Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
Proton_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:00:
@Technician- Tja, oorspronkelijke installateur bestaat niet meer, ik heb 11 bedrijven aangeschreven waar 5x helemaal geen respons op kwam (incl de importeur), 2x 'tekort aan personeel', 3x 'we nemen geen bestaande installaties meer in onderhoud' en 1x 'geen spullen voor R404a'.
Toen was ik er wel een beetje klaar mee, verplichting of niet.
Ding staat al bijna twintig jaar als een malle te pendelen dus ik denk niet dat hij überhaupt nog lang te gaan heeft. Maar goed, W/W dus strikt genomen offtopic :)
Misschien een beetje flauw te generaliseren, maar als je een niet-standaard klusje van een paar honderd euro hebt en geen bestaande klant bent, is het überhaupt erg lastig om installateurs te vinden. Het is ook mijn ervaring dat 50% een herinnering nodig heeft voordat ze reageren, waarna ze meestal afwijzen. Het zal vast makkelijker zijn als een klus lucratiever is, of als het meer een "standaardproduct" is.

Misschien dat je ze op Werkspot wel kunt vinden, maar ja. Daar hoor je dan weer dubieuze verhalen over kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:37:
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning. Deze woning is relatief nieuw (2015) en geschikt voor een warmtepomp. Mede daarom ben ik opzoek naar een warmtepomp.

Vloerverwarming: ja (beneden volledig en gescheiden indien nodig, boven badkamer)
Radiatoren: slaapkamers boven (weet niet zeker of hier vloerverwarming aanwezig is)
Zonneboiler: ja
Zonnepanelen: nee (ga ik laten plaatsen, maar ook dat vereist uitzoekwerk)
Oppervlakte: 250m2 (beneden moet rond de 170m2 worden verwarmt = belangrijkste).
Gasverbruik: 1800m3 p/j (huidige bewoners met kinderen, komt overeen met onze gezinssamenstelling)
Inhoud woning: 1030m3
Allesbrander: aanwezig
Plaats voor WP: ja, meer dan voldoende (boiler ook geen issue).
Plaatsing CV/WP: kan op plat dak (beton), dit is een verdieping lager dan CV, maar wel direct in de buurt verdieping hoger

Ben een leek op dit gebied, maar wel de FAQ gelezen en zelf wat onderzoek gedaan. Kort gezegd zie het er dan uit:

-Hybride warmtepomp: wordt afgeraden las ik.
-Split of monoblock: monoblock lijkt een betere keuze, klopt dat?
-Type WP: lucht-water lijkt de beste/meest efficient en kostenbewuste keuze
-kW WP: 9-11kW kom ik op uit
-Verkoelen: Zou fijn zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dat qua temperatuur prettig en aan te raden (las hoogverbruik en duurt even voordat het koel is)? Plaatsen van een losse airco is ook een optie, maar minder chique vind ik. Huis heeft veel glas en (voor alsnog) beperkte zonneschermen.
-Merk WP: geen idee, waar moet ik naar kijken?
-Installatie: door bedrijf, ga ik niet zelf doen.

Zijn er eventueel andere zaken waar ik aan moet denken/letten? Als ik iets mis geef het gerust aan.
Inmiddels weer wat verder en ben wat offertes aan het opvragen. Coolblue komt met een voorstel voor een Weheat P80 WP. Kan niet precies vinden wat voor type dat is, maar is aardig prijzig. Is ook een apart topic van zie ik net. Gevoelsmatig kies ik liever voor kwaliteit en bewezen merken die al langer op de markt zijn (alles wat we kennen zeg maar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:56
Blihi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
Dus een R290 warmtepomp die vrolijk in het open veld tegen de gevel aan staat zou jaarlijks gecontroleerd moeten worden, maar de 5 kg en 500 gram propaan gasflessen uit de caravan en de gasbrander die in de schuur staan mogen daar gewoon blijven staan, want dat is niet gevaarlijk (ofzo?)

Dit gaat toch helemaal nergens meer over.
Het is een groot verdienmodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Dus een R290 warmtepomp die vrolijk in het open veld tegen de gevel aan staat zou jaarlijks gecontroleerd moeten worden, maar de 5 kg en 500 gram propaan gasflessen uit de caravan en de gasbrander die in de schuur staan mogen daar gewoon blijven staan, want dat is niet gevaarlijk (ofzo?)

En wat te denken van het tanken van LPG. Telkens bij het loshalen van het vulpistool komt er een pufje LPG vrij. LPG is een mengsel van propaan en butaan ('s winters verhoudingsgewijs iets meer propaan). Hoeveel zou er op die wijze in Nederland vrij komen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Een algemen vraag:
Voor veel WP-installaties geldt een logboekplicht.

Wie heeft er eigenlijk ooit al een contrôle gehad van een bevoegde instantie (welke is dat trouwens)?

Ik heb mijn WP vanaf 2008 en nog nooit iets van een controle gehad.

Sterker nog, ik heb een paar keer een storing gehad, waarbij ik er zelf op moest wijzen dat het logboek bijgewerkt werd.
O.a. een reparatie door Alklima zelf, waarbij alle powerreceivers van Zubadans vervangen moesten worden, omdat er ergens één uit elkaar geklapt was (ik dacht in Engeland).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Voordat dit een eigen leven gaat leiden, R290 is geen HFK of HFO en met een GWP van 3 valt hij volgens mij overal buiten.
Waar heb jij de jaarlijkse controle gevonden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Zwerius schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:30:
Een algemen vraag:
Voor veel WP-installaties geldt een logboekplicht.

Wie heeft er eigenlijk ooit al een contrôle gehad van een bevoegde instantie (welke is dat trouwens)?

Ik heb mijn WP vanaf 2008 en nog nooit iets van een controle gehad.

Sterker nog, ik heb een paar keer een storing gehad, waarbij ik er zelf op moest wijzen dat het logboek bijgewerkt werd.
O.a. een reparatie door Alklima zelf, waarbij alle powerreceivers van Zubadans vervangen moesten worden, omdat er ergens één uit elkaar geklapt was (ik dacht in Engeland).
Dit is toch pas bij grote installaties?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
BarryH schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:53:
[...]

Dit is toch pas bij grote installaties?
Ik dacht in mijn geval (R410A) vanaf 3 kg en er zit in mijn 11 kW Zubadan 5,5 kg (volgens het logboek).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Zwerius schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

Ik dacht in mijn geval (R410A) vanaf 3 kg en er zit in mijn 11 kW Zubadan 5,5 kg (volgens het logboek).
Die is logboek plichtig (vanaf 5 ton CO2 equivalent)
Maar er is geen instantie die jou ooit zal bezoeken.
Particulieren zijn sowieso een grijsgebied voor de controlerende installaties. Dat zijn IL&T die de controle verleggen naar de omgevingsdiensten van de gemeentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

RonJ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Ik vermoed zoiets. Heb ik zelf ook hangen voor de 2 propaanflessen voor de gashaard en werkt perfect.
Tnx. Werkt mooi, maar met wat pech merk je niet wanneer hij omschakelt, en dan zit je ineens met 2 lege flessen, lijkt me?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Bra-Jo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is dat voor automatische overschakeling? Ik heb dezelfde setup, maar mag naar buiten om een schakelaartje op te zetten.
Wel een voordeel dat ik meteen weet als er eentje leeg is. ;)
Exact die @RonJ noemde onder je post idd! Zou zonder stoppen overschakelen en geeft met een kleur aan dat je fles waar die op stond leeg is. Even verdraaien en nieuwe fles erop.
Zo ver ben ik nog niet. Maar heb 1 wok op gas en 4 inductie er naast, verbruik weinig dus erg veel tijd om te ontdekken of die leeg is geraakt :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Bra-Jo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Tnx. Werkt mooi, maar met wat pech merk je niet wanneer hij omschakelt, en dan zit je ineens met 2 lege flessen, lijkt me?
Deze post nog niet gezien. Als je zo snel door flessen heen jaagt dan is flessen gebruiken wellicht niet de beste optie. Ik heb hem zichtbaar in mijn veranda, die kleur zie je direct.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Robindd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Deze post nog niet gezien. Als je zo snel door flessen heen jaagt dan is flessen gebruiken wellicht niet de beste optie. Ik heb hem zichtbaar in mijn veranda, die kleur zie je direct.
:D Valt gelukkig wel mee, het is meer een geval van onoplettendheid. Maar goed, er is dus wel een mechanisme om te zien dat er geschakeld is, met de kleur. Dus ik ga er toch maar eens naar kijken. Bedankt!

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Vergeet niet dat er eventueel een leiding getrokken moet worden voor de dubbele fase/3 fase aansluiting :9
Er zijn inductieplaten die aan één fase genoeg hebben, die kan je daarop instellen. Ik heb een aantal jaren daarop gekookt. Maar goed, ik heb dan ook daarnaast nog een stoomoven plus een Quooker dus heel vaak vol vermogen was niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 18:19
Weet iemand wat voor koppelingen dit zijn? Wil op deze verdeler een panasonic lucht water warmtepomp aansluiten. Wordt wellicht een loodgieter inhuren, maar eerst eens orienteren naar de huidige leidingen/koppellingen. Het gaat maar om 100m2 vloeroppervlak (grootste verdeler staat beneden), wellicht dat de huidige dikte van de leidingen voldoende zijn. Er zijn maar 8 groepen, dus er is maar 16 liter doorstroom nodig per minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPF5MHtTwh2C_CZEl4Ko2T2yh9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHaflbORXYhYPuXwgTLa1zKh.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden (t wordt vervangen door knie, zodat pomp eruit wordt gehaald):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM1hwoZGa5Gcen03S8wK_1X2gt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOFRR8A2DnEmGiJ8GWXh8ejx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrTb4FhrK8NVJ15ba6mHk8Ywzqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l09P8x1ZQqkuYC3aoqWo6IIW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Reiziger88 op 30-10-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ben bezig met voorbereiding voor het plaatsen van de WP. Ruimte maken voor de boiler, schotten weghalen voor leidingwerk en realiseer me dat de leidingen straks gespoeld zullen worden.

Hoe gaat dat met thermostatische kranen met voorinstelling? Ik denk dat ik die voorinstelling helemaal open moet zetten om zo maximale flow te krijgen want kranen dicht bij de ketel nu zijn behoorlijk geknepen wbt flow. En dan de thermostatische kraan maximaal open zetten. Klopt deze gedachtegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Reiziger88 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:22:
Weet iemand wat voor koppelingen dit zijn? Wil op deze verdeler een panasonic lucht water warmtepomp aansluiten. Wordt wellicht een loodgieter inhuren, maar eerst eens orienteren naar de huidige leidingen/koppellingen. Het gaat maar om 100m2 vloeroppervlak (grootste verdeler staat beneden), wellicht dat de huidige dikte van de leidingen voldoende zijn. Er zijn maar 8 groepen, dus er is maar 16 liter doorstroom nodig per minuut.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt een beetje op Speedclick, verkrijgbaar bij de Hornbach.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Proton_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Voordat dit een eigen leven gaat leiden, R290 is geen HFK of HFO en met een GWP van 3 valt hij volgens mij overal buiten.
Waar heb jij de jaarlijkse controle gevonden?
Excuses, zal het aanpassen. Die jaarlijkse controler staat in de link die eerder langs kwam: https://climapulse.nl/f-g...-2024?languageSwitch=true, voor HFK's tussen de 5 en 50 ton CO2 equivalent.

Kleinere toestellen lijken de dans voorlopig ook te ontspringen, want die zitten niet snel boven de 5 ton CO2 equivalent. My bad.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 11:58
MotorBeast schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:49:
Ben bezig met voorbereiding voor het plaatsen van de WP. Ruimte maken voor de boiler, schotten weghalen voor leidingwerk en realiseer me dat de leidingen straks gespoeld zullen worden.

Hoe gaat dat met thermostatische kranen met voorinstelling? Ik denk dat ik die voorinstelling helemaal open moet zetten om zo maximale flow te krijgen want kranen dicht bij de ketel nu zijn behoorlijk geknepen wbt flow. En dan de thermostatische kraan maximaal open zetten. Klopt deze gedachtegang?
Klopt, eerst alles vol open en dan waar nodig wat afknijpen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Bra-Jo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:27:
[...]

:D Valt gelukkig wel mee, het is meer een geval van onoplettendheid. Maar goed, er is dus wel een mechanisme om te zien dat er geschakeld is, met de kleur. Dus ik ga er toch maar eens naar kijken. Bedankt!
offtopic:
Jup, je ziet hier meteen aan de knalrode kleur dat er 1 leeg is en dat ik even langs de gassenboer moet. Het overschakelen zelf merk je niet. Dat gebeurd bij mij dan 1-2x per winter. Gebruik je echt veel meer gas dan zou ik een andere oplossing kiezen, of voor grotere flessen gaan. Maar voor een beetje koken zou een 2x14kg set-up meer dan zat moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va5dN84lKaU0_H_Wqov2BvGk9ps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M2xulnmsuYCvi65oRCKfrGbc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee4rZTNwiqLojIJl7vEtYnkd4s4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LiALxVgI7OOyr2YLLwFxDFHo.png?f=user_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@RonJ Waarom niet een inductieplaat geinstalleerd?
Vaak kan dat ook in een bestaande keuken, alleen kabel trekken is even lastiger...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:22:
@RonJ Waarom niet een inductieplaat geinstalleerd?
Vaak kan dat ook in een bestaande keuken, alleen kabel trekken is even lastiger...
offtopic:
Ik heb een Bora (en zelfs nog een 2e inductieplaat liggen voor in het nog te verbouwen tuinhuis), dit is voor de gashaard

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Klopt, eerst alles vol open en dan waar nodig wat afknijpen.
Dank u!!! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

offtopic:
Jup, je ziet hier meteen aan de knalrode kleur dat er 1 leeg is en dat ik even langs de gassenboer moet. Het overschakelen zelf merk je niet. Dat gebeurd bij mij dan 1-2x per winter. Gebruik je echt veel meer gas dan zou ik een andere oplossing kiezen, of voor grotere flessen gaan. Maar voor een beetje koken zou een 2x14kg set-up meer dan zat moeten zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Tnx voor je uitleg! Hier ook een keer of 3, 4 per jaar wisselen, dus prima te doen. :)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Reiziger88 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er 99% zeker uit als de Henco Vision serie. Heb er zelf ook een paar gebruikt in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
Hallo,

Ik heb net een eigen topic gemaakt: Advies warmtepomp

Zijn er mensen die hier naar willen kijken en advies willen geven :-)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 18:19
Robindd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Ziet er 99% zeker uit als de Henco Vision serie. Heb er zelf ook een paar gebruikt in het verleden.
Kan je op dezelfde buis ook gewoon andere merken koppelingen gebruiken? Bijvoorbeeld uponor. Of moet de merk van de buis en koppeling hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Reiziger88 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Kan je op dezelfde buis ook gewoon andere merken koppelingen gebruiken? Bijvoorbeeld uponor. Of moet de merk van de buis en koppeling hetzelfde zijn.
Nee dat kan wel, bij pushfit gaat het om de buitenmaat. Omdat de o ringen alleen buitenom afdichten. Meestal is het 22, 28. Maar Henco Vision ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:58
Tot vorige week had ik in mijn hoofd dat ik voorlopig nog niet wilde overstappen naar een warmtepomp ipv mijn CV ketel, want wilde eerst in de keuken/eetkamer ook nog vloerverwarming aanleggen (nu alleen in de woonkamer en over een paar maand ook in de badkamer). Maar sinds de subsidie verlaging in 2025 krijg ik toch een beetje last van FOMO, want het lijkt wel heel goedkoop nu.

Ik heb interesse in een Monoblock, want die kan ik zelf installeren. Deze kan ik direct tegen de buitenmuur zetten waar nu de CV ketel in zit (begane grond). Uit de CV ketel zitten 1" inch aansluitingen die ik dan volgens mij direct aan de warmtepomp kan koppelen. Ik verwarm al jaren met 50-55 graden aanvoer en dat gaat prima. De hoofdverwarming in de woning is mijn houtkachel en hierdoor verbruik ik ongeveer 600m3 gas (buitenaf woning) incl SWW. Ik moet nog uitrekenen hoeveel KW mijn monoblock zou moeten hebben, maar ik verwacht ergens tussen 9 en 12KW.

Ik heb de meeste actuele topics over warmtepompen al gelezen. In eerste instantie dacht ik dat de Quatt of Weheat een goede deal zou zijn, maar ik zie dat zelf doen veel goedkoper gaat zijn. Ik zie dat vooral de LG Therma V 9KW 380V momenteel goed geprijsd is als ik de subsidie er af haal. Bij zelf installeren kom ik waarschijnlijk onder de 1000 euro (beetje afhankelijk van alle materialen + boiler die ik nog nodig heb, maar wat meer is ook geen probleem).

Mijn vragen zijn:
- Denken jullie dat de LG een voldoende goede keuze is. Ik lees dat deze in de start wat meer verbruikt dan bv de Panasonic. Daarnaast is het koudemiddel nog R32 ipv R290. Wellicht zijn er nog tips om naar een ander merk te kijken, die ook goed geprijsd zijn en die ik nu mis.
- ZIt er nog veel verschil in 230V en 380V bij de 9KW uitvoering. Op zich heb ik 380V in dezelfde ruimte in de meterkast zitten, maar als het niet nodig is dan is het makkelijker om gewoon het stopcontact te gebruiken.
- Hoe kan ik toch subsidie krijgen als ik de monoblock zelf installeer maw hoe doen jullie dit?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Mensen laten elkaar de kop gek maken hier, de subsidie verlaging spreek je over een paar honderd euro op een apparaat van 10K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
Subsidie is toch alleen als je het laat installeren? ( of in ieder geval in gebruik stellen, beetje grijs gebied)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

VivaAtloni schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:03:
Tot vorige week had ik in mijn hoofd dat ik voorlopig nog niet wilde overstappen naar een warmtepomp ipv mijn CV ketel, want wilde eerst in de keuken/eetkamer ook nog vloerverwarming aanleggen (nu alleen in de woonkamer en over een paar maand ook in de badkamer). Maar sinds de subsidie verlaging in 2025 krijg ik toch een beetje last van FOMO, want het lijkt wel heel goedkoop nu.

Ik heb interesse in een Monoblock, want die kan ik zelf installeren. Deze kan ik direct tegen de buitenmuur zetten waar nu de CV ketel in zit (begane grond). Uit de CV ketel zitten 1" inch aansluitingen die ik dan volgens mij direct aan de warmtepomp kan koppelen. Ik verwarm al jaren met 50-55 graden aanvoer en dat gaat prima. De hoofdverwarming in de woning is mijn houtkachel en hierdoor verbruik ik ongeveer 600m3 gas (buitenaf woning) incl SWW. Ik moet nog uitrekenen hoeveel KW mijn monoblock zou moeten hebben, maar ik verwacht ergens tussen 9 en 12KW.

Ik heb de meeste actuele topics over warmtepompen al gelezen. In eerste instantie dacht ik dat de Quatt of Weheat een goede deal zou zijn, maar ik zie dat zelf doen veel goedkoper gaat zijn. Ik zie dat vooral de LG Therma V 9KW 380V momenteel goed geprijsd is als ik de subsidie er af haal. Bij zelf installeren kom ik waarschijnlijk onder de 1000 euro (beetje afhankelijk van alle materialen + boiler die ik nog nodig heb, maar wat meer is ook geen probleem).

Mijn vragen zijn:
- Denken jullie dat de LG een voldoende goede keuze is. Ik lees dat deze in de start wat meer verbruikt dan bv de Panasonic. Daarnaast is het koudemiddel nog R32 ipv R290. Wellicht zijn er nog tips om naar een ander merk te kijken, die ook goed geprijsd zijn en die ik nu mis.
- ZIt er nog veel verschil in 230V en 380V bij de 9KW uitvoering. Op zich heb ik 380V in dezelfde ruimte in de meterkast zitten, maar als het niet nodig is dan is het makkelijker om gewoon het stopcontact te gebruiken.
- Hoe kan ik toch subsidie krijgen als ik de monoblock zelf installeer maw hoe doen jullie dit?
- 600 m3 gasverbruik en dan een 9 tot 11 kW WP? Dat lijkt me niet te kloppen tenzij je met de houtkachel wilt stoppen, maar dat haal ik niet uit je verhaal. Met 600 m3 zit je meer op een 5 kW WP lijn.
- lees de discussies over R32 versus R290 en dan lees je dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt als je er op rekent dat er verantwoord met een WP (ook afgedankt na b.v. 15 jr) wordt omgegaan.
- Panasonic en Mitsubishi zijn topmerken met decennia lange ervaringen en niet al te dure machines. De Pana J serie met R32 is nog goed te krijgen en vrij goedkoop. Pana is vooral interessant als je het aan Domotica wilt koppelen (zoek Heishamon).
- een WP verbruikt niet veel (95% van het stookseizoen) dus weinig reden om daar een 3 F versie van te kopen. Niet doen tenzij je erg graag alles op 3F wilt hebben. Wel wordt (bij veel modellen) geacht ze op twee separate groepen aan te sluiten (WP machine en WP backup Heater). Dit omdat er in die 5% van het stookseizoen er wel flinke pieken kunnen zijn,
- Velen hier installeren zelf en subsidie route gaat dan via ingebruikstelling c.q. installatienota. Is ook veel over terug te vinden.
- Zelf doen is goed te doen, maar afhankelijk van je huis, je cv installatie en je (eventuele extra) wensen komt er natuurlijk nog wel e.e.a., bij.

My 0,02 € :)

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 30-10-2024 17:30 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
mr_evil08 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:10:
Mensen laten elkaar de kop gek maken hier, de subsidie verlaging spreek je over een paar honderd euro op een apparaat van 10K
De LG Therma V monoblock warmtepomp 9.0kW HM091MR. U44 230V kost €3599 en daar krijg je €3075 subsidie op. Dus netto gaat het dan nog om €524 investering, dus vandaar mijn FOMO gevoel.
Maar zelf installeren en subsidie is uiteraard een dingetje, maar het gaat eigenlijk bij een Monoblock alleen om het aansluiten van 2 cv leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
dof schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

- 600 m3 gasverbruik en dan een 9 tot 11 kW WP? Dat lijkt me niet te kloppen tenzij je met de houtkachel wilt stoppen, maar dat haal ik niet uit je verhaal. Met 600 m3 zit je meer op een 5 kW WP lijn.
- lees de discussies over R32 versus R290 en dan lees je dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt als je er op rekent dat er verantwoord met een WP (ook afgedankt na b.v. 15 jr) wordt omgegaan.
- Panasonic en Mitsubishi zijn topmerken met decennia lange ervaringen en niet al te dure machines. De Pana J serie met R32 is nog goed te krijgen en vrij goedkoop.
- een WP verbruikt niet veel (95% van het stookseizoen) dus weinig reden om daar een 3 F versie van te kopen. Niet doen tenzij je erg graag alles op 3F wilt hebben. Wel wordt (bij veel modellen) geacht ze op twee separate groepen aan te sluiten (WP machine en WP backup Heater). Dit omdat er in die 5% van het stookseizoen er wel flinke pieken kunnen zijn,
- Velen hier installeren zelf en subsidie route gaat dan via ingebruikstelling c.q. installatienota. Is ook veel over terug te vinden.

Thx. Ik wil inderdaad ook voorbereid zijn als ik de houtkachel niet meer/minder kan/mag gebruiken, daarom de minimaal 9KW.
Goede tips, want dan kan ik bij 9KW gewoon een 230V model nemen, die zijn namelijk ook goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

VivaAtloni schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Thx. Ik wil inderdaad ook voorbereid zijn als ik de houtkachel niet meer/minder kan/mag gebruiken, daarom de minimaal 9KW.
Goede tips, want dan kan ik bij 9KW gewoon een 230V model nemen, die zijn namelijk ook goedkoper.
'k Heb zelf de 9kW Pana 1F met tevredenheid in gebruik in een huis (vrijstaand, 200m2) waar vorige bewoners (> 2 jaar geleden) 3600 m3 verstookten. Afgelopen 2 jaar wel e.e.a. aan isolatie gedaan (dak-, vloer/kruipruimte- isolatie, HR++ glas overal en nieuwe buitendeuren). Nu meeste ruimtes beneden met VVW, badkamer ook en slaapkamers boven nog wat radiatoren. Energierekening is dramatisch gedaald en WP is al zo'n beetje terugverdiend.

Duurste was eigenlijk overal HR++ en nieuwe buitendeuren, en is nog niet terugverdiend. Maar moet dat eigenlijk zo nodig, "terugverdienen"? Nieuwe keuken was ook duur en heeft niemand het over "terugverdienen" :)

[ Voor 17% gewijzigd door dof op 30-10-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:19

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

VivaAtloni schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

De LG Therma V monoblock warmtepomp 9.0kW HM091MR. U44 230V kost €3599 en daar krijg je €3075 subsidie op. Dus netto gaat het dan nog om €524 investering, dus vandaar mijn FOMO gevoel.
Maar zelf installeren en subsidie is uiteraard een dingetje, maar het gaat eigenlijk bij een Monoblock alleen om het aansluiten van 2 cv leidingen.
Pana 9J voor 3500 met 3225 subsidie dit jaar, kan dus nog wat goedkoper ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

- Panasonic en Mitsubishi zijn topmerken met decennia lange ervaringen en niet al te dure machines. De Pana J serie met R32 is nog goed te krijgen en vrij goedkoop. Pana is vooral interessant als je het aan Domotica wilt koppelen (zoek Heishamon).
- Zelf doen is goed te doen, maar afhankelijk van je huis, je cv installatie en je (eventuele extra) wensen komt er natuurlijk nog wel e.e.a., bij.

Mbt 3F

Dat ligt aan de situatie, is je hoofd aansluiting 1 x 35A of 3 x 25A.

Als je een 9KW WP nodig hebt zal het nog niet meevallen om deze selectief af te zekeren op een 3 x 25A aansluiting, dan zou ik voor een 3F model van.

Zelf heb ik 3x25A thuis en al mijn groot verbruikers / opwekkers heb ik 3F aangesloten (WP, 2 x PV + kookplaat).

Ik heb dan ook een 11,2KW WP.

Bij de kleintjes (<6kw) kan het natuurlijk gewoon 1F zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Grolsch schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Mbt 3F

Dat ligt aan de situatie, is je hoofd aansluiting 1 x 35A of 3 x 25A.

Als je een 9KW WP nodig hebt zal het nog niet meevallen om deze selectief af te zekeren op een 3 x 25A aansluiting, dan zou ik voor een 3F model van.

Zelf heb ik 3x25A thuis en al mijn groot verbruikers / opwekkers heb ik 3F aangesloten (WP, 2 x PV + kookplaat).

Ik heb dan ook een 11,2KW WP.

Bij de kleintjes (<6kw) kan het natuurlijk gewoon 1F zijn.
M'n Pana 9J is gewoon een 1F type en normaal afgezekerd in m'n 3F aansluiting (door bevriende goede elektricien). 'k Heb er ook nooit iets van een probleem mee gehad. De BUH zit op andere fase groep (overigens heeft de BUH in de 2 jaar dat ie draait totaal maar 46 hr bedrijfstijd gedaan, mainly defrost support).

Volgens mij identiek aan velen hier met 3F aansluiting en 1F 9J Pana.
Bij zwaardere Pana T-cap modellen is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:10:
Tja, dat jij het geld op je rug hebt groeien. Pak toch nog mooi ruim €700,- extra mee. Is toch weer zo'n 2900 kWh stroom. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:42
MotorBeast schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Tja, dat jij het geld op je rug hebt groeien. Pak toch nog mooi ruim €700,- extra mee. Is toch weer zo'n 2900 kWh stroom. d:)b
Zijn de nieuwe bedragen al bekend dan? Het zou namelijk zomaar kunnen dat de subsidie volgend jaar zelfs hoger uit valt.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dof schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

M'n Pana 9J is gewoon een 1F type en normaal afgezekerd in m'n 3F aansluiting (door bevriende goede elektricien). 'k Heb er ook nooit iets van een probleem mee gehad. De BUH zit op andere fase groep (overigens heeft de BUH in de 2 jaar dat ie draait totaal maar 46 hr bedrijfstijd gedaan, mainly defrost support).

Volgens mij identiek aan velen hier met 3F aansluiting en 1F 9J Pana.
Bij zwaardere Pana T-cap modellen is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik weet niet wat de voorgeschreven afzekerwaarde is van de Panasonic. En 9kw bij pana is waarschijnlijk heel wat anders als de 9kw bij een andere fabricant.

In mijn tijd toen ik aan het kijken was moest de 8kw mitsu zubadan gezekerd worden op 1x30A. Dat valt niet mee met een 3x25 hoofdzekering

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dof schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:12:
M'n Pana 9J is gewoon een 1F type en normaal afgezekerd in m'n 3F aansluiting (door bevriende goede elektricien). '
Een Panasonic 9J is dan ook geen 9 kW WP. Die levert volgens hun eigen service manual maar 7.5 kW bij -7 en -15 (en dus ook -10).
Ik ben het helemaal met @Grolsch eens, een WP die 9 kW of meer levert bij -10 wil je het liefst gewoon op 3-fasen aansluiten, omdat je anders een 25A groep krijgt, wat heel lastig is bij een 3x25A hoofdaansluiting.
(@VivaAtloni)

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2024 20:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maikie18 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Zijn de nieuwe bedragen al bekend dan? Het zou namelijk zomaar kunnen dat de subsidie volgend jaar zelfs hoger uit valt.
Wishfull thinking met een regering die een begrotingstekort heeft op alle fronten en geen groene ambities heeft. Ik gok er niet op, heb eindelijk een installateur om de hoek gevonden die Vaillant plaatst en ga vanaf de eerste minuut weer geld besparen op de energierekening.

https://solarmagazine.nl/...mpen-met-125-miljoen-euro

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- Pana is vooral interessant als je het aan Domotica wilt koppelen (zoek Heishamon).
Volgens mij is Heishamon ook de enige mogelijkheid om domotica aan een Panasonic te koppelen toch?
Bij Mitsubishi heb je diverse mogelijkheden, met of zonder cloud, duurder en kant-en-klaar of goedkoper en zelf knutselen, en voor mensen die wel of niet zelf iets willen programmeren. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor een overzicht.
(@VivaAtloni)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Volgens mij is Heishamon ook de enige mogelijkheid om domotica aan een Panasonic te koppelen toch?
Bij Mitsubishi heb je diverse mogelijkheden, met of zonder cloud, duurder en kant-en-klaar of goedkoper en zelf knutselen, en voor mensen die wel of niet zelf iets willen programmeren. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor een overzicht.
(@VivaAtloni)
In die post staat de goedkoopste en in mijn ogen beste en volledigste optie nog niet:

Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Heb jij deze al?

Ik had de procon, maar die is nu te koop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Maikie18 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Gaat sowieso omlaag dat is al bekend, echter niet extreem dat je koste wat kost in 2024 één moet aanschaffen.

Voor hybride warmtepompen daalt harder dan all-electric maar de exacte bedragen is voor nu nog speculatie zolang RVO niks publiceert.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

(@VivaAtloni)
Ik meen dat er nog andere zijn die via Modbus werken maar heb ik geen ervaring mee.
Heishamon is zelf al erg uitgebreid en makkelijk te koppelen met HA en Domoticz. En er is nog verder mee ontwikkeld tot een Node Red Dashboard. Gebruik ik zelf niet.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 30-10-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Een Panasonic 9J is dan ook geen 9 kW WP. Die levert volgens hun eigen service manual maar 7.5 kW bij -7 en -15 (en dus ook -10).
Ik ben het helemaal met @Grolsch eens, een WP die 9 kW of meer levert bij -10 wil je het liefst gewoon op 3-fasen aansluiten, omdat je anders een 25A groep krijgt, wat heel lastig is bij een 3x25A hoofdaansluiting.
(@VivaAtloni)
Tja, dat is zo en ook bekend. Dat er een afval is bij lagere temperatuurwaardes is natuurlijk bij veel WP's zo, maar mooi dat Mitsubishi daar in uitblinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST2Nf35iiSY-ZkWrqt0fhk0Xcbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7cLmJTTPlKR4u6ywKewiSvAh.png?f=fotoalbum_large

(uit Pana J types Service Manual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Erwin_83 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:17:
Subsidie is toch alleen als je het laat installeren? ( of in ieder geval in gebruik stellen, beetje grijs gebied)
Zolang inbedrijfname en installatie op factuur staat inderdaad.

Je hebt bedrijven waar je één kan bestellen maar alles zelf moet doen, ze komen op de dag van afspraak langs en koppelen hem alleen aan, met geluk draaien ze nog de installatiewizard en toedeloe maar weer.

Om te voorkomen dat niet vakbekwaam mensen eraan sleutelen maar in praktijk gaat het al fout bij officiële bedrijven die A tot Z doen...

Als ik niet heb lopen zeuren had de WP nu geen COP 5,8 gehaald en mooi laag circulatiepomp vermogen, fratzen als haakse bochten/knietjes gebruiken ipv bochten enzo.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2024 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Grolsch schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Ik weet niet wat de voorgeschreven afzekerwaarde is van de Panasonic. En 9kw bij pana is waarschijnlijk heel wat anders als de 9kw bij een andere fabricant.

In mijn tijd toen ik aan het kijken was moest de 8kw mitsu zubadan gezekerd worden op 1x30A. Dat valt niet mee met een 3x25 hoofdzekering
Hoewel je die afzekerwaardes ook met een korrel zout moet nemen.

De meeste manuals specificeren namelijk de maximale afzekerwaarde: Als je op die waarde zekert, weet je zeker dat de zekering de zwakste schakel is en niet een of ander intern component van de WP zelf. Die 30A, zal dus waarschijnlijk nooit getrokken worden door die Zubadan.

Mijn Toshiba heeft een afzekerwaarde van 25A en een maximale stroom van 20.3A terwijl hij gewoon achter een C16 automaat zit.

Die 20.3A is de maximale stroom die door de buitenunit loopt, dat betekent dat alle aangesloten randapparatuur de maximale stroom trekt (interne pomp, externe pomp, externe kleppen, etc). Die maximale stroom is op heel veel uitgangen 1A, dus de externe pomp mag 1A trekken, maar als je die al hebt, trekt deze waarschijnlijk maar een tiende daarvan.

Het maximale opgenomen vermogen van de buitenunit zelf is 3.69kW voor de 11 kW variant. Dat is dus het opgenomen vermogen van de compressor, ventilator en interne pomp. Dat kan prima achter een 16A zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:12
Blihi schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Het maximale opgenomen vermogen van de buitenunit zelf is 3.69kW voor de 11 kW variant. Dat is dus het opgenomen vermogen van de compressor, ventilator en interne pomp. Dat kan prima achter een 16A zekering.
En toch wordt er geadviseerd om een zekering maximaal op 80% te belasten ivm warmteontwikkeling en zo. Dus kun je hem beter op 20A afzekeren. Zeker als je hem in de winter continu maximaal belast.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Showmen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-01 13:06
Beste Tweakers,

Ik lees al even een poosje mee op diverse forums om een goede keuze te kunnen maken tussen 3 Hybride warmtepompen.

Quatt / Weheat Flint / Dewarmte Ao
2 partijen al thuis op bezoek gehad, 3e is onderweg.

Nu is mijn brutale vraag,
Wat heeft jullie doen besluiten om voor een <knip> een van deze te kiezen?

Graag hoor ik jullie 'bescheiden' mening :)

Situatie:
Vrijstaand huis 1972
150m² (600m³)
Dak volledig na geïsoleerd
Volledig nieuw HR++ glas
Standaard spouw isolatie
Intergas Xtreme cw5
Gasverbruik jaarbasis 1100m³ waarvan +/-300 douchen (Icm houtkachel)
Beneden Volledig VVW
Boven verwarming dmv elec kachels op kamers kinderen.

Crossposts worden niet gewaardeerd. En wat heb jij al gevonden als plus en minpunten?

[ Voor 37% gewijzigd door Septillion op 31-10-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
nMad schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:58:
Er zit bijna geen waterdruk op de leiding. Elke meter geeft 0,1 bar, vat zal maximaal 2 meter hoog zijn (?) dus 0,2 bar. Dat kun je prima met je duim op de leiding tegen houden. Met beetje snel werken en emmer plus paar handdoeken erbij is het echt wel te doen zonder vat leeg te laten lopen. Bron: heb dit recent zelf gedaan met een gevuld vat, 8 bar inlaatcombinatie vervangen door 6 bar variant.
en @manusjevanalles
Protip: zorg dat je iemand extra hebt die kan ondersteunen met extra handdoeken, gereedschap, duim op de leiding etc. Meestal loopt het niet als gepland, of je hebt toch een ander stuk gereedschap nodig, etc... Been there, done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:09:
Beste Tweakers,

Ik lees al even een poosje mee op diverse forums om een goede keuze te kunnen maken tussen 3 Hybride warmtepompen.

Wat heeft jullie doen besluiten om voor een Quatt te kiezen?

Geld, hij koste mij maar 1600 pieken. Ik vind de beperkte instelmogelijkheden wel irritant. Ik vind de Weheat units ook wel mooi.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:09:
Beste Tweakers,

Wat heeft jullie doen besluiten om voor een Quatt te kiezen?

Situatie:
Vrijstaand huis 1972
150m² (600m³)
Volledig nieuw HR++ glas
Standaard spouw isolatie
Intergas Xtreme cw5
Weheat en DeWarmte hadden nog geen produkt dus de keuze was toen niet reuze. Maar mijn belangrijkste overwegingen waren 1) geen buffervat 2) stil 3) mooie maar ook kleine unit 4) lever model (1 partij).

[ Voor 21% gewijzigd door Flesym op 31-10-2024 09:35 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hoewel je die afzekerwaardes ook met een korrel zout moet nemen.

De meeste manuals specificeren namelijk de maximale afzekerwaarde: Als je op die waarde zekert, weet je zeker dat de zekering de zwakste schakel is en niet een of ander intern component van de WP zelf. Die 30A, zal dus waarschijnlijk nooit getrokken worden door die Zubadan.

Mijn Toshiba heeft een afzekerwaarde van 25A en een maximale stroom van 20.3A terwijl hij gewoon achter een C16 automaat zit.

Die 20.3A is de maximale stroom die door de buitenunit loopt, dat betekent dat alle aangesloten randapparatuur de maximale stroom trekt (interne pomp, externe pomp, externe kleppen, etc). Die maximale stroom is op heel veel uitgangen 1A, dus de externe pomp mag 1A trekken, maar als je die al hebt, trekt deze waarschijnlijk maar een tiende daarvan.

Ik heb mijn 11,2KW zubadan wel eens ruim 6000watt zien trekken tijdens een sww run hartje winter. Zulke vermogens verdeel ik liever over 3 fases als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Showmen
Flesym schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Weheat en DeWarmte hadden nog geen produkt dus de keuze was toen niet reuze. Maar mijn belangrijkste overwegingen waren 1) geen buffervat 2) stil 3) mooie maar ook kleine unit 4) lever model (1 partij).
Zou je dezelfde keuze weer maken op basis wat je nu weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:06
Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:08:
......
Wat heeft jullie doen besluiten om voor een [mbr]<knip> een van deze[/] te kiezen?

Situatie:
Vrijstaand huis 1972
150m² (600m³)
Volledig nieuw HR++ glas
Standaard spouw isolatie
Intergas Xtreme cw5
Beneden Volledig VVW
Boven verwarming dmv elec kachels op kamers kinderen.
Brutale vraag terug; wat maakt dat je voor een hybride warmtepomp wil gaan in plaats van volledig van het gas af?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Ik heb mijn 11,2KW zubadan wel eens ruim 6000watt zien trekken tijdens een sww run hartje winter. Zulke vermogens verdeel ik liever over 3 fases als dat kan.
Zeker, maar ik neem aan dat dat dan deels de backup-elementen zijn. Die zitten hier ook op een andere fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Zeker, maar ik neem aan dat dat dan deels de backup-elementen zijn. Die zitten hier ook op een andere fase.
Nee, dat is alleen de compressor.

Maar de 11,2KW zubadan levert veel meer vermogen dan 11,2KW bij -5 terwijl bijv. De 9kw pana geen 9kw levert bij -5.

Is echt appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Showmen
-JB- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Brutale vraag terug; wat maakt dat je voor een hybride warmtepomp wil gaan in plaats van volledig van het gas af?
Groten deels €,-
Deels de onzekerheid m.b.t toekomst
Wel de keuze zo maken dat ik in de toekomst, mocht er wel is duidelijkheid komen van de Nl regering, Full electric kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
RemmyB83 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

En toch wordt er geadviseerd om een zekering maximaal op 80% te belasten ivm warmteontwikkeling en zo. Dus kun je hem beter op 20A afzekeren. Zeker als je hem in de winter continu maximaal belast.
Dat fabeltje blijft hier ook maar herhaalt worden he, dat is helemaal niet wat de normen en/of fabrikanten zeggen. De rating op een zekering heet niet voor niets de nominale belasting. Dat kan ie gewoon permanent aan. En dan nog, je warmtepomp komt alleen aan het einde van de SWW-run even richting maximaal, daarbuiten zit je er ver onder. Dus echt helemaal niemand belast 'm continu maximaal in de winter, ook niet bij -10. Dat scenario komt helemaal niet voor.

Het enige waar je rekening mee moet houden is het naast elkaar plaatsen van zekeringen/alamats met een hoge gelijktijdigheidsfactor. E.g. plaats liever niet de automaat van je warmtepomp naast die van de autolader of een andere verbruiker die langdurig belast wordt.

Voor het naast elkaar plaatsen geldt dan een correctiefactor (die je weer vermenigvuldigd met de gelijktijdigheidsfactor), hoe beter de kwaliteit van de componenten hoe hoger deze factor.

Voorbeeld voor een Hager ADA916G alamat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzUykdDH441J_VhQg1xCfqTZCy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/94mzaQid2qcYyr6a4QGh3O5Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 31-10-2024 10:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:28
Zwartoog schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

en @manusjevanalles
Protip: zorg dat je iemand extra hebt die kan ondersteunen met extra handdoeken, gereedschap, duim op de leiding etc. Meestal loopt het niet als gepland, of je hebt toch een ander stuk gereedschap nodig, etc... Been there, done that.
Dank voor de tip, ik ga het doen met een ervaren loodgieter, komende zaterdag.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat kan niet kloppen.
Voor een SWW-cyclus (of verwarmen met krappe radiatoren) bij strenge vorst moet je rekenen met een COP van 2 (of zelfs nog minder).
Dan haal je uit 3.7 kW elektrisch dus hooguit 7.4 kW thermisch. Zeker geen 11 kW.
Dus óf je WP is veel kleiner dan 11 kW, óf het max elektrisch vermogen ligt een stuk hoger dan 3.7 kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Waarschijnlijk levert die wp geen 11kw bij -10 zoals vele merken.

Anders klopt idd de berekening niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-09 15:13
Goedemorgen,

ik worstel al een tijdje met de installatie die moet gaan komen.
We hebben een vrijstaand huisje gekocht (ca. 10m x 7m) en die hebben al bijna helemaal gestript.
Die gaan we nu weer luchtdicht opbouwen met vloerisolatie (Rc waarde ca. 5.0) wandisolatie mbv voorzetwanden (Rc waarde ca. 4.5) en dakisolatie (Rc waarde ca. 6.0).

Beknopt wensenlijstje:

- Vloerverwarming + koelen
- SWW geschikt voor een bad
- Ventilatie type D (al dan niet met WTW unit)

Ik loop vast op hoe de installatie er in grote lijnen uit moet zien.
Ik was van mening dat een ventilatiewarmtepomp het meest efficient werkt(en makkelijker -> alles in 1 omtrent verwarmen, koelen en ventileren). Echter las ik net in een ander topic hier (L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)) dat een medetweaker van mening is dat een LW warmtepomp met buitenunit bijna altijd een betere keuze is.
Ik zie nu door de bomen het bos niet meer.
Warmtepomp i.c.m. buffervat? Zo ja, wat voor buffervat en hoe groot i.v.m. de wens van het bad. Is het nog raadzaam om de ventilatie type d te integreren rondom de gehele installatie van de warmtepomp of is het beter om de ventilatie lekker apart houden en een WTW unit toepassen...?

Het gasverbruik is helaas niet bekend. Voorheen woonde er maar 1 persoon in de woning. Wij zijn nog met z'n tweeën maar wel met de wens om dit in de toekomst te verdubbelen.

Iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@rc_ptr Hier beginnen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic Inlezen en daarna eigen topic openen.

Als je geen verbruik weet kan je hier berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 31-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rc_ptr schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:50:
Goedemorgen,

ik worstel al een tijdje met de installatie die moet gaan komen.
We hebben een vrijstaand huisje gekocht (ca. 10m x 7m) en die hebben al bijna helemaal gestript.
Die gaan we nu weer luchtdicht opbouwen met vloerisolatie (Rc waarde ca. 5.0) wandisolatie mbv voorzetwanden (Rc waarde ca. 4.5) en dakisolatie (Rc waarde ca. 6.0).

Iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven?
Ik zou even een eigen topic maken volgens de instructies uit de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Edit: Ben spuit 11, @MotorBeast was me al weer voor. :o

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Dat kan niet kloppen.
Voor een SWW-cyclus (of verwarmen met krappe radiatoren) bij strenge vorst moet je rekenen met een COP van 2 (of zelfs nog minder).
Dan haal je uit 3.7 kW elektrisch dus hooguit 7.4 kW thermisch. Zeker gaan 11 kW.
Dus óf je WP is veel kleiner dan 11 kW, óf het max elektrisch vermogen ligt een stuk hoger dan 3.7 kW.
Dat eerste dus. De 11 kW Estia levert bij -10 buiten nog maximaal 6.67 kW bij een watertemperatuur van 60 graden.

Het is dus appels met peren vergelijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Zou je dezelfde keuze weer maken op basis wat je nu weet?
Nou, ik heb nu niet de vergelijking gemaakt dus kan dat niet beantwoorden. Maar anders benaderd:
Ja ik ben nu tevreden over de Quatt, op zich heeft de Quatt sec het altijd goed gedaan. Alleen:
1) een warmtepomp is geen CV dus je moet echt anders gaan stoken. Dat klinkt misschien raar maar wel belangrijk om je bewust van te zijn (je kunt niet snel even een ruimte opwarmen)
2) Quatt (maar die ervaring hoor ik ook bij andere leveranciers) kijkt niet naar je afgiftesysteem. En die was bij mij (125 jaar oud huis, redelijk geisoleerd met alleen radiatoren) niet geschikt voor lage temperatuur verwarming. Ik heb dus een aantal aanpassingen moeten doen zoals:
- radiatoren vervangen
- extra radiator bijgeplaatst op de overloop om de trek naar boven tegen te gaan
- roosters gemaakt in de vensterbanken om de warmteafgifte te vergroten
- heatfans geplaatst om de afgifte te vergroten
- geworsteld met een goede thermostaat, Quatt wil een grote hysteresis bij the thermostaat waarbinnen de CIC een constante temperatuur regelt, maar in mijn huis (geen massa en best wat 'natuurlijke ventilatie') is dat heel oncomfortabel.

Maar na de nodige aanpassingen is mijn huis nu veel comfortabeler dan met een CV ketel, ligt mijn SCOP rond de 4 en heb ik vorige winter ruim 900m³ gas bespaard. Dus zoals gezegd: ja, ik ben blij met de Quatt en zou zo weer voor een Quatt kiezen. En ik vond het leer- en aanpasproces ook leuk om te doen. Maar ik kan me voorstellen dat dat laatste niet voor iedereen geldt.

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 31-10-2024 13:50 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Flesym schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
1) een warmtepomp is geen CV dus je moet echt anders gaan stoken. Dat klinkt misschien raar maar wel belangrijk om je bewust van te zijn (je kunt niet snel even een ruimte opwarmen)
Moah niet helemaal, afhankelijk van je afgiftesysteem etc.
In tussenseizoen kan het interessanter zijn als een "CV ketel" gebruiken.

24/7 geeft hier een pendelfeest en meer energieverbruik(bekend probleem hebben veel WP,s last van vanwege het hoog minimaal vermogen in tussenseizoen).
Nachtverlagingen(gewoon uitzetten) kan prima zolang de WP weer rustig kan opwarmen.
Zolang hier COP 5,7 haal gaat die snacht,s mooi uit(tijdprogramma).

Daarnaast overdag stoken op PV maakt het nog interessanter.
En als je ook nog grote ramen op zuid hebt maakt het nog interessanter...

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2024 14:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Monitoring warmtepompen Oktober 2024. Meters opnemen
S.v.p. de gegevens via PM versturen

De resultaten mei t/m sept zullen samen met Oktober gepresenteerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik ben inmiddels wat verder in het proces om een WP te bestellen. Moet dit jaar lukken om het restantje aan subidie nog mee te pikken.

Had een gedachtenspinsel en misschien kunnen jullie er op schieten:

Mijn WP direct op de vvw beneden aansluiten (ca 188m2). Boven alleen op de badkamer (slaapkamers hebben radiator, maar vrijwel niet aan. Betreft een 'open' huis met vide).
CV en zonneboiler laten zitten. Zonneboiler wordt gebruikt voor douchen en warmwater.

Ben dan niet compleet van het gas af, dus die kosten heb je (inc. onderhoud aan CV), maar bespaar dan wel 2k voor een boilervat. In de zomer en andere periodes zou zonneboiler voldoende moeten zijn voor warm water en bij echte noodzaak gaat CV iets doen.
Sterker nog, ik zie hier aanbieidingen voorbij komen van een Panasonic 9J voor 3,5k, daar gaat de subsidie vanaf. Vervolgens heb je dan nog de installatie, maar in z'n totaliteit zou dat een behoorlijk grote marge zijn tov full-electric nieuw (10k inc subsidie vs 3k inc subsidie - stukje installatie en restant aankoop?)

Kostentechnisch zal de terugverdientijd lang zijn voor een boilervat (als mijn gedachte klopt).

Andere optie is gewoon alles eruit gooien, en wellicht boiler van zonnesysteem te vervangen voor 2 spiralen boiler (klinkt makkelijker).

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@STIMPPYYY
Welke warmtepomp heb je op het oog? Met jouw vloeroppervlak van 250 m2 en gasverbruik van 1800 m3 heb je een warmtepomp nodig die bij -7 of -10 graden nog zo’n 10 kW kan leveren.

Een SWW vat van €2k verdien je met name terug door het niet meer hoeven betalen van de vaste kosten voor de gasaansluiting, dus tvt zo’n 6.4 jaar. Valt wel mee toch?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:06
Als je het onderhoud van je gasketel ook meeneemt gaat het nog sneller. Met €100 per jaar schat ik het erg laag in.

€300 vaste kosten voor gasaansluiting
€100 onderhoud CV ketel
Na 7 jaar is dat €2800

Na 15 jaar >€8000 incl aanschaf CV ketel.
En een warmtepomp is in het gebruik ook nog eens goedkoper...
Daarnaast is een deel van de kosten die je nu voor een warmtepomp maakt nodig om je leidingwerk in huis aan te passen. Als hij ooit vervangen moet worden zal het minder werk zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door -JB- op 31-10-2024 16:28 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SebastiaanPs schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:42:
@STIMPPYYY
Welke warmtepomp heb je op het oog? Met jouw vloeroppervlak van 250 m2 en gasverbruik van 1800 m3 heb je een warmtepomp nodig die bij -7 of -10 graden nog zo’n 10 kW kan leveren.

Een SWW vat van €2k verdien je met name terug door het niet meer hoeven betalen van de vaste kosten voor de gasaansluiting, dus tvt zo’n 6.4 jaar. Valt wel mee toch?
Weheat p80 blackbird. Maar zal zo’n 10k worden denk ik met boilervat en installatie.

Heb nog wat aanvragen open voor een Quatt duo, Adlar en 2 losse bedrijfjes.

Met name behoud zonneboiler leek mij handig en als je alleen een WP hoeft te kopen en daarna aansluitkosten scheelt dat vrij veel tov alles eruit. Voor 5/6k kan je lang je CV laten zitten zeg maar. En wie weet wordt gas t.z.t. goedkoper dan elektra 😂. Vast niet, maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-10-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 23:24
@STIMPPYYY
Je kunt ook een losse warmtepomp boiler plaatsen. Scheelt een driewegklep met leidingwerk en je krijgt ook nog eens subsidie op die wpb.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 31-10-2024 17:59 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Moah niet helemaal, afhankelijk van je afgiftesysteem etc.
In tussenseizoen kan het interessanter zijn als een "CV ketel" gebruiken.

24/7 geeft hier een pendelfeest en meer energieverbruik(bekend probleem hebben veel WP,s last van vanwege het hoog minimaal vermogen in tussenseizoen).
Nachtverlagingen(gewoon uitzetten) kan prima zolang de WP weer rustig kan opwarmen.
Zolang hier COP 5,7 haal gaat die snacht,s mooi uit(tijdprogramma).

Daarnaast overdag stoken op PV maakt het nog interessanter.
En als je ook nog grote ramen op zuid hebt maakt het nog interessanter...
Ik vermoed dat ik met mijn radiatoren straks net zoals met de L/L in de nacht verlaag naar 19 graden en in de loop van de dag als Cop hoog is langzaam graadje erbij en eventueel om 16.00 uur naar 21 graden. Ik heb deze setting een week geleden ook toegepast bij een kennis met een hybride en die zit op 2 a 3 kWh per dag nu op 60m2 schat ik. Boven wordt niet verwarmd. Mooi verbruik vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:27:
Ik ben inmiddels wat verder in het proces om een WP te bestellen. Moet dit jaar lukken om het restantje aan subidie nog mee te pikken.

Had een gedachtenspinsel en misschien kunnen jullie er op schieten:

Mijn WP direct op de vvw beneden aansluiten (ca 188m2). Boven alleen op de badkamer (slaapkamers hebben radiator, maar vrijwel niet aan. Betreft een 'open' huis met vide).
CV en zonneboiler laten zitten. Zonneboiler wordt gebruikt voor douchen en warmwater.

Ben dan niet compleet van het gas af, dus die kosten heb je (inc. onderhoud aan CV), maar bespaar dan wel 2k voor een boilervat. In de zomer en andere periodes zou zonneboiler voldoende moeten zijn voor warm water en bij echte noodzaak gaat CV iets doen.
Sterker nog, ik zie hier aanbieidingen voorbij komen van een Panasonic 9J voor 3,5k, daar gaat de subsidie vanaf. Vervolgens heb je dan nog de installatie, maar in z'n totaliteit zou dat een behoorlijk grote marge zijn tov full-electric nieuw (10k inc subsidie vs 3k inc subsidie - stukje installatie en restant aankoop?)

Kostentechnisch zal de terugverdientijd lang zijn voor een boilervat (als mijn gedachte klopt).

Andere optie is gewoon alles eruit gooien, en wellicht boiler van zonnesysteem te vervangen voor 2 spiralen boiler (klinkt makkelijker).
Zou het maar eens goed doorrekenen. Bij mij is tvt FE tov Hybride maar zo'n 1,5 a 2 jaar langer en ik heb een laag verbruik historisch gezien. Je bespaart 2k voor een boilervat. En die ketel gaat eeuwig mee? Een nieuwe gasketel nu kost je €2500,- incl installatie (Intergas Extreme had ik een offerte). Ik zeg eruit die ketel. Later krijg je spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
-JB- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:26:
Als je het onderhoud van je gasketel ook meeneemt gaat het nog sneller. Met €100 per jaar schat ik het erg laag in.

€300 vaste kosten voor gasaansluiting
€100 onderhoud CV ketel
Na 7 jaar is dat €2800

Na 15 jaar >€8000 incl aanschaf CV ketel.
En een warmtepomp is in het gebruik ook nog eens goedkoper...
Daarnaast is een deel van de kosten die je nu voor een warmtepomp maakt nodig om je leidingwerk in huis aan te passen. Als hij ooit vervangen moet worden zal het minder werk zijn.
Nou €100,- per jaar? Ben al 4 jaar hybride met L/L en laatste beurt ketel was denk ik 5 jaar geleden met zo'n 350m3 gas voor SWW. Desondanks blij dat hij er over 12 dagen uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pim57 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:58:
@STIMPPYYY
Je kunt ook een losse warmtepomp boiler plaatsen. Scheelt een driewegklep met leidingwerk en je krijgt ook nog eens subsidie op die wpb.
Scheelt leidingwerk? Ja voor aanvoer en afvoer water. Ipv daarvan krijg je 2 pijpen door je dak/gevel = ook leidingwerk maar dan voor lucht. Verder geluid binnen en een veel langere opwarmtijd. Laatste wellicht geen probleem totdat je boiler leeg is en je toch snel wat warm water extra wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
RonJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Dat fabeltje blijft hier ook maar herhaalt worden he, dat is helemaal niet wat de normen en/of fabrikanten zeggen. De rating op een zekering heet niet voor niets de nominale belasting. Dat kan ie gewoon permanent aan. En dan nog, je warmtepomp komt alleen aan het einde van de SWW-run even richting maximaal, daarbuiten zit je er ver onder. Dus echt helemaal niemand belast 'm continu maximaal in de winter, ook niet bij -10. Dat scenario komt helemaal niet voor.

Het enige waar je rekening mee moet houden is het naast elkaar plaatsen van zekeringen/alamats met een hoge gelijktijdigheidsfactor. E.g. plaats liever niet de automaat van je warmtepomp naast die van de autolader of een andere verbruiker die langdurig belast wordt.

Voor het naast elkaar plaatsen geldt dan een correctiefactor (die je weer vermenigvuldigd met de gelijktijdigheidsfactor), hoe beter de kwaliteit van de componenten hoe hoger deze factor.

Voorbeeld voor een Hager ADA916G alamat:
[Afbeelding]
Ik begreep recent dat er wel degelijk naar de temperatuur ontwikkeling wordt gekeken en niet alleen maar naar de maximale stroom die het component aan kan. Daarom wordt de 80% bij langdurige belasting gehanteerd omdat dat scheelt in de warmte ontwikkeling vs 100% belasting; exponentieel qua warmte ontwikkeling dacht ik.

Daarnaast helemaal mee eens dat dat niet echt geld bij de meeste WP’en omdat die idd niet eens in de buurt komen daarvan.. bij een thuis batterij of EV is dat heel anders. Zodoende moest bij mijn 10kW lader voor de thuis accu een 20A zekering krijgen ipv 16A.

Maar ik sta open om nog meer te leren 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Robindd schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Ik begreep recent dat er wel degelijk naar de temperatuur ontwikkeling wordt gekeken en niet alleen maar naar de maximale stroom die het component aan kan. Daarom wordt de 80% bij langdurige belasting gehanteerd omdat dat scheelt in de warmte ontwikkeling vs 100% belasting; exponentieel qua warmte ontwikkeling dacht ik.

Daarnaast helemaal mee eens dat dat niet echt geld bij de meeste WP’en omdat die idd niet eens in de buurt komen daarvan.. bij een thuis batterij of EV is dat heel anders. Zodoende moest bij mijn 10kW lader voor de thuis accu een 20A zekering krijgen ipv 16A.

Maar ik sta open om nog meer te leren 😁
Zou een 16A automaat meer warmte ontwikkelen dan een 20A automaat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
Ps voor de DHZers. Raminex heeft nu eindelijk iets gemaakt wat ideaal is om monobloc op vorstbeveiliging aan te sluiten en voor normaal geld (+- €20 pst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HNe1nyU-4A-1oPAwIpjaBipwvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVnMCOjZN94ir2i7Fi3sePZH.jpg?f=fotoalbum_large

Raminex art nr 27 0026

Ene kant 1” draad, volle doorlaat en andere zijde 1”
Wartel met ring. (Voor de vorstklep)
Tegelijkertijd een afsluiter en aftapper

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 31-10-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 23:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:47:
Ps voor de DHZers. Raminex heeft nu eindelijk iets gemaakt wat ideaal is om monobloc op vorstbeveiliging aan te sluiten en voor normaal geld (+- €20 pst)
[Afbeelding]

Raminex art nr 27 0026

Ene kant 1” draad, volle doorlaat en andere zijde 1”
Wartel met ring. (Voor de vorstklep)
Tegelijkertijd een afsluiter en aftapper
Dit is toch niets anders dan een kraantje om hem leeg te laten lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2024 22:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:57:
[...]

Dit is toch niets anders dan een kraantje om hem leeg te laten lopen. Dat is wat anders dan een actieve vorstbeveiliging.
Ja dan moet je goed lezen. Een tussen koppeling om de monobloc mee aan de vorstbeveiliging aan te sluiten.
Dus ipv gehannes met sok.

Hierdoor is de vorstklep aan beide zijden met een wartel en ring aangesloten zodat je deze makkelijk kunt vervangen wanneer nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 31-10-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Ja dan moet je goed lezen. Een tussen koppeling om de monobloc mee aan de vorstbeveiliging aan te sluiten.
Dus ipv gehannes met sok.
Zie het voordeel er niet van in plus weer extra isoleren dat onhandige ding er tussen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
knipknip, op de man en offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 01-11-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Van de Caleffi iStop vorstkleppen zijn nu 2 versies in omloop; tot 65 (R32) of tot 90 graden (R290)…
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01376_NL.pdf

Deze tabel vond ik wel bijzonder, vooral tot zoveel kW nog de 22mm variant adviseren… Terwijl andere fabrikanten dan minimaal 28/32 mm adviseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us9ahkNXYErC8h6OCcWwl0Ce1lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoIA8szTBqKrLhJE4wDHJAyU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door DutchWing op 31-10-2024 23:58 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Zou een 16A automaat meer warmte ontwikkelen dan een 20A automaat?
Bij dezelfde belasting wel, maar heb hier niet voor geleerd dus doe mijn best.. Omdat bij een 16A belasting op een 16A zekering het bimetaal meer warmte ontwikkelt dan wanneer je 80% van het max vermogen aan houdt. Het lijkt me dan logisch dat 16A op een 20A zekering minder warmte ontwikkeling heeft omdat alles is uitgelegd voor 20A en je op/onder 16A blijft.

Ik ga nog eens verder lezen ook, wel interessant.
Maar de 80% regel/advies werd me ook in het thuis batterij topic verteld en de leverancier plaatst absoluut geen 16A alamat.

Spreek jij het tegen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
Robindd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:54:
[...]

Bij dezelfde belasting wel, maar heb hier niet voor geleerd dus doe mijn best.. Omdat bij een 16A belasting op een 16A zekering het bimetaal meer warmte ontwikkelt dan wanneer je 80% van het max vermogen aan houdt. Het lijkt me dan logisch dat 16A op een 20A zekering minder warmte ontwikkeling heeft omdat alles is uitgelegd voor 20A en je op/onder 16A blijft.

Ik ga nog eens verder lezen ook, wel interessant.
Maar de 80% regel/advies werd me ook in het thuis batterij topic verteld en de leverancier plaatst absoluut geen 16A alamat.

Spreek jij het tegen?
Ook voor @Technician-

Ik spreek het deels tegen. Het bimetaal c.q. de thermische beveiliging wordt namelijk niet "aangesproken" als je In=1 aan stroom erdoorheen voert. De afschakelcurve loopt namelijk recht omhoog bij In=1 en begint pas bij In=1,13:
Uit de documentatie van Hager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlqWpZQ5aKY-snGkZvLKL6IWBc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1SdGTRO3HNXf8m2WIsmyQhkZ.png?f=fotoalbum_large

Wel treed er warmteverlies/ontwikkeling op in een automaat, simpelweg omdat het bimetaal en andere componenten een bepaalde weerstand (moeten) hebben (anders werkt het ook niet). Een zwaarder model heeft een iets dikker bimetaal, dus iets minder warmteontwikkeling bij een lagere stroom, maar wel weer wat meer bij de In. Ik pak verder voor de berekening even de bovenste rij, die komt in NL het meeste voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuN2SFqt7yO87fnyxSun16LQ5vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtC6kb7pBKXBlBxBhY2zXNAJ.png?f=fotoalbum_large

Ik vond op de pagina over het maken van een warmteberekening de volgende formule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daWEYHJRvZDPKDbTs1VSK-qkK5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7YPbddPZgcrcZH9JCaxM9CA.png?f=fotoalbum_large

Dan volgt voor een 20A automaat die met 16A wordt belast het volgende warmteverlies:
Pv=4,4/(16/20)^2=2,8W
Tegen 3,6W voor een 16A automaat die met de nominale stroom van 16A wordt belast.

Dus ja, er is een verschil in warmteontwikkeling, maar die 0,8W verschil in warmteproductie lijkt me absoluut geen reden om je zekering dan maar 20% te gaan oversizen (hoewel dat opzich ook geen kwaad kan, mits de bedrading dik genoeg is).

Als je goede componenten gebruikt en niet meerdere continu belaste exemplaren naast en tegen elkaar aan plaatst zie ik nog steeds geen enkele goede reden om van de nominale rating af te gaan wijken, "omdat iedereen dat zegt". Klinkt meer als een of ander boomer vuistregeltje dat in het wereldje is blijven hangen, maar waarvan niemand eigenlijk nog weet waarom.

En om het weer even bij warmtepompen te houden, die belast je in tegenstelling tot accu's, inverters en autoladers nooit urenlang op In, dus daarvoor is het al helemaal groteske onzin om je zekeringen te gaan oversizen.

Ik heb hier de wél langdurig belaste inverters en autolader ook allemaal al jaren "gewoon" en conform de instructies van de fabrikanten op een Alamat op maatje In zitten (dus 3x16A voor de autolader, al bijna 10 jaar en 1x16A voor de 3680 PV-omvormers en 20A voor de 4000 omvormer) en daarmee geen enkel probleem, noch overmatige warmteontwikkeling (ik check eea jaarlijks onder volle belasting met een IR-camera).

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 01-11-2024 10:06 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchWing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:54:
Van de Caleffi iStop vorstkleppen zijn nu 2 versies in omloop; tot 65 (R32) of tot 90 graden (R290)…
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01376_NL.pdf

Deze tabel vond ik wel bijzonder, vooral tot zoveel kW nog de 22mm variant adviseren… Terwijl andere fabrikanten dan minimaal 28/32 mm adviseren.
[Afbeelding]
Wij plaatsen altijd een 1 1/4 het verschil is heel groot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SX6pRg-799GiHXgokkgWALckBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5N4nzJhajINli7wXix7RkNM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:13:
[...]

Wij plaatsen altijd een 1 1/4 het verschil is heel groot:

[Afbeelding]
De Raminex is er ook in 1.1/4” d:)b

Voordelen, de WP is afsluitbaar, aftapbaar, servicebaar. De klep is gemonteerd zoals hoort (met 2 kanten een fiberring) en snel vervangbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 01-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:55:
[...]

Ook voor @Technician-

Ik spreek het deels tegen. Het bimetaal c.q. de thermische beveiliging wordt namelijk niet "aangesproken" als je In=1 aan stroom erdoorheen voert. De afschakelcurve loopt namelijk recht omhoog bij In=1 en begint pas bij In=1,13:
[Afbeelding]

Wel treed er warmteverlies/ontwikkeling op in een automaat, simpelweg omdat het bimetaal en andere componenten een bepaalde weerstand (moeten) hebben (anders werkt het ook niet). Een zwaarder model heeft een iets dikker bimetaal, dus iets minder warmteontwikkeling bij een lagere stroom, maar wel weer wat meer bij de In. Ik pak verder voor de berekening even de bovenste rij, die komt in NL het meeste voor.
[Afbeelding]

Ik vond op de pagina over het maken van een warmteberekening de volgende formule:
[Afbeelding]

Dan volgt voor een 20A automaat die met 16A wordt belast het volgende warmteverlies:
Pv=4,4/(16/20)^2=2,8W
Tegen 3,6W voor een 16A automaat die met de nominale stroom van 16A wordt belast.

Dus ja, er is een verschil in warmteontwikkeling, maar die 0,8W verschil in warmteproductie lijkt me absoluut geen reden om je zekering dan maar 20% te gaan oversizen (hoewel dat opzich ook geen kwaad kan, mits de bedrading dik genoeg is).

Als je goede componenten gebruikt en niet meerdere continu belaste exemplaren naast en tegen elkaar aan plaatst zie ik nog steeds geen enkele goede reden om van de nominale rating af te gaan wijken, "omdat iedereen dat zegt". Klinkt meer als een of ander boomer vuistregeltje dat in het wereldje is blijven hangen, maar waarvan niemand eigenlijk nog weet waarom.

En om het weer even bij warmtepompen te houden, die belast je in tegenstelling tot accu's, inverters en autoladers nooit urenlang op In, dus daarvoor is het al helemaal groteske onzin om je zekeringen te gaan oversizen.

Ik heb hier de wél langdurig belaste inverters en autolader ook allemaal al jaren "gewoon" en conform de instructies van de fabrikanten op een Alamat op maatje In zitten (dus 3x16A voor de autolader, al bijna 10 jaar en 1x16A voor de 3680 PV-omvormers en 20A voor de 4000 omvormer) en daarmee geen enkel probleem, noch overmatige warmteontwikkeling (ik check eea jaarlijks onder volle belasting met een IR-camera).
Leerzaam, dank! Ben onderweg dus even kort.
Zit er nog verschil in warmteontwikkeling tussen 1 en 4 polige automaten? Gezien je tabel lijkt op een tabel voor 1 polige automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Robindd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:12:
[...]

Leerzaam, dank! Ben onderweg dus even kort.
Zit er nog verschil in warmteontwikkeling tussen 1 en 4 polige automaten? Gezien je tabel lijkt op een tabel voor 1 polige automaten.
Het document geldt voor het overgrote deel voor beide varianten. En dan 2 resp. 4 polig (1P+N resp. 3P+N) mag ik hopen, tenzij je in Duitsland woont ;)

Maar zoek vooral altijd even de data op voor het exacte merk en type dat je wil aanschaffen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nog eens terugkomend op de onderhoudsplicht van propaan warmtepompen. (cat A1 en A2)
Volgens de auditeur die ik sprak moeten we opnieuw examen doen. F gassen wordt middels een ruil omgezet van bestaand naar het nieuwe certificaat F gassen (dacht cat C of D) en voor propaan nieuwe opleidingen/examens.

https://eur-lex.europa.eu...T/PDF/?uri=OJ:L_202400573

Alles is gebaseerd op Europese regelgeving maar die zegt niks over natuurlijke koudemiddelen, qua lekcontrole of logboekplicht.
Dat is ook logisch want er zijn geen CFK of CFO Pfas mee van doen.

Kan men daar wel enige verplichting op zetten? Op welke grond dan? Er is geen milieu vervuiling. Er is alleen gevaar voor brandbaarheid.
Maar dan valt deze helemaal buiten de F gassenverordening.

Resumé op welke juridische gronden kan men iets eisen voor het werken met propaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:18:
[...]

Het document geldt voor het overgrote deel voor beide varianten. En dan 2 resp. 4 polig (1P+N resp. 3P+N) mag ik hopen, tenzij je in Duitsland woont ;)

Maar zoek vooral altijd even de data op voor het exacte merk en type dat je wil aanschaffen.
Je deelde zelf een printscreen van een tabel die betrekking heeft op 1-polige automaten.. Dat staat er boven iig.
Mijn hager 20A b-kar 300mA aardlekautomaat heeft een verlies van 11,7W bij nominale stroom.
De 16A versie 10,9W. Dat vindt ik wel veel in een meterkast.

Maar het is redelijk off-topic, dus laat het hierbij. Warmtepompen zullen bijna nooit zoveel vermogen trekken, en ik kijk dan vooral naar mijn thuis batterij en toekomstige laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 23:42
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:55:
[...]

Ook voor @Technician-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pv=4,4/(16/20)^2=2,8W

Toch word dat momenteel met een scoop keuring voor zonnepanelen afgekeurd. Lees stroomlijn en installatie journaal maar op na.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
snameroc schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
[...]

Toch word dat momenteel met een scoop keuring voor zonnepanelen afgekeurd. Lees stroomlijn en installatie journaal maar op na.
PV installaties lopen dan ook soms uren achtereen op een Pmax. Itt warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 23:42
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:10:
[...]

PV installaties lopen dan ook soms uren achtereen op een Pmax. Itt warmtepompen.
Dat klopt maar een wp in de winter die op zijn tenen loopt is misschien net zo?

snameroc

Pagina: 1 ... 169 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)