Ik heb de laatste tijd gewerkt aan een tool die inzichtelijk maakt hoeveel geld je bespaart (if any 😉) als je van een gas ketel overstapt op een hybride of full electric warmtepomp. De site is www.warmtepompofgas.nl.
Warmtepompen zijn weer actueel! Vanaf 2029 wordt een (minimaal hybride) warmtepomp weer verplicht, en vandaag publiceerde TNO een rapport dat aangeeft dat warmtepompen in slecht geïsoleerde huizen ook al tot en flinke besparing leiden.
Ik ben op zoek naar feedback om de tool nog te verbeteren, dus laat zeker weten als je fouten ziet, dingen onduidelijk zijn of beter net wat anders vormgegeven kunnen worden.
Je vult het warmteverlies van je huis in als je dat kent (bv als je een berekening hebt laten uitvoeren). Als je dat niet hebt vul je jaarlijkse gasverbruik in waar het warmteverlies bij -7 uit wordt afgeleid.
Dan vul je in hoe lang je denkt dat je cv ketel nog meegaat. Als die nu stuk is vul je 0 in.
Verder vul je in wat je denkt te gaan betalen voor de volledige installatie. Ik noem in de app wat richtbedragen als je nog geen offertes hebt gehad. Voor toevoeging van een hybride warmtepomp aan een bestaande cv ketel ga je richting de 6k. Als je tegelijk een nieuwe cv ketel laat plaatsen richting 8k.
Subsidie kun je opzoeken in de meldcode lijst van het rvo.
Je kan ook de financiering toggle aanklikken, dan krijg je info (looptijd, rente, maandbedrag, totale kosten) over wat het zou kosten als je het installatiebedrag zou lenen dmv een energiebespaarlening van het warmtefonds.
Onderaan vind je de geavanceerde instellingen, waarmee je bepaalde default aannames kan aanpassen, zoals de SCOP, ontwikkeling van energieprijzen, proportie cv/warmtepomp bij hybride.
Je kan ook een pdf genereren, en de link delen via de knop, dan worden ook als je instellingen mee gedeeld.
Zaken waar ik nog over twijfel :
Warmtepompen zijn weer actueel! Vanaf 2029 wordt een (minimaal hybride) warmtepomp weer verplicht, en vandaag publiceerde TNO een rapport dat aangeeft dat warmtepompen in slecht geïsoleerde huizen ook al tot en flinke besparing leiden.
Ik ben op zoek naar feedback om de tool nog te verbeteren, dus laat zeker weten als je fouten ziet, dingen onduidelijk zijn of beter net wat anders vormgegeven kunnen worden.
Je vult het warmteverlies van je huis in als je dat kent (bv als je een berekening hebt laten uitvoeren). Als je dat niet hebt vul je jaarlijkse gasverbruik in waar het warmteverlies bij -7 uit wordt afgeleid.
Dan vul je in hoe lang je denkt dat je cv ketel nog meegaat. Als die nu stuk is vul je 0 in.
Verder vul je in wat je denkt te gaan betalen voor de volledige installatie. Ik noem in de app wat richtbedragen als je nog geen offertes hebt gehad. Voor toevoeging van een hybride warmtepomp aan een bestaande cv ketel ga je richting de 6k. Als je tegelijk een nieuwe cv ketel laat plaatsen richting 8k.
Subsidie kun je opzoeken in de meldcode lijst van het rvo.
Je kan ook de financiering toggle aanklikken, dan krijg je info (looptijd, rente, maandbedrag, totale kosten) over wat het zou kosten als je het installatiebedrag zou lenen dmv een energiebespaarlening van het warmtefonds.
Onderaan vind je de geavanceerde instellingen, waarmee je bepaalde default aannames kan aanpassen, zoals de SCOP, ontwikkeling van energieprijzen, proportie cv/warmtepomp bij hybride.
Je kan ook een pdf genereren, en de link delen via de knop, dan worden ook als je instellingen mee gedeeld.
Zaken waar ik nog over twijfel :
- Wat kies ik als beste of voordeligste optie? De keuze met het hoogste rendement, laagste kosten na einde levensduur of laagste maandbedrag? Of kortste tvt? Ik ga voor de optie die laagste kosten geeft aan het einde van de berekeningsperiode
- Hoe kan ik best jet jaarlijks rendement berekenen? Dmv de Internal revenue rate zoals nu, of gewoon een simpele roi berekening? De irr geeft wat resultaten die moeilijk uit te leggen zijn, bv dat als je in de komende paar jaar ook je cv ketel moet vervangen is hybride opeens de voordeligste optie, maar als dat pas binnen 10-15 jaar moet gebeuren is full electric de beste optie. Komt door de time value of money waar in de irr benadering rekening mee gehouden wordt, maar is niet heel intuïtief.
- wat kies ik als default waarde voor de scop? 3.8 is voor r290 warmtepompen relatief conservatief denk ik. Maar ik wil niet uitgaan van de resultaten op bv heatpump monitor, want installaties die zo gemeten worden zullen (veel) efficiënter zijn dan gemiddeld. En moet ik een onderscheid maken tussen scop voor hybride en voor full electric?
- hoe zit het nu precies met de koevlaas2 formule? Hoe gaat die met sww om? Geldt de uitkomst bij -7 of -10? Sommigen vermenigvuldigen gasverbruik met 8, anderen met 8.8.
- heeft iemand cijfers voor wat een batterij met je zelfverbruik van zonnestroom doet als je een warmtepomp hebt? Kan ik nog toevoegen aan de zonnestroom toggle.
[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 05-03-2026 13:05 ]