woekele schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:28:
[...]
Vermogen is bepaald met warmteverliesberekening (die ik nog moet opvragen trouwens). Het maximum vermogen van dit type is hoog, dat begrijp ik. Maar het minimum is 3.3, wat voor mij als leek best okay lijkt. Welke versie zou je dan moeten nemen die een veel lager minimum heeft? Ik vind eigenlijk alleen de SUZ-SWM60VA2 die van 2.6 - 6.1 gaat. Verschil tussen 3.3 en 2.6 lijkt niet zoveel (alhoewel, toch ruim 20%...) . En wellicht is die 6.1 weer wat krap als het echt koud is?
Overigens is de totale bgg ongeveer 135m2 (hele woning is 300m2/1100m3 trouwens). Maar niet overal ligt vloerverwarming, of het staat in slave.
Je hinkt op twee gedachten. Je wilt aan de ene kant een enorme hoeveelheid opwek hebben op basis van 300 m2 en 1100 m3 bouwvolume (dus elke verdieping is 3,7 meter hoog?) en aan de andere kant wil je dat vermogen met 82 m2 de woning in sturen. Dat kan helemaal niet.
De paar dingen die je goed moet afwegen zijn:
1) Welk warmteverlies moet ik compenseren bij -10 (en dan alleen ventilatie-verlies en transmissieverlies, dus niet het warmteverlies voor het opwarmen van de thermische massa). Dit vermogen moet de installatie bij -10 comfortabel kunnen leveren.
2) Welk afgiftesysteem is geschikt om het vermogen van (1) bij -10 buiten gelijkmatig aan de woning af te geven bij een Ta van maximaal 35 graden, maar liefst nog minder.
3) Wat is het minimum vermogen van de WP bij een buitentemperatuur van +10 graden (of +7 of +12, kies iets daar in de buurt) en wat is het warmteverlies van de woning bij die buitentemperatuur?
4) Welk afgiftesysteem is geschikt om het minimale vermogen van (3) gelijkmatig aan de woning af te geven bij een Ta ruim onder de 30 graden (zo bouw je een stooklijn van 35 bij Tbuiten van -10 tot 20 bij een Tbuiten van +20 graden.
5) Bij zoneregeling herhaal je bovenstaande voor de Master zone: Dus de woonkamer + alle sanitaire ruimtes die altijd mee verwarmen bijvoorbeeld. Die zones samen moeten op elk moment van de stooklijn genoeg vermogen kunnen afgeven om het vermogen van de WP kwijt te raken, anders krijg je pendelgedrag. Het maakt daarbij niet uit of je met of zonder buffers werkt. Een parallelbuffer helpt helemaal niets als je het vermogen niet kwijt kunt aan de vloer.
En dan kies je een WP die passend is voor jouw woning.
Uit jouw posts klinkt het alsof je zegt dat je voor (1) 8 kW bij -10 nodig hebt, voor (2) 250 m2 vloerverwarming hebt, voor (3) een WP hebt met 3.3 kW minimum, waarvoor bij (4) ook 250 m2 vloerverwarming beschikbaar is, terwijl je onder (5) een, voor dit woningoppervlak redelijk kleine, ruimte van 80 m2 wilt verwarmen. En dat gaat niet lukken.
Die 8 kW wordt hier in twijfel getrokken en zou ik als ik jou was eens na (laten) rekenen. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dat nodig is.
Zoals gezegd: 3.3 kW op 80 m2 is 40 W/m2 en dat is echt veel te veel. Zelfs als je dat kwijt kunt, zal die ruimte heel snel opwarmen en de WP dus steeds kort aan en uit gaan en dat wil je niet. Je moet dus je ideeën over zoneregeling aanpassen, of een ander opweksysteem kiezen.
Voor zo'n breed bereik van vermogens zou een cascade-opstelling van twee warmtepompen veel geschikter zijn. Twee kleine warmtepompen die naar wens in of uitgeschakeld worden, of twee warmtepompen die elk een eigen deel van het huis bedienen (dan krijg je Master/Master regelingen). Of je moet naar een ander merk gaan kijken, de 11 kW Toshiba Estia serie bijvoorbeeld kan terug tot 1.7 kW, alleen kost je dat wel COP (zoals ik hier al eerder liet zien).
en hoe bereken ik dat dan wél?
Beetje zelfde vraag als hierboven, maar dan voor koelen: hoe kan ik berekenen of ik het minimum koelvermogen kwijt kan in deze vloer?
Voor een snelle indicatie van warmteverlies:
link
Voor een snelle berekening van het verwarmings- en koelvermogen van een vloer:
link
Overigens zou ik me niet te druk over koelen maken. Als de vloer het minimale verwarmingsvermogen kwijt kan, zal dat met het koelvermogen ook wel los lopen, want dat ligt ruim lager. Daarbij zul je alsnog airco nodig gaan hebben, want koelen van zo'n enorm volume met alleen maar een vloer zal heel lastig worden.
We hebben al een bijgebouw met vloerverwarming, waar we later zouden kunnen gaan slapen bijvoorbeeld. Ik denk echt niet dat we vloerverwarming in de garage nodig gaan hebben. Maar dank voor je input op dit punt, altijd goed om andermans mening te horen. Op de bovenste verdieping hebben we in huidige woning ook geen vloerverwarming en gebruiken we de radiator ook nooit. Vandaar ook niet gekozen voor vloerverwarming in nieuwe woning op bovenste verdieping. We hebben er nog wel gekozen voor een airco in de werkkamer op bovenste verdieping trouwens die ook kan verwarmen.