jammerdan schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:24:Huidige warmtebron
Historisch gasverbruik: 0.
Historisch verbruik brandhout: 10 kuub per jaar (vooral zachtere houtsoorten) in een 30kW houtcvketel en een 5kW "sfeerkachel". Elektrische energie gebruiken we (nog) niet voor verwarming.
Afgiftesysteem:
- 80m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 9 groepen, 9 daarvan staan altijd open
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 4 kW, waterinhoud in totaal ? liter
SWW:
- Op dit moment een 80l E-boiler, meestal voldoende voor bad en douche
- Geen WTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Lucht water warmtepomp, goedkoop en stil, design niet belangrijk, onderhoud en verkrijgbaarheid wel. Ik wil de wp alleen inzetten op de goedkope stroom momenten (zamiddag en zomiddag).
Indien mogelijk zoveel mogelijk zelf plaatsen en installeren (met behoud van subsidie natuurlijk).
kijk en daar gaat het al mis, mijn advies lees eerst eens het topic ïk wil een warmtepomp"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.
waarom zul je afvragen, omdat hier een aantal wensen staan die haaks op het nuttig gebruik van een warmtepomp staan.
De oorzaak ligt er in dat een warmtepomp alleen zeer langzaam kan opwarmen, dus niet even snel aan en dan weer uit kan gaan, kan wel alleen dan doet hij in feite niets (behalve stroom gebruiken, wat denk ik niet de bedoeling was)
ook houd in als je graag subsidie wilt, hoeft niet, je het wel door een bedrijf geplaatst en geinstalleerd moet hebben, dit is een subsidieeis.
Wie gaat het installeren?
Dhz
kan, maar dan geen subsidie.
Korte toelichting
Ik zou graag de 2000 liter buffer die ik in ons verwarmingssysteem (+SWW) heb, willen verwarmen met "gratis stroom". Welke warmtepomp (monoblock) kan ik hier het beste voor gebruiken?
waneer en hoelang denk je dat je gratis stroom hebt en hoeveel warmte je in deze tijd via een warmtepomp in je vat kunt krijgen?
Bedenk dat gemiddeld de watertemperatuur van een warmtepomp laag is, hoe hoger je dat wilt hoe meer stroom je nodig hebt.
De 2000l buffer
[Afbeelding]heb ik aangeschaft icm onze 30kW houtvergasser dit systeem draait inmiddels sinds 2016 en daarmee zijn we gasloos. Vanuit de buffer kan ik onze woning opwarmen (die regelingen liggen er al). Ook is het mogelijk om de warmte te gebruiken om onze SWW boiler te vullen met heet water.
Gratis stroom, omdat we een dynamisch contract hebben en op jaarbasis ongeveer 3000kWh over hebben (5100wp op zuid met 2 omvormers, 7200wp op oost/west met 1 driefasen omvormer). Deze stroom/energie bufferen in onze bestaande installatie lijkt me ideaal.
snap ik, alleen komen de tijdstippen van je gratis zonneenergie en de tijd waneer je die energie wilt gebruiken niet overeen. Daar zijn wel systemen voor, alleen die hebben een veelvoud van de inhoud van jou systeem (1.000 - 5.000 m3 water buffer wateraccu systemen, bv
bv deze borg tank).
wel leuk bedacht, maar aangezien dat je dus circa 1/2 jaar tussen opwek en vraag hebt gaat dit dus zo niet werken. Dat kan dus wel met de hierboven genoemde oplossing. echter deze is dus veel en veel groter.
De WP buitenunit zou vlak bij de buffer buiten kunnen hangen aan onze schuurgevel onder de nok:
[Afbeelding]. Vanaf daar is 4/5 meter leiding naar de buffer voldoende. Stel dat daar een 5kW (Elektrisch) WP hangt die 10 uur per week staat te draaien voor de 2000liter buffer, dan verbruikt hij 2500kWh op jaar basis, met een COP van ?? moet hij de buffer toch iedere week wel een mooi stukje kunnen opwarmen.
COP = 1 of in die buurt, bij 10 uur in de week ! en dat ook nog in de zomer.
Welke warmtepomp zou dit kunnen? Waar moet ik nog meer aan denken? Hoe kan ik de warmtepomp laten starten op het juiste moment ? Domotica? Wanneer slaat hij weer af? Moet ik de temperatuur in de buffer gaan meten? Dit is nu alleen nog analoog namelijk

eerlijk antwoord; kunnen doen ze het denk ik allemaal, of het zinvol is op deze manier daar heb ik mijn zeer grote vraagtekens bij. denk aan een ROI van 30 jaar (en dat met een levensduur van 15 jaar), ik vrees dat je met deze toepassing alleen maar één iemand blij mee maakt, dat is de installateur waar je dat ding gaat kopen.
en als ik erlijk ben, vraag ik me eigenlijk af waarom jij voor een dynamisch contract bent gegaan, volgens mij ben je veel beter af met echt salderen in combinatie met een vast contract enventueel met een accu (alleen zul je die dus nooit kunnen gebruiken omdat je zelf eigenlijk te weinig electrisch verbruik hebt), dus ook onder de streep niet echt effectief is.
en vergeet aub dat je stroom in een accu voor langere tijd kunt opslaan, daarvoor heb je gewoon veel meer capaciteit nodig, en die is onbetaalbaar.
[
Voor 5% gewijzigd door
MacD007 op 22-04-2024 11:41
]