• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik heb de laatste tijd gewerkt aan een tool die inzichtelijk maakt hoeveel geld je bespaart (if any 😉) als je van een gas ketel overstapt op een hybride of full electric warmtepomp. De site is www.warmtepompofgas.nl.

Warmtepompen zijn weer actueel! Vanaf 2029 wordt een (minimaal hybride) warmtepomp weer verplicht, en vandaag publiceerde TNO een rapport dat aangeeft dat warmtepompen in slecht geïsoleerde huizen ook al tot en flinke besparing leiden.

Ik ben op zoek naar feedback om de tool nog te verbeteren, dus laat zeker weten als je fouten ziet, dingen onduidelijk zijn of beter net wat anders vormgegeven kunnen worden.

Je vult het warmteverlies van je huis in als je dat kent (bv als je een berekening hebt laten uitvoeren). Als je dat niet hebt vul je jaarlijkse gasverbruik in waar het warmteverlies bij -7 uit wordt afgeleid.

Dan vul je in hoe lang je denkt dat je cv ketel nog meegaat. Als die nu stuk is vul je 0 in.

Verder vul je in wat je denkt te gaan betalen voor de volledige installatie. Ik noem in de app wat richtbedragen als je nog geen offertes hebt gehad. Voor toevoeging van een hybride warmtepomp aan een bestaande cv ketel ga je richting de 6k. Als je tegelijk een nieuwe cv ketel laat plaatsen richting 8k.

Subsidie kun je opzoeken in de meldcode lijst van het rvo.

Je kan ook de financiering toggle aanklikken, dan krijg je info (looptijd, rente, maandbedrag, totale kosten) over wat het zou kosten als je het installatiebedrag zou lenen dmv een energiebespaarlening van het warmtefonds.

Onderaan vind je de geavanceerde instellingen, waarmee je bepaalde default aannames kan aanpassen, zoals de SCOP, ontwikkeling van energieprijzen, proportie cv/warmtepomp bij hybride.

Je kan ook een pdf genereren, en de link delen via de knop, dan worden ook als je instellingen mee gedeeld.

Zaken waar ik nog over twijfel :
  • Wat kies ik als beste of voordeligste optie? De keuze met het hoogste rendement, laagste kosten na einde levensduur of laagste maandbedrag? Of kortste tvt? Ik ga voor de optie die laagste kosten geeft aan het einde van de berekeningsperiode
  • Hoe kan ik best jet jaarlijks rendement berekenen? Dmv de Internal revenue rate zoals nu, of gewoon een simpele roi berekening? De irr geeft wat resultaten die moeilijk uit te leggen zijn, bv dat als je in de komende paar jaar ook je cv ketel moet vervangen is hybride opeens de voordeligste optie, maar als dat pas binnen 10-15 jaar moet gebeuren is full electric de beste optie. Komt door de time value of money waar in de irr benadering rekening mee gehouden wordt, maar is niet heel intuïtief.
  • wat kies ik als default waarde voor de scop? 3.8 is voor r290 warmtepompen relatief conservatief denk ik. Maar ik wil niet uitgaan van de resultaten op bv heatpump monitor, want installaties die zo gemeten worden zullen (veel) efficiënter zijn dan gemiddeld. En moet ik een onderscheid maken tussen scop voor hybride en voor full electric?
  • hoe zit het nu precies met de koevlaas2 formule? Hoe gaat die met sww om? Geldt de uitkomst bij -7 of -10? Sommigen vermenigvuldigen gasverbruik met 8, anderen met 8.8.
  • heeft iemand cijfers voor wat een batterij met je zelfverbruik van zonnestroom doet als je een warmtepomp hebt? Kan ik nog toevoegen aan de zonnestroom toggle.
Ik kijk uit naar jullie feedback!

[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 05-03-2026 13:05 ]

• Oilman
  • Laatst online: 15:57
Ik snap het kader "voordeligste" niet dat geplaatst wordt om de hybride oplossing in de voorbeeld berekening, terwijl na 5 jaar FE het ondanks de hogere initiële investering al terugverdiend is.

Ander foutje is dat er bij hybride uitgegaan wordt dat er geen gas wordt gebruikt voor SWW, dat lijkt mij niet juist.

[ Voor 23% gewijzigd door Oilman op 05-03-2026 10:58 ]

• marvel27
  • Nu online
Dank @Oilman! Het "voordeligste" label werd toegepast op de keuze met de beste ROI, maar eigenlijk is het logischer om te kijken naar de totale kosten aan het einde van de berekende periode. Dus dat heb ik aangepast. Ook goede tip voor SWW, heb ik ook aangepast. Sowieso de behandeling van SWW versimpeld: ik ga er nu van uit dat CV ketel altijd SWW maakt, ook bij hybride, en WP bij full-electric. Dekt het grootste deel van de installaties, terwijl het de tool versimpeld.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Nu online

SBL

Met de hybride heb je aangenomen dat je maar 70% van verwarmingsgas bespaard. In de praktijk is dat al snel 90%. (uitkomst poll in Quatt forum) edit: is al instelbaar, zie ik, maar default minstens 80%
Als je nog maar weinig gas verbruikt (hybride), gaat vastrecht/netaansluiting gas omlaag.
Als je duurdere/FE WP koopt is het logisch dat onderhoudskosten ook hoger liggen. (of lager bij hybride)
Bij hybride moet je ooit CV ketel ook vervangen. Voorstel: gaat nog 2x zo lang mee als bij CVketel

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 05-03-2026 13:55 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL
  • Nu online

SBL

En de SCOP van hybride zou hoger kunnen liggen dan FE
want geen hoge temp SWW
en 10% die ketel doet is hoogste temperatuur
maar ook lager omdat hij kleiner is en meer op zijn top zal draaien.

Dus verschil zal niet groot zijn.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:04
Waarom niet minder dan 500m3 gas kunnen invullen?

• SBL
  • Nu online

SBL

marvel27 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:57:
Dank @Oilman! Het "voordeligste" label werd toegepast op de keuze met de beste ROI, maar eigenlijk is het logischer om te kijken naar de totale kosten aan het einde van de berekende periode. Dus dat heb ik aangepast.
Dat is maar de vraag: Als ik 1x FE kan doen of 2x hybride (bij mij en mijn ouders) met dezelfde investering, wat levert dan het meeste op?

• marvel27
  • Nu online
SBL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:51:
Met de hybride heb je aangenomen dat je maar 70% van verwarmingsgas bespaard. In de praktijk is dat al snel 90%. (uitkomst poll in Quatt forum) edit: is al instelbaar, zie ik, maar default minstens 80%
Als je nog maar weinig gas verbruikt (hybride), gaat vastrecht/netaansluiting gas omlaag.
Als je duurdere/FE WP koopt is het logisch dat onderhoudskosten ook hoger liggen. (of lager bij hybride)
Bij hybride moet je ooit CV ketel ook vervangen. Voorstel: gaat nog 2x zo lang mee als bij CVketel
Dank @SBL!

- hybride gasbesparing: als iemand een studie weet waar concrete praktijkcijfers in staan hoor ik het graag.
- lagere netbeheerskosten: goed punt, dit ga ik implementeren.
- hoeveel betaal je aan onderhoud bij een hybride? Ik weet niet of je met een duurdere WP ook hogere onderhoudskosten hebt, volgens mij zijn de onderhoudshandelingen dezelfde, los van de grootte van de WP.
- hybride cv vervanging: interessante optie. Ga ik even over nadenken.
- SCOP hybride: SWW is maar een erg klein deel van de output van de WP, dus denk niet dat dat veel impact heeft. En dat is bij R290 WPs al vaak met een SCOP hoger dan 3.5, dus impact is klein. In de praktijk zie je op bv heatpumpmonitor echte verbruikscijfers, en erg veel zitten heel wat boven een SCOP van 4. Een hybride zou ook juiste een lagere SCOP kunnen hebben, want vaak niet optimale installatie, bv nog een mengverdeler voor vloerverwarming. Jury is still out :) maar hoor graag de meningen (of goede data) van anderen.
Nougat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:59:
Waarom niet minder dan 500m3 gas kunnen invullen?
Ik wou geen onrealistisch lage cijfers toestaan, maar wellicht heb je gelijk dat 500m3 nog niet zo onrealistisch is. Zal dit verlagen, maar moet nog even nadenken tot welk punt.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Kleine feature request: Mag het percentage verwarming bij hybride ook naar 100%? Zeker bij huizen met weinig gas (bijv minder dan 500 kuub? ;) ) is dat best realistisch.

• nairolf
  • Nu online
En daarnaast een vraag, geen idee hoe lastig dat is:
Als ik dit zou willen delen met mijn partner, dan kan ik geen link sturen met de "vooringevulde" gegevens van ons huis. Hoe lastig zou het zijn om het zo te maken dat de URL alle aangepaste gegevens bevat?
Dus clean URL = vooringevulde gegevens
URL + ?gas=650 = vooringevulde gegeven maar 650 kuub gas ipv 1400
URL + ?gas=650&personen=2 = vooringevulde gegeven maar 650 kuub gas ipv 1400 en 2 personen ipv 3.
etc..

[ Voor 11% gewijzigd door nairolf op 05-03-2026 15:30 ]

• marvel27
  • Nu online
@nairolf je hebt neem ik aan al gezien dat je in de geavanceerde instellingen de slider voor percentage bij hybride kan aanpassen? Die is nu gecapped op 95%. Maar je hebt gelijk dat bij laag warmteverlies of het concept van full electric ready hybrides dit eigenlijk al 100% zou kunnen zijn. Enige issue die ik zie is dat in het overgrote geval van de cases de cv ketel nog steeds het SWW zal maken. Weinig mensen zullen een boiler gaan plaatsen in een hybride opstelling. Dus je blijft toch nog in het grootste deel van de gevallen wat gas gebruiken. Hoe zie jij dit?
Over het delen: dat zou al moeten kunnen: je kan bovenaan in de header op de knop "deel" klikken, en dan wordt als het goed is de link gedeeld met de waardes die jij hebt ingevuld. Laat zeker weten als het niet werkt bij jou.

• nairolf
  • Nu online
marvel27 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:37:
@nairolf je hebt neem ik aan al gezien dat je in de geavanceerde instellingen de slider voor percentage bij hybride kan aanpassen? Die is nu gecapped op 95%. Maar je hebt gelijk dat bij laag warmteverlies of het concept van full electric ready hybrides dit eigenlijk al 100% zou kunnen zijn. Enige issue die ik zie is dat in het overgrote geval van de cases de cv ketel nog steeds het SWW zal maken. Weinig mensen zullen een boiler gaan plaatsen in een hybride opstelling. Dus je blijft toch nog in het grootste deel van de gevallen wat gas gebruiken. Hoe zie jij dit?
Maar die slider is toch specifiek voor het verwarmingsdeel? Dat kan goed op 100% komen, zeker als een WP alvast goed gedimensioneerd wordt, toch?
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met de opmerking over SWW. Als ik met die slider speel dan verandert de waarde van "Gas (warm water)" niet, dus die lijkt (zoals verwacht) geen invloed te hebben op de berekening van hoeveelheid gas voor SWW. Dan is het toch geen probleem die op 100% te kunnen zetten?

Edit: Ik denk ook aan situaties waar mensen wel een WP kwijt kunnen maar geen boilervat (loop ik zelf tegenaan), en dus de CV ketel kunnen afkoppelen van de verwarming, en WP vol op verwarming zetten. Dan wordt dit per definitie 100%, en de ketel echt alleen nog voor SWW.
Over het delen: dat zou al moeten kunnen: je kan bovenaan in de header op de knop "deel" klikken, en dan wordt als het goed is de link gedeeld met de waardes die jij hebt ingevuld. Laat zeker weten als het niet werkt bij jou.
Ah, daar had ik overheen gekeken, excuses! Dat is precies wat ik bedoelde ja, met URL-encoded values. Dan is dit er dus al. Hooguit zou je dus kunnen beslissen om de URL van de browser meteen aan te passen zodra er settings aangepast worden, dus dat je het ook ziet in de URL balk zodra je klikt, en de URL ook uit de balk kan halen. Maar dat is dan natuurlijk niet echt noodzakelijk, meer een nice to have.

[ Voor 7% gewijzigd door nairolf op 05-03-2026 16:05 ]

• nairolf
  • Nu online
Haha, ik merk nu dat ik die waarde URL-encoded kan aanpassen naar 100, en dan krijg ik gewoon mooie tabellen te zien waar 100% gebruikt wordt :P Maar, als ik 200% invul in de URL dan blijft het bedrag van "Gas (verwarming)" netjes 0, niet -X euro. Kuddos!

[ Voor 5% gewijzigd door nairolf op 05-03-2026 16:18 ]

• marvel27
  • Nu online
nairolf schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Maar die slider is toch specifiek voor het verwarmingsdeel? Dat kan goed op 100% komen, zeker als een WP alvast goed gedimensioneerd wordt, toch?
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met de opmerking over SWW. Als ik met die slider speel dan verandert de waarde van "Gas (warm water)" niet, dus die lijkt (zoals verwacht) geen invloed te hebben op de berekening van hoeveelheid gas voor SWW. Dan is het toch geen probleem die op 100% te kunnen zetten?

Edit: Ik denk ook aan situaties waar mensen wel een WP kwijt kunnen maar geen boilervat (loop ik zelf tegenaan), en dus de CV ketel kunnen afkoppelen van de verwarming, en WP vol op verwarming zetten. Dan wordt dit per definitie 100%, en de ketel echt alleen nog voor SWW.
Helder! Had ik nog niet over nagedacht. De slider in de geavanceerde instellingen gaan inderdaad over ruimteverwarming, dus cap op 95% is niet nodig. Die pas ik aan naar 100%. Dank!

• nairolf
  • Nu online
Nog een aspect wat je eigenlijk mee hoort te nemen (wel vrij geavanceerd, meeste mensen denken er niet aan): Een boilervat heeft stilstandsverlies (meestal gespec'd op 50W warmteverlies bij watertemperatuur X en omgevingstemperatuur Y), welke je ook moet "bijvullen". Zeker bij kleine huishoudens (weinig gas voor SWW) kan dat een significant deel van de electra kosten voor SWW zijn. Het is in ieder geval niet eerlijk om "alleen" de kuubs gas voor SWW om te zetten in electra, hier moet je toch gauw iets van 300-500 kWh (warmte) per jaar bij optellen, dus 75-125 kWh electra (bij SCOP 4), en dus 18-32 euro per jaar (bij 25 cent/kWh).

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Moet ook niet afschrijfkosten berekend worden over de technische levensduur van een cv ketel / hybride wp / FE wp?

Dat lijkt me iets hoger voor de FE wp t.o.v. de cv ketel vanwege de hogere aanschafprijs.
Pagina: 1