Advies Warmtepomp (FE) vrijstaande woning alles VV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 20:04
Beste medetweakers en enthousiastelingen!

We zijn ons aan het orienteren om volledig van het gas te kunnen gaan maar het duizelt vanwege alle variabelen en mogelijkheden (ondanks dat ik na adviesgesprekken en veel nachtelijke tweaker leessessies het heb proberen in te perken). Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat slimme adviezen om mijn weg te vervolgen.

Situatieschets:
Vrijstaande woning (1965) met 3 verdiepingen waarvan de zolder onverwarmd (dak is wel van binnen redelijk qua isolatie). De overige 2 verdiepingen zijn volledig voorzien van vloerverwarming. Isolatie is na isolatie van de muren en vloeren zijn volledig voorzien van (dik) isolatie. Overal HR glas. Totaal gasverbruik incl warmwater is max 2000m3 per jaar en stook al 2 jaar op <45graden aanvoer. 32 zonnepanelen dus heb al een overschot qua teruglevering van 1700kw. Ketel is al 15jaar plus oud dus voor onszelf lijkt een FE warmtepomp de beste keuze.

Er zijn 3 vloerverwarming verdelers:
BG: 2 stuks, 1 direct bij de ketel ruimte en 1 bij de uitbouw.
1e: 1 stuk, direct boven de ketel ruimte.

Plaatsing opties rekening houdend met vergunning vrij, geluid productie etc:
Plaatje nog niet gemaakt, maar wellicht simpele uitleg voldoende. Vrijstaande woning waarbij de de garage/cv ruimte tegen de erfgrens is gebouwd ongeveer in het midden van de woning/uitbouwenBG. De uitbouwen die dichtbij de CV ketel zijn (daar al reeds een multiplit airco tegen de gevel) zijn van HOUT en dus vallen voor mij al staande constructies af vanwege trilling geluid. Tegen de gevel is geen optie daar (door R290 en ruimte). Vrijstaande opties op de grond hebben de voorkeur maar ben bang voor warmte verlies bij de monoblock opties (onder grond geen optie, dus zou over de gehele uitbouw (13 m lang) over het dak moeten. Totale leiding lengte vanuit tuin <20m maar wel bovengronds voor 13m.
Vraag: Is dat dramatisch voor mijn verlies aan warmte en kans op vorst?

Aan de voorkant/zijkant van de woning (voor de garage) kom ik qua geluid niet goed uit. Perceel van buren zit op 2.3 afstand van de gevel dus met de geluid sheet van het rijk kom ik denk ik niet goed uit met de beschikbare warmtepomp units. Dit zou qua plaatsing van een monoblock wel bijna " direct" naar binnen zijn (dus verwarmd/geisoleerd) en dan max leiding lenge van zo'n 8m zijn.

Voorkeuren en uitgangspunten:
Vanuit de Koevlaas2 formule kom ik uit op een behoefte van minimaal 10kwh (zou 12kwh persoonlijk fijner vinden). Vanuit milieu oogpunt lichte voorkeur voor R290 maar beperkt onze installatie mogelijkheden enorm zoals hierboven al staat. Bekende installateur van airco's/warmtepompen heeft zelf de voorkeur voor R32 aangezien daar natuurlijk zijn expertise staat maar ook qua plaatsing veel meer opties heeft. Zie wel echt slechtere SCOP waarden van de split units.
Heb voorkeur voor 3 fase gezien jacuzzi/laadpaal etc. (Overigens zou het ook zeer fijn zijn om de jacuzzi om te zetten naar warmtepomp verwarming maar geen prio).
Slimme grid opties zijn op den duur zeker ook gewenst maar de basis is al lastig zat.

Al uitgezocht:
Vanuit de gemeente mag ik vergunningsvrij op de vloer plaatsen met een maximale hoogte van 1m (dus Vaillant valt bijvoorbeeld al af op de vloeren). Aan de gevel vind ik monoblocks toch wel erg zwaar, trillingsgevoelig en R290 mag ik niet overal plaatsen.

Vragen/hulp:
1. Gezien de situatie hierboven, wat zouden jullie me kunnen aanraden? Heb ook al zitten denken om misschien aan 2 warmtepompen te moeten denken qua omvang/plaatsing. Dan bijvoorbeeld 1 kleintje voor de VV verdeler boven (+- 80m2 ). Badkamer liefst wel warmer dan de slaapkamers (dat is prima met 17/18 graden) en dan de andere voor de VV verdelers beneden (100m2) en SWW.
2. Specifieke vraag qua mono/split unit opties zeker gezien de mogelijk lange afstand waar ik zeker een grondplaatsing kan doen (<20 m, maar wel 13m over een dak heen).
3. Slimme dingen waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb.

Alle hulp is welkom, het duizelt me ondertussen vanuit alle variabelen en dan heb ik het nog niet eens over prijzen gehad. Wil me ook niet blind staren op SCOP als de investering 2x zo duur gaat worden maar moet ergens beginnen :)

Bedankt alvast en hopelijk is mijn post niet al te lang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38
2 mono pana, bv 7J.
1tje die de jacuzzi als SWW vat ziet en 1tje voor normaal SWW.
Beide voor verwarming
Buiten de goed geïsoleerde grond leiding gebruiken. Evt door koof in uitbouw

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Dag Barry,

Bedankt voor de snelle reactie en tips! Vooral ook fijn dat je de jacuzzi optie er zo bij noemt (en zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken. Dacht al moeilijk met een wisselaar aan de slag te moeten). Wel even kijken of dat kan met mijn jacuzzi model.

Koof via uitbouw helaas geen echte optie (moet 4 muren door en geen happy wife met de looks dan). Dus zal bovenlangs moeten. Met deze leidingen (had ergens tips gelezen over Terrendis) maar zit dan al snel op meer dan 100m (dus 2000euro aan alleen die leidingen). Haal ik dat er uit tov Split R32 betere perfomance? :).

Neem het in ieder geval mee, dank!

[ Voor 10% gewijzigd door tonyjans op 27-10-2024 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:08
Ik zou een 10, 11 of 12 kW 3-fasen Mitsubishi split (PUZ-serie) plaatsen. Binnenunit waar nu de CV-ketel hangt. Buitenunit is weliswaar 1.02 meter hoog, maar als je die wat verdiept plaatst (of het maaiveld eromheen wat verhoogt), kun je incl de voeten wel onder de 1 meter blijven.
2 warmtepompen parallel is regeltechnisch veel lastiger en wordt normaliter voor woonhuizen ook nooit toegepast.
Je hebt dan een installateur nodig die veel voor grote bedrijfspanden werkt (waar dit wel vaak wordt toegepast). Kortom, is lastig. Beter gewoon één warmtepomp het werk laten doen, wat ook gemakkelijk kan met max 10 kW benodigd vermogen.

Vergeet je niet de vloerverwarmingsverdelers om te bouwen naar gesloten (dus zonder pomp)? Zie Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 27-10-2024 17:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Andrehj schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:21:m

Vergeet je niet de vloerverwarmingsverdelers om te bouwen naar gesloten (dus zonder pomp)? Zie Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Ow dat is wel een goede. Heb wel al rekening laten houden eerder dat het allemaal LTV composiet verdelers zijn van Termion oid maar wel met pomp allemaal. Weet jij zo wat dan handigste ombouw methode is? Dank voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:08
tonyjans schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:44:
Ow dat is wel een goede. Heb wel al rekening laten houden eerder dat het allemaal LTV composiet verdelers zijn van Termion oid maar wel met pomp allemaal. Weet jij zo wat dan handigste ombouw methode is? Dank voor de tips!
Die van Therminon kun je gemakkelijk ombouwen naar de pomploze variant. Kijk maar op de website naar de verschillen. En volgens mij zijn er ombouwsetjes verkrijgbaar.
Het weglaten van al die pompen gaat je veel opleveren:
- Meer flow, dus lagere aanvoertemperatuur, dus hogere COP
- Minder elektriciteitsverbruik (slechts 1 pomp in de WP over).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:48
Je zegt dat split qua rendement minder is dan monobloc, met die leidinglengtes is het andersom. Sowieso kan een goede R32 split efficiënter zijn dan een R290 unit.
Je kunt ook even wachten, zeer binnenkort komen de splits allemaal op nieuw koudeniddel met een GWP<150.

Ik ga mee met Andre, dit is echt een oplossing voor een Mitsubishi electric. Of een Daikin, die hebben ook sjieke 11kw modellen.

Bv een ERLA14 met een 230L tank
Of hydromodule en een oso dhg 300l tank

Buitenunit is 87 cm hoog met montage net een meter hoog.
https://www.daikin.be/con.../Verwarmingscatalogus.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 27-10-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind zo’n LG Therma 12kW ook geen slecht idee. Die zijn bijna gratis en zijn degelijke units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- Welke merken komen dan "binnenkort" met een nieuw koudemiddel met GWP < 150 voor een nieuwe serie splits? - Ik weet alleen van een merk dat een aankondiging heeft gedaan - zonder details natuurlijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Misschien een beetje ondergesneeuwd in mijn eigen startpost, maar een alternatieve plaatsing is aan de zijkant van mijn huis (op de grond, dan max 1 m hoog, of aan gevel dan max 50 cm uitsteken) op 2.3 meter van perceel van buren (verder geen ramen/deuren om rekening mee te houden). Deze plaatsing is ongeveer direct bij de garage waar ook iets verderop de CV ruimte is (dus qua leidingen lopen ze dan direct binnen en daar is looks niet erg). Zijn er wellicht hele stille WP te vinden?

Op basis van mijn berekeningen sheet zou dit max 55 overdag en max 50 avond zijn (op de grond) of aan gevel max 58/53. (LWA ). Heb ze zelf nog niet kunnen vinden uit alle adviezen en het geluid topic (63 overdag is laagste). Omkasting maakt het weer erg duur dus volgens mij moet ik die plaats gewoon afschrijven? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:36
@tonyjans mooie case voor een L/W warmtepomp. Met jouw gasverbruik van 2000 m3 kun je je verwarmingskosten en CO2 uitstoot aanzienlijk reduceren.

Eens met wat @Andrehj en @Technician- hierboven schrijven. Mitsubishi heeft allerlei 3 fase warmtepompen met een wat groter vermogen zoals je zoekt. De jacuzzi kun je wellicht aan je SWW vat aansluiten? Kwestie van een leiding trekken lijkt me. Zal ook een hoop stroom schelen.

Ik zou je niet teveel zorgen maken over R32. Mijn type 8 kW WP bevat standaard 1.1 kg R32 (GWP 675) volgens de specs, aangevuld met ongeveer 400 gram R32 vanwege een koudemiddelleidinglengte van zo’n 26 meter. Dat komt neer op 1013 kg CO2 equivalent. Dat staat gelijk aan het verbranden van 569 m3 aardgas in een CV gasketel. Even in perspectief.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@SebastiaanPs dank voor je perspectief :) Dat helpt sowieso al. Naast het feit dat de bevriende installateur juist een aversie heeft tegen R290 vanuit reparatie mogelijkheden en flexibiliteit ben ik daarbij denk ik wel om. Ik ga aan de slag met de suggesties die al gedaan zijn (waarvoor dank) en kijken welke prijs/kwaliteit ook goed uit de bus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
tonyjans schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:28:
Misschien een beetje ondergesneeuwd in mijn eigen startpost, maar een alternatieve plaatsing is aan de zijkant van mijn huis (op de grond, dan max 1 m hoog, of aan gevel dan max 50 cm uitsteken) op 2.3 meter van perceel van buren (verder geen ramen/deuren om rekening mee te houden). Deze plaatsing is ongeveer direct bij de garage waar ook iets verderop de CV ruimte is (dus qua leidingen lopen ze dan direct binnen en daar is looks niet erg). Zijn er wellicht hele stille WP te vinden?

Op basis van mijn berekeningen sheet zou dit max 55 overdag en max 50 avond zijn (op de grond) of aan gevel max 58/53. (LWA ). Heb ze zelf nog niet kunnen vinden uit alle adviezen en het geluid topic (63 overdag is laagste). Omkasting maakt het weer erg duur dus volgens mij moet ik die plaats gewoon afschrijven? :)
Dat wordt wel lastig op die plek. Let op, het is lastig om betrouwbare data over het geluidsvermogens te vinden die tussen merken vergelijkbaar zijn. Laatst de onderstaande bron als tip vernomen van @DutchWing.

De PUZ-SWM100YAA produceert in de normale modus max 63 dB (bron). Valliant staat bekend om de stille warmtepompen, de Arotherm plus 125/6 produceert ook nog 61 dB (zelfde bron).

Ik betwijfel of je een warmtepomp van dit vermogen kan vinden die echt stil genoeg is om op die plek aan de officiële regels te voldoen. Als het grenst aan de tuin van de buren en de woning is een heel eind verderop, dan kun je het in goed overleg met de buren nog overwegen. Maar de andere locatie klinkt geschikter.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@SebastiaanPs , de situatie daar is dat het eigenlijk de "gedeelde" oprit is naar onze garage. We wonen in een wijk waarbij de eigenlijke oprit "te smal" is voor de auto (net aan) . Formeel perceelgrens aan die kant: 2.30 voor onze oprit en hun " loop/fietspad" is iets van 1.40 ofzo. Dit is voor ons allebei de zijgevel van de woning en daar hebben ze zelf een airco op grond hoogte hangen. Ze hebben daar geen ramen/deuren , alleen een badkamer raampje op 4m hoog. Kortom, qua buren denk ik dat ik daar in goed overleg wel akkoord van krijg, maar tja de landelijke regels en de gemeente is natuurlijk wel wat spannender :).

Of ik moet de regels verkeerd begrijpen dat het niet zozeer gaat om zijgevel van hun woning (want dan zou het allemaal kunnen vanuit voor/achtertuin :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Dus op hoeveel meter van hun gevel en op hoeveel meter van het dichtstbijzijnde (badkamer?)raampje zou de WP dan komen te staan op die plek aan de zijkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Dat zou dan op iets van 3.5 meter zijn formeel gezien. Raam dan dus ook maar dan bijna 4m hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
In praktijk denk ik dat het wel meevalt en dat het prima zou kunnen, niemand zal er last van hebben via alleen een badkamerraampje. Ik weet waarover ik het heb want mijn WP staat achter in de tuin (vrije veld, dat wel) en produceert max 62 dB. De WP draait tijdens het stookseizoen typisch op laag vermogen met weinig geluid. Alleen als het vriest wat hoger en met name tijdens een SWW runs even op hoog vermogen, maar dat laatste doet jouw warmtepomp (bij een SWW vat van 300 L) 1x per 1-2 dagen en dan in 45 min of minder.

Volgens de regels is het teveel geluid op de erfgrens.

Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik voor de veilige positie gaan die netjes aan de regels voldoet. Dat wil de installateur waarschijnlijk ook want die is per januari verantwoordelijk, als ik het goed heb begrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:15:
@Technician- Welke merken komen dan "binnenkort" met een nieuw koudemiddel met GWP < 150 voor een nieuwe serie splits? - Ik weet alleen van een merk dat een aankondiging heeft gedaan - zonder details natuurlijk.
Ik
Dacht dat het sneller ging want de Altherma 4 zou einde dit jaar komen met r290 op de monobloc en R454C op de splits.
Maar in dit document gezien zal dat geleidelijker uitgerold worden.
https://www.daikin.eu/en_...ternatives-in-europe.html
Andere merken zijn ook druk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@Technician- , @Andrehj , @SebastiaanPs dank voor jullie inhoudelijke tips! Ondertussen weer een stuk verder (en concreter) kunnen worden.

Ter gemak ook wat foto's toegevoegd van de situatie om de vervolgvragen duidelijker te maken.

Luchtfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2vZiwXyt6cMEBJsottlIBMNyZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjffFNQv0uc3dTnlAc6IdEJN.jpg?f=fotoalbum_large

Foto situatie aanbouw en achtergevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7yEmvufrTJzMJalLoq1dv321gk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wFPEYjNKiqOix4aC0NDp5OSt.jpg?f=user_large

Foto mogelijke vraag in berging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpR9dQ8MhVaSgJXryH5TEGAXK-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wFFXFPkpSwBfn4sq3KPAw7LF.jpg?f=user_large

Voortbordurend op mijn topic start ben ik er uit dat het inderdaad qua plaatsing het beste richting achter erfgrens kan (direct naast de veranda/uitbouw of er zelfs in). Dit omdat houten daken echt afgeraden wordt op Tweakers en aan de gevel er eigenlijk geen ruimte is. Qua geluid ook vrij zeker dat de zijgevels (al dan niet vrij) geen optie zijn met ruim 2 meter ruimte steeds tot perceelgrens buren.

Vervolg vragen:
1. Kan ik hem IN de "verandakast" plaatsen en heeft dat voordelen? Tussen veranda en erfgrens zit nog 60 cm ruimte (dus uitlaat van WP zou daar kunnen uitblazen). Er is iets van 10cm ruimte onder de deur voor lucht en eventueel optie extra luchtroosters. Dus geen zorg in en uitstroom lucht elkaar in de weg zit. De hele uitbouw is qua dak/wanden en vloer geisoleerd (de veranda is uiteraard open).
2. Zie ik stiekem toch nog een plek over het hoofd? Just asking.
3. Qua WP grootte ben ik aan het denken gezet door een installateur uit de buurt (Daikin leverancier). Hij heeft met me meegekeken en zegt dat in mijn geval de 8kw ruim voldoende is en beter zou passen. Mijn 2000m3 gasverbruik wijt hij vooral aan mijn oude ketel incl ww vat (Nefit) en kijkt vooral naar de te verwarmen ruimtes (bij elkaar 180m2). Als ik kijk naar bijvoorbeeld gasverbruik in juni was dit 40m3 (dit zou impliceren dat ik dat vooral voor warm water heb verbruikt, terwijl ik uiting van zo'n 20m3 per maand). Moet ik dan rekenen met zeg 400m3 WW en 1600m3 en dus rekenen met 1600m3?. Lang verhaal kort, kunnen jullie helpen met bepalen omvang grootte WP?

Uiteindelijk gaat het dan inderdaad een Daikin worden (helaas geen info over de Altherma 4 kunnen vinden nog) of de Mitsubishi split units (gezien de afstand van 13m over het dak heen).

Wederom erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
tonyjans schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:44:
@Technician- , @Andrehj , @SebastiaanPs dank voor jullie inhoudelijke tips! Ondertussen weer een stuk verder (en concreter) kunnen worden.

Ter gemak ook wat foto's toegevoegd van de situatie om de vervolgvragen duidelijker te maken.

Luchtfoto:
[Afbeelding]

Foto situatie aanbouw en achtergevel:
[Afbeelding]

Foto mogelijke vraag in berging:
[Afbeelding]

Voortbordurend op mijn topic start ben ik er uit dat het inderdaad qua plaatsing het beste richting achter erfgrens kan (direct naast de veranda/uitbouw of er zelfs in). Dit omdat houten daken echt afgeraden wordt op Tweakers en aan de gevel er eigenlijk geen ruimte is. Qua geluid ook vrij zeker dat de zijgevels (al dan niet vrij) geen optie zijn met ruim 2 meter ruimte steeds tot perceelgrens buren.

Vervolg vragen:
1. Kan ik hem IN de "verandakast" plaatsen en heeft dat voordelen? Tussen veranda en erfgrens zit nog 60 cm ruimte (dus uitlaat van WP zou daar kunnen uitblazen). Er is iets van 10cm ruimte onder de deur voor lucht en eventueel optie extra luchtroosters. Dus geen zorg in en uitstroom lucht elkaar in de weg zit. De hele uitbouw is qua dak/wanden en vloer geisoleerd (de veranda is uiteraard open).
2. Zie ik stiekem toch nog een plek over het hoofd? Just asking.
3. Qua WP grootte ben ik aan het denken gezet door een installateur uit de buurt (Daikin leverancier). Hij heeft met me meegekeken en zegt dat in mijn geval de 8kw ruim voldoende is en beter zou passen. Mijn 2000m3 gasverbruik wijt hij vooral aan mijn oude ketel incl ww vat (Nefit) en kijkt vooral naar de te verwarmen ruimtes (bij elkaar 180m2). Als ik kijk naar bijvoorbeeld gasverbruik in juni was dit 40m3 (dit zou impliceren dat ik dat vooral voor warm water heb verbruikt, terwijl ik uiting van zo'n 20m3 per maand). Moet ik dan rekenen met zeg 400m3 WW en 1600m3 en dus rekenen met 1600m3?. Lang verhaal kort, kunnen jullie helpen met bepalen omvang grootte WP?

Uiteindelijk gaat het dan inderdaad een Daikin worden (helaas geen info over de Altherma 4 kunnen vinden nog) of de Mitsubishi split units (gezien de afstand van 13m over het dak heen).

Wederom erg bedankt!
toon volledige bericht
1. Zou ik niet doen
2. Jij kent je huis/tuin het beste.
3. Als het over het dak gaat zou ik idd kijken naar split. Zie niet zoveel heil en voordelen in een monobloc.
Daikin heeft ook prima units.

Kijken naar de te verwarmen ruimtes en oppervlaktes/verlies is inderdaad de beste methode.
Wel raar dat je 2000m3 verbrand en dat dan niet zou gebruiken. Of is het een Nefit met indirecte boiler, die kunnen nogal veel verlies hebben.

Je moet nogal een huis hebben wil 8kw niet voldoende zijn (of slechte isolatie). Heb grootte villa’s al op Daikin 8kw draaien zonder problemen.
Mijn gevoel bij jouw huis (ongezien) is dat dit prima kan.

Als je gaat voor Daikin adviseer ik de Daikin ERLA08Ev7 met hydro binnendeel en losse 300L rvs boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Ja het idd een bakbeest nefit met een boiler erin wat volgens mij erg onzuinig is. Kan ook zijn dat we boven best veel verlies hebben met stoken want daar is de isolatie best wat verzakt. Ow en zoneregeling misschien niet optimaal. Kortom durf het denk ik ook wel aan mede door je opmerkingen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Technician- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:33:
[...]
Als je gaat voor Daikin adviseer ik de Daikin ERLA08Ev7 met hydro binnendeel en losse 300L rvs boiler.
Ik kom nergens die ERLA tegen maar zie overal ERGA zoals ERGA08EVH7. Is dat iets met nieuwe/oudere modellen of zie ik iets over het hoofd?

Dank weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
tonyjans schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Ik kom nergens die ERLA tegen maar zie overal ERGA zoals ERGA08EVH7. Is dat iets met nieuwe/oudere modellen of zie ik iets over het hoofd?

Dank weer :)
Sorry je hebt gelijk. Werd een beetje type blind.
Het is idd de ERGA08EVH7 die je kunt combineren met all-in one cilinder of hydro unit en los vat.
Je hebt ze met en zonder koeling en met BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@Technician- Bedankt voor de bevestiging! Heb overal airco's hangen in huis voor de eventuele koeling maar als het voordeliger is om in de zomer deels te koelen met de warmtepomp is dat een evt meerprijs het waard. Als het goed is zijn mijn verdelers en leidingen daar wel voor geschikt gehouden. Ga eens verdiepen in de koel ervaringen van mensen. Wederom bedankt!

p.s. jij installeert als ZZP'er ook? Indien zo mag je me best een DM sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Ik heb naar aanleiding van jullie fijne hulp eindelijk het wensenlijstje compleet en bezig met offerte aanvragen.

Het valt me alleen op dat van de 10 aanvragen er 8 terugkomen zonder echt te kijken naar de vragen en lukraak een standaard offerte sturen. De andere 2 zijn goede startpunten maar krijg geen goed gevoel bij de meer waterzijdige vraagstukken die ik heb of ze daar goed mee overweg kunnen.

Uitgangspunten:
Minimaal 8KW vermogen, split unit vanwege plaatsing achterin tuin, alles vloerverwarming en alles vrij nieuw (minder dan 5 jaar) behalve 1 oude Tyleen groep. Ik stap af van zoneverwarming maar wil dus ook echt geholpen worden met het inregelen van comfort. 3 fase systeem het liefst.

Reacties:
Uiteindelijk heb ik 1 goede bekende installateur die wel prijzig is, maar al in een eerder stadium zijn voorkeur (Toshiba) heeft aangeboden met een stelpost voor waterzijdig inregelen maar nog wel rekening gehouden met behoud zoneregeling. Deze offerte zal ik hieronder ook plaatsen. Daarnaast heb ik pas 1 nieuwe reactie sinds 2 weken van een installateur uit mijn omgeving maar de kwaliteit is zwaar onder de maat maar wel wat ik qua prijs zou verwachten. Twijfel alleen of "inregelen" volgens hem wel hetzelfde is als mijn verwachtingen :).

Vraag:
Zouden jullie een blik kunnen werpen op de offertes/prijzen (evt advies tussen de Toshiba en Daikin is welkom) en nog het allerliefste hoor ik (al dan niet via DM) andere/betere aanbieders die ook de waterzijdige kant echt snappen... Dank!

Offerte1:
- ERGA08DV buiten, EHVH08S23E6V binnen, BRC1HHDW Bediening, 1x vuil/magneetscheider, 2x automatische ontluchters
- Installatie van extra groep, leidingwerk max 40 meter
- Waterzijdig inregelen vloerverwarming en 3x pomploos maken vloerverwarming verdelers, cleanen Tyleen groep (althans, mondeling, na specificatie verzoek offerte nog geen reactie. Dit kan dus nog wel eens tegenvallen!)
Kosten totaal inclusief BTW zonder voordeel subsidie : Afgerond Eur 13.500
p.s. ik wil 3 fase dus kan nog wel eens (stuk) duurder worden met de 11kw variant 3 fase. Maar dit was de "goedkope" aanbieder.

Offerte2:
- Toshiba Estia 3Fase HWT 1101H8W en HWT1101XWHM3W met HWS-3001CSHM3-E boiler, 1x vuil/magneetscheider, buffer 80 l+alle benodigdheden (kan eraf bij afstappen zoneregeling)
- Installatie van extra groep, leidingwerk max 40 meter
- Waterzijdig inregelen vloerverwarming en 3x pomploos maken vloerverwarming verdelers, cleanen Tyleen groep
Kosten totaal : Eur 19.500 afgerond.

Hebben jullie betere suggesties? MIjn gevoel gaat uit naar aanbieder 2 (ook omdat de Toshiba ver terug kan moduleren) maar die prijs is echt absurd hoog voor mijn gevoel. Dit terwijl qua apparaatkosten de Toshiba en Daikin te vergelijken zijn als ik ze "zelf zou kopen". Er zou toch echt iets tussen in moeten zitten qua aanpak/volledigheid en prijs hoop ik.

Dank vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zou ook kijken bij Mitsubishi Elektric in de keuken. Een 10kw powerinverter is wel nog een een stap omhoog in kwaliteit.
En kun je een losse boiler kwijt? Dan is 300L sterk aan te raden in RVS met HI spiraal (extra groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Mitsubishi was nog een klap duurder bij die Toshiba aanbieder (had nog het oude PUHZ model 11kw die hij voor dezelfde prijs kon leveren als de Toshiba) maar was al gebruikt 1 maand. Dus nog niet op door gegaan. 300l vat is inderdaad de voorkeur en kan die kwijt in CV ruimte . Dank weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Deze types.
PUZ-SWM100YAA buitendeel 10kw 400V
ERSF-VM2E binnendeel koelen en verwarmen
3 wegklep en sensor
OSO DSG 300L RVS boiler
Thermostaat ME PAR WT60 R-E
Gateway ME mac-587 IF

Subsidie 3525,-

Prijs tussen 16 en 18K incl BTW excl subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Via Alklima kun je op dealerlocator op postcode zoeken wie er tijd heeft binnen 20km zitten er 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Je kunt ook even wachten want Vaillant heeft de Arotherm Plus nu ook met split uitgebracht, deze zijn bijna beschikbaar nu.
Is dezelfde stille buitenunit met rolcompressor en heel stil maar dan split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Wederom bedankt! Vaillant zag er inderdaad ook top uit maar Mono ging toen niet inderdaad. De indicatieve prijzen met WEL goede installatie en inregel werkzaamheden ziet er prima uit op deze manier. Hopelijk vind ik nog de juiste leverancier/installateur :)
Pagina: 1