Ik doe dat verbruik met een Vaillant 55/6 met 28 mm aanvoer/retour en vanaf verdeelpunt 22 mm naar radiatoren. Flow rond de 720 tot 760 liter per uur.Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Ah, ja dat zou wel wat problematisch zijn mogelijks. Mijn huidige verbruik is een kleine 1200m3 gas, dus met de koevlaas methode kom ik uit op een warmtepomp van 6-7kW. Als ik daarvoor de buisdiameter voorschriften bekijk kom ik wel weg met die 26mm. Zou je zeggen beter 26mm ononderbroken of een 32mm met twee knie bochten?
Is een extra setje leidingen erbij een idee ? 1 set voor je vloerverwarming en 1 set voor je radiatoren.Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:30:
Momenteel heb ik een afspraak staan om een Weheat Sparrow warmtepomp te laten installeren. Nu had ik tijdens een verbouwing al een leiding in een koof door het huis laten leggen, zodat deze voorbereid was voor de warmtepomp. Achteraf gezien heb ik een verkeerde leiding laten leggen (een 25mm rehau leiding met 3.7mm wanddikte in een mantelbuis). Nu twijfel ik tussen deze leiding te proberen te wisselen met een 26mm henco leiding in dezelfde mantelbuis, maar ik begrijp dat voor een Weheat Sparrow die 6m door het huis gaat een 26mm leiding op het randje is voor de flow (45m2 vloerverwarming en 6 radiatoren). Dus nu overweeg ik in plaats daarvan een uponor 32mm buis te trekken. Alleen begreep ik dat de leidingen daarvan heel stug zijn. Weet iemand hoe goed deze buis te buigen zou zijn met de hand? De huidige situatie zie je op de foto's (zwarte ribbelbuizen). De hoogte van de koof waar de bocht gemaakt moet worden is ongeveer 30cm. Hetzelfde geldt voor de bocht in de meterkast. Is dit te buigen zonder tools? En wat is dan een beter alternatief, kniestukken in 32mm buis of toch gewoon die 26mm vervangen? En is het een probleem om een 32mm buis zonder mantel in de koof te leggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het laatste alternatief zou zijn hem toch buiten over de muur te laten lopen, maar dat zou qua zicht wel echt niet mijn voorkeur hebben.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Op de Weheat website zie ik staan dat ze uitgaan van een debiet van 1m3/h, als ik jou zo hoor zou dat niet onredelijk zijn. Alle data die ik bekijk lijkt te zeggen dat die DN20 in principe zou moeten lukken, dus misschien moeten we het gewoon proberen. Ik kan hem altijd alsnog een derde keer aanleggen.MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Ik doe dat verbruik met een Vaillant 55/6 met 28 mm aanvoer/retour en vanaf verdeelpunt 22 mm naar radiatoren. Flow rond de 720 tot 760 liter per uur.
Kijk, op zich vind ik het geen probleem dat hij iets minder zuinig wordt dan optimaal in uitzonderlijke gevallen, maar als ik standaard 20 procent efficiency verlies laat ik de installateur hem toch maar gewoon op de gevel plakken.
Hoe zou dat werken? De aanvoer komt langs de verdeler van de vloerverwarming. Enige probleem is dat ik niet honderd procent zeker weet of ik met de huidige radiatoren met 35 graden de bovenverdieping warm krijg. Daarom wil ik het systeem in principe intakt houden, zodat ik de radiatoren ook een voor een kan vervangen van T10 naar T33 of JagasErwin_83 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Is een extra setje leidingen erbij een idee ? 1 set voor je vloerverwarming en 1 set voor je radiatoren.
@Zinloos1 Pas op, de genoemde 28mm van @MotorBeast is hoogstwaarschijnlijk 28mm koper of staal, en dus DN25. 22mm is hier DN20.
DN = Diameter Nominaal.
Als je de helft van je flow onderweg kwijtraakt aan je vvw door een afsplitsing, dan is het stuk leiding waar je pomp een groot debiet door moet persen al een stuk korter. Betekent ook dat je alleen dat stuk hoeft te vervangen.
DN = Diameter Nominaal.
Als je de helft van je flow onderweg kwijtraakt aan je vvw door een afsplitsing, dan is het stuk leiding waar je pomp een groot debiet door moet persen al een stuk korter. Betekent ook dat je alleen dat stuk hoeft te vervangen.
[ Voor 42% gewijzigd door P5ycho op 25-01-2026 12:35 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ja, dat zag ik inderdaad. Maar je uiteindelijke benodigde flow van het systeem verandert dan niet toch, of zie ik iets over het hoofd?P5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:32:
@Zinloos1 Pas op, de genoemde 28mm van @MotorBeast is hoogstwaarschijnlijk 28mm koper of staal, en dus DN25. 22mm is hier DN20.
DN = Diameter Nominaal.
Vanaf de WP tot aan de eerste splitsing in de afgiftesysteem moet je dat vermogen van 7 kW kwijt kunnen met een dT van ~ 5 °C. DN20 is dan krap maar als altijd: ZGARM (zo goed als redelijkerwijs mogelijk). Mogelijk kan je al eerder een splitsing (naar vvw verdeler bgg?) gemaakt worden en dan hoeft er door deze leiding minder dan 7 kW en zal 't sowieso geen issue meer zijn.Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
[...]
Ja, dat zag ik inderdaad. Maar je uiteindelijke benodigde flow van het systeem verandert dan niet toch, of zie ik iets over het hoofd?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
oeps verkeerde topic.
[ Voor 98% gewijzigd door X21r op 25-01-2026 13:08 ]
Sinds 2017 heb ik in mijn huidige woning een warmtepomp draaien en de stadsverwarming eruit. Dit tot volle tevredenheid. Wij hebben nu een ander bestaand huis gekocht dat nog met CV verwarmd wordt. Ook daar moet natuurlijk weer een WP komen. Hoewel het een monumentaal pand is, is er tussen 2010 en 2012 effectief de gehele binnenzijde vernieuwd met de isolatienormen van toen (dus heel erg vergelijkbaar met mijn huidige 2005 woning). Er is overal vloerverwarming aangelegd, dus dat is alvast top. Ik wil zelf nog wel wat extra maatregelen nemen, maar de uitgangspositie is niet slecht.
Vloeroppervlak is 364m2. Vanwege een grote vide en het feit dat de keuken en woonkamer bovenin het huis liggen stoken de huidige bewoners vooral op de bovenste woonetage. Kwamen daarmee op ca. 2200m3 gas per jaar. Er lijkt een soort zonering aanwezig (op diverse plaatsen aparte thermostaten). De overdracht is pas later dit jaar, maar ik wil nog wel even vragen of ik nog een keer langs kan komen om e.e.a. te bekijken van de technische installaties en wat zaken op te meten.
Ik vermoed dat ik met een 12kW uit zou moeten komen volgens de gangbare berekening en het feit dat ik ook nog wat aanvullende maatregelen ga nemen (Achterzetramen, WTW-ventilatie). Ik denk nu aan een Daikin Altherma 3R MT met 230L geïntegreerd boilervat omdat ik daar gunstig aan kan komen en omdat deze redelijk stil lijkt. Wel twijfel ik nog een beetje qua SWW omdat er 3 badkamers zijn waarvan eentje met bad en de leidinglengtes zijn behoorlijk. In de keuken is een Quoker en alhoewel ik daar energetisch geen fan van ben, is deze er al wel en zal ik deze voorlopig gewoon gebruiken. Aangezien het huis naar onze smaak is gerenoveerd zal ik met het bestaande leidingwerk in het pand willen werken en voornamelijk in en rondom de technische ruimte in het achterhuis werken. Daar hangt nu ook de CV-ketel.
Het enige echt lastige is de plaatsing van de buitenunit. Het huis heeft geen tuin en ligt in een binnenstad. Ik heb een plek die ik waarschijnlijk zou kunnen gebruiken, dan zou deze aan de muur moeten tussen twee gedeelten van het huis (voorhuis en achterhuis) en blijft de unit alsnog ca. 4m van beide erfgrenzen. Hier een snelle schets.
:strip_exif()/f/image/qUmRd5Ts4MSZ2uhf92X6mME3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ideaal is het niet natuurlijk, want er is een slaapkamer aan de andere zijde van die muur en het inpandige balkon ligt er ook dichtbij, maar het is eigenlijk de enige logische plek waar het mogelijk zou zijn. Met een redelijk stille unit en een nachtstand zou dit moeten kunnen denk ik. Wat denken jullie hiervan?
Vloeroppervlak is 364m2. Vanwege een grote vide en het feit dat de keuken en woonkamer bovenin het huis liggen stoken de huidige bewoners vooral op de bovenste woonetage. Kwamen daarmee op ca. 2200m3 gas per jaar. Er lijkt een soort zonering aanwezig (op diverse plaatsen aparte thermostaten). De overdracht is pas later dit jaar, maar ik wil nog wel even vragen of ik nog een keer langs kan komen om e.e.a. te bekijken van de technische installaties en wat zaken op te meten.
Ik vermoed dat ik met een 12kW uit zou moeten komen volgens de gangbare berekening en het feit dat ik ook nog wat aanvullende maatregelen ga nemen (Achterzetramen, WTW-ventilatie). Ik denk nu aan een Daikin Altherma 3R MT met 230L geïntegreerd boilervat omdat ik daar gunstig aan kan komen en omdat deze redelijk stil lijkt. Wel twijfel ik nog een beetje qua SWW omdat er 3 badkamers zijn waarvan eentje met bad en de leidinglengtes zijn behoorlijk. In de keuken is een Quoker en alhoewel ik daar energetisch geen fan van ben, is deze er al wel en zal ik deze voorlopig gewoon gebruiken. Aangezien het huis naar onze smaak is gerenoveerd zal ik met het bestaande leidingwerk in het pand willen werken en voornamelijk in en rondom de technische ruimte in het achterhuis werken. Daar hangt nu ook de CV-ketel.
Het enige echt lastige is de plaatsing van de buitenunit. Het huis heeft geen tuin en ligt in een binnenstad. Ik heb een plek die ik waarschijnlijk zou kunnen gebruiken, dan zou deze aan de muur moeten tussen twee gedeelten van het huis (voorhuis en achterhuis) en blijft de unit alsnog ca. 4m van beide erfgrenzen. Hier een snelle schets.
:strip_exif()/f/image/qUmRd5Ts4MSZ2uhf92X6mME3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ideaal is het niet natuurlijk, want er is een slaapkamer aan de andere zijde van die muur en het inpandige balkon ligt er ook dichtbij, maar het is eigenlijk de enige logische plek waar het mogelijk zou zijn. Met een redelijk stille unit en een nachtstand zou dit moeten kunnen denk ik. Wat denken jullie hiervan?
[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 25-01-2026 17:18 ]
Import van EVs
Over specifiek 't geluid zou ik dit even in Het grote geluidseisen airco en wp topic posten.Luiaard schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:14:
Sinds 2017 heb ik in mijn huidige woning een warmtepomp draaien en de stadsverwarming eruit. Dit tot volle tevredenheid. Wij hebben nu een ander bestaand huis gekocht dat nog met CV verwarmd wordt. Ook daar moet natuurlijk weer een WP komen. Hoewel het een monumentaal pand is, is er tussen 2010 en 2012 effectief de gehele binnenzijde vernieuwd met de isolatienormen van toen (dus heel erg vergelijkbaar met mijn huidige 2005 woning). Er is overal vloerverwarming aangelegd, dus dat is alvast top. Ik wil zelf nog wel wat extra maatregelen nemen, maar de uitgangspositie is niet slecht.
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik zou idd over geluidseisen, etc een en ander ook goed uitzoeken en eventueel de aansprakelijkheid bij de leverancier volledig leggen als hij het hele systeem dimensioneren en gaat leveren, als de verschilende buren geen schriftelijk 'geen bezwaar' hebben afgegeven.
Je wilt niet in de situatie komen dat als je midden in een grote verbouwing zit (midden in een binnenstad), en je nieuwe buren komen er opeens achter dat je een hoog vermogen WP gaat installeren vlak bij hun huis, dat ze in het uiterste geval de installatie van de WP gaan tegenhouden met een kortgeding.
Als voorbeeld: hier bij mij in de buurt ligt al maanden een flink bouwproject stil aan een bestaande vrijstaande woning, door een lopende juridische kwestie met de buren.
Je wilt niet in de situatie komen dat als je midden in een grote verbouwing zit (midden in een binnenstad), en je nieuwe buren komen er opeens achter dat je een hoog vermogen WP gaat installeren vlak bij hun huis, dat ze in het uiterste geval de installatie van de WP gaan tegenhouden met een kortgeding.
Als voorbeeld: hier bij mij in de buurt ligt al maanden een flink bouwproject stil aan een bestaande vrijstaande woning, door een lopende juridische kwestie met de buren.
Ik doe altijd zoveel mogelijk zelf, dus de voorbereiding, berekeningen, vergunningsaanvraag en plaatsing zou ik zelf doen, alleen de F-gassen aansluiting niet. Desalniettemin is je punt belangrijk, ik wil natuurlijk dat het klopt met wat mag zijn (45dBA op de erfgrens overdag en 40dBA overdag) en liefst ook dat het niet alleen wettelijk klopt, maar ook dat er een goede verstandhouding met de buren is. Overigens heeft een van de buren een aircounit op het schuine dak die veel dichter op mijn erfgrens zit. Groot voordeel is dat het pand dusdanig breed is dat ik met de unit in het midden nog een meter of vier van beide dichtstbijzijnde erfgrenzen af zou zitten. Ik zal het ook in het andere topic vragen. Hier nog een situatieschets:Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:51:
Ik zou idd over geluidseisen, etc een en ander ook goed uitzoeken en eventueel de aansprakelijkheid bij de leverancier volledig leggen als hij het hele systeem dimensioneren en gaat leveren, als de verschilende buren geen schriftelijk 'geen bezwaar' hebben afgegeven.
Import van EVs
Ziet er goed uit! Ook dat je praktisch alles zelf doet wat kan (en wat mag), is ook mijn insteek :-)
Bij zeker 80% van de aannemers en installateurs voor de consumentenmarkt is mijn conclusie dat ze niet weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn, en ook geen goede opleiding/echt technische kennis hebben van het geen hun dagelijks werk is. Er zijn absoluut ook positieve uitzonderingen, maar zelf doen leidt praktisch altijd tot betere resultaten!
Veel succes met dit mooie project, maar zorg dat je toekomstige buren nooit juridisch je bouw/WP project kunnen frustreren als je eenmaal begonnen bent
Bij zeker 80% van de aannemers en installateurs voor de consumentenmarkt is mijn conclusie dat ze niet weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn, en ook geen goede opleiding/echt technische kennis hebben van het geen hun dagelijks werk is. Er zijn absoluut ook positieve uitzonderingen, maar zelf doen leidt praktisch altijd tot betere resultaten!
Veel succes met dit mooie project, maar zorg dat je toekomstige buren nooit juridisch je bouw/WP project kunnen frustreren als je eenmaal begonnen bent
[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 25-01-2026 20:17 ]
Kies in ieder geval voor een ultrasone variant. Ik heb er zelf eentje met zo'n schoepenradje (Elster F90S3) er in en dat maakt geluid. Je moet ook kijken of je wel of geen koelen wilt meten. De mijne kan het koelen niet meten.Marc_Sway schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:05:
Zijn er hier ook mensen die een externe warmtemeter (debiet + inlet & outlet temp sensors) achter de uitgang van de WP hebben geïnstalleerd om het afgegeven warmte-vermogen continue te meten (los van wat de WP kan aangeven)?
If so, wat zijn de ervaringen daarmee? En wordt t dan ook gelogd in bijv Home Assistant?
Voor het loggen is nog meer nodig dan alleen de meter, maar ook een adapter naar meterbus. Al met al is het een duur grapje.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
hier stond een crosspostadvertorial.
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 26-01-2026 16:19 ]
Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om reclame te maken in een topic als dit...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Weet niet of er 2 varianten van de 32mm MLB zijn maar die ik had van Uponor (stuk van 5 meter) werd in een vrachtwagen geleverd, kaarsrecht, in die lengte. Buigen met een zogenaamd geschikte buigveer was echt niet aan de orde. Ik heb uiteindelijk met ontzettend veel moeite een bocht van 90 graden met een radius van 50cm erin gekregen door het e.e.a. te forceren tussen bierkratten inP5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:49:
Je vergelijkt 25mm met 26mm, maar de binnendiameter is wat telt. Die is voor beiden ~20mm (DN20).
32mm Uponor is DN25, dat is wel voldoende voor een 9kW warmtepomp. Wel weer netjes isoleren, want het loop door je kruipruimte.
Met de hand buigen wordt lastiger als de diameter toeneemt, voor 32mm kun je dat alleen bij grotere straal (bijv 0.3-0.5m), als je een krappe bocht wilt buigen zul je buiggereedschap moeten gebruiken. Dat kost je 100 euro uit Duitsland.
Zie ook hier:
Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Niet zeuren, het alternatief 28mm staal/koper is lastiger buigen
Ik haal mijn leidingen en koppelingen bij Installatiestore (geen reclame
), weet het merk niet.
Maar 32mm buigen met een buigveer was zeker een taaie klus, alhoewel ik met mn knie het meestal aardig gebogen kreeg. Uiteraard wel met zo'n buigveer, zonder is het eigenlijk onmogelijk.
Maar 32mm buigen met een buigveer was zeker een taaie klus, alhoewel ik met mn knie het meestal aardig gebogen kreeg. Uiteraard wel met zo'n buigveer, zonder is het eigenlijk onmogelijk.
Ik zit nog even te kijken naar het vervangen van de leidingen. Ik had per ongeluk gerekend met mijn oude gasverbruik vóór de isolatie maatregelen, nu zitten we op 1050m3 gas ipv 1200'm3. Dus ergens tussen de 5 en 6kW warmtevraag in. Dus ik overweeg toch serieus om dan voor een 26x3mm mlb te gaan.
Nu begreep ik van coolblue dat zij sowieso 22mm dunwandige buis gebruiken (zie dat ook op de weheat site staan, dat DN20 RVS/staat voor korte afstanden (<15m) prima is omdat de Weheat Sparrow een debiet van 1 m3/h heeft).
Nu gaf coolblue aan dat ik zelf nog de koppelstukken moet organiseren voor hun 22mm dunwandige stalen buis naar de mlb 26mm. Ik heb nog niet echt een keuze gemaakt voor een merk van de leidingen, maar door alle mogelijke knelbekken (die schijnt coolblue dan weer wel allemaal te hebben) zie ik ook niet echt helemaal meer welk "merk" icm met soort knelkoppeling nu het beste neem. Iemand tips? Ik zie wel dat je een mlb naar knelkoppeling (op zich zitten de koppelingen straks op plekken waar je bij kunt), is dat dan net zo praktisch voor RVS/Staal?
Nu begreep ik van coolblue dat zij sowieso 22mm dunwandige buis gebruiken (zie dat ook op de weheat site staan, dat DN20 RVS/staat voor korte afstanden (<15m) prima is omdat de Weheat Sparrow een debiet van 1 m3/h heeft).
Nu gaf coolblue aan dat ik zelf nog de koppelstukken moet organiseren voor hun 22mm dunwandige stalen buis naar de mlb 26mm. Ik heb nog niet echt een keuze gemaakt voor een merk van de leidingen, maar door alle mogelijke knelbekken (die schijnt coolblue dan weer wel allemaal te hebben) zie ik ook niet echt helemaal meer welk "merk" icm met soort knelkoppeling nu het beste neem. Iemand tips? Ik zie wel dat je een mlb naar knelkoppeling (op zich zitten de koppelingen straks op plekken waar je bij kunt), is dat dan net zo praktisch voor RVS/Staal?
Idd ik heb ook zo'n rammelding.Blihi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:40:
[...]
Kies in ieder geval voor een ultrasone variant. Ik heb er zelf eentje met zo'n schoepenradje (Elster F90S3) er in en dat maakt geluid. Je moet ook kijken of je wel of geen koelen wilt meten. De mijne kan het koelen niet meten.
Voor het loggen is nog meer nodig dan alleen de meter, maar ook een adapter naar meterbus. Al met al is het een duur grapje.
Ik kijk er een enkele keer eens op om te zien wat de flow is en of de cop er nog een beetje op lijkt.
Gelukkig hangt hij in de schuur tussen parallel buffer en wp dus we horen er in huis niks van.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Valt best mee een kind kan de was doenP5ycho schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:31:
Niet zeuren, het alternatief 28mm staal/koper is lastiger buigen
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KeKPOUiXMl1wFOrMLhlwB9Nx.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fmViAYXTtgMkvWLUKvJV88RH.png?f=user_large)
Met deze hand-buigtang is 32mm best goed te buigen
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Heb je een link naar waar deze te koop is?hnq schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik heb hem van heima24.de. Goed spul!manusjevanalles schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:52:
[...]
Heb je een link naar waar deze te koop is?
Bijzonder rapport van TNO en CPB, over wat isoleren en het plaatsen van een (hybride) warmtepomp je financieel oplevert. De aanname is dat een full electric warmtepomp alleen kan worden toegepast in huizen die verregaand zijn geïsoleerd.
Ik snap dat ze dat schrijven, want het woord "afgifte" wordt in dit rapport slechts 1x gebruikt. Wij weten dat dit niet klopt natuurlijk. De conclusie van het rapport is dat ook in huizen die niet tot de isolatiestandaard een hybride warmtepomp loont. Met een all-electric loont het dus nog meer.Vergaand isoleren is nodig om een elektrische warmtepomp te kunnen gebruiken voor het voldoende verwarmen van de woning op koude dagen.
Ik heb hem idd bij Heima gekochtmanusjevanalles schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:52:
[...]
Heb je een link naar waar deze te koop is?
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Uit het rapport:marvel27 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:31:
Bijzonder rapport van TNO en CPB, over wat isoleren en het plaatsen van een (hybride) warmtepomp je financieel oplevert. De aanname is dat een full electric warmtepomp alleen kan worden toegepast in huizen die verregaand zijn geïsoleerd.
[...]
Ik snap dat ze dat schrijven, want het woord "afgifte" wordt in dit rapport slechts 1x gebruikt. Wij weten dat dit niet klopt natuurlijk. De conclusie van het rapport is dat ook in huizen die niet tot de isolatiestandaard een hybride warmtepomp loont. Met een all-electric loont het dus nog meer.
[Afbeelding]
Ik zou blij zijn als dit uit komt! De netbeheerders pleiten voor een systeem waarin de maandelijkse aansluitkosten fors verlagen, en er een prijs per kWh bij komt (een transporttarief), afhankelijk van het tijdstip. Dat zou zomaar 10 ct/kWh kunnen bedragen*. Daarmee zou de terugverdientijd van warmtepompen (en elektrische auto's) fors stijgen.Voor de scenario’s met de KEV-prijzen hanteren we energiebelasting en btw volgens voorgenomen beleid voor 2030.
Elektriciteitsprijs (euro/kWh)
Lage prijsscenario 0,17
Basisscenario 0,20
Hoge prijsscenario 0,24
* Uitgaande dat de huidige ~€480 per jaar voor een gebruiker van ~ 4000 kWh neutraal blijft qua totale nettarieven.
Nog los van dat de meeste mensen met een WP ook zonnepanelen hebben, en de prijs per winter-kWh sowieso al fors stijgt vanaf 2027.
Volgens mij is de voorwaarde die ze (impliciet) stellen dat je je huis op de slechtste dagen ook warm krijgt. Met slechte isolatie lukt dat alleen met een hele grote WP, maar dat kost dan wellicht meer dan met gas en wordt daarom als onhaalbaar gezien.marvel27 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:31:
[...]
Ik snap dat ze dat schrijven, want het woord "afgifte" wordt in dit rapport slechts 1x gebruikt. Wij weten dat dit niet klopt natuurlijk. De conclusie van het rapport is dat ook in huizen die niet tot de isolatiestandaard een hybride warmtepomp loont. Met een all-electric loont het dus nog meer.
[Afbeelding]
Ik weet niet wat een WP kost die op een slechte dag b.v nog 15 kW kan leveren, maar het zal behoorlijk wat €€€ zijn.
Dat valt op zich wel mee.Martin7182 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:07:
[...]
Volgens mij is de voorwaarde die ze (impliciet) stellen dat je je huis op de slechtste dagen ook warm krijgt. Met slechte isolatie lukt dat alleen met een hele grote WP, maar dat kost dan wellicht meer dan met gas en wordt daarom als onhaalbaar gezien.
Ik weet niet wat een WP kost die op een slechte dag b.v nog 15 kW kan leveren, maar het zal behoorlijk wat €€€ zijn.
En huizen waar 15kW nodig is zullen 2500+m3 gas gebruiken en dan kan isolatie vaak ook nog wel uit.
De isolatiepijn zit bij huizen met 1000m3 gas gebruik waar je de isolatie niet terugverdient.
en 1000m3 gas -> 5 of wellicht 7kW WP (bij-10) nodig, dus niet veel aan de hand.
En ze hebben vast met gemiddeld gasverbruik gerekend
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je duidelijke tekeningen roepen bij mij twee vragen op mbt de positie. Het schuine dak waar de buitenunit boven hangt zorgt ervoor dat de unit lastig bereikbaar is voor service en weerkaatst het geluid direct terug naar je eigen gevel. Je moet dus mogelijk meer zorgen maken over eigen geluidsoverlast dan bij je buren 🙂Luiaard schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:14:
[Afbeelding]
Ik heb het warmtepomp-overzicht nu uitgebreid met de gecertificeerde EN14825-metingen (bij -10/35 en -10/55) die in de Keymark database staan. Voordeel hiervan is dat alle merken in principe op dezelfde manier gemeten zijn. Nadeel is dat voor een aantal warmtepompen de meting niet op vol vermogen is gedaan (deellast) - met name bij Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, Nibe, Wolf en Vaillant. Door dit te vergelijken bij de maximale capaciteit bij -7/35 en -7/55 kan je wel goed zien hoe goed de warmtepompen het blijven doen bij lagere temperaturen buiten en/of hogere aanvoertemperaturen:
*deellast
**model met vloeistof-injectie
Wie zelf de data wil bewerken, het is hier hier te vinden
Wederom aanvullingen/opmerkingen/fouten graag via DM
| Merk | Type | Koelgas | Split/Monoblock | Verkochtals | Subsidie | Qnom | Qnom | Qmax | Qmax |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| kW | kW | -10/35 | -10/55 | -7/35 | -7/55 | ||||
| Remeha | ElgaAce4kW | R32 | Split | 4 | 3 | 2.61 | N.A | 3.4 | 2.6 |
| Intergas | Xtend | R32 | Split | 5 | 4 | 3.00 | N.A | 3.3 | N.A |
| Vaillant | ArothermSplitPlusVWL35/8.2 | R32 | Split | 3 | 3 | 3.03 | 2.75 | 3.54 | 3.15 |
| Vaillant | ArothermPlusVWL35/6 | R290 | Monoblock | 3 | 4 | 3.34 | 3.4* | 4.2 | 3.7 |
| Quatt | v1.5 | R32 | Monoblock | 6 | 4 | 3.39 | 3.03 | 3.8 | 3.4 |
| IthoDaalderop | Amber6.5 | R290 | Monoblock | 6.5 | 4 | 3.40 | 2.80 | 6.3 | N.A |
| Viessmann | Vitocal04150A/250A | R290 | Monoblock | 4 | 4 | 3.42 | 3.09 | 3.80 | 3.5 |
| NefitBosch | Compress5800i4OR-S | R290 | Monoblock | 4 | 4 | 3.63 | 3.15 | 3.92 | N.A |
| WeHeat | Flint | R290 | Monoblock | 4 | 4 | 3.70 | 3.10 | 3.96 | 3.25 |
| Acond | AconomisS | R290 | Monoblock | 4 | 4 | 3.73 | 3.69 | 4.03 | 3.86 |
| Atlantic | AlfeaExtensaM5 | R32 | Monoblock | 5 | 4 | 3.90 | 3.60 | 4.10 | 3.7 |
| NefitBosch | Compress3400iAWS04 | R32 | Split | 4 | 4 | 3.93 | 2.58 | 4.32 | N.A |
| Atlantic | AlfeaExtensaAI5 | R32 | Split | 5 | 4 | 4.00 | 3.80 | 4.4 | 3.9 |
| Mitsubishi | EcodanSUZ-SWM30VA | R32 | Split | 3 | 4 | 4* | 3.6* | 5.80 | 3.80 |
| Panasonic | KSeriesWH-UDZ03KE5 | R32 | Split | 3 | 4 | 4* | 2.90 | 3.3 | 3.2 |
| Toshiba | Estia401HW-E | R32 | Split | 4 | 5 | 4.00 | 3.50 | 4.25 | 4.31 |
| AlphaInnotec | Paros4-1 | R454C | Monoblock-binnenopstelling | 4 | 4 | 4.06 | 2.88 | 3.68 | 3.42 |
| Vaillant | ArothermSplitPlusVWL55/8.2 | R32 | Split | 5 | 4 | 4.06 | 3.33 | 5.12 | 4.56 |
| Vaillant | ArothermPlusVWL55/6 | R290 | Monoblock | 5 | 4 | 4.13 | 4.63* | 6.2 | 5.5 |
| Adlar | AuroraII06kW | R32 | Monoblock | 6 | 4 | 4.18 | 4.08 | 5.22 | 4.78 |
| DeWarmte | PompAO | R32 | Monoblock | 8 | 6 | 4.18 | 4.08 | 4.7 | 5.80 |
| ATAG | EnergionM40 | R32 | Monoblock | 4 | 5 | 4.19 | 3.72 | 4.09 | N.A |
| ATAG | EnergionS40 | R32 | Split | 4 | 5 | 4.19 | 3.72 | 3.51 | N.A |
| Acond | GrandisN | R290 | Monoblock | 5 | 4.2* | 4* | N.A | N.A | |
| Viessmann | Vitocal06150A/250A | R290 | Monoblock | 6 | 5 | 4.40 | 4.10 | 5.60 | 5.2 |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA04-H91 | R32 | Split | 4 | 4 | 4.42** | 3.89** | 4.8 | 4 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V4W/D2N8-B | R32 | Split | 4 | 4 | 4.42** | 3.89** | 4.8 | 4 |
| Remeha | MercuriaAceMono2AWHP4MR | R32 | Monoblock | 4 | 5 | 4.42 | 3.42 | 4.99 | 4.28 |
| StiebelEltron | WPL-A05PremiumHK | R454C | Split | 5 | 5 | 4.43 | 4.13 | 4.97 | 4.8 |
| NefitBosch | Compress3400iAWS06 | R32 | Split | 6 | 5 | 4.46 | 2.65 | 5.09 | N.A |
| Samsung | EHSSplitR324kWAE040RXEDEG | R32 | Split | 4 | 4 | 4.48 | 4.17 | 4.79 | 4.22 |
| Weishaupt | AeroblockWAB08 | R290 | Monoblock | 8 | 5 | 4.49 | 4.18 | 4.93 | N.A |
| Atlantic | AlfeaExtensaAI6 | R32 | Split | 6 | 5 | 4.50 | 4.00 | 5 | 4.25 |
| ATAG | EnergionM50 | R32 | Monoblock | 5 | 5 | 4.56 | 4.54 | 5 | N.A |
| ATAG | EnergionS50 | R32 | Split | 5 | 5 | 4.56 | 4.54 | 5 | N.A |
| Mitsubishi | EcodanSUZ-SWM40VA2 | R32 | Split | 4 | 5 | 4.7* | 4.30 | 6.50 | 3.80 |
| Panasonic | KSeriesWH-UDZ05KE5 | R32 | Split | 5 | 5 | 4.70 | 3.80 | 5 | 5 |
| Remeha | ElgaAce6kW | R32 | Split | 6 | 5 | 4.85 | N.A | 5.3 | 4.6 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-WZ050VAA | R290 | Monoblock | 5 | 4 | 4.90 | 4.90 | 4.2 | 4.5 |
| Samsung | EHSMonoR2905kWAE050CXYDEK | R290 | Monoblock | 5 | 5 | 4.90 | 4.80 | 5 | 5 |
| Viessmann | Vitocal08150A/250A | R290 | Monoblock | 8 | 6 | 4.90 | 4.50 | 6.50 | 6.2 |
| AlphaInnotec | Hybrox5 | R290 | Monoblock | 5 | 6 | 4.93 | 4.17 | 5.41 | 4.67 |
| Airwell | WelleaMHT4kW | R290 | Monoblock | 4 | 4 | 5* | 4.36 | 4.5 | 4.7 |
| Atlantic | AlfeaExtensaM6 | R32 | Monoblock | 6 | 5 | 5.00 | 4.70 | 5.10 | 4.8 |
| Midea | ArcticMonoblock4MHC-V4W/D2N7 | R290 | Monoblock | 4 | 4 | 5* | 4.36 | 4.5 | 4.7 |
| Panasonic | JSeriesWH-MDC05J3E5 | R32 | Monoblock | 5 | 5 | 5* | 5* | 5 | 5 |
| Panasonic | LSeriesWH-WDG05LE5 | R290 | Monoblock | 5 | 5 | 5* | 5* | 5 | 5 |
| Remeha | MercuriaAceAWHPR4MR | R32 | Split | 4 | 5 | 5* | 4.30 | 4.5 | N.A |
| Nibe | S2125-08 | R290 | Monoblock | 8 | 5 | 5.02** | 4.82** | 5.6 | 5.3 |
| StiebelEltron | WPL-A05.2PlusHK | R290 | Monoblock | 5 | 5 | 5.03 | 4.63 | 5.22 | 5.09 |
| Toshiba | Estia601HW-E | R32 | Split | 6 | 6 | 5.10 | 4.50 | 6.06 | 5.42 |
| Daikin | Altherma3RERGA04DV | R32 | Split | 4 | 6 | 5.2** | 4** | 3.3 | 2.9 |
| Nibe | AMS20-06 | R32 | Split | 6 | 5 | 5.23* | 4.56 | 5.5 | 4.7 |
| Nibe | F2050-06 | R32 | Monoblock | 6 | 5 | 5.23* | 4.56 | 5.55 | 4.7 |
| Samsung | EHSSplitR326kWAE040RXEDEG | R32 | Split | 6 | 5 | 5.24 | 4.95 | 5.73 | 5.05 |
| Remeha | ConfidaMB400-04 | R290 | Monoblock | 4 | 5 | 5.30 | 4.80 | 3.85 | 3.92 |
| Weishaupt | AeroblockWAB11 | R290 | Monoblock | 11 | 6 | 5.31 | 4.94 | 5.84 | N.A |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA06-H91 | R32 | Split | 6 | 5 | 5.36** | 4.52** | 6.1 | 5.15 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V6W/D2N8-B | R32 | Split | 6 | 5 | 5.36** | 4.52** | 6.1 | 5.15 |
| Remeha | MercuriaAceMono2AWHP6MR | R32 | Monoblock | 6 | 6 | 5.36 | 4.52 | 6.21 | 5.22 |
| Vaillant | ArothermPlusVWL65/6 | R290 | Monoblock | 6 | 5 | 5.37* | 4.84* | 5.6 | 5 |
| Intergas | Xceed6 | R290 | Monoblock | 6 | 5 | 5.40 | N.A | 5.38 | N.A |
| IthoDaalderop | Amber9.5 | R290 | Monoblock | 9.5 | 6 | 5.40 | 4.90 | 7.9 | N.A |
| NefitBosch | Compress5800i5OR-S | R290 | Monoblock | 5 | 6 | 5.45 | 5.10 | 5.42 | N.A |
| SPRSUN | CGK-030V4P | R290 | Monoblock | 9 | 6 | 5.46 | 5.00 | 6.13 | 5.45 |
| Acond | GrandisPN | R290 | Monoblock | 5 | 5.5 | 4.45 | N.A | N.A | |
| Airwell | WelleaMHT6kW | R290 | Monoblock | 6 | 6 | 5.50 | 5.10 | 5.9 | 5.02 |
| LG | ThermaVHU051MRU44 | R32 | Split | 5 | 6 | 5.5** | 5.1** | 5.5 | 5.5 |
| LG | ThermaVHU051MRU43 | R32 | Monoblock | 5 | 6 | 5.5** | 5.6** | 5.5 | 5.5 |
| Midea | ArcticMonoblock6MHC-V6W/D2N7 | R290 | Monoblock | 6 | 6 | 5.50 | 5.10 | 5.9 | 5.02 |
| WeHeat | Blackbird6kW | R290 | Monoblock | 6 | 6 | 5.50 | 5.50 | 6.43 | 5.77 |
| WeHeat | Sparrow | R290 | Monoblock | 6 | 6 | 5.50 | 5.50 | 6.43 | 5.77 |
| NefitBosch | Compress3400iAWS08 | R32 | Split | 8 | 6 | 5.55 | 2.65 | 6.22 | N.A |
| ATAG/Wolf | PremionCHA-07 | R290 | Monoblock | 7 | 6 | 5.59* | 5.93* | 5.9 | N.A |
| Atlantic | AlfeaExtensaAI8 | R32 | Split | 8 | 6 | 5.60 | 5.00 | 5.7 | 5.3 |
| LG | ThermaVHU091MRU43 | R32 | Monoblock | 9 | 6 | 5.6** | 5.6** | 9 | 9 |
| LG | ThermaVHM071HF | R290 | Monoblock | 7 | 7 | 5.7* | 7.2* | 7 | 7 |
| Remeha | ConfidaMB400-06 | R290 | Monoblock | 6 | 6 | 5.76 | 5.37 | 5.8 | 5.4 |
| Vaillant | ArothermSplitPlusVWL75/8.2 | R32 | Split | 7 | 6 | 5.78 | 4.72 | 7.06 | 5.85 |
| LG | ThermaVHU071MRU44 | R32 | Split | 7 | 6 | 5.8** | 5.1** | 7 | 7 |
| NefitBosch | Compress5800i7OR-S | R290 | Monoblock | 7 | 6 | 5.86 | 5.21 | 6.71 | N.A |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-WZ060VAA | R290 | Monoblock | 6 | 5 | 5.90 | 5.90 | 6.2 | 5.4 |
| Daikin | Altherma3RERGA06DV | R32 | Split | 6 | 6 | 6** | 4.5** | 4.6 | 4 |
| LG | ThermaVHM091HF | R290 | Monoblock | 9 | 7 | 6* | 7.2* | 9 | 7.00 |
| LG | ThermaVHU091MRU44 | R32 | Split | 9 | 6 | 6** | 5.1** | 9 | 9 |
| LG | ThermaVHU071MRU43 | R32 | Monoblock | 7 | 6 | 6** | 5.6** | 7 | 7 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-SWM060VAA | R32 | Split | 6 | 6 | 6* | 6* | 7.60 | 5.50 |
| Mitsubishi | EcodanSUZ-SWM60VA2 | R32 | Split | 6 | 6 | 6* | 6* | 7.00 | 4.50 |
| Panasonic | JSeriesWH-MDC07J3E5 | R32 | Monoblock | 7 | 6 | 6* | 6.14 | 6.8 | 6.3 |
| Panasonic | KSeriesWH-UDZ07KE5 | R32 | Split | 7 | 7 | 6* | 6.20 | 5.75 | 5.35 |
| Adlar | AuroraIIIPro7kW | R290 | Monoblock | 7 | 6 | 6.03 | 5.62 | N.A | N.A |
| Acond | AconomisN | R290 | Monoblock | 8 | 7 | 6.12 | 6.03 | 6.94 | 6 |
| Kronotherm | Versi-i | R452b | Monoblock-binnenopstelling | 6 | 6.20 | 6.07 | N.A | N.A | |
| NefitBosch | Compress3400iAWS10 | R32 | Split | 10 | 6 | 6.20 | 2.65 | 6.94 | N.A |
| Vaillant | ArothermPlusVWL75/6 | R290 | Monoblock | 7 | 6 | 6.27* | 4.88 | 8 | 6.9 |
| Nibe | AMS20-10 | R32 | Split | 10 | 6 | 6.3* | 5.77 | 8.7 | 7 |
| Nibe | F2050-10 | R32 | Monoblock | 10 | 6 | 6.3* | 5.77 | 8.7 | 7 |
| Quatt | v2 | R290 | Monoblock | 6 | 7 | 6.30 | 5.22 | 5.6 | 3.2 |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA08-H91 | R32 | Split | 8 | 6 | 6.45** | 4.91** | 7.1 | 6.15 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V8W/D2N8-B | R32 | Split | 8 | 6 | 6.45** | 4.91** | 7.1 | 6.15 |
| Remeha | MercuriaAceMono2AWHP8MR | R32 | Monoblock | 8 | 7 | 6.45 | 4.91 | 7.27 | 6.22 |
| Adlar | AuroraII10kW | R32 | Monoblock | 10 | 7 | 6.54 | 6.09 | 8.54 | 7.49 |
| Mitsubishi | EcodanSUZ-SWM80VA2 | R32 | Split | 8 | 7 | 6.6* | 5.80 | 8.00 | 6.60 |
| Remeha | MercuriaAceAWHPR6MR | R32 | Split | 6 | 6 | 6.6* | 5.30 | 5.5 | N.A |
| SPRSUN | CGK-040V4P | R290 | Monoblock | 12 | 7 | 6.61 | 6.10 | 8.11 | 6.99 |
| Nibe | S2125-12 | R290 | Monoblock | 12 | 7 | 6.63** | 7.6** | 8.2 | 8.2 |
| Remeha | MercuriaAceAWHPR8MR | R32 | Split | 8 | 7 | 6.64 | 4.90 | 6.2 | N.A |
| Samsung | EHSSplitR329kWAE040RXEDEG | R32 | Split | 9 | 8 | 6.70 | 4.90 | 8.23 | 7.25 |
| AlphaInnotec | Hybrox8 | R290 | Monoblock | 8 | 8 | 6.71 | 5.96 | 7.5 | 7.2 |
| ATAG | EnergionM80 | R32 | Monoblock | 8 | 7 | 6.74 | 6.12 | 7 | N.A |
| ATAG | EnergionS80 | R32 | Split | 8 | 7 | 6.74 | 6.12 | 7.41 | N.A |
| Toshiba | Estia801HW-E | R32 | Split | 8 | 8 | 6.80 | 6.70 | 8.11 | 7.35 |
| StiebelEltron | WPL-A07.2PlusHK | R290 | Monoblock | 7 | 7 | 6.84 | 7.00 | 6.8 | 6.5 |
| StiebelEltron | WPL-A07PremiumHK | R454C | Split | 7 | 7 | 6.86 | 6.53 | 6.87 | 6.6 |
| Daikin | Altherma3HMTEPRA08EV3 | R32 | Hydrosplit | 8 | 8 | 6.90 | 7.00 | 7.5 | 7.2 |
| Daikin | Altherma3RERGA08DV | R32 | Split | 8 | 8 | 6.9** | 4.5** | 5.9 | 5.2 |
| Panasonic | JSeriesWH-MDC09J3E5 | R32 | Monoblock | 9 | 7 | 7* | 7.00 | 7.5 | 7 |
| Panasonic | KSeriesWH-UDZ09KE5 | R32 | Split | 9 | 8 | 7* | 6.20 | 6.25 | 5.9 |
| Panasonic | LSeriesWH-WDG07LE5 | R290 | Monoblock | 7 | 7 | 7* | 6.20 | 5.8 | 5.8 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-WZ080VAA | R290 | Monoblock | 8 | 7 | 7.10 | 7.15 | 8.2 | 7 |
| IthoDaalderop | Amber12 | R290 | Monoblock | 12 | 8 | 7.20 | 6.80 | 4.3 | N.A |
| Atlantic | AlfeaExtensaAI10 | R32 | Split | 10 | 8 | 7.30 | 7.10 | 8.9 | 8 |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA10-H91 | R32 | Split | 10 | 7 | 7.4** | 5.39** | 8.25 | 6.85 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V10W/D2N8-B | R32 | Split | 10 | 7 | 7.4** | 5.39** | 8.25 | 6.85 |
| Remeha | MercuriaAceMono2AWHP10MR | R32 | Monoblock | 10 | 8 | 7.40 | 5.39 | 8.31 | 7.05 |
| Samsung | EHSMonoR2908kWAE080CXYDEK | R290 | Monoblock | 8 | 7 | 7.40 | 7.30 | 8 | 8 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-SWM080YAA | R32 | Split | 8 | 7 | 7.50 | 7.40 | 10.00 | 7.90 |
| WeHeat | Blackbird8kW | R290 | Monoblock | 8 | 8 | 7.51 | 7.60 | 8.04 | 7.86 |
| ATAG/Wolf | PremionCHA-10 | R290 | Monoblock | 10 | 8 | 7.58* | 7.4* | 7.9 | N.A |
| Toshiba | Estia1105HW-E | R32 | Split | 11 | 9 | 7.70 | 6.70 | 9.10 | 7.72 |
| Atlantic | AlfeaExtensaM8 | R32 | Monoblock | 8 | 8 | 7.90 | 7.40 | 8.18 | 7.5 |
| Airwell | WelleaMHT8kW | R290 | Monoblock | 8 | 7 | 7.97 | 6.46 | 7 | 6.9 |
| Midea | ArcticMonoblock8MHC-V8W/D2N7 | R290 | Monoblock | 8 | 7 | 7.97 | 6.46 | 7 | 6.9 |
| Mitsubishi | ZubadanPUZ-SHWM080YAA | R32 | Split | 8 | 8 | 8** | 8** | 10 | 7.9 |
| Panasonic | LSeriesWH-WDG09LE5 | R290 | Monoblock | 9 | 9 | 8* | 7.50 | 7 | 7 |
| Remeha | ConfidaMB400-09 | R290 | Monoblock | 9 | 7 | 8.00 | 7.71 | 8 | 7.25 |
| Adlar | AuroraIIIPro9kW | R290 | Monoblock | 9 | 8 | 8.06 | 8.10 | N.A | N.A |
| Daikin | Altherma3HMTEPRA10EW1 | R32 | Hydrosplit | 10 | 8 | 8.1* | 8.3* | 9.1 | 8.8 |
| Intergas | Xceed8 | R290 | Monoblock | 8 | 8 | 8.10 | N.A | 7.25 | N.A |
| Viessmann | Vitocal10150A/250A | R290 | Monoblock | 10 | 9 | 8.20 | 7.70 | 9.70 | 9.2 |
| Weishaupt | AeroblockWAB14 | R290 | Monoblock | 14 | 9 | 8.26 | 7.53 | 8.69 | 8.31 |
| Daikin | DaikinAltherma3MEBLA09DW1 | R32 | Monoblock | 9 | 9 | 8.3** | 6.8** | 8.89 | 7.13 |
| Airwell | WelleaMHT10kW | R290 | Monoblock | 10 | 8 | 8.50 | 7.42 | 8 | 7.4 |
| Midea | ArcticMonoblock10MHC-V10W/D2N7 | R290 | Monoblock | 10 | 8 | 8.50 | 7.42 | 8 | 7.4 |
| Mitsubishi | EcodanSUZ-SWM100VA | R32 | Split | 10 | 8 | 8.57 | 8.57 | 9.00 | 6.80 |
| AlphaInnotec | Hybrox11 | R290 | Monoblock | 11 | 9 | 8.67 | 8.12 | 10.2 | 9.8 |
| Vaillant | ArothermPlusVWL105/6 | R290 | Monoblock | 10 | 9 | 8.93* | 9.03* | 9.7 | 8.8 |
| Atlantic | AlfeaExtensaM11 | R32 | Monoblock | 11 | 9 | 9.00 | 8.00 | 9.53 | 8.5 |
| LG | ThermaVHU121MRU43 | R32 | Monoblock | 12 | 12 | 9** | 9.9** | 12 | 12 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-SWM100YAA | R32 | Split | 10 | 9 | 9.00 | 8.50 | 11.90 | 9.00 |
| Panasonic | JSeriesWH-MXC09J9E8 | R32 | Monoblock | 9 | 9 | 9** | 9** | 9 | 9 |
| Panasonic | JSeriesWH-MXC12J9E8 | R32 | Monoblock | 12 | 9 | 9** | 9** | 12 | 12 |
| Panasonic | KSeriesWH-UXZ09KE8 | R32 | Split | 9 | 9 | 9** | 9** | 9 | 9 |
| Panasonic | KSeriesWH-UXZ12KE8 | R32 | Split | 12 | 12 | 9** | 11.7** | 12 | 12 |
| Panasonic | MSeriesWH-WXG09ME8 | R290 | Hydrosplit | 9 | 9 | 9** | 9** | 9 | 9 |
| ATAG | EnergionM120 | R32 | Monoblock | 12 | 10 | 9.11 | 8.68 | 9.1 | N.A |
| ATAG | EnergionS120 | R32 | Split | 12 | 10 | 9.11 | 8.68 | 9.51 | N.A |
| SPRSUN | CGK-050V4P | R290 | Monoblock | 15 | 9 | 9.20 | 9.22 | 10.25 | 8.97 |
| NefitBosch | Compress5800i10OR-S | R290 | Monoblock | 10 | 9 | 9.29 | 8.77 | 9.57 | N.A |
| Intergas | Xceed12 | R290 | Monoblock | 12 | 9 | 9.30 | N.A | 8.49 | N.A |
| Vaillant | ArothermPlusVWL125/6 | R290 | Monoblock | 12 | 11 | 9.35* | 9.66* | 12.7 | 10.9 |
| Samsung | EHSMonoQuiet8kWAE080BXYDEG | R32 | Monoblock | 8 | 8 | 9.4** | 9.4** | 8 | 8 |
| LG | ThermaVHU141MRU43 | R32 | Monoblock | 14 | 12 | 9.5** | 9.9** | 14 | 14 |
| StiebelEltron | WPL-A10.2PlusHK | R290 | Monoblock | 10 | 10 | 9.78 | 9.53 | 9.5 | 9.2 |
| Adlar | AuroraIIIPro12kW | R290 | Monoblock | 12 | 11 | 9.94* | 9.99 | N.A | N.A |
| DeWarmte | PompMP | R290 | Monoblock | 16.5 | 9 | 9.94* | 9.99 | 11.4 | 5.1 |
| Adlar | AuroraII14kW | R32 | Monoblock | 14 | 9 | 10.00 | 9.86 | 11.77 | 11.99 |
| LG | ThermaVHM121HF | R290 | Monoblock | 12 | 10 | 10* | 10* | 11.8 | 9.30 |
| LG | ThermaVHU161MRU43 | R32 | Monoblock | 16 | 12 | 10** | 9.9** | 16 | 16 |
| Mitsubishi | ZubadanPUZ-SHWM100YAA | R32 | Split | 10 | 10 | 10** | 10** | 13.2 | 10.9 |
| Daikin | DaikinAltherma3MEBLA11DW1 | R32 | Monoblock | 11 | 10 | 10.1** | 7.6** | 10.82 | 7.97 |
| Acond | GrandisR | R290 | Monoblock | 11 | 10.19* | 9.97* | N.A | N.A | |
| Viessmann | Vitocal13150A/250A | R290 | Monoblock | 13 | 11 | 10.30 | 9.80 | 11.10 | 10.6 |
| Acond | GrandisPR | R290 | Monoblock | 11 | 10.41 | 10.94 | N.A | N.A | |
| Viessmann | Vitocal16150A/250A | R290 | Monoblock | 16 | 12 | 10.60 | 10.90 | 12.40 | 11.83 |
| Remeha | ConfidaMB400-12 | R290 | Monoblock | 12 | 11 | 10.66 | 10.71 | 9.94 | 10.3 |
| LG | ThermaVHM141HF | R290 | Monoblock | 14 | 11 | 10.70 | 11* | 13 | 10.30 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-SWM120YAA | R32 | Split | 12 | 11 | 10.70 | 10.70 | 14.90 | 12.40 |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA12-H91 | R32 | Split | 12 | 10 | 10.75** | 9.1** | 10 | 10 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V12W/D2N8-B | R32 | Split | 12 | 10 | 10.75** | 9.1** | 10 | 10 |
| Remeha | MercuriaAceMono2AWHP12MR | R32 | Monoblock | 12 | 11 | 10.75 | 9.10 | 11 | 10.6 |
| Airwell | WelleaMHT12kW | R290 | Monoblock | 12 | 11 | 10.77 | 10.15 | 10 | 10.4 |
| Midea | ArcticMonoblock12MHC-V12W/D2RN7 | R290 | Monoblock | 12 | 11 | 10.77 | 10.15 | 10 | 10.4 |
| Mitsubishi | EcodanPUZ-SWM140YAA | R32 | Split | 14 | 12 | 11.00 | 11.00 | 13.20 | 11.10 |
| Daikin | Altherma3HHTEPRA14DV3 | R32 | Hydrosplit | 14 | 13 | 11.1** | 12.2** | 12.4 | 11.8 |
| ATAG | EnergionM150 | R32 | Monoblock | 15 | 11 | 11.18 | 10.52 | 11 | N.A |
| ATAG | EnergionS150 | R32 | Split | 15 | 11 | 11.18 | 10.52 | 11 | N.A |
| SPRSUN | CGK-060V4P | R290 | Monoblock | 18 | 11 | 11.18 | 10.16 | 12.8 | 11.9 |
| Daikin | DaikinAltherma3MEBLA14DW1 | R32 | Monoblock | 14 | 11 | 11.2** | 7.8** | 12 | 8.18 |
| Remeha | ConfidaMB400-14 | R290 | Monoblock | 14 | 12 | 11.45 | 11.20 | 11.52 | 11.35 |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA14-H91 | R32 | Split | 14 | 11 | 11.48** | 9.19** | 12.3 | 11 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V14W/D2N8-B | R32 | Split | 14 | 11 | 11.48** | 9.19** | 12.3 | 11 |
| Airwell | WelleaMHT14kW | R290 | Monoblock | 14 | 12 | 11.62 | 10.97 | 11.5 | 11.3 |
| Midea | ArcticMonoblock14MHC-V14W/D2RN7 | R290 | Monoblock | 14 | 12 | 11.62 | 10.97 | 11.5 | 11.3 |
| Samsung | EHSMonoR29012kWAE120CXYDEK | R290 | Monoblock | 12 | 11 | 11.62 | 11.50 | 12 | 12 |
| LG | ThermaVHM161HF | R290 | Monoblock | 16 | 12 | 11.7* | 11.40 | 13.8 | 10.90 |
| Daikin | DaikinAltherma3MEBLA16DW1 | R32 | Monoblock | 16 | 12 | 11.8** | 8** | 12.64 | 8.39 |
| NefitBosch | Compress5800i12OR-S | R290 | Monoblock | 12 | 12 | 11.82 | 11.16 | 11.56 | N.A |
| Panasonic | MSeriesWH-WXG12ME8 | R290 | Hydrosplit | 12 | 12 | 12** | 12** | 12 | 12 |
| Mitsubishi | ZubadanPUZ-SHWM120YAA | R32 | Split | 12 | 12 | 12.1** | 12.1** | 14.9 | 12.4 |
| StiebelEltron | WPL-A13.2PlusHK | R290 | Monoblock | 13 | 13 | 12.21 | 12.43 | 13.15 | 13.11 |
| Samsung | EHSMonoQuiet12kWAE120BXYDEG | R32 | Monoblock | 12 | 11 | 12.3** | 12.3** | 12 | 12 |
| AlphaInnotec | Hybrox16 | R290 | Monoblock | 16 | 13 | 12.38 | 12.19 | 13 | 12.69 |
| Airwell | WelleaSplitAW-YHPSA16-H91 | R32 | Split | 16 | 12 | 12.52** | 10.33** | 13.3 | 12.5 |
| Midea | ArcticSplitMHA-V16W/D2N8-B | R32 | Split | 16 | 12 | 12.52** | 10.33** | 13.3 | 12.5 |
| Remeha | MercuriaAceMono2AWHP16MR | R32 | Monoblock | 16 | 13 | 12.52 | 10.33 | 13.9 | 12.6 |
| Acond | AconomisR | R290 | Monoblock | 15 | 14 | 12.68 | 11.34 | 13.01 | 12.34 |
| Airwell | WelleaMHT16kW | R290 | Monoblock | 16 | 13 | 12.80 | 12.54 | 12.7 | 12.4 |
| Midea | ArcticMonoblock16MHC-V16W/D2RN7 | R290 | Monoblock | 16 | 13 | 12.80 | 12.54 | 12.7 | 12.4 |
| Panasonic | JSeriesWH-MXC16J9E8 | R32 | Monoblock | 16 | 16 | 13** | 16** | 16 | 16 |
| Samsung | EHSMonoQuiet16kWAE140BXYDEG | R32 | Monoblock | 14 | 12 | 13.3** | 13.3** | 13.97 | 14 |
| Samsung | EHSMonoR29016kWAE160CXYDEK | R290 | Monoblock | 16 | 14 | 13.50 | 12.50 | 16 | 13.81 |
| Mitsubishi | ZubadanPUZ-SHWM140YAA | R32 | Split | 14 | 14 | 14** | 14** | 15.8 | 15.2 |
| Acond | GrandisL | R290 | Monoblock | 16 | 15.5* | 14.49* | N.A | N.A | |
| Panasonic | MSeriesWH-WXG16ME8 | R290 | Hydrosplit | 16 | 16 | 16** | 16** | 16 | 16 |
| AlphaInnotec | Hybrox21 | R290 | Monoblock | 21 | 19 | 17.24 | 16.88 | 18 | 16.97 |
**model met vloeistof-injectie
Wie zelf de data wil bewerken, het is hier hier te vinden
Wederom aanvullingen/opmerkingen/fouten graag via DM
[ Voor 27% gewijzigd door JBtL op 28-01-2026 19:26 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Het is niet ideaal, maar ik zou natuurlijk nog een soort van omhoogstekende rand of afdakje boven de unit kunnen maken om dat te beperken. In 8 jaar tijd nog nooit service aan mijn huidige buitenunit gedaan eigenlijk. Ik zeg niet dat het nooit hoeft natuurlijk, alleen bij defecten lijkt me? Pas wel een keer schoongemaakt en wat blaadjes weggehaald.Ecluse schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Je duidelijke tekeningen roepen bij mij twee vragen op mbt de positie. Het schuine dak waar de buitenunit boven hangt zorgt ervoor dat de unit lastig bereikbaar is voor service en weerkaatst het geluid direct terug naar je eigen gevel. Je moet dus mogelijk meer zorgen maken over eigen geluidsoverlast dan bij je buren 🙂
Import van EVs
@JBtL
De gemeten waarden bij deze twee lijken omgedraaid te zijn (in de originele docs?)
Vaillant ArothermPlusVWL55/6 R290 Monoblock 5 4 4.13 4.63* 6.20 5.50
Vaillant ArothermPlusVWL65/6 R290 Monoblock 6 5 5.37* 4.84* 5.60 5.00
De gemeten waarden bij deze twee lijken omgedraaid te zijn (in de originele docs?)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Vond ik ook apart - maar staat in de originele (Tsjechische) documenten van Vaillant - is er ergens een correctie hierop gekomen?dunklefaser schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:35:
@JBtL
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
@JBtL Wat ik me trouwens afvraag of en hoeveel het afgegeven vermogen bij een aanvoer van bijvoorbeeld 30°C hoger is. Dus -7/35 5,0 kW -> -7/30 ??kW
Dat de CoP hoger is weten we.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klopt ook met de grafieken uit de snelgids:dunklefaser schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:35:
@JBtL
:strip_exif()/f/image/lDJ3HtJJoQBxpnWoOMfZU13m.png?f=user_large)
De tweede gestreepte lijn vanaf de onderkant is de 65, de eerste volle lijn vanaf de onderkant is de 55.
@martijnst Ik denk dat ik weet wat de oorzaak is, misschien weet @Technician- hierover nog iets meer.
Een oorzaak van welk probleem of stelling?dunklefaser schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
@martijnst Ik denk dat ik weet wat de oorzaak is, misschien weet @Technician- hierover nog iets meer.
Het gaat om de "omgedraaide" vermogens bij de arotherm plus.Technician- schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Een oorzaak van welk probleem of stelling?
dunklefaser in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Die stijgt, maar niet zo hard als de COP. Het afgegeven vermogen is vooral een functie van de hoeveelheid gas die je naar binnen kunt trekken (en dus de buitentemperatuur ivm de dichtheid van het gas), terwijl de COP vooral een functie is van hoe zwaar het is om dat gas samen te persen (en dus het verschil tussen buiten- en aanvoertemperatuur). Dat er toch wel extra vermogen geleverd kan worden bij 30 graden komt doordat de volumetrische efficientie wel stijgt - er is minder interne lekkage en een kleiner dood volume in de compressor.dunklefaser schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:50:
@JBtL Wat ik me trouwens afvraag of en hoeveel het afgegeven vermogen bij een aanvoer van bijvoorbeeld 30°C hoger is. Dus -7/35 5,0 kW -> -7/30 ??kW
Grof weg stijgt het vermogen de helft tot 2/3x zo hard als de COP. Bij propaan ook meer dan bij R32.
Volgens mij gaat het dan om deze set:hnq schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.heima24.de/we...-im-kunststoffkoffer.html
De A-10/W55 en A-10/W35 zijn de metingen E voor EN14825, dus die kun je gewoon zo overnemen.JBtL schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:27:
Ik heb het warmtepomp-overzicht nu uitgebreid met de gecertificeerde EN14825-metingen (bij -10/35 en -10/55) die in de Keymark database staan. Voordeel hiervan is dat alle merken in principe op dezelfde manier gemeten zijn. Nadeel is dat voor een aantal warmtepompen de meting niet op vol vermogen is gedaan (deellast) - met name bij Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, Nibe, Wolf en Vaillant. Door dit te vergelijken bij de maximale capaciteit bij -7/35 en -7/55 kan je wel goed zien hoe goed de warmtepompen het blijven doen bij lagere temperaturen buiten en/of hogere aanvoertemperaturen:
Voor zover ik weet zijn voor de EN14825 A-7/W52 en A-7/W34 de officiële meetpunten voor metingen A, dus ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot je tabel waarbij je A-7/W55 en A-7/W35 gebruikt.
A-7/W35 bestaat wel als testconditie voor de EN14511, dus die meting is er vaak wel en zal dan ook wel voor de Keymark database bestaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Voor Mitsubishi geldt dat de maximum vermogens in de databooks staan zoals Mitsubishi die zelf publiceert. Geen idee of dat vermogen is bepaald volgens EN14825, maar mijn ervaring is dat die gepubliceerde maximum vermogens wel worden gehaald, je moet alleen zelf corrigeren voor het warmteverlies door defrosts, maar dat zal bij de rest net zo goed moeten.JBtL schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:27:
Ik heb het warmtepomp-overzicht nu uitgebreid met de gecertificeerde EN14825-metingen (bij -10/35 en -10/55) die in de Keymark database staan. Voordeel hiervan is dat alle merken in principe op dezelfde manier gemeten zijn. Nadeel is dat voor een aantal warmtepompen de meting niet op vol vermogen is gedaan (deellast) - met name bij Daikin, Mitsubishi, LG, Panasonic, Nibe, Wolf en Vaillant.
Voor de links naar de databooks: Zie TS van Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus, om bij het genoemde voorbeeld te blijven, -7/35 5,0 kW -> -7/30 ca. 5,3 - 5,4 kW (zonder garantie)JBtL schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Die stijgt, maar niet zo hard als de COP. Het afgegeven vermogen is vooral een functie van de hoeveelheid gas die je naar binnen kunt trekken (en dus de buitentemperatuur ivm de dichtheid van het gas), terwijl de COP vooral een functie is van hoe zwaar het is om dat gas samen te persen (en dus het verschil tussen buiten- en aanvoertemperatuur). Dat er toch wel extra vermogen geleverd kan worden bij 30 graden komt doordat de volumetrische efficientie wel stijgt - er is minder interne lekkage en een kleiner dood volume in de compressor.
Grof weg stijgt het vermogen de helft tot 2/3x zo hard als de COP. Bij propaan ook meer dan bij R32.
Bron: COP berekening/schatting
De waarden uit het databook heb ik inderdaad genomen voor de 7/35 en 7/55 gegevens. In het google drive document staan ook de maximale vermogens bij 10/35 en 10/55 waar beschikbaar (en voor de meeste warmtepompen komt dit overeen met de EN14825 meting bij 10/35 en 10/55). Maar o.a. bij mitsubishi wijken die waarden af van de EN14825 meting - daar wordt het vermogen van de warmtepomp a.h.w. 'onderschat' en is er gemeten in deellast. De COP bij -10 is hierdoor hoger dan bij andere merken, en dus eigenlijk een relatieve overschatting (want niet gemeten bij maximaal vermogen) - de berekende SCOP is hierdoor ook relatief hoger en maakt die waarde (en het energielabel!) wat lastig te vergelijken. Wel zorgt dit ervoor dat (in NL) er eigenlijk te weinig subsidie wordt gegeven voor mitsubishi warmtepompen. Doordat fabrikanten altijd zelf Prated kunnen kiezen, wordt er een keuze gemaakt voor - OF een relatief hoge SCOP, OF een relatief hoog vermogen bij -10, daarin is dus helaas te sturen. Mitsubishi heeft dus gekozen voor een hoge SCOP.Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Voor Mitsubishi geldt dat de maximum vermogens in de databooks staan zoals Mitsubishi die zelf publiceert. Geen idee of dat vermogen is bepaald volgens EN14825, maar mijn ervaring is dat die gepubliceerde maximum vermogens wel worden gehaald, je moet alleen zelf corrigeren voor het warmteverlies door defrosts, maar dat zal bij de rest net zo goed moeten.
Voor de links naar de databooks: Zie TS van Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 28-01-2026 10:56 ]
Ik ben aan het thuiswerken en met de huidige temperaturen is het niet heel fijn om tijdens het thuiswerken ramen open te zetten voor de frisse lucht.
Ik heb een installatie van Daikin met Perfera wandmodellen in combinatie met buitenunits 2MXM40, die ik via de Connecta App bedien.
Ik vraag me af, is er ook een modus waar deze apparaten (mede) frisse buitenlucht aanzuigen en verspreiden?
Of is het heel simpel en moet ik toch zo nu en dan een raam openzetten voor wat ventilatie?
Ik heb een installatie van Daikin met Perfera wandmodellen in combinatie met buitenunits 2MXM40, die ik via de Connecta App bedien.
Ik vraag me af, is er ook een modus waar deze apparaten (mede) frisse buitenlucht aanzuigen en verspreiden?
Of is het heel simpel en moet ik toch zo nu en dan een raam openzetten voor wat ventilatie?
@gustaveau Dit is L/W. Maar als antwoord op je vraag. Een L/L ventileert niet. Voor ventilatie gebruik je roosters of een WTW installatie. Raam open is even luchten. Dat is wat anders dan gecontroleerd ventileren wat je 24 uur per dag moet doen.
Dankje Motorbeast, ook al zat ik op de verkeerde plek :-)
En duidelijk, die functionaliteit zit er dus niet in, dus zet ik zometeen het raam maar even goed open!
En duidelijk, die functionaliteit zit er dus niet in, dus zet ik zometeen het raam maar even goed open!
Ik heb hier een 7kw WP (Vaillant VWL75/6) aangesloten op Uponor 32mm (DN25) naar binnen toe. In huis wordt de leiding middels een t-stuk gesplitst in 22mm koper (DN20) naar de vloerverwarming beneden (leidinglengte 3 meter) en 22mm koper (DN20) naar de radiatoren boven (leidinglengte 4 meter). Ik haal hier makkelijk 1200 liter/uur zonder stromingsgeluiden. Als alles open staat met 40-50% pompvermogen, als de radiatoren dicht staan en alleen de vloerverwarming open met 70% pompvermogen.Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:30:
Momenteel heb ik een afspraak staan om een Weheat Sparrow warmtepomp te laten installeren. Nu had ik tijdens een verbouwing al een leiding in een koof door het huis laten leggen, zodat deze voorbereid was voor de warmtepomp. Achteraf gezien heb ik een verkeerde leiding laten leggen (een 25mm rehau leiding met 3.7mm wanddikte in een mantelbuis). Nu twijfel ik tussen deze leiding te proberen te wisselen met een 26mm henco leiding in dezelfde mantelbuis, maar ik begrijp dat voor een Weheat Sparrow die 6m door het huis gaat een 26mm leiding op het randje is voor de flow (45m2 vloerverwarming en 6 radiatoren). Dus nu overweeg ik in plaats daarvan een uponor 32mm buis te trekken. Alleen begreep ik dat de leidingen daarvan heel stug zijn. Weet iemand hoe goed deze buis te buigen zou zijn met de hand? De huidige situatie zie je op de foto's (zwarte ribbelbuizen). De hoogte van de koof waar de bocht gemaakt moet worden is ongeveer 30cm. Hetzelfde geldt voor de bocht in de meterkast. Is dit te buigen zonder tools? En wat is dan een beter alternatief, kniestukken in 32mm buis of toch gewoon die 26mm vervangen? En is het een probleem om een 32mm buis zonder mantel in de koof te leggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het laatste alternatief zou zijn hem toch buiten over de muur te laten lopen, maar dat zou qua zicht wel echt niet mijn voorkeur hebben.
Heb je ook een aftakking zodat niet alles door 6 meter DN20 buis moet? Dan zou het te doen moeten zijn. Of misschien is het een optie om een deel te vervangen voor DN25.
Niet het raam goed open zetten. Gewoon permanent op een kiertje als je geen roosters hebt als je thuis bent. NB: koop maar eens een goede Co2 meter. Je schrikt als je alles potdicht hebt zitten. En weer ontopic.gustaveau schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:54:
Daikin Ururu Sarara kan dit.gustaveau schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:49:
Ik ben aan het thuiswerken en met de huidige temperaturen is het niet heel fijn om tijdens het thuiswerken ramen open te zetten voor de frisse lucht.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Op een kiertje net uit de rubbers is genoeg als je geen ventilatieroosters of wtw hebt.gustaveau schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:54:
Raam sluiten=binnen een uur zelfde luchtkwaliteit.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier geen problemen met de luchtkwaliteit met ventilatie c zonder roosters. Als ik de hele dag in mijn kantoortje zit dan piekt het op nét aan 800.
Daarvoor ga ik echt niet de hele dag in de tocht zitten.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Kierdichting. Zal wel langs de kozijnen, buitendeuren, dakaansluitingen en kruipruimte glippen dan. Uiteindelijk komt die lucht ergrns vandaan. Of je co2 meter is inaccuraat.Glashelder schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:21:
Hier geen problemen met de luchtkwaliteit met ventilatie c zonder roosters. Als ik de hele dag in mijn kantoortje zit dan piekt het op nét aan 800.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ja natuurlijk. Maar er zullen maar weinig huizen zijn die zo kierdicht zijn dat je van die hoge waardes haalt. En dat is - zoals altijd weer - precies mijn probleem op dit forum waarbij de nuance bij sommige reacties ontbreekt. Er MOET een raam open anders wordt de lucht mega ongezond. Nee.. dit ligt aan je woning. Ik zit hier in een huis uit 91 en die is niet kierdicht inderdaad. Gezien het bestand van huizen in dit land zal de overgrote meerderheid in een huis leven dat niet kierdicht is en dan val je echt niet om van geen raam open hebben.GudZ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Kierdichting. Zal wel langs de kozijnen, buitendeuren, dakaansluitingen en kruipruimte glippen dan. Uiteindelijk komt die lucht ergrns vandaan. Of je co2 meter is inaccuraat.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
We dwalen af, maar toch even over de over grote meerderheid... Ik denk dat het precies andersom is.Glashelder schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:11:
[...]
Ja natuurlijk. Maar er zullen maar weinig huizen zijn die zo kierdicht zijn dat je van die hoge waardes haalt. En dat is - zoals altijd weer - precies mijn probleem op dit forum waarbij de nuance bij sommige reacties ontbreekt. Er MOET een raam open anders wordt de lucht mega ongezond. Nee.. dit ligt aan je woning. Ik zit hier in een huis uit 91 en die is niet kierdicht inderdaad. Gezien het bestand van huizen in dit land zal de overgrote meerderheid in een huis leven dat niet kierdicht is en dan val je echt niet om van geen raam open hebben.
In pakweg de helft van de huizen waar ik als energiecoach kom slaat de co2 meter uit tot boven de 1000ppm. En dat is inclusief de huizen met roosters.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Op zich wel interessant idee. Huizen die ‘potdicht’ een CO2 waarde van <800 hebben zouden wel eens een iets andere gebruiksformule kunnen hebben door de tocht. Wij zitten met z’n zessen in een huis van 1913 zonder enige actieve ventilatie en CO2 is overal < 700.ZonnigY schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:16:
[...]
We dwalen af, maar toch even over de over grote meerderheid... Ik denk dat het precies andersom is.
In pakweg de helft van de huizen waar ik als energiecoach kom slaat de co2 meter uit tot boven de 1000ppm. En dat is inclusief de huizen met roosters.
Kost wel 1200kwh/maand aan WP in de winter.
- Een openhaard zonder afsluitklep? Best een goede trek.Beer070 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:39:
[...]
Op zich wel interessant idee. Huizen die ‘potdicht’ een CO2 waarde van <800 hebben zouden wel eens een iets andere gebruiksformule kunnen hebben door de tocht. Wij zitten met z’n zessen in een huis van 1913 zonder enige actieve ventilatie en CO2 is overal < 700.
Kost wel 1200kwh/maand aan WP in de winter.
- Een afzuigkap die boven de eerste verdieping uitblaast. Trekt soms ook goed.
- soms tref je in die leeftijds klasse gemetselde kanalen aan tot onder de houtenvloer van de bagane grond om kelder en kruipruimte wat droger te ventileren.
Met 6 man in de woonkamer blijft het dan ook onder de 800?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
2 openhaarden, ieder met klep uit 1913.Seafarer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:27:
[...]
- Een openhaard zonder afsluitklep? Best een goede trek.
- Een afzuigkap die boven de eerste verdieping uitblaast. Trekt soms ook goed.
- soms tref je in die leeftijds klasse gemetselde kanalen aan tot onder de houtenvloer van de bagane grond om kelder en kruipruimte wat droger te ventileren.
Met 6 man in de woonkamer blijft het dan ook onder de 800?
Met 10 man in de woonkamer raken we 750 aan.
Wat betreft relevantie voor dit topic, de CO2 waarden zijn relatief eenvoudig te meten en geven een indicatie voor tocht en ventilatie. Dit kan helpen bij de keuze voor een lichtere of zwaardere WP.
Kijk automatische ventilatie
Woonkamer is ook ietsje groter dan gemiddelt gok ik.Met 10 man in de woonkamer raken we 750 aan.
Of eerst maatregelen nemen om de ongecontroleerde infiltratie te verminderen?Wat betreft relevantie voor dit topic, de CO2 waarden zijn relatief eenvoudig te meten en geven een indicatie voor tocht en ventilatie. Dit kan helpen bij de keuze voor een lichtere of zwaardere WP.
Ja eerst volle bak aan de kierdichting en daarna permanent de ramen openSeafarer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Of eerst maatregelen nemen om de ongecontroleerde infiltratie te verminderen?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik denk niet dat ventilatie een heel onderscheidend onderwerp is voor het kiezen van een l/w wp. Voor het formaat van de wp maakt het niet zoveel uit of het warmteverlies door tocht of door de muren komt... In de kroeg gaat het ook al over ventilatie en er is een ventilatietopic, hier weer naar de warmtepompen?
Helpt wel goed tegen pendelen van de WP.silverball schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:11:
[...]
Ja eerst volle bak aan de kierdichting en daarna permanent de ramen open
Je hebt gewenste ventilatie en ongewenst.silverball schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:11:
[...]
Ja eerst volle bak aan de kierdichting en daarna permanent de ramen open
Tochtende deuren etc is ongewenst en op een plek waar geen ventilatie hoeft.
Niet alle warmte ontsnapt via ventilatieroosters bijv.
Een jas met een gat erin werkt nog steeds isolerend dan zonder jas.
Ramen open is eigenlijk verluchten.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2026 13:45 ]
De wtw tikt hier toch de 2kW teruggewonnen thermische energie aan met vrieskou. Zonder dat ding had ik een slag grotere wp moeten kopen.
De COP van een wtw is een factor 10 groter dan van een wp.
De discussie over tocht vs ramen is een beetje loos, waar je naartoe wilt is dat je een bepaalde mate van ventilatie kunt garanderen. Minimaal mechanische afvoer welke een bepaalde aanvoer garandeert, of balansventilatie. Dat is essentieel voor het leefklimaat.
De COP van een wtw is een factor 10 groter dan van een wp.
De discussie over tocht vs ramen is een beetje loos, waar je naartoe wilt is dat je een bepaalde mate van ventilatie kunt garanderen. Minimaal mechanische afvoer welke een bepaalde aanvoer garandeert, of balansventilatie. Dat is essentieel voor het leefklimaat.
[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 29-01-2026 14:11 ]
Keuzes...
Ik wil van een CV Ketel naar een Warmtepomp (Weheat Sparrow)
mijn bestaande leiding is op het dikste punt 42 mm, op het eind is een puntstuk gemaakt, waar max 22 mm buis op aangesloten kan worden. (zit nu een 15 mm leiding in)
Keuze:
A. met 22 mm vanaf de WP via de binnenunit gewoon aansluiten op de leiding.
B Draad laten tappen op de 42 buis, en lekker met 32 mm buis aansluiten.
C 32 mm vanaf de WP (via de binnenunit) naar de koppeling van de 42 mm buis, en daar dus reduceren.
Optie B geeft wellicht risico, de dikwandige buis zit al 35 jaar in ons huis.
Optie C, zou een alternatief zijn, eerst proberen met die 22 mm koppeling ertussen, en bij problemen is het altijd nog mogelijk om draad te tappen..
Wat is wijsheid?
mijn bestaande leiding is op het dikste punt 42 mm, op het eind is een puntstuk gemaakt, waar max 22 mm buis op aangesloten kan worden. (zit nu een 15 mm leiding in)
Keuze:
C 32 mm vanaf de WP (via de binnenunit) naar de koppeling van de 42 mm buis, en daar dus reduceren.
Optie C, zou een alternatief zijn, eerst proberen met die 22 mm koppeling ertussen, en bij problemen is het altijd nog mogelijk om draad te tappen..
Wat is wijsheid?
@Robbie-1 wat is het probleem zoals je zie zit er in de pijp al een verloop moer deze kan je gewoon verwissellen voor een groter verloopRobbie-1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:40:
Keuzes...
Keuze:
Wat is wijsheid?
[Afbeelding]
Wat is de maat van het schroefdraad dat in de buis getapt is? 3/4" of 1"?Robbie-1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:40:
Keuzes...
Keuze:
Wat is wijsheid?
[Afbeelding]
Uiteindelijk is het maar een 6 kW WP, dat is 1 m3 per uur dat er maximaal doorheen moet, dus dat ook prima met een 25 mm meerlagenbuis, mits het traject geen knietjes festijn en/of extreem lang is.
En de vraag of je die buis moet vervangen? Zou voor mij heel afhankelijk zijn hoe moeilijk het te vervangen is en hoe jullie toekomstige plannen eruit zien. Als je hier nog 20 jaar verwacht te wonen zou ik meer moeite willen doen, dan als je verwacht dat er over 5 jaar een te koop bord in de tuin staat.
Die 42 mm buis heeft ook een andere kant. Is die gelast, of kun je daar soms een koppeling kwijt?Robbie-1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:40:
Keuzes...
Keuze:
Wat is wijsheid?
[Afbeelding]
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
De andere kant van de buis heeft dezelfde aansluiting.
Misschien is dit dan wel de beste optie:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LT4KBOB0EAzBAkWwzYWltJrt.jpg?f=user_large)
Deze gaat van een 32 mm meerlaagsbuis naar 1 inch.
Dat geeft wel een vernauwing, maar lijkt me te doen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LT4KBOB0EAzBAkWwzYWltJrt.jpg?f=user_large)
VSH en bonfix hebben plastic knelringen speciaal voor dikwandig staal. VSH gaat maar tot 1" en volgens mij heb je 1 1/4" (42mm). Die is er wel van Bonfix, maar zeer beperkt leverbaar. Is wel een makkelijke oplossing, gewoon normale knelkoppeling pakken, alleen ring verwisselen en vast is vast, niet te hard aantrekken.Robbie-1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:09:
De andere kant van de buis heeft dezelfde aansluiting.
[Afbeelding]
Heb zelf in een overgangsfase met vervanging van CV circuit een tijd die van VSH gebruikt (Superblue).
Hier is die van Bonfix nog op voorraad.
Ik heb een vraag over afgifte systemen en wat handig is.
Wij zijn op dit moment een renovatie aan het plannen van onze 2e verdieping, waar ook de verwarmingen aangepakt worden, en nu wil ik het graag voorbereiden op een warmte pomp (die er waarschijnlijk ooit gaat komen)
Ik had in eerste instantie gekeken naar vloerverwarming (hebben we ook op de BG) maar dit wordt toch wel aardig prijzig voor een 2e verdieping.
Maar standaard radiatoren terughangen lijkt me ook niet ideaal, want merk op onze 1e verdieping met (oude) t22/t21 radiatoren het niet warm krijgen als we onder de 50 graden stoken.
Is dan de enige oplossing om naar convertoren te kijken/low h2o lijnen? en dan evt later ventilatoren op plaatsen als we echt overgaan op een WP? want ik verwacht dat de CV nog wel ff op 50 a 55 graden gaat staan om het op de 1e op temperatuur te krijgen....
Of zouden jullie iets anders adviseren in dit geval?
De 2e verdieping wordt volledig gestript, dus ben redelijk vrij met oplossingen.
Ander alternatief wat ik nog in mijn hoofd heb om ook airco's te nemen, en daarmee evt het laatste stukje temperatuur mee te verwarmen indien nodig.
Wij zijn op dit moment een renovatie aan het plannen van onze 2e verdieping, waar ook de verwarmingen aangepakt worden, en nu wil ik het graag voorbereiden op een warmte pomp (die er waarschijnlijk ooit gaat komen)
Ik had in eerste instantie gekeken naar vloerverwarming (hebben we ook op de BG) maar dit wordt toch wel aardig prijzig voor een 2e verdieping.
Maar standaard radiatoren terughangen lijkt me ook niet ideaal, want merk op onze 1e verdieping met (oude) t22/t21 radiatoren het niet warm krijgen als we onder de 50 graden stoken.
Is dan de enige oplossing om naar convertoren te kijken/low h2o lijnen? en dan evt later ventilatoren op plaatsen als we echt overgaan op een WP? want ik verwacht dat de CV nog wel ff op 50 a 55 graden gaat staan om het op de 1e op temperatuur te krijgen....
De 2e verdieping wordt volledig gestript, dus ben redelijk vrij met oplossingen.
Ander alternatief wat ik nog in mijn hoofd heb om ook airco's te nemen, en daarmee evt het laatste stukje temperatuur mee te verwarmen indien nodig.
Er zijn legio mogelijkheden;fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:53:
- Fancoils, maar dat is alles bij elkaar ook prijzig.
- Fans onder de radiatoren.
- Doorwisselen van de radiatoren; dus de kleinste eruit, één grote nieuwe kopen en alle radiatoren als het ware 'doorschuiven'. En dan ook de 1e meenemen.
- Airco is een prima optie ook, maar wel een extra apparaat ook weer.
Maar check eerst; zijn je radiatoren goed ingeregeld na het plaatsen van de vloerverwarming? Het kan zijn dat de radiatoren gewoon te weinig warm water krijgen ook.
[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 30-01-2026 13:17 ]
Bij ons is er uiteindelijk vloerverwarming gekozen. Dit geeft je ook in de toekomst flexibiliteit. Hier heeft een studerende zoon er zijn intrek genomen, en die waardeert een behagelijk klimaat in zijn kamer.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:53:
Daarbij merk ik dat als de zolder ook maar licht wordt verwarmd het warmteverlies van de 1e verdieping minder is, dus daar wordt het ook beter qua temperatuur. Voorwaarde is wel dat je zolder goed geïsoleerd wordt.
Tot slot, met meer afgifte binnen de schil kan de watertemperatuur omlaag, en het rendement omhoog.
Disclaimer: Ik ben van kamp "veel afgifte".
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
De binnen diameter bepaalt je keuze samen met de flow.Robbie-1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:40:
Keuzes...
Keuze:
Wat is wijsheid?
[Afbeelding]
Thanks beide!
Dan vond ik persoonlijk een airco systeem een veiligere keuze.
Fans onder de radiator is iets wat ik liever later toevoegen als ik overstap op een WP.
En radiatoren doorschuiven gaat voor de 2e verdieping niet, want daar is nu al te weinig capaciteit, en zitten alleen maar een paar oude plaat radiatoren.
dus denk dat ik dan toch ga kijken voor convectoren maar wel flinke units dan om veel afgifte te hebben.
Maar blijft lastig om een goed beeld te krijgen van de afgifte van die units bij verschillende temperaturen, heeft er iemand een goede link naar een tool?
Fancoils veel over ingelezen, ook met potentieel koelen zonder airco, echter heb ik het gevoel dat het systeem er erg complex van wordt, zeker met vloerverwarming beneden, en de fan coils zijn ook niet zo goedkoop.ZonnigY schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:07:
[...]
Er zijn legio mogelijkheden;
- Fancoils, maar dat is alles bij elkaar ook prijzig.
- Fans onder de radiatoren.
- Doorwisselen van de radiatoren; dus de kleinste eruit, één grote nieuwe kopen en alle radiatoren als het ware 'doorschuiven'. En dan ook de 1e meenemen.
- Airco is een prima optie ook, maar wel een extra apparaat ook weer.
Maar check eerst; zijn je radiatoren goed ingeregeld na het plaatsen van de vloerverwarming? Het kan zijn dat de radiatoren gewoon te weinig warm water krijgen ook.
Dan vond ik persoonlijk een airco systeem een veiligere keuze.
Fans onder de radiator is iets wat ik liever later toevoegen als ik overstap op een WP.
En radiatoren doorschuiven gaat voor de 2e verdieping niet, want daar is nu al te weinig capaciteit, en zitten alleen maar een paar oude plaat radiatoren.
Ik heb ook echt gekeken voor vloerverwarming, maar het is een oud huis met houten vloeren, dus dat betekend of fermacell vloer + invrezen, of voorgevreesde platen. beide niet echt goedkope oplossingen en zit al snel op 5k materiaal. (plus zelf doen hiervan is wat spannender dan een radiator)Mjier schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:14:
[...]
Bij ons is er uiteindelijk vloerverwarming gekozen. Dit geeft je ook in de toekomst flexibiliteit. Hier heeft een studerende zoon er zijn intrek genomen, en die waardeert een behagelijk klimaat in zijn kamer.
Daarbij merk ik dat als de zolder ook maar licht wordt verwarmd het warmteverlies van de 1e verdieping minder is, dus daar wordt het ook beter qua temperatuur. Voorwaarde is wel dat je zolder goed geïsoleerd wordt.
Tot slot, met meer afgifte binnen de schil kan de watertemperatuur omlaag, en het rendement omhoog.
Disclaimer: Ik ben van kamp "veel afgifte".
dus denk dat ik dan toch ga kijken voor convectoren maar wel flinke units dan om veel afgifte te hebben.
Maar blijft lastig om een goed beeld te krijgen van de afgifte van die units bij verschillende temperaturen, heeft er iemand een goede link naar een tool?
Je hebt T22 en T22.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:53:
- Ik zou de oppervlakte en het aantal convector platen eens goed vergelijken met nieuwe het verschil kan mega groot zijn.
- Kunnen nieuwe radiatoren hoger zijn? (scheelt veel in afgifte) en ook langer?
- Geen radiator achter gordijnen verstoppen.
- Flow? met onvoldoende flow krijg je het ook niet warm.
- ga je toch convectors nemen dan zou ik die met dubbele batterij nemen. Dan steken zie niet zover uit. Daar kan later nog wat ventilators ingebouwd worden. T11 hoeft niet van dat bekende merk te zijn.
Mijn huidige T22's op de 1e verdieping zijn inderdaad de "oude" T22, waar de platen vrij dicht op elkaar zitten, wat natuurlijk de afgifte beperkt met lage temperaturen.Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Je hebt T22 en T22.![]()
- Ik zou de oppervlakte en het aantal convector platen eens goed vergelijken met nieuwe het verschil kan mega groot zijn.
- Kunnen nieuwe radiatoren hoger zijn? (scheelt veel in afgifte) en ook langer?
- Geen radiator achter gordijnen verstoppen.![]()
- Flow? met onvoldoende flow krijg je het ook niet warm.
- ga je toch convectors nemen dan zou ik die met dubbele batterij nemen. Dan steken zie niet zover uit. Daar kan later nog wat ventilators ingebouwd worden. T11 hoeft niet van dat bekende merk te zijn.
Ja Flow, met een CV ketel, geen flauw idee hoe ik daar achter kom. vind de CV sowieso een onding wat praktisch een black box is. (Intergas, hij geeft niet eens de retour temperatuur op opentherm)
maarja, als ik het zo hoor kan een nieuwe T22 net zo goed functioneren als een convector?
ik blijf het erg lastig vergelijken vinden zonder echt duidelijk een wattage te kunnen vinden met verschillende temperaturen....
Nu is iedere situatie anders, maar ik heb ook houten vloeren.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:34:
Ik heb ook echt gekeken voor vloerverwarming, maar het is een oud huis met houten vloeren, dus dat betekend of fermacell vloer + invrezen, of voorgevreesde platen. beide niet echt goedkope oplossingen en zit al snel op 5k materiaal. (plus zelf doen hiervan is wat spannender dan een radiator)
Op zolder had ik een heel klein Jaga-convectortje. Daarom toch vloerverwarming. Gekozen voor een droogbouw-setje van Radson.Als vloerafwerking heb ik stevig laminaat toegepast. Met een folie ertussen gaat het laminaat zo over de vloerverwarming heen. Vond het wel een beetje eng, maar het gaat prima (vorig jaar aangelegd).
Het setje vloerverwarming (verdeler, platen, buizen 14 mm) koste € 1700,-
Met wat beleid is het goed zelf te doen. Succes met de keuze en de verbouwing!
Als dat een intergas is waarbij vermogen en pompsnelheid gecombineert zijn dan zou ik bij de parameters eens kijken of je een minimum pomp snelheid kunt instellen. Dan zou het boven zomaar een stuk warmer kunnen worden.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Mijn huidige T22's op de 1e verdieping zijn inderdaad de "oude" T22, waar de platen vrij dicht op elkaar zitten, wat natuurlijk de afgifte beperkt met lage temperaturen.
Ja Flow, met een CV ketel, geen flauw idee hoe ik daar achter kom. vind de CV sowieso een onding wat praktisch een black box is. (Intergas, hij geeft niet eens de retour temperatuur op opentherm)
maarja, als ik het zo hoor kan een nieuwe T22 net zo goed functioneren als een convector?
ik blijf het erg lastig vergelijken vinden zonder echt duidelijk een wattage te kunnen vinden met verschillende temperaturen....
Eventueel de flow naar de vloer beneden wat verkleinen.
Toch moeten er voor alle verwarmings lichamen tabellen zijn en correctie factoren om aan het afgifte vermogen te komen bij een bepaalde temperatuur en flow.
Het schiet me net te binnen. Selectie tools van Jaga.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Mijn huidige T22's op de 1e verdieping zijn inderdaad de "oude" T22, waar de platen vrij dicht op elkaar zitten, wat natuurlijk de afgifte beperkt met lage temperaturen.
Daar wordt je blij van.
Ik houd een nageisoleerde woning uit 1978 boven op temperatuur (19 graden) met zelfs T10 radiatoren. Geen centje pijn maar moet er wel bij zeggen dat ik beneden ook radiatoren heb en met minimaal 32 graden aanvoer stook bij 12 graden buiten. 38/40 bij vorst. Onder 30 graden doen radiatoren niet veel. Nadeel van convectoren is dan weer dat bij defrost die dingen binnen notime koud zijn. Radiatoren worden hier dan nooit echt koud. Heb wel een seriebuffer ook daarvoor ter ondersteuning.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:53:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 30-01-2026 16:07 ]
Beste Tweakers,
om te beginnen excuses als deze vraag off-topic is of elders al duidelijk beantwoord is; dan kon ik het niet goed vinden.
Ik heb sinds 1 week een WeHeat blackbird p60 warmtepomp all electric.
CV systeem: op alle drie de verdiepingen jaga convectoren (20j oud) en op de benedenverdieping naast 4 convectoren ook 2 groepen vloerverwarming.
De vloerverwarming heeft nu een gesloten verdeler die bijmengt met een separate (80W slurpende en lawaai makende) pomp.
Altijd was mijn plan om desbetreffende vvw-verdeler te vervangen voor een open verdeler tbv de efficientie.
Afgelopen week merk ik: het systeem draait vaak prettig. Ik kan met 6gr buitentemp al op ~25gr Ta zitten en dan is het binnen 19.7gr, wat comfortabel is. Met name beneden warmt goed op, de bovenverdiepingen zijn alleen de kou wat kwijt, wat goed genoeg is. De vloer is lauw, net fijner voor op je sokken lopen.
Als het net vriest, zoals paar dagen terug, dan voel je daadwerkelijk wel warmte van de convectoren komen. Met Ta 25gr nauwelijks (maar ws doet het dus wel net genoeg om het huis warm te houden).
Wat mij op valt: in de WeHeat app is mijn deltaT slechts 2 graden en met een warmte camera op de convector meer richting 1gr.
de WP draait op 1m3/u, wat een standaard/vaste instelling is.
Nu 2 vragen:
- die deltaT van 1-2 graden: moet ik hier juist blij mee zijn, of niet? 25gr aanvoer maakt de WP heel efficient, maar blijkbaar geeft het systeem ook nauwelijks warmte af. Het huis blijft er ook comfortabel mee.
- Als ik de vvw-verdeler vervang voor een open versie, wat gebeurt dan met de rest van mijn CV systeem? De vloer zal flow wegsnoepen van de rest van het systeem; zorgt dit voor minder warmteafgifte bij de convectoren? de WP blijft 1m3/u draaien. Of moet ik de WP laten bijstellen tot ~1.2m3/u, zodat de vloer dat extra kan krijgen?
Zoals je ziet: veel vragen... Maar ik kom er verder met google niet goed uit.
Ik ben verder al van plan om heatmeisters te installeren beneden, wellicht ook boven. Dus daarvan zal de dT al beter worden.
Thanks alvast!
om te beginnen excuses als deze vraag off-topic is of elders al duidelijk beantwoord is; dan kon ik het niet goed vinden.
CV systeem: op alle drie de verdiepingen jaga convectoren (20j oud) en op de benedenverdieping naast 4 convectoren ook 2 groepen vloerverwarming.
De vloerverwarming heeft nu een gesloten verdeler die bijmengt met een separate (80W slurpende en lawaai makende) pomp.
Altijd was mijn plan om desbetreffende vvw-verdeler te vervangen voor een open verdeler tbv de efficientie.
Afgelopen week merk ik: het systeem draait vaak prettig. Ik kan met 6gr buitentemp al op ~25gr Ta zitten en dan is het binnen 19.7gr, wat comfortabel is. Met name beneden warmt goed op, de bovenverdiepingen zijn alleen de kou wat kwijt, wat goed genoeg is. De vloer is lauw, net fijner voor op je sokken lopen.
Als het net vriest, zoals paar dagen terug, dan voel je daadwerkelijk wel warmte van de convectoren komen. Met Ta 25gr nauwelijks (maar ws doet het dus wel net genoeg om het huis warm te houden).
Wat mij op valt: in de WeHeat app is mijn deltaT slechts 2 graden en met een warmte camera op de convector meer richting 1gr.
Nu 2 vragen:
- die deltaT van 1-2 graden: moet ik hier juist blij mee zijn, of niet? 25gr aanvoer maakt de WP heel efficient, maar blijkbaar geeft het systeem ook nauwelijks warmte af. Het huis blijft er ook comfortabel mee.
- Als ik de vvw-verdeler vervang voor een open versie, wat gebeurt dan met de rest van mijn CV systeem? De vloer zal flow wegsnoepen van de rest van het systeem; zorgt dit voor minder warmteafgifte bij de convectoren? de WP blijft 1m3/u draaien. Of moet ik de WP laten bijstellen tot ~1.2m3/u, zodat de vloer dat extra kan krijgen?
Ik ben verder al van plan om heatmeisters te installeren beneden, wellicht ook boven. Dus daarvan zal de dT al beter worden.
Thanks alvast!
Beter in het weheat blackbird topic denk ikAeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:44:
Beste Tweakers,
Nu 2 vragen:
Thanks alvast!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De vragen over dT, de flow en warmteafgifte zijn redelijk generiek voor elke WP toch? Niet specifiek afhankelijk het merk/type?
Snap vragen over specifieke aanpassingen van de WP idd in dat specifieke forum horen.
Maar laat me graag moderaten hoor
Snap vragen over specifieke aanpassingen van de WP idd in dat specifieke forum horen.
Maar laat me graag moderaten hoor
Vanuit jou gegevens (1000 L/uur, dT 1 tot 2 °C) zit je op een afgifte van 1,16 * 1000 x dT dus 1166W tot 2333W. Dat lijkt mij erg weinig voor een huis van minimaal 20 jaar oud van 3 verdiepingen. Nu ja, er komt nog 80W van de cicrulatiepomp bijAeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:44:
Beste Tweakers,
Nu 2 vragen:
Thanks alvast!
Over het algemeen is een lage dT gunstig, de gemiddelde temperatuur van de afgifteelement is hoger dan bij een hoge dT en daardoor een hogere afgifte bij een lagere Ta. En een lage Ta geeft een hoge COP.
Verdeling van vermogen is een kwestie van waterzijdig inregelen.
Dank je wel!blb4 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:46:
[...]
Vanuit jou gegevens (1000 L/uur, dT 1 tot 2 °C) zit je op een afgifte van 1,16 * 1000 x dT dus 1166W tot 2333W. Dat lijkt mij erg weinig voor een huis van minimaal 20 jaar oud van 3 verdiepingen. Nu ja, er komt nog 80W van de cicrulatiepomp bij.
Over het algemeen is een lage dT gunstig, de gemiddelde temperatuur van de afgifteelement is hoger dan bij een hoge dT en daardoor een hogere afgifte bij een lagere Ta. En een lage Ta geeft een hoge COP.
Verdeling van vermogen is een kwestie van waterzijdig inregelen.
Ja, ik snap ook niet helemaal hoe ik zo laag kom; huis is idd 20j oud, en wel "goed geisoleerd".
Wellicht door veel glas op het zuiden, dat de woonkamer goed opwarmt overdag, ook met 0gr buiten.
internet leek me te vertellen dat je bij LTV/VVW toch een dT van 5gr moet nastreven. Dat snapte ik dus niet. Lagere dT leek mij beter, zolang het huis maar warm wordt.
Snap waterzijdig inregelen voor verdeling van het vermogen. Blijf het spannend vinden of de VVW genoeg flow krijgt om goed (evenwichtig) te verwarmen en de convectoren ook nog, maar wellicht verlaagt de flow wat en neemt dT daardoor juist iets toe, waar dus wel marge voor is.
Al met al, als ik het zo hoor, dus geen reden om níet de verdeler te vervangen. Thanks voor die geruststelling
Is bullshit wat je hoort.fjux schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Jaga's moet je met ventilatoren uitrusten anders doen ze "niks", kijk naar de strada hybrid modellen bijvoorbeeld.
De type 16 en 21 zijn een stuk krachtiger / kleiner dan de T22 en T33 radiatoren, amper 35cm hoog incl ventilatoren.
Stalen radiatoren zijn wel goedkoper als je gelijkwaardig zoekt.
Wat hier al gezegt wordt de Jaga selectietool (Excel sheet) staat alles in.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2026 09:00 ]
Ik heb hier een Jaga wandconvector de langste verkrijgbaar met de hoogste wisselaar.
En met DBE fans zitten er wel 10 in ofzo.
Die DBE zijn hartstikke duur.
Maar als ik na 8 jaar nu hoor hoe stil die fans nog draaien, en die draaien altijd op hoge snelheid, dan is dat ook wel echt een kwalitatief goede fan.
Dit alles draait op een warmtepomp!
En met DBE fans zitten er wel 10 in ofzo.
Die DBE zijn hartstikke duur.
Maar als ik na 8 jaar nu hoor hoe stil die fans nog draaien, en die draaien altijd op hoge snelheid, dan is dat ook wel echt een kwalitatief goede fan.
Dit alles draait op een warmtepomp!
Convector VS radiator heeft echt gelijke capaciteit met max 10% verschil. Echter: bij een convector kan je ventilatoren veel meer boosten.mr_evil08 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Is bullshit wat je hoort.
Jaga's moet je met ventilatoren uitrusten anders doen ze "niks", kijk naar de strada hybrid modellen bijvoorbeeld.
De type 16 en 21 zijn een stuk krachtiger / kleiner dan de T22 en T33 radiatoren, amper 35cm hoog incl ventilatoren.
Stalen radiatoren zijn wel goedkoper als je gelijkwaardig zoekt.
Wat hier al gezegt wordt de Jaga selectietool (Excel sheet) staat alles in.
Als je dat doet, wel geluid:
Jaga stand 2 is 30db. Stand 3 is 40-49db.
En dat is juist de functie van een convector, het woord zegt het al convectie en dat krijg je amper op lage temperatuur, daarom altijd die ventilatoren.BarryH schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:29:
[...]
Convector VS radiator heeft echt gelijke capaciteit met max 10% verschil. Echter: bij een convector kan je ventilatoren veel meer boosten.
Als je dat doet, wel geluid:
Jaga stand 2 is 30db. Stand 3 is 40-49db.
Stand 1: 26
Stand 2: 30
Stand 3: 44
Stand 1 en 2 zijn nihil kwa warmteafgifte waardoor je net zo goed stand 1 kan gebruiken.
Stand 3 is bedoelt voor snel opwarmen, niet voor langdurig gebruik.
Vasco Elia 4K laat duidelijk zien wat het verschil is.
Prijstechnisch zijn stalen radiatoren goed, als om ruimte gaat bij lange na niet.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2026 12:15 ]
@mr_evil08 dit klopt m.i. Ik had in de WK een T22 220cm x 30 cm radiator, bij 35/30 graden gaf die 360W af.
Nu een Jaga strada T10 220cm x 20cm convector. Die geeft standaard maar 200W af (door de 20cm maar weinig schoorsteenwerking), maar, op basis van de 35cm hoge hybrid variant, geeft die met DHB tussen 788W en 1135W af. Dat ga je bij een T22 radiator niet voor elkaar krijgen.
Nu een Jaga strada T10 220cm x 20cm convector. Die geeft standaard maar 200W af (door de 20cm maar weinig schoorsteenwerking), maar, op basis van de 35cm hoge hybrid variant, geeft die met DHB tussen 788W en 1135W af. Dat ga je bij een T22 radiator niet voor elkaar krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 31-01-2026 13:59 ]
Je hebt er veel werk in gestopt.JBtL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:01:
Mede n.a.v. de discussie over nominale vermogens heb ik een overzicht gemaakt met de huidige warmtepompen op de markt (in ieder geval met R32 of beter), en de nominale vermogens bij verschillende aanvoertemperaturen. Met name -7/35 is een goed vergelijkingspunt voor het ontwerp van het systeem - de data zijn daarom gesorteerd op volgorde van het vermogen bij die temperaturen. Je ziet dan ook mooi dat sommige merken de warmtepompen verkopen alsof ze een hoger vermogen kunnen leveren als het er echt om gaat (Adlar, Daikin, Remeha, DeWarmte, Itho & Atlantic)
Zoveel mogelijk obv de ontwerphandleiding, maar in sommige gevallen wel geschat bij ontbrekende of ongeloofwaardige xCOP data (resp. Itho Amber en Adlar), of omgerekend van -10 naar -7 (WeHeat, Daikin). Aanvullingen/opmerkingen/fouten graag via DM
Merk Type Koelgas Split/Monoblock Verkochtals Qnom xCOP Pnom Qnom xCOP Pnom kW -7/35 -7/35 -7/35 -7/55 -7/55 -7/55 Panasonic KSeriesWH-UDZ03KE5 R32 Split 3 3.30 2.80 1.18 3.20 1.79 1.79 Intergas Xtend R32 Split 5 3.30 2.65 1.25 Remeha ElgaAce4kW R32 Split 4 3.40 2.75 1.24 2.60 1.85 1.41 ATAG EnergionS040 R32 Split 4 3.51 3.10 1.13 Vaillant ArothermSplitPlusVWL35/8.2 R32 Split 3 3.54 3.20 1.11 3.15 2.00 1.58 Vaillant ArothermPlusVWL035/6 R290 Monoblock 3 3.60 2.70 1.33 AlphaInnotec Paros4-1 R454C Monoblock-binnenopstelling 4 3.68 3.00 1.23 3.42 1.79 1.91 Quatt v1.5 R32 Monoblock 4 3.80 2.80 1.36 3.40 1.90 1.79 Viessmann Vitocal04150A/250A R290 Monoblock 4 3.80 3.00 1.27 3.50 2.20 1.59 Remeha ConfidaMB400-04 R290 Monoblock 4 3.85 3.20 1.20 3.92 2.30 1.70 NefitBosch Compress5800i04OR-S R290 Monoblock 4 3.92 2.89 1.36 WeHeat Flint R290 Monoblock 4 3.96 3.11 1.28 3.25 2.10 1.55 ATAG EnergionM04 R32 Monoblock 4 4.09 3.27 1.25 Atlantic AlfeaExtensaM05 R32 Monoblock 5 4.10 2.93 1.40 3.70 1.77 2.09 Mitsubishi EcodanPUZ-WZ050VAA R290 Monoblock 5 4.20 2.68 1.57 4.50 2.01 2.24 Toshiba Estia0401HW-E R32 Split 4 4.25 3.06 1.39 4.31 IthoDaalderop Amber6.5 R290 Monoblock 6.5 4.30 2.70 1.59 NefitBosch Compress3400iAWS04 R32 Split 4 4.32 2.89 1.49 Atlantic AlfeaExtensaAI05 R32 Split 5 4.40 2.76 1.59 3.90 1.85 2.11 Remeha MercuriaAceAWHPR4MR R32 Split 4 4.50 2.15 2.09 DeWarmte PompAO R32 Monoblock 8 4.70 3.10 1.52 5.10 2.20 2.32 StiebelEltron HK230PremiumWPL-A05 R454C Split 5 4.97 3.45 1.44 4.80 2.60 1.85 Remeha MercuriaAceMono2AWHP04MR R32 Monoblock 4 4.99 3.11 1.60 4.28 1.83 2.34 Atlantic AlfeaExtensaAI06 R32 Split 6 5.00 2.63 1.90 4.25 1.89 2.25 Panasonic JSeriesWH-MDC05J3E5 R32 Monoblock 5 5.00 2.78 1.80 5.00 1.85 2.70 Panasonic KSeriesWH-UDZ05KE5 R32 Split 5 5.00 2.79 1.79 5.00 1.89 2.65 Panasonic LSeriesWH-WDG05LE5 R290 Monoblock 5 5.00 3.01 1.66 5.00 2.12 2.36 ATAG EnergionM05 R32 Monoblock 5 5.00 3.06 1.63 ATAG EnergionS050 R32 Split 5 5.00 2.90 1.72 NefitBosch Compress3400iAWS06 R32 Split 6 5.09 3.02 1.69 Atlantic AlfeaExtensaM06 R32 Monoblock 6 5.10 2.92 1.75 4.80 1.91 2.51 Vaillant ArothermSplitPlusVWL55/8.2 R32 Split 5 5.12 3.00 1.71 4.56 1.90 2.40 Adlar AuroraII06kW R32 Monoblock 6 5.22 2.70 1.93 4.78 2.00 2.39 Remeha ElgaAce6kW R32 Split 6 5.30 2.65 2.00 4.60 1.90 2.42 Intergas Xceed6 R290 Monoblock 6 5.38 3.19 1.69 Vaillant ArothermPlusVWL055/6 R290 Monoblock 5 5.40 2.60 2.08 Vaillant ArothermPlusVWL065/6 R290 Monoblock 6 5.40 3.00 1.80 NefitBosch Compress5800i05OR-S R290 Monoblock 5 5.42 2.51 2.16 LG ThermaVHU051MRU43 R32 Monoblock 5 5.50 2.99 1.84 5.50 2.21 2.49 LG ThermaVHU051MRU44 R32 Split 5 5.50 2.70 2.04 5.50 2.00 2.75 Nibe AMS20-06 R32 Split 6 5.50 2.71 2.03 4.70 1.90 2.47 Remeha MercuriaAceAWHPR6MR R32 Split 6 5.50 2.22 2.48 Nibe F2050-06 R32 Monoblock 6 5.55 2.71 2.05 4.70 1.90 2.47 Daikin Altherma3RERGA04DV R32 Split 4 5.57 2.74 2.03 4.19 1.44 2.92 Nibe S2125-08 R290 Monoblock 8 5.60 2.80 2.00 5.30 2.00 2.65 Quatt v2 R290 Monoblock 6 5.60 2.70 2.07 3.20 2.10 1.52 Viessmann Vitocal06150A/250A R290 Monoblock 6 5.60 2.80 2.00 5.20 2.10 2.48 Atlantic AlfeaExtensaAI08 R32 Split 8 5.70 2.68 2.13 5.30 1.90 2.79 Panasonic KSeriesWH-UDZ07KE5 R32 Split 7 5.75 2.95 1.95 5.35 1.98 2.70 Mitsubishi EcodanSUZ-SWM30VA R32 Split 3 5.80 2.71 2.14 3.80 2.07 1.84 Panasonic LSeriesWH-WDG07LE5 R290 Monoblock 7 5.80 3.01 1.93 5.80 2.12 2.74 Remeha ConfidaMB400-06 R290 Monoblock 6 5.80 2.97 1.95 5.40 2.10 2.57 ATAG/Wolf PremionCHA-07 R290 Monoblock 7 5.90 2.70 2.19 Toshiba Estia0601HW-E R32 Split 6 6.06 2.97 2.04 5.42 Mitsubishi EcodanPUZ-WZ060VAA R290 Monoblock 6 6.20 2.47 2.51 5.40 1.97 2.74 Remeha MercuriaAceAWHPR8MR R32 Split 8 6.20 2.09 2.97 Remeha MercuriaAceMono2AWHP06MR R32 Monoblock 6 6.21 2.86 2.17 5.22 1.96 2.66 NefitBosch Compress3400iAWS08 R32 Split 8 6.22 2.77 2.25 Panasonic KSeriesWH-UDZ09KE5 R32 Split 9 6.25 2.84 2.20 5.90 1.93 3.06 IthoDaalderop Amber9.5 R290 Monoblock 9.5 6.30 2.70 2.33 WeHeat Blackbird6kW R290 Monoblock 6 6.43 3.00 2.14 5.77 1.99 2.89 WeHeat Sparrow R290 Monoblock 6 6.43 3.00 2.14 5.77 1.99 2.89 Daikin Altherma3RERGA06DV R32 Split 6 6.43 2.67 2.41 5.66 1.60 3.53 Mitsubishi EcodanSUZ-SWM40VA2 R32 Split 4 6.50 2.53 2.57 3.80 2.07 1.84 Viessmann Vitocal08150A/250A R290 Monoblock 8 6.50 2.70 2.41 6.20 2.00 3.10 NefitBosch Compress5800i07OR-S R290 Monoblock 7 6.71 2.36 2.84 Panasonic JSeriesWH-MDC07J3E5 R32 Monoblock 7 6.80 2.81 2.42 6.30 1.86 3.39 StiebelEltron WPL-A07HK R290 Monoblock 7 6.80 3.00 2.27 6.50 2.20 2.95 StiebelEltron HK230PremiumWPL-A07 R454C Split 7 6.87 2.93 2.34 6.60 2.35 2.81 NefitBosch Compress3400iAWS10 R32 Split 10 6.94 2.76 2.51 LG ThermaVHM071HF R290 Monoblock 7 7.00 2.80 2.50 7.00 2.40 2.92 LG ThermaVHU071MRU43 R32 Monoblock 7 7.00 2.96 2.36 7.00 2.19 3.20 LG ThermaVHU071MRU44 R32 Split 7 7.00 2.60 2.69 7.00 1.95 3.59 Mitsubishi EcodanSUZ-SWM60VA2 R32 Split 6 7.00 2.69 2.60 4.50 1.53 2.94 Panasonic LSeriesWH-WDG09LE5 R290 Monoblock 9 7.00 2.80 2.50 7.00 2.13 3.29 Vaillant ArothermPlusVWL075/6 R290 Monoblock 7 7.00 2.80 2.50 ATAG EnergionM07 R32 Monoblock 7 7.00 3.10 2.26 Vaillant ArothermSplitPlusVWL75/8.2 R32 Split 7 7.06 3.10 2.28 5.85 2.10 2.79 Intergas Xceed8 R290 Monoblock 8 7.25 3.25 2.23 Remeha MercuriaAceMono2AWHP08MR R32 Monoblock 8 7.27 3.21 2.26 6.22 2.03 3.07 Daikin Altherma3HMTEPRA08EW1 R32 Hydrosplit 8 7.39 3.11 2.38 7.34 2.11 3.48 Daikin Altherma3RERGA08DV R32 Split 8 7.39 2.58 2.86 7.44 1.72 4.33 ATAG EnergionS080 R32 Split 8 7.41 3.00 2.47 AlphaInnotec Hybrox8 R290 Monoblock 8 7.50 2.90 2.59 7.20 2.20 3.27 Panasonic JSeriesWH-MDC09J3E5 R32 Monoblock 9 7.50 2.63 2.85 7.00 1.80 3.89 Mitsubishi EcodanPUZ-SWM060VAA R32 Split 6 7.60 3.15 2.41 5.50 2.03 2.71 Quatt v1.5Duo(2units) R32 Monoblock 8 7.60 3.10 2.45 6.80 1.90 3.58 Weishaupt AeroblockWAB08 R290 Monoblock 8 7.80 3.10 2.52 7.60 2.30 3.30 IthoDaalderop Amber12 R290 Monoblock 12 7.90 2.70 2.93 ATAG/Wolf PremionCHA-10 R290 Monoblock 10 7.90 2.80 2.82 Mitsubishi EcodanSUZ-SWM80VA2 R32 Split 8 8.00 2.63 3.04 6.60 1.59 4.15 Remeha ConfidaMB400-09 R290 Monoblock 9 8.00 2.85 2.81 7.25 2.11 3.44 WeHeat Blackbird8kW R290 Monoblock 8 8.04 2.89 2.78 7.86 1.99 3.95 Toshiba Estia0801HW-E R32 Split 8 8.11 2.70 3.00 7.35 Atlantic AlfeaExtensaM08 R32 Monoblock 8 8.18 3.03 2.70 7.50 2.07 3.62 Mitsubishi EcodanPUZ-WZ080VAA R290 Monoblock 8 8.20 2.28 3.60 7.00 1.62 4.32 Nibe S2125-12 R290 Monoblock 12 8.20 2.90 2.83 8.20 2.10 3.90 Remeha MercuriaAceMono2AWHP10MR R32 Monoblock 10 8.31 3.11 2.61 7.05 1.97 3.53 Lambda EurekaEU08L R290 Monoblock 8 8.40 3.79 4.52 8.10 2.55 4.52 Intergas Xceed12 R290 Monoblock 12 8.49 3.17 2.68 Adlar AuroraII10kW R32 Monoblock 10 8.54 2.70 3.16 7.49 2.00 3.75 Daikin Altherma3HMTEPRA10EW1 R32 Hydrosplit 10 8.68 3.06 2.83 8.70 2.15 4.05 Nibe AMS20-10 R32 Split 10 8.70 2.80 3.11 7.00 2.10 3.33 Nibe F2050-10 R32 Monoblock 10 8.70 2.80 3.11 7.00 2.10 3.33 Daikin DaikinAltherma3MEBLA09DW1 R32 Monoblock 9 8.89 2.83 3.14 7.13 1.78 4.00 Atlantic AlfeaExtensaAI10 R32 Split 10 8.90 2.65 3.36 8.00 1.95 4.10 LG ThermaVHM091HF R290 Monoblock 9 9.00 2.70 3.33 7.00 2.43 2.88 LG ThermaVHU091MRU43 R32 Monoblock 9 9.00 2.90 3.10 9.00 2.15 4.19 LG ThermaVHU091MRU44 R32 Split 9 9.00 2.50 3.60 9.00 1.90 4.74 Mitsubishi EcodanSUZ-SWM100VA R32 Split 10 9.00 2.54 3.54 6.80 1.62 4.20 Panasonic KSeriesWH-UXZ09KE8 R32 Split 9 9.00 2.85 3.16 9.00 2.05 4.39 Panasonic MSeriesWH-WXG09ME8 R290 Hydrosplit 9 9.00 3.45 2.61 9.00 2.35 3.83 Toshiba Estia1105HW-E R32 Split 11 9.10 2.54 3.58 7.72 ATAG EnergionM09 R32 Monoblock 9 9.10 3.25 2.80 Vaillant ArothermPlusVWL105/6 R290 Monoblock 10 9.20 2.70 3.41 Mitsubishi EcodanPUZ-WZ085xAA R290 Monoblock 8.5 9.50 2.60 3.65 8.40 1.96 4.29 StiebelEltron WPL-A10HK R290 Monoblock 10 9.50 2.90 3.28 9.20 2.10 4.38 ATAG EnergionS120 R32 Split 12 9.51 3.20 2.97 Atlantic AlfeaExtensaM11 R32 Monoblock 11 9.53 2.95 3.23 8.50 2.07 4.11 NefitBosch Compress5800i10OR-S R290 Monoblock 10 9.57 2.47 3.87 Viessmann Vitocal10150A/250A R290 Monoblock 10 9.70 3.00 3.23 9.20 1.90 4.84 Remeha ConfidaMB400-12 R290 Monoblock 12 9.94 2.81 3.54 10.30 2.17 4.75 Mitsubishi EcodanPUZ-SWM080YAA R32 Split 8 10.00 3.03 3.30 7.90 1.99 3.97 Mitsubishi ZubadanPUZ-SHWM080YAA R32 Split 8 10.00 3.03 3.30 7.90 1.99 3.97 AlphaInnotec Hybrox11 R290 Monoblock 11 10.20 2.90 3.52 9.80 2.20 4.45 Weishaupt AeroblockWAB11 R290 Monoblock 11 10.60 3.00 3.53 10.20 2.20 4.64 Daikin DaikinAltherma3MEBLA11DW1 R32 Monoblock 11 10.82 2.76 3.91 7.97 1.72 4.63 Remeha MercuriaAceMono2AWHP12MR R32 Monoblock 12 11.00 2.83 3.89 10.60 2.02 5.25 ATAG EnergionM11 R32 Monoblock 11 11.00 3.15 3.49 ATAG EnergionS150 R32 Split 15 11.00 3.10 3.55 Viessmann Vitocal13150A/250A R290 Monoblock 13 11.10 2.87 3.87 10.60 2.10 5.05 Quatt v2Duo(2units) R290 Monoblock 12 11.20 2.70 4.15 6.40 2.10 3.05 Mitsubishi EcodanPUZ-WZ100xAA R290 Monoblock 10 11.30 2.59 4.36 10.90 2.13 5.12 DeWarmte PompMP R290 Monoblock 16.5 11.40 2.70 4.22 10.50 2.00 5.25 Remeha ConfidaMB400-14 R290 Monoblock 14 11.52 2.70 4.27 11.35 2.09 5.43 NefitBosch Compress5800i12OR-S R290 Monoblock 12 11.56 2.43 4.76 Adlar AuroraII14kW R32 Monoblock 14 11.77 2.70 4.36 11.99 2.00 6.00 LG ThermaVHM121HF R290 Monoblock 12 11.80 3.27 3.61 9.30 2.32 4.01 Daikin Altherma3HHTEPRA14DV3 R32 Hydrosplit 14 11.89 2.96 4.02 12.79 2.30 5.57 Mitsubishi EcodanPUZ-SWM100YAA R32 Split 10 11.90 2.70 4.41 9.00 1.89 4.76 ATAG/Wolf PremionCHA-16/20 R290 Monoblock 16 11.90 3.20 3.72 Daikin DaikinAltherma3MEBLA14DW1 R32 Monoblock 14 12.00 2.69 4.46 8.18 1.78 4.59 LG ThermaVHU121MRU43 R32 Monoblock 12 12.00 3.00 4.00 12.00 2.40 5.00 Panasonic KSeriesWH-UXZ12KE8 R32 Split 12 12.00 2.80 4.29 12.00 2.00 6.00 Panasonic MSeriesWH-WXG12ME8 R290 Hydrosplit 12 12.00 3.00 4.00 12.00 2.17 5.53 Vaillant ArothermPlusVWL125/6 R290 Monoblock 12 12.20 2.70 4.52 Viessmann Vitocal16150A/250A R290 Monoblock 16 12.40 2.82 4.40 11.83 2.20 5.38 Daikin DaikinAltherma3MEBLA16DW1 R32 Monoblock 16 12.64 2.66 4.76 8.39 1.75 4.79 Lambda EurekaEU13L R290 Monoblock 13 13.00 3.77 4.52 12.40 2.59 4.52 LG ThermaVHM141HF R290 Monoblock 14 13.00 3.21 4.05 10.30 2.28 4.52 Mitsubishi EcodanPUZ-SWM140YAA R32 Split 14 13.20 2.31 5.71 11.10 1.83 6.07 Mitsubishi ZubadanPUZ-SHWM100YAA R32 Split 10 13.20 2.69 4.91 10.90 1.98 5.51 Mitsubishi EcodanPUZ-WZ120xAA R290 Monoblock 12 13.40 2.41 5.56 13.00 2.04 6.37 LG ThermaVHM161HF R290 Monoblock 16 13.80 3.17 4.35 10.90 2.26 4.82 Remeha MercuriaAceMono2AWHP16MR R32 Monoblock 16 13.90 2.67 5.19 12.60 2.00 6.29 LG ThermaVHU141MRU43 R32 Monoblock 14 14.00 2.95 4.75 14.00 2.30 6.09 Mitsubishi EcodanPUZ-SWM120YAA R32 Split 12 14.90 2.45 6.08 12.40 1.89 6.56 Mitsubishi ZubadanPUZ-SHWM120YAA R32 Split 12 14.90 2.45 6.08 12.40 1.89 6.56 Mitsubishi ZubadanPUZ-SHWM140YAA R32 Split 14 15.80 2.25 7.02 15.20 1.90 8.00 LG ThermaVHU161MRU43 R32 Monoblock 16 16.00 2.80 5.71 16.00 2.15 7.44 Panasonic MSeriesWH-WXG16ME8 R290 Hydrosplit 16 16.00 2.54 6.30 16.00 1.97 8.12 DeWarmte PompMPDuo(2units) R290 Monoblock 33 22.80 2.70 8.44 21.00
Opgave van vermogens bij -7C zijn vaak onduidelijk omdat het bijstook element in de opgave is verwerkt. Dan is automatisch ook de COP lager.
De standaard vergelijking voor COP's is meestal 7/35.
Het is dus de vraag waar je een WP op moet selecteren, want er spelen nog veel meer factoren een rol.
Interessant om daar iets over uit te zoeken.
Nee, valt mee - voor zover ik kan zien zijn de meeste metingen volgens de EN14511 gedaan bij 7/35. Daarbij wordt de bijverwarming buiten beschouwing gelaten. Bij de EN14588 wordt meestal -10/35 genomen in vollast, en -7/34 in deellast. Eigenlijk zijn ze allemaal wel goed te vergelijken - de enige lastige zijn de Nederlandse (WeHeat, DeWarmte, Adlar, Intergas, Itho - die selectief aan het publiceren zijn uit hun metingen) - en LG klopt ook niet helemaal volgens mij.Tomexergie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:38:
[...]
Je hebt er veel werk in gestopt.
Opgave van vermogens bij -7C zijn vaak onduidelijk omdat het bijstook element in de opgave is verwerkt. Dan is automatisch ook de COP lager.
Het is dus de vraag waar je een WP op moet selecteren, want er spelen nog veel meer factoren een rol.
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je de warmtepomp niet selecteert op -10 of eventueel -7 bij de afgifte temperatuur die je nodig hebt kom je op "een koude kermis" terecht.Tomexergie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:38:
[...]
Je hebt er veel werk in gestopt.
Het is dan raadzaam om in de specs te kijken of dat zonder het electrisch element is (zo nee, dan af) en dan wat de scop is.
Anders gaan we allemaal samen het met strenge vorst wel moeilijk maken voor de netbeheerder en onszelf.
En vergeet 2C buiten temperatuur niet. Door defrosts heeft mijn Viessmann het daar moeilijker dan bij -7C buiten.BarryH schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:29:
[...]
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je de warmtepomp niet selecteert op -10 of eventueel -7 bij de afgifte temperatuur die je nodig hebt kom je op "een koude kermis" terecht.
Het is dan raadzaam om in de specs te kijken of dat zonder het electrisch element is (zo nee, dan af) en dan wat de scop is.
Anders gaan we allemaal samen het met strenge vorst wel moeilijk maken voor de netbeheerder en onszelf.
@Robbie-1 Knelringen voor dikwandig staal ben ik niet zo'n fan van. Er is niets dat de koppeling op z'n plek houdt, behalve een beetje druk. Liever draad snijden, kun je volgens mij huren en tweedehands kost zo'n set je ook de kop niet.doktervictor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:38:
[...]
VSH en bonfix hebben plastic knelringen speciaal voor dikwandig staal. VSH gaat maar tot 1" en volgens mij heb je 1 1/4" (42mm). Die is er wel van Bonfix, maar zeer beperkt leverbaar. Is wel een makkelijke oplossing, gewoon normale knelkoppeling pakken, alleen ring verwisselen en vast is vast, niet te hard aantrekken.
Heb zelf in een overgangsfase met vervanging van CV circuit een tijd die van VSH gebruikt (Superblue).
Hier is die van Bonfix nog op voorraad.
Maar ik begrijp 6 kW WP? Dan zou ik hem aansluiten op het huidige schroefdraad, dat gaat prima. Hier is alles 22 mm / 3/4" max, en werkt prima. Alleen de pompsnelheid niet op max zetten ivm ruis.
Bedankt voor de tip, ik ga denk ik voor deze, 32 mm meerlaagsbuis, en die 1 inch draaien we dan in de buis.Zwartoog schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:58:
[...]
@Robbie-1 Knelringen voor dikwandig staal ben ik niet zo'n fan van. Er is niets dat de koppeling op z'n plek houdt, behalve een beetje druk. Liever draad snijden, kun je volgens mij huren en tweedehands kost zo'n set je ook de kop niet.
Maar ik begrijp 6 kW WP? Dan zou ik hem aansluiten op het huidige schroefdraad, dat gaat prima. Hier is alles 22 mm / 3/4" max, en werkt prima. Alleen de pompsnelheid niet op max zetten ivm ruis.
Mocht het dan toch nog problemen geven, dan ligt de buis al op zijn plek, en kunnen we alsnog draad snijden.
en die 32 mm meerlaagsbuis, die kun je met goed fatsoen niet buigen hoorde ik. Knietjes wil ik voorkomen. dan maar zo'n bochtje persen? of maakt dat niet veel uit.?
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt