dzjam schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:39:
Dag allen,
Ik ben me al een paar weken aan het oriënteren op een L/W warmptepomp. Aardig wat installateurs langsgehad en systemen geadviseerd gekregen van o.a. LG, Daikin, en Itho Daalderop. Die laatste (Amber) is op dit moment favoriet vanwege de looks en het beperkte geluid.
Een lokale installateur, die ook al de vloerverwarming heeft geplaatst, stelde eerder deze week een Alpha Innotec WP voor. Dit merk komt niet zo heel vaak in beeld voor mijn gevoel, maar mijn indruk is dat het een relatief duur merk is. Is dat het waard? Wat is jullie beeld hierbij?
Groet, dzjam
om hier in nuttig antwoord te geven hebben we echt meer info nodig.
ik bekijk dit altijd vanuit mijn besparingspotentiaal.
stel je hebt een jaarlijks gasverbruik van circa 1.200 m3 gas en geen zonnepanelen die het extra verbruik kunnen opvangen dan is je effectieve winst dus verbruik gas -/- verbruik extra stroom (circa 2.500 kWh) je effectieve winst.
met de huidige gasprijs van 1,35€ en stroomprijs van 0,35€ kom je uit op circa 700€ (afgerond) per jaar
met een gem. levensduur van 15 jaar kom je op een break-even prijs van circa 10.500€ wat een FE zou mogen kosten wil je gelijk blijven met de huidige prijs.
daar zijn wel wat kanttekeningen over; het is onwaarschijnlijk dat de gasprijs zo laag gaat blijven de komende 15 jaar. idem voor stroom.
onderhoud e.d. is nu niet meegrekend
eigenlijk wil je wel er op vooruitgaan, een gouden stelregel is dat men circa 40% van de break-even neemt om een effectieve investering te berekenen, dus slechts 40% van die 10.500 = 4.200
in bovengenoemde berekening heb ik geen vastrecht meegenomen, zie de post hieronder van @
Erwin_83, dus deze hier ook nog in meegenomen.
de effectieve investering komt dan op circa 6.000 euro uit.
ik vrees dat je voor die prijs geen FE warmtepomp kunt krijgen, zelfs een hybride wordt dan lastig.
mijn eigen situatie is redelijk met bovenstaande vergelijkbaar, dat heeft me doen besluiten om het dus anders aan te pakken. ik vond oa de Amber ook een hele mooie.
ik besloot om niet FE te gaan maar alleen hybride, mijn gasverbruik is dus niet helemaal naar nul gegaan, van circa 1.200 m3/jaar nu naar 170m3/jaar. dus ruim 1000 m3/jaar bespaard.
En dat met een warmtepomp die nu nog geen 3.000 euro incl installatie kost; deze past dus prima in bovengenoemd plaatje (hybride, dus minder stroomverbruik (1.800 kWh, die ook nog 100% door een PV installatie zijn opgewekt, dus gratis waren) ; ik heb mijn warmtepomp dus binnen 2 jaar terugverdient.
Qua verwarmen heb ik dit stookseizoen slechts circa 50m3 gas verbruikt.
Ook qua comfort zijn we zelfs er op vooruit gegaan, en de warmtepomp is eigenlijk zeer stil en ook via een WPAC geluidsberekening prima te plaatsen. al met al zeer tevreden over mijn warmtepomp, en ja het was en is een gok, maar tot nu toe geen spijt gehad. laat de volgende winter maar weer komen, ik ben er klaar voor.
overigens bleek dat bij het onderhoud van de CV ketel (ondertussen ook al weer 8 jaar oud) deze nog eigenlijk in nieuwstaat verkeerde, dus volgens de monteur kon ik daar zeker nog 15 jaar mee door, in combinatie met de warmtepomp. daarna is ondertussen de techniek al weer zo veel verbeterd dat er dan wel iets anders daarvoor in de plaats komt. ondertussen heb ik dan wel circa 20.000 euro bepaart op mijn verwarmingskosten.
voor mijn merk warmtepomp hebben ze hier op tweaker ook een zeer active en leuk forum; als je belangstelling hebt kom hewoon eens kijken, kun je zelf een beeld vormen.
Ervaringen met Quatt Deel 2
uiteraard zou je hier je eigen getallen moeten invullen.
[
Voor 19% gewijzigd door
MacD007 op 18-04-2024 12:45
]