Ik ga het zelf niet terugzoeken maar in 1 van de L/W topics is heel veel info te vinden over deze materie inclusief zelfs het visueel maken van de luchtstromen. Waarschijnlijk wel een gepinde post.Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:39:
[...]
Ik merk daar echt niets van hier. Zolang je volgens mij ervoor zorgt dat er geen kortsluiting is tussen aanvoer en afvoer is het verschil in rendement minimaal met een goede kast.
Ik heb zo’n dure kast staan en de openingen zijn echt groot ten opzichte van het formaat ventilator. Ik zie niet zo goed in waarom dat echt een grote negatieve impact zou moeten hebben..
Ik heb besloten om een Remeha confida 400 9kW Wp te installeren met boiler. De BUH zit in de 40E binnen unit. Flow en warmte worden gemeten en ik heb een bruto productiemeter die ik kan aanluiten op de binnenunit om de elektriciteit te meten. Mijn Kamstrup hou ik ook nog aan om Remeha te controleren.
Er is nog geen topic voor de Remeha Confida.
Vanwege het schuine dak heb ik geen hoogte voor een staande boiler aangesloten op de WP. Ik denk aan een horizontale boiler van Aircozonderstek 200 liter met 1,75 m2 coil oppervlakte. Wel wel een lager rendement door de horizontale ligging, maar we gebruiken nu maar 200m2/j aardgas voor DHW dus het zal welgevallen.
Er zijn nog alternatieven:
* Een Confida 12 kW dan geen BUH nodig. Komt kwa kosten incl subsidie ongeveer gelijk uit.
Nadeel grotere kans op pendelen en meer geluid. Er zijn forum leden die dit al gedaan hebben, graag hun ervaring.
* Een elektrische boiler nemen, met in de zomer voordeel PV stroom en minder terugleveren. Een 200 liter boiler/WP verliest 500kWh/j warmte , ongeveer net zoveel als de WP voor DHW in ons geval moet leveren. Dus ik twijfel om de boiler/WP combinatie te installeren. Ik heb geen 3 dochters die tegelijk willen douchen.
Een elektrische boiler dan minder installatie en investeringskosten en meer mogelijkheden voor plaatsing.
Graag commentaar op mijn keuze en alternatieven
Vanwege het schuine dak heb ik geen hoogte voor een staande boiler aangesloten op de WP. Ik denk aan een horizontale boiler van Aircozonderstek 200 liter met 1,75 m2 coil oppervlakte. Wel wel een lager rendement door de horizontale ligging, maar we gebruiken nu maar 200m2/j aardgas voor DHW dus het zal welgevallen.
* Een Confida 12 kW dan geen BUH nodig. Komt kwa kosten incl subsidie ongeveer gelijk uit.
Nadeel grotere kans op pendelen en meer geluid. Er zijn forum leden die dit al gedaan hebben, graag hun ervaring.
* Een elektrische boiler nemen, met in de zomer voordeel PV stroom en minder terugleveren. Een 200 liter boiler/WP verliest 500kWh/j warmte , ongeveer net zoveel als de WP voor DHW in ons geval moet leveren. Dus ik twijfel om de boiler/WP combinatie te installeren. Ik heb geen 3 dochters die tegelijk willen douchen.
Een elektrische boiler dan minder installatie en investeringskosten en meer mogelijkheden voor plaatsing.
Den Haag uw betrouwbare partner voor al uw toekomstige beslissingen en investeringen: https://www.bndestem.nl/e...5a-4c1105f37383&auth_rd=1
Tja jongens. Vervelend voor de fabrikant. Maar eigenlijk is dit heel mooi: democratie in actie. Het vorige kabinet wou er niets van weten en heeft het afgevoerd. Het nieuwe kabinet vindt het wel belangrijk. Is het efficiënt? Absoluut niet. Maar dat hoort erbij in een democratisch systeem.
Voor de boiler: wellicht een itho liggende boiler met de platenwisselaar voor het laden van de boiler. Dan heb je een meer egale temperatuur in de liggende boiler en minder gelaagdheid issues.Tomexergie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:19:
Ik heb besloten om een Remeha confida 400 9kW Wp te installeren met boiler. De BUH zit in de 40E binnen unit. Flow en warmte worden gemeten en ik heb een bruto productiemeter die ik kan aanluiten op de binnenunit om de elektriciteit te meten. Mijn Kamstrup hou ik ook nog aan om Remeha te controleren.
Een 100 liter E boiler heeft ook een vergelijkbaar warmteverlies, afh. van het label, dus dat maakt niet veel uit.
Aannemende dat de comfortstand op je gasketel al uitstaat krijg je dus
200m3*7kWh/m3 = 1400 kWh warmteverbruik SWW + 400-500kWh standbyverlies = ca 1800kWh.
Je kan je boiler vast nog wel extra isoleren en goede warmtesloten op de leidingen plaatsen.
stel SCOP = 2,5 voor SWW: dan 1800/2,5 = 750 kWh ipv 1600-1800 kWh Eboiler.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Aan de andere kant kunnen we ook concluderen dat de vorige lui daar dus een behoorlijke puinhoop van gemaakt hebben en vergeet niet dat er nu weer er een partij in de huidige regering zit die daar mede ( en dan heb ik me nog zacht uitgedrukt) weer aan de draaiknoppen zit, gelukkig zijn ze nu afhankelijk van de oppositie.MotorBeast schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:31:
Den Haag uw betrouwbare partner voor al uw toekomstige beslissingen en investeringen: https://www.bndestem.nl/e...5a-4c1105f37383&auth_rd=1
In mijn ogen is de promotie van de warmtepomp een juiste beslissing.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 26-02-2026 22:38 ]
@Jantweak Promotie WP top! Promotie hybride niet vind ik. Plaats voor boiler? Ja. FE eventueel met wat aanpassing afgifte.
Hebben de vorige er een puinhoop van gemaakt? Was me niet opgevallen.
Hebben de vorige er een puinhoop van gemaakt? Was me niet opgevallen.
Ja de boiler blijft een complex verhaal, een energetische benadering en een economische.BarryH schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:50:
[...]
Voor de boiler: wellicht een itho liggende boiler met de platenwisselaar voor het laden van de boiler. Dan heb je een meer egale temperatuur in de liggende boiler en minder gelaagdheid issues.
Een 100 liter E boiler heeft ook een vergelijkbaar warmteverlies, afh. van het label, dus dat maakt niet veel uit.
Aannemende dat de comfortstand op je gasketel al uitstaat krijg je dus
200m3*7kWh/m3 = 1400 kWh warmteverbruik SWW + 400-500kWh standbyverlies = ca 1800kWh.
Je kan je boiler vast nog wel extra isoleren en goede warmtesloten op de leidingen plaatsen.
stel SCOP = 2,5 voor SWW: dan 1800/2,5 = 750 kWh ipv 1600-1800 kWh Eboiler.
Je hebt gelijk dat uiteraard een E-boiler veel meer elektriciteit nodig heeft. Maar een deel door PV overschot kan worden gedekt 6 maanden per jaar is wordt dat verschil kleiner. Teruglevering PV 2000kWh/j en ik schat dat 500kWh naar de boiler kan gaan. lage investering
De ITHO boiler met extra warmtewisselaar geeft extra dT=10C verlies voor de WP reken maar COP=2 en bovendien duur.
Een Aristo hybride warmtepomp boiler van 100 liter heeft het voordeel dat je s'nachts de WP uit kunt zetten i.v.m. geluid en dan 100% elektrisch kunt bijstoken als dat nodig is. Het kleine WPtje van 200W levert 400W thermisch, datb is per 24 uur 10kWh dus c.a. 3 keer de tankinhoud bij dT=30C. Bovendien is hij spotgoedkoop en nog 500 extra subsidie. Als het waar is 250 eur kosten excl montage. Alleen energetisch is het een sigaar uit eigen zak. Je koelt de zolder af (in mijn geval). In de zomer geen probleem , maar in de winter moet de WP/CV dat aanvullen, tenzij er door natuurlijke convectie warmteoverschot op de zolder is.
Inventum heeft ook een horizontale boiler 220 maar volgens de spec's 0,8m3 spiraal (modelair type) en dat is te weinig voor een WP. Heeft wel horizontale wikkelingen, dus thermische gelaagdheid mogelijk.
Itho heeft geen extra wisselaar. Het water in de boiler wordt met een pompje door de platenwisselaar gepompt. Dus in plaats van de spiraal een platenwisselaar en een egale temperatuur in de boilerTomexergie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 00:56:
[...]
Ja de boiler blijft een complex verhaal, een energetische benadering en een economische.
Je hebt gelijk dat uiteraard een E-boiler veel meer elektriciteit nodig heeft. Maar een deel door PV overschot kan worden gedekt 6 maanden per jaar is wordt dat verschil kleiner. Teruglevering PV 2000kWh/j en ik schat dat 500kWh naar de boiler kan gaan. lage investering
De ITHO boiler met extra warmtewisselaar geeft extra dT=10C verlies voor de WP reken maar COP=2 en bovendien duur.
Een Aristo hybride warmtepomp boiler van 100 liter heeft het voordeel dat je s'nachts de WP uit kunt zetten i.v.m. geluid en dan 100% elektrisch kunt bijstoken als dat nodig is. Het kleine WPtje van 200W levert 400W thermisch, datb is per 24 uur 10kWh dus c.a. 3 keer de tankinhoud bij dT=30C. Bovendien is hij spotgoedkoop en nog 500 extra subsidie. Als het waar is 250 eur kosten excl montage. Alleen energetisch is het een sigaar uit eigen zak. Je koelt de zolder af (in mijn geval). In de zomer geen probleem , maar in de winter moet de WP/CV dat aanvullen, tenzij er door natuurlijke convectie warmteoverschot op de zolder is.
Inventum heeft ook een horizontale boiler 220 maar volgens de spec's 0,8m3 spiraal (modelair type) en dat is te weinig voor een WP. Heeft wel horizontale wikkelingen, dus thermische gelaagdheid mogelijk.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als de platenwisselaar voldoende VO heeft is het een mooi systeem. Wel weer een extra pomp nodig en nogal aan de prijs voor dat beetje warmte in mijn geval.BarryH schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:57:
[...]
Itho heeft geen extra wisselaar. Het water in de boiler wordt met een pompje door de platenwisselaar gepompt. Dus in plaats van de spiraal een platenwisselaar en een egale temperatuur in de boiler
Het probleem is dat fabrikanten 20 jaar vooruit moeten plannen, consumenten 10 jaar en de regering maar 4 jaar. Als ze dat überhaupt halen. Ze zouden moeten verplichten om tenminste de 4 jaar met elkaar uit te zingen. Schouders eronder, je mag niet stoppenMotorBeast schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:31:
Als fabrikant zou ik een dikke middelvinger opsteken.MotorBeast schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:31:
Zoek het maar uit met je beleid , onbetrouwbaar zootje.
En op =op
Bij een tekort aan warmtepompen gaat gewoon de prijs omhoog , zo werkt het met woningen ook.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 27-02-2026 13:52 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Doorstroomverwarmer + douche wtw? is denk ik een beter alternatief dan een elektrische boiler ivm stilstand verlies. Nadeel is wel dat als je pv wilt gebruiken je weer een flinke thuisbatterij nodig hebt. Dus qua kosten is het de vraag of het uit kan.Tomexergie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:19:
[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 27-02-2026 14:40 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Doorstroomverwarmer is de slechtste optie die je kan nemen want dan moet je tijdens de spits stroom afnemen, een thuisaccu trekt geen kortstondig hoog energievraag.Djvdb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Doorstroomverwarmer + douche wtw? is denk ik een beter alternatief dan een elektrische boiler ivm stilstand verlies. Nadeel is wel dat als je pv wilt gebruiken je weer een flinke thuisbatterij nodig hebt. Dus qua kosten is het de vraag of het uit kan.
Die dingen zitten niet voor niks op 3 fase.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Volgens mij hoef je niet per se tijdens de spits stroom af te nemen en er zijn omvormers die dat vermogen prima kunnen leveren. Maar economisch rendabel is het misschien niet.mr_evil08 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Doorstroomverwarmer is de slechtste optie die je kan nemen want dan moet je tijdens de spits stroom afnemen, een thuisaccu trekt geen kortstondig hoog energievraag.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Hallo,vdiermen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Al langere tijd heb ik mij verdiept in het kiezen van de juiste warmtepomp, maar hebben toch nog wat twijfels over de juiste keuze.
Voor ons is geluid het allerbelangrijkste. Wij wonen namelijk heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.
De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.
Ik heb een mooie aanbieding voor een Panasonic WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300. Een andere optie is de Daikin Altherma 3 R MT ERRA08EW1 voor zo’n 700€ meer. Verder had ik begrepen dat de Vaillant en Bosch compress 5800i stiller zijn, maar wellicht ook duurder?
Graag hoor ik of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.
Alvast bedankt!
FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.
wij maakten ons ook druk over geluid, en hebben uiteindelijk gekozen voor een Altherma 4, door de grotere fan maakt deze minder herrie dan de kleinere altherma 4, en hoort een van de stilste te zijn, door de grote fan (die dus langzaam draait). We horen nog steeds wel wat, ook van de binnenunit, maar dat wordt hopelijk minder nu de servicemonteur eindelijk is geweest.
Het probleem met geluid vergelijken is dat ze allemaal met andere gegevens schermen. De één noemt het minimumgeluid, de ander het maximum, verder dB en dB(A) op 1m, 3m wordt rustig vergeleken met geluidsdruk bij het apparaat. Zelfs op Heat Pump KEYMARK kan je het niet helemaal goed vergelijken.
Acond Pro N schijnt ook stil te zijn. Altherma 4 is wel duurder, maar kan op propaan ook heel warm voor SWW.
Nog een mogelijkheid is verder de tuin in te gaan en dan met koudemiddel te verbinden met een binnenunit, ipv water. Daardoor kan de leiding langer en dunner zijn, en kan je verder de tuin in. Ik geloof dat dit met de Altherma 3M correctie: 3R MT (? of ander type) kan. Zoiets noemde een installateur ooit als optie, omdat je dan meer meters kan maken dan gewoon met water. Wij gingen voor de Altherma4 naast het huis.
succes!
[ Voor 3% gewijzigd door jugo6 op 27-02-2026 19:01 ]
Met een goede monoblock warmtepomp en de juiste grondleiding kan je gewoon 20 meter de tuin in zonder noemenswaardig verlies.jugo6 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:46:
[...]
Hallo,
wij maakten ons ook druk over geluid, en hebben uiteindelijk gekozen voor een Altherma 4, door de grotere fan maakt deze minder herrie dan de kleinere altherma 4, en hoort een van de stilste te zijn, door de grote fan (die dus langzaam draait). We horen nog steeds wel wat, ook van de binnenunit, maar dat wordt hopelijk minder nu de servicemonteur eindelijk is geweest.
Het probleem met geluid vergelijken is dat ze allemaal met andere gegevens schermen. De één noemt het minimumgeluid, de ander het maximum, verder dB en dB(A) op 1m, 3m wordt rustig vergeleken met geluidsdruk bij het apparaat. Zelfs op Heat Pump KEYMARK kan je het niet helemaal goed vergelijken.
Acond Pro N schijnt ook stil te zijn. Altherma 4 is wel duurder, maar kan op propaan ook heel warm voor SWW.
Nog een mogelijkheid is verder de tuin in te gaan en dan met koudemiddel te verbinden met een binnenunit, ipv water. Daardoor kan de leiding langer en dunner zijn, en kan je verder de tuin in. Ik geloof dat dit met de Altherma 3M kan.
succes!
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dat is link wat je nu stelt. Moet je er wel bij vermelden dat dan het verdeelpunt wel gelijk binnen op de begane grond is. 20 meter is vaak de maximale lengte die kan/mag met een Mono. Dus dan naar binnen en net als hier dan nog naar zolder gaat niet lukken dan.Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Met een goede monoblock warmtepomp en de juiste grondleiding kan je gewoon 20 meter de tuin in zonder noemenswaardig verlies.
Met onze warmte pompen is dat tot nu toe geen probleem gebleken met aanvoer Terrendis 32 mm. Is dat wel het geval dan plaats je een extra waterpomp ter ondersteuning.MotorBeast schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:56:
[...]
Dat is link wat je nu stelt. Moet je er wel bij vermelden dat dan het verdeelpunt wel gelijk binnen op de begane grond is. 20 meter is vaak de maximale lengte die kan/mag met een Mono. Dus dan naar binnen en net als hier dan nog naar zolder gaat niet lukken dan.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Of je gaat naar terrendis 40 en dan heb je ook over 20+m geen probleem. De kosten zaten bij mijn terrendis buis meer in de punt stukken en de kleppen er omheen dan in de buis zelfCarboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:37:
[...]
Met onze warmte pompen is dat tot nu toe geen probleem gebleken met aanvoer Terrendis 32 mm. Is dat wel het geval dan plaats je een extra waterpomp ter ondersteuning.
40 mm is dan wel weer dikker, en stugger.Beer070 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Of je gaat naar terrendis 40 en dan heb je ook over 20+m geen probleem. De kosten zaten bij mijn terrendis buis meer in de punt stukken en de kleppen er omheen dan in de buis zelf
Ik heb een 32 mm onder de fundering door getrokken, via de kruipruimte naar de trapkast. Net of je onder de vloer met een anaconda aan het worstelen bent
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Op jaarbasis goedkoper dan de sportschool. Die 40mm buis haalt met heel veel grof geweld een bocht straal van 1mMjier schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:48:
[...]
40 mm is dan wel weer dikker, en stugger.
Ik heb een 32 mm onder de fundering door getrokken, via de kruipruimte naar de trapkast. Net of je onder de vloer met een anaconda aan het worstelen bent
Een doorstroomboiler is niet zo geschikt om een bad te vullen. Een boillervat is een buffer voor douche en bad.Djvdb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Doorstroomverwarmer + douche wtw? is denk ik een beter alternatief dan een elektrische boiler ivm stilstand verlies. Nadeel is wel dat als je pv wilt gebruiken je weer een flinke thuisbatterij nodig hebt. Dus qua kosten is het de vraag of het uit kan.
Houd er wel rekening mee dat dit effect heeft op het energielabel als je het huis gaat verkopen. Als er meer dan 5 meter van de leiding buiten het huis ligt, dan mag er niet met de COP van de warmtepomp gerekend worden, maar moet een forfaitaire COP gebruikt worden (2,3 voor verwarming, 1,4 voor tapwater). Dat betekent al snel 1 of 2 stappen in het label.Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Met een goede monoblock warmtepomp en de juiste grondleiding kan je gewoon 20 meter de tuin in zonder noemenswaardig verlies.
EDIT: dit blijkt inmiddels weer versoepeld te zijn. Warmtepomp behoudt de echte COP-waarde, er is alleen een aftrek voor de leiding buitenshuis/kruipruimte.
[ Voor 11% gewijzigd door Bazi op 28-02-2026 14:51 ]
Als ik het goed heb begrepen is dat inmiddels aangepast. Ik kan zo snel het artikel echter niet achterhalen. Wij meten ook nauwelijks warmteverlies mits goed aangelegd en met de juiste materialen.Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Houd er wel rekening mee dat dit effect heeft op het energielabel als je het huis gaat verkopen. Als er meer dan 5 meter van de leiding buiten het huis ligt, dan mag er niet met de COP van de warmtepomp gerekend worden, maar moet een forfaitaire COP gebruikt worden (2,3 voor verwarming, 1,4 voor tapwater). Dat betekent al snel 1 of 2 stappen in het label.
Oh dat zou voor mij nuttig kunnen zijn, het laatste bericht hierover wat ik tegen kwam was van oktober 2024 dus ik ging ervan uit dat dit het laatste nieuws was.Carboy54 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:25:
[...]
Als ik het goed heb begrepen is dat inmiddels aangepast. Ik kan zo snel het artikel echter niet achterhalen. Wij meten ook nauwelijks warmteverlies mits goed aangelegd en met de juiste materialen.
Gevonden waar je op doelt: https://bcrg.nl/media/fil..._gebruikers_v20241024.pdf
Het heeft dus nog wel wat impact, maar hoeveel precies is niet duidelijk. Met de juiste software zou eens een proefberekening gemaakt moeten worden.Onlangs werd gemeld dat een kwaliteitsverklaring bij langere leidingen tussen
het monoblock en buffer de kwaliteitsverklaring niet meer geldig is. BCRG heeft
dit samen met een aantal met een paar partijen en een Collegelid nog eens
besproken.
Afgesproken is om het antwoord toch te nuanceren.
De reden voor deze nuancering is als volgt in de NTA 8800 wordt onderscheid
gemaakt tussen verliezen bij opwekking, distributie en afgifte.
De verklaring van een monoblock warmtepomp heeft betrekking op het
opwekkingsrendement van de Monoblock warmtepompen. Deze veranderen
niet, bij een langere leidinglengte buiten de thermische schil.
De distributieverliezen nemen wel toe bij langere leidinglengte tussen het
monoblock (buiten) en het buffervat (binnen).
In de NTA 8800 is er een optie om de lengteleiding en isolatiegraad van leidingen
door onverwarmde ruimte op te geven. Onverwarmde ruimte betekent in de
optiek van de NTA 8800 de kruipruimte, andere onverwarmde ruimten, water en
buiten.
Afgesproken is om de leidinglengte door onverwarmde ruimte in de NTA 8800-
software te gebruiken voor de leiding tussen het monoblock en het gebouw.
Hierdoor kan de verklaring van een Monoblock Warmtepomp altijd gebruikt
worden. Is dus iets meer werk voor de EP-adviseur, maar doet meer recht aan de
verklaring.
Het loont dus om een Monoblock dicht bij de gevel van een gebouw te plaatsen.
Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Douche je veel/lang, met meerdere personen, tijdens de dure ochtendtijden, dan is dat inderdaad duur.mr_evil08 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Doorstroomverwarmer is de slechtste optie die je kan nemen want dan moet je tijdens de spits stroom afnemen, een thuisaccu trekt geen kortstondig hoog energievraag.
Voor een 1-persoonshuishouden waarbij er niet elke dag gedoucht wordt en alleen kort 's avonds laat, en er ook al een aparte keukenboiler is, kan dat anders uitpakken. Want met een warmtepompboiler wordt er dan continue warm water gehouden met verlies, voor een paar korte momenten van gebruik.
Ik zou in zo'n geval dus zeker beide opties uitrekenen.
Continue warm gehouden? Ik warm hier 1 keer per dag in de middag een 300 liter boiler op. Als ik alleen zou douchen met zijn 2-en kan ik denk ik 4 a 5 dagen vooruit (wij vullen iedere dag een bad vandaar iedere dag). Staat op zolder en koelt nauwelijks af. Goed geisoleerd dat ding.Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:33:
[...]
Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Douche je veel/lang, met meerdere personen, tijdens de dure ochtendtijden, dan is dat inderdaad duur.
Voor een 1-persoonshuishouden waarbij er niet elke dag gedoucht wordt en alleen kort 's avonds laat, en er ook al een aparte keukenboiler is, kan dat anders uitpakken. Want met een warmtepompboiler wordt er dan continue warm water gehouden met verlies, voor een paar korte momenten van gebruik.
Dan neem je een kleine 50l boiler, feit is dat de 1-persoonshuishouden ook zeer waarschijnlijk tijdens te spitstijden gaat douchen.Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:33:
[...]
Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Douche je veel/lang, met meerdere personen, tijdens de dure ochtendtijden, dan is dat inderdaad duur.
Wanneer je zonnepanelen hebt kun je een groot gedeelte van het jaar als "wateraccu" gebruiken en douche je in feite gratis savonds(als er geen saldering meer is).
Mensen net als hier kijken erg korte termijn helaas, we gaan extra belast worden tijdens piekuren zoals de Belgen waarschijnlijk, daar heeft NL kennerlijk op gestemd dan eerder investeren in het energienet wat iedereen al zag aankomen.
Waarvoor zou je een keukenboiler nemen trouwens?
In onze situatie pakken we nooit warmwater uit de kraan, pannen schoonmaken en andere zaken zijn voldoende alternatieven wat ook nog eens eenvoudiger is voor warmwater.
(Nee wij zijn geen thee drinkers maar dat zou ik ook nooit uit een normale boiler halen)
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 28-02-2026 13:09 ]
Anti pendelen tip.
Gisteren de deltaT van 5 naar 3 gezet. Bij deze hogere buiten temperaturen werkt dat beter.
Edit: Op het zelfde moment heb ik de stooklijn 1 graad verlaagd. De stooklijn had ik eerst 1 graad verhoogd in de hoop dat het pendelen zou stoppen, maar niet dus. Het verlagen van de deltaT was bij mij de oplossing.
Gisteren de deltaT van 5 naar 3 gezet. Bij deze hogere buiten temperaturen werkt dat beter.
Edit: Op het zelfde moment heb ik de stooklijn 1 graad verlaagd. De stooklijn had ik eerst 1 graad verhoogd in de hoop dat het pendelen zou stoppen, maar niet dus. Het verlagen van de deltaT was bij mij de oplossing.
[ Voor 20% gewijzigd door Pim57 op 01-03-2026 09:03 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik bedoel: je hebt continue een vat met warm water wat warmte verliest.MotorBeast schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Continue warm gehouden? Ik warm hier 1 keer per dag in de middag een 300 liter boiler op. Als ik alleen zou douchen met zijn 2-en kan ik denk ik 4 a 5 dagen vooruit (wij vullen iedere dag een bad vandaar iedere dag). Staat op zolder en koelt nauwelijks af. Goed geisoleerd dat ding.
Even snel rekenen, grofweg. Uitgaande van een 1-persoonshuishouden, met een 50 L (warmtepomp)boilervat wat op 50 graden wordt gehouden. 2x per week 10 minuten douchen (50 L water per keer).
Een normaal stilstandsverlies (volgens de diverse topics op tweakers) is rond de 1 kWh warmte per dag, dus 7 kWh per week.
1x per week een legionella-run naar 60 graden kost gemiddeld 0,6 kWh per week (4,2 * 50 L * 10 graden / 3600).
2x per week 50 L water van 37 graden verbruik, dat kost zo'n 63L water van 50 graden. Dat moet weer aangevuld worden, dus opgewarmd worden van 15 graden (koud water) naar de 50. Dat kost 2,6 kWh (4,2 * 63 L * 35 graden / 3600).
Samen 10,2 kWh warmte, met een COP van 4 is dat 2,55 kWh stroom.
Met een doorstroomverwarmer van 11 kW, 20 minuten per week douchen is dat 3,7 kWh stroomverbruik.
Dus maar 1,15 kWh per week meer. Op jaarbasis met een stroomprijs van € 0,30 is dat € 18. Dan duurt het heel lang voordat je een boilervat of complete warmtepompboiler hebt terugverdiend.
Als ik ergens een rekenfout maak, dan hoor ik het graag. Dit is even snel bij elkaar verzameld.
Natuurlijk is een warmtepompboiler op zich mooier, omdat je netto minder stroom verbruikt. En zelf vind ik de terugverdientijd niet het belangrijkste, duurzaamheid is belangrijker. Maar in dit geval, dus in sommige situaties, zou het toch een optie kunnen zijn lijkt mij.
Ik weet niet hoe laat jij normaal doucht, maar ik zelf altijd rond half 10 's avonds. Dan is het geen spits meer. Dat zal voor veel 1-persoonshuishouden van toepassing zijn, lijkt mij.mr_evil08 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Dan neem je een kleine 50l boiler, feit is dat de 1-persoonshuishouden ook zeer waarschijnlijk tijdens te spitstijden gaat douchen.
Wanneer je zonnepanelen hebt kun je een groot gedeelte van het jaar als "wateraccu" gebruiken en douche je in feite gratis savonds(als er geen saldering meer is).
Mensen net als hier kijken erg korte termijn helaas, we gaan extra belast worden tijdens piekuren zoals de Belgen waarschijnlijk, daar heeft NL kennerlijk op gestemd dan eerder investeren in het energienet wat iedereen al zag aankomen.
Waarvoor zou je een keukenboiler nemen trouwens?
In onze situatie pakken we nooit warmwater uit de kraan, pannen schoonmaken en andere zaken zijn voldoende alternatieven wat ook nog eens eenvoudiger is voor warmwater.
(Nee wij zijn geen thee drinkers maar dat zou ik ook nooit uit een normale boiler halen)
Ja, met zonnepanelen kun je overdag verwarmen, dat scheelt. Daarom zei ik ook: het hangt van de situatie af. Zonder panelen heb je dat voordeel niet.
Waarom een keukenboiler handig is: handen wassen, iets even afspoelen en schoonmaken. Een sopje maken om schoon te maken. Hoe doe jij dat dan?
Ik denk dat je een aantal zaken vergeet, waaronder:Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Ik bedoel: je hebt continue een vat met warm water wat warmte verliest.
Even snel rekenen, grofweg. Uitgaande van een 1-persoonshuishouden, met een 50 L (warmtepomp)boilervat wat op 50 graden wordt gehouden. 2x per week 10 minuten douchen (50 L water per keer).
Een normaal stilstandsverlies (volgens de diverse topics op tweakers) is rond de 1 kWh warmte per dag, dus 7 kWh per week.
1x per week een legionella-run naar 60 graden kost gemiddeld 0,6 kWh per week (4,2 * 50 L * 10 graden / 3600).
2x per week 50 L water van 37 graden verbruik, dat kost zo'n 63L water van 50 graden. Dat moet weer aangevuld worden, dus opgewarmd worden van 15 graden (koud water) naar de 50. Dat kost 2,6 kWh (4,2 * 63 L * 35 graden / 3600).
Samen 10,2 kWh warmte, met een COP van 4 is dat 2,55 kWh stroom.
Met een doorstroomverwarmer van 11 kW, 20 minuten per week douchen is dat 3,7 kWh stroomverbruik.
Dus maar 1,15 kWh per week meer. Op jaarbasis met een stroomprijs van € 0,30 is dat € 18. Dan duurt het heel lang voordat je een boilervat of complete warmtepompboiler hebt terugverdiend.
Als ik ergens een rekenfout maak, dan hoor ik het graag. Dit is even snel bij elkaar verzameld.
Natuurlijk is een warmtepompboiler op zich mooier, omdat je netto minder stroom verbruikt. En zelf vind ik de terugverdientijd niet het belangrijkste, duurzaamheid is belangrijker. Maar in dit geval, dus in sommige situaties, zou het toch een optie kunnen zijn lijkt mij.
[...]
Ik weet niet hoe laat jij normaal doucht, maar ik zelf altijd rond half 10 's avonds. Dan is het geen spits meer. Dat zal voor veel 1-persoonshuishouden van toepassing zijn, lijkt mij.
Ja, met zonnepanelen kun je overdag verwarmen, dat scheelt. Daarom zei ik ook: het hangt van de situatie af. Zonder panelen heb je dat voordeel niet.
Waarom een keukenboiler handig is: handen wassen, iets even afspoelen en schoonmaken. Een sopje maken om schoon te maken. Hoe doe jij dat dan?
Bij een 11kW doorstromer op een 3x25A (max 17kW) huisaansluiting hou je 6kW over voor andere gebruikers. Een inductiekookplaat varieert zo tussen de 3700 en 7400W (bron: vangasnaarinductie.nl). Een 11kW doorstromer op een 3x25A netaansluiting is te beperkt als je nog andere belangrijke stroomverbruikers hebt, bv (ind)kookplaat, keukenboiler, (af)wasmachine, droger, strijkijzer.... Dan moet je niet raar opkijken dat je je netaansluiting moet verhogen naar 3x35A.
Maandelijkse netwerkkosten voor 3x35A 164,25euro per maand, 3x25A kost per maand 39,65euro (Enexis 2026).
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Een zwaardere aansluiting zou het inderdaad totaal veranderen, maar afgezien van hele bijzondere situaties (zoals een sauna/zwembad/jacuzzi) lijkt mij dat niet zo snel nodig.marnie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Ik denk dat je een aantal zaken vergeet, waaronder:
Bij een 11kW doorstromer op een 3x25A (max 17kW) huisaansluiting hou je 6kW over voor andere gebruikers. Een inductiekookplaat varieert zo tussen de 3700 en 7400W (bron: vangasnaarinductie.nl). Een 11kW doorstromer op een 3x25A netaansluiting is te beperkt als je nog andere belangrijke stroomverbruikers hebt, bv (ind)kookplaat, keukenboiler, (af)wasmachine, droger, strijkijzer.... Dan moet je niet raar opkijken dat je je netaansluiting moet verhogen naar 3x35A.
Maandelijkse netwerkkosten voor 3x35A 164,25euro per maand, 3x25A kost per maand 39,65euro (Enexis 2026).
Als je onder de douche staat, ben je sowieso niet tegelijk aan het koken of aan het strijken
Dus voor het 1-persoonshuishouden in mijn voorbeeld kan ik mij niet echt andere stroomverbruikers bedenken die je tegelijk zou gebruiken en meer dan 6 kW nodig hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Bazi op 28-02-2026 17:41 ]
Een Tweakers oplossing.Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:38:
[...]
Een zwaardere aansluiting zou het inderdaad totaal veranderen, maar afgezien van hele bijzondere situaties (zoals een sauna/zwembad/jacuzzi) lijkt mij dat niet zo snel nodig.
Als je onder de douche staat, ben je sowieso niet tegelijk aan het koken of aan het strijken![]()
Dus voor het 1-persoonshuishouden in mijn voorbeeld kan ik mij niet echt andere stroomverbruikers bedenken die je tegelijk zou gebruiken en meer dan 6 kW nodig hebben.
Douchen met keukenboiler
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Thema doorstroomverwarmer is niet echt ontopic, maar aangezien er hier niet vanuit praktijk ervaring geschreven wordt, doe ik een duit in het zakje.
Ik heb een doorstroomverwarmer voor warm water met dwtw en spaar douchekop. Mijn gebruikte vermogen is in de winter rond 8 kW , in de zomer 5-6 kW.
Als je een bad wil vullen kun je beter een boiler nemen, als je een klein huishouden bent, of het huishouden doucht niet zoveel is een doorstroomverwarmer met dwtw en spaar douchekop een aanrader.
Qua vermogen heb ik nog nooit rekening gehouden met apparaten aan of uitzetten op een 3x25 A aansluiting. Met warmtepomp, afwasmachine, wasmachine, inductie kookplaat en meer, geen oprit met laadpaal echter.
Douchen doe je dus heel erg kort met minder vermogen dan een laadpaal.
Ik heb een doorstroomverwarmer voor warm water met dwtw en spaar douchekop. Mijn gebruikte vermogen is in de winter rond 8 kW , in de zomer 5-6 kW.
Als je een bad wil vullen kun je beter een boiler nemen, als je een klein huishouden bent, of het huishouden doucht niet zoveel is een doorstroomverwarmer met dwtw en spaar douchekop een aanrader.
Qua vermogen heb ik nog nooit rekening gehouden met apparaten aan of uitzetten op een 3x25 A aansluiting. Met warmtepomp, afwasmachine, wasmachine, inductie kookplaat en meer, geen oprit met laadpaal echter.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Wij hadden een idioot stroomverbruik in januari (1.500 kWh) en perongeluk vergeleek ik dat met het verbruik van het huis van een vriend van me. Iets meer dan de helft met een vooroorlogs huis. Dus ik ben eens in de installateursinstellingen van onze Fujitsu Waterstage 06 warmtepomp gedoken.
Wat bleek: al sinds de oplevering staat de elektrische bijverwarming zo ingesteld dat die al onder +2°C buitentemperatuur mocht ondersteunen. Dat betekent dat bij bijna elke winterdag rond het vriespunt het elektrisch element meedraaide naast de compressor. Dat tikt natuurlijk behoorlijk aan.
Die vrijgave heb ik nu verlaagd naar -7°C. De warmtepomp draait nu dus tot echte kou volledig op compressor en het elektrisch element springt alleen nog bij als het echt nodig is.
Daarnaast heb ik de maximale aanvoertemperatuur van 45°C naar 37°C gezet, dat kan misschien in ons 2019 huis nog wel wat lager?
Wij hebben sinds oplevering niets aan de instellingen veranderd, dit stond dus standaard zo ingesteld door de installateur.
Ben benieuwd wat dit straks in de koude maanden aan kWh scheelt. Theoretisch gaat ie nu rustiger draaien en minder aan en uitspringen. Dat komt het geluid ook ten goede.
Inmiddels de buren met dezelfde setup ook geïnformeerd. Ik ben benieuwd hoeveel slecht afgestelde warmtepompen er in Nederland draaien
Ook ergens wel treurig van mezelf. Nu met het zich op het afschaffen van salderen neem ik de moeite om erin te duiken.
Wat bleek: al sinds de oplevering staat de elektrische bijverwarming zo ingesteld dat die al onder +2°C buitentemperatuur mocht ondersteunen. Dat betekent dat bij bijna elke winterdag rond het vriespunt het elektrisch element meedraaide naast de compressor. Dat tikt natuurlijk behoorlijk aan.
Die vrijgave heb ik nu verlaagd naar -7°C. De warmtepomp draait nu dus tot echte kou volledig op compressor en het elektrisch element springt alleen nog bij als het echt nodig is.
Daarnaast heb ik de maximale aanvoertemperatuur van 45°C naar 37°C gezet, dat kan misschien in ons 2019 huis nog wel wat lager?
Wij hebben sinds oplevering niets aan de instellingen veranderd, dit stond dus standaard zo ingesteld door de installateur.
Ben benieuwd wat dit straks in de koude maanden aan kWh scheelt. Theoretisch gaat ie nu rustiger draaien en minder aan en uitspringen. Dat komt het geluid ook ten goede.
Inmiddels de buren met dezelfde setup ook geïnformeerd. Ik ben benieuwd hoeveel slecht afgestelde warmtepompen er in Nederland draaien
Ook ergens wel treurig van mezelf. Nu met het zich op het afschaffen van salderen neem ik de moeite om erin te duiken.
[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 28-02-2026 20:09 ]
XXXVI
Dat moet zeker lager kunnen met zo'n recente woning. Denk aan 27-31°Cephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:06:
...
...
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ja? Ook gezien dat we geen wtw hebben? Gevoelsmatig wel een grote stap en gezien de weersvoorspelling duurt het even voordat ik het kan testenArjoK schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:36:
[...]
Dat moet zeker lager kunnen met zo'n recente woning. Denk aan 27-31°C
XXXVI
Dat is hetzelfde als de stooklijn verhogen.Pim57 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:11:
Anti pendelen tip.
[Afbeelding]
Behalve dat je daarmee een iets lager cop hebt.
Jaren 80 woning en de maximaal aanvoertemperatuur staat op 35.ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:06:
Wij hadden een idioot stroomverbruik in januari (1.500 kWh) en perongeluk vergeleek ik dat met het verbruik van het huis van een vriend van me. Iets meer dan de helft met een vooroorlogs huis. Dus ik ben eens in de installateursinstellingen van onze Fujitsu Waterstage 06 warmtepomp gedoken.
Zelfs tijdens -10 was geen probleem.
Jaartal woning zegt niks, je afgiftesysteem wel.
Gewoon proberen. En als de wp je huis niet meer op de gewenste temperatuur krijgt na bv een hele dag, in stapjes de aanvoertemperatuur verhogen tot dat wel lukt.ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:25:
Ja? Ook gezien dat we geen wtw hebben? Gevoelsmatig wel een grote stap en gezien de weersvoorspelling duurt het even voordat ik het kan testen
Dit inderdaad. Een wasmachine trekt ook maar voor korte tijd veel stroom. Idem voor inductiekookplaat. En niet alle kookplaten trekken 7 kW; je hebt ook 1 fase modellen (max. 3600 W). En een 25A zekering gaat niet snel door als je de maximale waarde kortdurend overschrijdt. Het mooiste is het om hoofdzekering-automaten te hebben. Die reset je gewoon als ze ooit eens flippen.Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:38:
[...]
Een zwaardere aansluiting zou het inderdaad totaal veranderen, maar afgezien van hele bijzondere situaties (zoals een sauna/zwembad/jacuzzi) lijkt mij dat niet zo snel nodig.
Als je onder de douche staat, ben je sowieso niet tegelijk aan het koken of aan het strijken![]()
Weet iemand of er ergens een goed overzicht is van SWW boilervaten? En klopt het dat er geen algemeen topic voor is?
Ik zal mijn post even editen, want ik heb op het zelfde moment de stooklijn 1 graad verlaagd. Met het verhogen van de stooklijn kreeg ik het pendelen niet gestopt en toen deed ik de deltaT omlaag wat dus wel hielp.mr_evil08 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Dat is hetzelfde als de stooklijn verhogen.
Behalve dat je daarmee een iets lager cop hebt.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
DeltaT verkleinen of aanvoer verhogen krijg je hetzelfde resultaat als op "pendelen" aankomt, zeer waarschijnlijk heeft bij jou de thermostaat stiekem de vraag CV aanvoertemperatuur verlaagt op moment dat de zaak ging "pendelen"Pim57 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Ik zal mijn post even editen, want ik heb op het zelfde moment de stooklijn 1 graad verlaagd. Met het verhogen van de stooklijn kreeg ik het pendelen niet gestopt en toen deed ik de deltaT omlaag wat dus wel hielp.
Hier pendelt de zaak ook niet omdat tijdens warm weer het minimaal CV wateraanvoer verhoog, deltaT verkleinen zorgt bij mij dat de warmtepomp constant in onefficient werkgebied gaat draaien (vollast) bij bijna elke start, de warmtepomp denkt dat de stijging aanvoertemperatuur te langzaam gaat waardoor het onnodig gaat opschalen.
Wellicht dat jouw warmtepomp werkelijk iets met retourtemperaturen doet, hier kijkt de warmtepomp hoofdzakelijk naar aanvoertemperatuur sensor bij de buitenunit(monoblock).
De circulatiepomp draait hier altijd op een vaste snelheid.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2026 09:19 ]
Ja. Dat is er niet.marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 01:31:
Weet iemand of er ergens een goed overzicht is van SWW boilervaten?
Nee. Dat valt onder dit topic. "Even" teruglezen dus.En klopt het dat er geen algemeen topic voor is?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Interessante onderwerp met verschillende scenarios.joezzt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:30:
Thema doorstroomverwarmer is niet echt ontopic, maar aangezien er hier niet vanuit praktijk ervaring geschreven wordt, doe ik een duit in het zakje.
Zelf zou ik ook graag een doorstroom-heater willen gebruiken voor douchen, maar de gemiddelde ervaringen bij mijn familie zijn niet goed met doorstroom-heaters voor dagelijks gebruik. Bij diverse familieleden, zowel thuis als in bijv een zomerhuisje, halen de elektrische doorstroom-heaters gem. gezien geen levensduur langer dan ca 5 jaar. Reparatie heeft geen zin, het wordt dan meteen weer een nieuwe, en het is allemaal hassle. Boilers en gas CVs gaan zomaar 15-20 jaar mee zonder dat daar het verwarmingselement hoeft te worden vervangen.
Wellicht zijn er wel high quality elek. doorstroom-heaters maar die zullen dan wel het dubbele kosten van de gangbare van een paar 100 €.
Als je klaar bent met douchen dan laat je wel waterstromen maar draai je in een keer de temperatuur naar koud.Marc_Sway schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Interessante onderwerp met verschillende scenarios.
Zelf zou ik ook graag een doorstroom-heater willen gebruiken voor douchen, maar de gemiddelde ervaringen bij mijn familie zijn niet goed met doorstroom-heaters voor dagelijks gebruik. Bij diverse familieleden, zowel thuis als in bijv een zomerhuisje, halen de elektrische doorstroom-heaters gem. gezien geen levensduur langer dan ca 5 jaar. Reparatie heeft geen zin, het wordt dan meteen weer een nieuwe, en het is allemaal hassle. Boilers en gas CVs gaan zomaar 15-20 jaar mee zonder dat daar het verwarmingselement hoeft te worden vervangen.
Wellicht zijn er wel high quality elek. doorstroom-heaters maar die zullen dan wel het dubbele kosten van de gangbare van een paar 100 €.
Het element krimpt en laat soms kalk los en de aanwezige warmte wordt nog even uit het verwarmings element getrokken.
Tip uit het land van de elektrische douche.
Koffiezet apparaten ontkalken we wel maar een doorstromer niet.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dat zal vast idd een van de oorzaken zijn met het 'levenduursprobleem' van diverse elek. doorstroom-heaters. Ik weet niet of er merken zijn die 5 of 10+ garantie geven. Maar los daarvan wil ikzelf gewoon geen 'vervang-hassle' binnen 10 jaar na aanschaffing van zo'n ding.Seafarer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]
Als je klaar bent met douchen dan laat je wel waterstromen maar draai je in een keer de temperatuur naar koud.
Het element krimpt en laat soms kalk los en de aanwezige warmte wordt nog even uit het verwarmings element getrokken.
Het element uitschakelen bedoel je terwijl de warmwaterkraan nog open staat anders werkt het niet in Nederland.Seafarer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]
Als je klaar bent met douchen dan laat je wel waterstromen maar draai je in een keer de temperatuur naar koud.
Het is best onhandig dat alle info over SWW boilers verspreid verstopt is in dit topic. Zeker gezien er al 10 voorgaande topics zijn. Ik denk dat het slim zou zijn om een specifiek SWW boiler topic te maken. In het topic kunnen we wat theorie delen (welke types zijn er (staand, liggend, PCM, Nestore, hoe wordt het water verwarmd (wp, elektrisch, zo'n hewalex module), uit welk materiaal worden ze gemaakt, gedoe met de anodes, gelaagdheid, eenpijpscirculatie, tmepratuursensoren, driewegklep, tips voor aansluiten, etc) en een mooie tabel of google sheet met de in NL meeste voorkomende merken en types, en hun kenmerken.Andrehj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Ja. Dat is er niet.
[...]
Nee. Dat valt onder dit topic. "Even" teruglezen dus.
Als anderen dit ook vinden: voelt iemand zich geroepen om dit samen met mij op te zetten?
Ik heb er geen verstand van, dus ben van weinig waarde voor hulp, maar heb er wel behoefte aan en denk dat die wens breder gedeeld is.marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Het is best onhandig dat alle info over SWW boilers verspreid verstopt is in dit topic. Zeker gezien er al 10 voorgaande topics zijn. Ik denk dat het slim zou zijn om een specifiek SWW boiler topic te maken. In het topic kunnen we wat theorie delen (welke types zijn er (staand, liggend, PCM, Nestore, hoe wordt het water verwarmd (wp, elektrisch, zo'n hewalex module), uit welk materiaal worden ze gemaakt, gedoe met de anodes, gelaagdheid, eenpijpscirculatie, tmepratuursensoren, driewegklep, tips voor aansluiten, etc) en een mooie tabel of google sheet met de in NL meeste voorkomende merken en types, en hun kenmerken.
Als anderen dit ook vinden: voelt iemand zich geroepen om dit samen met mij op te zetten?
Je hebt gelijk was het niet dat het mij wel opvalt dat meer en meer gebruikers van het Tweakers forum niet eens meer de moeite doen om maar iets terug te zoeken en gewoon hun vraag neer plempen. Ook als je een nieuw topic zou maken. TS wordt vaak niets eens meer gelezen. Iets van gemak dient de mensen. Of mogen we het luiheid noemen?marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Het is best onhandig dat alle info over SWW boilers verspreid verstopt is in dit topic. Zeker gezien er al 10 voorgaande topics zijn. Ik denk dat het slim zou zijn om een specifiek SWW boiler topic te maken. In het topic kunnen we wat theorie delen (welke types zijn er (staand, liggend, PCM, Nestore, hoe wordt het water verwarmd (wp, elektrisch, zo'n hewalex module), uit welk materiaal worden ze gemaakt, gedoe met de anodes, gelaagdheid, eenpijpscirculatie, tmepratuursensoren, driewegklep, tips voor aansluiten, etc) en een mooie tabel of google sheet met de in NL meeste voorkomende merken en types, en hun kenmerken.
Mag natuurlijk! En misschien heb je ook wel gelijk. Maar het echte probleem is volgens mij dat tweakers een goudmijn is aan informatie, maar dat het zoeken naar die goudklompjes echt een crime is. Voor zo'n tech-focused website hebben ze een barslechte zoekfunctie, is het navigeren tussen pagina's in een topic erg onhandig, en is de filterfunctie (posts met afbeeldingen, gepinde posts, posts met duimpjes) erg minimalistisch uitgevoerd.
Je hebt goede topicstarts nodig die die informatie samenbrengen tot een samenhangend geheel.
Je hebt goede topicstarts nodig die die informatie samenbrengen tot een samenhangend geheel.
Klopt.marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:09:
Mag natuurlijk! En misschien heb je ook wel gelijk. Maar het echte probleem is volgens mij dat tweakers een goudmijn is aan informatie,
Klopt]maar dat het zoeken naar die goudklompjes echt een crime is. Voor zo'n tech-focused website hebben ze een barslechte zoekfunctie, is het navigeren tussen pagina's in een topic erg onhandig, en is de filterfunctie (posts met afbeeldingen, gepinde posts, posts met duimpjes) erg minimalistisch uitgevoerd.
Redenlijk mee eens..Je hebt goede topicstarts nodig die die informatie samenbrengen tot een samenhangend geheel.
Maar info word beter in de loop van het topic.( moet je ook maar bij houden)
En de meeste weten niet hoe hun "probleem " correct te omschrijven voor in de zoekopdracht.
En de vele topics te volgen, er is zoveel kennis.
Maar het is eigenlijk wel zo dat ze beter kunnen vragen, dan zelf effe een eigenwijze oplossing te kopiëren van iemand anders.( wat meestal averechts werkt).
Vandaar daar dat ik wat info verzameld heb in videos ..en staat inmiddels in topicstart.
Nog veel info vergeten te vertellen ..maar komt de volgende video.
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
[ Voor 11% gewijzigd door X21r op 01-03-2026 17:40 ]
Jij hebt gelijk. Ik zit meer in m'n hoofd met die engelse doorstromers die in de douche hangen. Daar kun je de temperatuur naar koud draaien (element uit) terwijl er nog steeds waterstroomt.mr_evil08 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:34:
[...]
Het element uitschakelen bedoel je terwijl de warmwaterkraan nog open staat anders werkt het niet in Nederland.
When Got AI.marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:09:
Mag natuurlijk! En misschien heb je ook wel gelijk. Maar het echte probleem is volgens mij dat tweakers een goudmijn is aan informatie, maar dat het zoeken naar die goudklompjes echt een crime is. Voor zo'n tech-focused website hebben ze een barslechte zoekfunctie, is het navigeren tussen pagina's in een topic erg onhandig, en is de filterfunctie (posts met afbeeldingen, gepinde posts, posts met duimpjes) erg minimalistisch uitgevoerd.
Na lange tijd meegelezen te hebben wil ik zelf binnenkort ook aan de slag met het plaatsen van een warmtepomp. Hiervoor heb ik dit topic aangemaakt: Job_04 in "Warmtepomp monoblock advies gevraagd"
Ik zou het waarderen als de experts mee willen kijken en mijn vragen kunnen beantwoorden en wat tips zouden kunnen geven.
Dank alvast allemaal!
Ik zou het waarderen als de experts mee willen kijken en mijn vragen kunnen beantwoorden en wat tips zouden kunnen geven.
Dank alvast allemaal!
Precies! AI zou hier best handig voor zijn. Er zijn subreddits op Reddit waar en AI bot na 100 of 200 posts de belangrijkste punten of inzichten van de discussie samenvat. Zou hier ook nuttig zijn.STIMPPYYY schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:24:
When Got AI.
@X21r topicstarts zijn handig, maar video's nog handiger! Zo bereik je ook het publiek dat niet op tweakers zit. Erg mooi gedaan.
@marvel27 Als je werkelijk "impact" wil maken gebruik je met KI gegenereerde content.
Een KI-commentator legt het veel overtuigender uit - met de passende inhoud uiteraard.
Een KI-commentator legt het veel overtuigender uit - met de passende inhoud uiteraard.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gedaan. Ik ga na dit stookseizoen wel stoppen met het doorgeven van de getallen. Ik focus me sinds begin dit jaar niet meer op laagste COP maar op laagste kosten. Dat betekent (met een dynamisch contract) dat de warmtepomp geregeld in de nacht aanstaat en vaak einde middag begin avond juist uit. Lagere COP maar ook lagere kosten. Dus het heeft dan steeds minder zin om de COP getallen met elkaar te gaan vergelijken.Tomexergie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:58:
MONITORING februari inleveren
[ Voor 3% gewijzigd door michaelvo op 02-03-2026 12:24 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik zou de optimalisatie van mijn energierekening (=laagste kosten) voor een groot deel aan een HEMS overlaten. Deze zijn vaak cloud gebaseerd wat de tariefinformatie en de insolation betreft.
Verder is natuurlijk interessant wat het voor het energieverbruik van de wp betekent.
(@michaelvo Ik focus me voorlopig op een hoge COP - niet op een lage
)
Verder is natuurlijk interessant wat het voor het energieverbruik van de wp betekent.
(@michaelvo Ik focus me voorlopig op een hoge COP - niet op een lage
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heeft natuurlijk niet altijd met tarief info te maken, maar ook met beschikbaarheid van PV bijvoorbeeld. Als ik met de SG+ functie van mijn Warmtepomp het tapwater aanstuur om setpoint +15C te doen, laad ik op de best beschikbare manier de energie in warm water. Maar van 50 naar 65C is natuurlijk flink lagere COP. Nu hielden we SWW sowieso al uit de monitoring, dus maakt t niet uit daarvoor.dunklefaser schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:40:
Ik zou de optimalisatie van mijn energierekening (=laagste kosten) voor een groot deel aan een HEMS overlaten. Deze zijn vaak cloud gebaseerd wat de tariefinformatie en de insolation betreft.
(@michaelvo Ik focus me voorlopig op een hoge COP - niet op een lage)
Maar verder wel ook eens met @michaelvo , dat ik ook stop met monitoring na deze maand maart (en dus volgend jaar niet meer mee doe). Speelde natuurlijk begin dit seizoen ook al mee, toen @Tomexergie er om vroeg wie er nog belang bij had. Ik heb er veel aan gehad. En ook mijn systeem wel COP geoptimaliseerd. Gaat om best veel kWh, dus er is snel winst te halen (en ook comfort).
Wel speelt mee dat de getallen, zeker in januari en februari enorm afwijken per locatie in NL door de enorm gescheiden weersituatie. Graaddagen per locatie zou dus een mooie eerlijke toevoeging zijn.
Zojuist ook mijn getallen voor februari ingeleverd.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 12:58 ]
Verkeerde topic
[ Voor 96% gewijzigd door miicker op 03-03-2026 10:23 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
@miicker Volgens mij zijn dat lucht/lucht airco's, dus dan moet je in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Verkeerd gelezen, ik dacht dat ik in sta topic zatMaasluip schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:20:
@miicker Volgens mij zijn dat lucht/lucht airco's, dus dan moet je in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 zijn.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Check de foto bij dit nieuwsartikel op Tweakers:
nieuws: Coolblue stopt met installatie zonnepanelen en verkoopt tak aan Hoppe...
Volgens mij is dit een propaanunit (WeHeat Sparrow) en mag deze nooit zo dicht bij de deur worden geplaatst...
https://tweakers.net/i/Ed...45786.jpeg?f=imagegallery
nieuws: Coolblue stopt met installatie zonnepanelen en verkoopt tak aan Hoppe...
Volgens mij is dit een propaanunit (WeHeat Sparrow) en mag deze nooit zo dicht bij de deur worden geplaatst...
[ Voor 21% gewijzigd door CharmingDemon op 03-03-2026 11:23 ]
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
Inderdaad niet toegestaan. Zo te zien een CB'tje aan de kleur te zien 🥴 meter meer naar rechts en was het ok geweest. Zie ook geen werkschakelaar op 30 cm boven de unit.CharmingDemon schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:17:
Check de foto bij dit nieuwsartikel op Tweakers:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2026 11:27 ]
@Carboy54 Ik persoonlijk zou voor deze soort "productpresentaties" alleen nog KI foto's gebruiken - misschien is dit ook hier gebeurd? - Maar eigenlijk zou de KI moeten weten dat zoiets niet mag
.
Zo zo eindelijk gaan we van het hybride mantra af: https://www.rtl.nl/nieuws...latie-full-electric-ready
Dit is wel een bijzondere quote:MotorBeast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:29:
Zo zo eindelijk gaan we van het hybride mantra af: https://www.rtl.nl/nieuws...latie-full-electric-ready
"Waar nu nog geen warmtenetten gepland zijn, zullen die er de komende jaren waarschijnlijk niet komen", schrijft TNO. "De levensduur van een warmtenet is minimaal 30 tot 60 jaar, terwijl die van een warmtepomp 15 tot 20 jaar is. Het plaatsen van warmtepompen nu hindert dus niet de aansluiting op een warmtenet 15 jaar later."
Ik keek juist toevallig gisteren een video waarin werd uitgelegd dat boiler en buffervat zo 60 jaar meegaan. Dus de '1e ronde' van een warmtepomp is relatief duur: Je moet het hele systeem inbouwen. De '2e rond' na 15 jaar is veel goedkoper: je vervangt de warmtepomp. Dit trekt de bovenstaande quote uit het artikel onderuit. Want met een warmtenet zou je je perfecte boiler en buffervat er ook uit mogen trekken. Ook ken ik werkelijk NIEMAND met een warmtepomp die zou zeggen: geef mij maar een warmtenet
Als het net zoals de stadsverwarming de "niet duurder dan anders" prijs heeft, maar ook zeker niet goedkoper dan trapt vrijwel niemand daarin natuurlijk met een wp. Of een warmtenet moet echt flink goedkoper zijn dan een eigen wp en dat zal niet snel gebeuren.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Vaste kosten warmtenet is inmiddels 800 euro. Dat is meer dan mijn totale verbruiks kosten van de warmtepomp. ( En dan zonder opbrengst zonnepanelen)Erwin_83 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:55:
Als het net zoals de stadsverwarming de "niet duurder dan anders" prijs heeft, maar ook zeker niet goedkoper dan trapt vrijwel niemand daarin natuurlijk met een wp. Of een warmtenet moet echt flink goedkoper zijn dan een eigen wp en dat zal niet snel gebeuren.
Genoeg mensen hier op Tweakers die nu reeds op een warmtenet zijn aangesloten en die vanwege de kosten naar een WP willen/gaan. Maar in ieder geval goed dat dat advies van hybride er eindelijk uit gaat. Ik zeg altijd, plek voor boiler ja, dan FE en eventueel je afgifte verbeteren. Heb je geen VV staat MP vol met T33 radiatoren en gaan. Eventueel voor de looks Sentimo covers erover en vrouw ook weer blij.
Eindelijk wordt TNO wakker. Hier de site van TNO zelf over het rapport, met meer info.
In het artikel zie je dat TNO aangeeft dat een van de pistes die ze hebben onderzocht de volgende is:
Je moet even wat rekenen om je afgifte in kaart te brengen en te zien wat de beste manier is om die te vergroten, maar het is toch geen rocket science? Een aantal radiatoren vervangen is relatief simpel, en zouden veel mensen zelfs zelf kunnen. En het is sowieso veel goedkoper en minder ingrijpend dan het verregaand isoleren van een heel bouwdeel.
Mis ik iets, of hebben ze oogkleppen op?
Wat doet die meneer op de foto van het RTL artikel met de WP trouwens?
In het artikel zie je dat TNO aangeeft dat een van de pistes die ze hebben onderzocht de volgende is:
Onderaan het artikel geven ze uitleg over de "Isolatiestandaard":Bij het andere deel van de voorraad is een aanpak waarbij all-electric-ready hybride warmtepompen worden geplaatst en er later isolatie wordt geplaatst naar isolatiestandaard (of schillabel D, als dat mogelijk blijkt) de meest gunstige route is.
Op de isolatiestandaard overheidssite staat dan weer een opmerkelijke zin:Dit is het niveau van isolatie dat een woning moet krijgen om verwarmd te kunnen worden met een temperatuur van 50 graden, zonder dat comfortproblemen optreden.
Ze hebben het over verregaande isolatie van het huis, maar het is de aanpassing van de radiatoren die ze "ingrijpend" noemen. Dit zie je wel vaker, dat officiële instanties huiverig zijn voor radiator aanpassingen, afgifte gewoon buiten beschouwing laten of het te complex vinden.De standaard voor woningisolatie is toekomstvast. Uw woning hoeft namelijk later niet nogmaals geïsoleerd te worden om voorbereid te worden op verwarmen zonder aardgas. Ook een ingrijpende aanpassing van de radiatoren bij overschakeling op alternatieven voor aardgas wordt zoveel mogelijk voorkomen. Maar het blijft belangrijk om na te gaan of er bij het aansluiten op een lagere temperatuur inderdaad voldoende radiatorcapaciteit aanwezig is, of dat deze moet worden uitgebreid.
Je moet even wat rekenen om je afgifte in kaart te brengen en te zien wat de beste manier is om die te vergroten, maar het is toch geen rocket science? Een aantal radiatoren vervangen is relatief simpel, en zouden veel mensen zelfs zelf kunnen. En het is sowieso veel goedkoper en minder ingrijpend dan het verregaand isoleren van een heel bouwdeel.
Mis ik iets, of hebben ze oogkleppen op?
Wat doet die meneer op de foto van het RTL artikel met de WP trouwens?
[ Voor 85% gewijzigd door marvel27 op 04-03-2026 11:12 ]
@marvel27 De (triviale) aanbevelingen uit het TNO-rapport zijn in mijn gemeente door de plaatselijke woningbouwcorporatie bij 11 HAT-flats al vorig jaar (deels) gerealiseerd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3bVACyXNl4QeRqo9OcvsvjUI.jpg?f=user_large)
In de kast met de ronde gaten bovenin een Remeha 8 kW hybride wp en onderin een 40 kW cv-ketel en de hydraulic etc.
Op de foto's zie je nog de gaten van de heel oude gevelkachels (6 appartementen)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3bVACyXNl4QeRqo9OcvsvjUI.jpg?f=user_large)
In de kast met de ronde gaten bovenin een Remeha 8 kW hybride wp en onderin een 40 kW cv-ketel en de hydraulic etc.
Op de foto's zie je nog de gaten van de heel oude gevelkachels (6 appartementen)
Vergeet de aansluiting niet, de ACM vindt dat je daar tot € 5.251,45 voor mag neertellen.Carboy54 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:59:
[...]
Vaste kosten warmtenet is inmiddels 800 euro. Dat is meer dan mijn totale verbruiks kosten van de warmtepomp. ( En dan zonder opbrengst zonnepanelen)
Want ja, de ACM beschermt ons
Die WP zal wel een lekkere CoP hebben in zo'n afgesloten kast.....dunklefaser schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:55:
[Afbeelding]
Die zuigt gegarandeerd 70% van zijn uitgeblazen lucht aan de achterkant weer naar binnen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
mag weg.
[ Voor 111% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2026 22:26 ]
Wel grappig dat je ook de pneumatisch kortsluitingAndrehj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:12:
[...]
Die WP zal wel een lekkere CoP hebben in zo'n afgesloten kast.....
Die zuigt gegarandeerd 70% van zijn uitgeblazen lucht aan de achterkant weer naar binnen.
P.S.: De units zijn door een ander bedrijf ontworpen (blijkbaar niet veel kennis van warmtepompen)
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 04-03-2026 16:25 ]
Mijnaansluiting.nl kosten 500 bij onze klanten.MazzHead schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:17:
[...]
Vergeet de aansluiting niet, de ACM vindt dat je daar tot € 5.251,45 voor mag neertellen.
Want ja, de ACM beschermt ons
We zijn druk bezig met verbouwplannen en gaan ons huis (hoekwoning uit 1960) verder isoleren en voorzien van vloerverwarming.
Een mooi moment om van het gas af te gaan.
We neigen sterk naar de aanbieding van een lokale installateur die voor een scherpe prijs een Remeha Confida warmtepomp aanbiedt in combinatie met een LG warmtepompboiler.
Zijn er inmiddels al meer ervaringen met de Confida R290 warmtepompen (of de achterliggende OEM buitenunits)?
Dan vooral:
* Geluidsproductie in de praktijk.
* Minimaal afgegeven vermogen (ivm voorkomen pendelen).
We twijfelen tussen het 6 en 9kW model, prijstechnisch zit er (na subsidie) minder dan 300 euro tussen.
Vermoedelijk komen we met de 6kW unit ook wel uit, maar wat meer marge voelt wel prettig.
Volgens de uitgebreide specs heeft de 9kW unit een behoorlijk hoge minimale afgifte bij W7/35
/f/image/8Oj0FZjHNjMrqZMB6KhQKz8k.png?f=fotoalbum_large)
Huidig verbruik: 1250 tot 1300 m3 per jaar waarvan ~200m3 SWW. Dit jaar is de mindergas.nl voorspelling een stuk hoger door de koude winter in het noorden.
Het gasverbruik voor de koudste dagen zat op 15m3 per dag (inclusief SWW).
Op dit moment is er beperkte isolatie:
* zijmuurspouw nageïsoleerd (~5 cm EPS parels).
* zoldervloer nageïsoleerd (3cm XPS).
* overal dubbel glas (geen HR)
We stoken met een HR ketel op een CV-systeem uit de jaren 60 (met dikwandige stalen buizen en prachtige grote draaiknoppen
, wat nou thermostaten) wel redelijk zuinig op 20C met nacht- en (over)dagverlaging.
Nog te nemen maatregelen:
* Dubbel glas wordt vervangen door HR++.
* Houten woonkamervloer wordt vervangen door schuimbeton met gelijk vloerverwarming.
* De rest van de benedenverdieping krijgt vloerisolatie en vloerverwarming.
* Oude ventilatieroosters worden vervangen door ZR roosters.
* Deuren worden beter sluitend gemaakt.
* Mogelijk na-isolatie schuin dak zolder (indien mogelijk wegens 65 jaar oud "dampdicht" bitumen dakvilt.
We neigen sterk naar de aanbieding van een lokale installateur die voor een scherpe prijs een Remeha Confida warmtepomp aanbiedt in combinatie met een LG warmtepompboiler.
Zijn er inmiddels al meer ervaringen met de Confida R290 warmtepompen (of de achterliggende OEM buitenunits)?
Dan vooral:
We twijfelen tussen het 6 en 9kW model, prijstechnisch zit er (na subsidie) minder dan 300 euro tussen.
Vermoedelijk komen we met de 6kW unit ook wel uit, maar wat meer marge voelt wel prettig.
Volgens de uitgebreide specs heeft de 9kW unit een behoorlijk hoge minimale afgifte bij W7/35
/f/image/8Oj0FZjHNjMrqZMB6KhQKz8k.png?f=fotoalbum_large)
Huidig verbruik: 1250 tot 1300 m3 per jaar waarvan ~200m3 SWW. Dit jaar is de mindergas.nl voorspelling een stuk hoger door de koude winter in het noorden.
Het gasverbruik voor de koudste dagen zat op 15m3 per dag (inclusief SWW).
Op dit moment is er beperkte isolatie:
* zijmuurspouw nageïsoleerd (~5 cm EPS parels).
* zoldervloer nageïsoleerd (3cm XPS).
* overal dubbel glas (geen HR)
We stoken met een HR ketel op een CV-systeem uit de jaren 60 (met dikwandige stalen buizen en prachtige grote draaiknoppen
Nog te nemen maatregelen:
* Dubbel glas wordt vervangen door HR++.
* Houten woonkamervloer wordt vervangen door schuimbeton met gelijk vloerverwarming.
* De rest van de benedenverdieping krijgt vloerisolatie en vloerverwarming.
* Oude ventilatieroosters worden vervangen door ZR roosters.
* Deuren worden beter sluitend gemaakt.
* Mogelijk na-isolatie schuin dak zolder (indien mogelijk wegens 65 jaar oud "dampdicht" bitumen dakvilt.
PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21
Het is per situatie verschillend en iedereen ervaart het anders, maar ik heb nu ruim een jaar een Midea R290 Thermal Arctic HT 8 draaien en ik vind hem echt heel stil. Dit vinden mijn vrienden en familie ook (voor wat het waard is). Je zou eigenlijk eens zelf bij een klant van je lokale installateur moeten luisteren (zo heb ik ook al verschillende potentiële klanten van mijn installateur mijn warmtepomp laten bekijken en beluisteren).argusb79 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:20:
We zijn druk bezig met verbouwplannen en gaan ons huis (hoekwoning uit 1960) verder isoleren en voorzien van vloerverwarming.
Dan vooral:
In de Engineering Data Book kun je per aanvoertemperatuur het minimale (en maximale) thermisch vermogen, de COP en het elektrisch vermogen vinden (tabellen vanaf p.40).
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
@argusb79
Met die 6 kW zit je al ruim. Die koudste dag met 15m3 (incl. SWW) is zeg maar 150 kWh/24=6,25 kWh. En dan ga je nog isoleren ook.
Mijn advies is om het SWW apart te doen met een wpb boiler. Maakt de installatie minder complex, en dan heb je die 6 kW exclusief voor je verwarming.
Met die 6 kW zit je al ruim. Die koudste dag met 15m3 (incl. SWW) is zeg maar 150 kWh/24=6,25 kWh. En dan ga je nog isoleren ook.
Mijn advies is om het SWW apart te doen met een wpb boiler. Maakt de installatie minder complex, en dan heb je die 6 kW exclusief voor je verwarming.
Ik weet het niet hoor, het tabelletje dat @argusb79 laat zien is bij +7 buitentemperatuur. Als je bij die temperatuur maar 6,26kW hebt, dan vermoed ik dat het rond het vriespunt eerder in de buurt van de 4 zal zitten. Dat is echt niet veel voor een geïsoleerde jaren 60 woning....
Op basis van dit tabelletje zou ik zeker voor de 400-9 gaan.
Op basis van dit tabelletje zou ik zeker voor de 400-9 gaan.
Wij hadden hetzelfde probleem met een Daikin Altherma 4. Zodra het vroor 75kWh per dag, de installateur had geen idee en reageerde verder niet meer, Daikin zegt überhaupt niets. Ik hier op tweakers dingen opgezocht en in de instellingen gedoken. Daar heet het capaciteitstekortinstelling. Stond ook op 0gr, waar het -10 mag zijn volgens de handleiding.ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:06:
Stooklijn stond ook nog op 70gr bij -10.....
En heb je al beelden bij het resultaat?jugo6 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Wij hadden hetzelfde probleem met een Daikin Altherma 4. Zodra het vroor 75kWh per dag, de installateur had geen idee en reageerde verder niet meer, Daikin zegt überhaupt niets. Ik hier op tweakers dingen opgezocht en in de instellingen gedoken. Daar heet het capaciteitstekortinstelling. Stond ook op 0gr, waar het -10 mag zijn volgens de handleiding.
Stooklijn stond ook nog op 70gr bij -10.....dus die kon ik ook verlagen naar 45/-10 en 27/18. En dat voor een huis uit 1931. Maar installateurs........
XXXVI
Ik heb een tool gemaakt die het verschil in kosten tussen gasketel, hybride en full electric warmtepomp inzichtelijk maakt: www.warmtepompofgas.nl. Ik heb een eigen topic aangemaakt om feedback te krijgen.
Ook relevant voor deze groep hier natuurlijk. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, als de experts op het forum.
Zo ziet het eruit:
Ook relevant voor deze groep hier natuurlijk. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, als de experts op het forum.
Zo ziet het eruit:
Met dit weer heb ik het probleem dat het voor in de woonkamer o op het zuiden heerlijk is, maar een werkkamer achter in huis op het noorden eigenlijk te koud. De warmtepomp staat eigenlijk de hele dag uit (alleen 's nachts pruttelt hij een beetje) omdat de thermostaat op temperatuur is. Beide kamers zitten op dezelfde verdeler. Heeft het zin (en kan dat überhaupt) om het water wel te laten rondpompen? Anders moet ik op mn verdeler 12 knoppen gaan zetten voor zoneregeling, dat vind ik nogal een gortige investering voor deze paar weken in het jaar.
Ik heb een tado warmtepomp optimizer met 1 thermostaat halverwege de woonkamer. Een extra thermostaat kan in de werkkamer, maar dan moet ik natuurlijk wel kunnen sturen...
Ik heb een tado warmtepomp optimizer met 1 thermostaat halverwege de woonkamer. Een extra thermostaat kan in de werkkamer, maar dan moet ik natuurlijk wel kunnen sturen...
[ Voor 13% gewijzigd door TheJVH op 05-03-2026 13:34 ]
@marvel27 De prijs voor all-electric is hoger, 12.500 tot 15.000 met aftrek subsidie een realistischer waarde.
Knutselwerken zoals een losse warmtepompboiler erbij hoor je niet mee te rekenen.
@TheJVH Met dit weer kun je beter overdag verwarmen en snacht's uit, kijk uit met tado en andere zoneregeling vanwege het minimaal CV flow dat gegarandeerd moet zijn daarnaast valt de warmtepomp heel snel uit vanwege het minimaal vermogen als afgiftepunten dichtgezet worden, je bespaard er niks mee want de warmtevraag is al laag op moment.
Knutselwerken zoals een losse warmtepompboiler erbij hoor je niet mee te rekenen.
@TheJVH Met dit weer kun je beter overdag verwarmen en snacht's uit, kijk uit met tado en andere zoneregeling vanwege het minimaal CV flow dat gegarandeerd moet zijn daarnaast valt de warmtepomp heel snel uit vanwege het minimaal vermogen als afgiftepunten dichtgezet worden, je bespaard er niks mee want de warmtevraag is al laag op moment.
[ Voor 112% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2026 13:58 ]
Wat gebeurt er als je alles open zet en de circulatiepomp aan? Haal je voldoende warmte van Zuid naar Noord?TheJVH schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:32:
Met dit weer heb ik het probleem dat het voor in de woonkamer o op het zuiden heerlijk is, maar een werkkamer achter in huis op het noorden eigenlijk te koud. De warmtepomp staat eigenlijk de hele dag uit (alleen 's nachts pruttelt hij een beetje) omdat de thermostaat op temperatuur is. Beide kamers zitten op dezelfde verdeler. Heeft het zin (en kan dat überhaupt) om het water wel te laten rondpompen? Anders moet ik op mn verdeler 12 knoppen gaan zetten voor zoneregeling, dat vind ik nogal een gortige investering voor deze paar weken in het jaar.
Dank! De huidige standaardwaarde is 12.500€ bruto, dus voor aftrek subsidie. Bedoel je dat dit eigenlijk 12.500-15.000 na aftrek moet zijn?mr_evil08 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:47:
@marvel27 De prijs voor all-electric is hoger, 12.500 tot 15.000 met aftrek subsidie een realistischer waarde.
Gaaf, wellicht kan je nog iets met het energielabel en tradtionele radiatoren of vloerverwarming. Misschien ook iets inbouwen voor type warmtepomp. Dit gaat specifiek over LW zo te zien.marvel27 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:30:
Ik heb een tool gemaakt die het verschil in kosten tussen gasketel, hybride en full electric warmtepomp inzichtelijk maakt: www.warmtepompofgas.nl. Ik heb een eigen topic aangemaakt om feedback te krijgen.
Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]
Waar men over het algemeen over valt is de prijs en de aanschaf. Deze kunnen beide worden opgevangen door SVn of warmtefonds, wellicht kan je daar een soort van integratei maken.
Mocht het zorgen voor teveel complixteit, dan skippen i.m.o. Zo simpel mogelijk houden.
Het zijn maar wat ideeen
Dat is precies hoe ik het doe: in de ochtend even flink doorstoken zodat de studeerkamer op noord op temperatuur komt. Daarna WP uit en de rest van de dag blijft het prima warm overal (ok, woonkamer is een paar graden warmer dan normaal).Seafarer schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Wat gebeurt er als je alles open zet en de circulatiepomp aan? Haal je voldoende warmte van Zuid naar Noord?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dank @STIMPPYYY! Integratie met warmtefonds/energiebespaarlening zit er al in
Kijk maar in de "investering" card.
Goed idee, ik ben inderdaad ook aan een andere tool aan het werken waarmee je een simpele warmteverliesberekening kan maken, bereken hoeveel afgiftevermogen je in huis hebt bij een bepaalde Ta en hoe dat verandert als je je afgifte gaat upgraden. Maar eerst deze calculator finetunen
Andere types warmtepompen staan in mijn roadmap, maar L/W is de belangrijkste in termen van geplaatste aantallen en financiële aantrekkelijkheid.
Goed idee, ik ben inderdaad ook aan een andere tool aan het werken waarmee je een simpele warmteverliesberekening kan maken, bereken hoeveel afgiftevermogen je in huis hebt bij een bepaalde Ta en hoe dat verandert als je je afgifte gaat upgraden. Maar eerst deze calculator finetunen
Andere types warmtepompen staan in mijn roadmap, maar L/W is de belangrijkste in termen van geplaatste aantallen en financiële aantrekkelijkheid.
Dat legt wel wat druk op de snelheid van isolerenPim57 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:45:
@argusb79
Aparte WP boiler was inderdaad het voorstel van de installateur.
Slick! Wel een vraagje/opmerking: moet er bij de hybride warmtepomp niet ook een nieuwe CV aangeschaft worden na 15 jaar? Of is de aanname dat die minder zal slijten en dus langer mee zal gaan?marvel27 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:30:
Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]
Goed om te horen en goed idee om te luisteren, moet het nog wel even wat kouder worden zodat de pomp ook echt wat te doen heeftCharmingDemon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:02:
[...]
Het is per situatie verschillend en iedereen ervaart het anders, maar ik heb nu ruim een jaar een Midea R290 Thermal Arctic HT 8 draaien en ik vind hem echt heel stil. Dit vinden mijn vrienden en familie ook (voor wat het waard is). Je zou eigenlijk eens zelf bij een klant van je lokale installateur moeten luisteren (zo heb ik ook al verschillende potentiële klanten van mijn installateur mijn warmtepomp laten bekijken en beluisteren).
In de Engineering Data Book kun je per aanvoertemperatuur het minimale (en maximale) thermisch vermogen, de COP en het elektrisch vermogen vinden (tabellen vanaf p.40).
De waardes in de tabel komen niet helemaal overeen met het (uitgebreide) document van Remeha. Wellicht net wat andere aansturing?
Voor het 9kW model van de Confida kan ik nog niet echt een passende Midea vinden, misschien zit daar een andere fabrikant achter?
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large)