• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Tomexergie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:49:
[...]

Met "kost" bedoel ik:

SWW kost 500-2000 kWh warmte gemeten netto thermisch per jaar. Bij 2000 kWh/jaar:
* Dat is voor een HR ketel met tapspiraal: 2000/8=250 m3 aardgas per jaar; kosten 350 euro
* Dat is voor een WP (R32) 2000/2,5= 800 kWh elektrische energie per jaar met daarbij ook nog bijstook energie. Kosten meer dan 240 euro. (Hoeveel bijstook hebben we nooit gemeten)
* Dat is voor een R290 WP zonder bijstook ?? Weten we nog niet.

Economisch gezien zal je met SWW via een WP niet veel opschieten, maar voor de CO2 emissie kun je wel stappen zetten omdat inmiddels meer dan 40% van de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt.

Een SWW WP zal i.v.m. het thermodynamische rendement nooit een COP van 5 kunnen behalen omdat er warmwater van 60C /70C nodig is. Bij een CV installatie kun je naar lage temperaturen gaan. In theorie kun je met 21C een woning op 20C houden.
Maar rekenen moet ik toch, mijn electriciteit moet ik uitsplitsen naar gebruik tijdens SWW en CV. De Mhp geeft wel apart de afgeleverde warmte, zelfs met/zonder gebruik element. Ook telt hij netjes terug bij een defrost, wat bij Mse vaak niet zo is.

Voor het CV deel speelt mee, dat ik hier in het warme zuiden vaker koude nachten heb dan aan zee. Daardoor is nachtverlaging wel redelijk efficient. De stooklijn staat weer relatief hoog, omdat de buitensensor ongeveer 2 graden teveel ziet (WZW en muur?). Vanwege dit soort zaken is ook het CV deel niet zuiver. Ook lijk ik na de laatste update het ijkprogramma voor de warmtemeter opnieuw te moeten gaan draaien, de mCOP van oktober vertrouw ik niet. De hoeveelheid electriciteit lijkt me wel te kloppen. Even zien wat de rest in oktober gedaan heeft, voor ik hieraan begin.

Kortom alle getallen hebben hun beperkingen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:13
https://www.rvo.nl/onderwerpen/isde/isde-wat-wijzigt-er-2025

Leuk voor de installateurs de paniek-berichten in de media, maar de subsidie op warmtepompen lijkt niet zoveel te dalen.
Het startbedrag van de subsidie gaat omlaag van € 2.100 naar € 1.250.
Het bedrag per kW gaat omhoog van € 150 naar € 225.
De bonus voor warmtepompen met energielabel A+++ gaat omlaag van € 225 naar € 200.
Dus als ik het goed begrijp is subsidie op een A+++ 9kW warmtepomp dadelijk niet 2100 + (8*150) + 225 ofwel €3525 maar 1250 + (8*225) + 200 ofwel € 3250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 08:39
@Hertog_Martin je berekening klopt.
Kantelpunt zit tussen de 13 en 14 kW, daarboven gaat de ISDE zelfs omhoog t.o.v. nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 15-11-2024 13:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 14:05
Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:47:
Ps voor de DHZers. Raminex heeft nu eindelijk iets gemaakt wat ideaal is om monobloc op vorstbeveiliging aan te sluiten en voor normaal geld (+- €20 pst)
[Afbeelding]

Raminex art nr 27 0026

Ene kant 1” draad, volle doorlaat en andere zijde 1”
Wartel met ring. (Voor de vorstklep)
Tegelijkertijd een afsluiter en aftapper
Al veel geïnteresseerden op deze post.
Misschien is het toch een handige appendage. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Pinkys Brain schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:55:
[...]

Specifieker, de beslissing van de commissie over eisen certificering. Ze hadden in theorie de certificering voor alternatieve gassen weg kunnen wuiven of minimaliseren, in plaats daarvan zijn de relevante klasses een samenraapsel van f-gassen en koolwaterstoffen geworden. Weerzin daarover zag je bij de openbare consultatie, hah, ook een paar keer voorbij komen.

https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32024R2215

En de aanvraag voor giften voor het ronde archief :

https://ec.europa.eu/info...ts-in-mobile-equipment_en

PS. het is natuurlijk nog geen Nederlandse wetgeving. Zonder dat het ministerie de certificering regelt zit de wet in limbo. Wel geldig, niet te implementeren ... dus je mag hem nog even negeren.
Heb jij specifieke kennis van (EU) wetgeving en hoe de vork momenteel in de steel zit?

Ik begrijp het eerste deel van je post wel. Maar wat bedoel je met de links naar dat EU geneuzel?
(Wat is openbare consultatie)
En leg het eens specifieker uit als je dat kunt s.v.p.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 15-11-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:46
Technician- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:47:
[...]

Heb jij specifieke kennis van (EU) wetgeving en hoe de vork momenteel in de steel zit?
De certificerings klasses en regels voor certificatie moeten 1:1 over worden genomen door de Nederlandse regels. Wij mogen alleen binnen de lijntjes kleuren.
Maar wat bedoel je met de links naar dat EU geneuzel?
(Wat is openbare consultatie)
Paar maanden van tevoren mag het gepeupel af en toe wat wauwelen voor de vorm in een consultatie proces. Maar gezien het tijdsbestek en het feit dat de commissie zich nog niet eens verantwoord tov. de inbreng is het natuurlijk nutteloos.

Het is niet echt van belang, maar ik vond het gewoon wel grappig dat veel organizaties de moeite namen om heel beleefd hun tijd te verdoen met open deuren intrappen. Dat delen niks met f-gassen te maken hebben en het de markt voor installateurs onnodig duur maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49

Vliegvlug

Flight Simple

Hertog_Martin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:49:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/isde/isde-wat-wijzigt-er-2025

Leuk voor de installateurs de paniek-berichten in de media, maar de subsidie op warmtepompen lijkt niet zoveel te dalen.

[...]

Dus als ik het goed begrijp is subsidie op een A+++ 9kW warmtepomp dadelijk niet 2100 + (8*150) + 225 ofwel €3525 maar 1250 + (8*225) + 200 ofwel € 3250.
Klopt inderdaad, had het ook al berekend en gepost: Vliegvlug in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Pinkys Brain schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:33:
[...]

De certificerings klasses en regels voor certificatie moeten 1:1 over worden genomen door de Nederlandse regels. Wij mogen alleen binnen de lijntjes kleuren.

[...]

Paar maanden van tevoren mag het gepeupel af en toe wat wauwelen voor de vorm in een consultatie proces. Maar gezien het tijdsbestek en het feit dat de commissie zich nog niet eens verantwoord tov. de inbreng is het natuurlijk nutteloos.

Het is niet echt van belang, maar ik vond het gewoon wel grappig dat veel organizaties de moeite namen om heel beleefd hun tijd te verdoen met open deuren intrappen. Dat delen niks met f-gassen te maken hebben en het de markt voor installateurs onnodig duur maakt.
Dat laatste eens.

Maar wat zijn nu de specifieke keuringseisen in de EU verordening F gassen over de keuringsfrequentie van propaan (R290)?
Normaliter is er jaarlijkse (of vaker) lekdetectie boven de >5t CO2. Dit is uiteraard vanwege milieu overweging.
Het lekken van propaan heeft nauwelijks tot geen milieu consequenties.
Hoe kan men dan een lekdetectie keuring verantwoorden?

Ja lekkage op basis van veiligheid kan, maar dat is zo’n momentopname, dat kan beter met een gasdetector worden gemonitord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 15:42
Blihi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:11:
[...]

En nu weten we nog niet hoe het is afgelopen....
Ik zit normaal op het forum van Nefit Enviline-gebruikers en kwam in de haast om nog een oplossing te vinden per abuis op dit algemene wp-forum terecht. Om toch nog even de vraag te beantwoorden: ik heb de volgende dag door het logboek te raadplegen ontdekt dat de warmtepomp was uitgezet. Mogelijk heb ik dat ongemerkt gedaan toen ik door Home Assistant scrolde. In elk geval heb ik de schakelaar via HA weer aangezet en nu is het huis weer heerlijk warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-06 17:12
Leonard Smit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:03:
[...]

Ik zit normaal op het forum van Nefit Enviline-gebruikers en kwam in de haast om nog een oplossing te vinden per abuis op dit algemene wp-forum terecht. Om toch nog even de vraag te beantwoorden: ik heb de volgende dag door het logboek te raadplegen ontdekt dat de warmtepomp was uitgezet. Mogelijk heb ik dat ongemerkt gedaan toen ik door Home Assistant scrolde. In elk geval heb ik de schakelaar via HA weer aangezet en nu is het huis weer heerlijk warm.
Ik snap dat je geen haast had om het te delen ;) , wel sportief dat je dat alsnog even doet (y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06 13:45
Leonard Smit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:03:
[...]

Wel bijzonder dat de monteur daar niet uitgekomen is. Instellingen is toch wel het eerste wat je bekijkt, zeker als de gebruiker zegt dat hij "nergens aangezeten heeft" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:45
(verkeerde topic)

[ Voor 97% gewijzigd door RichieB op 15-11-2024 23:18 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Als eerder vermeld zoek ik voor het rijtjeshuis van mijn zoon een "stille" mono 290 warmtepomp. Ze zijn allemaal fluister zacht vooral in de stille mode. In aanmerking komen Arotherm plus, Amber? Maar ik zie nu ook de Sparrow van Weheat. Deze heeft een dikke EPP behuizing van geluiddempend materiaal. De WP is dus eigenlijk in een geluidsdempende kast ingebouwd. Dat kan een fundamentele verbetering zijn en is een heel logische oplossing. LwA volgens ..... = 50 dB (Amber 59 dB)

Is deze WP werkelijk zo stil, heeft iemand al ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tomexergie al je licht in Weheat warmtepompen opgestoken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Kan er iemand van jullie ook advies geven in de keuze van daikin alterna 3 9 kw of een Mitsubishi van 10kw.
Vooral ook in combi met een vloerverwarming systeem uit 2008 die niet optimaal is.

Heb een eigen topic gemaakt hier over.
https://gathering.tweaker...message/80729472#80729472

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-06 17:34
Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:59:
Als eerder vermeld zoek ik voor het rijtjeshuis van mijn zoon een "stille" mono 290 warmtepomp. Ze zijn allemaal fluister zacht vooral in de stille mode. In aanmerking komen Arotherm plus, Amber? Maar ik zie nu ook de Sparrow van Weheat. Deze heeft een dikke EPP behuizing van geluiddempend materiaal. De WP is dus eigenlijk in een geluidsdempende kast ingebouwd. Dat kan een fundamentele verbetering zijn en is een heel logische oplossing. LwA volgens ..... = 50 dB (Amber 59 dB)

Is deze WP werkelijk zo stil, heeft iemand al ervaring.
De Bosch 5800i is stiller dan de Arotherm plus volgens mij.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ZonnigY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:19:
[...]

De Bosch 5800i is stiller dan de Arotherm plus volgens mij.
Maximaal geluidsvermogen:
De 5800iAW 5 = 53 dB
De 5800iAW 7 = 58 dB

De aroTHERM 55/6 = 55 dB
De aroTHERM 75/6 = 57 dB

@Tomexergie even belangrijk om te vergelijken of de LwA daadwerkelijk het maximale geluidsvermogen is of niet zoals veel merken het nominaal geluidsvermogen (veelal ca 80%) hiervoor gebruiken. In het merk specifieke topic kun je deze vragen beter stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 16-11-2024 11:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Zeker bekeken, maar mijn ervaring is dat alle WP eigenaren hun eigen aapje een prinsje vinden en er is weinig info over de hydraulische aansluitingen. De HR ketel wordt in serie op de aanvoer geplaatst zonder terugslag klep ook al zo merkwaardig.
Ik weet ook niet of de hydraulische aansluiting op de binnenunit noodzakelijk zijn bij de Sparrow. Er zijn weinig alternatieve hydraulische schema's. Ik heb geen plaats voor een hydraulische binnenunit. Ook de stille Bosch 5800i heeft een binnenunit.

Merkwaardig dat veel fabrikanten geen gebruik maken van het Mono-290 voordeel en toch nog een binnenunit toepassen. Je kunt deze WP's in zomaar ergen is in het CV systeem inkoppelen zoals bij de Amber.

Bij de keuze van warmtepompen gaat het allang niet meer om de COP, die is van alle merken ongeveer hetzelfde tussen 4,7-5,1 bij 7/35

Maar belangrijk zijn nu:

Met R290 ivm uit fasering R32
geluid: er zijn strenge normen voor de perceel grens
wel of geen hydraulische binnenunit vooral bij bestaande woningen van belang
mogelijkheid later Full-E
boiler regeling aanwezig
energiemeting

Veel oude woningen hadden een CV in het bijgebouw/werkhok achter in de tuin met CV ketel en een ondergrondse leiding verbonden met de CV van de woning. Daar kun je nu prachtig een mono WP (zonder hydraulische binnenunit) aan koppelen. Ik denk dat veel woningen uit 1960-70 deze opstelling hadden.
We hebben deze leidingen afgekoppeld en afgedopt omdat er nu een HR ketel op zolder staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFxe5cJnqjVJY4Hfol4zbDxfhKk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZQOun3MnpSzUkAiz4MpFIwL6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
DutchWing schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:09:
[...]

Maximaal geluidsvermogen:
De 5800iAW 5 = 53 dB
De 5800iAW 7 = 58 dB

De aroTHERM 55/6 = 55 dB
De aroTHERM 75/6 = 57 dB

@Tomexergie even belangrijk om te vergelijken of de LwA daadwerkelijk het maximale geluidsvermogen is of niet zoals veel merken het nominaal geluidsvermogen (veelal ca 80%) hiervoor gebruiken. In het merk specifieke topic kun je deze vragen beter stellen.
Bedankt voor deze info. Je moet er bij geluidhinder van uit gaan dat er bij lage buitentemperaturen toch op maximaal vermogen wordt gedraaid.
Deze cijfer zijn toch weer hoger dan in brochures staan. Om het lijstje compleet te maken wat zijn deze cijfers van Max LwA van Amber 65 en de Sparrow? ITHO geeft zelf aan 59 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:26:
[...]

Zeker bekeken, maar mijn ervaring is dat alle WP eigenaren hun eigen aapje een prinsje vinden en er is weinig info over de hydraulische aansluitingen. De HR ketel wordt in serie op de aanvoer geplaatst zonder terugslag klep ook al zo merkwaardig.
Ik weet ook niet of de hydraulische aansluiting op de binnenunit noodzakelijk zijn bij de Sparrow. Er zijn weinig alternatieve hydraulische schema's. Ik heb geen plaats voor een hydraulische binnenunit. Ook de stille Bosch 5800i heeft een binnenunit.

Merkwaardig dat veel fabrikanten geen gebruik maken van het Mono-290 voordeel en toch nog een binnenunit toepassen. Je kunt deze WP's in zomaar ergen is in het CV systeem inkoppelen zoals bij de Amber.

Bij de keuze van warmtepompen gaat het allang niet meer om de COP, die is van alle merken ongeveer hetzelfde tussen 4,7-5,1 bij 7/35

Maar belangrijk zijn nu:

Met R290 ivm uit fasering R32
geluid: er zijn strenge normen voor de perceel grens
wel of geen hydraulische binnenunit vooral bij bestaande woningen van belang
mogelijkheid later Full-E
boiler regeling aanwezig
energiemeting

Veel oude woningen hadden een CV in het bijgebouw/werkhok achter in de tuin met CV ketel en een ondergrondse leiding verbonden met de CV van de woning. Daar kun je nu prachtig een mono WP (zonder hydraulische binnenunit) aan koppelen. Ik denk dat veel woningen uit 1960-70 deze opstelling hadden.
We hebben deze leidingen afgekoppeld en afgedopt omdat er nu een HR ketel op zolder staat.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj9MtuXM3tzjm66jqHXlvxwDki8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEzOts32pLPRPCaIWZAv57v6.jpg?f=fotoalbum_largeDe Weheat modellen hebben geen binnen unit alleen een pomp met controller incl. 4G verbinding. Let wel op roest in de getoonde leidingen dat vindt geen enkele warmtepomp fijn :-)

[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2024 12:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Dus de pomp zit niet in de buitenunit zoals bij de Amber. We zullen dan een pomp en flowmeter moeten plaatsen in de buitenleiding, of zit de flowmeter in de buitenunit? Volgens de monitoring plaatjes op het Weheat Topic meten ze de vermogens en COP, of is dat softwarematige fake?
Ik weet niet of onderstaande schema ook voor de Sparrow geldt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD-tD9usDKdVvslRhpx2Ko2KPNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oD5hchpQXGfa9yqNzW2eQiBl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:31:
[...]

Dus de pomp zit niet in de buitenunit zoals bij de Amber. We zullen dan een pomp en flowmeter moeten plaatsen in de buitenleiding, of zit de flowmeter in de buitenunit? Volgens de monitoring plaatjes op het Weheat Topic meten ze de vermogens en COP, of is dat softwarematige fake?
Ik weet niet of onderstaande schema ook voor de Sparrow geldt.

[Afbeelding]
Ja geldt voor alle modellen want hebben dezelfde opzet. Flowmeter zit standaard in de buitenunit. Dus alleen een van de modellen controller en de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8iNtCdbp1JWm-_bxHyVNpv3jD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44OkcQxH6xMrfqJokbWgMrIJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXCmue9bpwEYRpsRoDb0cpTlP-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMmboChRJe88CHmQMMrI2DB5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2024 14:11 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring oktober 2024
30 deelnemers hebben ingevuld
Het weglaten van SWW monitoring: Slechts 2 deelnemers stelde er prijs op om dit te blijven doen.
Reden om de SWW weg te laten. De argumenten daarvoor zijn al uitgebreid gecommuniceerd.
Ik heb de 4 deelnemers CV+SWW bij de CV lijst gevoegd met vermelding inclusief SWW.

Erg uiteenlopende resultaten. Afwijking van de trendlijn aan de onderzijde zijn best groot.
Het kan niet aan de A merk warmtepompen liggen omdat die tussen 4,8-5,2 COP bij 7/35 liggen.
Slechte warmtepompen bij de deelnemrs zijn er niet, dus het moet aan de installatie of regeling liggen.
Het niveau van het CV systeem is al in de grafiek verwerkt(Als de opgave goed is)
Mogelijk een aantal oorzaken ter bespreking:
* ruimte temperatuur: er zijn deelnemers met 18C en met 22C. voor oktober kan dat groot verschil maken
* hydraulische ontwerp: Mengvat veroorzaakt 10% lagere COP
* te lage flow minimaal 200 liter/kW geïnstalleerd vermogen
* te hoge aanvoer temperatuur door knijpen radiatoren/convectoren/vloerverwarming
* onrustig regel gedrag (pendelen); te lage graadminuten regeling
* regelstrategie bv nachtverlaging
* meetfouten

Met een gemiddelde COP van 5,7 kun je stellen dat de warmtepomp een effectieve maatregel is om CO2 te reduceren. Daarbij nog in aanmerking nemen dat 40% van de gebruikte elektriciteit duurzaam wordt opgewekt. Reden te meer om het elektriciteitsnet te versterken. Door het ontbreken van lange termijn beleid van de Overheid zijn we nu in de problemen gekomen met het net en wil men het gebruik van WP afremmen ten gunste van verplichte onrendabele stadsverwarming. Allemaal niet zo slim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfzg-R77d4FUC8R2WaYFCqaJY-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lr8gFwgaUMfmgYxwa7Ayx4MX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqr4QOLv1LfwNLmrXtlYa2oZMu4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1nXhLECdobYEx8KS0IXPe4EF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik stel de vraag hier nog een keer, want de vorige keer waren er geen reacties:

Waarom zou de WP met de pomp ingesteld op automatisch het pompdebiet bij SWW productie heel erg verlagen? Tot wel 50% van het debiet bij verwarmen.

Het service handboek zegt dat het target-debiet gelijk is aan 90% (parameter) × capaciteit / 5 × 60 / 4.15 liter/min.

Tijdens verwarming zie ik flows van rond de 21.5 en tijdens SWW 11.5 bij een vermogen van 2800 Watt bij verwarmen en 5400 Watt bij SWW.

Iemand enig idee?

[ Voor 34% gewijzigd door Blihi op 16-11-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:10
Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:06:
Monitoring oktober 2024
Het weglaten van SWW monitoring: Slechts 2 deelnemers stelde er prijs op om dit te blijven doen.
Reden om de SWW weg te laten. De argumenten daarvoor zijn al uitgebreid gecommuniceerd.
Ik heb de 4 deelnemers CV+SWW bij de CV lijst gevoegd met vermelding inclusief SWW.

Erg uiteenlopende resultaten. Afwijking van de trendlijn aan de onderzijde zijn best groot.
Het kan niet aan de A merk warmtepompen liggen omdat die tussen 4,8-5,2 COP bij 7/35 liggen.
Slechte warmtepompen bij de deelnemrs zijn er niet, dus het moet aan de installatie of regeling liggen.
Het niveau van het CV systeem is al in de grafiek verwerkt(Als de opgave goed is)
* ruimte temperatuur: er zijn deelnemers met 18C en met 22C. voor oktober kan dat groot verschil maken
* te hoge aanvoer temperatuur door knijpen radiatoren/convectoren/vloerverwarming
* meetfouten

Met een gemiddelde COP van 5,7 kun je stellen dat de warmtepomp een effectieve maatregel is om CO2 te reduceren. Daarbij nog in aanmerking nemen dat 40% van de gebruikte elektriciteit duurzaam wordt opgewekt. Reden te meer om het elektriciteitsnet te versterken. Door het ontbreken van lange termijn beleid van de Overheid zijn we nu in de problemen gekomen met het net en wil men het gebruik van WP afremmen ten gunste van verplichte onrendabele stadsverwarming. Allemaal niet zo slim.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je het plaatje met de tabel iets groter kunnen plaatsen. Het is nu zeer klein. Zelfs openen in een nieuw tabblad en dan vergroten levert geen leesbaar resultaat op.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 18:47
Blihi schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:15:
Ik stel de vraag hier nog een keer, want de vorige keer waren er geen reacties:

Waarom zou de WP met de pomp ingesteld op automatisch het pompdebiet bij SWW productie heel erg verlagen? Tot wel 50% van het debiet bij verwarmen.

Het service handboek zegt dat het target-debiet gelijk is aan 90% (parameter) × capaciteit / 5 × 60 / 4.15 liter/min.

Tijdens verwarming zie ik flows van rond de 21.5 en tijdens SWW 11.5 bij een vermogen van 2800 Watt bij verwarmen en 5400 Watt bij SWW.

Iemand enig idee?
Ik zie bij mijn Panasonic dat de dT tijdens SWW veel groter is (>8).
Met een relatief lage flow is het geproduceerde vermogen dan alsnog zo'n 6200W.
Pas aan het eind van de run gaat de flow omhoog en de dT naar beneden (ik denk omdat de tanktemperatuur dan groter wordt dan de retourtemperatuur)
Als hij met een lage flow voldoende vermogen kwijt kan heeft het waarschijnlijk niet veel zin de flow te verhogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95LARanahqdL-I6Qi1YqapMYRp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ToovybvFlCXpmjzkJpZLrgal.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:54
Monitoring oktober 2024
(.....)
(....)
"https://tweakers.net/i/XEjpBSDQcx0MWC-aAsqSYxXFvJw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lr8gFwgaUMfmgYxwa7Ayx4MX.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]
Afwijkingen van de trendlijn aan de bovenzijde lijken mij groter dan de afwijkingen aan de onderzijde. Alleen die resultaten staan wel in de tabel maar niet in de grafiek. Is dit een bewuste keuze?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@cerebrum Dus Panasonic doet dit ook, maar waarom?

Normaal zeggen we dat een hogere flow bij lagere Ta gunstiger is, of zou het komen doordat bij te kleine dT het SWW vat dit vermogen niet meer kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Laatst online: 20-06 18:47
@Blihi
Er zal sowieso een maximum zijn aan wat de spiraal aan vermogen kan afgeven.
Ik denk dat in het begin van de run het vermogen best bovenin het vat afgegeven mag worden, maar naarmate het water opwarmt, zal er ook steeds verder onderin de tank/spiraal verwarmd moeten worden

Als ik een target heb van 50C, en de inlet is ~58C (maximale wat de compressor kan doen) dan moet de dT uiteindelijk wel omlaag om voldoende vermogen nog kwijt te kunnen.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Jojan265 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:36:

Zou je het plaatje met de tabel iets groter kunnen plaatsen. Het is nu zeer klein. Zelfs openen in een nieuw tabblad en dan vergroten levert geen leesbaar resultaat op.
Dan moet ik het in twee delen doen want ik kan geen Excel sheet plaatsen. Een screen kopie heeft een beperkt formaat. Of kan het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:24:
[...]

Dan moet ik het in twee delen doen want ik kan geen Excel sheet plaatsen. Een screen kopie heeft een beperkt formaat. Of kan het anders?
Als pdf afgedrukt kan je eventueel via een filehoster of Dropbox, GoogleDrive etc. delen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomexergie
Jojan265 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:36:

In twee delen dat gaat redelijk Monitoring Oktober 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krkxEzjkdJy4aGfZRVt9KfiYljs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IDbxuqTQfe4VM7yjYKMRUg3N.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOnwhd5Q0Hfyef5h_n07Wqkvu18=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XfU08AxQj0j4NmA4Nv6WBKZJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cerebrum schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:05:
@Blihi
Er zal sowieso een maximum zijn aan wat de spiraal aan vermogen kan afgeven.
Ja en ik heb 11 kW gezien bij de mijne, maar dat is bij het opwarmen van een koud vat.

Het vermogen van de spiraal zakt natuurlijk in als het water warmer wordt, misschien dat de WP daarop stuurt.
Ik denk dat in het begin van de run het vermogen best bovenin het vat afgegeven mag worden, maar naarmate het water opwarmt, zal er ook steeds verder onderin de tank/spiraal verwarmd moeten worden

Als ik een target heb van 50C, en de inlet is ~58C (maximale wat de compressor kan doen) dan moet de dT uiteindelijk wel omlaag om voldoende vermogen nog kwijt te kunnen.
Dat klopt natuurlijk.

Ik zal maandag eens kijken hoe dit gaat bij de run naar 60 graden. De rest van de week doe ik maar 45 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
...
Ook lijk ik na de laatste update het ijkprogramma voor de warmtemeter opnieuw te moeten gaan draaien, de mCOP van oktober vertrouw ik niet. De hoeveelheid electriciteit lijkt me wel te kloppen. Even zien wat de rest in oktober gedaan heeft, voor ik hieraan begin.
Gezien de lijst van @Tomexergie is de mCOP van 6.9 toch wel waarschijnlijk. Is wel een record. Hoef ik het ingebouwde ijkprogramma niet te draaien. Dat heeft een koude boiler nodig en voorlopig gebeurd dat niet vanzelf.
En verwarming heb ik de hele maand op het warmst van de dag gedaan. In 3 a 4 uur met ~5 a 6kW op een gemiddelde frequentie draaien is efficienter dan lang op 25Hz draaien. Met een buitentemperatuur van 13 tot 20 graden maakt een Ta van 30 a 33 graden ook niet zo veel uit. De maximale flow is daar belangrijker.

[ Voor 23% gewijzigd door LangeFries op 16-11-2024 21:25 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:32:
[...]
In twee delen dat gaat redelijk Monitoring Oktober 2024:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prima zo! Bedankt voor de moeite; anders dacht ik dat windows-toets + shift+ s een behoorlijk groot plaatje kan leveren, en beter is dan prt screen.
FWIW

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Naalroc schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:47:

Prima zo! Bedankt voor de moeite; anders dacht ik dat windows-toets + shift+ s een behoorlijk groot plaatje kan leveren, en beter is dan prt screen.
FWIW
Zat nog een tikfoutje in bij @Zwartoog 580 moet 280 worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
jaari schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:40:
[...]

Afwijkingen van de trendlijn aan de bovenzijde lijken mij groter dan de afwijkingen aan de onderzijde. Alleen die resultaten staan wel in de tabel maar niet in de grafiek. Is dit een bewuste keuze?
Er staat ook een foutje in met COP=10, is al gecorrigeerd.

Afwijkingen naar de onderkant zijn natuurlijk belangrijker vanwege de milieubelasting en kosten.
Daar ligt een verbeterings potentieel.

Boven de trendlijn geeft natuurlijk ook aan dat het nog beter kan of een geflatteerd beeld via Mhp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 20:40
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
[...]

Ben weer wat verder, denk dat ik een aantal aardige aanbiedingen heb. What to do?

Weheat BB-P80 11kW mono FE + 300L - ± 9300euro inc. installatie
Remeha ACE 10kW mono FE + 300L - ± 9200euro inc. installatie
Valliant aroTherm 10kW pure (split) FE + 300L - ± 8100 euro inc. installatie

Neig naar Blackbird ivm R290 en vermogen van 8kW op A-7/A35 (Remeha heeft dat ook. maar R32). Relatief nieuw bedrijf, innoveert ook op software-vlak.
Uiteraard overal subsidie vanaf.
Waar ergens voor rond de 8k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Monitoring oktober 2024

Slechte warmtepompen bij de deelnemrs zijn er niet, dus het moet aan de installatie of regeling
Bij mij zeer waarschijnlijk de unit laten draaien terwijl het niet hoefde. Nu het soms minder kwakkelen is, is de COP al naar 5,7 voor Nov en stijgende. Ik hoop nog wat minder nutteloos te stoken en beter warmte kwijt te kunnen nu er een thermostaat is gekoppeld ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:36
Update van mijn installatie, voortgang is traag gezien we nog veel meer dingen doen in huis :) . Boilervat geplaatst in trapkelder. Morgen de meterkast verder opruimen en wellicht ook de wateraansluiting ombouwen naar een verdeler, en dan het vloertje verder bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkXxqA8EuEiZlMUD_DpiKsBTcLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OugTZtfIjqOsfaYVcl7K6uIB.jpg?f=fotoalbum_large

Enige nadeel van dit vat: De aftapkraan zit aan de achterkant, welke in zo'n opstelling lastig te bereiken is. De overige aansluitingen zitten aan de voorkant en zijkant waar ik nog wel bij kan. Nu wel alvast een kraantje (waar ik nog net bij kan) en een slang eraan gekoppeld, ik had sowieso een pomp nodig om hem te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:46
TheJVH schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:59:
Update van mijn installatie, voortgang is traag gezien we nog veel meer dingen doen in huis :) . Boilervat geplaatst in trapkelder. Morgen de meterkast verder opruimen en wellicht ook de wateraansluiting ombouwen naar een verdeler, en dan het vloertje verder bouwen.

[Afbeelding]

Enige nadeel van dit vat: De aftapkraan zit aan de achterkant, welke in zo'n opstelling lastig te bereiken is. De overige aansluitingen zitten aan de voorkant en zijkant waar ik nog wel bij kan. Nu wel alvast een kraantje (waar ik nog net bij kan) en een slang eraan gekoppeld, ik had sowieso een pomp nodig om hem te legen.
volgens mij is dit een buffervat toch?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
Consumentenbond heeft WP getest en ze vinden de pana en Daikin het beste.

Deze kan ik echter niet plaatsen:
Hoewel de Daikin Altherma 3 H MT de radiatoren in huis heel efficiënt van warmte voorziet, lukt dat bij vloerverwarming toch wat minder. De efficiëntie voor vloerverwarming is nog wel voldoende, maar toch niet zo goed als bij de radiatoren.

Iemand een verklaring?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GudZ schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:21:

Hoewel de Daikin Altherma 3 H MT de radiatoren in huis heel efficiënt van warmte voorziet, lukt dat bij vloerverwarming toch wat minder. De efficiëntie voor vloerverwarming is nog wel voldoende, maar toch niet zo goed als bij de radiatoren.

Iemand een verklaring?
Die snap ik ook niet. Dit is denk ik het meest positieve bericht wat het AD ooit over warmtepompen geplaatst heeft.
Beetje jammer alleen dat ze voor een goed geïsoleerd huis rekenen met een energieverbruik (door de warmtepomp) van 95 kWh per m2 per jaar. Mijn matig geïsoleerde jaren 30 huis verbruikt 14 kWh/m2/jaar. 8)7

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:52:
[...]

Die snap ik ook niet. Dit is denk ik het meest positieve bericht wat het AD ooit over warmtepompen geplaatst heeft.
Beetje jammer alleen dat ze voor een goed geïsoleerd huis rekenen met een energieverbruik (door de warmtepomp) van 95 kWh per m2 per jaar. Mijn matig geïsoleerde jaren 30 huis verbruikt 14 kWh/m2/jaar. 8)7
Ik vind het vooral jammer dat ze maar 9 getest hebben en nog minder verschillende merken. En allemaal pas vanaf 6kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:01

martijn v o

Certified by Enphase.

SebastiaanPs schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:52:
[...]

staat er niet bij maar zij rekenen met de primaire energie dus eigenlijk wat er uit de warmtepomp komt.
En dus met een COP van 3,7.
Jij rekent met wat je in de warmtepomp stopt.

Zij hadden moeten zeggen 25 kWh/m2/jaar. en dat is veel, wij zitten hier woning 1989 met goede naisolatie en vloerverwarming op 12 kWh/m2/jaar.

En inderdaad het AD is geen krant dat is een reclamefolder, ik heb daar nog nooit een serieus stuk gezien over duurzaamheid.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn v o op 17-11-2024 08:39 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:59
*knip*

Te langzaam :)

[ Voor 96% gewijzigd door mjvdkolk op 17-11-2024 08:41 ]

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:32:
MONITORING OKTOBER 2024

Er ontbreken nog:
@Grolsch @LangeFries @koevlaas2 @Arnold @JBtL @xoror @LeonTebbens @HaTe @STEL24b @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @gsalakirov @Robindd @rykers

Als je niet meer mee wilt doen (het is vrij blijvend s.v.p. doorgeven) dan schrap ik je van de lijst.
Mijn excuses voor de late reactie, maar alsnog opgestuurd zojuist.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Iemand een verklaring?
De Daikin is een MT versie, wat staat voor midden temp. je hebt ook LT (Laag temp en HT Hoog temp)
In de regeling en compressor is het gunstige werkgebied afgestemd op wat hogere aanvoer temp. Dit zal ook wel in de tabellen terug te zien zijn.
Vandaar die opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:05
Monitoring oktober 2024

* meetfouten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo @Tomexergie
Weer goed materiaal om eens te vergelijken en overdenken.
De factoren die je noemt als oorzaken voor de spreiding in de COP resultaten herken ik, zeker als je de ervaringen op dit en andere WP fora de afgelopen jaren gevolgd hebt.
Mijns inziens is er nog een factor die voor spreiding zorgt en dat is de locatie van de WP. Kijk naar de temperatuur daggemiddelden voor Twente/Achterhoek versus de kustprovincies, of de geadviseerde ontwerp temperaturen voor de locaties door het land (-10 voor Enschede en -5 voor Zeeland).
Geen idee of dit kan worden gekalibreerd in deze maandelijkse gegevens.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:02
Hoe zit het in de basis met opwarmen van SWW via de WP? Ik heb nu een hele lage flow ingesteld, waardoor de retourtemperatuur dezelfde temperatuur heeft als het SWW (alle warmte wordt dus afgegeven). Echter ik heb het idee dat de aanvoertemp dan heel hoog wordt. Of is een hoge flow beter, waardoor de Ta lager wordt (verwacht ik)?
De compressor maakt de Ta 60+ graden bij een laag ingestelde flow, maar bij een Tsww=54 graden gaat hij al over op de backupelementen. Dat moet toch beter kunnen denk/hoop ik. Het enige dat ik in SWW-modus kan aanpassen is de flow.

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 17-11-2024 10:33 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:53
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:29:
Hoe zit het in de basis met opwarmen van SWW via de WP? Ik heb nu een hele lage flow ingesteld, waardoor de retourtemperatuur dezelfde temperatuur heeft als het SWW (alle warmte wordt dus afgegeven). Echter ik heb het idee dat de aanvoertemp dan heel hoog wordt. Of is een hoge flow beter, waardoor de Ta lager wordt (verwacht ik)?
De compressor maakt de Ta 60+ graden bij een laag ingestelde flow, maar bij een Tsww=54 graden gaat hij al over op de backupelementen. Dat moet toch beter kunnen denk/hoop ik. Het enige dat ik in SWW-modus kan aanpassen is de flow.
Dit is iets voor een merk topic want verschilt tussen de merken/ modellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
BarryH schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:34:
[...]

Dit is iets voor een merk topic want verschilt tussen de merken/ modellen
Ik heb een Stiebel Eltron, daar is helaas geen topic over. Volgens mij ben ik voor zover ik weet ook de enige op Tweakers met dit merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Prima artikel over all electric en netcongestie

https://search.app?link=h...l1%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:53
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb een Stiebel Eltron, daar is helaas geen topic over. Volgens mij ben ik voor zover ik weet ook de enige op Tweakers met dit merk.
Dan is een eigen topic waar je naar toe linkt handig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
BarryH schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:58:
[...]

Dan is een eigen topic waar je naar toe linkt handig
Het ging me meer om of er een algemene theorie is. Ik ga wat verder testen en zal dan een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het "gebruikte" whitepaper is afkomstig "Alklima Mitsubishi Electric".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:59
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:01:
[...]

Het ging me meer om of er een algemene theorie is. Ik ga wat verder testen en zal dan een topic openen.
Er is zeker een algemene theorie. Hoge flow is altijd efficiënter. Met een hoge flow kun je dezelfde hoeveelheid warmteoverdracht af met een lagere Ta. En met een lagere Ta heb je een hogere COP, dat is bij alle warmtepompen zo.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 20-06 17:12
Is het wel zo'n goed artikel? Als ik lees "Onderzoek van Natuur & Milieu toont bijvoorbeeld aan dat warmtepompen in woningen verantwoordelijk zijn voor slechts 1% van het totale elektriciteitsverbruik." dan vraag ik me af in hoeverre ze rekening houden met de gewenste groei van het aantal warmtepompen. Ook de suggestie om tijdens de piekuren de wp uit te zetten is voor de moderne woningen waar warmtepompen worden geplaatst prima mogelijk, maar voor de gewenste energietransitie zullen ook de minder goed geïsoleerde huizen zonder wtw van een wp moeten worden voorzien. Ook moet een netbeheerder rekening houden met worst case scenarios, dus ook -15.

Ook het geclaimde moment dat hybride warmtepompen tegelijk aanslaan lijkt me onzin. Wellicht ligt het bivalentiepunt wel dicht bij elkaar, maar dat geeft juist verlichting van het net op momenten dat de all electric wp's nog meer gaan verbruiken. Dit lijkt me toch echt een gevalletje WC-eend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
blb4 schreef op zondag 17 november 2024 @ 03:37:
[...]

volgens mij is dit een buffervat toch?
Nee het is een SWW vat met een coil van 2,6m2, die zowel te gebruiken is als een SWW vat van 300 liter, of een doorstroom boiler, afhankelijk van hoe je hem aansluit :) . Een van de weinige liggende RVS vaten die ik kon vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie

Iemand een verklaring?
De Consumentenbond, waar ik zelf ook lid van ben, is op het gebied van energie nooit echt up to date.

Zo maar een paar opmerkingen:

Hoe kun je een test met 9 warmtepompen doen waarvan 7 met R32 dat over 3 jaar uitgefaseerd is.
Ik zou alleen nog maar de koop van R290 warmtepompen adviseren.

Over geluid zijn ze onduidelijk, ik heb geen cijfers kunnen zien e.d. Terwijl geluid een van de belangrijkste selectie criteria is geworden, i.v.m. de strenge Overheids normen.

Ze leggen te veel nadruk op de WP units terwijl de performance in grote mate wordt bepaalt door het afgifte systeem, de installatie, regeling. Worden de installateurs via de leverancier van het merk goed begeleid bij installeren.

Ook hier weer de "stille mode" een tovermiddel dat de geluids ellende fluisterend verzacht. Het vermogen van de WP hangt af van toerental, buitentemperatuur en aanvoer temperatuur. In de stille mode (laag toeren) zal een WP altijd minder vermogen leveren en zal er bij lage buitentemperaturen meer moeten worden bijgestookt. In feite koop je een zware WP die je op een laag pitje zet. Het is onzin om te stellen dat een WP in de stille mode zijn maximale vermogen behoudt.
Het voordeel van de stille mode is dat de WP niet onnodig op hoog vermogen gaat draaien, dus het vermogen beperkt bij opwarmen, SWW en plotselinge temperatuur schommelingen dus zonder pieken naar een vermogen wordt geregeld dat de verwarming van de woning dekt. Dus minder geluidsoverlast en een hogere COP. Wordt het vereiste vermogen voor de woning niet gedekt, dan zal er extra moeten worden bijgestookt(Elektrisch of aardgas)

Ik denk dat er binnen ons forum meer deskundigheid en ervaring is dan bij de Consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tomexergie Wat het geluid en de wettelijke geluidseisen c.q. de "normale" handhaving betreft hoeven woningeigenaren met warmtepompen in mijn gemeente zich waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken.
Als de verstandhouding met de buren maar goed is en blijft . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Handhaving gaat niet gebeuren zonder klachten van buren. Maar de Omgevingswet kan toch wel een rol spelen bij plaatsing aan b.v. de voorgevel of voortuin. Zeker bij rijtjes woningen zoals bij mijn zoon zal dat gaan gebeuren. Er ligt nog een enorm potentieel voor warmtepompen juist bij dit type woningen.
Gelukkig gaan de nieuwe WP's veel minder geluid producren dan b.v. mijn Elga Toshiba.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
Neig naar Blackbird ivm R290 en vermogen van 8kW op A-7/A35 (Remeha heeft dat ook. maar R32). Relatief nieuw bedrijf, innoveert ook op software-vlak.
Uiteraard overal subsidie vanaf.
Andere fabrikanten (Mitsubishi of Vaillant bijvoorbeeld) maken ook R290 warmtepompen die gewoon hun geadverteerde vermogen halen bij -7 of -10.
En over die software: Ik heb liever een apparaat met zo weinig mogelijk software. Simpeler is echt beter, want het moet over 15 jaar ook nog werken.
En als ik dan zie dat er fabrikanten zijn die kiezen voor een Windows CE-omgeving (Itho bijvoorbeeld), waardoor de gebruikers worden geconfronteerd met de tekortkomingen daarvan, dan ben ik erg blij dat er op mijn Mitsubishi gewoon een simpele, dedicated, microcontrollerbesturing zit.

Verder: Momenteel vallen er veel nieuwe bedrijven in de duurzame tak om. Wie garandeert jou dat over 5 of 10 jaar, als je een onderdeel nodig hebt, een toko als Weheat of Blackbird nog bestaat? Ik ga dan liever voor een bedrijf wat zich al bijna 100 jaar op het gebied van koude- en warmtetechniek heeft bewezen, en bovendien niet alleen warmtepompen voor woningen bouwt, maar ook airco's en warmte- en koudesystemen levert voor de utiliteit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TheJVH Ik hoop dat je alle aansluiting op waterdichtheid getest hebt voordat je alles dichttimmerde?
En het type van je vat is niet te lezen op het plaatje, maar als het een geëmailleerd stalen vat is: Kun je de anode nog wel wisselen? Het zou jammer zijn als je daarvoor de trap moet slopen...
Ook de bereikbaarheid van een evt. dompelelement is wel heel marginaal zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:10
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:29:
Bij de LG is de flow bij SWW maximaal en onafhankelijk van de instellingen bij verwarming. Dit is ook het beste, want dan heb je de meeste warmteafgifte

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Jojan265 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:30:
[...]

Bij de LG is de flow bij SWW maximaal en onafhankelijk van de instellingen bij verwarming. Dit is ook het beste, want dan heb je de meeste warmteafgifte
Is bij mij ook, maar flow is bij sww instelbaar als percentage. Ik zou juist een hogere afgifte bij een lagere flow verwachten, omdat het water dan meer tijd heeft om z'n warmte af te geven. Maar blijkbaar werkt dat dus anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:05
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:44:
[...]

Is bij mij ook, maar flow is bij sww instelbaar als percentage. Ik zou juist een hogere afgifte bij een lagere flow verwachten, omdat het water dan meer tijd heeft om z'n warmte af te geven. Maar blijkbaar werkt dat dus anders.
Tijd om warmte af te geven is geen geldig argument. Dit is in dit en andere fora ook al regelmatig besproken.
Het werkt gewoon, zoals alles volgens de simpele wetten van de natuurkunde.
De afgifte is lineair evenredig met het (gemiddelde) temperatuurverschil tussen aanvoer en je boiler. Hoe hoger de flow, hoe hoger de gemiddelde aanvoertemperatuur van het water door het verwarmingselement en dus hoe hoger de afgifte (vermogen). De keuze is dus om bij hogere flow een wat lagere aanvoertemperatuur te kiezen en dan toch sneller je boiler op te warmen. Flow always wins!
Zelfde als bij radiatoren en vloerverwarming.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik dit hier lees: "‘Laten we de overheid als sector helpen met oplossingen voor de toekomst’"
En dan het report "Nationaal Warmtepomp Trendrapport 24/25" van "Dutch New Energy Research" met de prominente lijst van initiatiefnemers daarachter
ben ik geneigd een alternatieve titel de verzinnen:
"Laat de overheid met oplossingen de sector helpen voor de toekomst."

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 17-11-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:23:
[...]

Andere fabrikanten (Mitsubishi of Vaillant bijvoorbeeld) maken ook R290 warmtepompen die gewoon hun geadverteerde vermogen halen bij -7 of -10.
En over die software: Ik heb liever een apparaat met zo weinig mogelijk software. Simpeler is echt beter, want het moet over 15 jaar ook nog werken.
En als ik dan zie dat er fabrikanten zijn die kiezen voor een Windows CE-omgeving (Itho bijvoorbeeld), waardoor de gebruikers worden geconfronteerd met de tekortkomingen daarvan, dan ben ik erg blij dat er op mijn Mitsubishi gewoon een simpele, dedicated, microcontrollerbesturing zit.

Verder: Momenteel vallen er veel nieuwe bedrijven in de duurzame tak om. Wie garandeert jou dat over 5 of 10 jaar, als je een onderdeel nodig hebt, een toko als Weheat of Blackbird nog bestaat? Ik ga dan liever voor een bedrijf wat zich al bijna 100 jaar op het gebied van koude- en warmtetechniek heeft bewezen, en bovendien niet alleen warmtepompen voor woning bouwt, maar ook airco's en warmte- en koudesystemen levert voor de utiliteit.
De Amber heeft een Windows CE controller voor de bediening en doet verder niets en is niet online. Tekortkomingen zijn er voor deze functie dus niet. Itho levert wel updates voor verbetering voor bv een verstelbare vorstbeveiliging ideaal dus dat dat kan. Veel warmtepompen fabrikanten werken daar überhaupt niet aan mee. Weheat is onderdeel van een wereldwijde onderneming waar veel kapitaal aanwezig is ( zie de grote van de fabriek ) en er is voorzien in een oplossing in case off. Als ik zie wat er op software gebied op tweakers wordt gesleuteld met heishamon etc. zullen veel tweakers op het gebied van software het niet met jou eens zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:59
Goedemiddag, vanwege een grote verbouwing van m'n huis wil ik ook de stap maken om van het gas af te gaan en over te stappen naar een lucht/water warmtepomp. Momenteel bevindt de CV-ketel zich in een aparte ruimte op de eerste verdieping en heeft een afmeting van 1,25m x 0,9m x 2,5m (lxbxh). Weten jullie of dit genoeg is om de binnenunit van een warmtepomp en een buffervat van 200L te herbergen? Op internet kan ik alleen vinden wat de afmetingen van de individuele onderdelen zijn.
Het betreft een 2 persoonshuishouden (110m2), een goed geïsoleerd huis (als ik klaar ben met verbouwen :) ) en de achterkant van het CV-hok is een buitenmuur en sluit aan op het dak van de garage, waar de buitenunit geplaatst kan worden.
Alvast dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat je ook moet kijken hoe het is met de trap, is die hoog genoeg zodat een binnenunit erdoorpast?
Je hebt geen merk gezegd, maar bij mijn model moest al de verpakking eromheen eraf om het daar te krijgen. Dat was kiele kiele.

Ik weet niet of het makkelijk te installeren is. Maar als eerst de leidingen erachter geplaatst worden en daarna pas de WP wordt geplaatst zou het kunnen. Bij mij is er een buffervat boven de WP geplaatst. Ik denk nog steeds dat die niet nodig was in mijn geval maar dat is een andere discussie ;)

Verder weet ik niet of de leidingen in de vloer of in de muur zitten, bij mij zaten ze in de vloet\r waardoor de WP weer een stuk naar voren kwam en het een stuk krapper maakt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Redlum999 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:28:
Goedemiddag, vanwege een grote verbouwing van m'n huis wil ik ook de stap maken om van het gas af te gaan en over te stappen naar een lucht/water warmtepomp. Momenteel bevindt de CV-ketel zich in een aparte ruimte op de eerste verdieping en heeft een afmeting van 1,25m x 0,9m x 2,5m (lxbxh). Weten jullie of dit genoeg is om de binnenunit van een warmtepomp en een buffervat van 200L te herbergen? Op internet kan ik alleen vinden wat de afmetingen van de individuele onderdelen zijn.
Het betreft een 2 persoonshuishouden (110m2), een goed geïsoleerd huis (als ik klaar ben met verbouwen :) ) en de achterkant van het CV-hok is een buitenmuur en sluit aan op het dak van de garage, waar de buitenunit geplaatst kan worden.
Klinkt alsof je bepaalde keuzes al gemaakt hebt? Buffervat, heb je die echt nodig? Waarom WP met binnenunit?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dat is afhankelijk van de keuze en merk warmtepomp. Een aantal merken maken gebruik van een kleine of geen binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bedoel je een 200l boilervat, dus warmwater om van de douchen. Want een buffervat is over het algemeen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-06 17:02
Dit zou wel moeten lukken. Maar die 200 l buffervat is waarschijnlijk voor een goed geisoleerd huis wel wat aan de grote kant.

Kijk naast de grootte van je buffer ook even welk scenario je wenst voor binnenunit configuratie:

A1: split wp met koelkastmodel boiler incl backup element en driewegklep
A2: split wp met losse boiler, losse binnenunit met bijverwarmer

B1: mono wp met koelkastmodel boiler incl regeling, backup element en driewegklep
B2: mono wp met losse boiler en separaat een binnenunit met back up heater, driewegklep en regeling
B3: mono wp met losse boiler, losse driewegep en losse regeling en losse back up heater (niet perse nodig).

De X1 scenario’s hebben het gemak van alles in een maar geven meer complicaties in krappe ruimtes omdat de koelkastmodellen vrij groot zijn en het leidingwerk niet altijd makkelijk achter de unit te bereiken is.
De losse binnenunit X2 waar regeling, driewegklep en back up heater inzitten zijn vaak niet zo groot (zelfde of kleiner dan cv-ketel) en geven je veel flexibiliteit met plaatsen van de losse boiler.

B3 is het meest flexibele maar dan moet je alles los installeren.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dre schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:22:
[...]

Bedoel je een 200l boilervat, dus warmwater om van de douchen. Want een buffervat is over het algemeen niet nodig.
Vaak wordt door beginnend tweakers buffer en boiler door elkaar heen gehaald 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:55
Heb sinds een uur iets heel geks, mijn AIT wp lijkt niet de rbe ruimte thermostaat in de woonkamer te respecteren. Die staat op 20 graden ingesteld maar is nu 21 graden en blijft maar verwarmen. Ik heb zelf niets aangepast en is afgelopen weken ook goed gegaan.

Ook als ik de hysterese voor verwarming op 4K zet blijft ie maar doorgaan. Heb net de wp uitgeschakeld maar deze gaat meteen weer verwarmen. Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Andrehj schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:28:
@TheJVH Ik hoop dat je alle aansluiting op waterdichtheid getest hebt voordat je alles dichttimmerde?
En het type van je vat is niet te lezen op het plaatje, maar als het een geëmailleerd stalen vat is: Kun je de anode nog wel wisselen? Het zou jammer zijn als je daarvoor de trap moet slopen...
Ook de bereikbaarheid van een evt. dompelelement is wel heel marginaal zo.
Het zit nog niet dicht, alleen wat balken met wat losse platen eroverheen om makkelijker te kunnen werken. Pas als het systeem helemaal in werking is schroef ik de platen vast, en dan alsnog op een manier dat ik er makkelijk bij kan (kwestie van platen losschroeven, voor een scharnier zal geen ruimte zijn. Hoewel ik het stukje bij de muur van de installatie ook gewoon vrij kan houden. Mooi hoeft het niet te zijn.

De enige koppeling die echt lastig te bereiken is, is de waterafvoer. Die zit er alvast aan, maar kan ik niet op waterdichtheid testen want dan moet het hele vat vol met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:59
Ik heb nog geen merk of configuratie op het oog. Voor nu was de vraag meer of het überhaupt mogelijk is in de bestaande ruimte. Het zou zonde zijn als ik na het verbouwen te horen krijg dat de warmtepomp niet past. En ik bedoelde eigenlijk een 200l boilervat ipv buffervat.
Zo te horen zou het moeten passen, maar is het afhankelijk van o.a. wel of geen buffervat en monoblock of split unit.
Voor nu kan ik dan verder en ga ik in de aankomende tijd dit forum rustig doorspitten. Dank voor de reacties.
@Carboy54 niet beginnend op tweakers, wel nog nieuw met warmtepompen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Redlum999 op 17-11-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:35:
Heb sinds een uur iets heel geks, mijn AIT wp lijkt niet de rbe ruimte thermostaat in de woonkamer te respecteren. Die staat op 20 graden ingesteld maar is nu 21 graden en blijft maar verwarmen. Ik heb zelf niets aangepast en is afgelopen weken ook goed gegaan.

Ook als ik de hysterese voor verwarming op 4K zet blijft ie maar doorgaan. Heb net de wp uitgeschakeld maar deze gaat meteen weer verwarmen. Weet iemand wat het zou kunnen zijn?
Het lijkt nu goed te gaan, heb de externe modbus gateway los gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 04:37
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:53:
[...]

De Amber heeft een Windows CE controller voor de bediening en doet verder niets en is niet online. Tekortkomingen zijn er voor deze functie dus niet. Itho levert wel updates voor verbetering voor bv een verstelbare vorstbeveiliging ideaal dus dat dat kan. Veel warmtepompen fabrikanten werken daar überhaupt niet aan mee. Weheat is onderdeel van een wereldwijde onderneming waar veel kapitaal aanwezig is ( zie de grote van de fabriek ) en er is voorzien in een oplossing in case off. Als ik zie wat er op software gebied op tweakers wordt gesleuteld met heishamon etc. zullen veel tweakers op het gebied van software het niet met jou eens zijn
Voor een beetje IT'er is een WP die 20 jaar mee moet en gewoon altijd zonder gezeik moet blijven werken icm een besturing op windows :') CE een invalid combination, hard no, punt. Dat is gewoon een hele domme designkeuze als je ontwerplevensduur 10-20 jaar is. Het feit ook dat ze bij Itho eerst WP's uitleveren en dan met software updates moeten zorgen voor basis-zaken als vorstbeveiliging en een fatsoenlijke defrost regeling zegt ook genoeg. Doe mij dan toch maar een merk met wat meer ervaring, ipv ik de betatester ben op mijn kosten. Het nadeel van de starre old boys is dan idd wel weer dat je ook niet al teveel doortontwikkeling of nieuwe features hoeft te verwachten. Maar daar heb je dan weer de communities voor, met ESPaltherma, P1P2serial, Heishamon, etc. die mooie add-ons ontwikkeld voor de tweaker, maar die wel losstaan van een stabiele en simpele unix-achtige besturing die gewoon altijd werkt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RonJ schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:12:
[...]

Voor een beetje IT'er is een WP die 20 jaar mee moet en gewoon altijd zonder gezeik moet blijven werken icm een besturing op windows :') CE een invalid combination, hard no, punt. Dat is gewoon een hele domme designkeuze als je ontwerplevensduur 10-20 jaar is. Het feit ook dat ze bij Itho eerst WP's uitleveren en dan met software updates moeten zorgen voor basis-zaken als vorstbeveiliging en een fatsoenlijke defrost regeling zegt ook genoeg. Doe mij dan toch maar een merk met wat meer ervaring, ipv ik de betatester ben op mijn kosten. Het nadeel van de starre old boys is dan idd wel weer dat je ook niet al teveel doortontwikkeling of nieuwe features hoeft te verwachten. Maar daar heb je dan weer de communities voor, met ESPaltherma, P1P2serial, Heishamon, etc. die mooie add-ons ontwikkeld voor de tweaker, maar die wel losstaan van een stabiele en simpele unix-achtige besturing die gewoon altijd werkt.
Het gaat niet om basis zaken. Een verstelbare vorstbeveiliging is fijn als je caleffi's gebruikt die lopen bij een Panasonic leeg omdat beide op 3 graden zijn gefixed. Verder werkt het prima voor de gemiddelde nederlandse woning. Wil op software gebied state of the art als tweaker ga je naar Weheat. 98% van de gebruikers zitten niet op add ons te wachten maar willen gewoon een warme woning. Dat is een tweakers dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 17-06 15:17
Vaevictis_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:12:
[...]

Het lijkt nu goed te gaan, heb de externe modbus gateway los gehaald.
Dat is precies wat ik dacht toen ik je bericht las.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:23:
[...]

Verder: Momenteel vallen er veel nieuwe bedrijven in de duurzame tak om. Wie garandeert jou dat over 5 of 10 jaar, als je een onderdeel nodig hebt, een toko als Weheat of Blackbird nog bestaat? Ik ga dan liever voor een bedrijf wat zich al bijna 100 jaar op het gebied van koude- en warmtetechniek heeft bewezen, en bovendien niet alleen warmtepompen voor woningen bouwt, maar ook airco's en warmte- en koudesystemen levert voor de utiliteit.
Je hebt een punt. Een warmtepomp vervang je niet even als de software in een b.s. windows omgeving draait en niet wordt ge-updated en je hebt een storing. Inderdaad niet afhankelijk zijn van externe software ondersteuning. De onzekerheid dat een bedrijf niet meer bestaat is ook een issue bij de keuze voor een WP. Chinese import geeft geen lange termijn zekerheid.

Dat maakt de keuze nog moeilijker. En WP is geen iPhone die je na 5 jaar vernieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-06 12:42
michaelvo schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:06:
[...]

Er is zeker een algemene theorie. Hoge flow is altijd efficiënter. Met een hoge flow kun je dezelfde hoeveelheid warmteoverdracht af met een lagere Ta. En met een lagere Ta heb je een hogere COP, dat is bij alle warmtepompen zo.
Voor verwarmen geef ik je direct gelijk, maar voor het opwarmen van een boiler zou het weleens anders kunnen zijn.

Als je een boiler steady opwarmt met een hoge delta T zodat de gelaagdheid in stand blijft kun je over de hele warmtewisselaar waarschijnlijk meer vermogen afgeven. Ik denk dat dat weleens efficiënter kan zijn en er zal ook vast een reden zijn dat meerdere merken dit doen.

Dit sluit ook aan op het Duklitech verhaal van een spiraal onderin de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bromptonrijder schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:13:
[...]

Voor verwarmen geef ik je direct gelijk, maar voor het opwarmen van een boiler zou het weleens anders kunnen zijn.

Als je een boiler steady opwarmt met een hoge delta T zodat de gelaagdheid in stand blijft kun je over de hele warmtewisselaar waarschijnlijk meer vermogen afgeven. Ik denk dat dat weleens efficiënter kan zijn en er zal ook vast een reden zijn dat meerdere merken dit doen.

Dit sluit ook aan op het Duklitech verhaal van een spiraal onderin de boiler.
Dat is precies wat ik dacht nadat ik het plaatje van @cerebrum (cerebrum in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11") zag.

Bij verwarmen ga je altijd uit van een vaste omgevingstemperatuur, zodat het vermogen van het afgiftesysteem eigenlijk alleen afhangt van de gemiddelde temperatuur daarvan. In een boilervat is dat niet zo. Dat vat wordt steeds warmer en misschien dat inderdaad daarom een veel grotere delta-T wel efficienter is.

Het lijkt mij in ieder geval een logisch verhaal als meerdere fabrikanten dat zo doen. Zij zullen daar best een reden voor hebben, toch?

Ik kwam er zelf achter omdat ik altijd een vast pompdebiet ingesteld had staan (omdat dat bij de CV ketel ook moest ivm mengverdelers). Toen ik de WP op automatisch debiet instelde, ging de flow bij SWW ineens 50% omlaag, maar hij lijkt langer door te gaan op de WP voordat het elektrisch element er in komt voor de legionella-run.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 18-11-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:11
Nou wil ik zeker niet de keuze voor Windows CE goedpraten, maar valt er niet iets te zeggen voor een makkelijk verwisselbare 'print' waarmee je software én OS in een keer kunt vervangen? Krijg je er ook direct extra geheugen/rekenkracht bij, en wie weet zelfs een nieuwe WiFi/Bluetooth standaard!

Met de slimme meters zie je dat men nu ook 'ineens' bedenkt dat die apparaten langer mee moeten gaan dan de mobiele netwerkstandaard, dus dat ze modulair gemaakt moeten worden. Volgens mij zijn warmtepompen al in zoverre modulair dat je echt niet een hele nieuwe buitenunit hoeft te nemen als de Windows support zou stopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-06 19:19
Redlum999 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:50:
Ik heb nog geen merk of configuratie op het oog. Voor nu was de vraag meer of het überhaupt mogelijk is in de bestaande ruimte. Het zou zonde zijn als ik na het verbouwen te horen krijg dat de warmtepomp niet past. En ik bedoelde eigenlijk een 200l boilervat ipv buffervat.
Zo te horen zou het moeten passen, maar is het afhankelijk van o.a. wel of geen buffervat en monoblock of split unit.
Voor nu kan ik dan verder en ga ik in de aankomende tijd dit forum rustig doorspitten. Dank voor de reacties.
@Carboy54 niet beginnend op tweakers, wel nog nieuw met warmtepompen :)
Zie hier: https://daikintechnicalda...rma-3-h-ht/floorstanding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:02:
[...]

@Tomexergie ik ben het hier wel eens met Andrehj. Voor mij geeft de SWW monitoring ook motivatie om mijn SWW performance te verbeteren, bijv. door de SWW runs te automatiseren overdag bij hogere buitentemperaturen en meer beschikbaarheid van PV. Nu worden ze vaak getriggert als ik om 06:30u onder de douche sta, koudste moment van de dag en ook nog eens minder comfortabel als je SWW temp zakt tijdens de run.

Ik zie net je post @Tomexergie en snap ook zeker jouw argument mbt werk/inspanningen. Is er hier niet een handige Tweaker die een database kan bouwen die wij zelf invullen, om voor jou werk uit handen te nemen. Waarbij jij dan alleen nog een coördinerende en controlerende rol hebt. Of is dat al eerder besproken?
Ik ben het eens met @Tomexergie. SWW-metingen zijn zeker interessant, maar daar is veel meer informatie voor nodig. WP of WPB, BUH of niet, grootte boilervat, temperatuur, etc. Normaal zit je rond de 2,5-3, met veel tunen kun je zeker hoger komen en dat is nuttig. Maar zonder de andere informatie geeft het weinig inzicht of leidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 15:47
verkeerslicht schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:36:
@Byorn Je hebt alleen maar radiatoren zie ik.
De procedure is praktisch gezien als volgt:
  1. Alles volledig open zetten.
  2. De kleine(re) radiatoren tot net zo ver beperken dat ze nog wel warm worden, maar niet alle flow - als het ware - "afpikken" van de grote radiatoren.
  3. De grote radiatoren blijf je van af ;)
De kleine radiatoren kunnen (als deze volledig open staan) een zogenaamde waterzijdige kortsluiting geven. Ze gaan als een bypass werken zodat de warmtepomp praktisch gezien de grote radiatoren niet meer ter beschikking heeft, en gaat pendelen vanwege te weinig afgiftecapaciteit. Dat is dus de uitdaging waar je mee te maken hebt.

De resulterende dt die je hebt is het gevolg van het vermogen dat je wp levert, en de afgiftecapaciteit van het complete afgiftesysteem. Dat het heel moeilijk is om de dT van je radiatoren te regelen is omdat je warmtepomp gewoon harder gaat pompen als jij gaat knijpen (afhankelijk van de regeling die erin zit), om de gewenste flow te behalen. Een effect wat je eigenlijk wilt voorkomen.
Heb hier nog een vraag over. Stel je grote radiatoren zitten korter bij de WP, moet je deze dan niet ook wat knijpen om een hoger dt te halen? Anders gaat het water er alsnog snel doorheen, waardoor de retour snel opwarmt!?

In mijn situatie zit ik met 3 radiatoren beneden die kort bij de WP zitten. Deze staan allemaal helemaal open. Badkamer radiator op 1e verdieping ook. Andere kleine radiators op 1e verdieping staan ingesteld op 18 graden met thermostaatkraan. 1e verdieping heeft een langere en dunnere leiding (25mm uponor) vanuit de kelder waar deze afgetakt wordt met een T-stuk van het leidingwerk beneden 32mm MLB en 5/4 dikwandig staal.

Ben nu bezig met waterzijdig in te regelen en krijg bij de grote radiator (T33 30x300cm) in de woonkamer een dt van 2,5 als ik deze wat knijp met voetventiel. Maar ik snap dat je deze ook weer niet teveel wil knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zwartoog schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:04:
[...]

Ik ben het eens met @Tomexergie. SWW-metingen zijn zeker interessant, maar daar is veel meer informatie voor nodig. WP of WPB, BUH of niet, grootte boilervat, temperatuur, etc. Normaal zit je rond de 2,5-3, met veel tunen kun je zeker hoger komen en dat is nuttig. Maar zonder de andere informatie geeft het weinig inzicht of leidraad.
Boiler met spiraal, boiler met pomp (itho, menging!)
Koppeling met SG+, dus bewust hogere setpoint obv zonnig weer
Wel of niet SWW runs in de nacht.

Volgens mij veel te veel variabelen om dat netjes te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-06 15:17

SBL

Monitoring oktober 2024

* meetfouten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet alle datapunten lijken in de grafiek terecht te komen? (ik zie bijvoorbeeld de bovenste Tomexergie 5,2@39 en Jaari 6,9@28 niet)
Excel-tip: als je foutwaarden als #N/B laat weergeven, worden ze weggelaten in grafiek, in plaats van als 0 weergegeven. Dan kun je grafiek gewoon van hele reeks maken.

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 18-11-2024 14:00 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SBL schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:54:
[...]

Niet alle datapunten lijken in de grafiek terecht te komen? (ik zie bijvoorbeeld de bovenste Tomexergie 5,2@39 en Jaari 6,9@28 niet)
Excel-tip: als je foutwaarden als #N/B laat weergeven, worden ze weggelaten in grafiek, in plaats van als 0 weergegeven. Dan kun je grafiek gewoon van hele reeks maken.
En als je daarvoor functies gebruikt, kun je de functie "NA()" gebruiken om een fout te genereren (in het Engels. geen idee hoe die functie in het Nederlands heet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
loyske schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:02:
[...]

Heb hier nog een vraag over. Stel je grote radiatoren zitten korter bij de WP, moet je deze dan niet ook wat knijpen om een hoger dt te halen? Anders gaat het water er alsnog snel doorheen, waardoor de retour snel opwarmt!?

In mijn situatie zit ik met 3 radiatoren beneden die kort bij de WP zitten. Deze staan allemaal helemaal open. Badkamer radiator op 1e verdieping ook. Andere kleine radiators op 1e verdieping staan ingesteld op 18 graden met thermostaatkraan. 1e verdieping heeft een langere en dunnere leiding (25mm uponor) vanuit de kelder waar deze afgetakt wordt met een T-stuk van het leidingwerk beneden 32mm MLB en 5/4 dikwandig staal.

Ben nu bezig met waterzijdig in te regelen en krijg bij de grote radiator (T33 30x300cm) in de woonkamer een dt van 2,5 als ik deze wat knijp met voetventiel. Maar ik snap dat je deze ook weer niet teveel wil knijpen.
De dT is geen doel op zich. Je wilt de dT over alle radiatoren gelijk hebben. Dus: eerst alles vol open, dan meten wat de dT is per radiator. Degene met de grootste dT heeft de laagste flow, dus nu ga je degene met de kleinste dT eerst iets knijpen, maar niet teveel. Daarmee pas je de balans in het hele systeem aan, dus nadat je die radiator geknepen hebt, moet je weer even een tijdje meten en zo verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Misschien heb je iets aan mijn post ter inspiratie: marcop23 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Mijn cv-hok is nog net een maatje kleiner, en ik heb inderdaad ook een garagedak die er aan grenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
Vaevictis_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:35:

Klinkt als je stookt op WAR met een te hoog stooklijn(de buitenvoeler bepaalt dan).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 18:09
Blihi schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:25:
[...]

De dT is geen doel op zich. Je wilt de dT over alle radiatoren gelijk hebben. Dus: eerst alles vol open, dan meten wat de dT is per radiator. Degene met de grootste dT heeft de laagste flow, dus nu ga je degene met de kleinste dT eerst iets knijpen, maar niet teveel. Daarmee pas je de balans in het hele systeem aan, dus nadat je die radiator geknepen hebt, moet je weer even een tijdje meten en zo verder.
De zelfde dT over alle radiatoren is geen doel op zich. Een juiste balans in huis vinden dat is het doel.
Daarbij is het vaak warmer in de badkamer en woonkamer, en koeler in de slaapkamers en zo.
Bij nieuwbouwhuizen zijn de radiatoren allemaal per m2 berekend, en kun je idd uitgaan van een gelijke dT van de radiatoren. Maar bij oudere huizen waar dit vaak niet het geval is, kun je daar dus niet vanuit gaan. En uiteindelijk is de dT van de WP belangrijk, en niet die van een enkele radiator.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
mr_evil08 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:46:
[...]

Klinkt als je stookt op WAR met een te hoog stooklijn(de buitenvoeler bepaalt dan).
Nee die heb ik bijna helemaal uitstaan invloedsfactor rbe is 200% daarnaast was er ook geen vraag want ruimte temperatuur was 21,3 graden ingesteld was 20 graden.

Dit heb ik in het eerste jaar wel eens gehad en toen direct aangepast. Daarna nooit meer issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:24
Voordat ik met de perstang aan de slag ga wil ik nog even checken of alles goed zit zo? Commentaar is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGXLxS-JCHkxUyCm80PObTLDJyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0YZEKTgAgXYy8uETxbFAAL6J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door gebruiker001 op 18-11-2024 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
RemmyB83 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:04:
[...]

De zelfde dT over alle radiatoren is geen doel op zich. Een juiste balans in huis vinden dat is het doel.
Daarbij is het vaak warmer in de badkamer en woonkamer, en koeler in de slaapkamers en zo.
Bij nieuwbouwhuizen zijn de radiatoren allemaal per m2 berekend, en kun je idd uitgaan van een gelijke dT van de radiatoren. Maar bij oudere huizen waar dit vaak niet het geval is, kun je daar dus niet vanuit gaan. En uiteindelijk is de dT van de WP belangrijk, en niet die van een enkele radiator.
De dT bij de WP is niet van belang. Wat van belang is voor de efficiëntie is een zo laag mogelijke Ta (en bij een gasgestookte CV ketel een zo laag mogelijke Tr). Een zo laag mogelijke Ta kun je halen door een zo groot mogelijke flow in te stellen op de WP en dan de installatie te balanceren.

Je hebt gelijk dat je soms niet de dT over alle radiatoren gelijk wilt hebben. De badkamer wil je vaak warmer (dat is een no-brainer, die geef je altijd maximale flow) en daar waar inderdaad de radiatoren meer uit de losse pols gedimensioneerd zijn, moet je spelen met de instellingen.

Wel wil je bijvoorbeeld binnen 1 ruimde de dT's gelijk krijgen als je meerdere radiatoren (of vloerlussen) hebt, etc.
Pagina: 1 ... 175 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)