Allereerst even wat introductie:
Wij hebben een grote woning uit 1956, die dubbel bewoond wordt. Mijn schoonouders wonen beneden en wij wonen met ons gezin met 3 pubers op de eerste verdieping. We hebben één energierekening en delen de kosten. Op dit moment verwarmen we door middel van een oude hr cv ketel en radiatoren door het hele huis. Door na-isolatie van het dak en de spouwmuur, vervanging van alle ramen en deuren hebben we ons gasverbruik al flink kunnen verminderen. We zitten op dit moment op een jaarverbruik van ongeveer 2200m3 gas.
De elektrische installatie is onlangs flink aangepakt, waarbij de meterkast en onderverdelers zijn vervangen, we nu het gehele huis achter een thuisaccu (48kWh) hebben hangen en we een deel van ons verbruik opwekken met zonnepanelen. Dit wil ik nog uitbreiden, zodat we nog meer van ons verbruik kunnen afdekken.
Het betreft hier een vrijstaande woning met voldoende ruimte er omheen om niet direct de buren tot last te zijn met eventueel geluidsoverlast. Uiteraard is het wel prettig als de WP redelijk stil is, maar het is dus niet een eerste vereiste.
Graag wil ik de sterk verouderde cv ketel vervangen voor een warmtepomp, waarbij ik kijk naar een monobloc lucht/water warmtepomp, waarschijnlijk met een vermogen van zo'n 11/12 kW.
Wie kan mij adviseren over de te nemen route? Is de monobloc inderdaad de weg die ik wil nemen? En dan plaats ik dus een SWW-vat voor de warmwater voorziening. Raden jullie dan 300l of nog meer aan?
Verder kom ik dus in de inschattingen steeds op ongeveer 11kW uit en heb ik liever wat overcapaciteit. Is dat een rare gedachte of liever gewoon 11kW aanhouden?
Kan ik verder ook het jaarverbruik vooraf inschatten?
Oh ja: uiteraard moet het systeem te koppelen zijn aan Home Assistant zodat ik bijvoorbeeld de SWW runs of het huis verwarmen kan inplannen via HA.
Ik heb de tool https://warmtepompofgas.nl/ al gebruikt om te kijken of het uit kan en dat lijkt aardig positief.
Wij hebben een grote woning uit 1956, die dubbel bewoond wordt. Mijn schoonouders wonen beneden en wij wonen met ons gezin met 3 pubers op de eerste verdieping. We hebben één energierekening en delen de kosten. Op dit moment verwarmen we door middel van een oude hr cv ketel en radiatoren door het hele huis. Door na-isolatie van het dak en de spouwmuur, vervanging van alle ramen en deuren hebben we ons gasverbruik al flink kunnen verminderen. We zitten op dit moment op een jaarverbruik van ongeveer 2200m3 gas.
De elektrische installatie is onlangs flink aangepakt, waarbij de meterkast en onderverdelers zijn vervangen, we nu het gehele huis achter een thuisaccu (48kWh) hebben hangen en we een deel van ons verbruik opwekken met zonnepanelen. Dit wil ik nog uitbreiden, zodat we nog meer van ons verbruik kunnen afdekken.
Het betreft hier een vrijstaande woning met voldoende ruimte er omheen om niet direct de buren tot last te zijn met eventueel geluidsoverlast. Uiteraard is het wel prettig als de WP redelijk stil is, maar het is dus niet een eerste vereiste.
Graag wil ik de sterk verouderde cv ketel vervangen voor een warmtepomp, waarbij ik kijk naar een monobloc lucht/water warmtepomp, waarschijnlijk met een vermogen van zo'n 11/12 kW.
Afgiftesysteem:
Zoals gezegd, alleen maar radiatoren door het hele huis. We hebben twee woonkamers met ruim bemeten radiatoren en twee badkamers met design radiatoren. Hoeveel vermogen per ruimte moet ik nog berekenen. Iemand tips hoe dat het beste te doen? Verder qua leidingwerk nog wel een bijzonderheid: Vanaf het cv-hok lopen leidingen links en rechts door de woning via de bovenverdieping. Dit betreft ouderwetse dikwandig stalen leidingen die telkens een aftakking hebben voor radiatoren. Van achter het huis waar het cv-hok is naar voor lopen dus 2x 2 leidingen, die eindigen voor in de woning. De diameter van deze buizen is denk ik ongeveer 35 mm. Deze zijn bij het cv-hok al wel via een koppeling omgezet naar 32mm "normale" cv-leiding.SWW:
Aangezien we een soort bijkeuken en separaat cv-hok hebben, is er denk ik voldoende ruimte om een SWW-vat te plaatsen. We zijn in totaal met 7 personen, waarbij de pubers bijna iedere dag douchen vanwege hun sport. Ik zit te denken aan een vat van minimaal 300l, maar 400 zou ook kunnen. De ruimte is er in ieder geval voor: het cv-hok is ongeveer 1 x 1,2 meter.Warmtepompvoorkeur:
W/W warmtepomp zou eventueel ook kunnen maar de aanschafwaarde daarvan lijkt me wel erg hoog. Hoe maak ik die afweging? Anders zou het dus een L/W warmtepomp zijn. Gezien het vermogen heb ik begrepen dat een monobloc het mooiste zou zijn. Ik zit bijvoorbeeld naar de Panasonic Aquarea T-CAP serie te kijken.Wie gaat het installeren?
Als het een monobloc is dan kan ik het denk ik zelf installeren. Ik ben redelijk handig en ben niet bang om dingen te proberen.Wie kan mij adviseren over de te nemen route? Is de monobloc inderdaad de weg die ik wil nemen? En dan plaats ik dus een SWW-vat voor de warmwater voorziening. Raden jullie dan 300l of nog meer aan?
Verder kom ik dus in de inschattingen steeds op ongeveer 11kW uit en heb ik liever wat overcapaciteit. Is dat een rare gedachte of liever gewoon 11kW aanhouden?
Kan ik verder ook het jaarverbruik vooraf inschatten?
Oh ja: uiteraard moet het systeem te koppelen zijn aan Home Assistant zodat ik bijvoorbeeld de SWW runs of het huis verwarmen kan inplannen via HA.
Ik heb de tool https://warmtepompofgas.nl/ al gebruikt om te kijken of het uit kan en dat lijkt aardig positief.
[ Voor 7% gewijzigd door born2tweak op 20-03-2026 15:11 ]