Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Aziraphale schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:58:
Ik vind het wel wat bijzonder dat Nibe dan weer weggezet wordt als een merk voor 'als je een Bentley koopt en geld geen rol speelt'. Volgens mij valt dat namelijk best mee en ik snap ook niet waarom Nibe hier zo'n 'slechte naam' heeft.

Ja, die van mij was prijzig omdat ik het nieuwste van het nieuwste en R290 wou, maar aan de andere kant was bij mijn ouders Nibe beduidend voordeliger dan de Hitachi, Daikin en Waterkotte die ze ook aangeboden hadden gekregen. En een vriend van me krijgt nu een F2050 en die betaalde ook niet meer dan bij de andere offertes die hij had (o.a. Pana).

Ik denk dat een heleboel afhangt van je installateur en hoe die de prijsberekening doet. Je kunt namelijk voor ieder merk de hoofdprijs vragen, of het nou Nibe of Panasonic of whatever is. Mijn advies zou echter altijd zijn om naar de kwaliteit van de installateur te kijken en dan op basis daarvan een merk te kiezen. Installateurs hebben nou eenmaal de vervelende neiging om alleen met hun eigen merk te willen werken en dan heb ik liever een goed geïnstalleerde wp van een merk wat niet mijn eerste keuze is, dan een machine van mijn voorkeursmerk en een beroerde installatie. En mijn installateur had nu eenmaal Nibe, maar wist wel verdomd goed waar hij mee bezig was.
Misschien is dat inmiddels veranderd, maar een paar jaar terug waren Nibe installaties echt vele malen duurder dan Mitsubishi, Toshiba, Panasonic etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
tonyjans schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:10:
[...]

Ow wel benieuwd naar je efficiëntie want heb zelf nu nog een evohome regeling en krijg adviezen om die zoneregeling los te laten. Heb je daar misschien cijfers van en installatie situatie? Dank :)
Dit is de huidige layout. Zo draait het systeem nu twee seizoenen zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UBSW5gdBa_M7qFaqngwTAy3JnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6MvbwVMhMAS7n3m1eWhhA9i.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb ik nog steeds twee verdelers met eigen pomp. De primaire flow vanuit de WP is rond de 21 liter/min tijdens verwarmingsbedrijf (de WP regelt dat zelf). De stooklijn loopt van 35 bij -10 of minder buiten tot 30 bij 0 of meer buiten.

Die 30 graden heb ik nodig om de badkamer op temperatuur te houden. De badkamer is de lastigste ruimte in huis. Oppervlak van de vloerverwarming is redelijk klein en die ook nog eens niet erg zorgvuldig gelegd (nieuwbouw, dus er hangt een grote elektrische radiator zodat ze niet hoefden na te denken). Met een lagere Ta krijg ik de badkamer niet warm genoeg. De flow over de badkamer is ook het hoogst: ruim 4 liter/min in het secundaire circuit.

Omdat de woonkamer/keuken een relatief groot oppervlak heeft en dus eigenlijk met een lagere stooklijn af kan, zijn de vijf gestuurde lussen daar verdeeld over 5 gekoppelde zones. Dat betekent dat de HCE20 verdeler (vergelijkbaar met de HCE80 van Evohome, maar meer instelbaar), die zones afzonderlijk van elkaar in een vast ritme, afhankelijk van de warmtevraag open en dicht stuurt. Ze staan alleen op de uitzonderlijk koude dagen allemaal tegelijk volledig open. Met een lagere stooklijn zou dit zuiniger kunnen, maar dan moet ik de badkamer elektrisch gaan bijstoken.

De HCE20 boven bedient 4 slaapkamers met eigen thermostaat. Die staan eigenlijk altijd op 19 graden en 's zomers op 23 voor het koelen. 's Winters worden die ruimtes nauwelijks verwarmd, maar juist 's zomers worden die volop gekoeld, terwijl de benedenverdieping veel minder nodig heeft (koelen doe je aan het plafond, dus door de slaapkamers af te koelen, koelt het beneden mee af).

De HCE 20's zijn zodanig ingesteld dat ze een periodetijd hebben van 3 uur. Dus elke periode van 3 uur schakelen ze de verwarming een tijdje in en dan weer een tijdje uit al naar gelang de warmtevraag. In de praktijk gebeurt dit alleen in het voor- en naseizoen en is er eigenlijk continu warmtevraag als de buitentemperatuur onder de 10 graden blijft. Die 3 uur is instelbaar (tussen 1 en 255 minuten, maar de default is 12 minuten) en dat is juist bij de Evohome niet zo. Voor zover ik weet is bij de HCE80 die periodetijd niet instelbaar.

Prestatie over vorig jaar, was als volgt:
Elektrisch verbruik voor SWW: 819 kWh (waarvan 227 kWh voor het backup element voor de Legionella-run)
Elektrisch verbruik voor Verwarming: 2121 kWh (exclusief stroom secundaire pompen. Die kan ik niet meten)
Elektrisch verbruik voor Koelen: 366 kWh (exclusief stroom secundaire pompen. Die kan ik niet meten)
Opgewekte warmte voor SWW: 2352 kWh (inclusief 227 kWh elektrisch voor de Legionella-run)
Opgewekte warmte voor Verwarming: 10305 kWh
Onttrokken warmte door Koelen: 2946 kWh

SCOP verwarmen: 4.9
SCOP SWW: 2.9 (3.6 zonder de Legionella-runs)
SEER Koelen: 8.1

Daar moet ik wel bij opmerken dat ik ook airco gebruik voor de zomerperiodes. Alleen de L/W WP is 's zomers niet genoeg om te koelen.

Legionella kost me op dit moment nog redelijk veel stroom. Ik probeer daar nu wat aan te doen door dit anders in te richten, waardoor het backup element pas mee gaat doen als het echt moet.

Het backup element van de binnenunit zelf heeft het hele seizoen 0.34 kWh verbruikt (1/3 kWh dus). Dat element schakelt alleen in als direct na een defrost de Ta niet snel genoeg stijgt. Dat duurt dan een seconde ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 11-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Buffervat aan de koude kant? Dat moet je me eens uitleggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 23:51
Blihi schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:36:
[...]

Dit is de huidige layout. Zo draait het systeem nu twee seizoenen zonder problemen.
/knip
Super fijn! Was al aan het terugzoeken in andere topics. Hopelijk heb ik een lagere temperatuur nodig op de badkamer maar vermoedelijk hetzelfde euvel als jij. Dit zijn waarden waar ik niet ongelukkig van zou worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 23:51
Blihi schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:36:
[...]

De HCE 20's zijn zodanig ingesteld dat ze een periodetijd hebben van 3 uur. Dus elke periode van 3 uur schakelen ze de verwarming een tijdje in en dan weer een tijdje uit al naar gelang de warmtevraag. In de praktijk gebeurt dit alleen in het voor- en naseizoen en is er eigenlijk continu warmtevraag als de buitentemperatuur onder de 10 graden blijft. Die 3 uur is instelbaar (tussen 1 en 255 minuten, maar de default is 12 minuten) en dat is juist bij de Evohome niet zo. Voor zover ik weet is bij de HCE80 die periodetijd niet instelbaar.
Ik gebruik de BDR91 om de gezamenlijke schakeling van de aan/uit te regelen en die kan tot max 3 per uur. Als ik dit zou willen blijven gebruiken moet ik al naar de BDR91t die voor WP beter is maar kan terug tot 1 schakeling per uur. Is dat “periodetijd”? De hce80 heb ik er 3 van dus geen idee hoe die zelf zouden schakelen.

Zit er alleen mee wat makkelijker starten is: zonder naregeling en buffervat en later bij nood het bijplaatsen of wel gewoon kiezen voor buffervat en evt later “afbouwen” wat waarschijnlijk vanuit gemak niet gaat gebeuren. Vrees alleen exta veel moeite als in start zonder buffervat. Verder redelijk gelijke situatie dus nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:34
Afas schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:29:
[...]
Vooral een goede installateur die tijd heeft is een zeer schaars goed :/
Voor sommigen niet leuk om te horen, maar..
Ik ben bang dat de WP markt best wel een dip krijgt, en met alle monoblocs stappen er juist steeds meer in. De prijzen van zowel de apparaten als de installaties zullen zakken. Beetje zoals met PV panelen.
Afgelopen weekend liepen hier alle monteurs van een PV bedrijf door straten overal aanbellen waar nog geen PV op het dak lag.
Dan ben je wel wanhopig dunkt mij.

Nou zal de WP markt niet zo erg inkakken omdat het werk is wat echte techneuten vraagt en die blijven schaars.
Maar startups zullen het heel lastig krijgen en daarvan zullen er ook wel wat omvallen.

Daarbij heb je dan ook nog webshops die de pompen net als de airco’s uit Polen en Spanje ophalen per 50 stuks en dik onder de inkoopprijzen gaan verkopen.
Die ene in Zwolle doet dat al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:38:
[...]

Voor sommigen niet leuk om te horen, maar..
Ik ben bang dat de WP markt best wel een dip krijgt, en met alle monoblocs stappen er juist steeds meer in. De prijzen van zowel de apparaten als de installaties zullen zakken. Beetje zoals met PV panelen.
Afgelopen weekend liepen hier alle monteurs van een PV bedrijf door straten overal aanbellen waar nog geen PV op het dak lag.
Dan ben je wel wanhopig dunkt mij.

Nou zal de WP markt niet zo erg inkakken omdat het werk is wat echte techneuten vraagt en die blijven schaars.
Maar startups zullen het heel lastig krijgen en daarvan zullen er ook wel wat omvallen.

Daarbij heb je dan ook nog webshops die de pompen net als de airco’s uit Polen en Spanje ophalen per 50 stuks en dik onder de inkoopprijzen gaan verkopen.
Die ene in Zwolle doet dat al.
Ik merk er nog weinig van. Heb een maand geleden weer een bel- en mailronde gedaan voor advies plus eventueel installatie om over te stappen van cv naar een warmtepomp. Recente woning van na 2010 dus niet heel ingewikkeld. Resultaat is of geen tijd of ik ben niet eens terug gebeld. Dus blijkbaar gaan de zaken nog goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 22:26
Er komt ook een R32 Arotherm split plus aan eind dit jaar. Handig(er) voor installaties met wat meer afstand naar de buitenunit!

Ben benieuwd hoe die het gaat doen tegen de eveneens aankomende Altherma 4. Mag volgend jaar waarschijnlijk ook de rijwoning (dus geluid is echt een factor!) van mijn zusje gasloos gaan maken (iig qua systeemdesign), zal dan tussen Daikin en Vaillaint kiezen worden vermoed ik.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 11-11-2024 11:52 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Afas schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:43:
[...]
Ik merk er nog weinig van. Heb een maand geleden weer een bel- en mailronde gedaan voor advies plus eventueel installatie om over te stappen van cv naar een warmtepomp. Recente woning van na 2010 dus niet heel ingewikkeld. Resultaat is of geen tijd of ik ben niet eens terug gebeld. Dus blijkbaar gaan de zaken nog goed.
Heb het meer over partijen die er in 1 dag een WP tegenaangooien en met ribbelbuis aansluiten.
En de cv installateur die er een monoblocje bijdoet.
Daarvan zal de markt enorm toenemen.

Ik zie ook bij nieuwere apparatuur van de ketelfabrikant dat aansluiten steeds makkelijker wordt, met kinderlijke plaatjes erbij ipv tekst. Stekkertje erin. En inbedrijfstelling gaat via een app viorgeprogrammeerd en evt kijkt de fabrikant nog even na op afstand.
Dat zal de markt gaan beheersen straks.

Dus je krijgt toename van de bedrijfjes die leven van een abonnement, zoals DeWarmte, Quatt e.d.
En de cv bedrijfjes gaan nu zo langzamerhand warmtepompjes (monobloc) doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
tonyjans schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:22:
[...]

Ik gebruik de BDR91 om de gezamenlijke schakeling van de aan/uit te regelen en die kan tot max 3 per uur. Als ik dit zou willen blijven gebruiken moet ik al naar de BDR91t die voor WP beter is maar kan terug tot 1 schakeling per uur. Is dat “periodetijd”? De hce80 heb ik er 3 van dus geen idee hoe die zelf zouden schakelen.

Zit er alleen mee wat makkelijker starten is: zonder naregeling en buffervat en later bij nood het bijplaatsen of wel gewoon kiezen voor buffervat en evt later “afbouwen” wat waarschijnlijk vanuit gemak niet gaat gebeuren. Vrees alleen exta veel moeite als in start zonder buffervat. Verder redelijk gelijke situatie dus nogmaals dank!
1 schakeling per uur is inderdaad een periodetijd van 60 minuten. Ik vind dat nog steeds aan de korte kant voor een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maasluip schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:02:
Buffervat aan de koude kant? Dat moet je me eens uitleggen.
Wat valt daar uit te leggen? Dat is de traditionele manier om een schakelbuffer/seriebuffer in het circuit op te nemen hoor. Het primaire circuit gaat vanuit de WP, door de verdelers over de buffer terug naar de WP. De twee secundaire circuits lopen over de verdelers.

Die schakelbuffer is er alleen maar om de minimale systeeminhoud van 36 liter in het primaire circuit te garanderen (en omdat dat ding er al stond, is het er eentje van 50 liter. 20 was ook genoeg geweest).

Bij een eventuele defrost tijdens SWW loopt de flow niet over de buffer, maar dan heeft het SWW vat voldoende capaciteit.

Hij kan ook in de aanvoer, maar dan is het stilstandsverlies iets hoger, omdat het vat dan warmer is (scheelt maar 2 graden ofzo, maar toch).

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 11-11-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-06 23:09

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb sinds september 2023 een 5 kW LG warmtepomp. Na een opstart moduleert de warmtepomp terug naar ongeveer 400W. Ik zie bij andere mensen die grafieken op tweakers plaatsen, dat de warmtepomp dan rustig door gaat op laag vermogen.
Mijn warmtepomp doet dit niet en blijft schommelen tussen de hysterese (de watertemperatuur schommelt mee).

Mijn vraag is nu, wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?
Ik denk zelf aan iets in het afgiftesysteem, omdat ik alle afstel mogelijkheden van de warmtepomp geprobeerd heb en dat daar geen verbetering uit volgt.

De warmtepomp is geplaats ter vervanging van een HR-gasketel. Er is een buffervat en een externe pomp geplaatst. Het afgiftesysteem is niet aangepast en heeft geen naregeling. Ik heb 50m2 vloerverwarming beneden en boven T22 radiatoren.

Een grafiek van de HW energiemeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVvIt_UjldEWYuIFSEAX3MjRq_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/74tK8rhuOJOENiugYsxmxT69.jpg?f=user_large
Door dit gedrag kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 750W.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2024 12:57 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:33
PeteSplit schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:52:
Ik heb sinds september 2023 een LG warmtepomp. Na een opstart moduleert de warmtepomp terug naar ongeveer 400W. Ik zie bij andere mensen die grafieken op tweakers plaatsen, dat de warmtepomp dan rustig door gaat op laag vermogen.
Mijn warmtepomp doet dit niet en blijft schommelen tussen de hysterese (de watertemperatuur schommelt mee).

Ik denk zelf aan iets in het afgiftesysteem, omdat ik alle afstel mogelijkheden van de warmtepomp geprobeerd heb en dat daar geen verbetering uit volgt.

De warmtepomp is geplaats ter vervanging van een HR-gasketel. Er is een buffervat en een externe pomp geplaatst. Het afgiftesysteem is niet aangepast en heeft geen naregeling. Ik heb vloerverwarming beneden en boven T22 radiatoren.

[Afbeelding]
Ik gok even dat je een thermostaat in de kamer hebt. Dan staat de stooklijn waarschijnlijk te hoog.
In dat geval de stooklijn verlagen totdat de wp door blijft lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 11-11-2024 13:00 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:35
Ik heb sinds september 2023 een 5 kW LG warmtepomp. Na een opstart moduleert de warmtepomp terug naar ongeveer 400W. Ik zie bij andere mensen die grafieken op tweakers plaatsen, dat de warmtepomp dan rustig door gaat op laag vermogen.

De warmtepomp is geplaats ter vervanging van een HR-gasketel. Er is een buffervat en een externe pomp geplaatst. Het afgiftesysteem is niet aangepast en heeft geen naregeling. Ik heb 50m2 vloerverwarming beneden en boven T22 radiatoren.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft je vloerverwarmingsverdeler nog een pomp en eigen thermostaat. Als dat het geval is moet je kijken hoe je die ertussen uit haalt. Volgens mij is daar een eigen topic op tweakers voor. Het water van de WP moet direct de vloerverwarming in, zonder obstakels.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Pim57 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:58:
[...]

Ik gok even dat je een thermostaat in de kamer hebt. Dan staat de stooklijn waarschijnlijk te hoog.
In dat geval de stooklijn verlagen totdat de wp door blijft lopen.

Andere mogelijkheid is dat je een woning heb met weinig warmteverlies, lees zeer goed geïsoleerd.
Dan is het minimale wp vermogen groter dan je warmteverlies en moet er wel gependeld worden.
De warmtepomp doet een run en stopt niet (blijft gewoon aan). Ik gebruik de afstandsbediening van de warmtepomp, met de ingestelde watertemperatuur van 28 graden, Ta schommelt dan tussen 26 en 34 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Henielma schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:02:
[...]

Waarschijnlijk heeft je vloerverwarmingsverdeler nog een pomp en eigen thermostaat. Als dat het geval is moet je kijken hoe je die ertussen uit haalt. Volgens mij is daar een eigen topic op tweakers voor. Het water van de WP moet direct de vloerverwarming in, zonder obstakels.
Ik heb een LT verdeler met pomp, met drie groepen, met waarschijnlijk (50m2 + HOH 10cm) 100m lang en 16 mm diameter. Daarom heb ik de pomp aangehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 06-06 22:26
PeteSplit schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:09:
[...]

Ik heb een LT verdeler met pomp, met drie groepen, met waarschijnlijk (50m2 + HOH 10cm) 100m lang en 16 mm diameter. Daarom heb ik de pomp aangehouden.
Hier 8x ~100m en 16mm, dat gaat gewoon dikke prima met de pomp in je WP hoor, zelfs bij een LG. ;)
Hoewel ik denk dat je wel over de 100m/groep gaat bij >50m2, maar dat trekt ie wel hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 11-11-2024 13:12 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Welke thermostaat zit hier bij en hoe is de WP ingesteld qua pompsnelheid.

Als je een verdeler met secundaire pomp hebt, dan moet je goed kijken hoe de primaire pomp zich gedraagt. Als het even kan zet je die op een vaste, hoge snelheid. Doe je dat niet, dan moduleert de pomp terug met het vermogen van de compressor (althans, dat hangt van de precieze sturing af) en dat wil je bij een mengverdeler niet.

Ook wil je dat de mengverdeler een zo hoog mogelijke flow heeft. Beter een lagere stooklijn als de vloer dan te warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Dat de badkamer een hogere Ta nodig heeft dan de rest van het huis is een terugkerend thema.
Er moet een efficiënte oplossing te verzinnen zijn die een enkele lus wat boost.

Als het maar om 5 graden gaat zijn peltiers in deellast nog wel de moeite waard (COPheating > 3.5 bij 30% modulatie).
Geinig is dan ook dat je dan tegelijk de badkamer kan verwarmen en het huis (inefficiënt) koelen.
Ali heeft daar leuke sets voor, maar die zijn of vrij duur of lucht/water (en dubbelchecken op tegenstroomwisselaars)...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:56:
Dat de badkamer een hogere Ta nodig heeft dan de rest van het huis is een terugkerend thema.
Er moet een efficiënte oplossing te verzinnen zijn die een enkele lus wat boost.

Als het maar om 5 graden gaat zijn peltiers in deellast nog wel de moeite waard (COPheating > 3.5 bij 30% modulatie).
Geinig is dan ook dat je dan tegelijk de badkamer kan verwarmen en het huis (inefficiënt) koelen.
Ali heeft daar leuke sets voor, maar die zijn of vrij duur of lucht/water (en dubbelchecken op tegenstroomwisselaars)...
Bij badkamers moeten ze gewoon standaard twee lussen leggen. Eentje voor de vloer en de andere voor een LTV radiator. Dan moet je echt een eind kunnen komen. De oplossing met een elektrische bijverwarming is echt heel erg beun, maar wordt in de nieuwbouw standaard gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Ah leuk kan ik wel eens proberen.

Hebben nu een vriesverdamper, die normaal in een kleine vriescel hangt, voorzien van EC fans en die stuur ik in snelheid op basis van aanvoer temp.
Deze past precies onder het wasmeubel. Slechts 12cm hoog 80cm breed. Met 27-28C aanvoer water wordt de badkamer zo 23C.
Gaat perfect!

Het is dus een eigengemaakte horizontale fancoil geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Overigens. Stel dat ik mijn Ta wat omlaag kan doen, zeg gemiddeld 2 graden (en dat lijkt me optimistisch, maar even voor het idee). Dat levert een 2 graden lagere Tlift op en daarmee een besparing van 0.3 COP-punt.

Op jaarbasis wek ik ruim 10 MWh aan warmte op, met een COP van 4.9, dus 2040 kWh elektrisch. Bij een COP van 5.2 zou dat 1923 kWh zijn: een besparing van 117 kWh per jaar.

De badkamerradiator die er hangt is 2 kW, dus die zou voor die besparing 59 uur aan kunnen staan. Stel dat ik die iedere ochtend een half uurtje aanzet, dan is dat dus 120 dagen per jaar. Dat is gewoon te weinig.

De COP winst van de lagere stooklijn compenseert dus gewoon niet genoeg om dat zinvol te laten zijn. Beter een iets hogere stooklijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Heb even een installatievraag. Zit met een stuk hier binnen waar ik kan/mag kiezen van installateur tussen flexibele leiding of staal of is het alu met Armaflex. Zit er nog voordeel of nadeel tussen het ene of andere?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-11-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:08:
[...]

Heb het meer over partijen die er in 1 dag een WP tegenaangooien en met ribbelbuis aansluiten.

Ik zie ook bij nieuwere apparatuur van de ketelfabrikant dat aansluiten steeds makkelijker wordt, met kinderlijke plaatjes erbij ipv tekst. Stekkertje erin. En inbedrijfstelling gaat via een app viorgeprogrammeerd en evt kijkt de fabrikant nog even na op afstand.
Dat zal de markt gaan beheersen straks.

Dus je krijgt toename van de bedrijfjes die leven van een abonnement, zoals DeWarmte, Quatt e.d.
En de cv bedrijfjes gaan nu zo langzamerhand warmtepompjes (monobloc) doen.
Knap. Hier bijna dag verder en nog lang niet klaar. Krijgen ze hier nooit voor elkaar in 1 dag. Tering wat een klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:17:
Heb even een installatievraag. Zit met een stuk hier binnen waar ik kan/mag kiezen van installateur tussen flexibele leiding of staal of is het alu met Armaflex. Zit er nog voordeel of nadeel tussen het ene of andere?
Dat mag je lekker zelf kiezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:19:
[...]

Knap. Hier bijna dag verder en nog lang niet klaar. Krijgen ze hier nooit voor elkaar in 1 dag. Tering wat een klus.
Dat is ook zo, bij een flinke leidingweg, wat installatie werk in de verdere installatie en evt ook grondwerk en een boiler dan zijn wij ook wel 3 dagen of meer bezig met 2 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Blihi :? Mijn voorstel was om de bestaande afgifte in de badkamer (meestal vloerverwarming en/of een designradiator met lage dT) een paar honderd watt meer vermogen te geven door alleen die groep warmer water te geven met hulp van een microwarmtepomp (peltier elementen). Dat is niet te vergelijken een 2 kW COP1 radiator.

Een badkamergroep met 2 L/min wordt 3 graden warmer met 400W erbij.
Als je dat met COP 3 doet terwijl het water met COP 5 verwarmd wordt is de combinatie COP 2.2, dat is wel de moeite mits het goedkoop gebouwd kan worden.

Schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTdnD9RRfo_2ImvNyxaaJdoAJIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyyR6DEfuNHiNxarmWbE1fT8.png?f=fotoalbum_large
Ding van Ali (duur, geen specs en nog ex voeding, maar voor het idee):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYIILtRGgbKcb2Q_JuG5LHgjSBc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/foSnTZzSIdINeYYYMhNIfaol.png?f=user_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Goed punt.
De simpelste oplossing voor als je je badkamer renoveert: vloer- PLUS wandverwarming?
Dat lijkt mij ideaal voor de badkamer, dan heb je daar veel ruimer afgifte dan in andere ruimtes. Met de muren en tegels ook nog aardig wat thermische massa om het stabiel om comfortabele temperaturen te houden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:17:
Met flexibel wordt waarschijnlijk meerlagenbuis bedoelt, het voordeel van meerlagenbuis dat je ook kan koelen, maar letop vaak prutsen ze haakse bochten er tussen wat funest is voor de flow, in dat geval kan je beter staal hebben want dan gebruiken ze vaak echte bochten.

(Het nadeel van meerlagenbuis is weer dat je duur gereedschap nodig hebt wil je daar ooit een T-stuk toepassen voor een extra radiator bijvoorbeeld, persen van koppelingen).

(Boven en beneden heb ik een extra T stuk laten plaatsen en afgedopt, mocht ik toch nog een extra afgiftepunt willen kan ik die zelfstandig aankoppelen).

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2024 16:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Staal is vroeger of later ellende met roest, zeker icm koelen of kruipruimte.
Flexibel kan ook rvs ribbelbuis zijn (Quatt style ;)) of zelfs omvlochten EPDM.
Alupex meerlagenbuis zou ik niet flexibel noemen (zeker in 32mm niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Proton_ Ik kon anders prima een 32mm meerlagenbuis buigen(uponor) met de hand, één recht stuk van de trapkast helemaal naar zolder zonder terugbuigen zodat die gaat knikken/beschadigd.

Buigradius is wat groter dat wel...
Zijn wel lastiger dan een 25 of 20mm idd.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleedingeye
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:52
Begin dit jaar hebben wij vloerverwarming aangelegd inclusief isolatie en aangesloten op de bestaande installatie (warmtepomp + fancoils). De fancoils staan zelden aan (bovenverdieping).
Ik heb echter het idee dat e.e.a. niet optimaal werkt.

Ingaande temperatuur op de vloerverwarming verdeler is momenteel 10 graden kouder als de uitgaande temperatuur van de warmtepomp. Zo goed als alle leiding zijn geïsoleerd (buiten met armaflex, binnen met "standaard grijze" CV buisisolatie, waardoor het me sterk lijkt dat de leiding buiten (+/- 1,5m) het verschil verklaard.

Kan het zijn dat de vloerverwarming een grotere weerstand dan de fancoils en daardoor het meeste water door de lus van het fancoil circuit loopt? De warmtepomp heeft veel start/stops aangezien hij zijn warmte niet kwijt lijkt te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8roG9hMjdlWXdHHKCNTQUOd1Zgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EcExXkh69p9yGUlz2Qrb6qvd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:25:
Staal is vroeger of later ellende met roest, zeker icm koelen of kruipruimte.
Flexibel kan ook rvs ribbelbuis zijn (Quatt style ;)) of zelfs omvlochten EPDM.
Alupex meerlagenbuis zou ik niet flexibel noemen (zeker in 32mm niet).
Het zal wel alu zijn. Koelen gaat hier niet gebeuren. Loopt hier allemaal binnenshuis. Dus gewoon alu nemen? Ribbelbuis is het niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:21:
[...]

Dat mag je lekker zelf kiezen :P
Ja joh. Maar wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:55
Iemand bekend met NXT monday? Lees er weinig over (rebranded warmtepomp). Aanbod is wel heel scherp.

Nvm

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bleedingeye zet die extra pomp voor de fancoils eens uit, die zou zinloos moeten zijn.
En dan waterzijdig inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleedingeye
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:13:
@bleedingeye zet die extra pomp voor de fancoils eens uit, die zou zinloos moeten zijn.
En dan waterzijdig inregelen :)
Dat is de enige pomp in het circuit (warmtepomp heeft geen ingebouwde pomp).

Flow van de groepen op de vloerverwarming verdeler staan al helemaal open. Flow op de verdeler van de fancoils kan ik helaas niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:03:
[...]

Ja joh. Maar wat is nu wijsheid?
Gewoon zeggen: maak het zoals het het beste is, in jouw ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:22:
[...]

Met flexibel wordt waarschijnlijk meerlagenbuis bedoelt, het voordeel van meerlagenbuis dat je ook kan koelen, maar letop vaak prutsen ze haakse bochten er tussen wat funest is voor de flow, in dat geval kan je beter staal hebben want dan gebruiken ze vaak echte bochten.

(Het nadeel van meerlagenbuis is weer dat je duur gereedschap nodig hebt wil je daar ooit een T-stuk toepassen voor een extra radiator bijvoorbeeld, persen van koppelingen).

(Boven en beneden heb ik een extra T stuk laten plaatsen en afgedopt, mocht ik toch nog een extra afgiftepunt willen kan ik die zelfstandig aankoppelen).
Komt ook achterin een opberghok dus staal/alu lijkt me dan wat handiger ook ivm stoten tegen de leidingen met spullen verplaatsen. Lijkt me toch ook minder kwetsbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:32
bleedingeye schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:17:
[...]

Dat is de enige pomp in het circuit (warmtepomp heeft geen ingebouwde pomp).

Flow van de groepen op de vloerverwarming verdeler staan al helemaal op. Flow op de verdeler van de fancoils kan ik helaas niet instellen.
Zit die pomp echt op de plek zoals in je plaatje? Als dit de enige pomp in het circuit is moet ie tussen de warmtepomp en het eerste afgiftepunt (vloerverwarming?) gezien vanuit de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:16
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:23:
[...]

Komt ook achterin een opberghok dus staal/alu lijkt me dan wat handiger ook ivm stoten tegen de leidingen met spullen verplaatsen. Lijkt me toch ook minder kwetsbaar.
@MotorBeast
Ik heb voor RVS gekozen. Wat lastiger werken, maar duurzaam en sterk.
Succes met je installatie. En ja het is een enorme klus, was het hier ook, ik begrijp ook wel veel beter dat het installeren ook een aardig bedrag kan kosten, hier namelijk 60 meter leiding vervangen. En dan heb ik nog een monobloc.

[ Voor 23% gewijzigd door EVfan op 11-11-2024 18:42 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
EVfan schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:41:
[...]

@MotorBeast
Ik heb voor RVS gekozen. Wat lastiger werken, maar duurzaam en sterk.
Succes met je installatie. En ja het is een enorme klus, was het hier ook, ik begrijp ook wel veel beter dat het installeren ook een aardig bedrag kan kosten, hier namelijk 60 meter leiding vervangen. En dan heb ik nog een monobloc.
Ja weet even niet wat ze precies gebruiken. RVS denk ik dan. Het is geen staal. Weegt bijna niets.
Hier ook een Mono met schat ook zo'n 45/50 meter totaal. Lekker door betonboren ook. Het ziet er allemaal goed uit wat er gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 23:34
bleedingeye schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:55:
Begin dit jaar hebben wij vloerverwarming aangelegd inclusief isolatie en aangesloten op de bestaande installatie (warmtepomp + fancoils). De fancoils staan zelden aan (bovenverdieping).

Ingaande temperatuur op de vloerverwarming verdeler is momenteel 10 graden kouder als de uitgaande temperatuur van de warmtepomp. Zo goed als alle leiding zijn geïsoleerd (buiten met armaflex, binnen met "standaard grijze" CV buisisolatie, waardoor het me sterk lijkt dat de leiding buiten (+/- 1,5m) het verschil verklaard.

Kan het zijn dat de vloerverwarming een grotere weerstand dan de fancoils en daardoor het meeste water door de lus van het fancoil circuit loopt? De warmtepomp heeft veel start/stops aangezien hij zijn warmte niet kwijt lijkt te kunnen.

[Afbeelding]
Heb je de thermometers gecontroleerd? Ik heb dezelfde verdeler en de thermometers moesten eerst afgesteld worden. Je kan ze er eenvoudig uittrekken (zitten in droge peilbuis) en daarna kan je met wat kracht de basis verdraaien ten opzichte van de voorkant. Zo kan je de wijzer op de juiste plek zetten. Ze stonden bij mij ca 4 graden verkeerd aan te wijzen.

Verder eens met dat je pomp in het plaatje op de verkeerde plek zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54

Seafarer

XXX

Technician- schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:08:
[...]

Ik zie ook bij nieuwere apparatuur van de ketelfabrikant dat aansluiten steeds makkelijker wordt, met kinderlijke plaatjes erbij ipv tekst.
dat is een 10 jaar oude trend. En bij machines die internationaal gebruikt worden al 30 jaar de normaalste zaak van de wereld. Scheelt een hoop vertaal werk en voor veel mensen echt een uitkomst. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:21

[Afbeelding]
Klinkt als kortsluiting (heel slecht waterzijdig ingeregeld)

Wat gebeurd er als je het circuit van de fancoils dichtzet of de fancloils individueel dichtzet? Als er dan meer flow is door je vvw dan weet je dat er ergens kortsluiting is.

Check ook even of de aanvoer/retour niet omgekeerd aangesloten is op de verdeler. Als dat zo is dan kunnen de flowmeters dichtgezogen worden en heb je nauwelijks flow.

O, en check ook even of de groepen op de retour wel open staan, die worden soms vergeten bij installatie. Die knopjes moeten heel losgedraaid worden.

[ Voor 4% gewijzigd door bensss op 11-11-2024 21:07 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 22:36

Vliegvlug

Flight Simple

master1104 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:04:
[...]

Mijn warmtepomp is via een ESP32 verbonden aan homeassistant. Met name voor de logging, maar dus ook om het maken van warm tapwater aan te zetten. Is letterlijk een switch waarin ik het tapwater van ‘Uit’ naar ‘Normal’ zet. De warmtepomp neemt de gehele regeling en bediening van de klep voor zijn rekening. Identiek aan alle andere warmtepompen hier met een ‘dom’ boilervat.
Heb zelf ook Home Assistant draaien maar moet zeggen dat ik het een weinig intuïtief systeem vind. Het toevoegen van dingen werkt al niet echt lekker, laat staan er dan nog wat zinnigs mee doen. En aan het automation gedeelte ben ik nog niet durven beginnen aangezien die basis dingen al niet echt lekker gaan.

Heb hier primair Shelly apparatuur. Dimmers en Power Meters en ben blij dat die elk hun eigen webinterface hebben, die gebruik ik eigenlijk meer dan ze via HA bedienen of uitlezen ondanks dat ik de HA app mijn telefoon heb staan.
Gebruik de fysieke knoppen van de lampen nog het meeste maar de lampen op een tijdschakelaar zetten gaat gewoon via de webinterface, geen clue hoe dat via HA zou moeten eigenlijk.

Zelf met ESP’s aan de slag zie ik me ook niet doen en een losse kastje zoals ik nu heb om de boiler aan te sturen is vast prijzig dus dat is al argument genoeg om niets te kunnen doen met die coil versie van de Atlantic Explorer.
Maakt de keuze wel makkelijk. :)
Reken met een WPB op min 4 uur om om geheel op te warmen vanaf totaal leeg. Exacte waardes staan wel in de datasheet en uiteraard duurt het in winter langer dan in de zomer door lagere COP.

Hoe snel hij leeg is hangt van de ingestelde watertemperatuur af. Als je die laag instelt met een periodieke anti legionella run, dan wordt je COP beter en je stilstand verlies lager. De boiler is dan wel eerder leeg en andersom uiteraard. Ik heb gekozen voor 48 graden, en dan overkomt het ons wel eens dat hij leeg raakt. Stel iemand doucht na het sporten om 9 uur en de volgende om 10:30: vermoedelijk slaat de warmtepomp(boiler) dan aan en zal je boiler daardoor gaan mengen. Dat wil zeggen dat de gelaagdheid in het vat verloren gaat. De kans dat de gene die om 11 uur dan nog uitgebreid wil douchen een te koude boiler heeft is er zeker. Idem met een groot bad.
Dank voor de concrete voorbeelden! (y)
Dat klinkt me gelukkig niet als een groot probleem in de oren, dus pas de derde persoon die gaat douchen heeft er last van, kan erger. ;)
Zal zich niet heel vaak voordoen hier en anders moet ik de temperatuur van de WPB maar omhoog schroeven, zal zelfs dan nog wel zuiniger zijn dat het huidige boilertje via de VR ketel met gas te stoken.
Bij mij was de wpb eerder in huis dan warmtepomp. Daarom is het in voor ons logisch gebleken om ze aan elkaar te koppelen voor snel warm water. Als ik eerst een warmtepomp zou kopen weet ik niet of ik nog voor een WPB gegaan zou zijn. Hij was echter in die tijd bijna gratis door de subsidie regeling.
Ik heb heel lang al het plan om de CV te vervangen door een WP en LT radiatoren boven, want daar hebben we geen vloerverwarming, en dan daarmee ook SWW te maken maar de kosten zijn hoog en zit er al ruim 4 jaar tegenaan te hikken.
Daarom nu toch maar gefaseerd aanpakken en een WPB kopen, ook omdat we sinds kort een nieuw energiecontract hebben met terugleverboete en nauwelijks nog wat terug krijgen voor ons netto elektra overschot. De panelen waren gekocht qua aantal op het verbruik van een WP dus met 26 stuks best wat.

Met een WPB kan ik tenminste nog iets van dat elektra overschot verbruiken en tegelijkertijd wat gas besparen. Normaal misschien wel minder handig om een losse WPB te nemen maar voor mij nu wel een logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Blihi schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:44:
[...]

Misschien is dat inmiddels veranderd, maar een paar jaar terug waren Nibe installaties echt vele malen duurder dan Mitsubishi, Toshiba, Panasonic etc.
Ze zijn ook zeker nog niet de goedkoopste, maar ik zou dan eerder voor een Mercedes vergelijking dan voor Bentley gaan. En dan nog is het gewoon afhankelijk van het model en de installatiekosten die er overheen komen. Wat ik in mijn omgeving hoor zijn dus best concurrerende prijzen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:33
Vliegvlug schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:30:
[...]

Dat is wel een dingetje ja, hoewel mijn huidige boiler ook middels een 3-wegklep en Cenvax BC-130 regelkastje wordt aangestuurd en daar heb ik nooit wat aan hoeven doen.

Kan alleen het huidige kastje niet gebruiken vermoed ik aangezien die een CV ketel aanstuurt en een WP heel wat anders is. En dan moet ik dus alsnog in een ander regelunit investeren, zal niet goedkoop zijn vrees ik.

[...]

Duidelijk, dus als WP buffervat heeft het vat van een WPB geen zin.
Vraag ik me wel af hoe groot een WP buffervat dan wel niet moet zijn als een 270L vat al te klein is. :X
Denk niet dat ik daar dan ruimte voor ga hebben dus moet ik wel op letten bij de aanschaf van een WP dat ik er een kies waarbij zo’n buffervat niet nodig is.
Je begrijpt het niet helemaal. Die 270 liter is SWW. Dat staan compleet los van de inhoud van je WP systeem, de enige capaciteit die erbij zou komen is de inhoud van het spiraal maar zoals ik al zei dat kun je niet aks buffer gebruiken want je aanvoer temperatuur gaat, afhankelijk van je verwarming systeem, misschien max 35 graden zijn, de inhoud van je vat 50+ dus daar ga je dan warmte onttrekken. Buffervat heb je 9/10x niet nodig. Ik ken je situatie natuurlijk niet maar probeer eens uit te rekenen hoeveel water inhoud je hebt

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 05:51
BernieW schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:53:
[...]

Zit die pomp echt op de plek zoals in je plaatje? Als dit de enige pomp in het circuit is moet ie tussen de warmtepomp en het eerste afgiftepunt (vloerverwarming?) gezien vanuit de warmtepomp.
Als het inderdaad is zoals op het plaatje krijgt de vloer weinig flow. Of nog erger zou ook maar zo de verkeerde kant op kunnen stromen. Dus dat lijkt me de eerste vraag om te beantwoorden hoe zit het leidingwerk nu precies.

Het maakt ansich trouwens toch niet uit of de pomp voor of na de warmtepomp zit? Zolang hij maar tussen het laatste aankoppel punt van retour en eerste afgifte punt zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 14:09
SebastiaanPs schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:46:
[...]

Goed punt.
De simpelste oplossing voor als je je badkamer renoveert: vloer- PLUS wandverwarming?
Dat lijkt mij ideaal voor de badkamer, dan heb je daar veel ruimer afgifte dan in andere ruimtes. Met de muren en tegels ook nog aardig wat thermische massa om het stabiel om comfortabele temperaturen te houden.
He dit is wel een goed idee, ik moet de badkamer nog renoveren en we willen eigenlijk geen radiator.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maikie18 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:33:
[...]

Je begrijpt het niet helemaal. Die 270 liter is SWW. Dat staan compleet los van de inhoud van je WP systeem, de enige capaciteit die erbij zou komen is de inhoud van het spiraal maar zoals ik al zei dat kun je niet aks buffer gebruiken want je aanvoer temperatuur gaat, afhankelijk van je verwarming systeem, misschien max 35 graden zijn, de inhoud van je vat 50+ dus daar ga je dan warmte onttrekken.
Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen, dank voor de toelichting!
Had me niet gerealiseerd dat de WPB geen vat is voor de WP omdat er enkel warmte wordt uitgewisseld en geen water, en dat ook nog eens de verkeerde kant op, beetje dom van me :X
Buffervat heb je 9/10x niet nodig. Ik ken je situatie natuurlijk niet maar probeer eens uit te rekenen hoeveel water inhoud je hebt
Zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe ik dat moet doen, vind alles wat met verwarmen te maken heeft best lastig te begrijpen eigenlijk.
Is dat het optellen van het volume van alle vloerverwarmingsbuizen, radiatoren en buizen er tussen?

Ander ding waar ik niet uitkom is hoeveel capaciteit een WP hier eigenlijk zou moeten krijgen. Ik weet dat te hoog niet goed is omdat hij zijn warmte dan niet goed kwijt kan en gaat pendelen en te licht het huis op koude dagen niet zou kunnen verwarmen.

Heb wel dagelijkse meetgegevens van gasverbruik maar kan daar helaas niets mee want alle rekenmethodes zoals bijv. de Koevlaas formule gaan uit van een HR ketel die ook SWW maakt.
Ik heb hier helaas een VR ketel hangen die dan ook nog eens niet direct SWW maakt maar via zo’n externe boiler constructie die wordt verwarmd met CV water wat nog minder efficiënt is als wanneer de ketel dat zelf zou doen heb ik begrepen.

Dus er moet een flinke correctiefactor op om mijn gasverbruik naar benodigde WP capaciteit om te zetten maar ik heb geen idee welke. :|

Als ik straks de WPB heb draaien wordt het in elk geval al makkelijker omdat het gasverbruik dan enkel nog voor verwarmen is.
Hopelijk kan ik na de winter de gasmetingen dan wel omrekenen door de efficiëntie van de huidige VR ketel naast die van de gemiddelde HR ketel te leggen en zo de correctiefactor te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:41
[...]

Hij zit inderdaad verkeerd, maar hij hoeft toch niet in de aanvoer te zitten? @bleedingeye volgens mij moet de pomp links van het T-stuk zitten i.p.v. rechts. In ieder geval direct voor of na de warmtepomp.

Bij mijn CV ketel zat de pomp in de retour. Dan heb je denk ik ook iets minder warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 08:38

Ingaande temperatuur op de vloerverwarming verdeler is momenteel 10 graden kouder als de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.

[Afbeelding]
De pomp veroorzaakt stroming door de rechter verdeler. Tot zover normaal / gebruikelijk.

Waar wordt dat water echter vandaan gezogen? Een deel komt uit de warmtepomp, maar een deel zal uit de aanvoer van de linker verdeler komen. Het water door de linker verdeler stroomt dus "de verkeerde kant op". Dat water mengt dan met het vers opgewarmde water uit de WP, waardoor de watertemperatuur naar de rechter verdeler veel lager is.

Je hebt nu eigenlijk onbedoeld een mengverdeler gebouwd.

Oplossing is, zoals gezegd, om de pomp te verplaatsen naar direct voor of na de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Vliegvlug Dan maak je voor verwarmen een warmteverliesberekening: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Makrolon schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:42:
[...]

He dit is wel een goed idee, ik moet de badkamer nog renoveren en we willen eigenlijk geen radiator.
Houd er dan wel rekening mee dat je niet zomaar in elke wand leidingen kunt frezen. Als de wanden van de badkamer dragend zijn, dan zal dat freeswerk grote invloed hebben op de draagkracht van de wanden. Laat dit dus altijd door een constructeur beoordelen als je twijfelt.

In mijn geval zijn alle muren van de badkamer dragend. Infrezen van wandverwarming zou dus niet mogelijk zijn. Wel kun je natuurlijk altijd een voorzetwand maken met verwarming er in, maar dan is een LTV designradiator wellicht een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 13:07
Blihi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:41:
[...]

Houd er dan wel rekening mee dat je niet zomaar in elke wand leidingen kunt frezen. Als de wanden van de badkamer dragend zijn, dan zal dat freeswerk grote invloed hebben op de draagkracht van de wanden. Laat dit dus altijd door een constructeur beoordelen als je twijfelt.

In mijn geval zijn alle muren van de badkamer dragend. Infrezen van wandverwarming zou dus niet mogelijk zijn. Wel kun je natuurlijk altijd een voorzetwand maken met verwarming er in, maar dan is een LTV designradiator wellicht een beter idee.
Het lijkt mij ook niet zo praktisch eigenlijk. Er wordt in een badkamer best een hoop aan de muur gemonteerd, dus je moet dan wel heel erg gaan opletten waar je de buizen infreest en zaken ophangt.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
@mr_evil08
Hah, systeeminhoud hier in huis is 200 liter, alleen radiatoren, 13 stuks, waarvan een goed deel inderdaad die ouderwetse dikke bakken zijn. Duurt een tijdje voordat heel het systeem is opgewarmd inderdaad, maar ruim voldoende voor "comfortabele" defrosts. "comfortabel" aangezien het systeem niet teveel afkoelt, maar je blijft toch een kwartier warmteafgifte missen (maar dat heb je met een buffervat ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 14:28
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:27:
[...]
Heb wel dagelijkse meetgegevens van gasverbruik maar kan daar helaas niets mee want alle rekenmethodes zoals bijv. de Koevlaas formule gaan uit van een HR ketel die ook SWW maakt.
Ik heb hier helaas een VR ketel hangen die dan ook nog eens niet direct SWW maakt maar via zo’n externe boiler constructie die wordt verwarmd met CV water wat nog minder efficiënt is als wanneer de ketel dat zelf zou doen heb ik begrepen.
Je zou het effect van SWW wellicht kunnen wegfilteren door te kijken wat je gasverbruik is in de zomermaanden, als je niet stookt (maar niet op vakantie bent). Daarmee kan je een inschatting maken van wat je CV verbruik is.
Verder heb je wellicht ook dagelijkse meetgegevens van bijvoorbeeld februari 2021? Daar zaten een paar echt koude dagen bij.
https://weerstatistieken.nl/schiphol/2021/februari
Hier in de buurt was dat een paar dagen rond de -5 gemiddeld. Als je weet wat je die dagen verbruikt hebt, kan je alweer een betere inschatting maken van wat je aan capaciteit nodig hebt.

Edit; De inhoud van je systeem bereken je inderdaad door het interne volume van alle onderdelen bij elkaar op te tellen. Voor radiatoren heb je online specheets bij de fabrikant. Samen met de inhoud van je vloerverwarming buizen en eventueel leidingwerk kom je op een totale inhoud.

[ Voor 11% gewijzigd door -JB- op 12-11-2024 08:58 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:39
Vorig jaar hebben jullie me geholpen bij het kiezen van onze Panasonic WH-MDC05J3E5 warmtepomp, waarvoor mijn grote dank! Door omstandigheden gaat installeren nu pas gebeuren, waarbij ik graag weer jullie hulp vraag en heb daarom een eigen topic aangemaakt, Warmtepomp + zonneboiler + Heishamon installatie (en hopelijk kan ik op mijn beurt daar weer anderen mee helpen). Als jullie mee willen kijken naar de concept bestellijst en het installatieschema dan bijvoorbaat weer hartelijk dank!

De wp staat nu wel al op het dak, maar is nog niet aangesloten. , dus er is haast geboden met installeren (lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen). Het is niet echt KISS, omdat het in combinatie met zonneboiler en retourverhoging is, daar ben ik me van bewust.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 12-11-2024 11:47 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 22:42
SBL schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:53:
[...]

Daar is geen lijstje van. Maar ik zou niet weten waarom een hybride warmtepomp niet met die ketel zou werken. Minimaal vermogen van ketel is wel vrij fors met 8kW en met maximum vermogen wil je niet werken, dus zorg dat dit vermogen beperkt blijft.
Betekent dit ook dat mijn huidige cv niet ideaal is voor de warmtepomp? Of kan hij goed terug reguleren?

Is het onverstandig om een tweedehands warmtepomp aan te schaffen als je kijkt naar betrouwbaarheid/slijtage? (zonder naar subsidie te kijken)
Volgens mij is het niet de bedoeling om op een tweedehands of refurbished warmtepomp subsidie aan te vragen. Kan dat wel? Als ik bijvoorbeeld via werkspot een installateur kan vinden die gecertificeerd is om voor deze subsidie een meldcode of iets dergelijks op te voeren.

Als het niet kan is het wellicht alsnog interessant om te kijken of het onder de streep gunstiger is om voor tweedehands te gaan of nieuw met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleedingeye
[...]

Dat idee had ik al een beetje, bedankt voor de bevestiging!
master1104 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:07:
[...]

Heb je de thermometers gecontroleerd? Ik heb dezelfde verdeler en de thermometers moesten eerst afgesteld worden. Je kan ze er eenvoudig uittrekken (zitten in droge peilbuis) en daarna kan je met wat kracht de basis verdraaien ten opzichte van de voorkant. Zo kan je de wijzer op de juiste plek zetten. Ze stonden bij mij ca 4 graden verkeerd aan te wijzen.

Verder eens met dat je pomp in het plaatje op de verkeerde plek zit!
Heb je tips hoe ik deze het beste af kan stellen/vergelijken. Ik heb namelijk geen idee wat de juiste waarde hoort te zijn.
bensss schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:03:
[...]

Klinkt als kortsluiting (heel slecht waterzijdig ingeregeld)

Wat gebeurd er als je het circuit van de fancoils dichtzet of de fancloils individueel dichtzet? Als er dan meer flow is door je vvw dan weet je dat er ergens kortsluiting is.

Check ook even of de aanvoer/retour niet omgekeerd aangesloten is op de verdeler. Als dat zo is dan kunnen de flowmeters dichtgezogen worden en heb je nauwelijks flow.

O, en check ook even of de groepen op de retour wel open staan, die worden soms vergeten bij installatie. Die knopjes moeten heel losgedraaid worden.
Het circuit van de fancoils kan ik helaas niet afsluiten. Zou ik hiervoor het beste een kogelkraan kunnen monteren voor de fancoil verdeler?

Ik dacht inderdaad dat de aanvoer/retour van de VVW verdeler omgedraaid was (blauwe kant is warmer als de rode). Als ik de buizen volg is dit echter niet het geval, waardoor ik inderdaad ook denk aan kortsluiting. Retour water fancoils lijkt (gedeeltelijk) als aanvoer voor de warmtepomp gebruikt te worden.
marcop23 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:13:
[...]

De pomp veroorzaakt stroming door de rechter verdeler. Tot zover normaal / gebruikelijk.

Waar wordt dat water echter vandaan gezogen? Een deel komt uit de warmtepomp, maar een deel zal uit de aanvoer van de linker verdeler komen. Het water door de linker verdeler stroomt dus "de verkeerde kant op". Dat water mengt dan met het vers opgewarmde water uit de WP, waardoor de watertemperatuur naar de rechter verdeler veel lager is.

Je hebt nu eigenlijk onbedoeld een mengverdeler gebouwd.

Oplossing is, zoals gezegd, om de pomp te verplaatsen naar direct voor of na de warmtepomp.
Dankjewel voor de uitleg! ik ga aan de slag met het verplaatsen van de pomp!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:26
MONITORING oktober 2024

Ik heb twee voorstellen:

Eerste voorstel:
Ik stel voor om de de monitoring mei t/m september niet meer te doen wegens:
- Energie verbruik CV is "0" of laag met een dominant stand-by gebruik en dus voor performace meting niet interessant
- Het is toch weer extra werk voor deelnemers om 5 maanden op te tellen.

Dus voortaan monitoren oktober t/m april

Tweede voorstel
De monitoring SWW helemaal weglaten om deze geen interessante informatie meer oplevert.
We weten inmiddels dat de COP tussen 2 en 3 ligt en erg afhankelijk is de hoeveelheid en van het verbruikspatroon. De performance van de warmtepomp voor SWW is derhalve niet interessant om te vergelijken.

Graag jullie reactie op het forum. Als je het er niet mee eens bent graag een PM met argumentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 18:53

SBL

Kruimelvlaai schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:40:
[...]
Betekent dit ook dat mijn huidige cv niet ideaal is voor de warmtepomp? Of kan hij goed terug reguleren?
Ik heb zelf ook Remeha Calenta 40c ketel en een hybride warmtepomp, dus het kan wel, maar het niet ideaal inderdaad. (87% van mijn verwarmings-gasverbruik is gedaan door warmtepomp)

Maar ketel kan dus maar terugregelen naar 8kW, terwijl mijn warmtepomp max ruim 6kW doet.
Dus: 1. dat terugregelen moet je dus wel doen en 2. dan nog wil je zoveel mogelijk voorkomen dat hij helpt, omdat watertemperatuur dan rap oploopt (want ik heb <<14kW afgifte).
Hoeveel je de gasketel nodig hebt, hangt af van
  • je warmteverlies (grootte huis, isolatie, locatie van je huis; je gasverbruik voor verwarming is goede indicatie),
  • de (capaciteit van de) warmtepomp die je aanschaft
  • en je afgiftesysteem (hoe heet moet je water nu stoken om het huis warm te houden),
dus daar is moeilijk in algemene termen wat over te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 12-11-2024 14:43 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik ben nu ongeveer zo ver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcbstnrM1gY6KysI5ZywuZq0lSY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/macUgtKSucznECwewPU8eebC.png?f=user_large

Ik heb
  • Vloerverwarming hoh <10
  • Terrenis buis naar buiten en MLB 32 en 28 in de kruipruimte
  • Grindput voor condenswater
Ergonomisch is het erg praktisch om de vuilafscheider NA de splitsing richting de vvw te plaatsen in de retourleiding in de kruipruimte. Heeft het dan nog zin, denk het wel toch? Al het vuil zal uit het 'oude' circuit komen. Nadeel is dat ik hem wel moet inpakken dan, maar ik zie geen andere plaats behalve midden in het circuit. Waar hebben jullie dat ding ?

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 12-11-2024 15:29 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Blihi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:41:
[...]

De wanden van de badkamer heb ik allemaal zelf opgelijmd, dus ik weet wel wat wel en niet kan. ;)

Maar de wandverwarming zou dan in een tussenwand komen die ik nog moet maken. Ik ga m er eens in verdiepen hoe je wandverwarming precies op moet bouwen. T liefst zou ik gewoon vloerverwarming slang tegen de muur knopen en daar 2cm stuc op zetten. Maar geen idee of dat zomaar kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

silverball schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:25:
Ik ben nu ongeveer zo ver:

[Afbeelding]

Ik heb
  • Vloerverwarming hoh <10
  • Terrenis buis naar buiten en MLB 32 en 28 in de kruipruimte
  • Grindput voor condenswater
Ergonomisch is het erg praktisch om de vuilafscheider NA de splitsing richting de vvw te plaatsen in de retourleiding in de kruipruimte. Heeft het dan nog zin, denk het wel toch? Al het vuil zal uit het 'oude' circuit komen. Nadeel is dat ik hem wel moet inpakken dan, maar ik zie geen andere plaats behalve midden in het circuit. Waar hebben jullie dat ding ?
Bij voorkeur in de retour voor de pomp maar beter iets dan niets 😂

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Makrolon schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:37:
[...]

De wanden van de badkamer heb ik allemaal zelf opgelijmd, dus ik weet wel wat wel en niet kan. ;)

Maar de wandverwarming zou dan in een tussenwand komen die ik nog moet maken. Ik ga m er eens in verdiepen hoe je wandverwarming precies op moet bouwen. T liefst zou ik gewoon vloerverwarming slang tegen de muur knopen en daar 2cm stuc op zetten. Maar geen idee of dat zomaar kan.
@Blihi @Makrolon
Je hoeft ook niet te frezen. Zie bijv WARP systems, Speetile. Dat gaat óp de bestaande muur. Dit onderwerp drijft een beetje af van het topic maar is zijdelings gerelateerd aan de warmtepompen. Wandverwarming kan best een mooie oplossing zijn als vloerverwarming niet gaat of als alleen vvw onvoldoende is zoals op de badkamer. Geen aandelen of andere relaties hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2024 16:12 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 23:11
Tomexergie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:32:
MONITORING oktober 2024

Ik heb twee voorstellen:

Eerste voorstel:
- Energie verbruik CV is "0" of laag met een dominant stand-by gebruik en dus voor performace meting niet interessant

Tweede voorstel
De monitoring SWW helemaal weglaten om deze geen interessante informatie meer oplevert.
We weten inmiddels dat de COP tussen 2 en 3 ligt en erg afhankelijk is de hoeveelheid en van het verbruikspatroon. De performance van de warmtepomp voor SWW is derhalve niet interessant om te vergelijken.

Graag jullie reactie op het forum. Als je het er niet mee eens bent graag een PM met argumentatie.
Ik heb een Panasonic j9. Ik kan gegevens aanleveren maar heb geen aparte meters gemonteerd. Dus gewoon info van de wp. Wat zijn de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Carboy54 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:08:
[...]

Bij voorkeur in de retour voor de pomp maar beter iets dan niets 😂
Ja precies, maar hoe doen jullie het dan als er leidingen in de kruipruimte lopen @Carboy54 ?
Dan kan je hem toch nergens praktisch plaatsen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:28
MONITORING oktober 2024

Ik heb twee voorstellen:

Energieverbruik voor verwarmen kan weg in de zomer ja, is het nog interressant om het koelen te bekijken? Hoe goed dat gaat met JAGA's enzo?.

SWW zou weg kunnen vallen. Sommige WP's kunnen gewoon niet zuiniger omdat ze geen vermogenskabel kunnen gebruiken. Dus veel spannende resulaten zijn er niet uit te halen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:28
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb een Panasonic j9. Ik kan gegevens aanleveren maar heb geen aparte meters gemonteerd. Dus gewoon info van de wp. Wat zijn de voorwaarden?
Meer over monitoring en wat je moet aanleveren om data te delen staat in de TS onder `COP cijfers`

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:15:
[...]

De voorwaarde is dat de gegevens via meters verkregen zijn. Dus geen inschattingen. Veel WP's hebben interne flowmeters waarmee je ook de geleverde warmte kunt meten. Mhp in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:54

martijn v o

Certified by Enphase.

MONITORING oktober 2024

Ik heb twee voorstellen:

Eerste voorstel:

Tweede voorstel

Helemaal mee eens Tom, beide voorstellen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MONITORING oktober 2024

Ik heb twee voorstellen:

Eerste voorstel:

Tweede voorstel

Helemaal eens, maar misschien is het interessant om in de zomer naar het koelen te kijken, dus verbruikte kWh elektrisch vs opgenomen kWh warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

@Sjouke Jacobsen
Tomexergie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:00:
[...]

De voorwaarde is dat de gegevens via meters verkregen zijn. Dus geen inschattingen. Veel WP's hebben interne flowmeters waarmee je ook de geleverde warmte kunt meten. Mhp in de lijst.
Maar de meters vanuit de machine zijn erg onbetrouwbaar daar zit een flinke afwijking in (electra althans en de temperatuur ook de flow is dan wel weer redelijk). Als je echte serieus wil monitoren zijn goede meters eigenlijk wel een vereiste.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn v o schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:18:
@Sjouke Jacobsen
[...]
Maar de meters vanuit de machine zijn erg onbetrouwbaar daar zit een flinke afwijking in (electra althans en de temperatuur ook de flow is dan wel weer redelijk). Als je echte serieus wil monitoren zijn goede meters eigenlijk wel een vereiste.
Dat scheelt nogal per merk. De Mitsubishi Electric warmtepompen hebben vrij betrouwbare interne metingen. Mijn warmtepomp bijv meet elektrisch alleen het standbyverbruik van 0.3 kWh/dag niet mee, maar geeft verder nagenoeg exact hetzelfde verbruik als mijn MID gecertificeerde kWh meter. De interne meting van de warmteproductie is ook best accuraat, die verschil per maand 1 tot max 5% van mijn Kamstrup meter, gemiddeld zo’n 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 08:59
martijn v o schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:18:
@Sjouke Jacobsen

[...]

Ik heb even wat snelle vergelijkingen gemaakt waarbij ik 2 MID gecertificeerde kWh meters gebruik voor de binnen en buiten unit, en dat vergeleken met het gebruik wat de WP zelf weergeeft, en dat lijkt toch aardig te kloppen. Ik begrijp dat flow en (delta-)temperatuur wel redelijk goed gemeten worden, we hoeven dus niet allemaal een Kamstrup aan te schaffen? Met mijn MID kWh meters voldoe ik dan wel aan de eisen van serieuze monitoring? :). Ik zal dit nog eens wat gedetailleerder gaan bekijken.

Bij mij gaat het overigens om een Vaillant arotherm split vwl 105/5 as 230v. Waar ik wel aan twijfel is de door Vaillant gerapporteerde COP waarde waar je eigenlijk precies 1.0 moet aftrekken als ik het goed begrijp?

Verder vind ik persoonlijk de waardes voor de SWW verwarming nog wel interessant, maar dat komt meer omdat ik nog maar kort een WP heb. Op basis van de waarden van anderen ben ik gaan twijfelen aan de efficientie van mijn boiler installatie, en als ik de installatie bekijk zie ik wel dat de warmwater leiding ideaal is aangelegd om de zogenaamde einrohrzirkulation te ondersteunen (ik zal nog een foto posten).

Ook merk ik nu het stookseizoen begint dat ik wel behoefte heb om er wat over te 'bomen' met anderen. Ik wil ook dit toch al drukke forum niet vervuilen met individuele observaties, maar wel een beetje filosoferen / redeneren wat je zoal ziet (de afgelopen dagen varieert mijn WP gebruik van 1kWh tot 28kWh). Een beetje zoals het grote "jouw productie" topic voor zonnepanelen, maar dan met wat meer interactie (het zonnepanelen topic is vooral write-only lijkt het, ik heb wel eens geprobeerd wat discussie op gang te brengen, maar meestal heeft dat niet veel resultaat :+). Zijn er nog anderen hier die mee willen bomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
MONITORING OKTOBER 2024

Er ontbreken nog:
@Grolsch @LangeFries @koevlaas2 @Arnold @JBtL @xoror @LeonTebbens @HaTe @STEL24b @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @gsalakirov @Robindd @rykers

Als je niet meer mee wilt doen (het is vrij blijvend s.v.p. doorgeven) dan schrap ik je van de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:21:
[...]

Dat scheelt nogal per merk. De Mitsubishi Electric warmtepompen hebben vrij betrouwbare interne metingen. Mijn warmtepomp bijv meet elektrisch alleen het standbyverbruik van 0.3 kWh/dag niet mee, maar geeft verder nagenoeg exact hetzelfde verbruik als mijn MID gecertificeerde kWh meter. De interne meting van de warmteproductie is ook best accuraat, die verschil per maand 1 tot max 5% van mijn Kamstrup meter, gemiddeld zo’n 3%.
Batilan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:21:
[...]

Ik heb even wat snelle vergelijkingen gemaakt waarbij ik 2 MID gecertificeerde kWh meters gebruik voor de binnen en buiten unit, en dat vergeleken met het gebruik wat de WP zelf weergeeft, en dat lijkt toch aardig te kloppen. Ik begrijp dat flow en (delta-)temperatuur wel redelijk goed gemeten worden, we hoeven dus niet allemaal een Kamstrup aan te schaffen? Met mijn MID kWh meters voldoe ik dan wel aan de eisen van serieuze monitoring? :). Ik zal dit nog eens wat gedetailleerder gaan bekijken.

Bij mij gaat het overigens om een Vaillant arotherm split vwl 105/5 as 230v. Waar ik wel aan twijfel is de door Vaillant gerapporteerde COP waarde waar je eigenlijk precies 1.0 moet aftrekken als ik het goed begrijp?

Verder vind ik persoonlijk de waardes voor de SWW verwarming nog wel interessant, maar dat komt meer omdat ik nog maar kort een WP heb. Op basis van de waarden van anderen ben ik gaan twijfelen aan de efficientie van mijn boiler installatie, en als ik de installatie bekijk zie ik wel dat de warmwater leiding ideaal is aangelegd om de zogenaamde einrohrzirkulation te ondersteunen (ik zal nog een foto posten).

Ook merk ik nu het stookseizoen begint dat ik wel behoefte heb om er wat over te 'bomen' met anderen. Ik wil ook dit toch al drukke forum niet vervuilen met individuele observaties, maar wel een beetje filosoferen / redeneren wat je zoal ziet (de afgelopen dagen varieert mijn WP gebruik van 1kWh tot 28kWh). Een beetje zoals het grote "jouw productie" topic voor zonnepanelen, maar dan met wat meer interactie (het zonnepanelen topic is vooral write-only lijkt het, ik heb wel eens geprobeerd wat discussie op gang te brengen, maar meestal heeft dat niet veel resultaat :+). Zijn er nog anderen hier die mee willen bomen?
Dat klopt maar het ging hier om een Panasonic en daarvan is de interne electrameter niet erg nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

silverball schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:23:
[...]

Ja precies, maar hoe doen jullie het dan als er leidingen in de kruipruimte lopen @Carboy54 ?
In de kruipruimte dan. 25 of 50 liter is niet groot

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-06 15:14
Vraag mag ik deze 2 grafieken met elkaar vergelijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odwZnGZr-h137bCt2aXtgf7v4Fo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qeaqri3Qk4m4aWgb8dGe6fWD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MKi6lT1axDZ2Yfrx6hCdAsin8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8R9qoVG3hAw5Q2pN5wNBTiKH.png?f=user_large

Als de Vaillant AroTHERM plus de benchmark is van een still warmtepomp dan moet de SUZ-SWM40VA2 ook wel echt heel stil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerste voorstel:
Dat lijkt me prima. Het voegt niks toe.
Dat lijkt me geen goed idee. Door de steeds betere isolatie van woningen (en de steeds luxere douches) wordt het energieverbruik voor SWW naar verhouding een steeds groter deel van het totaal.
Bovendien schrijf jij hierboven dat de COP tussen de 2 en de 3 ligt. Door mijn SWW goed te tunen zat ik afgelopen 12 maanden op een sCOP voor SWW van 3.43. Het kan dus best beter dan 2 à 3, en als je dat over een heel land bekijkt, is er toch een enorm besparingspotentieel.
Ik zou dus willen voorstellen om het SWW te blijven monitoren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
omweersbui schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:12:
Vraag mag ik deze 2 grafieken met elkaar vergelijken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als de Vaillant AroTHERM plus de benchmark is van een still warmtepomp dan moet de SUZ-SWM40VA2 ook wel echt heel stil zijn.
Goeie maar moeilijke vraag. Helaas is het vaak niet duidelijk hoe de gerapporteerde geluidsvermogens van verschillende merken en typen warmtepompen precies zijn gemeten. Het is daardoor niet goed onderling vergelijkbaar, ook deze grafieken niet.

Mitsubishi Electric: het geluidsvermogen op het ErP label is bij nominaal vermogen (80%) en A7W55 (bron pdf whitepaper geluidseisen Mitsubishi Electric, p6)

Valliant: het gerapporteerde geluidsvermogen is vermoedelijk ook niet bij maximaal vermogen gemeten, zie bijv deze, deze en deze posts.

Als ik het goed begrijp uit het whitepaper van Mitsubishi dan dient het verplichte EU energielabel het geluidsvermogen te vermelden obv EN12102 (dus gemeten bij A7W55), maar er is niet gespecificeerd bij welke deellast…

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:21
Makrolon schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:37:
[...]

Dat gaat heel goed. Ik heb in mn hele huis wandverwarming aangelegd. Het is gewoon verticale vloerverwarming en een prima combi met warmtepomp. Warp, Variotherm, WEM zijn allemaal goeie producten. Ik heb leem gebruikt maar je kan diverse soorten stucmiddel toepassen. De Variotherm heeft overigens alu inlage dus zijn de buizen ook redelijk makkelijk op te sporen mocht je toch nog iets aan je want willen bevestigen.

Als je de wand ook nog wat massa meegeeft dan is het trouwens meteen een mooie warmtebuffer.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:47:
[...]

Dat lijkt me prima. Het voegt niks toe.

[...]

Dat lijkt me geen goed idee. Door de steeds betere isolatie van woningen (en de steeds luxere douches) wordt het energieverbruik voor SWW naar verhouding een steeds groter deel van het totaal.
Bovendien schrijf jij hierboven dat de COP tussen de 2 en de 3 ligt. Door mijn SWW goed te tunen zat ik afgelopen 12 maanden op een sCOP voor SWW van 3.43. Het kan dus best beter dan 2 à 3, en als je dat over een heel land bekijkt, is er toch een enorm besparingspotentieel.
Het doel van de monitoring is om de resultaten onderling te bespreken en daarmee de WP te verbeteren. Ook kunnen externe volgers informatie krijgen over de prestaties.
Dat gaat zeker goed bij WP voor verwarming van de woning. We kunnen er zelfs grafieken voor maken.

Maar het SWW deel van de monitoring is de performance is erg moeilijk te beoordelen:
* De hoeveelheid warmte hangt af va de grootte van het gezin en de intensiteit van het verbruik
het zijn in de opgave tussen 30 en 160 kWh per maand
* Een COP hangt mede af van de temperatuur van de opslag en meting COP tussen 2 en 3,5
* Een aantal deelnemers hebben een warmtepomp boiler.
* Meer dan de helft doet niet meer met de SWW monitoring
* De meting zijn onbetrouwbaar omdat vaak de boiler verliezen worden meegenomen.
* Leveranciers geven geen SWW COP, dus voor product vergelijk is monitoring niet interessant

De vraag is dus, wat heb je er aan. Is het de moeite waard om iedere maand gegevens te verzamelen.
Het is meer werk en geeft i.h.a.zijn er meer vragen over de SWW meting via mijn PM.
Kortom, past het nog bij het doel van de Warmtepomp monitoring?

Beter om de CV monitoring uit te breiden met met b.v. bijstook aardgas of elektrisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:47:
[...]
@Tomexergie ik ben het hier wel eens met Andrehj. Voor mij geeft de SWW monitoring ook motivatie om mijn SWW performance te verbeteren, bijv. door de SWW runs te automatiseren overdag bij hogere buitentemperaturen en meer beschikbaarheid van PV. Nu worden ze vaak getriggert als ik om 06:30u onder de douche sta, koudste moment van de dag en ook nog eens minder comfortabel als je SWW temp zakt tijdens de run.

Ik zie net je post @Tomexergie en snap ook zeker jouw argument mbt werk/inspanningen. Is er hier niet een handige Tweaker die een database kan bouwen die wij zelf invullen, om voor jou werk uit handen te nemen. Waarbij jij dan alleen nog een coördinerende en controlerende rol hebt. Of is dat al eerder besproken?

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 15:42
HELP, is er iemand stand by? De compressor is vanmorgen uitgegaan en wil niet meer aan. De storingsmonteur is er nu, maar de snapt er niets van. Geen foutcodes, alles lijkt goed. Uitzetten ( en aan) binnen- en buitenunit helpt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
bensss schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:41:
[...]

Dat gaat heel goed. Ik heb in mn hele huis wandverwarming aangelegd. Het is gewoon verticale vloerverwarming en een prima combi met warmtepomp. Warp, Variotherm, WEM zijn allemaal goeie producten. Ik heb leem gebruikt maar je kan diverse soorten stucmiddel toepassen. De Variotherm heeft overigens alu inlage dus zijn de buizen ook redelijk makkelijk op te sporen mocht je toch nog iets aan je want willen bevestigen.

Als je de wand ook nog wat massa meegeeft dan is het trouwens meteen een mooie warmtebuffer.
Ah super, thanks! Ik ga dan gewoon zelf iets verzinnen om de vloerverwarmingslang op de wand vast te zetten, dan dikke laag stuc er op. Dan verwacht ik dat in combinatie met de vloerverwarming er genoeg warmte de badkamer in te krijgen is met de ltv van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:33
Leonard Smit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:26:
HELP, is er iemand stand by? De compressor is vanmorgen uitgegaan en wil niet meer aan. De storingsmonteur is er nu, maar de snapt er niets van. Geen foutcodes, alles lijkt goed. Uitzetten ( en aan) binnen- en buitenunit helpt ook niet.
Heb je nog logging? Misschien even kijken welke temperaturen hij meet en of de triggers er zijn om aan te gaan. Of een force ofzo

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:02:
[...]

@Tomexergie ik ben het hier wel eens met Andrehj. Voor mij geeft de SWW monitoring ook motivatie om mijn SWW performance te verbeteren, bijv. door de SWW runs te automatiseren overdag bij hogere buitentemperaturen en meer beschikbaarheid van PV. Nu worden ze vaak getriggert als ik om 06:30u onder de douche sta, koudste moment van de dag en ook nog eens minder comfortabel als je SWW temp zakt tijdens de run.

Ik zie net je post @Tomexergie en snap ook zeker jouw argument mbt werk/inspanningen. Is er hier niet een handige Tweaker die een database kan bouwen die wij zelf invullen, om voor jou werk uit handen te nemen. Waarbij jij dan alleen nog een coördinerende en controlerende rol hebt. Of is dat al eerder besproken?
Dat is leuk voor een ieder persoonlijk.
Maar als het gaat om de efficiency performance van de warmtepomp, en het maakt het eenvoudiger waardoor misschien meer mensen meedoen.
Dan zou ik zeggen, houdt het bij CV sCOP. Wat een ieder persoonlijk haalt uit het SWW is leuk maar een slechte WP haalt nooit ineens een goede SWW cop en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Interessante link!
Zal eerst alle relevante gegeven moeten verzamelen want dat heb ik niet zo paraat. :D
Ben wel benieuwd wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

-JB- schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:54:
[...]

Je zou het effect van SWW wellicht kunnen wegfilteren door te kijken wat je gasverbruik is in de zomermaanden, als je niet stookt (maar niet op vakantie bent). Daarmee kan je een inschatting maken van wat je CV verbruik is.
Verder heb je wellicht ook dagelijkse meetgegevens van bijvoorbeeld februari 2021? Daar zaten een paar echt koude dagen bij.
https://weerstatistieken.nl/schiphol/2021/februari
Hier in de buurt was dat een paar dagen rond de -5 gemiddeld. Als je weet wat je die dagen verbruikt hebt, kan je alweer een betere inschatting maken van wat je aan capaciteit nodig hebt.
8, 11, 12 en 13 februari 2021 waren hier inderdaad de koudste dagen die maand met rond de -5°C, de 8e een halve graad warmer en de 11e een halve graad kouder.

Toch heb ik juist op die warmere dag het hoogste gasverbruik van de gehele maand met een goede marge.
Gasverbruik - februari 2021

Qua verbruik in de zomermaanden is het als volgt:
2021
Gasverbruik - 2021
Week in juli en week in augustus op vakantie

2022
Gasverbruik - 2022
Twee weken juli, één week in augustus op vakantie.

2023
Gasverbruik - 2023
Drie weken in juli op vakantie.
(weet niet wat er in februari was, iets met de meeting waarschijnlijk, mis ook 2 dagen in de dagmeetingen hoewel dat niet het grote verschil kan verklaren)

2024 t/m nu
Gasverbruik - 2024 t/m 11 november
Twee weken juli, één week in augustus op vakantie.

Juli lijkt meer de fluctueren dan augustus en op basis van augustus kom ik rond de 14m3 gas per maand uit voor SWW met mijn gasgestookte Nibe boiler.

Ik vermoed dat het veel is maar hoeveel doet een HR ketel voor SWW?
Betreft een gezin van 4 personen.
Dan heb ik een beetje een beeld.
Edit; De inhoud van je systeem bereken je inderdaad door het interne volume van alle onderdelen bij elkaar op te tellen. Voor radiatoren heb je online specheets bij de fabrikant. Samen met de inhoud van je vloerverwarming buizen en eventueel leidingwerk kom je op een totale inhoud.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:02:
[...]

Bij de CV monitoring kunnen de deelnemers zien hoever ze boven of onder de trendlijn zitten waar ze wat mee kunnen doen. Daar heb je wat aan.

Met jaren informatie kunnen we een gemiddelde COP voor SWW bepalen waarmee je kunt toetsen.
Maar toetsen kan verkeerd uitpakken omdat:

De oudere warmtepompen met R32 of R410A zullen boven 55C gaan bijstoken vooral bij de legionella run. De WP vlakt af boven 55C en bijverwarming wordt niet gemeten en daarom hebben ze een hogere COP dan de R290 WP die alles zelf doen tot 70C.
Bij de externe warmtemeters Mse het moeilijk om CV en SWW te scheiden. Het is de vraag of dat bij deelnemers goed gebeurt.

We zijn in het verleden met monitoring SWW begonnen omdat we geen idee hadden hoeveel energie er voor SWW wordt gebruikt t.o.v. CV. We hebben nu nuttige informatie omdat we weten dat SWW thermisch 40-160 kWh/maand of 500-2000kWh per jaar kost. SWW bedraagt c.a 5 tot 20% van de totale warmte behoefte.

Het is maar een voorstel om te stoppen met SWW. Nog even andere leden afwachten.
Automatiseren, ja , ga er maar aan staan. Wie corrigeert de foute invoer en geeft antwoord op de meettechnische vragen? Als iemand dat wil overnemen, graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
En hoe is het afgelopen. Je mag toch hopen (ja, ik weet het) dat een storingsmonteur weet hoe hij storingen moet onderzoeken. Sensorwaardes controleren, foutcodes en dan gewoon meten: krijgt de compressor wel een signaal? Doet de compressor wel iets als je er direct stroom op zet? Zijn er zekeringen doorgebrand op de printplaat? etc. Dat zijn gewoon stapjes uit het service-manual.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Dus je monteur komt er niet uit, en nu verwacht je dat iemand hier op dit forum weet wat er aan de hand is zonder dat je ook maar een enkel detail vermeldt? :?
(Je noemt zelfs geen merk en type WP)

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2024 09:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 15:42
Sorry Andrehj, je hebt gelijk, ik was een beetje in paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:52:
[...]

We zijn in het verleden met monitoring SWW begonnen omdat we geen idee hadden hoeveel energie er voor SWW wordt gebruikt t.o.v. CV. We hebben nu nuttige informatie omdat we weten dat SWW thermisch 40-160 kWh/maand of 500-2000kWh per jaar kost. SWW bedraagt c.a 5 tot 20% van de totale warmte behoefte.
Met "kost" bedoel ik:

SWW kost 500-2000 kWh warmte gemeten netto thermisch per jaar. Bij 2000 kWh/jaar:
* Dat is voor een HR ketel met tapspiraal: 2000/8=250 m3 aardgas per jaar; kosten 350 euro
* Dat is voor een WP (R32) 2000/2,5= 800 kWh elektrische energie per jaar met daarbij ook nog bijstook energie. Kosten meer dan 240 euro. (Hoeveel bijstook hebben we nooit gemeten)
* Dat is voor een R290 WP zonder bijstook ?? Weten we nog niet.

Economisch gezien zal je met SWW via een WP niet veel opschieten, maar voor de CO2 emissie kun je wel stappen zetten omdat inmiddels meer dan 40% van de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt.

Een SWW WP zal i.v.m. het thermodynamische rendement nooit een COP van 5 kunnen behalen omdat er warmwater van 60C /70C nodig is. Bij een CV installatie kun je naar lage temperaturen gaan. In theorie kun je met 21C een woning op 20C houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 14:28
Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:03:
[...]

8, 11, 12 en 13 februari 2021 waren hier inderdaad de koudste dagen die maand met rond de -5°C, de 8e een halve graad warmer en de 11e een halve graad kouder.

[...]

Ik vermoed dat het veel is maar hoeveel doet een HR ketel voor SWW?
Betreft een gezin van 4 personen.
Dan heb ik een beetje een beeld.
Top dat je nog gegevens hebt van februari 2021! Daar zien we dat je zo’n 18m3 verbruikt per dag bij een gemiddelde temperatuur van -5. Als je je warmtepomp op -7 uitkist mag je daar nog zo’n 10% bij op tellen.
Voor 20m3 krijg je waarschijnlijk zo’n 20*8= 160kWh thermische vermogenenergie in je huis.
Als je dat met een warmtepomp wilt opwekken deel je die door 22 uur (andere 2 uur voor SWW/Defrost). Dan heb je een warmtepomp nodig die minimaal 7,3kWh levert bij een buitentemperatuur van -7gr.

Met koevlaas kom je op 1875*8/1650=9 voor dat jaar. Wellicht dat de oude ketel dat verschil verklaart?
2022 en 2023 waren wel siginificant lager. Wellicht heb je daar zelf een verklaring voor? Ander stookgedrag, isolatie maatrelegen?

Wat SWW betreft; in mijn ervaring (+/- 10 vergelijkbare situaties) verbruikt een gezin met 4 personen over het algemeen tussen de 0,5 en 1m3 per dag voor SWW.

[ Voor 9% gewijzigd door -JB- op 13-11-2024 19:35 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Leonard Smit schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:20:
Sorry Andrehj, je hebt gelijk, ik was een beetje in paniek.
En nu weten we nog niet hoe het is afgelopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
silverball schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:23:
[...]

Hier hangt een 26L in de trapkast en het formaat valt reuze mee.

Zit niet in de weg.
Leiding van/naar WP komt binnen in de trapkast met een terrandis grondleiding.

Vanuit de trapkast gaat het traject elders in de woning.
Ruimte was hier ook een probleem.

Het mooie ervan is de geïsoleerde vat werkt ook als "radiator", warmte gaat de gang in en is niet weggegooid ipv de zolder opstoken als het vat daar staat(ja oke uiteindelijk komt het wel bij de zolder als het onderweg nog niet is afgekoeld).

Of de trapkast deur open en de extra warmte voor de woonkamer gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2024 12:43 ]

Pagina: 1 ... 173 ... 213 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)