Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar een mooie oplossing om ons huis gasloos te gaan verwarmen. Vanwege verbouwing van de zolderverdieping moet de CV-ketel worden verplaatst omdat we op de huidige plek een kamer willen realiseren. Het is een Atag ketel uit 2008, die eigenlijk geen installatiekosten meer waard is, dus dit lijkt mij een mooie gelegenheid om meteen over te stappen naar een warmtepomp in plaats van geld investeren in een nieuwe CV-ketel.
Het afgelopen jaar hebben we onze benedenverdieping gerenoveerd waarbij er vloerverwarming is ingefreesd. Dat was een mooie eerste stap, maar inmiddels heb ik me uitgebreid ingelezen en besef ik dat er nog meer moet gebeuren voordat we effectief kunnen gaan verwarmen met een warmtepomp.
Het gasverbruik in 2025 was 1346 m³, de afgelopen drie maanden:
- januari 2026: 255 m³
- december 2025: 202 m³
- november 2025: 165 m³
De huidige CV-ketel is een ATAG Blauwe Engel. De CV aanvoertemperatuur staat ingesteld op 50 graden, het maximale CV vermogen is geknepen op 10kW. Daarmee krijgen we het huis goed warm, overdag staat de thermostaat (een Toon 2) op 20 graden, 's nachts op 18 graden.
:strip_exif()/f/image/VGIB8WOXxXlRYJhSXmcaGFQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is destijds een gesloten mengverdeler geplaatst, ik besef dat die het beste kan worden vervangen:
:strip_exif()/f/image/QBIAhZJhlTBGsTgowhUqMF6D.jpg?f=fotoalbum_large)
In het beste antwoord in het topic Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? gaat het om bijna dezelfde verdeler, ik zal die post graag als voorbeeld gebruiken bij het vervangen voor een pomploze verdeler.
Totale waterinhoud: ca. 27,5L
Totale afgifte bij 40 graden: ca. 2090W
Belangrijk is misschien wel dat we voornemens zijn de beide zolderkamers van airco te voorzien. We hebben momenteel een mono-split airco met binnenunit op de overloop van de eerste verdieping. De zolderkamers kunnen 's zomers erg warm worden, het idee is om van de airco multi-split te maken met op beide zolderkamers ook een binnenunit. Ik zou de radiator op zolder daarbij het liefste weglaten en ook met de L/L airco gaan verwarmen, tenzij jullie er een groot voordeel in zien om deze te laten hangen.
De overige radiatoren wil ik voor zover nodig vervangen door passende LT varianten. We verwarmen op de slaapkamers nu heel weinig maar met oog op de toekomst wil ik wel adequate verwarmingsmogelijkheid hebben op alles kamers.
Qua grootte: 250-300 liter nodig? We hebben een bad, binnenkort 5 persoons huishouden. 3 (nog kleine) kinderen.
Er is geen DWTW aanwezig.
Het eerste advies dat ik kreeg van een bedrijf was:
- 11,4kW Alps Exclusive Urban V2 warmtepomp
- 500L boilervat
- 100L buffervat
Ik trek alle drie deze adviezen in twijfel eerlijk gezegd. Ik ga liever voor een warmtepomp waar ik positieve ervaringen over kan vinden, 11,4kW lijkt me wat aan de hoge kant (maar misschien zit ik ernaast!) en de discussies over buffervaten zijn me ook niet ontgaan
Afhankelijk van het formaat warmtepomp dat er benodigd is denk ik dat we een heel eind komen qua systeeminhoud.
Het idee is vooralsnog om de trapkast op de benedenverdieping te gebruiken voor een binnenunit en de buitenunit naast het huis te zetten. Het terras naast het huis ligt een stukje lager dan het binnenvloerpeil. Vanaf de zijgevel kan ik schuin naar beneden boren om in de kruipruimte uit te komen, vanaf daar is het ongeveer 1,5m om bij de trapkast te komen, daar recht omhoog. De vloerverwarmingsverdeler zit ook in die trapkast. Dat scheelt leidingwerk over de gevel en het is ook het kortst mogelijke tracé tussen de buitenunit en de vloerverwarmingsverdeler. Naast de trap zit een driehoekige koof waar de CV- en waterleidingen doorheen lopen, ook deze komt uit in dezelfde trapkast.
Plattegrond:
/f/image/Nb8IDAleTfxIwWkZitaJI0U9.png?f=fotoalbum_large)
Trapkast:
:strip_exif()/f/image/uyFW74CkWe759gGyHI2nlhDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie advies! Als er informatie mist dan vul ik die graag aan.
Ik ben op zoek naar een mooie oplossing om ons huis gasloos te gaan verwarmen. Vanwege verbouwing van de zolderverdieping moet de CV-ketel worden verplaatst omdat we op de huidige plek een kamer willen realiseren. Het is een Atag ketel uit 2008, die eigenlijk geen installatiekosten meer waard is, dus dit lijkt mij een mooie gelegenheid om meteen over te stappen naar een warmtepomp in plaats van geld investeren in een nieuwe CV-ketel.
Het afgelopen jaar hebben we onze benedenverdieping gerenoveerd waarbij er vloerverwarming is ingefreesd. Dat was een mooie eerste stap, maar inmiddels heb ik me uitgebreid ingelezen en besef ik dat er nog meer moet gebeuren voordat we effectief kunnen gaan verwarmen met een warmtepomp.
Het huis
We hebben een twee onder één kap woning uit 1999. De totale woonoppervlakte is ongeveer 160m², verdeeld over drie woonlagen. De inhoud is ongeveer 360m³ (grove schatting)Het gasverbruik in 2025 was 1346 m³, de afgelopen drie maanden:
- januari 2026: 255 m³
- december 2025: 202 m³
- november 2025: 165 m³
De huidige CV-ketel is een ATAG Blauwe Engel. De CV aanvoertemperatuur staat ingesteld op 50 graden, het maximale CV vermogen is geknepen op 10kW. Daarmee krijgen we het huis goed warm, overdag staat de thermostaat (een Toon 2) op 20 graden, 's nachts op 18 graden.
Het huidige afgiftesysteem
Beneden hebben we vloerverwarming, boven nog ouderwetse radiatoren.Begane grond
60 m² vloerverwarming, 6 groepen, allemaal open. De HoH afstand weet ik niet precies, hier een foto van net na het infrezen::strip_exif()/f/image/VGIB8WOXxXlRYJhSXmcaGFQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is destijds een gesloten mengverdeler geplaatst, ik besef dat die het beste kan worden vervangen:
:strip_exif()/f/image/QBIAhZJhlTBGsTgowhUqMF6D.jpg?f=fotoalbum_large)
In het beste antwoord in het topic Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? gaat het om bijna dezelfde verdeler, ik zal die post graag als voorbeeld gebruiken bij het vervangen voor een pomploze verdeler.
Eerste verdieping en zolder
5 radiatoren:| Ruimte | Type | Afmeting (mm) | Inhoud (L) | Vermogen 75/65/20 (W) | Vermogen bij 40°C (W) |
| Slaapkamer 1 | Type 11 | 600x1200 | ca. 4 | ca. 1200 | ca. 360 |
| Slaapkamer 2 | Type 11 | 600x1200 | ca. 4 | ca. 1200 | ca. 360 |
| Slaapkamer 3 | Type 11 | 600x1200 | ca. 4 | ca. 1200 | ca. 360 |
| Badkamer | Type 22 | 700x700 | ca. 5,5 | ca. 1700 | ca. 510 |
| Zolder | Type 21 | 500x1600 | ca. 10 | ca. 1650 | ca. 500 |
Totale afgifte bij 40 graden: ca. 2090W
Belangrijk is misschien wel dat we voornemens zijn de beide zolderkamers van airco te voorzien. We hebben momenteel een mono-split airco met binnenunit op de overloop van de eerste verdieping. De zolderkamers kunnen 's zomers erg warm worden, het idee is om van de airco multi-split te maken met op beide zolderkamers ook een binnenunit. Ik zou de radiator op zolder daarbij het liefste weglaten en ook met de L/L airco gaan verwarmen, tenzij jullie er een groot voordeel in zien om deze te laten hangen.
De overige radiatoren wil ik voor zover nodig vervangen door passende LT varianten. We verwarmen op de slaapkamers nu heel weinig maar met oog op de toekomst wil ik wel adequate verwarmingsmogelijkheid hebben op alles kamers.
SWW
Op zolder is er plek voor een boilervat maar we hebben daar schuine kanten met knieschotten op ongeveer 1m hoogte, dus liefst een liggend model zoals de Itho WPV-H 270L 3G.Qua grootte: 250-300 liter nodig? We hebben een bad, binnenkort 5 persoons huishouden. 3 (nog kleine) kinderen.
Er is geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur
Sowieso gaat de voorkeur naar een monoblock L/W warmtepomp, vanwege het zelf kunnen installeren. We hebben naast het huis (denk ik) voldoende ruimte.Het eerste advies dat ik kreeg van een bedrijf was:
- 11,4kW Alps Exclusive Urban V2 warmtepomp
- 500L boilervat
- 100L buffervat
Ik trek alle drie deze adviezen in twijfel eerlijk gezegd. Ik ga liever voor een warmtepomp waar ik positieve ervaringen over kan vinden, 11,4kW lijkt me wat aan de hoge kant (maar misschien zit ik ernaast!) en de discussies over buffervaten zijn me ook niet ontgaan
Wie gaat het installeren?
Gezien de kosten die me tot nu door installateurs zijn voorgehouden ben ik sterk geneigd het zelf te gaan doen. Maar misschien is er ook een combinatie te maken zodat ik wel de subsidiemogelijkheid kan benutten.Het idee is vooralsnog om de trapkast op de benedenverdieping te gebruiken voor een binnenunit en de buitenunit naast het huis te zetten. Het terras naast het huis ligt een stukje lager dan het binnenvloerpeil. Vanaf de zijgevel kan ik schuin naar beneden boren om in de kruipruimte uit te komen, vanaf daar is het ongeveer 1,5m om bij de trapkast te komen, daar recht omhoog. De vloerverwarmingsverdeler zit ook in die trapkast. Dat scheelt leidingwerk over de gevel en het is ook het kortst mogelijke tracé tussen de buitenunit en de vloerverwarmingsverdeler. Naast de trap zit een driehoekige koof waar de CV- en waterleidingen doorheen lopen, ook deze komt uit in dezelfde trapkast.
Plattegrond:
/f/image/Nb8IDAleTfxIwWkZitaJI0U9.png?f=fotoalbum_large)
Trapkast:
:strip_exif()/f/image/uyFW74CkWe759gGyHI2nlhDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie advies! Als er informatie mist dan vul ik die graag aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Kroezel op 22-02-2026 22:14 ]