Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Blihi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:13:
[...]

Die 50 m3 gas betaal je dus zo'n 400 euro per jaar voor. Dat is prijzig gas...
ik zou eerst eens goed lezen, daar stond namelijk 50 m3 voor verwarmen, ik heb echter ook nog warm water nodig, en nee ik heb dus geen Quocker.
en ja, ik weet dat ik 350 euro vaste lasten heb voor realatief weinig gas, alleen voor een FE was ik ruim 12.000 euro kwijt. en een stuk meer energie die ik zelf dus niet meer zelf kan opwekken.
Dus voor ik dat allemaal terugverdien ben ik 15 jaar verder, en dan kan ik dat allemaal nog een keer vervangen. dus onder de streep ben ik met mijn relatief hoge vasten lasten nog steeds goedkoper uit.
Dus ik ga wel over als mijn CV het begeeft, en die doet het nog wel een tijdje, met een beetje mazzel gelijktijdig met de huidige warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 19-04-2024 11:57 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
MotorBeast schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:42:
[...]

En dan ben je net als ik straks 2 jaar onderweg. Probleem is dat we teveel ingelezen zijn ook. Had hier laatst weer zo'n grappenmaker. Toen hij doorkreeg dat ik wel erg veel wist heb ik nooit meer iets vernomen terwijl hij toezegde met 1 week een offerte te sturen. Ik heb me er ondertussen maar bij neergelegd. Hier in de regio zijn er nog steeds veel te weinig die full electric doen.
Ik ben ongeveer 1 maand echt serieus bezig.

Inmiddels 2 installateurs waarbij ik verder kom, gewoon dat hele verkoop gelul en koffiedrinken thuis overslaan dan gaat het sneller, gelijk antwoord wat ze willen en niet.

Mailtjes de deur uit, recht door zee "ik wil dit" screenshot uit de ontwerphandleiding met bijbehorende componenten erbij werkt heel goed en vlot antwoord die je terug belt met meer kennis dan "verkoper".

Ik begrijp de installateurs ze worden overspoelt met gezeur van particulieren die afhaken na zien van offerte.

all-electric "ready" wordt het hier, SWW blijft voorlopig op gas.
Kleine tussenwoning, boilervat kwijt kunnen is lastig gezien ik nog een bad heb, volledig gasloos is lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 18-04-2024 20:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mr_evil08 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:26:
[...]

Inmiddels 2 installateurs waarbij ik verder kom, gewoon dat hele verkoop gelul en koffiedrinken thuis overslaan dan gaat het sneller.

Mailtjes de deur uit, recht door zee "ik wil dit" screenshot uit de ontwerphandleiding met bijbehorende componenten erbij werkt heel goed en vlot antwoord die je terug belt met meer kennis dan "verkoper".

Ik begrijp de installateurs ze worden overspoelt met gezeur van particulieren die afhaken na zien van offerte.

Kleine tussenwoning, boilervat kwijt kunnen is lastig gezien ik nog een bad heb, volledig gasloos is lastig.
en wat kost dat grapje dan ? overigens is hybride helemaal niet zo'n slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fr33z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:20:
[...]

wauw, ga jij de onderste 20% van onze samenleving met deze wijsheid dan even uit de ellende helpen omdat ze gewoon 'beter moeten rekenen' :z

@MacD007 dat je er zo naar kijkt dat mag natuurlijk maar het blijft zo verrekte kunstmatig/virtuel. Jii hebt toch geen excel met per jaar de stroom- en gaskosten en een vergelijking over of je de isolatie al wel of niet terugverdiend hebt? die som. is namelijk niet te maken, tenzij je huishoudem nooit veranderd en je jaarlijks een winst-/verliesrekening maakt.
waarom zou ik dat niet hebben, want dan weet ik ook of ik nog wat ruimte heb om leuke dingen te doen. ik betaal al genoeg aan banken, daar hoeft ook niet nog een gepepperte rente van geleend geld bij te komen als je dat kunt voorkomen. vroeger had elke huisvrouw dat ook, noemde men toen huishoudboekje.
vraag het maar eens aan je moeder. Juist ook daarom heb ik voor mijn situatie gekozen voor een hybride, iemand anders komt met zijn gegevens mogelijk er uit dat voor hem een FE een veel beter idee is, overigens heb ik ruim 3 jaar nodig gehad om voldoende kennis te vergaren om een juiste keuze te kunnen maken uit het warmtepompoerwoud.
dat je je gekd nuttig wil besteden is logisch maar het blijft natte-vingerwerk en niet meer dan een simulatie.
als je slim omgaat met je geld hoeft dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mr_evil08 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:55:
[...]

Hey, waar kan ik tekenen voor Hybrid en 5k klaar zijn ?
Maandag morgen ding dat al kapt als de temperaturen beneden 7 of 4c gaan en loopt te janken door de hele woonwijk?
even ter info, mijn klein maar dappere warmtepomp heeft het tot -10 mooi gedaan, alleen omdat ik zelf toen dacht het is wel mooi geweest en de CV handmatig omgezet (ja, dat dan dus bij dit mooi stukje warmtepomp dus ook), effect het gasverbruik was nog nooit zo hoog geweest (bijna 10 m3 er doorheen gejaargd, toen maar snel na 1/2 dag weer terug, en wat bleek ook -11 en -12 kon dit ding ook nog, kouder is het niet geworden, met af en toe een zuchtje gas (hulp van de CV, het is en blijft tenslotte een hybride).
Full-electric kost geen 20K de verschillen liggen dichter bij elkaar.
ik was met mijn buurman die ook een warmtepomp bij een plaatselijke warmtepompboer geweest, voor een FE was hij bijna 20 k armer geworden. dus tuurlijk zul je ook iets goedkoper iets kunnen vinden. maar dit zijn geen uitzondelijke bedragen, het kan echt nog een heel stuk meer.
Hybride 7K, full electric 12-15K is realistisch, ook hybride moeten kleine zaken aan CV gewijzigd worden wil de COP niet dramatisch worden als je op 50 aanvoer moet verwarmen.
voor een FE is 7k power een beetje aan de lage kant, in een klein hutje kan het, echter in een grotere twee onder een kap wordt dat echt te klein, ik praat dan nog niet over vrijstaand.
Definitie hybride is ook lekker vaag, sommige kappen vrij vlot terwijl anderen gewoon doorgaan bij -7 en misschien bij een de-forst de gasketel even een duw geeft.

Voor 5K heb je geen CV ketel erbij met Hybride.
deze 5k als je goed had gelezen zijn dat de kosten voor het gas incl. vastrecht over 15 jaar gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:10:
[...]

Wat een slechte hybride. :+ Ik stook al 4 jaar hybride met L/L. 0 m3 gas voor verwarmen. 8) En toch wil ik FE als het ooit nog gaat gebeuren.
je hebt helemaal gelijk, ik ook, en weet je dat dit met deze eenvoudige en simpele warmtepomp dus ook nog kan O-) , dus wie weet, de toekomst zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mr_evil08 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:26:
[...]

oke, dat is een behoorlijke tijd :+ , ik zelf ben pas ruim 4 jaar uitvoerig met dit thema bezig en leer nog elke dag erbij, dus ik kom pas om de hoek kijken zou je kunnen zeggen. kan ik wel dan hoop ik van je gedegen kennis gebruik maken, tenminste als je dat goed vindt uiteraard. _/-\o_
Inmiddels 2 installateurs waarbij ik verder kom, gewoon dat hele verkoop gelul en koffiedrinken thuis overslaan dan gaat het sneller, gelijk antwoord wat ze willen en niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:10
MacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:08:
[...]
voor een FE is 7k power een beetje aan de lage kant, in een klein hutje kan het, echter in een grotere twee onder een kap wordt dat echt te klein, ik praat dan nog niet over vrijstaand.
Ik weet niet of je dit zo in het algemeen kunt zeggen. Dat ligt helemaal aan de benodigde warmtecapaciteit van je woning. Ik heb een vrijstaande woning uit 2010 (EPC 0.8) in zuid-oost Groningen en heb genoeg aan 7 kW.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jojan265 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:33:
[...]

Ik weet niet of je dit zo in het algemeen kunt zeggen. Dat ligt helemaal aan de benodigde warmtecapaciteit van je woning. Ik heb een vrijstaande woning uit 2010 (EPC 0.8) in zuid-oost Groningen en heb genoeg aan 7 kW.
snap ik met een nieuwe woning, echter die van mij is 50 jaar ouder. dan is die 7 kW echt niet meer voldoende, ondanks de nodige isolatiemaatregelen.
het is ook gewoon van je eigen situatie afhankelijk, zie je ook direct bij je eigen situatie, dus in het algemeen is dat zeer lastig om daar een label op te plakken, daar heb je helemaal gelijk in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-06 10:56
MacD007 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:42:
[...]

snap ik met een nieuwe woning, echter die van mij is 50 jaar ouder. dan is die 7 kW echt niet meer voldoende, ondanks de nodige isolatiemaatregelen.
het is ook gewoon van je eigen situatie afhankelijk, zie je ook direct bij je eigen situatie, dus in het algemeen is dat zeer lastig om daar een label op te plakken, daar heb je helemaal gelijk in. :)
Ik heb 5KW in een twee onder 1 kap uit 1959 FE. En ook niet optimaal geïsoleerd, wel nagenoeg overal wat aan isolatie gedaan. 20 gr in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:00
Maurice1066 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:51:
[...]

Ik heb 5KW in een twee onder 1 kap uit 1959 FE. En ook niet optimaal geïsoleerd, wel nagenoeg overal wat aan isolatie gedaan. 20 gr in huis
Wat is je afgiftesysteem? Dat vindt ik erg interessant om te weten 🙂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Fr33z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:18:
[...]

absoluut mee oneens, 100%. Doorrekenen geeft een vals beeld van veiligheid EN maakt veel mensen heel terughoudend vanwege de hele onzekerheid. Natuurlijk is het niet slim. om. gewoon zomaar wat geld uit te geven zonder ergens over na te denken. Maar de voorgestelde ultra-kapitalistische en risico-mijdende bril. die grote bedrijven met aandeelhouders etc gebruiken zorgt er voor dat er nooit iets gaat gebeuren en dat veel mensen in een grijs limbo van 'misschien wel misschien niet' blijven.

Mensen hebben om uiteenlopende redenen financiële problemen maar je gaat mij niet wijsmaken dat het komt doordat er te veel geld aan verduurzaming wordt besteed. Voor een deel zal het liggen aan substantieel te laag inkomen en een ander deel aan zeer onverstandige keuzes zoals (te dure) autos, tv's/wasmachines leasen etc.

Als je in de hoek zit die moeilijk rondkomt of al echt problemen hebt dan ga je nooit investeren in een warmtepomp, of die nou 5 of 10 of 15k kost. (gelukkig) zitten de meeste tweakers er wat beter bij maar we blijven hangen in het betweterige accountants-sfeertje waarin elke euro 3 keer gewogen moet worden. Elke keer wanneer iemand het niet bestaande begrip terugverdientijd noemt wordt dit weer versterkt.
Waarom zou terugverdientijd (break even) niet bestaan? Of je het er nu mee eens bent of niet, die berekening is in een hoop gevallen wel te maken namelijk. Kort voorbeeld van mezelf:
Totale verduurzaming om van het gas af te komen (isolatie, WP na subsidie, PV, inductieplaat) is 17200,-. Ja, ik heb een hoop zelf gedaan.. Ik bespaar volgens de huidige tarieven en met minder vastrecht ongeveer 2500,- per jaar aan energiekosten. Dat wil zeggen dat als alles voor de rest gelijk blijft ik op ongeveer 6,5 jaar mijn totale investering eruit heb gehaald.

Als ik reken met het vervangen van mijn CV (die na 26 jaar daar echt wel aan toe was) inclusief rookgasafvoer door 4 verdiepingen vernieuwen á ongeveer 3500,- is het plaatje 5,5 jaar. Buiten de waardestijging aan mijn woning.

Het niet willen doorrekenen is wat mij betreft kortzichtig, maar je kunt er natuurlijk ook in doorslaan (jezelf rijk rekenen).

Dat mensen die investeringen niet gaan doen als je het geld niet hebt snap ik ook wel, maar je kunt met een inkomen tot 60K bruto per jaar gewoon een lening tegen 0% krijgen. Als je de gemiddelde energiekosten van zeg eens 250-300,- per maand ziet wegzakken naar 0,- en je moet 200,- per maand aan een lening betalen dan kost het je dus alsnog niks.
[...]

Ik dacht eerst ook dat het niet kon. Mijn isolatiemaatregelen zijn redelijk normaal te noemen (Rd 5.3 in dak, Rd 3.5-5 in zoldervloer, spouwmuur Rd 1.8, U1.1 glas, 6cm vloerisolatie) in een huis met 125m2 woonoppervlak (190m2 gebruiksoppervlak) als 2 kapper uit 1972. En ik heb er een Vaillant AroTHERM Plus 55/6 ingezet. Dus zeg 6kW bij -10. Volgens mijn berekeningen en uit ervaring kom ik er met 5kW ook wel.

Afgiftesysteem is ook simpel: hoofdleidingen DIN25 voor de flow. Geen vloerverwarming, en boven T10's en T11's.. Als het buiten 2 graden is voer ik water aan van 31 graden. Alles waterzijdig ingeregeld en heb een dT van ongeveer 3-4 graden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
verkeerde forum sorry!

[ Voor 134% gewijzigd door Frans H op 19-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-06 10:56
CornermanNL schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:52:
[...]

Wat is je afgiftesysteem? Dat vindt ik erg interessant om te weten 🙂
Beneden vvw in cement dekvloer, deels 10cm hoh, deels 15. Boven Fermacell droogbouw platen op vilt vvw ingefreesd op ongeveer 10cm hoh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
timovd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:31:
@MacD007 hangt er van af hoeveel je aan vastrecht en vaste leveringskosten voor gas betaalt.
vastrecht van de netbeheerders is redelijk gelijk, daar zit niet zo veel verschil in, met vaste leveringskosten heb je wel een punt, want dat kan qua energieboer wel behoorlijk uitelkaar liggen, ik heb hier gewoon mijn eigen situatie weergegeven.
dat zal toch echt voor iedereen weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kuusj schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:01:
[...]

Waarom zou terugverdientijd (break even) niet bestaan? Of je het er nu mee eens bent of niet, die berekening is in een hoop gevallen wel te maken namelijk. Kort voorbeeld van mezelf:
Totale verduurzaming om van het gas af te komen (isolatie, WP na subsidie, PV, inductieplaat) is 17200,-. Ja, ik heb een hoop zelf gedaan.. Ik bespaar volgens de huidige tarieven en met minder vastrecht ongeveer 2500,- per jaar aan energiekosten. Dat wil zeggen dat als alles voor de rest gelijk blijft ik op ongeveer 6,5 jaar mijn totale investering eruit heb gehaald.

Als ik reken met het vervangen van mijn CV (die na 26 jaar daar echt wel aan toe was) inclusief rookgasafvoer door 4 verdiepingen vernieuwen á ongeveer 3500,- is het plaatje 5,5 jaar. Buiten de waardestijging aan mijn woning.

Het niet willen doorrekenen is wat mij betreft kortzichtig, maar je kunt er natuurlijk ook in doorslaan (jezelf rijk rekenen).

Dat mensen die investeringen niet gaan doen als je het geld niet hebt snap ik ook wel, maar je kunt met een inkomen tot 60K bruto per jaar gewoon een lening tegen 0% krijgen. Als je de gemiddelde energiekosten van zeg eens 250-300,- per maand ziet wegzakken naar 0,- en je moet 200,- per maand aan een lening betalen dan kost het je dus alsnog niks.

[...]

Ik dacht eerst ook dat het niet kon. Mijn isolatiemaatregelen zijn redelijk normaal te noemen (Rd 5.3 in dak, Rd 3.5-5 in zoldervloer, spouwmuur Rd 1.8, U1.1 glas, 6cm vloerisolatie) in een huis met 125m2 woonoppervlak (190m2 gebruiksoppervlak) als 2 kapper uit 1972. En ik heb er een Vaillant AroTHERM Plus 55/6 ingezet. Dus zeg 6kW bij -10. Volgens mijn berekeningen en uit ervaring kom ik er met 5kW ook wel.

Afgiftesysteem is ook simpel: hoofdleidingen DIN25 voor de flow. Geen vloerverwarming, en boven T10's en T11's.. Als het buiten 2 graden is voer ik water aan van 31 graden. Alles waterzijdig ingeregeld en heb een dT van ongeveer 3-4 graden.
Als je €2500,- per jaar (€208 per maand) bespaart dan vraag ik me wel af hoeveel gas je dan verbruikte. Kun je daar wat meer inzicht in geven?
Strikt genomen moet je de kosten van het isoleren niet meerekenen, want dat had je ook besparing opgeleverd bij stoken op gas.
Dus eerst isoleren (of zelfs nalaten), dan je gasverbruik meten, dan warmtepomp installeren, en de besparing vaststellen. Die laatste besparing heeft wat te maken met het terugverdienen van je warmtepompinstallatie.

Denk dat veel mensen iets van 600m³ vervangen en daarmee hun energierekening kunnen halveren. Dan is de maandelijkse besparing tientjes werk (orde grootte €50,-). En als je dan de boel hebt laten installeren voor 12 - 18k dan ben je 20 tot 30j verder (als de wp het dan nog doet), m.a.w. dan is er geen terugverdientijd.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen: Hoe groter en slechter geïsoleerd het huis, hoe sneller de terugverdientijd. Het is dus erg afhankelijk van de situatie.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-06 15:17

SBL

verkeerslicht schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:50:
[...]

Strikt genomen moet je de kosten van het isoleren niet meerekenen, want dat had je ook besparing opgeleverd bij stoken op gas.
Dus eerst isoleren (of zelfs nalaten), dan je gasverbruik meten, dan warmtepomp installeren, en de besparing vaststellen. Die laatste besparing heeft wat te maken met het terugverdienen van je warmtepompinstallatie.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen: Hoe groter en slechter geïsoleerd het huis, hoe sneller de terugverdientijd.
Om een korte terugverdientijd op de warmtepomp te krijgen, doe ik de berekening van de besparing van de warmtepomp eerst. :+
Daarna de berekening dat isoleren niet zo rendabel is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

verkeerslicht schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:50:
[...]

Als je €2500,- per jaar (€208 per maand) bespaart dan vraag ik me wel af hoeveel gas je dan verbruikte. Kun je daar wat meer inzicht in geven?

Denk dat veel mensen iets van 600m³ vervangen en daarmee hun energierekening kunnen halveren. Dan is de maandelijkse besparing tientjes werk (orde grootte €50,-). En als je dan de boel hebt laten installeren voor 12 - 18k dan ben je 20 tot 30j verder (als de wp het dan nog doet), m.a.w. dan is er geen terugverdientijd.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen: Hoe groter en slechter geïsoleerd het huis, hoe sneller de terugverdientijd. Het is dus erg afhankelijk van de situatie.
Een 1000m3 gas. 600m3 per jaar is nog steeds 70€ per maand voor mij, en dan moet ik nog bijna 30€ per maand betalen aan vastrecht wat nu vervalt. Dan zit je dus al op 1200€ per jaar.

Natuurlijk verbruik je stroom ipv gas. Maar dat is al voordeliger met een warmtepomp en zeker met zonnepanelen waarbij in ons geval vele duizenden kWh’s overschot zit is dat ‘gratis’.

En ja, uiteindelijk is de rekensom misschien net wat minder gunstig of gunstiger, ik lig er geen seconde wakker van eerlijk gezegd haha. De gestegen waarde van de woning door de maatregelen en het feit dat het energielabel A+ zal hebben ipv C en dus bredere leenmogelijkheden kun je lastig kwantificeren maar is er statistisch gezien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-05 13:17
Vraag, Electrische boiler aanvoer via Hygieneboiler

Naast een lucht-water warmtepomp wil ik een eletrische boiler installeren voor het warme tapwater.

Bij plaatsing van een warmtepomp, heeft het zin om via een hygieneboiler het koude water naar een elektrische boilervat voor te verwarmen?

Een elektrsche boiler wordt normaal aangesloten op het koude tapwater wat waarschijnlijk rond de 10 graden Celsius is. Wordt dit water eerst voorverwarmd naar circa 35 graden dan hoeft de elektrische boiler dit verder te verwarmen van 35 naar 60 graden Celsius. De eerste stap 10 naar 35 graden gaat dan met een COP van misschien 3.5. Dan tweede stap van 35 graden naar 60 graden met een COP van 1.

Dit zou ongeveer 35% van de stroomkosten voor warm tapwater kunnen besparen. Stroomverbruik is dan 65%:=100%*(25/3,5+25/1)/50.

Bij een jaarlijk stroomverbruik voor warm water van 1600 kWh wat misschien Euro 500,- kost zou dat circa Euro 160,- kunnen besparen. In de zomer niet maar in de winter is de temperatuur van het hygienevat water waarschijnlijk hoger dan 35 graden.

Is dit technisch en economisch een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Vrijstaand uit 1930...
Ik had het met 7Kw waarschijnlijk ook wel gered.
24/7 op 21,5 graden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:50:
[...]

Vrijstaand uit 1930...
Ik had het met 7Kw waarschijnlijk ook wel gered.
24/7 op 21,5 graden.
Hier vrijstaand uit 1956 met een S2125-8 en die levert bij -7/35 nog 5,6 Kw. Geen enkel probleem met (vind ik) normale vloer, spouw en dakisolatie en HR++.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
han.k schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:40:
Vraag, Electrische boiler aanvoer via Hygieneboiler

Naast een lucht-water warmtepomp wil ik een eletrische boiler installeren voor het warme tapwater.

Bij plaatsing van een warmtepomp, heeft het zin om via een hygieneboiler het koude water naar een elektrische boilervat voor te verwarmen?

Een elektrsche boiler wordt normaal aangesloten op het koude tapwater wat waarschijnlijk rond de 10 graden Celsius is. Wordt dit water eerst voorverwarmd naar circa 35 graden dan hoeft de elektrische boiler dit verder te verwarmen van 35 naar 60 graden Celsius. De eerste stap 10 naar 35 graden gaat dan met een COP van misschien 3.5. Dan tweede stap van 35 graden naar 60 graden met een COP van 1.

Dit zou ongeveer 35% van de stroomkosten voor warm tapwater kunnen besparen. Stroomverbruik is dan 65%:=100%*(25/3,5+25/1)/50.

Bij een jaarlijk stroomverbruik voor warm water van 1600 kWh wat misschien Euro 500,- kost zou dat circa Euro 160,- kunnen besparen. In de zomer niet maar in de winter is de temperatuur van het hygienevat water waarschijnlijk hoger dan 35 graden.

Is dit technisch en economisch een goede oplossing?
Je redenering gaat op een aantal punten de mist in:
  1. Je gaat uit van 35 graden CV-watertemperatuur. Dat is echt een uitzondering. De meesten draaien hier op een veel lagere temperatuur (denk aan 28 graden).
  2. Dit werkt alleen in het stookseizoen. Afhankelijk van de isolatiegraad van je woning is dat maar een maand of 4.
  3. Geen idee hoe je bij die 1600 kWh voor SWW komt, maar dat is echt veel te hoog. Wij verbruikten de afgelopen 12 maanden met een gezin van 4 personen slechts 276 kWh voor SWW. Dat maakt het besparingspotentieel ook gelijk een stuk minder.
  4. Als je er met jouw constructie voor zorgt dat het koude water met 35 graden het vat in komt, dan is het vat onderin een stuk warmer bij de start van de SWW-cyclus, waarmee het totaalrendement daarvan dus afneemt. Als je zonder hygieneboiler in serie een sCOP (voor SWW) van 3.5 zou halen, is dat nu lager, misschien 2.5 of 3. Een deel van je rendementswinst lever je dus weer in.
  5. Zo'n vat neemt ook ruimte in. Ik weet niet hoe het bij jouw woning was, maar in NL kost een woning momenteel zeker 2000 euro/m2 (de meeste zijn nog veel duurder) waardoor alleen de ruimte van dat vat je al 1000 euro kost.
Ik zou er kortom niet aan beginnen. Als je echt wat wil winnen kun je beter een DoucheWTW plaatsen. Die neemt veel minder ruimte in, en maakt je installatie niet zo complex. Meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Andrehj schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:58:
[...]

Je redenering gaat op een aantal punten de mist in:
  1. Je gaat uit van 35 graden CV-watertemperatuur. Dat is echt een uitzondering. De meesten draaien hier op een veel lagere temperatuur (denk aan 28 graden).
  2. Dit werkt alleen in het stookseizoen. Afhankelijk van de isolatiegraad van je woning is dat maar een maand of 4.
  3. Geen idee hoe je bij die 1600 kWh voor SWW komt, maar dat is echt veel te hoog. Wij verbruikten de afgelopen 12 maanden met een gezin van 4 personen slechts 276 kWh voor SWW. Dat maakt het besparingspotentieel ook gelijk een stuk minder.
  4. Als je er met jouw constructie voor zorgt dat het koude water met 35 graden het vat in komt, dan is het vat onderin een stuk warmer bij de start van de SWW-cyclus, waarmee het totaalrendement daarvan dus afneemt. Als je zonder hygieneboiler in serie een sCOP (voor SWW) van 3.5 zou halen, is dat nu lager, misschien 2.5 of 3. Een deel van je rendementswinst lever je dus weer in.
  5. Zo'n vat neemt ook ruimte in. Ik weet niet hoe het bij jouw woning was, maar in NL kost een woning momenteel zeker 2000 euro/m2 (de meeste zijn nog veel duurder) waardoor alleen de ruimte van dat vat je al 1000 euro kost.
Ik zou er kortom niet aan beginnen. Als je echt wat wil winnen kun je beter een DoucheWTW plaatsen. Die neemt veel minder ruimte in, en maakt je installatie niet zo complex. Meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Bedankt voor het meedenken.

De CV verbruikt ongeveer 200m3/jaar gas voor het warme tapwater. 7 a 8% van het gasverbruik, dat lijkt normaal. Dat komt overeen met circa 1600 kwh.

Verwarming is waarschijnlijk actief vanaf oktober tot mei. Dus meer in de range van 8 maanden.

Een douche WTW inbouwen lijkt hier niet haalbaar. De doucheafloop wordt vrij snel gecombineerd met de WC afloop en alle leidingen zitten in het beton van de muren of vloer.

De warmtepomp gaat circa acht bestaande radiatoren voeden. De watertemperatuur zal waarschijnlijk 30 tot 40 oplopen.

Nietemin momenteel lijkt me de beste oplossing om zonder buffervat/hygiene vat te opereren. Deze kost ook vrij veel. De lucht-water pomp hoeft slechts de helft van de warmte te leveren. De ander helft van de warmte wordt al gedekt door een lucht-lucht systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
han.k schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:38:

Bedankt voor het meedenken.

De CV verbruikt ongeveer 200m3/jaar gas voor het warme tapwater. 7 a 8% van het gasverbruik, dat lijkt normaal. Dat komt overeen met circa 1600 kwh.
Voor SWW haalt een CV-ketel hooguit 7 kWh uit een m3, dus dan wordt het al 1400 kWh.

Maar ik zie nu pas dat je het plan heb om een COP=1 elektrische boiler naast je warmtepomp te installeren. Dat is zodanig onlogisch (en energieverslindend) dat die mogelijkheid (vooral) in een WP-topic niet eens in me opgekomen was.

In dat geval is voorverwarmen met een hygienevat uiteraard wel een goed idee.

Maar waarom hang je niet een gewoon SWW-vat aan de warmtepomp die je toch al wilt aanschaffen? Dat scheelt een factor 3 tot 3.5 in de hoeveelheid benodigde energie.
En als dat qua leidingen niet uit komt, waarom geen WP-boiler?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 19-04-2024 21:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

han.k schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:38:
[...]

Een douche WTW inbouwen lijkt hier niet haalbaar. De doucheafloop wordt vrij snel gecombineerd met de WC afloop en alle leidingen zitten in het beton van de muren of vloer.
In vrijwel elk huis heb je voor €600 een douchemat wtw, binnen 5 minuten zelf te monteren. Al minimaal 30% winst.
(Flatmate). Niet perse mooi, wel functioneel.

Project is al uitgerold bij verschillende vakantiehuizen en sociale huurwoningen.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 19-04-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
Als het energieverbruik voor warm tapwater 14% van de totale warmtebehoefte is, dan is een COP1 niet zo erg.

Een WP-boiler ben ik niet zo enthousiast voor. Rendement is niet zo hoog (COP 2.8 ?) en relatief hoge aanschafkosten. Maakt waarschijnlijk lawaai maar zal ik naar kijken. Ventillatiekanalen nodig of een grote niet gebruikte ruimte. Snellere afschrijving dan een elektrische boiler.

Een SWW is een complexe oplossing. Je heb kleppen nodig, moet rekening houden met legionella. Het volume is veel groter dan dan een elektrische boiler op 60 graden.

[ Voor 23% gewijzigd door han.k op 19-04-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aziraphale schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:09:
[...]

Hier vrijstaand uit 1956 met een S2125-8 en die levert bij -7/35 nog 5,6 Kw. Geen enkel probleem met (vind ik) normale vloer, spouw en dakisolatie en HR++.
In 1956 hadden ze bijvoorbeeld nog geen vloerisolatie. Wat versta je dan onder "normale isolatie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
nokiaan958GB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:47:
[...]

In 1956 hadden ze bijvoorbeeld nog geen vloerisolatie. Wat versta je dan onder "normale isolatie"?
'Normaal' nageïsoleerd. In ons geval is de oorspronkelijke houten vloer vervangen door een geïsoleerde betonvloer toen de houten vloer het begaf. Spouw is gevuld, dak zit een laag pur tegenaan en de ramen zijn vervangen door HR++.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Aziraphale schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:11:
[...]

'Normaal' nageïsoleerd. In ons geval is de oorspronkelijke houten vloer vervangen door een geïsoleerde betonvloer toen de houten vloer het begaf. Spouw is gevuld, dak zit een laag pur tegenaan en de ramen zijn vervangen door HR++.
Flinke operatie al met al. Niet iets dat je 123 doet, wel wat je moet doen denk ik daar niet van. Maar best kostbaar. Niet iedereen kan dit zomaar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:46:
[...]

Voor SWW haalt een CV-ketel hooguit 7 kWh uit een m3, dus dan wordt het al 1400 kWh.
Ook die moderne ketels met extra warmtewisselaar waarbij het koude leidingwater eerst langs de rookgassen gaat? Lijkt me toch hoger te liggen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
han.k schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:25:
Als het energieverbruik voor warm tapwater 14% van de totale warmtebehoefte is, dan is een COP1 niet zo erg.

Een WP-boiler ben ik niet zo enthousiast voor. Rendement is niet zo hoog (COP 2.8 ?) en relatief hoge aanschafkosten. Maakt waarschijnlijk lawaai maar zal ik naar kijken. Ventillatiekanalen nodig of een grote niet gebruikte ruimte. Snellere afschrijving dan een elektrische boiler.

Een SWW is een complexe oplossing. Je heb kleppen nodig, moet rekening houden met legionella. Het volume is veel groter dan dan een elektrische boiler op 60 graden.
Op zich wel valide punten, maar wat schiet je er nu precies mee op? Want met COP 1 ga je niet goedkoper uit komen dan SWW uit de gasketel. Daarnaast voeg je met een hygiëne boiler ook complexiteit toe en kost het je ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
verkeerslicht schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:52:
[...]

Op zich wel valide punten, maar wat schiet je er nu precies mee op? Want met COP 1 ga je niet goedkoper uit komen dan SWW uit de gasketel. Daarnaast voeg je met een hygiëne boiler ook complexiteit toe en kost het je ruimte.
De hygiene boiler lijkt niet efficient. Het monoblock direct aansluiten op het bestaande radiatoren systeem lijkt de beste oplossing. Voor het tapwater, een WP-boiler verdient zich in misschien 6 jaar terug, maar gaat misschien maar 10 jaar mee. Installatie is lastig hier.

Een elektrische boiler met COP=1 kan je deels ook op zonnestroom laten lopen door het elektrische element alleen overdag te activeren. Verder neemt het aantal personen in ons huishouden af van 3 naar 2 en korter douchen kan ook helpen. Dus de 1400 kWh wordt een stuk minder.

Doel is van de gas af te zijn en de Euro 225/jaar vaste gasaansluitkosten. Dus een oplossing "SWW uit de gasketel"is ook niet ideaal.

Ik ben er nog niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
han.k schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:03:
[...]

De hygiene boiler lijkt niet efficient. Het monoblock direct aansluiten op het bestaande radiatoren systeem lijkt de beste oplossing. Voor het tapwater, een WP-boiler verdient zich in misschien 6 jaar terug, maar gaat misschien maar 10 jaar mee. Installatie is lastig hier.

Een elektrische boiler met COP=1 kan je deels ook op zonnestroom laten lopen door het elektrische element alleen overdag te activeren. Verder neemt het aantal personen in ons huishouden af van 3 naar 2 en korter douchen kan ook helpen. Dus de 1400 kWh wordt een stuk minder.

Doel is van de gas af te zijn en de Euro 225/jaar vaste gasaansluitkosten. Dus een oplossing "SWW uit de gasketel"is ook niet ideaal.

Ik ben er nog niet uit
Maar door met COP1 te gaan douchen (laatste 15% dus sowieso niet significant) ga jij misschien van het gas af, terwijl die elektrische stroom nog steeds voor een deel met gas en kolen wordt opgewekt. Misschien dat je een kosten-voordeeltje haalt inderdaad door het opmaken van het overschot van je zonnepanelen. Maar verder schiet je weinig op. Daarom moet van het gas af gaan geen doel op zich zijn. Tenslotte hebben we altijd nog energie nodig op momenten zonder zon/wind.

Verder ben ik om ongeveer dezelfde redenen als jij ook nog terughoudend over een wpb. Een COP van 3 is oké, maar niet geweldig. Er is ruimte, lucht aan/afvoer nodig en de levensduur lijkt beperkt. Daarom SWW ik nog een tijdje op de gasketel, en zie wel op termijn of/wanneer ik de overstap ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25
[...]

Ik heb 7kW in een huis uit 1960.....FE

Dak is niet geïsoleerd, de rest zo goed en kwaad als het ging.
Totale investering inclusief vloerverwarming en 90 m² tegels. 30k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
[...]

70 jaar oude (hoek)woning, 7 kW meer dan voldoende. Kwam origineel van 2400 m3 gas per jaar, laatste jaar voor WP was nog maar 800 m3.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op zondag 21 april 2024 @ 01:57:
[...]

70 jaar oude (hoek)woning, 7 kW meer dan voldoende. Kwam origineel van 2400 m3 gas per jaar, laatste jaar voor WP was nog maar 800 m3.
zo zie je elke situatie is dus weer anders, zijn mooie cijfers, behoorlijk indrukwekend. d:)b
ook mijn verbruik van 10 jaar geleden kwam op circa 2.800 m3 per jaar, nu nog geen 150 m3 per jaar, en dat met een hybride systeem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wij komen van 1000m3 gas voorkoken SWW en verwarming en verbruiken nu rond de 400kWh in de WPB en 2000-2200kWh in een 5Kw monoblock i.c.m. alleen radiatoren in een hoekhuis uit 1953. Woonoppervlakte is 45m2 beneden en 38m2 boven. Geen vloerisolatie, 6cm spouw met parels en dubbelglas uit 1985, dak van de vliering zit 8 cm glaswol tegen. kosten bij alles zelf doen en met subsidies zijn €500,- voor WPB, €1000,- voor WP (incl. enkele radiatoren upgrades) en €700,- voor inductie.
Thermostaat staat 24/7 op 20,2 graden en hele huis radiatoren open behalve op onze slaapkamer.
Ben nu nieuwe kozijnen aan het plaatsen met triple glas dus verbruik zal wel omlaag gaan.
2 volwassen personen waarvan 1 de hele dag thuis.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Get!em Thx nooit van gehoord een douchemat WTW wel een douchebak WTW maar die dingen raken snel verstopt en best wel ingrijpend om in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 15:41
Ik ben bezig met het plannen van het leidingwerk voor m'n warmtepomp (Itho Amber 6.5) icm indirect verwarmde boiler (Itho I-WPV 3G 150L).

Nou had ik het initieel zo getekend zoals op onderstaand schema, maar ik kan niet echt een driewegklep vinden met voldoende grootte doorlaat (~25.6mm, ik gebruik overal 28mm koper) die ik op deze manier kan aansluiten. De AB aansluiting waar de warmtepomp op aangesloten moet worden zit in de meeste gevallen in de voet van de T terwijl die in deze opstelling aan van de twee zijdes van de kop van de T zou moeten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAvoBcNeldnx3zGMNw2cH9eiyrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1bf09OQIiFt14raEPjZa1xbB.png?f=fotoalbum_large

Komt het erop neer dat het noodzakelijk is om een extra 90 graden bocht te plaatsen waar de driewegklep op gemonteerd kan worden zoals op deze foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-fKFvXS9GLDIJp_ZWv6t6hU2Xc=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/6jBlm4NWrbHuxhv3AUU2VeyZ.webp?f=fotoalbum_large
(van Stoker in "Itho Daalderop Amber", niet helemaal zelfde situatie, maar kwa aansluitingen wel zelfde idee)

Had gehoopt dat dit niet nodig zou zijn, minder bochten + het geheel blijft dicht bij de muur, maar als dit de enige correcte oplossing is dan zij het zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
klump4u schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:30:
Wij komen van 1000m3 gas voorkoken SWW en verwarming en verbruiken nu rond de 400kWh in de WPB en 2000-2200kWh in een 5Kw monoblock i.c.m. alleen radiatoren in een hoekhuis uit 1953. Woonoppervlakte is 45m2 beneden en 38m2 boven. Geen vloerisolatie, 6cm spouw met parels en dubbelglas uit 1985, dak van de vliering zit 8 cm glaswol tegen. kosten bij alles zelf doen en met subsidies zijn €500,- voor WPB, €1000,- voor WP (incl. enkele radiatoren upgrades) en €700,- voor inductie.
Thermostaat staat 24/7 op 20,2 graden en hele huis radiatoren open behalve op onze slaapkamer.
Ben nu nieuwe kozijnen aan het plaatsen met triple glas dus verbruik zal wel omlaag gaan.
2 volwassen personen waarvan 1 de hele dag thuis.
Dat is onmogelijk meneer, dat kan nooit met uw situatie. Groet van de doorsnee WP installateur uit Nederland. (Einde cynisme). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mr_evil08 schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:03:
@Get!em Thx nooit van gehoord een douchemat WTW wel een douchebak WTW maar die dingen raken snel verstopt en best wel ingrijpend om in te bouwen.
Nouja, de flatmate is zo flat nog niet. Gemiddeld 7-10cm hoog. En je moet hem inderdaad regelmatig uitspuiten, maar dat gaat gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-05 07:31
Nieuw hier op het forum al veel gelezen over warmtepompen, maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal. Natuurlijk is onze situatie net weer even ander dan bij anderen, daarom een eigen topic gestart. In de kern zoek ik advies om te bepalen welke warmtepomp het meest geschikt is om een 2000 liter buffer op te warmen van 20 naar bijvoorbeeld 45 graden, alle tips en adviezen zijn welkom:
Gezocht monoblock warmtepomp voor opwarmen 2000liter buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:06
jammerdan schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:45:
Nieuw hier op het forum al veel gelezen over warmtepompen, maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal. Natuurlijk is onze situatie net weer even ander dan bij anderen, daarom een eigen topic gestart. In de kern zoek ik advies om te bepalen welke warmtepomp het meest geschikt is om een 2000 liter buffer op te warmen van 20 naar bijvoorbeeld 45 graden, alle tips en adviezen zijn welkom:
Gezocht monoblock warmtepomp voor opwarmen 2000liter buffer
Hier weet @Ronald.42 wel wat van, geloof ik

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Joris 407 schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:04:
[...]

Hier weet @Ronald.42 wel wat van, geloof ik
De hamvraag voor @jammerdan is dan vooral hoe snel het warm moet worden.
Op zich is er een vrij eenvoudige formule welke je vertelt hoeveel energie er nodig is om 1 kg water 1 graad te verwarmen.
Doe dat maal 2000 en dan maal het aantal graden dan weet je hoeveel energie erin moet om je doel te bereiken verbind er nog een factor tijd aan en je weet hoeveel vermogen je wp moet kunnen leveren om de doeltemperatuur binnen de gegeven tijd te kunnen behalen.

Maar wat misschien meer interessant is waarvoor heb je het nodig en is er mischien een andere oplossing?

Edit even te lui geweest maar inmiddels je eigen topic gelezen.
Dat is een opstelling die ik hier heb.
Houtcv in combinatie met een wp alleen mijn buffer is slechts 1000 liter.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 21-04-2024 22:12 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06 20:22
aaahaaap schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:14:
Ik ben bezig met het plannen van het leidingwerk voor m'n warmtepomp (Itho Amber 6.5) icm indirect verwarmde boiler (Itho I-WPV 3G 150L).

Nou had ik het initieel zo getekend zoals op onderstaand schema, maar ik kan niet echt een driewegklep vinden met voldoende grootte doorlaat (~25.6mm, ik gebruik overal 28mm koper) die ik op deze manier kan aansluiten. De AB aansluiting waar de warmtepomp op aangesloten moet worden zit in de meeste gevallen in de voet van de T terwijl die in deze opstelling aan van de twee zijdes van de kop van de T zou moeten zitten.
[Afbeelding]

Komt het erop neer dat het noodzakelijk is om een extra 90 graden bocht te plaatsen waar de driewegklep op gemonteerd kan worden zoals op deze foto?
[Afbeelding]
(van Stoker in "Itho Daalderop Amber", niet helemaal zelfde situatie, maar kwa aansluitingen wel zelfde idee)

Had gehoopt dat dit niet nodig zou zijn, minder bochten + het geheel blijft dicht bij de muur, maar als dit de enige correcte oplossing is dan zij het zo.
Ik heb deze gebruikt: https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-relais

De AB zit bij deze aan de kop van de T. Het is wel even opletten hoe je een en ander aansluit i.c.m. met de motor draairichting. Van tevoren even op de werkbank uitproberen is aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 20-06 20:22
MotorBeast schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:09:
[...]

Dat is onmogelijk meneer, dat kan nooit met uw situatie. Groet van de doorsnee WP installateur uit Nederland. (Einde cynisme). 8)
Hmm... ik zie niet direct iets wat niet zou kunnen... tenminste niet voor wat betreft de warmtehuishouding (tussenwoning?). Van de kosten heb ik minder verstand, daarvoor moet je "installateur" zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Plenkske schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:18:
@assje schrijft dat de L/L unit bij koelbedrijf, reden tot zorg kan zijn qua geluid in de tuin.
Ik reageer daar op dat een L/L unit in koelbedrijf weinig geluid maakt.
Gewoon bedoelt als informatie. Totaal los van de geluidseisen, en de rest van @assje zijn bericht waar ik op reageer is ook meer in de trant van "wat nou als ik er niet aan voldoe"
Heel eenvoudig, dan loop je een risico als iemand klaagt bij de gemeente en die een onderzoek starten je als dat niet klopt je jou mooie airco'van de muur kunt halen, gezien je koudemiddel moet dat ook nog door een STEK gecertificeerd bedrijf gebeuren, doe je het zelf loop je zelfs nog kans op een nog hogere boete en kosten. Dus gewoon een kansberekening.
niets anders dan je op de weg als je te hard rijd ook kans op een boete of erger kunt lopen.
@MacD007 je breekt vervolgens in met argumenten (die vast en zeker kloppen) over de geluidseisen. Daarom denk ik "huh? daar heb ik het toch niet over. waarom reageer je op mij"
omdat je het over geluid hebt en ook nog onjuiste dingen aan het verkondigen bent, het enige wat telt mbt geluidseisen van airco's zijn de bepaalde geluidsvermogen (Lwa) en die zijn nu een keer bij 100% vol vermogen (hoogste waarde wat het toestel kan (het maakt daarbij niet uit of dat bij verwarmen of koelen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 23:58
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:42:

omdat je het over geluid hebt en ook nog onjuiste dingen aan het verkondigen bent, het enige wat telt mbt geluidseisen van airco's zijn de bepaalde geluidsvermogen (Lwa) en die zijn nu een keer bij 100% vol vermogen (hoogste waarde wat het toestel kan (het maakt daarbij niet uit of dat bij verwarmen of koelen is).
Maar hij heeft het toch niet over de maximale geluidseisen.

Voorbeeld: In de zomer staat de Daikin 2MXM50A begrensd op 40% vermogen.
Daar wordt 55m2 en 35m2 mee gekoeld.

Dus is de kans dat de buren gaan klagen omdat ze last van het geluid hebben veel lager.
Zolang er geen controleur op je wordt afgestuurd hoeft ie in de zomer dus ook niet 100% te stampen.

Jij blij, de buren blij, iedereen grote blij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
elektriekert schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:05:
[...]

Maar hij heeft het toch niet over de maximale geluidseisen.

Voorbeeld: In de zomer staat de Daikin 2MXM50A begrensd op 40% vermogen.
Daar wordt 55m2 en 35m2 mee gekoeld.

Dus is de kans dat de buren gaan klagen omdat ze last van het geluid hebben veel lager.
Zolang er geen controleur op je wordt afgestuurd hoeft ie in de zomer dus ook niet 100% te stampen.

Jij blij, de buren blij, iedereen grote blij :D
ik snap je, alleen zo werkt het helaas niet. ookal begrens jij de Daikin op 40% bij de plaatsing dien je rekening te houden met zijn geluidsvermogen op 100% vol vermogen, in de avond/nacht mag je dan gebruik maken van de vast ingestelde silent modus, dus niet de zelf ingestelde begrenzing.

Sorry ik heb deze regels ook niet gemaakt, maar je moet je er wel aan houden, doe je het niet moet je ook de gevolgen daarvan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:19:
[...]

ik snap je, alleen zo werkt het helaas niet. ookal begrens jij de Daikin op 40% bij de plaatsing dien je rekening te houden met zijn geluidsvermogen op 100% vol vermogen, in de avond/nacht mag je dan gebruik maken van de vast ingestelde silent modus, dus niet de zelf ingestelde begrenzing.

Sorry ik heb deze regels ook niet gemaakt, maar je moet je er wel aan houden, doe je het niet moet je ook de gevolgen daarvan dragen.
Tenzij er een geaccrediteerde silent modus is dan mag je daarmee rekenen, mits je dit ook echt gebruikt. Alleen laten niet alle fabrikanten hiervoor een onafhankelijke verklaring maken en moet je dan toch met 100% rekenen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GudZ schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:24:
[...]

Tenzij er een geaccrediteerde silent modus is dan mag je daarmee rekenen, mits je dit ook echt gebruikt. Alleen laten niet alle fabrikanten hiervoor een onafhankelijke verklaring maken en moet je dan toch met 100% rekenen.
volgens mij echter niet geduurende de dag. daar geld de limiet van 45 dB op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:19:
[...]

Ik ben me bewust van de regels, ik heb het anders aangepakt.
Wij wonen in een hoekhuis en de mooiste plaatsing was pal op de erfgrens op het dakterras.
De afscheiding is een muurtje tussen de buren ernaast.

Ik heb de buurvrouw gesproken en heb gezegd dat ze het moest laten weten wanneer ze er hinder van ondervond.
Paar weken later nadat ik hem had geplaatst en in bedrijf had gesteld gevraagd of ze overlast had… helemaal niets, in verwarmbedrijf in de winter heeft ze ook geen last.
In mijn geval zijn de geluidseisen dus geen probleem (hopelijk verhuisd ze nooit)

Een maat van mij woont in een stadscentrum waarbij je aandeel huizen rondom in de achtertuinen overal Panasonics ziet hangen, daar zou de overlast stukken erger moeten zijn met alle weerkaatsing vanachter geluid.
Idem bij mijn ouders, daar hebben de buren een Maxicool op het platdak staan. Omringd door een grote “U” van stenen (door de huizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
elektriekert schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:39:
[...]

Ik ben me bewust van de regels, ik heb het anders aangepakt.
Wij wonen in een hoekhuis en de mooiste plaatsing was pal op de erfgrens op het dakterras.
De afscheiding is een muurtje tussen de buren ernaast.

Ik heb de buurvrouw gesproken en heb gezegd dat ze het moest laten weten wanneer ze er hinder van ondervond.
Paar weken later nadat ik hem had geplaatst en in bedrijf had gesteld gevraagd of ze overlast had… helemaal niets, in verwarmbedrijf in de winter heeft ze ook geen last.
In mijn geval zijn de geluidseisen dus geen probleem (hopelijk verhuisd ze nooit)

Een maat van mij woont in een stadscentrum waarbij je aandeel huizen rondom in de achtertuinen overal Panasonics ziet hangen, daar zou de overlast stukken erger moeten zijn met alle weerkaatsing vanachter geluid.
Idem bij mijn ouders, daar hebben de buren een Maxicool op het platdak staan. Omringd door een grote “U” van stenen (door de huizen).
een klein advies, maak gewoon een WPAC berekening, kom je daar niet uit, wil ik je best helpen, stuur dan maar een pm. overigens deze regels gelden alleen voor airco's en warmtepompen die op en na 1-4-2021 zijn geplaatst, heb jij die van jou eerder geplaatst gelden daar dus niet deze landelijke eisen.
Dit betekend niet dat een gemeente hier niet tegen kan optreden, mogelijk dat je daar ook helemaal geen airco had mogen plaatsen ivm de gemeentelijk eisen. is overigens per 1-1-2024 ook weer gewijzigd door de nieuwe omgevingswet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@elektriekert Ik moet helaas bevestigen wat @MacD007 hierboven schrijft.
De regels zijn de regels en deze gaan uit van het maximale (gecertificeerde) geluidsvermogen.
Ook installatiebedrijven dekken zich hiertegen in (zie deze "geluidsdisclaimer").

Het fatale is (wat ook @MacD007 hierboven schrijft):
Komen er nog meer vergunningsplichtige "geluidsbronnen" bij
en gaat ook maar een van de toekomstige eigenaren
(of omwonende of een "toevallig" langslopende handhaver) een vergunningscheck aanvragen
kan ook voor de eerder geplaatste warmtepompen in de omgeving een serieus probleem ontstaan.

Ook in het dossier van een vergunningstraject (wat ik heb kunnen inzien)
is overdag! het uitgangspunt het maximale geluidsvermogen volgens de "accreditering".
Hiermee komt de berekende geluidsdruk (na reflecties) op het toetspunt uit op 61 dB (A).
Einde oefening (of misschien een extra (dure - gecertificeerde) suskast :Z á € 2500,-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:48:
[...]

een klein advies, maak gewoon een WPAC berekening, kom je daar niet uit, wil ik je best helpen, stuur dan maar een pm. overigens deze regels gelden alleen voor airco's en warmtepompen die op en na 1-4-2021 zijn geplaatst, heb jij die van jou eerder geplaatst gelden daar dus niet deze landelijke eisen.
Dit betekend niet dat een gemeente hier niet tegen kan optreden, mogelijk dat je daar ook helemaal geen airco had mogen plaatsen ivm de gemeentelijk eisen. is overigens per 1-1-2024 ook weer gewijzigd door de nieuwe omgevingswet.
Bedankt voor je aanbod, maar een berekening maken waarvan ik eigenlijk zeker weet dan het officieel niet zou mogen heeft geen meerwaarde voor mij. De plaatsing hier is overigens na 2021 dus zou ik sowieso pech hebben.

Dat gezegd te hebben, ik heb een risico genomen en vooralsnog pakt dat goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
dunklefaser schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:54:
@elektriekert Ik moet helaas bevestigen wat @MacD007 hierboven schrijft.
De regels zijn de regels en deze gaan uit van het maximale (gecertificeerde) geluidsvermogen.
Ook installatiebedrijven dekken zich hiertegen in (zie deze "geluidsdisclaimer").

Het fatale is (wat ook @MacD007 hierboven schrijft):
Komen er nog meer vergunningsplichtige "geluidsbronnen" bij
en gaat ook maar een van de toekomstige eigenaren
(of omwonende of een "toevallig" langslopende handhaver) een vergunningscheck aanvragen
kan ook voor de eerder geplaatste warmtepompen in de omgeving een serieus probleem ontstaan.

Ook in het dossier van een vergunningstraject (wat ik heb kunnen inzien)
is overdag! het uitgangspunt het maximale geluidsvermogen volgens de "accreditering".
Hiermee komt de berekende geluidsdruk (na reflecties) op het toetspunt uit op 61 dB (A).
Einde oefening (of misschien een extra (dure - gecertificeerde) suskast :Z á € 2500,-).
De regels zijn de regels, het niet volgen van die regels is geheel op eigen risico :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 11:45
Ik ben bezig met een vrijstaande nieuwbouwwoning (>350m2 BVO) en deze woning zal volledig voorzien worden van vloerverwarming i.c.m. een lucht/water warmtepomp.

Nu lees ik veelvuldig in dit topic dat ik niet te veel kan verwachten van vloerkoeling i.v.m. het niet-condenserend koelen. Alternatief is dus ofwel airco-units bijplaatsen ofwel de warmtepomp uitrusten met fancoils/convectoren i.c.m. condenserend koelen. Aangezien ik niet het hele huis vol wil hangen met convectoren wil ik deze alleen daar hangen waar de koelvraag hoog is, namelijk de woonkamer, hoofdslaapkamer en één ruimte in de zolder.
Van dit laatste ben ik het meest gecharmeerd omdat er dan maar één buitenunit aanwezig hoeft te zijn. Ik heb echter in mijn huidige huis zeer goede ervaringen met split-airco systemen dus zit nogal in een dubio.
Wellicht heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan mij wegwijs maken.

1) de combinatie vloerkoeling + enkele condenserende convectoren lijkt mij niet gelijktijdig mogelijk omdat de vloer te koud kan worden. Klopt dit of zijn hier ook weer oplossingen voor zodat beide systemen tegelijk kunnen draaien?
2) vervolgvraag op bovenstaande > als dit niet mogelijk is, wat zouden jullie dan aanraden als ik niet het hele huis vol wil hangen met convectoren? (max 1 stuks per verdieping).
3) De warmtepompunit dient ook warmtapwater te produceren. Hier zal hij ook enkele uren per dag mee bezig zijn. Betekend dit dat ik in deze periodes niet kan koelen?
4) Bij gelijke vermogens, kan ik dan van een (condenserende) fancoil/convector hetzelfde koelresultaat verwachten dan van een airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
_sepulnation_ schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:50:
Ik ben bezig met een vrijstaande nieuwbouwwoning (>350m2 BVO) en deze woning zal volledig voorzien worden van vloerverwarming i.c.m. een lucht/water warmtepomp.
...

1) de combinatie vloerkoeling + enkele condenserende convectoren lijkt mij niet gelijktijdig mogelijk omdat de vloer te koud kan worden. Klopt dit of zijn hier ook weer oplossingen voor zodat beide systemen tegelijk kunnen draaien?
Je kan de fancoils in serie zetten met de vloer, water eerst door de fancoils, daarna opgewarmd door de vloer.
3) De warmtepompunit dient ook warmtapwater te produceren. Hier zal hij ook enkele uren per dag mee bezig zijn. Betekend dit dat ik in deze periodes niet kan koelen?
Ja, maar dit zijn niet enkele uren, mijn 300L boiler is binnen een half uur weer op temperatuur in de zomer maanden.
4) Bij gelijke vermogens, kan ik dan van een (condenserende) fancoil/convector hetzelfde koelresultaat verwachten dan van een airco?
In een fancoil zit een gelijkwaardige warmtewisselaar en ventilator als in de binnen unit van een airco, de flow van het water zal waarschijnlijk de beperkende factor worden als de buizen niet correct gedimensioneerd worden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu lees ik veelvuldig in dit topic dat ik niet te veel kan verwachten van vloerkoeling i.v.m. het niet-condenserend koelen. Alternatief is dus ofwel airco-units bijplaatsen ofwel de warmtepomp uitrusten met fancoils/convectoren i.c.m. condenserend koelen. Aangezien ik niet het hele huis vol wil hangen met convectoren wil ik deze alleen daar hangen waar de koelvraag hoog is, namelijk de woonkamer, hoofdslaapkamer en één ruimte in de zolder.
Van dit laatste ben ik het meest gecharmeerd omdat er dan maar één buitenunit aanwezig hoeft te zijn. Ik heb echter in mijn huidige huis zeer goede ervaringen met split-airco systemen dus zit nogal in een dubio.

2) vervolgvraag op bovenstaande > als dit niet mogelijk is, wat zouden jullie dan aanraden als ik niet het hele huis vol wil hangen met convectoren? (max 1 stuks per verdieping).
Ik zou het niet moeilijker maken dan het is.
Dus: WP voor verwarmen en een stukje basiskoeling, gewoon via de VVW.
En daarbij een dual split AC. Hier hangen die in de twee zolderkamers van puberdochters, maar je kunt ook eentje boven op zolder in het trapgat hangen en de tweede op de ouderslaapkamer.
Vooral op zolder heb je die extra koeling nodig, en als bonus ontvochtigen ze ook nog lekker, waardoor je koeling met de WP zonder gevaar voor condens kan.
Het scheelt wel (enorm) als je ook WTW-ventilatie mét enthalpiewisselaar hebt.

En die koeling heb je echt niet continu nodig. Als je zorgt voor fatsoenlijke isolatie en zonwering, dan kun je gewoon 's nachts koelen met de WP (hoogste rendement) en hooguit overdag nog een paar uurtjes de AC er bij aan zetten.
Van een SWW-run van minder dan een uur merk je echt niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 16:15
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:42:
[...]

Heel eenvoudig, dan loop je een risico als iemand klaagt bij de gemeente en die een onderzoek starten je als dat niet klopt je jou mooie airco'van de muur kunt halen, gezien je koudemiddel moet dat ook nog door een STEK gecertificeerd bedrijf gebeuren, doe je het zelf loop je zelfs nog kans op een nog hogere boete en kosten. Dus gewoon een kansberekening.
niets anders dan je op de weg als je te hard rijd ook kans op een boete of erger kunt lopen.

[...]

Waarom reageer je hier nu op ? Je had er al op gereageerd en daarop gaf ik de volgende reactie:
Plenkske in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Waarom dit nu weer oprakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15

Nu lees ik veelvuldig in dit topic dat ik niet te veel kan verwachten van vloerkoeling i.v.m. het niet-condenserend koelen.
Als je koelt met water van 17 graden, heb je heel weinig afgiftevermogen per m2 vanwege de kleine delta T tussen vloer en kamertemperatuur, en omdat de koude lucht "op de vloer blijft liggen".

Echter, als je vloerverwarming op alle verdiepingen hebt, dan komt er zomaar een punt dat het prima werkt. Met 350 m2 vloerverwarming heb je een gigantisch afgiftevermogen: zelfs als je maar 10 W/m2 hebt, zit je op 3,5 kW. En daarmee kom je in een modern geïsoleerd huis een heel eind.

Daarom zou het in jouw geval prima gewoon kunnen werken zonder fancoils of andere benodigdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26

Ik heb fancoils in serie met de vv en dat bevalt tot nu toe goed.
Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen, dat we kennelijk maar weinig koelvermogen nodig hebben, want ik hoef eigenlijk zelden tot onder het dauwpunt te koelen. Maar dat betekent natuurlijk ook dat we de soms misschien gewenste droging van de lucht ook niet hebben.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Laatst online: 18-06 21:00
Ik ben op zoek naar advies hoe ik op een mooie manier een ontluchter en een manometer aan mijn bestaande leidingwerk kan toevoegen. Toen ik de warmtepomp installeerde, bleef ik de manometer en ontluchter van de oude CV-ketel gebruiken. Vandaag heb ik de CV-ketel verwijderd.

Als u naar de leiding naar het expansievat kijkt, kan iemand van u met meer ervaring een eenvoudige manier voorstellen om deze items naast het expansievat toe te voegen? De foto's tonen de inkomende 28 mm-leidingen van de warmtepomp. De retour is voorzien van een magnetische vuilafscheider en er loopt een aftakking naar een enkele radiator, met een T-stuk naar het expansievat in de retour.

Is er een reden om het vulpunt bij het expansievat zelf te houden? Ik heb ook nog een andere aftap-/vulpunt in de retour op het laagste punt. Heb ik beide nodig? Wat zou jij doen in mijn situatie? Bedankt voor je advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HasFlgesnWQO6hnk2aUsHhoHl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVzJJSeour2msmcNtGDQ15Py.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAeUh4woXFk5ul7RRSRCIjHk0z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzKHc9G4sEkof5rQxETlfH8r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0kaeVGSQIbwufaA_Jjo6SOeNXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doxZ7dYMByMOtljBIqqDowWI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmQ4HKRuyHeIs3KzUxkm7TF7XzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEN5svBl11ydsPOILb8IHJBK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
argafal schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:21:
Ik ben op zoek naar advies hoe ik op een mooie manier een ontluchter en een manometer aan mijn bestaande leidingwerk kan toevoegen. Toen ik de warmtepomp installeerde, bleef ik de manometer en ontluchter van de oude CV-ketel gebruiken. Vandaag heb ik de CV-ketel verwijderd.

Als u naar de leiding naar het expansievat kijkt, kan iemand van u met meer ervaring een eenvoudige manier voorstellen om deze items naast het expansievat toe te voegen? De foto's tonen de inkomende 28 mm-leidingen van de warmtepomp. De retour is voorzien van een magnetische vuilafscheider en er loopt een aftakking naar een enkele radiator, met een T-stuk naar het expansievat in de retour.

Is er een reden om het vulpunt bij het expansievat zelf te houden? Ik heb ook nog een andere aftap-/vulpunt in de retour op het laagste punt. Heb ik beide nodig? Wat zou jij doen in mijn situatie? Bedankt voor je advies!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Normaal zit er op het expansievat een ontluchter. Je kunt ipv die kraan er een T-stuk in schroeven met bovenop een ontluchter en opzij een manometer. Zal dan zijn 1/2" F x 1/2" F x 1/2" M uit m'n hoofd.

Vul/aftappunt op het laagste punt is voldoende. Aftappen van je systeem heb je het liefst op het laagste punt, zodat je heel je systeem kunt laten leeglopen als het moet. Vullen maakt niet uit waar. Dus als je elders een praktisch vulpunt hebt, is het prima en kan deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49

Seafarer

XXX

argafal schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:21:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
https://images.app.goo.gl/Npm6ey3iNDWhXPPi9

Bovenop je expansie vat?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eerste wat je moet doen is zorgen dat de warmte buiten blijft. Dus in de zomer ook niet de deur open gaan zetten "voor frisse lucht". Die lucht is niet meer fris. En gordijnen dicht.
Daarmee moet het wel heel lang heel erg heet zijn wil het bij mij in huis meer dan 23 graden worden, zonder enige koeling. En dan heb je ook helemaal niet zoveel extra koeling nodig om wel iets te kunnen verwachten van vloerkoeling.

Een kennis van mij heeft een nieuwbouwhuis met vloerverwarming- en koeling. Ik was er een keer toen het 30 graden was, en het was tegen het frisse aan in huis. Je moet dan iig niet met blote voeten gaan lopen want dan krijg je het koud.

Dus ik denk dat het meer doet dan je denkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marcop23 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:09:
[...]

Als je koelt met water van 17 graden, heb je heel weinig afgiftevermogen per m2 vanwege de kleine delta T tussen vloer en kamertemperatuur, en omdat de koude lucht "op de vloer blijft liggen".

Echter, als je vloerverwarming op alle verdiepingen hebt, dan komt er zomaar een punt dat het prima werkt. Met 350 m2 vloerverwarming heb je een gigantisch afgiftevermogen: zelfs als je maar 10 W/m2 hebt, zit je op 3,5 kW. En daarmee kom je in een modern geïsoleerd huis een heel eind.

Daarom zou het in jouw geval prima gewoon kunnen worden zonder fancoils of andere benodigdheden.
Totdat we weer een vochtige zomer krijgen. Laatste 2 jaar kwam er erg weinig water uit mijn L/L maar de zomers daarvoor liters uit de afvoer. En dan met een hoge luchtvochtigheid binnen krijg je een waardeloos binnen klimaat. Dan zijn fancoils gewoon nodig om goed te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Op kantoor hebben wij vloerkoeling(grondwarmtepomp), werkt wel aardig.
Letop dat het niet functioneert tijdens/na een regen/onweersbui als het broeierig wordt buiten omdat je heel snel aan de condensatiepunt zit, verder als het buiten 30c en de zon schijnt koelt het ongeveer 2c af, het voelt wel heerlijk.

Voor beneden werkt vloerkoeling redelijk als je ook combineert met zonwering.
Boven voor slaapkamers kiest men vaak voor een fancoil / airco, dat is met name zodat je kan ontvochtigen.

Hier is het plan om de singlesplit airco te verhuizen naar één slaapkamer boven en beneden met vloerkoeling te werken, als het weer de zomer des doods wordt doe ik de deuren wel open en wordt de rest wel mee gekoelt (kou daalt).

(hier wordt weinig gekoelt, airco verbruik 20kwh koelen en 1000kwh verwarming per jaar).
Wij koelen pas als de temperatuur boven 25c in huis komt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06 13:45

Ons huis is 200 m2, opgeleverd in 2020, gebouwd naar de normen van 2018. De woning is opgeleverd met gasgestookte CV en die is inmiddels vervangen door een WP. Daarnaast heb ik direct na de bouw airco aan laten leggen.

Ook al kan de WP koelen, ik heb de airco echt nodig om de woning koel te houden. Met name door de grote hoeveelheid glas en het feit dat het een vrijstaande woning is, dus met de zon de hele dag door op een van de gevels en op het (platte) dak.

Wat je goed ziet en kunt meten is dat de vloerverwarming 's winters met name beneden draait. De woonkamer wordt op 21 graden gehouden en de warmte stijgt op, waardoor ook de bovenverdieping op +/- 19 graden blijft. Daar wordt af en toe nog bijverwarmd (geregeld door zoneregeling), maar eigenlijk alleen als het buiten kouder is.

's Zomers draait de vloerkoeling precies andersom. Juist de vloer boven wordt extra goed gekoeld, waardoor de benedenverdieping afkoelt. Koelen moet je namelijk aan het plafond doen en niet op de vloer. De vloer van de woonkamer koelt ook natuurlijk wel mee, maar de vloer van de bovenverdieping koelt harder. De thermostaten staan dan in het hele huis op 23 graden.

De airco is nodig om tijdens de echt hete periodes de boel koel te houden. Ik heb een unit in de woonkamer hangen en eentje boven op de overloop. Door overdag de deuren van slaapkamers open te houden wordt door die unit de hele verdieping gekoeld.

Al met al zou ik het, zeker bij een grote vrijstaande woning, weer zo doen: Vloerverwarming/koeling in combinatie met een paar strategisch geplaatste airco units. De twee buitenunits staan bij mij mooi naast elkaar op het dak.

De SWW productie gaat hier via de WP. Dat duurt geen uren per dag, zeker 's zomers is dat misschien een half uurtje. In die tijd wordt er niet gekoeld, maar daar merk je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:55:
[...]

[...]

Ons huis is 200 m2, opgeleverd in 2020, gebouwd naar de normen van 2018. De woning is opgeleverd met gasgestookte CV en die is inmiddels vervangen door een WP. Daarnaast heb ik direct na de bouw airco aan laten leggen.

Ook al kan de WP koelen, ik heb de airco echt nodig om de woning koel te houden. Met name door de grote hoeveelheid glas en het feit dat het een vrijstaande woning is, dus met de zon de hele dag door op een van de gevels en op het (platte) dak.

Wat je goed ziet en kunt meten is dat de vloerverwarming 's winters met name beneden draait. De woonkamer wordt op 21 graden gehouden en de warmte stijgt op, waardoor ook de bovenverdieping op +/- 19 graden blijft. Daar wordt af en toe nog bijverwarmd (geregeld door zoneregeling), maar eigenlijk alleen als het buiten kouder is.

's Zomers draait de vloerkoeling precies andersom. Juist de vloer boven wordt extra goed gekoeld, waardoor de benedenverdieping afkoelt. Koelen moet je namelijk aan het plafond doen en niet op de vloer. De vloer van de woonkamer koelt ook natuurlijk wel mee, maar de vloer van de bovenverdieping koelt harder. De thermostaten staan dan in het hele huis op 23 graden.

De airco is nodig om tijdens de echt hete periodes de boel koel te houden. Ik heb een unit in de woonkamer hangen en eentje boven op de overloop. Door overdag de deuren van slaapkamers open te houden wordt door die unit de hele verdieping gekoeld.

Al met al zou ik het, zeker bij een grote vrijstaande woning, weer zo doen: Vloerverwarming/koeling in combinatie met een paar strategisch geplaatste airco units. De twee buitenunits staan bij mij mooi naast elkaar op het dak.

De SWW productie gaat hier via de WP. Dat duurt geen uren per dag, zeker 's zomers is dat misschien een half uurtje. In die tijd wordt er niet gekoeld, maar daar merk je niets van.
't liefst doe je zo veel mogelijk met passieve middelen, dus zonwering buiten, overstekken, balkons etc. Per 1 juli worden de TO-juli eisen voor nieuwbouwwoningen (gelukkig) ook weer wat aangescherpt.
https://www.installatie.n...oor-vrijstelling-to-juli/

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06 13:45
blb4 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:42:
[...]

't liefst doe je zo veel mogelijk met passieve middelen, dus zonwering buiten, overstekken, balkons etc. Per 1 juli worden de TO-juli eisen voor nieuwbouwwoningen (gelukkig) ook weer wat aangescherpt.
https://www.installatie.n...oor-vrijstelling-to-juli/
Zeker, maar zonwering over de hele gevel gaat niet (wel op het glas). Overstekken heeft de architect niet voorzien en balkons ook niet.

Dus, klinkt leuk, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:55
Iemand tip voor een 28mm vuilafscheider met schroefdraad aansluitingen?
Vind de caleffi kwa prijs wel interessant maar vind ze zelf alleen met 28mm knel/knel.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:10
ron36 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:28:
Vind de caleffi kwa prijs wel interessant maar vind ze zelf alleen met 28mm knel/knel.
28 mm wordt gebruikt voor 28 mm knel. Ik denk dat je 1 1/4" bedoeld:

Die is wel te googelen, maar die zijn een stuk duurder. De 1" is trouwens ook goed verkrijgbaar en misschien ook wel geschikt. Die is dan weer een stuk goedkoper bij bijv. Heima24.de:

https://www.heima24.de/in...306.html?cache=1713900605

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoezo is dat een probleem, er bestaand gewoon overgangskoppelingen 28mm x 32mm pers bijvoorbeeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de caleffi 546316 kan je gebruiken. de 546317 is 1 1/4 als je wat ruimter zit zoals 32mm meerlaags.

let wel dat de 1" versie maximaal 30L/min doet. de 1 1/4 doet bijna het dubbele qua volume. die is een stuk capabeler qua filtratie. als het prijsverschil acceptabel is zou ik zeker de grotere halen.

bonuspunten als je er meteen een caleffi 502142 erop schroeft om automagisch te ontluchten.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 23-04-2024 21:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:55
Thanks allen voor de snelle antwoorden, ik zocht inderdaad misschien verkeerd. 1" is wat ik zocht.
Die overgangskoppeling kende ik ook niet, weer wat geleerd!

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
@argafal Let er wel op dat je dan een 3 bar variant neemt. 6-8 bar is veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 06:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Situatie; Elga Ace standalone, met parallelbuffer. In de zomer zal de pomp in de ACE uitgaan, vanwege zomerstand. Hoe krijg ik het zo dat ik de extra pomp in het circuit laat meeschakelen? Voor zover ik weet kan je deze gegevens nagenoeg niet uit de Ace halen, en andere opties (behalve handmatig) zie ik zo niet.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
master_viper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:49:
Situatie; Elga Ace standalone, met parallelbuffer. In de zomer zal de pomp in de ACE uitgaan, vanwege zomerstand. Hoe krijg ik het zo dat ik de extra pomp in het circuit laat meeschakelen? Voor zover ik weet kan je deze gegevens nagenoeg niet uit de Ace halen, en andere opties (behalve handmatig) zie ik zo niet.
Deze vraag is erg specifiek voor de Elga Ace, en kun je dus beter in het eigen topic plaatsen: Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Laatst online: 20-06 10:05

Misschien late reactie.
Maar vloerkoeling doet wel iets en ben toch aardig van geschrokken hoe koel het mijn huis kon houden.
Heb 11meter glaspartij knal zuid gericht en 9meter west.
Vloerkoeling kon mijn huis op 26graden houden bij 40graden buiten temp en zonder zonnewering.
Natuurlijk is 26 net teveel maar gezien het glas en het veranda effect kon de temp makkelijk boven de 30liggen.

Persoonlijk is een lucht/lucht warmtepomp (aka Airco) het beste voor te koelen.
Ikzelf heb deze ook geplaatst en draait enkel tijdens de hete momenten van de dag en geeft aangename temperatuur. Eens koel kan de vloerkoeling 's nachts dit wel houden.
Ook het verbruik van airco valt reuze mee als je zonnepanelen hebt.

Dus verwarmen met lucht/water of bodem/water en goed koelen met lucht/lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@scifoflux Vertel even welk glas je hebt, dubbelglas, HR++ of HR+++ die laatste 2 maakt uit.
En wel/geen mensen thuis overdag.

In de zomer staat de zon hoog op zuid waardoor het wel mee valt, glas op westen komt meer warmte binnen vanwege laagstaand zon in de zomer.

[ Voor 221% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
Korte warmtepomp-gerelateerde vraag:

Kan je met 1 gesloten verdeler zowel begane grond (110m2) als boven (20m2) bedienen? Of moet dit, zoals met open verdelers altijd gedaan wordt, per verdieping 1 verdeler zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jannibal23 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:28:
Korte warmtepomp-gerelateerde vraag:

Kan je met 1 gesloten verdeler zowel begane grond (110m2) als boven (20m2) bedienen? Of moet dit, zoals met open verdelers altijd gedaan wordt, per verdieping 1 verdeler zijn?
Je kunt met één verdeler wel heel je huis bedienen. Technisch is er geen bezwaar, maar alleen is dat vaak niet zo praktisch. Je moet dan erg veel slangen bij je verdeler zien te krijgen.
Ik heb daarom op de BGG zelfs twee verdelers, eentje in de trapkast mooi centraal in de woning en in de garage een eigen verdeler.
De 1e en 2e verdieping delen een verdeler, die geplaatst is in de technische ruimte op de 1e verdieping. Dat bleek qua leidingwerk prima te doen.

In jouw geval zijn die 20m² van de 1e verdieping hooguit twee groepen. Als je dus daarvandaan met 4 slangen bij de verdeler van de BGG kunt komen is er geen bezwaar om die groepen daarbij te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 24-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Laatst online: 20-06 10:05
mr_evil08 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:33:
@scifoflux Vertel even welk glas je hebt, dubbelglas, HR++ of HR+++ die laatste 2 maakt uit.
En wel/geen mensen thuis overdag.

In de zomer staat de zon hoog op zuid waardoor het wel mee valt, glas op westen komt meer warmte binnen vanwege laagstaand zon in de zomer.
HR+++ zonwerend 0.5W/m²K

Mijn ouders hebben ook grote raam partijen, maar dan HR++ en kan u verzekering dat ging daar vlot naar de 30 graden in juli & augustus. Muren ook geisoleerd, maar niet zo fel als bij mij.
Heb ook 9meter glas op het westen. Dus als de zon onder gaat dan knalt die zo living, keuken binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door scifoflux op 24-04-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47
CornermanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:35:
@Get!em
Als ik mijn huidige systeem ga nalopen en beter afstel, dus de waterzijdige inregeling op orde maak en dan eens ga kijken wat het doet, en dan de afweging maak. Alhoewel ik dan een winter moet hopen dat de CV het uithoudt. En dan aan de hand van de data een afweging maak, is dat wellicht de beste optie.
Gewoon gaan uitproberen? Vloerverwarming moet je vooral doen als je ook meerwinst van comfort, wat minder stof (voor sommigen belangrijk) en optisch (geen radiatoren meer in het zicht of die plek in beslag nemen) ziet. Stop je het in de business case komt het nooit uit inderdaad. Dan accepteer je het iets hogere verbruik van een (toekomstige) warmtepomp gewoon.

Heb je dat besluit genomen kan je in elk geval radiator boosters plaatsen, ook in de situatie met CV is dat vaak al de moeite want dan kan de aanvoertemperatuur naar beneden wat ook voor een CV ketel meer efficiëntie oplevert en je kan gaan testen of je ooit full electric met een warmtepomp wil verwarmen.

Als je CV ketel het nog doet dan de aanvoertemperatuur begrenzen op 40-45 graden het volgende stookseizoen, je test dan feitelijk of je radiatoren voldoende warmte kunnen afgeven. Als je ook bij vriestemperaturen het warm krijgt is het prima. Waterzijdig inregelen en die radiatorboosters helpen dan altijd.

Lukt het niet om het helemaal goed warm te krijgen dan ga je waarschijnlijk toch naar hybride opstelling. Alternatief is inderdaad voor de koude dagen een 'backup' heater/elektrisch element in de WP te hebben. Dat kan ook in de gemiddelde warmtepomp, die van mij kan tot 9kW in de backup en is daarmee hoger dan de 6 kW van de warmtepomp, als het moet lukt het dan altijd. Goed om na te vragen of ze dan ook tegelijk kunnen werken als het moet en of de stooklijn dus tot 55-60 graden kan voor als het moet.

Vergeet niet dat als je geen gasaansluiting meer hebt je al ongeveer € 60 + € 200 aansluitkosten wegstreept, dat is behoorlijk wat stroom om er gewoon (als het moet) puur elektrisch in te stoppen met wat kacheltjes of de backup heater.

Lang verhaal kort; het kan in de praktijk heel vaak gewoon full electric, vraag is dan meer welke doelstellingen heb je; enkel financieel rendement versus duurzaamheid en/of versimpeling van de installatie(s) in huis bijvoorbeeld.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

flippy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:44:
[...]

de caleffi 546316 kan je gebruiken. de 546317 is 1 1/4 als je wat ruimter zit zoals 32mm meerlaags.

let wel dat de 1" versie maximaal 30L/min doet. de 1 1/4 doet bijna het dubbele qua volume. die is een stuk capabeler qua filtratie. als het prijsverschil acceptabel is zou ik zeker de grotere halen.

bonuspunten als je er meteen een caleffi 502142 erop schroeft om automagisch te ontluchten.
Is die ontluchter gewoon een kwestie van de schroef aan de bovenkant eraf en dan de ontluchter erop? Dan is dat wel te overwegen ja voor dat geld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kuusj schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:15:
[...]

Is die ontluchter gewoon een kwestie van de schroef aan de bovenkant eraf en dan de ontluchter erop? Dan is dat wel te overwegen ja voor dat geld..
ja, bout eruit en ontluchter erop. gewoon met rubber ring dus geen gekut met tape.

mocht die ontluchter ook stuk gaan of zo kan je de ontluchter van de onderste deel van de ontluchter draaien en vervangen zonder dat water eruit komt. onderste deel van de ontluchter is een klein automatisch afsluitertje die sluit als je de ontluchter eraf draait.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-04-2024 14:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

flippy schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:17:
[...]

ja, bout eruit en ontluchter erop. gewoon met rubber ring dus geen gekut met tape.

mocht die ontluchter ook stuk gaan of zo kan je de ontluchter van de onderste deel van de ontluchter draaien en vervangen zonder dat water eruit komt. onderste deel van de ontluchter is een klein automatisch afsluitertje die sluit als je de ontluchter eraf draait.
Ok top, dankjewel! Begrijp dus wel dat het water uit het systeem moet (ok, begrijpelijk).
Ik was ook al even aan het zoeken naar een isolatieschaal voor de Dirtmag (545303) maar geen succes.
Had eerst een Flamco Clean Smart EcoPlus voor mijn installatie maar die kwam een maand te laat dus vandaar maar de Dirtmag besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
scifoflux schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:06:
[...]

HR+++ zonwerend 0.5W/m²K

Mijn ouders hebben ook grote raam partijen, maar dan HR++ en kan u verzekering dat ging daar vlot naar de 30 graden in juli & augustus. Muren ook geisoleerd, maar niet zo fel als bij mij.
Heb ook 9meter glas op het westen. Dus als de zon onder gaat dan knalt die zo living, keuken binnen.
Ik heb op Zuid serre warmtewerend glas genomen. Top! Desondanks koel ik nog steeds met L/L naar 23 graden en ben dan maar 300kWh kwijt voor een huis van 140m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
In de AD vandaag een artikel over warmtepomp, geluid en burenruzies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQebKDOVIvtcG_OxYIZw8lc3PRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRvaCVD0PTLh3FXAXN5NcJHH.png?f=fotoalbum_large

als je de foto ziet, snap ik dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-04-2024 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 12:57
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:05:

[Afbeelding]

Toch wel goed dat dit in de media is.
Ik heb zelf gezocht naar een zo stil mogelijke warmtepomp, dat vind ik wel belangrijk.
Als mijn collega's me voor advies vragen of als ik zelf over mijn wartempomp vertel, valt me op dat enkel prijs relevant is voor mijn collega's. Het liefste iets als Quatt hybride want die zijn lekker goedkoop, zien er goed uit en mensen durven/willen niet van het gas af om de een of andere reden.
Geluid is iig niet iets wat bij mensen opkomt als relevant in mijn bubbel.

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 24-04-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Whiskey48 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:50:
[...]

Toch wel goed dat dit in de media is.
Ik heb zelf gezocht naar een zo stil mogelijke warmtepomp, dat vind ik wel belangrijk.
Als mijn collega's me voor advies vragen of als ik zelf over mijn wartempomp vertel, valt me op dat enkel prijs relevant is voor mijn collega's. Het liefste iets als Quatt hybride want die zijn lekker goedkoop, zien er goed uit en mensen durven/willen niet van het gas af om de een of andere reden.
Geluid is iig niet iets wat bij mensen opkomt in mijn bubbel als zijnde mogelijk relevant.
Dan is het dus maar de vraag hoe jij of je collega’s erin staan: ga je voor zo hoog mogelijke omzet, dan ga je ook voor een zo goedkoop mogelijke oplossing voor je klant.

Ga je voor een oplossing waar je ook na een tijdje nog achter staat, dus ook als de geluidsproductie in de praktijk (na installatie dus) ter sprake komt, dan leg je dat geluidsargument ook bij de (potentiële) klant op tafel.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Komend weekend ga ik beginnen met het aansluiten van m'n warmtepomp (Amber 6.5) en boiler (Itho I-WPV 3G). Wilde voor ik aan de slag ga nog even checken of ik iets gemist heb/vragen naar feedback voor m'n opzet van de mensen met meer ervaring hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jZ2WL6Tvj6NolxLT3g3dbmn-Ro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z0KG4zTToxTFnHcz2rW7NWar.png?f=fotoalbum_large

Alle verwarmingsleidingen zijn 28mm koper. Aansluiting boiler is 22mm, aansluiting SWW boiler is 15mm
De boiler hangt links van deze ruimte, vandaar de leidingen naar links.

Opmerkingen/vragen die ik zelf nog heb:
  • Ik heb niet zo veel ruimte, vandaar het platte expansievat. Heeft dit nog nadelen/problemen t.o.v. een regulier expansievat aan een console?
  • De warmtepomp staat ongeveer 1m hoger (op het platte dak van de 1e etage) dan het hok op de foto (wat zich op de 1e etage bevindt), dus ik ga uit van 0.5 bar expansievat. Aantal liters lijkt niet echt uit te maken zolang het minimum maar gehaald wordt als ik de documentatie goed begrijp? Ik ga uit van 12 of evt 18L
  • Is het nog slim om stopkranen in de leidingen naar de vloerverwarmingsverdelers te plaatsen? De verdeler op de 1e etage (op de foto) en die op de bgg (aangesloten via de rechterzijde via de achterwand naar beneden) hebben beide stopkranen
  • Is het nog slim om stopkranen te plaatsen voor de leidingen het dak doorgaan naar de warmtepomp toe?
  • Is het nog nodig om extra ontluchters te plaatsen? Het vuilfilter (Caleffi Dirtmag Pro) heeft een ontluchter, net als de verdelers van de vloerverwarming en de Amber zelf op het dak
  • Werkt vullen via de aansluiting op de verdeler goed (genoeg)? Of kun je dat beter op een hoger punt/bij het expansievat doen?
  • Is het nog een idee om de boiler aan te sluiten met flexibele leidingen (tot de inlaatcombinatie in het geval van de aanvoer)?
P.S. Ik weet dat de verdeler scheef hangt op de foto :P

[ Voor 6% gewijzigd door aaahaaap op 24-04-2024 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@aaahaaap
Ik mis de ontluchter bij het expansievat.

En ja, ik zou wel stopkranen maken in de leiding naar het dak. Je weet maar nooit en de kosten zijn het nou ook niet echt…

En als je het over flexibele leidingen hebt: de WP op het dak zou ik zeker met flexibele leidingen aansluiten om zeker te zijn dat trillingen niet langs die weg doorgegeven worden.
Ik hoop wel dat je iets van trillingsdempers onder je WP maakt, want zo’n ding op het dak kan in ongunstige omstandigheden voor vervelende consequenties zorgen. Een dak kan als behoorlijke klankkast werken, waardoor de herrie door het hele huis kan klinken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 24-04-2024 20:03 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Nu online
master_viper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:49:
Situatie; Elga Ace standalone, met parallelbuffer. In de zomer zal de pomp in de ACE uitgaan, vanwege zomerstand. Hoe krijg ik het zo dat ik de extra pomp in het circuit laat meeschakelen nu? Voor zover ik weet kan je deze gegevens nagenoeg niet uit de Ace halen, en andere opties (behalve handmatig) zie ik zo niet.
Een thermostaat op het buffervat wat de secundaire pomp schakelt samen met een tijdrelais wat vertraagd afvalt.
Of een stroom sense relais wat het opgenomen vermogen van de elga meet en zo een contact via een tijdrelais de secondaire pomp laten schakelen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:05:

[Afbeelding]

Is dat 36 kW aan warmtepompen of zo? :o

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:02:
@aaahaaap
Ik mis de ontluchter bij het expansievat.
Bedankt voor de input! Goed punt, inderdaad vergeten. Werkt een kogelkraan met aftapper ook hiervoor? Zoiets als dit https://d3bsbe39k8p2a0.cl...2/2/8/3/1/3_1800x1255.JPG

Als niet is het misschien toch handiger om te kijken of ik een console kwijt kan, daar zit alles al mooi in. Moet denk ik wel de veiligheidsklep eraf halen dan en afdoppen ivm het propaan (er zit een veiligheidsklep in de Amber zelf)? Of is dat tricky ivm de extra druk omdat het expansievat lager hangt (is maar ~1m, dus 0.1 bar).
En ja, ik zou wel stopkranen maken in de leiding naar het dak. Je weet maar nooit en de kosten zijn het nou ook niet echt…
Dat zou dan voor het geval zijn dat bijvoorbeeld het vuilfilter of de driewegklep open moet zodat de warmtepomp en de leidingen ernaartoe niet leeglopen? Inderdaad misschien wel handig.

Zelfde geldt dan waarschijnlijk voor de leidingen net voor de vloerverwarmingverdelers zodat het mogelijk is om de verdelers los te schroeven zonder dat alles daar leegloopt?
En als je het over flexibele leidingen hebt: de WP op het dak zou ik zeker met flexibele leidingen aansluiten om zeker te zijn dat trillingen niet langs die weg doorgegeven worden.
Ik hoop wel dat je iets van trillingsdempers onder je WP maakt, want zo’n ding op het dak kan in ongunstige omstandigheden voor vervelende consequenties zorgen. Een dak kan als behoorlijke klankkast werken, waardoor de herrie door het hele huis kan klinken.
Bedankt voor het meedenken. Beide is het geval, hij staat op een mooi frame (n.a.v. dit topic Trillingen warmtepomp dempen) en wordt aangesloten met deze flexibele leidingen https://www.der-schlauchf...en?number=4032754854.1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maasluip schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:33:
[...]

Is dat 36 kW aan warmtepompen of zo? :o
alleen al aan de keuze van de foto zie je dat ze zelf daar al helemaal niets van snappen, meer van zo groot en veel mgelijk. eigenlijk hadden ze ook een koeltoren kunnen plaatsen, zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:19
MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:23:
[...]

alleen al aan de keuze van de foto zie je dat ze zelf daar al helemaal niets van snappen, meer van zo groot en veel mgelijk. eigenlijk hadden ze ook een koeltoren kunnen plaatsen, zelfde effect.
Bijzonder dat je die conclusie op basis van deze info trekt. Je ziet namelijk vrijwel niks van het pand wat er achter zit. Wie weet zit er nog een flinke bups aan panden bij waardoor er een hoog vermogen nodig is. Bij een minder goed geïsoleerde grote woonboerderij ga je al gauw naar een kW of 20 trouwens, dan kan een cascade van 2 kleinere warmtepompen zomaar interessanter zijn dan één grote unit.

Plaatsing zou ik dan persoonlijk wat beter over nadenken. Hier heb je kans op recirculatie van lucht door de rieten overstek en zit je met gevelreflectie (+3dB per wp) en bodemreflectie (+2dB per wp). Dat is niet handig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:33:
[...]

Bijzonder dat je die conclusie op basis van deze info trekt. Je ziet namelijk vrijwel niks van het pand wat er achter zit. Wie weet zit er nog een flinke bups aan panden bij waardoor er een hoog vermogen nodig is. Bij een minder goed geïsoleerde grote woonboerderij ga je al gauw naar een kW of 20 trouwens, dan kan een cascade van 2 kleinere warmtepompen zomaar interessanter zijn dan één grote unit.

Plaatsing zou ik dan persoonlijk wat beter over nadenken. Hier heb je kans op recirculatie van lucht door de rieten overstek en zit je met gevelreflectie (+3dB per wp) en bodemreflectie (+2dB per wp). Dat is niet handig.
Dat komt omdat @MacD007 fan is van hele kleine pompjes met een hele grote HR Ketel ernaast. :+
Pagina: 1 ... 127 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)