Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 09:19
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
[...]

Ben weer wat verder, denk dat ik een aantal aardige aanbiedingen heb. What to do?

Weheat BB-P80 11kW mono FE + 300L - ± 9300euro inc. installatie
Remeha ACE 10kW mono FE + 300L - ± 9200euro inc. installatie
Valliant aroTherm 10kW (split) FE + 300L - ± 8100 euro inc. installatie

Neig naar Blackbird ivm R290 en vermogen van 8kW op A-7/A35 (Remeha heeft dat ook. maar R32). Relatief nieuw bedrijf, innoveert ook op software-vlak.
Uiteraard overal subsidie vanaf.
Dit is geen dilemma, Arotherm FTW.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
bensss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:40:
[...]

Eens! Die splits zijn nu wel echt in de aanbieding zeg. Scherpe prijs. Of is dit de Pure? @bensss Relatief nieuw bedrijf. Precies DE reden dat ik daar niet voor kies. Straks net als Ebikes......weg bedrijf. Handig als je over 8 jaar onderdelen nodig hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 08-11-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:42:
[Afbeelding]

Ik kwam de volgende foto op Twitter tegen. Vind de wrap wel aardig gelukt!

Bron:
https://x.com/plumbers_ur...1r1XNUZ5dsL2Y-iNO1rg&s=19
Wel een joekel van ding zo in de lucht. Of ik dit nu mooi vind? Ik weet het niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:35
MotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:41:
[...]

Eens! Die splits zijn nu wel echt in de aanbieding zeg. Scherpe prijs. Of is dit de Pure? @bensss Relatief nieuw bedrijf. Precies DE reden dat ik daar niet voor kies. Straks net als Ebikes......weg bedrijf. Handig als je over 8 jaar onderdelen nodig hebt.
Excuus, het is inderdaad de Pure. Dat lijkt een oud type te zijn en niet het nieuwe type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bensss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:40:
[...]

Thanks, betreft pure variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:14:
[...]

Excuus, het is inderdaad de Pure. Dat lijkt een oud type te zijn en niet het nieuwe type?
Nee best nieuw. Hebben ze als prijsvechter in de markt gezet. En zit op dit moment een dikke korting op. Ik persoonlijk wil ook deze niet. Betaal liever meer en dan iets meer kwaliteit. Net als met auto's rij je geen Volvo voor het geld van een Dacia. En ik reken investering/kosten over alle jaren gebruik.

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 08-11-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:16:
[...]

Nee best nieuw. Hebben ze als prijsvechter in de markt gezet.
Gaat maar tot 7.2kW bij a-7/W35. Lijkt mij krap bij 250m2 waarvan ongeveer 190m2 vvw?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:20:
[...]

Gaat maar tot 7.2kW bij a-7/W35. Lijkt mij krap bij 250m2 waarvan ongeveer 190m2 vvw?
m2 zegt niets. Gaat om warmteverlies van je woning. Weet je je historisch gasverbruik? Zo ja pak je Koevlaasformule en je kan nog checken met https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Iedereen hier wederom bedankt voor de bijdrage over wel/niet vorstbeveiliging. Het wordt hier dus wel want las toevallig vanochtend ook een post over een Vaillant die in storing viel. Is er dan geen stroomstoring kan dit ook nog gebeuren natuurlijk en vriest de boel ook kapot. Better safe then sorry, kleppen er tussen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:23:
[...]

m2 zegt niets. Gaat om warmteverlies van je woning. Weet je je historisch gasverbruik? Zo ja pak je Koevlaasformule en je kan nog checken met https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Thanks. Kom op 7.7kW uit zo te zien. Moet wel zeggen dat bij de blackbird een honeywell T6 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:31:
[...]

Thanks. Kom op 7.7kW uit zo te zien. Moet wel zeggen dat bij de blackbird een honeywell T6 zit.
Ik heb dat ding voor mijn ketel en zou dat niet aan mijn wp willen hebben. Dat bedoel ik. Ze ontwerpen niet eens zelf een thermostaat zodat hij perfect samenwerkt met hun WP. Maar ieder zijn ding. En heb je ook nog een 4g verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb dat ding voor mijn ketel en zou dat niet aan mijn wp willen hebben. Dat bedoel ik. Ze ontwerpen niet eens zelf een thermostaat zodat hij perfect samenwerkt met hun WP. Maar ieder zijn ding. En heb je ook nog een 4g verbinding.
Nb. Afronden naar boven maakt 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 09:19
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:14:
[...]

Ik zou zoals @MotorBeast aangeeft ook niet voor de pure gaan maar voor de Arotherm Split 75/5. Zal wel schelen in prijs maar daar heb je wel een betere machine voor die vooral veel stiller is. Mocht je geen hinder van geluid verwachten dan kan de Pure natuurlijk ook.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bensss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:10:
[...]

Ik zou zoals @MotorBeast aangeeft ook niet voor de pure gaan maar voor de Arotherm Split 75/5. Zal wel schelen in prijs maar daar heb je wel een betere machine voor die vooral veel stiller is. Mocht je geen hinder van geluid verwachten dan kan de Pure natuurlijk ook.
Ik ben dan weer voor de Mono 55/6 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bensss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:10:
[...]

Zie dat de Pure max 59db produceert (circa 2,5-3 meter van erfgrens), dat moet te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:25:
[...]

Zie dat de Pure max 59db produceert (circa 2,5-3 meter van erfgrens), dat moet te doen zijn.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

59 is behoorlijk hard. Checken zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:25:
[...]

Weet je dat zeker? Als dat ding geen stille modus heeft dan ga je nooit voldoen aan de norm van 40 decibel op de erfgrens tussen 19.00 en 07.00.

Edit: ik zie dat die 59 dB al in fluistermodus is. Dan voldoe je op 2.5 meter alleen overdag met fluisternorm aan de eisen, 's nachts niet. Maximaal zit je op 66 dB, en dan voldoe je overdag ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Isdatzo op 08-11-2024 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
[...]

Ben weer wat verder, denk dat ik een aantal aardige aanbiedingen heb. What to do?

Weheat BB-P80 11kW mono FE + 300L - ± 9300euro inc. installatie
Remeha ACE 10kW mono FE + 300L - ± 9200euro inc. installatie
Valliant aroTherm 10kW pure (split) FE + 300L - ± 8100 euro inc. installatie

Neig naar Blackbird ivm R290 en vermogen van 8kW op A-7/A35 (Remeha heeft dat ook. maar R32). Relatief nieuw bedrijf, innoveert ook op software-vlak.
Uiteraard overal subsidie vanaf.
Als je een R290 monoblock wil, dan zou ik de Valliant Arotherm Plus kiezen (dus niet de Pure): ook R290 en schijnt kwalitatief een wat betere WP te zijn. En een stuk stiller, een van de stilste warmtepompen in de markt.

Ik heb wel eens 10-20 pagina's meegelezen in het Weheat topic en ik vind dat je best wat 'dingetjes' tegenkomt. En je bent voor je instellingen volgens mij grotendeels afhankelijk van Weheat, daar moet je ook zin in hebben.

Ik citeer uit de topic start van het Weheat topic:
Aansturing en thermostaat
De Weheat warmtepompen hebben geen fysiek bedieningspaneel, alles gaat via de onlineportal/app. Als eigenaar heb je beperkte toegang tot alle gegevens, alleen strikt noodzakelijk is vrijgegeven, zie hieronder aan aantal afbeeldingen. de slimmigheid blijft bij Weheat, dit in tegenstelling tot andere systemen die compleet te tunen zijn (Panasonic, Itho, etc etc)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SebastiaanPs schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:43:
[...]

Als je een R290 monoblock wil, dan zou ik de Valliant Arotherm Plus kiezen (dus niet de Pure): ook R290 en schijnt kwalitatief een wat betere WP te zijn. En een stuk stiller, een van de stilste warmtepompen in de markt.

Ik heb wel eens 10-20 pagina's meegelezen in het Weheat topic en ik vind dat je best wat 'dingetjes' tegenkomt. En je bent voor je instellingen volgens mij grotendeels afhankelijk van Weheat, daar moet je ook zin in hebben.

Ik citeer uit de topic start van het Weheat topic:

[...]
Bedankt. Dat heb ik gemist. Ik vind dat toch wel een ding. Bedrijf op de fles en je kunt fluiten naar je warmtepomp. ZIe ik niet helemaal te zitten eerlijk gezegd. Ook wel fijn dat je tzt eens wat kan vervangen als het stuk gaat. Toch eens vragen of ze de Mono kunnen leveren voor een mooi bedrag.
Isdatzo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:38:
[...]

Weet je dat zeker? Als dat ding geen stille modus heeft dan ga je nooit voldoen aan de norm van 40 decibel op de erfgrens tussen 19.00 en 07.00.

Edit: ik zie dat die 59 dB al in fluistermodus is. Dan voldoe je op 2.5 meter alleen overdag met fluisternorm aan de eisen, 's nachts niet. Maximaal zit je op 66 dB, en dan voldoe je overdag ook niet.
Last het inderdaad. Gaat 'm niet worden. Kan ook ergens anders, maar dan verwacht ik een kabeltraject van 14 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:58:
[...]

Bedankt. Dat heb ik gemist. Ik vind dat toch wel een ding. Bedrijf op de fles en je kunt fluiten naar je warmtepomp. ZIe ik niet helemaal te zitten eerlijk gezegd. Ook wel fijn dat je tzt eens wat kan vervangen als het stuk gaat. Toch eens vragen of ze de Mono kunnen leveren voor een mooi bedrag.
Precies dat.
Ga dan voor de Valliant Arotherm plus 75/6 met max vermogen van 8.0 kW bij -10 en Ta 35 gr.
De 55/6 is te licht voor jou, produceert max 6,2 kW bij -7 en Ta 35 gr.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SebastiaanPs schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:03:
[...]

Precies dat.
Ga dan voor de Valliant Arotherm plus 75/6 met max vermogen van 8.0 kW bij -10 en Ta 35 gr.
De 55/6 is te licht voor jou, produceert max 6,2 kW bij -7 en Ta 35 gr.
Lees dat het nominaal vermogen van de 76/6 op 7kW ligt bij -7/w35. Klopt die 8kW dan wel (bron Valliant site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:07:
[...]

Lees dat het nominaal vermogen van de 76/6 op 7kW ligt bij -7/w35. Klopt die 8kW dan wel (bron Valliant site)
Ja zou moeten kloppen: link
(bron ook Valliant site :) )

p.s. 75/6 he, volgens mij bestaat er geen 76/6?

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SebastiaanPs schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:14:
[...]

Ja zou moeten kloppen: link
(bron ook Valliant site :) )

p.s. 75/6 he, volgens mij bestaat er geen 76/6?
Ja praten over hetzelfde idd :), sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Wie had er op dit forum zijn tankverwarmer (tegen Legionella) gekoppeld aan aan modbus relais om eigen PV opwek te gebruiken? Was dat Koevlaas? Ik krijg het niet meer gevonden en wil ook zoiets maken

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:49
Huupke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:03:
Wie had er op dit forum zijn tankverwarmer (tegen Legionella) gekoppeld aan aan modbus relais om eigen PV opwek te gebruiken? Was dat Koevlaas? Ik krijg het niet meer gevonden en wil ook zoiets maken
Je hebt in elk geval - zelfs met 14 kWp - wel een maand of 4 om ‘t voor elkaar te krijgen 😀

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
In april ben ik van 7kWp naar 14kWp gegaan in verband met een zwembad met verwarming en elektrische auto. Nu heb ik nog een contract zonder terugleverkosten dus had nog niet zo veel haast.
Met Domoticz schakel ik mijn zwembad pomp, 2e WP voor zwembadverwarming en een vriezer al op basis van opwek maar dat is uiteraard op de zonnige pieken niet voldoende om de 14kW+ zelf te verbruiken. Ook zet ik tussen 11 en 15 al mijn watertemperatuur op de WP omhoog van 35 graden naar 50 graden. De tankverwarmer doet ook standaard zijn legionella-run op woensdag tussen 12 en 13. Dit is nu nog middels een tijdrelais maar wil die middels een op afstand schakelbaar relais wat vaker gebruiken als ik te weinig van mijn PV zelf verbruik.
Ik meen me dus te herinneren dat er een WP expert dit voor elkaar had met een modbus geactiveerd relais zo'n 3 a 4 jaar geleden. Ik krijg het helaas niet meer gevonden met mijn query technieken

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Huupke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:47:
In april ben ik van 7kWp naar 14kWp gegaan in verband met een zwembad met verwarming en elektrische auto. Nu heb ik nog een contract zonder terugleverkosten dus had nog niet zo veel haast.
Met Domoticz schakel ik mijn zwembad pomp, 2e WP voor zwembadverwarming en een vriezer al op basis van opwek maar dat is uiteraard op de zonnige pieken niet voldoende om de 14kW+ zelf te verbruiken. Ook zet ik tussen 11 en 15 al mijn watertemperatuur op de WP omhoog van 35 graden naar 50 graden. De tankverwarmer doet ook standaard zijn legionella-run op woensdag tussen 12 en 13. Dit is nu nog middels een tijdrelais maar wil die middels een op afstand schakelbaar relais wat vaker gebruiken als ik te weinig van mijn PV zelf verbruik.
Ik meen me dus te herinneren dat er een WP expert dit voor elkaar had met een modbus geactiveerd relais zo'n 3 a 4 jaar geleden. Ik krijg het helaas niet meer gevonden met mijn query technieken
Wat ik heb opgestoken: bij o.a. Panasonic WP wordt dat element in zijn algemeen direct op de WP aangesloten, dan ben je dus afhankelijk van logica in de WP. Dit kan je vervangen door ‘t element middels een relais aan te sturen (bekrachtiging 230V vanuit de WP) en dan kan je parallel aan dat relais nog een relais zetten die je dan zelf vanuit e.o.a. automatisering aanstuurt. Det relais moet dan natuurlijk ook 230V met het vermogen van je element kunnen schakelen maar de bekrachtiging kan je zelf kiezen: laagspanning, wifi, z-wave of wat dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 08-11-2024 20:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 23:51
Dag allemaal,

Ik heb naar aanleiding van mijn warmtepomp advies topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2270338) een vraag die wellicht ook boeiend is voor anderen en wellicht wel voer voor discussie is.

De situatie is dat ik volledig vloerverwarming heb in mijn woning (beneden 100m2 en boven 60m2 ter gemak) en over ga stappen naar een warmtepomp. Op dit moment verwarm ik met CV op 40graden en maak gebruik van evoHome zoneregeling (naar tevredenheid qua comfort maar kan vast veel zuiniger). Comfort omdat beneden steady 19.5 graad is en de badkamer boven ook, terwijl de slaapkamers boven 17 ongeveer zijn. Ik merk dat evoHome en dus de ketel best vaak alleen vraag van boven krijgt (badkamer gok ik). Nu komt mijn dilemma:

Veel tweakers en installateurs adviseren me om de zoneregeling te laten varen (en de verdelers pomploos te maken etc) en dus geen buffervat te gebruiken. Mijn angst zit er dan in dat de badkamer totaal niet warm wordt. Andere richting van installateurs is om juist WEL de zoneregeling te gebruiken in combinatie met een buffervat zodat dit probleem niet bestaat. Tussenwegen zijn ook deels aangedragen door een installateur (iets met een 2 wegklep, alleen boven zoneregeling etc). Ik houd ervan om het zo simpel mogelijk te gaan hebben maar mijn vrouw wil vooral het comfort behouden (en dan evt minder efficient).

Lang verhaal kort hebben jullie tips? Bijvoorbeeld kan ik eerst starten zonder buffervat en later "relatief" eenvoudig toevoegen? Andersom denk ik dat als het loopt ik er niet meer aan kom :)

Ow en zou ik in de huidige situatie met CV al wat kunnen testen? Ik denk hardop bijvoorbeeld de verdeler boven niet via evohome te laten lopen maar volledig "open" te laten? Moet dan wel de pomp altijd aan laten op die verdeler weet niet of dat kwaad kan. Als ik het kan testen scheelt dat natuurlijk al veel .

[ Voor 9% gewijzigd door tonyjans op 08-11-2024 20:11 . Reden: extra controlevraag toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
tonyjans schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:01:
Dag allemaal,

Ik heb naar aanleiding van mijn warmtepomp advies topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2270338) een vraag die wellicht ook boeiend is voor anderen en wellicht wel voer voor discussie is.

De situatie is dat ik volledig vloerverwarming heb in mijn woning (beneden 100m2 en boven 60m2 ter gemak) en over ga stappen naar een warmtepomp. Op dit moment verwarm ik met CV op 40graden en maak gebruik van evoHome zoneregeling (naar tevredenheid qua comfort maar kan vast veel zuiniger). Comfort omdat beneden steady 19.5 graad is en de badkamer boven ook, terwijl de slaapkamers boven 17 ongeveer zijn. Ik merk dat evoHome en dus de ketel best vaak alleen vraag van boven krijgt (badkamer gok ik). Nu komt mijn dilemma:

Veel tweakers en installateurs adviseren me om de zoneregeling te laten varen (en de verdelers pomploos te maken etc) en dus geen buffervat te gebruiken. Mijn angst zit er dan in dat de badkamer totaal niet warm wordt. Andere richting van installateurs is om juist WEL de zoneregeling te gebruiken in combinatie met een buffervat zodat dit probleem niet bestaat. Tussenwegen zijn ook deels aangedragen door een installateur (iets met een 2 wegklep, alleen boven zoneregeling etc). Ik houd ervan om het zo simpel mogelijk te gaan hebben maar mijn vrouw wil vooral het comfort behouden (en dan evt minder efficient).

Lang verhaal kort hebben jullie tips? Bijvoorbeeld kan ik eerst starten zonder buffervat en later "relatief" eenvoudig toevoegen? Andersom denk ik dat als het loopt ik er niet meer aan kom :)
Als je volledige zoneregeling wil houden - zoals evohome bedacht is - moet je gewoon met een parallel buffer en 2de circulatiepomp gaan werken. Dat is ook redelijk eenvoudig en eerste keus van installateurs; afgifte blijft ‘t zelfde, bewoners kunnen gewoon doen wat ze gewend zijn, installateur krijgt geen gezeik.

Maar je moet niet komen zeuren over inefficiëntie van je warmtepomp, korte runs etc.

Met jou afgiftesysteem kan ‘t ook allemaal zonder zone systeem, parallelbuffer en 2de circulatiepomp en de boel dus nog veel eenvoudiger en efficiënter maken. Je bent dan wel de naregeling grotendeels kwijt, je regelt de boek 1 x waterzijdig in met de gewenste temperaturen en dat is ‘t dan.

Er is een middenweg mogelijk, als je beneden genoeg afgifte hebt om de WP zijn minimale vermogen kwijt te laten raken kan je boven toch wat naregeling toepassen. Dat kan met evohome maar dan moet je evohome niet de WP laten aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
blb4 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:18:
[...]

Met jou afgiftesysteem kan ‘t ook allemaal zonder zone systeem, parallelbuffer en 2de circulatiepomp en de boel dus nog veel eenvoudiger en efficiënter maken. Je bent dan wel de naregeling grotendeels kwijt, je regelt de boek 1 x waterzijdig in met de gewenste temperaturen en dat is ‘t dan.
Dit is idd mijn wens maar de installateur vreest dat de badkamer dan niet warm genoeg wordt vanwege grote verschil in afgifte (en ik boze vrouw krijg haha). Maar precies dus mijn dilemma en vraag of ik dat wellicht al kan nabootsen om te testen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 13:07
tonyjans schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:23:
[...]

Dit is idd mijn wens maar de installateur vreest dat de badkamer dan niet warm genoeg wordt vanwege grote verschil in afgifte (en ik boze vrouw krijg haha). Maar precies dus mijn dilemma en vraag of ik dat wellicht al kan nabootsen om te testen. Dank!
Ik heb hetzelfde probleem. Overal vloerverwarming, op de eerste verdieping staat alleen de groep van de badkamer open. Beneden is het 20 graden, in de badkamer 18.4 momenteel.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
[...]

Met of zonder naregeling, als de badkamer of welke ruimte dan ook te weinig afgifte vermogen heeft heb je 3 opties:

1) zodanig (waterzijdig) inregelen dat de badkamer wel warm genoeg wordt (en de rest natuurlijk ook). Je zal dan dus andere zones iets knijpen.
Als dit niet lukt bij de gewenste lage aanvoertemperatuur dan moet die temp iets omhoog;
2) afgifte verhogen in de badkamer, bv een extra convector bijplaatsen;
3) andere bijverwarming in de badkamer plaatsen, bv infraroodpaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonyjans
blb4 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:42:
[...]

Met of zonder naregeling, als de badkamer of welke ruimte dan ook te weinig afgifte vermogen heeft heb je 3 opties:

1) zodanig (waterzijdig) inregelen dat de badkamer wel warm genoeg wordt (en de rest natuurlijk ook). Je zal dan dus andere zones iets knijpen.
Als dit niet lukt bij de gewenste lage aanvoertemperatuur dan moet die temp iets omhoog;
2) afgifte verhogen in de badkamer, bv een extra convector bijplaatsen;
3) andere bijverwarming in de badkamer plaatsen, bv infraroodpaneel.
Dank! Dit levert me voldoende vertrouwen op dat het starten zonder buffer/zoneregeling prima zou moeten kunnen met een goede installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
manusjevanalles schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Overal vloerverwarming, op de eerste verdieping staat alleen de groep van de badkamer open. Beneden is het 20 graden, in de badkamer 18.4 momenteel.
Ik heb ook zoiets, alleen zonder vvw. In de badkamer een handdoekradiator die met 30 graden aanvoertemperatuur de boel niet warm (genoeg) houd. Ik denk er over om die radiator te vervangen door een convector maar op dit moment heb ik ‘t opgelost door de elektrische vloerverwarming toch maar bij te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
blb4 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:47:
[...]

Ik heb ook zoiets, alleen zonder vvw. In de badkamer een handdoekradiator die met 30 graden aanvoertemperatuur de boel niet warm (genoeg) houd. Ik denk er over om die radiator te vervangen door een convector maar op dit moment heb ik ‘t opgelost door de elektrische vloerverwarming toch maar bij te schakelen.
Ik heb ook een elektrische (handdoek)radiator, maar die verbruikt 900W. Hoeveel verbruikt elektrische vloerverwarming?
Overigens is 18 graden voor ons wel acceptabel hoor, in het vorige huis (jaren 70) was het in de winter 15 graden maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je ook afzuiging in de badkamer?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
martijn v o schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:07:
Heb je ook afzuiging in de badkamer?
Ja MV op vocht sensor. Daarom wat meer verlies dan andere ruimten beneden (sowieso boven mindere isolatie door verzakking spouw isolatie korrels).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij mij staat dat op de (lange-termijn)planning. Is ook niet zo ingewikkeld als je wat handig bent met elektriciteit en domotica, en een SWW-vat met dompelelement hebt.
Voorlopig hier echter niet nodig, want ik krijg nog tot juli 2027 11.5 cent voor het PV-overschot (zonder terugleverboete).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
manusjevanalles schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:54:
[...]

Ik heb ook een elektrische (handdoek)radiator, maar die verbruikt 900W. Hoeveel verbruikt elektrische vloerverwarming?
Overigens is 18 graden voor ons wel acceptabel hoor, in het vorige huis (jaren 70) was het in de winter 15 graden maximaal.
Die electrische vvw (bijverwarming) bij mij in de badkamer verbruikt 200W. Ik heb prima afzuiging in m'n badkamer via centrale ventilatie met WTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-06 16:54
Weet het niet zeker maar volgens mijn was dat @AUijtdehaag .

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:25
Nico_GTR schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Wolf CHA? Of is dat prijstechnisch geen optie.
Heb jij een Wolf CHA?
Ik heb vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Huupke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:47:
In mijn WP zit daarvoor een SmartGridReady aansluiting. Dan kun je met een relais de WP de opdracht geven om meer te gaan verbruiken.

Echt zinvol is het niet, want je verbruikt wel, maar je slaat de warmte op in het SWW. Als je niet meer warmte gaat gebruiken, houdt dat snel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:10:
[...]

In mijn WP zit daarvoor een SmartGridReady aansluiting. Dan kun je met een relais de WP de opdracht geven om meer te gaan verbruiken.

Echt zinvol is het niet, want je verbruikt wel, maar je slaat de warmte op in het SWW. Als je niet meer warmte gaat gebruiken, houdt dat snel op.
Dat is ook wel hoe ik tegen dat soort oplossingen aankijk om verbruik te verhogen tijdens hoge PV productie. Ik zorg er sowieso voor dat mijn boiler altijd ‘s middags wordt verwarmd, gewoon naar 50 graden en kom geen warm water tekort. Het verwarmen naar 65 graden gaat mij niet helpen als we niet meer water verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
[...]

De benedenverdieping (gang) bijvoorbeeld meeverwarmen als die direct boven de badkamer zit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:08:
[...]

De benedenverdieping (gang) bijvoorbeeld meeverwarmen als die direct boven de badkamer zit.
Dit soort zaken help allemaal idd, als je 'gewoon' 't hele huis verwarmd en dus alle omliggende vertrekken van de badkamer ook wat warmer zijn en je overdag de badkamerdeur dan open laat kan dat b.v. genoeg zijn om de temperatuur in de badkamer acceptabel te maken zonder verdere bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
manusjevanalles schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb dat 4 jaar gedaan met L/L stoken beneden zo'n lage temperatuur in badkamer. En wat kreeg ik ervoor terug. Schimmel. :X En ja ventilatie is ruim voldoende. Deur hele dag open na gebruik maar je stookt gewoon het vocht niet uit kiertjes, scheurtjes, hoekjes met zo'n lage temperatuur. Ik ben blij dat straks met L/W mijn radiator de boel weer naar 20/21 graden stookt daar straks. Lukte met de ketel ook met lage aanvoer makkelijk gelukkig. Ik zou toch proberen het daar warmer te gaan stoken als ik jou was. Ik ben weer tijdelijk een 2000W kacheltje gaan gebruiken. Merk je gelijk want alleen de spiegel blijft nu ook condensvrij.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 09-11-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
blb4 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:00:
[...]

Dit soort zaken help allemaal idd, als je 'gewoon' 't hele huis verwarmd en dus alle omliggende vertrekken van de badkamer ook wat warmer zijn en je overdag de badkamerdeur dan open laat kan dat b.v. genoeg zijn om de temperatuur in de badkamer acceptabel te maken zonder verdere bijverwarming.
Hier hangt ook een badkamer handdoekradiator van groot formaat en toch doet die wel wat en voel hem ook in de badkamer, gemiddeld 1-2 graden warmer dan omliggende ruimte,s met een ta van 32(lager kan ik niet vanwege minimaal vermogen warmtepomp).

Vloerverwarming in de gang waar de badkamer boven zit staat vol open maar gezien open trap naar boven gaat niet alles daar naar toe en de badkamerdeur is altijd dicht.

Omliggende ruimte,s zijn 18c en kan concluderen dat de radiator wel iets doet.

Heb geexperimenteerd met afgiftepunten dicht/open zetten etc maar zag het niet terug in meer/minder verbruik dus alles open gelaten(slaapkamers hebben geen afgifte helaas en nooit gehad vanwege heteluchtverwarming systeem in dit huis).

Probleem met overstap naar convectiewarmte dat het kouder gaat aanvoelen dan het is, heb ik genoeg ervaring mee met L/L WP, dan maar lager temperatuur maar toch iets van stralingswarmte voelen.

Beneden is alles vloerverwarming en wil nooit meer terug.
Ik heb nog ruimte in de badkamer en denk dat ik nog een extra groot radiator bij het raam ga ophangen ipv een jaga bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2024 12:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:53:
[...]

Hier hangt ook een badkamer handdoekradiator van groot formaat en toch doet die wel wat en voel hem ook in de badkamer, gemiddeld 1-2 graden warmer dan omliggende ruimte,s met een ta van 32(lager kan ik niet vanwege minimaal vermogen warmtepomp).

Vloerverwarming in de gang waar de badkamer boven zit staat vol open maar gezien open trap naar boven gaat niet alles daar naar toe en de badkamerdeur is altijd dicht.

Omliggende ruimte,s zijn 18c en kan concluderen dat de radiator wel iets doet.

Heb geexperimenteerd met afgiftepunten dicht/open zetten etc maar zag het niet terug in meer/minder verbruik dus alles open gelaten(slaapkamers hebben geen afgifte helaas en nooit gehad vanwege heteluchtverwarming systeem in dit huis).

Probleem met overstap naar convectiewarmte dat het kouder gaat aanvoelen dan het is, heb ik genoeg ervaring mee met L/L WP, dan maar lager temperatuur maar toch iets van stralingswarmte voelen.

Beneden is alles vloerverwarming en wil nooit meer terug.
Er is in elk geval geen one size fits all maar meestal is er overal wel een acceptabele situatie te creëren zonder dat er enorme ingrepen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:56
@AUijtdehaag

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maikie18 @Huupke
Nou ik heb een Technische Alternative - Aton power to heat.
Die regelt zich zelf traploos aan de hand van ingestelde gewenste teruglevering van de zonnepanelen (via CMI module in te stellen)
Mag overigens niet in tapwater hangen maar ik heb een hygiene boiler met cv water.

Ik kan er wel wat mee uitlezen met modbus via de CMI, maar daar is geen behoefte aan omdat het zichzelf al regelt.
Ik lees er wel via json waardes mee uit in nodered

Wil je echt modbus, kijk dan naar een AC Elwa 2
https://www.my-pv.com/en/products/ac-elwa-2/

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2024 15:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Vliegvlug

Flight Simple

Ik sta op het punt op een warmtepompboiler (WPB) aan te schaffen, een Atlantic Explorer 270L, waarbij je de optie hebt om een versie met extra coil (warmtewisselaar) te nemen.
Die is wat duurder in aanschaf en vroeg me af of het handig is die te kopen voor de zekerheid?

Deze WPB coil is eigenlijk bedoelt om een zonnecollector op aan te sluiten maar is deze misschien ook bruikbaar als manier om het vat van de WPB als buffervat te gebruiken voor een warmtepomp?
Of is dat sowieso niet handig/nodig en kan ik beter het geld in mijn zak houden en een WPB zonder zo’n extra coil kopen?

Heb nu nog geen warmtepomp trouwens maar een VR CV-ketel welke t.z.t. wel vervangen gaat voor een WP.
Welke WP weet ik nog niet, zou zowel split als monoblock kunnen zijn, hoewel ik wel neig naar een monoblock omdat je die zelf zou kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:38
@Vliegvlug : Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Ging er laatst hier toevallig over ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar is ie uitgepraat want het ging te veel off-topic, het was dezelfde vraag btw ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33
Vliegvlug schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:24:
Ik sta op het punt op een warmtepompboiler (WPB) aan te schaffen, een Atlantic Explorer 270L, waarbij je de optie hebt om een versie met extra coil (warmtewisselaar) te nemen.
Die is wat duurder in aanschaf en vroeg me af of het handig is die te kopen voor de zekerheid?

Deze WPB coil is eigenlijk bedoelt om een zonnecollector op aan te sluiten maar is deze misschien ook bruikbaar als manier om het vat van de WPB als buffervat te gebruiken voor een warmtepomp?
Of is dat sowieso niet handig/nodig en kan ik beter het geld in mijn zak houden en een WPB zonder zo’n extra coil kopen?

Heb nu nog geen warmtepomp trouwens maar een VR CV-ketel welke t.z.t. wel vervangen gaat voor een WP.
Welke WP weet ik nog niet, zou zowel split als monoblock kunnen zijn, hoewel ik wel neig naar een monoblock omdat je die zelf zou kunnen installeren.
Ik heb de 270l coil variant. Zit aangesloten via 3weg klep op mijn Nefit enviline warmtepomp (FE). We hebben hiervoor gekozen ivm de beperkte meerprijs en de mogelijkheid om zo heel snel tapwater te kunnen maken als het nodig is. Zullen vast argumenten zijn om het niet te doen, maar wij zijn er prima te spreken over.

Normaliter doet wp boiler alles alleen en draait de warmtepomp alleen voor verwarming. Als we haast hebben met tapwater werken wpb en warmtepomp samen en is de boiler in ~35 min weer helemaal op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Klopt daar ook gevraagd.
Maar daar is de focus op WPB-ers en hier zitten de WP gebruikers dus naar mijn idee hopelijk weer een iets andere kijk erop wat misschien nieuwe inzichten brengt. :)
Speedy-Andre schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:01:
[...]

Daar is ie uitgepraat want het ging te veel off-topic, het was dezelfde vraag btw ;)
Ik proef hier een beetje negatieve ondertoon maar ik heb van twee mensen reactie gehad waaronder van jou en beide netjes geantwoord waarop verder geen reactie meer is gekomen en ook niet van andere in dat topic dus ging er vanuit dat alles daar gezegd is.
Maar dat mouw passen aan de subsidie hoor ik nog wel graag antwoord op! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Die tip van @Tanuki dat het met een CV wel handig kan zijn was ook heel nuttig aangezien ik die nu voorlopig nog heb hangen.
Zou ik de huidige 3-weg klep en itho aanstuurkastje kunnen handhaven en de aansluitingen op de huidige boiler kunnen overzetten naar de extra coil van de WPB.

Keerzijde is dan wel dat er bij elk SWW vraag de CV ketel gaat helpen en waarschijnlijk de warmtepomp in de WPB niet echt aan verwarmen toe komt omdat de CV er dan al water van ruim 70° door heen zit te pompen en daarmee het vat van de WPB zo op temperatuur heeft.
En ik wil juist minder gas verstoken en meer elektriciteit dus ik vermoed dat het een beetje het nut van de aanschaf van een WPB teniet doet.

Of zou dat onder de streep alsnog goedkoper zijn; opwarmen met een VR CV dan met de warmtepomp in de WPB?

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 09-11-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb dat 4 jaar gedaan met L/L stoken beneden zo'n lage temperatuur in badkamer. En wat kreeg ik ervoor terug. Schimmel. :X En ja ventilatie is ruim voldoende. Deur hele dag open na gebruik maar je stookt gewoon het vocht niet uit kiertjes, scheurtjes, hoekjes met zo'n lage temperatuur. Ik ben blij dat straks met L/W mijn radiator de boel weer naar 20/21 graden stookt daar straks. Lukte met de ketel ook met lage aanvoer makkelijk gelukkig. Ik zou toch proberen het daar warmer te gaan stoken als ik jou was. Ik ben weer tijdelijk een 2000W kacheltje gaan gebruiken. Merk je gelijk want alleen de spiegel blijft nu ook condensvrij.
Tha, maar hoe? Als ik mn 990W radiator moet gaan gebruiken dan gaat het flink in de papieren lopen. Gelukkig hebben we geen schimmelproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
manusjevanalles schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:20:
[...]

Tha, maar hoe? Als ik mn 990W radiator moet gaan gebruiken dan gaat het flink in de papieren lopen. Gelukkig hebben we geen schimmelproblemen.
Dat valt wel mee. Bij is het boven nu zonder verwarmen 18,6 graden. Als ik het bad vul, zet ik kacheltje aan op 750W vermogen.Tegen de tijd dat bad vol is lekker warm in badkamer, zo'n 10 minuten later. En hij stookt niet eens continue. Slaat vaak af. Zal het duurder zijn dan een hele dag daar de radiator mee laten draaien op een WP? Je moet wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-06 08:26
Uit indruk op basis van ervaring en/of fysiek gehoord hebben :
Welke WP, beide gehoord hebben, is stiller : Vaillant Arotherm of ITHO Amber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:29:
[...]

Dat valt wel mee. Bij is het boven nu zonder verwarmen 18,6 graden. Als ik het bad vul, zet ik kacheltje aan op 750W vermogen.Tegen de tijd dat bad vol is lekker warm in badkamer, zo'n 10 minuten later. En hij stookt niet eens continue. Slaat vaak af. Zal het duurder zijn dan een hele dag daar de radiator mee laten draaien op een WP? Je moet wat....
Ja bij het douchen gaat bij ons het kacheltje ook wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
master1104 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:13:
[...]

Ik heb de 270l coil variant. Zit aangesloten via 3weg klep op mijn Nefit enviline warmtepomp (FE). We hebben hiervoor gekozen ivm de beperkte meerprijs en de mogelijkheid om zo heel snel tapwater te kunnen maken als het nodig is. Zullen vast argumenten zijn om het niet te doen, maar wij zijn er prima te spreken over.

Normaliter doet wp boiler alles alleen en draait de warmtepomp alleen voor verwarming. Als we haast hebben met tapwater werken wpb en warmtepomp samen en is de boiler in ~35 min weer helemaal op temperatuur.
Daar kun je ook de boost voor inschakelen. Weet niet hoeveel m2 de spiraal is maar volgens mij niet veel want het is eigenlijk bedoel voor zonnecollectoren waarbij de watertemperatuur veel hoger is dus veel zal het niet bijdragen denk ik zomaar. + je installatie is complexer geworden met 3-weg klep en de aansturing.
Vliegvlug schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:24:

Het is amper extra inhoud dus als buffer heb je er niks aan + je laat je boiler afkoelen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:37:
Arotherm Plus is belachelijk stil, die hoor je gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Maikie18 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:21:
[...]

Daar kun je ook de boost voor inschakelen. Weet niet hoeveel m2 de spiraal is maar volgens mij niet veel want het is eigenlijk bedoel voor zonnecollectoren waarbij de watertemperatuur veel hoger is dus veel zal het niet bijdragen denk ik zomaar. + je installatie is complexer geworden met 3-weg klep en de aansturing.

[...]
De boost kan ook inderdaad, maar dat is wel een stuk minder effectief. Dan praat je over max 1.8kw extra tegen COP 1. Nu gaat er ca 9kw boost vermogen in tegen COP 3. De spiraal van 1,2m2 doet het gewoon goed. Is volgens de specs geschikt voor maximaal 30kw. Is vast niet een optimale spiraal, maar voor de kosten van 75€ extra voor de spiraal destijds, 2m buis en een klepje hoef je het niet te laten.

[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 09-11-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:08
Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:37:
Al enig idee welk model Amber het zou moeten worden? De 65 staat hier praktisch onhoorbaar in de voortuin te draaien met deze temperaturen.

Anders misschien een idee om eens bij een paar Tweakers in de buurt te gaan kijken?

Verder zou de plaatsing mogelijk ook nog invloed kunnen hebben op de keuze? Hoewel ik er veel goeds over heb gelezen, was de Valiant te hoog om hier vergunningvrij in de voortuin te plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door -JB- op 09-11-2024 23:14 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
master1104 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:05:
[...]

De boost kan ook inderdaad, maar dat is wel een stuk minder effectief. Dan praat je over max 1.8kw extra tegen COP 1. Nu gaat er ca 9kw boost vermogen in tegen COP 3. De spiraal van 1,2m2 doet het gewoon goed. Is volgens de specs geschikt voor maximaal 30kw. Is vast niet een optimale spiraal, maar voor de kosten van 75€ extra voor de spiraal destijds, 2m buis en een klepje hoef je het niet te laten.
Ja zit ook nog met de aansturing en waarom zou je voor een losse WPB gaan als je die vervolgens toch met de WP gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Maikie18 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:47:
[...]

Ja zit ook nog met de aansturing en waarom zou je voor een losse WPB gaan als je die vervolgens toch met de WP gaat verwarmen.
Het waarom heb ik net uitgebreid toegelicht 😃
De aansturing zit als knop op ons centrale bedieningsscherm in de woonkamer (homeassistent). Normaal doet de wpb het dus (waarbij rekening wordt gehouden met het PV overschot), alleen bij haast stoppen we met verwarmen/koelen van de woning en springt de warmtepomp bij.

Maar goed, je hoeft het uiteraard niet op de zelfde manier te zien. Het leuke van Tweakers is dat we ideeën en ervaringen met elkaar delen. Daar leer ik veel van en ik deel ook graag mijn ervaringen met anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 10-11-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:07
Ik heb inmiddels al eindeloos in alle warmtepomp gerelateerde topics zitten lezen, onwijs veel nuttige info. Wat ik alleen nog mis, zijn de overwegingen waarom mensen nou voor een bepaald merk(/type) hebben gekozen. Bestaat er al ergens een soort van 'start-post' met vergelijking tussen de merken en overwegingen om voor de een of de ander te kiezen (misschien overheen gekeken)? Aangezien veel mensen dit proces al doorgegaan zijn en op een gegeven moment tot een keuze voor een bepaald merk zijn gekomen, ben ik erg benieuwd wat nou bij iedereen de doorslag geeft. Lijkt me een vraag die veel mensen hebben die in de oriëntatie fase zitten.

Ik zit nu bijvoorbeeld op het spoor van Vaillant, omdat ik de indruk krijg dat deze de stilste warmtepompen maken en degelijk spul is. Maar als ik kijk wat het meest gekocht wordt onder tweakers, lijkt dat toch vaker de Panasonic Aquarea of Mitsubishi Ecodan (of Itho Amber?) te zijn. Maar is dat dan vanwege prijs, kwaliteit, COP, vermogensrange, de 'tweakbaar-heid', levering of om andere redenen? In mijn geval zal geluid bijvoorbeeld belangrijk zijn, maar dat geldt voor de meeste mensen lijkt me en misschien verschilt dat al niet zo veel meer tussen de units...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
H.A.B. schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:26:
Ik heb inmiddels al eindeloos in alle warmtepomp gerelateerde topics zitten lezen, onwijs veel nuttige info. Wat ik alleen nog mis, zijn de overwegingen waarom mensen nou voor een bepaald merk(/type) hebben gekozen. Bestaat er al ergens een soort van 'start-post' met vergelijking tussen de merken en overwegingen om voor de een of de ander te kiezen (misschien overheen gekeken)? Aangezien veel mensen dit proces al doorgegaan zijn en op een gegeven moment tot een keuze voor een bepaald merk zijn gekomen, ben ik erg benieuwd wat nou bij iedereen de doorslag geeft. Lijkt me een vraag die veel mensen hebben die in de oriëntatie fase zitten.

Ik zit nu bijvoorbeeld op het spoor van Vaillant, omdat ik de indruk krijg dat deze de stilste warmtepompen maken en degelijk spul is. Maar als ik kijk wat het meest gekocht wordt onder tweakers, lijkt dat toch vaker de Panasonic Aquarea of Mitsubishi Ecodan (of Itho Amber?) te zijn. Maar is dat dan vanwege prijs, kwaliteit, COP, vermogensrange, de 'tweakbaar-heid', levering of om andere redenen? In mijn geval zal geluid bijvoorbeeld belangrijk zijn, maar dat geldt voor de meeste mensen lijkt me en misschien verschilt dat al niet zo veel meer tussen de units...?
Beetje zelfde als vragen: welk automerk moet je nou kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Dan is het ‘japans’ doorgaans.

Maar wat @H.A.B. zegt heb ik ook ‘last’ van. Mis die algemene info ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

Ik denk dat veel Tweakers voor die merken kiezen omdat ze daarmee veel kunnen Tweaken: Er is veel data beschikbaar in de vorm van databoeken en de parameters zijn beschreven. Ook zijn het van oudsher merken die in de warmtepomp brance zaten (lees: airco's). Nibe is een uitschieter: je koopt een Nibe als je ook een Kobe caravan zou kopen, of een Bentley auto: geld speelt geen rol.

Vaillant, Intergas, etc. zijn van oudsher CV fabrikanten die zich moesten omscholen. Daar zitten prima apparaten bij, maar net als in de CV tijd, zijn fabrikanten heel terughoudend met het vrijgeven van informatie. Ze roepen al heel snel: "daarvoor moet je bij de installateur zijn", terwijl de installateur helaas vaak van toeten noch blazen weet.

Daarnaast maak je de keuze ook pragmatisch: Wat wil de lokale installateur leveren en installeren en waar willen ze garantie op geven.

Wij kwamen bij Toshiba uit, nadat we 8 installateurs benaderd hadden. Vier reageerden niet, twee reageerden dat ze geen tijd hadden, twee zijn langs geweest. Daarvan heeft eentje ook daadwerkelijk een offerte uitgebracht voor twee Mitsubishi systemen en een Toshiba systeem. Qua specs zat de Toshiba precies goed en deze was iets goedkoper dan de Mistubishi die ook voldeed. Het derde systeem was mij te krap.

Tja, als je maar 1 offerte hebt, dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Blihi Vaillant heeft mij met al mijn vragen gewoon geholpen. Fijne helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:45:
Dan is het ‘japans’ doorgaans.

Maar wat @H.A.B. zegt heb ik ook ‘last’ van. Mis die algemene info ook wel.
Kost tijd maar lezen in de topics. Weet je vanzelf wat bij je past. Dan kijken naar budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:33:
[...]

1 groot verschil. Er zijn heel veel testen door allerlei magazines, you tube en zelfs tv programma's te raadplegen. En je kan proefrijden. Dat laatste gaat een groot probleem worden met een WP. :D En bij auto's hebben mensen ook nog emotie. Liefde op het eerste gezicht. <3

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 10-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:11:
[...]

1 groot verschil. Er zijn heel veel testen door allerlei magazines, you tube en zelfs tv programma's te raadplegen. En je kan proefrijden. Dat laatste gaat een groot probleem worden met een WP. :D En bij auto's hebben mensen ook nog emotie. Liefde op het eerste gezicht. <3
Precies als met warmtepompen. Je moet liefde op de eerste blik hebben met het buitendeel. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:33:
[...]

Klopt, dus welk merk zal ik kopen? ;) Snap waarom je het zegt, maar ook bij auto's kun je prima vergelijkingen maken toch, wanneer je je beter op welk merken kunt richten? Koop een porsche als geld je niet uitmaakt en het moet snel gaan, koop een chinese als je elektrische dashboards wil, etc.

Was gewoon benieuwd naar redenen waarom mensen tot bepaalde keuze voor bepaald merk/type en was benieuwd of dat misschien al ergens wat is samengevat in de berg info. Denk dat daar wel meerdere warmtepomp-starters mee geholpen zijn. Zijn volgens mij best wat overwegingen te maken. Het kan ook een conclusie zijn dat tegenwoordig alle beschikbare merken(/types) vergelijkwaardig zijn en alleen in de marge verschillen... maar toch lijkt de gemiddelde tweaker wel voorkeur te hebben voor bepaalde merken/types. Voorbeeldje: naar wat ik ervan lees, is het voor sommige merken makkelijker dan voor andere om zelf met de data aan te slag te gaan / te programmeren. Dat zijn toch belangrijke overwegingen om mee te nemen die je over het hoofd kan zien.
Blihi schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat veel Tweakers voor die merken kiezen omdat ze daarmee veel kunnen Tweaken: Er is veel data beschikbaar in de vorm van databoeken en de parameters zijn beschreven. Ook zijn het van oudsher merken die in de warmtepomp brance zaten (lees: airco's). Nibe is een uitschieter: je koopt een Nibe als je ook een Kobe caravan zou kopen, of een Bentley auto: geld speelt geen rol.

Vaillant, Intergas, etc. zijn van oudsher CV fabrikanten die zich moesten omscholen. Daar zitten prima apparaten bij, maar net als in de CV tijd, zijn fabrikanten heel terughoudend met het vrijgeven van informatie. Ze roepen al heel snel: "daarvoor moet je bij de installateur zijn", terwijl de installateur helaas vaak van toeten noch blazen weet.

Daarnaast maak je de keuze ook pragmatisch: Wat wil de lokale installateur leveren en installeren en waar willen ze garantie op geven.

Wij kwamen bij Toshiba uit, nadat we 8 installateurs benaderd hadden. Vier reageerden niet, twee reageerden dat ze geen tijd hadden, twee zijn langs geweest. Daarvan heeft eentje ook daadwerkelijk een offerte uitgebracht voor twee Mitsubishi systemen en een Toshiba systeem. Qua specs zat de Toshiba precies goed en deze was iets goedkoper dan de Mistubishi die ook voldeed. Het derde systeem was mij te krap.

Tja, als je maar 1 offerte hebt, dan is de keuze snel gemaakt.
Ik kreeg al het idee dat je bijv. met de Panasonics meer kan 'tweaken' dan andere merken? Op zich ben ik van plan het (deels) zelf aan te leggen, dus dan speelt het misschien iets minder een rol wat installateurs willen aanbieden. Maar snap dat dit ook vaak een praktische overweging is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:22:
[...]

Precies als met warmtepompen. Je moet liefde op de eerste blik hebben met het buitendeel. <3
Misschien moet ik m'n gevoel gewoon wat meer laten spreken dan alle technische specs. Ik ga nu plaatjes kijken van buiten units. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:22:
[...]

Dan had ik een andere genomen al vind ik Vaillant niet lelijk. En de units van mijn Daikin L/L vind ik echt spuug lelijk. 8)

Aftellen is begonnen. Morgen gaat het eeeeeeeeeindelijk beginnen. *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@H.A.B.
Mijn keuze voor Vaillant was vooral nieuwsgierigheid-gedreven.
Er was in 2021 (lang, lang geleden) al veel over R290 geschreven maar praktijkcijfers (met kWh/warmtemeter) waren er toen op Tweakers nog niet. Op papier was de VWL 65/6 een prima apparaat qua COP, sturing en geluid en ik kon er aan komen, dus ben ik zelf maar gaan pionieren.
Intussen zouden dat voor mij, en ik denk ook voor anderen, geen redenen meer zijn; het merk neemt warmtepompen duidelijk serieus, het apparaat en koudemiddel houdt zich gewoon aan de specs, de keuze is groter geworden, praktijkervaringen worden opgebouwd.

Nu dient hij vooral als tegenvoorbeeld tegen zo'n beetje elk vooroordeel over warmtepompen (lawaai, lage temperatuur, enorm elektriciteitsverbruik, complexe installatie, duur, Azië afhankelijkheid). Buren kwamen er pas na meer dan een jaar achter dat ik intussen gasloos was.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
Ik heb inmiddels al eindeloos in alle warmtepomp gerelateerde topics zitten lezen, onwijs veel nuttige info. Wat ik alleen nog mis, zijn de overwegingen waarom mensen nou voor een bepaald merk(/type) hebben gekozen. Bestaat er al ergens een soort van 'start-post' met vergelijking tussen de merken en overwegingen om voor de een of de ander te kiezen (misschien overheen gekeken)?
Ik had geen tijd om of puf om het zelf uit te zoeken, dus naar installateurs gemaild.
Eentje reageerde met een Ecodan. Ik heb gezocht en kwam hier een forum tegen.
Toen ik de mogelijkheden zag van dat merk, was ik verkocht.
(Helaas wel een prutser als installateur, maar dat besefte ik pas toen ik mij in de materie verdiepte :P )

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Een goed functionerende installateur kiezen is een stuk moeilijker dan een goed functionerende warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:55:
Een goed functionerende installateur kiezen is een stuk moeilijker dan een goed functionerende warmtepomp.
Vooral een goede installateur die tijd heeft is een zeer schaars goed :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Afas schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:29:
[...]
Vooral een goede installateur die tijd heeft is een zeer schaars goed :/
Dus je als je eindelijk die installateur gevonden hebt laat je hem het merk WP voorstellen.
Of je besluit de boel zelf te gaan installeren, dat kan natuurlijk ook.

Tegen de tijd dat je je dusdanig in de materie hebt ingelezen dat je plan vorm begint te krijgen heb je vermoedelijk al een voorkeur voor een bepaald merk ontwikkeld.

Conclusie: zowel met een installateur als bij zelfinstallatie is de keuze voor een bepaald merk eerder een sluitstuk, en waarschijnlijk nooit het startpunt van je zoektocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonyjans
Ook benieuwd naar de overwegingen van merk en type maar ik ervaar zelf ook dat vooral een goede installateur met tijd vinden (in de regio) het lastige is. Zeker eentje die de ervaringen en overwegingen snapt welke de leden van dit forum als adviezen meenemen.

Zelf ook een Toshiba offerte gekregen welke best ver terug kon moduleren maar krijg van anderen weer te horen dat Mitsubishi dan kwalitatief beter is en Vaillant veeeel stiller etc. Kortom ook ik laat het deels leiden wat een goed voelende installateur in zijn assortiment heeft .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@H.A.B. dat was voor mij de reden om niey naar Panasonic te kijken: teveel tweaker gehalte.

Ik vind het leuk om alles te monitoren en in te stellen, maar het moet ook gewoon werkbaar blijven voor een leek (lees huisgenoten).

Daarom een Toshiba met een Honeywell zonesysteem die beide optimaal geconfigureerd zijn, maar verder geen instellingen vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Blihi schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:59:
@H.A.B. dat was voor mij de reden om niey naar Panasonic te kijken: teveel tweaker gehalte.

Ik vind het leuk om alles te monitoren en in te stellen, maar het moet ook gewoon werkbaar blijven voor een leek (lees huisgenoten).

Daarom een Toshiba met een Honeywell zonesysteem die beide optimaal geconfigureerd zijn, maar verder geen instellingen vereisen.
Ow wel benieuwd naar je efficiëntie want heb zelf nu nog een evohome regeling en krijg adviezen om die zoneregeling los te laten. Heb je daar misschien cijfers van en installatie situatie? Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ASW1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:47:
[...]

Dus je als je eindelijk die installateur gevonden hebt laat je hem het merk WP voorstellen.
Of je besluit de boel zelf te gaan installeren, dat kan natuurlijk ook.

Tegen de tijd dat je je dusdanig in de materie hebt ingelezen dat je plan vorm begint te krijgen heb je vermoedelijk al een voorkeur voor een bepaald merk ontwikkeld.

Conclusie: zowel met een installateur als bij zelfinstallatie is de keuze voor een bepaald merk eerder een sluitstuk, en waarschijnlijk nooit het startpunt van je zoektocht.
Hier dus wel. Precies omgekeerd. Merk en daarbij installateur gezocht met "normale" prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
H.A.B. schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:24:
[...]

Klopt, dus welk merk zal ik kopen? ;) Snap waarom je het zegt, maar ook bij auto's kun je prima vergelijkingen maken toch, wanneer je je beter op welk merken kunt richten? Koop een porsche als geld je niet uitmaakt en het moet snel gaan, koop een chinese als je elektrische dashboards wil, etc.

Was gewoon benieuwd naar redenen waarom mensen tot bepaalde keuze voor bepaald merk/type en was benieuwd of dat misschien al ergens wat is samengevat in de berg info. Denk dat daar wel meerdere warmtepomp-starters mee geholpen zijn. Zijn volgens mij best wat overwegingen te maken. Het kan ook een conclusie zijn dat tegenwoordig alle beschikbare merken(/types) vergelijkwaardig zijn en alleen in de marge verschillen... maar toch lijkt de gemiddelde tweaker wel voorkeur te hebben voor bepaalde merken/types. Voorbeeldje: naar wat ik ervan lees, is het voor sommige merken makkelijker dan voor andere om zelf met de data aan te slag te gaan / te programmeren. Dat zijn toch belangrijke overwegingen om mee te nemen die je over het hoofd kan zien.

[...]

Ik kreeg al het idee dat je bijv. met de Panasonics meer kan 'tweaken' dan andere merken? Op zich ben ik van plan het (deels) zelf aan te leggen, dus dan speelt het misschien iets minder een rol wat installateurs willen aanbieden. Maar snap dat dit ook vaak een praktische overweging is ja.
Daikin EBLA is ook heel goed,, maar lees je bijna niks over op tweakers. Het is allemaal maar net waar veel mensen marketing over hebben en over praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Net wat @Technician- ook al aangeeft er zijn gewoon een groot aanbod van diverse merken.
Net als bij een autokoop kijk je waarschijnlijk eerst naar de prijs, en net als bij auto's zijn er dus een aantal merken die gewoon behoorlijk duur zijn, Nibe, Wolf, Daikin en ga zo maar door.
Dus vergelijkbaar met Volvo, Mercedes, Lexus enx.
dan heb je een aantal merken die daar onder zitten en een aantal die wat meer low-cost zijn.
Veruit de meeste doen wat ze moeten doen, hoe meer je deze echter kunt instellen en qua vermogen zijn ze vaak ook weer duurder.
wat wordt er nu veel verkocht, ja dat zijn oa de merken die je noemd maar zeker ook bv vaillant (is zeker ook een aanrader) of bv een Itho Amber, maar vergeet bv ook niet merken in het lagere segment want bv heeft de Quatt ook een behoorlijk fangroep bij tweakers (ook al verwacht je dat niet, waarbij deze fangroep ook nog behoorlijk actief is) maar vergeet bv de nieuwe speler WeHeat ook niet.
Ik zou eigenlijk liever vragen noem hier eens de top 5 aspecten die voor jou van belang zijn. mogelijk dat je dan ook een meer gericht advies kunt krijgen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:29:
[...]

Daikin EBLA is ook heel goed,, maar lees je bijna niks over op tweakers. Het is allemaal maar net waar veel mensen marketing over hebben en over praten.
Daikin komt ook uit de airco-wereld. Zijn ook prima apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:49:
[...]

Daikin komt ook uit de airco-wereld. Zijn ook prima apparaten.
Hierboven staat dat Daikin de duurdere klasse is.
Een Daikin monobloc zelfde als de Panasonic J serie is even duur tegenwoordig, maar met 10dB! Minder geluid maar wel 5 jaar garantie.
Ik snap er niks van dat dit model nooit de populariteit van de Pana J serie gehaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is pure marketing. Nefit, Vaillant, Intergas zijn allemaal namen die mensen associeren met verwarming. Daikin zijn airco's.

Probeer dan maar te verkopen dat je met een Daikin efficiënter verwarmd dan met een Vallaint...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
tonyjans schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:10:
[...]

Ow wel benieuwd naar je efficiëntie want heb zelf nu nog een evohome regeling en krijg adviezen om die zoneregeling los te laten. Heb je daar misschien cijfers van en installatie situatie? Dank :)
Evohome is wat minder geschikt, omdat je daar de periodetijd niet kunt instellen.

Maar ik post hier zeer geregeld data en doe ook mee aan de monitoring in de OP, dus dat moet gemakkelijk terug te zoeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

master1104 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:13:
[...]

Een 3-wegklep heb ik al voor mijn huidige boiler dus dat scheelt dan hoef ik die niet los aan te schaffen. :)
Hoe geef je aan dat je haast heb en de warmtepomp moet gaan meehelpen, is dat handmatig die 3-wegklep omzetten of gebeurt dat automatisch, en zo ja hoe?
Wordt die klep dan bijv. geactiveerd wanneer er SWW gevraagd wordt en de temperatuur van het WPB vat beneden een bepaalde temperatuur is?

~35 minuten klinkt alsnog vrij lang eigenlijk. Hoe lang duurt het dan wel niet zonder hulp van de WP?
Dat is alleen als het WPB vat vrijwel leeg is ga ik vanuit, niet na een half uurtje douchen hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

master1104 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:19:
[...]

Het waarom heb ik net uitgebreid toegelicht 😃
De aansturing zit als knop op ons centrale bedieningsscherm in de woonkamer (homeassistent). Normaal doet de wpb het dus (waarbij rekening wordt gehouden met het PV overschot), alleen bij haast stoppen we met verwarmen/koelen van de woning en springt de warmtepomp bij.

Maar goed, je hoeft het uiteraard niet op de zelfde manier te zien. Het leuke van Tweakers is dat we ideeën en ervaringen met elkaar delen. Daar leer ik veel van en ik deel ook graag mijn ervaringen met anderen.
Zie nu pas deze reactie van je met verder naar beneden lezen.
Aansturing via HA dus maar het activeren handmatig.
Blijven enkel mijn vragen over hoe lang het anders duurt wanneer die situatie zich voordoet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maikie18 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:21:
[...]
+ je installatie is complexer geworden met 3-weg klep en de aansturing.
Dat is wel een dingetje ja, hoewel mijn huidige boiler ook middels een 3-wegklep en Cenvax BC-130 regelkastje wordt aangestuurd en daar heb ik nooit wat aan hoeven doen.

Kan alleen het huidige kastje niet gebruiken vermoed ik aangezien die een CV ketel aanstuurt en een WP heel wat anders is. En dan moet ik dus alsnog in een ander regelunit investeren, zal niet goedkoop zijn vrees ik.
[...]

Het is amper extra inhoud dus als buffer heb je er niks aan + je laat je boiler afkoelen
Duidelijk, dus als WP buffervat heeft het vat van een WPB geen zin.
Vraag ik me wel af hoe groot een WP buffervat dan wel niet moet zijn als een 270L vat al te klein is. :X
Denk niet dat ik daar dan ruimte voor ga hebben dus moet ik wel op letten bij de aanschaf van een WP dat ik er een kies waarbij zo’n buffervat niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Vliegvlug schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:07:
[...]

Zie nu pas deze reactie van je met verder naar beneden lezen.
Aansturing via HA dus maar het activeren handmatig.
Blijven enkel mijn vragen over hoe lang het anders duurt wanneer die situatie zich voordoet. :)
Mijn warmtepomp is via een ESP32 verbonden aan homeassistant. Met name voor de logging, maar dus ook om het maken van warm tapwater aan te zetten. Is letterlijk een switch waarin ik het tapwater van ‘Uit’ naar ‘Normal’ zet. De warmtepomp neemt de gehele regeling en bediening van de klep voor zijn rekening. Identiek aan alle andere warmtepompen hier met een ‘dom’ boilervat.

Reken met een WPB op min 4 uur om om geheel op te warmen vanaf totaal leeg. Exacte waardes staan wel in de datasheet en uiteraard duurt het in winter langer dan in de zomer door lagere COP.

Hoe snel hij leeg is hangt van de ingestelde watertemperatuur af. Als je die laag instelt met een periodieke anti legionella run, dan wordt je COP beter en je stilstand verlies lager. De boiler is dan wel eerder leeg en andersom uiteraard. Ik heb gekozen voor 48 graden, en dan overkomt het ons wel eens dat hij leeg raakt. Stel iemand doucht na het sporten om 9 uur en de volgende om 10:30: vermoedelijk slaat de warmtepomp(boiler) dan aan en zal je boiler daardoor gaan mengen. Dat wil zeggen dat de gelaagdheid in het vat verloren gaat. De kans dat de gene die om 11 uur dan nog uitgebreid wil douchen een te koude boiler heeft is er zeker. Idem met een groot bad.

Bij mij was de wpb eerder in huis dan warmtepomp. Daarom is het in voor ons logisch gebleken om ze aan elkaar te koppelen voor snel warm water. Als ik eerst een warmtepomp zou kopen weet ik niet of ik nog voor een WPB gegaan zou zijn. Hij was echter in die tijd bijna gratis door de subsidie regeling.

[ Voor 34% gewijzigd door master1104 op 10-11-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:33:
[...]

Net wat @Technician- ook al aangeeft er zijn gewoon een groot aanbod van diverse merken.
Net als bij een autokoop kijk je waarschijnlijk eerst naar de prijs, en net als bij auto's zijn er dus een aantal merken die gewoon behoorlijk duur zijn, Nibe, Wolf, Daikin en ga zo maar door.
Dus vergelijkbaar met Volvo, Mercedes, Lexus enx.
dan heb je een aantal merken die daar onder zitten en een aantal die wat meer low-cost zijn.
Veruit de meeste doen wat ze moeten doen, hoe meer je deze echter kunt instellen en qua vermogen zijn ze vaak ook weer duurder.
wat wordt er nu veel verkocht, ja dat zijn oa de merken die je noemd maar zeker ook bv vaillant (is zeker ook een aanrader) of bv een Itho Amber, maar vergeet bv ook niet merken in het lagere segment want bv heeft de Quatt ook een behoorlijk fangroep bij tweakers (ook al verwacht je dat niet, waarbij deze fangroep ook nog behoorlijk actief is) maar vergeet bv de nieuwe speler WeHeat ook niet.
Ik zou eigenlijk liever vragen noem hier eens de top 5 aspecten die voor jou van belang zijn. mogelijk dat je dan ook een meer gericht advies kunt krijgen.
Voor mij zijn de volgende aspecten het meest van belang: 1) geluid, 2) kwaliteit, 3) efficiëntie, 4) vermogensbereik, 5) geschikt zijn voor zowel vww/FCU's als sww-boilervat en 6) regelopties. Zou bijv. wil willen instellen dat hij alleen sww vat verwarmt tijdens daguren bij opwekking stroom door PV panelen en niet in de nacht onnodig geluid maakt en dat soort zaken. Prijs speelt uiteindelijk wel een afweging als het echte uitschieters betreft of het vergelijkbare opties zijn, maar niet het eerste waar ik naar kijk. Hele specifieke features zoek ik op dit moment niet, achteraf zal waarschijnlijk pas blijken wat je echt belangrijk vindt of mist / goed vindt aan je system...
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:08:
[...]

Hierboven staat dat Daikin de duurdere klasse is.
Een Daikin monobloc zelfde als de Panasonic J serie is even duur tegenwoordig, maar met 10dB! Minder geluid maar wel 5 jaar garantie.
Ik snap er niks van dat dit model nooit de populariteit van de Pana J serie gehaald heeft.
Kijk, dat soort overwegingen vind ik interessant. Als blijkbaar de panasonic J serie 10dB meer geluid maakt dan een alternatief, dan gaat m'n interesse al direct uit naar een alternatief. Daikin had ik nog niet naar gekeken, maar ga ook maar eens aan dat topic beginnen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
H.A.B. schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:50:
[...]

Voor mij zijn de volgende aspecten het meest van belang: 1) geluid, 2) kwaliteit, 3) efficiëntie, 4) vermogensbereik, 5) geschikt zijn voor zowel vww/FCU's als sww-boilervat en 6) regelopties. Zou bijv. wil willen instellen dat hij alleen sww vat verwarmt tijdens daguren bij opwekking stroom door PV panelen en niet in de nacht onnodig geluid maakt en dat soort zaken. Prijs speelt uiteindelijk wel een afweging als het echte uitschieters betreft of het vergelijkbare opties zijn, maar niet het eerste waar ik naar kijk. Hele specifieke features zoek ik op dit moment niet, achteraf zal waarschijnlijk pas blijken wat je echt belangrijk vindt of mist / goed vindt aan je system...

[...]

Kijk, dat soort overwegingen vind ik interessant. Als blijkbaar de panasonic J serie 10dB meer geluid maakt dan een alternatief, dan gaat m'n interesse al direct uit naar een alternatief. Daikin had ik nog niet naar gekeken, maar ga ook maar eens aan dat topic beginnen dan :)
Dan zou ik eerst eens een wpac gaan uitvoeren, en dit keer kijken qua locatie waar je dan moet uitkomen.
Dan weet je welke kunnen en welke niet.
Vaillant staat overigens wel bekend met zijn lage geluidsniveau, kijk hierbij wel naar het geluidsvermogen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:43
Ik vind het wel wat bijzonder dat Nibe dan weer weggezet wordt als een merk voor 'als je een Bentley koopt en geld geen rol speelt'. Volgens mij valt dat namelijk best mee en ik snap ook niet waarom Nibe hier zo'n 'slechte naam' heeft.

Ja, die van mij was prijzig omdat ik het nieuwste van het nieuwste en R290 wou, maar aan de andere kant was bij mijn ouders Nibe beduidend voordeliger dan de Hitachi, Daikin en Waterkotte die ze ook aangeboden hadden gekregen. En een vriend van me krijgt nu een F2050 en die betaalde ook niet meer dan bij de andere offertes die hij had (o.a. Pana).

Ik denk dat een heleboel afhangt van je installateur en hoe die de prijsberekening doet. Je kunt namelijk voor ieder merk de hoofdprijs vragen, of het nou Nibe of Panasonic of whatever is. Mijn advies zou echter altijd zijn om naar de kwaliteit van de installateur te kijken en dan op basis daarvan een merk te kiezen. Installateurs hebben nou eenmaal de vervelende neiging om alleen met hun eigen merk te willen werken en dan heb ik liever een goed geïnstalleerde wp van een merk wat niet mijn eerste keuze is, dan een machine van mijn voorkeursmerk en een beroerde installatie. En mijn installateur had nu eenmaal Nibe, maar wist wel verdomd goed waar hij mee bezig was.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 10-11-2024 23:00 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:59
Geweldig topic, hier kun je uren lezen.. Ben op korte termijn van plan investering te gaan doen en twijfel tussen Nibe F2050 of een Amber maar lees nu ook veel goede dingen over de aroTHERM..

Met name ook omdat de F2050 wat oudere (maar bewezen) techniek is en de aroTHERM en Amber R290.

Keuze stress :-)
Pagina: 1 ... 172 ... 213 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)