Robbie-1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:34:
[...]
Bedankt voor de tip, ik ga denk ik voor deze, 32 mm meerlaagsbuis, en die 1 inch draaien we dan in de buis.
Mocht het dan toch nog problemen geven, dan ligt de buis al op zijn plek, en kunnen we alsnog draad snijden.
en die 32 mm meerlaagsbuis, die kun je met goed fatsoen niet buigen hoorde ik. Knietjes wil ik voorkomen. dan maar zo'n bochtje persen? of maakt dat niet veel uit.?
[
Afbeelding]
Voor de zekerheid: weet je zeker dat de bestaande buis een binnendraad van 1" heeft?
De buis van 42 mm is een 1 1/4" buis. Het zal denk ik verlopen naar een 1" buis (33,4mm buitendiameter). Ik weet niet of je daar een 1" draad in kan hebben; 1" draad heeft een buitendiameter van 33,3 mm dus dan blijft er weinig vlees over. Misschien is het 3/4" draad. Of, misschien is de diameter van het dunne gedeelte toch groter dan ik denk
P.S. Voor de maten van dikwandige pijpen vind ik dit
een hele goede pagina. Boven op de pagina eerst op "How to measure and identify fittings" klikken. De maten zijn wel in inches, dus je moet ze vermenigvuligen met 25,4 voor millimeters.
P.S. 2: Je kan ook overwegen om een tweedelige koppeling te gebruiken,
zoals deze. Als de draadverbinding niet in 1x waterdicht is, kan je deze makkelijk los halen. Bij een simpel puntstuk kan dat niet, en zul je de meerlagenbuis door moeten knippen en kan de perskoppeling in de prullenbak.
[
Voor 25% gewijzigd door
marcop23 op 02-02-2026 16:31
]