Vraag

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:54
Allereerst even wat introductie:

Wij hebben een grote woning uit 1956, die dubbel bewoond wordt. Mijn schoonouders wonen beneden en wij wonen met ons gezin met 3 pubers op de eerste verdieping. We hebben één energierekening en delen de kosten. Op dit moment verwarmen we door middel van een oude hr cv ketel en radiatoren door het hele huis. Door na-isolatie van het dak en de spouwmuur, vervanging van alle ramen en deuren hebben we ons gasverbruik al flink kunnen verminderen. We zitten op dit moment op een jaarverbruik van ongeveer 2200m3 gas.

De elektrische installatie is onlangs flink aangepakt, waarbij de meterkast en onderverdelers zijn vervangen, we nu het gehele huis achter een thuisaccu (48kWh) hebben hangen en we een deel van ons verbruik opwekken met zonnepanelen. Dit wil ik nog uitbreiden, zodat we nog meer van ons verbruik kunnen afdekken.

Het betreft hier een vrijstaande woning met voldoende ruimte er omheen om niet direct de buren tot last te zijn met eventueel geluidsoverlast. Uiteraard is het wel prettig als de WP redelijk stil is, maar het is dus niet een eerste vereiste.

Graag wil ik de sterk verouderde cv ketel vervangen voor een warmtepomp, waarbij ik kijk naar een monobloc lucht/water warmtepomp, waarschijnlijk met een vermogen van zo'n 11/12 kW.
Afgiftesysteem:
Zoals gezegd, alleen maar radiatoren door het hele huis. We hebben twee woonkamers met ruim bemeten radiatoren en twee badkamers met design radiatoren. Hoeveel vermogen per ruimte moet ik nog berekenen. Iemand tips hoe dat het beste te doen? Verder qua leidingwerk nog wel een bijzonderheid: Vanaf het cv-hok lopen leidingen links en rechts door de woning via de bovenverdieping. Dit betreft ouderwetse dikwandig stalen leidingen die telkens een aftakking hebben voor radiatoren. Van achter het huis waar het cv-hok is naar voor lopen dus 2x 2 leidingen, die eindigen voor in de woning. De diameter van deze buizen is denk ik ongeveer 35 mm. Deze zijn bij het cv-hok al wel via een koppeling omgezet naar 32mm "normale" cv-leiding.
SWW:
Aangezien we een soort bijkeuken en separaat cv-hok hebben, is er denk ik voldoende ruimte om een SWW-vat te plaatsen. We zijn in totaal met 7 personen, waarbij de pubers bijna iedere dag douchen vanwege hun sport. Ik zit te denken aan een vat van minimaal 300l, maar 400 zou ook kunnen. De ruimte is er in ieder geval voor: het cv-hok is ongeveer 1 x 1,2 meter.
Warmtepompvoorkeur:
W/W warmtepomp zou eventueel ook kunnen maar de aanschafwaarde daarvan lijkt me wel erg hoog. Hoe maak ik die afweging? Anders zou het dus een L/W warmtepomp zijn. Gezien het vermogen heb ik begrepen dat een monobloc het mooiste zou zijn. Ik zit bijvoorbeeld naar de Panasonic Aquarea T-CAP serie te kijken.
Wie gaat het installeren?
Als het een monobloc is dan kan ik het denk ik zelf installeren. Ik ben redelijk handig en ben niet bang om dingen te proberen.

Wie kan mij adviseren over de te nemen route? Is de monobloc inderdaad de weg die ik wil nemen? En dan plaats ik dus een SWW-vat voor de warmwater voorziening. Raden jullie dan 300l of nog meer aan?
Verder kom ik dus in de inschattingen steeds op ongeveer 11kW uit en heb ik liever wat overcapaciteit. Is dat een rare gedachte of liever gewoon 11kW aanhouden?
Kan ik verder ook het jaarverbruik vooraf inschatten?
Oh ja: uiteraard moet het systeem te koppelen zijn aan Home Assistant zodat ik bijvoorbeeld de SWW runs of het huis verwarmen kan inplannen via HA.

Ik heb de tool https://warmtepompofgas.nl/ al gebruikt om te kijken of het uit kan en dat lijkt aardig positief.

[ Voor 7% gewijzigd door born2tweak op 20-03-2026 15:11 ]

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:42
Buitenunit: Arotherm VWL 125/8.1 (2026 model)
Binnenunit: MEH97/7 (2026 model)
Boiler: OSO maxi geodelta 400L (evt 600L)
Therm: VRC 720/3
Gateway: inbegrepen
Buffer: serieel 50L (ivm radiatoren)

Dit pakket: https://www.heizungsdisco...umpe-mit-vwz-meh-977.html

Met een RVS boiler omdat die gekke Duitsers alleen geemailleerd staal gebruiken.

P.s. Zou wel nog een echte goede warmtelast berekening laten maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Technician- op 20-03-2026 15:20 ]

• born2tweak
Technician- schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:16:
Buitenunit: Arotherm VWL 125/8.1 (2026 model)
Binnenunit: MEH97/7 (2026 model)
Boiler: OSO maxi geodelta 400L (evt 600L)
Therm: VRC 720/3
Gateway: inbegrepen
Buffer: serieel 50L (ivm radiatoren)

Dit pakket: https://www.heizungsdisco...umpe-mit-vwz-meh-977.html

Met een RVS boiler omdat die gekke Duitsers alleen geemailleerd staal gebruiken.

P.s. Zou wel nog een echte goede warmtelast berekening laten maken.
Dus jij adviseert wel een hydraulische binnenunit in mijn situatie? Hoe moet ik dat precies zien, want ik had filmpjes gezien uit het grote warmtepomp topic, dat dit niet altijd nodig is. Gezien de grootte van ons systeem ging ik er vanuit dat dit niet meer nodig zou zijn. Wat doet de MEH97/7 dan nog meer dan de buffer (50L) die je ook beschrijft?

Eigenlijk: wat doet de MEH 97?

edit: ik denk dat ik het gevonden heb. Het is eigenlijk een erg uitgebreide regelunit die er voor zorgt dat binnen- en buitensystemen gescheiden zijn. Daarnaast helpt het bij het integreren met een SWW boiler. Klopt deze gedachte? En waarom zie ik dat lang niet altijd terugkomen? Is dat vanwege de extra kosten in ruil voor het gemak van aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door born2tweak op 20-03-2026 15:38 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:42
MEH97/7 is gewoon wat handiger en niet perse duurder dan een losse controlbox en 3-wegklep. Bovendien zit de backupheater en wat andere goodies ingebouwd.
2. Het is heel wat netter en overzichtelijker dan allemaal losse componenten.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
Koevlaas methode zegt 11,3 afgerond dus 12 kW. Heb je het afgifte vermogen per radiator al berekend met Ta40, Tr 35, Tbinnen 20 (tip: Hytools app).

Wellicht ben ik een advocaat van de duivel maar als geluid niet uit maakt zou je ook twee goedkope grijze import 8kW units in cascade kunnen zetten. Zet je nog een extra unit op voorraad in je schuur. Kun je erg goedkoop klaar wezen en kun je ver terug moduleren.

400L vat weegt ~500kg. Dat moet vloer op desbetreffende plek kunnen dragen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-03 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Iets anders waar je je op kan richten is de afgiftetemperatuur - hoe laag kan je gaan voordat het koud wordt (kon je al met de ketel proberen). Al is in de praktijk een warmtepomp ook al flink goedkoper met een matig afgiftesysteem (zei iemand radiatorfans?).
Ook kan een gasverbruik per dag inzicht geven of 11 kW voldoet.
Als je nu niet of nauwelijks nachtverlaging doet zal het sowieso wel voldoende zijn.
Met veel SWW verbruik op de 2e verdieping is een DWTW al snel interessant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• born2tweak
GudZ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:16:
Koevlaas methode zegt 11,3 afgerond dus 12 kW. Heb je het afgifte vermogen per radiator al berekend met Ta40, Tr 35, Tbinnen 20 (tip: Hytools app).

Wellicht ben ik een advocaat van de duivel maar als geluid niet uit maakt zou je ook twee goedkope grijze import 8kW units in cascade kunnen zetten. Zet je nog een extra unit op voorraad in je schuur. Kun je erg goedkoop klaar wezen en kun je ver terug moduleren.

400L vat weegt ~500kg. Dat moet vloer op desbetreffende plek kunnen dragen.
Die app kende ik nog niet, ga ik morgen eens mee aan de slag!

Ik ga het liefst denk ik wel voor een goede installatie waar ik verder niet zoveel risico mee loop. Ik weet niet zeker of bijvoorbeeld twee units elkaar in de weg kunnen gaan zitten. Daar heb ik nog onvoldoende over gelezen.

De SWW zou op de benedenverdieping komen te staan, op een betonvloer. Ik denk dus dat dit wel moet lukken?
Proton_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:44:
Iets anders waar je je op kan richten is de afgiftetemperatuur - hoe laag kan je gaan voordat het koud wordt (kon je al met de ketel proberen). Al is in de praktijk een warmtepomp ook al flink goedkoper met een matig afgiftesysteem (zei iemand radiatorfans?).
Ook kan een gasverbruik per dag inzicht geven of 11 kW voldoet.
Als je nu niet of nauwelijks nachtverlaging doet zal het sowieso wel voldoende zijn.
Met veel SWW verbruik op de 2e verdieping is een DWTW al snel interessant.
Ik heb al wel met 50 graden temperatuur gespeeld en dan kreeg ik klachten dat het opwarmen te lang duurde. Wel wordt het uiteindelijk gewoon warm binnen, dus ik verwacht dat de isolatie maatregelen er wel voor hebben gezorgd dat we met lage temperatuur kunnen werken. Dan moeten we gewoon niet (teveel) nachtverlaging toepassen. En dan kunnen we inderdaad ook nog kijken naar het eventueel vervangen van enkele belangrijke radiatoren of toevoegen van fans in de woonkamers.

[ Voor 43% gewijzigd door born2tweak op 20-03-2026 21:52 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
born2tweak schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Die app kende ik nog niet, ga ik morgen eens mee aan de slag!

Ik ga het liefst denk ik wel voor een goede installatie waar ik verder niet zoveel risico mee loop. Ik weet niet zeker of bijvoorbeeld twee units elkaar in de weg kunnen gaan zitten. Daar heb ik nog onvoldoende over gelezen.

De SWW zou op de benedenverdieping komen te staan, op een betonvloer. Ik denk dus dat dit wel moet lukken?

[...]

Ik heb al wel met 50 graden temperatuur gespeeld en dan kreeg ik klachten dat het opwarmen te lang duurde. Wel wordt het uiteindelijk gewoon warm binnen, dus ik verwacht dat de isolatie maatregelen er wel voor hebben gezorgd dat we met lage temperatuur kunnen werken. Dan moeten we gewoon niet (teveel) nachtverlaging toepassen. En dan kunnen we inderdaad ook nog kijken naar het eventueel vervangen van enkele belangrijke radiatoren of toevoegen van fans in de woonkamers.
Als advies zou ik dan een schema maken van je afgiftesysteem, waarbij je alle leidingen met diameter en radiatoren met afmeting+type opschrijft. Dat kan digitaal maar ook op een A-4tje. Dan de afgifte erbij schrijven en de m2 die de de radiatoren moeten opwarmen. Daarmee creëer je overzicht van de eventuele hiaten in je systeem. Zodra dat duidelijk is kun je zien met welke Ta het gaat lukken.

De ouderwetse dikwandige buizen heb ik in ons nog te betrekken renovatie woning weggesloopt want die zitten doorgaans vol met metaalslib. Het was net olie... Zorg maar voor een goede vuil afscheider.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Pagina: 1