Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Een 12KW WP zou ook een optie kunnen zijn, dan geen BUH nodig. Bovendien draait hij vaak op deellast waardoor de COP wat hoger wordt. Ik heb een 3 fase aansluiting binnen bereik.. Bij een aanbieder voor 5700 eur inclusief subsidie en voor een 9kW zonder BUH 5500 eur.(Beide zonder boiler) Het kleine verschil is t.g.v. het hogere subsidiebedrag.
Wat is de ervaring met een zwaardere WP (mijn woning bij -10C 9kW)? Pendelen is iets anders dan een aan/uit regeling. Een HR ketel heeft ook een minimaal vermogen van 6kW en regelt rustig aan/uit zonder te pendelen. Uiteraard moet er voldoende buffer zijn in het CV systeem.
Nogmaals ik zoek een installateur midden brabant waarbij ik offerte kan aanvragen. Doorgeven via PM s.v.p..
In dit topic staan genoeg voorbeelden van mensen die spijt hebben door een te grote warmtepomp kiezen.
12Kw voor een twee-onder-een-kap woning heb ik mijn twijfels bij, maar goed jouw keus de warmteverliesberekening zal wel kloppen.
Een warmtepomp moet voor x minuten kunnen draaien anders maak je geen optimaal gebruik van je afgifte en zit je continue op een hoog aavoertemperatuur te verwarmen, je berekend een warmtepomp niet op de dagen die eens in de 5 jaar voorkomen.
De standaard 50-100L buffervaten zijn hoofdzakelijk om een defrost uit te voeren en niet werkelijk om het "pendelen" te verminderen.
Een zwaardere warmtepomp betekend niet automatisch stiller gezien de "motor" zwaarder is.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2026 13:35 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn woning heeft label A en de transmissie berekening bij -10C 9kW vermogen nodig. Deze winter bij -5C produceerde de Elga 3,5 kW en de HR 2,5 kW samen 6 kW. Bij -19 zou dat 7,2 kW worden.mr_evil08 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:31:
@Tomexergie Een HR ketel werkt totaal anders dan een warmtepomp.
In dit topic staan genoeg voorbeelden van mensen die spijt hebben door een te grote warmtepomp kiezen.
12Kw voor een twee-onder-een-kap woning heb ik mijn twijfels bij, maar goed jouw keus de warmteverliesberekening zal wel kloppen.
Een warmtepomp moet voor x minuten kunnen draaien anders maak je geen optimaal gebruik van je afgifte en zit je continue op een hoog aavoertemperatuur te verwarmen, je berekend een warmtepomp niet op de dagen die eens in de 5 jaar voorkomen.
De standaard 50-100L buffervaten zijn hoofdzakelijk om een defrost uit te voeren en niet werkelijk om het "pendelen" te verminderen.
Een zwaardere warmtepomp betekend niet automatisch stiller gezien de "motor" zwaarder is.
In principe zou een 9 kW WP (35/7) met een 3kW BUH meer dan voldoende moeten zijn. Zonder BUH kom je net iets tekort denk ik. Maar een 12 kW 9(5/7) WP met 8,5 kW(bij -10) voldoet ruimschoots zonder BUH.
De discussie over een overbemeten WP is al vaker gevoerd. Een WP heeft toch al een laag vermogen t.o.v. een HR ketel, dus ook geen grote overkil. Het feit dat hij langer terug moduleert naar 40% zorgt aan de andere kant weer voor minder geluid. Alleen bij opwarmen van een boiler zou wat extra geluid worden geproduceerd.
Uit onze monitoring tabel haal ik 7 overbemeten WP's met een vermogen >10kW. (Relatie energielevering/vermogen). Ik heb op het forum weinig problemen gezien wat betreft pendelen, COP en geluid.
Als een WP gaat pendelen dan gaat hij water rondpompen zonder te verwarmen en de temperatuur gaat dan dalen. Als de WP dan weer aangaat zal hij zeggen "maar mijn water is te koud, veel vermogen geven om het water weer op temperatuur te krijgen!". Dus je ziet dan pieken in je stroomverbruik, en mijn ervaring is dat dat meer stroom kost dan gelijkmatig doorgaan. Het effect op de COP weet ik niet, maar ik kan me niet indenken dat pendelen een positief effect heeft.
Als de 12 kW WP een even laag vermogen kan leveren als de 9 kW dan is er geen verschil. Maar als het minimum vermogen van de 12 kW meer is, en je ook meer gaat pendelen, dan zul je meer verbruiken.
En er wordt gezegd dat minder vaak starten en stoppen de levensduur verlengt. Dus minder pendelen = langere levensduur.
Signatures zijn voor boomers.
Laat die -10 gewoon los. Als het al -10 ooit is is dat een paar uur in de nacht. Reken gewoon met -7 of -5 en zelfs dat is het overdag zelden meer. Lees even al de waarschuwingen dat de klimaatdoelen niet eens meer gehaald worden. Winters?Tomexergie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Mijn woning heeft label A en de transmissie berekening bij -10C 9kW vermogen nodig. Deze winter bij -5C produceerde de Elga 3,5 kW en de HR 2,5 kW samen 6 kW. Bij -19 zou dat 7,2 kW worden.
In principe zou een 9 kW WP (35/7) met een 3kW BUH meer dan voldoende moeten zijn. Zonder BUH kom je net iets tekort denk ik. Maar een 12 kW 9(5/7) WP met 8,5 kW(bij -10) voldoet ruimschoots zonder BUH.
De discussie over een overbemeten WP is al vaker gevoerd. Een WP heeft toch al een laag vermogen t.o.v. een HR ketel, dus ook geen grote overkil. Het feit dat hij langer terug moduleert naar 40% zorgt aan de andere kant weer voor minder geluid. Alleen bij opwarmen van een boiler zou wat extra geluid worden geproduceerd.
Uit onze monitoring tabel haal ik 7 overbemeten WP's met een vermogen >10kW. (Relatie energielevering/vermogen). Ik heb op het forum weinig problemen gezien wat betreft pendelen, COP en geluid.
Bij mij komt er een BUH en dat zou ik persoonlijk voorkomen als ik de keuze nu weer had.
Het verbruik was hier ook hoog terwijl warmtepomp op makkelijk aan kon.Jerra schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:05:
Voor wat het waard is, ik heb spijt dat ik net te krap heb gerekend met -7... het was niet koud laatst met -7 maar wel met de dagen defrost-mania.
Bij mij komt er een BUH en dat zou ik persoonlijk voorkomen als ik de keuze nu weer had.
Tweakers kijken teveel naar verbruik tijdens de koudste wintermaand met 3 cijfers achter de komma, op jaarbasis valt het mee, werd vroeger ook niet gedaan met de gasketel.
Januari 300kwh terwijl op jaarbasis amper 1000kwh (Mijn warmtepomp heeft geen BUH).
(Wij hebben het 22 graden, in Januari stond het op 21 graden, voor ons gaat het om de gevoelstemperatuur ofwel stralingswarmte wat het comfort geeft).
[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2026 16:26 ]
Een "12kW" die dat bij lange na niet levert bij -7 of -10 is helemaal geen 12kW pomp maar een 8 en zo'n gat is imho een duidelijk teken dat het een boutmerk is. Vermogenscijfers boven 0 zijn volstrekt irrelevant, want dan heb je dat vermogen ook niet nodig.Tomexergie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Mijn woning heeft label A en de transmissie berekening bij -10C 9kW vermogen nodig. Deze winter bij -5C produceerde de Elga 3,5 kW en de HR 2,5 kW samen 6 kW. Bij -19 zou dat 7,2 kW worden.
All-electric.
Ik schat in met -7 wellicht zelfs iets te kort te komen maar de defrost doet mijn Vaillant Mono met 2 vingers in de neus. Heb je geen ander probleem? Weinig watervolume wellicht? Seriebuffer lost het dan denk ik wel op. Mijn radiatoren worden niet eens koud bij een defrost, ja koelen iets af. 21 graden beneden en boven 19 en badkamer 22. 24/7 stoken. BUH staat uit hier.Jerra schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:05:
Voor wat het waard is, ik heb spijt dat ik net te krap heb gerekend met -7... het was niet koud laatst met -7 maar wel met de dagen defrost-mania.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-02-2026 17:24 ]
Bijna niets vermoedelijk - de deuren zijn immers open.
@STIMPPYYY Hoeveel vermogen/energie kosten 21 °C meer dan 19 °C in jouw voorbeeld?
Je favoriete KI-assistent weet dit natuurlijk.
@RonJ Vermogenscijfers boven de 0° buitentemperatuur vind ik wel relevant
in het kader van een passende lage modulatiegrens. Hoeveel doet een 12 kW model bij 10°C?
Trouwens lijken ook een aantal wp merken hier aandacht aan te schenken.
@mr_evil08 Als ik extra stralingswarmte wil gebruik ik niet mijn warmtepomp
maar een natuurlijke warmtebron (in huis
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
https://www.installatiemo...atiemonitor-enquete-3.pdf
Wel curieus om dat minpunt te noemen, een hybride WP kan ook prima op zichzelf draaienBelangrijkste minpunten van de warmtepomp
• 33% kon geen minpunten bedenken. De overige deelnemers zeiden:
1. Ik ben nog steeds niet van het gas af (hybride warmtepomp) (18%)
Het grootste nadeel van mijn 3 kW WP is dat ik niet voor 6 kW heb gekozen
[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 18-02-2026 18:21 ]
Of je dat een minpunt kan noemen is waarschijnlijk een kwestie van perspectief (of verwachting).Martin7182 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:16:
[...]
Wel curieus om dat minpunt te noemen, een hybride WP kan ook prima op zichzelf draaien
Het grootste nadeel van mijn 3 kW WP is dat ik niet voor 6 kW heb gekozen
Een (hybride) wp kan altijd op zich zelf draaien
- misschien gaat het om de relatief dure gasaansluiting en de vaste kosten?
Of ruimtegebrek voor een groter boilervat i.c.m. een regendouche speelt een rol
bij de "gedwongen" keuze voor een hybride wp? Of de installateur had geen zin in gezeur.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Of installateurs weten niet waar ze over praten. Ik heb er hier zeker 7 binnen gehad die zeiden dat FE niet kon want ....... radiatoren. Als ik dan vroeg want.......? Ja gewoon.......radiatoren.dunklefaser schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:35:
[...]
Of je dat een minpunt kan noemen is waarschijnlijk een kwestie van perspectief (of verwachting).
Een (hybride) wp kan altijd op zich zelf draaien
- misschien gaat het om de relatief dure gasaansluiting en de vaste kosten?
Of ruimtegebrek voor een groter boilervat i.c.m. een regendouche speelt een rol
bij de "gedwongen" keuze voor een hybride wp? Of de installateur had geen zin in gezeur.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 18-02-2026 18:57 ]
7 installateurs? Van welke merken warmtepompen? - Misschien willen ze de klant voor hogere stroomrekeningen beschermen? Gelukkig ben je later bij tweakers beter geïnformeerd.MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:51:
[...]
Of installateurs weten niet waar ze over praten. Ik heb er hier zeker 7 binnen gehad die zeiden dat FE niet kon want ....... radiatoren. Als ik dan vroeg want.......? Ja gewoon.......radiatoren.![]()
![]()
Het wordt echt tijd dat al die ketelmannen zich eens aanmelden bij Heatgeek en daar training gaan volgen. Hybride alleen als je geen boiler kwijt kan vind ik en anders FE.
Kwam die deur soms tegen je lange teen aan ofzo?dunklefaser schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:24:
@RonJ Vermogenscijfers boven de 0° buitentemperatuur vind ik wel relevant
in het kader van een passende lage modulatiegrens. Hoeveel doet een 12 kW model bij 10°C?
Trouwens lijken ook een aantal wp merken hier aandacht aan te schenken.
Het minimale vermogen is wel zeer relevant ja. Als in, wat doet een x kW model bij 10C minimaal voordat ie begint te pendelen cq afslaat. Wat ie dan maximaal zou kunnen leveren is echter vrij irrelevant. Tenzij het een zwembad wp is.
All-electric.
Vraag is nog te groot waardoor installateurs liever eenvoudiger klussen pakken.dunklefaser schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:07:
[...]
7 installateurs? Van welke merken warmtepompen? - Misschien willen ze de klant voor hogere stroomrekeningen beschermen? Gelukkig ben je later bij tweakers beter geïnformeerd.
Ik ga binnenkort de teennagels weer knippenRonJ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:14:
[...]
Kwam die deur soms tegen je lange teen aan ofzo?
Het minimale vermogen is wel zeer relevant ja. Als in, wat doet een x kW model bij 10C minimaal voordat ie begint te pendelen cq afslaat. Wat ie dan maximaal zou kunnen leveren is echter vrij irrelevant. Tenzij het een zwembad wp is.
Diverse merken waaronder Vaillant, Daikin, MHI en Remeha. Ben niet voor niets meer dan 2 jaar bezig geweest en helaas heb ik nu nog wat pijnpunten die door een bekende Tweaker nu worden opgelost. Door schade en schande lees ik me tegenwoordig eerst in alvorens ik over ga tot aanschaf van grote investeringen. Het is erg maar ik leer mijn kinderen ...... waar word ik genaaid? Die dikke Gillis is erg maar in 1 ding heeft hij wel gelijk.....vertrouwen is goed, controleren is beter!dunklefaser schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:07:
[...]
7 installateurs? Van welke merken warmtepompen? - Misschien willen ze de klant voor hogere stroomrekeningen beschermen? Gelukkig ben je later bij tweakers beter geïnformeerd.
Ben je gek. Gewoon geen kennis. Lees ook maar eens mee in de andere merken topics. Lees je ook de meest vreemde constructies. Ook met hybrides. Kwakken ze een hybride 4kW Intergas of Elga in een loei van een vrijstaande woning en dan vind de gebruiker het vreemd dat de ketel zo vaak aanslaat en veel verbruikt. Enz enz enz. Actuele post Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"mr_evil08 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:15:
[...]
Vraag is nog te groot waardoor installateurs liever eenvoudiger klussen pakken.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-02-2026 20:16 ]
Exact deze kreeg een collega met een loei van een villa uit de jaren 50 ook aangeboden. De vloerverwarming zou ongeschikt zijn voor een full electricMotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:13:
[...]
Ben je gek. Gewoon geen kennis. Lees ook maar eens mee in de andere merken topics. Lees je ook de meest vreemde constructies. Ook met hybrides. Kwakken ze een hybride 4kW Intergas of Elga in een loei van een vrijstaande woning en dan vind de gebruiker het vreemd dat de ketel zo vaak aanslaat en veel verbruikt. Enz enz enz. Actuele post Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Wij hebben een 16kw Panasonic M TCAP. Minimum is is 800W gebruik maar meestal 1100W. Met slecht defrost weer is het COP 3, op TA 40. Ons gemeten verlies bij -5C buiten is 12kw.Tomexergie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:15:
Op zoek naar een nieuwe WP:
Een 12KW WP zou ook een optie kunnen zijn, dan geen BUH nodig. Bovendien draait hij vaak op deellast waardoor de COP wat hoger wordt. Ik heb een 3 fase aansluiting binnen bereik.. Bij een aanbieder voor 5700 eur inclusief subsidie en voor een 9kW zonder BUH 5500 eur.(Beide zonder boiler) Het kleine verschil is t.g.v. het hogere subsidiebedrag.
Wat is de ervaring met een zwaardere WP (mijn woning bij -10C 9kW)? Pendelen is iets anders dan een aan/uit regeling. Een HR ketel heeft ook een minimaal vermogen van 6kW en regelt rustig aan/uit zonder te pendelen. Uiteraard moet er voldoende buffer zijn in het CV systeem.
Nogmaals ik zoek een installateur midden brabant waarbij ik offerte kan aanvragen. Doorgeven via PM s.v.p..
Als je daarmee runs van een uur kan maken in jouw huis dan is het in mijn ogen een prima ding. Kan het zuiniger? Vast. Wil ik wat ruimte hebben om de zaak sneller warm te stoken. Ja graag. Prijsverschil van de WP tussen 6kw en 16kw is door subsidie max 1000 euro. Het 40mm leidingwerk en de loodgieter ben je meer aan kwijt.
Ja, ik heb een jaar COP van 4,9 (gerapporteerd door de controller van Panasonic dus het zal wel een beetje minder zijn). Januari was 4,1. Ik heb geen moeite om het warm te houden.MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:51:
[...]
Of installateurs weten niet waar ze over praten. Ik heb er hier zeker 7 binnen gehad die zeiden dat FE niet kon want ....... radiatoren. Als ik dan vroeg want.......? Ja gewoon.......radiatoren.![]()
![]()
Het wordt echt tijd dat al die ketelmannen zich eens aanmelden bij Heatgeek en daar training gaan volgen. Hybride alleen als je geen boiler kwijt kan vind ik en anders FE.
Met radiatoren dus.
Ik heb geloof ik dezelfde set als @cerebrum (2e hands). Messen snijden goed, alleen blijven ze bij mij niet lekker in de hendel zitten. Een kleine ergenis voor die paar keer gebruik.Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Is die set van 50 euro een beetje te doen? Bij verploegen hebben ze een set van 340 euro van superego. Ik heb er geen verstand van, maar ik heb me al eens eerder geërgerd aan de drieletter machine fabriek en toen is er iets van twee hoog uit het raam gevallen. (Overigens ook goede ervaringen gehad)
Beetje snijolie oid doet ook wonderen.cerebrum schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:34:
[...]
Ervaring daar wisselt inderdaad. Ik heb met deze set 6 buizen voorzien van 1/2” schroefdraad (3 radiatoren). De laatste ging niet lastiger dan de eerste. Zoals gezegd heb ik wel de tijd genomen en niks geforceerd. Buis goed recht afslijpen en afbramen (binnen en buiten) is denk ik wel belangrijk. Daar had ik al een Rems afbramer voor.
Ik heb een setje besteld. Heb snijolie van de boor, kijken of het werkt. Ik zag een YouTube filmpje waar iemand de hendel had vervangen door een waterpomptang, dus het kan ook zo 😂Zwartoog schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Ik heb geloof ik dezelfde set als @cerebrum (2e hands). Messen snijden goed, alleen blijven ze bij mij niet lekker in de hendel zitten. Een kleine ergenis voor die paar keer gebruik.
[...]
Beetje snijolie oid doet ook wonderen.
Ik heb een grote WP, minimum electrisch vermogen in is ~1050W, wat bij de wat hogere buiten temperaturen al snel 6 kW warmte oplevert.Tomexergie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:15:
...
Wat is de ervaring met een zwaardere WP (mijn woning bij -10C 9kW)?
...
Ik heb een combinatie van 13 radiatoren (6 boven, 7 beneden) en op de beneden verdieping ~150 m2 vloerverwarming dat 30cm h.o.h. ligt op ~10cm diepte. (en nog 16 m2 vloerverwarming in de badkamers boven)
Mijn ervaring is dat het hoge minium vermogen geen probleem is als je veel thermische massa hebt in je huis en je daar ook je vermogen in kan afgeven.
Bij mijn huis (1050m3) is er ook veel thermische massa aanwezig in de vorm van betonnen vloeren en stenen muren. Ik moet er zo'n 60kWh meer instoppen dan het warmte verlies, om de temperatuur in huis 1.0oC te laten stijgen.
Rekenvoorbeeldje (wat ik ook in de praktijk zie gebeuren):
Bij 8oC buiten temperatuur levert de WP op minimum vermogen 3 kW meer dan mijn warmte verlies, dan kan hij met de hysteresche van de thermostaat (0.3125oC) vervolgens (60 kWh * 0.3125oC)/ 3 kW = 6 uur en een kwartier aan een stuk door pruttelen voordat hij afslaat op de ruimte compensatie.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Grote steeksleutel, zo heb ik het meeste in huis gedaan eerst toen ik gereedschap kon lenen (alleen was de ratel kwijt). Maar wat heb ik spijt van dat ik niet eerder een setje mét ratel heb aangeschaft, dat werkt zoveel sneller en makkelijker.Beer070 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:51:
[...]
Ik heb een setje besteld. Heb snijolie van de boor, kijken of het werkt. Ik zag een YouTube filmpje waar iemand de hendel had vervangen door een waterpomptang, dus het kan ook zo 😂
Juist niet.MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:03:
[...]
Laat die -10 gewoon los. Als het al -10 ooit is is dat een paar uur in de nacht. Reken gewoon met -7 of -5 en zelfs dat is het overdag zelden meer. Lees even al de waarschuwingen dat de klimaatdoelen niet eens meer gehaald worden. Winters?![]()
Steeds meer wijst op flink koudere winters, in Nl als mogelijkheid.
En wil je de aller koudste dagen van het jaar afzien of je cv installatie goed voor elkaar hebben?
Als de warmegolfstroom een beetje ophoudt gaan onze winters naar het niveau van Boston en New York. Regelmatig -15C.Technician- schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Juist niet.
En wil je de aller koudste dagen van het jaar afzien of je cv installatie goed voor elkaar hebben?
Volgens sommige theorie is het fijne daarvan iwel dat de tornado’s die ontstaan omdat het Caribisch gebied z’n energie ergens anders niet meer kwijt kan. Dus genoeg markt voor bunkers in Texas in dat geval.
Ik weet waar je naar verwijst. Het stil vallen van de golfstroom die warme lucht aanvoeren en die -30 zouden veroorzaken. Dan zijn we allemaal de Sjaak en dat is in de modellen ver weg. Ondertussen is dit wel actueel. Vb https://www.knmi.nl/over-...r-verdwijnt-uit-de-spelenTechnician- schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Juist niet.
mbt pendelen:Tomexergie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:15:
Op zoek naar een nieuwe WP:
Dat kan je redelijk beperken:
1/ welke Ta heb je nodig om het minimum vermogen (Bij +7 en +12) kwijt te kunnen in je afgifte
2/ bij vloerverwarming in zandcement kan je vaak lager gaan zitten omdat je dan toch eerst heel die massa verwarmt
3/ een redelijk hysterese instellen in de thermostaat: dus b.v. wp aan bij 19,7 en uit bij 20,3
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Pendelen is instabiel regelgedrag. Dat ontstaat doordat de WP zijn warmte niet meer kwijt kan. Als de woning en CV voldoende buffer hebben zal dit niet optreden, tenzij er een apenverdeler is geïnstalleerd en een thermostaat het secundaire deel van het circuit afknijpt. Een aan/uit regeling maakt gebruik van de buffercapaciteit en laat de WP een langere periode draaien.Maasluip schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:10:
@Tomexergie
Als een WP gaat pendelen dan gaat hij water rondpompen zonder te verwarmen en de temperatuur gaat dan dalen. Als de WP dan weer aangaat zal hij zeggen "maar mijn water is te koud, veel vermogen geven om het water weer op temperatuur te krijgen!". Dus je ziet dan pieken in je stroomverbruik, en mijn ervaring is dat dat meer stroom kost dan gelijkmatig doorgaan. Het effect op de COP weet ik niet, maar ik kan me niet indenken dat pendelen een positief effect heeft.
Als de 12 kW WP een even laag vermogen kan leveren als de 9 kW dan is er geen verschil. Maar als het minimum vermogen van de 12 kW meer is, en je ook meer gaat pendelen, dan zul je meer verbruiken.
En er wordt gezegd dat minder vaak starten en stoppen de levensduur verlengt. Dus minder pendelen = langere levensduur.
Geen enkel model voorspelt dat al in de komende 20 jaar. Ik zou eerder zorgen dat je ook goed kan koelen. Extra capaciteit is wel te gebruiken voor vraagsturing (warmtepomp uit tijdens de piektijden op het net - die duurder gaan worden) - al zou ik daar eerder een batterij voor nemen.Termy schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:30:
Gelukkig komt de golfstroom vooral door het draaien van de aarde en die stopt er niet binnenkort mee. Waar jullie het over hebben is de atlantic meridional overturning circulation die potentieel minder wordt ivm het vrijkomen van smeltwater van groenland.
[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 19-02-2026 01:02 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Onjuist. Een WP heeft nu eenmaal een minimum afgiftevermogen waar hij niet onder kan regelen.Tomexergie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Als de woning en CV voldoende buffer hebben zal dit niet optreden, tenzij er een apenverdeler is geïnstalleerd en een thermostaat het secundaire deel van het circuit afknijpt.
Je hebt twee situaties waarin de WP kan gaan pendelen
- De WP zit op zijn minimum vermogen en maakt warmer water dan de stooklijn opdraagt. Dan zal de WP uit gaan, ook zonder dat de ruimtetemperatuur bereikt is. Dit is op te lossen door meer afgiftecapaciteit of een hogere stooklijn, maar dan kun je op punt 2 uitkomen.
- De WP zit op zijn minimum vermogen en de ruimtetemperatuur is bereikt. Dit is niet op te lossen. Ja, een raam open zetten.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 08:28
Nou, dat gooit een mooi deksel op alle discussie of we de plaatsingsvoorwaarden qua veiligheidszone van merk X ook op merk Y zouden moeten toepassenCarboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:13:
[...]
Dankzij het natuurlijke koudemiddel R290 zijn ze geschikt voor zowel nieuwbouw als renovatie. Het slimme veiligheidsconcept maakt plaatsing mogelijk dicht bij deuren of ramen.
[...]
Dankzij uniek SafeGuard-patent geen veiligheidszone, ventilatiesysteem of muurdoorvoer vereist.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het nieuwe model heeft een inwendige koolstoffilter en ventilator om eventuele gas lekkage te elimineren waardoor de veiligheid zone minimaal wordt. Dus alleen met deze techniek is dat mogelijk.Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Nou, dat gooit een mooi deksel op alle discussie of we de plaatsingsvoorwaarden qua veiligheidszone van merk X ook op merk Y zouden moeten toepassen
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
- Proton_
Past beter in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks? eigenlijk.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tja op de Weheat Blackbird zit de werkschakelaar standaard achterop de unit gemonteerd af fabriek 🤗. Maar hiermee lost Vaillant alle discussies op dit gebied op.Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:23:
@Carboy54 ik doel meer op de in het verleden gevoerde discussies of je bij een Nibe installatie moet mopperen als het niet volgens de Itho veiligheidszone is
Past beter in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks? eigenlijk.
In het voor- en najaar hebben alle WP's grote overcapaciteit ook bij 40% modulatie. Toch gaan ze meestal niet pendelen. Als voorbeeld de ruimte regeling (RAR) in mijn geval draait de WP keurig met periodes van 1 uur uit en aan. Het regelsysteem (openterm) moet wel die ruimte bieden en er slim mee omgaan. Bij een aan/uit thermostaat geeft de hysteresis voldoende ruimte voor rustig gedrag.Maasluip schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:48:
[...]
Onjuist. Een WP heeft nu eenmaal een minimum afgiftevermogen waar hij niet onder kan regelen.
Je hebt twee situaties waarin de WP kan gaan pendelenIn beide gevallen is het toevoegen van een buffer een paardenmiddel wat maar beperkt werkt, want ook die buffer zal op gegeven moment vol zitten en voegt als het goed is niets toe aan de afgiftecapaciteit. Het duurt alleen langer voor je hele systeem op die temperatuur komt waar gependeld gaat worden.
- De WP zit op zijn minimum vermogen en maakt warmer water dan de stooklijn opdraagt. Dan zal de WP uit gaan, ook zonder dat de ruimtetemperatuur bereikt is. Dit is op te lossen door meer afgiftecapaciteit of een hogere stooklijn, maar dan kun je op punt 2 uitkomen.
- De WP zit op zijn minimum vermogen en de ruimtetemperatuur is bereikt. Dit is niet op te lossen. Ja, een raam open zetten.
Hier niet hoor. Niet alle woningen zijn hetzelfde. Minimumvermogen gaat prima.Tomexergie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:06:
[...]
In het voor- en najaar hebben alle WP's grote overcapaciteit ook bij 40% modulatie. Toch gaan ze meestal niet pendelen. Als voorbeeld de ruimte regeling (RAR) in mijn geval draait de WP keurig met periodes van 1 uur uit en aan. Het regelsysteem (openterm) moet wel die ruimte bieden en er slim mee omgaan. Bij een aan/uit thermostaat geeft de hysteresis voldoende ruimte voor rustig gedrag.
Het punt is dat bij een te hoog minimum vermogen deze situatie zich eerder voor doet. En ik zeg nog een keer: de levensduur van een WP wordt ook in het aantal starts en stops gemeten. Als die elk uur aanslaat heb je 24 starts terwijl je met een kleinere warmtepomp misschien maar 1 start had.Tomexergie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:06:
[...]
In het voor- en najaar hebben alle WP's grote overcapaciteit ook bij 40% modulatie. Toch gaan ze meestal niet pendelen. Als voorbeeld de ruimte regeling (RAR) in mijn geval draait de WP keurig met periodes van 1 uur uit en aan. Het regelsysteem (openterm) moet wel die ruimte bieden en er slim mee omgaan. Bij een aan/uit thermostaat geeft de hysteresis voldoende ruimte voor rustig gedrag.
Plus het comfort van je binnentemperatuur die blijft schommelen.
Ik heb al 10 jaar een airco op kantoor die ook voor verwarming wordt gebruikt. Die start en stopt om de paar minuten, ik kan je de grafiek laten zien. Dat leverduur verhaal is onzin.Maasluip schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:48:
[...]
Het punt is dat bij een te hoog minimum vermogen deze situatie zich eerder voor doet. En ik zeg nog een keer: de levensduur van een WP wordt ook in het aantal starts en stops gemeten. Als die elk uur aanslaat heb je 24 starts terwijl je met een kleinere warmtepomp misschien maar 1 start had.
Plus het comfort van je binnentemperatuur die blijft schommelen.
Begin maar eens hier: Relevantie slijtage (warmtepomp-)compressor door start-stop
Elk systeem gaat pendelen uiteindelijk.Tomexergie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Pendelen is instabiel regelgedrag. Dat ontstaat doordat de WP zijn warmte niet meer kwijt kan. Als de woning en CV voldoende buffer hebben zal dit niet optreden, tenzij er een apenverdeler is geïnstalleerd en een thermostaat het secundaire deel van het circuit afknijpt. Een aan/uit regeling maakt gebruik van de buffercapaciteit en laat de WP een langere periode draaien.
Als het systeem gaat pendelen activeert de graadminuten regeling die zorgt dat de warmtepomp voor x periode uit blijft.
Te hoog minimaal vermogen zorgt dat je geen optimaal gebruik maakt van je afgifte gezien er steeds pauzes tussen zitten waardoor er geen warmte wordt aangeleverd.
Een pendelende systeem verwarmd met hoger Ta om de pauzes op te vangen.
Thermische massa veranderd daar weinig aan, je afgifte kan het simpelweg niet snel genoeg opnemen/afgeven.
Aan/uit regeling of Opentherm maakt in theorie niet uit mits de zaak goed afgesteld is.
De stooklijn kijkt alsnog naar de buitenvoeler.
Heb het eens getest, WAR, binnencompensatie of volledig op binnenthermostaat.
Maakt allemaal niks uit, als het te warm wordt binnen valt de warmtepomp uit door te hoog minimaal vermogen(vloerverwarming gaat minder afgeven naarmate de ruimte warmer wordt).
De warmtepomp schiet dan in de graadminuut regeling i.p.v de binennthermostaat ingrijpt.
- Proton_
Datapuntje: volgens de extended garantievoorwaarden bij mijn warmtepomp geldt dat voor garantie (draaiuren + starts) < 120.000 moet zijn. Dit lijkt er op te wijzen dat volgens die fabrikant een start ongeveer vergelijkbare slijtage levert als 1 draaiuur.
Met een half jaar lang een half uur aan, een half uur uit kom je met deze cijfers op een gegarandeerde levensduur van 14 jaar (al limiteren ze de garantie ook tot 10 jaar, dus tja).
Een jaargemiddelde runlengte van een uur of meer lijkt me dan ook prima.
Een ander datapunt, deze pendelende aan/uit W/W warmtepomp wordt dit jaar 19:
Ben ik met je eens, dat is blijven hangen van de aan/uit compressoren.Tomexergie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Ik heb al 10 jaar een airco op kantoor die ook voor verwarming wordt gebruikt. Die start en stopt om de paar minuten, ik kan je de grafiek laten zien. Dat leverduur verhaal is onzin.
Nieuwe(re) installaties met inverters met ingestelde opstartstrategie kunnen in principe niet meer pendelen, omdat dit in de regeling is op genomen.
Bijvoorbeeld Daikin gaat wanneer deze onder minimumvermogen moet werken intermitterend de compressor aan en uit zetten, met minimale draaitijden (weet niet exact maar iets van 12 minuten). En garandeert nog steeds de compressor voor 10 jaar (lange actie gehad van 5+5 jaar garantie).
Als een fabrikant dat aandurft kun je rustig stellen dat dit geen noemenswaardige invloed (meer heeft) op de levensduur.
Zou handig zijn als de fabrikanten een makkelijk, snelle en "goedkope" swop van je compressor mogleijk maakt.. Een ""Fair-warmtepomp" !! Net als met smartphones nu wat in komt met verplichte losse accu, etc..Technician- schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:53:
[...]
Ben ik met je eens, dat is blijven hangen van de aan/uit compressoren.
Nieuwe(re) installaties met inverters met ingestelde opstartstrategie kunnen in principe niet meer pendelen, omdat dit in de regeling is op genomen.
Bijvoorbeeld Daikin gaat wanneer deze onder minimumvermogen moet werken intermitterend de compressor aan en uit zetten, met minimale draaitijden (weet niet exact maar iets van 12 minuten). En garandeert nog steeds de compressor voor 10 jaar (lange actie gehad van 5+5 jaar garantie).
Als een fabrikant dat aandurft kun je rustig stellen dat dit geen noemenswaardige invloed (meer heeft) op de levensduur.
Hmm, betekent dat niet dat je als consument een "redelijke levensduur" mag verwachten van 120.000 en dus ook voorbij die 10 jaar garantie (met bewijs etc.) zou kunnen claimen?Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:53:
@Maasluip Interessant topic gelinkt; het geeft alleen geen antwoord op wanneer 'veel' starts nou merkbaar invloed hebben op de levensduur en hoeveel starts per dag dus 'zorgwekkend veel' zijn.
Datapuntje: volgens de extended garantievoorwaarden bij mijn warmtepomp geldt dat voor garantie (draaiuren + starts) < 120.000 moet zijn. Dit lijkt er op te wijzen dat volgens die fabrikant een start ongeveer vergelijkbare slijtage levert als 1 draaiuur.
Met een half jaar lang een half uur aan, een half uur uit kom je met deze cijfers op een gegarandeerde levensduur van 14 jaar (al limiteren ze de garantie ook tot 10 jaar, dus tja).
[Afbeelding]
Interessant.Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:53:
@Maasluip Interessant topic gelinkt; het geeft alleen geen antwoord op wanneer 'veel' starts nou merkbaar invloed hebben op de levensduur en hoeveel starts per dag dus 'zorgwekkend veel' zijn.
Ik zit nu na 5.5 jaar op 5700 starts en 12842 draaiuren. Samen dus 18542. Dan zou ik op levensduur van dik 35 jaar uit komen. Dat lijkt me alleszins acceptabel
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA is uit 2019 en draait al 6,5 jaar op een aan uit principe.Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:53:
[Afbeelding]
13.300 starts
18.100 draaiuren
Dus ongeveer 120/ (13+18)= 4x 6,5 jaar = 25 jaar
Dus ik heb nog 18,54321 jaar te gaan voor de compressor.
Wordt er ook een wakker daar.We gaan te krampachtig om met propaan'
Column: Rimme van de Ree18 feb. 2026
Delen
Opslaan
'We gaan te krampachtig om met propaan'
"De Europese F-gassenverordening heeft niet alleen betrekking op het afbouwen van F-gassen, maar ook op het werken met koudemiddelen. Dat ging altijd over het voorkomen van lekkage. Met de nieuwe BRL (deelgebied I) is veiligheid echter ook een belangrijk onderwerp geworden.
De reden is dat door de afbouw van F-gassen propaan als meest logische koudemiddel voor warmtepompen overblijft. Maar propaan is brandbaar; daarom hebben Europese beleidsmakers besloten regels op te leggen voor veilig werken met dit koudemiddel, om consumenten en werknemers te beschermen.
Een aandachtspunt bij de nieuwe BRL is dat de warmtepompmonteurs ineens ook een stuk verantwoordelijkheid krijgen voor het waterzijdige deel. Dat zit zo; als er een lekkage in de verdamper/condensor optreedt, moet het brandbare propaan via een veiligheidsklep of automatische ontluchters in de ruimte kunnen worden afgeblazen. En naar buiten, want de meeste ruimtes waar deze appendages zijn aangebracht, zijn te klein om aan de praktische limiet te voldoen.
Of dat gebeurt, is echter de vraag. Het komt namelijk vaak voor dat warmtepompspecialisten zich alleen met de warmtepomp bezighouden. Het secundaire circuit is het domein van traditionele W-installateurs. Maar ik vraag me af of zij op de hoogte zijn van de regels rond ontluchten. Daarnaast is onduidelijk hoe het met verantwoordelijkheden ten aanzien van dat ontluchten zit.
Veiligheid vind ik heel belangrijk, laat dat duidelijk zijn. Maar ik vind ook dat er nu erg krampachtig met propaan wordt omgegaan, vooral als je het vergelijkt met aardgas. Een woning die is aangesloten op het gasnet kan bij lekkage onbeperkt met gas volstromen. Zoals laatst in Utrecht, met een enorme explosie als gevolg. Voor gaslekkages is nooit veel aandacht geweest; zo mag iedereen zelf een gasfornuis aansluiten.
Het contrast met propaan kan nauwelijks groter zijn; voor een vulling groter dan 150 gram gelden hiervoor namelijk al uitgebreide procedures. Die limiet vind ik erg laag. Als hij 1.000 gram zou worden, levert dat per woning voldoende vermogen om de meeste huizen in Nederland te verwarmen. 1.000 gram is niet veel, zeker als je bedenkt dat in huizen en caravans probleemloos gasflessen van 20 kilo worden aangesloten. Dat gaat sporadisch fout, maar desondanks is het goed om er lessen uit te trekken en minder krampachtig met propaan in warmtepompen om te gaan."
Mitsubishi heeft met de RZ lijn L/L warmtepompen ook 700gr propaan in de units van 5KW.Herziening van de veiligheidsstandaard
Met de eerdere versie van de norm NEN IEC 60335-2-40 lag de maximale vulling met R290 in een niet-geventileerde ruimte op ongeveer 150 gr. Dat is nu flink verhoogd, naar 988 gr. Daar staan wel veiligheidseisen tegenover. Die zorgen ervoor dat, áls er een lek zou zijn, de concentratie koudemiddel in de ruimte zo klein mogelijk blijft. Er zijn bijvoorbeeld aanvullende eisen voor de lekdichtheid van apparaten en voor de minimale luchtstroom die het apparaat tot stand brengt. De vernieuwde norm maakt in principe de weg vrij voor de introductie van meer (split-unit) airco’s en warmtepompen die werken op R290 en andere A3-koudemiddelen. Dit betekent ook dat de monteurs die deze apparaten installeren en onderhouden, goed op de hoogte moeten zijn van de mogelijke risico’s en hoe ze die zoveel mogelijk kunnen verkleinen. Een ACB (voorheen ACK) opleiding is daar zeer geschikt voor.
@Technician-Technician- schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:53:
[...]
Ben ik met je eens, dat is blijven hangen van de aan/uit compressoren.
Een datapunt ter bevestiging: mijn Friax wijnkelder koelsysteem, een aan/uit compressor systeem (met ingebouwde luchtvochtigheid besturing) heeft (na 15 jaar operatie) meer dan 200000 start stops. En draait nog prima, ben nu eerder bang dat de electronica het een keer begeeft.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Het herhaald kortcyclisch in- en uitschakelen van een warmteopwekker tijdens aanhoudende warmtevraag, veroorzaakt doordat het minimale thermische vermogen van de opwekker groter is dan het momentane warmteopnamevermogen van het afgiftesysteem, waardoor de aanvoertemperatuur de ingestelde bovengrens bereikt en de opwekker op temperatuurregeling uitschakelt.
Dan zouden we 't een stuk minder (en vaak wat onzinnig) over Pendelen hoeven te hebben
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
In principe is de L/L warmtepomp intern hetzelfde als de L/W warmtepomp. Alleen mist de L/L een thermische massa voor de regeling. Door condensor stoomt bijna massaloze lucht. De Daikin FX.. L/L heb ik rustig proberen te krijgen en dat is nooit gelukt. Hij blijft volledig aan/uit hobbelen alleen als hij vol belast wordt draait hij constant.Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:53:
[Afbeelding]
Zie onderstaande grafiek, genomen bij Tb=4C . Bij Tb=10C schakelt hij nog vaker.
/f/image/rgm9JYLFQocOs98FMvn95PAP.png?f=fotoalbum_large)
Over 10 jaar heeft hij al meer dan 500.000 keer geschakeld. Een L/W WP is natuurlijk veel trager en komt op veel minder aan/uit's. Misschien heeft iemand ervaring om de regeling rustig te krijgen, dus grotere hysteresis toepassen?
Ik heb hier jaren met een Daikin ururu Sahara l/l verwarmt en die bleef onder vrijwel alle omstandigheden aan een stuk door lopen. Die staat ook bekend dat die echt goed kan terugmoduleren.Tomexergie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:02:
[...]
In principe is de L/L warmtepomp intern hetzelfde als de L/W warmtepomp. Alleen mist de L/L een thermische massa voor de regeling. Door condensor stoomt bijna massaloze lucht. De Daikin FX.. L/L heb ik rustig proberen te krijgen en dat is nooit gelukt. Hij blijft volledig aan/uit hobbelen alleen als hij vol belast wordt draait hij constant.
Zie onderstaande grafiek, genomen bij Tb=4C . Bij Tb=10C schakelt hij nog vaker.
[Afbeelding]
Over 10 jaar heeft hij al meer dan 500.000 keer geschakeld. Een L/W WP is natuurlijk veel trager en komt op veel minder aan/uit's. Misschien heeft iemand ervaring om de regeling rustig te krijgen, dus grotere hysteresis toepassen?
Om on topic te blijven, onze huidige Daikin Altherma 3 (
En hier nog een goedkope tuningstip. Ik heb 2 T22 radiatoren van zo'n meter hoog en had een harde veel te korte borstel om deze schoon te maken. Die dingen zaten na jaren vol met stof en spinraggen. Heb deze besteld en resultaat is verbluffend. De ventilatoren die onder mijn radiatoren werken beter en ook veel stiller omdat er nu geen weerstand meer is. Benieuwd wat het rendementstechnisch gaat doen voor een tientje aan investering. https://www.amazon.nl/dp/B0CMM1GCXG
[ Voor 43% gewijzigd door MotorBeast op 20-02-2026 12:31 ]
weten ze blijkbaar ook niet of de ventilatoren bij stijgende temperatuur sneller of langzamer draaien.
Vergelijk de tekst met de bijschriften van de LED-kleuren en je ziet wat ik bedoel.
@MotorBeast Ik had al zo'n vermoeden dat de tekst correct was en de bijschriften niet.
Ik persoonlijk kan niets met de kortingsactie beginnen - knutselende tweaker hier.
De (schakel)temperaturen zijn voor mijn wp ook te hoog met een aanvoer tussen 23 °C en ca. 30 °C en bij de convectoren/radiatoren komt de aanvoer nog ca. 0,5 - 1 °C lager aan.
[ Voor 53% gewijzigd door dunklefaser op 20-02-2026 18:19 ]
De standen bepalen de maximale snelheid. Ze starten laag en moduleren mee naar boven en beneden afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Tijdens een defrost gaan ze mooi naar beneden. Tijdens maken SWW naar beneden totdat aanvoer zo laag is dat ze uit gaan.dunklefaser schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:57:
Als ik de toelichting op de werkingswijze van de "touch sensor" op de website bekijk
weten ze blijkbaar ook niet of de ventilatoren bij stijgende temperatuur sneller of langzamer draaien.
Vergelijk de tekst met de bijschriften van de LED-kleuren en je ziet wat ik bedoel.
@dunklefaser Valt mee denk ik. Vanaf 25 graden aanslaan is 2 graden boven jouw minimum en jij hebt VV toch? Voor iemand met radiatoren boven stook je daar toch pas als het echt een beetje koud wordt en dan wordt de 25 met VV ook wel gehaald en gaat boven meedoen. Iemand die net als ik alleen met radiatoren stookt zit al snel op een minimum aanvoer van 28/30 graden.
[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 20-02-2026 14:13 ]
Voila de laatste info hierover vers van de NL pers:Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Nou, dat gooit een mooi deksel op alle discussie of we de plaatsingsvoorwaarden qua veiligheidszone van merk X ook op merk Y zouden moeten toepassen
Dat gaat heel veel doen. 2 weken terug ook weer raak. Waarom komt er geen warme lucht uit die radiator? Kijk je erin lijkt het of die vol zit met dekbed vulling.MotorBeast schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:04:
Diegene die geen zin hebben om zelf te knutselen en nog fans zoeken voor onder de radiatoren is hier een mooie kortingsactie van Heatfan. Heb zelf die dingen ook en werken perfect. Starten bij 25 graden en moduleren Gebruik de code ‘heatfan15’ tijdens het afrekenen en ontvang 15% korting! https://heatfan.eu/
En hier nog een goedkope tuningstip. Ik heb 2 T22 radiatoren van zo'n meter hoog en had een harde veel te korte borstel om deze schoon te maken. Die dingen zaten na jaren vol met stof en spinraggen. Heb deze besteld en resultaat is verbluffend. De ventilatoren die onder mijn radiatoren werken beter en ook veel stiller omdat er nu geen weerstand meer is. Benieuwd wat het rendementstechnisch gaat doen voor een tientje aan investering. https://www.amazon.nl/dp/B0CMM1GCXG
Praktische tip: tijdens het omhoog trekken van de borstel, uit de radiator, houd de stofzuiger mond tegen de borstel aan. 75% van het rondvliegende stof wordt direct opgezogen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
[...]
De standen bepalen de maximale snelheid. Ze starten laag en moduleren mee naar boven en beneden afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Tijdens een defrost gaan ze mooi naar beneden. Tijdens maken SWW naar beneden totdat aanvoer zo laag is dat ze uit gaan.
De intelligentie zit in de regeling (thermostaat en standen keuze) en die regeling van Heatfan kun je ook gebruiken met Speedcomfort ventilatoren. Mocht iemand die hebben en een betere regeling willen hebben, zoals hierboven beschreven ( en ik ervaar die werking ook zo, en zeker dat uitgaan tijdens defrost is natuurlijk heel fijn/comfortabel) dan kun je dus ook overwegen om een losse Heatfan regeling te kopen in combinatie met bestaande Speedcomfort ventilatoren).
P.s. Je kunt zelfs Speedcomfort en Heatfan ventilatoren gewoon in serie zetten, dat werkt gewoon. Hier al twee jaar 😉
Het alternatief is om het dan maar zelf te doen, in eigen beheer. Ik denk daar over na.
Voor de subsidie moet een installateur de WP leveren. Ik heb een monteur die daarna met mijn tekening de zaak installeert, zelf doe ik de instelling en elektra. Weet iemand een installatiebedrijf dat mij de WP kan leveren. Reactie via PM s.v.p.
Ze hangen links en rechts als geleiders naast de radiator waar ze het ontsnappen van de luchtstroom tegenhouden, werkt prima zonder stroom
Haha, dure ‘plankjes’ zou ik zo zeggen 😊, als je ze verkoopt op marktplaats en je zet er een plankje langs ben je pas spekkoper 😉.dunklefaser schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:45:
@Rojado Mijn twee speedcomforts (cadeau van de gemeente) hebben een andere bestemming gekregen.
Ze hangen links en rechts als geleiders naast de radiator waar ze het ontsnappen van de luchtstroom tegenhouden, werkt prima zonder stroom![]()
.
Heb je hier gebruik van gemaakt? Zie die partij nu namelijk nog steeds adverteren!donaldk schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:45:
Scam, of niet? https://www.marktplaats.n...lledig-gratis-na-subsidie
Op MP staat Schiphol, maar volgens Google zit AAA New Energy in 'Zonne-energiebedrijf in Bergen op Zoom'.
Ik heb dus niets met deze van doen, stond alleen boven aan mijn zoekopdrachtpagina op MP. Totaal 7 advertenties, dus niet zegge het is een brine of juist niet, verkeerde topic, lol.
[...]
[quote]
Misschien is het wat, of te mooi om waar te zijn
Herkenbaar, Zo'n soort borstel gebruiken wij ook al jaren (ik denk nog van de kubusvormige huishoudzaak ;-) ) ook goed tegen de allergie mist je het niet zelf hanteert.MotorBeast schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:04:
Diegene die geen zin hebben om zelf te knutselen en nog fans zoeken voor onder de radiatoren is hier een mooie kortingsactie van Heatfan. Heb zelf die dingen ook en werken perfect. Starten bij 25 graden en moduleren Gebruik de code ‘heatfan15’ tijdens het afrekenen en ontvang 15% korting! https://heatfan.eu/
De modules van Heatfan zijn erg makkelijk en moduleren, iets simpeler nog dan HeatMeister, maar toch handiger in gebruik dan een W1209 module met eventueel toerentalregeling. Daar zijn ook hele topics over.
We zijn weer een stapje verder. Mailwisseling met het installatiebedrijf haalt niets uit. Zij blijven zeggen dat het systeem correct is. Nu zijn ze bij de buren bezig, dus konden er even foto's gemaakt worden van de tekeningen die de installateurs bij zich hebben. En wat blijkt...... Die tekeningen kloppen en beschrijven situatie E op het overzicht hier (Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"). Dus een T-stuk tussen de primaire en secondaire pomp, terwijl de retour wel door de buffer gaat.Blihi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:05:
Nou, herinneren jullie je die vriend van me nog met die Remeha WP in een schoorsteen, waar de hele wijk steeds storingen had met defrosts?
Remeha kwam met een oplossing die we hier al eerder hebben bekeken. Zij stelden, op papier, een parallelbuffer voor met het SWW circuit in het secundaire circuit. Mijn, en jullie, feedback daarop is verwerkt en de driewegklep is in het primaire circuit gelaten. Nu hebben ze echter onderstaand kunststukje geplaatst (schema door mij gemaakt aan de hand van de daadwerkelijke situatie):
[Afbeelding]
Een parallelbuffer, maar de aanvoer van het primaire circuit zit achter de pomp van het secundaire circuit.
Hoe bestaat het dat een installateur zoiets in elkaar knutselt ???? Ik snap dat werkelijk niet.
Dus op papier is er niets mis. Mailen met het bedrijf heeft dus geen zin, want die kijken naar tekeningen en die zeggen dat alles klopt. Alleen, wat aangelegd is, klopt niet met de tekeningen.
Ik heb nu maar even op hun eigen tekeningen aangetekend wat er mis is en nu hopen dat ze het deze keer wel willen komen bekijken en oplossen.
Die maat van me probeert nu om een van de monteurs die bij de buren is even te laten kijken. Hij begrijpt het zelf echter totaal niet, dus dan is het lastig om te discussiëren. Hij moet het doen met mijn tekeningen en foto's met pijlen
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 23-02-2026 12:17 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
daarmee samenhangend vaker waarschijnlijk een "kennis gat" bij installateurs.
Zal nog even duren vermoedelijk. - Blijf ons informeren, zou ik zeggen.
Dus de thermostaat is een veredelde schakelaar? Ik heb het (nog) niet in de handleiding van Daikin kunnen vinden, maar zou een fysieke knop niet al kunnen werken? Welke thermostaat gebruik je en heb je deze direct op de Altherma 3 aangesloten (of die extra accesoire)?Rojado schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:22:
[...]
Ik heb hier jaren met een Daikin ururu Sahara l/l verwarmt en die bleef onder vrijwel alle omstandigheden aan een stuk door lopen. Die staat ook bekend dat die echt goed kan terugmoduleren.
Om on topic te blijven, onze huidige Daikin Altherma 3 (l/w pomp heb ik ook met name voor het goed terug kunnen moduleren gekozen en ook die loopt sinds dag 1 rustig aan een stuk door. Gebruik een externe thermostaat die ingesteld is op een temperatuur die niet bereikt kan worden, de stooklijn doet het werk en houd de temperatuur 24/7 op peil. Inschakelen in oktober, tussendoor alleen wat defrosts en in maart weer uit. 😉
Ze weigeren alleen even te komen kijken en de tekeningen naast het aangelegde leidingwerk te houden
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Klopt, de thermostaat is een wel heel edele schakelaar. Een Honywell Evohome (geschikt voor warmtepomp ahum.. schakelt een x per uur)il-Principe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
[...]
Dus de thermostaat is een veredelde schakelaar? Ik heb het (nog) niet in de handleiding van Daikin kunnen vinden, maar zou een fysieke knop niet al kunnen werken? Welke thermostaat gebruik je en heb je deze direct op de Altherma 3 aangesloten (of die extra accesoire)?
Is aangesloten op het contact voor een externe thermostaat in de WP.
Ik zou het niet meer doen, je kunt hetzelfde doen met een veel eenvoudigere thermostaat. Ook al omdat die evohome verkocht werd alsndraadloze thermostaat, nou ja, hij kan 10 minuten zonder zijn laadstation…..
Wat zouden ze kunnen winnen als ze dat wel doen?Blihi schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
Nou, omdat de storingen aan blijven houden en ze er echt zeker van zijn dat hun tekeningen kloppen, komt er een heel nieuwe binnen- en buitenunit hebben ze zojuist laten weten.
Ze weigeren alleen even te komen kijken en de tekeningen naast het aangelegde leidingwerk te houden![]()
![]()
![]()
![]()
Niets - het tegenovergestelde vermoedelijk.
P.S.: Is dit niet iets voor https://www.installatie.nl/ "Installatiefouten"?
P.P.S.: Bij buiten 12 - 13 °C vandaag heeft vermoedelijk ook deze innovatieve installatie (bijna) geen problemen om de woningen warm te krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 24-02-2026 19:49 ]
Jawel hoor. De WP staat in storing. Het lijkt erop dat ze het doorhebben en dat er wat aangepast gaat worden.dunklefaser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:08:
[...]
Wat zouden ze kunnen winnen als ze dat wel doen?
Niets - het tegenovergestelde vermoedelijk.
P.S.: Is dit niet iets voor https://www.installatie.nl/ "Installatiefouten"?
P.P.S.: Bij buiten 12 - 13 °C vandaag heeft vermoedelijk ook deze innovatieve installatie (bijna) geen problemen om de woningen warm te krijgen.
Afboeken onder lesgeld - als ze er wat van geleerd hebben.Blihi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Jawel hoor. De WP staat in storing. Het lijkt erop dat ze het doorhebben en dat er wat aangepast gaat worden.
Nu nog zien wat ze gaan aanpassen (en wie het gaat betalen).
Al langere tijd heb ik mij verdiept in het kiezen van de juiste warmtepomp, maar hebben toch nog wat twijfels over de juiste keuze.
Voor ons is geluid het allerbelangrijkste. Wij wonen namelijk heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.
De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.
Ik heb een mooie aanbieding voor een Panasonic WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300. Een andere optie is de Daikin Altherma 3 R MT ERRA08EW1 voor zo’n 700€ meer. Verder had ik begrepen dat de Vaillant en Bosch compress 5800i stiller zijn, maar wellicht ook duurder?
Graag hoor ik of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.
Alvast bedankt!
FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.
Ik heb zelf een Panasonic M serie, en mijn buurman een Daikin Altherma 3. In onze ervaring is het geluid van deze Panasonic veel minder irritant dan de Daikin Altherma 3. De achterburen tussen ons in klagen wel over de Daikin, en niet over de Panasonic. (ze zitten op ongeveer 12m afstand van beide WP's). Misschien is het ook gewoon deze units die net even specifiek zo zijn neergezet.vdiermen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Al langere tijd heb ik mij verdiept in het kiezen van de juiste warmtepomp, maar hebben toch nog wat twijfels over de juiste keuze.
Voor ons is geluid het allerbelangrijkste. Wij wonen namelijk heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.
De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.
Ik heb een mooie aanbieding voor een Panasonic WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300. Een andere optie is de Daikin Altherma 3 R MT ERRA08EW1 voor zo’n 700€ meer. Verder had ik begrepen dat de Vaillant en Bosch compress 5800i stiller zijn, maar wellicht ook duurder?
Graag hoor ik of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.
Alvast bedankt!
FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.
Plaats de warmtepomp in ieder zodanig, dat er in geval van geluidsoverlast nog een kast omheen kan.vdiermen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Alvast bedankt!
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Vaillant is stiller eerlijk gezegd, geloof niet duurdervdiermen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Alvast bedankt!
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zou ik nooit doen. Gaat toch altijd ten koste van rendement. Linksom, rechtsom je beperkt met zo'n kast altijd de luchtflow.Pim57 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:02:
[...]
Plaats de warmtepomp in ieder zodanig, dat er in geval van geluidsoverlast nog een kast omheen kan.
@vdiermen Ik heb een Vaillant Mono en die is tot vorst echt fluisterstil. Met vorst hoor ik de compressor echt minimaal. Staat bij mij op plat dak tegen de gevel aan.
Idem hier voor de Panasonic L 7kW. Je hoort de luchtverplaatsing, maar dat is het wel zo'n beetje.MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Zou ik nooit doen. Gaat toch altijd ten koste van rendement. Linksom, rechtsom je beperkt met zo'n kast altijd de luchtflow.
@vdiermen Ik heb een Vaillant Mono en die is tot vorst echt fluisterstil. Met vorst hoor ik de compressor echt minimaal. Staat bij mij op plat dak tegen de gevel aan.
dan bij een tussenwoning. Het WPAC-tool gaf iig groen licht.
De wp staat op het houten dak (isolatie met 10 cm PIR) van de garage
- en de zachte? brom kan ik soms (full power) horen op bepaalde plekken als ik eronder sta, een halve? meter verder niets meer (voorraadruimte - geen verblijfsfunctie) - Resonantie - staande golf?
Maar binnen de gebouwschil geen hoorbaar/merkbaar geluid, gelukkig.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2026 10:52 ]
Bosch 2000AWF
- optie A: retour van de vloerverwarming bovenin de buffer en de retour naar de warmtepomp onderin.
- optie B: retour van vloerverwarming onderin en de retour naar de warmtepomp bovenin.
Ik denk zelf optie A, maar het is momenteel als optie B aangesloten. Zal dat echt verschil maken, of zal het verschil klein zijn?
Bij een serieel buffervat maakt het geen biet uitkokpol schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:18:
Bij het plaatsen van een buffer in serie, welke manier van aansluiten is het beste?
- optie A: retour van de vloerverwarming bovenin de buffer en de retour naar de warmtepomp onderin.
- optie B: retour van vloerverwarming onderin en de retour naar de warmtepomp bovenin.
Ik denk zelf optie A, maar het is momenteel als optie B aangesloten. Zal dat echt verschil maken, of zal het verschil klein zijn?
[Afbeelding]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik overweeg een hybride opstelling met Quatt of weheat. Wat zijn anno 2026 de verschillen? Ik weet dat Quatt in mijn geval 2 units zou plaatsen ten opzichte van 1 grotere weheat buitenunit. Full electric ga ik nog niet, maar ik lees dat Quatt FE nog steeds niet goed uitrolt. Quatt heeft wel weer een chill unit. Die verschillen ken ik. Vanuit dat ene Quatt huishouden dat ik ken hoor ik positieve geluiden over de response tijden vd de installateur. Bij weheat is dat een derde partij, dat lijkt me ongunstig. Op tweakers lijkt er een grotere actieve groep te zijn voor weheat. Dus ook meer meldingen van mankementen … Hoe zijn de verschillen qua functionaliteit en stabiliteit vd software?
Quatt en weheat topics beide tijdje volgenJailhouse schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:03:
Mag ik deze vraag hier stellen?
Ik overweeg een hybride opstelling met Quatt of weheat. Wat zijn anno 2026 de verschillen? Ik weet dat Quatt in mijn geval 2 units zou plaatsen ten opzichte van 1 grotere weheat buitenunit. Full electric ga ik nog niet, maar ik lees dat Quatt FE nog steeds niet goed uitrolt. Quatt heeft wel weer een chill unit. Die verschillen ken ik. Vanuit dat ene Quatt huishouden dat ik ken hoor ik positieve geluiden over de response tijden vd de installateur. Bij weheat is dat een derde partij, dat lijkt me ongunstig. Op tweakers lijkt er een grotere actieve groep te zijn voor weheat. Dus ook meer meldingen van mankementen … Hoe zijn de verschillen qua functionaliteit en stabiliteit vd software?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat laatste is allemaal geen punt. Dit is nog steeds onder garantie van de nieuwbouw, dus wie het betaalt moeten de verschillende partijen onderling uitvechten. Daar merk je als koper niets van.dunklefaser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Afboeken onder lesgeld - als ze er wat van geleerd hebben.
Nu nog zien wat ze gaan aanpassen (en wie het gaat betalen).
Is er nog ergens een zwaartekracht-effct mogelijk.. In bepaalde opstelling.. positionering.. ??JBtL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:36:
[...]
Bij een serieel buffervat maakt het geen biet uit
Bij een serieel buffervat:belmonde schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Is er nog ergens een zwaartekracht-effct mogelijk.. In bepaalde opstelling.. positionering.. ??
- Is er eigenlijk geen temperatuurverschil tussen in en uitgang. Er is namelijk geen afgiftevermogen of menging. Zonder temperatuurverschil is er ook geen convectie.
- Een 50L-vaatje typisch ververst (bij een debiet van 1200 L/h) elke 2-3 minuten volledig. De stroomsnelheid is dus gauw veel hoger dan het effect van eventuele convectie.
Ik merk daar echt niets van hier. Zolang je volgens mij ervoor zorgt dat er geen kortsluiting is tussen aanvoer en afvoer is het verschil in rendement minimaal met een goede kast.MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Zou ik nooit doen. Gaat toch altijd ten koste van rendement. Linksom, rechtsom je beperkt met zo'n kast altijd de luchtflow.
Ik heb zo’n dure kast staan en de openingen zijn echt groot ten opzichte van het formaat ventilator. Ik zie niet zo goed in waarom dat echt een grote negatieve impact zou moeten hebben..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
/f/image/VebXkvzqouBn6dEC1O7m30jZ.png?f=fotoalbum_large)