Het lijkt een bekend feit te zijn dat wanneer een warmtepomp niet continu kan draaien, maar vaker start-stop cycli meemaakt, deze sneller slijt.
Zie onder andere hier (punt 2), hier (punt 2) en ook onder andere hier op Tweakers.
Ik kan echter nergens uitgelegd zien waarom dit zo is. Wat is het mechanisme achter deze slijtage? Een beetje inverter zal er tegenwoordig toch voor zorgen dat bij het starten van de compressor, de motor niet de volle stall current voor zijn kiezen krijgt. Dus dit vermijdt stroom- en spanningspieken maar laat de boel rustig op gang komen.
o.a. Daikin beschrijft hier (summier) hetzelfde:
Is dit niet een achterhaald feit dat bij oudere (aan/uit-)compressoren speelde?
Zie onder andere hier (punt 2), hier (punt 2) en ook onder andere hier op Tweakers.
Ik kan echter nergens uitgelegd zien waarom dit zo is. Wat is het mechanisme achter deze slijtage? Een beetje inverter zal er tegenwoordig toch voor zorgen dat bij het starten van de compressor, de motor niet de volle stall current voor zijn kiezen krijgt. Dus dit vermijdt stroom- en spanningspieken maar laat de boel rustig op gang komen.
o.a. Daikin beschrijft hier (summier) hetzelfde:
Op Tweakers zie ik enige posts die het hiermee eens zijn.Voordelen van de invertertechnologie:
....
Vermijdt herhalingscycli van de compressor zodat er geen spanningspieken zijn
....
Is dit niet een achterhaald feit dat bij oudere (aan/uit-)compressoren speelde?