Acties:
  • +6 Henk 'm!

• grijsman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-06 08:04
Eerste eigen post hier en daarbij wil ik graag een idee delen, namelijk: douchen met een keukenboiler (label A) van 10 liter, hotfill. Niet een nieuw idee, maar toch heel weinig toegepast.

De hotfill heeft een kleiner vermogen verwarmingselement, 400Watt i.p.v. 2000Watt. Dit lage wattage zorgt ervoor dat met rest-zonne-energie (teruggeleverd aan het net) de boiler eerder verwarmd kan worden, zonder dat je energie van het net hoeft te halen.

Uiteindelijk is het de bedoeling om er twee in serie achter elkaar te hangen, waarbij er één altijd warm water kan geven en de tweede soms aangezet kan worden als daar behoefte aan is (bezoek). Eerst maar eens testen of het überhaupt mogelijk is en hoe lang je er dan mee kan douchen.

Omdat mijn elektriciteit- jaarverbruik 1450 Kwh en de opwek met zonnepanelen ongeveer 4300 Kwh is. Op termijn zal een warmtepomp die overmaat voor zijn rekening nemen, maar voor nu krijg ik momenteel voor dat overschot maar 9 cent. En die 9 cent kun je dus inzetten. Dit alles om (meer) gas te besparen.

Warm water gemaakt door een warmtepomp zal altijd goedkoper zijn, want een elektrische boiler heeft natuurlijk een COP van 1. Zeker als je veel meer water wil verwarmen zal het navenant goedkoper zijn met een warmtepomp met een hogere COP. Maar die heb ik nu nog niet.
Daarbij heb ik nu een 25 liter boiler in de (gas-gestookte) CV-ketel die meerdere keren per dag het water bij-warmt. Via de P1 meter die aan de slimme meter hangt zag ik dat dat 0,26 kuub gas verbruikt per dag, wat voor mij €128 kost per jaar voor dus alléén warm houden. Tel je daar het gasverbruik voor douchen bij dan kost het €209 per jaar: warm water via de CV-gasketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzfBoXQvuIxVjunMRCQ63NOVVrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ihWITO9e2SrETwtVpTWB8JZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een HomeWizzard slimme stopcontact ingeplugd (groene ring in foto). In combinatie met de P1 meter van HomeWizzard en de App heb je nu alle data voorhanden. Energy+ abonnement afgesloten (€12 p.j.) en nu kan ik de boiler ‘slim’ schakelen met zogenaamde ‘Zonnetaken’. Als er door de zonnepanelen meer dan 500 watt teruggeleverd wordt aan het net (of een andere waarde; je kan het zelf vormgeven), dan schakelt het slimme stopcontact de boiler in voor 5 minuten. Na 5 minuten blijft hij de boiler van stroom voorzien als er -nog steeds- meer dan 500 Watt wordt teruggeleverd aan het net en zo weer 5 minuten en zo verder. Mocht er een dag te weinig zon zijn, zoals de afgelopen weken nogal vaak het geval is en de boiler niet volledig warm is, dan warmt hij sowieso vanaf 16.30 na (als dat nodig is), tot 18.00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkpBxOCPhbA3DnBoRZabP3OtvEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CswTqRodGnvCe0qoliDwUcIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zqWfJPx68de9WZMIwU6UmctFc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jyu9MZwNHzcjAOKxUxWqouZ.jpg?f=fotoalbum_large

Na-geïsoleerd. Het stilstaan-verlies gaat van 400Wh naar 250Wh per dag

De cijfers:

-Met één volle warme boiler kun je precies 5 minuten warm douchen (op boiler eco-stand). Met douchespaarkop, 4,5 liter per minuut. Na 3 minuten (getimed) ben ik al klaar, maar voor deze test extra lang gedoucht :-). Dus 4,5 liter x 5 minuten= 22,5 liter water van 38ºC. De keukenboiler is hierbij 60ºC (schatting).

600 Wh verbruikt een keukenboiler om van 10 naar 60 graden te verwarmen
250 Wh stilstaanverlies per dag
keukenboiler bij 9 cent teruglevering-vergoeding:

Elke dag een keer douchen
0,6+0,25kWh x€0,09=0,85 kWh= € 0,08

Elke dag 1,5 keer douchen
0,9+0,25kWh x€0,09= 1,15 kWh= € 0,10

365 dagen, 1 keer douchen
0,6+0,25kWh x€0,09 x365= 310 kWh= € 27,92

4 van 7 dagen douchen per jaar
4x0,6kWh + 7x0,25kWh x365= 215 kWh= € 19,42

De conclusie is dat je heel goed kan douchen met een keukenboiler en dit meer verbruik van je eigen opgewekte stroom kan betekenen. Zeker als je veel overschot van zonnestroom hebt. Verwacht niet teveel comfort van 5 minuten douchen. In mijn geval is dat meer dan genoeg. Je kan natuurlijk een groter systeem ontwerpen. Of eentje waarbij je tijdelijk een tweede boiler aansluit. Die zou dan niet-hotfill kunnen zijn (2000 Watt), die in korte tijd het water warm heeft. Op die manier met je nóg flexibeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVvJRpgKygMcolAL_hHZJWtcuwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b75lRFhrdtqKJlmVJ3i3ASgv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:00
grijsman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Niet een nieuw idee, maar toch heel weinig toegepast.
[...]
E-boiler tussen DWTW en CV-ketel genoeg ervaringsdeskundigen, wel met iets grotere boilers (50-80L) :) Met een douche-WTW wordt het nog zuiniger en kun je dus langer douchen.

Kan je boiler niet warmer dan 60°C trouwens? Dan heb je nog wat meer capaciteit (je douchethermostaatkraan mengt toch koud bij tot +/- 38°C).

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2024 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:22
Ik vind het een mooi idee, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die 10 of 20 liter warm water voldoende vinden. Maar je kunt het principe natuurlijk ook toepassen op een grotere boiler, waarbij je het verwarmingselement aanstuurt op basis van overschot zonne-energie.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
grijsman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:48:
Omdat mijn elektriciteit- jaarverbruik 1450 Kwh en de opwek met zonnepanelen ongeveer 4300 Kwh is. Op termijn zal een warmtepomp die overmaat voor zijn rekening nemen, maar voor nu krijg ik momenteel voor dat overschot maar 9 cent. En die 9 cent kun je dus inzetten. Dit alles om (meer) gas te besparen.
Douchen op gas kost ongeveer 15ct/kWh.
Red jij 2 keukenboilers te kopen voor het verschil met die 9 ct?

En gas besparen doet het in veel gevallen niet. Als er onvoldoende duurzame opwek is - het grootste deel van het jaar - komt de stroom die jij verbruikt voor een ander uit een fossiele centrale. Die niet meer dan ongeveer 50% rendement (uit gas) haalt. Je veroorzaakt er dus tot het dubbele aan gasverbruik mee op maatschappelijk niveau.

Doe wat je doet, maar maak je geen illusies dat je duurzaam bezig bent met welke vorm van COP1 dan ook.

En dat je een 25 liter boiler bedoeld voor comfort en/of CW-veel klasse in je CV hebt is een keuze... Zoals je beseft: geen duurzame of goedkope keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grijsman
Ronald schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Douchen op gas kost ongeveer 15ct/kWh.
Red jij 2 keukenboilers te kopen voor het verschil met die 9 ct?

En gas besparen doet het in veel gevallen niet. Als er onvoldoende duurzame opwek is - het grootste deel van het jaar - komt de stroom die jij verbruikt voor een ander uit een fossiele centrale. Die niet meer dan ongeveer 50% rendement (uit gas) haalt. Je veroorzaakt er dus tot het dubbele aan gasverbruik mee op maatschappelijk niveau.

Doe wat je doet, maar maak je geen illusies dat je duurzaam bezig bent met welke vorm van COP1 dan ook.

En dat je een 25 liter boiler bedoeld voor comfort en/of CW-veel klasse in je CV hebt is een keuze... Zoals je beseft: geen duurzame of goedkope keuze.
toon volledige bericht
Ik kan je niet volgen Ronald.
Dit is een situatie uit (mijn persoonlijke) praktijk.. Het bespaard mij gas en geld door het overschot aan zonnestroom in te zetten waar ik een lage terugvergoeding voor krijg. Nergens beweer ik duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grijsman
ThinkPad schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
[...]

E-boiler tussen DWTW en CV-ketel genoeg ervaringsdeskundigen, wel met iets grotere boilers (50-80L) :) Met een douche-WTW wordt het nog zuiniger en kun je dus langer douchen.

Kan je boiler niet warmer dan 60°C trouwens? Dan heb je nog wat meer capaciteit (je douchethermostaatkraan mengt toch koud bij tot +/- 38°C).
Interessant! Die had ik nog niet gelezen.

67ºC is het maximum van deze boilers (op MP gekocht voor €40), maar dan produceert hij meer kalk was de beredenering :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
grijsman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Ik kan je niet volgen Ronald.
Dit is een situatie uit (mijn persoonlijke) praktijk..
Mensen moeten eens verder kijken dan hun neus lang is. Jij bespaart geen gas. Je laat minder door jouw meter lopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grijsman
Ronald schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Mensen moeten eens verder kijken dan hun neus lang is. Jij bespaart geen gas. Je laat minder door jouw meter lopen.
Wederom: onnavolgbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:32
Ronald schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Zeker wel, @grijsman doucht met minder dan 10 liter heet water. Door menging is de capaciteit van de boiler minder dan 10 liter. Heet water 60 gr. C, koud water 10 gr. C. Gemiddeld 35 gr. C bij 20 liter. Als @grijsman genoegen neemt met douchewater van 35 gr C. Dan gebruikt hij dus slechts 20 liter water. Als heel NL dat doet, dan gaat de CO2-uitstoot flink omlaag. En het waterverbruik ook. Dit is een harde stop. Niet een laffe timer die je kan negeren.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:32
https://www.cbs.nl/nl-nl/...liter%20per%20douchebeurt.

Gemiddeld 45 tot 80 liter per douchebeurt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Noutie prima dat hij met zo weinig comfort voldoende heeft, klopt dat als iedereen het doet we minder energie zouden verbruiken in het huishouden.

Maar COP1 elektrisch blijft voor elke kWh 2 kWh gas kosten in de centrale zolang duurzame opwek tekort schiet.

Dus 20 liter @35 door de CV zonder boiler heeft geen standverlies en lager gasverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:43
Ik vind het niks. Wij houden van een harde en goede straal (vooral mijn vrouw weet niet waarom trouwens) en hebben ook een minihydrofoor en de begrenzer uit de douchekop gehaald. Daar gaat eerder 12l/m doorheen dan 4,5.

En douchen is een comfort dingetje, heb je zin aan 10min moet dat kunnen.

Maar neem dan een warmtepompboiler. Die laadt ook met 400-600W maar maakt dan veel meer warm water (bijna 4 keer zoveel).
Bv met je zonnestroom. Kun je een tijdsprogramama of koppeling pv voor instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:49
T-MOB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:17:
Ik vind het een mooi idee, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die 10 of 20 liter warm water voldoende vinden.
Dat is ook het grote probleem.
Je kunt je makkelijk douchen met die hoeveelheid water, maar zolang mensen niet inzien dat ze minder energie (en water) MOETEN gaan verbruiken om deze wereld enigszins leefbaar te houden wordt die hele energietransitie een onmogelijke zaak.
De tips hier om het overschot aan zelf opgewekte zonne-energie te plempen in een grotere boiler zetten dus ook geen zoden aan de dijk. Dan wordt er alsnog lang gedoucht, want: "Wij hebben zonnepanelen en doen dus al genoeg".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-06 18:46
Ik vind het wel een prima idee. Het is energetisch niet duurzaam, maar het toestel is belachelijk simpel en er kan bijna niks aan kapot. Als je straks niet meer kunt salderen dan is dit niet zo'n slecht idee om het overschot wat je toch iet meer kwijt kunt te gebruiken. Ik denk dat je zo'n 8-9 maanden per jaar jezelf kan bedruipen.
uiteindelijk bespaar je zo natuurlijk wel kostbaar drinkwater.

@ TS, ik heb ook wel eens ergens gelezen dat men met een grotere 3 fasen boiler zoiets doet, en dan de 3 elementen stapsgewijs laat inkomen. Per element is het dan 400 of 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:38

tijmeng

Panasonic 7J

Hier gaat de wpb in de bijkeuken staan. De douche beneden is dichtbij. De douche boven heeft dan een ruime 25m leiding te overbruggen. Dan duurt het dus FF dat er warm water is. Ik zit er aan te denken om hiervoor een hotfill boiler te plaatsen welke wordt gevuld door de wpb. Dan is er direct warm water (=minder verspilling) en de 150L wpb samen met de hotfill en douche wtw zorgt zo voor ruim voldoende water. We douchen met een 5l/min niebla, die goed bevalt!

Andere optie zou een ariston lydos zijn boven. Maar die maakt dan herrie naast de slaapkamers en zal pas gaan passen na wat breekwerk.

Omdat ik de boiler al vul.met warm water zal ik bijna alleen het stilstand verlies hebben (100kwh per jaar)

[ Voor 8% gewijzigd door tijmeng op 27-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 09:20
Ik ben van een 40 liter boiler naar een 10 liter keukenboiler gegaan om te douchen (verwarming via de VvE).

Ondertussen ben ik dus bezig om een 2e keukenboiler aan te sluiten omdat het soms net te weinig is.

Vooral in het weekend net even iets langer willen douchen bijvoorbeeld..

De schakeling bij mij zit op een timer, van 11 tot 17:00 laad de boiler op.
Dat houd de boel prima warm tot de volgende ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Wij doen exact dit al twee jaar. Geen gas in huis. 7mwh overschot

2x daalderop 500w in serie voor de douche 1e verdieping.

1x inventum 2000w 5 liter plintboiler met daarvoor 2x 400watt inventum op zolder

Alle boilers met pir omkleed onder het knieschot

Denk dat we 7/12e v/h jaar geen stroom uit net/accu hoeven te halen.

Alle boilers van mp voor 25 tot 75 euro.

Die 2000w boiler heb ik er voormezelf aan toegevoegd. Snel warm 2 minuten douchen

Alles met die tuya rommel gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Sarcomorbato op 27-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
Ronald schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
@Noutie prima dat hij met zo weinig comfort voldoende heeft, klopt dat als iedereen het doet we minder energie zouden verbruiken in het huishouden.

Maar COP1 elektrisch blijft voor elke kWh 2 kWh gas kosten in de centrale zolang duurzame opwek tekort schiet.

Dus 20 liter @35 door de CV zonder boiler heeft geen standverlies en lager gasverbruik
Dit argument volg ik niet. TS geeft aan dat hij de (elektrische) boiler automatisch aanschakelt op momenten dat TS zonnestroom te over heeft, en anders afschakelt.

Op dat soort momenten is er een enorm overschot aan zonne-energie (day-ahead prijzen zijn negatief, m.a.w. er is meer energie dan dat er vraag naar energie is). Er wordt dan zeker niet met gascentrales bijgestookt, dat gebeurt juist als er een tekort is. Over de overschotten aan zonnestroom zijn er al topics bijv. De toekomst van de saldeer-wetgeving Thuisaccu: al interessant (voor mij)? Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

TS levert op momenten met een overschot aan stroom dus minder, en verbruikt vervolgens ook nog minder gas. Ondanks dat het COP 1 is, is dit dus wel degelijk duurzaam.

Of, anders gezien: TS heeft een thuis-accu gemaakt, alleen dan met heet water.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Lrrr nope klopt niet.

Stroom die met inefficiënte keuze niet teruggeleverd wordt is niet beschikbaar voor iemand anders die vraagt van het net.

Daarvoor geeft de gascentrale dus gas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Ronald schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:12:
@Lrrr nope klopt niet.

Stroom die met inefficiënte keuze niet teruggeleverd wordt is niet beschikbaar voor iemand anders die vraagt van het net.

Wat is duurzamer 90 liter water op temperatuur maken met cop 2-3 of 10 liter met cop 1?

Los van de extra hoeveelheid drinkwater die je waarschijnlijk het riool in spoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sarcomorbato schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Wat is duurzamer 90 liter water op temperatuur maken met cop 2-3 of 10 liter met cop 1?

Los van de extra hoeveelheid drinkwater die je waarschijnlijk het riool in spoelt
De 90 liter als je hetzelfde gebruikt als bij de 10 liter boiler.
Standverlies zoals ondervonden door TS is vergelijkbaar met knappe SWW vaten.

Dat het iemand wel lukt gebruik te matigen met de stok achter de deur is eigen keuze. Als ik het netjes formuleer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 07:33
Ik douche op het moment ook met een keukenboiler van 15 liter, vanwege een verbouwing waar we op het moment mee bezig zijn. Ik kan ongeveer 6 minuten douchen met 4,5 liter per minuut. Dat is echt meer dan voldoende voor ons, het is ook een kwestie van gewenning. En aangezien de boiler 2000 watt is kan na een minuut of 10 de volgende weer douchen. We gaan uiteindelijk voor een 30 liter 450 watt boiler in combinatie met een douche WTW die we ook op de PV laten schakelen. De redenen dat we niet voor een warmtepompboiler gaan zijn voor ons, de aanschafkosten, het geluid, complexere installatie en een kwetsbaardere techniek. Je kan mij niet vertellen dat wij hiermee zo extreem veel minder duurzaam bezig zijn dan met een warmtepompboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Denk ook aan anti legionella maatregelen. Dus minimaal 1x per week naar boven de 60 graden stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
Ronald schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:12:
@Lrrr nope klopt niet.

Niemand vraagt op dat moment die stroom van het net, de day-ahead prijs is namelijk op dat moment negatief. Dat betekent dat er zoveel stroom is, dat je energieleverancier geld toe moet geven om er maar vanaf te raken.

Denk je echt dat er ook maar één energiemaatschappij een gascentrale laat draaien op een moment dat het hun geld kost om de daarmee opgewekte stroom kwijt te raken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z11EpFrNom7OE6BKsivdvwQ_AtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pyXJbbjHUK4DMBov6t1nyWzh.png?f=user_large

(grafiek uit het day-ahead-prijzen-topic)

[ Voor 24% gewijzigd door Lrrr op 27-01-2024 15:24 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Lrrr grootste deel van het jaar is de prijs niet negatief. Een bij negatieve prijs op dat marktsegment wordt er nog steeds stroom verhandeld tegen positieve prijzen op de termijn contracten

Droom je niet rijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
G-addict schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:23:
Ik vind het wel een prima idee. Het is energetisch niet duurzaam, maar het toestel is belachelijk simpel en er kan bijna niks aan kapot. Als je straks niet meer kunt salderen dan is dit niet zo'n slecht idee om het overschot wat je toch iet meer kwijt kunt te gebruiken. Ik denk dat je zo'n 8-9 maanden per jaar jezelf kan bedruipen.
uiteindelijk bespaar je zo natuurlijk wel kostbaar drinkwater.
Precies. 80m3 minder bij ons.

En als ik het warmtepomp-boiler topic doorlees is er veel gezeur met die dingen (vaillant o.a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gisteren weer 450 ltr verwarmd met cop1 op zonnestroom.
Kan er weer een paar dagen (5 min. per dag) van douchen en de wasmachine draait er ook op.
Reminder naar mezelf: schaf eens een zuinigere wasdroger aan want dat is buiten de zonuren de grootste verbruiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27DWudjWmAHQfUW9stVfCd1DTHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qv2PeP4fm2oFQGgFXAoVA7ol.png?f=fotoalbum_large
Net:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzjmjRQTSTo_CYSLxpdBLYu24mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4HucDOj7c5iojFLkZp1rFyKy.png?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-06 18:46
AUijtdehaag schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:12:
Gisteren weer 450 ltr verwarmd met cop1 op zonnestroom.
Kan er weer een paar dagen (5 min. per dag) van douchen en de wasmachine draait er ook op.
Reminder naar mezelf: schaf eens een zuinigere wasdroger aan want dat is buiten de zonuren de grootste verbruiker.

[Afbeelding]
Net:
[Afbeelding]
Of koop gewoon een grote droogtoren, die verbruikt helemaal geen energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lrrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Denk je echt dat er ook maar één energiemaatschappij een gascentrale laat draaien op een moment dat het hun geld kost om de daarmee opgewekte stroom kwijt te raken?
De fossiele centrales nog nooit allemaal uit geweest. De frequentie stabilisering door de roterende massa is vooralsnog essentieel.

En baseloadcentrales zullen weinig in day ahead handelen. Ze zijn niet geschikt om snel vermogen te wijzigen. Dat kan gas en water bijvoorbeeld wel.

Pagina: 1