Inderdaad, een te korte schakelijd vanwege een verkeerd gekozen thermostaat.
En als die periode te klein is word dat hier heel veel pendelen genoemd.
Nee, dat wordt door sommigen hier onterecht pendelen genoemd.
Pendelen is een gevolg van een te krappe afgifte, waardoor de Tr over tijd oploopt en de WP de compressor uitschakelt, maar de circulatiepomp blijft draaien. Te korte schakeltijden zijn een gevolg van een verkeerd gekozen thermostaat (meestal eentje die niet voor warmtepompen geschikt is). De circulatiepomp schakelt dan mee uit.
Als elke term maar binnen een context gebruikt kon worden zou taal erg moeilijk worden.
Jij bent degene die de term verkeerd gebruikt en nu wil je dat iedereen dat gaat doen.
Dus of je minimum vermogen zit al onder het verlies of je thermische-massa/verlies ratio is heel erg hoog ... gezien het nog niet zo koud is, gok ik op het tweede.
Mijn minimale vermogen ligt onder de 12 graden buiten al onder mijn warmteverlies. Mijn warmteverlies bij -10 is 6.5 kW.
De Tbuiten ligt momenteel rond de 7.2 graden. Mijn warmteverlies is dan ongeveer 2.5 kW berekend en dat klopt, want er is vandaag 40.3 kWh geleverd in 17.25 uur, dus 2.3 kW continu.
Het minimum vermogen van de WP is 1 kW bij +7, maar mijn thermostaat heeft vandaag slechts 74% van de tijd warmte gevraagd, dus die 40.3 kW is geleverd over 12.765 uur, met een gemiddeld afgegeven vermogen van 3.16 kW (en een COP van 5.7).
Hele goede afgifte is niet de oorzaak waarom jou dit lukt en ook niet altijd de oplossing voor mensen met een te korte schakeltijd van de warmtepomp.
Voldoende afgiftevermogen is een noodzakelijke voorwaarde voor een goed werkend systeem, evenals een goede thermostaat.
Voldoende afgiftevermogen betekent:
- Dat je op elk gewenst moment het minimaal vermogen van de WP kwijt kunt in je afgiftesysteem, EN
- Dat je op elk moment je warmteverlies kunt compenseren (en liefst zelfs iets meer om op te kunnen warmen.
Een goede thermostaat is:
- Een thermostaat die rekening houdt met een maximaal aantal schakelmomenten per dag (niet per uur), EN
- Een thermostaat is een zo klein mogelijke hysterese heeft.
Meestal is de thermostaat van de WP-fabrikant een goede keuze, maar er zijn ook andere systemen. Thermostaten die echt niet goed zijn, zijn bijvoorbeeld de tientallen programmeerbare aan/uit klokthermostaten met periodetijden van 1 uur of minder, zoals Honeywell die al 20 jaar op de markt brengt.