Hallo mede-tweakers,
In het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" kwam ik een template tegen om een eigen topic te maken. Dus bij deze.
Ik zit al een hele tijd na te denken over een L/W-warmtepomp, maar gezien de installatie die ik al heb en de woning twijfel ik nogal wat ik moet doen.
- geen radiatoren, mogelijk later nog 1 op zolder
- X liter nodig, geen idee eigenlijk, we zijn een gezin van 3
- geen DWTW aanwezig
Op zolder heb ik een technische ruimte met genoeg ruimte. Heb ook al een zonne-boiler en houtkachel (wordt weinig gebruikt) aangesloten op een CV-buffervat van 1000 liter, met warm-water-spiraal. Ik heb nog aansluitingen op dit buffervat over waar ik de warmtepomp op zou willen aansluiten.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Quatt of WeHeat warmtepompen, maar zit daar zeker niet aanvast.
Kan iemand advies geven over wat te doen? Helemaal in combinatie met de al bestaande zonneboiler met buffervat?
Alvast bedankt
In het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" kwam ik een template tegen om een eigen topic te maken. Dus bij deze.
Ik zit al een hele tijd na te denken over een L/W-warmtepomp, maar gezien de installatie die ik al heb en de woning twijfel ik nogal wat ik moet doen.
Template:
Gasverbruik:
Historisch gasverbruik: ongeveer 2000 m³/jaar (winter '23/'24)Afgiftesysteem:
- 120 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 2 verdelers met elk 9 groepen, 0 daarvan staan altijd open (zone-verdeling)- geen radiatoren, mogelijk later nog 1 op zolder
SWW:
- ruimte is geen issue- X liter nodig, geen idee eigenlijk, we zijn een gezin van 3
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: zuinig, domotica-integratie, millieuvriendelijk/zuinig, DIY, stil, goedkoop, designWie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed: hangt er van af. Heb een zwager die loodgieter is en kan zelf ook het één en ander, maar als het garantie-technisch beter is om te laten plaatsen dan is dat zeker een overweging.Extra info:
We wonen in een oude boerderij, de beneden verdieping is goed geïsoleerd, maar de zolder nog niet (staat wel op de todo-list, maar is een gigantisch klus), op dit moment ben ik wel bezig met het isoleren van de plafonds op de plekken waar dit nog niet is gebeurd, zodat ik minder warmte verlies via de plafonds.Op zolder heb ik een technische ruimte met genoeg ruimte. Heb ook al een zonne-boiler en houtkachel (wordt weinig gebruikt) aangesloten op een CV-buffervat van 1000 liter, met warm-water-spiraal. Ik heb nog aansluitingen op dit buffervat over waar ik de warmtepomp op zou willen aansluiten.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Quatt of WeHeat warmtepompen, maar zit daar zeker niet aanvast.
Kan iemand advies geven over wat te doen? Helemaal in combinatie met de al bestaande zonneboiler met buffervat?
Alvast bedankt