Hiervoor is een eigen topic → Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?Reiziger88 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:10:
Ik wil onderstaande verdeler aansluiten op een panasonic monoblock warmtepomp:
[Afbeelding]
Verdeler heeft volgens mij al een pomp erop. Hoe weet je of de verdeler warmtepomp proef is? Of de pomp eraf gehaald kan worden. Kan iemand dat inschatten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/L8FXL1PXJpQ9xwoGezGJ5rmo.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag; een vriend van me heeft net een nieuwe warmtepomp full electric (Alpha Innotec ,8kW), hij stuurde me dit door of dit warmteverlies van het sanitairvat een beetje normaal is (4 graden er 12h als ik zo kijk)?
... Is dat niet best fors? Met mijn Itho Amber95 met 240L horizontaal vat doe ik denk maar 2 graden per 24H. Deze staat ook ingebouwd en heb het leidingwerk rondom wat extra geïsoleerd ... Maar vind het verschil zo fors.
Handmatig gemeten/genoteerd, betreft Daikin alterma 8kW 230 liter combi:Whiskey48 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:56:
[Afbeelding]
Vraag; een vriend van me heeft net een nieuwe warmtepomp full electric (Alpha Innotec ,8kW), hij stuurde me dit door of dit warmteverlies van het sanitairvat een beetje normaal is (4 graden er 12h als ik zo kijk)?
... Is dat niet best fors? Met mijn Itho Amber95 met 240L horizontaal vat doe ik denk maar 2 graden per 24H. Deze staat ook ingebouwd en heb het leidingwerk rondom wat extra geïsoleerd ... Maar vind het verschil zo fors.
1ste 24 uur 6 graden (60-54)= 0,25 grd/uur
2de 24 uur 5 graden (54-49) = 0,21 grd/uur
3de 24 uur 4 graden (49-45) = 0,17 grd/uur
4de 24 uur 4 graden (45-41) = 0,17 grd/uur
5de 24 uur 2 graden (41-39) = 0,08 grd/uur
6de 24 uur 2 graden (39-37) = 0,08 grd/uur
7de 24 uur 2 graden (37-35) = 0,08 grd/uur
Dat is inderdaad best fors. Waar gaat al die warmte naar toe?Whiskey48 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:56:
Mogelijk een gevalletje eenpijps-circulatie? Dan kun je snel veel warmte kwijt raken en in dat geval zul je ergens in het systeem altijd warme leidingen voelen, dus ook 1+ uur nadat er warm water gebruikt is.
ocaj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 06:25:
[...]
Dat is inderdaad best fors. Waar gaat al die warmte naar toe?
Mogelijk een gevalletje eenpijps-circulatie? Dan kun je snel veel warmte kwijt raken en in dat geval zul je ergens in het systeem altijd warme leidingen voelen, dus ook 1+ uur nadat er warm water gebruikt is.
:strip_exif()/f/image/NtbcoNoXiifi3VOPob3D5OGx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SwBuvl97KDrwTOdnZDAIlAEL.jpg?f=fotoalbum_large)
Het leidingwerk het huis in is iig (nog?) niet geïsoleerd en gaat van bovenaf het Alpha watervat naar boven het huis in. Niet ergens eerst naar beneden om een warmtebrug te stoppen (dat heb ik iig)
Ik ga binnenkort langs, zal mijn PC210 warmtemeter even meenemen, zal eens kijken.
Thanks voor de tip om naar te kijken!
[ Voor 49% gewijzigd door Whiskey48 op 02-11-2024 12:34 ]
Hier is geen warmtemeter voor nodig. Je kunt met de hand ook wel voelen dat die leiding warm wordt.Whiskey48 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:47:
[Afbeelding]
Het leidingwerk het huis in is iig (nog?) niet geïsoleerd en gaat van bovenaf het Alpha watervat naar boven het huis in. Niet ergens eerst naar beneden om een warmtebrug te stoppen (dat heb ik iig)
Ik ga binnenkort langs, zal mijn PC210 warmtemeter even meenemen, zal eens kijken.
Laat je vriend zijn installateur maar bellen, want die is duidelijk wat vergeten.
Hier horen thermosifons direct na het SWW vat te zitten (let op, niet alleen op de SWW-uitgang, maar ook op de spiraalaansluitingen), maar die zijn er niet. Daardoor ontstaat er eenpijpscirculatie in de aansluitleidingen, iets waarvoor ik in 2018 al in een voorganger van dit topic waarschuwde: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Van dit fenomeen zou de installatiebranche onderhand ook wel op de hoogte mogen zijn, want in de vakliteratuur wordt het geregeld benoemd, zie bijvoorbeeld blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Erg jammer, want qua leidingwerk ziet het er allemaal best netjes uit, en dat moet nu dus voor een groot deel weer los omdat er iets essentieels over het hoofd is gezien.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2024 10:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er staan een aantal zachte dagen met redelijk veel zon en koude nachten in de weersvoorspelling. Dat betekent dat je WP overdag zeker 50% efficiënter kan draaien dan 's nachts. Mocht je het dus nog niet gedaan hebben, dan is dit hét moment om een halve of hele graad nachtverlaging (van bijvoorbeeld 23 - 9 uur) in te stellen.
Voordelen:
- Je WP draait overdag door de hogere buitentemperatuur en geen defrosts veel efficiënter.
- Je WP draait overdag niet op minimum vermogen, maar wat hoger, nog meer efficiëntie dus.
- Je maakt optimaal gebruik van je eigen PV-energie.
- De dynamische energieprijzen zijn lager door de zon overdag.
- Je WP maakt 's nachts geen geluid.
Merci, ik ga hem hier op attenderen!Andrehj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:22:
[...]
Hier is geen warmtemeter voor nodig. Je kunt met de hand ook wel voelen dat die leiding warm wordt.
Laat je vriend zijn installateur maar bellen, want die is duidelijk wat vergeten (en verstaat zijn vak niet...).
Hier horen thermosifons direct na het SWW vat te zitten (let op, niet alleen op de SWW-uitgang, maar ook op de spiraalaansluitingen), maar die zijn er niet. Daardoor ontstaat er eenpijpscirculatie in de aansluitleidingen, iets waarvoor ik in 2018 al in een voorganger van dit topic waarschuwde: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Van dit fenomeen zou de installatiebranche onderhand ook wel op de hoogte mogen zijn, want in de vakliteratuur wordt het geregeld benoemd, zie bijvoorbeeld blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Erg jammer, want qua leidingwerk ziet het er allemaal best netjes uit, en dat moet nu dus voor een groot deel weer los omdat er iets essentieels over het hoofd is gezien.
Zijn SWW vat staat ook standaard op 58graden ingesteld, de reden hiervoor zou zijn om legionella te voorkomen, dit is natuurlijk onzin. Enige reden/ smoes hiervoor zou zijn om langer warm water te hebben. Maar de installatie werkt niet met een klokprogramma voor het bijwarmen, dit doet hij direct als het vat een bepaalde (lagere) temperatuur bereikt. Dat legionella verhaal slaat dus nergens op.
Maar verder netjes gewerkt idd.
[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 02-11-2024 11:29 ]
Afgelopen week heb ik een hybride bij kennis naar 19 graden tussen 23.00 en 13.00 uur ingesteld. Daarna pas weer naar 20 graden. Vonden 19 graden in de ochtend warm genoeg. Opstoken weer zoals jij zegt.Andrehj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:31:
Dit is een mooi moment om nachtverlaging in te stellen!
Er staan een aantal zachte dagen met redelijk veel zon en koude nachten in de weersvoorspelling. Dat betekent dat je WP overdag zeker 50% efficiënter kan draaien dan 's nachts. Mocht je het dus nog niet gedaan hebben, dan is dit hét moment om een halve of hele graad nachtverlaging (van bijvoorbeeld 23 - 9 uur) in te stellen.
Voordelen:
- Je WP draait overdag door de hogere buitentemperatuur en geen defrosts veel efficiënter.
- Je WP draait overdag niet op minimum vermogen, maar wat hoger, nog meer efficiëntie dus.
Bijzonder... Deze CV-man had zeker ook nog nooit van een legionellacyclus gehoord?Whiskey48 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:36:
Zijn SWW vat staat ook standaard op 58graden ingesteld, de reden hiervoor zou zijn om legionella te voorkomen.
Ik denk dat de CV-monteur even op een cursus warmtepompen moet (of dit topic eens moet lezenMaar verder netjes gewerkt idd, alleen lijkt er idd een gebrek aan kennis (was ook een aanbevolen CV man door de architect wat ik begrijp).
Ondertussen kun je je vriend attenderen op deze uitgebreide lijst met tips die hem veel energie (en dus geld) kan besparen: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik zie alleen maar CV leidingen. Heel misschien een warm water leiding rechtsonder. (Rood) 🤷 Of ben ik zo blind? 😅Whiskey48 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:47:
[...]
[Afbeelding]
Wel vreemd dat er 3 hoofdschakelaars aanwezig zijn. Het hele apparaat zou in één handeling spanningsloos gemaakt moeten kunnen worden.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
misschien eerder op de 3 schakelaars?
Wat nog te zien is: De installateur houdt blijkbaar van mooie knietjes.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
LacsapOV schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:20:
[...]
Ik zie alleen maar CV leidingen. Heel misschien een warm water leiding rechtsonder. (Rood) 🤷 Of ben ik zo blind? 😅
Wel vreemd dat er 3 hoofdschakelaars aanwezig zijn. Het hele apparaat zou in één handeling spanningsloos gemaakt moeten kunnen worden.
dunklefaser schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:30:
@LacsapOV Idd - op de foto ligt de focus duidelijk niet op de warmwaterleidingen,
misschien eerder op de 3 schakelaars?
Wat nog te zien is: De installateur houdt blijkbaar van mooie knietjes.
:strip_exif()/f/image/SwBuvl97KDrwTOdnZDAIlAEL.jpg?f=fotoalbum_large)
Even nog een foto toegevoegd
snameroc
Het ontluchten van het systeem was wel een drama en duurde veel langer dan de installatie zelf. Er zit wel een ontluchter in de binnen- en buitenunit, maar het lukte niet goed om het systeem te ontluchten. Er bleef ook veel lucht in de spiraal van de boiler zitten, daar zat helaas geen ontluchter op geinstalleerd. Door de lucht functioneerde de flowmeter in de binnenunit niet, waardoor deze niet wilde pompen initieel. Uiteindelijk een SWW-run gestart met de pomp geforceerd op 100%, dat drukte gelukkig alle lucht uit de spiraal en de binnenunit, en via de ontluchters lukte het uiteindelijk. De ontluchter van de nieuwe Caleffi XF vuil/magneetfilter was erg handig, ondanks dat die niet op het hoogste punt zit, haalde die er enorm veel lucht uit.
:strip_exif()/f/image/SnDO0UrLbn8QGqSNO4xD9xdd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g16BGfwXr6Exsv114BqBCVC6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door manusjevanalles op 02-11-2024 17:05 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Hier laat ik pas rond 14h in de middag de temp verhogen via programmering, werkt goed.Andrehj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:31:
Dit is een mooi moment om nachtverlaging in te stellen!
Voordelen:
9u sochtends is nog te vroeg voor PV.
Gaat gewoon op minimaal vermogen op temperatuur brengen.
@MotorBeast electrische doorstromer ook een optie.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2024 18:47 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@mr_evil08mr_evil08 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:39:
[...]
Hier laat ik pas rond 14h in de middag de temp verhogen via programmering, werkt goed.
9u sochtends is nog te vroeg voor PV.
@MotorBeast electrische doorstromer ook een optie.
Nou hier niet helaas. Bij Tb is 0 graden daalt de temperatuur in de woonkamer hier 1.5 tot 2 graden, afhankelijk van hoeveel wind er is.
Dus nachtverlaging (1.5 graden) van 2300 tot 0600 of 0700 uur (nog even uitproberen, de WP draait hier pas sinds mei) want dan is het ruim beneden de 20 graden (morgenochtend).
Scheelt dat als de “Stookwijzer het toelaat” we vanaf 1800 uur de houtkachel aanhebben (HR kachel, met 5 jaar gedroogd hout, aansteken met de Zwitserse methode) en dan de WP niet meer draait tot 0600 uur.
En de PV, hier in het bos, panelen op ZW en NW, pas echt opbrengst rond 1200 uur.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Gemiddeld genomen is het net voor zonsopkomst het koudst. Dan kun je waarschijnlijk beter wat langer doordraaien en later starten.EVfan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:54:
[...]
@mr_evil08
Nou hier niet helaas. Bij Tb is 0 graden daalt de temperatuur in de woonkamer hier 1.5 tot 2 graden, afhankelijk van hoeveel wind er is.
Dus nachtverlaging (1.5 graden) van 2300 tot 0600 of 0700 uur (nog even uitproberen, de WP draait hier pas sinds mei) want dan is het ruim beneden de 20 graden (morgenochtend).
Scheelt dat als de “Stookwijzer het toelaat” we vanaf 1800 uur de houtkachel aanhebben (HR kachel, met 5 jaar gedroogd hout, aansteken met de Zwitserse methode) en dan de WP niet meer draait tot 0600 uur.
En de PV, hier in het bos, panelen op ZW en NW, pas echt opbrengst rond 1200 uur.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
@lapsacLacsapOV schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:36:
[...]
Gemiddeld genomen is het net voor zonsopkomst het koudst. Dan kun je waarschijnlijk beter wat langer doordraaien en later starten.
Zeker mee eens, rond zonsopgang is het op z’n koudst, maar dat betekent dan . . . of een koudere badkamer (WAF min oneindig
Dus nog even meten wat beter is, een wat lagere COP door de WP vroeger weer te starten of de paneelverwarmer toch nog aan (ADAX thermostaat gestuurd, werkt wel fijn, maar duur).
Keuzes, keuzes, hoort bij ons minder goed geïsoleerde en grote vrijstaande huis.
De komende periode zal het leren.
Qua cop1: Straalkachel op een trektouwtje ipv paneelverwarmer voelt gelijk comfortabel en hoeft alleen aan tijdens douchen, afdrogen, aankleden.EVfan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:54:
[...]
@lapsac
Zeker mee eens, rond zonsopgang is het op z’n koudst, maar dat betekent dan . . . of een koudere badkamer (WAF min oneindig), of de COP 1 paneelverwarmer (2 kW een of anderhalf uur) in de badkamer aanzetten (deden we tot de WP installatie, en vreet stroom, 60-100 kWh per maand in de winter).
Dus nog even meten wat beter is, een wat lagere COP door de WP vroeger weer te starten of de paneelverwarmer toch nog aan (ADAX thermostaat gestuurd, werkt wel fijn, maar duur).
Keuzes, keuzes, hoort bij ons minder goed geïsoleerde en grote vrijstaande huis.
De komende periode zal het leren.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Toevallig kom ik net uit de badkamer en daar staat hier (nog heel even) een 2000W kacheltje. Binnen 5 minuten warm genoeg en staat daarna nog 5 minuten aan. Laat straks met de L/W weer de radiator meelopen want schimmel is niet funny en dat vang je niet af met even een kacheltje. Je stookt het gewoon niet droog genoeg dan. Ook niet met voldoende ventilatie.ZonnigY schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:58:
[...]
Qua cop1: Straalkachel op een trektouwtje ipv paneelverwarmer voelt gelijk comfortabel en hoeft alleen aan tijdens douchen, afdrogen, aankleden.
Dat gaat je met een radiator op de wp ook niet lukken. Ik heb daarom een ontvochtiger in de badkamer staan, want anders krijg ik het niet droog.MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:06:
[...]
Toevallig kom ik net uit de badkamer en daar staat hier (nog heel even) een 2000W kacheltje. Binnen 5 minuten warm genoeg en staat daarna nog 5 minuten aan. Laat straks met de L/W weer de radiator meelopen want schimmel is niet funny en dat vang je niet af met even een kacheltje. Je stookt het gewoon niet droog genoeg dan. Ook niet met voldoende ventilatie.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
@Whiskey48 het grote warmteverlies van het SWW vat zal deels ook door de hoge SWW temperaturen komen, je delta T tussen SWW en omgeving is dan groter.Whiskey48 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:56:
[Afbeelding]
@Rojado laat dat ook heel mooi zien met zijn metingen die hij gaf als reactie op jouw post.
Wat betreft legionellapreventie zijn er verschillende scholen in warmtepompland: school A zet SWW permanent op erg hoge temperaturen van bijv 55 graden (bij jouw vriend ingesteld?) en school B stelt lagere SWW temperaturen in met 1x per 1-2 weken een legionellarun. Het laatste is veel zuiniger. Hier een heel relaas met de argumenten voor de verschillende vormen van legionellapreventie.
Voor degenen die even willen ventileren over wel/niet legionellapreventie… -> Voorkomen legionella in boilers
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Echt wel. Wij hebben een vrij grote handoek radiator. En het is vooral dat hij altijd aan is dat het werkt. Dus ik begrijp heel die discussie rond nachtverlaging niet. Het is nog nooit zo confortabel geweest als sinds ik met voledig standaard radiatoren op de de wp verwarm. Nachtverlaging is gewoon een stap terug.Aziraphale schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:27:
[...]
Dat gaat je met een radiator op de wp ook niet lukken. Ik heb daarom een ontvochtiger in de badkamer staan, want anders krijg ik het niet droog.
snameroc
Bij mij dus niet, maar mogelijk is mijn radiator dan te klein. Nachtverlaging moet je sowieso niet aan beginnen met een wp, vind ik.snameroc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:08:
[...]
Echt wel. Wij hebben een vrij grote handoek radiator. En het is vooral dat hij altijd aan is dat het werkt. Dus ik begrijp heel die discussie rond nachtverlaging niet. Het is nog nooit zo confortabel geweest als sinds ik met voledig standaard radiatoren op de de wp verwarm. Nachtverlaging is gewoon een stap terug.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Onze badkamer is met een flinke T22 radiator (en af en toe de paneelverwarmer) ook kurkdroog, rh 50-60%. Wel serieus ventileren, niet alleen afzuiging, maar raam deels open, en ventilatie rooster boven het raam.snameroc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:08:
[...]
Echt wel. Wij hebben een vrij grote handoek radiator. En het is vooral dat hij altijd aan is dat het werkt. Dus ik begrijp heel die discussie rond nachtverlaging niet. Het is nog nooit zo confortabel geweest als sinds ik met voledig standaard radiatoren op de de wp verwarm. Nachtverlaging is gewoon een stap terug.
Wel of geen nachtverlaging, tja moet dit allemaal nog uitproberen. Wel of niet lagere COP, wel of niet pendelen in de warmere middag, stroomkosten van dynamisch contract, etc. Door de seizoenen heen zal het antwoord ook wel variëren.
Nu draait de WP na 1.5 graad nachtverlaging van 0600 uur tot diep in de middag als een streep in een lange run, bij Tb 7 graden in de nacht en 12-13 graden in de middag (Twente). Dan via de ruimteregeling van de PAR60 een uurtje (zo ingesteld) uit en weer een lange run tot 2200 of 2300 uur (tenzij de houtkachel de PAR de WP laat uitschakelen). Heel comfortabel, en met hier alleen radiatoren valt het me alles mee.
Hier de badkamer verwarmd met vvw en automatische afzuiging van vochtige lucht.
De badkamer is daarmee 1 van de aangenaamste ruimtes met een prettig aanvoelende (stenen) terrazzo vloer en tevens 1 van de droogste ruimtes. Ook te zien in het onderstaande staatje van vochtmeters (ik heb combi temp-, vocht- en drukmetertjes in veel ruimtes).
/f/image/6S6vMm8N26IK3rlLA524OI1y.png?f=fotoalbum_large)
De pieken van badkamergebruik zijn goed te zien, de piek van de keuken mist omdat er toevallig vandaag niet gekookt is.
De WP is ~12 uur overdag aangezet vandaar dat temp in de woonruimtes iets is gestegen en daarmee de vochtigheid iets is gedaald.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Je had toch goed geïsoleerd huis...MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:06:
[...]
Toevallig kom ik net uit de badkamer en daar staat hier (nog heel even) een 2000W kacheltje. Binnen 5 minuten warm genoeg en staat daarna nog 5 minuten aan. Laat straks met de L/W weer de radiator meelopen want schimmel is niet funny en dat vang je niet af met even een kacheltje. Je stookt het gewoon niet droog genoeg dan. Ook niet met voldoende ventilatie.
Nooit issues met vochtproblemen gehad hier ondanks niet verwarmd werd.
Hier wel afzuiging aanwezig die altijd zachtjes blijft doordraaien(ventilatie C).
Iets selectiever dan "Duurzame huizen route", en zou in .nl wellicht ook kunnen helpen lijkt me.
Ook een aardig artikeltje in FT ; "Lessons from a heat pump convert" met o.a. een interessant plaatje van vvw buizen op een muur aangebracht, Wel lijkt het me dat je de buren gratis meeverwarmd (geen isolatie er achter?

/f/image/WUITbtRPgGTrWZ4B060SJu1H.png?f=fotoalbum_large)
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:57:
[...]
@Whiskey48 het grote warmteverlies van het SWW vat zal deels ook door de hoge SWW temperaturen komen, je delta T tussen SWW en omgeving is dan groter.
@Rojado laat dat ook heel mooi zien met zijn metingen die hij gaf als reactie op jouw post.
Wat betreft legionellapreventie zijn er verschillende scholen in warmtepompland: school A zet SWW permanent op erg hoge temperaturen van bijv 55 graden (bij jouw vriend ingesteld?) en school B stelt lagere SWW temperaturen in met 1x per 1-2 weken een legionellarun. Het laatste is veel zuiniger. Hier een heel relaas met de argumenten voor de verschillende vormen van legionellapreventie.
Voor degenen die even willen ventileren over wel/niet legionellapreventie… -> Voorkomen legionella in boilers
:strip_exif()/f/image/bhHUCX8WPbxh8uKcKGxB2QDm.jpg?f=fotoalbum_large)
Merci! Ja daar zou je wel gelijk in hebben idd.
Anders het advies om het sanitairwater op 50 graden te zetten, dat werkt bij mij príma als de wamrtepomp gaat bijwarmen bij 43 graden. Ik kan in bad en daarna 2x lang douchen, ik heb nooit koud water.
(Amber95 met een waterbesparende douchekop, WP op eco stand met max 61hz compressor zonder gebruik te maken van de BUH).
Bij lijkt hij op 60 graden wel redelijk zijn warmte vast te houden, hoewel 24h geleden ik ook zo'n gekke daling had. ... Ik ga het zelf ook even bijhouden.
[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 03-11-2024 11:30 ]
Erger is het als ze (zonder isolatie) helemaal geen buren hebbendof schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:08:
In de Uk hebben ze een programma, door de overheid ondersteund, genaamd "Visit a heath pump near you".
Iets selectiever dan "Duurzame huizen route", en zou in .nl wellicht ook kunnen helpen lijkt me.
Ook een aardig artikeltje in FT ; "Lessons from a heat pump convert" met o.a. een interessant plaatje van vvw buizen op een muur aangebracht, Wel lijkt het me dat je de buren gratis meeverwarmd (geen isolatie er achter?)
[Afbeelding]

Misschien hebben ze buitenisolatie, maar ik kan niet door muren kijken (helaas).
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 03-11-2024 09:20 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
[ Voor 93% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2024 10:08 ]
Want?Aziraphale schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:41:
[...]
Bij mij dus niet, maar mogelijk is mijn radiator dan te klein. Nachtverlaging moet je sowieso niet aan beginnen met een wp, vind ik.
Ik draai er nu een maand mee, incl afgelopen nacht met vorst. Mijn voordelen tot nu toe:
- geen geluid ‘s nachts (ik hoor de warmtepomp op de slaapkamers)
- ‘s ochtends een korte run om massa iets op te warmen, de rest doet de zon met zonlicht op de ramen. Vanochtend 0,2C opgewarmd met korte run, nu al 0,5C extra daarbovenop door zon opgewarmd in woonkamer.
Ik maak gebruik van de zon(glas op zuid) en PV.Aziraphale schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:41:
[...]
Bij mij dus niet, maar mogelijk is mijn radiator dan te klein. Nachtverlaging moet je sowieso niet aan beginnen met een wp, vind ik.
Vooral met PV is interessanter om overdag extra te stoken(als ze genoeg stroom leveren), en hoger COP natuurlijk.
[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2024 11:05 ]
Ook hier wat zorgen over het snel zakken van de -gemeten- temperatuur in het boilervat. Als ik echter naar de grafieken kijk vraag ik me toch af of dat allemaal echt verlies is.Whiskey48 schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:57:
[...]
[Afbeelding]
Merci! Ja daar zou je wel gelijk in hebben idd.
Anders het advies om het sanitairwater op 50 graden te zetten, dat werkt bij mij príma als de wamrtepomp gaat bijwarmen bij 43 graden. Ik kan in bad en daarna 2x lang douchen, ik heb nooit koud water.
(Amber95 met een waterbesparende douchekop, WP op eco stand met max 50hz compressor zonder gebruik te maken van de BUH).
Bij lijkt hij op 60 graden wel redelijk zijn warmte vast te houden, hoewel 24h geleden ik ook zo'n gekke daling had. ... Ik ga het zelf ook even bijhouden.
We hebben een Vaillant 300L vat, hieronder een grafiek van het verloop van de gemeten temperatuur. Gezien de soms erg lage gemeten temperatuur terwijl ik nog steeds lekker warm kan douchen neem ik aan dat de sensor vrij laag in het vat zit. Nu is mijn 'hypothese' dat dit snelle verloop deels is te wijten aan de gelaagdheid in het vat, respectievelijk de verstoring van die gelaagdheid.
/f/image/BuT4yVBp5IOlCrszuligGURd.png?f=fotoalbum_large)
En de energie die is opgewekt t.b.v. de SWW runs (dus niet verbruik)
/f/image/zjg93gmYLh2v5Pqti7Doc8Ci.png?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet is dat temperatuur na de dagelijkse SWW cyclus vrij snel zakt (staat intussen vanwege wintertijd overigens op 13:00 ingesteld, ook heb ik de temperatuur naar beneden geschroefd: 48C). Dit kan m.i. verklaard worden omdat na een SWW cyclus de gelaagdheid verstoort is, en het vat overal (bijna) dezelfde temperatuur heeft, na de SWW cyclus hersteld de gelaagdheid zich waardoor het warme water zich bovenin verzamelt en het koude (afkoelende) water naar beneden zakt. Je metingen zien er dan bij een laag gemonteerde sensor beroerder uit dan wat er energetisch aan de hand is? Wordt er meer bovenin gemeten dan ziet het er allemaal een stuk beter uit?
Ik ga nog wel wat IR beeldje schieten van het vat en de leidingen om te kijken wat daar precies gaande is.
We zijn op dit moment een huishouden met 2 personen (binnenkort weer 3
Kan toch ook gewoon een binnenwand zijn? Dan heb je afgifte naar de ruimtes aan beide kanten!dunklefaser schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:18:
[...]
Erger is het als ze (zonder isolatie) helemaal geen buren hebben.
Misschien hebben ze buitenisolatie, maar ik kan niet door muren kijken (helaas).
Zwerius Kriegsman
@Zwerius , @dunklefaser Nee, 't is gewoon een rijtjeswoning in dure buurt in London.Zwerius schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:28:
[...]
Kan toch ook gewoon een binnenwand zijn? Dan heb je afgifte naar de ruimtes aan beide kanten!
/f/image/Yv5CgmsHuxmEvXAPwJYMu9i5.png?f=fotoalbum_large)
Bij nader inzien lijkt er huis tussenruimte achten die muur te zitten. Ook niet echt handig lijkt me (om er geen isolatie achter te doen). Maar dit soort huizen zijn zo duur qua m2 dat het mogelijk een bewuste keuze was.
Mijn vraag: is het met overal vvw mogelijk om eea waterzijdig zo goed in te regelen dat er helemaal geen naregeling nodig is (dus met alleen een thermostaat in huidskamer) Liever haal ik het eraf want ik heb nu 5 meet punten die de warmtepomp korter of langer aan of uit zetten ? Of is naregeling onontkoombaar ? Ik zie niet 123 hoe we zonder naregeling eea onder controle krijgen maar het gaat denk ik wel constanter lopen dan nu ... graag jullie gedachten ? gr mb
Ik heb precies het zelfde systeem toegepast op een buitenmuur maar dan met dikke houtvezelisolatie en afgewerkt leem. Comfort is subliem en de wp draait zeer efficient.dof schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:35:
[...]
@Zwerius , @dunklefaser Nee, 't is gewoon een rijtjeswoning in dure buurt in London.
[Afbeelding]
Bij nader inzien lijkt er huis tussenruimte achten die muur te zitten. Ook niet echt handig lijkt me (om er geen isolatie achter te doen). Maar dit soort huizen zijn zo duur qua m2 dat het mogelijk een bewuste keuze was.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Geen ervaring met Daikin maar in het algemeen maakt naregeling het systeem ingewikkelder en lastiger te monitoren en te begrijpen.MisterB schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:36:
hi all, we hebben een l/w warmtepomp systeem (11 kw daikin) en zowel boven als beneden vloerverwarming. Beneden 13 groepen en boven 8. Zeer goed geisoleerd recent huis. We hebben geen buffervat en op het systeem zit deels naregeling (10 van de 13 groepen beneden - dus 3 staan open, en 6 van de 8 boven) De naregeling is van het merk tech met bedrade (beneden waar vvw verdeler zit) actuators en boven draadloze. In Huiskamer en 4 kamers boven zit een 'thermostaat' die de naregeling aanstuurt en wp aan/uit zet..
Mijn vraag: is het met overal vvw mogelijk om eea waterzijdig zo goed in te regelen dat er helemaal geen naregeling nodig is (dus met alleen een thermostaat in huidskamer) Liever haal ik het eraf want ik heb nu 5 meet punten die de warmtepomp korter of langer aan of uit zetten ? Of is naregeling onontkoombaar ? Ik zie niet 123 hoe we zonder naregeling eea onder controle krijgen maar het gaat denk ik wel constanter lopen dan nu ... graag jullie gedachten ? gr mb
Als je op je verdelers per groep de watertoevoer kunt regelen dan moet het prima te doen zijn om alles eenmalig waterzijdig in te regelen. Is ook gedocumeteerd hoe lang elke groep is en waar welke groep ligt? Zo ja, dan kun je bijvoorbeeld een groep in een bijkeuken iets minder water geven omdat het daar niet perse 21 graden hoeft te zijn.
Beste is dus om je stooklijn af te stellen zonder naregeling of met veel vraag. Daarna ruimtes die minder verwarmd hoeven te worden naregelen.
Het valt me op dat bij nachten / temperaturen onder 5 graden de circulatiepomp continu start als soort vorstbeveiliging, maar 15 tot 20x in 8 uur vind ik vrij veel. Is dit normaal of kan ik dit veranderen door instellingen aan te passen? Zolang watertemperatuur niet dusdanig gezakt is hoeft ie nog niet weer rond te pompen toch? Compressor blijft wel gewoon uit.
:strip_exif()/f/image/oOH9lrXmqMzFuB8TccY7Lwxu.jpg?f=fotoalbum_large)
ik weet boven welke groep welke kamer doet .. beneden is het 1 grote ruimte.. lengte van slangen is niet gedocumenteerd..nokiaan958GB schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:50:
[...]
Geen ervaring met Daikin maar in het algemeen maakt naregeling het systeem ingewikkelder en lastiger te monitoren en te begrijpen.
Als je op je verdelers per groep de watertoevoer kunt regelen dan moet het prima te doen zijn om alles eenmalig waterzijdig in te regelen. Is ook gedocumeteerd hoe lang elke groep is en waar welke groep ligt? Zo ja, dan kun je bijvoorbeeld een groep in een bijkeuken iets minder water geven omdat het daar niet perse 21 graden hoeft te zijn.
De temperatuursensoren kunnen volgens mij de watertemperatuur pas goed meten bij circulatie. Het is dus inderdaad de vorstbeveiliging.
Onderstaand het soortgelijke beeld van mijn aroTherm Plus 75/6 van vanacht.
:strip_exif()/f/image/mQGRVdsNnRUbteJUkCIphthJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Naregeling goed inregelen kan een drama zijn. Zeker als de naregeling eigenlijk ontworpen is voor een CV installatie. Er zijn eigenlijk twee varianten.MisterB schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:36:
hi all, we hebben een l/w warmtepomp systeem (11 kw daikin) en zowel boven als beneden vloerverwarming. Beneden 13 groepen en boven 8. Zeer goed geisoleerd recent huis. We hebben geen buffervat en op het systeem zit deels naregeling (10 van de 13 groepen beneden - dus 3 staan open, en 6 van de 8 boven) De naregeling is van het merk tech met bedrade (beneden waar vvw verdeler zit) actuators en boven draadloze. In Huiskamer en 4 kamers boven zit een 'thermostaat' die de naregeling aanstuurt en wp aan/uit zet..
Variant 1 doet niets slims en vertaalt gewoon het signaal van elke thermostaat naar een aan/uit signaal bij de WP. Dit kan leiden tot heel vervelend schakelgedrag, omdat elke ruimte onafhankelijk de WP aan of uit kan schakelen (en dan krijg je potentieel dus meerdere korte runs achter elkaar, elk voor een andere ruimte).
Variant 2 heeft wat ingebouwde logica en hebben een PWM regeling. Zij sturen de WP per periode een tijdje aan en uit en binnen die periode worden onafhankelijk de groepen open en dicht gezet. Dit soort systemen heeft Honeywell bijvoorbeeld. Het nadeel is dat die periode vaak heel kort is (bij Honeywell bijvoorbeeld is de default 12 minuten). Ook dan kun je dus aan/uit 5 schakelingen per uur gaan krijgen en dat is voor een WP niet gunstig.
Soms kun je de periodetijd instellen (bijvoorbeeld bij de Honeywell HCE20 tussen 1 en 255 minuten), maar heel vaak kan dat niet (bij de HCE80 kun je voor zover ik weet alleen de instelling "warmtepomp" kiezen en dan is die periodetijd een of twee uur).
Ik heb zelf de HCE20 (twee stuks, gekoppeld) en heb de grootste zone (woonkamer/keuken) aangesloten als drie zonde op een thermostaat. De periodetijd staat op 3 uur. In het voor- en naseizoen heb ik wel eens twee runs per dag, omdat de thermostaat dan alleen de eerste helft van die 3 uur warmte vraagt, maar de afgelopen dagen heb ik alweer runs van 12 uur (middernacht tot middag, wanneer de zon het overneemt).
Zoals al gezegd is het nadeel dat je met een iets hogere Ta moet werken, maar ik vind dat zelf niet zo'n probleem. Als ik de Ta te laag laat komen, dan heeft de badkamer vloer te weinig vermogen, dus ik ben toch al gebonden aan die iets hogere Ta.
Inregelen kan dus wel, maar je zult echt de specs van het systeem moeten zien te achterhalen. Kun je die niet vinden, dan kun je beter met een Master/Slave regeling werken: De woonkamer laat je de WP aansturen (en die kleppen staan dus ook altijd open) en de rest bedient alleen de kleppen, niet de WP. Als je dan de stooklijn zo kiest dat de WP eigenlijk altijd stookt, krijg je de ruimtes boven ook wel op temperatuur.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
1) Nu had mijn vorige systeem ook geen extern expansie vat en die wp binnen unit heeft er ook al 1 kleine intern .. en het is geen cv op 80 graden... kortom : is in een wp systeem met veel slangen een extern expansie vat nuttig, noodzakelijk of juist niet ?
2) Idem voor een externe (magnetische) vuil scheider ... is dat nuttig, nodig of niet perse (depends) .. ik heb nog nooit systeem zonder gehad ... graag jullie mening ? gr mb
Dat moet in de installatiehandleiding staan. Het ingebouwde expansievat is goed voor een maximale systeeminhoud van X liter. Heb je een groter systeem, dan moet je er eentje toevoegen.MisterB schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:35:
naast feit dat we de naregeling wellicht van het wp systeem willen halen om eea simpeler en directer te maken zag ik ook dat er geen extern expansie vat is en ook geen externe vuilscheider .... betreft een daikin..
1) Nu had mijn vorige systeem ook geen extern expansie vat en die wp binnen unit heeft er ook al 1 kleine intern .. en het is geen cv op 80 graden... kortom : is in een wp systeem met veel slangen een extern expansie vat nuttig, noodzakelijk of juist niet ?
Ook dit zou in de handleiding moeten staan. Het is maar wat de fabrikant voorschrijft. In mijn geval is zo'n filter niet voorgeschreven. Wel moet er een filter op deeltjesgrote van X mm toegepast worden, maar dat is niet een magnetisch filter. Ik heb een "filterball" in de leidingen zitten en nu ik dit type denk ik: "oh ja, die zou ik eigenlijk eens moeten bekijken, maar aangezien ik nog steeds een flow van ruim 20 l/min haal zal die filter niet verstopt zitten".2) Idem voor een externe (magnetische) vuil scheider ... is dat nuttig, nodig of niet perse (depends) .. ik heb nog nooit systeem zonder gehad ... graag jullie mening ? gr mb
Ik zou zo'n filter gewoon installeren. Ik had er geen omdat het destijds bij de installatie slechts een advies was vanuit de fabrikant (nu een verplichting), en had best wat vervuiling in het systeem (ondanks alleen moderne vloerverwarming en alles kunststof) en daardoor een defecte driewegklep/sensor met een behoorlijk dure reparatie. Ik heb nu alsnog de Caleffi XF (vuil+magneetfilter) geinstalleerd. De meerkosten zijn minimaal als je het direct bij installatie inbouwt.MisterB schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:35:
naast feit dat we de naregeling wellicht van het wp systeem willen halen om eea simpeler en directer te maken zag ik ook dat er geen extern expansie vat is en ook geen externe vuilscheider .... betreft een daikin..
2) Idem voor een externe (magnetische) vuil scheider ... is dat nuttig, nodig of niet perse (depends) .. ik heb nog nooit systeem zonder gehad ... graag jullie mening ? gr mb
ja denk ik ook maar moet even aan installateur vragen dan of ie dat meteen meeneemtmanusjevanalles schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:56:
[...]
Ik zou zo'n filter gewoon installeren. Ik had er geen omdat het destijds bij de installatie slechts een advies was vanuit de fabrikant (nu een verplichting), en had best wat vervuiling in het systeem (ondanks alleen moderne vloerverwarming en alles kunststof) en daardoor een defecte driewegklep/sensor met een behoorlijk dure reparatie. Ik heb nu alsnog de Caleffi XF (vuil+magneetfilter) geinstalleerd. De meerkosten zijn minimaal als je het direct bij installatie inbouwt.
Of zelf bestellen en opdragen dat hij hem installeert. Ik heb hem hier gekocht (goedkoopste die ik kon vinden). Met koppelingen 32mm->5/4->1 (zie mijn foto een aantal posts terug).MisterB schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:58:
[...]
ja denk ik ook maar moet even aan installateur vragen dan of ie dat meteen meeneemt
[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 04-11-2024 11:00 ]
Welke “daikin” heb je? De splitmodellen hebben het magneetfilter (en expansievat) al af fabriek ingebouwd.MisterB schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:58:
[...]
ja denk ik ook maar moet even aan installateur vragen dan of ie dat meteen meeneemt
All-electric.
Is er concensus over minimale betrouwbaarheid van de data voor deze monitoring? Heeft het zin om metingen op basis van interne sensoren te tracken?Tomexergie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:29:
Monitoring warmtepompen. S,v.p. mei t/m september opgeven. uiteraard via PM
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ow dat is wel nuttige informatie. Ben bezig om een Daikin aan te schaffen en heb nog 1 oude Tyleen groep in de vloer (en 16 nieuwe). Kortom de magneetfilter is geen overbodige luxe maar als die er al in zit mooi meegenomen. Is dat bij alle split modellen van Daikin?RonJ schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:37:
[...]
Welke “daikin” heb je? De splitmodellen hebben het magneetfilter (en expansievat) al af fabriek ingebouwd.
Ja, iig alle full electric modellen.tonyjans schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:02:
[...]
Ow dat is wel nuttige informatie. Ben bezig om een Daikin aan te schaffen en heb nog 1 oude Tyleen groep in de vloer (en 16 nieuwe). Kortom de magneetfilter is geen overbodige luxe maar als die er al in zit mooi meegenomen. Is dat bij alle split modellen van Daikin?
All-electric.
Ja, je kunt zelf aangeven dat de data uit de interne sensoren komt, zodat de lezer ook weet hoe de data tot stand gekomen is.assje schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:57:
[...]
Is er concensus over minimale betrouwbaarheid van de data voor deze monitoring? Heeft het zin om metingen op basis van interne sensoren te tracken?
Vrijwel alle warmtepompen kunnen bivalent aangesloten worden (bivalent = met een CV ketel als backup voor verwarming).Kruimelvlaai schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:40:
Ik heb een Remeha Calenta Ace 40C, hoe kan ik zien welke hybride warmtepompen ik allemaal kan aansluiten op mijn cv-ketel? Je kunt niet zomaar een warmtepomp pakken toch?
Daar is geen lijstje van. Maar ik zou niet weten waarom een hybride warmtepomp niet met die ketel zou werken. Minimaal vermogen van ketel is wel vrij fors met 8kW en met maximum vermogen wil je niet werken, dus zorg dat dit vermogen beperkt blijft.Kruimelvlaai schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:40:
Ik heb een Remeha Calenta Ace 40C, hoe kan ik zien welke hybride warmtepompen ik allemaal kan aansluiten op mijn cv-ketel? Je kunt niet zomaar een warmtepomp pakken toch?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Nu het weer wat kouder is en de WP langer kan lopen lijkt het dat de Lyric T6 thermostaten ook vreemd gedrag vertonen icm mijn WP. Dus de noodzaak tot ombouwen naar een andere thermostaat wordt wat groter.Boeie schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:58:
[...]
Na de saga met de Lyric thermostaten en het niet doorgeven van de release notes, zelf maar op onderzoek uitgegaan en wat blijkt:
[Afbeelding]
Met een Honeywell Touch Modulation eraan wil hij wel gewoon koelen met de thermostaat eraan
Mijn gevoel dat de Lyric een software update heeft gehad waardoor dit niet meer werkt is alleen maar bevestigd dus.
Nu wil ik mijn Loria Duo om gaan bouwen naar zoneregeling. Heb ik het goed dat het volgende moet gebeuren:Is er al iemand die hier ervaring mee heeft bij een WP? Ik heb nu zelf het systeem van Homematic gevonden. Honeywell Evohome wil ik weg van blijven. Zijn er nog andere goede opties om te overwegen?
- Duo systeem ombouwen naar Solo (losse verdeler op zone1 toevoegen)
- Buffervat toevoegen
- Losse (bedrade) thermostaat voor levering van warmte tussen WP en buffervat
- Sturing op groepen
- Thermostaat in de gewenste ruimtes
Zijn er mensen die ervaring hebben met een warmtepomp met zoneregeling/ (dynamische) naregeling?
Ik kan niet veel andere universele systemen vinden dan Homematic IP.
Mijn plan zou zijn:
- Loria Duo 2 zone ombouwen naar 1 zone. 2e zone kit gewoon laten zitten en uitschakelen/afdoppen.
- (Parallel) buffervat 30/40L plaatsen (minimale volume van mijn WP is 28L, maar in de toekomst wil ik wellicht naar een iets grotere WP)
- Op de belangrijkste groepen servomotoren/sturing met een ruimte thermostaat.
In totaal heb ik 2 verdelers met 19 groepen, die nu zijn opgesplitst in zone 1 en 2. Mijn garage zit er bijvoorbeeld ook op met 2 grote groepen maar deze heb ik altijd dicht staan, omdat ik het niet nodig vind deze te verwarmen en hij zonder verwarming ook wel warm blijft (bij heel koud weer misschien 15 graden). beide hal groepen (begane grond en verdieping) laat ik vast ingeregeld open staan op de verdeler. Dit is hal + toilet in beide gevallen.
Mijn doel is niet om veel te gaan regelen met de thermostaten, BG is altijd afgeregeld op 20.5, verdieping 18c. Op mijn verdieping lopen de temperatuurverschillen alleen meer uiteen. Mijn badkamer (nu aangesloten op zone1) is bijv altijd koud in de ochtend. 2 slaapkamers (Zuid-West en West-Noord gelegen) zijn beduidend kouder dan de rest van het huis.
Even voor het beeld, ik ga dan van onderstaand scenario waarbij zowel Circuit 1 als Circuit 2 bij mij vloerverwarming zijn naar 1 circuit.
:strip_exif()/f/image/dY6YydRG8QSWWgrum0EzzgxA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe situatie, alleen de vloerverwarming dan
:strip_exif()/f/image/oDxEBWeh2waSqIQWRYPfDgO7.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk is de naregeling vooral nodig voor 3 ruimtes, de 2 slaapkamers en de badkamer. Zou er ook een soort hybride systeem mogelijk zijn?
Ja, zie ook mijn post eerder vandaag. Ik heb zelf een systeem met twee gekoppelde Honeywell HCE20's. Dit is echter wel een volledig bedraad systeem.Boeie schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:11:
[...]
Nu het weer wat kouder is en de WP langer kan lopen lijkt het dat de Lyric T6 thermostaten ook vreemd gedrag vertonen icm mijn WP. Dus de noodzaak tot ombouwen naar een andere thermostaat wordt wat groter.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een warmtepomp met zoneregeling/ (dynamische) naregeling?
Om die dingen goed in te stellen heb je tenminste 1 Honeywell chronotherm touch nodig, want daarmee kun je de instellingen van de HCE20 aanpassen. Daarnaast per zone nog een Honeywell Round en als je wilt koelen, dan moet dat de H/C variant zijn. Helaas wordt het geheel daarmee nogal prijzig.
Badkamer moet je niet regelen, die moet je in verwarmingsmodus gewoon altijd mee laten draaien en de badkamer als Master gaat je niet lukken, want hoogstwaarschijnlijk heb je daar niet genoeg afgiftevermogen.Ik kan niet veel andere universele systemen vinden dan Homematic IP.
Mijn plan zou zijn:
- Loria Duo 2 zone ombouwen naar 1 zone. 2e zone kit gewoon laten zitten en uitschakelen/afdoppen.
- (Parallel) buffervat 30/40L plaatsen (minimale volume van mijn WP is 28L, maar in de toekomst wil ik wellicht naar een iets grotere WP)
- Op de belangrijkste groepen servomotoren/sturing met een ruimte thermostaat.
In totaal heb ik 2 verdelers met 19 groepen, die nu zijn opgesplitst in zone 1 en 2. Mijn garage zit er bijvoorbeeld ook op met 2 grote groepen maar deze heb ik altijd dicht staan, omdat ik het niet nodig vind deze te verwarmen en hij zonder verwarming ook wel warm blijft (bij heel koud weer misschien 15 graden). beide hal groepen (begane grond en verdieping) laat ik vast ingeregeld open staan op de verdeler. Dit is hal + toilet in beide gevallen.
Mijn doel is niet om veel te gaan regelen met de thermostaten, BG is altijd afgeregeld op 20.5, verdieping 18c. Op mijn verdieping lopen de temperatuurverschillen alleen meer uiteen. Mijn badkamer (nu aangesloten op zone1) is bijv altijd koud in de ochtend. 2 slaapkamers (Zuid-West en West-Noord gelegen) zijn beduidend kouder dan de rest van het huis.
Even voor het beeld, ik ga dan van onderstaand scenario waarbij zowel Circuit 1 als Circuit 2 bij mij vloerverwarming zijn naar 1 circuit.
[Afbeelding]
Nieuwe situatie, alleen de vloerverwarming dan
[Afbeelding]
Eigenlijk is de naregeling vooral nodig voor 3 ruimtes, de 2 slaapkamers en de badkamer. Zou er ook een soort hybride systeem mogelijk zijn?
Ik twijfel tussen armaflex tubolit en daar pvc tape over: 1x keer wikkelen per leiding.
Of armaflex ace plaat en die eromheen wikkelen, maar dat lijkt me veel meer wikkel werk!?
En dat met beperkte ruimte die je hebt. Heb 5/4" flex slang, dus moet toch al iets hebben wat 48mm binnendiameter heeft.
Goede vraag.assje schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:57:
[...]
Is er concensus over minimale betrouwbaarheid van de data voor deze monitoring? Heeft het zin om metingen op basis van interne sensoren te tracken?
Uit de praktijk blijkt dat bij de A-merk warmtepompen de interne meting( kWh warmte, kWh elektriciteit) niet veel afwijkt van externe meters en dus voldoende betrouwbaar zijn voor ons doel. Bovendien wordt het type meting aangegeven in de tabel met Me en Mhp. Het voordeel van interne meting is dat de installateurs geen installatiefouten kunnen maken. Maar de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een externe warmtemeter en een DIN rail kWh meter.
De cijfers zijn indicatief en bedoeld om jouw WP te vergelijken met anderen en zodoende via het forum de performance te verbeteren. Er is geen geen maat voor minimale betrouwbaarheid. Tot nu toe heb ik de indruk dat de cijfers serieus worden vastgesteld. Bij opgave worden ze door mij globaal gescreend op opname fouten, b.v.als de COP ver uit de pas loopt. Dan wordt dat meestal via een PM opgelost . Schattingen met b.v. graaddagen worden niet geaccepteerd, het moet echt op basis van meters zijn.
Natuurlijk kun je er ook een beeld uit halen hoe goed de L/W warmtepomp het doet in NL. Het zijn tenslotte 40 praktijk metingen. Waar kun je die elders vinden in NL?
Bedrade thermostaten zijn geen optie voor mij, daar heb ik mijn huis niet op voorbereid. Ik heb een Honeywell Chronoterm Touch modulation (als test gekocht ivm koelproblemen). Die zou ik evt nog in de woonkamer kunnen hangen, maar de Lyric T6R die ik nu heb is draadloos.Blihi schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:50:
[...]
Ja, zie ook mijn post eerder vandaag. Ik heb zelf een systeem met twee gekoppelde Honeywell HCE20's. Dit is echter wel een volledig bedraad systeem.
Om die dingen goed in te stellen heb je tenminste 1 Honeywell chronotherm touch nodig, want daarmee kun je de instellingen van de HCE20 aanpassen. Daarnaast per zone nog een Honeywell Round en als je wilt koelen, dan moet dat de H/C variant zijn. Helaas wordt het geheel daarmee nogal prijzig.
Hiermee suggereer je dan dat als je de hoofdruimte verwarmd de badkamer ook verwarmd wordt? Door de constructie en ligging van mijn huis (semi-passiefhuis, veel glas aan zuidkant, gesloten noordkant, etc) is er soms juist warmtevraag in de badkamer, vooral in de ochtend. Mijn woonkamer is echter nog op temperatuur (mag nu in nachtverlaging max 1 tot 1,5 graad zakken) dus alleen voor de badkamer en bovenverdieping gaat hij niet draaien.Badkamer moet je niet regelen, die moet je in verwarmingsmodus gewoon altijd mee laten draaien en de badkamer als Master gaat je niet lukken, want hoogstwaarschijnlijk heb je daar niet genoeg afgiftevermogen.
Tevens is het systeem nu niet goed geconfigureerd, doordat de 2e zone alleen werkt op de warmte vd 1e zone, maar die zijn Ta is nog niet heel hoog (25c nu, max staat op 34) vanwege zacht weer.
Ik heb mijn koelleidingen ingepakt met Armaflex AF. Daarvoor heb ik die AF-2-060 buis gekocht en die over de lengte open en op maat gesneden. Die buis om de leidingen heen en weer aan elkaar gelijmd met Armaflex ADH 520 lijm (kliederspul).loyske schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:11:
Voor de ervaringsdeskundigen: hoe kan je het beste de flex leidingen achter de buitenunit inpakken?
Ik twijfel tussen armaflex tubolit en daar pvc tape over: 1x keer wikkelen per leiding.
Of armaflex ace plaat en die eromheen wikkelen, maar dat lijkt me veel meer wikkel werk!?
En dat met beperkte ruimte die je hebt. Heb 5/4" flex slang, dus moet toch al iets hebben wat 48mm binnendiameter heeft.
Ik heb dat in twee lagen gedaan (de strook die ik er in de eerste laag tussenuit gesneden heb, heb ik gebruikt om de tweede laag groter te maken) en het geheel ingewikkeld met twee lagen PVC tape.
De totale isolatie is dus 4 cm dik rondom.
:strip_exif()/f/image/wK4IuMgyIRyhKfwN9VANjPzZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ken geen draadloos systeem wat aan jouw eisen voldoet (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn). De draadloze HCE80 bijvoorbeeld voldoet niet, omdat die geen instelbare periodetijd heeft voor de zones.Boeie schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:55:
[...]
Bedrade thermostaten zijn geen optie voor mij, daar heb ik mijn huis niet op voorbereid. Ik heb een Honeywell Chronoterm Touch modulation (als test gekocht ivm koelproblemen). Die zou ik evt nog in de woonkamer kunnen hangen, maar de Lyric T6R die ik nu heb is draadloos.
Als er ergens in het huis warmtevraag is, moet de badkamer meedoen, maar de badkamer alleen heeft (waarschijnlijk) niet voldoende vermogen om de warmte van de WP kwijt te raken. Je krijgt dan dus altijd pendelgedrag van de WP en dat is daar heel slecht voor. Als het echt niet anders kan, ben je beter af met een elektrische radiator op de badkamer.Hiermee suggereer je dan dat als je de hoofdruimte verwarmd de badkamer ook verwarmd wordt? Door de constructie en ligging van mijn huis (semi-passiefhuis, veel glas aan zuidkant, gesloten noordkant, etc) is er soms juist warmtevraag in de badkamer, vooral in de ochtend.
Nachtverlaging in een passief huis is geen goed idee. Schakel dat gewoon uit. Je gaat nu juist in de ochtend, als het buiten het koudst is, je systeem weer opstarten en veel vermogen vragen. Dat is niet goed voor de COP. Beter is het om de boel op temperatuur te houden.Mijn woonkamer is echter nog op temperatuur (mag nu in nachtverlaging max 1 tot 1,5 graad zakken) dus alleen voor de badkamer en bovenverdieping gaat hij niet draaien.
Configuratie heb je zelf in de hand natuurlijk.Tevens is het systeem nu niet goed geconfigureerd, doordat de 2e zone alleen werkt op de warmte vd 1e zone, maar die zijn Ta is nog niet heel hoog (25c nu, max staat op 34) vanwege zacht weer.
Ik wil het liefst helemaal niets meer van Honeywell/ResideoBlihi schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:02:
[...]
Ik ken geen draadloos systeem wat aan jouw eisen voldoet (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn). De draadloze HCE80 bijvoorbeeld voldoet niet, omdat die geen instelbare periodetijd heeft voor de zones.
Echt pendelen valt hier wel mee, maar in het tussenseizoen is het altijd gedoe. Als het langere tijd koud is loopt hij netjes door en heeft 2 defrosts per uur (std. Loria gedrag)Als er ergens in het huis warmtevraag is, moet de badkamer meedoen, maar de badkamer alleen heeft (waarschijnlijk) niet voldoende vermogen om de warmte van de WP kwijt te raken. Je krijgt dan dus altijd pendelgedrag van de WP en dat is daar heel slecht voor. Als het echt niet anders kan, ben je beter af met een elektrische radiator op de badkamer.
Hier heb ik in het verleden al mee geëxperimenteerd, is natuurlijk simpel toe te passen. Dit systeem draait nu 6 jaar, echte 'nachtverlaging' is het nou ook weer niet.Nachtverlaging in een passief huis is geen goed idee. Schakel dat gewoon uit. Je gaat nu juist in de ochtend, als het buiten het koudst is, je systeem weer opstarten en veel vermogen vragen. Dat is niet goed voor de COP. Beter is het om de boel op temperatuur te houden.
[...]
Configuratie heb je zelf in de hand natuurlijk.
Enig idee wat dit scheelt qua verlies? Ik heb hier een meter of 5-6 buiten lopen (split), waarvan ook nog een groot deel in de leidinggoot langs de muur. Heb ook al vaker getwijfeld om daar nog extra isolatie om heen te draaien.Blihi schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:58:
[...]
Ik heb mijn koelleidingen ingepakt met Armaflex AF. Daarvoor heb ik die AF-2-060 buis gekocht en die over de lengte open en op maat gesneden. Die buis om de leidingen heen en weer aan elkaar gelijmd met Armaflex ADH 520 lijm (kliederspul).
Ik heb dat in twee lagen gedaan (de strook die ik er in de eerste laag tussenuit gesneden heb, heb ik gebruikt om de tweede laag groter te maken) en het geheel ingewikkeld met twee lagen PVC tape.
De totale isolatie is dus 4 cm dik rondom.
ze gaan um toevoegenRonJ schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:37:
[...]
Welke “daikin” heb je? De splitmodellen hebben het magneetfilter (en expansievat) al af fabriek ingebouwd.
Nee, werkelijk geen idee. Ik heb dat vanaf dag 1 zo gedaan.danny.s schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:35:
[...]
Enig idee wat dit scheelt qua verlies? Ik heb hier een meter of 5-6 buiten lopen (split), waarvan ook nog een groot deel in de leidinggoot langs de muur. Heb ook al vaker getwijfeld om daar nog extra isolatie om heen te draaien.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ook een recent artikel die uit door m'n cookies weer me voor werd geschoteld;
Veel zonnepaneel installateurs zijn warmtepompen gaan plaatsen las ik, ondanks je bij propaan geen F-gassem certificaat nodig hebt, zijn er wel veiligheidsvoorschriften.
Let dus even op met wie je in zee gaat bij de installatie.
Mja, bij mij stond de installateur met aangestoken sigaret in zijn mond te roken terwijl die de behuizing van de R290 warmtepomp aan afhalen was.Whiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:44:
https://www.gawalo.nl/152...j-propaan-als-koudemiddel
Veel zonnepaneel installateurs zijn warmtepompen gaan plaatsen las ik, ondanks je bij propaan geen F-gassem certificaat nodig heb, zijn er wel veiligheidsvoorschriften.
Toen ik zij dat het een propaan pomp is heeft die de sigaret uitgemaakt...
(Is gewoon een officieel landelijk bedrijf die dagelijks warmtepompen plaatst).
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2024 10:39 ]
Voor wat betreft uniforme veiligheidsvoorschriften is het bij veel merken nog een bende. Wordt tijd dat dit wordt aangepakt.Whiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:44:
https://www.gawalo.nl/152...j-propaan-als-koudemiddel
Veel zonnepaneel installateurs zijn warmtepompen gaan plaatsen las ik, ondanks je bij propaan geen F-gassem certificaat nodig heb, zijn er wel veiligheidsvoorschriften.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Soms vraag ik mij af of het gewoon onkunde is, ze eigenwijs zijn en niet willen veranderen, of dat ze gewoon geen zin hebben om dingen aan te passen voor de klant...
Bij mijn ervaringen voor (zeer hoge) offertes iig het laatste en ook idd wat begrip hoe het werkt.TheJVH schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:44:
Man man man als ik dat soort verhalen lees ben ik blij dat ik het allemaal zelf ga doen. Hier ook weer met de vloerverwarming, degene die het gaat infrezen die beweert dat ik echt geen groepen van 60 meter moet nemen want "dat is veel te kort en het warme water stroomt dan veel te snel weer terug". Zelfs als je geen kennis hebt van warmtepompen dan kan je toch bedenken dat dezelfde hoeveelheid water door de buizen heen gaat, alleen dan verdeeld over meer buizen? De totale flowrate van het systeem blijft gewoon hetzelfde...
Soms vraag ik mij af of het gewoon onkunde is, ze eigenwijs zijn en niet willen veranderen, of dat ze gewoon geen zin hebben om dingen aan te passen voor de klant...
Bijna alle installateurs wilde bij mij een all-in-one oplossing plaatsen op de plek van de CV op zolder, waar alles door 1 22mm buis het huis in ging, met als laatste 80m2 aan vloerverwarming beneden.
Nu gaat hij gelukkig éérst direct langs de 1e verdieping, daarna naar boven de rest van het huis. Hierdoor was ook 2x 15meter minder leidingwerk van de warmtepomp nodig.
(de duurste offerte met het slechtste plan kwam van een groot bekend verduurzamings installatiebedrijf die ik toen soms op BNR hoorde. Ik moest enkel de schouw voor een plan betalen ad EUR 150, daar kwam ik onmogelijk onderuit, de verplichte verliesberekening ad EUR 250 voor het kunnen doen van een offerte heb ik nog kunnen tegenhouden. Al helemaal toen ze zonder warmteverliesberekening wél al een best acurate indicatie konden geven wat me te verwachten stond)
Of anderen hadden het over een delta van 20 graden van je aanvoer en retour, deze moest maximaal zijn. Of gaven aan het niks uitmaakt als de buitenunit 1max 10cm van de muur stond op een goedkope steun ... enz enz. Letterlijk elke adviseur kwam met tegengestelde waarheden (hybride, split, mono, wat als enige mogelijk was in mijn situatie maar wel snel plaatsbaar was (label A huis) ... altijd goed om zelf ook even na te denken!!
En stel je vragen hier op tweakers!
[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 13:54 ]
Hij komt bij mij dan toch weer recht onder een raam. Het zal niet mogen volgens de voorschriften maar ik neem het risico toch echt want er is gewoon geen andere plek. Zolang ik al meer dan 20 jaar gasflessen uit mijn sleurhut in de schuur heb staan geloof ik het wel.mr_evil08 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:38:
[...]
Mja, bij mij stond de installateur met aangestoken sigaret in zijn mond te roken terwijl die de behuizing van de R290 warmtepomp aan afhalen was.
Toen ik zij dat het een propaan pomp is heeft die de sigaret uitgemaakt...
(Is gewoon een officieel landelijk bedrijf die dagelijks warmtepompen plaatst).
Bij mij staat hij vlak naast de achterdeur en op een 50cm vanaf de schuifpui. Lijkt me toch echt minder risicovol dan de gasleidingen die eerst rustig door mijn huis liepen.MotorBeast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:06:
[...]
Hij komt bij mij dan toch weer recht onder een raam. Het zal niet mogen volgens de voorschriften maar ik neem het risico toch echt want er is gewoon geen andere plek. Zolang ik al meer dan 20 jaar gasflessen uit mijn sleurhut in de schuur heb staan geloof ik het wel.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Dat is toch die site die steeds met feitjes komt die hier al heel lang bekend zijn. Zoals laatst nog dat onderzoek waaruit blijkt dat buffervaten niet efficient zijn: https://www.bouweninstall...-kan-1000-euro-goedkoper/Carboy54 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:32:
Propaan R290 versus R32 of R410:
https://www.bouweninstall...iddel-de-voor-en-nadelen/
Dan is het maar goed dat propaan zwaarder is dan lucht en dus niet opstijgt.MotorBeast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:06:
[...]
Hij komt bij mij dan toch weer recht onder een raam. Het zal niet mogen volgens de voorschriften maar ik neem het risico toch echt want er is gewoon geen andere plek. Zolang ik al meer dan 20 jaar gasflessen uit mijn sleurhut in de schuur heb staan geloof ik het wel.
Wel mooi effect tezamen met mijn gasflessen als huis affikt. Zooooon groooote Boem jongen.Blihi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:53:
[...]
Dan is het maar goed dat propaan zwaarder is dan lucht en dus niet opstijgt.
Ik ben geen installateur, maar ik denk hier wel bekend, maar verder nog lang niet.Blihi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:52:
[...]
Dat is toch die site die steeds met feitjes komt die hier al heel lang bekend zijn. Zoals laatst nog dat onderzoek waaruit blijkt dat buffervaten niet efficient zijn: https://www.bouweninstall...-kan-1000-euro-goedkoper/
(hier 2jr geleden ook nog de discussie of dit wel/niet nodig was hoor ... maar intussen wel bij iedereen duidelijk dat als er voldoende systeeminhoud is, je beter geen buffervat kunt plaatsen).
Collega's en vrienden die ik hoor krijgen het overigens wel altijd nog geplaatst, ook bij veel vloerverwarming en ruim voldoende systeeminhoud. Ik denk dat we in een kleine bubbel zitten van mensen die zich graag verdiepen in wat ze doen.
Het probleem is dat er heel veel websites zijn die precies het tegenovergestelde beweren.
Als ik het bij mijn eigen offerte trajecten aangaf werd eigenlijk elke keer aangegeven dat dit moest van de fabrikant, ik anders geen garantie zou hebben. Maargoed, ik betaalde dus alles was mogeiljk.Blihi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:41:
Ik denk het ook.
Het probleem is dat er heel veel websites zijn die precies het tegenovergestelde beweren.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 16:00 ]
All-electric.
Daar gaat het om ongeisolleerde buffervaten dat als een radiator werken.Whiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:31:
[...]
Ik ben geen installateur, maar ik denk hier wel bekend, maar verder nog lang niet.
(hier 2jr geleden ook nog de discussie of dit wel/niet nodig was hoor ... maar intussen wel bij iedereen duidelijk dat als er voldoende systeeminhoud is, je beter geen buffervat kunt plaatsen).
Collega's en vrienden die ik hoor krijgen het overigens wel altijd nog geplaatst, ook bij veel vloerverwarming en ruim voldoende systeeminhoud. Ik denk dat we in een kleine bubbel zitten van mensen die zich graag verdiepen in wat ze doen.
Hier hangt die in de trapkast en de warmte ervan af komt is wel gewenst.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2024 16:00 ]
In de kast onder de trap, met een extra pompmr_evil08 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:59:
[...]
Daar gaat het om ongeisolleerde buffervaten dat als een radiator werken.
Dan is het nog steeds efficienter om daarvoor in de plaats een radiatortje te hangen en de Ta te verlagen. Lagere Ta = hogere COP.mr_evil08 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:59:
[...]
Ik kreeg hier de installateur er ook niet vanaf gepraat. Wel nadrukkelijk gevraagd dat ding serieel te plaatsen in retour. Ach ja met alleen radiatoren hier wellicht niet zo verkeerd bij defrosts.mr_evil08 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:59:
[...]
Geeft dat ding echt zoveel warmte want hij komt hier in een hok waar ook de omvormer van de panelen hangt? Wordt dat ding straks weer warmer.
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
10-50m https://www.groene-energi...-dn25--20mm-isolatie.htmlEcowoman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:51:
We moeten (op plat dak) 5 meter overbruggen tot de plek waar we de dakdoorvoer gaan maken. Ik zie alleen lengtes van max. 2 meter voor de rvs flex slangen DN25. Aangezien het dus sowieso niet in 1 lengte naar binnen kan, vroeg ik mij af of het dan een goed idee is om een korter stuk rvs flex aan de warmtepomp en bij de dakdoorvoer te gebruiken en daartussenin 3x32mm uponor (of goedkoper alternatief) ? Of krijgen we dan alsnog problemen met resonantie?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
[ Voor 25% gewijzigd door Ecowoman op 05-11-2024 17:19 ]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Klein stuk flex en dan over naar Uponor kan prima, heeft bijna iedereen.Ecowoman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:51:
We moeten (op plat dak) 5 meter overbruggen tot de plek waar we de dakdoorvoer gaan maken. Ik zie alleen lengtes van max. 2 meter voor de rvs flex slangen DN25. Aangezien het dus sowieso niet in 1 lengte naar binnen kan, vroeg ik mij af of het dan een goed idee is om een korter stuk rvs flex aan de warmtepomp en bij de dakdoorvoer te gebruiken en daartussenin 32x3mm uponor (of goedkoper alternatief) ? Of krijgen we dan alsnog problemen met resonantie?
Je moet sowieso op een gegeven moment over op een niet flex-buis
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Maar ook in een bubbel van mensen met vloerverwarming. Systeeminhoud word veel vaker genoemd dan thermische massa.Whiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:31:
[...]
dat we in een kleine bubbel zitten van mensen die zich graag verdiepen in wat ze doen.
Was er niet ook een Engelse website die dit al jaren roept?Blihi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:52:
[...]
Dat is toch die site die steeds met feitjes komt die hier al heel lang bekend zijn. Zoals laatst nog dat onderzoek waaruit blijkt dat buffervaten niet efficient zijn: https://www.bouweninstall...-kan-1000-euro-goedkoper/
How to correctly install heat pumps so that they work properly and efficiently
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 05-11-2024 18:14 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt