Gezocht monoblock warmtepomp voor opwarmen 2000liter buffer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-05 08:57
Huidige warmtebron
Historisch gasverbruik: 0.
Historisch verbruik brandhout: 10 kuub per jaar (vooral zachtere houtsoorten) in een 30kW houtcvketel en een 5kW "sfeerkachel". Elektrische energie gebruiken we (nog) niet voor verwarming.
Afgiftesysteem:
- 80m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 9 groepen, 9 daarvan staan altijd open
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 4 kW, waterinhoud in totaal ? liter
SWW:
- Op dit moment een 80l E-boiler, meestal voldoende voor bad en douche
- Geen WTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Lucht water warmtepomp, goedkoop en stil, design niet belangrijk, onderhoud en verkrijgbaarheid wel. Ik wil de wp alleen inzetten op de goedkope stroom momenten (zamiddag en zomiddag).
Indien mogelijk zoveel mogelijk zelf plaatsen en installeren (met behoud van subsidie natuurlijk).
Wie gaat het installeren?
Dhz
Korte toelichting
Ik zou graag de 2000 liter buffer die ik in ons verwarmingssysteem (+SWW) heb, willen verwarmen met "gratis stroom". Welke warmtepomp (monoblock) kan ik hier het beste voor gebruiken?

De 2000l buffer Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1ADzsqBKaFjIeCaQd8QOoM2nvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TirxBjFUvPakqoXBVAoE4cOV.jpg?f=fotoalbum_largeheb ik aangeschaft icm onze 30kW houtvergasser dit systeem draait inmiddels sinds 2016 en daarmee zijn we gasloos. Vanuit de buffer kan ik onze woning opwarmen (die regelingen liggen er al). Ook is het mogelijk om de warmte te gebruiken om onze SWW boiler te vullen met heet water.

Gratis stroom, omdat we een dynamisch contract hebben en op jaarbasis ongeveer 3000kWh over hebben (5100wp op zuid met 2 omvormers, 7200wp op oost/west met 1 driefasen omvormer). Deze stroom/energie bufferen in onze bestaande installatie lijkt me ideaal.

De WP buitenunit zou vlak bij de buffer buiten kunnen hangen aan onze schuurgevel onder de nok: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFjz_zOUJg-D_D37P-sBcbgdUH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jwieOA3i3YkeNokQW8dXThL.jpg?f=fotoalbum_large. Vanaf daar is 4/5 meter leiding naar de buffer voldoende. Stel dat daar een 5kW (Elektrisch) WP hangt die 10 uur per week staat te draaien voor de 2000liter buffer, dan verbruikt hij 2500kWh op jaar basis, met een COP van ?? moet hij de buffer toch iedere week wel een mooi stukje kunnen opwarmen.

Welke warmtepomp zou dit kunnen? Waar moet ik nog meer aan denken? Hoe kan ik de warmtepomp laten starten op het juiste moment ? Domotica? Wanneer slaat hij weer af? Moet ik de temperatuur in de buffer gaan meten? Dit is nu alleen nog analoog namelijk :)

Beste antwoord (via jammerdan op 22-04-2024 21:33)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
Andrehj schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:32:
[...]

Nee. Daar klopt helemaal niks van.
Je haalt vermogen en energie door elkaar, en ook elektrisch en thermisch.
Die WP levert vol gas (wat je vanwege de cop al niet wilt) in 10 uur 50 kWh warmte.
Hij is gasloos, dus dit kan ook niet :X

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:59
Hoe heb je het vermogen bepaald? Want 10 uur per week maal 5 kW is ongeveer niks, dat is een continu vermogen van minder dan 300W.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17
Welke temperatuur heeft je buffer en kan je je huis bij warmtepomp temperaturen nog warm houden?

[ Voor 5% gewijzigd door Kanoet op 21-04-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:10

MrFish

Untitled

En een 2000 L buffer van 20 naar 45 graden brengen is ongeveer 60 kWh thermisch, dus zeg 20 kWh elektrisch. Dat is niet zoveel. Zeg dat je effectief kunt werken tussen 35 en 45 graden, dan wordt het navenant minder. Kun je beter een thuisaccu neerzetten.

[ Voor 33% gewijzigd door MrFish op 21-04-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
met een 9kw monoblock kun je die buffer in ~12-15 uur opwarmen van 10 naar 45 graden ofzo. jouw probleem gaat de temperatuur zijn. je wilt met een warmtepomp niet boven de 50C gaan (niet te lang/veel) en liever onder de 40C blijven. Daarmee vul je niet makkelijk je SWW tank bijv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat ik doe met een soortgelijke opstelling.
Bij mij is de wp hoofdverwarming en de houtcv slechts voor de leuk.
De houtcv laad de buffer met water van circa 60 graden.
De wp staat op 30 graden momenteel, bij -7 moest ik naar 33 graden.
De wp meet de temperatuur in de buffer , komt die onder de 28 graden (met setpoint 30) gaat hij de buffer naar iets boven de 30 stoken.
Brand de houtcv dan zal de wp niet aan gaan omdat de buffer boven het setpoint van de wp is.

Je zou met een vrijgave via bijv. Een homewizard socket kunnen instellen dat je wp gaat draaien als je genoeg terugleverd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
De eddi van myenergi kan een warmtepomp zo aansturen als jij wil.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
Andrehj schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:08:
Hoe heb je het vermogen bepaald? Want 10 uur per week maal 5 kW is ongeveer niks, dat is een continu vermogen van minder dan 300W.
Goed punt, de gedachte is 10x5kW elektrisch vermogen, dat levert dan met een Warmtepomp van cop 4 ongeveer 200kW thermisch vermogen? Klopt deze aanname een beetje?

De WP zal dan een secundaire warmtebron zijn (vergasser is primair), en mijn overschot aan stroom verbruiken (3000kWh per jaar overschot is de aanname). Met name op de momenten dat ik moet betalen om terug te leveren (zaterdag en zondagmiddag). In de praktijk zal dit meer in het voorjaar/zomer zijn dan in de winter, dus dan is 200kW per week misschien nog niet zo gek. Ik kan natuurlijk altijd nog de overweging maken ook in de winter (tegen een hogere stroomprijs) de WP te laten draaien. Wellicht is een grotere WP dan verstandiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
Kanoet schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:20:
Welke temperatuur heeft je buffer en kan je je huis bij warmtepomp temperaturen nog warm houden?
Met 30 graden in de vloerverwarming kan ik mn huis prima warmhouden, het betreft dan 90m2 verdeeld over 9 groepen, de bovenverdieping verwarmen we nauwelijks. We hebben natuurlijk ook nog de 2 houtkachels voor als het echt koud wordt (misschien ook wel efficiënter bij koudere temperaturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jammerdan schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:29:
Goed punt, de gedachte is 10x5kW elektrisch vermogen, dat levert dan met een Warmtepomp van cop 4 ongeveer 200kW thermisch vermogen? Klopt deze aanname een beetje?
Die 5 kW WP levert vol gas (wat je vanwege de cop al niet wilt) in 10 uur 50 kWh warmte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
Fr33z schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:21:
met een 9kw monoblock kun je die buffer in ~12-15 uur opwarmen van 10 naar 45 graden ofzo. jouw probleem gaat de temperatuur zijn. je wilt met een warmtepomp niet boven de 50C gaan (niet te lang/veel) en liever onder de 40C blijven. Daarmee vul je niet makkelijk je SWW tank bijv
Dat is een goed punt, meer als 40 graden is dan inderdaad niet handig. Ik ben de formule kwijt waarmee je de temp stijging door rekent. Valt me eigenlijk mee dat zo'n kleine warmtepomp al zo'n stijging levert in deze tijd. Mocht het SWW water op 40 graden blijven hangen, dan hoeven de thermosstaat kranen minder bij te mengen, ik kan dan de e-boiler gebruiken voor een wekelijkse legionella run, dat moet toch prima werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
[...]

Die WP levert vol gas (wat je vanwege de cop al niet wilt) in 10 uur 50 kWh warmte.
Dan snap ik het niet helemaal, als ik 5kW elektrisch vermogen in de warmtepomp stop (3 fasen). Dat vervolgens 5 uur lang doe (25kWh) met met een COP van bijvoorbeeld 4. Dan heb ik toch ongeveer 100kWh thermisch vermogen?

Of bestaan er niet zulke grote warmtepompen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
[...]

Hij is gasloos, dus dit kan ook niet :X

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26
jammerdan schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:47:
[...]

Dan snap ik het niet helemaal, als ik 5kW elektrisch vermogen in de warmtepomp stop (3 fasen). Dat vervolgens 5 uur lang doe (25kWh) met met een COP van bijvoorbeeld 4. Dan heb ik toch ongeveer 100kWh thermisch vermogen?

5kw met cop 4 zou een 20kw WP zijn.... dat is een bizar grote jongen.

Los van dat alles: Ik krijg alleen maar het gevoel dat je een heel complexe oplossing wilt verzinnen (met mogelijk hoge investeringskosten) om een paar euro te besparen.

[ Voor 15% gewijzigd door ConQuestador op 22-04-2024 09:47 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Een kuub hout is dacht ik ongevee gelijk aan 200 kuub gas wat dan weer vergelijkbaar is met 9kWh warmte (met een HR+ ketel). Dus met 10 kuub hour -> 2000 kuub gas -> 18.000 kWh warmte.

Daarnaast vraag ik me af waarom 2000 liter water opwarmen, dat zal veel warmteverlies hebben.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
[...]

Warmtepompen zijn er in vele verschillende vormen en je rangschikt ze normaliter op basis van thermisch vermogen. Vanaf ~10 kW thermisch kom je op de 3 fase modellen (elektrische aansluiting) en dat is wat duurder vaak. Daarom hebben veel mensen hier op tweakers een 7 of 9 kW warmtepomp.

je hebt dan niet 100 kWh vermogen maar 100 kWh thermische energie. Vermogen is de snelheid, energie is de afgelegde weg.

Je kunt best een 16 kW warmtepomp halen (bijv. deze ) Deze kan dus rond de 16 kW thermisch vermogen leveren en zou in theorie je vat dus in 7 uur kunnen "opladen" met 100 kWh thermische energie (warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ConQuestador schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:46:
[...]

5kw met cop 4 zou een 20kw WP zijn.... dat is een bizar grote jongen.

Los van dat alles: Ik krijg alleen maar het gevoel dat je een heel complexe oplossing wilt verzinnen (met mogelijk hoge investeringskosten) om een paar euro te besparen.
Cop4 voor warm water is ook wel wat aan de optimistische kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
jammerdan schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:24:
Huidige warmtebron
Historisch gasverbruik: 0.
Historisch verbruik brandhout: 10 kuub per jaar (vooral zachtere houtsoorten) in een 30kW houtcvketel en een 5kW "sfeerkachel". Elektrische energie gebruiken we (nog) niet voor verwarming.
Afgiftesysteem:
- 80m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 9 groepen, 9 daarvan staan altijd open
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 4 kW, waterinhoud in totaal ? liter
SWW:
- Op dit moment een 80l E-boiler, meestal voldoende voor bad en douche
- Geen WTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Lucht water warmtepomp, goedkoop en stil, design niet belangrijk, onderhoud en verkrijgbaarheid wel. Ik wil de wp alleen inzetten op de goedkope stroom momenten (zamiddag en zomiddag).
Indien mogelijk zoveel mogelijk zelf plaatsen en installeren (met behoud van subsidie natuurlijk).
kijk en daar gaat het al mis, mijn advies lees eerst eens het topic ïk wil een warmtepomp" Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

waarom zul je afvragen, omdat hier een aantal wensen staan die haaks op het nuttig gebruik van een warmtepomp staan.
De oorzaak ligt er in dat een warmtepomp alleen zeer langzaam kan opwarmen, dus niet even snel aan en dan weer uit kan gaan, kan wel alleen dan doet hij in feite niets (behalve stroom gebruiken, wat denk ik niet de bedoeling was)

ook houd in als je graag subsidie wilt, hoeft niet, je het wel door een bedrijf geplaatst en geinstalleerd moet hebben, dit is een subsidieeis.
Wie gaat het installeren?
Dhz
kan, maar dan geen subsidie.
Korte toelichting
Ik zou graag de 2000 liter buffer die ik in ons verwarmingssysteem (+SWW) heb, willen verwarmen met "gratis stroom". Welke warmtepomp (monoblock) kan ik hier het beste voor gebruiken?
waneer en hoelang denk je dat je gratis stroom hebt en hoeveel warmte je in deze tijd via een warmtepomp in je vat kunt krijgen?
Bedenk dat gemiddeld de watertemperatuur van een warmtepomp laag is, hoe hoger je dat wilt hoe meer stroom je nodig hebt.
De 2000l buffer [Afbeelding]heb ik aangeschaft icm onze 30kW houtvergasser dit systeem draait inmiddels sinds 2016 en daarmee zijn we gasloos. Vanuit de buffer kan ik onze woning opwarmen (die regelingen liggen er al). Ook is het mogelijk om de warmte te gebruiken om onze SWW boiler te vullen met heet water.

Gratis stroom, omdat we een dynamisch contract hebben en op jaarbasis ongeveer 3000kWh over hebben (5100wp op zuid met 2 omvormers, 7200wp op oost/west met 1 driefasen omvormer). Deze stroom/energie bufferen in onze bestaande installatie lijkt me ideaal.
snap ik, alleen komen de tijdstippen van je gratis zonneenergie en de tijd waneer je die energie wilt gebruiken niet overeen. Daar zijn wel systemen voor, alleen die hebben een veelvoud van de inhoud van jou systeem (1.000 - 5.000 m3 water buffer wateraccu systemen, bv bv deze borg tank).
wel leuk bedacht, maar aangezien dat je dus circa 1/2 jaar tussen opwek en vraag hebt gaat dit dus zo niet werken. Dat kan dus wel met de hierboven genoemde oplossing. echter deze is dus veel en veel groter.
De WP buitenunit zou vlak bij de buffer buiten kunnen hangen aan onze schuurgevel onder de nok: [Afbeelding]. Vanaf daar is 4/5 meter leiding naar de buffer voldoende. Stel dat daar een 5kW (Elektrisch) WP hangt die 10 uur per week staat te draaien voor de 2000liter buffer, dan verbruikt hij 2500kWh op jaar basis, met een COP van ?? moet hij de buffer toch iedere week wel een mooi stukje kunnen opwarmen.
COP = 1 of in die buurt, bij 10 uur in de week ! en dat ook nog in de zomer.
Welke warmtepomp zou dit kunnen? Waar moet ik nog meer aan denken? Hoe kan ik de warmtepomp laten starten op het juiste moment ? Domotica? Wanneer slaat hij weer af? Moet ik de temperatuur in de buffer gaan meten? Dit is nu alleen nog analoog namelijk :)
eerlijk antwoord; kunnen doen ze het denk ik allemaal, of het zinvol is op deze manier daar heb ik mijn zeer grote vraagtekens bij. denk aan een ROI van 30 jaar (en dat met een levensduur van 15 jaar), ik vrees dat je met deze toepassing alleen maar één iemand blij mee maakt, dat is de installateur waar je dat ding gaat kopen. :?

en als ik erlijk ben, vraag ik me eigenlijk af waarom jij voor een dynamisch contract bent gegaan, volgens mij ben je veel beter af met echt salderen in combinatie met een vast contract enventueel met een accu (alleen zul je die dus nooit kunnen gebruiken omdat je zelf eigenlijk te weinig electrisch verbruik hebt), dus ook onder de streep niet echt effectief is.
en vergeet aub dat je stroom in een accu voor langere tijd kunt opslaan, daarvoor heb je gewoon veel meer capaciteit nodig, en die is onbetaalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 22-04-2024 11:41 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
[...]

tuurlijk bestaan die, kosten circa ergens tussen 40.000 en 60.000 euro. (grove schatting) dat zijn dan namelijk dan 20-25 kW warmtepompen.
een gemiddelde grote warmtepomp heeft een thermisch vermogen van circa 10-12 kW (en kost circa 12.000 euro), de gemiddelde warmtepomp ligt ergens tussen de 4-8 kW.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 22-04-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 21:21
Lees in de topics maar eens terug wat @Ronald.42 heeft gedaan. Dat is een optie.

Verder denk ik dat je prima zonder dat buffervat kunt. Waarom hout stoken als je ruim kWh per jaar opwekt? Hout kost tijd/geld. Als je zelf kapt kun je het verkopen.

Gewoon een WP rechtstreeks op de VV verdeler en een aftakking van 28mm naar je radiatoren boven.
Hoeveel kW je WP moet zijn is lastig te achterhalen, je hebt immers warmteverlies van je vat maar ik je hebt gigantisch veel hout gestookt

De plaatsing hangend aan de schuurmuur is niet handig. Ik zou m direct op de grond zetten naast je utiliteitsruimte.

Hoeveel m2 is je woning?
Welk glas, isolatie en bijzondere warmtelekken heb je?

Op basis van de zeer gebrekkige informatie zou ik voor een monofase 9kW unit gaan voor verwarming. Zet je ook een 200l SSW boilervat neer voor warm water dan zou ik voor een 10-12kW driefase gaan.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
GudZ schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:18:
Op basis van de zeer gebrekkige informatie zou ik voor een monofase 9kW unit gaan voor verwarming. Zet je ook een 200l SSW boilervat neer voor warm water dan zou ik voor een 10-12kW driefase gaan.
Waarom ineens een veel grotere unit als je ook SWW wilt maken? Het is een groot misverstand dat dat nodig is. Ik heb hier al eens uitgerekend dat het gemiddeld vermogen voor SWW maar 164W is...
Mijn WP maakt SWW in gemiddeld een half uurtje per dag. Dat is maar 2% van de tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@jammerdan
Bottom line is dat je eerst boven water moet zien te krijgen hoeveel energie je per dag van de WP nodig hebt. Pas dan kun je een en ander netjes gaan dimensioneren.
In een gemiddelde woning is dat een getal van ordegrootte 100 à 200 kWh (bij -10).
Als je dat in een paar goedkope uurtjes per dag in een vat wilt stoppen, heb je ten eerste een enorm (echt enorm) vat nodig, ten tweede een enorme warmtepomp, en ten derde een verzwaarde stroomaansluiting....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23

Yucon

*broem*

Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar sla je hoe dan ook niet heel erg veel teveel warmte op in de zomer?

Lijkt me alleen te werken als je overdag stroom kunt opwekken om in het donker mee te verwarmen. Maar de combinatie van voldoende zon overdag en voldoende warmtevraag 's nachts is maar krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
ik vrees dat zijn uitgangspunten op een groot (maar wel begrijpbaar) misverstand berusten. Wat hij wil klinkt op zich zelfs redelijk maar is als je naar zijn beweegreden kijkt gewoon niet zinvol.

het heeft geen nut om een warmtepomp slechts een paar uur (namelijk als de stroom bij zijn dynamisch contract namelijk gratis is) gebruiken en die warmte dan opslaan in een voor dat doel veel te kleine opslag (oorsprokelijk is deze opslag ook nooit voor dat doel bedoeld geweest, maar is juist op de aanwezige houtverbrander uitgelegd. (heel veel energie in een korte tijd versus heel weinig energie in ook een korte tijd (WP)).
en dat ook nog goedkoop, in eigenbouw (DIY) met behoud van subsidie. sorry, dat gaat het dus nooit worden.

Hij kan hier beter naar een vast contract met volledige saldering gaan en zich zelf de vraag moet stellen of hout verbranden in zijn situatie (giga CO2 productie) wel de juiste weg naar een beter milieu is, en mogelijk deze gaat omruilen naar een normale hybride cq FE warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:03
I
Als ik het zo lees heeft TS 2 doelen:
1. Stroom gebruiken op het moment dat de prijzen negatief zijn (dynamisch contact)
2. Deze stroom nuttig gebruiken door deze ( zo voordelig mogelijk) om te zetten in warmte

Ik heb er weinig verstand van maar deze doelen bereik je het makkelijkste door een gewoon electrisch verwarmingselement te plaatsen in het buffervat. Goedkoop en doeltreffend, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
Tijgerkracht schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:06:
Een kuub hout is dacht ik ongevee gelijk aan 200 kuub gas wat dan weer vergelijkbaar is met 9kWh warmte (met een HR+ ketel). Dus met 10 kuub hour -> 2000 kuub gas -> 18.000 kWh warmte.

Daarnaast vraag ik me af waarom 2000 liter water opwarmen, dat zal veel warmteverlies hebben.
Hmm, als je het zo uitrekent, dan is dat inderdaad wel fors... Ik hoop eigenlijk vooral mijn resterende zonnestroom slim in te kunnen zetten. Daarnaast kosten te kunnen besparen door tijdens de negatieve stroom uren mijn stroom te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
Fr33z schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:17:
[...]

Warmtepompen zijn er in vele verschillende vormen en je rangschikt ze normaliter op basis van thermisch vermogen. Vanaf ~10 kW thermisch kom je op de 3 fase modellen (elektrische aansluiting) en dat is wat duurder vaak. Daarom hebben veel mensen hier op tweakers een 7 of 9 kW warmtepomp.

je hebt dan niet 100 kWh vermogen maar 100 kWh thermische energie. Vermogen is de snelheid, energie is de afgelegde weg.

Je kunt best een 16 kW warmtepomp halen (bijv. deze ) Deze kan dus rond de 16 kW thermisch vermogen leveren en zou in theorie je vat dus in 7 uur kunnen "opladen" met 100 kWh thermische energie (warmte)
Interessant, wellicht is een 1 fase pomp voor mij dan ook een prima plan. Misschien is 16kW thermisch wel wat veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
peter13579 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:56:
I
1. Stroom gebruiken op het moment dat de prijzen negatief zijn (dynamisch contact)
2. Deze stroom nuttig gebruiken door deze ( zo voordelig mogelijk) om te zetten in warmte

Ik heb er weinig verstand van maar deze doelen bereik je het makkelijkste door een gewoon electrisch verwarmingselement te plaatsen in het buffervat. Goedkoop en doeltreffend, toch?
Ja, met een COP van 1, daar schiet je dus niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
peter13579 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:56:
I

Bedankt voor je samenvatting, ik heb al weer een hoop geleerd met alle antwoorden. Een gewoon verwarmingselement in het buffervat is zeker een optie en ook niet duur, een 7,5kW element kost ongeveer 100 euro. Dus dat is eigenlijk helemaal geen moeilijke stap.
Maar goed, dat lijkt wat betreft energie efficiëntie niet echt een logische stap natuurlijk.

Onze buffer is eigenlijk het hart van onze verwarmingssysteem, omdat ik vanaf de buffer drie verschillende kringen kan voeden/verwarmen. Kring 1a: 90m2 vloerverwarming Kring 1b: 90m2 vvw + radiatoren. Kring 2 Sportkamer. Kring 3: SWW warmte voorbereiding. Verder is het stroomoverschot inderdaad niet tegelijk met de warmtebehoefte beschikbaar. Maar ja, afgelopen weekend betaald om stroom te leveren (-2 tot -5ct) en op dit moment hebben we de kleine houtkachel aan :? ...

Een verwarmingselement plaatsen was ook mn eerste keuze, maar een WP lijkt me een betere keuze puur omdat je dan ook warmte uit de buitenlucht gebruikt. Afgaand op jullie adviezen zal het dan vermoedelijk een 9kW 1-fase WP worden, die wellicht ook in het voorjaar/najaar (zonuren) gebruikt wordt om de buffer op te warmen (dus niet alleen tijdens de betaaluren). Bijkomend (groot) voordeel is dat we dan minder hout hoeven te stoken en dus ook meer comfort. Wellicht hebben we dan onze vvw continue warm ipv op en af (ook efficiënter). DHZ is dan ook maar van de baan, zodat ik wel de subsidie kan vangen.

Meer achtergrond betreft onze woning:
Alles HR++, dak en wanden minimaal R3,5. Vloer 50cm schuimbeton, totaal woonoppervlak, ongeveer 220m2. Hieronder nog een indruk van ons stroomverbruik en opwek (deze maand).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1DxpD4eO47jGF0FmSyc13vwYzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWF99lheP9jy18E7MON1Y9vx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
jammerdan schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:09:
[...]

Bedankt voor je samenvatting, ik heb al weer een hoop geleerd met alle antwoorden. Een gewoon verwarmingselement in het buffervat is zeker een optie en ook niet duur, een 7,5kW element kost ongeveer 100 euro. Dus dat is eigenlijk helemaal geen moeilijke stap.
Maar goed, dat lijkt wat betreft energie efficiëntie niet echt een logische stap natuurlijk.

Onze buffer is eigenlijk het hart van onze verwarmingssysteem, omdat ik vanaf de buffer drie verschillende kringen kan voeden/verwarmen. Kring 1a: 90m2 vloerverwarming Kring 1b: 90m2 vvw + radiatoren. Kring 2 Sportkamer. Kring 3: SWW warmte voorbereiding. Verder is het stroomoverschot inderdaad niet tegelijk met de warmtebehoefte beschikbaar. Maar ja, afgelopen weekend betaald om stroom te leveren (-2 tot -5ct) en op dit moment hebben we de kleine houtkachel aan :? ...

Een verwarmingselement plaatsen was ook mn eerste keuze, maar een WP lijkt me een betere keuze puur omdat je dan ook warmte uit de buitenlucht gebruikt. Afgaand op jullie adviezen zal het dan vermoedelijk een 9kW 1-fase WP worden, die wellicht ook in het voorjaar/najaar (zonuren) gebruikt wordt om de buffer op te warmen (dus niet alleen tijdens de betaaluren). Bijkomend (groot) voordeel is dat we dan minder hout hoeven te stoken en dus ook meer comfort. Wellicht hebben we dan onze vvw continue warm ipv op en af (ook efficiënter). DHZ is dan ook maar van de baan, zodat ik wel de subsidie kan vangen.
Kijk, nu gaan we de juiste richting in, in principe zou je hier aan een hybride ( = is duidelijk goedkoper dan een FE ) genoeg moeten hebben.
Wil dan ook nog goedkoop dan zou een low cost versie zoals een Quatt hier al voldoende in zijn.
Meer achtergrond betreft onze woning:
Alles HR++, dak en wanden minimaal R3,5. Vloer 50cm schuimbeton, totaal woonoppervlak, ongeveer 220m2. Hieronder nog een indruk van ons stroomverbruik en opwek (deze maand).[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:24:
[...]

Kijk, nu gaan we de juiste richting in, in principe zou je hier aan een hybride ( = is duidelijk goedkoper dan een FE ) genoeg moeten hebben.
Wil dan ook nog goedkoop dan zou een low cost versie zoals een Quatt hier al voldoende in zijn.

[...]
Zou zoiets als dit het ook kunnen doen? https://www.bluesolid.nl/...ZEYzr-EIImwIaAidmEALw_wcB

Deze kost €3300 waar nog een subsidie van €3150 vanaf gaat :) to good to be true? Exclusief installatie natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
jammerdan schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:49:
[...]

Zou zoiets als dit het ook kunnen doen? https://www.bluesolid.nl/...ZEYzr-EIImwIaAidmEALw_wcB

Deze kost €3300 waar nog een subsidie van €3150 vanaf gaat :) to good to be true? Exclusief installatie natuurlijk..
je moet dan wel een keuze maken, en dan is deze helemaal niet meer zo goed, https://www.bluesolid.nl/...kw-verwarmen-hybride.html, kost deze plots in hybride uitvoering bij 5.000 euro.

kun je beter een Quatt nemen, die kost je incl. installatie en subsidie rond de 2.800 euro. en ik draai zelf deze, en ben zeer tevreden. ik weet alleen niet of ze deze in jou situatie willen plaatsen. ik stuur je wel een pm'je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jammerdan schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:09:
[...]

Maar ja, afgelopen weekend betaald om stroom te leveren (-2 tot -5ct) en op dit moment hebben we de kleine houtkachel aan :? ...
Prijzen waren zeker niet negatief afgelopen weekend, hoe kom je daar bij?

En wat betreft WP: gewoon een Panasonic 9kW monobloc neerzetten en laten “installeren” voor de subsidie. Ben je voor ~2000 klaar afhankelijk van het leidingtraject.

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-04-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
[...]

En wat betreft WP: gewoon een Panasonic 9kW monobloc neerzetten en laten “installeren” voor de subsidie. Ben je voor ~2000 klaar afhankelijk van het leidingtraject.
heb je een link met die prijzen? ben wel benieuwd, los dat je nog een installateur waar je de warmtepomp niet gekocht hebt nog moet gaan vinden, lijkt meer op het vinden van een speld in een hooiberg (en dan een hele grote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:15:
[...]

heb je een link met die prijzen? ben wel benieuwd, los dat je nog een installateur waar je de warmtepomp niet gekocht hebt nog moet gaan vinden, lijkt meer op het vinden van een speld in een hooiberg (en dan een hele grote).
Staat een topic vol mee hier. Ook op MP diverse aanbieders van deze constructie, daar wel even opletten dat het een NL geleverde WP betreft en geen grijze import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:27:
[...]

Staat een topic vol mee hier. Ook op MP diverse aanbieders van deze constructie, daar wel even opletten dat het een NL geleverde WP betreft en geen grijze import.
Voor de subsidie maakt het niet uit of je de warmtepomp uit het buitenland haalt. Het is mij niet duidelijk wat je reden is om deze opmerking te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
MacD007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:18:
[...]

je moet dan wel een keuze maken, en dan is deze helemaal niet meer zo goed, https://www.bluesolid.nl/...kw-verwarmen-hybride.html, kost deze plots in hybride uitvoering bij 5.000 euro.

kun je beter een Quatt nemen, die kost je incl. installatie en subsidie rond de 2.800 euro. en ik draai zelf deze, en ben zeer tevreden. ik weet alleen niet of ze deze in jou situatie willen plaatsen. ik stuur je wel een pm'je.
Inderdaad vreemd, je kan hem wel in je winkelwagen stoppen, maar die subsidie krijg je dan denk ik niet. Toch niet zo intressant dus. De Quatt staat me ook wel aan, maar 6kW is niet heel veel voor ons. Vandaag weer erg veel zonnestroom opgewekt en vanavond de houtkachel aan, een WP kan ons toch echt wel helpen schat ik in. Dan gaat mn voorkeur toch naar een 9kW of meer warmtepomp denk ik, zodat we ook in de koudere maanden meer warmte kunnen generen (90m2 vloerverwarming is niet niks...). 4 kinderen in huid de binnendeuren gaan de hele dag open en dicht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammerdan
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
[...]

In de tibber app kan je bij historie terugkijken naar de prijzen. Als je die terugleest zonder belasting en inkoopvergoeding, zie je dat de kWh prijs op 20 en 21 april door de nul heen zakt (zaterdag -0,5ct, zondag -2,4ct). Aangezien ik op jaarbasis meer stroom lever dan gebruik en dus niet maximaal kan salderen heb ik feitelijk betaald om stroom te leveren. Het gaat niet om veel geld, maar ja het is toch leuker als ik het om kan zetten naar nuttige warmte, zodat ik vanavond niet de houtkachel aan hoef te hebben en een warme vloer heb. Die 9kW panasonic lijkt me ook niet zo gek, ik kan een hoop zelf aansluiten, maar wil de subsidie ook wel meepakken. Dus ik zal eens even speuren. Is zo'n pomp ook aan te sturen vanaf mn telefoon/tibber/ op basis van dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:48:
[...]

Voor de subsidie maakt het niet uit of je de warmtepomp uit het buitenland haalt. Het is mij niet duidelijk wat je reden is om deze opmerking te plaatsen.
Klopt. Maar Pana NL doet notoir moeilijk bij problemen met import units.
Daarnaast is het prijsverschil tegenwoordig zo klein dat dat ook niet meer echt de moeite is.
Dat was paar jaar geleden (toen ik mijn F in Frankrijk bestelde) wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
jammerdan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:36:
[...]

Inderdaad vreemd, je kan hem wel in je winkelwagen stoppen, maar die subsidie krijg je dan denk ik niet. Toch niet zo intressant dus. De Quatt staat me ook wel aan, maar 6kW is niet heel veel voor ons. Vandaag weer erg veel zonnestroom opgewekt en vanavond de houtkachel aan, een WP kan ons toch echt wel helpen schat ik in. Dan gaat mn voorkeur toch naar een 9kW of meer warmtepomp denk ik, zodat we ook in de koudere maanden meer warmte kunnen generen (90m2 vloerverwarming is niet niks...). 4 kinderen in huid de binnendeuren gaan de hele dag open en dicht :(
je kunt ook een Quatt Duo nemen, die is iets duurder. en deze heeft bijna 10 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
jammerdan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:36:
Dan gaat mn voorkeur toch naar een 9kW of meer warmtepomp denk ik, zodat we ook in de koudere maanden meer warmte kunnen generen (90m2 vloerverwarming is niet niks...).
Heb je nou al eens gerekend? Je blijft maar wat gokken. Zo wordt het nooit wat.
Begin bijvoorbeeld eens met uitrekenen hoeveel kW je eigenlijk in jouw 90 m² vvw kwijt kunt.
En reken eens uit wat je op jaarbasis (koevlaas) en op koude dagen nodig hebt.

Pas als je de cijfers helder hebt kun je een passende warmtepomp kiezen. Tot die tijd blijft dit hele topic koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:46

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

@jammerdan hoe lang kan jij jou huis warmhouden met een opgewarmd Buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
De combinatie houtstook in grote buffer in de winter, en warmtepomp in tussenseizoen; dat klinkt idd wel leuk.
Maar heel die buffer heet krijgen, met bijhorende verliezen, dat wil je vermijden als je niet heel veel energie over hebt. Je wil ook geen week overbruggen met een buffer (tenzij die erg goed geïsoleerd is, of onder je huis zit waardoor de verliezen in je huis terechtkomen).

Ik zou eerder opteren om de warmtepomp direct de vloerverwarming te laten aansturen, als de zon schijnt het huis wat warmer maken. Als dat zijn grenzen bereikt, dan kan je overschakelen naar warmte in de buffer pompen. Bij lage temperaturen (met hoge COP) kan de buffer wel flink minder energie bevatten, met hout stook je die op naar 85° waardoor er veel meer in kan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

kanaaldijk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:03:
@jammerdan hoe lang kan jij jou huis warmhouden met een opgewarmd Buffer
Dat is eenvoudig uit te rekenen. Als je minimaal water van 35°C nodig hebt voor het opwarmen, en de buffer tot maximaal 45°C met je WP wilt opwarmen (let op dat je daarbij al significant hogere temperaturen dan 45°C van je WP bij nodig hebt; qua efficiëntie is dit te vergelijken met het bereiden van SWW!), dan heb je ~23 kWh thermische buffer. Dat is het equivalent van minder dan 3 kuub gas. Daar zing je het nog geen halve dag mee uit in de winter, terwijl het de COP van je warmtepomp grofweg halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:46

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

MrFish schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:29:
[...]

Dat is eenvoudig uit te rekenen. Als je minimaal water van 35°C nodig hebt voor het opwarmen, en de buffer tot maximaal 45°C met je WP wilt opwarmen (let op dat je daarbij al significant hogere temperaturen dan 45°C van je WP bij nodig hebt; qua efficiëntie is dit te vergelijken met het bereiden van SWW!), dan heb je ~23 kWh thermische buffer. Dat is het equivalent van minder dan 3 kuub gas. Daar zing je het nog geen halve dag mee uit in de winter, terwijl het de COP van je warmtepomp grofweg halveert.
dit was geen antwoord op mijn vraag, deze uitleg is in de praktijk
ook niet juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

kanaaldijk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:58:
[...]

dit was geen antwoord op mijn vraag, deze uitleg is in de praktijk
ook niet juist
Dat mag je uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:31:
[...]

Klopt. Maar Pana NL doet notoir moeilijk bij problemen met import units.
Daarnaast is het prijsverschil tegenwoordig zo klein dat dat ook niet meer echt de moeite is.
Dat was paar jaar geleden (toen ik mijn F in Frankrijk bestelde) wel anders.
Deze opmerking zie ik vaker voorbij komen hier op Tweakers. In principe heb je bij aanschaf toch een overeenkomst met de verkopende partij? Dus wat heeft de consument dan nog met Pana NL te maken? Je aanspreekpunt is de verkoper dus dan is het zijn probleem dat garantie wat meer gedoe geeft. Of zie ik dit verkeerd?

Hier staat trouwens gewoon een Nederlandse 9J te pruttelen :9
Pagina: 1