• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:06
@STIMPPYYY Netto € 12.500 bij all-electric.
SCOP mag 4,00 zijn want 3,80 is wel erg laag voor een A+++ warmtepomp waar de subsidie op is gebaseerd.

Natuurlijk zijn er situaties waarbij het goedkoper kan maar daar kunnen we niet vanuit gaan, zoals in verleden had je ook een fabrikant dat misbruik van subsidieregeling maakt door ze in soort cascade te plaatsen, dit gat is inmiddels gedicht in de voorwaarden bij ISDE.

Zelf haal ik SCOP 4,50 op jaarbasis maar dat is als de zaken op orde zijn, daar mag je niet vanuit gaan voor anderen.

Wellicht dat je onderscheid kan maken tussen vloerverwarming of radiatoren, voor de SCOP maakt dat nogal uit.

Bij hybride warmtepompen kan je gasketel onderhoud eens per 2 jaar doen zonder risico's.
Nergens voor nodig jaarlijks.

All-electric kan wel met radiatoren behalve dat de SCOP wat minder is.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2026 16:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:02
ocaj schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 06:39:
Ik weet het niet hoor, het tabelletje dat @argusb79 laat zien is bij +7 buitentemperatuur. Als je bij die temperatuur maar 6,26kW hebt, dan vermoed ik dat het rond het vriespunt eerder in de buurt van de 4 zal zitten. Dat is echt niet veel voor een geïsoleerde jaren 60 woning....
Op basis van dit tabelletje zou ik zeker voor de 400-9 gaan.
In het document met technische specificaties staan gelukkig ook tabellen voor T2/W35:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PsrTk-dYbCiC0Z6AIShfq5qskA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GmrSgmT4uC2EVkAlYTqEZNi.png?f=fotoalbum_large

en T-7/W35:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHy7me4HjW2wmNvpYmIauckfZBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n81dZf9MowHcFDgXuZfbTnIx.png?f=fotoalbum_large

Als ik die correct lees zou er in beide gevallen nog 5,8 kW (wel met lage COP) overblijven bij de 6kW pomp.

Ik blijf (vooral bij de 9kW pomp) de minimale afgifte vrij fors vinden, maar wellicht focus ik daar wat te veel op.
De woning is niet heel groot, maar wel een hoek en niet overal isoleerbaar (geschilderde voor- en achtergevels, gewapend betonnen verdiepingsvloer die aan beide kanten uit de gevel steekt).

Woonoppervlak totaal ~110m2 beneden komt in ieder geval ongeveer ~35m2 vloerverwarming en waarschijnlijk boven ook ~35m2. Boven wordt het waarschijnlijk wel wat geknepen, maar iets van 5kW afgiftevermogen is er wel (weet alleen niet wat dat met pendelen gaat doen).

[ Voor 0% gewijzigd door argusb79 op 05-03-2026 16:59 . Reden: onzuinig -> lage cop ]

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:45
argusb79 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:08:
[...]

In het document met technische specificaties staan gelukkig ook tabellen voor T2/W35:
[Afbeelding]

en T-7/W35:
[Afbeelding]

Als ik die correct lees zou er in beide gevallen nog 5,8 kW (wel met lage COP) overblijven bij de 6kW pomp.

Ik blijf (vooral bij de 9kW pomp) de minimale afgifte vrij fors vinden, maar wellicht focus ik daar wat te veel op.
De woning is niet heel groot, maar wel een hoek en niet overal isoleerbaar (geschilderde voor- en achtergevels, gewapend betonnen verdiepingsvloer die aan beide kanten uit de gevel steekt).

Woonoppervlak totaal ~110m2 beneden komt in ieder geval ongeveer ~35m2 vloerverwarming en waarschijnlijk boven ook ~35m2. Boven wordt het waarschijnlijk wel wat geknepen, maar iets van 5kW afgiftevermogen is er wel (weet alleen niet wat dat met pendelen gaat doen).
@argusb79
Houdt er bij de bepaling van je benodigde vermogen voldoende rekening mee dat het gebied tussen -4 en 4 graden, met vaak een hoge luchtvochtigheid een flinke aanslag doet op de WP prestatie. Die vind je niet altijd in de tabllen terug, maar mijn ervaring is dat bijvoorbeeld in de afgelopen januari maand mijn WP gemiddeld 25 defrosts per dag deed, waarbij elke keer ca. 10 minuten niet met het doelvermogen bij die temperatuur kan worden verwarmd. Direct na zo’n defrost moet het warmteverlies ingehaald worden en dan is extra vermogen een luxe.
Een laag minimum vermogen is wel fijn, maar als dat te ruim is onder gegeven omstandigheden, kun je de WP (in elk geval mij mijn WP, Mitsubishi) zo instellen dat er intermitterend wordt verwarmd (langere tijd aan, dan enkele uren uit). Moderne modulerende WP’s moeten hier prima mee omgaan.
Net als @ocaj heb ik daarom mijn twijfels bij een 6 kW model.
Jouw keuze, gewoon mijn ervaring na 2 seizoenen.
Edit:
Ik weet niet waar je in Nederland woont, maar deze winter was er heel vaak een fors verschil in temperatuur en luchtvochtigheid tussen noord en oost enerzijds en west/zuidwest anderzijds. Dit is ook een niet te onderschatten parameter in je overwegingen.

[ Voor 4% gewijzigd door EVfan op 05-03-2026 17:13 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Vandaag bij Vaillant in Amsterdam geweest om de nieuwe R290 units te horen, zien en inbedrijf te stellen.
Het modulatie bereik van de 2026 modellen zijn breder. De kleur is nu zwart/antraciet
De nieuwe plus is nog stiller en er is een nieuwe serie (Pro) die moet concurreren met de woningbouw segmenten.
Het mooiste is met de nieuwe units is het hele propaan veiligheidsgebied opgelost. Werkschakelaar mag er gewoon naast en onder een raam/rooster is geen probleem.

De Pro draaide ook stil, maar is iets lichter qua gewicht en bij defrostmania waarschijnlijk wat luider (hoor je nu niks van)
Alle schermpjes zijn touchscreen nu, de gateway komt standaard bij de binnenunits.
Je mag gewoon automatische ontluchters gebruiken binnen.
Garantie nu standaard 5 jr op alle onderdelen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:59
Technician- schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:31:
Vandaag bij Vaillant in Amsterdam geweest om de nieuwe R290 units te horen, zien en inbedrijf te stellen.
Het modulatie bereik van de 2026 modellen zijn breder. De kleur is nu zwart/antraciet
De nieuwe plus is nog stiller en er is een nieuwe serie (Pro) die moet concurreren met de woningbouw segmenten.
Het mooiste is met de nieuwe units is het hele propaan veiligheidsgebied opgelost. Werkschakelaar mag er gewoon naast en onder een raam/rooster is geen probleem.

De Pro draaide ook stil, maar is iets lichter qua gewicht en bij defrostmania waarschijnlijk wat luider (hoor je nu niks van)
Alle schermpjes zijn touchscreen nu, de gateway komt standaard bij de binnenunits.
Je mag gewoon automatische ontluchters gebruiken binnen.
Garantie nu standaard 5 jr op alle onderdelen.
Voor zover wij weten ( nog niet op cursus geweest die volgt binnenkort) dat de niet meer noodzakelijk propaan maatregelen alleen gelden bij ingeschakelde veiligheidszone. Op de presentatie werd gemeld dat je dat aan of uit kan zetten waardoor de ventilator ook wel of niet blijft draaien. Klopt dat?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:44:
[...]

Voor zover wij weten ( nog niet op cursus geweest die volgt binnenkort) dat de niet meer noodzakelijk propaan maatregelen alleen gelden bij ingeschakelde veiligheidszone. Op de presentatie werd gemeld dat je dat aan of uit kan zetten waardoor de ventilator ook wel of niet blijft draaien. Klopt dat?
Ja dat zei ik laatst al. Dat is wel een beetje een gimmick maar op papier doe je het dan vlg richtlijnen.
Maar ook zonder de ingeschakelde “veiligheidszone-vergoter” is de zone veel kleiner dan die was en mag die onder een raam/rooster, en mag de werkschakelaar er naast.

Met ingeschakelde “veiligheidszone-vergroter” gaat de fan heel zachtjes bijna onmerkbaar draaien. Vind dat je moet ontwerpen om te plaatsen zonder dat die fan nodig is.
Pagina: 1 ... 258 259 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)