• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:38
MotorBeast schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:40:
De Cop vergelijkingslijstjes van deze winter kunnen ook de prullenbak in. https://www.rtl.nl/nieuws...tuk-hoger-dan-voor-andere
Bij KNMI-station Nieuw Beerta is de maximumtemperatuur al weer 2 weken niet boven de 1 graad gekomen. En ondertussen heeft de rest van het land dagen gehad met temperaturen van 10 graden.

Graaddagen werken i.c.m. luchtwarmtepompen niet supergoed om energieverbruik te corrigeren voor het weer. Het energieverlies van het huis zal ongeveer lineair toenemen met het temperatuurverschil, maar daarnaast gaat het rendement van de WP ook onderuit. Vooral bij "defrostweer". Iemand zou misschien een soort "luchtwarmtepompgraaddagen" kunnen ontwikkelen waarin dit meegewogen is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:22
@marnie
Carboy54 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Kan je meestal ook doen met de interne BUH via de graadminuten instellingen. Welke WP heb je?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Get!em schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Itho Amber heeft zoals Carboy aangeeft ook een 3kW element. Op basis van parameter graadminuten wordt die aangezet NA een defrost om de aanvoer weer snel genoeg op temperatuur te krijgen als de compressor dat niet snel genoeg doet.

Ik heb hier een parallel buffervat ertussen (I know, rendement verlies) maar met defrost voorkomt die dat de koudste stroom water het afgifte systeem in loopt. Output buitenunit naar buffer zakt 11c bij defrost, buffer naar afgifte slechts 4c.
Verder heb ik hier in een 1990 huis ook jaga’s en met 29c aanvoer en laagste stand dbh, maakt 1 jaga mijn kantoortje/slaapkamer 22c.
Maar hoeveel zou het zakken als het gewoon een buffer in de retour was? en hoeveel sneller zou de defrost voorbij zijn?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:41
Get!em schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:01:
De DBE hebben ook zelf een temperatuur voeler. Die kun je wat strikter op je doel LTV temperatuur zetten met de instellingen , zodat ze bij defrost sneller uitgaan. Nadeel, ze gaan ook veel later aan.

Zet je die op bijv 32 of 34.[Afbeelding]
Ik begrijp wat je bedoelt, mijn setting staat zo laag mogelijk om ook bij lage watertemperaturen (en hogere buitentemperaturen) het vermogen van de LTV radiator hoog te houden. De vraag is ook of het werkt, we hebben ook te maken met traagheid van reageren: afkoelen tot aan de sensor gaat niet in een korte stap maar heeft ook tijd nodig. Ik neem de optie mee, dank.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:34
Mensen nog naar VSK geweest en nieuwigheden gezien?
Waren er gisteren, vooral veel biertjes en hapjes gezien. :P

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26
Technician- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:34:
Bluehart met een thermo-akoestische warmtepomp, hoewel ik nog niet het idee had dat ze al uit de start-up fase zijn. Verder op warmtepomp gebied niet heel veel vernieuwing, anders dan de langzame shift in residentiëel naar R290, ook voor de binnen opgestelde water-water varianten, waarbij hogere vermogens dan gecascadeerd worden i.v.m. de 150gr R290 grens per unit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
@Technician- Yep ik ben er ook geweest gisteren op de VSK, en deze viel me op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA4XZf8UPP0lslFYhpIcqUUKxHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpkzMDMnpx0YH5NEKsg0iUYA.jpg?f=fotoalbum_large

En deze nieuwe technologie, nu in het echt gezien warmtepomp op helium ( 60bar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVsjRBfpaGOdy-YRjjEIx0SSX3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNpqCtb9D3cAtS3fNmdYkKcd.jpg?f=fotoalbum_large

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:53:
@Johann0r Jouw beschrijving van de installatie is voorlopig nog een beetje onduidelijk.
Wat was de reden om bij uitsluitend vloerverwarming de mengverdeler te behouden?
Dit kost gewoon efficiency en vermogen zoals je vermoedelijk weet.
Om de 30 minuten een defrost kan gebeuren bij het huidige weerspatroon. Waar woon je?
Maar dat een "8 kW" wp met 80m² vloerverwarming moeite heeft kan ik op dit moment niet verklaren.
Sinds wanneer draait deze installatie? - Misschien kan je voor de Daikin wp beter in het passende topic terecht.
Woon in het noorden. Paar jaar geleden zelfde gehad maar naar dichtdraaien bypasses was dat opgelost. Maat heeft precies hetzelfde momenteel maar daar is er een koudemiddel lek de oorzaak.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:34:
[...]

Maar hoeveel zou het zakken als het gewoon een buffer in de retour was? en hoeveel sneller zou de defrost voorbij zijn?
Dan komt de koude output van buitenunit natuurlijk meteen in je afgifte.
Buffer in de retour zorgt er inderdaad wel voor dat je input t.b.v. defrost wat langer warm blijft.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

marnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:19:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, mijn setting staat zo laag mogelijk om ook bij lage watertemperaturen (en hogere buitentemperaturen) het vermogen van de LTV radiator hoog te houden. De vraag is ook of het werkt, we hebben ook te maken met traagheid van reageren: afkoelen tot aan de sensor gaat niet in een korte stap maar heeft ook tijd nodig. Ik neem de optie mee, dank.
Het is ook niet zaligmakend, maar het helpt om in de tijd na de defrost de wp nog de warmte opbouwt zonder dat je jaga met hoge afgifte ret meteen weer afkoelt. Theoretisch zou je dus weer sneller terug op temperatuur kunnen zijn.

• BarryH
Get!em schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:13:
[...]

Dan komt de koude output van buitenunit natuurlijk meteen in je afgifte.
Buffer in de retour zorgt er inderdaad wel voor dat je input t.b.v. defrost wat langer warm blijft.
Het werkt net een beetje anders volgens mij:
Als het 1 groot circuit wordt middelt de temperatuurdaling uit, de warmtepomp ontdooit sneller (afh. Van de aansturing van de defrost) en er wordt weer sneller verwarmd.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:34:
Wij waren er donderdag met het team. Nog niet de helft goed kunnen bekijken en veel leveranciers gesproken. Heel druk ook wat een belangstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D1PQrQg6uLDUX_bnDBW7ZZGei8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWehsXt3auILJFICIMc8SO7i.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BarryH schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:48:
[...]

Het werkt net een beetje anders volgens mij:
Als het 1 groot circuit wordt middelt de temperatuurdaling uit, de warmtepomp ontdooit sneller (afh. Van de aansturing van de defrost) en er wordt weer sneller verwarmd.
Ehm, als de output van de buitenunit 10c afkoelt en er zit tussen daar en aanvoer naar de afgifte geen meng of buffer (want buffer zit in retour van afgifte), dan middelt er toch niks uit?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Wij waren er donderdag met het team. Nog niet de helft goed kunnen bekijken en veel leveranciers gesproken. Heel druk ook wat een belangstelling.

[Afbeelding]
Stoker!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Itho Amber heeft zoals Carboy aangeeft ook een 3kW element. Op basis van parameter graadminuten wordt die aangezet NA een defrost om de aanvoer weer snel genoeg op temperatuur te krijgen als de compressor dat niet snel genoeg doet.

Ik heb hier een parallel buffervat ertussen (I know, rendement verlies) maar met defrost voorkomt die dat de koudste stroom water het afgifte systeem in loopt. Output buitenunit naar buffer zakt 11c bij defrost, buffer naar afgifte slechts 4c.
Verder heb ik hier in een 1990 huis ook jaga’s en met 29c aanvoer en laagste stand dbh, maakt 1 jaga mijn kantoortje/slaapkamer 22c.
Mijn ervaring de ventilatoren bij jaga's gaan uit tijdens defrost waardoor je geen kou merkt.
Hier gaat 32 graden water doorheen anders ervaar ik het als "tocht".

Tussen stand 1 & 2 is het verschil nihil(afgifte) daardoor ook altijd stand 1, toch net iets minder luchtstroming, stand 3 voor "snel" opwarmen.

Standaard pas vanaf 28c schakelen de ventilatoren in(jaga hybrid instellingen te wijzigen).

Het is luchtverwarming, als dat abrupt wegvalt zou je dat kunnen merken maar dat komt niet door het afgiftepunt zelf waar "kou" doorheen gaat.

Parallel buffer "koud afgifte" speelt meer bij radiatoren.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2026 11:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:41
mr_evil08 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Mijn ervaring de ventilatoren bij jaga's gaan uit tijdens defrost waardoor je geen kou merkt.
Hier gaat 32 graden water doorheen anders ervaar ik het als "tocht".

Tussen stand 1 & 2 is het verschil nihil(afgifte) daardoor ook altijd stand 1, toch net iets minder luchtstroming, stand 3 voor "snel" opwarmen.

Standaard pas vanaf 28c schakelen de ventilatoren in(jaga hybrid instellingen te wijzigen).

Het is luchtverwarming, als dat abrupt wegvalt zou je dat kunnen merken maar dat komt niet door het afgiftepunt zelf waar "kou" doorheen gaat.

Parallel buffer "koud afgifte" speelt meer bij radiatoren.
Mijn Jaga stond op 28gr inschakel temp. Ik heb dit omgezet van 28 naar 30, snelheid is hier ook standaard stand 1. Nu even aankijken of de fans stoppen bij een defrost. En het verkoel efffect een beetje minder is, of weg. Anders nog een standje verder totdat de fans wel stoppen. Ik hoop dat het het gewenste effect heeft.

Ik denk dat hier bij lager dan 32gr radiator aanvoer het gevoel van koude tocht ook ontstaat. Ik kan het nu niet meten, heb mijn ESP met 3 temp voelers uitgeleend.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
marnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Mijn Jaga stond op 28gr inschakel temp. Ik heb dit omgezet van 28 naar 30, snelheid is hier ook standaard stand 1. Nu even aankijken of de fans stoppen bij een defrost. En het verkoel efffect een beetje minder is, of weg. Anders nog een standje verder totdat de fans wel stoppen. Ik hoop dat het het gewenste effect heeft.

Ik denk dat hier bij lager dan 32gr radiator aanvoer het gevoel van koude tocht ook ontstaat. Ik kan het nu niet meten, heb mijn ESP met 3 temp voelers uitgeleend.
Nog een tip kijk of beide voelers wel juist zijn gemonteerd volgens de handleiding, de kamervoeler niet te dichtbij afgifte hangen, en de andere voeler werkelijk op aanvoer i.pv retour zit in de wisselaar.

Hier was eens een klem losgegaan en toen functioneerde het niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2026 11:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 254 255 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)