Maar rekenen moet ik toch, mijn electriciteit moet ik uitsplitsen naar gebruik tijdens SWW en CV. De Mhp geeft wel apart de afgeleverde warmte, zelfs met/zonder gebruik element. Ook telt hij netjes terug bij een defrost, wat bij Mse vaak niet zo is.Tomexergie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:49:
[...]
Met "kost" bedoel ik:
SWW kost 500-2000 kWh warmte gemeten netto thermisch per jaar. Bij 2000 kWh/jaar:
* Dat is voor een HR ketel met tapspiraal: 2000/8=250 m3 aardgas per jaar; kosten 350 euro
* Dat is voor een WP (R32) 2000/2,5= 800 kWh elektrische energie per jaar met daarbij ook nog bijstook energie. Kosten meer dan 240 euro. (Hoeveel bijstook hebben we nooit gemeten)
* Dat is voor een R290 WP zonder bijstook ?? Weten we nog niet.
Economisch gezien zal je met SWW via een WP niet veel opschieten, maar voor de CO2 emissie kun je wel stappen zetten omdat inmiddels meer dan 40% van de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt.
Een SWW WP zal i.v.m. het thermodynamische rendement nooit een COP van 5 kunnen behalen omdat er warmwater van 60C /70C nodig is. Bij een CV installatie kun je naar lage temperaturen gaan. In theorie kun je met 21C een woning op 20C houden.
Voor het CV deel speelt mee, dat ik hier in het warme zuiden vaker koude nachten heb dan aan zee. Daardoor is nachtverlaging wel redelijk efficient. De stooklijn staat weer relatief hoog, omdat de buitensensor ongeveer 2 graden teveel ziet (WZW en muur?). Vanwege dit soort zaken is ook het CV deel niet zuiver. Ook lijk ik na de laatste update het ijkprogramma voor de warmtemeter opnieuw te moeten gaan draaien, de mCOP van oktober vertrouw ik niet. De hoeveelheid electriciteit lijkt me wel te kloppen. Even zien wat de rest in oktober gedaan heeft, voor ik hieraan begin.
Kortom alle getallen hebben hun beperkingen.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO