Graag jullie input op Nieuwe gasketel, hybride of full electric?
Ik heb er geen probleem mee als het stopt. Ik heb een aparte WPB.Tomexergie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:52:
[...]
Bij de CV monitoring kunnen de deelnemers zien hoever ze boven of onder de trendlijn zitten waar ze wat mee kunnen doen. Daar heb je wat aan.
Met jaren informatie kunnen we een gemiddelde COP voor SWW bepalen waarmee je kunt toetsen.
Maar toetsen kan verkeerd uitpakken omdat:
De oudere warmtepompen met R32 of R410A zullen boven 55C gaan bijstoken vooral bij de legionella run. De WP vlakt af boven 55C en bijverwarming wordt niet gemeten en daarom hebben ze een hogere COP dan de R290 WP die alles zelf doen tot 70C.
Bij de externe warmtemeters Mse het moeilijk om CV en SWW te scheiden. Het is de vraag of dat bij deelnemers goed gebeurt.
We zijn in het verleden met monitoring SWW begonnen omdat we geen idee hadden hoeveel energie er voor SWW wordt gebruikt t.o.v. CV. We hebben nu nuttige informatie omdat we weten dat SWW thermisch 40-160 kWh/maand of 500-2000kWh per jaar kost. SWW bedraagt c.a 5 tot 20% van de totale warmte behoefte.
Het is maar een voorstel om te stoppen met SWW. Nog even andere leden afwachten.
Automatiseren, ja , ga er maar aan staan. Wie corrigeert de foute invoer en geeft antwoord op de meettechnische vragen? Als iemand dat wil overnemen, graag.
Ik weet wel dat ik daar over het jaar gemiddeld een COP van 2,2 haal, maar dat is inclusief stilstands(=warmte)verliezen.
Als ik de warmteverliezen er uit haal, kom ik jaargemiddeld op ca. 3,6. Dat is nog niet zo gek bij een ingestelde warm watertemperatuur van 52°C.
Maar dat komt mede, doordat de WP-boiler in een vrij grote (onverwarmde) kelderruimte staat, waar de temperatuur varieert tussen ruwweg 10°C (winter) en 20°C (zomer).
De getallen zijn berekend adhv een aparte kWh-meter en een watermeter en uiteraard 2 thermometers (warm tapwater en kelder temperatuur).
Zwerius Kriegsman
Vastgevroren.Blihi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:11:
[...]
En nu weten we nog niet hoe het is afgelopen....
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Oh, ik had verwacht dat er gewoon een standaardwaarde zou zijn waarop warmtepompen worden uitgekozen, niet dat je daar zelf maar wat voor moet kiezen.-JB- schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:41:
[...]
Top dat je nog gegevens hebt van februari 2021! Daar zien we dat je zo’n 18m3 verbruikt per dag bij een gemiddelde temperatuur van -5. Als je je warmtepomp op -7 uitkiest mag je daar nog zo’n 10% bij op tellen.
En wat houdt dat eigenlijk in een warmtepomp op -7 kiezen? Dat je WP als het -7°C buiten is je huis niet meer warm krijgt en dan het elektrische element bijspringt?
Dan is het wel een beetje gokken of je niet teveel koude dagen krijgt omdat je anders beter voor een zwaardere WP had kunnen gaan die minder vaak het element aan hoeft te zetten en daarmee zuiniger is.
En worden de winters ook niet steeds kouder? Is -10°C dan niet een veiligere keuze?
Is de hoeveel thermisch vermogen uit een m3 gas niet afhankelijk van de CV ketel?Voor 20m3 krijg je waarschijnlijk zo’n 20*8= 160kWh thermisch vermogen in je huis.
Aangezien ik een VR ketel heb en geen HR ketel haal ik toch minder warmte uit dezelfde m3 gas.
Mijn ketel is een Bosch Eurostar 25 VRC met deze technische gegevens voor de warmtecapaciteit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cHgZYElTPXsjJFHZrV3jjNQT.jpg?f=user_large)
Weet er te weinig vanaf maar hopelijk is het daar uit te halen
Ik heb inderdaad een VR ketel en niet een HR ketel waar de Koevlaas formule vanuit gaat, en dan ook nog zo’n stom 35L boilertje eraan ipv dat de ketel zelf SWW maakt.Als je dat met een warmtepomp wilt opwekken deel je die door 22 uur (andere 2 uur voor SWW/Defrost). Dan heb je een warmtepomp nodig die minimaal 7,3kWh levert bij een buitentemperatuur van -7gr.
Met koevlaas kom je op 1875*8/1650=9 voor dat jaar. Wellicht dat de oude ketel dat verschil verklaart?
Zou het kunnen zijn dat die VR ketel boiler combi van mij 23% minder zuinig (7,3 kWh vs 9kWh) is dan een HR ketel?
Extra isolatie in een deel van het dak was al in 2020 geplaatst en februari 2021 is er beneden HR++ glas geplaatst ter vervanging van het 30 jaar oude dubbelglas. Op de bovenverdieping is het echter nog allemaal oud dubbel glas maar daar wordt het sowieso niet zo warm omdat de thermostaat beneden hangt.2022 en 2023 waren wel siginificant lager. Wellicht heb je daar zelf een verklaring voor? Ander stookgedrag, isolatie maatrelegen?
Maar deze maatregelen zijn dus al van eerder.
Het verschil komt zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat we de thermostaat omlaag hebben gezet toen de energieprijzen omhoogschoten vanwege de Oekraïne oorlog.
Daarvoor stond de thermostaat op 20,5° of 21° en is toen teruggezet naar 19°C. Dat vond mijn vrouw na enige tijd toch te koud en zijn we op 19,5°C uitgekomen.
Weet niet meer precies wanneer het was dat die andere temperaturen zijn ingesteld maar wel dat we al minstens anderhalf jaar op 19,5 zitten.
We hebben de thermostaat ook niet op iets van een schema ingesteld, deze staat permanent hier op ingesteld.
14m3 gedeeld door 31 dagen (augustus) is 0,45m3 per dag.Wat SWW betreft; in mijn ervaring (+/- 10 vergelijkbare situaties) verbruikt een gezin met 4 personen over het algemeen tussen de 0,5 en 1m3 per dag voor SWW.
Dat valt me dan heel erg mee moet ik zeggen, had veel erger verwacht.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat klopt maar misschien dat jouw waarden uitgaan van een gezin waarbij iedereen dagelijks doucht, dat is bij ons niet het geval.
@Vliegvlug
Qua ontwerptemperatuur van de warmtepomp:
Lees dit even (beide):
JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dus in bijv Zeeland en Zuid-Holland is een ontwerptemperatuur van -5 tot -8 prima, in Twente neem je -10. Let op het gaat om daggemiddelde temperaturen.
Lees dit even (beide):
Dus in bijv Zeeland en Zuid-Holland is een ontwerptemperatuur van -5 tot -8 prima, in Twente neem je -10. Let op het gaat om daggemiddelde temperaturen.
[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-11-2024 13:54 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dank voor deze info. Ik zou dan op -8,1°C uitkomen op basis van die laatste tabel, dat ligt namelijk om de hoek.SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:52:
@Vliegvlug
Lees dit even (beide):
Is het ook niet handig om toch wat lager te gaan zitten om koudere winters op te vangen en zo’n WP gaat toch wel 10 jaar mee hoop ik.
Dat -8,5°C dan bijv een mooie ontwerptemperatuur is voor mij?
Wat is eigenlijk het probleem van een lagere nemen, dat de WP overgedimensioneerd is en daardoor duurder in aanschaf en bedrijf?
Zie bovenstaande reactie met de links naar eerdere posts over de gemiddelde temperaturen.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:47:
[...]
Dan is het wel een beetje gokken of je niet teveel koude dagen krijgt omdat je anders beter voor een zwaardere WP had kunnen gaan die minder vaak het element aan hoeft te zetten en daarmee zuiniger is.
En worden de winters ook niet steeds kouder? Is -10°C dan niet een veiligere keuze?
natuurlijk kan je ook een 12kW warmtepomp plaatsen, maar die kan minder ver terug moduleren. Dat zorgt ervoor dat hij in het voor en najaar minder goed bij de gevraagde capaciteit past.
Uit je eerdere post begreep ik dat je op zoek was naar een installateur, en de installatie dus niet zelf gaat doen. Volgens mij kan je op basis van deze gegevens prima met de installateur in gesprek en weet je nu ook dat een 12kW warmtepomp teveel van het goede is.
Edit: volgens mij worden de winters hier steeds warmer. Ik heb hier nog van niemand gelezen dat ze een extra grote WP plaatsen ivm de steeds kouder wordende winters.
[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 13-11-2024 14:17 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Dat hopen wij allemaal. Op basis van mijn aantallen starts en bedrijfsuren kom ik toch op een aanzienlijk hogere levensduur (maar goed, je weet het maar nooit).Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:04:
[...]
Dank voor deze info. Ik zou dan op -8,1°C uitkomen op basis van die laatste tabel, dat ligt namelijk om de hoek.
Is het ook niet handig om toch wat lager te gaan zitten om koudere winters op te vangen en zo’n WP gaat toch wel 10 jaar mee hoop ik.
Het is hier in Eindhoven de afgelopen jaren nooit een etmaal kouder geweest dan -6, gemeten op het dak van mijn eigen woning.Dat -8,5°C dan bijv een mooie ontwerptemperatuur is voor mij?
Hoe zwaarder de WP hoe duurder en hoe zwaarder de aansluiting moet zijn. Vaak is een zwaardere WP ook weer wat minder geschikt voor de tijd van het jaar dat je minder vermogen nodig hebt. Of dat zo is hangt heel erg van het merk af.Wat is eigenlijk het probleem van een lagere nemen, dat de WP overgedimensioneerd is en daardoor duurder in aanschaf en bedrijf?
Om je een idee te geven, dit is een grafiek van mijn warmteverlies uitgezet tegen de buitentemperatuur. Rode stippen is het daadwerkelijk geproduceerde vermogen per dag. Groen is het minimum vermogen van de WP bij de gegeven buitentemperatuur en een Ta van 35 (mijn Ta is 30, maar daarvoor heb ik de data niet). Geel is het gemiddeld vermogen en rood het maximum vermogen van deze 8 kW Toshiba Estia WP. Exact dezelfde WP in de 11 kW versie heeft precies dezelfde groene lijn, alleen de rode ligt wat hoger.
In dit geval kan het dus helemaal geen kwaad om de 11 kW versie te nemen. Dat is technisch hetzelfde apparaat, maar de compressor kan op 100 Hz draaien in plaats van 90 Hz (dat is dus softwarematig geregeld). Op 100 Hz verbruikt de compressor meer, dus je hebt ook een zwaardere aansluiting nodig (20A in plaats van 16A). Daarom was de 8 kW voor mij de betere keuze.
/f/image/MAz6ti713KEBYaSHqeuVf3YX.png?f=fotoalbum_large)
Ik wou ook eens een vraag stellen hierzo. Ik ben zelf ook al de topic wat aan het rond kijken wat het beste bij mij zou passen en wat mij een mooi systeem lijkt. Maar nu heb ik ook al wat installateurs langs gehad. De 1 kwam met een Hitachi Yatuki S 2.5 split en de andere kwam met een viessmann vitocal 222-s. Nu kan ik over beide niet heel veel informatie vinden dus zou graag willen weten als er hier ook mede tweakers zijn die deze systemen een beetje kennen.
Als je gericht hulp wilt, is het handig een topic te maken met daarin wat informatie over jouw woning, jouw wensen etc.arniej schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:35:
Ik wou ook eens een vraag stellen hierzo. Ik ben zelf ook al de topic wat aan het rond kijken wat het beste bij mij zou passen en wat mij een mooi systeem lijkt. Maar nu heb ik ook al wat installateurs langs gehad. De 1 kwam met een Hitachi Yatuki S 2.5 split en de andere kwam met een viessmann vitocal 222-s. Nu kan ik over beide niet heel veel informatie vinden dus zou graag willen weten als er hier ook mede tweakers zijn die deze systemen een beetje kennen.
Oh, weet niet waar ik dat beeld heb opgeroepen, wil de installatie juist het liefst wel zelf doen maar dan moet het wel een monoblock zijn, bij split ontkom je natuurlijk niet aan een installateur vanwege de F-gassen.-JB- schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:14:
[...]
Zie bovenstaande reactie met de links naar eerdere posts over de gemiddelde temperaturen.
natuurlijk kan je ook een 12kW warmtepomp plaatsen, maar die kan minder ver terug moduleren. Dat zorgt ervoor dat hij in het voor en najaar minder goed bij de gevraagde capaciteit past.
Uit je eerdere post begreep ik dat je op zoek was naar een installateur, en de installatie dus niet zelf gaat doen.
Misschien omdat ik aangaf er nu nog weinig van te snappen maar dat is een kwestie van inlezen en hier vragen stellen
Ja dat is fijn om te weten dat ik rond de 8kW moet zitten.Volgens mij kan je op basis van deze gegevens prima met de installateur in gesprek en weet je nu ook dat een 12kW warmtepomp teveel van het goede is.
Ik ga ook nog de pagina voor de warmteverliesberekening invullen die iemand hier eerder linkte, ben benieuwd wat daar uit komt.
Dat heb ik in mijn hoofd zitten, dat vanwege de klimaatverandering de extremen steeds verder uit elkaar gaan liggen; warmere zomers die ook nog eens natter zijn vanwege stortbuien en strengere winters.Edit: volgens mij worden de winters hier steeds warmer. Ik heb hier nog van niemand gelezen dat ze een extra grote WP plaatsen ivm de steeds kouder wordende winters.
Maar misschien is dat een trend op globale schaal en is het lokaal in Nederland juist warmere zomers en zachtere winters.
Nu je het zegt, de laatste Elfstedentocht is ook al weer wat jaartjes geleden.
Uit het Nefit warmtepomp topic, daar heeft hij de oplossing gepost:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80698512
Bedieningsfoutje dus 😃
Jij denkt echt dat winters steeds kouder worden, he?Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:04:
Wanneer was de laatste 11stedentocht?
edit: asked and answered
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 13-11-2024 16:42 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
enige probleem kan zijn, hoe krijg je de lucht eruit? soieso de leidingen horizontaal leggen maar het lucht uit de bovenste pijpen?bensss schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:41:
[...]
Dat gaat heel goed. Ik heb in mn hele huis wandverwarming aangelegd. Het is gewoon verticale vloerverwarming en een prima combi met warmtepomp. Warp, Variotherm, WEM zijn allemaal goeie producten. Ik heb leem gebruikt maar je kan diverse soorten stucmiddel toepassen. De Variotherm heeft overigens alu inlage dus zijn de buizen ook redelijk makkelijk op te sporen mocht je toch nog iets aan je want willen bevestigen.
Als je de wand ook nog wat massa meegeeft dan is het trouwens meteen een mooie warmtebuffer.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
De berekening is goed, maar je verwart de eenheden en grootheden.-JB- schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:41:
Top dat je nog gegevens hebt van februari 2021! Daar zien we dat je zo’n 18m3 verbruikt per dag bij een gemiddelde temperatuur van -5. Als je je warmtepomp op -7 uitkist mag je daar nog zo’n 10% bij op tellen.
Voor 20m3 krijg je waarschijnlijk zo’n 20*8= 160kWh thermisch vermogen in je huis.
Als je dat met een warmtepomp wilt opwekken deel je die door 22 uur (andere 2 uur voor SWW/Defrost). Dan heb je een warmtepomp nodig die minimaal 7,3kWh levert bij een buitentemperatuur van -7gr.
Die 160 kWh is warmte, of thermische energie. Vermogen is wat anders.
En het vermogen van de WP druk je uit in kW. Dus geen kWh.
Die winters waren (net als die van 2024 trouwens) geen echte winters, maar meer een soort lange herfst. Toen was bij iedereen het energieverbruik flink lager.2022 en 2023 waren wel significant lager. Wellicht heb je daar zelf een verklaring voor?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aha, de befaamde pibcac.master1104 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:30:
[...]
Uit het Nefit warmtepomp topic, daar heeft hij de oplossing gepost:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80698512
Bedieningsfoutje dus 😃
Net als met vloerverwarming waarbij de verdeler een verdieping lager hangt: De kringen één voor één doorspoelen. Dat heeft mijn installateur hier ook gedaan en werkte prima.martijn v o schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:11:
enige probleem kan zijn, hoe krijg je de lucht eruit? soieso de leidingen horizontaal leggen maar het lucht uit de bovenste pijpen?
(VVW-verdeler van de 2e verdieping is gecombineerd met die van de 1e verdieping en hangt in de Technische Ruimte op de 1e verdieping).
Geen probleem dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Problem Is Between Chair And Computer.
Dat gebruik je als er weer eens een computerprobleem is terwijl de gebruiker "echt nergens aan heeft gezeten hoor".
Oké, dus het maakt voor die berekening niet uit dat ik een VR ketel heb ipv HR, of is daar al rekening mee gehouden?Andrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:21:
[...]
De berekening is goed, maar je verwart de eenheden en grootheden.
Dat zal ook nog meespelen dan en het feit dat we de thermostaattemperatuur hebben teruggeschroefd.[...]
Die winters waren (net als die van 2024 trouwens) geen echte winters, maar meer een soort lange herfst. Toen was bij iedereen het energieverbruik flink lager.
Goed doorspoelen per kring. Dus eerst alle groepen dicht en kogelkranen dicht. En dan een voor een doorspoelen.martijn v o schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:11:
[...]
enige probleem kan zijn, hoe krijg je de lucht eruit? soieso de leidingen horizontaal leggen maar het lucht uit de bovenste pijpen?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
In de gebruikte 8 zit stiekum efficiency van je ketel. Eigenlijk 9,8 kWh/m3 * 82% efficiencyVliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:34:
[...]
Oké, dus het maakt voor die berekening niet uit dat ik een VR ketel heb ipv HR, of is daar al rekening mee gehouden?
(als je vindt dat een HR ketel meer dan 100% efficiënt is bij lage watertemperaturen, mag je niet met 9,8 rekenen, maar voor straf met 8,8)
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 13-11-2024 17:57 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Dat maakt zeker wel uit. Dan moet die 8 iets lager, misschien wel naar 7.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:34:
Oké, dus het maakt voor die berekening niet uit dat ik een VR ketel heb ipv HR, of is daar al rekening mee gehouden?
&SBL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:55:
[...]
In de gebruikte 8 zit stiekum efficiency van je ketel. Eigenlijk 9,8 kWh/m3 * 82% efficiency
(als je vindt dat een HR ketel meer dan 100% efficiënt is bij lage watertemperaturen, mag je niet met 9,8 rekenen, maar voor straf met 8,8)
Ik merk een zekere discrepantie.Andrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:49:
[...]
Dat maakt zeker wel uit. Dan moet die 8 iets lager, misschien wel naar 7.
Of is die 8 van SBL juist voor een HR ketel?
Dan begreep ik de tekst niet…
O ja, hold on ik geef het door.Tomexergie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:32:
MONITORING OKTOBER 2024
Er ontbreken nog:
@Grolsch @LangeFries @koevlaas2 @Arnold @JBtL @xoror @LeonTebbens @HaTe @STEL24b @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @gsalakirov @Robindd @rykers
Als je niet meer mee wilt doen (het is vrij blijvend s.v.p. doorgeven) dan schrap ik je van de lijst.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ja die 8 is al voor HR, met 7 zit je goed voor VR.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:53:
[...]
&
[...]
Ik merk een zekere discrepantie.
Ik snapte het vroeger ook niet. Maar de factor 8 geldt is toch echt een aardige vuistregel voor een HR-ketel i.c.m. radiatoren. Voor VVW mag je wat hoger gaan zitten (8.5 a 9).Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:53:
Ik merk een zekere discrepantie.
@PentaClover heeft hiervoor ooit een hele mooi tabel gemaakt: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Voor een VR-ketel zit je echt nog wat lager, dus misschien 7.5 oid.
Thnx! Deze was blijkbaar even te snel tussendoor gepostAndrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:21:
[...]
De berekening is goed, maar je verwart de eenheden en grootheden.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Blihi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:33:
[...]
Ja die 8 is al voor HR, met 7 zit je goed voor VR.
Dank beiden! dan houd ik rekening met een waarde tussen de 7.0-7.5Andrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:36:
[...]
Ik snapte het vroeger ook niet. Maar de factor 8 geldt is toch echt een aardige vuistregel voor een HR-ketel i.c.m. radiatoren. Voor VVW mag je wat hoger gaan zitten (8.5 a 9).
@PentaClover heeft hiervoor ooit een hele mooi tabel gemaakt: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Voor een VR-ketel zit je echt nog wat lager, dus misschien 7.5 oid.
Ik heb beneden vloerverwarming maar boven van die standaard plaatradiatoren van 35 jaar oud.
@Vliegvlug
OK dus je had met je VR ketel een verbruik van 18 m3 gas bij een daggemiddelde van -5 graden. SWW is bij jou zo’n 0.5 m3 per dag, resteert 17.5 m3 voor verwarmen.
Als je uitgaat van een opbrengst van 7.25 kWh thermisch per m3 gas (ivm de VR ketel, zie boven), dan was je warmtebehoefte op zo’n dag 127 kWh thermisch.
Vervolgens extrapoleren naar jouw ontwerptemperatuur van -8 graden, dus uitgaande van een stookgrens van 18 graden, krijg je dan 26/(18 - - 5) * 127 = 143 kWh thermisch nodig bij daggemiddelde -8.
Delen door 21 (2 uren voor defrosts, 1 uur voor SWW) maakt 6.8 kW vermogen benodigd bij -8.
Edit: foutje gecorrigeerd
OK dus je had met je VR ketel een verbruik van 18 m3 gas bij een daggemiddelde van -5 graden. SWW is bij jou zo’n 0.5 m3 per dag, resteert 17.5 m3 voor verwarmen.
Als je uitgaat van een opbrengst van 7.25 kWh thermisch per m3 gas (ivm de VR ketel, zie boven), dan was je warmtebehoefte op zo’n dag 127 kWh thermisch.
Vervolgens extrapoleren naar jouw ontwerptemperatuur van -8 graden, dus uitgaande van een stookgrens van 18 graden, krijg je dan 26/(18 - - 5) * 127 = 143 kWh thermisch nodig bij daggemiddelde -8.
Delen door 21 (2 uren voor defrosts, 1 uur voor SWW) maakt 6.8 kW vermogen benodigd bij -8.
Edit: foutje gecorrigeerd
[ Voor 26% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-11-2024 20:29 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Euhm, beetje moe na een lange dag hard werken?SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:23:
Als je uitgaat van een opbrengst van 7.25 kWh thermisch per m3 gas (ivm de VR ketel, zie boven), dan was je warmtebehoefte op zo’n dag 302 kWh thermisch.
7.25 kWh/m³ * 17.5 m³ = 127 kWh. Delend door 21 uur kom je dan op 6.1 kW, wat een prima vermogen is voor een WP.
Ik vraag me alleen af of die 7.25 kWh/m³ van een VR-ketel ook geldt i.c.m. VVW. Wellicht dat je dan toch wel van 8 moet uitgaan (misschien dat @PentaClover hier iets zinnigs over kan zeggen?), waarmee het WP-vermogen uit zou komen op 6.7 kW.
(@Vliegvlug)
Edit: En dan nog extrapoleren van -5 naar -8, waardoor je op dik 7 kW uit zou komen.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2024 20:34 ]
Oeps, gecorrigeerdAndrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:27:
[...]
Euhm, beetje moe na een lange dag hard werken?![]()
7.25 kWh/m³ * 17.5 m³ = 127 kWh. Delend door 21 kom je dan op 6.1 kW, wat een prima vermogen is voor een WP.
Ik vraag me alleen af of die 7.25 van een VR-ketel ook geldt i.c.m. VVW. Wellicht dat je dan toch wel van 8 moet uitgaan (misschien dat @PentaClover hier iets zinnigs over kan zeggen?), waarmee het WP-vermogen uit zou komen op 6.7 kW.
(@Vliegvlug)
@SebastiaanPs & @Andrehj hartelijk dank beiden voor de gezamenlijke berekening!
Dan heb ik nu een heel mooi startpunt om naar een geschikte warmtepomp te kunnen kijken.
Dan heb ik nu een heel mooi startpunt om naar een geschikte warmtepomp te kunnen kijken.
Dat is goed om te horen.Blihi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:31:
[...]
Dat hopen wij allemaal. Op basis van mijn aantallen starts en bedrijfsuren kom ik toch op een aanzienlijk hogere levensduur (maar goed, je weet het maar nooit).
Jij hebt jouw WP dus al langer dan tien jaar draaien.
Interessante informatie allemaal, gaat zo toch een stuk meer voor mij leven met concrete gegevens van een echt product.[...]
Hoe zwaarder de WP hoe duurder en hoe zwaarder de aansluiting moet zijn. Vaak is een zwaardere WP ook weer wat minder geschikt voor de tijd van het jaar dat je minder vermogen nodig hebt. Of dat zo is hangt heel erg van het merk af.
Om je een idee te geven, dit is een grafiek van mijn warmteverlies uitgezet tegen de buitentemperatuur. Rode stippen is het daadwerkelijk geproduceerde vermogen per dag. Groen is het minimum vermogen van de WP bij de gegeven buitentemperatuur en een Ta van 35 (mijn Ta is 30, maar daarvoor heb ik de data niet). Geel is het gemiddeld vermogen en rood het maximum vermogen van deze 8 kW Toshiba Estia WP. Exact dezelfde WP in de 11 kW versie heeft precies dezelfde groene lijn, alleen de rode ligt wat hoger.
In dit geval kan het dus helemaal geen kwaad om de 11 kW versie te nemen. Dat is technisch hetzelfde apparaat, maar de compressor kan op 100 Hz draaien in plaats van 90 Hz (dat is dus softwarematig geregeld). Op 100 Hz verbruikt de compressor meer, dus je hebt ook een zwaardere aansluiting nodig (20A in plaats van 16A). Daarom was de 8 kW voor mij de betere keuze.
[Afbeelding]
Mooie grafiek ook, je bent dus nooit boven de 6kW uitgekomen zo te zien.
Vind de rode lijn ook verhelderend, zou verwacht hebben dat je met een 8kW WP niet boven die waarde uit zou kunnen komen maar dat is dus afhankelijk van de buitentemperatuur.
Alleen bij flinke vorst loop je daar dus tegenaan, zodra het warmer is maakt dat zo te zien niet meer uit want de lijn treedt snel buiten de grafiek.
Wel apart dat de 8kW limiet waar ze die warmtepomp blijkbaar op speccen bij -7.5°C ligt. Lijkt me nu niet de meest voor de hand liggende temperatuur.
En dus blijkbaar iets om op te letten bij het kijken naar verschillende warmtepompen. Want ik vermoed dat er niet een vaste waarde is die elke fabrikant gebruikt en je daar dus wel op moet letten bij welke minimum temperatuur hij het opgegeven vermogen nog haalt.
Het is juist wel logisch om het max vermogen bij -7 of -10 graden te rapporteren, want dat is het moment wanneer de gebruiker dat vermogen nodig heeft.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:16:
[...]
Wel apart dat de 8kW limiet waar ze die warmtepomp blijkbaar op speccen bij -7.5°C ligt. Lijkt me nu niet de meest voor de hand liggende temperatuur.
En dus blijkbaar iets om op te letten bij het kijken naar verschillende warmtepompen. Want ik vermoed dat er niet een vaste waarde is die elke fabrikant gebruikt en je daar dus wel op moet letten bij welke minimum temperatuur hij het opgegeven vermogen nog haalt.
De meest relevante specs zijn globaal:
- minimumvermogen bij buitentemp 12 gr en Ta 25 graden (of iets hoger bij radiatoren)
- max vermogen bij buitentemp -7 of -10 gr en Ta 35 graden (of 45 graden bij radiatoren).
De vermogenswaarden die de fabrikanten geven zijn bij sommige merken inderdaad erg misleidend, omdat het werkelijke vermogen bij sommige modellen WPen veel lager ligt bij -10 buitentemp.
Nog even teruggekeken (omdat Koevlaas zoveel hoger uitkomt):Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:03:
[...]
8, 11, 12 en 13 februari 2021 waren hier inderdaad de koudste dagen die maand met rond de -5°C, de 8e een halve graad warmer en de 11e een halve graad kouder.
Toch heb ik juist op die warmere dag het hoogste gasverbruik van de gehele maand met een goede marge.
[Afbeelding: Gasverbruik - februari 2021]
Je moet eigenlijk per dag even kijken wat de gemiddelde etmaaltemperatuur was en hoe zonnig het was (data kun je bij het knmi vinden) en dan per dag even het wp-vermogen bij -8 berekenen. Ik heb het vermoeden dat op veel van die dagen het etmaalgemiddelde hoger lag dan -5 waardoor het WP-vermogen bij -8 wat hoger uitkomt.
Dat snap ik wel omdat het bij koude moeilijker is om voldoende warmte uit de buitenlucht te halen. Ik bedoel dat die -7,5°C die ik uit de grafiek aflees bij 8kW me vrij willekeurig leek, zou ten eerste eerder een geheel getal verwacht hebben en ten tweede een rond getal, -10 bijv.SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:33:
[...]
Het is juist wel logisch om het max vermogen bij -7 of -10 graden te rapporteren, want dat is het moment wanneer de gebruiker dat vermogen nodig heeft.
Oké, zal ik me eerst nog even moeten verdiepen in wat Ta is, zie het hier veel voorbijkomen dus zal wel belangrijk zijn.De meest relevante specs zijn globaal:
- minimumvermogen bij buitentemp 12 gr en Ta 25 graden (of iets hoger bij radiatoren)
- max vermogen bij buitentemp -7 of -10 gr en Ta 35 graden (of 45 graden bij radiatoren).
Moet er in mijn geval dus op letten dat de WP bij -8°C nog de 7kW haalt, check.De vermogenswaarden die de fabrikanten geven zijn bij sommige merken inderdaad erg misleidend, omdat het werkelijke vermogen bij sommige modellen WPen veel lager ligt bij -10 buitentemp.
Dit is een fijne website om dit op te zoeken vind ik: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2021/februariAndrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:50:
[...]
Nog even teruggekeken (omdat Koevlaas zoveel hoger uitkomt):
Je moet eigenlijk per dag even kijken wat de gemiddelde etmaaltemperatuur was en hoe zonnig het was (data kun je bij het knmi vinden) en dan per dag even het wp-vermogen bij -8 berekenen. Ik heb het vermoeden dat op veel van die dagen het etmaalgemiddelde hoger lag dan -5 waardoor het WP-vermogen bij -8 wat hoger uitkomt.
Je kunt weerstation wijzigen naar één in de buurt.
/f/image/xWEs4SvYQYjHuJwLm3Nbm5KV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door nMad op 13-11-2024 21:56 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
@Andrehj @nMad @Vliegvlug
Vanwege de ontwerptemperatuur van @Vliegvlug waren er 2 weerstations die in aanmerking kwamen, eentje gecheckt en bingo. Hij gebruikte wel de juiste etmaalgemiddelde temperaturen. Hier februari 2021. De website die @nMad noemt www.weerstatistieken.nl geeft overigens exact dezelfde etmaalgemiddelden als het weerstation van het KNMI in dezelfde plaats dus komt vermoedelijk van hetzelfde weerstation. Www.weerstatistieken.nl is iets makkelijker in het gebruik, maar geen data over wind en zoninstraling.
Vanwege de ontwerptemperatuur van @Vliegvlug waren er 2 weerstations die in aanmerking kwamen, eentje gecheckt en bingo. Hij gebruikte wel de juiste etmaalgemiddelde temperaturen. Hier februari 2021. De website die @nMad noemt www.weerstatistieken.nl geeft overigens exact dezelfde etmaalgemiddelden als het weerstation van het KNMI in dezelfde plaats dus komt vermoedelijk van hetzelfde weerstation. Www.weerstatistieken.nl is iets makkelijker in het gebruik, maar geen data over wind en zoninstraling.
:strip_exif()/f/image/0pNlodCQTzuwDnX3sswQvRQC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-11-2024 22:32 ]
Is voor mij niet ‘even’ uitgerekend helaas, begrijp er nog wat te weinig van merk ik.Andrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:50:
[...]
Nog even teruggekeken (omdat Koevlaas zoveel hoger uitkomt):
Dit is de data van knmi voor februari 2021, heb de opties geselecteerd die met temperatuur en zonlicht/bewolking te maken hebben:
# TG : Etmaalgemiddelde temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Daily mean temperature in (0.1 degrees Celsius)
# TN : Minimum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Minimum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
# TX : Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Maximum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
# SQ : Zonneschijnduur (in 0.1 uur) berekend uit de globale straling (-1 voor <0.05 uur) / Sunshine duration (in 0.1 hour) calculated from global radiation (-1 for <0.05 hour)
# NG : Etmaalgemiddelde bewolking (bedekkingsgraad van de bovenlucht in achtsten; 9=bovenlucht onzichtbaar) / Mean daily cloud cover (in octants; 9=sky invisible)
# STN,YYYYMMDD, TG, TN, TX, SQ, NG
. 215,20210201, 15, 2, 28, 0, 8
. 215,20210202, 51, -3, 99, 0, 7
. 215,20210203, 84, 73, 104, -1, 8
. 215,20210204, 70, 33, 94, 51, 6
. 215,20210205, 73, 51, 98, 9, 8
. 215,20210206, 32, -11, 75, 0, 8
. 215,20210207, -38, -49, -11, 0, 8
. 215,20210208, -46, -56, -36, 0, 8
. 215,20210209, -33, -73, -14, 65, 6
. 215,20210210, -35, -84, -9, 74, 5
. 215,20210211, -56, -110, -12, 89, 0
. 215,20210212, -48, -66, -27, 82, 1
. 215,20210213, -50, -82, -18, 89, 3
. 215,20210214, -14, -77, 29, 70, 8
. 215,20210215, 34, 11, 59, 0, 8
. 215,20210216, 71, 41, 101, 14, 8
. 215,20210217, 91, 65, 109, 13, 8
. 215,20210218, 82, 54, 123, 23, 6
. 215,20210219, 71, 27, 95, 47, 7
. 215,20210220, 123, 72, 164, 86, 8
. 215,20210221, 107, 45, 170, 64, 5
. 215,20210222, 110, 41, 158, 55, 6
. 215,20210223, 128, 83, 164, 49, 7
. 215,20210224, 138, 108, 179, 87, 7
. 215,20210225, 101, 64, 148, 49, 8
. 215,20210226, 55, 7, 88, 97, 1
. 215,20210227, 34, -11, 102, 61, 6
. 215,20210228, 45, -23, 107, 92, 4
Is me niet duidelijk wat ik met die zonneschijn en bewolkingswaarden moet doen.
Dat zijn inderdaad dezelfde temperaturen!SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:06:
@Andrehj @nMad @Vliegvlug
Vanwege de ontwerptemperatuur van @Vliegvlug waren er 2 weerstations die in aanmerking kwamen, eentje gecheckt en bingo. Hij gebruikte wel de juiste etmaalgemiddelde temperaturen. Hier februari 2021. De website die @nMad noemt geeft overigens exact dezelfde etmaalgemiddelden als het weerstation van het KNMI in dezelfde plaats dus komt vermoedelijk van hetzelfde weerstation. Www.weerstatistieken.nl is iets makkelijker, maar geen data over wind en zoninstraling.
[Afbeelding]
Alleen bij jou wel in normale graden ipv tiende graden wat een stuk makkelijker leest .
Wie bedoel je eigenlijk met ‘hij’?
@Vliegvlug daar bedoelde ik jou mee (of ben jij een ‘zij’?)
Ziet er wel makkelijker uit qua interface moet ik zeggen.nMad schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:55:
[...]
Dit is een fijne website om dit op te zoeken vind ik: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2021/februari
Je kunt weerstation wijzigen naar één in de buurt.
[Afbeelding]
Helaas is dit wel zo’n website die bewust zo’n super arbeidsintensieve cookie melding gebruikt waar je om bezwaar te maken tegen “legitiem belang” een lijst van ettelijke tientallen schuifjes op nee moet zetten waar je meer dan 10 minuten mee bezig bent (ja ik heb het een keer helemaal gedaan, iets met sunk costs enzo
Kan ik natuurlijk een private tab openen maar boycot liever websites die bewust dergelijke cookie interfaces aan hun bezoekers voorschotelen.
Krijg momenteel best veel aanvragen/dms/mails om nog snel een warmtepomp te leveren en factuur met montage. Terwijl montage volgend jaar plaatsvind.
Volgens mij heet zoiets fraude..
Dat niet maar dacht niet dat je mij bedoelde, vooral omdat ik nergens etmaalgemiddelden heb gebruikt heb zover ik weet.SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:30:
@Vliegvlug daar bedoelde ik jou mee (of ben jij een ‘zij’?)
Had wel de ontwerptemperatuur opgezocht in de tabel die je eerder gelinkt had: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bedoelde je dat?
Nee jij noemde -5 als temp voor een aantal dagen in februari 2021 en ik zag in de data van weerstatistieken.nl dat er op al die dagen een etmaalgemiddelde temp van -5 was.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:38:
[...]
Dat niet maar dacht niet dat je mij bedoelde, vooral omdat ik nergens etmaalgemiddelden heb gebruikt heb zover ik weet.
Had wel de ontwerptemperatuur opgezocht in de tabel die je eerder gelinkt had: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bedoelde je dat?
Dit is de meest koude periode uit de recente geschiedenis die ik nog goed weet. Heb de gehele Elfstedentochtroute kunnen schaatsen destijds. Etmaalgemiddelde op 4 februari van -12,7 graden in Eelde, minimum van -19,5!
Hoop dit nog eens mee te maken. Ook een leuke test voor de warmtepomp
Hoop dit nog eens mee te maken. Ook een leuke test voor de warmtepomp
:strip_exif()/f/image/jKcX9jF5VXJ3FHYzZpDEc1vF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 13-11-2024 22:45 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Hoeft toch ook niet?Technician- schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:34:
Krijg momenteel best veel aanvragen/dms/mails om nog snel een warmtepomp te leveren en factuur met montage. Terwijl montage volgend jaar plaatsvind.
Ik zag dit bericht van @Carboy54 voorbij komen
Carboy54 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"
Met deze screenshot uit de Staatscourant
:no_upscale():strip_exif()/f/image/aBPYEkseKOC3W4z9QWIM6yxx.webp?f=user_large)
Verrek, je heb helemaal gelijk! Ik begin blijkbaar wat geheugenproblemen te krijgen want dit was aflopen nacht om 0:00 maar was het al compleet vergetenSebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:40:
[...]
Nee jij noemde -5 als temp voor een aantal dagen in februari 2021 en ik zag in de data van weerstatistieken.nl dat er op al die dagen een etmaalgemiddelde temp van -5 was.

Aaaah dat wordt dan nog wat pompjes leveren!SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:42:
[...]
Hoeft toch ook niet?
[Afbeelding]
Ik kende de overgangsregeling nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 13-11-2024 23:02 ]
Goed gevonden.SebastiaanPs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:42:
[...]
Hoeft toch ook niet?
[Afbeelding]
e. een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2025 en waarvoor kan worden aangetoond dat deze is aangeschaft tussen 1 januari en 31 december 2024 de in onderdeel c genoemde bedragen;
Wel apart dat je nu dit jaar nog een WP kan kopen en dan ergens na 1 januari 2025 pas hoeft te installeren om alsnog voor de hogere subsidie van dit jaar in aanmerking te komen. Wel erg fijn voor installateurs dat ze dan het werk in het nieuwe jaar kunnen laten overlopen. Zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat het zo gedaan is.
Zie op de staatscourant pagina zelf dat enkel het bedrag voor de categorie 1 - 70 kW aangepast is.
Aanschaf in 2024:
vanaf 1 kW tot en met 70 kW ontwerpvermogen en behorend tot de energie-efficiëntieklasse A++ of hoger: € 2.100, vermeerderd met € 150 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;
Aanschaf in 2025:
vanaf 1 kW tot en met 70 kW ontwerpvermogen en behorend tot de energie-efficiëntieklasse A++ of hoger: € 1.250, vermeerderd met € 225 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;
Edit:
Als je een warmtepomp met een ontwerpvermogen van meer dan 11 1/3 kW koopt kan je trouwens juist beter tot 2025 wachten want dan krijg je meer subsidie dan nu. Fijn om te zien dat ons kabinet zo begaan is met het verduurzamen van de vrijstaande villa’s, lijkt me precies de doelgroep die deze extra subsidie hard nodig heeft!
[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 13-11-2024 23:10 ]
Zoveel scheelt het toch helemaal niet?
Ik kom uit op 400 euro verschil voor een 7 kW versie.
Interessant misschien voor de doe het zelvert met een inbedrijfstelling erbij, maar als je laat installeren ben je zo 10 a 15k kwijt en dan is die 400 euro peanuts.
Maar wel leuk voor de installateurs dat de klanten voor volgend jaar zich nu vast leggen met een aanbetaling.
Ik kom uit op 400 euro verschil voor een 7 kW versie.
Interessant misschien voor de doe het zelvert met een inbedrijfstelling erbij, maar als je laat installeren ben je zo 10 a 15k kwijt en dan is die 400 euro peanuts.
Maar wel leuk voor de installateurs dat de klanten voor volgend jaar zich nu vast leggen met een aanbetaling.
Ik zou zeggen, installeer eens een andere browser met de juiste plugins. Dan heb je geen last van cookiemeldingen (of advertenties, of paywalls).Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:31:
[...]
Ziet er wel makkelijker uit qua interface moet ik zeggen.
Helaas is dit wel zo’n website die bewust zo’n super arbeidsintensieve cookie melding gebruikt waar je om bezwaar te maken tegen “legitiem belang” een lijst van ettelijke tientallen schuifjes op nee moet zetten waar je meer dan 10 minuten mee bezig bent (ja ik heb het een keer helemaal gedaan, iets met sunk costs enzo).
Kan ik natuurlijk een private tab openen maar boycot liever websites die bewust dergelijke cookie interfaces aan hun bezoekers voorschotelen.
Blihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:42:
[...]
Ik zou zeggen, installeer eens een andere browser met de juiste plugins. Dan heb je geen last van cookiemeldingen (of advertenties, of paywalls).
offtopic:
Ik heb al Firefox maar ben daar op de iPad eigenlijk niet zo over te spreken maar Safari is nog erger helaas. Vroeger prima maar nu te buggy om te gebruiken helaas.
Wil bewust niet naar Chrome .
Zal eens kijken of in FF plug-ins kunnen onder iPadOS maar welke moet ik dan hebben en wat doen die?
Gaat me ook wel om het principe, wil sites die dergelijk obstakels bewust opwerpen niet belonen vanwege minachten van hun bezoekers en denk dat ze alsnog advertentie inkomsten krijgen wanneer je ze toch bezoekt zelfs met alle cookies uit of direct weer weggegooid.
Ik heb al Firefox maar ben daar op de iPad eigenlijk niet zo over te spreken maar Safari is nog erger helaas. Vroeger prima maar nu te buggy om te gebruiken helaas.
Wil bewust niet naar Chrome .
Zal eens kijken of in FF plug-ins kunnen onder iPadOS maar welke moet ik dan hebben en wat doen die?
Gaat me ook wel om het principe, wil sites die dergelijk obstakels bewust opwerpen niet belonen vanwege minachten van hun bezoekers en denk dat ze alsnog advertentie inkomsten krijgen wanneer je ze toch bezoekt zelfs met alle cookies uit of direct weer weggegooid.
Over het jaar een COP van 2,2 dat is niet best.Zwerius schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:28:
[...]
Ik heb er geen probleem mee als het stopt. Ik heb een aparte WPB.
Ik weet wel dat ik daar over het jaar gemiddeld een COP van 2,2 haal, maar dat is inclusief stilstands(=warmte)verliezen.
Als ik de warmteverliezen er uit haal, kom ik jaargemiddeld op ca. 3,6. Dat is nog niet zo gek bij een ingestelde warm watertemperatuur van 52°C.
Maar dat komt mede, doordat de WP-boiler in een vrij grote (onverwarmde) kelderruimte staat, waar de temperatuur varieert tussen ruwweg 10°C (winter) en 20°C (zomer).
De getallen zijn berekend adhv een aparte kWh-meter en een watermeter en uiteraard 2 thermometers (warm tapwater en kelder temperatuur).
Jaar COP was bij mij ca. 3.8. Of er is iets mis met je systeem of je berekend het verkeerd.
Zou dit toch even laten checken waar het probleem bij je ligt, want in mijn ogen is dit niet best voor een WP.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Als dat allemaal nodig is deugt het in mijn ogen niet.Blihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:42:
[...]
Ik zou zeggen, installeer eens een andere browser met de juiste plugins. Dan heb je geen last van cookiemeldingen (of advertenties, of paywalls).
Ik begin nu te merken dat tweakers ook al reklame in de forums heeft. In mijn ogen gooien ze zo hun eigen ruiten in.
snameroc
Het is geen wp, maar een wp-boiler. En dan is 2.2 incl stilstandsverlies (wat bijna niemand in zn specs meerekent) vrij normaal in zo’n ruimte. Ik zit daar met een tank in de garage voor het SWW deel ook niet ver vanaf, en toch staat dezelfde WP sinds vannacht met cop 5.8 de vloer te verwarmen.Wimhaw schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:19:
[...]
Over het jaar een COP van 2,2 dat is niet best.Mijn boiler staat in mijn onverwarmde enkelsteens gargage waar het ruim onder de 10°C kan zijn.
Jaar COP was bij mij ca. 3.8. Of er is iets mis met je systeem of je berekend het verkeerd.
Zou dit toch even laten checken waar het probleem bij je ligt, want in mijn ogen is dit niet best voor een WP.
All-electric.
Euhmm nee, hij draait nu iets meer dan 2 jaar en begint dus net aan het derde stookseizoen.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:16:
[...]
Dat is goed om te horen.
Jij hebt jouw WP dus al langer dan tien jaar draaien.
Ik houd het aantal starts en de duur van iedere compressor-sessie bij. Daaruit kun je een beetje inschatten hoe lang de WP mee zou moeten gaan. De compressor is namelijk ontworpen voor een bepaald aantal starts en een bepaald aantal draaiuren. Hoeveel is natuurlijk een gok, maar getallen van rond de 150,000 starts en 100,000 draaiuren komen geregeld voorbij. Dat laatste is ruim 10 jaar fulltime en de compressor draait niet de volle tijd (hoewel het niet veel scheelt).
Het aantal starts kan, vooral op de echte defrost-dagen, hoog oplopen, tot wel 45 per dag (een defrost elke 45 minuten, betekent 64 starts per dag, dus 45 is echt defrost-mania).
Concreet, tussen 1 oktober 2023 en 30 september 2024 heb ik 2486 starts geregistreerd en 4355 draaiuren. De defrosts duurden gemiddeld 2.3 minuten (met een mediaan van 3) en de langste sessie van de compressor was 129 uur aaneengesloten (dat moet tijdens vakantie geweest zijn, dus dagenlang geen SWW, maar wel verwarming).
Niet gemiddeld gedurende een volledige dag nee. Ik kan dezelfde data ook per uur of per 4 uur plotten, dan zie je wel hogere pieken (tot zelfs meer dan 11 kW tijdens de SWW runs).[...]
Interessante informatie allemaal, gaat zo toch een stuk meer voor mij leven met concrete gegevens van een echt product.
Mooie grafiek ook, je bent dus nooit boven de 6kW uitgekomen zo te zien.
Je zoekt dus ook een WP waar die bovenste rode lijn echt wel ruim boven je warmteverlies ligt, dus niet er strak boven. Overigens is die rode lijn wel inclusief defrosts, dus dat zit daar al in verwerkt (ook daar moet je op letten, want dat is niet altijd het geval).
Inderdaad. Een uitgebreider plaatje is dit:Vind de rode lijn ook verhelderend, zou verwacht hebben dat je met een 8kW WP niet boven die waarde uit zou kunnen komen maar dat is dus afhankelijk van de buitentemperatuur.
/f/image/aDK5v7jjatn64zLsMn2JCHL4.png?f=fotoalbum_large)
Dit is data van een heel jaar en hier staat alles behalve koelen in. Met rood de verwarming per dag, maar ook per dagdeel van 4 uur. Roze is SWW en de kleine groene en blauwe stippen zijn de COP voor SWW en verwarming (op de rechter as). Je ziet in de groene een mooie spreiding in de COP omdat daar ook een wekelijkse legionella-run in zit.
Helemaal Links het paarse ruitje. Dat is de Koevlaas berekening voor mijn woning op basis van historisch gasverbruik en daar is de WP dus op uitgezocht. De gele lijn ligt bij -10 boven die waarde. Je ziet ook dat het 4-uurs gemiddelde voor de buitentemperatuur nooit onder de -6.2 geweest is (die temperatuur wordt overigens gemeten door de buitenunit van de airco, die naast de WP staat). Dit is niet echt de temperatuur, want bijvoorbeeld 's zomers meet die sensor soms wel 42 graden. Zo warm is het dan ook echt op het platte dak tussen de zonnepanelen, dus voor de WP is dat wel de juiste waarde)
Klopt, maar je loopt er eigenlijk nooit echt tegenaan.Alleen bij flinke vorst loop je daar dus tegenaan, zodra het warmer is maakt dat zo te zien niet meer uit want de lijn treedt snel buiten de grafiek.
Er is wel een standaard voor het bepalen van de vermogenstabellen, maar niet welke naam ze aan de WP geven. Dus 8 kW in de naam betekent niet per se 8 kW bij -7 ofzo. Er zijn volop merken waar 8 kW in de naam betekent 8 kW bij +7, maar nog maar een fractie daarvan bij -10.Wel apart dat de 8kW limiet waar ze die warmtepomp blijkbaar op speccen bij -7.5°C ligt. Lijkt me nu niet de meest voor de hand liggende temperatuur.
Dat is volgens mij telkens obv dezelfde bron (warmtepompweetjes), waar ze schrijven:Blihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:47:
De compressor is namelijk ontworpen voor een bepaald aantal starts en een bepaald aantal draaiuren. Hoeveel is natuurlijk een gok, maar getallen van rond de 150,000 starts en 100,000 draaiuren komen geregeld voorbij.
“Wij zochten ook contact met een compressor-fabrikant en ‘off the record’ kregen wij onderstaand te horen:
Bij goed gebruik, jaarlijks onderhoud en geen installatie fouten gaat normaal gesproken een warmtepomp compressor, bedoeld voor gebouwverwarming tussen 5 en 20 kW:
- van een modulerende warmtepomp 100.000 draaiuren mee
- van een modulerende warmtepomp 150.000 starts mee”
Wat betreft jouw data: het blijven mooie plaatjes. Is dit obv een gecertificeerde kWh meter en Kamstrup, of interne metingen van de warmtepomp zelf? Standbyverbruik niet meegenomen? Legionella cycli ook niet?
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-11-2024 08:59 ]
Dit zijn metingen van gecertificeerde meters (Brummerhoop warmtemeter en drie kWh meters). Deze plaatjes specifiek zijn gemaakt in Excel, op basis van puntmetingen met ongeveer 30s resolutie en daar zit dus alles in, ook legionella en standby-verbruik, hoewel de punten waarbij de warmteopbrengst gedurende 4 of 24 uur niet boven de 50 Watt gemiddeld uit komen er uit gefilterd zijn om het plaatje leesbaar te houden.SebastiaanPs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:58:
[...]
Dat is volgens mij telkens obv dezelfde bron (warmtepompweetjes), waar ze schrijven:
“Wij zochten ook contact met een compressor-fabrikant en ‘off the record’ kregen wij onderstaand te horen:
Bij goed gebruik, jaarlijks onderhoud en geen installatie fouten gaat normaal gesproken een warmtepomp compressor, bedoeld voor gebouwverwarming tussen 5 en 20 kW:
- van een modulerende warmtepomp 100.000 draaiuren mee
- van een modulerende warmtepomp 150.000 starts mee”
Wat betreft jouw data: het blijven mooie plaatjes. Is dit obv een gecertificeerde kWh meter en Kamstrup, of interne metingen van de warmtepomp zelf? Standbyverbruik niet meegenomen? Legionella cycli ook niet?
Het verbruik wat ik niet (kan) meten is dat van de twee externe pompen en thermische motoren, want die zitten op andere groepen en een paar externe relais die ik gebruik om de signalen van de thermostaat te vertalen naar input voor de WP (ik onderbreek bijvoorbeeld het warmtevraag signaal gedurende 120 minuten na start van een SWW run, zolang de compressor draait. Daardoor zorg ik ervoor dat de SWW run niet op vol vermogen draait, maar op een rustiger niveau, dus met hogere COP). Dit gaat met twee 24V tijdrelais.
Voor de COP data die ik bij de monitoring aanlever gebruik ik de cumulatieve meterstanden, dus niet de puntmetingen. Die zijn iets nauwkeuriger, maar het scheelt niet heel veel.
Voor koelen moet ik het doen met de puntmetingen, want de warmtemeter kan geen koelen meten (wel negatief vermogen, maar dat wordt dus niet opgeslagen).
Mijn target voor dit stookseizoen is om te kijken of ik nog iets meer COP uit de installatie kan knijpen. Daarvoor heb ik wat met de instellingen geprutst. De interne pomp staat nu in automatische modus, niet meer op een vast debiet, de stooklijn is 1 graad verlaagd (in de hoop dat dat goed blijft gaan, met name in de badkamer) en ik heb het SWW-moment verlaat naar later in de middag als het buiten warmer is. Ook heb ik de legionella-instellingen aangepast: nog steeds 1 run per week, maar nu op een ander tijdstip en door de andere pompinstellingen komt de backup-heater er later in.
Oktober 2024 was iets kouder dan Oktober 2023 en ik heb daar al een behoorlijke verbetering gezien in COP (van 3.0 naar 3.6 voor SWW, maar dat is niet helemaal eerlijk, want er zijn wat legionella-runs uitgevallen en van 5.1 naar 5.9 voor verwarming).
November is dit jaar vergelijkbaar met november vorig jaar qua weer, temperaturen en zon en ik zie nu een COP-stijging van 3.0 naar 3.1 voor SWW en van 5.0 naar 5.4 voor verwarming, dus so far, so good.
Ik stel deze vraag nog maar eens.
Schijnt lastig een eenduidend antwoord op te vinden te zijn.
R290 valt onder de A3 koudemiddelen maar is een natuurlijke stof, niet toxisch, niet millieu belastend maar wel brandbaar.
In de nieuwe Europese F gassen verordening wordt er met geen woord over gerept. Het valt niet onder de HFK’s en HFO’s
Toch roept NVKL en consorten dat er zware en lage keuringplichten op propaan installaties zitten. (Al boven >1kg bij niet hermetisch)
Maar op welke wetgeving is dat dan gestand?
Want volgens mij roept men maar wat momenteel.
Er is wel een veiligheidsblad NEN IEC 60335-2-40,
waarin ook propaan toegestaan binnenshuis is verhoogd van 150gr naar bijna 1kg met bepaalde eisen.
Maar een veiligheidsnorm is geen wetgeving.
Stel de Omgevingsdienst komt langs en zegt, die propaan warmtepomp moet gekeurd worden, onder welke wetgeving valt die eis?
R290 valt onder de A3 koudemiddelen maar is een natuurlijke stof, niet toxisch, niet millieu belastend maar wel brandbaar.
In de nieuwe Europese F gassen verordening wordt er met geen woord over gerept. Het valt niet onder de HFK’s en HFO’s
Toch roept NVKL en consorten dat er zware en lage keuringplichten op propaan installaties zitten. (Al boven >1kg bij niet hermetisch)
waarin ook propaan toegestaan binnenshuis is verhoogd van 150gr naar bijna 1kg met bepaalde eisen.
Stel de Omgevingsdienst komt langs en zegt, die propaan warmtepomp moet gekeurd worden, onder welke wetgeving valt die eis?
[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 14-11-2024 09:36 ]
Goede vraag, ik weet het antwoord ook niet. Maar ik zie de lokale Propaan-BOA al vrolijk fluitend langs de 28kg propaan in roestige gasflessen voor de haard lopen om vervolgens met een ernstig gezicht de warmtepomp met net een kilo'tje erin te komen besnuffelen.Technician- schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:33:
All-electric.
Zoals ik al aangaf, haal ik ook 3,6. Maar dat is zonder de stilstandsverliezen (warmteverliezen) mee te rekenen. Dus dat is puur hoe goed de WP van mijn WP-boiler presteert. Maar niet de prestatie van het hele systeem (incl warmteverliezen boiler). En uiteindelijk gaat het natuurlijk om het systeemrendement. Dat bepaalt hoeveel kWh ik per jaar nodig heb voor SWW.Wimhaw schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:19:
[...]
Over het jaar een COP van 2,2 dat is niet best.Mijn boiler staat in mijn onverwarmde enkelsteens gargage waar het ruim onder de 10°C kan zijn.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat jij 3,8 haalt voor warm tapwater als dat ook nog eens eerlijk gerekend is met warmteverliezen er bij. Hoe kom jij aan je COP?
Zwerius Kriegsman
Foutje!! ander forum
[ Voor 94% gewijzigd door Wimhaw op 14-11-2024 10:52 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Jouw dagen duren dan zeker 48 uur?Blihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:47:
[...]
Het aantal starts kan, vooral op de echte defrost-dagen, hoog oplopen, tot wel 45 per dag (een defrost elke 45 minuten, betekent 64 starts per dag, dus 45 is echt defrost-mania).
Dacht ik ook even, maar: start defrost + start verwarmen na defrost
Bij een defrost maak mijn warmtepomp best wel een raar geluid, daarom zou je een defrost ook wel dubbel kunnen tellen.SBL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:12:
[...]
Dacht ik ook even, maar: start defrost + start verwarmen na defrost
Maar de warmtepomp maakt bij mijn WP maar 1 extra start
(eerste defrost van 5 november na het aanzetten van de warmtepomp) :
/f/image/UywVhJZF6ncrVPZptBHy7T9K.png?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar tijdens de koude januari, maakte de warmtepomp elk uur een defrost (24x per hele dag)
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 14-11-2024 12:32 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Zo voelen ze af en toe wel, maar nee hoor:
Elke 45 minuten start de WP twee keer. Een keer voor de defrost en een keer na de defrost. Bij sommige merken gaat dat laatste zonder herstart, maar bij Toshiba niet. De WP stopt echt heel eventjes tussen de normale cyclus en de defrost cyclus en daarna ook weer.
Zoals ik zei, dat is inderdaad merkgebonden. Volgens het service manual komt de compressor zowel voor als na de defrost tot volledige stop gedurende 40 seconde.PeteSplit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:24:
[...]
Bij een defrost maak mijn warmtepomp best wel een raar geluid, daarom zou je een defrost ook wel dubbel kunnen tellen.![]()
Maar de warmtepomp maakt maar 1 extra start
(eerste defrost van 5 november na het aanzetten van de warmtepomp) :
[Afbeelding]
Vorig jaar tijdens de koude, maakte de warmtepomp elk uur een defrost (24x per hele dag)
Dat klopt. Er zijn nu veel lobby’s waar de adviseurs roeptoeren dat het allemaal heel gevaarlijk is en niet propaan gecertificeerde installateurs “beunhazen”. (Voor monobloc hoeft dat niet, wel de fabrikanten voorschriften goed naleven.)RonJ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:27:
[...]
Goede vraag, ik weet het antwoord ook niet. Maar ik zie de lokale Propaan-BOA al vrolijk fluitend langs de 28kg propaan in roestige gasflessen voor de haard lopen om vervolgens met een ernstig gezicht de warmtepomp met net een kilo'tje erin te komen besnuffelen.
Die hebben net een cursus gehad “veiligheid met propaan”.
Zelfs de NVKL beweert dat propaaninstallaties 1kg jaarlijks gekeurd moeten worden.
Dat is zover mijn kennis van rijkt helemaal (nog) niet opgenomen in wetgeving.
Ja dan komen ze met NPR veiligheidsbladen over brandbare gassen maar die gelden dus altijd.
Ik weet precies hoe het gaat in het wereldje. Straks bij elke foto van een propaanmachine grote verontwaardiging waar overal wel niet aan voldaan had gemoeten.
Ze bedenken er zo vanalles bij.
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 14-11-2024 12:40 ]
Als gasflessen of een gasfornuis nu niet zouden bestaan, en je zou dat willen introduceren dan zal je dat niet lukken verwacht ik.RonJ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:27:
[...]
Goede vraag, ik weet het antwoord ook niet. Maar ik zie de lokale Propaan-BOA al vrolijk fluitend langs de 28kg propaan in roestige gasflessen voor de haard lopen om vervolgens met een ernstig gezicht de warmtepomp met net een kilo'tje erin te komen besnuffelen.
Stel je eens voor, je eten bereiden op open vuur ! In huis of in je camper ! Belachelijk toch, ontploffingsgevaar, brandgevaar, fijnstof, koolmonoxide

Er zijn inmiddels sporadisch full-electric caravans te vinden, maar de meeste campings zijn niet blij met een 3000 Watt inductieplaatje....sbijlsma schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:59:
[...]
Als gasflessen of een gasfornuis nu niet zouden bestaan, en je zou dat willen introduceren dan zal je dat niet lukken verwacht ik.
Stel je eens voor, je eten bereiden op open vuur ! In huis of in je camper ! Belachelijk toch, ontploffingsgevaar, brandgevaar, fijnstof, koolmonoxide
Een leuk feitje: De Vaillant Arotherm Plus schakelt de compressor niet uit bij het schakelen van CV-bedrijf naar SWW-bedrijf of andersomBlihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:47:
[...]
Concreet, tussen 1 oktober 2023 en 30 september 2024 heb ik 2486 starts geregistreerd en 4355 draaiuren. De defrosts duurden gemiddeld 2.3 minuten (met een mediaan van 3) en de langste sessie van de compressor was 129 uur aaneengesloten (dat moet tijdens vakantie geweest zijn, dus dagenlang geen SWW, maar wel verwarming).
129 uur is wel een prestatie overigens.
Wordt het niet verward met de bredere eis op de werken met F-gassen certificering uit de herziene F-gassen verordening? De herziening maakt de certificering immers ook verplicht voor oa R290, met daarbij de eis van iedere 7 jaar een hercertificering.Technician- schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:33:
Ik snap ook niet zo heel goed waarom Toshiba dat wel doet, waarschijnlijk omdat ze niet zeker kunnen weten wat voor 3-wegklep er achter zit. Mijn klep heeft een bal die zich verplaatst, waardoor er dus altijd flow mogelijk is, maar er zijn ook kleppen die de flow eventjes 100% blokkeren tijdens het omschakelen, dus dan moet je wel, omdat je anders het risico loopt dat de condensor oververhit raakt bij gebrek aan flow.marcop23 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:55:
[...]
Een leuk feitje: De Vaillant Arotherm Plus schakelt de compressor niet uit bij het schakelen van CV-bedrijf naar SWW-bedrijf of andersom
Ik heb het even opgezocht, dit was van 19 juli tot 25 juli deze zomer: koelbedrijf dus. Het SWW vat is op 14 juli naar 65 graden gebracht tijdens een legionella-run en de rest van de week staat dat vat ingesteld op 45 graden. Die temperatuur heeft het gewoon nooit gehaald, want er was niemand thuis.129 uur is wel een prestatie overigens.
Hoe zit het met de mogelijkheid om je warmtepomp te sturen op dynamische energietarieven? Ik verwacht dat dit toch de toekomst is. Eigenlijk wil je zo rond 18u je warmtepomp op een dag als 6 november even uitzetten. Dat kan natuurlijk door je ruimtethermostaat lager in te stellen zodat de warmtepomp uit gaat, maar liever buffer je vooraf wat energie in de vloer/woning door tijdelijk een hogere stooklijn toe te passen. Dat zou toch niet heel moeilijk moeten zijn, maar ik heb nog niet gehoord van warmtepompen die dat kunnen.
:strip_exif()/f/image/HdP7G75PtynDySAjD9qwYrhx.jpg?f=fotoalbum_large)
Weekplanner gebruiken?, als de tijden steeds hetzelfde zijn kan het daarmee wel.gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:15:
Hoe zit het met de mogelijkheid om je warmtepomp te sturen op dynamische energietarieven? Ik verwacht dat dit toch de toekomst is. Eigenlijk wil je zo rond 18u je warmtepomp op een dag als 6 november even uitzetten. Dat kan natuurlijk door je ruimtethermostaat lager in te stellen zodat de warmtepomp uit gaat, maar liever buffer je vooraf wat energie in de vloer/woning door tijdelijk een hogere stooklijn toe te passen. Dat zou toch niet heel moeilijk moeten zijn, maar ik heb nog niet gehoord van warmtepompen die dat kunnen.
[Afbeelding]
Gewoon 2c kamertemperatuur op gooien van tevoren dan gaat je stooklijn automatisch mee, en tijdens piekuren natuurlijk weer lager.
geautomatiseerde oplossingen ben ik ook nog naar opzoek, HA en ebus bij Valliant lijkt wel iets te kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 14:25 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn WP (en er zijn er vele) is "Smart Grid Ready". Dat betekent dat je door middel van een tweetal signalen vier mogelijke verbruiksmodi kunt schakelen:gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:15:
[Afbeelding]
1) Restricted (maximale compressorvermogen beperkt)
2) Forced off voor maximaal 2 uur
3) Normal operation
4) Forced on (thermostaat setpoint gaat iets omhoog, SWW gaat omhoog en wordt met de backup heater gedaan).
Wat jij wilt kan dus. Wordt het tarief hoog, dan stuur je hem forced off voor 2 uur. Daarna ga je terug naar normal operation. Of je gaat eerst in restricted mode en daarna pas forced off, etc. Is het tarief onder 0, dan forced on, etc.
Nadeel is natuurlijk wel dat je kamerthermostaat van slag raakt, want de binnentemperatuur gaat ineens schommelen, zonder dat de thermostaat snapt waarom. Je moet dit dus niet doen in combinatie met een zelflerende thermostaat.
Ik ken geen apparaatjes die dit ook daadwerkelijk voor je doen. Je moet dus zelf aan de slag met een Raspberry Pi ofzo en twee externe relais om de schakelingen te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 14-11-2024 14:28 ]
Weekplanner ken ik niet. Maar op een zonnige dag wil je juist overdag wel weer lekker doorstoken met eigen PV energie dus je wil dit echt automatisch laten werken. Ik wist niet dat de stooklijn beïnvloed werd door kamerthermostaat. Ik dacht dat kamerthermostaat alleen aan uit signaal verstuurd? Ik heb nog geen warmtepomp maar wordt waarschijnlijk een Vaillant dus er is hoop dat dit in de toekomst dan gaat werken.mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:24:
[...]
Weekplanner gebruiken?, als de tijden steeds hetzelfde zijn kan het daarmee wel.
Gewoon 2c kamertemperatuur op gooien van tevoren dan gaat je stooklijn automatisch mee, en tijdens piekuren natuurlijk weer lager.
geautomatiseerde oplossingen ben ik ook nog naar opzoek, HA en ebus bij Valliant lijkt wel iets te kunnen.
Waarom niet zelf sturen?gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:15:
[Afbeelding]
Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
Ik doe dit met m'n ME Ecodan al, Home Assistant stuurt de ESP op basis van de energieprijzen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Volgens mij verschilt dat per warmtepomp. Mijn thermostaat is gewoon aan/uit. De stooklijn logica zit volledig in de warmtepomp zelf.gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:29:
[...]
Weekplanner ken ik niet. Maar op een zonnige dag wil je juist overdag wel weer lekker doorstoken met eigen PV energie dus je wil dit echt automatisch laten werken. Ik wist niet dat de stooklijn beïnvloed werd door kamerthermostaat. Ik dacht dat kamerthermostaat alleen aan uit signaal verstuurd? Ik heb nog geen warmtepomp maar wordt waarschijnlijk een Vaillant dus er is hoop dat dit in de toekomst dan gaat werken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Goedemiddag, ik ben bezig om Homely naar Nederland toe te halen. Homely ondersteund alleen Modbus RTU en geen Api`s of andere methodieken als EEBUS of anders. Het aanbod met merken en type warmtepompen zal zich geleidelijk uitbreiden binnen het Modbus RTU protocol.blb4 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:50:
[...]
Kan zeker interessant zijn. Blijkbaar werkend met modbus warmtepompen, benieuwd of ze van plan zijn om dit uit te breiden naar andere interfaces. Prijs is ook niet direct afschrikwekkend (£ 225 geloof ik gezien te hebben).
Reageren op een post van 10 maanden oud om reclame te maken voor je eigen zaak.... Niet echt de bedoeling.Tino Oostdam schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:09:
[...]
Goedemiddag, ik ben bezig om Homely naar Nederland toe te halen. Homely ondersteund alleen Modbus RTU en geen Api`s of andere methodieken als EEBUS of anders. Het aanbod met merken en type warmtepompen zal zich geleidelijk uitbreiden binnen het Modbus RTU protocol.
Mooi dat 't hier ook beschikbaar komt! Van de compatible heat pumps zijn geloof ik alleen de LG en Daikin actief op de NL markt. Gezien we hier op tweakers zitten zou 't mooi zijn als 't mooi zijn als 't Modbus RTU protocol met diverse parameters e.d. wordt vrijgegeven, dan is er vast wel iemand te vinden die ook andere warmtepompen werkend zal weten te krijgen.Tino Oostdam schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:09:
[...]
Goedemiddag, ik ben bezig om Homely naar Nederland toe te halen. Homely ondersteund alleen Modbus RTU en geen Api`s of andere methodieken als EEBUS of anders. Het aanbod met merken en type warmtepompen zal zich geleidelijk uitbreiden binnen het Modbus RTU protocol.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bij Valliant kun je dat instellen bij optie actief en uitgebreid heeft het invloed op de stooklijn, als de binnentemperatuur afwijking te groot wordt komt er een tijdelijk schepje bovenop de stooklijn.gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:29:
[...]
Weekplanner ken ik niet. Maar op een zonnige dag wil je juist overdag wel weer lekker doorstoken met eigen PV energie dus je wil dit echt automatisch laten werken. Ik wist niet dat de stooklijn beïnvloed werd door kamerthermostaat. Ik dacht dat kamerthermostaat alleen aan uit signaal verstuurd? Ik heb nog geen warmtepomp maar wordt waarschijnlijk een Vaillant dus er is hoop dat dit in de toekomst dan gaat werken.
Je kan er ook voor kiezen om dat niet te doen natuurlijk en volledig op buitenvoeler verwarmen.
Zullen ongetwijfeld meer merken hebben.
Ik heb grote ramen op zuid dan werkt dat niet om volledig met buitenvoeler te verwarmen.
Het is geen aan/uit regeling, er wordt gecommuniceerd met ebus(soort opentherm wat CV ketels hebben maar dan uitgebreider).
[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 15:40 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja precies. Dat ja! Dat lees je overal.BernieW schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:04:
[...]
Wordt het niet verward met de bredere eis op de werken met F-gassen certificering uit de herziene F-gassen verordening? De herziening maakt de certificering immers ook verplicht voor oa R290, met daarbij de eis van iedere 7 jaar een hercertificering.
Maar het staat helemaal niet in de herziene Europese F gassen verordening.
Want propaan is geen F gas.
Ik ben van plan om een Nibe S type warmtepomp aan te schaffen, deze gaat mijn oude Danfoss DHP vervangen.gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:15:
[Afbeelding]
Dit in combinatie met Tibber power-ups en My-Uplink van Nibe kun je dit automatisch inregelen.
De goedkope uren zijn eigenlijk altijd dezelfde uren. De dure uren idem. Daardoor kom je al een heel eind door simpelweg de "weekplanner" (oftewel: de klokthermostaat) in te stellen. Bijvoorbeeld een door een verhoging van de gewenste temperatuur in de middag in te stellen.gebruiker001 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:29:
[...]
Staat toch gewoon in artikel 10 lid 1?Technician- schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:41:
[...]
Ja precies. Dat ja! Dat lees je overal.
Maar het staat helemaal niet in de herziene Europese F gassen verordening.
Want propaan is geen F gas.
:strip_exif()/f/image/AZkcYkvnTC46zWbQB79Dade5.png?f=user_large)
Wat is dit voor geldklopperij? Ik mag wel een gasleiding door het hele huis prutsen maar niet aan de geringe hoeveelheid in de warmtepomp komen?BernieW schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:33:
[...]
Staat toch gewoon in artikel 10 lid 1?
[Afbeelding]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Een gasleiding op 30 mBar of een gasleiding op 10 Bar is wel een andere orde, toch?silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:38:
[...]
Wat is dit voor geldklopperij? Ik mag wel een gasleiding door het hele huis prutsen maar niet aan de geringe hoeveelheid in de warmtepomp komen?
De druk in gasflessen van mijn caravan (die hier op de garagezolder staan) is wel wat hoger dan 30 mbar.... En daar hoor je (gelukkig) niemand over.Blihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:43:
Een gasleiding op 30 mBar of een gasleiding op 10 Bar is wel een andere orde, toch?
Maar het ging om het zelf aanleggen van leidingen, toch? Een monoblock heb je nog steeds geen certificeringen voor nodig.Andrehj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:29:
[...]
De druk in gasflessen van mijn caravan (die hier op de garagezolder staan) is wel wat hoger dan 30 mbar.... En daar hoor je (gelukkig) niemand over.
Mijn idee is dat een monobloc systeem in de fabriek wordt getest als 1 systeem.Andrehj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:29:
[...]
De druk in gasflessen van mijn caravan (die hier op de garagezolder staan) is wel wat hoger dan 30 mbar.... En daar hoor je (gelukkig) niemand over.
Het is wel zo dat het gas in verschillende fases (gas/vloeistof) aanwezig is in het apparaat en dat samen met elektrische apparatuur.
Dat is wat anders dan in een hermetisch gesloten cilinder.
Maar nu moet je volgend jaar voor het “werken” en ik geloof ook installeren aan propaan machines dus A3 gecertificeerd zijn.
Maar wanneer doe je handelingen aan het propaan circuit?
Voor de duidelijkheid, er wordt ook nieuw gereedschap geëist. Vacuümpomp, terugpompunit, meterset, pbm (denk lel apparatuur) kosten >€6000 p.p. Jaarlijkse kalibratie €1000-2000€
Jaarlijkse certificering leges € 3500
Opleiding en examen €5000.
Herhaling examen met verfrissing € 4000
Voor die ene compressor van de 100 die uitgewisseld moet worden?
Veel meer kan er niet kapot, misschien de 4 weg klep.
Nee goed bezig certificerend Nederland.
Jawel. Dat gaat dus wel komen.Blihi schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:41:
[...]
Maar het ging om het zelf aanleggen van leidingen, toch? Een monoblock heb je nog steeds geen certificeringen voor nodig.
De tekst is werken aan machines met propaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 14-11-2024 19:42 ]
Werken aan is niet aansluiten van.Technician- schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:42:
[...]
Jawel. Dat gaat dus wel komen.
De tekst is werken aan machines met propaan.
Gezien de drukken in zo'n WP, snap ik wel dat er certificering nodig is. De kosten die jij beschrijft zijn absurd, dat ben ik met je eens.
Probleem met die certificeringsclubjes is dat ze hun eigen wetgeving en regels bij elkaar lobbyen, en de politici en ambtenaren te dom zijn om dat door te hebben.Technician- schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:41:
Voor de duidelijkheid, er wordt ook nieuw gereedschap geëist. Vacuümpomp, terugpompunit, meterset, pbm (denk lel apparatuur) kosten >€6000 p.p. Jaarlijkse kalibratie €1000-2000€
Jaarlijkse certificering leges € 3500
Opleiding en examen €5000.
Herhaling examen met verfrissing € 4000
Voor die ene compressor van de 100 die uitgewisseld moet worden?
Veel meer kan er niet kapot, misschien de 4 weg klep.
Nee goed bezig certificerend Nederland.
Kijk maar naar de waanzin die er bijvoorbeeld al jaren in de asbestbranche gaande is en waarvan de diverse echte deskundigen zeggen dat het best wat minder kan.
Het eerste artikel gaat over het doel van de verordening, ik citeer:BernieW schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:33:
[...]
Staat toch gewoon in artikel 10 lid 1?
[Afbeelding]
Gefluoreerde broeikasgassen is het steekwoord van onderwerp.Deze verordening:
a) stelt regels vast voor de insluiting, het gebruik, de terugwinning, de recycling, de regeneratie en de vernietiging van
gefluoreerde broeikasgassen, en voor daarmee verband houdende begeleidende maatregelen, zoals certificeringen
opleiding, met inbegrip van de veilige omgang met gefluoreerde broeikasgassen en met alternatieve stoffen die niet
gefluoreerd zijn;
b) stelt voorwaarden aan de productie, invoer, uitvoer, het in de handel brengen, de verdere levering en het gebruik van
gefluoreerde broeikasgassen en van specifieke producten en apparatuur die gefluoreerde broeikasgassen bevatten of
nodig hebben voor hun werking;
c) d) e) stelt voorwaarden aan specifieke wijzen van gebruik van gefluoreerde broeikasgassen;
stelt kwantitatieve limieten vast voor het in de handel brengen van fluorkoolwaterstoffen;
stelt regels vast betreffende rapportage.
Dat is propaan niet.
Het enige regeltje is die over certificering van natuurlijke koudemiddelen.
Het slaat nergens op want propaan is geen F gas en kan nooit onder die verordening vallen.
Specifieker, de beslissing van de commissie over eisen certificering. Ze hadden in theorie de certificering voor alternatieve gassen weg kunnen wuiven of minimaliseren, in plaats daarvan zijn de relevante klasses een samenraapsel van f-gassen en koolwaterstoffen geworden. Weerzin daarover zag je bij de openbare consultatie, hah, ook een paar keer voorbij komen.
https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32024R2215
En de aanvraag voor giften voor het ronde archief :
https://ec.europa.eu/info...ts-in-mobile-equipment_en
PS. het is natuurlijk nog geen Nederlandse wetgeving. Zonder dat het ministerie de certificering regelt zit de wet in limbo. Wel geldig, niet te implementeren ... dus je mag hem nog even negeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Pinkys Brain op 14-11-2024 20:03 ]
Mooi voorbeeld.Andrehj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:48:
[...]
Probleem met die certificeringsclubjes is dat ze hun eigen wetgeving en regels bij elkaar lobbyen, en de politici en ambtenaren te dom zijn om dat door te hebben.
Kijk maar naar de waanzin die er bijvoorbeeld al jaren in de asbestbranche gaande is en waarvan de diverse echte deskundigen zeggen dat het best wat minder kan.
En in die lobby’s is het ook weer opgedeeld in opleiding en certificeringsinstituten en de uitvoerende partijen.
Voor wat betreft asbest sprak ik laatst een ondernemer die die hele tak had opgeheven. De verdiensten waren goed, er was werk zat, maar hij werd doodongelukkig van alle regeltjes en papierwerk.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt