Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
Hallo mede-tweakers,

In het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" kwam ik een template tegen om een eigen topic te maken. Dus bij deze.

Ik zit al een hele tijd na te denken over een L/W-warmtepomp, maar gezien de installatie die ik al heb en de woning twijfel ik nogal wat ik moet doen.
Template:
Gasverbruik:
Historisch gasverbruik: ongeveer 2000 m³/jaar (winter '23/'24)
Afgiftesysteem:
- 120 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 2 verdelers met elk 9 groepen, 0 daarvan staan altijd open (zone-verdeling)
- geen radiatoren, mogelijk later nog 1 op zolder
SWW:
- ruimte is geen issue
- X liter nodig, geen idee eigenlijk, we zijn een gezin van 3
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: zuinig, domotica-integratie, millieuvriendelijk/zuinig, DIY, stil, goedkoop, design
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed: hangt er van af. Heb een zwager die loodgieter is en kan zelf ook het één en ander, maar als het garantie-technisch beter is om te laten plaatsen dan is dat zeker een overweging.
Extra info:
We wonen in een oude boerderij, de beneden verdieping is goed geïsoleerd, maar de zolder nog niet (staat wel op de todo-list, maar is een gigantisch klus), op dit moment ben ik wel bezig met het isoleren van de plafonds op de plekken waar dit nog niet is gebeurd, zodat ik minder warmte verlies via de plafonds.

Op zolder heb ik een technische ruimte met genoeg ruimte. Heb ook al een zonne-boiler en houtkachel (wordt weinig gebruikt) aangesloten op een CV-buffervat van 1000 liter, met warm-water-spiraal. Ik heb nog aansluitingen op dit buffervat over waar ik de warmtepomp op zou willen aansluiten.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Quatt of WeHeat warmtepompen, maar zit daar zeker niet aanvast.

Kan iemand advies geven over wat te doen? Helemaal in combinatie met de al bestaande zonneboiler met buffervat?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:47

dof

Vrij ideale situatie voor L/W WP met zoveel VVW en weinig/geen radiatoren.

Je zult wel de VVW verdelers naar pomploos moeten ombouwen of naar nieuwe verdelers.

Moeilijk om iets over warmteverlies van je huis te zeggen, misschien heb je nog isolatieplannen?
Zie daarvoor ook de uitgebreide beschrijvingen in "Ik wil een warmtepomp".

Met 2000m3 zit je snel op 9 kW WP of wat hoger.

Met 3 personen zit je snel op 200 l boiler maar is het gedrag wat minder zuinig en/of ook bad en regendouche dan mag het wat groter.

L/W pompen te kust en te keur. Velen kunnen de topmerken Mitsubishi en Panasonic aanraden. Pana is erg goed in domotica integratie met externe module Heishamon. Beiden met decennia lange ervaring en vaak ook leverancier van onderdelen voor andere merken. Markt wordt laatste jaren overspoeld met nieuwe merken, al dan niet gerepackagede Chinese WP's. (kunnen best goed zijn daar niet van).

Zelf doen is goed te doen met hulp in de algemene of merken topics. Met je zwager als loodgieter is het al helemaal mooi om te doen. Die kan dan ook het subsidie traject verzorgen.

Zie ook m'n reactie op soortgelijke vraag .

EDIT: Bij herlezen van je situatie zie ik ook dat je een 1000 ltr CV buffervat hebt. Die zou ik niet gebruiken bij je WP installatie. Aangezien het niet erg nuttig is wanneer je daar een zonneboiler op hebt (doet in de winter niks) en houtkachel leiding op hebt (die ook al weinig wordt gebruikt zeg je).

Je zult hier (op tweakers fora) juist veel lezen dat buffers, vooral met VVW, bijna altijd overbodig zijn en zelfs averechts werken omdat je installatie complexer wordt (extra pompen) en er extra energieverlies is (in buffervat).

[ Voor 17% gewijzigd door dof op 30-10-2024 19:55 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Paar vragen:
dof schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:59:
Vrij ideale situatie voor L/W WP met zoveel VVW en weinig/geen radiatoren.

Je zult wel de VVW verdelers naar pomploos moeten ombouwen of naar nieuwe verdelers.
Wat is hier de reden van? Vind het toch wel prettig om mijn slaapkamer niet te verwarmen, behalve als het extreem koud is wellicht een klein beetje, maar niet tot 19/20 graden. Of kan ik bijvoorbeeld de slaapkamers nog wel via een eigen thermostaat aansluiten en pas open laten gaan als het echt koud wordt en de rest van de woning standaard open laten zetten?
Moeilijk om iets over warmteverlies van je huis te zeggen, misschien heb je nog isolatieplannen?
Zie daarvoor ook de uitgebreide beschrijvingen in "Ik wil een warmtepomp".
Ja, de zolder wordt nog geïsoleerd, maar dat is een enorme klus, dus de verwachting is dat het warmteverlies in de toekomst nog flink omlaag gaat.
Met 2000m3 zit je snel op 9 kW WP of wat hoger.

Met 3 personen zit je snel op 200 l boiler maar is het gedrag wat minder zuinig en/of ook bad en regendouche dan mag het wat groter.
We hebben een bad inderdaad, zal eens kijken wat handig is dan...
L/W pompen te kust en te keur. Velen kunnen de topmerken Mitsubishi en Panasonic aanraden. Pana is erg goed in domotica integratie met externe module Heishamon. Beiden met decennia lange ervaring en vaak ook leverancier van onderdelen voor andere merken. Markt wordt laatste jaren overspoeld met nieuwe merken, al dan niet gerepackagede Chinese WP's. (kunnen best goed zijn daar niet van).
Ok thanks. Dat wist ik niet van Panasonic, ga ik me eens in verdiepen.
Zelf doen is goed te doen met hulp in de algemene of merken topics. Met je zwager als loodgieter is het al helemaal mooi om te doen. Die kan dan ook het subsidie traject verzorgen.

Zie ook m'n reactie op soortgelijke vraag .

EDIT: Bij herlezen van je situatie zie ik ook dat je een 1000 ltr CV buffervat hebt. Die zou ik niet gebruiken bij je WP installatie. Aangezien het niet erg nuttig is wanneer je daar een zonneboiler op hebt (doet in de winter niks) en houtkachel leiding op hebt (die ook al weinig wordt gebruikt zeg je).

Je zult hier (op tweakers fora) juist veel lezen dat buffers, vooral met VVW, bijna altijd overbodig zijn en zelfs averechts werken omdat je installatie complexer wordt (extra pompen) en er extra energieverlies is (in buffervat).
Ik had inderdaad wel wat gelezen over buffervaten en VVW, echter had ik toch wel gehoopt om het te kunnen blijven gebruiken. Wat moet ik anders met zo'n groot buffervat? Of zou het dan logisch zijn om die te vervangen voor een veel kleinere die groot genoeg is voor de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

_Arno_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:26:
[...]
Vind het toch wel prettig om mijn slaapkamer niet te verwarmen, behalve als het extreem koud is wellicht een klein beetje, maar niet tot 19/20 graden. Of kan ik bijvoorbeeld de slaapkamers nog wel via een eigen thermostaat aansluiten en pas open laten gaan als het echt koud wordt en de rest van de woning standaard open laten zetten?
Je kan prima zone's aanleggen met pomploze verdelers. Ik heb ook de woonkamers en badkamers op altijd-aan en de slaapkamers met eigen thermostaat die alleen kleppen op de vloerverwarmingverdeler open zetten.
Ik had inderdaad wel wat gelezen over buffervaten en VVW, echter had ik toch wel gehoopt om het te kunnen blijven gebruiken. Wat moet ik anders met zo'n groot buffervat? Of zou het dan logisch zijn om die te vervangen voor een veel kleinere die groot genoeg is voor de VVW.
Met deze hoeveelheid vloerverwarming heb je hoogstwaarschijnlijk helemaal geen buffervat nodig dus dat vervangen door een kleinere is kapitaalvernietiging.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Wuursj schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Je kan prima zone's aanleggen met pomploze verdelers. Ik heb ook de woonkamers en badkamers op altijd-aan en de slaapkamers met eigen thermostaat die alleen kleppen op de vloerverwarmingverdeler open zetten.
Ok, dat is goed om te horen! Thanks!
[...]

Met deze hoeveelheid vloerverwarming heb je hoogstwaarschijnlijk helemaal geen buffervat nodig dus dat vervangen door een kleinere is kapitaalvernietiging.
Ok, maar dan kan ik net zo goed dat hele buffervat weghalen. Een boiler aanschaffen voor mijn tapwater en de zonneboiler leidingen op de boiler voor het tapwater aansluiten. Wat moet ik anders met een 1000L buffervat met CV-water...

Ps. ik zie dat die Panasonics met R410a koudemiddel werken. Ik dacht dat de 'moderne' WP's alleemaal met R32 of Propaan werken en R410a heel schadelijk is. Of haal ik nu R410a door elkaar met iets anders wat juist heel schadelijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

_Arno_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Ok, maar dan kan ik net zo goed dat hele buffervat weghalen. Een boiler aanschaffen voor mijn tapwater en de zonneboiler leidingen op de boiler voor het tapwater aansluiten. Wat moet ik anders met een 1000L buffervat met CV-water...
Dat is inderdaad de keuze die leidt tot de meest simpele en mogelijk meest efficiente oplossing.

Wat nog zou kunnen is de bestaande buffervat gebruiken als boilervat voor SWW (en dus niet voor CV) die je verwarmt met WP en zonneboiler. Maar dan zit je wel 1000 liter warm te houden ipv 200 of 300 liter.
Dan moet ie wel erg goed geisoleerd zijn, wil dat een beetje efficient zijn. Door de warmte spiraal hoef je die niet super warm te stoken en heb je geen legionella runs nodig maar dan moet die warmtespiraal wel lang genoeg zijn om ook met lage temp in het vat op 40 graden uit te komen. Het maakt het in ieder geval niet gemakkelijker, mogelijk wel leuker :)
_Arno_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:50:

Ps. ik zie dat die Panasonics met R410a koudemiddel werken. Ik dacht dat de 'moderne' WP's alleemaal met R32 of Propaan werken en R410a heel schadelijk is. Of haal ik nu R410a door elkaar met iets anders wat juist heel schadelijk is....
De nieuwere J serie heeft wel R32?

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 31-10-2024 10:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Wuursj schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Dat is inderdaad de keuze die leidt tot de meest simpele en mogelijk meest efficiente oplossing.

Wat nog zou kunnen is de bestaande buffervat gebruiken als boilervat voor SWW (en dus niet voor CV) die je verwarmt met WP en zonneboiler. Maar dan zit je wel 1000 liter warm te houden ipv 200 of 300 liter.
Dan moet ie wel erg goed geisoleerd zijn, wil dat een beetje efficient zijn. Door de warmte spiraal hoef je die niet super warm te stoken en heb je geen legionella runs nodig maar dan moet die warmtespiraal wel lang genoeg zijn om ook met lage temp in het vat op 40 graden uit te komen. Het maakt het in ieder geval niet gemakkelijker, mogelijk wel leuker :)
Ja, dat zou ook kunnen, maar dan moet ik dat buffervat waarschijnlijk ook elektrisch bijverwarmen, 1000L bijverwarmen lijkt me niet per se de beste/meest efficiente oplossing, plus dan zal ik eerst moeten uitzoeken hoe warm het vat moet zijn om ten alle tijde 40 graden uit de kraan te krijgen...
[...]

De nieuwere J serie heeft wel R32?
Ja, sorry, verkeerd gekeken....

Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:06
@_Arno_
Hybride is een onnodige tussenstap voor mensen met koudwatervrees. Met zo’n groot gasverbruik is op termijn een full electric warmtepomp echt voordeliger. Bovendien ben je dan meteen klaar, worden je “stook”kosten erg laag, kan je gasaansluiting weg (wat vaste kosten scheelt) en is het beter voor CO2 emissies.

De grote A-merken zijn Mitsubishi Electric en Panasonic, andere opties zijn Valliant en Daikin. Echter: niet ieder merk heeft grote warmtepompen die 10-12 kW kunnen leveren als het buiten -10 is, wanneer jij dat grote vermogen nodig hebt.
Mitsubishi heeft daar meerdere van die je ook nog eens op 3 fasen kunt aansluiten, wat wel wenselijk is bij een dergelijk vermogen.
Bijv de Mitsubishi Electric PUZ-SWM100YAA, dat is een split R32 model met een minimumvermogen van 3.3 kW bij A12W25, max 11 kW bij A-10W35.

Let dus wel op: er zijn meerdere merken met warmtepompen die zij als “10”, “11” of “12” kW classificeren, maar vaak leveren die dat vermogen niet als het buiten -7 of -10 is. Je moet echt op zoek naar een warmtepomp die zo’n 10 tot 12 kW kan leveren als het buiten -10 is.

Overigens heeft Mitsubishi een scala aan opties voor domotica-integratie, zie het onderstaande topic.

Wat ik zou doen:
- de bovenstaande warmtepomp kiezen
- de vvw verdelers ombouwen of vervangen zodat deze pomploos worden
- SWW vat van 300 liter eraan (niet 200 liter ivm je bad)
- dat oude CV buffervat van 1000 L heb je echt niet meer nodig, kan op Marktplaats
- zoneregeling het liefst niet of zo min mogelijk, een beter alternatief is waterzijdig inregelen (dus vvw zones van slaapkamers knijpen zodat deze slechts minimaal meelopen)

Misschien kun je het waterzijdige deel met je zwager samen voorbereiden en dan de WP in bedrijf laten stellen door een STEK monteur?

Zie ook het Mitsubishi Electric subtopic. Als jij voor Mitsubishi kiest zitten er daar een hoop Tweakers met veel kennis en ervaring die met je kunnen meedenken.

Succes!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:47

dof

_Arno_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:26:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Paar vragen:

[...]
Wat is hier de reden van? Vind het toch wel prettig om mijn slaapkamer niet te verwarmen, behalve als het extreem koud is wellicht een klein beetje, maar niet tot 19/20 graden. Of kan ik bijvoorbeeld de slaapkamers nog wel via een eigen thermostaat aansluiten en pas open laten gaan als het echt koud wordt en de rest van de woning standaard open laten zetten?
Pomploze VVW verdelers ("gesloten verdelers") zijn nodig omdat je met lage temperatuur werkt en dus niet meer wilt mengen en meeste WP's hebben een variabele pomp waarmee ze hun circuit kunnen regelen en bovendien werkt een WP systeem sowieso met een hogere flow dus je wilt geen statische pomp met lage flow die dat tegen gaat werken.

Je kunt natuurlijk nog steeds op de vvw verdeler afknijpen of dicht zetten.

Verder moet je het idee van zones en wel en niet verwarmen van kamers een beetje loslaten. Want met een WP en VVW werk je (met goed rendement) met temperaturen tussen zeg 28C en 35C, en dan duurt het lang voordat je met een, net weer aangezette, VVW je ruimte hebt verwarmd.

Denk meer aan je huis als iets wat een thermische schil heeft (je isolatie maatregelen) en alles daarbinnen verwarm je gelijkmatig en langzaam. De massa van vloeren en muren zal meewerken het binnenhuis te verwarmen.
Ja, de zolder wordt nog geïsoleerd, maar dat is een enorme klus, dus de verwachting is dat het warmteverlies in de toekomst nog flink omlaag gaat.
[...]

We hebben een bad inderdaad, zal eens kijken wat handig is dan...
Met bad zit je -als vuistregel- snel op een boiler in range 250 - 300 ltr, alles natuurlijk afhankelijk van gebruik.
Met je VVW heb je geen buffervat nodig. Serie geschakelde buffervaten zijn soms handig om bij defrosts geluid en warmteval in radiatoren te reduceren. Met 120 m2 VVW ga je daar geen last van hebben, dat is genoeg water systeeminhoud en warmtemassa in beton.

Buffervat kan op MP want misschien zijn daar hobbyisten die met een 1000 ltr vat willen experimenteren :)

SWW Boiler kan aan de WP aangesloten (met drieweg klep) of je kunt kiezen voor een warmtepompboiler. Beiden hebben een rij voor- en nadelen. Zie ook de WPB topic.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de comments van @Wuursj en @SebastiaanPs :)

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 31-10-2024 22:35 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Pagina: 1