Dit is de huidige layout. Zo draait het systeem nu twee seizoenen zonder problemen.
Zoals je ziet heb ik nog steeds twee verdelers met eigen pomp. De primaire flow vanuit de WP is rond de 21 liter/min tijdens verwarmingsbedrijf (de WP regelt dat zelf). De stooklijn loopt van 35 bij -10 of minder buiten tot 30 bij 0 of meer buiten.
Die 30 graden heb ik nodig om de badkamer op temperatuur te houden. De badkamer is de lastigste ruimte in huis. Oppervlak van de vloerverwarming is redelijk klein en die ook nog eens niet erg zorgvuldig gelegd (nieuwbouw, dus er hangt een grote elektrische radiator zodat ze niet hoefden na te denken). Met een lagere Ta krijg ik de badkamer niet warm genoeg. De flow over de badkamer is ook het hoogst: ruim 4 liter/min in het secundaire circuit.
Omdat de woonkamer/keuken een relatief groot oppervlak heeft en dus eigenlijk met een lagere stooklijn af kan, zijn de vijf gestuurde lussen daar verdeeld over 5 gekoppelde zones. Dat betekent dat de HCE20 verdeler (vergelijkbaar met de HCE80 van Evohome, maar meer instelbaar), die zones afzonderlijk van elkaar in een vast ritme, afhankelijk van de warmtevraag open en dicht stuurt. Ze staan alleen op de uitzonderlijk koude dagen allemaal tegelijk volledig open. Met een lagere stooklijn zou dit zuiniger kunnen, maar dan moet ik de badkamer elektrisch gaan bijstoken.
De HCE20 boven bedient 4 slaapkamers met eigen thermostaat. Die staan eigenlijk altijd op 19 graden en 's zomers op 23 voor het koelen. 's Winters worden die ruimtes nauwelijks verwarmd, maar juist 's zomers worden die volop gekoeld, terwijl de benedenverdieping veel minder nodig heeft (koelen doe je aan het plafond, dus door de slaapkamers af te koelen, koelt het beneden mee af).
De HCE 20's zijn zodanig ingesteld dat ze een periodetijd hebben van 3 uur. Dus elke periode van 3 uur schakelen ze de verwarming een tijdje in en dan weer een tijdje uit al naar gelang de warmtevraag. In de praktijk gebeurt dit alleen in het voor- en naseizoen en is er eigenlijk continu warmtevraag als de buitentemperatuur onder de 10 graden blijft. Die 3 uur is instelbaar (tussen 1 en 255 minuten, maar de default is 12 minuten) en dat is juist bij de Evohome niet zo. Voor zover ik weet is bij de HCE80 die periodetijd niet instelbaar.
Prestatie over vorig jaar, was als volgt:
Elektrisch verbruik voor SWW: 819 kWh (waarvan 227 kWh voor het backup element voor de Legionella-run)
Elektrisch verbruik voor Verwarming: 2121 kWh (exclusief stroom secundaire pompen. Die kan ik niet meten)
Elektrisch verbruik voor Koelen: 366 kWh (exclusief stroom secundaire pompen. Die kan ik niet meten)
Opgewekte warmte voor SWW: 2352 kWh (inclusief 227 kWh elektrisch voor de Legionella-run)
Opgewekte warmte voor Verwarming: 10305 kWh
Onttrokken warmte door Koelen: 2946 kWh
SCOP verwarmen: 4.9
SCOP SWW: 2.9 (3.6 zonder de Legionella-runs)
SEER Koelen: 8.1
Daar moet ik wel bij opmerken dat ik ook airco gebruik voor de zomerperiodes. Alleen de L/W WP is 's zomers niet genoeg om te koelen.
Legionella kost me op dit moment nog redelijk veel stroom. Ik probeer daar nu wat aan te doen door dit anders in te richten, waardoor het backup element pas mee gaat doen als het echt moet.
Het backup element van de binnenunit zelf heeft het hele seizoen 0.34 kWh verbruikt (1/3 kWh dus). Dat element schakelt alleen in als direct na een defrost de Ta niet snel genoeg stijgt. Dat duurt dan een seconde ofzo.
[
Voor 7% gewijzigd door
Blihi op 11-11-2024 10:39
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp