Robindd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:54:
[...]
Bij dezelfde belasting wel, maar heb hier niet voor geleerd dus doe mijn best.. Omdat bij een 16A belasting op een 16A zekering het bimetaal meer warmte ontwikkelt dan wanneer je 80% van het max vermogen aan houdt. Het lijkt me dan logisch dat 16A op een 20A zekering minder warmte ontwikkeling heeft omdat alles is uitgelegd voor 20A en je op/onder 16A blijft.
Ik ga nog eens verder lezen ook, wel interessant.
Maar de 80% regel/advies werd me ook in het thuis batterij topic verteld en de leverancier plaatst absoluut geen 16A alamat.
Spreek jij het tegen?
Ook voor @
Technician-
Ik spreek het deels tegen. Het bimetaal c.q. de thermische beveiliging wordt namelijk niet "aangesproken" als je In=1 aan stroom erdoorheen voert. De afschakelcurve loopt namelijk recht omhoog bij In=1 en begint pas bij In=1,13:
Uit de
documentatie van Hager:
Wel treed er warmteverlies/ontwikkeling op in een automaat, simpelweg omdat het bimetaal en andere componenten een bepaalde weerstand (moeten) hebben (anders werkt het ook niet). Een zwaarder model heeft een iets dikker bimetaal, dus iets minder warmteontwikkeling bij een lagere stroom, maar wel weer wat meer bij de In. Ik pak verder voor de berekening even de bovenste rij, die komt in NL het meeste voor.
Ik vond op
de pagina over het maken van een warmteberekening de volgende formule:
Dan volgt voor een 20A automaat die met 16A wordt belast het volgende warmteverlies:
Pv=4,4/(16/20)^2=2,8W
Tegen 3,6W voor een 16A automaat die met de nominale stroom van 16A wordt belast.
Dus ja, er is een verschil in warmteontwikkeling, maar die 0,8W verschil in warmteproductie lijkt me absoluut geen reden om je zekering dan maar 20% te gaan oversizen (hoewel dat opzich ook geen kwaad kan, mits de bedrading dik genoeg is).
Als je goede componenten gebruikt en niet meerdere continu belaste exemplaren naast en tegen elkaar aan plaatst zie ik nog steeds geen enkele goede reden om van de nominale rating af te gaan wijken, "omdat iedereen dat zegt".
Klinkt meer als een of ander boomer vuistregeltje dat in het wereldje is blijven hangen, maar waarvan niemand eigenlijk nog weet waarom.
En om het weer even bij warmtepompen te houden, die belast je in tegenstelling tot accu's, inverters en autoladers nooit urenlang op In, dus daarvoor is het al helemaal groteske onzin om je zekeringen te gaan oversizen.
Ik heb hier de wél langdurig belaste inverters en autolader ook allemaal al jaren "gewoon" en conform de instructies van de fabrikanten op een Alamat op maatje In zitten (dus 3x16A voor de autolader, al bijna 10 jaar en 1x16A voor de 3680 PV-omvormers en 20A voor de 4000 omvormer) en daarmee geen enkel probleem, noch overmatige warmteontwikkeling (ik check eea jaarlijks onder volle belasting met een IR-camera).
[
Voor 10% gewijzigd door
RonJ op 01-11-2024 10:06
]
All-electric.