarming als radiatoren. Op de 1e verdieping heb ik alleen radiatoren. De gasgestookte CV-ketel is een Nefit Topline Aquapower 45. Deze keten wordt aangestuurd via een draadloze thermostaat. De aan- en afvoer van de CV-ketel naar de vloerverwarming/radiatoren loopt vanaf de ketel door dezelfde buizen. Op zolder is er een aftakking van de hoofdleidingen naar de verdeler van de vloerverwarmer die in de kelder staat. Er is dus vanaf de CV ketel geen gescheiden aanvoer voor de vloerverwarming en de radiatoren.

Na de verbouwing waar ik nu mee bezig ben wil ik de temperatuur in de verschillende vertrekken onafhankelijk van elkaar regelen. Daarbij loop ik tegen een aantal vragen/dilemma’s aan. Ik heb op basis van leeswerk op fora het volgende uitgedacht. Op de verdeler van de vloerverwarming monteer ik aan/uitkleppen die worden aangestuurd door een KNX MDT Verwarmingsactor. Op de radiatoren zet ik stelmotoren die ik aanstuur via een 0-10V regeling vanuit Loxone of met de Loxone-tree stelmotoren via een busstructuur. De temperatuur in ieder vertrek wordt gemeten met 1-wire sensoren die de temperatuur doorgeven aan Loxone. Op basis van programma’s in Loxone, tijdstippen of handmatige instructie bepaalt Loxone vervolgens welke kleppen/stelmotoren open moeten gaan of dicht moeten blijven om de ingestelde temperatuur te bereiken.

De vraag is nu wat ik met mijn huidige thermostaat moet doen en of ik de ruimtes wel onafhankelijk van elkaar kan regelen. De situatie die kan voorkomen is dat de radiatoren boven niet warm worden omdat de ruimte waarin de thermostaat staat (een ruimte met vloerverwarming), al wel op temperatuur is. De ketel krijgt dan geen signaal dat ie moet gaan stoken om de radiatoren warm te krijgen. Of dat de ketel de aanvoertemperatuur van het water warm genoeg maakt voor de vloerverwarming (45 graden), maar dat deze te koud is voor de radiatoren (gewenst 75 graden).
Als mogelijke oplossing zie ik de Theben OpenTherm Gateway KNX-OT-Box. Deze krijgt zijn signalen vanuit de Loxone-server of vanaf de verwarmingsaktor. Deze KNX-OT-Box stuurt via de Nefit Opentherm Converter de CV-ketel aan. Dat kan modulerend op basis van warmtevraag zodat je bijvoorbeeld bij een vraag vanuit een radiator op de 1e verdieping de ketel kan opstoken naar 75 graden zodat de eerste verdieping snel wordt verwarmd.

Wat ook kan is de bestaande draadloze thermostaat in de ruimte zetten die je verwarmd wil hebben. Als dat een ruimte is met een radiator zal de ketel het water opstoken naar 75 graden. De thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler en de door KNX bestuurde kleppen op de vloerverwarmingsverdeler zorgen er dan hopelijk voor dat de vloerverwarming niet warmer wordt dan de voor die ruimte ingestelde temperatuur.

Hoe kijken jullie tegenaan, hebben jullie nog aanvullende ideeën? Ik wil geen gebruik maken van Honeywell Evohome-achtige systemen, ik wil een integratie met KNX/Loxone.

De islam kan uw vrijheid schaden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je huidige thermostaat is een stoorzender in dit verhaal. Loxone weet de kamertemperaturen en doeltemperaturen en dus de warmtevraag en zou de ketel moeten regelen. Modulerend zal wat zuiniger zijn dan aan/uit maar het is de vraag of dat de kosten van die OpenTherm Gateway en OpenTherm Converter waard is. In deze post wordt geschreven over besparingen van enkele procenten maar waar die cijfers op gebaseerd zijn weet ik niet. Je kunt zelf wat tunen door de aanvoertemperatuur terug te regelen. De regeling door Loxone past zich er automatisch op aan totdat de radiatoren en vloerverwarming door een te lage temperatuur het warmteverlies niet meer kunnen bijbenen (bij niet continue verwarming met een cv-ketel zal dan echter eerder de tijd die het kost om een ruimte op te warmen een probleem worden).

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Dan zou Loxone via het aan/uitcontact op de ketel de ketel moeten laten aansturen. Ik hoop dat ik nog ergens een schakeluitgamg beschikbaar heb op een eztensie of actor. Ik ga in eerste instantie proberen wat jij zegt om het zonder extra componenten te regelen. Dus bestaande thermostaat weg, keteltemperatuur terug naar 55 of 60 graden en dan als er warmtevraag is via Loxone de ketel laten stoken en stelmotoren/kleppen aansturen. Als dat in teveel gasverbruik of pendelen resulteert ga ik kijken of die opentherm gateway soelaas kan bieden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wokschotel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:18:
Dan zou Loxone via het aan/uitcontact op de ketel de ketel moeten laten aansturen. Ik hoop dat ik nog ergens een schakeluitgamg beschikbaar heb op een eztensie of actor. Ik ga in eerste instantie proberen wat jij zegt om het zonder extra componenten te regelen. Dus bestaande thermostaat weg, keteltemperatuur terug naar 55 of 60 graden en dan als er warmtevraag is via Loxone de ketel laten stoken en stelmotoren/kleppen aansturen. Als dat in teveel gasverbruik of pendelen resulteert ga ik kijken of die opentherm gateway soelaas kan bieden.
Ik zou dat inderdaad eerst eens proberen. Ik ben ook wel benieuwd hoe goed het werkt en hoe moeilijk het op te zetten is in Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik wilde even weten of eea gelukt was. Ik wil misschien ook kunnen gaan schakelen met Loxone en mijn ketel/vloerverwarming/Elga en dit zou een mooi begin zijn

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik ben de boel nog aan het installeren en configureren, zodra ik een stap verder ben zal ik mijn ervaringen hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshprince
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-09 16:34
Hey,

Ik heb mij speciaal geregistreerd om even te horen hoe het ondertussen gaat?
Ik zit met exact dezelfde situatie: KNX/loxone combo met radiatoren boven en nu bijna vloerverwarming beneden.
Ik zit met een oude mazoutketel met enkel aan/uit en voorlopig gebruik ik voor de radiatoren de aan/uit kleppen. Lijkt aanvaardbaar te werken... schommelingen van 1 graad in de kamer maar dat stoort me niet.
Het stukje vloerverwarming is met een aparte collector met thermostaatknop er op (moet die nog verder installeren...).

Het lijkt mij op het eerste zicht redelijk moeilijk om dat goed gestuurd te krijgen. Waar temperatuursensoren plaatsen voor metingen te doen? In de ruimte voldoende of ook nog op de aanvoer en retour?

Hopelijk werkt je installatie/configuratie goed. Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:28
Hey,

Hoe zit het met de werken?

Ik ben iets gelijkaardigs in elkaar aan het flansen.
Elke kamer heeft zijn radiator + gemotoriseerde afsluitklep op de collector + aparte thermostaat of temperatuursensor.

Vervolgens zou ik via een Opentherm module de ketel willen aansturen op verschillende vermogen trappen.

vraagt er 1 kamer warmte -> laag vermogen
vragen er 2 kamers warmte -> middel vermogen
vragen er 3 of meer kamers warmte -> hoog vermogen

Ben nog aan het uitzoeken of ik met thermostaten ga werken of met sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JVDE schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:55:
Hey,

Hoe zit het met de werken?

Ik ben iets gelijkaardigs in elkaar aan het flansen.
Elke kamer heeft zijn radiator + gemotoriseerde afsluitklep op de collector + aparte thermostaat of temperatuursensor.

Vervolgens zou ik via een Opentherm module de ketel willen aansturen op verschillende vermogen trappen.

vraagt er 1 kamer warmte -> laag vermogen
vragen er 2 kamers warmte -> middel vermogen
vragen er 3 of meer kamers warmte -> hoog vermogen

Ben nog aan het uitzoeken of ik met thermostaten ga werken of met sensoren.
Gebruik je hiervoor Loxone of ben je zelf iets in elkaar aan het zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Femme schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:38:
[...]

Gebruik je hiervoor Loxone of ben je zelf iets in elkaar aan het zetten?
Nog totaal geen idee :P de theorie is er al, nu zien welke praktische middelen er bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Door drukte ben ik er nog niet aan toegekomen. Nouja, een beetje dan:
- alle 1-Wire temperatuursensoren werken inmiddels dus de IST-temperatuur kan ik uitlezen
- de vloerverwarming is geïnstalleerd en werkt. Nog wel handmatig met de oude thermostaat.

Volgende stap (gaat de komende weken gebeuren) is simuleren met Loxone en de IRR-bouwsteen om te kijken hoe de aansturing van de ketel en de aktoren werkt. Mijn eerste idee om dat te doen via het aan/uit contact van de ketel staat nog overeind, ik kan altijd nog de (dure) OpenTherm Gateway en OpenTherm Converter installeren. Op een 230V schakeluitgang van mijn extension sluit ik een koppelrelais aan dat de ketel aanstuurt (24V).

Dus: als soll-temperatuur in een ruimte onder ist-waarde (rekening houdend met een voorlooptijd), dan moet de IRR-bouwsteen een seintje geven aan de MDT-aktor (stelmotor: klep open!) en aan de ketel (ga stoken!). Ik ben benieuwd hoe slim Loxone is/hoe snel Loxone leert bij de aansturing van de aktoren en de ketel, op welke temperatuur ik de thermostaat van de vloerverwarming in moet stellen en of ik de kamers met radiatoren nog wel warm krijg :P

Wat ik niet wil is dat ik over een jaar een hartverzakking krijg van de gasrekening omdat ik per ongeluk iets verkeerd heb geconfigureerd :P

@JVDE wat bedoel je met de gemotoriseerde afsluitklep op de collector? Dus geen stelmotor/klep op de radiator zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
@Wokschotel Correct, de radiator blijft mooi strak zonder stelmotoren of thermostatische knoppen welke er uit steken. Bovendien moet ik hierdoor niet naar elke radiator een kabel trekken of om de x tijd de batterijen vervangen. De afsluitkleppen zitten ingebouwd in de retour collector. Hier past een servomotor op met M30 schroefdraad.
Ik heb hier een filmpje van gemaakt omdat ik hier zelf totaal geen info over vond.

YouTube: Servo actuator for heating with zones. Zoneventiel met servomotor.

Dit zijn dus servo actuatoren, geen thermo actuatoren.

Thermo actuatoren zijn monostabiel. Dat wil zeggen dat ze onder spanning moeten blijven wil je ze in een bepaalde stand houden. Onder spanning blijven = elektriciteit verbruiken.

servo actuatoren zijn bistabiel. Dat wil zeggen dat je spanning stuurt om ze van stand te veranderen. Valt de spanning weg dan blijven deze in hun stand staan = ecologischer.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Indien je met stelmotoren werkt, dient de pomp van het circuit dan ook regelbaar te zijn?
Ik kan me voorstellen:
- Als je een collector van 10 circuits hebt
- Loxone schakelt 9 zones uit (omdat die hun temperatuur bereikt hebben)
- Loxone laat 1 zone open staan omdat die nog steeds te koud is
- De pomp die voor het vermogen van 10 circuits voorzien is, moet nu zijn volledige kracht door 1 enkele kraan stuwen

Als de motor van de pomp niet geregeld kan worden, gaat de spoel hiervan dan niet verbranden op lange termijn? Of bestaan er CV ketels (gas) waarbij Loxone de pomp kan regelen?

Of maak ik me zorgen voor niets? :*) 8)7 8)7
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
querex schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:26:
Indien je met stelmotoren werkt, dient de pomp van het circuit dan ook regelbaar te zijn?
Ik kan me voorstellen:
- Als je een collector van 10 circuits hebt
- Loxone schakelt 9 zones uit (omdat die hun temperatuur bereikt hebben)
- Loxone laat 1 zone open staan omdat die nog steeds te koud is
- De pomp die voor het vermogen van 10 circuits voorzien is, moet nu zijn volledige kracht door 1 enkele kraan stuwen

Als de motor van de pomp niet geregeld kan worden, gaat de spoel hiervan dan niet verbranden op lange termijn? Of bestaan er CV ketels (gas) waarbij Loxone de pomp kan regelen?

Of maak ik me zorgen voor niets? :*) 8)7 8)7
Bedankt!
Zou best wel kunnen @querex maar zover ben ik nog niet geraakt.
@Wokschotel heb je al een updateje voor ons? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-08 14:32
Via Loxone wil ik mijn verwarmingsketel aan gaan sturen. Het betreft een Itho Klimax2 46kW CV ketel die nu nog aangestuurd wordt met een Honeywell Chronotherm modulation thermosstaat via OpenTherm).

Ik heb alle radiatoren voorzien met Loxone valve actuators (Air en Tree)
In alle vertrekken zitten Loxone touch Tree schakelaars
Op alle ramen en deuren zitten magneetsensoren
In alle vertrekken zitten bewegingssensoren
Er is een buitentemperatuursensor op Loxone aangesloten, er kan er ook 1 op de ketel worden aangesloten, dat zou een 12K NTC moeten zijn.

Ik zou graag het volgende willen weten:
1. Kan ik gebruik maken van de bouwsteen stooklijn?
2. Welke bouwstenen moet ik moet combineren om de ketel optimaal aan te sturen.
3. Moet ik de ketel dan aansluiten als aan/uit via een digitale output of kan ik via de opentherm aansluiting werken met een analoge output?

Ik ben niet echt thuis in dit vakgebied, maar vind het wel erg interessant om hier zelf de kennis voor op te doen. Ik ben benieuwd wie zich al zover in Loxone heeft verdiept en mij hiermee op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-08 14:32
Zelfde vraag bij Loxone uitgezet en kreeg vrijwel direct het uitgebreide onderstaand antwoord. Misschien dat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen want het staat (nog niet) onder de support onderwerpen bij Loxone zelf.
Nu nog even eea in praktijk gaan brengen ;) .

Bedankt voor uw interesse in onze producten.
Het is mede door onze hoogst intelligente verwarmingssturingen dat wij ons sedert enige tijd officieel Europees Marktleider in Smart Home en woningautomatisatie mogen noemen.

Hoe deze sturing in zijn werk gaat hangt van verschillende factoren af. Wij hebben communicatiemodules voor de belangrijkste protocols die onze markt talrijk is. Op dit moment hoort Opentherm daar nog niet bij, maar als hun markt groeit kan dit zeker bekeken worden. Modules tussen Opentherm en KNX, -een bus die wij standaard in onze MS hebben ingebouwd, kunnen u helpen om toch met u ketel te communiceren.

Dit is echter niet het meest noodzakelijke.

Door gebruik te maken van onze intelligente ruimte regeling bouwstenen (1 per ruimte) in combinatie met onze intelligente temperatuursturing (1 per project) kan u al 95% van uw verwarming gaan sturen. De programmatie hiervoor heb je al.
Voeg al je raam en deur contacten in, al je ventielen, al je wewegingsmelders, etc. Vergeet ook de ruimtes geen oppervlakte in M² te geven. Hierna duw je op autoconfig en doet de configuratiesoftware de rest.

Hierna kan je dan eventueel overgaan naar het communiceren met de ketel door hem aan/uit te schakelen of setpunten te gaan instellen.

Algemene info:

Moderne ketels kunnen zichzelf regelen door middel van de retourtemperatuur, als de ketel dan nog een contact heeft waarmee men de vraag naar verwarming kan starten, heeft men al een heel goede oplossing, een stap verder is dat men ook het setpunt van de ketel kan instellen (bv. via 0-10V), dit is altijd maatwerk en stelt de nodige kennis van verwarming voorop.
Basis info vind men hier:
https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/

Voor OpenTherm kunt u dit gebruiken:
http://remeha.be/wp-conte...s/Varia/140925%20IF01.pdf
Voor Vaillant:
http://www.waerme24.de/va...lierender-buskoppler.html

Bij ons zijn er twee belangrijke bouwstenen voor verwarming, tezamen kunnen zij een complete oplossing zijn voor uw verwarming.
Alles start met de ‘Intelligente ruimte regeling’ deze gaat zichzelf de optimale warmtevraag aanleren, dit neemt een kleine week in beslag, hierdoor zal er bv. als men de klok gebruikt, bij elke temperatuur wijziging berekend worden hoelang op voorhand de warmtevraag moet starten, dit geeft al een enorme optimalisatie van uw installatie. De regeling zelf is een proportionele regeling en deze regeling kan men dan gebruiken in de ‘Intelligente temperatuurregeling’, in deze bouwsteen wordt naast de procentuele warmtevraag ook rekening gehouden met de grootte van ruimte, deze info kan men instellen onder de rubriek ‘Ruimtes bewerken’ bij ‘Oppervlakte’, als regeling heeft u dan een 0-10V signaal (AQf) waarmee u de aanvoertemperatuur kunt bepalen.

In Duitsland is een zone verwarming verplicht:
https://www.haustec.de/he...st-die-einzelraumregelung
In deze pdf (blz 45)
http://www.bmub.bund.de/f..._referentenentwurf_bf.pdf

Momenteel hebben wij nog geen opentherm gateway, de reden hiervoor is dat wij zeer slechte ervaring gemaakt hebben met andere standaarden/protocols waarbij wij dan voor alle problemen verantwoordelijk gesteld worden, zeker als het gaat over verwarmingsketels zien wij zeer veel mogelijke problemen opduiken, op de moment dat er twee draden aangesloten worden op het toestel gaan alle problemen onze richting uitkomen, ook zijn er dan meestal garantieproblemen, van de moment dat wij dit samen met de ketel fabrikanten kunnen bekijken, zodat ook zij hiervoor hun verantwoordelijkheid opnemen, zullen wij dit zeker oplossen, wij kunnen enkel een oplossing aanbevelen die door alle betrokken partijen ondersteund worden.
Bovenstaande wil niet zeggen dat wij geen oplossing hebben, met de juiste basiskennis hebben wij voor een ketel sturing een bouwsteen "intelligente temperatuurregeling" die samenwerkt met onze "intelligente ruimte regeling", zodat de verwarming in uw woning perfect geregeld kan worden.

De intelligente ruimte regeling is nooit een ketel sturing, hij regelt enkel de temperatuur in de ruimte, als u de ketel zelf wilt aansturen moet je zelf nog een aangepaste regeling maken zodat hij niet onnodig gaat verwarmen, dit is altijd maatwerk en stelt de nodige kennis van verwarming voorop.

Hieronder een voorbeeld van een sturing met een oude ketel, hier wordt een extra contact aangestuurd van zodra ergens een zone warmte vraagt.
<< >>

In een nieuwe installatie wordt er normaal gezien enkel de pomp aangestuurd wanneer er ergens warmte gevraagd wordt, de ketel hoeft in dit geval enkel het buffervat op temperatuur te houden. Hierdoor blijft de ketel zijn modulerende eigenschap behouden.
<<>>

Hier zijn een paar programmatie voorbeelden
Heating control
In this sample file, you'll see how to control your heating with Loxone and how to set up an intelligent room controller. See the video for more information on the intelligent room controller function block.

http://www.loxone.com/tl_...%20management.LoxPLAN.zip
Heating control of a thermal store
In this sample file, you'll see how to control a more complex heating system that includes a thermal store.

http://www.loxone.com/tl_...hermal%20store.Loxone.zip
Shading and heating
Check out this file to see how to use your blinds to control the temperatures in your rooms.

http://www.loxone.com/tl_...0and%20heating.Loxone.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
@Lox-1
eerst even dit uit zoeken, voorkomt veel problemen in standaard "kleine" huizen. ;)
(in Nederland woont bijna iedereen in een klein huis als je dat vergelijkt met het buitenland.)

mijn CV ketel levert minimaal 5-6kW aan vermogen. (die van jouw geen idee.)
mijn huis heeft maar maximaal een 2-3kW aan vermogen nodig om warm te blijven (met flinke vries kou buiten).
normaal als het niet al te koud is buiten draait de CV maar een paar uur per dag om mijn huis te verwarmen.

(je ketel is wel 46kW maar dat vermogen heeft hij alleen nodig om warm tap water te maken.
je huis verwarmen doe je op veel minder vermogen.
hoeveel hangt af van de grote van je huis en je isolatie. ;) )

door dat hij maar een paar uur draait, heb je best weinig momenten die zinvol zijn om iets aan te sturen van radiatoren. :-(
je kunt wel een radiator open zetten, maar als de ketel dan niet aan het verwarmen is dan heeft het geen nut.
of je moet over gaan naar een WA systeem, maar die gebruiken stiekem veel gas.

ook heeft het weinig nut om een cv ketel te laten draaien, en dan minder kW aan radiator vermogen open te hebben staan. (je komt met 50% radiator vermogen als cv minimum vermogen nog wel weg, maar kost wel extra gas, helaas.)
dus let daar ook op. ;)
zorg dat er genoeg radiatoren open staan om de ketel zijn werk te kunnen laten doen.
dat bespaart aardig wat gas.
(in een standaard klein huis heb je vaak maar net genoeg radiator vermogen dus weinig zinvol te sturen. :-( )

ik zelf heb maar een klein tussen huisje met maar weinig warmte behoefte, en heb het nu opgelost door er een warmtepomp van 1,4kW bij te hangen (350W warmtepomp).
60% van de tijd doet die mijn huis in zijn 1tje verwarmen en door het lage vermogen is dat bijna continu, dus heb altijd warm water om te sturen in de buizen. ;)
de andere 40% van de tijd springt de gasketel bij, maar dan is het echt koud buiten.
(gebruikte maar 650m3 gas zonder warmtepomp en nu ziet het er naar uit dat ik minder als 300m3 ga gebruiken.)

ook heb je eigenlijk altijd stroming nodig in je cv systeem, dus pas op dat je niet per ongeluk alle radiatoren dicht zet. (er is soms wel een bypass beveiliging, maar laat beveiliging beveiliging zijn. maar kan ook zijn dat je een andere aansluitmethode hebt als standaard. zie dit als een gewaarschuwd mens telt voor 2. ;) )
ik heb hier voor 1 radiator zonder een kraan, dus die kan niet worden uitgezet. ;)

succes.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-07-2017 12:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Sorry @JVDE en anderen, nog geen update want ik ben nu bezig met meer spoedeisende klussen zoals vervangen van een dak. Maar na de zomervakantie ga ik weer aan de slag met de verwarming. Kan ik ondertussen bijlezen en plannen fijnslijpen.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@JVDE We zijn weer een stapje verder, dat moet ook wel anders hebben we aan het eind van de zomer geen verwarming. Anyway, de plannen zien er nu als volgt uit nadat ik wat zaken heb uitgeplozen. Mijn CV-ketel wordt aangestuurd via een Honeywell BDR91 aan/uit relais dat weer wordt aangestuurd via een Honeywell Chronoterm thermostaat. Parallel hieraan monteer ik een relais dat wordt aangestuurd met een aan/uit uitgang van mijn Loxone-server. De reden om dit relais parallel te schakelen met het bestaande ketelrelais is dat de 'oude' thermostaat voorlopig nog wil gebruiken voor de radiatoren in de woonkamer en slaapkamers. Die ruimtes worden ooit wel verbouwd maar dat kan nog wel even duren. Vandaar dat ik niet veel geld wil steken in een tijdelijke oplossing.

Op de verdeler van de vloerverwarming monteer ik 6 stelmotoren. Deze worden aangestuurd via de MDT Heizungsaktor. Bekabeling tussen stelmotoren en aktor is 5-aderige NYM-J kabel. 4xL+N is voldoende want 2 ruimtes zijn voorzien van 2 circuits dus 2 stelmotoren. Die kun je parallel aansluiten.

Het systeem werkt als volgt: als ik in mijn woonkamer/slaapkamers (radiatoren) warmte nodig heb draai ik handmatig de radiatoren open en stel de Chronoterm thermostaat in op de gewenste temperatuur. De Chronoterm stuurt een signaal naar het bestaande ketelrelais en de ketel gaat aan (en ook weer uit). Als in de ruimtes met vloerverwarming warmte nodig is (te bepalen via de temperatuursensoren, aangestuurd door de IRR in Loxone), dan word via Loxone en het relais een signaal gestuurd naar de ketel (ga branden!) en via de aktor naar een stelmotor (ga open). Als de toevoer naar de vloerverwarming te heet wordt omdat de ketel voor de radiatoren staat te branden, regelt de thermostaat op de verdeler dat er niet teveel heet water in de vloerverwarming terecht komt. De radiator in het toilet dient als bypassventiel, dus die staat altijd open.

Nu alleen nog uitzoeken wat er gebeurt als de temperatuursensoren van de ruimtes met vloerverwarming vinden dat het warm genoeg is en tegen de ketel zeggen: stop maar met branden terwijl de radiatoren ook nog warmte nodig hebben. Ander ding wat ik nog wel uitzoeken of ik een pompschakelaar kan gebruiken in combinatie met deze oplossing, dat scheelt weer wat kWh.

Mocht ik in de toekomst besluiten voor een ander systeem (bijvoorbeeld Honeywell Evohome), dan is de enige investering die dan 'waardeloos' wordt de MDT aktor. De stelmotoren heb je immers ook bij Evohome nodig en het relais kan ik ergens anders wel voor gebruiken. En zelf een zoneregeling in elkaar knutselen is toch ook best leuk :P

Volgende week bestellen, daarna installeren dus updates volgen :)

/edit toevoeging
Bij nader inzien heb ik op mijn extensie nog 4 relais uitgangen vrij, dus ik ga die gebruiken voor het aansturen van de stelmotoren. Dat scheelt weer de investering in de MDT Heizungsaktor.

[ Voor 3% gewijzigd door Wokschotel op 26-08-2017 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik heb het inmiddels werkend :) Hoe ziet het eruit?

Op de vloerverwarming verdeler zitten Möhlenhoff Alpha 5 thermo-elektrische stelmotoren

Op de radiatoren zitten https://www.voltus.de/ele...-5-proportional-24-v.htmlmotoraandrijvingen

In Loxone wordt het als volgt geconfigureerd. Omdat ik zowel vloerverwarming (VV) als radiatoren heb, wil je bij een warmtevraag van een radiator een hogere aanvoertemperatuur dan als alleen de vloerverwarming warmte nodig heeft. Dit heb ik gedaan door 2 Intelligente Temperatur Steuerung bouwstenen aan te maken: 1 voor de VV en 1 voor de radiatoren. Aan de ene bouwsteen zijn alle ruimtes gekoppeld voorzien van VV, aan de andere alle ruimtes voorzien van radiatoren. De Aqf uitgang van iedere ITS-bouwsteen geeft daarmee de passende gewenste aanvoertemperatuur mee richting de ketel. Met de min-max bouwsteen selecteer je de hoogste waarde (hoogste aanvoertemperatuur). Omdat de vloerverwarming beveiligd is met een thermostaat is er geen risico dat er in de vloerverwarming te heet water komt. Als de VV geen warmte nodig heeft, dan is de stroom van de VV-pomp uitgeschakeld (met een relais) dus die draait dan niet.

De ketel wordt aangestuurd met de 0-10V uitgang op de miniserver. Om de 0-10V spanning te vertalen naar een gewenste aanvoertemperatuur zit er tussen de ketel en de miniserver een Bosch EM10 module. Dan heb je geen thermostaat meer nodig. Een spanning van 0 Volt betekent ketel uitgeschakeld (geen warmtevraag), bij 0,5 Volt is ie 15 graden, bij 5 volt 50% en bij 10 Volt 90 graden. Met een simpele formule kun je dus de gewenste aanvoertemperatuur omrekenen naar de daarvoor benodigde ingangsspanning. Ik heb een drempelwaarde ingesteld van 2 Volt, want een aanvoertemperatuur onder die waarde (26 graden) heeft toch geen zin ivm warmteverlies in de leidingen onderweg.

De thermo-elektrische stelmotoren op de vloerverwarmingsverdeler worden aangestuurd door de relaisuitgangen op de miniserver. Tussen miniserver en verdeler ligt een 5 aderige NYM-kabel (4xL, x 1 N).

De proportionele motoren op de radiatoren worden aangestuurd met de 0-10V uitgang op de miniserver en extension, De motoren zijn aangesloten met een 4 aderige signaalkabel (1x 24V voeding motor, 1x10V stuurspanning en 1 x GND). Van 5 radiatoren komen de signaalkabels samen in de kelder van waar een 8 aderige signaalkabel naar de miniserver en extension loopt, die in de verdeelkast uiteraard netjes met rijgklemmen zijn aangesloten.

De volgende stappen zijn dat ik de temperatuurinstellingen en verwarmingstijden in de app ga tweaken. Datzelfde geldt voor de optimale aanvoertemperatuur. Die moet zo laag mogelijk, maar warm genoeg om de boel comfortabel te krijgen. Dat wordt nog even puzzelen. En in de slaapkamers moet ik de kranen in de radiatoren vervangen. Daar zitten geen radiatorkranen (of voorbereiding daarvoor) ingebouwd dus die moeten vervangen worden door andere kranen.

Zo ziet het er in Loxone uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ir2NNYKqEZOOvPRzNo1yrb1a/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQasgLSwDpYqh9vzTLnj6Ftr/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
Interesant, heb ook Loxone en een Nefit ketel die ik via een relais aan/uit aanstuur. Waar heb je de EM10 gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@Sethro https://www.installatieva...-ketel-cascade-7746901848

Wat voor Nefit ketel heb je, de EM10 is niet voor iedere Nefit ketel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshprince
Tof dat het lukt. Ik moet er nog steeds aan beginnen maar ben al wat info beginnen verzamelen.
De ketel wordt aangestuurd met de 0-10V uitgang op de miniserver. Om de 0-10V spanning te vertalen naar een gewenste aanvoertemperatuur zit er tussen de ketel en de miniserver een Bosch EM10 module. Dan heb je geen thermostaat meer nodig
Waarom gebruik je deze module ipv. de miniserver zelf?
Er is een bouwsteen stooklijn en verwarmingsmenger die me ideaal lijkt om dit te regelen.
https://www.loxone.com/nlnl/kb/verwarmingscurve/
Op de pagina helemaal onderaan een programmeervoorbeeld.

Begrijp me niet verkeerd, geen kritiek maar ik zou veronderstellen als de ketel 0-10v spreekt je direct vanaf de miniserver kunt sturen niet?

EDIT:
Ik zie nu dat het zou kunnen dat die 2 modules omvat zijn in die intelligente temperatuurregeling functieblok van jou...
Zit er een driewegklep in jouw systeem die je regelt met 0-10V? Of regel jij dit uitsluitend per zone ipv. de hele collector.
Komt er geen te warm water in de vloverwarming als er tegelijk vraag is van radiatoren en vloerverwarming?

[ Voor 19% gewijzigd door freshprince op 18-10-2017 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Wokschotel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 06:12:
@Sethro https://www.installatieva...-ketel-cascade-7746901848

Wat voor Nefit ketel heb je, de EM10 is niet voor iedere Nefit ketel geschikt.
In sommige gevallen een wm10 of mm10 nodig toevallig?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
freshprince schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:42:
Tof dat het lukt. Ik moet er nog steeds aan beginnen maar ben al wat info beginnen verzamelen.

[...]

Waarom gebruik je deze module ipv. de miniserver zelf?
Er is een bouwsteen stooklijn en verwarmingsmenger die me ideaal lijkt om dit te regelen.
https://www.loxone.com/nlnl/kb/verwarmingscurve/
Op de pagina helemaal onderaan een programmeervoorbeeld.

Begrijp me niet verkeerd, geen kritiek maar ik zou veronderstellen als de ketel 0-10v spreekt je direct vanaf de miniserver kunt sturen niet?
Nee, want mijn ketel kun je niet rechtstreeks met 0-10V aansturen. De EM10 vertaalt de 0-10v uit de miniserver naar een signaal dat de ketel verstaat. Die andere bouwstenen kunnen wellicht ook, ik zal er eens naar kijken maar mijn oplossing werkt prima.
EDIT:
Ik zie nu dat het zou kunnen dat die 2 modules omvat zijn in die intelligente temperatuurregeling functieblok van jou...
Zit er een driewegklep in jouw systeem die je regelt met 0-10V? Of regel jij dit uitsluitend per zone ipv. de hele collector.
Komt er geen te warm water in de vloverwarming als er tegelijk vraag is van radiatoren en vloerverwarming?
Er komt geen te warm water in de vloerverwarming, op de verdeler van de vloerverwarming zit een thermostaat die ervoor zorgt dat de temperatuur van het waar dat de vloer ingaat nooit hoger is dan 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshprince
Even een update.

Heb het bij deze ook werkende gekregen denk ik. Alles wat in de gaten houden maar voorlopig lijkt het ok.

Loxone config:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/VXCDrMQ

Web interface:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mmgvJmP

De radiatoren zitten zoals bij jou op een 2de temperatuur controller. Is inderdaad de beste oplossing.
Heb nu een mazoutketel (AAN/UIT) dus die moet er binnen het jaar uit en vervangen worden door een gasketel. Zal nog eens moeten zoeken naar eentje die je ook via 0-10v kunt aansturen...

Welke waarde heb jij voor de slope? (parameter S bij de intelligente temperatuur controller).
Ik heb nu 0.3 gezet. Ik heb een natte chape van 8cm + tegelvloer (1.5cm) maar weet niet of deze waarde correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Prachtig @Wokschotel _/-\o_

Ik dacht ongeveer hetzelfde te gaan doen maar dan met een Opentherm protocol.
Dat maakt het natuurlijk allemaal nog wat extra moeilijk. 0-10V lijkt mij allesinds al pakken beter dan AAN-UIT :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 09:30
JVDE schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:35:
Prachtig @Wokschotel _/-\o_

Ik dacht ongeveer hetzelfde te gaan doen maar dan met een Opentherm protocol.
Dat maakt het natuurlijk allemaal nog wat extra moeilijk. 0-10V lijkt mij allesinds al pakken beter dan AAN-UIT :9
Ik draai nu sinds half december de ketel met 0-10v via Loxone. Werkt perfect. Ik had wel pas na een poosje door dat de default parameter van de ITC ingesteld/berekend staat op vloerverwarming en niet paneelradiatoren zoals in mijn huis.

De gevraagde aanvoer was dus te laag met als gevolg dat opwarmen ineens veel langer ging duren dan met het oude Honeywell Chronotherm.

Na de parameter slope (S) van de default 0,5 naar 1,26 gezet te hebben zoals in de documentatie te lezen was werkt het perfect!

Ik gebruik een Remeha Quinta 35C met extra via marktplaats bijgekochte 0-10v interface module van Remeha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:37
saeJ7Oxo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:55:
[...]

Ik draai nu sinds half december de ketel met 0-10v via Loxone. Werkt perfect. Ik had wel pas na een poosje door dat de default parameter van de ITC ingesteld/berekend staat op vloerverwarming en niet paneelradiatoren zoals in mijn huis.

De gevraagde aanvoer was dus te laag met als gevolg dat opwarmen ineens veel langer ging duren dan met het oude Honeywell Chronotherm.

Na de parameter slope (S) van de default 0,5 naar 1,26 gezet te hebben zoals in de documentatie te lezen was werkt het perfect!

Ik gebruik een Remeha Quinta 35C met extra via marktplaats bijgekochte 0-10v interface module van Remeha.
Ik heb gezien dat mijn vaillant ecotec296 ook kan worden aangestuurd via 0 10v met een vaillant vr34 module waarbij de gewenste vermogenswaarde trapsgewijs wordt aangepast. Op de menger is het mij duidelijk dat de 0 10V op AQ moet worden aangesloten. Maar bij de ITC is mij dit niet volledig duidelijk. Kan je eventueen een prinscreen van je config maken?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
ty5500 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:49:
[...]

Ik heb gezien dat mijn vaillant ecotec296 ook kan worden aangestuurd via 0 10v met een vaillant vr34 module waarbij de gewenste vermogenswaarde trapsgewijs wordt aangepast. Op de menger is het mij duidelijk dat de 0 10V op AQ moet worden aangesloten. Maar bij de ITC is mij dit niet volledig duidelijk. Kan je eventueen een prinscreen van je config maken?

alvast bedankt!
Sorry voor de late reactie, was een beetje druk. Wat bedoel je met de ITC? Ik heb hem als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Fz3g9EegiVBvWDJWTs3wn23/thumb.png

De aanvoertemperatuurplus en de radiatorplus zijn bedoeld om als het extra koud is een boost te geven aan de temperatuur, maar zodra mijn isolatieproject is afgerond heb ik die boost niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-08 15:57
Hallo, zelf wil ik onze ketel ook gaan aansturen via Loxone. Het is alleen een Intergas Xtreme, de ketel ondersteunt aan/uit en Opentherm. Helaas geen 0-10v. Weet iemand of er ook een 0-10v module is welke werkt met deze Intergas ketels? Nefit en Remeha bieden dit soort oplossingen wel, maar kan bij Intergas niets vinden zo 123.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
AlfredB schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:40:
Hallo, zelf wil ik onze ketel ook gaan aansturen via Loxone. Het is alleen een Intergas Xtreme, de ketel ondersteunt aan/uit en Opentherm. Helaas geen 0-10v. Weet iemand of er ook een 0-10v module is welke werkt met deze Intergas ketels? Nefit en Remeha bieden dit soort oplossingen wel, maar kan bij Intergas niets vinden zo 123.

Bedankt!
Je kunt ook een andere route kiezen namelijk een KNX-OT-Box S Dan heb je met OT nog veel meer mogelijkheden dan met een 0-10V interface waarbij je alleen de aanvoertemperatuur of vermogen kan aansturen. Of kun je de ketel via een webinterface/API aansturen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 28-10-2018 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-08 15:57
Bedankt Wokschotel, dat is inderdaad ook nog een optie. Er is wel een LAN2RF gateway van Intergas, aan te sturen over http. Lees alleen dat de stabiliteit nog weleens te wensen overlaat, verbinding nodig is met intergas en firmware niet te updaten is. Deze valt voor mij dan af. Zal ook nog eens even bij Intergas informeren, deze ketels zullen toch vaker worden gebruikt i.c.m. een gebouwbeheersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohHer
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-10-2024
Wokschotel. Ik ben bezig met een kleine installatie in Loxone bij mij thuis.
Bouwstenen Int temperatuur regeling centraal en int ruimteregeling per ruimte. 7 loxone stelventielen. Buitentemperatuurvoeler van loxone.
Ketel kent alleen aan/uit of opentherm. Hoe kan ik de ketel het beste sturen?
Stel dat ik ook nog de KNX-OT Box aanschaf. Heb ik dan nog aanvullende software nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@JohHer wat voor ketel heb je? Als er een open API is of je kunt via HTTP commando’s de ketel besturen, dan is dat een (goedkopere) optie. Zo niet, dan kun je de KNX OT Box gebruiken. Dan heb je nog een Knx voeding nodig voor die box en als software heb je ets nodig, maar die is tot en met 5 componenten gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohHer
Wokschotel. Heb nu een Remeha Quina 28C, maar die staat op instorten en moet worden vervangen. Daarvoor ben ik nog zoekende en wil kiezen tussen een Remeha Tzerra Ace 28c, Intergas Kombi Kompakt HRE 28 of Atag i28(E)C. Bij de nieuwe ketel wil ik gelijk de nieuwe regeling gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohHer
O ja, en dan heb ik zeker ook nog een IP of USB interface nodig voor het programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bij nieuwe ketel zou ik altijd kiezen voor IP of 0-10V besturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 09:30
Sethro schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:42:
Bij nieuwe ketel zou ik altijd kiezen voor IP of 0-10V besturing
@JohHer Op de 28C kun je wellicht ook al een 0-10v interface inbouwen. Dat heb ik gedaan met mijn 35C van marktplaats. Ik zie dezelfde module die ik heb ingebouwd nu voor €45 op marktplaats aangeboden. Bij mij werkt dat al bijna een jaar perfect met Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Wokschotel, geweldig om te lezen dat het plan waar ik al een tijd op zit te broeden bij jou en enkele anderen hier toch lijkt te werken. Ik stootte ook op veel tegenstand van ervaren chauffagisten, maar dit lezen geeft me veel vetrtrouwen.
Vraagje: als je de vr34 gebruikt, heb je dan nog een aan/uit contact nodig op de vaillant ketel? Of Slaat de ketel aan indien er een temperatuur hoger dan 0° gevraagd is..?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Dit is precies een onderwerp waar wij thuis straks mee te maken krijgen. Ik ga richting een bestaand huis met op de BG vloerverwarming die helaas slecht werkt. De ketel is wel goed wat ik begreep, echter al wel 15 jaar oud. Hier schijnt een extra vat (expantievat oid) in te zitten wat er voor zorgt dat er sneller warm water is.

De planning is om de BG na te laten kijken (misschien kan vloerverwarming door gespoten worden oid) en om op de 1e ook vloerverwarming te laten leggen + pvc vloer.

Zijn er nog tips vanuit jullie waar ik misschien op kan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Paul_dH schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:51:
Dit is precies een onderwerp waar wij thuis straks mee te maken krijgen. Ik ga richting een bestaand huis met op de BG vloerverwarming die helaas slecht werkt. De ketel is wel goed wat ik begreep, echter al wel 15 jaar oud. Hier schijnt een extra vat (expantievat oid) in te zitten wat er voor zorgt dat er sneller warm water is.

De planning is om de BG na te laten kijken (misschien kan vloerverwarming door gespoten worden oid) en om op de 1e ook vloerverwarming te laten leggen + pvc vloer.

Zijn er nog tips vanuit jullie waar ik misschien op kan letten?
Een intern boilervat? Kost je wel wat extra knaken aan gas om dat warm te houden.
Je zit hier op Tweakers, dus:
- Vloerverwarming beneden helemaal eruit knallen, in laten frezen HOH10cm met >16mm buis.
- LTV verdeler, korte groepen (max 80mtr)
- Monoblock Panasonic LWWP in de tuin

Maar serieus, bij intrekken heb je de kans om het goed aan te pakken, de vloerverwarming is niet iets wat je nog snel oppakt.
Als je pech hebt ligt het HOH20cm met diffusie-open dunne rietjes, mocht je later nog naar een WP willen krijg je daarmee de keet niet warm.

Ohja, maar eerst natuurlijk alles isoleren! Maar die stap is van name van belang bij de move naar WP, maar ook met de gasketel bespaar je er eurootjes mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
@bbbrumbrum Ik heb je post echt 4x moeten lezen haha, je hebt zeker gelijk over het direct aanpakken i.p.v. een aantal jaar te wachten. Ik ben nu met een vloerenboer in onderhandeling voor de 1e verdieping en wellicht laat ik de BG ook wel doen.

Op de BG zit nu wel een muur die we bij het vervangen van de keuken er uit willen hebben, daar kan namelijk precies een mooi kookeiland komen :) Dus als ik dit allemaal gelijk aan laat pakken dan zit ik met een stuk PVC vloer wat hersteld moet worden... Ik weet niet of dat dat handig is.

Het is overigens een huis uit 1986, dit is al redelijk geïsoleerd vanuit de bouw (piepschuim onder de vloeren geplakt, dubbelglas, ed.)

Kwa vloerverwarming ben ik wel opzoek naar een hint, waar moet ik naar vragen bij de vloerenboer zodat ik met iets eindig wat ik met KNX kan sturen??

PS: Ik heb die Panasonic zitten Googlen, is dat een warmtepomp?? En in de tuin?? Ik ben hier nog helemaal blanco over. Er zijn zo veel nieuwe dingen die ik allemaal aan het uitzoeken ben... Kan ik de huidige CV niet nog een paar jaar laten hangen en dan na wat uitzoekwerk deze laten vervangen voor wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Vloerverwarming sturen door domotica kan met elke moderne verdeler. Elke groep is meestal te sturen door een motortje (op de afsluiter).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@Paul_dH Misschien moet je even je eigen topic openen; dit heeft niet zoveel te maken met mijn oorspronkelijke vraag.

Misschien wel aardig om te melden dat ik mijn ideeën ook allemaal heb weten te realiseren, dus vloerverwarming, radiatoren én ketels worden bestuurd dmv Loxone. Na flink wat tweaken (en draden trekken) draait het nu als een tierelier. Volgende stap: de boel zo zuinig mogelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

@Wokschotel heb je 24v of 230v gebruikt? Ivm Loxone :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Op de verdelers voor de vloerverwarming zitten 230V aan/uit motoren die rechtstreeks op de digitale uitgangen van de miniserver zitten, op de radiatoren zitten 24VDC motoren die met een 0-10V signaal worden aangestuurd. Alles van Möhlenhoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emolenaar
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik zit met eenzelfde thuissituatie: begane grond alles vloerverwarming, de andere verdiepingen alleen radiatoren. Inmiddels zijn de VV-verdeler en radiatoren voorzien van Loxone stelventielen, maar het zooitje is lastig behagelijk te krijgen met alleen een thermostaat in de woonkamer.

Inmiddels ook een IF01 module aangeschaft voor mijn Remeha Calenta ketel om Loxone de aansturing te laten regelen maar ik heb wat vragen over jou regelkring met de intelligente temperatuurregeling blokken:

Als ik het goed begrijp stel je op het Intelligente tempregeling block een minimale en maximale temperatuur in. De uitput van het block kan dan in jouw situatie nooit hoger zijn dan 65. Waarom zit er dan verderop in jou controle schema een begrenzing tot 6,5 Volt? (ervanuitgaande dat 6,5V ook daadwerklijke resulteert in 65 graden op de ketel)

Hoe heb jij je boost functie van je radiatoren geregeld? Kan je zelf de waarde van de constante RadiatorPlus ophogen om deze boost in te laten gaan?

Hoe werkt jou block "schaalverdeling" precies? In jou plaatje zie ik een input van 10 die resulteert in -0.027. Waarom heb je deze waarde nodig? Ik zou verwachten dat je bijv. bij een gewenste cvtemp. van 40 graden, je een waarde van 4 (Volt) doorstuurt naar "EM10 ingang" zodat de CV voor 40 graden zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@emolenaar ik stuur op een gewenste aanvoertemperatuur met een EM10 module icm mijn Nefit Aquapower ketel. Die zet een 0-10V stuursignaal afkomstig vanuit Loxone om in de gewenste aanvoertemperatuur. De vertaling van 0-10V naar aanvoertemperatuur is linear, maar 4 volt is geen 40 graden. Zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxN-dQTdrz-CRhIWN4aEvOhUnQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfaTPl6Fmna8NsH2XgQJ8GT4.png?f=fotoalbum_large

Die boost kan ik met een virtual input op ieder gewenste waarde zetten (zat niet in originele tekening, inmiddels wel). De thermostaat op de vloerverwarmingverdeler zorgt er voor dat er geen te heet water de vloer in gaat als de radiatoren water van 50-55 graden krijgen.

Als je alleen beneden een thermostaat hebt die je ketel bestuurt moet je uiteraard in de ruimtes die je wil verwarmen ook temperatuursensoren hebben hangen. Ik gebruik simpele DS1820 1-wire sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5Y
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-01-2022

P5Y

Hoi @Wokschotel

Ikzelf heb een vaillant ecotec plus 296 met vr34 die ik aansluit op mijn railduino via one-wire.
Hiervoor moet ik nog mijn VI aanmaken maar dit lukt me niet omdat mijn VR34 geen SN heeft. Railduino vraagt naar mijn weten om: "rail" + adress of Railduino + " 1w " + 1wire sensor serial no. + " \v"

Ik heb dan op mijn radiatoren de loxone ventielen staan deze zijn via AIR aangesloten (verbouwing en niet alle radiatoren zijn apart)

Verder heb ik nog wat vragen als ik je config bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ir2NNYKqEZOOvPRzNo1yrb1a/medium.png
  1. IT Bouwsteen
    • Deze heeft verplicht een buitentemperatuur nodig als ik het goed op heb. Is er een mogelijkheid om deze te bekomen zonder het loxone weerstation van €400+. Ik weet namelijk niet goed wat ik wel kan gebruiken en wat niet als ik online ga kijken.
  2. Kun je even het proces uitleggen als het vertrekt vanaf de AQf?
    • Voor zover ik zie ga je eerst je buitentemperatuur gaan verschalen met factor 1000 adhv functieblok ?
    • Wat is je constante RadiatorPlus? Deze ga je namelijk gaan optellen om (ik gok hier) te kijken hoe hoog je wat je werkelijke temperatuur is in de kamer? Of iets dergelijks
    • Vanaf hier ga ik eigenlijk compleet de mist in. Ik begrijp dat je eindigt bij Analoge... waar je signaal vertrekt in 0-10v om je boiler aan te sturen. Dit zou ik dus allesinds ook nodig hebben maar ik denk niet dat ik alles van de andere zaken nodig heb.
  3. Intelligente Ruimteregeling
    • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQasgLSwDpYqh9vzTLnj6Ftr/medium.png
    • Hier zie ik dat je een M input maakt. Als ik dit doe via Operating Modes dan wordt dit een B en geen M. Of zit ik verkeerd?
    • Als laatste vraag ik me af hoe ik mijn ruimtes beneden moet regelen met de IRC's. Deze zijn namelijk 1 open ruimte (living, bureau, keuken). Maak ik hiervan een gemiddelde waarde en gebruik ik deze als input voor mijn IRC op de AI of moet ik kijken om voor elke radiator apart een IRC aan te maken. Ik denk het eerste maar graag bevestiging.
  4. Hoe zorg je dat je loxone config de waarden erbij geeft? Of is dit enkel maar in liveview mogelijk?
Dit is wat ik op dit moment al heb. Niet veel dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BabtOEA1Ow-xglrtPOtFWnBujhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUbfmyS8gQJ1e7dmGGQ6mgsd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door P5Y op 11-03-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
P5Y schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:07:
Hoi @Wokschotel

Ikzelf heb een vaillant ecotec plus 296 met vr34 die ik aansluit op mijn railduino via one-wire.
Hiervoor moet ik nog mijn VI aanmaken maar dit lukt me niet omdat mijn VR34 geen SN heeft. Railduino vraagt naar mijn weten om: "rail" + adress of Railduino + " 1w " + 1wire sensor serial no. + " \v"

Ik heb dan op mijn radiatoren de loxone ventielen staan deze zijn via AIR aangesloten (verbouwing en niet alle radiatoren zijn apart)

Verder heb ik nog wat vragen als ik je config bekijk:
[Afbeelding]

[list=1]
• IT Bouwsteen
  • Deze heeft verplicht een buitentemperatuur nodig als ik het goed op heb. Is er een mogelijkheid om deze te bekomen zonder het loxone weerstation van €400+. Ik weet namelijk niet goed wat ik wel kan gebruiken en wat niet als ik online ga kijken.
Ik zal straks de rest van je vragen bekijken maar deze is makkelijk: ik lees de actuele temperatuur vanuit de Buienrader-api uit van een weerstation hier 3 kilometer vandaan. Dat is dus niet de 'echte' buitentemperatuur maar het zit er genoeg in de buurt. Omdat de buienradar API met https benaderd wordt, heb ik een Loxberry-servertje draaien met daarop de plugin https2http. Dus de Loxone server vraagt aan loxberry een adres op dat de loxberry vervolgens via https opvraagt uit de buienradar api.

ff snel een screenshotje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhmREesU-MR5eMh6vRcqDYoz2nQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kspdlvd3I99Qpmn2XgrgFZ4m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Wokschotel op 11-03-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5Y
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-01-2022

P5Y

Hoi @Wokschotel,

Naar aanleiding van je antwoord heb ik ondertussen ook een LoxBerry draaien in VM.
Wokschotel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:21:
[...]
Ik zal straks de rest van je vragen bekijken maar deze is makkelijk: ik lees de actuele temperatuur vanuit de Buienrader-api uit van een weerstation hier 3 kilometer vandaan. Dat is dus niet de 'echte' buitentemperatuur maar het zit er genoeg in de buurt. Omdat de buienradar API met https benaderd wordt, heb ik een Loxberry-servertje draaien met daarop de plugin https2http. Dus de Loxone server vraagt aan loxberry een adres op dat de loxberry vervolgens via https opvraagt uit de buienradar api.
Ik emuleer de weather service van loxone via de weather4loxone plugin met dan DNS van mijn firewall die weather.loxone.com naar mijn loxberry stuurt.
Ik heb dus ook de buitentemperatuur ondertussen en de weerservice in de loxone app werkt ook op die manier.

Verder heb ik bij het nog maals in detail nalezen van deze thread gevonden wat je twee extra constanten zijn voor de extra puls. Dus hier snap ik wat er gebeurd.

Ik las ondertussen ook dat indien je werkt met radiatoren en geen vloerverwarming zoals bij mij het geval is dat ik de "S-Stijging" waarde van mijn Intelligente Temperatuurregeling naar 1.26 moet zetten ipv 0.5. Dit heb ik dus ook al aangepast.
saeJ7Oxo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:55:
[...]
[...]
Ivm de rest van de configuratie na mijn Intelligente Temperatuurregeling vertrek ik nu vanaf de AQf naar een functieblok "schaalvergroting". Hierover vond ik terug dat je een omzetting doet met een simpele formule om het voltage te berekenen.
Wokschotel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 08:53:
[...]
Een spanning van 0 Volt betekent ketel uitgeschakeld (geen warmtevraag), bij 0,5 Volt is ie 15 graden, bij 5 volt 50% en bij 10 Volt 90 graden. Met een simpele formule kun je dus de gewenste aanvoertemperatuur omrekenen naar de daarvoor benodigde ingangsspanning. Ik heb een drempelwaarde ingesteld van 2 Volt, want een aanvoertemperatuur onder die waarde (26 graden) heeft toch geen zin ivm warmteverlies in de leidingen onderweg.
[...]
Hoe ik dit exact moet doen is echter op dit moment nog onduidelijk.

Van hier vertrek je dan naar een "analoge waardebewaking". (geen idee wat je hier exact doet)
Deze is op zijn beurt aangesloten op de "drempelschakelaar" die je instelt op 2 volt zodat hij niet nodeloos stookt. Exacte configuratie van deze functieblok heb ik ook nog niet gevonden.
En dan vertrek deze naar een "Analoge Multiplexer" die de waarde neemt die je hebt en doorgeeft aan mijn VR34 (eens ik gevonden heb hoe ik deze configureer in miniserver :o.
[...]
  • Hier zie ik dat je een M input maakt. Als ik dit doe via Operating Modes dan wordt dit een B en geen M. Of zit ik verkeerd?
[...]
Ik heb ook gemerkt dat mijn vraag ivm je waarde van modus die je meegeeft naar je Intelligente Ruimte regeling (M) markers zijn. Echter moeten deze een waarde krijgen van iets anders. Wat gebruikte je hier voor? M.a.w vanwaar laat je deze waarde uitlezen.
[...]
  • Hoe zorg je dat je loxone config de waarden erbij geeft? Of is dit enkel maar in liveview mogelijk?
[...]
Dit mag je negeren, dat was duidelijk liveview...

Dit is hoever ik op dit moment sta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeK7plB61eIx4kYKRWxUZ8sMy9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pi5tUhkgfclPBPEg2zHsHDvD.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt om je tijd te nemen om eventueel te antwoorden over de configuratie van de desbetreffende functieblokken!

Mvg,
P5Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:35
Hallo,

Ik heb ook Loxone, vloerverwarming (0/1 stelventielen) en radiatoren (0-10V stelventielen).
Mijn gaswandketel is van het merk ACV (Intergas in Nederland) en model combi Kompakt HRE 30/36.
De gaswandketel kan ik aansturen met aan/uit contact of OpenTherm.

OpenTherm verkies ik hier... .
Is een buffervat met pomp nodig voor de verwarming? Of enkel ketel aansturen via OpenTherm (zonder buffervat dat op temperatuur wordt gehouden)?
Iemand ervaring? Heb ik dan de Theben KNX OT gateway nodig tussen Loxone en de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Hier onlangs een Panasonic Warmtepomp in dienst genomen.

De thermostaat daarvan is knudde en nu dacht ik de thermomether van Loxone te gebruiken (die ik al heb) om de WP aan te sturen.

Deze thread is al even oud, maar hoe zit het tegenwoordig met de Open Therm compatibiliteit van Loxone (en warmtepompen dus)?

Bedankt
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05
@S2000jan is HeishaMon dan niet een handige weg?
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
In het andere topic dat ik volg (S2000jan in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2") word daar inderdaad veel over gesproken.

Dus HeishaMon kan connecteren met Loxone ?

Is wel nogal technisch, zelfs voor een IT'er als ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door S2000jan op 12-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05
@S2000jan HeishaMon accepteert MQTT berichten. Dus als je met Loxone die kan versturen is het vrij simpel.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohHer
Misschien heeft iemand hier wat aan of zijn er verbeteringen of aanvullingen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW6g905_rYRK4LDkEmn-ukuUj58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gw1iqOL5nuo03Wr11I5t2nt3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Wat is de bron van dit blad? Of heb je het hele document aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohHer
webside007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:37:
Wat is de bron van dit blad? Of heb je het hele document aub?
Uiteraard is dit een blad uit mijn eigen config. Heb heel lang gezocht naar een oplossing om de verwarming van Loxone te kunnen koppelen aan een ketel met OpenTherm. Inmiddels werk ik met deze oplossing via de KNX OT-box. Maar ook via de getoonde 0-10v oplossing heb ik gewerkt. OpenTherm had echter mijn voorkeur omdat ik dan meer gegevens uit de ketel krijg.

De rest van de relevante config betreft slechts een viertal intelegente ruimte temperatuurregelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohHer
In de afgelopen weken las ik in de Theben documentatie van de OT-Box de truc om via de weerafhankelijk zonder warmtevraag instelling de juiste gewenste aanvoer temperatuur richting de ketel te sturen. Uiteraard daarna uitvoerig getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohHer
Gebruik al heel lang KNX. Maar de verwarmingsregeling kreeg ik in KNX niet echt optimaal. Het is een redelijk kleine installatie, dus snel te veel heet water in de installatie. Al eerder gewerkt met Loxone, maar toen lukte het me niet om de OpenTherm gestuurde ketel goed te koppelen aan Loxone. Wel via een OpenTherm - 0-10V interface, maar die kreeg ik pas later beschikbaar.
Nu eindelijk, volgens mij, de manier om Loxone via OpenTherm de ketel te sturen en dus meer gegevens daaruit retour.

Heb zo 3 systemen. KNX, Loxone en Home Asistant.
Koppeling Loxone-KNX via de KNX interface op de Miniserver gen1.
Koppeling KNX-Home Assistant via netwerk
Noodzakelijk uitwisseling tussen Loxone en Home Assistant via KNX actoren/sensoren in Loxone.

Zoek nu nog naar een directe koppeling tussen Loxone en Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
bedankt
Pagina: 1