• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Binnenkort wordt er bij mij een 300L boilervat (vol gewicht +/-352KG) geplaatst op een kale koude betonvloer. Nu twijfel ik om het boilervat thermisch te ontkoppelen van de vloer nu het nog kan. Het vat rondom en bovenop inpakken/isoleren kan altijd nog installatie maar de onderkant isoleren is een stuk lastiger zodra hij in gebruik is genomen :)

Maar ik zou niet weten hoe. XPS en PIR lijken mij niet drukvast genoeg om dat gewicht op zo'n klein oppervlakte (+/- 0.6m²) voor lange tijd te dragen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:19
Caayn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:07:
Binnenkort wordt er bij mij een 300L boilervat (vol gewicht +/-352KG) geplaatst op een kale koude betonvloer. Nu twijfel ik om het boilervat thermisch te ontkoppelen van de vloer nu het nog kan. Het vat rondom en bovenop inpakken/isoleren kan altijd nog installatie maar de onderkant isoleren is een stuk lastiger zodra hij in gebruik is genomen :)

Maar ik zou niet weten hoe. XPS en PIR lijken mij niet drukvast genoeg om dat gewicht op zo'n klein oppervlakte (+/- 0.6m²) voor lange tijd te dragen.
Pir en dan een plaat multiplex erover. Evt nog wat extra stukken waar de voeten komen, het hangt er ook vanaf hoe die eruit zien en hoeveel het er zijn.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:12
Binnenkort wordt er bij mij een 300L boilervat (vol gewicht +/-352KG) geplaatst op een kale koude betonvloer. Nu twijfel ik om het boilervat thermisch te ontkoppelen van de vloer nu het nog kan.
Doet de kunststof voet van het vat dat niet gewoon al af-fabriek?

All-electric.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:28
@Caayn onderin het vat zit meestal koud water (10 graden nu in de winter) dus volgens mij heeft de onderkant isoleren vrij weinig zin...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Caayn
  • Niet online
Het gaat specifiek om het 300L boilervat van Weheat. Daar zitten geloof ik drie voetjes onder, dus een redelijk klein oppervlakte waar het volledige gewicht op leunt.
ASW1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Pir en dan een plaat multiplex erover. Evt nog wat extra stukken waar de voeten komen, het hangt er ook vanaf hoe die eruit zien en hoeveel het er zijn.
En dan de multiplex plaat gemonteerd op een houten frame waar de PIR plaat weer in ligt?
RonJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Doet de kunststof voet van het vat dat niet gewoon al af-fabriek?
Ongetwijfeld :)
michaelvo schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:15:
@Caayn onderin het vat zit meestal koud water (10 graden nu in de winter) dus volgens mij heeft de onderkant isoleren vrij weinig zin...
Ik zag hier al dat mensen hun boilervat hadden ingepakt met extra isolatie dus ik dacht waarom ook niet de onderkant nu het nog kan. Maar misschien denk ik ook te moeilijk :$

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 02-02-2026 15:26 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:19
michaelvo schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:15:
Is ook zo. En nu ik erover nadenk ik vermoed dat de dragende constructie waarschijnlijk alleen de buitenste schil van de boiler ondersteunt, en dat het eigenlijke vat op de isolatie rust.
Het heeft gewoon geen zin om daar nog een laag isolatie onder te duwen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou nooit een materiaal onder mijn boiler willen hebben wat misschien problemen kan geven na een lekkage.. Als je nu beton hebt, lekker op beton laten staan.

Nu zal PIR nog wel loslopen, maar alle vormen van hout zou ik niet onder een boiler willen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Caayn
  • Niet online
Slecht idee dus :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:16
Glashelder schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:34:
Ik zou nooit een materiaal onder mijn boiler willen hebben wat misschien problemen kan geven na een lekkage.. Als je nu beton hebt, lekker op beton laten staan.

Nu zal PIR nog wel loslopen, maar alle vormen van hout zou ik niet onder een boiler willen.
Ik had niet veel andere keus, houten vloeren hier in huis.... Daar staat mijn 192l boiler op 3 kleine pootjes trouwens prima op, wel nog eerste een (watervast) multiplex plaat op de houten vloerdelen gelegd en die tot boven 3 balken door laten lopen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• marcop23
  • Laatst online: 22:32
Robbie-1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga denk ik voor deze, 32 mm meerlaagsbuis, en die 1 inch draaien we dan in de buis.
Mocht het dan toch nog problemen geven, dan ligt de buis al op zijn plek, en kunnen we alsnog draad snijden.
en die 32 mm meerlaagsbuis, die kun je met goed fatsoen niet buigen hoorde ik. Knietjes wil ik voorkomen. dan maar zo'n bochtje persen? of maakt dat niet veel uit.?
[Afbeelding]
Voor de zekerheid: weet je zeker dat de bestaande buis een binnendraad van 1" heeft?

De buis van 42 mm is een 1 1/4" buis. Het zal denk ik verlopen naar een 1" buis (33,4mm buitendiameter). Ik weet niet of je daar een 1" draad in kan hebben; 1" draad heeft een buitendiameter van 33,3 mm dus dan blijft er weinig vlees over. Misschien is het 3/4" draad. Of, misschien is de diameter van het dunne gedeelte toch groter dan ik denk :)

P.S. Voor de maten van dikwandige pijpen vind ik dit een hele goede pagina. Boven op de pagina eerst op "How to measure and identify fittings" klikken. De maten zijn wel in inches, dus je moet ze vermenigvuligen met 25,4 voor millimeters.

P.S. 2: Je kan ook overwegen om een tweedelige koppeling te gebruiken, zoals deze. Als de draadverbinding niet in 1x waterdicht is, kan je deze makkelijk los halen. Bij een simpel puntstuk kan dat niet, en zul je de meerlagenbuis door moeten knippen en kan de perskoppeling in de prullenbak.

[ Voor 25% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2026 16:31 ]

In de bouw gebruiken ze hiervoor Foamglas. Dat is wel drukvast en isoleert (een beetje).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op dit moment is de begane grond (+- 60-70 m2) + de eerste verdieping (+- 40-50 m2) voorzien van vloerverwarming. Overal 16x2 hoh 10 cm.
We hebben 2 pomploze verdelers met 5 & 6 groepen. En een 8kw full electric Daikin Altherma 3 L/W WP.
Alle aanvoer/retour leidingen zijn 32mm MLB.
Nergens radiatoren.

We hebben plannen om op termijn de dekvloer van de zolder eruit te halen en vloerverwarming te leggen.
Daarnaast willen we ook nog op de begane grond aanbouwen en daar ook vloerverwarming leggen.
En daarnaast willen we op zolder en in de berging ook plafondkoeling maken.

Nu hebben we destijds 16x2 buis gepakt, omdat het "normaal" was en dat op 10 cm hoh gelegd omdat dat "normaal" was.
Inmiddels weet ik dat 18x2 en 20x2 ook een ding is. En dat hoh 7,5cm ook een ding is.

Is het handig om dit nu nog aan te leggen? Of is dit vooral interessant juist voor de woonkamer (waar nu dus 16x2 10 cm hoh ligt)?
Of krijg ik juist een ongebalanceerd systeem? Doordat ik verschillende hoh/diktes meng?

We hebben nog meer dan genoeg groepen vrij op de verdeler die voor de begane grond zou komen. En we hebben een 2x een 11 groeps verdeler klaar liggen voor de zolder en de klimaatplafonds. Dus daar zit geen probleem.
Qua kosten maakt het me niet zoveel uit, ik wil de beste oplossing.

Maar is het verstandig, of juist onhandig om te doen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:00
marcop23 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Voor de zekerheid: weet je zeker dat de bestaande buis een binnendraad van 1" heeft?

De buis van 42 mm is een 1 1/4" buis. Het zal denk ik verlopen naar een 1" buis (33,4mm buitendiameter). Ik weet niet of je daar een 1" draad in kan hebben; 1" draad heeft een buitendiameter van 33,3 mm dus dan blijft er weinig vlees over. Misschien is het 3/4" draad. Of, misschien is de diameter van het dunne gedeelte toch groter dan ik denk :)

P.S. Voor de maten van dikwandige pijpen vind ik dit een hele goede pagina. Boven op de pagina eerst op "How to measure and identify fittings" klikken. De maten zijn wel in inches, dus je moet ze vermenigvuligen met 25,4 voor millimeters.

P.S. 2: Je kan ook overwegen om een tweedelige koppeling te gebruiken, zoals deze. Als de draadverbinding niet in 1x waterdicht is, kan je deze makkelijk los halen. Bij een simpel puntstuk kan dat niet, en zul je de meerlagenbuis door moeten knippen en kan de perskoppeling in de prullenbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJgk0oI8ogA38u30IxnFlotqtv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gYWdKds6JeeE9SnwXq68czS.jpg?f=fotoalbum_large

De linker stalen buis is een standaard 15 mm buis.
Het zal dan wel 3/4 draad zijn.

• marcop23
Robbie-1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik doelde op de verjonging van de oranje buis: die zou wel eens 1" kunnen zijn, en dan past er denk ik geen 1" schroefdraad in.

Edit: als het inderdaad geen 1" is, zou je de verjonging af kunnen slijpen, 1 1/4" draad op de dikke buis snijden, en daar zo'n tweedelige koppeling zoals eerder gelinkt op draaien. Dat is in mijn ogen de "mooiste" verbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2026 19:10 ]

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37
[...]

[Afbeelding]

Als die buis inderdaad 1" is (dat betekent 1" binnendiameter), dan noemen ze het schroefdraad wat je aan de buitenkant kunt tappen 1" schroefdraad.
Binnenin zal dus wel 3/4" schroefdraad zitten. Daar lijkt een verloopring van 3/4" naar een 1/2" in te zitten, en daar is vervolgens een puntstuk 1/2" naar 15mm knel ingedraaid

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:28
Tanuki schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:15:
Op dit moment is de begane grond (+- 60-70 m2) + de eerste verdieping (+- 40-50 m2) voorzien van vloerverwarming. Overal 16x2 hoh 10 cm.
We hebben 2 pomploze verdelers met 5 & 6 groepen. En een 8kw full electric Daikin Altherma 3 L/W WP.
Nergens radiatoren.

We hebben plannen om op termijn de dekvloer van de zolder eruit te halen en vloerverwarming te leggen.
Daarnaast willen we ook nog op de begane grond aanbouwen en daar ook vloerverwarming leggen.

Nu hebben we destijds 16x2 buis gepakt, omdat het "normaal" was en dat op 10 cm hoh gelegd omdat dat "normaal" was.
Inmiddels weet ik dat 18x2 en 20x2 ook een ding is. En dat hoh 7,5cm ook een ding is.

Is het handig om dit nu nog aan te leggen? Of is dit vooral interessant juist voor de woonkamer (waar nu dus 16x2 10 cm hoh ligt)?
Of krijg ik juist een ongebalanceerd systeem? Doordat ik verschillende hoh/diktes meng?

We hebben nog meer dan genoeg groepen vrij op de verdeler die voor de begane grond zou komen. En we hebben een 2x een 11 groeps verdeler klaar liggen voor de zolder en de klimaatplafonds. Dus daar zit geen probleem.
Qua kosten maakt het me niet zoveel uit, ik wil de beste oplossing.

Maar is het verstandig, of juist onhandig om te doen?
Gewoon overal tzelfde houden. Je probeert te optimaliseren waar er weinig tot niks te halen valt. Je gaat eventueel verschil toch niet merken maar hebt wel weer iets andere.koppelstukjes, iets andere bochtjes etc nodig.

Als.je 18 of 20mm buis hebt kun je wat meer afgifte per m2 bereiken. Bij jou niet nodig of zelfs haalbaar want je hebt relatief kleine warmtepomp tov hoeveel vloerverwarming je hebt. Je hebt nu al 110m2 en gaat op zolder nog eens 40m2 toevoegen en dan nog ~15m2 uitbouw? Zit je al op 155m2 totaal. Je warmtepomp.is slechts 8kW max. Dus 'hoef' je maar 51 W/m2 op de koudste dag te hebben. Dat lukt altijd, hoef je geen 7,5cm hoh of 20mm buis voor.
Nergens radiatoren.

Je moet vooral zorgen dat je zones niet te lang zijn. Dus geen100 meter, maar liever 80 meter. En dat werkt met 16x2 ook best aardig, al is 18x2 uiteraard nog (iets) beter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Hou je nog een dekvloer over met hoh 7,5 en 20x2 ? :+
Kan je uberhaupt het leidingwerk nog fatzoenlijk de bocht om krijgen daarmee?

Ik zou niet kleiner gaan dan hoh 10 bij dit dik leidingwerk.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2026 19:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Voor wie wil zien wat er met je SWW-vat (met dompelelement) gebeurt als zowel de thermostaat als het overdrukventiel niet (meer) werken hebben Adam en Jamie een demo in elkaar geknutseld: YouTube: Exploding Water Heater put to the test! | MythBusters | S4 E21 | Ful...
Dat zoiets niet onrealistisch is bewijzen deze foto's uit 2024 van een woning in Castricum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJeZXltVQGaQP0hPnPspJqes2pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ULkOzo5yots8cxJwvpZjhipW.png?f=user_large
Hele artikel: https://archive.ph/RMfND

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:07
[...]

[Afbeelding]

Is 3/4

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:03

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:27:
Voor wie wil zien wat er met je SWW-vat (met dompelelement) gebeurt als zowel de thermostaat als het overdrukventiel niet (meer) werken hebben Adam en Jamie een demo in elkaar geknutseld: YouTube: Exploding Water Heater put to the test! | MythBusters | S4 E21 | Ful...
Dat zoiets niet onrealistisch is bewijzen deze foto's uit 2024 van een woning in Castricum:
[Afbeelding]
Hele artikel: https://archive.ph/RMfND
Was inderdaad een bijzonder incident.

Wat mij vooral heeft verbaasd is dat er niet gewoon een stuk leiding of koppeling is geknapt maar er een klap met deze omvang heeft plaats gevonden. Ik weet vrij zeker dat hier bij mij thuis met een defecte inlaatcombi en te grote overdruk er een leiding of koppeling los knapt.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Technician-
ErikVers schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Was inderdaad een bijzonder incident.

Wat mij vooral heeft verbaasd is dat er niet gewoon een stuk leiding of koppeling is geknapt maar er een klap met deze omvang heeft plaats gevonden. Ik weet vrij zeker dat hier bij mij thuis met een defecte inlaatcombi en te grote overdruk er een leiding of koppeling los knapt.
Denk dat daar 2 afsluiters zaten die dichtgedraaid waren. Op koud na de inlaatcombinatie.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Denk dat daar 2 afsluiters zaten die dichtgedraaid waren. Op koud na de inlaatcombinatie.
Dat zou goed kunnen; voor en het vat en gelijk erna. Hoewel er geen afsluiter natuurlijk mag zitten tussen inlaatcombi en het vat.

Normaal op warme uitgang toch nog genoeg leidingwerk wat zwakker is dan het vat (hier wel iig 🤣) of die zou dan ook gelijk dicht gezet moeten zijn of zeer drukvast zijn uitgevoerd, blijft bijzonder.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 02-02-2026 21:03 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:13:
De vragen over dT, de flow en warmteafgifte zijn redelijk generiek voor elke WP toch? Niet specifiek afhankelijk het merk/type?

Snap vragen over specifieke aanpassingen van de WP idd in dat specifieke forum horen.

Maar laat me graag moderaten hoor :)
Lang verhaal kort, haal inderdaad die vvw verdeler eruit en plaats een simpele pomploze. Vaak kun je de euro conus koppelingen overzetten. Mooi klusje voor t voorjaar en rendement winst gegarandeerd.

Waterzijdig uiteraard weer inregelen, dit klinkt spannender dan het is en op youtube zat over te vinden 👍✅

Ps het probleem is niet enkel het verbruik van je vvw pomp maar vooral de water vermenging waardoor je minder efficiëntie hebt op je watertemperaturen. Zo geeft die thermostaatknop die er normaliter tussenzit en de ingestelde snelheid van de tweede pomp vaak verstoring omdat warm water lang niet altijd geheel je vloer ingaat, terwijl je dit met LTV juist wel wil.
Pff toch weer lang verhaal geworden 🙈

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 02-02-2026 21:14 ]

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:11
ErikVers schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Lang verhaal kort, haal inderdaad die vvw verdeler eruit en plaats een simpele. Vaak kun je de euro conus koppelingen overzetten. Mooi klusje voor t voorjaar en rendement winst gegarandeerd.

Waterzijdig uiteraard weer inregelen, dit klinkt spannender dan het is en op youtube zat over te vinden 👍✅
Donderdag komt de installateur van de WP ook de verdeler vervangen. Viel qua prijs wel mee (mgoed, alles valt mee na een AE WP), en dan kan ik ook bij hen aankloppen :)

Waterzijdig inregelen klinkt idd spannend, maar zal wel een eind komen.
Laatste dagen draait de WP alleen op een Ta van 24gr overdag, dus dat is wel moeilijk inregelen. Hopen dat we deze winter nog ff goed onder -0 komen :D

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Aeien schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Donderdag komt de installateur van de WP ook de verdeler vervangen. Viel qua prijs wel mee (mgoed, alles valt mee na een AE WP), en dan kan ik ook bij hen aankloppen :)

Laatste dagen draait de WP alleen op een Ta van 24gr overdag, dus dat is wel moeilijk inregelen. Hopen dat we deze winter nog ff goed onder -0 komen :D
Goed bezig, doorpakken en je maakt denk ik best wat mensen jaloers met je ta 😉
Ken er genoeg die “koning winter” wel aardig het land uit kunnen kijken.

Ps je kan ook ff dagdeel je warmtepomp uitzetten en op standje boost daarna zetten, dan kun je prima inregelen met een warmtecamera, vooral enkel de warme retouren in balans brengen. Probeer niet onnodig te knijpen, enkel de warmste retour(en).

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 02-02-2026 21:19 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

JBtL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:01:
Mede n.a.v. de discussie over nominale vermogens heb ik een overzicht gemaakt met de huidige warmtepompen op de markt (in ieder geval met R32 of beter), en de nominale vermogens bij verschillende aanvoertemperaturen. Met name -7/35 is een goed vergelijkingspunt voor het ontwerp van het systeem - de data zijn daarom gesorteerd op volgorde van het vermogen bij die temperaturen. Je ziet dan ook mooi dat sommige merken de warmtepompen verkopen alsof ze een hoger vermogen kunnen leveren als het er echt om gaat ( :w Adlar, Daikin, Remeha, DeWarmte, Itho & Atlantic)
MerkTypeKoelgasSplit/MonoblockVerkochtalsQnomxCOPPnomQnomxCOPPnom
kW-7/35-7/35-7/35-7/55-7/55-7/55
PanasonicKSeriesWH-UDZ03KE5R32Split33.302.801.183.201.791.79
IntergasXtendR32Split53.302.651.25
RemehaElgaAce4kWR32Split43.402.751.242.601.851.41
ATAGEnergionS040R32Split43.513.101.13
VaillantArothermSplitPlusVWL35/8.2R32Split33.543.201.113.152.001.58
VaillantArothermPlusVWL035/6R290Monoblock33.602.701.33
AlphaInnotecParos4-1R454CMonoblock-binnenopstelling43.683.001.233.421.791.91
Quattv1.5R32Monoblock43.802.801.363.401.901.79
ViessmannVitocal04150A/250AR290Monoblock43.803.001.273.502.201.59
RemehaConfidaMB400-04R290Monoblock43.853.201.203.922.301.70
NefitBoschCompress5800i04OR-SR290Monoblock43.922.891.36
WeHeatFlintR290Monoblock43.963.111.283.252.101.55
ATAGEnergionM04R32Monoblock44.093.271.25
AtlanticAlfeaExtensaM05R32Monoblock54.102.931.403.701.772.09
MitsubishiEcodanPUZ-WZ050VAAR290Monoblock54.202.681.574.502.012.24
ToshibaEstia0401HW-ER32Split44.253.061.394.31
IthoDaalderopAmber6.5R290Monoblock6.54.302.701.59
NefitBoschCompress3400iAWS04R32Split44.322.891.49
AtlanticAlfeaExtensaAI05R32Split54.402.761.593.901.852.11
RemehaMercuriaAceAWHPR4MRR32Split44.502.152.09
DeWarmtePompAOR32Monoblock84.703.101.525.102.202.32
StiebelEltronHK230PremiumWPL-A05R454CSplit54.973.451.444.802.601.85
RemehaMercuriaAceMono2AWHP04MRR32Monoblock44.993.111.604.281.832.34
AtlanticAlfeaExtensaAI06R32Split65.002.631.904.251.892.25
PanasonicJSeriesWH-MDC05J3E5R32Monoblock55.002.781.805.001.852.70
PanasonicKSeriesWH-UDZ05KE5R32Split55.002.791.795.001.892.65
PanasonicLSeriesWH-WDG05LE5R290Monoblock55.003.011.665.002.122.36
ATAGEnergionM05R32Monoblock55.003.061.63
ATAGEnergionS050R32Split55.002.901.72
NefitBoschCompress3400iAWS06R32Split65.093.021.69
AtlanticAlfeaExtensaM06R32Monoblock65.102.921.754.801.912.51
VaillantArothermSplitPlusVWL55/8.2R32Split55.123.001.714.561.902.40
AdlarAuroraII06kWR32Monoblock65.222.701.934.782.002.39
RemehaElgaAce6kWR32Split65.302.652.004.601.902.42
IntergasXceed6R290Monoblock65.383.191.69
VaillantArothermPlusVWL055/6R290Monoblock55.402.602.08
VaillantArothermPlusVWL065/6R290Monoblock65.403.001.80
NefitBoschCompress5800i05OR-SR290Monoblock55.422.512.16
LGThermaVHU051MRU43R32Monoblock55.502.991.845.502.212.49
LGThermaVHU051MRU44R32Split55.502.702.045.502.002.75
NibeAMS20-06R32Split65.502.712.034.701.902.47
RemehaMercuriaAceAWHPR6MRR32Split65.502.222.48
NibeF2050-06R32Monoblock65.552.712.054.701.902.47
DaikinAltherma3RERGA04DVR32Split45.572.742.034.191.442.92
NibeS2125-08R290Monoblock85.602.802.005.302.002.65
Quattv2R290Monoblock65.602.702.073.202.101.52
ViessmannVitocal06150A/250AR290Monoblock65.602.802.005.202.102.48
AtlanticAlfeaExtensaAI08R32Split85.702.682.135.301.902.79
PanasonicKSeriesWH-UDZ07KE5R32Split75.752.951.955.351.982.70
MitsubishiEcodanSUZ-SWM30VAR32Split35.802.712.143.802.071.84
PanasonicLSeriesWH-WDG07LE5R290Monoblock75.803.011.935.802.122.74
RemehaConfidaMB400-06R290Monoblock65.802.971.955.402.102.57
ATAG/WolfPremionCHA-07R290Monoblock75.902.702.19
ToshibaEstia0601HW-ER32Split66.062.972.045.42
MitsubishiEcodanPUZ-WZ060VAAR290Monoblock66.202.472.515.401.972.74
RemehaMercuriaAceAWHPR8MRR32Split86.202.092.97
RemehaMercuriaAceMono2AWHP06MRR32Monoblock66.212.862.175.221.962.66
NefitBoschCompress3400iAWS08R32Split86.222.772.25
PanasonicKSeriesWH-UDZ09KE5R32Split96.252.842.205.901.933.06
IthoDaalderopAmber9.5R290Monoblock9.56.302.702.33
WeHeatBlackbird6kWR290Monoblock66.433.002.145.771.992.89
WeHeatSparrowR290Monoblock66.433.002.145.771.992.89
DaikinAltherma3RERGA06DVR32Split66.432.672.415.661.603.53
MitsubishiEcodanSUZ-SWM40VA2R32Split46.502.532.573.802.071.84
ViessmannVitocal08150A/250AR290Monoblock86.502.702.416.202.003.10
NefitBoschCompress5800i07OR-SR290Monoblock76.712.362.84
PanasonicJSeriesWH-MDC07J3E5R32Monoblock76.802.812.426.301.863.39
StiebelEltronWPL-A07HKR290Monoblock76.803.002.276.502.202.95
StiebelEltronHK230PremiumWPL-A07R454CSplit76.872.932.346.602.352.81
NefitBoschCompress3400iAWS10R32Split106.942.762.51
LGThermaVHM071HFR290Monoblock77.002.802.507.002.402.92
LGThermaVHU071MRU43R32Monoblock77.002.962.367.002.193.20
LGThermaVHU071MRU44R32Split77.002.602.697.001.953.59
MitsubishiEcodanSUZ-SWM60VA2R32Split67.002.692.604.501.532.94
PanasonicLSeriesWH-WDG09LE5R290Monoblock97.002.802.507.002.133.29
VaillantArothermPlusVWL075/6R290Monoblock77.002.802.50
ATAGEnergionM07R32Monoblock77.003.102.26
VaillantArothermSplitPlusVWL75/8.2R32Split77.063.102.285.852.102.79
IntergasXceed8R290Monoblock87.253.252.23
RemehaMercuriaAceMono2AWHP08MRR32Monoblock87.273.212.266.222.033.07
DaikinAltherma3HMTEPRA08EW1R32Hydrosplit87.393.112.387.342.113.48
DaikinAltherma3RERGA08DVR32Split87.392.582.867.441.724.33
ATAGEnergionS080R32Split87.413.002.47
AlphaInnotecHybrox8R290Monoblock87.502.902.597.202.203.27
PanasonicJSeriesWH-MDC09J3E5R32Monoblock97.502.632.857.001.803.89
MitsubishiEcodanPUZ-SWM060VAAR32Split67.603.152.415.502.032.71
Quattv1.5Duo(2units)R32Monoblock87.603.102.456.801.903.58
WeishauptAeroblockWAB08R290Monoblock87.803.102.527.602.303.30
IthoDaalderopAmber12R290Monoblock127.902.702.93
ATAG/WolfPremionCHA-10R290Monoblock107.902.802.82
MitsubishiEcodanSUZ-SWM80VA2R32Split88.002.633.046.601.594.15
RemehaConfidaMB400-09R290Monoblock98.002.852.817.252.113.44
WeHeatBlackbird8kWR290Monoblock88.042.892.787.861.993.95
ToshibaEstia0801HW-ER32Split88.112.703.007.35
AtlanticAlfeaExtensaM08R32Monoblock88.183.032.707.502.073.62
MitsubishiEcodanPUZ-WZ080VAAR290Monoblock88.202.283.607.001.624.32
NibeS2125-12R290Monoblock128.202.902.838.202.103.90
RemehaMercuriaAceMono2AWHP10MRR32Monoblock108.313.112.617.051.973.53
LambdaEurekaEU08LR290Monoblock88.403.794.528.102.554.52
IntergasXceed12R290Monoblock128.493.172.68
AdlarAuroraII10kWR32Monoblock108.542.703.167.492.003.75
DaikinAltherma3HMTEPRA10EW1R32Hydrosplit108.683.062.838.702.154.05
NibeAMS20-10R32Split108.702.803.117.002.103.33
NibeF2050-10R32Monoblock108.702.803.117.002.103.33
DaikinDaikinAltherma3MEBLA09DW1R32Monoblock98.892.833.147.131.784.00
AtlanticAlfeaExtensaAI10R32Split108.902.653.368.001.954.10
LGThermaVHM091HFR290Monoblock99.002.703.337.002.432.88
LGThermaVHU091MRU43R32Monoblock99.002.903.109.002.154.19
LGThermaVHU091MRU44R32Split99.002.503.609.001.904.74
MitsubishiEcodanSUZ-SWM100VAR32Split109.002.543.546.801.624.20
PanasonicKSeriesWH-UXZ09KE8R32Split99.002.853.169.002.054.39
PanasonicMSeriesWH-WXG09ME8R290Hydrosplit99.003.452.619.002.353.83
ToshibaEstia1105HW-ER32Split119.102.543.587.72
ATAGEnergionM09R32Monoblock99.103.252.80
VaillantArothermPlusVWL105/6R290Monoblock109.202.703.41
MitsubishiEcodanPUZ-WZ085xAAR290Monoblock8.59.502.603.658.401.964.29
StiebelEltronWPL-A10HKR290Monoblock109.502.903.289.202.104.38
ATAGEnergionS120R32Split129.513.202.97
AtlanticAlfeaExtensaM11R32Monoblock119.532.953.238.502.074.11
NefitBoschCompress5800i10OR-SR290Monoblock109.572.473.87
ViessmannVitocal10150A/250AR290Monoblock109.703.003.239.201.904.84
RemehaConfidaMB400-12R290Monoblock129.942.813.5410.302.174.75
MitsubishiEcodanPUZ-SWM080YAAR32Split810.003.033.307.901.993.97
MitsubishiZubadanPUZ-SHWM080YAAR32Split810.003.033.307.901.993.97
AlphaInnotecHybrox11R290Monoblock1110.202.903.529.802.204.45
WeishauptAeroblockWAB11R290Monoblock1110.603.003.5310.202.204.64
DaikinDaikinAltherma3MEBLA11DW1R32Monoblock1110.822.763.917.971.724.63
RemehaMercuriaAceMono2AWHP12MRR32Monoblock1211.002.833.8910.602.025.25
ATAGEnergionM11R32Monoblock1111.003.153.49
ATAGEnergionS150R32Split1511.003.103.55
ViessmannVitocal13150A/250AR290Monoblock1311.102.873.8710.602.105.05
Quattv2Duo(2units)R290Monoblock1211.202.704.156.402.103.05
MitsubishiEcodanPUZ-WZ100xAAR290Monoblock1011.302.594.3610.902.135.12
DeWarmtePompMPR290Monoblock16.511.402.704.2210.502.005.25
RemehaConfidaMB400-14R290Monoblock1411.522.704.2711.352.095.43
NefitBoschCompress5800i12OR-SR290Monoblock1211.562.434.76
AdlarAuroraII14kWR32Monoblock1411.772.704.3611.992.006.00
LGThermaVHM121HFR290Monoblock1211.803.273.619.302.324.01
DaikinAltherma3HHTEPRA14DV3R32Hydrosplit1411.892.964.0212.792.305.57
MitsubishiEcodanPUZ-SWM100YAAR32Split1011.902.704.419.001.894.76
ATAG/WolfPremionCHA-16/20R290Monoblock1611.903.203.72
DaikinDaikinAltherma3MEBLA14DW1R32Monoblock1412.002.694.468.181.784.59
LGThermaVHU121MRU43R32Monoblock1212.003.004.0012.002.405.00
PanasonicKSeriesWH-UXZ12KE8R32Split1212.002.804.2912.002.006.00
PanasonicMSeriesWH-WXG12ME8R290Hydrosplit1212.003.004.0012.002.175.53
VaillantArothermPlusVWL125/6R290Monoblock1212.202.704.52
ViessmannVitocal16150A/250AR290Monoblock1612.402.824.4011.832.205.38
DaikinDaikinAltherma3MEBLA16DW1R32Monoblock1612.642.664.768.391.754.79
LambdaEurekaEU13LR290Monoblock1313.003.774.5212.402.594.52
LGThermaVHM141HFR290Monoblock1413.003.214.0510.302.284.52
MitsubishiEcodanPUZ-SWM140YAAR32Split1413.202.315.7111.101.836.07
MitsubishiZubadanPUZ-SHWM100YAAR32Split1013.202.694.9110.901.985.51
MitsubishiEcodanPUZ-WZ120xAAR290Monoblock1213.402.415.5613.002.046.37
LGThermaVHM161HFR290Monoblock1613.803.174.3510.902.264.82
RemehaMercuriaAceMono2AWHP16MRR32Monoblock1613.902.675.1912.602.006.29
LGThermaVHU141MRU43R32Monoblock1414.002.954.7514.002.306.09
MitsubishiEcodanPUZ-SWM120YAAR32Split1214.902.456.0812.401.896.56
MitsubishiZubadanPUZ-SHWM120YAAR32Split1214.902.456.0812.401.896.56
MitsubishiZubadanPUZ-SHWM140YAAR32Split1415.802.257.0215.201.908.00
LGThermaVHU161MRU43R32Monoblock1616.002.805.7116.002.157.44
PanasonicMSeriesWH-WXG16ME8R290Hydrosplit1616.002.546.3016.001.978.12
DeWarmtePompMPDuo(2units)R290Monoblock3322.802.708.4421.00
Zoveel mogelijk obv de ontwerphandleiding, maar in sommige gevallen wel geschat bij ontbrekende of ongeloofwaardige xCOP data (resp. Itho Amber en Adlar), of omgerekend van -10 naar -7 (WeHeat, Daikin). Aanvullingen/opmerkingen/fouten graag via DM
Goed bezig! Mooi speurwerk.

De Warmte MP zit een foutje in het overzicht. Het e element zit erin op max kW vanuit datasheet (ja ik moest ook ff drie keer met mijn ogen knipperen toen ik de kleine lettertjes las, en daarna ff mijn bloeddruk checken 🤣🫣🙈)
Als dit hier al door een ander was benoemd heb ik niks gezegd.

Ik heb je een PM gestuurd om krachten te bundelen zodat de relevante data voor iedereen online is te vinden.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tomexergie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Je hebt er veel werk in gestopt.
Opgave van vermogens bij -7C zijn vaak onduidelijk omdat het bijstook element in de opgave is verwerkt. Dan is automatisch ook de COP lager.
De standaard vergelijking voor COP's is meestal 7/35.
Het is dus de vraag waar je een WP op moet selecteren, want er spelen nog veel meer factoren een rol.
Interessant om daar iets over uit te zoeken.
Voor zover ik heb teruggevonden was er maar één merk die het zo bond maakte om e element bij compressor vermogen op te tellen. Pure waanzin wat mij betreft en zal normaliter niet in cop data zijn opgenomen en mag mijn inziens ook niet in je max kW data komen.

Wat betreft “waar selecteer je een wp op” is wat mij betreft het onderstaande (niet in willekeurige volgorde);

1 Vermogen maximaal bij A-7/W35
2 Maximaal geluidsvermogen LwA-max (dB)
3 sCOP: seizoen Factor van Prestatie
4 Minimaal vermogen

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@ErikVers @JBtL Is ontwerp op -7 voldoende, zou het niet op -10 moeten? Zeker ivm defrost vermogensverlies van +2 tot -3, En bij veel bestaande bouw is 35 graden aanvoer bij -7 / -10 een grote stap.
Als mensen 1500m3+ gasverbruik hebben is er nog wel wat voor te zeggen, maar bij <1000m3 gas is W45 of W55 ook niet gek en relevant omdat je dan vaak met de bestaande radiatoren etc verzameling uit kan.
Dit houdt de totale investering beperkt en daarmee te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 02-02-2026 21:47 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:02
Komt (voor mij) niet helemaal verrassend:
"[Engels] Onderzoek toont grote prestatiekloof tussen warmtepompen door ontwerp en inregeling"
Citaat: "Bij een SPF van rond de 2,8 kan elektrisch verwarmen duurder zijn dan verwarmen met gas, wat het draagvlak voor warmtepompen ondermijnt. Bij een SPF van 3,8 tot 4,0 verandert het beeld volledig."
Ik denk dat de wp's in @Tomexergie 's lijst eerder in de laatste categorie vallen."

"De centrale boodschap van de onderzoekers luidt dat warmtepompen absoluut uitstekend kunnen presteren, maar dat gebeurt nog te vaak toevallig. Zolang de focus ligt op snelle uitrol zonder voldoende aandacht voor kwaliteit en kennis, zullen de resultaten wisselend blijven."

Zou dit in NL anders zijn?

[ Voor 56% gewijzigd door dunklefaser op 03-02-2026 10:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
@ErikVers @JBtL Is ontwerp op -7 voldoende, zou het niet op -10 moeten? Zeker ivm defrost vermogensverlies van +2 tot -3, En bij veel bestaande bouw is 35 graden aanvoer bij -7 / -10 een grote stap.
Als mensen 1500m3+ gasverbruik hebben is er nog wel wat voor te zeggen, maar bij <1000m3 gas is W45 of W55 ook niet gek en relevant omdat je dan vaak met de bestaande radiatoren etc verzameling uit kan.
Mijn mening is dat -7 voor warmteverliesberekening en voor max kW warmtepomp de juiste waarde is in nederland. Maar stel je woont noord oost nederland dan kun je natuurlijk de uitkomst iets ruimer naar boven afronden.

Je max kW warmtepomp daar gaat nog stukje leidingverlies eventueel vanaf en ik rond graag naar boven af. Zeker met een goed modulerend model.

Vandaar dat ik liever iets groter adviseer binnen de juiste bandbreedte zodat rustiger kan draaien en met vernieuwde comfort wensen in de toekomst je niet gelijk klem zit.

• BarryH
ErikVers schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Mijn mening is dat -7 voor warmteverliesberekening en voor max kW warmtepomp de juiste waarde is in nederland. Maar stel je woont noord oost nederland dan kun je natuurlijk de uitkomst iets ruimer naar boven afronden.

Je max kW warmtepomp daar gaat nog stukje leidingverlies eventueel vanaf en ik rond graag naar boven af. Zeker met een goed modulerend model.

Vandaar dat ik liever iets groter adviseer binnen de juiste bandbreedte zodat rustiger kan draaien en met vernieuwde comfort wensen in de toekomst je niet gelijk klem zit.
En dat geeft voldoende speling voor zware defrostdagen van -2 gemiddeld? Of verschilt dat nog weer sterk tussen de verschillende merken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BarryH schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:59:
[...]

En dat geeft voldoende speling voor zware defrostdagen van -2 gemiddeld? Of verschilt dat nog weer sterk tussen de verschillende merken?
Ja mijn ervaring is dat het op -7 klopt dat je dan voldoende hebt om de 10minuten defrost per uur te compenseren bij -2.

Wat ik ook wel eens doe; max gasverbruik dag in m3 maal 8.5 en die kWh thermisch verdelen over 18uren. Dan weet je vrij zeker dat je in extreme omstandigheden ook nog je kW kan afgeven.
Koevlaas formule blijft in veel gevallen een perfecte controle middel naast een (indicatieve) warmteverliesberekening.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:38
Bij ons is het boilervat in de schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder toe, waar deze leidingen zijn aangesloten op de bestaande leidingen op de plek waar de cv-ketel zat. Op zich werkt het goed en hebben we altijd voldoende warm water.

Wel valt op dat de druk wat lager is dan vroeger. Zeker met de watervalkraan tijdens het vullen van het bad valt dit op. Is dit een bekend euvel met een boilervat?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:03
ErikVers schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:44:
[...]
1 Vermogen maximaal bij A-7/W35
2 Maximaal geluidsvermogen LwA-max (dB)
3 sCOP: seizoen Factor van Prestatie
4 Minimaal vermogen
Het probleem met deze manier van dimensioneren is dat warmtepompen dat maximaal vermogen bij A-7/W35 meestal niet continu kunnen leveren.

Er wordt veel verwarmingstijd verloren door defrosts en compensatie defrosts, waardoor het netto vermogen wat het huis in gaat een stuk lager ligt. Dat heb ik hier wel eens berekend en wordt ondersteund door praktijkmetingen met gecertificeerde warmtemeters en kWh meters in de UK. Zie mijn eerdere post hier.

Dus mijn advies zou zijn, kies een van de volgende opties:

1. Reken met het maximaal vermogen, maar houd dan rekening met verloren verwarmingstijd door defrosts en compensatie defrosts: bijvoorbeeld 20-25% tijdsverlies, waardoor je warmtepomp in 75-80% van de tijd 100% van het warmteverlies moet produceren. Dus het vermogen moet dan 125-133% van het warmteverlies zijn.

2. Reken met het vermogen dat de warmtepomp continu kan leveren, het nominaal vermogen. Veel fabrikanten leveren die data, waaronder Mitsubishi Electric in de uitgebreide databooks en bijv ook Vaillant.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• blb4
GvNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:07:
Bij ons is het boilervat in de schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder toe, waar deze leidingen zijn aangesloten op de bestaande leidingen op de plek waar de cv-ketel zat. Op zich werkt het goed en hebben we altijd voldoende warm water.

Wel valt op dat de druk wat lager is dan vroeger. Zeker met de watervalkraan tijdens het vullen van het bad valt dit op. Is dit een bekend euvel met een boilervat?
Zal een combinatie van leidinglengte en leidingdiameter zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• marcop23
GvNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:07:
Dat ligt niet aan een boilervat: de meeste boilervaten hebben aansluitingen van 3/4" of 1", terwijl een cv-ketel maar een aansluiting van 15mm / 1/2" heeft. Ook heeft een boiler niet echt interne weerstand, het is immers een grote tank.

Het zal meer aan de leidinglengte en toegepaste knietjes of andere leidingsweerstand liggen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SebastiaanPs schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:11:
[...]

Het probleem met deze manier van dimensioneren is dat warmtepompen dat maximaal vermogen bij A-7/W35 meestal niet continu kunnen leveren.

Er wordt veel verwarmingstijd verloren door defrosts en compensatie defrosts, waardoor het netto vermogen wat het huis in gaat een stuk lager ligt. Dat heb ik hier wel eens berekend en wordt ondersteund door praktijkmetingen met gecertificeerde warmtemeters en kWh meters in de UK. Zie mijn eerdere post hier.

Dus mijn advies zou zijn, kies een van de volgende opties:

1. Reken met het maximaal vermogen, maar houd dan rekening met verloren verwarmingstijd door defrosts en compensatie defrosts: bijvoorbeeld 20-25% tijdsverlies, waardoor je warmtepomp in 75-80% van de tijd 100% van het warmteverlies moet produceren. Dus het vermogen moet dan 125-133% van het warmteverlies zijn.

2. Reken met het vermogen dat de warmtepomp continu kan leveren, het nominaal vermogen. Veel fabrikanten leveren die data, waaronder Mitsubishi Electric in de uitgebreide databooks en bijv ook Vaillant.
Het lastige is dat er ook genoeg WP zijn die wel max kW continu kunnen blijven leveren. “Meestal niet” is lastig te kwantificeren. Eens dat nuance nodig is maar de eerdere genoemde 4 criteria geven iig een goed vertrekpunt.

Excuus als ik wat dwars overkom maar wij zitten hier op niveau -7 of -10 en of we het over maximaal of nominaal moeten hebben. Uitstekende onderwerpen alleen ondertussen communiceren diverse merken hun vermogen bij +7 en geluidsdruk ipv vermogen en bij voorkeur op 3 en 4 meter 🤣🤯
Ik probeer vooral de gemiddelde consument beter te informeren, als ik dan maximaal en nominaal kW (a-7w35) ga delen is die het spoor kwijt, meestal kies ik er zelfs voor om verschil tussen geluidsvermogen en geluidsdruk ook niet uit te leggen. Wel vooral te benadrukken dat om geluidsvermogen gaat en de rest voor eerste filtering in modellen niet relevant is op het gebied van geluid.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 02-02-2026 22:37 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:03
ErikVers schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:28:
[...]

Het lastige is dat er ook genoeg WP zijn die wel max kW continu kunnen blijven leveren. “Meestal niet” is lastig te kwantificeren.
Daar heb je gelijk in. Gelukkig hebben we hier veel Tweakers met Kamstrup warmtemeters, kWh meters en Home Assistant, waardoor je heel betrouwbaar het werkelijke maximale vermogen tijdens defrost mania kan bepalen.

Dus zet je warmtepomp op een zeer hoge (onhaalbare) Ta of stooklijn, laat hem wat uren draaien en pak daarna het gemiddelde vermogen in die uren. Dan heb je het netto vermogen inclusief defrostverliezen.
Voorbeelden van Tweakers hier en hier.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SebastiaanPs schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Daar heb je gelijk in. Gelukkig hebben we hier veel Tweakers met Kamstrup warmtemeters, kWh meters en Home Assistant, waardoor je heel betrouwbaar het werkelijke maximale vermogen tijdens defrost mania kan bepalen.

Dus zet je warmtepomp op een zeer hoge (onhaalbare) Ta of stooklijn, laat hem wat uren draaien en pak daarna het gemiddelde vermogen in die uren. Dan heb je het netto vermogen inclusief defrostverliezen.
Voorbeelden van Tweakers hier en hier.
Mooi om te zien dat die 75% van het max vermogen ook overeenkomt met de genoemde kw/ 18draai uren per 24 uur 👌

• mr_evil08
Aeien schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Dan stook je het hok toch tijdelijk meer op?
En vervolgens weer afkoelen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:24
ErikVers schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Goed bezig! Mooi speurwerk.

De Warmte MP zit een foutje in het overzicht. Het e element zit erin op max kW vanuit datasheet (ja ik moest ook ff drie keer met mijn ogen knipperen toen ik de kleine lettertjes las, en daarna ff mijn bloeddruk checken 🤣🫣🙈)
Als dit hier al door een ander was benoemd heb ik niks gezegd.

Ik heb je een PM gestuurd om krachten te bundelen zodat de relevante data voor iedereen online is te vinden.
Er staat niet voor niks "verkocht als" ;) . Overigens ben ik vrij zeker dat dit het zelfde model is als de Adlar Aurora III Pro 12kW - en ze zijn beiden volgens mij rebadges van een Sunrain propaanwarmtepomp. In de praktijk laten de meeste (niet allemaal) merken overigens hun element meetellen bij -10 - maar DeWarmte maakt het zo bont dat ze het element ook bij 7 graden buiten aan gaan zetten 8)7 .

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:24
BarryH schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
Natuurlijk situatieafhankelijk W45 en W55 zorgt over het algemeen voor een lagere capaciteit bij -7 van dezelfde warmtepomp. Dat betekent dus dat je een grotere warmtepomp moet plaatsen - en dat kan dan weer voor geluidsklachten zorgen. Maar eens dat W55 prima kan, zeker omdat in de praktijk vaak blijkt dat de aanvoertemperatuur nog een stuk kan zakken als de warmtepomp er daadwerkelijk staat.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor de juiste plaatsing van werkschakelaars?
ik zie onderstaande als ik uit het raam kijk, en maak me toch wel een beetje zorgen, werkschakelaar moet volgens mij op 1 mtr afstand van de installatie komen dit is namelijk een 8 kW propaan machine.
en is het toegestaan om de leidingen zo los over het dak te laten lopen, of is het alleen niet "netjes".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrxRoc1DbABY1WlJ2uL-lZdO5bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ax4EEMmwl9HbZnrQdH1ShsXK.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3adWHxB-pC3LWEuf4oBR9RPTb9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lzf8qC4P24fVUv9LynjcXYfQ.png?f=user_large

Wh-mdc07j3e5

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:36
tonny147 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:29:
wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor de juiste plaatsing van werkschakelaars?
ik zie onderstaande als ik uit het raam kijk, en maak me toch wel een beetje zorgen, werkschakelaar moet volgens mij op 1 mtr afstand van de installatie komen dit is namelijk een 8 kW propaan machine.
en is het toegestaan om de leidingen zo los over het dak te laten lopen, of is het alleen niet "netjes".

[Afbeelding][Afbeelding]
Grote stappen snel thuis BV? Installateur natuurlijk. De werkschakelaar hoort niet binnen de propaan veiligheidszone. Isoleren is ook niet zijn vak aan de appendages te zien.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• mr_evil08

[Afbeelding][Afbeelding]
Gebeurd niks mee zolang de schakelaar niet gebruikt wordt, het hoort niet idd.
sowieso moet men niet in de behuizing gaan boren want dat gaat roesten bij de gaten.

Gebeurd ook regelmatig dat men de buitenvoeler aan de behuizing maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2026 12:42 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
mr_evil08 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Gebeurd niks mee zolang de schakelaar niet gebruikt wordt, het hoort niet idd.
Geniaal, zodra je erachter komt dat de wp propaan lekt is bij inspectie de werkschakelaar overhalen de eerste stap. Misschien ook wel de laatste...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• marcop23

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou me ook zorgen maken over die twee kabels die samen één wartel in gaan: dat kan nooit goed water- en insectdicht worden. In het bijzonder omdat water langs de grijze kabel dan de wartel in kan lopen. Mooier is als de kabel eerst een laag punt heeft waar water af kan druppen.

Sluit de wartel de onderste kabel ook wel goed af?

En in die werkschakelaar zijn helemaal geen wartels gebruikt, of wel? Kan je daar zo van onder naar binnen kijken?

Ik vermoed ook dat de dunne kabels niet UV-bestendig zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 04-02-2026 12:59 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:40

Seafarer

XXX

marcop23 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Ik zou me ook zorgen maken over die twee kabels die samen één wartel in gaan: dat kan nooit goed water- en insectdicht worden. In het bijzonder omdat water langs de grijze kabel dan de wartel in kan lopen. Mooier is als de kabel eerst een laag punt heeft waar water af kan druppen.
dat viel mij ook al op.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Sluit de wartel de onderste kabel ook wel goed af?

En in die werkschakelaar zijn helemaal geen wartels gebruikt, of wel? Kan je daar zo van onder naar binnen kijken?

Ik vermoed ook dat de dunne kabels niet UV-bestendig zijn.
Apparaat is van de buren, installatie is nog niet helemaal klaar. Mischien ben ik iets te voorbarig geweest en zijn de kabeldoorvoeren tijdelijk even zo aangelegd, wartels mischien niet in de bus ofzo.

Wh-mdc07j3e5

• blb4
tonny147 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Apparaat is van de buren, installatie is nog niet helemaal klaar. Mischien ben ik iets te voorbarig geweest en zijn de kabeldoorvoeren tijdelijk even zo aangelegd, wartels mischien niet in de bus ofzo.
Je hebt wel een hele optimistische kijk op de gemiddelde installateur.... Je vergeet dat die werkschakelaar in de veiligheidszone geplaatst is, hier is Beun Haas aan de slag.

• Carboy54
blb4 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Je hebt wel een hele optimistische kijk op de gemiddelde installateur.... Je vergeet dat die werkschakelaar in de veiligheidszone geplaatst is, hier is Beun Haas aan de slag.
Lijkt ook een beun merk uit verwegistan zonder inwendige ontluchters of overdrukventiel wellicht en geen vorstbeveiliging gemonteerd. Propaanontluchter zal er ook wel niet in zitten.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:44
tonny147 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:47:
[...]
Volgens NEN 1010 moet een kabel:
• over de volle lengte worden ondersteund tegen doorzakken
• deugdelijk zijn bevestigd
• niet kunnen verschuiven
• niet mechanisch worden belast
• beschermd zijn tegen beschadiging
Alleen het eerste punt heeft hij goed bij kabels “los over het dak”.

• Carboy54
tonwes99 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Volgens NEN 1010 moet een kabel:
• over de volle lengte worden ondersteund tegen doorzakken
• deugdelijk zijn bevestigd
• niet kunnen verschuiven
• niet mechanisch worden belast
• beschermd zijn tegen beschadiging
Alleen het eerste punt heeft hij goed bij kabels “los over het dak”.
Zo dus :-) Elektrisch is nog provisorisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
P5ycho schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:46:
[...]

Geniaal, zodra je erachter komt dat de wp propaan lekt is bij inspectie de werkschakelaar overhalen de eerste stap. Misschien ook wel de laatste...
En dat terwijl we jaarlijks met een gasfles op vakantie gaan, naast apparatuur wat vonken veroorzaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2026 17:57 ]

• Carboy54
mr_evil08 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:57:
[...]

En dat terwijl we jaarlijks met een gasfles op vakantie gaan, naast apparatuur wat vonken veroorzaakt.
Theorie versus praktijk maar als installateur ben je wel verantwoordelijk dus vlgs voorschrift.

• mr_evil08
Carboy54 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Theorie versus praktijk maar als installateur ben je wel verantwoordelijk dus vlgs voorschrift.
Alleen als het fout gaat.

• Carboy54
Tja dat is met alles zo en de vraag is dekt de verzekering dan de schade. Dus gewoon vlgs voorschrift doen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Carboy54 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Zelfs theoretisch slaat het hele verhaal nergens op. Propaan zakt omdat het zwaarder is dan de normale mix van lucht buiten. Propaan is dan ook voornamelijk gevaarlijk in kelders enzo. Niet buiten waar doorgaans wel iets van luchtstroming is. Laat staan op een dak 8)7

Compleet doorgeslagen die regelgeving.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Technician-
Carboy54 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:30:
[...]

Zo dus :-) Elektrisch is nog provisorisch.
[Afbeelding]
Strak, wij doen tegenwoordig alles met zwarte goot er nog omheen 140mm.
Dan heeft UV en vogel geen kans

• Carboy54
Glashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Zelfs theoretisch slaat het hele verhaal nergens op. Propaan zakt omdat het zwaarder is dan de normale mix van lucht buiten. Propaan is dan ook voornamelijk gevaarlijk in kelders enzo. Niet buiten waar doorgaans wel iets van luchtstroming is. Laat staan op een dak 8)7

Dus zoals eerder gemeld theorie versus praktijk 🤗

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Carboy54 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:44:
[...]

Dus zoals eerder gemeld theorie versus praktijk 🤗
Ja.. maar is het niet de branche die deze regels verzint?

• Technician-
Glashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Wordt nog veel gekker. Propaan valt onder de F gassen wetgeving, nu/straks.
Iedereen moet nu een klasse 3 brandbaarheid papiertje halen. En straks opnieuw een F gassen certificaat halen met de natuurlijke koudemiddelen.

Dit komt uit Brussel, EU heeft dit bepaalt. (Samen met lobby clubs maar niet de installatie branche en ook niet de fabrikanten)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Interessant onderzoek in de UK, dat bevestigt wat wij hier op Tweakers al lang weten: er is een groot prestatieverschil tussen hoe efficiënt warmtepompinstallaties kunnen werken (zoals bij velen hier op het forum) en hoe het in de praktijk loopt (door matig installatiewerk en te hoge Ta's).
This study draws on real-world data from the open-source HeatpumpMonitor.org platform and the UK’s Electrification of Heat trial to investigate the substantial performance gap observed between the two. Analysis of systems on HeatpumpMonitor.org, which report an average seasonal performance factor (SPF) of 3.86, shows that high efficiency is closely linked to operation at low flow temperatures. In contrast, the Electrification of Heat trial recorded a lower average SPF of 2.81. The paper highlights several key factors that contribute to this discrepancy, including suboptimal weather-compensation settings that drive unnecessarily high flow temperatures, frequent cycling on room temperature, and extended operation at less efficient compressor modulation levels. Based on these insights, the study presents clear technical and policy recommendations for improving heat-pump performance. These include designing systems to operate at low flow temperatures (≤40 °C), carrying out accurate heat-loss calculations to support such designs, and ensuring thorough commissioning. The paper concludes that the performance gap can be narrowed through a combination of best-practice system design, enhanced installer training to facilitate low-temperature system design, and policy measures that incentivise high real-world performance.
De techniek is prima, maar installaties worden doorgaans (sterk) suboptimaal uitgevoerd.

Hier een artikel in het Nederlands dat de belangrijkste inzichten samenvat: https://www.warmte365.nl/...-inregeling-66A9B2AC.html

[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 05-02-2026 10:16 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

marvel27 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:02:
Interessant onderzoek in de UK, dat bevestigt wat wij hier op Tweakers al lang weten: er is een groot prestatieverschil tussen hoe efficiënt warmtepompinstallaties kunnen werken (zoals bij velen hier op het forum) en hoe het in de praktijk loopt (door matig installatiewerk en te hoge Ta's).

[...]

De techniek is prima, maar installaties worden doorgaans (sterk) suboptimaal uitgevoerd.

Hier een artikel in het Nederlands dat de belangrijkste inzichten samenvat: https://www.warmte365.nl/...-inregeling-66A9B2AC.html
Als ik hier verschillende filmpjes bekijk wat er allemaal fout gaat.
YouTube: Daikin Monobloc Hybride Inspectie – Wat gaat goed en wat kan beter?

Ik promoot het niet direct je moet zelf even de juiste zaken uit die filmpjes destilleren. Voordat ik wwer de wind van voren krijg. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• dunklefaser
@Seafarer "Klimaat-techniek Nederland" maakt heel slechte YT-filmpjes is mijn mening.
Vooral dat irritante, afleidende geluid - zet ik meteen uit.

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 05-02-2026 20:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
Ja, die man helpt je van de wal in de sloot

• mr_evil08
marvel27 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:02:

[...]

Waterzijdig inregelen wil de klant niet voor betalen want die gaat liever naar de goedkoopste offerte.
Is al jaren een probleem in de CV gasketel wereld dat nu overgaat naar de warmtepomp.

Installateurs zijn er ook zelf schuldig aan door niet goed beargumenteren waarom ze duurder zijn dan de concurrent.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2026 14:26 ]

• mr_evil08
Warmtepompen werken daarnaast het efficiëntst wanneer ze continu kunnen moduleren en hun vermogen aanpassen aan de warmtevraag. Maar in veel woningen gebeurt het tegenovergestelde. Systemen schakelen vaak aan en dan weer uit, of ze zijn ingesteld met onjuiste weersafhankelijke regelcurves. Dat leidt tot onnodig energieverlies en extra slijtage.
Ja dat heet pendelen, helaas niet altijd te voorkomen door het hoog minimaal vermogen, ga je waterzijdig niets aan veranderen behalve afgifte vergroten maar dan grijpt de thermostaat alsnog in doordat te warm wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2026 14:29 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zie je ik krijg gelijk de wind van voren. ;)

Maar hebben jullie gezien, met het geluid uit ;) , hoe veel radiatoren er soms verkeerd om aangesloten zitten. Bypass tever open, enz.enz. dat zijn allemaal zulke eenvoudige zaken. Daar ging het mij om. Er hebben dus ook heel veel gasgestookte systemen nooit goed gefunctioneerd.

• dunklefaser
Seafarer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:07:
Zie je ik krijg gelijk de wind van voren. ;)

Maar hebben jullie gezien, met het geluid uit ;) , hoe veel radiatoren er soms verkeerd om aangesloten zitten. Bypass tever open, enz.enz. dat zijn allemaal zulke eenvoudige zaken. Daar ging het mij om. Er hebben dus ook heel veel gasgestookte systemen nooit goed gefunctioneerd.
Tja - met YT en een beetje videobewerking (en KI) kan je van alles laten zien (niet horen?) wat je wil
om reclame voor je zaak te maken. - Ik wordt er iig zeeziek van de cameravoering.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 05-02-2026 15:21 ]

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:51
mr_evil08 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Ja dat heet pendelen, helaas niet altijd te voorkomen door het hoog minimaal vermogen, ga je waterzijdig niets aan veranderen behalve afgifte vergroten maar dan grijpt de thermostaat alsnog in doordat te warm wordt.
Anderzijds is mijn ervaring dat de COP en Carnot efficiency een behoorlijke deuk krijgt wanneer een wp onder de 35pct moduleert. Een beetje pendelen kan juist efficiënter zijn dan door pruttelen op een inefficient werkpunt. Met de huidige inverter techniek is start/stop slijtage ook minder een issue. Je mag zeker 250-300k start/stops verwachten. Dat komt neer op iets van 125 per stook dag over 15 jaar...

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:46
Seafarer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Als ik hier verschillende filmpjes bekijk wat er allemaal fout gaat.
YouTube: Daikin Monobloc Hybride Inspectie – Wat gaat goed en wat kan beter?

Ik promoot het niet direct je moet zelf even de juiste zaken uit die filmpjes destilleren. Voordat ik wwer de wind van voren krijg. :)
Bij WP's komt altijd de wind van voren. :+

• mr_evil08
WriteBrothers22 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Anderzijds is mijn ervaring dat de COP en Carnot efficiency een behoorlijke deuk krijgt wanneer een wp onder de 35pct moduleert. Een beetje pendelen kan juist efficiënter zijn dan door pruttelen op een inefficient werkpunt. Met de huidige inverter techniek is start/stop slijtage ook minder een issue. Je mag zeker 250-300k start/stops verwachten. Dat komt neer op iets van 125 per stook dag over 15 jaar...
Het verhaal klopt als de warmtepomp zo slim zou zijn door niet telkens naar vollast te gaan bij de opstart.
Vollast is nog minder inefficiënt dan minimaal vermogen.

Op minimaal vermogen kan je als bonus zonenergie meepakken.
Het minimaal vermogen is hier geen issue want die is standaard al hoog bij deze type warmtepomp waardoor het niet speelt.

40rps is zijn meest efficiënte werkgebied, minimaalvermogen 30 en maximaal 120/130rps.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2026 16:26 ]

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
mr_evil08 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Waterzijdig inregelen wil de klant niet voor betalen want die gaat liever naar de goedkoopste offerte.
Is al jaren een probleem in de CV gasketel wereld dat nu overgaat naar de warmtepomp.

Installateurs zijn er ook zelf schuldig aan door niet goed beargumenteren waarom ze duurder zijn dan de concurrent.
Heeft iemand hier nog tips over waterzijdig inregelen van de vloerverwarming? Wat is het idee? Mik je op dezelfde retourtemperatuur per lus? Mik je op dezelfde flow per lus? Mik je per lus op dezelfde Delta T?

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:12
[...]

Dat is hier in een grafiek zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Huq2vwpd9bI2DuJIHnkpnzS8zmc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xK4qKJz3gsXxQaEUAJxrZhEV.jpg?f=user_large

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Dank! Waar komt deze grafiek vandaan?

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Tja - met YT en een beetje videobewerking (en KI) kan je van alles laten zien (niet horen?) wat je wil
om reclame voor je zaak te maken. - Ik wordt er iig zeeziek van de cameravoering.
Klopt maar daar kun je zeeziekte pillen tegen innemen. ;)

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Is het installeren van een doorstroomheater in de uitgaande leiding van de warmtepomp een oplossing om de koudeval te beperken bij defrosts? De doorstroomheater automatisch aan- en uitzetten als de defrost loopt.

Ik heb LTV verwarming en de WP temp out daalt ca 18grC bij een defrost (37->19), Dit resulteerd in een daling van 8 grC van de door de DBE's uitgeblazen lucht, boven mijn LTV's (33->25). Dat is duidelijk voelbaar.

Na een defrost cyclus van ca 5 minuten kan het een half uur duren voordat de wp oullet temperatuur weer op de temperatuur zit van voor de defrost. Ik heb een serie buffervat van 80liter aan het eind van mijn radiatoren.

Mijn gedachte is een 6kW 3fase doorstroomheater te plaatsen in de outlet van de wp voor de LTV's die alleen werkt als er een defrost is. Een groter vermogen is problematisch ivm de maximale capaciteit van de huisaansluiting.

Als ik een 6kW doorstroomheater doorbereken https://www.econo.nl/Bere...19&Param3=23,8&Param4=5,9 dan kan ik bij een flow van 18l/m een temperatuurstijging in de wp temp out verwachten van 4,8grC, zeg maar 5grC, De aanvoertemperatuur tijdens een defrost wordt dus 5grC hoger zijnde 24grC ipv 19grC.

Als ik dat doorvoer naar de uitgeblazen lucht van de LTV kom ik op een stijging van 4grC.
Dat zou in mijn situatie betekenen dat bij 0grC buitentemp de uitgeblazen lucht van de LTV tijdens een defrost niet daalt van 33 naar 25grC maar van 33 naar 29grC.

Zou zo'n dip van 33 naar 29grC minder voelbaar zijn?
Zal de hersteltijd na een defrost dan ook korter zijn dan de huidige van ca 1/2 uur?
Is hier ervaring mee opgedaan? Ander advies?

Natuurlijk heeft de heater een cop van 1 echter in het extreme geval dat er elk uur gedurende 24 uur een defrost plaats vind en dat dan ook 5 minuten lang 6kW wordt verbruikt, Dan hebben we het over 24x5m=2uur. Is 12kWh per dag a 25ct is 3 euro per dag. Is 12,5ct per defrost. In de realiteit zal dat lager zijn.

Mijn defrosts op een vochtige dag net onder nul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoO9lkPs-BGMp0fwCmH87ce4eqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2NByxVsKvqe2SZZTb9h2I4z.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• dunklefaser
marvel27 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:42:
Dank! Waar komt deze grafiek vandaan?
Als je zoekt met "COP vs. compressorspeed" kom je deze grafiek waarschijnlijk tegen (en nog meer relevante info). Het zou interessant zijn hoe de curves voor de diverse compressor types uitzien (scroll, roll, etc.).
Bij lage rpm hebben waarschijnlijk alle compressoren last van ORC's, of niet?

• BarryH
marnie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:09:
Is het installeren van een doorstroomheater in de uitgaande leiding van de warmtepomp een oplossing om de koudeval te beperken bij defrosts? De doorstroomheater automatisch aan- en uitzetten als de defrost loopt.

Ik heb LTV verwarming en de WP temp out daalt ca 18grC bij een defrost (37->19), Dit resulteerd in een daling van 8 grC van de door de DBE's uitgeblazen lucht, boven mijn LTV's (33->25). Dat is duidelijk voelbaar.

Na een defrost cyclus van ca 5 minuten kan het een half uur duren voordat de wp oullet temperatuur weer op de temperatuur zit van voor de defrost. Ik heb een serie buffervat van 80liter aan het eind van mijn radiatoren.

Mijn gedachte is een 6kW 3fase doorstroomheater te plaatsen in de outlet van de wp voor de LTV's die alleen werkt als er een defrost is. Een groter vermogen is problematisch ivm de maximale capaciteit van de huisaansluiting.

Als ik een 6kW doorstroomheater doorbereken https://www.econo.nl/Bere...19&Param3=23,8&Param4=5,9 dan kan ik bij een flow van 18l/m een temperatuurstijging in de wp temp out verwachten van 4,8grC, zeg maar 5grC, De aanvoertemperatuur tijdens een defrost wordt dus 5grC hoger zijnde 24grC ipv 19grC.

Als ik dat doorvoer naar de uitgeblazen lucht van de LTV kom ik op een stijging van 4grC.
Dat zou in mijn situatie betekenen dat bij 0grC buitentemp de uitgeblazen lucht van de LTV tijdens een defrost niet daalt van 33 naar 25grC maar van 33 naar 29grC.

Zal de hersteltijd na een defrost dan ook korter zijn dan de huidige van ca 1/2 uur?

Natuurlijk heeft de heater een cop van 1 echter in het extreme geval dat er elk uur gedurende 24 uur een defrost plaats vind en dat dan ook 5 minuten lang 6kW wordt verbruikt, Dan hebben we het over 24x5m=2uur. Is 12kWh per dag a 25ct is 3 euro per dag. Is 12,5ct per defrost. In de realiteit zal dat lager zijn.

[Afbeelding]
Kunnen die ventilatoren niet gewoon langzamer draaien bij lage temperatuur?

• mr_evil08
JeffreyH-8 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Heeft iemand hier nog tips over waterzijdig inregelen van de vloerverwarming? Wat is het idee? Mik je op dezelfde retourtemperatuur per lus? Mik je op dezelfde flow per lus? Mik je per lus op dezelfde Delta T?
Lussen langs de buitengevel/ramen geef je kleiner deltaT dan middenin de kamer.

De verdeler zelf staat op deltaT 5 maar onderling verschilt dus kwa retourtemperatuur.

De warmtepomp staat hier op deltaT 4 grotendeels het jaar, badkamer heeft een kleiner deltaT.

Alles op gelijke retourtemperatuur geeft hier comfort nadeel want heb geen passiefhuis.

• marnie
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Originele jaga dbe s die al op de laagste stand draaien.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• BarryH
marnie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Originele jaga dbe s die al op de laagste stand draaien.
even in dhz dbe topic neuzen. b.v. heatmeister aansturing.

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Die defrost kun je eigenlijk detecteren met HA, dan met HA en een smart plug de DBE's uitzetten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De DBE hebben ook zelf een temperatuur voeler. Die kun je wat strikter op je doel LTV temperatuur zetten met de instellingen , zodat ze bij defrost sneller uitgaan. Nadeel, ze gaan ook veel later aan.

Zet je die op bijv 32 of 34.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rC5KzKTfUQ0FYrKkpqXlM4iGgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTgSigLOnoUL4VCNshvFGjGD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Get!em op 05-02-2026 19:05 ]

• Carboy54
BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Kan je meestal ook doen met de interne BUH via de graadminuten instellingen. Welke WP heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 05-02-2026 19:06 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:46
De Cop vergelijkingslijstjes van deze winter kunnen ook de prullenbak in. https://www.rtl.nl/nieuws...tuk-hoger-dan-voor-andere

• dunklefaser
@MotorBeast Niet zo snel - als je weet waar de wp staat kan je eventueel corrigeren
(aantal graaddagen misschien?) of de invloed van het weer bekijken. Een idee voor @Tomexergie ?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:16

[Afbeelding]
De Panasonic L serie heeft een biblock binnenunit met een extra element(3 of 6kw). Ik heb vernomen dat deze ingezet kan worden bij defrosts. De oplossing wordt soms dus al af-fabriek ingebouwd. I.c.m. de fan-aansturing is het dus zeker een optie.

Ik krijg deze warmtepomp(met 3kw element) en heb ook Jaga's en een buffervaatje. Ik ben blij dat je je ervaring met defrostklachten deelt.

Kijk vooral even naar de ruimte die je per fase nog over hebt.

• blb4
[...]

Precies, er heerst hier vaak een enorm overdreven angst voor een aantal malen per dag uit/aan schakelende compressor.

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 12:47
Ik heb een 8kw Daikin Altherma 3 en deze gebruik ik om 80m2 vloer mee te verwarmen. Normaal werkt het prima alleen koelt het huis met deze ijsdagen gewoon af. Op het Daikin scherm lees ik dat hij een aanvoer temperatuur van 42 (weersafhankelijk) wil halen bij momenteel -2 graden buiten.

Ik zie op het scherm dat hij ontdooit dan de vertrekwater temperatuur richting de 30 a 33 graden gaat, heel gestaag naar 34 graden klimt hier zon 15 min op blijft hangen en dan weer ontdooit. Bij deze aanvoer temperatuur koelt ons huis af.

Debiet 20 l/min
1.9 bar
Backup heater is uit.
Oude vloerverdeler met pomp.

Iemand een idee?

• dunklefaser
@Johann0r Jouw beschrijving van de installatie is voorlopig nog een beetje onduidelijk.
Wat was de reden om bij uitsluitend vloerverwarming de mengverdeler te behouden?
Dit kost gewoon efficiency en vermogen zoals je vermoedelijk weet.
Om de 30 minuten een defrost kan gebeuren bij het huidige weerspatroon. Waar woon je?
Maar dat een "8 kW" wp met 80m² vloerverwarming moeite heeft kan ik op dit moment niet verklaren.
Sinds wanneer draait deze installatie? - Misschien kan je voor de Daikin wp beter in het passende topic terecht.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:46
Johann0r schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:29:
Ik heb een 8kw Daikin Altherma 3 en deze gebruik ik om 80m2 vloer mee te verwarmen. Normaal werkt het prima alleen koelt het huis met deze ijsdagen gewoon af. Op het Daikin scherm lees ik dat hij een aanvoer temperatuur van 42 (weersafhankelijk) wil halen bij momenteel -2 graden buiten.

Ik zie op het scherm dat hij ontdooit dan de vertrekwater temperatuur richting de 30 a 33 graden gaat, heel gestaag naar 34 graden klimt hier zon 15 min op blijft hangen en dan weer ontdooit. Bij deze aanvoer temperatuur koelt ons huis af.

Debiet 20 l/min
1.9 bar
Backup heater is uit.
Oude vloerverdeler met pomp.

Iemand een idee?
Nieuwe verdeler zonder pomp en eventueel backup laten ondersteunen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• marnie
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:22:
[...]

even in dhz dbe topic neuzen. b.v. heatmeister aansturing.
Dan moet ik mijn huidige DBH's op marktplaats zetten en vervangen door zelfbouw fans met heatmeisers, Reden: de Heatmeisters zijn 12 V, DBH's zijn 24V. Tevens heeft elke DBH ventilator een eigen aansturing die zorgt dat het toerental onderling afwijkt om resonantie te voorkomen. Het kan dus ook niet met een spanningsverdubbelaar worden opgelost.

Ik heb ook ook al getest met een 0-10V aansturing op de DBH. Dat werkt echter ik kwam in contact met Jaga en deze gaven aan dat het niet altijd hoeft te werken met elke DBH print. Tevens geen garantie meer op bijna 2 jaar oude DBH's. Wordt door Jaga zwaar ontraden. Kreeg zelfs een juridisch conflict over garantie over een defecte DBH print, die uiteindelijk wel in mijn voordeel uitkwam omdat vooraf eea op papier was gezet met de installateur.

En ja ik had graag heatmeisers gehad omwille van de flexibele automatisering en de koppeling met HA. Maar helaas ik heb nu eenmaal de DBH's van Jaga.
Jaga DBH's: te weing setup mogelijkheden, geen api en te duur.

• marnie
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:26:
[...]

Die defrost kun je eigenlijk detecteren met HA, dan met HA en een smart plug de DBE's uitzetten?
DBH's uitzetten tijdens defrost had ik nog niet aan gedacht. Ga ik testen. Maar mijn verwachting is niet positief, mede omdat:

Wel al getest het afsluiten van de Jaga radiatoren, stoppen van de flow door de radiator tijdens een defrost. Flow loopt dan door de bypass.
Gaf geen resultaat: de afgegeven DBH luchttemperatuur bleef meetbaar en merkbaar kouder.

• marnie
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Kan je meestal ook doen met de interne BUH via de graadminuten instellingen. Welke WP heb je?
Ik heb een 6kW Adlar. Zit geen interne backupheater op.

De vraag van mij is dan ook: helpt een externe backupheater bij defrosts?

[ Voor 12% gewijzigd door marnie op 05-02-2026 21:16 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kanoet schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]

De Panasonic L serie heeft een biblock binnenunit met een extra element(3 of 6kw). Ik heb vernomen dat deze ingezet kan worden bij defrosts. De oplossing wordt soms dus al af-fabriek ingebouwd. I.c.m. de fan-aansturing is het dus zeker een optie.

Ik krijg deze warmtepomp(met 3kw element) en heb ook Jaga's en een buffervaatje. Ik ben blij dat je je ervaring met defrostklachten deelt.

Itho Amber heeft zoals Carboy aangeeft ook een 3kW element. Op basis van parameter graadminuten wordt die aangezet NA een defrost om de aanvoer weer snel genoeg op temperatuur te krijgen als de compressor dat niet snel genoeg doet.

Ik heb hier een parallel buffervat ertussen (I know, rendement verlies) maar met defrost voorkomt die dat de koudste stroom water het afgifte systeem in loopt. Output buitenunit naar buffer zakt 11c bij defrost, buffer naar afgifte slechts 4c.
Verder heb ik hier in een 1990 huis ook jaga’s en met 29c aanvoer en laagste stand dbh, maakt 1 jaga mijn kantoortje/slaapkamer 22c.

• marnie
  • Nu online
Kanoet schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb een paar HA sensors op mijn P1 meter verbruik per fase staan, vandaar dat ik weet dat ik tot 6kW 3fase kan gaan.

Ik vermoed dat meer mensen de defrost hinderlijk vinden en ik hoop dat er mensen zijn die een backupheater op de defrost hebben staan en deze ervaring willen delen.

• Carboy54
marnie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Ik heb een 6kW Adlar. Zit geen interne backupheater op.

De vraag van mij is dan ook: helpt een externe backupheater bij defrosts?
In of extern maakt geen verschil de instellingen wel die zijn leidend.

Pagina: 1 ... 254 ... 258 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)