Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-05 14:45
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Voor koelen is staal niet aan te raden omdat bij condensatie je leidingen gaan roesten.
Zeker, maar koelen onder het dauwpunt moet je sowieso niet willen bij vloerkoeling. Dus echt condensatie op de leidingen valt allemaal reuze mee.

Ik merk het hier alleen direct onder de WP. De binnenunit van de WP hangt in de technische ruimte, ook wel het washok. Tijdens de heel vochtige zomer, met was in het washok en de WP met een Ta van 18 graden aan het koelen kwam er condens op de leidingen. De oplossing was om de luchtontvochtiger die daar staat consequenter aan te zetten bij het ophangen van de was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zie ook wel dat er 100% koper gebruikt wordt door installateurs. Volkomen onzinnig en stervensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:16
EVfan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

@Rojado
Fijne tip, wil ik ook gaan doen, want op dit moment, ondanks alleen radiatoren en Tset op 21 graden (warmtepomp draait op ca. 31 graden) gaan de Speedcomfort fans niet aan. Is vooral in de badkamer jammer.
Jij hebt de smart controllers geprobeerd op de klassieke Speedcomfort begrijp ik (ik had van Speedcomfort al de lagere temperatuur schakelaar gekocht, maar met bovengenoemd resultaat) en die schakelen de Speedcomforts met 25 graden al en op alle 5 standen? Welke stand komt dan overeen met de huidige (enkelvoudige) snelheid van de Speedcomforts?
Ik moet er dan een flink aantal vervangen, aardig bedrag alles bijeen, dus wil er wel zeker van zijn, dus dank voor je advies.
De heatfan 5 standen controller schakelt volgens de handleiding in bij 25,3 graden. En dat is dus bij een lagere temperatuur dan die van Speedcomfort.
Stand 4 komt overeen met de originele stand heb ik ergens gelezen en die indruk heb ik zelf ook. Ik heb nu drie sets draaien en dat gaat prima. Ook ‘motorbeast’ heeft het al toegepast en heeft zelfs Speedcomfort en heatfan ventilatoren in serie gebruikt met de heatfan 5 standen controller. Dus hij heeft ook geschakeld naar aanleiding van mijn tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:51
Rojado schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

De heatfan 5 standen controller schakelt volgens de handleiding in bij 25,3 graden. En dat is dus bij een lagere temperatuur dan die van Speedcomfort.
Stand 4 komt overeen met de originele stand heb ik ergens gelezen en die indruk heb ik zelf ook. Ik heb nu drie sets draaien en dat gaat prima. Ook ‘motorbeast’ heeft het al toegepast en heeft zelfs Speedcomfort en heatfan ventilatoren in serie gebruikt met de heatfan 5 standen controller. Dus hij heeft ook geschakeld naar aanleiding van mijn tip.
Dank @Rojado
Mooi dat het werkt en zelfs in gemengde situaties. Dus dat heb ik echt nodig.
Ben alleen nog wat onzeker over de aansluiting, zie ook de vraag aan @MotorBeast
Zet je de controller tussen de voeding en het ventilatorblok? En blijft de tweede ingang van de Speedcomfort dan ongebruikt (dwz de Speedcomfort thermostaat wordt geheel verwijderd?)
Ik weet namelijk dat als je een aansluiting van de Speedcomfort ventilator blok losmaakt de ventilator continue blijft draaien.
Dank voor je advies.
Heatfan heeft inmiddels ook een wifi bediening. Iemand die hier ervaring mee heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 27-10-2024 07:40 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:16
EVfan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Dank @Rojado
Mooi dat het werkt en zelfs in gemengde situaties. Dus dat heb ik echt nodig.
Ben alleen nog wat onzeker over de aansluiting, zie ook de vraag aan @MotorBeast
Zet je de controller tussen de voeding en het ventilatorblok? En blijft de tweede ingang van de Speedcomfort dan ongebruikt (dwz de Speedcomfort thermostaat wprdt geheel verwijderd?)
Ik weet namelijk dat als je een aansluiting van de Speedcomfort ventilator blok losmaakt de ventilator continue blijft draaien.
Dank voor je advies.
Heatfan heeft inmiddels ook een wifi bediening. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Voeding komt tussen adapter en ventilator blok. De tweede aansluiting op de Speedcomfort blijft dan ongebruikt. De controller heeft een in en uitgang. Sluit je die verkeerd aan dan gaat niets kapot maar dan draaien de ventilatoren maar op een vaste snelheid. Heb ik zelf ervaren 😎 . Dan gewoon even omdraaien. Testen kan door de controller een aantal minuten tussen je handen te houden. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:51
Rojado schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Voeding komt tussen adapter en ventilator blok. De tweede aansluiting op de Speedcomfort blijft dan ongebruikt. De controller heeft een in en uitgang. Sluit je die verkeerd aan dan gaat niets kapot maar dan draaien de ventilatoren maar op een vaste snelheid. Heb ik zelf ervaren 😎 . Dan gewoon even omdraaien. Testen kan door de controller een aantal minuten tussen je handen te houden. 😉
@Rojado
Ah, dank je, zoals ik verwachtte dus.
Komt goed.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In het kader van de Ta vs COP vs Druk discussie:

Ik heb gisteren de instellingen van mijn WP aangepast. De pompsnelheid stond tot nu toe op "80%" vaste snelheid. Dat heb ik aangepast naar "automatisch met maximaal 90%".

Tijdens de verwarmingsrun vannacht, heeft de pomp continu op 90% gedraaid, ofwel 22 liter/min. De Ta was rond de 30 graden conform stooklijn.

Tijdens de SWW run van vanmiddag, was het pompdebiet ineens veel lager. De hele SWW run is gedaan met een debiet van 11 liter/min (tegenover 18 liter/min gisteren) met een Ta die vandaag op 61 uitkwam, waar meestal 55 de max was.

De COP is uitgekomen op 4.6 tegenover 3.9 gisteren. Nu lag de Tbuiten ook iets hoger vandaag, maar toch ben ik positief verrast.

Ik denk dat dit voornamelijk bij de legionella-run echt gaat helpen. De hogere Ta zorgt er immers voor dat het vat een hogere temperatuur op de WP zelf kan bereiken. Dat gaan we meemaken zodra er een legionella-run geweest is.

Ik ga wel het maximale debiet terug zetten op 80%, want bij 90% maakt de pomp wat herrie (nou ja, niet de pomp, maar de warmtemeter. Ik ben zo stom geweest niet de U variant te kopen, maar de variant met een wieltje er in...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
EVfan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

@MotorBeast
Dank, even wat advies, want de aansluitingen van de beide systemen zijn verschillend. De Speedcomfort heeft twee aansluiting aan het ventilator blok (een is voeding, de ander komt van de sensor/thermostaat). Bij de Heatfan zit er aan het ventilator blok maar een aansluiting, namelijk de uitgang van de sensor/thermostaat. De voeding gaat de controller in, ipv het ventilatorblok. Hoe heb je de Heatfan stuurunit aangesloten?
Dank voor je advies.
Als je niet uitbreidt met de ventilatoren van Heatfan is het heel simpel want de in- en uitgang stekkers zijn precies hetzelfde van Smart Controller van Heatfan als de controller van Speedcomfort. Je kan ook gewoon de voeding van Speedcomfort gebruiken.

Als je uitbreidt met extra ventilatoren erbij dien je de ventilatoren in serie te zetten voor de ventilatoren van Speedcomfort want de in-en uitgang van de blokken van Heatfan zijn identiek van die dunne stekkers. Speedcomfort heeft zo'n ietwat dikkere uitgang. Ik heb ze op de gok besteld maar werkt nu reeds een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:45
Je expansie vat leiding is niet stromend. Daar gaat wat water soms langzaam heen en weer. Dus daar heb je sowieso geen last van condensatie of veel roest die eruit zou trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

gebruiker001 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:40:
Ik heb een expansievatconsole of beugel gekocht waar de roest al inzit. Dit wil je toch niet in je warmtepompsysteem? Is het sowieso niet beter om helemaal geen staal in je leidingen te hebben? Hoe doe je dat dan bij een expansievat?

[Afbeelding]
Ik gebruik de non ferro expansievaten van Reflex indien er geen binnenunit wordt toegepast.
Reflex S18, met aansluitset en muurplaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:38:
@Andrehj weer wat geleerd. Waar doe jij dit soort kennis op?
Volgens mij staat gewoon ergens in het databook wat die grijze balk betekent.
Zouden de defrosts dan de verklaring zijn voor het verschil tussen het max vermogen volgens de databook vs. energielabel?
Daarvoor lijkt het verschil mij ook te groot.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:38
M4inDC schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:30:
Is het wat nuttig om voor een warmtepomp 20mm vloerverwarmingsbuizen te leggen? Uitgaande van 80m luslengtes, en 10cm HoH?
Ik zie bij afgiftetabellen van Albrand bijv bij 16mm, 35 graden water, 20 graden temp ruimte, 92W afgifte
bij 20mm is dat 107W.

bij een vloeroppervlak van 100m2, heb ik dan een afgifte van 10.7kw? Mij lijkt dit dan toch overkill met een panasonic 7J?
Mijns inziens leg je vooral dikkere leidingen zodat je minder stromingsweerstand hebt en meer systeeminhoud. Ik heb 18mm hoh100 gelegd (70 meter groepen, 80 meter lijkt me ook prima), vond ik een mooie middenweg. Ik ben blij dat ik geen 20mm heb gekozen want 18mm was soms al een uitdaging, want een stuk stugger dan 16mm.

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 25-10-2024 21:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:19
Insert12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Dat zal dus reuze meevallen zoals ik beschrijf. Het aantal uren bij een te klein gedimensioneerde warmtepomp is al laag (20 uur, bij een stookseizoen van 2500 uur is dat 0,8% van de tijd) en bovendien zit je nog met verschillende gebruikspatronen. Niet iedereen heeft immers de thermostaat op dezelfde temperatuur ingesteld. Dat verlaagt de gelijktijdigheid nog eens verder.

Ik zie derhalve het probleem van een iets te klein gedimensioneerde warmtepomp (bètafactor 0,8) niet.
Ik vind het wel grappig dat je met allerlei tegenargumenten komt. De eerste reactie van @Andrehj was volledig de spijker op de kop. Zoek een andere installateur !!

@woekele 35-30 is totale nonsens en ga je gewoon niet halen in nieuwbouw. Je gaat de 35 halen met een te zware warmtepomp (die loopt gewoon ver boven een dT van 5 K, maar dat bij een retour temperatuur die niet boven de 27 uit gaat komen. Dat is je vloer temperatuur dan ongeveer en dan zweet je de tent uit.

Bij de milde winters van tegenwoordig kom je met 24 graden al een heel eind en de 30 graden is gewoon heel erg ver weg en is pas nodig bij de -10 graden buitentemperatuur.
Bij zulke lage aanvoertemperaturen heeft de WP overigens nog meer vermogen dan je doorhebt als je flow goed zit.

Dat van die 100 meter is ook waar, dat heb ik namelijk. De groepen zijn hier rond de 60 a 80 meter en eentje is 96 meter. Zonde want ik moest inderdaad de rest knijpen.
Maak niet de fout die hier gemaakt is om in de verst gelegen ruimte te komen via een omweg als het ook kan door vanaf de verdeler onder een muur door te gaan.

Nu haal ik gelukkig met 20 groepen heus over de 30 liter per minuut maar je kunt het achteraf niet meer veranderen.

Ik heb dus zo'n praktijk situatie. BJ 2022, 12 kW WP. Bij -10 kan die nog 9 kW. Geen ideale warmtepomp want eigenlijk is het maar een 9 kilowatter maar dan eentje met een veel te hoog minimaal vermogen van tenminste 4 kW.
Als het buiten net vriest heb ik aan 4 kW vermogen nog voldoende, dus die 12 kW uit de WVB klopt van geen kant. Dat zal eerder 7 kW zijn.

PS met de milde buitentemperatuur van nu (overdag 10 tot 16 graden) loopt de warmtepomp zelden. En als hij loopt gaat er hier op minimaal toerental vd compressor 24 graden in de vloer met 21, 5 retour.
Dan gaat er zomaar dik 5 kW warmte de woning in bij een 560-600 Watt electrisch vermogen. Enorm gunstige COP dus. Maar minder power kan niet. Het minimale vermogen is hoog bij deze krachtpatser en totaal overkill. Korte runs als gevolg.

Ook omdat je zoneregeling krijgt (ik weet dat dat een voorschrift is, de regelgeving is dan ook totaal niet bij de les maar goed) zou ik je je sterk aanbevelen om hooguit een 7 kW warmtepomp te nemen.

PS als er ook nog WTW ventilatie in de woning komt heeft zoneregeling nog minder effect. Maar het grootste nadeel van ZR is de warmtepomp plagen met als gevolg een slecht rendement.

Edit: woekele toegevoegd

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 22:07

dof

Blihi schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Zeker, maar koelen onder het dauwpunt moet je sowieso niet willen bij vloerkoeling. Dus echt condensatie op de leidingen valt allemaal reuze mee.

Ik merk het hier alleen direct onder de WP. De binnenunit van de WP hangt in de technische ruimte, ook wel het washok. Tijdens de heel vochtige zomer, met was in het washok en de WP met een Ta van 18 graden aan het koelen kwam er condens op de leidingen. De oplossing was om de luchtontvochtiger die daar staat consequenter aan te zetten bij het ophangen van de was.
Niet mee eens. Hier in de (vochtige) kruipruimte alle stalen cv leidingen inmiddels door koper vervangen aangezien een groot deel zwaar gecorrodeerd (bijna doorgeroest) was na ~30 jaar gebruik. Klein gedeelte was koper en niks mee aan de hand na 30 jaar. Kortom, in ruimtes in huis die droog en verwarmd zijn zal er niet veel mee gebeuren, maar lopen buizen door vochtige ruimtes kan en zal het wel gaan roesten. Nee, je zult het vast niet na een paar jaar merken, maar na tiental jaren en langer speelt het wel een rol.
Ik zie ook wel dat er 100% koper gebruikt wordt door installateurs. Volkomen onzinnig en stervensduur.
Koperbuis is relatief duur maar 28mm Cu buis vergeleken met b.v. 32 mm Uponor buis ziet er qua prijsverschil al heel anders uit, en als je over de grens kunt shoppen (in .de) is Cu buis een stuk prijsgunstiger.
En met koppelingen, bochtjes etc, vooral soldeer, kun je enorm besparen. Op het totaal van de installatie zal het verschil met kunststof behoorlijk meevallen. Staal is wel het goedkoopst.

Maar goed, niet de bedoeling een flame te starten maar dit als nuancering... :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Technician- schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Het is vlg mij best een groot huis, en toch maar 7 groepen die openstaan. Kun je niet zorgen dat er zo’n 11 of meer groepen openstaan? Dan gaat het beter in voor en na seizoen en is buffer niet nodig
Maar dan moet ik ruimtes gaan verwarmen die ik niet wil verwarmen. Slaapkamers op 1e verdieping bijvoorbeeld. en bijgebouw waar niet altijd gebruik van gemaakt wordt... Maar via de WTW gaat het in de slaapkamers toch al opwarmen begrijp ik van andere poster, dus wellicht toch maar de VV ook laten meedraaien dan.
Blihi schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Je hinkt op twee gedachten. Je wilt aan de ene kant een enorme hoeveelheid opwek hebben op basis van 300 m2 en 1100 m3 bouwvolume (dus elke verdieping is 3,7 meter hoog?) en aan de andere kant wil je dat vermogen met 82 m2 de woning in sturen. Dat kan helemaal niet.
Ik hoef geen enorme opwek, maar wil inderdaad wel graag de boel op temperatuur kunnen houden als het vriest :) We hebben ook airco's met verwarm-functie, dus wellicht kunnen we inderdaad af met een kleinere L/W WP met een lager minimum vermogen. En/of we kunnen we toch meer m2 VV altijd mee laten draaien, zoals hierboven genoemd de slaapkamers. Als ik de naregeling (slave-modus) daar instel op 30 graden, is het alsof de naregeling er niet is, als ik het goed begrijp. De verdiepingen zijn niet 3,7m hoog. Maar er zijn wel schuine daken waar je niet alle m2 telt (maar m3 wel). En sowieso is de m2 binnenmaat en de m3 buitenmaat.
1) Welk warmteverlies moet ik compenseren bij -10 (en dan alleen ventilatie-verlies en transmissieverlies, dus niet het warmteverlies voor het opwarmen van de thermische massa). Dit vermogen moet de installatie bij -10 comfortabel kunnen leveren.
ik ga de verliesberekening opvragen. Erg benieuwd of die 8kW of meer inderdaad nodig zou zijn.
2) Welk afgiftesysteem is geschikt om het vermogen van (1) bij -10 buiten gelijkmatig aan de woning af te geven bij een Ta van maximaal 35 graden, maar liefst nog minder.
ik wist niet dat die 35 graden als 'te hoog' gezien wordt. Goed om te weten.
5) Bij zoneregeling herhaal je bovenstaande voor de Master zone: Dus de woonkamer + alle sanitaire ruimtes die altijd mee verwarmen bijvoorbeeld.
badkamers altijd mee laten draaien is ook nog goede optie inderdaad om het vermogen van de VV-afgifte te verhogen.
Uit jouw posts klinkt het alsof je zegt dat je voor (1) 8 kW bij -10 nodig hebt, voor (2) 250 m2 vloerverwarming hebt, voor (3) een WP hebt met 3.3 kW minimum, waarvoor bij (4) ook 250 m2 vloerverwarming beschikbaar is, terwijl je onder (5) een, voor dit woningoppervlak redelijk kleine, ruimte van 80 m2 wilt verwarmen. En dat gaat niet lukken.
(2) = 170m2
Voor zo'n breed bereik van vermogens zou een cascade-opstelling van twee warmtepompen veel geschikter zijn. Twee kleine warmtepompen die naar wens in of uitgeschakeld worden, of twee warmtepompen die elk een eigen deel van het huis bedienen (dan krijg je Master/Master regelingen). Of je moet naar een ander merk gaan kijken, de 11 kW Toshiba Estia serie bijvoorbeeld kan terug tot 1.7 kW, alleen kost je dat wel COP (zoals ik hier al eerder liet zien).
Interessant. Thanks.
Overigens zou ik me niet te druk over koelen maken. Als de vloer het minimale verwarmingsvermogen kwijt kan, zal dat met het koelvermogen ook wel los lopen, want dat ligt ruim lager.
Ruim lager valt mee toch? 3.3 voor verwarmen, 3.0 voor koelen vermoed ik? Koelvermogen van de vloer is volgens jouw link ook stuk lager dan voor verwarmen. Dus ik vermoed dat probleem daar potentieel ook gaat spelen, zelfs als we wel alles (behalve badkamers) openzetten.
Knowbody schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:50:
[...]
Uitgezonderd het bijgebouw zal het verstandig zijn om alle ruimtes binnen de envelop (je huis) te verwarmen.
Dat kan prima zonder de zoneregeling, je knijpt de lussen van de slaapkamers eventueel wat. Doe je dat niet dan verwarmen de verwarmde ruimtes via oa de muren de andere ruimtes en moet je een hogere aanvoertemperaturen hanteren. Dat heb je niet in de gaten, maar je bent dan met een geringer afgiftesysteem je gehele envelop aan het verwarmen. Dat kost je rendement.

"Ja maar het moet soms 21 en soms 18 graden zijn. Pubers weet je wel".
Om deze vraag alvast voor te zijn: dat gaat je niet lukken met vloerverwarming en goede isolatie. Daar is het veel te traag voor.
die pubers hebben we hopelijk ondervangen met airco die ook kan verwarmen...

Wel andere manier van denken inderdaad om de slaapverdieping toch mee te verwarmen, ook al hebben we daar geen behoefte aan warmte. In elk geval goed dat we VV hebben gekozen op de slaapverdieping dan...
Knowbody schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:08:
[...]
Ik vind het wel grappig dat je met allerlei tegenargumenten komt. De eerste reactie van @Andrehj was volledig de spijker op de kop. Zoek een andere installateur !!
Uiteindelijk zit de installateur denk ik wel goed (even de verliesberekening afwachten), alleen had ik verkeerde verwachtingen van hoe het systeem moet gaan draaien. Tegen-argumenten waren overigens niet mijn bedoeling. Wel proberen te begrijpen waar de adviezen vandaan komen.
Dat van die 100 meter is ook waar, dat heb ik namelijk. De groepen zijn hier rond de 60 a 80 meter en eentje is 96 meter. Zonde want ik moest inderdaad de rest knijpen.
Maak niet de fout die hier gemaakt is om in de verst gelegen ruimte te komen via een omweg als het ook kan door vanaf de verdeler onder een muur door te gaan.
de betreffende ruimte is bij mij gewoon stuk verder weg, nog los gezien van muren. Ik vermoed dat ze er een extra groep voor zouden moeten maken om de lengte omlaag te krijgen.
Als het buiten net vriest heb ik aan 4 kW vermogen nog voldoende, dus die 12 kW uit de WVB klopt van geen kant. Dat zal eerder 7 kW zijn
Gaan we op inzoomen... Nog wel zoekende welk model dan geschikt zou zijn. Ongeveer 7kW max, en een minimum wat fors lager ligt dan 3.3. Overstappen naar een ander merk zullen ze niet zo blij mee zijn denk ik...

[ Voor 95% gewijzigd door woekele op 26-10-2024 00:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:19
woekele schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:35:
[...]

Maar dan moet ik ruimtes gaan verwarmen die ik niet wil verwarmen. Slaapkamers op 1e verdieping bijvoorbeeld. en bijgebouw waar niet altijd gebruik van gemaakt wordt... Maar via de WTW gaat het in de slaapkamers toch al opwarmen begrijp ik van andere poster, dus wellicht toch maar de VV ook laten meedraaien dan.
Uitgezonderd het bijgebouw zal het verstandig zijn om alle ruimtes binnen de envelop (je huis) te verwarmen.
Dat kan prima zonder de zoneregeling, je knijpt de lussen van de slaapkamers eventueel wat. Doe je dat niet dan verwarmen de verwarmde ruimtes via oa de muren de andere ruimtes en moet je een hogere aanvoertemperaturen hanteren. Dat heb je niet in de gaten, maar je bent dan met een geringer afgiftesysteem je gehele envelop aan het verwarmen. Dat kost je rendement.

"Ja maar het moet soms 21 en soms 18 graden zijn. Pubers weet je wel".
Om deze vraag alvast voor te zijn: dat gaat je niet lukken met vloerverwarming en goede isolatie. Daar is het veel te traag voor.

Welkom in de wereld van nieuwbouw.😉

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar dan moet ik ruimtes gaan verwarmen die ik
Gaan we op inzoomen... Nog wel zoekende welk model dan geschikt zou zijn. Ongeveer 7kW max, en een minimum wat fors lager ligt dan 3.3. Overstappen naar een ander merk zullen ze niet zo blij mee zijn denk ik...
Je hebt wel een punt met dat minimumvermogen. De nu geplande warmtepomp is een PUZ-SWM100YAA met een minimumvermogen van 3.3 kW bij A12W25 en een maximum van 11.0 kW bij A-10W35. Wij zien het dan als een vrij forse warmtepomp, maar dit model kan naar verhouding best ver terug moduleren. Als jij een (veel) groter deel van je afgiftesysteem gebruikt om dat minimumvermogen kwijt te kunnen, dan is er niet zo’n groot probleem. Als je bijv verwarmt met 26/23/20 dan heb je ~ 150 m2 vloerverwarming nodig (met jouw hoh 15 cm en 18 mm) om je minimumvermogen bij die temp kwijt te kunnen. De Mitsu WPen hebben een fixed debiet, waardoor je op minimumvermogen een lage dT van bijv 2.5 of 3 graden hebt, vandaar deze getallen voor de vvw.

Alternatieven van Mitsubishi kun je in dit mooie overzicht van @cville vinden, die ook naar een WP van ~ 7 kW op zoek is/was.
De enige Mitsu WP die daarin ontbreekt is de SUZ-SWM60VA2, deze heeft een minimum van 2.6 kW bij A12W25 en een max van 7.0 kW bij A-7W35.
De PUZ-WZ60VAA is een R290 monoblock met het laagste minimumvermogen, namelijk 2.0 kW bij A12W25, maar deze heeft overall een iets lagere sCOP, wat vooral wordt bepaald door een flink verminderde prestatie bij temperaturen onder de 7 graden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toshiba heeft significant lagere minimum vermogens.

En @woekele koelen doe je aan het plafond, verwarmen aan de vloer. Dus 's winters is het juist beneden dat je verwarmt en boven alleen als het echt kouder wordt. Koelen doe je juist boven, want warmte stijgt op en dan koel je het plafond af. Dat zou ook een reden voor mij zijn om op zolder wel vloerverwarming te leggen.

Ik zou dan ook niet kiezen voor master/slave regeling, maar voor master/master.

Hier staan de thermostaten op 21 beneden en 19 in alle slaapkamers. In de zomer is dat 23 overal.

De badkamer draait altijd mee, behalve tijdens koelen. De hal en de lus voor de schuifpui draaien altijd mee.

Bij koelen zie je dat voornamelijk de bovenverdieping vraagt, beneden veel minder. Bij verwarmen is dat andersom. De slaapkamers gaan pas meedoen als het buiten echt begint af te koelen.

Een groot deel van het jaar is het warmteverlies minder dan de minimale opwek, maar de thermostaten sturen de WP netjes PWM aan in die periodes. Zoals nu ongeveer 4,5 uur per dag met een vermogen van 3,5 kW gedurende die 4,5 uur. Een warmteverlies van 656 Watt gemiddeld dus.

Er is dan geen sprake van pendelen en de stooklijn is ongeveer 31/29. Dit schommelt wat wegens de sturing van de verschillende lussen. Het vloeroppervlak wat verwarmd wordt is beneden 90 m2 en boven 5 (badkamer).

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 26-10-2024 07:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hoewel ik het ermee eens ben dat er hier wederom een te zware warmtepomp geïnstalleerd dreigt te worden vind ik het gedeelte over een te hoog minimumvermogen een stuk minder belangrijk.

Ik heb een 10 kW Ecodan op 240 m2 bj 2000, volledig vloerverwarming 10cm hoh. Ook bij mij was achteraf 8 kW waarschijnlijk al (ruim) voldoende geweest met bijkomend voordeel 3 kW minimum ipv 4 kW minimum nu. Maar in de praktijk merk ik hier weinig van. De warmtepomp staat nu al een paar dagen stil maar op een bewolkte dag rond de 10/15 graden buiten doet hij gewoon 1 run per dag, meestal met Ta/Tr 24/20 met een flow van 23 L/min wat dus ruim 6 kW thermisch is. Na die run van een paar uur gaat hij uit om een dag later weer aan te springen.

Tuurlijk is een laag minimumvermogen een mooie bijkomstigheid en ik zou daar ook zeker voor kiezen als dat mogelijk is maar staar je er niet blind op.

Oh en over de naregeling, er is méér dan groep open of groep dicht. Ik heb geen naregeling maar de garage/1e/2e verdieping geknepen (4x minder flow) t.o.v. BG. Dan heb je wel de constante flow die de warmtepomp wil maar niet overal 21 graden (hoewel de verschillen met WTW toch kleiner zullen zijn dan bij mij).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Helemaal eens, maar jouw vloer kan die 6 kW thermisch dus verwerken. Dat leek hier niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
woekele schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:28:
Vermogen is bepaald met warmteverliesberekening (die ik nog moet opvragen trouwens).
Ik ben benieuwd wat daar in staat.
Het maximum vermogen van dit type is hoog, dat begrijp ik. Maar het minimum is 3.3, wat voor mij als leek best okay lijkt. Welke versie zou je dan moeten nemen die een veel lager minimum heeft? Ik vind eigenlijk alleen de SUZ-SWM60VA2 die van 2.6 - 6.1 gaat. Verschil tussen 3.3 en 2.6 lijkt niet zoveel (alhoewel, toch ruim 20%...) . En wellicht is die 6.1 weer wat krap als het echt koud is?
Een SUZ kan te krap zijn en zou ik om andere redenen (meer geluid etc) ook voor zo'n grote woning niet willen.
Het minimum vermogen van 3.3 kW is normaliter geen probleem voor zo'n grote woning, maar omdat jij maar een klein deel van het oppervlak altijd open hebt, moet je watertemperatuur omhoog wat slecht is voor het rendement.

Verder zit je nog een beetje vast in het oude denken "geen verwarming aan op de kamers waar ik niet ben", maar in een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning werkt dat niet op die manier. Die wordt door de ontbrekende interne isolatie, de zeer goede buitenisolatie en de WTW-ventilatie toch wel overal even warm. Dan betekent meer VVW-oppervlak enkel een lagere watertemperatuur en dus een hoger rendement van je WP. Bovendien kan je WP dan vaker in het vermogensgebied draaien waarin ie het zuinigst is (bij mijn WP is dat rond 4 à 5 kW).
Voor meer tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Overigens is de totale bgg ongeveer 135m2 (hele woning is 300m2/1100m3 trouwens). Maar niet overal ligt vloerverwarming, of het staat in slave.

en hoe bereken ik dat dan wél? :)
Met de vermogensafgiftetabellen van vloerverwarming. Deze site deed dat altijd erg aardig, maar die werkt niet meer in FF en Chrome: http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung#res
Maar als je even googlet op fussbodenheizungsrechner, dan vind je wel het een en ander.
Deze is ook prima: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening, en klopt vrij aardig.
We hebben al een bijgebouw met vloerverwarming, waar we later zouden kunnen gaan slapen bijvoorbeeld. Ik denk echt niet dat we vloerverwarming in de garage nodig gaan hebben. Maar dank voor je input op dit punt, altijd goed om andermans mening te horen. Op de bovenste verdieping hebben we in huidige woning ook geen vloerverwarming en gebruiken we de radiator ook nooit. Vandaar ook niet gekozen voor vloerverwarming in nieuwe woning op bovenste verdieping. We hebben er nog wel gekozen voor een airco in de werkkamer op bovenste verdieping trouwens die ook kan verwarmen.
Die airco voor snel bijverwarmen is een goed idee, maar daar wél VVW aanleggen geeft je zoals hierboven reeds uitgelegd een hoger rendement van je WP en meer comfort.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dank voor alle input allemaal. Veel geleerd!

@Andrehj : ben inmiddels wel wat bijgedraaid met dat oude denken :)

[ Voor 43% gewijzigd door woekele op 26-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pejdref schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:00:
Mijns inziens leg je vooral dikkere leidingen zodat je minder stromingsweerstand hebt en meer systeeminhoud. Ik heb 18mm hoh100 gelegd (70 meter groepen, 80 meter lijkt me ook prima), vond ik een mooie middenweg. Ik ben blij dat ik geen 20mm heb gekozen want 18mm was soms al een uitdaging, want een stuk stugger dan 16mm.
Mee eens. Overigens heeft een dikkere slang ook iets meer afgifte.
Hier om dezelfde reden ook niet gekozen voor 20mm. Die slang is veel te stug om een beetje redelijk te kunnen verwerken.
80 meter groepen gaat prima. En een enkele iets kortere groep is geen probleem, die kun je evt handmatig knijpen, maar omdat het (in ons geval) om de badkamer ging hebben we dat niet gedaan. Een beetje meer afgifte is daar geen probleem.
Kijk wel uit dat je niet een enkele langere groep hebt, want dan moet je alle andere groepen knijpen om daar voldoende flow te krijgen.
Zo'n potentieel te lange groep dus altijd splitsen in twee kortere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ik wist niet dat die 35 graden als 'te hoog' gezien wordt. Goed om te weten.
Reken het voor de grap eens uit op https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening.

Stel je hoofdgebouw vraag 6 kW bij -10 en is 250 m². Dat is 24 W/m².
Met slangen 18x2, HoH 15 cm, een binnentemperatuur van 21 °C en een tegelvloer kom je dan uit op:
Ta = 28°C
Tr = 24°C

Overigens vergeet deze site nog het afgiftevermogen van vvw op de verdieping naar beneden toe en staat de Rc voor de stenen tegels wat te hoog, want ik heb in de praktijk altijd een stuk meer afgifte dan hier wordt berekend.
badkamers altijd mee laten draaien is ook nog goede optie inderdaad om het vermogen van de VV-afgifte te verhogen.
Dat is sowieso een no-brainer. Op een badkamer (die je liever wat warmer hebt dan de rest) heb je (theoretisch) altijd een afgiftetekort. Die moet je altijd compleet open zetten. Regeling is daar ook zinloos. Want enkel de badkamer open heeft geen zin.
Ruim lager valt mee toch? 3.3 voor verwarmen, 3.0 voor koelen vermoed ik? Koelvermogen van de vloer is volgens jouw link ook stuk lager dan voor verwarmen.
Als je ook wilt gaan koelen met je WP wil je sowieso VVW op alle verdiepingen, omdat koelen het beste gaat via de plafonds. De slaapkamers op de 2e verdieping worden dus grotendeels gekoeld door de VVW van de derde verdieping.
Die derde verdieping wordt nauwelijks gekoeld (en heeft door het dak de grootste opwarming), en koel je dus met een airco, die ook gelijk je woning ontvochtigt.
Met Mitsubishi is niks mis (degelijk A-merk met zeer lange ervaring, veel keus in 3-fasen modellen etc). En met 3.3 kW minimum vermogen ook niet, zeker niet bij dikke betonnen vloeren die als enorme warmtebuffer functioneren (laat je dus geen buffervat aansmeren!). Je moet gewoon zorgen dat je dat vermogen gemakkelijk in de vloeren kwijt kunt. En dat is iets wat in een woning van 1100 m³ geen enkel probleem zou moeten zijn.
Afhankelijk van je WVB (en vooral ook van hoe vrijstaand je bijgebouw is) zul je wel ergens rond de 8 kW uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 26-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 17:38
Bij een grote renovatie willen we het project opdelen in stukken. Het constructieve deel als eerst en later de installaties. Mogelijk gebruiken we eerst nog een tijd de cv ketel aangezien die uit 2023 is, maar sneller of later komt er een LW monoblock warmtepomp.

Met dat in gedachten, welke constructieve voorbereidingen moeten getroffen worden zodat bij latere installatie warmtepomp er geen muren of vloeren meer open hoeven. Voor zover dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:50

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Hertog_Martin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:52:
Bij een grote renovatie willen we het project opdelen in stukken. Het constructieve deel als eerst en later de installaties. Mogelijk gebruiken we eerst nog een tijd de cv ketel aangezien die uit 2023 is, maar sneller of later komt er een LW monoblock warmtepomp.

Met dat in gedachten, welke constructieve voorbereidingen moeten getroffen worden zodat bij latere installatie warmtepomp er geen muren of vloeren meer open hoeven. Voor zover dat mogelijk is.
Ik zou juist nu de ketel eruit gooien: https://nos.nl/artikel/25...en-en-isolatie-daalt-hard Dat doe ik dus ook al is mijn ketel wel 16 jaar oud maar functioneert nog wel. Pak ook nog de hoge subsidie 2024 mee. Juist nu kan je goed onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:06
Volgend weekend willen we onze inlaatcombinatie vervangen, die is flink gecorrodeerd. Er zit een 500L boiler achter, zonder mogelijkheid om het water af te laten lopen. Wat verwachten jullie qua wateruitloop als we alle kranen dichthouden en de oude inlaatcombinatie losdraaien? Stopt het water na X liters vanwege een vacuum of loopt hij helemaal leeg? Als ik aan de knop draai van de inlaatcombinatie, dan loopt er water uit. Maar dat kan maar heel rustig, als ik te hard draai dan spat het water alle kanten op. 500L op die manier laten aflopen duurt dan wel even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7t61l4d_InCJQ-jhu2bMxp_1aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57YSDQX180M9kGVQ5c5Vm0ts.jpg?f=fotoalbum_large
De boiler staat rechts buiten beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGb0LsCdIBoohP_MpRFrmAyqeiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHLEMlrIurOh4KA9JQXRzSYx.jpg?f=fotoalbum_large

Tips zijn welkom, 500L is een boel water.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@manusjevanalles De waterleidingdruk is er snel af, daarna gaat het rustiger.

Als je (liefst op dezelfde verdieping) een warmwaterkraan open zet kan daar lucht naar binnen.
En omdat je de inlaatcombinatie toch vervangt kan je 'm rechts losdraaien en met een stuk slang eroverheen direct in de afvoer leiden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Proton_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:02:
@manusjevanalles De waterleidingdruk is er snel af, daarna gaat het rustiger.

Als je (liefst op dezelfde verdieping) een warmwaterkraan open zet kan daar lucht naar binnen.
En omdat je de inlaatcombinatie toch vervangt kan je 'm rechts losdraaien en met een stuk slang eroverheen direct in de afvoer leiden.
Helder, dat moet wel lukken zo. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

[...]

Ik hoef geen enorme opwek, maar wil inderdaad wel graag de boel op temperatuur kunnen houden als het vriest :) We hebben ook airco's met verwarm-functie, dus wellicht kunnen we inderdaad af met een kleinere L/W WP met een lager minimum vermogen. En/of we kunnen we toch meer m2 VV altijd mee laten draaien, zoals hierboven genoemd de slaapkamers. Als ik de naregeling (slave-modus) daar instel op 30 graden, is het alsof de naregeling er niet is, als ik het goed begrijp. De verdiepingen zijn niet 3,7m hoog. Maar er zijn wel schuine daken waar je niet alle m2 telt (maar m3 wel). En sowieso is de m2 binnenmaat en de m3 buitenmaat.
6 kW op woonhuis en 5kw op bijbouw.
2 x subsidie. Opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Van de week nog een Daikin EBLA06E3V3 monobloc in bedrijf gesteld weer.
De klant was verbaasd over de stille buitenunit, en dat was hij ook, echt stil, je hoort alleen zacht de fan iets blazen dichtbij, compressor 0% hoorbaar. (Op dat moment verhoogde vraag en 100% compressor frequentie)
Ik vind ze zelfs vergelijkbaar met een Arotherm qua geluid.

Vroeg me nog af, op tweakers is deze door de databoek niet de allerstilste, maar praktijk en databoek is niet altijd objectief te vergelijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 26-10-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
manusjevanalles schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:53:
Volgend weekend willen we onze inlaatcombinatie vervangen, die is flink gecorrodeerd. Er zit een 500L boiler achter, zonder mogelijkheid om het water af te laten lopen. Wat verwachten jullie qua wateruitloop als we alle kranen dichthouden en de oude inlaatcombinatie losdraaien? Stopt het water na X liters vanwege een vacuum of loopt hij helemaal leeg? Als ik aan de knop draai van de inlaatcombinatie, dan loopt er water uit. Maar dat kan maar heel rustig, als ik te hard draai dan spat het water alle kanten op. 500L op die manier laten aflopen duurt dan wel even.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zet een leiding open, zodat je vat niet onder het gewicht van de 500 liter water vacuum trekt...

Het verstandigst is om de boel echt even leeg te laten lopen.

Als dat niet kan: hoofdkraan naar het sww vat dicht doen, koud en warm waterkraan openen, tot de druk er af is en er geen water meer uit de kraan komt en je toiletten doorspoelen. Dan kun je de inlaatcombinatie vrijwel zonder morsen vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 26-10-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Blihi schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Zet een leiding open, zodat je vat niet onder het gewicht van de 500 liter water vacuum trekt...

Het verstandigst is om de boel echt even leeg te laten lopen.

Als dat niet kan: hoofdkraan naar het sww vat dicht doen, koud en warm waterkraan openen, tot de druk er af is en er geen water meer uit de kraan komt en je toiletten doorspoelen. Dan kun je de inlaatcombinatie vrijwel zonder morsen vervangen.
De hoofdkraan moet sowieso dicht, anders blijft er aan één zijde van de inlaatcombinatie waterdruk (aanvoer). Ik probeer in te denken hoe het werkt met toiletten doorspoelen, die worden gevuld met koud water. Als de hoofdkraan dicht is, en alle andere kranen open, wat is dan het effect van de wc doorspoelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
manusjevanalles schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

De hoofdkraan moet sowieso dicht, anders blijft er aan één zijde van de inlaatcombinatie waterdruk (aanvoer). Ik probeer in te denken hoe het werkt met toiletten doorspoelen, die worden gevuld met koud water. Als de hoofdkraan dicht is, en alle andere kranen open, wat is dan het effect van de wc doorspoelen?
Dan blijven die kranen open staan en kan hoger gelegen water altijd weg. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat iemand alsnog een toilet doorspoelt en er dan ineens ergens water gaat stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 07:39
Er zit bijna geen waterdruk op de leiding. Elke meter geeft 0,1 bar, vat zal maximaal 2 meter hoog zijn (?) dus 0,2 bar. Dat kun je prima met je duim op de leiding tegen houden. Met beetje snel werken en emmer plus paar handdoeken erbij is het echt wel te doen zonder vat leeg te laten lopen. Bron: heb dit recent zelf gedaan met een gevuld vat, 8 bar inlaatcombinatie vervangen door 6 bar variant.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
nMad schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:58:
Er zit bijna geen waterdruk op de leiding. Elke meter geeft 0,1 bar, vat zal maximaal 2 meter hoog zijn (?) dus 0,2 bar. Dat kun je prima met je duim op de leiding tegen houden. Met beetje snel werken en emmer plus paar handdoeken erbij is het echt wel te doen zonder vat leeg te laten lopen. Bron: heb dit recent zelf gedaan met een gevuld vat, 8 bar inlaatcombinatie vervangen door 6 bar variant.
Wat is het voordeel van 6 bar boven 8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:16:
Wat is het voordeel van 6 bar boven 8?
Dat je SWW-vat heel blijft? Sommige vaten zijn gespecificeerd op een max druk van 6 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 16:48
DutchWing schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Ik gebruik de non ferro expansievaten van Reflex indien er geen binnenunit wordt toegepast.
Reflex S18, met aansluitset en muurplaat.
Welke aansluitset en muurplaat bedoel je dan? Google helpt niet echt. En daarmee is de set compleet met manometer en een vulpunt? Of is een vulpunt en manometer alleen bij de vloerverwarmingverdeler ook voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 07:39
Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Dat je SWW-vat heel blijft? Sommige vaten zijn gespecificeerd op een max druk van 6 bar.
Ja precies, ons vat heeft max 6 bar operating pressure.

Had per ongeluk een 8 bar inlaatcombinatie gekocht en geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BeK_bbtHSZm5FxzNr0DNpU0vJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBWCq9U7bsClt4Crpdy91EKo.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Technician- schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

6 kW op woonhuis en 5kw op bijbouw.
2 x subsidie. Opgelost.
Subsidie voor nieuwbouw? Mij niet bekend! :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

gebruiker001 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Welke aansluitset en muurplaat bedoel je dan? Google helpt niet echt. En daarmee is de set compleet met manometer en een vulpunt? Of is een vulpunt en manometer alleen bij de vloerverwarmingverdeler ook voldoende?
https://www.bengshop.nl/r...x-10-bar-wit-9702800-art/

https://www.bengshop.nl/r...oppeling-3-4-7613000-art/

https://www.bengshop.nl/r...met-spanband-7611000-art/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:35
gebruiker001 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Een vulpunt en manometer zijn het handigst waar je ook een kraan voor koud water hebt. Zodat je heen slang door het hele huis hoeft te leggen. Verder maakt het niet uit op welk punt in het systeem je vult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 16:48
marcop23 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Een vulpunt en manometer zijn het handigst waar je ook een kraan voor koud water hebt. Zodat je heen slang door het hele huis hoeft te leggen. Verder maakt het niet uit op welk punt in het systeem je vult.
Dan zit ik bij het expansievat goed. Is er een combinatie te maken met het expansievat? Dan bedoel ik: Is het mogelijk een vulpunt en manometer toe te voegen zonder al te veel extra uponor koppelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
woekele schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Subsidie voor nieuwbouw? Mij niet bekend! :'(
Oh nieuwbouw..maar toch, als je het bijgebouw echt maar sporadisch gebruikt is een eigen warmtepomp daar beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

manusjevanalles schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Druk eraf, iets leeg laten lopen en dan snel losdraaien en omwisselen. Eventueel wat handdoeken op de grond of een emmer eronder houden indien mogelijk.

Edit:
@nMad had al hetzelfde gezegd

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 26-10-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds vandaag is de buitenvoeler defect van mijn Alpha Innotec LWD70A/RX. Onze installateur stelt zachtsgezegd teleur dus ik dacht deze zelf te vervangen. Volgens de AIT handleiding is de buitenvoeler een "NTC-sensorelement 2,2 kΩ bij 25 °C". Nieuwprijs van dezelfde unit is rond de 50 euro.

Zou ik deze kunnen vervangen door een goedkopere non-AIT variant, bijvoorbeeld deze https://www.amazon.nl/iOV...DZ/ref=asc_df_B088V5R2DZ/ (wat een 20kOhm versie lijkt te zijn)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

r0el schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:29:
Sinds vandaag is de buitenvoeler defect van mijn Alpha Innotec LWD70A/RX. Onze installateur stelt zachtsgezegd teleur dus ik dacht deze zelf te vervangen. Volgens de AIT handleiding is de buitenvoeler een "NTC-sensorelement 2,2 kΩ bij 25 °C". Nieuwprijs van dezelfde unit is rond de 50 euro.

Zou ik deze kunnen vervangen door een goedkopere non-AIT variant, bijvoorbeeld deze https://www.amazon.nl/iOV...DZ/ref=asc_df_B088V5R2DZ/ (wat een 20kOhm versie lijkt te zijn)?
Sensoren moeten dezelfde meetbereik hebben anders werkt het niet.
Vaak doen fabrikanten kleine aanpassingen aan de sensoren of het meetbereik, het beste is de fabrikant of leverancier even te bellen.

Misschien dat je met deze website iets kan:
https://www.sensors.nl/pr...1iMAJJEAQYAyABEgJVOvD_BwE

https://www.sensors.nl/wp.../09/ATF-1-01__GB-safe.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 27-10-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@r0el heb je een tabelletje met de karakteristiek?
Het moet wel kloppen, anders lijkt je stooklijn nergens meer op.
Is het niet gewoon een kwestie van opnieuw solderen? Ntc's gaan niet snel stuk. Is het defect te zien (foto)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Sensoren moeten dezelfde meetbereik hebben anders werkt het niet.
Vaak doen fabrikanten kleine aanpassingen aan de sensoren of het meetbereik, het beste is de fabrikant of leverancier even te bellen.

Misschien dat je met deze website iets kan:
https://www.sensors.nl/pr...1iMAJJEAQYAyABEgJVOvD_BwE

https://www.sensors.nl/wp.../09/ATF-1-01__GB-safe.pdf
Dit zou precies zijn wat ik zoek. Alleen die 2.2k versie zie ik dan niet meer terug op de datasheet of de website van S+S, en is ook niet op voorraad :-(
Proton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:57:
Is het niet gewoon een kwestie van opnieuw solderen? Ntc's gaan niet snel stuk. Is het defect te zien (foto)?
Helaas geen tabel met karakteristiek.. Het systeem geeft aan dat het nu buiten 32 graden is ipv 7, de grafiek maakt rare sprongen, gister was het 40 graden.... Ik lees inderdaad overal dat NTC's niet defect gaan maar de AIT buitenvoelers vallen bij bosjes uit in ons rijtje nieuwbouwwoningen en worden vervangen. Ik ben niet soldeervaardig dus daarom dacht ik maar vervangen voor paar tientjes

[ Voor 38% gewijzigd door r0el op 27-10-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@r0el Het meetelement zelf zal niet meer dan 50 cent zijn (onbekend of die link de juiste karakteristiek heeft).

Hij meet een hogere temperatuur -> lagere weerstand -> vocht/condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Proton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:57:
Ze gaan niet snel stuk, maar de karakteristiek kan wel gaan verlopen. Ik had eens een CV NTC die "kapot" ging. Fysiek was er niks stuk en de multimeter gaf op het oog ook aan dat de NTC nog goed was. Toch werkte de ketel niet goed meer (bleef aanslaan).
Ik heb beide NTC's nog en zal ze eens doormeten bij verschillende temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 27-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie nog nooit een pendelende L/W-pomp heeft gezien:
Deze, toegegeven iets "geconstrueerde situatie" gisteren in de tuin bij ca. 17°C.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 27-10-2024 10:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:39:
Deze, toegegeven iets "geconstrueerde" situatie gisteren in de tuin bij ca. 17°C.
Gaat niet. Ik heb geen toegang tot je Google drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 23-05 19:56
Deze, toegegeven iets "geconstrueerde situatie" gisteren in de tuin bij ca. 17°C.
Da's overduidelijk pendelen inderdaad, leerzaam voor iedereen :D
Als je het nu nog niet snapt, dan kun je beter van het forum af gaan :+

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 27-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Technician- op 27-10-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Nu online
Op aanraden van het " ik wil een warmtepomp FAQ" een verwijzing naar mijn hulpvraag topic ook hier geplaatst :). Zie door de bomen het bos niet meer (wens FE warmtepomp, 2000m3 verbruik, alles vloerverwarming, <45 graden ketel temp, lastige plaatsing vanwege houten daken en gevel restricties (max 50cm uitsteken). Dank alvast voor jullie hulp :)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2270338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
_O- _O- _O-

Mijn vrouw vroeg waarom ik zo hard moest lachen :+

Wat slecht! Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
https://www.rtl.nl/nieuws...uitenunit-voor-warmtepomp

Het is wel een lucht/water warmtepomp dus goede topic. Het is wel heel erg positief allemaal. Principe is hetzelfde als PVT dus ook dezelfde nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LacsapOV schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:48:

Het is wel een lucht/water warmtepomp dus goede topic. Het is wel heel erg positief allemaal. Principe is hetzelfde als PVT dus ook dezelfde nadelen.
Water/water en dus off topic toch?
Citaat:
Hoe werkt een warmtewin-gevel?
Aan de buitengevel van een gebouw worden aluminium panelen gemonteerd die de warmte van het zonlicht opvangen. Achter de panelen loopt een buizensysteem gevuld met water. Het door de zon verwarmde water wordt opgeslagen in een groot buffervat. Of het warme water wordt direct gebruikt door een warmtepomp.

Met het warme water wordt het pand verwarmd via vloerverwarming of bestaande radiatoren. En het levert ook meteen warm tapwater voor de keukenkraan of douche. Op het dak liggen zonnepanelen om de warmtepomp en de rest van het gebouw te voorzien van stroom
.”

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-05 19:37
Een groot uitgevallen zonnecollector. Maar hoe gaat dat met een winterse bewolkte dag ? Of met een sneeuwbui. Weinig zin instraling dan. En in de nacht?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:50
Door convectie en door water uit de lucht te condenseren en eventueel te bevriezen. Je zal er dan in de winter ook ijs aan zien hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-05 21:43
Beetje het zelfde idee als PVT panelen toch? Buren hier hebben dat ook onder een aantal panelen zitten en die hebben er een mooie sneeuwhelling van zodra het iets kouder is. Dat isoleert volgens mij als een malle dus je moet wel echt zorgen dat je die platen boven het vriespunt houdt als er vocht in de lucht zit, Geen idee of dat lekker werkt als het buiten vriest, zal wel een pittige defrost sessie voor nodig zijn dan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
SebastiaanPs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Water/water en dus off topic toch?
Citaat:
Hoe werkt een warmtewin-gevel?
Aan de buitengevel van een gebouw worden aluminium panelen gemonteerd die de warmte van het zonlicht opvangen. Achter de panelen loopt een buizensysteem gevuld met water. Het door de zon verwarmde water wordt opgeslagen in een groot buffervat. Of het warme water wordt direct gebruikt door een warmtepomp.

Met het warme water wordt het pand verwarmd via vloerverwarming of bestaande radiatoren. En het levert ook meteen warm tapwater voor de keukenkraan of douche. Op het dak liggen zonnepanelen om de warmtepomp en de rest van het gebouw te voorzien van stroom
.”
Potverdorie. Heb ik net een monoblock besteld. :+ Ja ja 11 november gaat het eindelijk gebeuren. oOo Nog net de hoge subsidie meepakken.

Met heeeeeeeeeeeel veel dank aan dit topic voor alle info, vragen beantwoorden, kritische noten etc!!!

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 28-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 14:13
MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Potverdorie. Heb ik net een monoblock besteld. :+ Ja ja 11 november gaat het eindelijk gebeuren. oOo Nog net de hoge subsidie meepakken.

Met heeeeeeeeeeeel veel dank aan dit topic voor alle info, vragen beantwoorden, kritische noten etc!!!
Mocht eens tijd worden, je hebt een flinke tijd getwijfeld (net als ik overigens). Ik heb ook een WP besteld. Ben benieuwd wat ik krijg voor m'n geld. Na enig onderzoek lijkt het een Midea te zijn maar je weet het nooit. Staat op arrivé 29-10 met DB Schenker vanuit Polen dus ik ben hoopvol. Hij heeft alleen geen element dus moet een apart kastje maken met een relais en 230V voor het warmte-element in het boilervat.

p.s. ik zoek nog iemand die het ding kan 'installeren' in regio Den Haag. December of februari, kerstvakantie mag ook wat mij betreft.
Leidingwerk, fittingen, VV, bekabeling, graafwerk en opstelplaats regel ik zelf.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
GudZ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Mocht eens tijd worden, je hebt een flinke tijd getwijfeld (net als ik overigens). Ik heb ook een WP besteld. Ben benieuwd wat ik krijg voor m'n geld. Na enig onderzoek lijkt het een Midea te zijn maar je weet het nooit. Staat op arrivé 29-10 met DB Schenker vanuit Polen dus ik ben hoopvol. Hij heeft alleen geen element dus moet een apart kastje maken met een relais en 230V voor het warmte-element in het boilervat.

p.s. ik zoek nog iemand die het ding kan 'installeren' in regio Den Haag. December of februari, kerstvakantie mag ook wat mij betreft.
Leidingwerk, fittingen, VV, bekabeling, graafwerk en opstelplaats regel ik zelf.
Een 8 kW monobloc warmtepomp voor minder dan 1000 euro? :o Is het raar dat ik een beetje skeptisch ben? Waar zit dan het addertje onder het gras? (Of waarom betaal ik dan zoveel meer voor mijn Daikin? En dan bedoel ik niet enkel voor de merknaam uiteraard.)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Congrats, ik ga er ook voor. Grindput is gegraven, leidingen zijn binnen, vvw zit er alweer een tijdje in, morgen grind storten en dan de warmtepomp kopen.

Ik stook nu tijdelijk met blaaskachels cop=1, dat zijn we helemaal zat. Luchtverplaatsing vinden we niet comfortabel, de badkamer is vochtig ondanks goede ventilatie en het maakt geluid. Blij dat ik het airco plan niet door heb gezet. Nog even en we hebben heerlijk vloerverwarming :9

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
silverball schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Congrats, ik ga er ook voor. Grindput is gegraven, leidingen zijn binnen, vvw zit er alweer een tijdje in, morgen grind storten en dan de warmtepomp kopen.

Ik stook nu tijdelijk met blaaskachels cop=1, dat zijn we helemaal zat. Luchtverplaatsing vinden we niet comfortabel, de badkamer is vochtig ondanks goede ventilatie en het maakt geluid. Blij dat ik het airco plan niet door heb gezet. Nog even en we hebben heerlijk vloerverwarming :9
L/L is het gewoon net niet met verwarmen. Ja in deze tijd van het jaar maar niet als het echt kouder wordt vind ik en vele anderen die ondertussen van L/L naar L/W zijn overgestapt. Heb ik spijt van L/L? Nee want ik kan niet meer zonder koelen in de warme tijd van het jaar. Sinds ik mijn huis heb nageisoleerd krijg ik met ramen open echt niet meer de temperatuur naar beneden binnen. Keerzijde is wel dat ik met radiatoren straks een L/W kan laten werken. Goede timing want de ketel is denk ik 16 jaar oud.

Binnenkort helemaal van het gas af. Moet alleen nog even iets verzinnen tijdelijk om de gaskookplaat te vervangen want we zijn ook bezig met andere keuken. Kan niet alles tegelijk. Heb niet zo'n geldboom in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Binnenkort helemaal van het gas af. Moet alleen nog even iets verzinnen tijdelijk om de gaskookplaat te vervangen want we zijn ook bezig met andere keuken. Kan niet alles tegelijk. Heb niet zo'n geldboom in de tuin.
Oh dat geeft niks, ik ook niet. De vloerverwarming is hier al wat eerder pomploos (en tot nu toe werkeloos) aangelegd in afwachting van een l/w installatie later. De keuken heb ik recent vervangen en daarmee natuurlijk ook het fornuis.

Nu gewoon een inductie-plaat kopen en die hergebruiken voor de nieuwe keuken? Of zit je dan met de afmetingen? Anders een tweedehands keramisch model op marktplaats opsnorren?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
LacsapOV schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:48:

Nog te weinig informatie bekend. Even wachten tot het een beetje in de markt wordt gezet voor huishoudens.

Ze schatten een gemiddelde warmte benodigheid van 14GJ in. Dat lijkt me wel errrug positief. Dat red ik bij lange na niet, alleen verwarming is bij mij al 16GJ.

Ik wil niet te negatief zijn maar ik kan me niet voorstellen dat je hier monovalent de winter mee door komt. Al helemaal niet met een lager opgenomen vermogen dan een klassieke lucht/water warmtepomp. Dan heb je wel een hele hele hele flinke buffer nodig om de donkere dagen voor Kerst te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
silverball schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:12:
[...]

Oh dat geeft niks, ik ook niet. De vloerverwarming is hier al wat eerder pomploos (en tot nu toe werkeloos) aangelegd in afwachting van een l/w installatie later. De keuken heb ik recent vervangen en daarmee natuurlijk ook het fornuis.

Nu gewoon een inductie-plaat kopen en die hergebruiken voor de nieuwe keuken? Of zit je dan met de afmetingen? Anders een tweedehands keramisch model op marktplaats opsnorren?
Ja precies. Aan zoiets zit ik ook te denken. Alleen gas voor koken wordt wel een erg kostbare zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toevallig gaf @Bra-Jo een leuke tip laatst. :)

Een gasfles neerzetten, die je bij de plaatselijke Campingsport winkel kan laten vullen / kan omwisselen voor een nieuwe. :)

Dan kun je iig je gasfornuis blijven gebruiken en je gas al afsluiten, terwijl je naar de vervangende elektrische kookplaat zoekt. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tanuki schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

Een gasfles neerzetten, die je bij de plaatselijke Campingsport winkel kan laten vullen / kan omwisselen voor een nieuwe. :)

Dan kun je iig je gasfornuis blijven gebruiken en je gas al afsluiten, terwijl je naar de vervangende elektrische kookplaat zoekt. :)
Kan ik die gewoon 1 op 1 eraan hangen? Zou top zijn. Heb toch 2 flessen staan voor de sleurhut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:16
Tanuki schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

Dus jouw fornuis dat gebouwd is om aardgas te verbranden, is geschikt voor propaan/butaan uit een gasfles?
Dacht het niet!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 09:35
MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Kan ik die gewoon 1 op 1 eraan hangen? Zou top zijn. Heb toch 2 flessen staan voor de sleurhut.
Niet 1:1, maar volgens mij is 't vaak wel aan te passen. Het gat waar gas uit stroomt moet kleiner gemaakt worden, zodat er minder gas per hoeveelheid lucht stroomt (in een L propaan zit veel meer energie dan een L aardgas).

Soms kan je daar kant en klare dingetjes voor kopen. Ik heb ook wel eens gelezen dat ze zo'n gaatje dichtsolderen en dan kleiner weer uitboren.

Ook cv-ketels kunnen vaak omgebouwd worden. Bijvoorbeeld voor afgelegen boerenbedrijven, waar zo'n grote propaantank in de tuin staat.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 28-10-2024 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Moet alleen nog even iets verzinnen tijdelijk om de gaskookplaat te vervangen want we zijn ook bezig met andere keuken. Kan niet alles tegelijk. Heb niet zo'n geldboom in de tuin.
Bij Ikea heb je voor 200 euro al een inductiekookplaat: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-300-zwart-90557725/
Op Marktplaats moet het nog wel goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 22:37
op advies een apart topic aangemaakt: Advies / beoordeling offerte - tussenwoning 1988

[ Voor 97% gewijzigd door Isdatzo op 28-10-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Andrehj schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Bij Ikea heb je voor 200 euro al een inductiekookplaat: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-300-zwart-90557725/
Op Marktplaats moet het nog wel goedkoper kunnen.
Of haal er eentje bij Lidl voor €25. Gewoon met schuko stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:00
Isdatzo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:38:
Beste Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op de installatie van een warmtepomp om vervolgens de hele gasaansluiting eruit te kunnen werken. De situatie is als volgt:

- Tussenwoning 1988, totaal oppervlak 120 m2 verdeeld over drie verdiepingen.

- Redelijk, maar niet geweldig, geïsoleerd

- Een gasverbruik van gemiddeld zo'n 350 m3 per jaar over de afgelopen twee jaar (anderhalf persoon), waarbij opgemerkt dient te worden dat ik alleen op de begane grond gestookt heb op de momenten dat er daadwerkelijk iemand thuis was (vooral 's avonds dus). De vorige bewoners waren meer thuis, hebben van onder tot boven verwarmd, en zaten daarmee op zo'n 750 m3.

- Afgiftesysteem: +-40 m2 vloerverwarming op de begane grond verdeeld over drie groepen met HOH 15 cm in combinatie met twee T22 radiatoren (140x40 cm en 230x40 cm), op de eerste verdieping (slaapkamers) alles met T10, en op de tweede verdieping (werkkamer, sportruimte) volledig T22.

Ik ben voornemens om de afgifte van de T22 radiatoren te vergroten middels heatboosters. Nu kwam ik qua warmteafgifte op de begane grond van zo'n 3.45 kW (2200 W vloerverwarming plus 1250 W met de T22 radiatoren (uitgerust met boosters) op 35 graden). Eventueel kunnen ze vervangen worden door (meer geschikte) LTV radiatoren/convectoren. Wat is jullie kijk daarop? De slaapkamers hoeven niet per se verwarmd te worden, maar ik heb er ook niet echt bezwaar tegen om ze mee te laten draaien. Ook die kunnen, eventueel, vervangen worden door LTV.

Ik heb enkele offertes laten opstellen, en de partij waar ik het meeste vertrouwen in heb is met de volgende offerte voor een systeem op basis van een 5 kW (daarop kwam ik ook zelf ongeveer uit) Vaillant WP gekomen. Kunnen jullie je licht daar eens over laten schijnen? Ik heb mijn twijfels uitgesproken er het nut van het buffervat, en ze gaan intern nog eens overleggen. Qua pendelgedrag denk ik dat die 45 liter geen verschil gaat maken, maar misschien is 'ie in serie geplaatst wel zinvol bij defrosts.

CategorieOmschrijvingPrijs
WarmtepompVaillant aroTHERM Split+ 55/8.2 3kW buitendeel - label A+++ - R32€ 2.793,33
WarmtepompVaillant Split Plus 3-6kW - binnenunit€ 1.618,07
WarmtepompAppendages en regeltechniek€ 677,88
Sanitair warm waterAtlantic Waterstage WAH300A boiler RVS 300 liter€ 1.945,58
Sanitair warm waterAppendages en regeltechniek boilervat€ 423,80
BuffervatBuffervat 45 liter€ 556,90
BuffervatBuffervat appendages€ 332,00
CommunicatieVaillant sensoCOMFORT systeem regelaar met buitenvoeler€ 342,98
CommunicatieGateway Vaillant (communicatie op afstand)€ 50,00
InstallatieProjectleiding, werkvoorbereiding, calculatie, ontwerp, inkoop en planning.€ 286,00
InstallatieElektra warmtepomp€ 318,50
InstallatieMontagewerk warmtepomp - 48 Uren€ 3.360,00
InstallatieInbedrijfstelling en configuratie warmtepomp€ 375,00
InstallatieMuur doorvoer steen (max 20cm) - steenboring WP€ 116,00
InstallatieTransport warmte - 26 km€ 73,71
Extra F-gassen & LeidingwerkExtra F-gassen handeling (>10m, bijvullen)€ 190,00
Extra F-gassen & LeidingwerkExtra leidingwerk tussen binnen- en buitenunit per meter (boven 10 meter) - 4 meter€ 100,00
VloerverdelerComfort Line 3-groeps vloerverwarmingsverdeler met flowmeters€ 239,45
VloerverdelerMontagewerk vervangen vloerverdeler - 2 Uren€ 140,00

Excl. BTW € 13.939,20
BTW 21% € 2.927,23
Totaal € 16.866,43
1,5 personen en 300 liter boiler is m.i. wat overdreven. Wij zijn met 3 personen en hebben aan 200 liter meer dan voldoende. Wel spaardouchekoppen en niet overdreven lang douchen. Zal mogelijk niet al te veel schelen maar neemt ook weer wat minder ruimte in.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Isdatzo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:38:
Beste Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op de installatie van een warmtepomp om vervolgens de hele gasaansluiting eruit te kunnen werken. De situatie is als volgt:

- Tussenwoning 1988, totaal oppervlak 120 m2 verdeeld over drie verdiepingen.

- Redelijk, maar niet geweldig, geïsoleerd

- Een gasverbruik van gemiddeld zo'n 350 m3 per jaar over de afgelopen twee jaar (anderhalf persoon), waarbij opgemerkt dient te worden dat ik alleen op de begane grond gestookt heb op de momenten dat er daadwerkelijk iemand thuis was (vooral 's avonds dus). De vorige bewoners waren meer thuis, hebben van onder tot boven verwarmd, en zaten daarmee op zo'n 750 m3.

- Afgiftesysteem: +-40 m2 vloerverwarming op de begane grond verdeeld over drie groepen met HOH 15 cm in combinatie met twee T22 radiatoren (140x40 cm en 230x40 cm), op de eerste verdieping (slaapkamers) alles met T10, en op de tweede verdieping (werkkamer, sportruimte) volledig T22.

Ik ben voornemens om de afgifte van de T22 radiatoren te vergroten middels heatboosters. Nu kwam ik qua warmteafgifte op de begane grond van zo'n 3.45 kW (2200 W vloerverwarming plus 1250 W met de T22 radiatoren (uitgerust met boosters) op 35 graden). Eventueel kunnen ze vervangen worden door (meer geschikte) LTV radiatoren/convectoren. Wat is jullie kijk daarop? De slaapkamers hoeven niet per se verwarmd te worden, maar ik heb er ook niet echt bezwaar tegen om ze mee te laten draaien. Ook die kunnen, eventueel, vervangen worden door LTV.

Ik heb enkele offertes laten opstellen, en de partij waar ik het meeste vertrouwen in heb is met de volgende offerte voor een systeem op basis van een 5 kW (daarop kwam ik ook zelf ongeveer uit) Vaillant WP gekomen. Kunnen jullie je licht daar eens over laten schijnen? Ik heb mijn twijfels uitgesproken er het nut van het buffervat, en ze gaan intern nog eens overleggen. Qua pendelgedrag denk ik dat die 45 liter geen verschil gaat maken, maar misschien is 'ie in serie geplaatst wel zinvol bij defrosts.

CategorieOmschrijvingPrijs
WarmtepompVaillant aroTHERM Split+ 55/8.2 3kW buitendeel - label A+++ - R32€ 2.793,33
WarmtepompVaillant Split Plus 3-6kW - binnenunit€ 1.618,07
WarmtepompAppendages en regeltechniek€ 677,88
Sanitair warm waterAtlantic Waterstage WAH300A boiler RVS 300 liter€ 1.945,58
Sanitair warm waterAppendages en regeltechniek boilervat€ 423,80
BuffervatBuffervat 45 liter€ 556,90
BuffervatBuffervat appendages€ 332,00
CommunicatieVaillant sensoCOMFORT systeem regelaar met buitenvoeler€ 342,98
CommunicatieGateway Vaillant (communicatie op afstand)€ 50,00
InstallatieProjectleiding, werkvoorbereiding, calculatie, ontwerp, inkoop en planning.€ 286,00
InstallatieElektra warmtepomp€ 318,50
InstallatieMontagewerk warmtepomp - 48 Uren€ 3.360,00
InstallatieInbedrijfstelling en configuratie warmtepomp€ 375,00
InstallatieMuur doorvoer steen (max 20cm) - steenboring WP€ 116,00
InstallatieTransport warmte - 26 km€ 73,71
Extra F-gassen & LeidingwerkExtra F-gassen handeling (>10m, bijvullen)€ 190,00
Extra F-gassen & LeidingwerkExtra leidingwerk tussen binnen- en buitenunit per meter (boven 10 meter) - 4 meter€ 100,00
VloerverdelerComfort Line 3-groeps vloerverwarmingsverdeler met flowmeters€ 239,45
VloerverdelerMontagewerk vervangen vloerverdeler - 2 Uren€ 140,00

Excl. BTW € 13.939,20
BTW 21% € 2.927,23
Totaal € 16.866,43
Vaak toch wel het handigst om een eigen topic te starten. Je ziet anders dat de info, vragen en antwoorden snel verspreid raken en iedereen moet zitten zoeken.
Wat ik nog mis is de huidige positie van de CV ketel en de mogelijke opstelplaatsen voor een buitenunit.
Deel de link vooral hier als je besluit een eigen topic te maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 22:37
SebastiaanPs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Vaak toch wel het handigst om een eigen topic te starten. Je ziet anders dat de info, vragen en antwoorden snel verspreid raken en iedereen moet zitten zoeken.
Wat ik nog mis is de huidige positie van de CV ketel en de mogelijke opstelplaatsen voor een buitenunit.
Deel de link vooral hier als je besluit een eigen topic te maken!
Bij dezen: Isdatzo in "Advies / beoordeling offerte - tussenwoning 1988"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Naalroc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Dus jouw fornuis dat gebouwd is om aardgas te verbranden, is geschikt voor propaan/butaan uit een gasfles?
Dacht het niet!
@MotorBeast Normaal gesproken niet 1 op 1 nee, maar het is ook niet zo dat het compleet incompatible is. Zoals al eerder gemeld hierboven, moet je de afgifte aanpassen. Bij mijn fornuis werden propaanverstuivers meegeleverd, was een kwestie van de oude eruit schroeven en de nieuwe erin schroeven.

Edit: Precies wat @marcop23 zegt dus. :)
Alternatief is inderdaad een simpele inductieplaat van Ikea.

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 29-10-2024 09:26 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Bra-Jo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

@MotorBeast Normaal gesproken niet 1 op 1 nee, maar het is ook niet zo dat het compleet incompatible is. Zoals al eerder gemeld hierboven, moet je de afgifte aanpassen. Bij mijn fornuis werden propaanverstuivers meegeleverd, was een kwestie van de oude eruit schroeven en de nieuwe erin schroeven.

Dan ga ik voor die korte periode maar voor zo'n draagbaar electrisch apparaat. Leg wel iets van een houtenplaat dan op mijn gasfornuis. Gaat geen jaren duren voordat er een andere keuken komt.

Bedankt allemaal weer voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:16
Bra-Jo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Is relatief simpel inderdaad. Heb mijn gas recent opgezegd (vorige week ten einde) en voor de ATAG wok brander propaan sproeiers besteld en geïnstalleerd. Waren 3 grote en 1 schroefje onder de knop. Gas leiding getrokken naar buiten en daar een dubbele gasfles connectie hangen met automatische overschakeling :)

Er is een website waar je sproeiers gewoon los kan bestellen ook met een conversie tabel.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
MotorBeast schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Dan ga ik voor die korte periode maar voor zo'n draagbaar electrisch apparaat. Leg wel iets van een houtenplaat dan op mijn gasfornuis. Gaat geen jaren duren voordat er een andere keuken komt.

Bedankt allemaal weer voor de tips!
Vergeet niet dat er eventueel een leiding getrokken moet worden voor de dubbele fase/3 fase aansluiting :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
De nieuwe F gas verordening zegt ook wat over de logboek en onderhoudsplicht.
Het is nog slecht te vinden op internet maar hier staat het wel samengevat
https://climapulse.nl/f-g...-2024?languageSwitch=true

Let op bij HFOs zit je snel op jaarlijks verplicht onderhoud en logboekplicht.

Ik zie het allemaal met lede ogen aan. De koudeniddelen worden meer onschadelijk voor het klimaat ooit en de regels strenger, meer omvangrijker en ingewikkelder dan ooit.

Dat we weer naar school moeten elke 7 jaar en strenger gecertificeerd worden, vind ik niet erg.

De kosten die daarmee gemoeid zijn wel. Dat gaat straks helemaal nergens meer over.

Let wel een cv/installatiemonteur heeft een kostprijs van €69.- ex btw
Een f gassen monteur al veel hoger door de certificering, duurdere kalibraties en gereedschappen.
Nu komen daar nog enorm veel kosten bij. En let maar op PED documentatieplicht. En verplichte dure en gekalibreerde apparatuur voor werken met propaan e.d.

Allemaal leuk en aardig maar enorm DUUR. Sta niet verbaasd dat een kostprijs F gassen monteur naar €200,- ex per uur gaat. Als al deze regels doorgang vinden.

Koel monteurs worden daarmee duurden dan de meest luxe adviseurs, architecten en advocaten. Let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Voordat dit offtopic gaat, denk hieraan bij bv propaanmachines komt er een logboekplicht en jaarlijks verplicht onderhoud bij >2kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Technician- "Vanaf 3 kg bij hermetisch gesloten residentieel", toch?

Al staat dat onder HFO, maar valt propaan daar überhaupt onder? Ik kan moeilijk vinden welk stuk relevant is voor propaan specifiek.

[ Voor 49% gewijzigd door Rimco op 29-10-2024 13:39 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Rimco schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:34:
Dat ligt eraan hoe ze de regels gaan benaderen.
Want hermetisch gesloten, de definitie:
Hermetisch gesloten betekent dat een koelcircuit volledig afgedicht is vanuit de fabriek. Het moet gaan om een permanente verbinding. Er zijn geen kranen of ventielen waarmee er koudemiddel kan toegevoegd of afgenomen worden. Zelfs als een kraan altijd dicht staat, maakt dit nog geen hermetisch gesloten circuit. Soms is er verwarring met een hermetische compressor, maar dit heeft geen betrekking op het koelcircuit.
Kan dus ook zijn vanaf 1 kg

Bv een monobloc heeft (vul en meet) kranen en verbindingen soms. Misschien dat ze deze dan weglaten.
Maar dan mis je het doel, reparaties kunnen uitvoeren in het veld, volgens mij en moet de unit alsnog terug naar de fabriek bij een probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 29-10-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Rimco schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:34:

Al staat dat onder HFO, maar valt propaan daar überhaupt onder? Ik kan moeilijk vinden welk stuk relevant is voor propaan specifiek.
Dat is een goede, propaan is een pure HC gas (hydro Carbon) dat is geen HFK of HFO.
Maar wel komt er een onderhoudsplicht voor zover ik weet.
En enorm overdreven opleidingen met een boel angst over brandbaarheid.

Misschien dat een expert in wetgeving hier dat weet?

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 29-10-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 23-05 22:07

dof

Technician- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:16:

Een f gassen monteur al veel hoger door de certificering, duurdere kalibraties en gereedschappen.
Nu komen daar nog enorm veel kosten bij. En let maar op PED documentatieplicht. En verplichte dure en gekalibreerde apparatuur voor werken met propaan e.d.

Allemaal leuk en aardig maar enorm DUUR. Sta niet verbaasd dat een kostprijs F gassen monteur naar €200,- ex per uur gaat. Als al deze regels doorgang vinden.

Koel monteurs worden daarmee duurden dan de meest luxe adviseurs, architecten en advocaten. Let maar op.
Beetje overdreven duur als dit ook gaat gelden voor ("goedkope") airco's.

En is dit nog een reden om monobloc's te prefereren boven split systemen...?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Beetje overdreven duur als dit ook gaat gelden voor ("goedkope") airco's.

En is dit nog een reden om monobloc's te prefereren boven split systemen...?
In mijn ogen juist niet. De split HFK regels zijn i.i.g. duidelijk en onder de logboekgrens en eenvoudiger koudemiddelzijdig te repareren.

Je moet je afvragen of je A1 of A2 moet halen.
De kans dat je een compressor of 4 wegklep ter plekke vervangt in een monobloc lijkt me enorm klein. Bij defect gaan ze terug naar de fabriek.
Propaan in split zal wel niks worden, daar eerder laag gwp f gassen.

[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 29-10-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Robindd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Is relatief simpel inderdaad. Heb mijn gas recent opgezegd (vorige week ten einde) en voor de ATAG wok brander propaan sproeiers besteld en geïnstalleerd. Waren 3 grote en 1 schroefje onder de knop. Gas leiding getrokken naar buiten en daar een dubbele gasfles connectie hangen met automatische overschakeling :)

Er is een website waar je sproeiers gewoon los kan bestellen ook met een conversie tabel.
Wat is dat voor automatische overschakeling? Ik heb dezelfde setup, maar mag naar buiten om een schakelaartje op te zetten.
Wel een voordeel dat ik meteen weet als er eentje leeg is. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 23-05 18:34
Bra-Jo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is dat voor automatische overschakeling? Ik heb dezelfde setup, maar mag naar buiten om een schakelaartje op te zetten.
Wel een voordeel dat ik meteen weet als er eentje leeg is. ;)
Ik vermoed zoiets. Heb ik zelf ook hangen voor de 2 propaanflessen voor de gashaard en werkt perfect.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Technician- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:16:
De nieuwe F gas verordening zegt ook wat over de logboek en onderhoudsplicht.
Het is nog slecht te vinden op internet maar hier staat het wel samengevat
https://climapulse.nl/f-g...-2024?languageSwitch=true

Let op bij HFOs zit je snel op jaarlijks verplicht onderhoud en logboekplicht.

Ik zie het allemaal met lede ogen aan. De koudeniddelen worden meer onschadelijk voor het klimaat ooit en de regels strenger, meer omvangrijker en ingewikkelder dan ooit.

Dat we weer naar school moeten elke 7 jaar en strenger gecertificeerd worden, vind ik niet erg.

De kosten die daarmee gemoeid zijn wel. Dat gaat straks helemaal nergens meer over.

Ik heb nog ergens een oude W/W warmtepomp geërfd met 5,4 kg R404a (20 ton CO2 eq) en het is volstrekt onmogelijk iemand te vinden die een lekcontrole mag, kan en wil doen.
Nog los van wat dat zou kosten.
Ik denk dat ik 'm maar moet vervangen voor een cascade van drie R290 L/W units ofzo. Dat wordt sowieso zuiniger (~COP3, bron lekt ook een beetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Ik heb nog ergens een oude W/W warmtepomp geërfd met 5,4 kg R404a (20 ton CO2 eq) en het is volstrekt onmogelijk iemand te vinden die een lekcontrole mag, kan en wil doen.
Nog los van wat dat zou kosten.
Ik denk dat ik 'm maar moet vervangen voor een cascade van drie R290 L/W units ofzo. Dat wordt sowieso zuiniger (~COP3, bron lekt ook een beetje).
Elke f gassen monteur kan en mag een lekdichtheidscontrole doen toch? Is ook verplicht.
Beter is afpompen en een dropin erin of vervangen ja dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Tja, oorspronkelijke installateur bestaat niet meer, ik heb 11 bedrijven aangeschreven waar 5x helemaal geen respons op kwam (incl de importeur), 2x 'tekort aan personeel', 3x 'we nemen geen bestaande installaties meer in onderhoud' en 1x 'geen spullen voor R404a'.
Toen was ik er wel een beetje klaar mee, verplichting of niet.
Ding staat al bijna twintig jaar als een malle te pendelen dus ik denk niet dat hij überhaupt nog lang te gaan heeft. Maar goed, W/W dus strikt genomen offtopic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:00:
@Technician- Tja, oorspronkelijke installateur bestaat niet meer, ik heb 11 bedrijven aangeschreven waar 5x helemaal geen respons op kwam (incl de importeur), 2x 'tekort aan personeel', 3x 'we nemen geen bestaande installaties meer in onderhoud' en 1x 'geen spullen voor R404a'.
Toen was ik er wel een beetje klaar mee, verplichting of niet.
Ding staat al bijna twintig jaar als een malle te pendelen dus ik denk niet dat hij überhaupt nog lang te gaan heeft. Maar goed, W/W dus strikt genomen offtopic :)
Excuses van mij namens alle f gassen monteurs.

Maar ja kun je je afvragen, als het nu al zo skeer is wat het wordt als je een koudetechnisch probleem hebt in een propaan systeem. Je wordt verplicht daarvoor een opleiding te doen. Jaarlijks te certificeren, Een hele sloot specifieke apparatuur moet kopen (extra) die je jaarlijks moet laten kalibreren, en elk jaar auditeren.
Ik zie dat nog krapper worden allemaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 29-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dus een R290 warmtepomp die vrolijk in het open veld tegen de gevel aan staat zou jaarlijks gecontroleerd moeten worden, maar de 5 kg en 500 gram propaan gasflessen uit de caravan en de gasbrander die in de schuur staan mogen daar gewoon blijven staan, want dat is niet gevaarlijk (ofzo?)

Dit gaat toch helemaal nergens meer over.

Edit: klopt niet. Jaarlijkse keuring is pas vanaf 5 ton CO2 equivalent.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 30-10-2024 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05
Blihi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
Dus een R290 warmtepomp die vrolijk in het open veld tegen de gevel aan staat zou jaarlijks gecontroleerd moeten worden, maar de 5 kg en 500 gram propaan gasflessen uit de caravan en de gasbrander die in de schuur staan mogen daar gewoon blijven staan, want dat is niet gevaarlijk (ofzo?)

Dit gaat toch helemaal nergens meer over.
Zoals met zoveel dingen tegenwoordig, papieren werkelijkheden creëren door beleid.
Pagina: 1 ... 168 ... 211 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)