• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Binnenkort wordt er bij mij een 300L boilervat (vol gewicht +/-352KG) geplaatst op een kale koude betonvloer. Nu twijfel ik om het boilervat thermisch te ontkoppelen van de vloer nu het nog kan. Het vat rondom en bovenop inpakken/isoleren kan altijd nog installatie maar de onderkant isoleren is een stuk lastiger zodra hij in gebruik is genomen :)

Maar ik zou niet weten hoe. XPS en PIR lijken mij niet drukvast genoeg om dat gewicht op zo'n klein oppervlakte (+/- 0.6m²) voor lange tijd te dragen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:27
Caayn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:07:
Binnenkort wordt er bij mij een 300L boilervat (vol gewicht +/-352KG) geplaatst op een kale koude betonvloer. Nu twijfel ik om het boilervat thermisch te ontkoppelen van de vloer nu het nog kan. Het vat rondom en bovenop inpakken/isoleren kan altijd nog installatie maar de onderkant isoleren is een stuk lastiger zodra hij in gebruik is genomen :)

Maar ik zou niet weten hoe. XPS en PIR lijken mij niet drukvast genoeg om dat gewicht op zo'n klein oppervlakte (+/- 0.6m²) voor lange tijd te dragen.
Pir en dan een plaat multiplex erover. Evt nog wat extra stukken waar de voeten komen, het hangt er ook vanaf hoe die eruit zien en hoeveel het er zijn.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:42
Binnenkort wordt er bij mij een 300L boilervat (vol gewicht +/-352KG) geplaatst op een kale koude betonvloer. Nu twijfel ik om het boilervat thermisch te ontkoppelen van de vloer nu het nog kan.
Doet de kunststof voet van het vat dat niet gewoon al af-fabriek?

All-electric.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@Caayn onderin het vat zit meestal koud water (10 graden nu in de winter) dus volgens mij heeft de onderkant isoleren vrij weinig zin...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Caayn
  • Niet online
Het gaat specifiek om het 300L boilervat van Weheat. Daar zitten geloof ik drie voetjes onder, dus een redelijk klein oppervlakte waar het volledige gewicht op leunt.
ASW1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Pir en dan een plaat multiplex erover. Evt nog wat extra stukken waar de voeten komen, het hangt er ook vanaf hoe die eruit zien en hoeveel het er zijn.
En dan de multiplex plaat gemonteerd op een houten frame waar de PIR plaat weer in ligt?
RonJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Doet de kunststof voet van het vat dat niet gewoon al af-fabriek?
Ongetwijfeld :)
michaelvo schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:15:
@Caayn onderin het vat zit meestal koud water (10 graden nu in de winter) dus volgens mij heeft de onderkant isoleren vrij weinig zin...
Ik zag hier al dat mensen hun boilervat hadden ingepakt met extra isolatie dus ik dacht waarom ook niet de onderkant nu het nog kan. Maar misschien denk ik ook te moeilijk :$

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 02-02-2026 15:26 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:27
michaelvo schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:15:
Is ook zo. En nu ik erover nadenk ik vermoed dat de dragende constructie waarschijnlijk alleen de buitenste schil van de boiler ondersteunt, en dat het eigenlijke vat op de isolatie rust.
Het heeft gewoon geen zin om daar nog een laag isolatie onder te duwen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou nooit een materiaal onder mijn boiler willen hebben wat misschien problemen kan geven na een lekkage.. Als je nu beton hebt, lekker op beton laten staan.

Nu zal PIR nog wel loslopen, maar alle vormen van hout zou ik niet onder een boiler willen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Caayn
  • Niet online
Slecht idee dus :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:48
Glashelder schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:34:
Ik zou nooit een materiaal onder mijn boiler willen hebben wat misschien problemen kan geven na een lekkage.. Als je nu beton hebt, lekker op beton laten staan.

Nu zal PIR nog wel loslopen, maar alle vormen van hout zou ik niet onder een boiler willen.
Ik had niet veel andere keus, houten vloeren hier in huis.... Daar staat mijn 192l boiler op 3 kleine pootjes trouwens prima op, wel nog eerste een (watervast) multiplex plaat op de houten vloerdelen gelegd en die tot boven 3 balken door laten lopen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• marcop23
  • Laatst online: 19:10
Robbie-1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga denk ik voor deze, 32 mm meerlaagsbuis, en die 1 inch draaien we dan in de buis.
Mocht het dan toch nog problemen geven, dan ligt de buis al op zijn plek, en kunnen we alsnog draad snijden.
en die 32 mm meerlaagsbuis, die kun je met goed fatsoen niet buigen hoorde ik. Knietjes wil ik voorkomen. dan maar zo'n bochtje persen? of maakt dat niet veel uit.?
[Afbeelding]
Voor de zekerheid: weet je zeker dat de bestaande buis een binnendraad van 1" heeft?

De buis van 42 mm is een 1 1/4" buis. Het zal denk ik verlopen naar een 1" buis (33,4mm buitendiameter). Ik weet niet of je daar een 1" draad in kan hebben; 1" draad heeft een buitendiameter van 33,3 mm dus dan blijft er weinig vlees over. Misschien is het 3/4" draad. Of, misschien is de diameter van het dunne gedeelte toch groter dan ik denk :)

P.S. Voor de maten van dikwandige pijpen vind ik dit een hele goede pagina. Boven op de pagina eerst op "How to measure and identify fittings" klikken. De maten zijn wel in inches, dus je moet ze vermenigvuligen met 25,4 voor millimeters.

P.S. 2: Je kan ook overwegen om een tweedelige koppeling te gebruiken, zoals deze. Als de draadverbinding niet in 1x waterdicht is, kan je deze makkelijk los halen. Bij een simpel puntstuk kan dat niet, en zul je de meerlagenbuis door moeten knippen en kan de perskoppeling in de prullenbak.

[ Voor 25% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2026 16:31 ]

In de bouw gebruiken ze hiervoor Foamglas. Dat is wel drukvast en isoleert (een beetje).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op dit moment is de begane grond (+- 60-70 m2) + de eerste verdieping (+- 40-50 m2) voorzien van vloerverwarming. Overal 16x2 hoh 10 cm.
We hebben 2 pomploze verdelers met 5 & 6 groepen. En een 8kw full electric Daikin Altherma 3 L/W WP.
Alle aanvoer/retour leidingen zijn 32mm MLB.
Nergens radiatoren.

We hebben plannen om op termijn de dekvloer van de zolder eruit te halen en vloerverwarming te leggen.
Daarnaast willen we ook nog op de begane grond aanbouwen en daar ook vloerverwarming leggen.
En daarnaast willen we op zolder en in de berging ook plafondkoeling maken.

Nu hebben we destijds 16x2 buis gepakt, omdat het "normaal" was en dat op 10 cm hoh gelegd omdat dat "normaal" was.
Inmiddels weet ik dat 18x2 en 20x2 ook een ding is. En dat hoh 7,5cm ook een ding is.

Is het handig om dit nu nog aan te leggen? Of is dit vooral interessant juist voor de woonkamer (waar nu dus 16x2 10 cm hoh ligt)?
Of krijg ik juist een ongebalanceerd systeem? Doordat ik verschillende hoh/diktes meng?

We hebben nog meer dan genoeg groepen vrij op de verdeler die voor de begane grond zou komen. En we hebben een 2x een 11 groeps verdeler klaar liggen voor de zolder en de klimaatplafonds. Dus daar zit geen probleem.
Qua kosten maakt het me niet zoveel uit, ik wil de beste oplossing.

Maar is het verstandig, of juist onhandig om te doen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:57
marcop23 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Voor de zekerheid: weet je zeker dat de bestaande buis een binnendraad van 1" heeft?

De buis van 42 mm is een 1 1/4" buis. Het zal denk ik verlopen naar een 1" buis (33,4mm buitendiameter). Ik weet niet of je daar een 1" draad in kan hebben; 1" draad heeft een buitendiameter van 33,3 mm dus dan blijft er weinig vlees over. Misschien is het 3/4" draad. Of, misschien is de diameter van het dunne gedeelte toch groter dan ik denk :)

P.S. Voor de maten van dikwandige pijpen vind ik dit een hele goede pagina. Boven op de pagina eerst op "How to measure and identify fittings" klikken. De maten zijn wel in inches, dus je moet ze vermenigvuligen met 25,4 voor millimeters.

P.S. 2: Je kan ook overwegen om een tweedelige koppeling te gebruiken, zoals deze. Als de draadverbinding niet in 1x waterdicht is, kan je deze makkelijk los halen. Bij een simpel puntstuk kan dat niet, en zul je de meerlagenbuis door moeten knippen en kan de perskoppeling in de prullenbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJgk0oI8ogA38u30IxnFlotqtv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gYWdKds6JeeE9SnwXq68czS.jpg?f=fotoalbum_large

De linker stalen buis is een standaard 15 mm buis.
Het zal dan wel 3/4 draad zijn.

• marcop23
  • Laatst online: 19:10
Robbie-1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik doelde op de verjonging van de oranje buis: die zou wel eens 1" kunnen zijn, en dan past er denk ik geen 1" schroefdraad in.

Edit: als het inderdaad geen 1" is, zou je de verjonging af kunnen slijpen, 1 1/4" draad op de dikke buis snijden, en daar zo'n tweedelige koppeling zoals eerder gelinkt op draaien. Dat is in mijn ogen de "mooiste" verbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2026 19:10 ]

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Robbie-1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]

Het zal dan wel 3/4 draad zijn.
Als die buis inderdaad 1" is (dat betekent 1" binnendiameter), dan noemen ze het schroefdraad wat je aan de buitenkant kunt tappen 1" schroefdraad.
Binnenin zal dus wel 3/4" schroefdraad zitten. Daar lijkt een verloopring van 3/4" naar een 1/2" in te zitten, en daar is vervolgens een puntstuk 1/2" naar 15mm knel ingedraaid

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Tanuki schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:15:
Op dit moment is de begane grond (+- 60-70 m2) + de eerste verdieping (+- 40-50 m2) voorzien van vloerverwarming. Overal 16x2 hoh 10 cm.
We hebben 2 pomploze verdelers met 5 & 6 groepen. En een 8kw full electric Daikin Altherma 3 L/W WP.
Alle aanvoer/retour leidingen zijn 32mm MLB.
Nergens radiatoren.

We hebben plannen om op termijn de dekvloer van de zolder eruit te halen en vloerverwarming te leggen.
Daarnaast willen we ook nog op de begane grond aanbouwen en daar ook vloerverwarming leggen.
En daarnaast willen we op zolder en in de berging ook plafondkoeling maken.

Nu hebben we destijds 16x2 buis gepakt, omdat het "normaal" was en dat op 10 cm hoh gelegd omdat dat "normaal" was.
Inmiddels weet ik dat 18x2 en 20x2 ook een ding is. En dat hoh 7,5cm ook een ding is.

Is het handig om dit nu nog aan te leggen? Of is dit vooral interessant juist voor de woonkamer (waar nu dus 16x2 10 cm hoh ligt)?
Of krijg ik juist een ongebalanceerd systeem? Doordat ik verschillende hoh/diktes meng?

We hebben nog meer dan genoeg groepen vrij op de verdeler die voor de begane grond zou komen. En we hebben een 2x een 11 groeps verdeler klaar liggen voor de zolder en de klimaatplafonds. Dus daar zit geen probleem.
Qua kosten maakt het me niet zoveel uit, ik wil de beste oplossing.

Maar is het verstandig, of juist onhandig om te doen?
Gewoon overal tzelfde houden. Je probeert te optimaliseren waar er weinig tot niks te halen valt. Je gaat eventueel verschil toch niet merken maar hebt wel weer iets andere.koppelstukjes, iets andere bochtjes etc nodig.

Als.je 18 of 20mm buis hebt kun je wat meer afgifte per m2 bereiken. Bij jou niet nodig of zelfs haalbaar want je hebt relatief kleine warmtepomp tov hoeveel vloerverwarming je hebt. Je hebt nu al 110m2 en gaat op zolder nog eens 40m2 toevoegen en dan nog ~15m2 uitbouw? Zit je al op 155m2 totaal. Je warmtepomp.is slechts 8kW max. Dus 'hoef' je maar 51 W/m2 op de koudste dag te hebben. Dat lukt altijd, hoef je geen 7,5cm hoh of 20mm buis voor.
Pagina: 1 ... 253 254 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)