Advies / beoordeling offerte warmtepomp tussenwoning 1988

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:56
Beste Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op de installatie van een warmtepomp om vervolgens de hele gasaansluiting eruit te kunnen werken. De situatie is als volgt:

- Tussenwoning 1988, totaal oppervlak 120 m2 verdeeld over drie verdiepingen.

- Redelijk, maar niet geweldig, geïsoleerd

- Een gasverbruik van gemiddeld zo'n 350 m3 per jaar over de afgelopen twee jaar (anderhalf persoon), waarbij opgemerkt dient te worden dat ik alleen op de begane grond gestookt heb op de momenten dat er daadwerkelijk iemand thuis was (vooral 's avonds dus). De vorige bewoners waren meer thuis, hebben van onder tot boven verwarmd, en zaten daarmee op zo'n 750 m3.

- Afgiftesysteem: +-40 m2 vloerverwarming op de begane grond verdeeld over drie groepen met HOH 15 cm in combinatie met twee T22 radiatoren (140x40 cm en 230x40 cm), op de eerste verdieping (slaapkamers) alles met T10, en op de tweede verdieping twee dakkapellen (werkkamer, sportruimte), beide voorzien van T22 radiatoren.

- Plaatsing buitenunit: bij voorkeur in de voortuin, en als ik de WPAC-sheet invul dan blijven er maar een paar opties over die voldoen aan geluid op de erfgrens. Als het echt moet, dan kan 'ie ook in de achtertuin.

- Locatie CV-ketel / plaatsing binnenunit: op zolder.

Ik ben voornemens om de afgifte van de T22 radiatoren te vergroten middels heatboosters. Nu kwam ik qua warmteafgifte op de begane grond van zo'n 3.45 kW (2200 W vloerverwarming plus 1250 W met de T22 radiatoren (uitgerust met boosters) op 35 graden). Eventueel kunnen ze vervangen worden door (meer geschikte) LTV radiatoren/convectoren. Wat is jullie kijk daarop? De slaapkamers hoeven niet per se verwarmd te worden, maar ik heb er ook niet echt bezwaar tegen om ze mee te laten draaien. Ook die kunnen, eventueel, vervangen worden door LTV.

Ik heb enkele offertes op laten stellen, en de partij waar ik het meeste vertrouwen in heb is met de volgende offerte gekomen voor een systeem op basis van een 5 kW (daarop kwam ik ook zelf ongeveer uit) Vaillant WP. Kunnen jullie je licht daar eens over laten schijnen?

Ik heb mijn twijfels uitgesproken over het nut van het buffervat, en ze gaan intern nog eens overleggen. Qua pendelgedrag verwacht ik dat die 45 liter geen verschil gaat maken, maar misschien is 'ie in serie geplaatst wel zinvol bij defrosts. Op dit moment schat ik het watervolume in het systeem op zo'n 70 liter, maar indien de T22/T10-radiatoren door LTV exemplaren vervangen worden zal dat significant afnemen.

CategorieOmschrijvingPrijs
WarmtepompVaillant aroTHERM Split+ 55/8.2 3kW buitendeel - label A+++ - R32€ 2.793,33
WarmtepompVaillant Split Plus 3-6kW - binnenunit€ 1.618,07
WarmtepompAppendages en regeltechniek€ 677,88
Sanitair warm waterAtlantic Waterstage WAH300A boiler RVS 300 liter€ 1.945,58
Sanitair warm waterAppendages en regeltechniek boilervat€ 423,80
BuffervatBuffervat 45 liter€ 556,90
BuffervatBuffervat appendages€ 332,00
CommunicatieVaillant sensoCOMFORT systeem regelaar met buitenvoeler€ 342,98
CommunicatieGateway Vaillant (communicatie op afstand)€ 50,00
InstallatieProjectleiding, werkvoorbereiding, calculatie, ontwerp, inkoop en planning.€ 286,00
InstallatieElektra warmtepomp€ 318,50
InstallatieMontagewerk warmtepomp - 48 Uren€ 3.360,00
InstallatieInbedrijfstelling en configuratie warmtepomp€ 375,00
InstallatieMuur doorvoer steen (max 20cm) - steenboring WP€ 116,00
InstallatieTransport warmte - 26 km€ 73,71
Extra F-gassen & LeidingwerkExtra F-gassen handeling (>10m, bijvullen)€ 190,00
Extra F-gassen & LeidingwerkExtra leidingwerk tussen binnen- en buitenunit per meter (boven 10 meter) - 4 meter€ 100,00
VloerverdelerComfort Line 3-groeps vloerverwarmingsverdeler met flowmeters€ 239,45
VloerverdelerMontagewerk vervangen vloerverdeler - 2 Uren€ 140,00

Excl. BTW € 13.939,20
BTW 21% € 2.927,23
Totaal € 16.866,43

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 28-10-2024 22:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
blb4 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

1,5 personen en 300 liter boiler is m.i. wat overdreven. Wij zijn met 3 personen en hebben aan 200 liter meer dan voldoende. Wel spaardouchekoppen en niet overdreven lang douchen. Zal mogelijk niet al te veel schelen maar neemt ook weer wat minder ruimte in.
In eerste instantie werd ook een 200 liter exemplaar geoffreerd, maar die van 300 liter is niet veel groter (vooral een klein beetje hoger). Met 300 liter ben je wel wat toekomstbestendiger, en kan je de temperatuur ook lager houden. Qua kosten scheelt het ook amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:45
Ik opzet lijkt het wel een goed plan. Voor een dergelijk laag gasverbruik heb je maar een kleine warmtepomp nodig. De Valliant Arotherm 55/5 split (is dat het model wat er wordt bedoeld?) levert maximaal 4.88 kW bij -7 buiten en Ta 35 graden - dat moet voldoende zijn in jouw geval.

Ze zullen voor een split hebben gekozen ivm leidingwerk? Een monoblock is bij jou minder makkelijk te realiseren met de huidige CV ketel boven? Hier heb ik ook een buitenunit in de tuin en de binnenunit + SWW vat op zolder. Heel tevreden mee.

Als alternatief zijn er ook Tweakers met een monoblock in de tuin direct op de vloerverwarming beneden gekoppeld en dan separaat een warmtepompboiler op zolder.

Het buffervat weglaten, scheelt in de kosten en ruimte. Leg ze uit dat je de vloerverwarming en al je radiatoren permanent open zult hebben staan, geen naregeling.

Netjes dat ze de verdeler meteen aanpassen, dat hoort ook zo.

Qua SWW vat: heb je een bad in huis? Hoeveel slaapkamers?

De prijs lijkt op het eerste gezicht wat aan de hoge kant. Ik heb vooral offertes voor Valliant Arotherm plus 55/6 en 75/6 voorbij zien komen, dat zijn de monoblocks, weet niet of die goedkoper zijn. Zie bijv de offertes in dit topic.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

Isdatzo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

In eerste instantie werd ook een 200 liter exemplaar geoffreerd, maar die van 300 liter is niet veel groter (vooral een klein beetje hoger). Met 300 liter ben je wel wat toekomstbestendiger, en kan je de temperatuur ook lager houden. Qua kosten scheelt het ook amper.
Echter moet je ook wekelijks die 300 liter naar 60 graden brengen ivm legionella. Dat is dan weer het nadeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:14

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Waar ga je naartoe met je buitenunit? Met een tussenwoning kan dat toch wat lastig zijn. Kan je aan de geluidseisen voldoen?

[ Voor 6% gewijzigd door TTommie op 28-10-2024 23:19 ]

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
Ik ben zeker voorstander van verwarmen met een warmtepomp, maar, waarom wil je 350 m3 gas per jaar vervangen door een warmtepomp van bijna €17k?

Dat zal dan in ieder geval niet om financiële overwegingen zijn lijkt me ;) Voor die €14k (na subsidie) kun je met de huidige gasprijzen (€1,30 per m3) nog 10.769 m3 gas kopen. Genoeg voor 30 jaar.

Of verwacht je dat je energieverbruik flink omhoog zal gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door nMad op 29-10-2024 08:40 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
SebastiaanPs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:51:
Ik opzet lijkt het wel een goed plan. Voor een dergelijk laag gasverbruik heb je maar een kleine warmtepomp nodig. De Valliant Arotherm 55/5 split (is dat het model wat er wordt bedoeld?) levert maximaal 4.88 kW bij -7 buiten en Ta 35 graden - dat moet voldoende zijn in jouw geval.
Ja, ik kwam zelf ook uit op een vermogen van ongeveer 5 kW. Het model waar het hier over gaat is de 55/8.2, de "split plus", maar nog niet op de Nederlandse website van Vaillant te vinden. Wel op de Duitse en Oostenrijkse sites. Ik heb wel een Nederlandse brochure ontvangen, maar de gedetailleerde informatie is nog niet beschikbaar.
Ze zullen voor een split hebben gekozen ivm leidingwerk? Een monoblock is bij jou minder makkelijk te realiseren met de huidige CV ketel boven? Hier heb ik ook een buitenunit in de tuin en de binnenunit + SWW vat op zolder. Heel tevreden mee.

Als alternatief zijn er ook Tweakers met een monoblock in de tuin direct op de vloerverwarming beneden gekoppeld en dan separaat een warmtepompboiler op zolder.

Het buffervat weglaten, scheelt in de kosten en ruimte. Leg ze uit dat je de vloerverwarming en al je radiatoren permanent open zult hebben staan, geen naregeling.

Netjes dat ze de verdeler meteen aanpassen, dat hoort ook zo.

Qua SWW vat: heb je een bad in huis? Hoeveel slaapkamers?

De prijs lijkt op het eerste gezicht wat aan de hoge kant. Ik heb vooral offertes voor Valliant Arotherm plus 55/6 en 75/6 voorbij zien komen, dat zijn de monoblocks, weet niet of die goedkoper zijn. Zie bijv de offertes in dit topic.
- Een monoblock rechtstreeks op de vloerverwarming: dat zou gepaard gaan met meer graaf- en breekwerk en gedoe in de kruipruimte. En op zich heb ik boven genoeg ruimte voor een binnenunit.

- Buffervat weglaten: ik heb daarvoor mijn argumenten al opgevoerd, ze gaan het intern bespreken. Ik ben benieuwd of hun conclusie overeenkomt met die van mij

- SWW: in theorie 4 slaapkamers, waarvan er één nu als zodanig in gebruik is. Geen bad.

-.Prijs: kan ongetwijfeld goedkoper, maar ik heb drie offertes laten opstellen en die zitten allemaal ongeveer in dezelfde bandbreedte. De andere twee kwamen met een Panasonic-systeem, maar ik heb het meeste vertrouwen in de firma van de offerte in de OP.
de Peer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:03:
[...]

Echter moet je ook wekelijks die 300 liter naar 60 graden brengen ivm legionella. Dat is dan weer het nadeel
Yep, maar vooral een nadeel wanneer de zonnepanelen onvoldoende produceren. Dat lijkt me te overzien. Verder is het een kwestie van afstemmen met de overproductie.
TTommie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:18:
Waar ga je naartoe met je buitenunit? Met een tussenwoning kan dat toch wat lastig zijn. Kan je aan de geluidseisen voldoen?
Voortuin. Volgens mijn WPAC-berekening voldoet de Vaillant buitenunit.
nMad schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:37:
Ik ben zeker voorstander van verwarmen met een warmtepomp, maar, waarom wil je 350 m3 gas per jaar vervangen door een warmtepomp van bijna €17k?

Dat zal dan in ieder geval niet om financiële overwegingen zijn lijkt me ;) Voor die €14k (na subsidie) kun je met de huidige gasprijzen (€1,30 per m3) nog 10.769 m3 gas kopen. Genoeg voor 30 jaar.

Of verwacht je dat je energieverbruik flink omhoog zal gaan?
Ik verwacht meer thuis te zijn (meer thuiswerken) en mijn vriendin zal er vaker zijn. En het zal vast nog een tijdje duren, maar op enig moment gaat mijn wijk van het gas af en worden de woningen aangesloten op een warmtenet.

Als ik reken met het gasverbruik van de vorige bewoners dan kom ik, rekening houdend met nog twee jaar salderen en een direct verbruik uit de zonnepanelen van 15%, uit op een terugverdientijd van ongeveer 10 jaar. Dat vind ik oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Reeds dit topic doorgenomen? L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Ik heb in mijn tussenwoning een NIBE S735-4 draaien (zonder buitenunit) met een zeer laag minimum vermogen (15hz = 200Wh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Isdatzo Waar heb je de geluidsdata gevonden (maximaal geluidsvermogen)?
Ik moet zeggen dat de verwarmingsdata op het eerste gezicht in vergelijking met de budget pure serie niet zo indrukwekkend zijn. En de buitendelen kosten dan maar de helft van de split plus - dus als je met meer geluid kan leven . . .
WPAC-tool geeft bij mijn vrijstaand huis (bj 1984) met de pure 65/7.2 AS "voldoende" met 3 db marge,
de pure 85/7.2 AS voldoet pas met 2 dB marge.

Bij mij komt over 2 weken:
Vaillant aroTHERM pure VWL 65/7.2 AS - ca. 9 m - VWL 107/7.2 IS (zolder op plek cv-ketel)
systeemregelaar VRC 720 i.c.m. VR 921 (Internetgateway)
Atlantic Explorer IV 200l warmtepompboiler op zolder (hijskraan nodig)
en nog wat kleine (relatief dure) aanpassingen
(deel leidingwerk diameter groter, convector vervangen, grotere warmtewisselaar vvw, etc.)
Na aftrek subsidies (wp+wpb): ca. € 8650,- (3 dagen werk)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:55
Tegen zo'n prijs zou ik geen WP overwegen. €3360 voor 2 dagen werk en dan ook nog eens de werkvoorbereiding én inbedrijfstelling apart opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Carfanatic schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:52:
Tegen zo'n prijs zou ik geen WP overwegen. €3360 voor 2 dagen werk en dan ook nog eens de werkvoorbereiding én inbedrijfstelling apart opvoeren?
2 dagen werk? 48 uur staat er. Da’s €70,- per uur en daarmee gewoon marktconform (niet duur, niet goedkoop).

De werkvoorbereiding en inbedrijfstelling apart opvoeren is alleen maar transparant en juist prima.

[ Voor 4% gewijzigd door BFmango op 29-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:51
@Isdatzo Bij welke partij heb je deze offerte opgevraagd? Ik zou in mijn situatie ook zo'n Arotherm Split Plus overwegen i.v.m. leidingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Topictitel iets verduidelijkt dat het om warmtepomp gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:37
BFmango schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

2 dagen werk? 48 uur staat er. Da’s €70,- per uur en daarmee gewoon marktconform (niet duur, niet goedkoop).

De werkvoorbereiding en inbedrijfstelling apart opvoeren is alleen maar transparant en juist prima.
Die 70 euro is marktconform. 48 uur vind ik opmerkelijk.
Dat zijn 6 volle werkdagen, of 3 volle werkdagen met 2 man.
Er zijn veel grote partijen die plaatsen in een dagdeel (moet je zelf wel wat voorbereidingen treffen). Dat is weer een ander uiterste. Maar 48 uur werk vind ik persoonlijk absurd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Die 70 euro is marktconform. 48 uur vind ik opmerkelijk.
Dat zijn 6 volle werkdagen, of 3 volle werkdagen met 2 man.
Er zijn veel grote partijen die plaatsen in een dagdeel (moet je zelf wel wat voorbereidingen treffen). Dat is weer een ander uiterste. Maar 48 uur werk vind ik persoonlijk absurd.
Dit allemaal plaatsen in een halve dag is echt onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:37
BFmango schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Dit allemaal plaatsen in een halve dag is echt onmogelijk.
Zeg ik toch ook?
En ook dat 48 uur absurd is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:49
IK heb recent een Panasonic all-in one unit laten plaatsen, de installateur is daar in zijn eentje 36 uur meebezig geweest mbv wat hand en spandiensten van mij en een halve dag van een electricien die wat MK aanpassingen deed en kabels aanlegde.

Dus 48 uur is niet heel overdreven.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Ondertussen is de toko in kwestie bij me teruggekomen en delen ze mijn opvatting dat ik prima zonder buffervat kan, en is de offerte overeenkomstig aangepast d:)b .

De discussie over de 48 uren vind ik niet zo heel spannend: volgens mij is dat niet een bijzonder onrealistische schatting.
tinusa4 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:35:
Reeds dit topic doorgenomen? L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Ik heb in mijn tussenwoning een NIBE S735-4 draaien (zonder buitenunit) met een zeer laag minimum vermogen (15hz = 200Wh).
Maar wanneer je meer vermogen nodig hebt ga je een hoop lucht naar binnen moeten trekken, of op een andere manier bijverwarmen.
dunklefaser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:29:
@Isdatzo Waar heb je de geluidsdata gevonden (maximaal geluidsvermogen)?
Ik moet zeggen dat de verwarmingsdata op het eerste gezicht in vergelijking met de budget pure serie niet zo indrukwekkend zijn. En de buitendelen kosten dan maar de helft van de split plus - dus als je met meer geluid kan leven . . .
WPAC-tool geeft bij mijn vrijstaand huis (bj 1984) met de pure 65/7.2 AS "voldoende" met 3 db marge,
de pure 85/7.2 AS voldoet pas met 2 dB marge.

Bij mij komt over 2 weken:
Vaillant aroTHERM pure VWL 65/7.2 AS - ca. 9 m - VWL 107/7.2 IS (zolder op plek cv-ketel)
systeemregelaar VRC 720 i.c.m. VR 921 (Internetgateway)
Atlantic Explorer IV 200l warmtepompboiler op zolder (hijskraan nodig)
en nog wat kleine (relatief dure) aanpassingen
(deel leidingwerk diameter groter, convector vervangen, grotere warmtewisselaar vvw, etc.)
Na aftrek subsidies (wp+wpb): ca. € 8650,- (3 dagen werk)
In de catalogus (datum oktober 2024). De Pure gaat in mijn Utrecht-stad tussenwoning nooit voldoen aan de normen. Al met al wel een nette prijs; ik ben wel benieuwd welke partij het betreft, zou je dat in een privébericht willen delen?
Pagina: 1