• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04

Seafarer

XXX

Aeien schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Heb op 2 convectoren van 2m lang 15x Arctic p12 per convector liggen. Die trekken op 20% 8.3W (inclusief heatmeister). Hoger dan 25% draai ik ze ook niet overdag, maar het lijkt qua gebruik enigzins lineair toe te nemen met % rpm.
Zet iemand ze echt hoger dan 25% als je er naast zit? :p p14 idem, eigenlijk.

Gister toevallig 3 noctua a20 neergelegd: die trekken incl heatmeister maar 3w op ong 65%. Dat heeft me heel erg verbaasd qua geluid (fluisterstil) en verbruik.

Wat draaien jullie doorgaans max aan rpm %?
Gasketel, met een T16 van 2,4mtr lang in een convector put. Achter de rugleuning van de bank. Max =65% met 15X arctic P15 PWM.

Maar die noctua's verplaatsen minder luch dan die Artic's?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 11-02-2026 18:45 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:05
Seafarer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Gasketel, met een T16 van 2,4mtr lang in een convector put. Achter de rugleuning van de bank. Max =65% met 15X arctic P15 PWM.

Maar die noctua's verplaatsen minder luch dan die Artic's?
Klopt ansich wel. Maar had er op proef 5 p14's op liggen. Een stuk meer lawaai, dus maar op 25% acceptabel, en ze dekten een stuk minder oppervlakte van de lamellen af.

Dus noctua's a20 3x op 65% doet effectief meer dan 5 p14's op 20-25%. Is iig mijn inschatting (en chatgtp bevestigt mijn superieure intelligentie 😁)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:29
Aeien schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Heb op 2 convectoren van 2m lang 15x Arctic p12 per convector liggen. Die trekken op 20% 8.3W (inclusief heatmeister). Hoger dan 25% draai ik ze ook niet overdag, maar het lijkt qua gebruik enigzins lineair toe te nemen met % rpm.
Zet iemand ze echt hoger dan 25% als je er naast zit? :p p14 idem, eigenlijk.

Gister toevallig 3 noctua a20 neergelegd: die trekken incl heatmeister maar 3w op ong 65%. Dat heeft me heel erg verbaasd qua geluid (fluisterstil) en verbruik.

Wat draaien jullie doorgaans max aan rpm %?
Doorgaans en max. past natuurlijk niet samen,
incidenteel 100% vroeg in de ochtend bijvoorbeeld als er niemand in de (woon)ruimte is.
Opstartondersteuning is meestal iets van 70% en je kan ook nog wat met de boostmodus spelen.
Misschien eerder iets voor het betreffende topic?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:40
Proton_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:17:
Niet met 2, wel ongeveer 1.
Warmtepompen die met een vast debiet werken geven een lagere dT sowieso kado in deellast. Afgezien daarvan is een nadeel van de boel inregelen op lagere dT (vooral nadeel van hoger debiet) dat er meer circulatiepompvermogen nodig is en je eerder/meer last van leidinggeluid hebt.
Voor de rest alleen maar voordelen, bijvoorbeeld bij een defrost blijf je ook langer boven de temperatuur waaronder er hulpverwarming nodig is.
Zie bijvoorbeeld Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Nog even terugkomend op deze delta t conversatie.

Ik werd gewezen op deze bevindingen.

Waarin de uitkomst van de data is dat een delta t van 10 een hogere COP oplevert dan een dT van 5... Of dat het iig niet uitmaakt.

Kan jij dit duiden? Ik snap er weinig van. In dit topic wordt er toch steeds op gehamerd dat hoe kleiner de dT hoe beter..? Deze data lijkt het tegenovergestelde te bewijzen.

• Aeien
Atomius schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:28:
[...]

Waarin de uitkomst van de data is dat een delta t van 10 een hogere COP oplevert dan een dT van 5... Of dat het iig niet uitmaakt.

Kan jij dit duiden? Ik snap er weinig van. In dit topic wordt er toch steeds op gehamerd dat hoe kleiner de dT hoe beter..? Deze data lijkt het tegenovergestelde te bewijzen.
Heb hier pas zelf mee geworsteld. Ik draai namelijk op een dT van 2gr, gemeten warmtepomp in/uit.
Hoe ik het uiteindelijk denk te snappen:
Een hogere dT is gunstig, als de hoeveelheid energie die je woning in gaat gelijk blijft.
Wat ik bedoel:
Het doel is uiteindelijk energie transport je woning in, dmv warm water, opgewarmd door je WP. Vergelijk dT van 5 met 10gr. ls je dT 5gr, dan wordt er dus minder energie aan één eenheid water onttrokken dan met dT 10gr. Maar als je woning op temperatuur blijft (warmte in = warmte uit), betekent dat dat je totale energie delivery gelijk is, wat dus alleen kan door meer eenheden water rond te pompen bij dT 5.

soort van: dT x flow = afgifte, dus lagere dT bij zelfde afgifte (je huis blijft warm) == meer flow.

Je WP moet dus evenveel energie in het water stoppen, maar, hoe lager de temperatuur van het water, hoe hogere de COP. 10L van 20gr naar 30gr brengen is dus makkelijker dan 20L van 25gr naar 30gr.

Daarom dus in essentie liever die hogere dT met minder flow.

In realiteit ga je met een hogere dT wellicht niet alle winst gebruiken voor minder flow, maar mss ook voor een lagere Ta (met weer iets verlies van dT), wat natuurlijk óók hogere COP geeft.

Zoals ik zei: dit is hoe ik het plaatje in m'n hoofd rond krijg. Ik laat me graag aanvullen of corrigeren :)

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04:06
[...]

Dit is wel een matige analyse waarbij heel veel warmtepompen met verschillende regelingen (met effecten op dT) op een grote hoop zijn gegooid.

Mitsubishi bijvoorbeeld heeft een fixed flow, waardoor de dT recht evenredig is met het vermogen. Dus bij lagere buitentemperaturen heb je een hogere dT en lagere COP. Die kun je niet zomaar meenemen in zo’n analyse.

Bovendien zitten er maar een paar warmtepompen met dT > 6 graden in, dus om nou beweringen te gaan doen over dT 10 graden…

Overigens: flow is ook voor je defrosts belangrijk, vooral bij lage CV watertemperaturen.

Tenslotte: ik kan me wel voorstellen dat er een optimum is qua pompstand en flow. Eindeloos ophogen tot dT van 1-2 graden is waarschijnlijk niet zinvol omdat het extra verbruik van de circulatiepomp niet opweegt tegen de winst in lagere Ta.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• dunklefaser
@Aeien Bij een aanvoertemperatuur van actueel 24,5 °C is de "ruimte" voor een grotere deltaT beperkt
(buiten ca. 6,9°C). @Atomius Een deltaT van 5 K of 10 K is natuurlijk onmogelijk.
Ik hoef op dit moment ook maar ca. 2,1 kW kwijt te raken. De circulatiepomp doet trouwens 35 W,
bij een dubbel zo hoge deltaT trekt de pomp ca. 9 W, de aanvoertemperatuur stijgt tot ca. 26 °C en de compressor doet ca. 20 W meer (schatting)
"momentane" COP: 2123 W/(288 W + 35 W) = 6,57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_4wt2-vXzQd2pBeJO9uNtwrZAg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Lardqvv11YP6ys6fHJV17kb.jpg?f=user_large
De som van het stroomverbruiken hoge flow vs. lage flow komt bij mij op ca. +10 W uit
- bij een systeem met relatief veel weerstand wel te verstaan.
De warmteproductie bij hogere flow is 2123 W vs. 2024 W bij lagere flow
(vermoedelijk deels door de cv-pomp)
De momentane COP bij lagere flow lijkt met 6,7 iets hoger te zijn (vooral door het lagere verbruik van de cv-pomp). Plaatje beschikbaar.

De hogere flow helpt wel bij de defrosts is mijn ervaring (en is waarschijnlijk veiliger voor de warmtewisselaar)

[ Voor 50% gewijzigd door dunklefaser op 11-02-2026 23:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
dunklefaser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:05:
@Aeien Bij een aanvoertemperatuur van actueel 24,5 °C is de "ruimte" voor een grotere deltaT beperkt
(buiten ca. 6,9°C). @Atomius Een deltaT van 5 K of 10 K is natuurlijk onmogelijk.
Ik hoef op dit moment ook maar ca. 2,1 kW kwijt te raken. De circulatiepomp doet trouwens 35 W.
"momentane" COP: 2123 W/(288 W + 35 W) = 6,57
[Afbeelding]
Ja, hoe dichter TA bij de kamertemperatuur komt, hoe lager dT ook gaat worden, natuurlijk. Ik zit vandaag ook maar op ong 30kwh geproduceerde warmte.

Mooie grafiek; waar komt die uit? Maakt het mooi inzichtelijk.

• dunklefaser
Aeien schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Ja, hoe dichter TA bij de kamertemperatuur komt, hoe lager dT ook gaat worden, natuurlijk. Ik zit vandaag ook maar op ong 30kwh geproduceerde warmte.

Mooie grafiek; waar komt die uit? Maakt het mooi inzichtelijk.
Kijk maar in dit topic over de "Heatmeister"

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:32

SBL

[...]

Interessant. Het gaat in mijn ogen dan vooral om dit plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn9v8pSS1tF0jnagmp4KbdcWZbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7bVOWc3yowuCPuEORgD25s7r.png?f=fotoalbum_large
Je zou een wat dalende lijn verwachten; bij lage dT zou je iets betere COP verwachten.

Gedachtenexperiment: Ta = flowtemp = 33 graden. Bij dT 6 komt deze terug met 27, voor avg van 30.
In andere geval hoef je maar met 31,5 heen, om bij dT 3 met 28,5 terug te komen.
Het is buiten 5 graden.
Als in eerste scenario COP 4,0 * Tlift 28 = 112
Verwacht je in tweede geval 112 / Tlift 26,5 = COP 4,23.
Maar daar moest je wel harder voor pompen. Als dit 6kW warmte was, scheelde de COP 1,5-1,42=80W.
Daar zou in mijn verwachting max 10W af gaan voor pompenergie, dus zou je nog COP 4,20 over moeten houden. Ik ben wel verbaasd dat je dit niet terugziet.

Zou wel eens een experiment willen zien, waar bij dezelfde installaties de flow wordt gevarieerd, want nu heb je wel veel ruis. De ene helft begint met lage flow en gooit hem omhoog en de andere andersom.
(Ik doe niet mee. Mijn Quatt doet altijd 800l/uur. :P )

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SBL schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Interessant. Het gaat in mijn ogen dan vooral om dit plaatje.
[Afbeelding]
Je zou een wat dalende lijn verwachten; bij lage dT zou je iets betere COP verwachten.

Gedachtenexperiment: Ta = flowtemp = 33 graden. Bij dT 6 komt deze terug met 27, voor avg van 30.
In andere geval hoef je maar met 31,5 heen, om bij dT 3 met 28,5 terug te komen.
Het is buiten 5 graden.
Als in eerste scenario COP 4,0 * Tlift 28 = 112
Verwacht je in tweede geval 112 / Tlift 26,5 = COP 4,23.
Maar daar moest je wel harder voor pompen. Als dit 6kW warmte was, scheelde de COP 1,5-1,42=80W.
Daar zou in mijn verwachting max 10W af gaan voor pompenergie, dus zou je nog COP 4,20 over moeten houden. Ik ben wel verbaasd dat je dit niet terugziet.

Zou wel eens een experiment willen zien, waar bij dezelfde installaties de flow wordt gevarieerd, want nu heb je wel veel ruis. De ene helft begint met lage flow en gooit hem omhoog en de andere andersom.
(Ik doe niet mee. Mijn Quatt doet altijd 800l/uur. :P )
Ik kan hier de flow wel regelen op 3 standen 100-75-50%, 100=1500l/u, zelfs live tijdens een run. Zal hier eens kijken.

Zou me overigens niet verbazen dat de heren leejoow en Jordi met het openamber en de quat listener er achter komen dat de overeenkomsten genoeg zijn om ook bij quat wat te sturen. Bij de Amber kan iedereen flow dus op die 3 standen configureren, ook via Modbus op de binnenunit. Mogelijk dat Jordi de registers voor de buitenunit ook al kent.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 11-02-2026 22:59 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:18
Misschien is het hier al een keer voorbijgekomen - in Duitsland was de afgelopen tijd een paar keer in het nieuws (na die stroomstoring in Berlijn met name) dat bij R290 warmtepompen er een speciaal risico bestaat op explosies bij lekkage in de warmtewisselaar. Het is daadwerkelijk een keer gebeurd dat er propaan in het CV-water terecht is gekomen en een explosie heeft veroorzaakt, waarschijnlijk in de buurt van de eerste ontluchter binnen. Een aantal merken voorkomen dit door een dubbelwandige warmtewisselaar te gebruiken (Vaillant, Wolf) . Een aantal door een ontluchter in de buitenunit. Maar een aantal merken doen te weinig (Remeha bijv.) of niets, lijkt me wel een goed idee om dan een externe ontluchter buiten te plaatsen.

Hier uitgelegd (in het Duits - maar ondertiteling is beschikbaar)

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 11-02-2026 23:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:39:
@mr_evil08 Cop vergelijken met andere is in mijn ogen sowieso zinloos. En zijn zoveel factoren die verschillen. Afgiftevermogen/systeem, isolatie, gewenste binnentemperatuur, vrijstaand of rijtjeshuis, open veld of stad, regio (het is hier al weken warm en in het noorden winter) etc etc.
Isolatie heeft niets met COP te maken. ;-)
Zelfs een tent kan je gerust met COP 5 verwarmen als er voldoende afgifte is.
Isolatie is alleen van belang voor warmtevraag/op temp houden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:11
mr_evil08 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Isolatie heeft niets met COP te maken. ;-)
Zelfs een tent kan je gerust met COP 5 verwarmen als er voldoende afgifte is.
Isolatie is alleen van belang voor warmtevraag/op temp houden.
Isolatie heeft alles met Cop te maken want mijn Cop is bij gelijkblijvende afgifte vermogen omhoog gegaan na verbeterde isolatie van dak serre omdat stooklijn naar beneden kon. Mijn buren zullen nooit mijn Cop halen daar die niets aan isolatie hebben gedaan als ze dezelfde WP met dezelfde afgifte plaatsen in een jaren 70 woning.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 11-02-2026 23:51 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:33
ThaDude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:44:
@Tomexergie mooi overzicht weer, waarvoor dank!

Is het misschien nog een idee om iets met geolocatie te doen? Afgelopen maand was natuurlijk wel erg extreem maar het noorden van het land was natuurlijk een stuk kouder dan het zuiden. Hier kan de COP ook meespelen. Ik heb sinds 10 januari met aanvoer van 25 graden gewerkt en heb toch maar een COP van 4 (Overijssel). @Andrehj zit veel hoger met zijn cop maar zat ook zuidelijker vertelde die.
Uitzonderlijk grote verschillen tussen N en Z. Dat komt niet zo vaak dus een lokatie opsplitsing te maken is veel werk met beperkte informatie. Ik woon in Tilburg en mijn COP is ook lager dan voorgaande jaren.
Pagina: 1 ... 255 256 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)