Vraag

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:42
Advies gevraagd: overstap van pellet-CV naar L/W warmtepomp (DIY) – is 12 kW logisch in mijn situatie?

Ik wil graag advies inwinnen over mijn plan om mijn huidige pellet-CV te vervangen door een lucht/water warmtepomp, met focus op comfort, toekomstvastheid en DIY-installatie. Ik heb mijn situatie zo compleet mogelijk beschreven, zodat jullie gericht kunnen meedenken.
1. Huidige situatie & warmtebehoefte
- Woning: bouwjaar 1972
- Historisch gasverbruik: 0 m³/jaar
- Huidige warmtebron: Pellet-CV moederhaard 20 kW (Biodom H20)
- Reden om te vervangen:
- Huidige pelletprijzen
- Onderhoud (schoonmaken, bijvullen)
- Onpraktisch bij afwezigheid (aslade vol / pellets op)

Gemeten verbruik (praktijkdata)
Op 3 februari 2026 (daggemiddelde buitentemperatuur -3,3 °C):

- Kachel aan: ± 12,3 uur
- Verbruik: 3 kg pellets/uur
- Energie-inhoud pellets: ±4,6 kWh/kg

Totale warmteproductie:
12,3 × 3 × 4,6 ≈ 171 kWh/dag (verwarming + SWW)

Omgerekend continu vermogen:
171 / 24 ≈ 7,1 kW

Dit is inclusief ruimteverwarming, ±120 liter SWW (62 °C) en een vorstdag.
2. Afgiftesysteem
Vloerverwarming
- 50 m² vloerverwarming
- Slangen: 10 cm h.o.h.
- 6 groepen, allemaal altijd open
- Eén open leefruimte + wc
- 100 liter buffervat op zolder, verwarmd via spiraal door pellet-CV

Radiatoren
- 5 radiatoren:
- 3 slaapkamers + badkamer (1e verdieping)
- 1 radiator op zolder
- Staan nu meestal dicht i.v.m. pelletverbruik
- Doel: comfort in het hele huis
- Per kamer een thermostaat (via Home Assistant)
- Exacte afgifte bij 40 °C moet ik nog bepalen

Isolatie
- Recent alle kozijnen vervangen + Triple Glass
- Spouwmuurisolatie staat gepland
- Geen dakisolatie (nog)
3. Sanitair warm water (SWW)
- Ruimte voor boiler aanwezig
- Huidige situatie:
- 120 L vat met interne spiraal
- 150 L vat met platenwisselaar (i.v.m. zonnecollectoren)
- Huishouden: 4 personen, geen bad
- Geschatte behoefte: ±250–300 liter
- Geen DWTW

Voorkeur: één geïntegreerde oplossing, geen losse SWW-installatie.
4. Warmtepomp – voorkeuren & uitgangspunten
Type
- Lucht / Water
- R290
- 3-fase
- DIY-installatie

Prioriteiten (op volgorde)
1. Comfort
2. Kosten
3. Beschikbaarheid
4. Domotica-integratie
5. DIY / tweakersvriendelijk
6. Geluid
7. Efficiëntie
8. Design
9. Milieuvriendelijkheid
5. Voorgestelde oplossing (mijn huidige plan)
Mijn huidige keuze:
HouseHeating HH-C3-12 (12 kW, R290, 3-fase)
Gecombineerd met een OEG HSP 300-2 buffervat (hygiënisch SWW-concept).

Hydraulisch concept
- Warmtepomp parallel op het buffervat
- VVW en radiatoren halen warmte direct uit de buffer
- 32 mm leidingen voor voldoende flow
- Interne RVS-spiraal uitsluitend voor SWW
- Huidige VVW-pomp vervalt → centrale pomp bij buffervat

Leidinglengtes (indicatief)
- WP → buffervat: ±8 m (32 mm meerlagen)
- Buffervat → VVW-verdeler: ±15 m (32 mm)
- Buffervat → radiatoren: 4–12 m (32 → 20 mm)

COP-gegevens (datasheet)
- 45 °C outlet, ambient -2 °C tot +7 °C → COP 2,9 – 3,6
- 55 °C outlet → COP 2,4 – 3,0
- 65 °C outlet → COP 1,9 – 2,4
6. Vermogen: waarom 12 kW?
- Praktijkmeting: ±7,1 kW continu bij -3,3 °C
- Inclusief SWW
- Rekening houdend met:
- Defrost
- Radiatoren op verdieping
- Geen dakisolatie
- Comfort als prioriteit
- Geen aparte SWW-oplossing

Daarom verwacht ik dat 12 kW licht overgedimensioneerd is, maar wel comfortabel en toekomstvast.
7. Plaatsing
- Voorkeur: plaatsing op het garagedak (mits trillings- en resonantievrij)
- Alternatief: frame in de tuin
- Locatie (gaat om nummer 5059):
Afbeeldingslocatie: http://oktayoner.nl/satteliet.png
8. Vragen aan jullie
- Zouden jullie in mijn situatie ook voor 12 kW gaan, of juist kleiner?
- Is het parallelle buffervat met hygiënisch SWW hier logisch?
- Zien jullie hydraulische of regeltechnische valkuilen?
- Zijn er alternatieve merken/types die ik serieus moet overwegen?
- Wat zouden jullie anders doen als dit je eigen woning was?

Alle feedback is welkom, ook kritisch. Liever nu discussie dan later spijt 🙂

Alvast dank!

[ Voor 66% gewijzigd door Turk op 07-02-2026 21:43 ]

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
171kWh bij -3 , aannemende 20 graden binnen.
is bij -10 171/(20- -3)* (20- -10) = 223 kWh
bij 20-22 uur per dag: 10-11kW vermogen nodig
Ik zou NOOIT een ali-wappie warmtepomp kopen, en die geeft ook de specs niet vrij voor -10/45 of-10/55, en die heb je nodig
Als je hem wel koopt , dan heb je ook een hobby erbij, want bijna niemand kan je helpen met instellingen of debuggen bij raar gedrag

Een A merk als Mitsubishi Electric, Panasonic of Vaillant is niet duur en levert een goed product met goede support en tweakers community.
Geluid: niet heel ruim daar, dus een vaillant, die is het stilste
En zet hem in de tuin, want op de garage worden alle buren zenuwachtig en zijn er al geluidsklachten voordat de warmtepomp op elektriciteit is aangesloten.
Dus uit het zicht plaatsen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:13
1. 12kw lijkt me overkill voor een 2 kapper. Hoeveel m2 is het?
2. Buffervat serie in retour, maar wellicht overbodig aangezien er 50m2 VV ligt en 6 radiatoren (genoeg waterinhoud voor een 8Kw, check even de spec sheets hiervoor)
3. WP rechtstreeks op een pomploze verdeler voor de bg. Een afsplitsing voor de bovenverdieping (zou ik ook in 32mm mlb uitvoeren). SWW met driewegklep, neem een 230 boilervat met spiraal boven de 1,8m2.
4. Andere WP kiezen ivm afstand erfgrens. En Midden in je tuin. Zoek eens de calculatie tool van de rijksoverheid.
5. Dak isoleren. Radiatoren boosten met fans. Bereken de radiatoren met Hytools app. En je gaat 24h verwarmen met de WP dus reken erop dat je met weinig toekan op de slaapverdiepingen. Zeker geen thermostaat per kamer, dan moet je iedere radiator/groep mechanisch kunnen afsluiten en daarmee kan de WP z'n vermogen wellicht niet meer kwijt. Gewoon alles open en waterzijdig inregelen. 40 Ta ga je echt niet nodig hebben, max 35 bij 0 graden denk ik.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:50
Eerst uitzoeken hoeveel winst het dak gaat geven. Dat er nu boven niet actief verwarmd wordt betekent niet dat het niet bijdraagt aan het verbruik. Intern is de isolatie zeer laag.

Woonkamer verliest naar boven, afhankelijk van delta met boven.
Boven verliest naar buiten… afhankelijk van hoe warm de woonkamer boven houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 08-02-2026 08:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De eerste stap is uitzoeken waar de "12 kW" vandaan komt. Als dat A7W35 is ben je beter af met een 7 kW Vaillant of Mitsubishi (en wat pellets). Dat er maar voor 9 kW subsidie gegeven wordt zegt al iets.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2026 11:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Turk
BarryH schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:40:
171kWh bij -3 , aannemende 20 graden binnen.
is bij -10 171/(20- -3)* (20- -10) = 223 kWh
bij 20-22 uur per dag: 10-11kW vermogen nodig
Ik zou NOOIT een ali-wappie warmtepomp kopen, en die geeft ook de specs niet vrij voor -10/45 of-10/55, en die heb je nodig
Als je hem wel koopt , dan heb je ook een hobby erbij, want bijna niemand kan je helpen met instellingen of debuggen bij raar gedrag

Een A merk als Mitsubishi Electric, Panasonic of Vaillant is niet duur en levert een goed product met goede support en tweakers community.
Geluid: niet heel ruim daar, dus een vaillant, die is het stilste
En zet hem in de tuin, want op de garage worden alle buren zenuwachtig en zijn er al geluidsklachten voordat de warmtepomp op elektriciteit is aangesloten.
Dus uit het zicht plaatsen
Bedankt voor je input en de betere opties, deze neem ik mee.
Klopt, de 171kW is bij/naar een 20 graden binnen.
De data voor -10/45 en -10/55 (en de rest) zijn hier aanwezig.
Kwa support kan ik inderdaad weinig vinden met betrekking tot dit merk, maar de aanschafprijs - subsidie sprak me erg aan, vandaar deze optie.
Het is hier op de begane grond in de achtertuin, tegen het huis, kwa open ruimte inderdaad sumier en ik houd liever goed contact met de buren inderdaad.
GudZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:50:
1. 12kw lijkt me overkill voor een 2 kapper. Hoeveel m2 is het?
2. Buffervat serie in retour, maar wellicht overbodig aangezien er 50m2 VV ligt en 6 radiatoren (genoeg waterinhoud voor een 8Kw, check even de spec sheets hiervoor)
3. WP rechtstreeks op een pomploze verdeler voor de bg. Een afsplitsing voor de bovenverdieping (zou ik ook in 32mm mlb uitvoeren). SWW met driewegklep, neem een 230 boilervat met spiraal boven de 1,8m2.
4. Andere WP kiezen ivm afstand erfgrens. En Midden in je tuin. Zoek eens de calculatie tool van de rijksoverheid.
5. Dak isoleren. Radiatoren boosten met fans. Bereken de radiatoren met Hytools app. En je gaat 24h verwarmen met de WP dus reken erop dat je met weinig toekan op de slaapverdiepingen. Zeker geen thermostaat per kamer, dan moet je iedere radiator/groep mechanisch kunnen afsluiten en daarmee kan de WP z’n vermogen wellicht niet meer kwijt. Gewoon alles open en waterzijdig inregelen. 40 Ta ga je echt niet nodig hebben, max 35 bij 0 graden denk ik.
Thanks voor de feedback.
1. Woonoppervlakte is 140 m2. De 12kW komt ook grotendeels bij mij weg in verband met het SWW.
2. Thanks voor de tip, ik denk dat het waterinhoud van vvw en radiatoren inderdaad wel voldoende is voor een 8kW, ik zal de liters binnenkort eens berekenen.
3. WP direct op de vvw en radiatoren dan inderdaad, en met 230 boilervat bedoel je dan op stroom en via spiraal?
4. Er zijn meerdere die mijn suggestie afketsen kwa WP inderdaad. Als je de productbeschrijving bekijkt zou hij geschikt zijn voor een rijtjeshuis… Thanks voor de tip van de rekentool.
5. Dak isoleren komt in een later stadium omdat we wellicht nog een dakkapel aan de voorkant willen tzt. De ‘thermostaat per kamer’ idee komt door het feit dat de pelletkachel natuurlijk op hoge temperatuur verpompt itt een WP.
Ronald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:25:
Eerst uitzoeken hoeveel winst het dak gaat geven. Dat er nu boven niet actief verwarmd wordt betekent niet dat het niet bijdraagt aan het verbruik. Intern is de isolatie zeer laag.

Woonkamer verliest naar boven, afhankelijk van delta met boven.
Boven verliest naar buiten… afhankelijk van hoe warm de woonkamer boven houdt.
Dakisolatie is voor nu nog niet aan de orde, omdat we aan de voorkant nog een dakkapel willen met de tijd. Kwa isolatie is het voor nu alleen Triple Glass, spouwmuurisolatie zit wel op zeer korte termijn in de pijplijn.
Proton_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:04:
De eerste stap is uitzoeken waar de “12 kW” vandaan komt. Als dat A7W35 is ben je beter af met een 7 kW Vaillant of Mitsubishi (en wat pellets).
De 12kW is inderdaad aardig in die range. Tot A7W55 is het nog rond de 12kW, zoals ik hier kan zien.
Ik zou graag helemaal afscheid nemen van de pelletkachel, mede door het feit dat de pelletprijzen niet zakken en de ruimte die hij inneemt in de woonkamer.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Turk dan lijkt hij op basis van je betekening dus te klein. De A7 cijfers zijn totaal oninteressant en leiden alleen maar af van de A-7/A-10 waar je wél wat aan hebt.
Heb je bij je berekening rekening gehouden met het beperkte rendement van een verbrandingskachel?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:00
Zou met jouw woningtype terug gaan naar aardgas en het geld wat je zou betalen aan een complete WP installatie, besteden aan isolatie.
Of een split hybride, die 80% van je gasverbruik kan opvangen. Maar een relatief klein buitendeel heeft.
Elga Ace 8kW of Vaillant Pure split met de bijhorende cv ketels.

[ Voor 39% gewijzigd door Technician- op 08-02-2026 11:53 ]

• BarryH
@Turk Een onbekende warmtepomp kopen is gewoon gedoe waar de meeste mensen op afknappen (na installatie)
ik ben bij 2 mensen geweest met een onbekend ding.
1 houdt vol en rommelt door
1 heeft hem inmiddels laten vervangen door een Vaillant

Eventueel wacht je nog even: de spouwmuurisolatie snel laten doen. winter 26/27 met die isolatie testen, gaat je warmteverlies minder zijn, de vraag is even hoeveel.
en dan begin 27 de warmtepomp kopen
Eventueel nu de warmtepomp kopen maar dan moet je een natte vinger opsteken hoeveel de spouwmuurisolatie gaat besparen op koude dagen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
Turk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:31:
Advies gevraagd: overstap van pellet-CV naar L/W warmtepomp (DIY) – is 12 kW logisch in mijn situatie?

Ik wil graag advies inwinnen over mijn plan om mijn huidige pellet-CV te vervangen door een lucht/water warmtepomp, met focus op comfort, toekomstvastheid en DIY-installatie. Ik heb mijn situatie zo compleet mogelijk beschreven, zodat jullie gericht kunnen meedenken.
1. Huidige situatie & warmtebehoefte
- Woning: bouwjaar 1972
- Historisch gasverbruik: 0 m³/jaar
- Huidige warmtebron: Pellet-CV moederhaard 20 kW (Biodom H20)
- Reden om te vervangen:
- Huidige pelletprijzen
- Onderhoud (schoonmaken, bijvullen)
- Onpraktisch bij afwezigheid (aslade vol / pellets op)
Goed initiatief.
Ik zou aan dat lijstje redenen nog het verminderen van luchtvervuiling en longklachten voor omwonenden aan toevoegen.
Gemeten verbruik (praktijkdata)
Op 3 februari 2026 (daggemiddelde buitentemperatuur -3,3 °C):

- Kachel aan: ± 12,3 uur
- Verbruik: 3 kg pellets/uur
- Energie-inhoud pellets: ±4,6 kWh/kg

Totale warmteproductie:
12,3 × 3 × 4,6 ≈ 171 kWh/dag (verwarming + SWW)

Omgerekend continu vermogen:
171 / 24 ≈ 7,1 kW
Je vergeet in deze berekening een heleboel.
  1. Wat is het rendement van die pelletkachel? Er verdwijnt nog veel warmte door de schoorsteen. Ik zou het rendement op 70% schatten.
  2. Dit is bij -3. Dat moet je nog wel terugrekenen naar je ontwerpbuitentemperatuur. In Oost-NL -10, tot -7 in het westen (ook om voldoende capaciteit over te hebben voor grote defrostverliezen rond het vriespunt.
  3. Je hebt geen 24 verwarmingsuren per dag, maar een kleine 10% van de tijd is de WP bezig met ontdooien. Reken dus maar met 22 uren.
Radiatoren
- 5 radiatoren:
- 3 slaapkamers + badkamer (1e verdieping)
- 1 radiator op zolder
- Staan nu meestal dicht i.v.m. pelletverbruik
- Doel: comfort in het hele huis
- Per kamer een thermostaat (via Home Assistant)
Slecht idee. Zie WP FAQ, met name het deel over zoneregeling.
- Exacte afgifte bij 40 °C moet ik nog bepalen

Mijn huidige keuze:
HouseHeating HH-C3-12 (12 kW, R290, 3-fase)
Wat levert die aan vermogen bij je ontwerptemperatuur?
Tip: Zorg eerst dat je echt weet hoeveel vermogen je nodig hebt bij je ontwerptemperaturen (bijvoorbeeld A-10W35, dat is 35 graden water bij -10 buiten) en zoek een WP die gegeven die randvoorwaarden dat vermogen ook kan leveren. Foldervermogen zegt precies niks.
Gecombineerd met een OEG HSP 300-2 buffervat (hygiënisch SWW-concept).

Hydraulisch concept
- Warmtepomp parallel op het buffervat
- VVW en radiatoren halen warmte direct uit de buffer
Waarom wil je een buffervat? Het is al erg vaak aangetoond dat zonder buffer veel efficiënter is. Zie ook daarvoor de WP FAQ.
- 32 mm leidingen voor voldoende flow
- Interne RVS-spiraal uitsluitend voor SWW
Begrijp ik nou dat je met de WP een buffervat wilt verwarmen en daar ook direct (als in een hygieneboiler) je SWW mee wilt verwarmen? Dat ie extreem inefficient, want dan moet je altijd al je water tot ca 50 graden verwarmen.... Erg slecht idee dus.

Dan nog even over SWW. Je verwacht veel extra vermogen nodig te hebben voor SWW. Maar heb je daar ook aan gerekend?
Ik heb praktijkdata voor je: In ons gezin met twee puberdochters was het gemiddeld thermisch vermogen voor SWW maar 164 W: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
En bij @Blihi maar 250 W: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
In de praktijk hoef je dus nagenoeg nooit een grotere WP te kopen als je daarmee ook SWW doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2026 12:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Turk
Proton_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:43:
@Turk dan lijkt hij op basis van je betekening dus te klein. De A7 cijfers zijn totaal oninteressant en leiden alleen maar af van de A-7/A-10 waar je wél wat aan hebt.
Heb je bij je berekening rekening gehouden met het beperkte rendement van een verbrandingskachel?
Volgens de catalogus zou hij naar het CV-circuit modulerend tussen 5 en 16,5kW moeten afgeven (uiteraard rendementsverliezen daar gelaten). In de berekening van 12,3 uur is het aangaan van de pelletkachel niet meeberekend (om en nabij de paar minuten per keer).
Technician- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:51:
Zou met jouw woningtype terug gaan naar aardgas en het geld wat je zou betalen aan een complete WP installatie, besteden aan isolatie.
Of een split hybride, die 80% van je gasverbruik kan opvangen. Maar een relatief klein buitendeel heeft.
Elga Ace 8kW of Vaillant Pure split met de bijhorende cv ketels.
Aardgas wordt een dure oplossing, is vanaf de straat afgesloten paar jaar geleden.
Dit was mijn eigen keus dankzij de pelletkachel en het besparen op vastrecht.
BarryH schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:09:
@Turk Een onbekende warmtepomp kopen is gewoon gedoe waar de meeste mensen op afknappen (na installatie)
ik ben bij 2 mensen geweest met een onbekend ding.
1 houdt vol en rommelt door
1 heeft hem inmiddels laten vervangen door een Vaillant

Eventueel wacht je nog even: de spouwmuurisolatie snel laten doen. winter 26/27 met die isolatie testen, gaat je warmteverlies minder zijn, de vraag is even hoeveel.
en dan begin 27 de warmtepomp kopen
Eventueel nu de warmtepomp kopen maar dan moet je een natte vinger opsteken hoeveel de spouwmuurisolatie gaat besparen op koude dagen
Ik begrijp je punt en snap het ook volledig mbt onbekend merk. Laatste wat ik wil is dat de WP ermee ophoud als ik aan het werk ben en het gezin hier in de kou moet zitten bijvoorbeeld. Merk ik nu ook met de Biodom H20, hij zou alles zelf moeten inregelen en bepalen maar of dat ook efficiënt is weet ik niet.
Het werkt ook niet mee dat ik niet weet hoeveel warmte er naar de verwarming gaat en hoeveel naar SWW. Ook ben ik nog niet achter hoe ik de warmtevraag bereken als ik de reactie van Andrehj zo lees dat SWW niet veel nodig heeft.
Andrehj schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:12:
[…]

Goed initiatief.
Ik zou aan dat lijstje redenen nog het verminderen van luchtvervuiling en longklachten voor omwonenden aan toevoegen.
Bedankt, uiteraard telt luchtkwaliteit aan het eind van de rit ook mee.
[…]

Je vergeet in deze berekening een heleboel.
  1. Wat is het rendement van die pelletkachel? Er verdwijnt nog veel warmte door de schoorsteen. Ik zou het rendement op 70% schatten.
  2. Dit is bij -3. Dat moet je nog wel terugrekenen naar je ontwerpbuitentemperatuur. In Oost-NL -10, tot -7 in het westen (ook om voldoende capaciteit over te hebben voor grote defrostverliezen rond het vriespunt.
  3. Je hebt geen 24 verwarmingsuren per dag, maar een kleine 10% van de tijd is de WP bezig met ontdooien. Reken dus maar met 22 uren.
Ik weet uit de catalogus dat de warmteafgifte aan CV-circuit tussen de 5kW en 16,5kW moduleert. Wat dit in de praktijk is weet ik niet, ding brandt en pompt en het huis wordt warm.
[…]

Slecht idee. Zie WP FAQ, met name het deel over zoneregeling.
Genoteerd inderdaad, waterzijdig inregelen van alle ruimtes staat er nu bij op het lijstje.
[…]

Wat levert die aan vermogen bij je ontwerptemperatuur?
Tip: Zorg eerst dat je echt weet hoeveel vermogen je nodig hebt bij je ontwerptemperaturen (bijvoorbeeld A-10W35, dat is 35 graden water bij -10 buiten) en zoek een WP die gegeven die randvoorwaarden dat vermogen ook kan leveren. Foldervermogen zegt precies niks.
Eerlijk is eerlijk, ik weet niet wat mijn ontwerptemperatuur is. Ik ben in 2019 overgegaan op een pellet-CV kachel en is de CV-ketel inclusief gasleiding de deur uit gegaan.
Omdat de pellet-CV intern water opwarmt en verpompt totdat die is afgekoeld en ik niet kan monitoren hoevaak of hoelang dat duurt is het voor mij lastig te bepalen. Kan uit Home Assistant wel wat gegevens halen, maar dat is meer gokken. Ik gebruik DS18B20 temperatuursensoren om de 3-wegklep en dergelijke aan te sturen.
[…]

Waarom wil je een buffervat? Het is al erg vaak aangetoond dat zonder buffer veel efficiënter is. Zie ook daarvoor de WP FAQ.
Omdat ik het nu via een pelletkachel doe, ben ik gebonden aan buffers. En het leek mij (boeren verstand) voor SWW handig, maar ook om langere runs te maken, hierbij heb ik tótaal niet gekeken naar efficiëntie maar naar comfort.
[…]

Begrijp ik nou dat je met de WP een buffervat wilt verwarmen en daar ook direct (als in een hygieneboiler) je SWW mee wilt verwarmen? Dat ie extreem inefficient, want dan moet je altijd al je water tot ca 50 graden verwarmen…. Erg slecht idee dus.

Dan nog even over SWW. Je verwacht veel extra vermogen nodig te hebben voor SWW. Maar heb je daar ook aan gerekend?
Ik heb praktijkdata voor je: In ons gezin met twee puberdochters was het gemiddeld thermisch vermogen voor SWW maar 164 W: Andrehj in “Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10”
En bij @Blihi maar 250 W: Blihi in “Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11”
In de praktijk hoef je dus nagenoeg nooit een grotere WP te kopen als je daarmee ook SWW doet.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik nodig heb aan SWW warmte, nog erger, ik weet niet hoeveel ik er nu aan verlies. De pelletkachel gaat pas uit als het vat boven de 62°C is, elke run weer. De ene zegt 1x per week is voldoende, de andere 1x per dag. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat door mijn toedoen iemand anders ziek wordt hier.

En klopt, ik had hier onderzoek naar kunnen doen, maar iets met gemoedsrust denk ik..

• BarryH
Om je ontwerptemperatuur te bepalen kan je vrij simpel
1/ je radiatoren opmeten en type noteren
2/ excel oid onder elkaar zetten, gesplitst in "deze staan altijd open"; "deze doen soms mee"en "deze staan altijd dicht
3/ vervolgens met b.v. de app HyTools opzoeken welk vermogen deze radiatoren afgeven bij
35/30/20
45/35/20
55/45/20
65/55/20
4/ kijk nu welke temperatuur nodig is om de eerder uitgerekende 10-11kW je woning in te krijgen.
5/ steek een natte vinger in de lucht om het effect van spouwmuurisolatie mee te nemen en kijk opnieuw

6/ eventueel zou je ook nog kunnen kijken wat je toen je nog gas stookte nodig had en dan de nefit bosch tool invullen obv jaarverbruik gas (https://www.nefitafhandeling.nl/wpt/pd) of de koevlaas formule

• GudZ
@Turk
Zet je radiator afgifte nu eerst maar eens onder elkaar met een Ta van 35 via de Hytools app. Type radiator en afmeting en flow temp invullen.
En lees je in hoe een boilervat met spiraal voor de WP werkt.
140m2 hoef jij echt geen 12Kw neer te zetten, zeker nu je al triple glas hebt en er spouwisolatie aan komt.

Mijn inschatting is dat je na de dakisolatie met een 6 kW uitkomt. Een 8kW nu wellicht nog nodig voor de overgangsperiode. Dus wellicht een type zoeken waarbij de 8 hetzelfde minimumvermogen heeft als een 6.

Op de grond bij de achtergevel dat ding, drie opties zou ik aan denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmMh3IOxt-ZS3WcS9aY3U9Ko1rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLur625objKZU7AdTl0roy9I.jpg?f=fotoalbum_large

• Turk
BarryH schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:05:
Om je ontwerptemperatuur te bepalen kan je vrij simpel
1/ je radiatoren opmeten en type noteren
2/ excel oid onder elkaar zetten, gesplitst in “deze staan altijd open”; “deze doen soms mee”en “deze staan altijd dicht
3/ vervolgens met b.v. de app HyTools opzoeken welk vermogen deze radiatoren afgeven bij
35/30/20
45/35/20
55/45/20
65/55/20
4/ kijk nu welke temperatuur nodig is om de eerder uitgerekende 10-11kW je woning in te krijgen.
5/ steek een natte vinger in de lucht om het effect van spouwmuurisolatie mee te nemen en kijk opnieuw

6/ eventueel zou je ook nog kunnen kijken wat je toen je nog gas stookte nodig had en dan de nefit bosch tool invullen obv jaarverbruik gas (https://www.nefitafhandeling.nl/wpt/pd) of de koevlaas formule
Ik heb een Excel document gemaakt. Hierbij moet ik wel melden dat ik vind dat de kamers boven wel aan de hoge kant zitten kwa behoefte. Wat ik meestal doe is rond etenstijd een kwart slag de knop openen om de meeste kou eruit te laten, uiteraard is hierbij de aanvoer temperatuur vanuit de pelletkachel wel rond de 60°C.
De kamertemperaturen heb ik wel op 20 laten staan voor net dat beetje extra, daarom ook de hogere behoefte denk ik.
GudZ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:15:
@Turk
Zet je radiator afgifte nu eerst maar eens onder elkaar met een Ta van 35 via de Hytools app. Type radiator en afmeting en flow temp invullen.
En lees je in hoe een boilervat met spiraal voor de WP werkt.
140m2 hoef jij echt geen 12Kw neer te zetten, zeker nu je al triple glas hebt en er spouwisolatie aan komt.

Mijn inschatting is dat je na de dakisolatie met een 6 kW uitkomt. Een 8kW nu wellicht nog nodig voor de overgangsperiode. Dus wellicht een type zoeken waarbij de 8 hetzelfde minimumvermogen heeft als een 6.

Op de grond bij de achtergevel dat ding, drie opties zou ik aan denken.
[url=”https://tweakers.net/i/KoHWURDHExCwYE7E-cWeJ27P_nk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rLur625objKZU7AdTl0roy9I.jpg?f=user_large”,,”1”][Afbeelding][/url]
Ik heb inderdaad een Excel document gemaakt. (zie hierboven)
Ik heb hier een boilervat met spiraal voor SWW, die wordt nu verwarmd door de pelletkachel. Maar ik zal me er verder in inlezen hoe dat werkt met een warmtepomp.

• GudZ
Turk schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb een Excel document gemaakt. Hierbij moet ik wel melden dat ik vind dat de kamers boven wel aan de hoge kant zitten kwa behoefte. Wat ik meestal doe is rond etenstijd een kwart slag de knop openen om de meeste kou eruit te laten, uiteraard is hierbij de aanvoer temperatuur vanuit de pelletkachel wel rond de 60°C.
De kamertemperaturen heb ik wel op 20 laten staan voor net dat beetje extra, daarom ook de hogere behoefte denk ik.

[...]

Ik heb inderdaad een Excel document gemaakt. (zie hierboven)
Ik heb hier een boilervat met spiraal voor SWW, die wordt nu verwarmd door de pelletkachel. Maar ik zal me er verder in inlezen hoe dat werkt met een warmtepomp.
Ta 35 retour 30 is realistischer. Nu niet de situatie in je voordeel rekenen want je gaat echt geen 40 je vloer in pompen en voor jouw situatie zou ik niet met een mengverdeler werken, waarbij je Ta 40 uit je WP vraagt en dit naar je radiatoren brengt, terwijl die 40 graden mengt met de retour van je VV. Dan kom je in de problemen met je minimale flow in het lange tussenseizoen dat NL kent, dat retour temp van je VV snel oploopt en de WP afslaat, terwijl je boven nog wel warmtebehoefte hebt.

Ook heb je de radiatoren nu praktisch maar deels en niet de gehele dag open. Dat is dus niet gemiddelde temp 20 gr over de dag?

In je sheet zie ik m3x50 watt voor de bovenverdiepingen. Dat is ca. 120 watt per m2, echt veel! Vergeet niet dat je slaapkamers ook warmte van beneden krijgen, dat is bij een ongeïsoleerd plafond zo'n 30% (1,5kW verdelen over de kamers).

Radiatoren vervangen door T22 met fans (of T33) zou je afgifte substantieel verbeteren zonder veel ingrijpende maatregelen en kosten.

En reken nog eens je warmteverlies uit door je woningschil te simuleren in Ubakus en dan deze info te gebruiken bij de warmteverliesberekening op bouwinfo met -10. Zo met die palletkachel blijft het gissen.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik ben me ook al een tijdje aan het oriënteren en kijk daarbij oa ook naar de House Heating warmtepompen. Het zijn Chinese apparaten van SolarEast met prima componenten, net als (een deel van) de Adlar WP's. Het opgegeven vermogen is nominaal en itt veel merkapparaten vind je op de site van de Nederlandse aanbieder uitgebreide specificaties. De 12 kW lijkt mij ook echt overkill, je loopt daardoor snel tegen de ondergrens van het modulatiebereik.
Wat mij specifiek bij dit merk tegenhoudt zijn de vele slechte recensies van de aanbieder in NL. Ik accepteer dat je op jezelf bent overgeleverd qua onderhoud en installatie, maar deze cowboys zullen je zeer waarschijnlijk ook al een grote mond geven als het apparaat beschadigd of incompleet aankomt en daar trek ik zelf de grens. Maar als jij de gok wel waagt: houd ons op de hoogte van je avontuur ;) En kijk ook vooral op het Adlar forum voor tips om deze apparaten via modbus aan te sturen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marcel3
opgegeven vermogen is nominaal
En onbruikbaar voor ontwerp. Voor de beslissing of de "12 kW" unit in een situatie voldoet kijk je in de datasheet en dan zie je dat je op 9.5 kW bij -7 kan rekenen.
De praktijk zegt dat als je meer dan dat van de unit gaat vragen, je tijdens defrostweer (1°C met mist) tekort gaat komen.

Pagina: 1