Ik ga het zelf niet terugzoeken maar in 1 van de L/W topics is heel veel info te vinden over deze materie inclusief zelfs het visueel maken van de luchtstromen. Waarschijnlijk wel een gepinde post.Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:39:
[...]
Ik merk daar echt niets van hier. Zolang je volgens mij ervoor zorgt dat er geen kortsluiting is tussen aanvoer en afvoer is het verschil in rendement minimaal met een goede kast.
Ik heb zo’n dure kast staan en de openingen zijn echt groot ten opzichte van het formaat ventilator. Ik zie niet zo goed in waarom dat echt een grote negatieve impact zou moeten hebben..
Ik heb besloten om een Remeha confida 400 9kW Wp te installeren met boiler. De BUH zit in de 40E binnen unit. Flow en warmte worden gemeten en ik heb een bruto productiemeter die ik kan aanluiten op de binnenunit om de elektriciteit te meten. Mijn Kamstrup hou ik ook nog aan om Remeha te controleren.
Er is nog geen topic voor de Remeha Confida.
Vanwege het schuine dak heb ik geen hoogte voor een staande boiler aangesloten op de WP. Ik denk aan een horizontale boiler van Aircozonderstek 200 liter met 1,75 m2 coil oppervlakte. Wel wel een lager rendement door de horizontale ligging, maar we gebruiken nu maar 200m2/j aardgas voor DHW dus het zal welgevallen.
Er zijn nog alternatieven:
* Een Confida 12 kW dan geen BUH nodig. Komt kwa kosten incl subsidie ongeveer gelijk uit.
Nadeel grotere kans op pendelen en meer geluid. Er zijn forum leden die dit al gedaan hebben, graag hun ervaring.
* Een elektrische boiler nemen, met in de zomer voordeel PV stroom en minder terugleveren. Een 200 liter boiler/WP verliest 500kWh/j warmte , ongeveer net zoveel als de WP voor DHW in ons geval moet leveren. Dus ik twijfel om de boiler/WP combinatie te installeren. Ik heb geen 3 dochters die tegelijk willen douchen.
Een elektrische boiler dan minder installatie en investeringskosten en meer mogelijkheden voor plaatsing.
Graag commentaar op mijn keuze en alternatieven
Vanwege het schuine dak heb ik geen hoogte voor een staande boiler aangesloten op de WP. Ik denk aan een horizontale boiler van Aircozonderstek 200 liter met 1,75 m2 coil oppervlakte. Wel wel een lager rendement door de horizontale ligging, maar we gebruiken nu maar 200m2/j aardgas voor DHW dus het zal welgevallen.
* Een Confida 12 kW dan geen BUH nodig. Komt kwa kosten incl subsidie ongeveer gelijk uit.
Nadeel grotere kans op pendelen en meer geluid. Er zijn forum leden die dit al gedaan hebben, graag hun ervaring.
* Een elektrische boiler nemen, met in de zomer voordeel PV stroom en minder terugleveren. Een 200 liter boiler/WP verliest 500kWh/j warmte , ongeveer net zoveel als de WP voor DHW in ons geval moet leveren. Dus ik twijfel om de boiler/WP combinatie te installeren. Ik heb geen 3 dochters die tegelijk willen douchen.
Een elektrische boiler dan minder installatie en investeringskosten en meer mogelijkheden voor plaatsing.
Den Haag uw betrouwbare partner voor al uw toekomstige beslissingen en investeringen: https://www.bndestem.nl/e...5a-4c1105f37383&auth_rd=1
Tja jongens. Vervelend voor de fabrikant. Maar eigenlijk is dit heel mooi: democratie in actie. Het vorige kabinet wou er niets van weten en heeft het afgevoerd. Het nieuwe kabinet vindt het wel belangrijk. Is het efficiënt? Absoluut niet. Maar dat hoort erbij in een democratisch systeem.
Voor de boiler: wellicht een itho liggende boiler met de platenwisselaar voor het laden van de boiler. Dan heb je een meer egale temperatuur in de liggende boiler en minder gelaagdheid issues.Tomexergie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:19:
Ik heb besloten om een Remeha confida 400 9kW Wp te installeren met boiler. De BUH zit in de 40E binnen unit. Flow en warmte worden gemeten en ik heb een bruto productiemeter die ik kan aanluiten op de binnenunit om de elektriciteit te meten. Mijn Kamstrup hou ik ook nog aan om Remeha te controleren.
Een 100 liter E boiler heeft ook een vergelijkbaar warmteverlies, afh. van het label, dus dat maakt niet veel uit.
Aannemende dat de comfortstand op je gasketel al uitstaat krijg je dus
200m3*7kWh/m3 = 1400 kWh warmteverbruik SWW + 400-500kWh standbyverlies = ca 1800kWh.
Je kan je boiler vast nog wel extra isoleren en goede warmtesloten op de leidingen plaatsen.
stel SCOP = 2,5 voor SWW: dan 1800/2,5 = 750 kWh ipv 1600-1800 kWh Eboiler.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Aan de andere kant kunnen we ook concluderen dat de vorige lui daar dus een behoorlijke puinhoop van gemaakt hebben en vergeet niet dat er nu weer er een partij in de huidige regering zit die daar mede ( en dan heb ik me nog zacht uitgedrukt) weer aan de draaiknoppen zit, gelukkig zijn ze nu afhankelijk van de oppositie.MotorBeast schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:31:
Den Haag uw betrouwbare partner voor al uw toekomstige beslissingen en investeringen: https://www.bndestem.nl/e...5a-4c1105f37383&auth_rd=1
In mijn ogen is de promotie van de warmtepomp een juiste beslissing.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 26-02-2026 22:38 ]
@Jantweak Promotie WP top! Promotie hybride niet vind ik. Plaats voor boiler? Ja. FE eventueel met wat aanpassing afgifte.
Hebben de vorige er een puinhoop van gemaakt? Was me niet opgevallen.
Hebben de vorige er een puinhoop van gemaakt? Was me niet opgevallen.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt