SebastiaanPs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:46:
Ik ben nog even in de metingen en berekeningen gedoken die de basis vormen voor het mooie overzicht van @
verkeerslicht (
hier). Met name mbt de sCOP en de COPs zoals door de fabrikanten gerapporteerd volgens EN14825.
Allereerst goed om je te realiseren dat deze metingen door de fabrikant zelf aangeleverd worden, dus gemeten door de fabrikant of in opdracht van.
Als je wil begrijpen hoe die metingen en berekeningen gedaan worden, dan kan ik je
dit document aanraden (pdf).
Daar staat ook beschreven hoe de COP wordt bepaald bij partial load - dat is helaas net ietsje ingewikkelder dan @
Pejdref eerder beschreef.
Lees eerst even dit voor fixed load heat pumps:
[Afbeelding]
(Cc in de formule moet volgens mij Cd zijn).
En nu dit over modulerende warmtepompen:
[Afbeelding]
Dus voor de modulatiepercentages boven het minimumvermogen wordt er geïnterpoleerd, maar
onder
het minimumvermogen wordt de COP op een bijzondere manier berekend: COP op de declared capacity aangepast voor een degradatiecoefficient voor cycling (aan/uit schakelen) van typisch zo’n 0.98 bij de meeste fabrikanten, dus slechts 2% verlies door cycling. Dat is niet realistisch, zo hebben veel Tweakers hier aangetoond en is ook in
dit wetenschappelijk artikel te zien (voor degenen met toegang via een universiteit). In de vroege fase van een run klimt de COP nog omhoog.
Ik heb hier ook nog nooit iemand gezien met een steady COP van boven de 9, zoals te zien in de tabel. Iemand?
En daarnaast nog het eerder genoemde punt dat een Ta 24 gr bij Tb 12 gr vaak helemaal niet realistisch of mogelijk is (zie mijn eerdere
post), waardoor COPs van boven de 8 a 9 niet haalbaar zijn.
Dus nogmaals: veel redenen om die data bij T buiten van 12 graden en daarmee (in mindere mate) ook de sCOP voorzichtig te interpreteren.
Ik zou me niet door de sCOP en COP bij 12 graden in deze tabel laten leiden. De COP’s bij Tb 2 en 7 graden lijken me wel waardevol. En in die range zit overigens ook veel meer warmtevraag in een stookseizoen, dus die getallen zijn veel relevanter.
Edit: dus simpel samengevat
Zij gaan er vanuit dat jouw warmtepomp aan/uit schakelend met Ta 24 graden kan verwarmen met een COP vaak boven de 9.
In praktijk: als je Ta 24 graden instelt gaat de WP van de meesten hier pendelen als een malle, met als gevolg aan/uit schakelverliezen en een veel lagere COP.
Dank voor je compliment. Mooie uiteenzetting, en interessant om in te verdiepen.
Wat ik een vreemd punt vind is dat de data door de fabrikant mag aangeleverd worden. Dat klinkt alsof er behoorlijk gefraudeerd kan (en ook zal) worden, als daar niet streng op gecontroleerd wordt.
Enkele nuance op je betoog vanuit mijn praktijkmetingen.
Wat betreft het pendelen:
De degradatiecoefficiënt (Cdh) bij A12W24 is meestal rond de 0.90. Dat betekent dus een ingecalculeerd verlies van 10%. Dat lijkt mij wel een realistische waarde, afhankelijk van hoe lang aan
"aan" is en uit
"uit"
:strip_exif()/f/image/rl9d2BZt9zeKFDYcvC8M8e9G.png?f=user_large)
In bovenstaand pendelt de machine 1 keer. Zoals je ziet is het verlies bij de tweede start (na het pendelmoment dus) niet heel kostbaar. Kennelijk is de compressor nog redelijk warm, en is het dus niet te vergelijken met een koude start.
Tijdens het pendelmoment zie je een grillig beeld van de gemeten COP. Ik denk dat er nog wat restwarmte en warmte van de pomp zelf zit waardoor er geen negatieve warmtemeting is. De geleverde warmte is dan echter te verwaarlozen.
Ga ik de COP berekenen over de hele periode inclusief pendelmoment:
P elektrisch | P thermisch |
3,7kW | 26kW |
dan kom ik uit op een COP van 7,03 (wat eigenlijk nauwelijks afwijkt van hetgeen uit de grafiek is af te lezen.
Niet eerlijk natuurlijk want dan heb ik alle uren idle draaien (12Wh) niet meegerekend.
Ga ik het eerlijker doen, en zou ik alleen een gemiddelde berekenen tussen bijvoorbeeld 17.03 en 18.10 dan krijg ik dit:
P elektrisch | P thermisch |
0,45kW | 3kW* |
dan kom ik uit op een COP van 6.667 (binnen dit tijdsframe en de betreffende temperaturen dus een Cdh van 0.95).
*de resolutie van mijn warmte-energie-meting is helaas 1kW. Ik heb hier rekening mee gehouden en het moment gekozen zodat het niet in het voordeel uitvalt van de COP-waarde
Bij 15,4%Pdes (bij mij 10kW = 1,54 vermogen) moet de WP bijvoorbeeld ~15minuten aan staan, en ~45minuten uit, of bijvoorbeeld 2 uur aan en 6 uur uit, waarbij de laatste een betere COP geeft, en ook beter is voor de levensduur van de compressor.
Wat betreft de hoge COP-waardes:
Hier was het na een paar koudere dagen ineens erg warm buiten. Binnenshuis was het echter nog kil, dus de warmtepomp ging even aan. Dit zijn natuurlijk zeldzame momenten, maar dan zie je dat er met een buitentemperatuur van 18°C en een Ta van 31°C (Tlift van 13°C) ineens raar hoge COPs gehaald kunnen worden.
Je ziet dat na een bepaalde tijd steady COP9,5 te draaien er ineens een daling is. In mijn logging zie ik dat het de warmtepomp niet lukt om de 580Watt compressorvermogen vast te houden, en schiet naar een iets hoger vermogen. De dT zakt in, en de warmtepomp zou gaan pendelen als de thermostaat niet had gevonden dat het warm genoeg was in huis.
de dag-COP was 7,3 (incl idle verbruik, het deel zichtbaar in de grafiek is het enige moment dat de warmtepomp heeft aangestaan die dag).