• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:21

Seafarer

XXX

Aeien schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Heb op 2 convectoren van 2m lang 15x Arctic p12 per convector liggen. Die trekken op 20% 8.3W (inclusief heatmeister). Hoger dan 25% draai ik ze ook niet overdag, maar het lijkt qua gebruik enigzins lineair toe te nemen met % rpm.
Zet iemand ze echt hoger dan 25% als je er naast zit? :p p14 idem, eigenlijk.

Gister toevallig 3 noctua a20 neergelegd: die trekken incl heatmeister maar 3w op ong 65%. Dat heeft me heel erg verbaasd qua geluid (fluisterstil) en verbruik.

Wat draaien jullie doorgaans max aan rpm %?
Gasketel, met een T16 van 2,4mtr lang in een convector put. Achter de rugleuning van de bank. Max =65% met 15X arctic P15 PWM.

Maar die noctua's verplaatsen minder luch dan die Artic's?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 11-02-2026 18:45 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-03 17:11
Seafarer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Gasketel, met een T16 van 2,4mtr lang in een convector put. Achter de rugleuning van de bank. Max =65% met 15X arctic P15 PWM.

Maar die noctua's verplaatsen minder luch dan die Artic's?
Klopt ansich wel. Maar had er op proef 5 p14's op liggen. Een stuk meer lawaai, dus maar op 25% acceptabel, en ze dekten een stuk minder oppervlakte van de lamellen af.

Dus noctua's a20 3x op 65% doet effectief meer dan 5 p14's op 20-25%. Is iig mijn inschatting (en chatgtp bevestigt mijn superieure intelligentie 😁)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:20
Aeien schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Heb op 2 convectoren van 2m lang 15x Arctic p12 per convector liggen. Die trekken op 20% 8.3W (inclusief heatmeister). Hoger dan 25% draai ik ze ook niet overdag, maar het lijkt qua gebruik enigzins lineair toe te nemen met % rpm.
Zet iemand ze echt hoger dan 25% als je er naast zit? :p p14 idem, eigenlijk.

Gister toevallig 3 noctua a20 neergelegd: die trekken incl heatmeister maar 3w op ong 65%. Dat heeft me heel erg verbaasd qua geluid (fluisterstil) en verbruik.

Wat draaien jullie doorgaans max aan rpm %?
Doorgaans en max. past natuurlijk niet samen,
incidenteel 100% vroeg in de ochtend bijvoorbeeld als er niemand in de (woon)ruimte is.
Opstartondersteuning is meestal iets van 70% en je kan ook nog wat met de boostmodus spelen.
Misschien eerder iets voor het betreffende topic?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:17
Proton_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:17:
Niet met 2, wel ongeveer 1.
Warmtepompen die met een vast debiet werken geven een lagere dT sowieso kado in deellast. Afgezien daarvan is een nadeel van de boel inregelen op lagere dT (vooral nadeel van hoger debiet) dat er meer circulatiepompvermogen nodig is en je eerder/meer last van leidinggeluid hebt.
Voor de rest alleen maar voordelen, bijvoorbeeld bij een defrost blijf je ook langer boven de temperatuur waaronder er hulpverwarming nodig is.
Zie bijvoorbeeld Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Nog even terugkomend op deze delta t conversatie.

Ik werd gewezen op deze bevindingen.

Waarin de uitkomst van de data is dat een delta t van 10 een hogere COP oplevert dan een dT van 5... Of dat het iig niet uitmaakt.

Kan jij dit duiden? Ik snap er weinig van. In dit topic wordt er toch steeds op gehamerd dat hoe kleiner de dT hoe beter..? Deze data lijkt het tegenovergestelde te bewijzen.

• Aeien
Atomius schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:28:
[...]

Waarin de uitkomst van de data is dat een delta t van 10 een hogere COP oplevert dan een dT van 5... Of dat het iig niet uitmaakt.

Kan jij dit duiden? Ik snap er weinig van. In dit topic wordt er toch steeds op gehamerd dat hoe kleiner de dT hoe beter..? Deze data lijkt het tegenovergestelde te bewijzen.
Heb hier pas zelf mee geworsteld. Ik draai namelijk op een dT van 2gr, gemeten warmtepomp in/uit.
Hoe ik het uiteindelijk denk te snappen:
Een hogere dT is gunstig, als de hoeveelheid energie die je woning in gaat gelijk blijft.
Wat ik bedoel:
Het doel is uiteindelijk energie transport je woning in, dmv warm water, opgewarmd door je WP. Vergelijk dT van 5 met 10gr. ls je dT 5gr, dan wordt er dus minder energie aan één eenheid water onttrokken dan met dT 10gr. Maar als je woning op temperatuur blijft (warmte in = warmte uit), betekent dat dat je totale energie delivery gelijk is, wat dus alleen kan door meer eenheden water rond te pompen bij dT 5.

soort van: dT x flow = afgifte, dus lagere dT bij zelfde afgifte (je huis blijft warm) == meer flow.

Je WP moet dus evenveel energie in het water stoppen, maar, hoe lager de temperatuur van het water, hoe hogere de COP. 10L van 20gr naar 30gr brengen is dus makkelijker dan 20L van 25gr naar 30gr.

Daarom dus in essentie liever die hogere dT met minder flow.

In realiteit ga je met een hogere dT wellicht niet alle winst gebruiken voor minder flow, maar mss ook voor een lagere Ta (met weer iets verlies van dT), wat natuurlijk óók hogere COP geeft.

Zoals ik zei: dit is hoe ik het plaatje in m'n hoofd rond krijg. Ik laat me graag aanvullen of corrigeren :)

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:38
[...]

Dit is wel een matige analyse waarbij heel veel warmtepompen met verschillende regelingen (met effecten op dT) op een grote hoop zijn gegooid.

Mitsubishi bijvoorbeeld heeft een fixed flow, waardoor de dT recht evenredig is met het vermogen. Dus bij lagere buitentemperaturen heb je een hogere dT en lagere COP. Die kun je niet zomaar meenemen in zo’n analyse.

Bovendien zitten er maar een paar warmtepompen met dT > 6 graden in, dus om nou beweringen te gaan doen over dT 10 graden…

Overigens: flow is ook voor je defrosts belangrijk, vooral bij lage CV watertemperaturen.

Tenslotte: ik kan me wel voorstellen dat er een optimum is qua pompstand en flow. Eindeloos ophogen tot dT van 1-2 graden is waarschijnlijk niet zinvol omdat het extra verbruik van de circulatiepomp niet opweegt tegen de winst in lagere Ta.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• dunklefaser
@Aeien Bij een aanvoertemperatuur van actueel 24,5 °C is de "ruimte" voor een grotere deltaT beperkt
(buiten ca. 6,9°C). @Atomius Een deltaT van 5 K of 10 K is natuurlijk onmogelijk.
Ik hoef op dit moment ook maar ca. 2,1 kW kwijt te raken. De circulatiepomp doet trouwens 35 W,
bij een dubbel zo hoge deltaT trekt de pomp ca. 9 W, de aanvoertemperatuur stijgt tot ca. 26 °C en de compressor doet ca. 20 W meer (schatting)
"momentane" COP: 2123 W/(288 W + 35 W) = 6,57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_4wt2-vXzQd2pBeJO9uNtwrZAg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Lardqvv11YP6ys6fHJV17kb.jpg?f=user_large
De som van het stroomverbruiken hoge flow vs. lage flow komt bij mij op ca. +10 W uit
- bij een systeem met relatief veel weerstand wel te verstaan.
De warmteproductie bij hogere flow is 2123 W vs. 2024 W bij lagere flow
(vermoedelijk deels door de cv-pomp)
De momentane COP bij lagere flow lijkt met 6,7 iets hoger te zijn (vooral door het lagere verbruik van de cv-pomp). Plaatje beschikbaar.

De hogere flow helpt wel bij de defrosts is mijn ervaring (en is waarschijnlijk veiliger voor de warmtewisselaar)

[ Voor 50% gewijzigd door dunklefaser op 11-02-2026 23:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
dunklefaser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:05:
@Aeien Bij een aanvoertemperatuur van actueel 24,5 °C is de "ruimte" voor een grotere deltaT beperkt
(buiten ca. 6,9°C). @Atomius Een deltaT van 5 K of 10 K is natuurlijk onmogelijk.
Ik hoef op dit moment ook maar ca. 2,1 kW kwijt te raken. De circulatiepomp doet trouwens 35 W.
"momentane" COP: 2123 W/(288 W + 35 W) = 6,57
[Afbeelding]
Ja, hoe dichter TA bij de kamertemperatuur komt, hoe lager dT ook gaat worden, natuurlijk. Ik zit vandaag ook maar op ong 30kwh geproduceerde warmte.

Mooie grafiek; waar komt die uit? Maakt het mooi inzichtelijk.

• dunklefaser
Aeien schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Ja, hoe dichter TA bij de kamertemperatuur komt, hoe lager dT ook gaat worden, natuurlijk. Ik zit vandaag ook maar op ong 30kwh geproduceerde warmte.

Mooie grafiek; waar komt die uit? Maakt het mooi inzichtelijk.
Kijk maar in dit topic over de "Heatmeister"

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:05

SBL

[...]

Interessant. Het gaat in mijn ogen dan vooral om dit plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn9v8pSS1tF0jnagmp4KbdcWZbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7bVOWc3yowuCPuEORgD25s7r.png?f=fotoalbum_large
Je zou een wat dalende lijn verwachten; bij lage dT zou je iets betere COP verwachten.

Gedachtenexperiment: Ta = flowtemp = 33 graden. Bij dT 6 komt deze terug met 27, voor avg van 30.
In andere geval hoef je maar met 31,5 heen, om bij dT 3 met 28,5 terug te komen.
Het is buiten 5 graden.
Als in eerste scenario COP 4,0 * Tlift 28 = 112
Verwacht je in tweede geval 112 / Tlift 26,5 = COP 4,23.
Maar daar moest je wel harder voor pompen. Als dit 6kW warmte was, scheelde de COP 1,5-1,42=80W.
Daar zou in mijn verwachting max 10W af gaan voor pompenergie, dus zou je nog COP 4,20 over moeten houden. Ik ben wel verbaasd dat je dit niet terugziet.

Zou wel eens een experiment willen zien, waar bij dezelfde installaties de flow wordt gevarieerd, want nu heb je wel veel ruis. De ene helft begint met lage flow en gooit hem omhoog en de andere andersom.
(Ik doe niet mee. Mijn Quatt doet altijd 800l/uur. :P )

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SBL schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Interessant. Het gaat in mijn ogen dan vooral om dit plaatje.
[Afbeelding]
Je zou een wat dalende lijn verwachten; bij lage dT zou je iets betere COP verwachten.

Gedachtenexperiment: Ta = flowtemp = 33 graden. Bij dT 6 komt deze terug met 27, voor avg van 30.
In andere geval hoef je maar met 31,5 heen, om bij dT 3 met 28,5 terug te komen.
Het is buiten 5 graden.
Als in eerste scenario COP 4,0 * Tlift 28 = 112
Verwacht je in tweede geval 112 / Tlift 26,5 = COP 4,23.
Maar daar moest je wel harder voor pompen. Als dit 6kW warmte was, scheelde de COP 1,5-1,42=80W.
Daar zou in mijn verwachting max 10W af gaan voor pompenergie, dus zou je nog COP 4,20 over moeten houden. Ik ben wel verbaasd dat je dit niet terugziet.

Zou wel eens een experiment willen zien, waar bij dezelfde installaties de flow wordt gevarieerd, want nu heb je wel veel ruis. De ene helft begint met lage flow en gooit hem omhoog en de andere andersom.
(Ik doe niet mee. Mijn Quatt doet altijd 800l/uur. :P )
Ik kan hier de flow wel regelen op 3 standen 100-75-50%, 100=1500l/u, zelfs live tijdens een run. Zal hier eens kijken.

Zou me overigens niet verbazen dat de heren leejoow en Jordi met het openamber en de quat listener er achter komen dat de overeenkomsten genoeg zijn om ook bij quat wat te sturen. Bij de Amber kan iedereen flow dus op die 3 standen configureren, ook via Modbus op de binnenunit. Mogelijk dat Jordi de registers voor de buitenunit ook al kent.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 11-02-2026 22:59 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:35
Misschien is het hier al een keer voorbijgekomen - in Duitsland was de afgelopen tijd een paar keer in het nieuws (na die stroomstoring in Berlijn met name) dat bij R290 warmtepompen er een speciaal risico bestaat op explosies bij lekkage in de warmtewisselaar. Het is daadwerkelijk een keer gebeurd dat er propaan in het CV-water terecht is gekomen en een explosie heeft veroorzaakt, waarschijnlijk in de buurt van de eerste ontluchter binnen. Een aantal merken voorkomen dit door een dubbelwandige warmtewisselaar te gebruiken (Vaillant, Wolf) . Een aantal door een ontluchter in de buitenunit. Maar een aantal merken doen te weinig (Remeha bijv.) of niets, lijkt me wel een goed idee om dan een externe ontluchter buiten te plaatsen.

Hier uitgelegd (in het Duits - maar ondertiteling is beschikbaar)

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 11-02-2026 23:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:58
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:39:
@mr_evil08 Cop vergelijken met andere is in mijn ogen sowieso zinloos. En zijn zoveel factoren die verschillen. Afgiftevermogen/systeem, isolatie, gewenste binnentemperatuur, vrijstaand of rijtjeshuis, open veld of stad, regio (het is hier al weken warm en in het noorden winter) etc etc.
Isolatie heeft niets met COP te maken. ;-)
Zelfs een tent kan je gerust met COP 5 verwarmen als er voldoende afgifte is.
Isolatie is alleen van belang voor warmtevraag/op temp houden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Isolatie heeft niets met COP te maken. ;-)
Zelfs een tent kan je gerust met COP 5 verwarmen als er voldoende afgifte is.
Isolatie is alleen van belang voor warmtevraag/op temp houden.
Isolatie heeft alles met Cop te maken want mijn Cop is bij gelijkblijvende afgifte vermogen omhoog gegaan na verbeterde isolatie van dak serre omdat stooklijn naar beneden kon. Mijn buren zullen nooit mijn Cop halen daar die niets aan isolatie hebben gedaan als ze dezelfde WP met dezelfde afgifte plaatsen in een jaren 70 woning.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 11-02-2026 23:51 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-03 01:56
ThaDude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:44:
@Tomexergie mooi overzicht weer, waarvoor dank!

Is het misschien nog een idee om iets met geolocatie te doen? Afgelopen maand was natuurlijk wel erg extreem maar het noorden van het land was natuurlijk een stuk kouder dan het zuiden. Hier kan de COP ook meespelen. Ik heb sinds 10 januari met aanvoer van 25 graden gewerkt en heb toch maar een COP van 4 (Overijssel). @Andrehj zit veel hoger met zijn cop maar zat ook zuidelijker vertelde die.
Uitzonderlijk grote verschillen tussen N en Z. Dat komt niet zo vaak dus een lokatie opsplitsing te maken is veel werk met beperkte informatie. Ik woon in Tilburg en mijn COP is ook lager dan voorgaande jaren.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tomexergie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:33:
[...]

Uitzonderlijk grote verschillen tussen N en Z. Dat komt niet zo vaak dus een lokatie opsplitsing te maken is veel werk met beperkte informatie. Ik woon in Tilburg en mijn COP is ook lager dan voorgaande jaren.
Gemakkelijker is gewoon per persoon doorgeven welke gemiddelde graaddagen er waren voor de maand bij jouw dichtstbijzijnde weerstation.
Geeft je meteen een eenheid om mee te rekenen. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

Gezien COP weldegelijk afhankelijk is van Tlift en daarmee dus ook van de (gemiddelde) buitentemperatuur uitgedrukt in graaddagen, geeft dan een gelijk speelveld. Er was in januari grofweg 30% meer graaddagen in Groningen tov Rotterdam/Vlissingen.

Geeft tevens mogelijkheden voor maand tot maand vergelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 12-02-2026 10:18 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:46:
[...]

Ik kan hier de flow wel regelen op 3 standen 100-75-50%, 100=1500l/u, zelfs live tijdens een run. Zal hier eens kijken.

Zou me overigens niet verbazen dat de heren leejoow en Jordi met het openamber en de quat listener er achter komen dat de overeenkomsten genoeg zijn om ook bij quat wat te sturen. Bij de Amber kan iedereen flow dus op die 3 standen configureren, ook via Modbus op de binnenunit. Mogelijk dat Jordi de registers voor de buitenunit ook al kent.
Update

Flow geregeld, twee runs van meer dan een uur, van 100% naar 75% waterpomp op PWM. Leverde 45-50W verlaging van verbruikt e -vermogen van systeem (van 1010W naar 960W). Bij dezelfde buitentemperatuur, en daarmee stooklijn setpoint. DeltaT ging van 3.1 naar 4.2K. Verhoging kwam puur ten koste van de hogere productie temperatuur (warmtewisselaar uit/ Tuo), omdat ik een parallel buffer heb.
Thermal power (berekend) zakte daardoor nauwelijks. Gevolg een kleine 0,1-0,3 hogere momentane COP gedurende de run. Systeem draait hiermee op 36Hz, wat al minimum is, en 36Hz levert over algemeen lager COP op dan 43Hz en 49Hz.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:22

hnq

MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:48:
[...]

Isolatie heeft alles met Cop te maken want mijn Cop is bij gelijkblijvende afgifte vermogen omhoog gegaan na verbeterde isolatie van dak serre omdat stooklijn naar beneden kon. Mijn buren zullen nooit mijn Cop halen daar die niets aan isolatie hebben gedaan als ze dezelfde WP met dezelfde afgifte plaatsen in een jaren 70 woning.
Jouw afgiftevermogen is niet gelijk gebleven maar door het verminderde warmteverlies verhoogd.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:48:
[...]

Nee zo werkt dat niet. ;-)
Met meer isolatie heb je gezorgd dat de warmteverlies kleiner wordt waardoor je nu meer afgifte hebt.

Hier is dak/gevel isolatie nog steeds jaren 80 en haal net zo hoge COP als iemand in een goed geïsoleerde woning, uiteraard heb ik iets meer stroomverbruik maar dat staat los van de COP.

COP is puur hoe de installatie presteert, je totaalverbruik heeft te maken met allerlei factoren.
Het jaarverbruik is hier ook laag puur door ander stookgedrag zoals nachtverlaging.

In mijn geval niet rendabel om gevel/dakisolatie aan te pakken.
Mijn situatie was het anders, ik moest een nieuw afgiftesysteem omdat de woning oorspronkelijk heteluchtverwarming had(dat systeem vernieuwen kost wel een extra warmtepomp en zat ik nog steeds op gas).

Aanleg van een waterdragend CV systeem viel mij reuze mee.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2026 10:19 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:51

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat er ergens een optimum moet zijn. Iedereen begrijpt dat het installeren van een 1000W waterpomp om de dT van 1K naar 0,5K te brengen je niks gaat brengen. Aan de andere kant kan het wél lonend zijn om je dT van 10K naar 5K te krijgen als je dit maar 10W waterpomp vermogen kost.

Het is dus nogal afhankelijk van je warmtepomp/waterpomp en je afgifte. Maar een dT van 10K zal voor de meeste situaties niet de meest optimale zijn.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MotorBeast
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Nee zo werkt dat niet. ;-)
Met meer isolatie heb je gezorgd dat de warmteverlies kleiner wordt waardoor je nu meer afgifte hebt.

Hier is dak/gevel isolatie nog steeds jaren 80 en haal net zo hoge COP als iemand in een goed geïsoleerde woning, uiteraard heb ik iets meer stroomverbruik maar dat staat los van de COP.

COP is puur hoe de installatie presteert, je totaalverbruik heeft te maken met allerlei factoren.
Het jaarverbruik is hier ook laag puur door ander stookgedrag zoals nachtverlaging.

In mijn geval niet rendabel om gevel/dakisolatie aan te pakken.
@hnq Zo werkt dat wel. :-) Mijn maximale afgiftevermogen is nog steeds hetzelfde en het vermogen wat de WP kan leveren ook. Mijn warmteverlies is alleen minder geworden. De radiatoren hebben gewoon een x vermogen bij y aanlever temperatuur wat ze kunnen leveren ongeacht isolatiegraad. Dat het benodigd afgiftevermogen van de woning naar beneden is gegaan is wat anders dan wat radiatoren en WP kunnen leveren.

In ieder geval zegt Cop vergelijken met een ander helemaal niets onder verschillende omstandigheden en wensen van de gebruiker. Verbruikscijfers in kWh al helemaal niet. Als ik hier het op 19 graden zou gaan zetten zou de WP nu al weken niet meer aanslaan hier in het Zuiden. Verder is er al weken een verschil met zo'n 8 graden buiten tov het noorden van het land. Alleen dat al maakt het vergelijken van Cop en verbruik met andere totaal zinloos.

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 22:02
MotorBeast schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:34:
[...]

@hnq Zo werkt dat wel. :-) Mijn maximale afgiftevermogen is nog steeds hetzelfde en het vermogen wat de WP kan leveren ook. Mijn warmteverlies is alleen minder geworden. De radiatoren hebben gewoon een x vermogen bij y aanlever temperatuur wat ze kunnen leveren ongeacht isolatiegraad. Dat het benodigd afgiftevermogen van de woning naar beneden is gegaan is wat anders dan wat radiatoren en WP kunnen leveren.
Zo werkt het toch niet. De formule voor de COP heeft twee waarden, n.l. afgegeven vermogen en opgenomen vermogen. In de formule is geen isolatie meegenomen en ook niks van het afgifte systeem.

Wat je wel hebt is dat na isoleren de warmtepomp minder hard hoeft te werken en dit heeft meestal een positief effect op de COP.

• MotorBeast
  • Nu online
timenator schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Zo werkt het toch niet. De formule voor de COP heeft twee waarden, n.l. afgegeven vermogen en opgenomen vermogen. In de formule is geen isolatie meegenomen en ook niks van het afgifte systeem.

Wat je wel hebt is dat na isoleren de warmtepomp minder hard hoeft te werken en dit heeft meestal een positief effect op de COP.
Dat laatste had ik het dus over. Dus als ik de Cop ga vergelijken met mijn buurman is dat appels en peren. Zelfde huis, zelfde WP, zelfde afgifte, mijn huis top geisoleerd, buurman niveau 1978.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:07
Wat verstaan jullie eigenlijk onder "afgifte"? Ik dacht altijd dat dat de door de WP afgegeven energie was in kWh. Met een beter geïsoleerd huis daalt die natuurlijk.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:23
Martin7182 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:15:
Wat verstaan jullie eigenlijk onder "afgifte"? Ik dacht altijd dat dat de door de WP afgegeven energie was in kWh. Met een beter geïsoleerd huis daalt die natuurlijk.
de kwaliteit van je afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren, convectoren, ventilatoren erbij). De kwaliteit druk je uit in " hoe warm moet het water zijn om je woning te kunnen verwarmen". regelmatig zijn huizen met flinke radiatoren dan onverwacht goed.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Martin7182
BarryH schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:26:
[...]

de kwaliteit van je afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren, convectoren, ventilatoren erbij). De kwaliteit druk je uit in " hoe warm moet het water zijn om je woning te kunnen verwarmen". regelmatig zijn huizen met flinke radiatoren dan onverwacht goed.
Met die definitie kan het niet zo zijn dat de afgifte gelijk blijft na het isoleren van je huis. Want het water hoeft minder warm te zijn.
Misschien zitten "we" soms een beetje langs elkaar heen te praten omdat definities er niet zijn of verschillen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 12-02-2026 13:15 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:13
MotorBeast schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Dat laatste had ik het dus over. Dus als ik de Cop ga vergelijken met mijn buurman is dat appels en peren. Zelfde huis, zelfde WP, zelfde afgifte, mijn huis top geisoleerd, buurman niveau 1978.
Als jou isolatie veel beter is, dan kan je toch niet meer spreken van hetzelfde huis is dit geval.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:01
Domme discussie zeg.

Laten we zeggen, bij gelijke gemiddelde waterflow, temp en delta T kan je COPs gerust vergelijken in hetzelfde gebied.
Bv een buurman die ook precies op 28/24C en flow 15l/min stookt bij +2C. Iig ongeveer.
En de stooktijden moeten gelijk zijn bij gelijke buitentemp. (De ene stookt meer ‘s nachts bij -2C en de ander bv overdag bij +3 en zonnetje)

Het gaat om de gemiddelde temp, tov buitentemp.
Als je bv meer isolatie hebt dan de buurman dan is je gemiddelde cv temp lager en dientengevolge de momentane COP hoger.

Zo moeilijk is het allemaal toch niet?

Om prestaties van installaties te vergelijken kun je beste EP online methode pakken.

Verwarmingsenergie (kWh/m²·jaar)
Duiding (≈ labelgevoel)
≤ 15
Passiefhuis / extreem zuinig
15 – 30
A+++
30 – 50
A++
50 – 70
A+
70 – 100
A
100 – 140
B
140 – 180
C
180 – 220
D
> 220
E of slechter

[ Voor 114% gewijzigd door Technician- op 12-02-2026 13:29 ]

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 22:02
Martin7182 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:15:
Opgenomen vermogen meet je in kWh (elektrisch, voornamelijk compressor). Afgegeven vermogen (aantal liter water per tijdseenheid van een bepaalde temperatuur) meet je meestal in Joule. Dit kun je dan weer omrekenen naar kWh (1 joule = 0,0000002778 kWh). En dit heeft niks te maken met isolatie of het afgifte systeem. Dit is puur wat er in de warmtepomp gaat en wat er uitkomt.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:05

SBL

Get!em schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Update

Flow geregeld, twee runs van meer dan een uur, van 100% naar 75% waterpomp op PWM. Leverde 45-50W verlaging van verbruikt e -vermogen van systeem (van 1010W naar 960W). Bij dezelfde buitentemperatuur, en daarmee stooklijn setpoint. DeltaT ging van 3.1 naar 4.2K. Verhoging kwam puur ten koste van de hogere productie temperatuur (warmtewisselaar uit/ Tuo), omdat ik een parallel buffer heb.
Thermal power (berekend) zakte daardoor nauwelijks. Gevolg een kleine 0,1-0,3 hogere momentane COP gedurende de run. Systeem draait hiermee op 36Hz, wat al minimum is, en 36Hz levert over algemeen lager COP op dan 43Hz en 49Hz.
Dus jouw COP verbetert door minder flow en deltaT 4 ipv 3. Bijzonder.
Of als je de eerdere grafiek ziet: blijkbaar niet zo gek.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SBL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Dus jouw COP verbetert door minder flow en deltaT 4 ipv 3. Bijzonder.
Of als je de eerdere grafiek ziet: blijkbaar niet zo gek.
Kern is, dat de voordelen van de lagere energie verbruik door lagere stand waterpomp blijkbaar opwegen ten de nadeel van de licht verhoogde Tlift (en daarmee de moeite die de compressor heeft met het genereren van genoeg thermal power). In die balans zit een optimum. Bij mij is die, onder de huidige omstandigheden met Tambient 6-8c en vermogen van de compressor, dus positiever bij iets lagere flow (met als resultaat een hogere DeltaT)

• Martin7182
timenator schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Opgenomen vermogen meet je in kWh (elektrisch, voornamelijk compressor). Afgegeven vermogen (aantal liter water per tijdseenheid van een bepaalde temperatuur) meet je meestal in Joule. Dit kun je dan weer omrekenen naar kWh (1 joule = 0,0000002778 kWh). En dit heeft niks te maken met isolatie of het afgifte systeem. Dit is puur wat er in de warmtepomp gaat en wat er uitkomt.
Volgens mij mis je een '7', of rond je de allerlaatste decimaal af? ;)
Maar goed, de verwarring zit dus in de definities. Als we daar slordig mee omgaan, dan wordt het een rommeltje. 'afgifte' zie ik als iets heel anders dan 'afgifte systeem'.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 19:55

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Martin7182 Als vermogen plots wordt verward met energie wordt het sowieso al een chaos O-)
De joule (symbool: J) is de internationale SI-eenheid voor energie, arbeid en warmtehoeveelheid.
Als iedereen gewoon netjes vermogen in kW, W of desnoods J/s gebruikt kunnen we kWh of voor de puristen J gebruiken voor energie ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Na veel lezen en rekenen heb ik ook mijn eigen adviestopic geopend, en als tip uit het ik-wil-een-warmtepomp-topic deel ik hier een linkje in de hoop dat deze goed gevonden gaat worden :)

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-03 23:02

Copitano

Hoorn NH

[quote]Tomexergie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:30:
Resultaten monitoring januari 2026
Kijk nog even de berichten na. Ik heb december nagezonden omdat ik de laatste week van dec en de eerste weken van jan lekker onder de zon lag 8)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• dunklefaser
Rimco schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:12:
@Martin7182 Als vermogen plots wordt verward met energie wordt het sowieso al een chaos O-)

[...]

Als iedereen gewoon netjes vermogen in kW, W of desnoods J/s gebruikt kunnen we kWh of voor de puristen J gebruiken voor energie ;)
Van mij uit kunnen ze hier ook mWh of MWh of pW of PwH gebruiken (of Nm/s), Valliant of Vaillant, Mitsubishi of Metsubsidie - gewoon ignoreren en niet druk over maken - helpt sowieso niet.
P.S.: Energie kost ook geen vermogen _O-

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-02-2026 22:38 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:34
dunklefaser schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:35:
[...]

P.S.: Energie kost ook geen vermogen _O-
Dat hangt helemaal af van je COP.... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:26
Seafarer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Zekeringen eruit halen en klaar. :)
Serieus? gaat de J-series dan niet in storing?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• dunklefaser
Aziraphale schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Dat hangt helemaal af van je COP.... :+
Mijn "ENERGIE-EFFICIËNTIE" is super prima zegt myVaillant, veel beter dan mijn COP.
Bijvoorbeeld: Januari 2026 6,84 vs. 4,38
Afgelopen jaar 7,57 _O- en dit jaar 6,84 _/-\o_ en stijgend :+ :Y.

• Aziraphale
dunklefaser schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Mijn "ENERGIE-EFFICIËNTIE" is super prima zegt myVaillant, veel beter dan mijn COP.
Bijvoorbeeld: Januari 2026 6,84 vs. 4,38
Afgelopen jaar 7,57 _O- en dit jaar 6,84 _/-\o_ en stijgend :+ :Y.
Kijk, dat zijn de berichten! Ik denk ook dat je Vaillant gelijk heeft, direct die Kamstrup er tussenuit!

Ik wou dat mijn Nibe dat ook deed, maar die geeft alleen energie in en uit aan... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:42
Aziraphale schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Kijk, dat zijn de berichten! Ik denk ook dat je Vaillant gelijk heeft, direct die Kamstrup er tussenuit!

Ik wou dat mijn Nibe dat ook deed, maar die geeft alleen energie in en uit aan... :+
Dat is dan omdat je de € 500 kostende “COP presentatie optie” niet bijbesteld had? :+

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Aziraphale
blb4 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Dat is dan omdat je de € 500 kostende “COP presentatie optie” niet bijbesteld had? :+
Wat, heb ik die gemist? Linkje!! :+

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:21

Seafarer

XXX

Bram-Bos schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Serieus? gaat de J-series dan niet in storing?
Daar zou je serieus wel eens gelijk in kunnen hebben. Als deze warmtepomp het nodig vind om eventjes elektrisch bij te verwarmen dan zal hij ook wel controleren of dit ook echt gebeurt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• dunklefaser
@Technician- https://www.ep-online.nl/ lijkt wat problemen te hebben met het certificaat van de website. Zou eigenlijk niet moeten gebeuren.
Of bedoel je een andere "EP online"?
Op deze website staat dat er problemen zijn:
https://www.rvo.nl/onderw...regels-gebouwen/ep-online
"U kunt nu niet inloggen door een storing. Wij werken eraan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak."
https://wkotool.nl heeft blijkbaar een vergelijkbaar probleem?
"PR_CONNECT_RESET_ERROR"

[Edit0] Nog steeds problemen? - Ook een collega kon gisteren avond de websites niet benaderen.

[ Voor 61% gewijzigd door dunklefaser op 15-02-2026 10:16 ]

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:36
Bij een midea kan je de backup heater met een dipswitch aan en uit zetten. Kan zit dat niet ergens?
Seafarer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:24:
[...]

Daar zou je serieus wel eens gelijk in kunnen hebben. Als deze warmtepomp het nodig vind om eventjes elektrisch bij te verwarmen dan zal hij ook wel controleren of dit ook echt gebeurt.

Bosch 2000AWF

• Technician-
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:00:
Het is een enorme lawaaibak...
https://comfortklimaat.nl...omp-pdf-folder-windmi.pdf

Zowaar gewoon de data die nodig is... de 6kW zit op 64dB(A) geluidsvermogen, toenemende tot 70dB(A) voor de 16kW.

Een ~6kW Vaillant zit op 55dB(A).
En ze zijn volgens mij nu failliet.
Meerdere berichten over op reviews van mensen die er langsgereden waren.

• CharmingDemon
  • Laatst online: 04-03 23:12
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:00:
Het is een enorme lawaaibak...
https://comfortklimaat.nl...omp-pdf-folder-windmi.pdf

Zowaar gewoon de data die nodig is... de 6kW zit op 64dB(A) geluidsvermogen, toenemende tot 70dB(A) voor de 16kW.

Een ~6kW Vaillant zit op 55dB(A).
Is dit niet een oem Carrier AquaSnap?
https://www.carrier.com/c...eat-pumps/30awhr-04r-16r/

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Tomexergie
Na 10 jaar trouwe dienst wil ik mijn Elga vervangen voor een Full-E warmtepomp . Dit omdat de HR ketel tegen zijn einde levensduur aan loopt (>20j). Beginnen met een hybride opstelling en dus DHW water nog via de HR. Ik ben er nog niet uit hoe ik een boiler op de WP ga aansluiten i.v.m. de beschikbare ruimte, dus voorlopig nog maar even de HR er bij.

Wat ik zoek: R290 buitenunit, 9 kW bij 35/7, BUH, energiebemetering , slimme software, modulerende thermostaat (Opentherm), stille WP, producent in NL i.v.m. garantie en service ook op lange termijn.
Een factor is ook dat de installateur ervaring heeft met het merk WP en service kan verlenen op lange termijn. Bij voorkeur een installateur uit Midden Brabant.

* Vaillant aurotherm heeft een dubbel hoge unit bij dit vermogen en valt dus af.
* ITHO Amber heeft geen energie bemetering
* Panasonic Aquarea lijkt een goede optie
* Remeha Convida 400 (nog weinig ervaring maar voldoet aan PVE))
* Quatt heeft 2 units nodig daar is geen ruimte voor.
* Enz

Eventueel advies voor installateur geven via PM

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36
Tomexergie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:49:
Na 10 jaar trouwe dienst wil ik mijn Elga vervangen voor een Full-E warmtepomp . Dit omdat de HR ketel tegen zijn einde levensduur aan loopt (>20j). Beginnen met een hybride opstelling en dus DHW water nog via de HR. Ik ben er nog niet uit hoe ik een boiler op de WP ga aansluiten i.v.m. de beschikbare ruimte, dus voorlopig nog maar even de HR er bij.

Wat ik zoek: R290 buitenunit, 9 kW bij 35/7, BUH, energiebemetering , slimme software, modulerende thermostaat (Opentherm), stille WP, producent in NL i.v.m. garantie en service ook op lange termijn.
Een factor is ook dat de installateur ervaring heeft met het merk WP en service kan verlenen op lange termijn. Bij voorkeur een installateur uit Midden Brabant.

* Vaillant aurotherm heeft een dubbel hoge unit bij dit vermogen en valt dus af.
* Enz

Weheat sparrow

• Aeien
@Tomexergie hij was me net voor. Zou ook kijken naar weheat, sparrow of ander model, afhankelijk van je wensen.

Heb voor weheat evt ook een installateur uit omgeving den Bosch voor je

• BarryH

* Enz

Wat is je benodigde vermogen bij -10/Wxx of -7/Wxx ? Dat lijkt me belangrijker dan 9kW bij 7/35

Opentherm? waarom? vaak is er dan geen stooklijn logica, wat het zuinigste stookt
En mag het slim zijn met SG en dan domotica? Want ja, wat is de definitie van Slim?

en Weheat lijkt me niet echt logisch om te kiezen @STIMPPYYY

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 17-02-2026 14:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• STIMPPYYY
BarryH schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Wat is je benodigde vermogen bij -10/Wxx of -7/Wxx ? Dat lijkt me belangrijker dan 9kW bij 7/35

Opentherm? waarom? vaak is er dan geen stooklijn logica, wat het zuinigste stookt
En mag het slim zijn met SG en dan domotica? Want ja, wat is de definitie van Slim?

Niet logisch? Of mist er een deel van je bericht?

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-03 09:03
Hi Allemaal! Na lang dubben het ik gekozen om volgende week een warmtepomp van DeWarmte te laten installeren. De nieuwe MP. Ik gebruik die enkel voor verwarmen en koelen (niet SWW) en deze wordt aangesloten op de verdeler beneden achter mijn voordeur. De leidingen (25 mm) die van het ketelhok komen worden gebruikt om (beperkt) warmte naar boven te stuwen. (ketel gaat eruit daaarvoor in de plaats komt een losse Wp boiler voor SWW). De Warmtepomp komt komt circa 9 meter van mijn voordeur te staan in de tuin. Daarvoor wordt een Terrendis leiding gebruikt die onder de oprit komt naar de entree van de woning.

Vraag: Men gebuikt daarvoor een Terrendis leiding van 2*25mm. Ik had verwacht dat dat een Terrendis leiding zou zijn van 2* 32mm. Dat is toch veel logischer en beter? Minder weerstand, minder werk voor de pomp? wat is jullie mening??

• BarryH
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Niet logisch? Of mist er een deel van je bericht?
Gewoon in de tuin en dan 9kW, lijkt niet een hele duidelijk match

• MotorBeast
  • Nu online
@Tomexergie Heb je wel het nadeel, vind ik, dat je zelf geen moer zelf kan regelen aan instellingen (moet altijd via je installateur) en je volledig cloud afhankelijk bent. Tevens hebben ze geen op maat gemaakte thermostaat. Als ik de regeling zie en mogelijkheid van tunen (baas in eigen WP 8) ) van mijn Vaillant en die van WeHeat lees ben ik blij met mijn keuze voor Vaillant. Het is ook niet voor niets zo stil in het Vaillant topic want er is gewoon te weinig te klagen. Eens dat de dubbele unit wellicht optisch wat minder is maar je krijgt er veel voor terug. Staat overigens hier verderop zo'n unit en is ook enorm stil.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:04

Jerra

Beunhaas in wording

BarryH schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:49:
[...]
Gewoon in de tuin en dan 9kW, lijkt niet een hele duidelijk match
Die Sparrow gaat best prima in de tuin ;) daar is die immers voor bedoeld.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:53

* Enz

De nieuwe Vaillant vanaf Q2 heeft dan een laag model tot 11 kW bij -7 of de Weheat Sparrow die is het slimste van allemaal. Kijk eens bij Weheat Intellicence.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yAJfLSo50Og79i-T6NsCpkFFB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kxmyBBRynvJURTkuMplezPB.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• BarryH
Jerra schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Laten we even afwachten wat @Tomexergie bij -7 of -10 wil hebben
En hem dan aanraden het WeHeat topic door te lezen naast een merktopic van wat ouderwetsere fabrikanten.

Ik ben nog niet zover dat ik iemand zomaar een WeHeat zou aanraden. Maar goed, ik blijf het topic lezen.

• Carboy54
BarryH schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Waarom dan wel niet een Sparrow of Black Bird? Draait hier aal strak op stooklijn of OT. Zoals gevraag NL fabrikant en superslim. Bezoek een keer op zaterdag de fabriek in Duizel ( Eersel ) en overtuig je zelf. Met ons installateurs account hebben wij afgelopen winter alle probleempjes online in no time kunnen oplossen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:14:
[...]

@Tomexergie Heb je wel het nadeel, vind ik, dat je zelf geen moer zelf kan regelen aan instellingen (moet altijd via je installateur) en je volledig cloud afhankelijk bent. Tevens hebben ze geen op maat gemaakte thermostaat. Als ik de regeling zie en mogelijkheid van tunen (baas in eigen WP 8) ) van mijn Vaillant en die van WeHeat lees ben ik blij met mijn keuze voor Vaillant. Het is ook niet voor niets zo stil in het Vaillant topic want er is gewoon te weinig te klagen. Eens dat de dubbele unit wellicht optisch wat minder is maar je krijgt er veel voor terug. Staat overigens hier verderop zo'n unit en is ook enorm stil.
Wat mis je aan instellingen bij de Weheat?

• Carboy54
STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Wat mis je aan instellingen bij de Weheat?
Precies niet iedere gebruiker is installateur en essentiële zaken die de correcte werking beïnvloeden zitten achter het installateur account en kunnen in no time via onze app worden gewijzigd.

• Carboy54
Jerra schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:23:
[...]

En kan niet roesten zoals veel concurrenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLkZnVr2t7sXKbFSF9T1KS9aQD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T504za0dpk2tNoZqcumm1Mq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugZjIynmzrC8iF7_R_-HOvtz2hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvwu3nRNjyDvPGrpUuuospo9.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:42:
[...]

En kan niet roesten zoals veel concurrenten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nu al gewisseld voor dat de Amber ging roesten?
8)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:37:
[...]

Heb je nu al gewisseld voor dat de Amber ging roesten?
8)
Natuurlijk Jan 🤗 ik wil alles weten van de warmtepompen. Medio dit jaar staat er een Vaillant wellicht. En een Weheat staat er over 50 jaar nog roestvrij bij. ( Of ligt ergens )

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 17-02-2026 17:39 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:39
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Precies niet iedere gebruiker is installateur en essentiële zaken die de correcte werking beïnvloeden zitten achter het installateur account en kunnen in no time via onze app worden gewijzigd.
En niet iedereen wilt afhankelijk zijn van een installateur i.c.m. een cloud omgeving, zou voor mij in ieder geval een grote no-go zijn. Er is de laatste jaren toch vaak genoeg bewezen dat er een aanzienlijk risico is dat je eindigt met een apparaat dat qua hardware prima is, maar niet meer bij te sturen valt, omdat de leverancier omgevallen is of heeft besloten het cloud omgeving uitgefaseerd heeft.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:58

* Enz

even een vraag, omdat zelf aangeeft dat je beperkte ruimte hebt, is dit overigens voor binnen of bedoel je daarmee ook buiten mee?
wat is je maximale dB wat die warmtepomp mag maken mbt tot je locatie versus erfgrens?
waar wil je deze plaatsen en hoeveel ruimte heb je tot je beschikking?
wat is je bugdet ?
je zou bv ook kunnen kiezen voor een WPB voor je SWW.
toch wel raar dat een van je eisen een producent in NL zou moeten zijn en je wel aangeeft dat Panasonic Aquarea wel aan je PVE zou voldoen, niet dus, die wordt echt niet in Nederland gebouwd, en dat zal voor vrijwel alle andere warmtepompen ook zo zijn, met uitzondering van bepaalde WeHeat modellen dan.
De vraag is er echter eerder of WeHeat over 10 jaar nog bestaat. en daar kan je denk ik niemand een zinvol antwoord geven.

• Carboy54
Oilman schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:30:
[...]

En niet iedereen wilt afhankelijk zijn van een installateur i.c.m. een cloud omgeving, zou voor mij in ieder geval een grote no-go zijn. Er is de laatste jaren toch vaak genoeg bewezen dat er een aanzienlijk risico is dat je eindigt met een apparaat dat qua hardware prima is, maar niet meer bij te sturen valt, omdat de leverancier omgevallen is of heeft besloten het cloud omgeving uitgefaseerd heeft.
Voor dat laatste is door Weheat gezorgd. En omvallen van Weheat het is nooit een start up geweest zoals de jongens van Quad. Van oorsprong zijn het ICT er's. Alle pcb's produceren ze zelf. We Fabricate en de Holding zitten wereldwijd met veel vermogen. Momenteel produceren ze per maand 1000 warmtepompen voor alleen Nederland en hebben ambitie om binnen enkele jaren de grootste te zijn in Europa. Vergeet niet dat 95% geen tweakers zijn die willen gewoon een knop op de muur en een warme hut.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 17-02-2026 18:46 ]

• Oilman
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Voor dat laatste is door Weheat gezorgd. En omvallen van Weheat het is nooit een start up geweest zoals de jongens van Quad. We Fabricate en de Holding zitten wereldwijd met veel vermogen. Momenteel produceren ze 1000 warmtepompen voor alleen Nederland en hebben ambitie om binnen enkele jaren de grootste te zijn in Europa.
Stella maakt 65k e-bikes per jaar en die vielen ook om. Dit klinkt meer als ieder bedrijf zegt dat ze niet om gaan vallen.

• Carboy54
Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:30:
[...]

even een vraag, omdat zelf aangeeft dat je beperkte ruimte hebt, is dit overigens voor binnen of bedoel je daarmee ook buiten mee?
wat is je maximale dB wat die warmtepomp mag maken mbt tot je locatie versus erfgrens?
waar wil je deze plaatsen en hoeveel ruimte heb je tot je beschikking?
wat is je bugdet ?
je zou bv ook kunnen kiezen voor een WPB voor je SWW.
toch wel raar dat een van je eisen een producent in NL zou moeten zijn en je wel aangeeft dat Panasonic Aquarea wel aan je PVE zou voldoen, niet dus, die wordt echt niet in Nederland gebouwd, en dat zal voor vrijwel alle andere warmtepompen ook zo zijn, met uitzondering van bepaalde WeHeat modellen dan.
De vraag is er echter eerder of WeHeat over 10 jaar nog bestaat. en daar kan je denk ik niemand een zinvol antwoord geven.
Voor dat laatste zou ik mij meer zorgen maken om de installateurs die vallen bij bosjes om in deze tijd. Voor mij onbegrijpelijk.

• Carboy54
Oilman schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:44:
[...]

Stella maakt 65k e-bikes per jaar en die vielen ook om. Dit klinkt meer als ieder bedrijf zegt dat ze niet om gaan vallen.
Stella was een NL bedrijf met een wankele financiële basis in een vechtmarkt zoals vele omgevallen producenten van fietsen. Dat is een totaal andere markt.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 17-02-2026 18:51 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:39:
[...]

We zitten hier op Tweakers. En mijn ervaring, ook helaas met mijn eigen installateur, is dat de Tweakers meer kennis en ervaring hebben en beter kunnen inregelen dan de meerderheid van de installateurs.

Kan je ook nog eventueel gaan discussieren met je installateur omdat hij iets niet wil doorvoeren. Ik volg bijvoorbeeld Heatgeek advies en doe nooit een legionellarun. Wedden dat geen installateur dat gaat uitzetten. En als ik al een run wil doen maak ik zelf graag uit wanneer dat moet gebeuren. Ik zou hem bijvoorbeeld morgen niet doen maar dan een paar dagen uitstellen omdat het morgen steenkoud is buiten en zaterdag alweer 11 graden wordt.

Ik heb best wel wat met de pompsnelheid moeten werken om het optimum te vinden in relatie tot delta T. Zit geen installateur op te wachten dat ik iedere keer bel daarvoor.

Er zijn er die graadminuten veranderen/tunen om runs te verbeteren. Leuk iedere keer daar de installateur voor bellen.

Ik heb mijn installateur na 2 maanden de toegang tot mijn gateway juist ontzegd omdat hij maar bleef aanklooien met de stooklijn en thermostaat iedere keer te hoog en omlaag zette omdat binnentemperatuur niet constant bleef. Bleek achteraf dat de buitenvoeler gewoon compleet verkeerd hing en die heb ik zelf maar op de juiste plaats gehangen. Nee, dank u. Geen installateur komt hier op afstand in mijn systeem.

En cloud ben ik allergisch voor. Ik gebruik ook geen Google om mijn foto's te backuppen maar heb daar lokaal een NAS voor. Iets van privacy ook.

Het is gewoon zonde vind ik dat ze niet zonder die cloud werken. Lijkt me verder een mooi product afgezien van dat gerommel met die thermostaat.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-02-2026 18:54 ]

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:48:
[...]

Voor dat laatste zou ik mij meer zorgen maken om de installateurs die vallen bij bosjes om in deze tijd. Voor mij onbegrijpelijk.
En toch heb je die helaas nodig voor de subsidie... :+

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Carboy54
MotorBeast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:50:
[...]

We zitten hier op Tweakers. En mijn ervaring, ook helaas met mijn eigen installateur, is dat de Tweakers meer kennis en ervaring hebben en beter kunnen inregelen dan de meerderheid van de installateurs.

Kan je ook nog eventueel gaan discussieren met je installateur omdat hij iets niet wil doorvoeren. Ik volg bijvoorbeeld Heatgeek advies en doe nooit een legionellarun. Wedden dat geen installateur dat gaat uitzetten. En als ik al een run wil doen maak ik zelf graag uit wanneer dat moet gebeuren. Ik zou hem bijvoorbeeld morgen niet doen maar dan een paar dagen uitstellen omdat het morgen steenkoud is buiten en zaterdag alweer 11 graden wordt.

Ik heb best wel wat met de pompsnelheid moeten werken om het optimum te vinden in relatie tot delta T. Zit geen installateur op te wachten dat ik iedere keer bel daarvoor.

Er zijn er die graadminuten veranderen/tunen om runs te verbeteren. Leuk iedere keer daar de installateur voor bellen.

Ik heb mijn installateur na 2 maanden de toegang tot mijn gateway juist ontzegd omdat hij maar bleef aanklooien met de stooklijn en thermostaat iedere keer te hoog en omlaag zette omdat binnentemperatuur niet constant bleef. Bleek achteraf dat de buitenvoeler gewoon compleet verkeerd hing en die heb ik zelf maar op de juiste plaats gehangen. Nee, dank u. Geen installateur komt hier op afstand in mijn systeem.

En cloud ben ik allergisch voor. Ik gebruik ook geen Google om mijn foto's te backuppen maar heb daar lokaal een NAS voor. Iets van privacy ook.
Bijna alle door jou genoemde zaken zijn door de gebruiker in te stellen en de overige doen de installateurs binnen 1 minuut vanuit de App zelfs in de file. Dat is de kracht van Weheat. Maar keuze genoeg ieder zijn eigen voorkeuren. Ik zet jouw legionella uit maar eerst wel even een handtekening want ik wil niet aansprakelijk zijn in case off.

• Carboy54
Vogels60 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:51:
[...]

En toch heb je die helaas nodig voor de subsidie... :+
Precies dus kies jouw Installateur zorgvuldig met kennis van zaken en met een degelijke back office die ook de telefoon op neemt.

• mr_evil08
WPMC schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:40:
Hi Allemaal! Na lang dubben het ik gekozen om volgende week een warmtepomp van DeWarmte te laten installeren. De nieuwe MP. Ik gebruik die enkel voor verwarmen en koelen (niet SWW) en deze wordt aangesloten op de verdeler beneden achter mijn voordeur. De leidingen (25 mm) die van het ketelhok komen worden gebruikt om (beperkt) warmte naar boven te stuwen. (ketel gaat eruit daaarvoor in de plaats komt een losse Wp boiler voor SWW). De Warmtepomp komt komt circa 9 meter van mijn voordeur te staan in de tuin. Daarvoor wordt een Terrendis leiding gebruikt die onder de oprit komt naar de entree van de woning.

Vraag: Men gebuikt daarvoor een Terrendis leiding van 2*25mm. Ik had verwacht dat dat een Terrendis leiding zou zijn van 2* 32mm. Dat is toch veel logischer en beter? Minder weerstand, minder werk voor de pomp? wat is jullie mening??
Mijn ervaring als het gaat om een 5kw warmtepomp dan is 2*32mm overkill voor een korte afstand van 9mtr.
De 2*32mm zijn voor 7kw en hoger met langere afstanden.

Ik heb hier ook 2*32mm, voor de flow was het niet nodig, gaf beetje meer waterinhoud.
Zolang ze werkelijk BOCHTEN gebruiken i.p.v haakse kniekoppelingen gaat het prima.

Hier draait de circulatiepomp op 50% (lager mag niet in de configuratie en heb de vloerverwarmingsverdeler nog moeten knijpen want de flow werd wel erg hoog.

Een lager deltaT is leuk en in theorie zuiniger maar de praktijk kan anders zijn, de warmtepomp draait hier met deltaT 4 i.p.v 2.5 en komt daardoor vaker in efficienter werkgebied (40-35rps ipv 30)waardoor de één het ander weer opheft en daardoor alsnog een goede COP heb.

Bovendien de regeling vond het niet fijn door steeds onnodig hoog optoeren bij de start.
Nogmaals dit is mijn ervaring, kan bij een ander met lager Ta weer anders zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2026 19:08 ]

• WPMC
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Mijn ervaring als het gaat om een 5kw warmtepomp dan is 2*32mm overkill voor een korte afstand van 9mtr.

Ik heb hier ook 2*32mm, voor de flow was het niet nodig, gaf beetje meer waterinhoud.
Zolang ze werkelijk BOCHTEN maken en geen haakse kniekoppelingen gaat dat wel goed.

Hier draait de circulatiepomp op 50% (lager mag niet in de configuratie en heb de vloerverwarmingsverdeler nog moeten knijpen want de flow werd wel erg hoog.
Dank, de WP levert max 13,5kW en met booster zelfs meer. dat pleit dan voor > 25 mm? nu makkelijk te regelen later niet. Kosten fractie hoger. Maar kunnen er nadelen aan te grote diameter zijn?

• MotorBeast
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Precies dus kies jouw Installateur zorgvuldig met kennis van zaken en met een degelijke back office die ook de telefoon op neemt.
Klopt. Maar je leest zelf ook in het WeHeat topic dat dat nu juist vaak het probleem is. En dan wil ik dus niet afhankelijk zijn van een installateur die in mijn systeem kan. Maar ieder zijn ding.

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

Zolang ze werkelijk BOCHTEN maken en geen haakse kniekoppelingen gaat dat wel goed.

Een lager deltaT is leuk en in theorie zuiniger maar de praktijk kan anders zijn, de warmtepomp draait hier met deltaT 4 i.p.v 2.5 en komt daardoor vaker in efficienter werkgebied (40-35rps ipv 30)waardoor de één het ander weer opheft en daardoor alsnog een goede COP heb.

Bovendien de regeling vond het niet fijn door steeds onnodig hoog optoeren bij de start.
Nogmaals dit is mijn ervaring, kan bij een ander met lager Ta weer anders zijn.
En dat bedoel ik dus. Dat gaat een WeHeat installateur echt niet op afstand voor je doen. ;)

• mr_evil08
WPMC schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:06:
[...]

Dank, de WP levert max 13,5kW en met booster zelfs meer. dat pleit dan voor > 25 mm? nu makkelijk te regelen later niet. Kosten fractie hoger. Maar kunnen er nadelen aan te grote diameter zijn?
13.5kW klinkt niet als een doorsnee woning, zeker weten dat het klopt ?
Het vermogen van het warmteelement hoor je niet erbij op te tellen.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Wellicht gaat het richtig off topic.
Het probleem is dat als je je type warmtepomp (lees merk) hebt gekozen het vakvolk regionaal dun wordt en je vaak achteraf pas achter de "kwaliteit" komt anders stond Tweakers niet vol met de meest "aparte" topics.
Ook krijgen ze vaak al kriebels als je zoals het een echte Tweaker betaamd gerichte technische vragen stelt of je complete plan al klaar hebt...
Ze denken dan liever een leek die is gewoon blij als z'n huis warm is.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• workzone
  • Laatst online: 09:44
Oilman schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:44:
[...]

Maak me nog niet zo'n zorgen over het omvallen, maar de garantie van Weheat is wel ondermaats, je zou verwachten dat ze zelf wat meer vertrouwen zouden hebben in hun producten, ze vragen er genoeg geld voor.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• WPMC
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:10:
[...]

13.5kW klinkt niet als een doorsnee woning, zeker weten dat het klopt ?
Het vermogen van het warmteelement hoor je niet erbij op te tellen.
is tweekap, en dat die 13,5 is wat max geleverd kan worden niet wat ik nodig heb. Mijn Leever warmteverlies berekening komt uit op 8 kW. dus regulier nog minder. Maar mijn idee: dikker is beter want stroomt langzamer/rustiger en dat is beter.

• Carboy54
workzone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Maak me nog niet zo'n zorgen over het omvallen, maar de garantie van Weheat is wel ondermaats, je zou verwachten dat ze zelf wat meer vertrouwen zouden hebben in hun producten, ze vragen er genoeg geld voor.
Standaardgarantie:

​2 jaar volledige omruilgarantie: Bij defecten binnen de eerste twee jaar wordt het product in principe volledig gedekt of omgeruild.
​Verlengde deelgarantie
​Tot 5 jaar: Na de eerste twee jaar heb je tot vijf jaar na levering een deelgarantie op specifieke onderdelen.
​Tot 10 jaar: Sommige installateurs bieden dit icm onderhoudscontract.

Dus dat is marktconform. Soms maken leveranciers andere afspraken met de distributeurs. De nieuwe Vaillants komen met 5 jaar straks maar ook een hogere prijsklasse.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-02-2026 19:19 ]

• Technician-
workzone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Welke garantie geeft WeHeat dan? (Afgezien van de installatie garantie die de installateur bij wet geeft)

• workzone
  • Laatst online: 09:44
Technician- schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Welke garantie geeft WeHeat dan? (Afgezien van de installatie garantie die de installateur bij wet geeft)
De wetterlijke garantie van 2 jaar, en daarna moet je 30%, 60% of 80% van de onderdelen betalen plus de installateurs uren. (3 tot 5 jaar)

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• Carboy54
Technician- schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Standaardgarantie:

​2 jaar volledige omruilgarantie: Bij defecten binnen de eerste twee jaar wordt het product in principe volledig gedekt of omgeruild.
​Verlengde deelgarantie
​Tot 5 jaar: Na de eerste twee jaar heb je tot vijf jaar na levering een deelgarantie op specifieke onderdelen.
​Tot 10 jaar: Sommige installateurs bieden dit icm onderhoudscontract.

Dus dat is marktconform. Soms maken leveranciers andere afspraken met de distributeurs. De nieuwe Vaillants komen met 5 jaar straks maar ook een hogere prijsklasse.

• Technician-
[...]
Zolang ze werkelijk BOCHTEN gebruiken i.p.v haakse kniekoppelingen gaat het prima.
Daar is Geberit Flowfit wel goed in, de 45gr en 90gr bochten zijn erg mooi geflowd met ruime boring en heel glad.
Heb een paar testen gedaan qua weerstand in wat identieke installaties, en de bochten geven nauwelijks extra weerstand bij 40l/min 32mm.
Een gebogen bocht is ook prima maar buigt zo “lang” dat je ze simpelweg vaak niet kwijt kunt.
(Bijvoorbeeld van een leidinggoot buiten door de muur)

• Technician-
workzone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:29:
[...]

De wetterlijke garantie van 2 jaar, en daarna moet je 30%, 60% of 80% van de onderdelen betalen plus de installateurs uren. (3 tot 5 jaar)
Das niet best.

Sowieso moet de warmtepomp markt daar wat aan gaan doen. Misschien een samenwerking van grote fabrikanten of verzekeraars die een fonds kunnen openen. Voor de “grote” onderdelen zoals compressoren en prints. En dan echt 100% verzekeren voor 10-12 jaar. Met een collectieve bijdrage op elke verkoop.
Hierdoor kunnen fabrikanten de prijzen ook lager houden.

[ Voor 39% gewijzigd door Technician- op 17-02-2026 19:35 ]

• Technician-
MotorBeast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:50:
[...]
We zitten hier op Tweakers. Ik volg bijvoorbeeld Heatgeek advies en doe nooit een legionellarun.
Zeker mooi, en Tweakers voelen zich beter als baas in eigen huis, al is dat natuurlijk de directrice meestal. :)

Hè? Adviseert Heatgeek dan om de legionellarun helemaal uit te zetten?
Onverantwoord en dat zul je hier wel moeten benadrukken dat dit een zeer persoonlijk en eigen risico besluit is dan.
En meten die Heatgeek gasten dan wel regelmatig via monstername op legionella?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:38
Technician- schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:11:
[...]

Zeker mooi, en Tweakers voelen zich beter als baas in eigen huis, al is dat natuurlijk de directrice meestal. :)

Onverantwoord en dat zul je hier wel moeten benadrukken dat dit een zeer persoonlijk en eigen risico besluit is dan.
Ik geloof dat het advies van een Amerikaanse president was om met chloor te spoelen om COVID te voorkomen. Er zijn sowieso omstandigheden waarbij je nooit een legionella run hoeft te doen, bijvoorbeeld als je nooit sww gebruikt… als je je boilervat altijd op 80 graden houdt hoeft het ook niet 7(8)7

Andere vraag, ik wil binnenkort een kennis helpen met nieuwe radiatoren aansluiten op dikwandig staalbuizen. Zouden jullie adviseren om draad te snijden of zo’n vsh ring voor een knelkoppelen (of een bonfix nabu ring?)
Loodgieter vraagt 600 euro voor 6 buizen…

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

https://www.heatgeek.com/...ure-what-you-need-to-know

• Oilman
Technician- schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Das niet best.

Sowieso moet de warmtepomp markt daar wat aan gaan doen. Misschien een samenwerking van grote fabrikanten of verzekeraars die een fonds kunnen openen. Voor de “grote” onderdelen zoals compressoren en prints. En dan echt 100% verzekeren voor 10-12 jaar. Met een collectieve bijdrage op elke verkoop.
Hierdoor kunnen fabrikanten de prijzen ook lager houden.
Ik zit persoonlijk niet te wachten op 10 of 12 jaar garantie. Je moet inderdaad al met een derde partij gaan werken die daar garant voor wilt gaan staan. Onder de streep betaal je een premium prijs voor een zekerheid waarvan je altijd nog maar moet afwachten of het daadwerkelijk waar gemaakt kan worden. 2-5 jaar garantie en 10 jaar naleverbaarheid van onderdelen na uitfasering vind ik zelf meer dan redelijk. Waarbij enkel reserve onderdelen van belang zijn waarbij economische vervanging rendabel is.

• Oilman
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Stella was een NL bedrijf met een wankele financiële basis in een vechtmarkt zoals vele omgevallen producenten van fietsen. Dat is een totaal andere markt.
Dat is met de kennis van nu. Als je in 2021 naar de situatie keek zijn er behoorlijk wat overeenkomsten, ze leverde ook primair aan Nederland, waren bezig om andere markten aan te gaan boren. Maar het gaat mij niet om Stella, maar het feit dat ik geen harde argumenten lees die iets zeggen over de toekomst van WeHeat. Als blijkt dat ze een ongelooflijke fuck-up in het product hebben zitten en de productie van de afgelopen 2 jaar moeten vervangen, bestaan ze dan nog? Of is het dan gunstiger voor de financiers om gewoon de boel op de fles te laten gaan?

Genoeg reden voor mij dat ik er met een grote boog omheen zou lopen. Ik wil op z'n minst de optie hebben om het lokaal via HA aan te sturen, kan dat niet, dan is de kans dat ik tot aanschaf over ga een stuk lager.

• cerebrum
  • Laatst online: 15:22
Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:24:
[...]
Andere vraag, ik wil binnenkort een kennis helpen met nieuwe radiatoren aansluiten op dikwandig staalbuizen. Zouden jullie adviseren om draad te snijden of zo’n vsh ring voor een knelkoppelen (of een bonfix nabu ring?)
Loodgieter vraagt 600 euro voor 6 buizen…
Altijd draad snijden wat mij betreft. BSPT draadsnijset kost ~€50 bij een bekende machinefabriek met 3 letters. Verder alleen voldoende draadsnijolie en wat geduld nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFUKXcbzefnhYzrEPcDtGkwbTUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHcQTLLNgZnbbGtRb5ayndJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg1MNWsuS-k40FCHMnRf8CJ-hOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFwhYn6UWkoCLQAtFRFYLDmd.jpg?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:38
cerebrum schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Altijd draad snijden wat mij betreft. BSPT draadsnijset kost ~€50 bij een bekende machinefabriek met 3 letters. Verder alleen voldoende draadsnijolie en wat geduld nodig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die set van 50 euro een beetje te doen? Bij verploegen hebben ze een set van 340 euro van superego. Ik heb er geen verstand van, maar ik heb me al eens eerder geërgerd aan de drieletter machine fabriek en toen is er iets van twee hoog uit het raam gevallen. (Overigens ook goede ervaringen gehad)

• cerebrum
  • Laatst online: 15:22
Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Is die set van 50 euro een beetje te doen? Bij verploegen hebben ze een set van 340 euro van superego. Ik heb er geen verstand van, maar ik heb me al eens eerder geërgerd aan de drieletter machine fabriek en toen is er iets van twee hoog uit het raam gevallen. (Overigens ook goede ervaringen gehad)
Ervaring daar wisselt inderdaad. Ik heb met deze set 6 buizen voorzien van 1/2” schroefdraad (3 radiatoren). De laatste ging niet lastiger dan de eerste. Zoals gezegd heb ik wel de tijd genomen en niks geforceerd. Buis goed recht afslijpen en afbramen (binnen en buiten) is denk ik wel belangrijk. Daar had ik al een Rems afbramer voor.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• mr_evil08
WPMC schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
[...]

is tweekap, en dat die 13,5 is wat max geleverd kan worden niet wat ik nodig heb. Mijn Leever warmteverlies berekening komt uit op 8 kW. dus regulier nog minder. Maar mijn idee: dikker is beter want stroomt langzamer/rustiger en dat is beter.
Mits het minimaal vermogen gelijk blijft.
Wanneer de buitenunit "te rustig" loopt is ook weer funest voor rendement.

Hier is 40rps de sweetspot i.p.v 30rps.
m.b.t geluid hoeft een zwaardere warmtepomp niet stiller te zijn want de compressor is ook groter.

Bedenk ook dat je zo lang mogelijk de afgiftepunten warm wil hebben voor meer comfort.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2026 22:11 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

In België is het niet eens verplicht zover ik weet. Er liep hier iig een tijdje een Belgischie flip rond die dat steeds zei :P.

Als microbioloog ben ik ook niet heel bang voor legionella in een vat dat behoorlijk hard doorgepompt wordt. Als je in 1tje woont en zo'n buffer ververst z'n inhoud amper in lange tijd is het een ander verhaal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Tomexergie
BarryH schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Laten we even afwachten wat @Tomexergie bij -7 of -10 wil hebben
En hem dan aanraden het WeHeat topic door te lezen naast een merktopic van wat ouderwetsere fabrikanten.

Ik ben nog niet zover dat ik iemand zomaar een WeHeat zou aanraden. Maar goed, ik blijf het topic lezen.
Veel goede adviezen. Ik wil zelf aan de knoppen kunnen draaien en zie alles in de cloud ook niet zitten en ga dus voor ouderwetse fabrikanten.

Het voordeel van die "ouderwetse" Remeha is dat het een stabiel bedrijf is, zeker geen eendagsvlieg. Er is goede installateurs ondersteuning en je kunt zelf allles afstellen aan de WP dus is heel toegankelijk. Zoals bij bijna alle fabrikanten is de buitenunit Chinees maar de schil daaromheen, bedieningsunit en software zijn van Remeha. Dat geldt ook voor die ouderwetse Vaillant ook waarvan ik op de website de nieuwe uitvoering niet heb kunnen vinden. De kern van de unit in allle WP's, de compressor, die maakt niemand in Nederland zelf.
Ik neig toch steeds meer naar de Confida omdat die goed past bij mijn PVE. Maar ik ga door met onderzoek.

• STIMPPYYY
Tomexergie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:05:
[...]

Veel goede adviezen. Ik wil zelf aan de knoppen kunnen draaien en zie alles in de cloud ook niet zitten en ga dus voor ouderwetse fabrikanten.

Het voordeel van die "ouderwetse" Remeha is dat het een stabiel bedrijf is, zeker geen eendagsvlieg. Er is goede installateurs ondersteuning en je kunt zelf allles afstellen aan de WP dus is heel toegankelijk. Zoals bij bijna alle fabrikanten is de buitenunit Chinees maar de schil daaromheen, bedieningsunit en software zijn van Remeha. Dat geldt ook voor die ouderwetse Vaillant ook waarvan ik op de website de nieuwe uitvoering niet heb kunnen vinden. De kern van de unit in allle WP's, de compressor, die maakt niemand in Nederland zelf.
Ik neig toch steeds meer naar de Confida omdat die goed past bij mijn PVE. Maar ik ga door met onderzoek.
Je noemt Quatt specifiek in je lijst. Vandaar dat ik begon over Weheat. Maar helemaal prima natuurlijk :)
Pagina: 1 ... 256 ... 258 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)