Rekenenen keuzes maken voor een L/W warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Over een aantal maanden krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Het betreft een vrijstaande woning uit eind jaren ’70 met een oppervlakte van ca. 180 m2. De eerste verdieping 3 kamers en een badkamer, de tweede verdieping 2 kamers en een overloop. Ik heb op basis van de Rc waardes uit het advieslabel (label C) een warmteverliesberekening gemaakt. Ik kom uit op een transmissieverlies van ca. 370 W/K, dus ca. 10.8 kW bij een deltaT van 30 graden. Door het aanbrengen van Tonzon vloerisolatie, Aerofill spouwmuurisolatie 80 mm en 150 mm PIR op het dak verwacht ik dit transmissieverlies met zo’n 55% te verlagen (het transmissieverlies zou dan zo'n 4.6 kW bedragen bij -10). De kozijnen zijn 8 jaar geleden vervangen en hebben een Uw van 1.8, deze willen we vooralsnog laten zitten. Over het gasverbruik is weinig bekend, en is ook weinig bruikbaar denk ik; er werd veel met hout gestookt.

Afgifte
Er zijn boven en beneden T22 radiatoren aanwezig. Beneden willen we deze weg gaan halen en enkel de bestaande vloerverwarming (12,5 cm hoh, 60m2 actief verwarmd, stuk of 6 groepen lijkt het) gaan gebruiken. Er zou dan zo’n 40 W/m2 moeten worden afgegeven door de vloerverwarming om grofweg het transmissieverlies te compenseren. Boven op iedere kamer willen we de radiatoren laten zitten, een ruwe schatting laat zien dat ze bij 45/35/30 nog zo’n 6-900 W afgeven, wat ruim voldoende lijkt voor het warmhouden van deze ruimtes. Ik heb ook zitten rekenen aan Jaga’s, zowel de Strada Hybrids, de normale Strada’s en de Briza Net Zero. Met name die laatste optie wordt behoorlijk duur en omslachtig icm het vervangen van het leidingwerk ivm condensvorming. De Light Cooling heb ik nog overwogen, maar ik ben nog niet zo overtuigd van het comfort ivm luchtvochtigheid. Kan iemand hier iets over zeggen/ervaringen delen? – We neigen nu naar het laten hangen van de bestaande T22’s en een airco ophangen voor het koelen.

Ventilatie
Er zijn roosters aanwezig in sommige ramen. Ik weet niet zo goed wat ik met het ventilatiesysteem aan moet. Gaan deze veranderingen/isolatie etc veel betekenen voor de luchtverversing? Moet ik iets doen? Bestaande roosters zo laten? WTW?

Tapwater
Ter referentie, we wonen nu met ons twee in een 2022 hoekwoning met Mitsubishi Ecodan met een 180 L vat. Altijd ruim voldoende aan gehad. Ook altijd enorm comfortabel verwarmen en koelen. Ons nieuwe huis is voorzien van een bad en op de middellangetermijn zou er mogelijk gezinsuitbreiding kunnen komen. Moeten we voor 300 L gaan?

Warmtepomp
Ik twijfel nog over het tapwater en de ventilatie welke beide mogelijk invloed gaan hebben op het vermogen. Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat een 6 of 8 kW Lucht/Water genoeg moet zijn voor het verwarmen. Hoe kijken jullie hiertegen aan? Voorkeur: stil, design, DIY-vriendelijk. Geen voorkeur voor een merk, moet vooral oerdegelijk zijn.

Qua plaatsing is er meer dan voldoende ruimte in de bijkeuken, daar hangt nu ook de gasketel dus dat is qua leidingwerk wel handig. Ondanks dat er beneden al een airco hangt zouden we wel graag de vloer willen koelen.

Overig
We zijn eigenlijk wel gecharmeerd van de houtkachel die nu aanwezig is in het huis. Of in ieder geval de mogelijkheid tot, wellicht dat we ervoor kiezen om de beneden verdieping te voorzien van een houtkachel, als sfeerhaard. Krijgen we met de extra isolatie en constante binnentemperatuur van 20 graden het niet veel te snel te warm hiermee?

Ben erg benieuwd naar jullie inzichten! _/-\o_ Mocht dat nodig zijn of gewenst dan kan ik mijn berekeningen, schetsjes en eventueel warmtebeeldfoto’s delen.

[ Voor 1% gewijzigd door Nitrous op 12-02-2026 21:58 . Reden: typo ]

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:24
Welke regio?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Nitrous schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:52:
Door het aanbrengen van Tonzon vloerisolatie, Aerofill spouwmuurisolatie 80 mm en 150 mm PIR op het dak verwacht ik dit transmissieverlies met zo’n 55% te verlagen (het transmissieverlies zou dan zon 4.6 kW bedragen bij -10.
Is dat niet wat optimistisch?
Mijn tussen(!) woning van 135m2 met best deftige naisolatie (dak RC8,5, wanden RC5 en vloer RC6, bijna overal triple glas) en WTW doet al 4kw bij -12 volgens de warmteverlies berekening. Zelfs 5,5kw als ik de WTW weg laat. Met een groter, vrijstaand huis zou ik meer verwachten. Ook met glas van Uw 0,6 tot 0,8 is glas hier nog steeds de grootste verliespost.
Afgifte
We neigen nu naar het laten hangen van de bestaande T22’s en een airco ophangen voor het koelen.
Ik zou dat ook doen, eventueel nog de T22's boosten. Upgraden kan altijd nog?
Ventilatie
Er zijn roosters aanwezig in sommige ramen. Ik weet niet zo goed wat ik met het ventilatiesysteem aan moet. Gaan deze veranderingen/isolatie etc veel betekenen voor de luchtverversing? Moet ik iets doen? Bestaande roosters zo laten? WTW?
Hier was na de uitkomsten van de warmteverlies berekening een WTW eigenlijk een no-brainer. Maar wel het moeilijkste stukje van de verbouwing! Rendement best hoog omdat ik hem zelf heb aangelegd maar als je het moet laten doen, wordt het een duur geheel met alle buizen erbij.
Tapwater
Moeten we voor 300 L gaan?
Zou ik wel doen als ik hem kwijt kon. Ook al heb je niet (nu) niet nodig: met een groter volume kan de temperatuur omlaag en dat geeft weer een hogere COP. We hebben 200l maar sinds de wasmachine er ook aan hangt, zou ik wel 300l gehad willen hebben.
Overig
We zijn eigenlijk wel gecharmeerd van de houtkachel die nu aanwezig is in het huis. Of in ieder geval de mogelijkheid tot, wellicht dat we ervoor kiezen om de beneden verdieping te voorzien van een houtkachel, als sfeerhaard. Krijgen we met de extra isolatie en constante binnentemperatuur van 20 graden het niet veel te snel te warm hiermee?
Ik had hier een pelletkachel als backup staan die we ook wel eens aan deden. Maar met de isolatie was het in de allerlaagste stand nog steeds in no-time te heet. Een raam open kan altijd natuurlijk maar of je dat moet willen :P Onze pelletkachel is op marktplaats beland.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:20
Ik zou er een expert naar laten kijken om je verliesberekening te maken. Jouw aannames klinken erg optimistich. Ter vergelijk: wij wonen in een net opgeleverde 2/1 kap, alles triple glas, wtw, douche wtw. ~190m2, en we hebben 7kw staan. Koudste dag afgelopen periode heeft ie net iets meer dan de helft van vermogen nodig gehad. En dat eventjes -8, als het echt hele dag -10 is, zijn we die 7kw wel nodig.

Vorige huis was ook nieuwbouw en daar stond voor 125m2 5kw, tussenwoning.

12 tot 15kw klinkt realistischer voor jouw huis, nadat je alles hebt aangepakt wat redelijk te doen is. Stel dat je het qua isolatie op nieuwbouw nivo krijgt (waarschijnlijk niet...), dan ga je het in een vrijstaand huis nog niet redden met 7kw.

300 liter? Ja doen, met bad sowieso. Je kunt de temp dan lager houden, en is dus efficiënter.

Wtw? Ja, als het lukt wel.

Airco's? Is het meest reële. We hebben hier nu in elke kamer een Innova fancoil hangen voor snel verwarmen en condenserend koelen. Maar in een bestaand huis de benodigde geïsoleerde dikke leidingen met genoeg flow wordt wel wat lastig waarschijnlijk. Zou eerst eens kijken of vloerkoeling en zonwering genoeg is. Een airco laten installeren kan altijd nog.

[ Voor 35% gewijzigd door barbarbar op 12-02-2026 22:32 ]

• Nitrous
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. En fijn dat jullie kritisch zijn op die getallen, als ik jullie ervaring lees lijkt mijn semi-bierviltjes berekeningen wel wat te optimistisch inderdaad. Waar hebben jullie de berekeningen laten maken / kunnen jullie een partij aanraden?
In het oosten des lands. Vanwaar? :)

• barbarbar
Nitrous schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:32:
Bedankt voor jullie reacties. En fijn dat jullie kritisch zijn op die getallen, als ik jullie ervaring lees lijkt mijn semi-bierviltjes berekeningen wel wat te optimistisch inderdaad. Waar hebben jullie de berekeningen laten maken / kunnen jullie een partij aanraden?

[...]

In het oosten des lands. Vanwaar? :)
Twente oost of onder nijmegen oost?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:12
Voor WTW kun je de decentrale variant kiezen. Dan hoef je geen heel kanalen systeem aan te leggen zoals bij de centrale variant.
Google maar eens op “decentrale wtw “.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• GudZ
  • Laatst online: 13:42
Ik ben benieuwd hoe specifiek dat energielabel is.
Wellicht zelf de gehele boel verfijnd calculeren?

Ventilatie WTW bij een totaal renovatie is een nobrainer. Vooral niet op besparen en ook niet op je kanaaldiameters en het aantal ventielen. Zie ook WTW topic.

Die VV beneden is vast prima.
Jouw vloer op de 1e verdieping is beton (?) dus waarom die niet infrezen.

Als je een airco hebt ga je die vloerkoeling straks met een 8kW niet zo snel gebruiken denk ik. Zo'n airco droogt ook de lucht en dat maakt het sneller aangenaam. Ook het minimumvermogen is vaak veel lager waardoor je topkoeling kunt doen. Scherpe randje eraf met koele luchtstroom voor continu 250W vind ik beter dan een 500W vloerkoeling (zal ca. je minimumvermogen worden).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Nitrous schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:32:
Ik heb zelf alle wanden, plafonds, ramen en vloeren in Ubakus gemodeleerd en die kan er ook een warmteverlies berekening uit gooien bij zelf gekozen binnen temp. Het vermogen van de WP doet hij alleen bij -12 buiten temp en dat is niet aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mLYjJUR.png

Het mooie is dat je meteen resultaat van verbeteringen kan zien in zowel het vermogen van de WP als in jaarverbruik met data van weerstation naar keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2026 22:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• GudZ
  • Laatst online: 13:42
Pim57 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:35:
Voor WTW kun je de decentrale variant kiezen. Dan hoef je geen heel kanalen systeem aan te leggen zoals bij de centrale variant.
Google maar eens op “decentrale wtw “.
Bij een totaal renovatie en met gewenste gezinsuitbreiding is dat toch echt een B keuze.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Nitrous
  • Niet online
Wuursj schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:36:
[...]

Ik heb zelf alle wanden, plafonds, ramen en vloeren in Ubakus gemodeleerd en die kan er ook een warmteverlies berekening uit gooien bij zelf gekozen binnen temp. Het vermogen van de WP doet hij alleen bij -12 buiten temp en dat is niet aan te passen.

[Afbeelding]

Het mooie is dat je meteen resultaat van verbeteringen kan zien in zowel het vermogen van de WP als in jaarverbruik met data van weerstation naar keuze.
Hmm ja, Ubakus had ik al even bekeken, daar maar eens mee aan de slag. Als ik jullie zo hoor vermoed ik dat de bestaande Rc waardes uit het energielabel ietwat fors zijn ingeschat?

• barbarbar
Nitrous schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Hmm ja, Ubakus had ik al even bekeken, daar maar eens mee aan de slag. Als ik jullie zo hoor vermoed ik dat de bestaande Rc waardes uit het energielabel ietwat fors zijn ingeschat?
Zoals ik begreep zijn alleen de ramen een keer vervangen door dubbelglas. Dan hebben ze inderdaad erg optimistich gerekend om aan een C label te komen. Maar met wat zonnepanelen en voldoende ramen op het zuiden zou het wel kunnen.

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Nitrous schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:43:
[...]
Ik denk niet meteen dat de Rc waardes grof zijn ingeschat maar dat de transmissie die daar uit komt uit de een of andere manier niet klopt. Iig de winst die je denkt te halen. Dat huis met Rc2,5 + jouw verbeteringen gaat je niet met 4kw op 20 graden krijgen bij -10 is mijn inschatting.

Voor een snelle check kun je ook bij de 'rekenmachine voor warmtevraag' alleen de oppervlakten en Rc waarden invoeren voor daken, vloeren, wanden en glas in te voeren. Dan hoef je niet alles te modeleren. Als je die Rc waarden van het label vetrouwt tenminste.

[ Voor 44% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2026 22:59 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:24
Dat vermogen is wat je even moet berekenen.
Qua SWW zou ik een 300L pakken.

Ik schat zelf 10kW, met WTW ventilatie.

Mooie oplossing is een ME Ecodan PCR-M100Y-300E SET
Cilinderunit is wel flink hoog, moet je kwijt kunnen maar is meteen een mooie oplossing.
Wel super kwaliteit.

Koelen heeft alleen zin als àlles vloerverwarming wordt. Anders gewoon niet aanzetten en airco plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 12-02-2026 23:00 ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:02
Nitrous schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:52:.

Ventilatie

Overig
Houtkachel is enkel voor de sfeer, totaal niet functioneel. Wij zetten de deur naar de hal en bovenverdieping direct open. De vloer is immers warm. En koelt bij ons -droogbouw VV- in de nacht wel wat af. Daarna moet het weer op temp komen. Dus de volgende dag voel je het qua comfort.

En tav WTW, de ventilatieroosters hebben we gehouden. Na 5 jaar nog steeds gemengde gevoelens. Enerzijds omdat het warmteverlies blijft geven, geluid komt er ook doorheen. Maar anderzijds vonden we het esthetisch gewoon lelijk.
Pagina: 1