Vraag

• wieste01
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06:10
Bijna 2jaar geleden een ander woning gekocht. Nog druk aan het verbouwen en verduurzamen. Inmiddels kwamen we er eigenlijk toch wel achter dat het wellicht verstandig is om voor komende winter de CV installatie te herzien. nieuwe CV kost inc. montage tussen de €3200 en €4200 vandaar interesse in WP.

Woning is/wordt dit jaar volledig voorzien van HR++ beglazing. Muren zijn al geïsoleerd (deels pur en deel 5a7cm wol), vloeren deels. Dak is geheel geïsoleerd (170mm). Volgend jaar is het de bedoeling om de woonkamer (opkamer) te voorzien van droogbouw vloerverwarming, tevens hal, slaapkamer, wc voorzien van nieuwe geïsoleerde vloeren en ook de keuken vloer opnieuw op te bouwen (nu wel vv maar geen isolatie)

Op dit moment staat CV op max 50graden, modulerende thermostaat. Keuken blijft hiermee gehele stookseizoen op 19graden. woonkamer varieert, met koude oosterwind en temperaturen onder 0 wordt het hier ca. 15.5-16 graden. Vooral wind zorgt op dit moment voor koude in de woonkamer. woonkamer staat in verbinding met keuken, zit een trap van 4 trede tussen (woonkamer is een opkamer)

Huidig:
2x intergas HR ketel bj ca. 2010-2011. Afgelopen 2 jaar sowieso geen onderhoud gehad. rookgasafvoer dient vervangen te worden. 1ketel is puur voor SWW op 1e verdieping. Andere ketel draait voor verwarming en SWW begane grond. Tevens verwarmt deze nog 1 design radiator in de badkamer 1e verdieping. De 3 kamers op de 1e verdieping worden verwarmd middels airco's.

Historisch gasverbruik: 1e volledige jaar ca 1350m3. Lijken nu op ca. 1400m3 uit te komen (koudere winter). Stoken in de woonkamer ook met een pelletkachel.
Afgiftesysteem:
- 8m² vloerverwarming badkamer beneden, 19m2 keuken. In totaal 2 groepen. Keuken heeft ook nog een radiator. Geen zoneregeling
- 5x type 22 in woonkamer ca 580 watt totaal (47.2m2)
- 1x type 22 keuken ca. 330watt
- 1x type 10 hal 1 watt ?? (7m2)
- 1x type 20 hal 2 ca. 127watt(2.7m2)
- 1x type 22 slaapkamer bgg ca. 330watt (22m2)
- 1x type 10 wc bgg (2m2)
SWW:
- In huidige CV ruimte geen plek voor boiler. Er is echter wel een zeer royale schuur vast aan de woning. Via CV hok mogelijk om onder de slaapkamervloer naar schuur te komen Ca. 5m.
Warmtepompvoorkeur:
voorkeur naar L/W. Op dit moment aanbod gehad van Adlar, de Aurora 3, met een warmtepompboiler van 270L voor €8000,-. Ben zelf handig dus eventuele DHZ pakket zal ook goed zijn.
Wie gaat het installeren?
Op dit moment uitbesteed, maar mogelijkheid om eventueel zelf wat te doen. mag helaas met de CV niet meer.

Warmtepomp kan direct naar huidige CV hok staan. Langs deze muur lopen ook de hoofdleiding van CV 26mm.

Vraag is nu dus wat is verstandig. Mijn gevoel zegt dat het aanbod van Adlar wel heel mooi is. Moet zelf wel het leidingwerk voor SWW naar de schuur leggen en zorgen dat elektra klaar ligt. aangezien ik nog veel moet verbouwen gaat hier aardig wat vrije tijd in zitten. Wil dus eigenlijk een systeem wat ik eventueel zelf aansluit maar daarna relatief simpel in bedrijf te stellen is en ervoor zorgt dat mijn woning warm blijft.

Alle reacties

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 10:32

Jan2023

KISS

Ik lees niets over het vermogen van die Warmtepomp?
Daarbij is de warmtepompboiler een zelfstandig iets dus met een redelijke geschatte inhoudt , afhankelijk van de groote van je gezin en vullen van een bad ? zou dat geen grote gok hoeven te zijn .
Maar de capaciteit van je WP is een ander verhaal , een redelijke berekening krijg je door de koevlaas formule te gebruiken i.c.m je gasverbruik van een jaar.
Maar daar kan je naar mijn mening nu weinig mee , een woonkamer die je met je huidige gasverbruik niet warmer kreeg dan 16 graden geeft weinig comfort , is gewoon afzien.
Dus ik zou gaan om eerst alle isolatiemaatregelen te treffen incl . vloerverwarming en nog eens een jaar met je Integas ketel te verwarmen.
Dan krijg je een beter beeld wat er aan capaciteit benodigd is voor je WP , en dimensioneer die pomp op - 10 graden .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:46
@Jan2023 Koevlaasformule gaat sowieso niet werken als er ook een pelletkachel wordt gebruikt.

@wieste01 Zou eerst de maatregelen gaan treffen en dan kan je op basis van een warmteverliesberekening uitrekenen wat voor WP je nodig hebt. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

• wieste01
CV zou vervangen moeten worden dit jaar. Of in ieder geval geld in gestopt moeten worden om deze aankomend winter goed te kunnen gebruiken. De 16 graden zal dit jaar stuk beter moeten worden zodra de nieuwe ramen met hr++ zijn geplaatst.

• wieste01
Aangeboden door Adlar een 7kw wp. Met 270ltr wpb. De intuis edel eau.

Warmteverlies berekend voor nij begun subsidie: huidig 164kwh/m2. Dit zal na vervangen hr++, vraaggestuurde ventilatie en woonkamervloer 93kwh/m2 worden volgens het bureau. Vloer ga ik waarachijnlijk pas volgend jaar doen omdat ik wanden voor mijzelf beter wil isoleren.

Denk dat we met kierdichtheid dus een heel eind moeten komen als ik dat zo begrijp vanuit de nij begun regeling. Grootste probleem op dit moment is afgifte systeem in de woonkamer die naar mijn inziens niet toereikend is.

[ Voor 78% gewijzigd door wieste01 op 21-03-2026 13:42 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
Wat een ratjetoe:
Verdieping verwarm je deels met airco's
Twee ketels, waarvaan één grotendeels voor SWW
Palletkachel deels woonkamer

Ik heb deze casus nog nooit gezien. Koevlaasformule kun je in de bak gooien. Warmteverliesberekening heb je het benodigd vermogen bij -10C nodig, niet die 93kWh/m², die bepaalt hoeveel warmte je moet toevoegen gedurende één stookseizoen volgens mij. Je zou met die 93 uitkomen (bij 1650 draaiuren) uitkomen op een 8-10kW, maar het blijft gissen.
  • Twee nieuwe ketels hangen is onzin. Technisch gezien heeft die ketel voor SWW op de 1e verdieping nauwelijks draaiuren gemaakt en daarmee zou je nog door kunnen. Je hoeft alleen twee CV leidingen en één SWW leiding van het ene circuit naar het andere te maken en je kan met één ketel door.
  • Je kunt wel al voor een WPboiler kiezen. Dat zou de tijdelijke herinstallatie van één van de ketels vergemakkelijken.
  • Overal VV, kierdichting en HR++ zal het verschil maken. Leuk dat je met Ta50 het zonder comfort misschien redt, maar onder nul dus niet en je wilt niet nu een WP neerzetten die te groot is voor de nieuwe situatie.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:08:
@Jan2023 Koevlaasformule gaat sowieso niet werken als er ook een pelletkachel wordt gebruikt.
Ik ga er toch vanuit dat de pelletkachel slchts incidenteel wordt gebruikt als de verwarming straks toereikend is .
Dus die tel je niet mee , is slechts luxe voor de gezelligheid.

• MotorBeast
Jan2023 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Ik ga er toch vanuit dat de pelletkachel slchts incidenteel wordt gebruikt als de verwarming straks toereikend is .
Dus die tel je niet mee , is slechts luxe voor de gezelligheid.
Niet echt. Ik heb een houtkachel en die ving toch echt wel zo'n 400m3 gas op. Als ik die niet had meegerekend had ik nu een veel te lichte WP staan om zonder houtkachel te kunnen verwarmen. Die pelletkachels geven ook een bak warmte. Ja niet als je hem 3x per winter aanzet.

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Niet echt. Ik heb een houtkachel en die ving toch echt wel zo'n 400m3 gas op. Als ik die niet had meegerekend had ik nu een veel te lichte WP staan om zonder houtkachel te kunnen verwarmen. Die pelletkachels geven ook een bak warmte. Ja niet als je hem 3x per winter aanzet.
Uitzonderingen zal je altijd houden , ik zei het al "incidenteel"
Net zoals de meeste mensen niet elke dag in een ligbad liggen.

• wieste01
Pelletkachel wordt nu echt gebruikt voor comfort en inderdaad gasverbruik verminderen. Ketels hebben in het verleden cascade gedraaid, dit heb ik eraf gehaald. Maar zoals al benoemd moet er onderhoud aan uitgevoerd gaan worden. Kan indedaad heel simpel terug naar 1 ketel. Was ook de bedoeling maar nu dus de vraag, nieuwe ketel hangen of warmtepomp. Verdieping expres voor l/l gekozen. Door isolatie dak al nauwelijk emnodig om te verwarmen, alleen als de kinderen straks moeten studeren.

Beneden verdieping is ca. 290kubieke meter wat verwarmd moet gaan worden. Waarvan slaapkamer 54kubieke meter. Verwarmen we nu eigenlijk ook niet.

• MotorBeast
wieste01 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:39:
Pelletkachel wordt nu echt gebruikt voor comfort en inderdaad gasverbruik verminderen. Ketels hebben in het verleden cascade gedraaid, dit heb ik eraf gehaald. Maar zoals al benoemd moet er onderhoud aan uitgevoerd gaan worden. Kan indedaad heel simpel terug naar 1 ketel. Was ook de bedoeling maar nu dus de vraag, nieuwe ketel hangen of warmtepomp. Verdieping expres voor l/l gekozen. Door isolatie dak al nauwelijk emnodig om te verwarmen, alleen als de kinderen straks moeten studeren.

Beneden verdieping is ca. 290kubieke meter wat verwarmd moet gaan worden. Waarvan slaapkamer 54kubieke meter. Verwarmen we nu eigenlijk ook niet.
Als je ketel echt op is een tijdelijke ketel scoren op MP. De boel optimalseren en dan de WP. Kan je de ketel later zelf weer verkopen op MP.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
Ik zou gewoon nu overgaan op een wp. Kies er een die goed terug kan moduleren. Als je later verder gaat isoleren is er nog steeds niets aan de hand. Nieuwe Vaillant Arotherm Plus is goed in dat opzicht. Dhz installatie wordt gefaciliteerd door warmtepomponline.com. Zou wel even een warmteverliesberekening maken om vermogen wp te bepalen, is nu inderdaad moeilijk af te leiden.

• wieste01
Ik neig er inderdaad ook na om direct een wp te nemen. Zijn toch genoeg die dit doen? Volgens berekening hoef ik niet veel meer te doen aan isolatie, behalve vloer woonkamer. Nu wil ik e.e.a. zelf nog extra gaan isoleren. Waar we nu voor gevoel meeste verlies hebbe zijn de uitzetramen (2x) in woonkamer waar de gordijnen gewoon heen en weer waaien. Dit wordt voor aankomende winter aangepakt.

Op di moment kan onze cv moduleren van 35 naar 50 graden. Thermostaat staat in keuken waar vloerverwarmjng zit. Deze ruimte blijft altijd 19graden, ook als het dus goed koud is buiten. Woonkamer wordt dus niet warm genoeg bij echt koud weer en hatde wind. Ljjkt mij vooral probleem dat de radiatoren hier te klein zijn. Ditbis dus nog 1 winter overbruggen. Maar als ik nu wp installeer en deze aankomend winter tijd op 50graden draait, of mijn cv dit doet is er toch geen verschil? Behalve dan dat de wp waarschijnlijk goedkoper is qua energiekosten.

Vind het zonde om nu geld in de cv installatie te stoppen en dan over 2jaar toch naar wp te gaan. Daarnaast loopt onze bouwdepot bijna af en kan ik nu kog mooi gebruik van maken om de cv installatie deels aan te pakken.
Pagina: 1