• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:28:
Zucht. Update van Remeha zelf over de problemen met bevriezende warmtepompen in schoorstenen.

Ze gaan nu overal parallelbuffers installeren en hebben, na aandringen, een hydraulisch schema gestuurd over hoe ze dat gaan doen.
[Afbeelding]

Dit is een stukje van dat schema. Ze hebben de driewegklep NA de buffer en NA de secundaire pomp getekend. Bij SWW productie moet de secundaire pomp dus meedraaien en zal de temperatuur in het buffervat oplopen tot ruim 50 graden.

Bij omschakelen naar verwarming stroomt er dan 50 graden water je badkamervloer in.... Echt, hoe bedenken ze het.
Ben benieuwd wat na de legionellarun gebeurd en de klep gaat naar CV bedrijf. O-)
Het kan wel bij installeren van vloerverwarmingsmengverdelers. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2026 12:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:52:
Het is een R32 machine, dus de legionella-run gaat volledig op het elektrisch element van de boiler, dus dat probleem heb je niet.
De R32 aanvoertemp. om een vat op 53C te krijgen is ook al boven de 60C.

All-electric.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
Blihi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Goede. Koelen kunnen ze zeker en dat staat bij sommige woningen niet aan, maar bij andere wel.

[...]

Het is een R32 machine, dus de legionella-run gaat volledig op het elektrisch element van de boiler, dus dat probleem heb je niet.
Ik neem toch aan dat de WP eerst het vat tot iets van 55-60 graden verwarmd en dat pas het laatste stukje door het element wordt gedaan?

Gerelateerd hieraan is misschien de betere vraag op wat voor temperatuur wordt het vat standaard verwarmd, als dat 50+ graden is dan ontstaat dagelijks al een onwenselijk situatie dat er wel erg warm water de vloer ingepompd wordt na de SWW run. En om de boiler op 50+ graden te krijgen zal de temperatuur in de buffer nog een paar graden hoger komen te liggen.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:12
Dat zijn allemaal interessante vragen, maar die instellingen zijn wel goed gedaan. Het vat wordt dagelijks (of twee keer per dag) opgewarmd tot 50 graden. Dat gaat volledig op de WP en dus zonder elektrisch element. De legionella-run gaat wel op het element natuurlijk.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
RonJ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:04:
[...]

De R32 aanvoertemp. om een vat op 53C te krijgen is ook al boven de 60C.
Dat ligt aan het pompdebiet. Hoe hoger het debiet, hoe kleiner de Ta hoeft te zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:49

Jan2023

KISS

Waar ik benieuwd naar ben ?
Wat voor prijskaartje hangt er aan die woningen?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:04
Blihi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Dat ligt aan het pompdebiet. Hoe hoger het debiet, hoe kleiner de Ta hoeft te zijn.
Dat inderdaad en aan de manier van verwarmen. Hier verwarmt een ventilatie WP het vat via de recirculatie aansluiting en is ∆T 2 a 2.5 K genoeg. De CV loopt via de spiraal.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Dat snap ik, maar je zou dus rekening moeten houden met een maximale aanvoertemperatuur vanuit een R32 warmtepomp van rond de 63C (dat is de limiet die ik bij mijn eigen WP zie). Je kan eea natuurlijk wel lager configureren qua delta-T en doeltemperatuur, maar houdt een gebruiker zich daar ook netjes aan? En is bijv. 55C dan wel acceptabel om je vloer in te pompen?

All-electric.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik ben aan het stoeien met hoe SWW te maken in de installatie die ik voor ogen heb. Dit is het schema dat ik in gedachten heb. Wil liever geen WPB (geluid) of electrische boiler (COP=1). Maar ik kan geen extra leiding naar zolder laten lopen waar het SWW zou staan.

Mijn idee is dus om de WP in SWW-bedrijf tegelijkertijd twee kleppen te laten schakelen, zodat zowel de VVW verdeler als radiatoren afgesloten worden en SWW-water enkel door het boilervat stroomt. Omdat het onzeker is of de WP twee kleppen tegelijkertijd kan sturen (een paar "zou moeten werken" gehoord, maar staat in geen enkele installatiehandleiding) ben ik aan het verkennen of er manieren om dit mechanisch ipv elektronisch te regelen.

Ik had bv gedacht een de optie om met een temperatuurgestuurde klep te werken, die automatisch dichtgaat wanneer er water van 45+ graden doorheen stroomt (want dat is een teken dat er SWW wordt gemaakt).

Weet iemand of er zo'n kleppen bestaan?

Dit is het schema (versimpeld) dat ik voor ogen heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peQoZbAjNqMj4FDKSgHaU2PJGnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXLRUuAR3UajdWY5Qum7BE4T.png?f=fotoalbum_large

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:29
marvel27 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
Ik ben aan het stoeien met hoe SWW te maken in de installatie die ik voor ogen heb. Dit is het schema dat ik in gedachten heb. Wil liever geen WPB (geluid) of electrische boiler (COP=1). Maar ik kan geen extra leiding naar zolder laten lopen waar het SWW zou staan.

Mijn idee is dus om de WP in SWW-bedrijf tegelijkertijd twee kleppen te laten schakelen, zodat zowel de VVW verdeler als radiatoren afgesloten worden en SWW-water enkel door het boilervat stroomt. Omdat het onzeker is of de WP twee kleppen tegelijkertijd kan sturen (een paar "zou moeten werken" gehoord, maar staat in geen enkele installatiehandleiding) ben ik aan het verkennen of er manieren om dit mechanisch ipv elektronisch te regelen.

Ik had bv gedacht een de optie om met een temperatuurgestuurde klep te werken, die automatisch dichtgaat wanneer er water van 45+ graden doorheen stroomt (want dat is een teken dat er SWW wordt gemaakt).

Weet iemand of er zo'n kleppen bestaan?

Dit is het schema (versimpeld) dat ik voor ogen heb.
[Afbeelding]
Ik heb er 2 parallel op mijn Panasonic, geen enkel probleem. Volgens mij is jou idee over temperatuur gestuurde klep vragen om ellende.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Crap, ik heb vandaag een beetje een blunder begaan. De Quooker haperde na 8 jaar, deze heb ik losgehaald voor onderhoud. Water afgesloten, no problemo. De vrouw des huizes besluit te gaan wassen en denkt niet na over de beschikbaarheid van water. Aardig als ik ben, zet ik even wat kogelkranen om om dit mogelijk te maken.

Nu de fuckup: zonder nadenken zowel water aanvoer als afvoer direct op het boilervat dichtgezet |:(. De WP heeft braaf zijn dingetje gedaan om 13 uur, en de druk in het vat is flink opgelopen (270L netto van 35grC naar 51grC in anderhalf uur). Toen ik de koude kant opende knalde natuurlijk meteen het 6bar overdrukventiel open dat voor de kogelkraan zit, klein waterballet. Toen begon het vat te kraken, maar het lekt (nog) niet. Ik vermoed dat het vat uitgezet is onder druk, en de emaillelaag nu aan het afbrokkelen is. Het is een stalen SHWT 300L vat, aangeschaft in 2019. Als ik op het vat sla hoor ik het kraken/afbrokkelen van binnen. Top -O-.
Ik heb een van de 2 kogelkranen ontdaan van zijn hendel, maar de koe is al verdronken...

Destijds was het SHWT vat een manier om de investering een beetje te dempen, nu wordt het denk ik tijd voor een RVS vervangend vat.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• blb4
P5ycho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:48:
Crap, ik heb vandaag een beetje een blunder begaan. De Quooker haperde na 8 jaar, deze heb ik losgehaald voor onderhoud. Water afgesloten, no problemo. De vrouw des huizes besluit te gaan wassen en denkt niet na over de beschikbaarheid van water. Aardig als ik ben, zet ik even wat kogelkranen om om dit mogelijk te maken.

Nu de fuckup: zonder nadenken zowel water aanvoer als afvoer direct op het boilervat dichtgezet |:(. De WP heeft braaf zijn dingetje gedaan om 13 uur, en de druk in het vat is flink opgelopen (270L netto van 35grC naar 51grC in anderhalf uur). Toen ik de koude kant opende knalde natuurlijk meteen het 6bar overdrukventiel open dat voor de kogelkraan zit, klein waterballet. Toen begon het vat te kraken, maar het lekt (nog) niet. Ik vermoed dat het vat uitgezet is onder druk, en de emaillelaag nu aan het afbrokkelen is. Het is een stalen SHWT 300L vat, aangeschaft in 2019. Als ik op het vat sla hoor ik het kraken/afbrokkelen van binnen. Top -O-.
Ik heb een van de 2 kogelkranen ontdaan van zijn hendel, maar de koe is al verdronken...

Destijds was het SHWT vat een manier om de investering een beetje te dempen, nu wordt het denk ik tijd voor een RVS vervangend vat.
-O- oeps. Niet dat je er nog iets aan hebt maar dit is volgens mij de reden om de inlaatcombinatie direct, zonder tussenliggende kranen, op de (koudwateraanvoer van de) boiler aangesloten te hebben. ik heb zelf op de warmwaterleiding een kogelkraan om warm water te kunnen afsluiten, aan de koudwaterzijde heb ik een inlaatcombinatie met ingebouwde afsluiter maar die afsluiter zit richting de koudwaterleiding, niet in de richting van de boiler.

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 21-01-2026 17:56 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 19:27
RonJ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Helder. Toch: In de praktijk kan dat traject "onder garantie" nog jarenlang ellende, gezeik en non-oplossingen vanuit deze obvious prutspartijen opleveren. Heel veel negatieve energie, tijd en al die tijd een oncomfortabele woning.

Ik zou het zelf wel weten, ook al moet je zelf een paar duizend bijleggen om de unit te verplaatsen of zelfs te vervangen en binnen eea goed te doen. Dat is het dik waard tov de aankoopsom van een nieuw huis. Als je er meer kan vinden in de straat die er zo inzitten kunnen de kosten nog wel eens meevallen.
Over betreft het zelf doen (want dan wordt t vast beter dan wat de meeste installateurs adviseren/installeren): is dat niet een heel goede reden om altijd voor een monoblock WP oplossing te gaan?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

blb4 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:50:
[...]

-O- oeps. Niet dat je er nog iets aan hebt maar dit is volgens mij de reden om de inlaatcombinatie direct, zonder tussenliggende kranen, op de (koudwateraanvoer van de) boiler aangesloten te hebben. ik heb zelf op de warmwaterleiding een kogelkraan om warm water te kunnen afsluiten, aan de koudwaterzijde heb ik een inlaatcombinatie met ingebouwde afsluiter maar die afsluiter zit richting de koudwaterleiding, niet in de richting van de boiler.
En als dat niet goed uitkomt een losse overstort op het vat zelf. In het buitenland zie je dat ook vaker: terugslagklep ergens in de aanvoer als dat überhaupt al verplicht is, afsluiter ook, maar overstort op het vat zelf. Alleen in Nederland zie je vaker alles in 1 in de vorm van inlaatcombinatie, misschien omdat we in het verleden maar weinig boilers hadden, meer direct gasgestookt.

[ Voor 41% gewijzigd door Rimco op 21-01-2026 18:05 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 19:27
tonwes99 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:55:
[...]

Als 70% van je verbruik naar de huiskamer gaat, dan is het voldoende om daar rechtstreeks met 28mm naartoe te gaan, je kunt dan prima met de bestaande 22 of wellicht zelfs 16mm "anderom gebruikt" naar boven te gaan. De grootste flow is immers de centrale toevoer. Waarschijnlijk heeft dit minder weerstand dan eerst 7 meter omhoog, dan weer omlaag, en op de retour weer 7+7 meter.
Dat waren ook zo'n beetje mijn gedachten: gewoon vanuit buiten, begane grond (met een monoblock WP) ergens op een handige plek vlak bij de gevel (WP los daarvan op de grond geplaatst), direct met de leidingen de kruipruimte in / eventueel de kelder in. Vanaf daar je hoofdverdeler met 22 mm buis naar de 2 convectorputten en een grote radiator, die ik heb op de begane grond.
Vervolgens dan 2x2 standbuizen 22 mm naar de 1e verdieping van het huis en vanaf daar 15 mm buis naar alle radiatoren op de 1e en 2e verdieping.
Andere optie is om helemaal geen 15 mm leidingen naar de 2e verdieping te laten gaan (met uitzondering van een badkamer daar) en de kamers op de 2e verdieping alleen voorzien van electrische verwarm/airco units.

Verder geen buffervat installeren en WW met aparte boiler doen of doorstroom heater.

Wat vinden jullie er van? Iemand die dit ook zo heeft gedaan voor zijn huis?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
blb4 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Ja, wijze lessen dit. Ik heb toch al een midlife upgrade gepland met vvw en het elimineren van het oversized 300L buffervat, dus dit kan dan mooi mee. Begin 2019 was er nog geen installateur die zich eraan waagde, ik heb alles zelf gedaan destijds. Dan kun je zulke kleine foutjes maken. Volgende iteratie wordt safe by design, niet safe by procedure.

Nog suggesties voor een goed vervangend boilervat toevallig? Liefst koop ik nu iets van RVS ivm levensduur, ga er vanuit dat ik het niet nog een keer verkloot :+.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• blb4
P5ycho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Ja, wijze lessen dit. Ik heb toch al een midlife upgrade gepland met vvw en het elimineren van het oversized 300L buffervat, dus dit kan dan mooi mee. Begin 2019 was er nog geen installateur die zich eraan waagde, ik heb alles zelf gedaan destijds. Dan kun je zulke kleine foutjes maken. Volgende iteratie wordt safe by design, niet safe by procedure.

Nog suggesties voor een goed vervangend boilervat toevallig? Liefst koop ik nu iets van RVS ivm levensduur, ga er vanuit dat ik het niet nog een keer verkloot :+.
Hoi deze website in de gaten, als je nog wat tijd hebt. Of sla meteen je slag :)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
P5ycho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:48:

Euh er mag geen afsluiter zitten tussen de inlaatcombinatie en de boiler. Dan zal de overstort altijd lekken en de druk niet te hoog worden.
Dat moet je even aanpassen met de nieuwe boiler.
Ik kan je een nieuwe Oso Delta Geo Coil 300L 3kW aan deur leveren voor weinug. (Stuur me maar DM als je interessant vind).
Dat is volgens mij de beste boiler, RVS 3,1m2 spiraal, ingebouwde extra overdruk van 10bar, 3kW BUH, en Oso geeft lange garanties op het vat. De isolatie waarde is ook behoorlijk prima.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:11
Trouwens dit kan er in een RVS boiler zitten na 15 jaar gebruik. Of dit normaal is betwijfel ik.
Er zat een enorme slijmlaag in deze boiler. Er zat wel een 7,5kw element in, weet niet of legionella gedraaid werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g80VHi43tjZmf-qzeBJPZ324SDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujTLrogOs9S3Enq5iDNRTGnS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uictQVgCnYPQ18nOS53hM8pDQnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tBf9eMLXNbRnq4YcelszMB1.jpg?f=fotoalbum_large

• blb4
Technician- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:25:
Trouwens dit kan er in een RVS boiler zitten na 15 jaar gebruik. Of dit normaal is betwijfel ik.
Er zat een enorme slijmlaag in deze boiler. Er zat wel een 7,5kw element in, weet niet of legionella gedraaid werd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:henk :9B

Net zo fijn als de kalk prut onderin een quooker

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 21-01-2026 19:33 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Marc_Sway schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:49:
[...]
Zijn er hier mensen die zo'n volledige conversie hebben gedaan in hun huis van al het CV pijpwerk om de warmte van de WP met 'zo kort mogelijke route' naar de radiatoren/convectors te leiden op de begane grond?
Ik heb op zolder vanaf de CV-lokatie een 1,5 inch stalen ringleiding met aftakkingen van 3/4 inch (20mm binnendiameter) naar de 1e verdieping en dan 15mm door naar de begane grond. Wat ik heb gedaan is mijn WP met 32mm mlb aangesloten op de dichtsbijzijnde 3/4 inch pijpen (in de bijkeuken). Gelukkig was er al een overgang naar 22mm dunwandig staal gemaakt dus dat ging vrij eenvoudig. Het resultaat is dat het water van de WP zich nu splitst in rechtsaf naar de keuken + studeerkamer en omhoog naar de badkamer + ringleiding voor de rest van het huis. Dat werkt prima. Alles was goed waterzijdig ingeregeld met de CV. Dat is wel belangrijk om geen "kortsluiting" te krijgen als de ene route veel minder weerstand/afgifte heeft dan de andere route.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vraag voor een vriend: Kan het kwaad om een monoblock (Panasonic, nieuw, onaangesloten), een nachtje in de vrieskou de laten staan?
Volgens mij mag het niet uitmaken als er geen water in zit. Immers moet een warmtepomp ook niet stuk gaan als er een tijdje stroomuitval is (behalve dan door bevriezende waterleidingen).
Maar misschien heb ik het mis?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:05

Seafarer

XXX

verkeerslicht schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:04:
Vraag voor een vriend: Kan het kwaad om een monoblock (Panasonic, nieuw, onaangesloten), een nachtje in de vrieskou de laten staan?
Volgens mij mag het niet uitmaken als er geen water in zit. Immers moet een warmtepomp ook niet stuk gaan als er een tijdje stroomuitval is (behalve dan door bevriezende waterleidingen).
Maar misschien heb ik het mis?
Hij is getest in de fabriek. Met water. Of ze hem echt helemaal leeg hebben laten lopen......?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Hij is getest in de fabriek. Met water. Of ze hem echt helemaal leeg hebben laten lopen......?
Da's een goeie idd.. even de doppen eraf dus

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Blihi
RonJ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Dat snap ik, maar je zou dus rekening moeten houden met een maximale aanvoertemperatuur vanuit een R32 warmtepomp van rond de 63C (dat is de limiet die ik bij mijn eigen WP zie). Je kan eea natuurlijk wel lager configureren qua delta-T en doeltemperatuur, maar houdt een gebruiker zich daar ook netjes aan? En is bijv. 55C dan wel acceptabel om je vloer in te pompen?
Dat ligt aan de WP. Mijn WP komt niet boven de 54 graden Ta, conform specificaties in het boek. De versies met minder vermogen komen zelfs niet boven de 50.

Uiteraard moet je dat je vloer niet in sturen. Je moet de installatie correct ontwerpen. Dat is precies waar het hier fout gaat.

• Blihi
Jan2023 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:53:
Waar ik benieuwd naar ben ?
Wat voor prijskaartje hangt er aan die woningen?
Het hele project? Tussen de half miljoen en een miljoen. Deze specifieke woning is een van de duurdere. Maar geen idee waarom dat uitmaakt. In de nieuwbouw wordt altijd zo goedkoop mogelijk gewerkt. De keuze voor welke WP hangt totaal niet af van de technische eisen, maar gewoon van de goedkoopste inschrijving. Daarom zie je in nieuwbouw altijd de vertrouwde CV merken, die kennen het systeem. Of je ziet juist volkomen nieuwkomers die goedkoop proberen voet aan de grond te krijgen, maar waarvan het product nog niet volwassen is.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:04
P5ycho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Gebruik bij een RVS vat dat hoog staat ook zeker een (niet-afsluitbare) beluchter.
Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)