• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:01
Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Ah, ja dat zou wel wat problematisch zijn mogelijks. Mijn huidige verbruik is een kleine 1200m3 gas, dus met de koevlaas methode kom ik uit op een warmtepomp van 6-7kW. Als ik daarvoor de buisdiameter voorschriften bekijk kom ik wel weg met die 26mm. Zou je zeggen beter 26mm ononderbroken of een 32mm met twee knie bochten?
Ik doe dat verbruik met een Vaillant 55/6 met 28 mm aanvoer/retour en vanaf verdeelpunt 22 mm naar radiatoren. Flow rond de 720 tot 760 liter per uur.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:30:
Momenteel heb ik een afspraak staan om een Weheat Sparrow warmtepomp te laten installeren. Nu had ik tijdens een verbouwing al een leiding in een koof door het huis laten leggen, zodat deze voorbereid was voor de warmtepomp. Achteraf gezien heb ik een verkeerde leiding laten leggen (een 25mm rehau leiding met 3.7mm wanddikte in een mantelbuis). Nu twijfel ik tussen deze leiding te proberen te wisselen met een 26mm henco leiding in dezelfde mantelbuis, maar ik begrijp dat voor een Weheat Sparrow die 6m door het huis gaat een 26mm leiding op het randje is voor de flow (45m2 vloerverwarming en 6 radiatoren). Dus nu overweeg ik in plaats daarvan een uponor 32mm buis te trekken. Alleen begreep ik dat de leidingen daarvan heel stug zijn. Weet iemand hoe goed deze buis te buigen zou zijn met de hand? De huidige situatie zie je op de foto's (zwarte ribbelbuizen). De hoogte van de koof waar de bocht gemaakt moet worden is ongeveer 30cm. Hetzelfde geldt voor de bocht in de meterkast. Is dit te buigen zonder tools? En wat is dan een beter alternatief, kniestukken in 32mm buis of toch gewoon die 26mm vervangen? En is het een probleem om een 32mm buis zonder mantel in de koof te leggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het laatste alternatief zou zijn hem toch buiten over de muur te laten lopen, maar dat zou qua zicht wel echt niet mijn voorkeur hebben.
Is een extra setje leidingen erbij een idee ? 1 set voor je vloerverwarming en 1 set voor je radiatoren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Ik doe dat verbruik met een Vaillant 55/6 met 28 mm aanvoer/retour en vanaf verdeelpunt 22 mm naar radiatoren. Flow rond de 720 tot 760 liter per uur.
Op de Weheat website zie ik staan dat ze uitgaan van een debiet van 1m3/h, als ik jou zo hoor zou dat niet onredelijk zijn. Alle data die ik bekijk lijkt te zeggen dat die DN20 in principe zou moeten lukken, dus misschien moeten we het gewoon proberen. Ik kan hem altijd alsnog een derde keer aanleggen.

Kijk, op zich vind ik het geen probleem dat hij iets minder zuinig wordt dan optimaal in uitzonderlijke gevallen, maar als ik standaard 20 procent efficiency verlies laat ik de installateur hem toch maar gewoon op de gevel plakken.
Erwin_83 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Is een extra setje leidingen erbij een idee ? 1 set voor je vloerverwarming en 1 set voor je radiatoren.
Hoe zou dat werken? De aanvoer komt langs de verdeler van de vloerverwarming. Enige probleem is dat ik niet honderd procent zeker weet of ik met de huidige radiatoren met 35 graden de bovenverdieping warm krijg. Daarom wil ik het systeem in principe intakt houden, zodat ik de radiatoren ook een voor een kan vervangen van T10 naar T33 of Jagas

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
@Zinloos1 Pas op, de genoemde 28mm van @MotorBeast is hoogstwaarschijnlijk 28mm koper of staal, en dus DN25. 22mm is hier DN20.
DN = Diameter Nominaal.

Als je de helft van je flow onderweg kwijtraakt aan je vvw door een afsplitsing, dan is het stuk leiding waar je pomp een groot debiet door moet persen al een stuk korter. Betekent ook dat je alleen dat stuk hoeft te vervangen.

[ Voor 42% gewijzigd door P5ycho op 25-01-2026 12:35 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
P5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:32:
@Zinloos1 Pas op, de genoemde 28mm van @MotorBeast is hoogstwaarschijnlijk 28mm koper of staal, en dus DN25. 22mm is hier DN20.
DN = Diameter Nominaal.

Als je de helft van je flow onderweg kwijtraakt aan je vvw door een afsplitsing, dan is het stuk leiding waar je pomp een groot debiet door moet persen al een stuk korter. Betekent ook dat je alleen dat stuk hoeft te vervangen.
Ja, dat zag ik inderdaad. Maar je uiteindelijke benodigde flow van het systeem verandert dan niet toch, of zie ik iets over het hoofd?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:36
Zinloos1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Ja, dat zag ik inderdaad. Maar je uiteindelijke benodigde flow van het systeem verandert dan niet toch, of zie ik iets over het hoofd?
Vanaf de WP tot aan de eerste splitsing in de afgiftesysteem moet je dat vermogen van 7 kW kwijt kunnen met een dT van ~ 5 °C. DN20 is dan krap maar als altijd: ZGARM (zo goed als redelijkerwijs mogelijk). Mogelijk kan je al eerder een splitsing (naar vvw verdeler bgg?) gemaakt worden en dan hoeft er door deze leiding minder dan 7 kW en zal 't sowieso geen issue meer zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23
oeps verkeerde topic.

[ Voor 98% gewijzigd door X21r op 25-01-2026 13:08 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
Sinds 2017 heb ik in mijn huidige woning een warmtepomp draaien en de stadsverwarming eruit. Dit tot volle tevredenheid. Wij hebben nu een ander bestaand huis gekocht dat nog met CV verwarmd wordt. Ook daar moet natuurlijk weer een WP komen. Hoewel het een monumentaal pand is, is er tussen 2010 en 2012 effectief de gehele binnenzijde vernieuwd met de isolatienormen van toen (dus heel erg vergelijkbaar met mijn huidige 2005 woning). Er is overal vloerverwarming aangelegd, dus dat is alvast top. Ik wil zelf nog wel wat extra maatregelen nemen, maar de uitgangspositie is niet slecht.

Vloeroppervlak is 364m2. Vanwege een grote vide en het feit dat de keuken en woonkamer bovenin het huis liggen stoken de huidige bewoners vooral op de bovenste woonetage. Kwamen daarmee op ca. 2200m3 gas per jaar. Er lijkt een soort zonering aanwezig (op diverse plaatsen aparte thermostaten). De overdracht is pas later dit jaar, maar ik wil nog wel even vragen of ik nog een keer langs kan komen om e.e.a. te bekijken van de technische installaties en wat zaken op te meten.

Ik vermoed dat ik met een 12kW uit zou moeten komen volgens de gangbare berekening en het feit dat ik ook nog wat aanvullende maatregelen ga nemen (Achterzetramen, WTW-ventilatie). Ik denk nu aan een Daikin Altherma 3R MT met 230L geïntegreerd boilervat omdat ik daar gunstig aan kan komen en omdat deze redelijk stil lijkt. Wel twijfel ik nog een beetje qua SWW omdat er 3 badkamers zijn waarvan eentje met bad en de leidinglengtes zijn behoorlijk. In de keuken is een Quoker en alhoewel ik daar energetisch geen fan van ben, is deze er al wel en zal ik deze voorlopig gewoon gebruiken. Aangezien het huis naar onze smaak is gerenoveerd zal ik met het bestaande leidingwerk in het pand willen werken en voornamelijk in en rondom de technische ruimte in het achterhuis werken. Daar hangt nu ook de CV-ketel.

Het enige echt lastige is de plaatsing van de buitenunit. Het huis heeft geen tuin en ligt in een binnenstad. Ik heb een plek die ik waarschijnlijk zou kunnen gebruiken, dan zou deze aan de muur moeten tussen twee gedeelten van het huis (voorhuis en achterhuis) en blijft de unit alsnog ca. 4m van beide erfgrenzen. Hier een snelle schets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU9ZL6k87Sx-B1UC_r1-QVQqJLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUmRd5Ts4MSZ2uhf92X6mME3.jpg?f=fotoalbum_large

Ideaal is het niet natuurlijk, want er is een slaapkamer aan de andere zijde van die muur en het inpandige balkon ligt er ook dichtbij, maar het is eigenlijk de enige logische plek waar het mogelijk zou zijn. Met een redelijk stille unit en een nachtstand zou dit moeten kunnen denk ik. Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 25-01-2026 17:18 ]

Import van EVs

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:36
Luiaard schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:14:
Sinds 2017 heb ik in mijn huidige woning een warmtepomp draaien en de stadsverwarming eruit. Dit tot volle tevredenheid. Wij hebben nu een ander bestaand huis gekocht dat nog met CV verwarmd wordt. Ook daar moet natuurlijk weer een WP komen. Hoewel het een monumentaal pand is, is er tussen 2010 en 2012 effectief de gehele binnenzijde vernieuwd met de isolatienormen van toen (dus heel erg vergelijkbaar met mijn huidige 2005 woning). Er is overal vloerverwarming aangelegd, dus dat is alvast top. Ik wil zelf nog wel wat extra maatregelen nemen, maar de uitgangspositie is niet slecht.

Vloeroppervlak is 364m2. Vanwege een grote vide en het feit dat de keuken en woonkamer bovenin het huis liggen stoken de huidige bewoners vooral op de bovenste woonetage. Kwamen daarmee op ca. 2200m3 gas per jaar. Er lijkt een soort zonering aanwezig (op diverse plaatsen aparte thermostaten). De overdracht is pas later dit jaar, maar ik wil nog wel even vragen of ik nog een keer langs kan komen om e.e.a. te bekijken van de technische installaties en wat zaken op te meten.

Ik vermoed dat ik met een 12kW uit zou moeten komen volgens de gangbare berekening en het feit dat ik ook nog wat aanvullende maatregelen ga nemen (Achterzetramen, WTW-ventilatie). Ik denk nu aan een Daikin Altherma 3R MT met 230L geïntegreerd boilervat omdat ik daar gunstig aan kan komen en omdat deze redelijk stil lijkt. Wel twijfel ik nog een beetje qua SWW omdat er 3 badkamers zijn waarvan eentje met bad en de leidinglengtes zijn behoorlijk. In de keuken is een Quoker en alhoewel ik daar energetisch geen fan van ben, is deze er al wel en zal ik deze voorlopig gewoon gebruiken. Aangezien het huis naar onze smaak is gerenoveerd zal ik met het bestaande leidingwerk in het pand willen werken en voornamelijk in en rondom de technische ruimte in het achterhuis werken. Daar hangt nu ook de CV-ketel.

Het enige echt lastige is de plaatsing van de buitenunit. Het huis heeft geen tuin en ligt in een binnenstad. Ik heb een plek die ik waarschijnlijk zou kunnen gebruiken, dan zou deze aan de muur moeten tussen twee gedeelten van het huis (voorhuis en achterhuis) en blijft de unit alsnog ca. 4m van beide erfgrenzen. Hier een snelle schets.
[Afbeelding]

Ideaal is het niet natuurlijk, want er is een slaapkamer aan de andere zijde van die muur en het inpandige balkon ligt er ook dichtbij, maar het is eigenlijk de enige logische plek waar het mogelijk zou zijn. Met een redelijk stille unit en een nachtstand zou dit moeten kunnen denk ik. Wat denken jullie hiervan?
Over specifiek 't geluid zou ik dit even in Het grote geluidseisen airco en wp topic posten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik zou idd over geluidseisen, etc een en ander ook goed uitzoeken en eventueel de aansprakelijkheid bij de leverancier volledig leggen als hij het hele systeem dimensioneren en gaat leveren, als de verschilende buren geen schriftelijk 'geen bezwaar' hebben afgegeven.
Je wilt niet in de situatie komen dat als je midden in een grote verbouwing zit (midden in een binnenstad), en je nieuwe buren komen er opeens achter dat je een hoog vermogen WP gaat installeren vlak bij hun huis, dat ze in het uiterste geval de installatie van de WP gaan tegenhouden met een kortgeding.
Als voorbeeld: hier bij mij in de buurt ligt al maanden een flink bouwproject stil aan een bestaande vrijstaande woning, door een lopende juridische kwestie met de buren.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:51:
Ik zou idd over geluidseisen, etc een en ander ook goed uitzoeken en eventueel de aansprakelijkheid bij de leverancier volledig leggen als hij het hele systeem dimensioneren en gaat leveren, als de verschilende buren geen schriftelijk 'geen bezwaar' hebben afgegeven.
Je wilt niet in de situatie komen dat als je midden in een grote verbouwing zit (midden in een binnenstad), en je nieuwe buren komen er opeens achter dat je een hoog vermogen WP gaat installeren vlak bij hun huis, dat ze in het uiterste geval de installatie van de WP gaan tegenhouden met een kortgeding.
Als voorbeeld: hier bij mij in de buurt ligt al maanden een flink bouwproject stil aan een bestaande vrijstaande woning, door een lopende juridische kwestie met de buren.
Ik doe altijd zoveel mogelijk zelf, dus de voorbereiding, berekeningen, vergunningsaanvraag en plaatsing zou ik zelf doen, alleen de F-gassen aansluiting niet. Desalniettemin is je punt belangrijk, ik wil natuurlijk dat het klopt met wat mag zijn (45dBA op de erfgrens overdag en 40dBA overdag) en liefst ook dat het niet alleen wettelijk klopt, maar ook dat er een goede verstandhouding met de buren is. Overigens heeft een van de buren een aircounit op het schuine dak die veel dichter op mijn erfgrens zit. Groot voordeel is dat het pand dusdanig breed is dat ik met de unit in het midden nog een meter of vier van beide dichtstbijzijnde erfgrenzen af zou zitten. Ik zal het ook in het andere topic vragen. Hier nog een situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW4t5X_KGSV2JgNYxw-Ddw9gQxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRED24obG8xFJ9ouPAU1XGrj.jpg?f=fotoalbum_large

Import van EVs

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:36
Ziet er goed uit! Ook dat je praktisch alles zelf doet wat kan (en wat mag), is ook mijn insteek :-)
Bij zeker 80% van de aannemers en installateurs voor de consumentenmarkt is mijn conclusie dat ze niet weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn, en ook geen goede opleiding/echt technische kennis hebben van het geen hun dagelijks werk is. Er zijn absoluut ook positieve uitzonderingen, maar zelf doen leidt praktisch altijd tot betere resultaten!
Veel succes met dit mooie project, maar zorg dat je toekomstige buren nooit juridisch je bouw/WP project kunnen frustreren als je eenmaal begonnen bent

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 25-01-2026 20:17 ]

Pagina: 1 ... 252 253 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)