• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:42
@jugo6 Zet warmtepomp CV watertemperatuur op minimaal 32-34 graden.

De stooklijn wijzigen gaat net zo hard weer naar beneden als de wenstemperatuur wordt bereikt of de buitenvoeler hoger temperaturen registreert.

Er is niks mis met CV watertemperaturen van minimaal 34 graden het hele jaar door zolang je niet continue aandachtig naar de COP cijfers gaat kijken wat Tweakers doen.

Bij mij geeft een hogere aanvoertemperatuur geen spannende meerverbruik, wel meer comfort.
Alles onder de 35 graden aanvoer is niet spannend.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2026 12:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:35
@mr_evil08 30 of 34 graden scheelt met dit weer hier met 8 graden buiten wat het nu is zo'n 30W in verbruik. Staat hier nu dus ook al een tijdje op 34 graden als minimale aanvoer. Nu zo'n 480W op 21 graden binnen. Panelen doen 700/800W. Cop zal me dus een worst wezen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:39
Good COP, bad COP - wat uiteindelijk onder de streep staat telt.
Hier met een wp+wpb per lopend stookseizoen t.o.v. de overleden combiketel € 1450,- bespaart.
En wij stoken nog iets warmer dan voorheen. Welke sCOP?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:15
Goed punt @dunklefaser. Komt ook naar voren in de tool die ik gemaakt heb: SCOP is mooi, maar er wordt iets teveel op gefocust. Zelfs met een relatief lage SCOP bespaar je veel geld ten opzichte van een cv ketel.

Als je 1400m3 verbruikt, bespaar je met een SCOP van 3.5 na 15 jaar zo'n 18k uit ten opzichte van een cv-ketel. Als je een SCOP van 4.5 hebt, is dat 20k. Verschil van 10-15%. Mooi, maar de echte besparing zit in de overstap naar een WP.

De focus op een zo hoog mogelijke SCOP weerhoudt mensen in minder optimale situaties van de overstap naar een WP, terwijl ook voor hun het een grote besparing zou kunnen betekenen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:39
@marvel27 Het volgende lijkt een beetje vreemd.
Als je de levensduur van de cv-ketel tot 0 jaar reduceert neemt het rendement van de investering in een FE- wp af en de t.v.t. neemt dan ook toe.

Met de default waarden bij het opstarten (en 2 jaar resterende looptijd):
rendement: 20,7%; t.v.t. 4,1 jaar
Met 0 jaar resterende looptijd:
rendement: 16,7 %; t.v.t. 5,7 jaar
Dat zou ik niet verwachten - wat is de verklaring?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 259 260 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)