Nieuwe gasketel, hybride of full electric?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar (2023 en 2022, voor 2024 zit ik nu op 700m3, prognose volgens mindergas is dat ik op 1000m3 uitkom dit jaar)
Afgiftesysteem:
- 40 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open, oud systeem uit jaren 80/begin '90, 2e stenen vloer overheen gelegd, zeer veel massa, zeer traag
(binnen 1 a 2 jaar gaan we de vloer vervangen en komt er betere vloerverwarming met kortere HoH en minder diep onder de oppervlakte)
- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
Het betreft hier een T11 van 70cm breed voor werkkamer 1 en een T22 van 60 breed voor werkkamer 2, en een handdoekradiator in de badkamer. Op slaapkamers staat de verwarming doorgaans uit. Met max 60 graden aanvoer blijft het hier prima warm, vaak is de aanvoer lager, rond de 30-40 graden (monitoring doe ik middels OTGW), bij echte vorstdagen wel hogere aanvoer nodig.
SWW:
- plek voor boiler
in theorie wel, maar dit zou een toekomstige optie kunnen zijn, wil de korte termijn scope beperkt houden
- 200 liter nodig
(bad moet gevuld en 2 douchebeurten, waterbesparende Niebla douchekop reeds in gebruik)
- DWTW aanwezig?
Nee, kan evt later bij verbouwing badkamer.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde:
stil, zuinig, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk , design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Ik wilde eigenlijk alleen mn gasketel vervangen die aan het eind van zn levensduur begint te raken, maar de installateur raadde me aan om een hybride WP te overwegen ivm de flinke besparing op gas.
(Maar uiteraard is dat een wij-van-WC-eend advies ;))

Betreft een tussenwoning, 5 meter breed en eigenlijk geen goede plek in de tuin voor een grote zware full electric WP. Wellicht na opnieuw indelen achtertuin, maar dat is op korte termijn geen optie.
We verwarmen de woonkamer dmv vloerverwarming (ca 40 m2), de handdoekradiator in de badkamer is de bypass, en op zolder hebben we 2 werkkamers die op werkdagen goed warm gehouden moeten worden. Middels Evohome zoneregeling loopt dat nu allemaal als een zonnetje.
Beide kamers recent voorzien van nieuwe kunststofkozijnen, isolatie achter de knieschotten (PIR 10cm) en HR++, invloed daarop op gasverbruik nog niet duidelijk.

Dakkapel is dit jaar vernieuwd en verstevigd dmv een stalen balk anticiperend op een airco en/of WP. Dit dak is van een dikke EPS plaat gemaakt wat helaas zeer gehorig blijkt te zijn voor contactgeluid (als het regent lijkt het alsof je in een tentje op de camping zit en ik kan vogels horen lopen). Ik maak me dan ook zorgen in hoeverre een compressor hier overlast gaat veroorzaken (voor mezelf er recht onder, maar ook voor de buren de op zolder slapen). Volgens de installateur is geluid sowieso geen issue ("puur luchtverplaatsing") en kunnen trillingen middels vering goed onderdrukt worden.

Voorstel installateur:
Een Remeha Tzerra + Elga Ace 6 kW (voorkeur installateur) of een Intergas Extreme 36 + Xtend 5kW.

Aanvullend:
We overwogen al om airco's te plaatsen voor de 2 werkkamers om mee te koelen, daar zouden we ook mee kunnen verwarmen en dan zouden die 2 radiatoren vervallen zodat we eigenlijk alleen de 40m2 vloerverwarming en een badkamer hebben om te verwarmen, op termijn nog een slaapkamer die dan studeerkamer wordt.
Voor deze airco's ben ik ook nog zoekende, en twijfel of het wel verstandig is om dit nu hiermee te combineren. Dan komen er 2 of misschien zelfs 3 buitenunits (als de airco's beide single split worden ipv multu) op mn dakkapel te staan..
De hybride setup zou ons ook warm moeten kunnen houden tot die tijd.
Dan ook weer de vraag: is die 6kW wel goed gedimensioneerd als het enkel op VV aankomt? Of is dat dan juist prima als we er dan (later) SWW er mee gaan doen?

Het liefst houd ik de optie open om naar all-electric te gaan door later een SWW boilervat te plaatsen, maar ik betwijfel of de Elga het dan in zn eentje trekt, de installateur raadt dat niet aan. Dan zou bij hen de Vaillant AroTherm in de picture komen die ivm gewicht het beste niet op een dakkapel belandt.

Ivm de verlaging van subsidies per 2025 zit ik nu een beetje onder tijdsdruk te wegen wat wijsheid is..
Ben benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:23
Gezien jou kleine warmtevraag zou ik voor all-electric gaan en je gasaansluiting vaarwel zeggen.
Je kan kiezen voor een monoblok met losse boiler of een WP voor alleen verwarming en daarnaast een warmtepompboiler voor warm water.
Als je weinig ruimte hebt buiten kan je wat tweaken: je kan een Elga Ace 6kW ook zonder CV laten werken maar dat gaat een installateur niet voor je aanleggen. Wat wel kan is die Elga laten aanleggen door installateur zonder de CV ketel te vervangen en dan later de CV ketel zelf vervangen door een buffervat met verwarmingselement.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
@blb4 dank voor je reactie.
Ja het liefst zou ik wel voor all-electric gaan, maar zo'n groot monoblock buiten gaat op korte termijn niet.
Als de Elga Ace alles op zich gaat nemen, dus ook SWW, wordt ie dan niet teveel belast?
Vraag me ook af of het wel handig is om die op het dakkapel te hebben dan, die is dan zeer slecht bereikbaar voor onderhoud en ben bang voor overlast door resonantie

Ik neig nu naar hybride om mee te starten, en dan volgend jaar airco's plaatsen op zolder, en dan kijken hoe het gaat. Met de airco's dan om boven te verwarmen zou de Ace makkelijk 40m2 vv + een 200L buffervat op temperatuur moeten kunnen houden lijkt me zo?

• blb4
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:53:
@blb4 dank voor je reactie.
Ja het liefst zou ik wel voor all-electric gaan, maar zo'n groot monoblock buiten gaat op korte termijn niet.
Als de Elga Ace alles op zich gaat nemen, dus ook SWW, wordt ie dan niet teveel belast?
Vraag me ook af of het wel handig is om die op het dakkapel te hebben dan, die is dan zeer slecht bereikbaar voor onderhoud en ben bang voor overlast door resonantie

Ik neig nu naar hybride om mee te starten, en dan volgend jaar airco's plaatsen op zolder, en dan kijken hoe het gaat. Met de airco's dan om boven te verwarmen zou de Ace makkelijk 40m2 vv + een 200L buffervat op temperatuur moeten kunnen houden lijkt me zo?
Je haalt nog wat zaken door elkaar. Een buffervat is iets anders dan een boiler. Een boiler is voor warm water, een buffervat zit gevuld met CV water en wordt gebruikt voor extra systeeminhoud of voor ontkoppeling waterdistributie door afgiftesysteem van de waterflow van CV ketel en/of WP.

Je moet (van mij natuurlijk helemaal niets :)) nu een keuze maken of je warm water -op termijn - ook door de WP wil laten doen, dan moet je nu een WP uitzoeken die in staat is je hele huis te verwarmen en waar je (later) ook een boiler op kan aansluiten. Ik zit niet zo in de types, maar volgens mij heeft Remeha onder de ELGA vlag ook een monobloc die dit zou kunnen, dat is een heel ander apparaat dan zo’n ELGA die je naast een CV ketel in hybride opstelling kan gebruiken. Die laatste kan geen boiler opwarmen. Maar zoals ik al schreef, dat kan je later oplossen door een warmtepomp boiler te nemen, dan scheidt je verwarming van warm water productie.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 14-11-2024 13:39 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
@blb4 ah ok, ja dat (buffervat vs SWW boiler) haalde ik door elkaar.
Een monoblock lijkt me ongeschikt om op een dakkapel te plaatsen gezien het hoge gewicht en benodigde toegang voor inspectie en onderhoud, maar zal ik verder onderzoek naar doen.
Want wat ik wel "moet" op korte termijn is een vervanging voor mn huidige oude gasketel.

optie 1:
- gasketel vervangen, klaar (en dan blijven dubben van had ik maar voor een WP gekozen als je de gasrekening omhoog ziet gaan)

optie 2:
- gasketel met hybride WP
- latere upgrade naar gasloos wordt duurder/lastiger - extra buitenunit nodig voor SWW boiler

optie 3:
- (gasketel met) monoblock (FE-ready)
- (meteen ook boilervat laten plaatsen, ten koste van ruimte binnenshuis)
- monoblock op dak waarschijnlijk slecht idee, in tuin nog voorlopig goede plek

En dan nog de L/L airco's om mee te verwarmen, die ook met 1 of 2 buitenunits komen.
Dan zou ik straks 3-4 buitenunits kwijt moeten ergens.. Dat zal toch nooit trillingsvrij kunnen op 1 dakkapel denk ik dan..

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 10:49

silverball

De wagen voor moderne mensen

@CyBeRSPiN Is het echt geen optie om nu een grindbak te graven en later de rest van de tuin aan te pakken? Dat heb ik hier ook gedaan.
Maakt alles een stuk makkelijker.

[ Voor 51% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 15:24 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:18
Mijn mening, lekker nog een paar jaar op gas blijven draaien. Eventueel hybride als je dat echt graag wil. Maar wat ik om mij heen hoor zijn het vooral de verhalen van de verkopers die het goed doen qua hybride.

Waarom dit advies? Omdat ik denk dat we in NL nog lang niet klaar zijn voor full-electric verwarmen. De apparaten staan technisch nog in de kinderschoenen en vereisen mega units buiten met alle problemen van dien. Ook hebben we een gigantisch probleem op het stroomnet en dat gaat nog wel even duren voor dat opgelost is. Ook is er op korte termijn zicht op het afschaffen van de saldering, dit maakt elektrisch verwarmen straks gigantisch duur. In de zomer heb je voldoende stroom beschikbaar, maar dan heb je de verwarming niet nodig. Als het koud en donker is buiten, de winter, heb je juist stroom nodig en dan zal deze onbetaalbaar worden met het huidige voorstel. Een accu gaat je niet helpen, je gaat deze niet vol krijgen in die periode.

Mijn inziens dus kiezen voor conservatief, als je nu een gasketel koopt dan ben je voor zo ongeveer 15 jaar klaar. Ik verwacht dat de komende 15 jaar er een gigantische stap gaat plaatsvinden omtrent dit onderwerp. Wat mij betreft kan je dan ook beter instappen op een moment dat we er echt klaar voor zijn en technisch top apparatuur hebben.

Wat je eventueel kan doen geef je zelf aan aan en dat is een gasketel nemen en airco in de woonkamer/werkkamers. Heb je zomers én winters profijt van. Je verwarmt dan deels elektrisch maar voorkomt hoge aanschafkosten. Hiermee ga je het echt wel 10-15 jaar uitzingen in mijn ogen en dan haak je zoals gezegd aan op een oplossing die wél volstaat.

Sowieso is beslissen onder druk het domste wat je kan doen. Leuk die subsidies, maar bedenk ook goed waarom die er zijn en waarom die afgebouwd/afgeschaft worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 14-11-2024 14:28 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Drardollan Warmtepompen gaan niet beduidend efficiënter worden (zoek eens op het Carnotproces, daar zitten ze al redelijk dicht tegenaan) en zijn al jaren gangbaar (iets met airco's). De energieprijs op langere termijn is koffiedik-kijken. Bovendien is een nieuwe gasketel ook gewoon een investering die geld kost, en je er helemaal niet uithaalt.

Elektrisch verwarmen is duur, maar we hebben het over een warmtepomp, niet direct elektrisch verwarmen. Het hele verhaal over zonnepanelen zou ik lekker los zien en de warmtepomp gewoon doorrekenen op basis van de energieprijs. Dan kan het normaliter prima uit. Woorden als "onbetaalbaar" zijn een beetje stemmingsmakerij imo. Trouwens, denk je dat gas niet duurder gaat worden?

Het stroomnet is het probleem van de netbeheerder en niet van jou als eindgebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 14:33 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:10:
@CyBeRSPiN Is het echt geen optie om nu een grindbak te graven en later de rest van de tuin aan te pakken? Dat heb ik hier ook gedaan:
[Afbeelding]

Maakt alles een stuk makkelijker.
We hebben geen grote tuin (5x10), en we willen de WP niet in het zicht. En ook niet dusdanig dat je in de luchtverplaatsing zit als je buiten zit (al zal dat zomers wel meevallen met het koelen van de vloer).
Op de plek waar deze volgens mij het best zou passen staat nu een tuinhuisje (twee onder een kap met de buren), 10m van de achtergevel.
Ook zitten we in een gebied met veengrond, de tuin zakt hier minstens 1cm per jaar, dus het zal ook nog deels onderheid moeten gaan worden zodat de boel niet verzakt of leidingen bij de fundering onder spanning komen te staan.
Al met al geen klus die ik zie zitten dus.

• silverball

silverball

@CyBeRSPiN Kan ik mij iets bij voorstellen ja. De afmetingen zijn hier ongeveer gelijk, en uiteindelijk maar besloten om hem in het midden te zetten en later een keer een struik achter te planten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:44
De business case van hybride is vooral interessant vanuit installateurperspectief. 2 apparaten verkopen en nog steeds een CV onderhoudscontract kunnen verkopen.

Met salderen en/of bij een grote verwarmingsvraag kun je een hybride opstelling nog steeds terugverdienen en er iets aan overhouden. Bij een lagere verwarmingsvraag heb je de besparing op CV onderhoud en gasvastrecht nodig om het interessant te maken.
Salderen gaat eraf (ooit en misschien binnenkort, je weet het niet) en jouw verwarmingsvraag is niet heel groot, ik zou voor full electric of enkel gas gaan. Als de airco's er sowieso gaan komen en je gaat daarmee ook verwarmen, dan wordt je business case voor hybride nog minder interessant. (in principe heb je dan al een hybride opstelling).

Snel rekenvoorbeeld: Afhankelijk van hoe efficiënt je systeem ingeregeld kan worden (met VVW zit je al snel aan de goede kan) kun je 1m3 gas vervangen met 2-2,5 kWh (SCOP 4,5-3,5). Bij prijzen van 0,30 per kWh en 1,20 per m3 gas kom je bij 800m3 dan uit op een besparing van €480. Dat is zonder zonnepanelen.

• blb4
Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:14:
De business case van hybride is vooral interessant vanuit installateurperspectief. 2 apparaten verkopen en nog steeds een CV onderhoudscontract kunnen verkopen.

Met salderen en/of bij een grote verwarmingsvraag kun je een hybride opstelling nog steeds terugverdienen en er iets aan overhouden. Bij een lagere verwarmingsvraag heb je de besparing op CV onderhoud en gasvastrecht nodig om het interessant te maken.
Salderen gaat eraf (ooit en misschien binnenkort, je weet het niet) en jouw verwarmingsvraag is niet heel groot, ik zou voor full electric of enkel gas gaan. Als de airco's er sowieso gaan komen en je gaat daarmee ook verwarmen, dan wordt je business case voor hybride nog minder interessant. (in principe heb je dan al een hybride opstelling).

Snel rekenvoorbeeld: Afhankelijk van hoe efficiënt je systeem ingeregeld kan worden (met VVW zit je al snel aan de goede kan) kun je 1m3 gas vervangen met 2-2,5 kWh (SCOP 4,5-3,5). Bij prijzen van 0,30 per kWh en 1,20 per m3 gas kom je bij 800m3 dan uit op een besparing van €480. Dat is zonder zonnepanelen.
En als je geheel van 't gas af kan dan bespaar je ook een paar honderd euro vastrecht voor je gasaansluiting per jaar.

• Drardollan
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:32:
@Drardollan Warmtepompen gaan niet beduidend efficiënter worden (zoek eens op het Carnotproces, daar zitten ze al redelijk dicht tegenaan) en zijn al jaren gangbaar (iets met airco's).
Efficiëntie is niet het enige wat van belang is. Ik denk dat ook het kaf nog van het koren gescheiden gaat worden en er ook innovatie op andere gebieden, zoals geluidsdruk, zal zijn.
De energieprijs op langere termijn is koffiedik-kijken. Bovendien is een nieuwe gasketel ook gewoon een investering die geld kost, en je er helemaal niet uithaalt.
Een simpele gasketel kost aanzienlijk minder dan een warmtepomp. Al zou je deze maar 7 tot 10 jaar gebruiken dan is dit nog steeds een relatief lage investering. Tevens is het bedrijfszeker en uitermate betrouwbaar gebleken de afgelopen tig jaar.

En dan kan je over een aantal jaar zien wat er nu uitgekomen is, de markt is flink in beroering namelijk.
Elektrisch verwarmen is duur, maar we hebben het over een warmtepomp, niet direct elektrisch verwarmen. Het hele verhaal over zonnepanelen zou ik lekker los zien en de warmtepomp gewoon doorrekenen op basis van de energieprijs. Dan kan het normaliter prima uit. Woorden als "onbetaalbaar" zijn een beetje stemmingsmakerij imo.
We gaan het zien, maar ik vertrouw er niet op. Daarom zou ik altijd kiezen, zoals ik aangaf, voor een hybride oplossing. Dan kan je simpelweg kiezen.
Trouwens, denk je dat gas niet duurder gaat worden?
Dat zou goed mogelijk zijn, maar op dat moment zal elektra ook duurder worden. Zeker omdat we momenteel een deel elektra opwekken met gas.
Het stroomnet is het probleem van de netbeheerder en niet van jou als eindgebruiker.
Totdat je geen stroom meer geleverd krijgt omdat het net uit elkaar gevallen is. Nieuwe aansluitingen moeten al maanden wachten, 70 weken op dit moment last is. Het net barst uit elkaar en dat gaat echt niet op korte termijn veranderen.

• silverball

silverball

Drardollan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:27:
[...]

Totdat je geen stroom meer geleverd krijgt omdat het net uit elkaar gevallen is. Nieuwe aansluitingen moeten al maanden wachten, 70 weken op dit moment last is. Het net barst uit elkaar en dat gaat echt niet op korte termijn veranderen.
Zonder stroom werkt je CV ketel anders ook niet. Ik ga mij daar niet druk om maken. Als je je drukmaakt om netcapaciteit zijn EV's en inductieplaten een veel extremere factor.
[...]

Efficiëntie is niet het enige wat van belang is. Ik denk dat ook het kaf nog van het koren gescheiden gaat worden en er ook innovatie op andere gebieden, zoals geluidsdruk, zal zijn.
Fair, hoewel de huidige generatie r290 al een flinke stap vooruit is gebleken. Echt lawaaiig zijn ze niet meer, en een tussenwoning is meestal prima mogelijk.

[...]

Dat zou goed mogelijk zijn, maar op dat moment zal elektra ook duurder worden. Zeker omdat we momenteel een deel elektra opwekken met gas.
Juist, een deel. En dat deel wordt steeds minder. M.a.w. die zijn niet 1:1 gekoppeld, zeker met steeds meer duurzame energie in de mix.

Hybride is gewoon niet zo interessant in deze casus, zie de reactie van @Pejdref.

• Drardollan
Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:14:
Met je berekening is niks mis.

Wat nog wel een belangrijk is om mee te nemen, is dat je bijvoorbeeld met een airco veel gerichter kunt verwarmen. Als je thuiskomt slinger je de airco pas aan en met een minuut of 10-15 is het behagelijk en de verwarming van de andere ruimtes laat je achterwege. Dat scheelt ook een bak energie, zowel besparing op het gas als op de elektra.

Enkel als het echt koud is gaat die vlieger niet op. Rond en onder de 0 graden, met name met vochtig weer, is het minder comfortabel om de airco aan te slingeren. Maar dan val je even terug op de gasketel. Omstandigheden zijn toch maar een paar dagen per jaar zo uiteindelijk.

• Drardollan
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:34:
[...]

Zonder stroom werkt je CV ketel anders ook niet. Ik ga mij daar niet druk om maken. Als je je drukmaakt om netcapaciteit zijn EV's en inductieplaten een veel extremere factor.
Dat is iets waar ik mij ook druk over maak. Dat zorgt vooral voor de problemen die er nu zijn. Overdag is het probleem dat er veel te veel elektra het net ingestuurd wordt op sommige plekken en in de avond is het probleem dat er veel te veel elektra opgeslurpt wordt door EV's en inductie.

Mijn inziens is het stroomnet nog niet klaar voor wat we willen. Ik vind dat we eerst die problemen moeten oplossen. En derhalve vind ik dat je als consument beter op je geld kan letten door jezelf niet in allerlei mistige avonturen te storten. Laat eerst die mist maar wat optrekken.

Uiteraard heeft een gasketel ook elektra nodig, maar dat is minimaal en kan je oplossen met een simpele thuisbatterij.
Fair, hoewel de huidige generatie r290 al een flinke stap vooruit is gebleken. Echt lawaaiig zijn ze niet meer, en een tussenwoning is meestal prima mogelijk.
Zeker een stap vooruit, maar we zijn er nog niet. Het zijn wel hele mooie stappen die ervoor zorgen dat als straks het stroomnet er klaar voor is er een goede technische oplossing is om de volgende stap te maken (full electric verwarmen).
Juist, een deel. En dat deel wordt steeds minder. M.a.w. die zijn niet 1:1 gekoppeld, zeker met steeds meer duurzame energie in de mix.
Zover zijn we nog lang niet, het grootste deel van onze stroom is gewoon vies en vuil.
Nederland werkt aan duurzame, betrouwbare en beschikbare energie, die voor iedereen betaalbaar is. In 2019 kwam 8,7% van alle gebruikte energie in Nederland uit duurzame bronnen. In 2030 moet dat minimaal 27% zijn. In 2050 moet de energievoorziening bijna helemaal duurzaam zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie

De boel stokt een beetje. Windmolens op land lijkt een gelopen race, meer en meer protesten (wat volkomen logisch is, ga er maar naast wonen een paar weken). Op zee is het vooral op subsidies gebaseerd en dat neemt ook af. Zonneenergie is beperkt tot overdag in de goede maanden. Opslag van energie is en blijft een ding, iets wat met gas bijzonder makkelijk is en met elektra bijzonder moeilijk.
Hybride is gewoon niet zo interessant in deze casus, zie de reactie van @Pejdref.
Ben ik het helemaal mee eens, hybride CV is de allerslechtste keus. Hybride door middel van een gasketel én airco's lijken mij op dit moment de verstandigste route om te volgen. Om dan over een aantal jaar aan te haken bij de moderne techniek en de airco's nog vooral voor koelen te gebruiken.

• silverball

silverball

@Drardollan Meer dan de helft van de totale elektriciteitsproductie in Nederland komt inmiddels uit hernieuwbare bronnen @nu.nl.

Ik kan verder wel weer een reactie schrijven, opzich wel een leuke discussie, maar we dwalen denk ik af van de originele vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:47

paQ

Nou kom d'r maar in met de Vaillant.
Als je tuin 5 x 10 is, en 'dus' 5m breed? en je hebt buren aan beide zijden dan moet je stil stiller stilst.
Leuk en aardig dat verhaal over netcongestie, maar ik zie niet in wat bij vrieskou die 1500W opgenomen vermogen nou precies debet aan is en bij een airco niet :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Dank allen zover voor de input, zeer waardevolle inzichten!

@Drardollan ik volg je wel hoor, ook mbt je opmerking om niet onder tijdsdruk ineens wat te gaan beslissen waar ik al jaren over loop te dubben.

Een nieuwe ketel kost me 2500 euro, de hybride opstelling gaat na aftrek subsidie al richting 7500 euro, full electric loopt nog veel verder in de papieren ivm extra onderdelen en leidingwerk.
De hybride opstelling heeft denk ik 10 jaar terugverdientijd. Waarschijnlijk nog langer als ik toch ook al met airco's ga verwarmen boven. Met het huidige kabinet zal er geen extra accijnsverhoging komen om nog meer richting duurzaam te stimuleren denk ik zo, maar wat de gasprijs gaat doen blijft koffiedik kijken.

En @Pejdref goede opmerking wbt de airco's boven, dat je dan in feite al hybride gaat.
De ketel kan de vloerverwarming waarschijnlijk zeer efficient op een laag pitje warm houden, waar deze nu af en toe nog wat extra moet doen om de reguliere radiatoren mee op te warmen.

@paQ hoe moet ik jouw reactie interpreteren? Bedoel je: die Vaillant AroTherm is dé juiste keuze hier voor full electric als het om stille werking gaat? Tuin is idd 5 meter breed en we hebben fraai uitzicht over de polder, dus in het midden plaatsen ivm spreiding geluid gaat hem sowieso niet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2024 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
@CyBeRSPiN Als je qua geluid een (split?) Elga Ace kwijt kan, dan lukt de buitenunit van een standaard split WP ook wel. Die is net zo groot, en meestal stiller. Bijvoorbeeld de SUZ-serie van Mitsubishi. Je hebt aan ca 5 kW wel genoeg.
De binnenunit kan dan op de plek van de CV-ketel. Moet je alleen dat SWW-vat nog ergens kwijt en je kunt van het gas af.

Wat wel een (erg groot) aandachtspunt is, is je afgiftesysteem. Als je nu bij zware vorst 60 graden water nodig hebt, dan heb je daar nog wat te doen, want dat levert een WP niet. Je zult je afgiftesysteem dus moeten verbeteren, zodat je ook bij vorst met 40 graden toe kunt.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 14-11-2024 17:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:47

paQ

CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:24:

@paQ hoe moet ik jouw reactie interpreteren? Bedoel je: die Vaillant AroTherm is dé juiste keuze hier voor full electric als het om stille werking gaat? Tuin is idd 5 meter breed en we hebben fraai uitzicht over de polder, dus in het midden plaatsen ivm spreiding geluid gaat hem sowieso niet worden.
Ja, (veel) stiller ga je niet snel vinden verwacht ik.
Althans, niet als je er geen 10.000 extra voor wil betalen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 18:41
Andrehj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:56:

Wat wel een (erg groot) aandachtspunt is, is je afgiftesysteem. Als je nu bij zware vorst 60 graden water nodig hebt, dan heb je daar nog wat te doen, want dat levert een WP niet. Je zult je afgiftesysteem dus moeten verbeteren, zodat je ook bij vorst met 40 graden toe kunt.
Dit is inderdaad erg belangrijk. Ik heb nog het originele hoge temperatuur afgifte hier hangen uit de jaren 70. De t10s op de slaapkamers doen helemaal niks op 60 graden waar de modulerende thermostaat nu al bijna nooit op stookt.

Als ik kijk wat het vervangen kost van radiatoren, ga ik liever denk ik airco's op hangen. Dus toen ik dit jaar voor dezelfde vraag stond, heb ik gekozen op toch weer alleen een nieuwe cv ketel om te hangen. Mede ook door de argumenten aangedragen over het energie net, en dus ook mijn afgifte systeem. Vind trouwens wel dat vaak de kosten van een nieuwe ketel worden overdreven om een gunstige terugverdientijd te kunnen berekenen. Kost maar gemiddeld 1500 voor een a merk bij een grote partij.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Kelvern schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:26:
[...]
Vind trouwens wel dat vaak de kosten van een nieuwe ketel worden overdreven om een gunstige terugverdientijd te kunnen berekenen. Kost maar gemiddeld 1500 voor een a merk bij een grote partij.
Ja, maar daar komen dan nog montagekosten bij, ik ga zo'n ding niet zelf installeren ;)
De ketel zelf kost idd zo'n 1500 euro, maar komt ook nog allerlei montagemateriaal bij, vuilafscheider, etc.
De offertes die ik tot nu toe heb zitten tussen de 2300 en 2500 voor een Intergas Extreme 36 incl montage, vuilscheider, waterzijdig inregelen, etc

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2024 19:49 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:27
@Kelvern @CyBeRSPiN
Een CV ketel kost volgens de website van de Consumentenbond grofweg €1300, maar dat is nog exclusief installatie en exclusief het vervangen van het rookgaskanaal, wat wettelijk verplicht is bij het vervangen van een CV ketel en ook nog best aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen.
Ik weet niet wat jij voor prijzen had gelezen @Kelvern maar heel goedkoop is dat niet.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

Stond voor dezelfde keuze, maar er hangt hier nu weer een nieuwe CV. Krijg het wel warm op 40 graden als het niet te hard waait en niet te koud is.

Maar full electric WP ging mij te veel kosten. Zeker omdat ik dan berg radiatoren moest gaan vervangen. En dan eigelijk ook mijn kookplaat + aanpassingen meterkast. Hybride nog wel overwogen. Maar dat kan altijd nog.

Als je momenteel nog niet full electric wil / kan zou ik een nieuwe ketel ophangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 14-11-2024 19:54 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:52:
Als je momenteel nog niet full electric wil / kan zou ik een nieuwe ketel ophangen.
Ja, daar lijk ik nu langzaamaan op af te stevenen, maar ik blijf nog even twijfelen. Het is puur dat er nu nog teveel afhankelijkheden zijn om dit allemaal af te ronden voor de huidige ketel echt kuren begint te krijgen, en hybride voelt ook als een halve oplossing waarbij je alsnog je gasaansluiting hebt. De no-brainer businesscase is inderdaad vervallen door de afbouw van de salderingsregeling (had sowieso al amper overschot ivm laden van een EV).
En dan van de zomer evt airco's laten plaatsen (want door de extra isolatie en zonwering hoop ik eigenlijk dat een airco niet echt noodzakelijk gaat zijn) waarmee ik dan ook kan verwarmen en dan kan ik aankijken of ik de kamers op zolder met gas of met stroom verwarm.

In het ergste geval moet ik dan die nieuwe ketel eerder gaan vervangen als ik binnen 10-15 jaar toch op full electric over wil hier.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Barrycade schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:52:
Voor de jaarlijkse vaste kosten van je gasaansluiting (€ 247 aan netbeheer + ca € 72 aan je gasleverancier), kun je heel wat radiatoren vervangen. En die kosten van de gasaansluiting worden alleen maar hoger...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Van de andere kant ben je die nog niet kwijt bij hybride, en voor de 15k die een warmtepomp + aansluiten op huidige systemen + vervangen radiatoren je kost kun je best even een gasaansluiting sponsoren, ook als de prijs x3 gaat.

Ja, full electric is een ideaal, maar voor veel bestaande installaties nog even een hele dure oplossing. Zeker als je vloerverwarming er toch uit gaat binnenkort zou ik die eerst vervangen (ik weet niet of de ketel nog een jaartje of 2-3 mee kan?) zodat je dat stuk helemaal WP-ready hebt. Ondertussen kijken wat je isolatie en airco doen, en dan zit je beter in de race dan nu eerst een halve oplossing neerzetten.

Note: ik heb helaas nog geen WP, zit ook tegen de ombouwkosten aan te hikken :(

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:43
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:04:
[...]

Ja, daar lijk ik nu langzaamaan op af te stevenen, maar ik blijf nog even twijfelen. Het is puur dat er nu nog teveel afhankelijkheden zijn om dit allemaal af te ronden voor de huidige ketel echt kuren begint te krijgen, en hybride voelt ook als een halve oplossing waarbij je alsnog je gasaansluiting hebt. De no-brainer businesscase is inderdaad vervallen door de afbouw van de salderingsregeling (had sowieso al amper overschot ivm laden van een EV).
En dan van de zomer evt airco's laten plaatsen (want door de extra isolatie en zonwering hoop ik eigenlijk dat een airco niet echt noodzakelijk gaat zijn) waarmee ik dan ook kan verwarmen en dan kan ik aankijken of ik de kamers op zolder met gas of met stroom verwarm.

In het ergste geval moet ik dan die nieuwe ketel eerder gaan vervangen als ik binnen 10-15 jaar toch op full electric over wil hier.
Hoe oud is je huidige CV ketel? Je zegt einde levensduur, maar waar is dat op gebaseerd? De reden dat ik het vraag is omdat sommige dat al roepen bij een 10 jaar oude ketel, die makkelijk nog de nodige jaren mee kan in de meeste gevallen. Als je het nog een winter uit kunt stellen dan geef je jezelf de tijd om dingen rustig uit te zoeken, andere verbeteringen alvast door te voeren, etc.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
FreezeXJ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:13:
Van de andere kant ben je die nog niet kwijt bij hybride, en voor de 15k die een warmtepomp + aansluiten op huidige systemen + vervangen radiatoren je kost kun je best even een gasaansluiting sponsoren, ook als de prijs x3 gaat.

Ja, full electric is een ideaal, maar voor veel bestaande installaties nog even een hele dure oplossing. Zeker als je vloerverwarming er toch uit gaat binnenkort zou ik die eerst vervangen
Dat is het dilemma idd.
(ik weet niet of de ketel nog een jaartje of 2-3 mee kan?) zodat je dat stuk helemaal WP-ready hebt.
Dat weet ik ook niet, maar officieel onderhoud gaat niet meer want de beugeling / rookgasafvoer voldoet niet meer aan de eisen. Voor de nieuwe regelgeving inging heeft een kennis van me de ketel bijgehouden. De isolatie van de warmtewisselaar begon al slecht te worden. Ik wil het er niet op gokken. Ketel is nu dik 15 jaar oud.
Ondertussen kijken wat je isolatie en airco doen, en dan zit je beter in de race dan nu eerst een halve oplossing neerzetten.
Juist.. maar ik zit dus met die ketel die wel echt einde levensduur aan het raken is..
Geen zin om straks meer dan een week in de kou te zitten en een spoedtarief te moeten betalen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Oilman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:19:
[...]

Hoe oud is je huidige CV ketel? Je zegt einde levensduur, maar waar is dat op gebaseerd? De reden dat ik het vraag is omdat sommige dat al roepen bij een 10 jaar oude ketel, die makkelijk nog de nodige jaren mee kan in de meeste gevallen. Als je het nog een winter uit kunt stellen dan geef je jezelf de tijd om dingen rustig uit te zoeken, andere verbeteringen alvast door te voeren, etc.
15+ jaar. De isolatie van de achterkant van de warmtewisselaar begon slecht te worden en is bij mijn ketel geen los verkrijgbaar onderdeel. Zie verder hierboven.

Maar misschien is dit wel het beste advies. Kijken of ik toch nog een servicepartij kan vinden die de ketel nog even in leven kan houden om tijd te kopen..

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 18:41
SebastiaanPs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:43:
@Kelvern @CyBeRSPiN
Een CV ketel kost volgens de website van de Consumentenbond grofweg €1300, maar dat is nog exclusief installatie en exclusief het vervangen van het rookgaskanaal, wat wettelijk verplicht is bij het vervangen van een CV ketel en ook nog best aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen.
Ik weet niet wat jij voor prijzen had gelezen @Kelvern maar heel goedkoop is dat niet.
Correctie inderdaad, heb het even opgezocht. Een leuke remeha ketel en een rookgaskanaal koste mij 1600 inclusief standaard montage. Moet je natuurlijk niet gaan vergelijken met een intergas xtreme want dat zijn de duurste ketels op de markt. Maar naast dit bedoel ik te zeggen dat bij berekeningen van terugverdientijden de kosten cv ketel worden overschat en installatie en aanpassingen aan het afgifte systeem voor wamptepompen meestal worden onderschat. Dit wordt mss onderbewust gedaan om je beslissing wat makkelijker te maken. Maar in dit soort topics zie ik vaak de meest onzinnige berekening langs komen om warmptepompen te promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:17
nou hier nog 1: als je de centen hebt zou ik overstappen naar full electric. Want je schrijft dat de woonkamer nu ook prima warm is met de bestaande, niet zo beste, vloerverwarming en dat de aanvoertemp een groot deel van het jaar al rond de 30-40 ligt. Ik concludeer dus dat je ook zonder grote ingrepen aan het afgfitesysteem er wel komt met een warmtepomp. Alleen die 5 koude dagen per jaar moet je misschien de warmtepomp vragen om dan 50C te maken, nou dat kan gewoon kost alleen meer stroom.

ik ben in mijn huis dus andersom begonnen, eerst maar een WP neerzetten en daarna in stapjes kijken of er nog dingen nodig waren qua isolatie of meer afgifte. Mijn conclusie: neuh, heel weinig. ik heb een oud huis uit de sixties met dubbelglas uit '92...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 07:41
Als het dak van die dakkapel ervoor zorgt dat je heen klachten over geluid gaat krijgen, kan daar natuurlijk prima (al dan niet op een paar goeie veren) een warmtepomp op. Als je voor goedkoop wil gaan: aroTherm Pure is momenteel echt heel erg goedkoop te krijgen maar een SUZ van ME is ook altijd een prima prijs voor één prima product.

Als je naar de TCO kijkt, is het vervangen van een ketel VS een all-electric WP een beetje om het even, maar vaak wel in het voordeel van de warmtepomp. De investering is inderdaad wat hoger, maar goed, je woning wordt ook meer waard (van het gas af), je hebt meer comfort en je doet iets goeds voor je eventuele nageslacht 💪🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Met jouw verbruik zou ik hybride lekker laten varen. Zoals hierboven gezegd: interessant voor de installateur want 2 apparaten verkopen en nog steeds regelmatig onderhoud aan de gasketel. Verder houd je nog de helft van je gasverbruik en de kosten van je gasaansluiting over.

In jouw geval zou ik kiezen voor een nieuwe ketel of gaan voor een full electric warmtepomp.
Pagina: 1