Fr33z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:18:
[...]
absoluut mee oneens, 100%. Doorrekenen geeft een vals beeld van veiligheid EN maakt veel mensen heel terughoudend vanwege de hele onzekerheid. Natuurlijk is het niet slim. om. gewoon zomaar wat geld uit te geven zonder ergens over na te denken. Maar de voorgestelde ultra-kapitalistische en risico-mijdende bril. die grote bedrijven met aandeelhouders etc gebruiken zorgt er voor dat er nooit iets gaat gebeuren en dat veel mensen in een grijs limbo van 'misschien wel misschien niet' blijven.
Mensen hebben om uiteenlopende redenen financiële problemen maar je gaat mij niet wijsmaken dat het komt doordat er te veel geld aan verduurzaming wordt besteed. Voor een deel zal het liggen aan substantieel te laag inkomen en een ander deel aan zeer onverstandige keuzes zoals (te dure) autos, tv's/wasmachines leasen etc.
Als je in de hoek zit die moeilijk rondkomt of al echt problemen hebt dan ga je nooit investeren in een warmtepomp, of die nou 5 of 10 of 15k kost. (gelukkig) zitten de meeste tweakers er wat beter bij maar we blijven hangen in het betweterige accountants-sfeertje waarin elke euro 3 keer gewogen moet worden. Elke keer wanneer iemand het niet bestaande begrip terugverdientijd noemt wordt dit weer versterkt.
Waarom zou terugverdientijd (break even) niet bestaan? Of je het er nu mee eens bent of niet, die berekening is in een hoop gevallen wel te maken namelijk. Kort voorbeeld van mezelf:
Totale verduurzaming om van het gas af te komen (isolatie, WP na subsidie, PV, inductieplaat) is 17200,-. Ja, ik heb een hoop zelf gedaan.. Ik bespaar volgens de huidige tarieven en met minder vastrecht ongeveer 2500,- per jaar aan energiekosten. Dat wil zeggen dat als alles voor de rest gelijk blijft ik op ongeveer 6,5 jaar mijn totale investering eruit heb gehaald.
Als ik reken met het vervangen van mijn CV (die na 26 jaar daar echt wel aan toe was) inclusief rookgasafvoer door 4 verdiepingen vernieuwen á ongeveer 3500,- is het plaatje 5,5 jaar. Buiten de waardestijging aan mijn woning.
Het niet willen doorrekenen is wat mij betreft kortzichtig, maar je kunt er natuurlijk ook in doorslaan (jezelf rijk rekenen).
Dat mensen die investeringen niet gaan doen als je het geld niet hebt snap ik ook wel, maar je kunt met een inkomen tot 60K bruto per jaar gewoon een lening tegen 0% krijgen. Als je de gemiddelde energiekosten van zeg eens 250-300,- per maand ziet wegzakken naar 0,- en je moet 200,- per maand aan een lening betalen dan kost het je dus alsnog niks.
MacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:42:
[...]
snap ik met een nieuwe woning, echter die van mij is 50 jaar ouder. dan is die 7 kW echt niet meer voldoende, ondanks de nodige isolatiemaatregelen.
het is ook gewoon van je eigen situatie afhankelijk, zie je ook direct bij je eigen situatie, dus in het algemeen is dat zeer lastig om daar een label op te plakken, daar heb je helemaal gelijk in.

Ik dacht eerst ook dat het niet kon. Mijn isolatiemaatregelen zijn redelijk normaal te noemen (Rd 5.3 in dak, Rd 3.5-5 in zoldervloer, spouwmuur Rd 1.8, U1.1 glas, 6cm vloerisolatie) in een huis met 125m2 woonoppervlak (190m2 gebruiksoppervlak) als 2 kapper uit 1972. En ik heb er een Vaillant AroTHERM Plus 55/6 ingezet. Dus zeg 6kW bij -10. Volgens mijn berekeningen en uit ervaring kom ik er met 5kW ook wel.
Afgiftesysteem is ook simpel: hoofdleidingen DIN25 voor de flow. Geen vloerverwarming, en boven T10's en T11's.. Als het buiten 2 graden is voer ik water aan van 31 graden. Alles waterzijdig ingeregeld en heb een dT van ongeveer 3-4 graden.