Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-09 08:19
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Glycol is vies vet spul (eigenlijk een vloeibaar kaarsevet) bij lekkages of geknoei met aftappen heb je nog nooit zulke zooi gehad.
Okay? Andere vorm van vorst preventie? Antivries?
Koelvloeistof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47
DaanTriple7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Koelvloeistof?
Glycol of andere diolen worden als antivries/koelvoeistof in motoren toegepast.
Niets nieuws vermoedelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
[...]

Koelvloeistof?
Wanneer valt de stroom nog meer dan 4 uur uit?
Als de stroom ooit >1 dag uitvalt en het vriest ook nog eens straf dan gaat er wel meer kapot. Dat wordt vergoedingen van de netbeheerder.

Bij bescherming tijdens een stroomperiode maar je bent op vakantie en de WP stopt ermee om wat voor reden dan ook. Dan adviseer ik lint verwarming om de (buiten) leiding. En 19mm isolatie.
Een goede monobloc heeft intern ook lintverwarming om de leiding of maakt gebruik van de compressor verwarming.

De soms toegepaste “antivries” kleppen ben ik niet gek op.
Geloof niet dat het systeem helemaal leegloopt en water in de tsa blijft staan waardoor deze alsnog kapot zal vriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Heb vroeger veel aan leegstands beheer gedaan, in grote industriële complexen ging ‘s winters het water van installaties en werd er nog lucht doorgeblazen. En toch vroor er nog van alles kapot.
Zolang je circulatie houdt en goed isoleert en binnen vriest het niet, dan gaat het dagen goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

DaanTriple7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Weliswaar in noemenswaardige diameter, maar wel direct al minimaal twee haakse bochten. Vormt dat geen belemmering?
Noodzakelijk voor de Caleffi's vorstbeveiliging die lager moet zitten dan de uitgangen van de warmtepomp. De flauwe 90 graden pers bochten 28 mm zijn bochten zonder vernauwing. Deze Amber 12 Kw doet 1500 liter max. In deze opzet kan er met gemak 2000 liter door heen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
MrMalice is verhuisd naar "Is dit een goede warmtepomp voor deze situatie?" conform topicwarning.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:55

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Carboy54 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Ja dat buigen is een dingetje. Gebruik gewoon de originele koppelingen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk maar dat ik dat wel ga doen ja.. Is dan wel wat duurder maar ja dat is dan maar zo. Ik heb (denk ik zeer ruim) beraamd zonder subsidie op ongeveer 11.000-12.000,- uit te komen. Hier en daar (WP + binnenunit) zit al aan de onderkant van die beraming dus andere dingen kunnen dan ook wel weer wat duurder worden.

Tja heb 3000-4000,- aan 'kleinmateriaal' geteld buiten de warmtepomp en binnenunit. Als je dan gaat kijken:
- Opstelblokken 100,-
- Terrendis grondleiding 400,-
- Puntstukken 120,-
- RVS Flex 200,-
- Diversen (inlaatcombinatie, overdruk etc.) 400,- ?
- Vuilafscheider 500,-
- Paar koppelingen 150,-
- Koper 125,-

Kom ik even ruw geschat op 2000,- uit. Dan heb ik 1000,- gerekend aan arbeid voor de ZZP'er die me helpt met het persen en aanpassen leidingwerk (is niet belachelijk veel werk, heb hier nog eens 400-500,- kleinmateriaal ingerekend). En dan heb ik dus nog 1000,- marge voor ander spul ingebouwd waar ik nu niet van weet dat ik het nodig heb.

En het grappige is, als alles tegen zit en ik 12.000,- kwijt ben, is dat nog steeds 3.500,- minder dan de goedkoopste offerte die ik gehad heb voor deze Vaillant set... |:( Daar schaf ik waarschijnlijk een inductieplaat van 900,- voor aan die ik ook van A-Z zelf doe en dan? Geen idee, geld bespaard, relatief goedkoop van het gas af en een top warmtepomp staan waar ik iedere keer trots naar kan kijken omdat ik 90% zelf heb gedaan 8)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Kuusj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:16:
[...]

Denk maar dat ik dat wel ga doen ja.. Is dan wel wat duurder maar ja dat is dan maar zo. Ik heb (denk ik zeer ruim) beraamd zonder subsidie op ongeveer 11.000-12.000,- uit te komen. Hier en daar (WP + binnenunit) zit al aan de onderkant van die beraming dus andere dingen kunnen dan ook wel weer wat duurder worden.

Tja heb 3000-4000,- aan 'kleinmateriaal' geteld buiten de warmtepomp en binnenunit. Als je dan gaat kijken:
- Opstelblokken 100,-
- Puntstukken 120,-
- RVS Flex 200,-
- Vuilafscheider 500,-
- Paar koppelingen 150,-
- Koper 125,-

Kom ik even ruw geschat op 2000,- uit. Dan heb ik 1000,- gerekend aan arbeid voor de ZZP'er die me helpt met het persen en aanpassen leidingwerk (is niet belachelijk veel werk, heb hier nog eens 400-500,- kleinmateriaal ingerekend). En dan heb ik dus nog 1000,- marge voor ander spul ingebouwd waar ik nu niet van weet dat ik het nodig heb.

En het grappige is, als alles tegen zit en ik 12.000,- kwijt ben, is dat nog steeds 3.500,- minder dan de goedkoopste offerte die ik gehad heb voor deze Vaillant set... |:( Daar schaf ik waarschijnlijk een inductieplaat van 900,- voor aan die ik ook van A-Z zelf doe en dan? Geen idee, geld bespaard, relatief goedkoop van het gas af en een top warmtepomp staan waar ik iedere keer trots naar kan kijken omdat ik 90% zelf heb gedaan 8)
Tijdens het kijken naar je werk zou ik toch een gratis biertje ter hand nemen om er nog meer van te genieten. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Ik deel deze frustratie 100%.

Ik wil een simpele installatie: zonder hydraulische scheiding, monobloc buiten (liefst pana), WPB (Atlantic V4) binnen.

Ik vind nauwelijks een installateur die het durft zonder buffervat. Ik wil een systeem zonder flow-limiterende naregelingen (vvw/radiatoren zonder thermostatische kraan) en zal >100l systeeminhoud hebben.

De offertes die ik dan krijg zijn er los over: van 12k tot 17k.

Een installateur heeft een dubbel voordeel: én subsidie van >3000€ én 6 ipv 21% btw (België) én NOG komt het goedkoper uit om het zelf te doen.

Zo gaan we er écht niet komen om ooit van gas/fossiel af te raken. We behandelen warmtepompen als een luxe product, terwijl ze met een subsidie en wat andere gewoonten/verwachtingen qua afgifte niet veel duurder hoeven te zijn dan een goeie gasketel.

Het frustreert me dusdanig dat ik een carrièreswitch overweeg :F

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:37
betaplayer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Ik wil een simpele installatie: zonder hydraulische scheiding, monobloc buiten (liefst pana), WPB (Atlantic V4) binnen.

Ik vind nauwelijks een installateur die het durft zonder buffervat. Ik wil een systeem zonder flow-limiterende naregelingen (vvw/radiatoren zonder thermostatische kraan) en zal >100l systeeminhoud hebben.

Een installateur heeft een dubbel voordeel: én subsidie van >3000€ én 6 ipv 21% btw (België) én NOG komt het goedkoper uit om het zelf te doen.

Zo gaan we er écht niet komen om ooit van gas/fossiel af te raken. We behandelen warmtepompen als een luxe product, terwijl ze met een subsidie en wat andere gewoonten/verwachtingen qua afgifte niet veel duurder hoeven te zijn dan een goeie gasketel.

Klopt, Mijn kosten waren € 6500, met € 2900 subsidie heeft 't mij dus € 3600 (en een heleboel tijd) gekost. Maar geeft ook een enorme voldoening!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

- Opstelblokken 100,-
- Puntstukken 120,-
- RVS Flex 200,-
- Vuilafscheider 500,-
- Paar koppelingen 150,-
- Koper 125,-

Op zich verstandig dat je een flinke marge neemt, maar ik denk dat je nog een stuk goedkoper uit komt in de praktijk.
Vraag of de ZZP-er in kwestie de warmtepomp voor je wil aanschaffen en "inbedrijfsstellen" met een factuurtje met subsidiecode erbij. Win je nog een paarduizend eurie mee ;)

Ik was iets van €8.000,- kwijt met zelfdoen (subsidie van €3.150,- reeds eraf). Stukje duurder dan @blb4, maar ik had dan naast de warmtepomp nogal een lijstje met spullen (alleen de grote componenten waarbij alles is uitgevoerd in minimaal DN25):
  • 2x radiator T33 1950x400 (nieuw, maar ik had hier kunnen besparen door te marktplaatsen)
  • 1x fancoil Innova airleaf (Type 800)
  • 1x fancoil Innova filomuro (Type 800)
  • 1x Vuilafscheider met magneet (Caleffi)
  • 1x Microbellenfilter (Caleffi)
  • 1x pomploze vvw-verdeler(Caleffi)
  • 1x Warmtemeter (Sensostar U)
  • 100m MLB32 (Pipetec)
  • 25m MLB16 (Pipetec)
  • hetzelfde aantal meters Armaflex AF 4
  • 1x Perstang MLB
  • 1x Buigtang MLB
  • 1x Een hele hoop perskoppelingen
Ik heb nog over:
  • een mooi setje gereedschap
  • een stukje kennis en ervaring
  • een hoop restanten / ongebruikte appendages die ik nog kan verkopen of ooit gebruiken.
Had ik dit allemaal laten doen (inclusief het vervangen van het leidingwerk in de kruipruimte), dan zou ik misschien wel het driedubbele kwijt geweest zijn, en niet dezelfde voldoening/kennis eraan overhouden.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:55

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

betaplayer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb hier ook meermaals gepost met de frustratie van alle offertes. Het heeft zo onevenredig veel moeite gekost om wat offertes te verzamelen, waarvan de helft gewoon niet conform afspraak is gemaakt bijvoorbeeld. Het buffervat was gek genoeg nog de minste discussie bij mij.

Grappige anekdote is dat 1 van die bedrijven opbelde om te vragen of de offerte duidelijk was. Ik gaf aan dat ik het zelf ging doen (overigens een partij waar ik offerte Daikin en Vaillant mee afgesproken had, kreeg een offerte van Mitsubishi |:(). Nog best even mee gepraat. Opeens zegt hij: 'Even doodserieus, jij zit hier zo diep in dat je mij nog dingen kunt uitleggen, je hebt dit helemaal doorgrond, kom voor mij werken'. Ik heb het vriendelijk afgewezen maar ik moest er enorm mee lachen. Vermoed niet dat hij mijn huidige salaris kan betalen in de IT (maar ik kan me gruwelijk vergissen natuurlijk ;)) maar vond het wel een stukje erkenning over hoe veel moeite ik erin heb gestoken.

En dat haakt weer in wat jij zegt: ik heb me op een bepaald moment gerealiseerd dat als ik warmtepompen ga installeren ik binnen 2 jaar mijn huis afbetaald heb en binnen 3 jaar een nieuwe Porsche voor de deur heb staan met de marges die de bedrijven zich rekenen. En zó hard hoef ik daar niet voor te werken.. Pompje per week installeren en iedere keer 3000-4000,- pakken..
verkeerslicht schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Op zich verstandig dat je een flinke marge neemt, maar ik denk dat je nog een stuk goedkoper uit komt in de praktijk.
Vraag of de ZZP-er in kwestie de warmtepomp voor je wil aanschaffen en "inbedrijfsstellen" met een factuurtje met subsidiecode erbij. Win je nog een paarduizend eurie mee ;)

Ik was iets van €8.000,- kwijt met zelfdoen (subsidie van €3.150,- reeds eraf). Stukje duurder dan @blb4, maar ik had dan naast de warmtepomp nogal een lijstje met spullen (alleen de grote componenten waarbij alles is uitgevoerd in minimaal DN25):
  • 2x radiator T33 1950x400 (nieuw, maar ik had hier kunnen besparen door te marktplaatsen)
  • 1x fancoil Innova airleaf (Type 800)
  • 1x fancoil Innova filomuro (Type 800)
  • 1x Vuilafscheider met magneet (Caleffi)
  • 1x Microbellenfilter (Caleffi)
  • 1x pomploze vvw-verdeler(Caleffi)
  • 1x Warmtemeter (Sensostar U)
  • 100m MLB32 (Pipetec)
  • 25m MLB16 (Pipetec)
  • hetzelfde aantal meters Armaflex AF 4
  • 1x Perstang MLB
  • 1x Buigtang MLB
  • 1x Een hele hoop perskoppelingen
Ik heb nog over:
  • een mooi setje gereedschap
  • een stukje kennis en ervaring
  • een hoop restanten / ongebruikte appendages die ik nog kan verkopen of ooit gebruiken.
Had ik dit allemaal laten doen (inclusief het vervangen van het leidingwerk in de kruipruimte), dan zou ik misschien wel het driedubbele kwijt geweest zijn, en niet dezelfde voldoening/kennis eraan overhouden.
Ja ik ga natuurlijk wel subsidie vragen. Vaillant komt de inbedrijfstelling doen, die schrijven sowieso een factuur daarvoor. En anders doet die ZZP'er dat wel. Ik hoop als ik mijn beraming volg inderdaad rond de 8000,- uit te komen.

Moet ik wel zeggen dat ik dus geen radiatoren ga vervangen (niet van plan iig), zelf geen persgereedschap aanschaf (maar zou misschien niet dom zijn). Bij mij is de hoofdleiding dikwandig 5/4". Dat gaat bij de CV over naar 28mm koper (dus DN25).

Warmtepomp en binnenunit (aroTHERM plus 55/6 en uniTOWER 190/6) heb ik voor 7950,- incl. BTW nu binnen staan. Dat is ongeveer de prijs die je overal betaald. Via die ZZP'er uiteraard, en dan van Wasco.
Had natuurlijk goedkopere oplossingen kunnen kiezen zoals Panasonic maar dat maakt gewoon echt te veel lawaai voor mijn situatie. Die aroTHERM mag op 1.5 meter van de erfgrens qua geluid.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
Ik ben bezig om te kijken of ik middels een warmtepomp (monoblock) kan gaan verwarmen. Momenteel zit ik aangesloten op stadsverwarming wat betekent dat de warmte binnenkomt in de meterkast naast de voordeur waar ook de warmte wisselaar zit voor SWW.
De beste plek voor de pomp is op de eerste verdieping en daar kan ik hem aankoppelen op de verdeler naar de Jaga's boven en verder naar beneden gebruik maken van de huidige hoofdleiding.

SWW wil ik gaan laten maken door de WP en niet door een losse WPB. Het vat zou op de begane grond moeten komen in de buurt van de vloerverwarming verdeler. Nadeel van deze opstelling is dat het vat dan tussen de verdelers aangesloten wordt. Is dit op te lossen door een extra 2-wegklep te gebruiken die dicht gaat als de 3-weg open gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuqRK3oA_k9WTc-l3TAMYVuaNhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e1bSyoHrArTFRbrkOkTfHUgI.jpg?f=user_large

Blaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
[...]

- Opstelblokken 100,-
- Puntstukken 120,-
- RVS Flex 200,-
- Vuilafscheider 500,-
- Paar koppelingen 150,-
- Koper 125,-

Je vergeet alleen even dat die installateur z'n opleidingen, verzekeringen, pensioen, kosten voor gereedschap en afschrijving en dergelijke ook moet terug verdienen. Daarbij kan hij niet al z'n uren factureren omdat er zo af en toe een garantiegeval is wat gratis opgelost wordt. Dus een stuk risico opslag er bij. Dan nog tijd voor opnames en offertes maken etc.

Wel appels met appels blijven vergelijken.
[...]

Koelvloeistof?
Vorstkleppen. Wat mij betreft een must. Hier hadden we afgelopen zomer een stroomstoring van 7 uur vanwege brand in een onderstation. In de winter had ik zonder vorstbeveiliging een probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
BarryH schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:01:
@royaljoop Wellicht wel even kijken naar de nauwkeurigheid van de verschillende sensoren
Het gaat niet alleen om de nauwkeurigheid van de sensoren. Vooral om de toestand van de warmtepomp bij het meten van de temperatuur. Als je meet bij opwarmen van het water meet je een hoog verschil tussen Ta en Tr en na stoppen van de compressor een laag, zo al niet <0. Je moet dus meten bij een stationaire toestand, anders meet je opgewekt vermogen van 17kW bij een 9kW warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
Iemand enig idee wat het minimale vermogen is van de verschillende Elga Ace monoblocks? Mijn schoonouders hebben er een aanbod voor, maar tot mijn stomme verbazing is het weer eens een 4Kw en dan moet de ketel (vrees ik) wel heel er enthousiast bij blijven stoken...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Het gaat niet alleen om de nauwkeurigheid van de sensoren. Vooral om de toestand van de warmtepomp bij het meten van de temperatuur. Als je meet bij opwarmen van het water meet je een hoog verschil tussen Ta en Tr en na stoppen van de compressor een laag, zo al niet <0. Je moet dus meten bij een stationaire toestand, anders meet je opgewekt vermogen van 17kW bij een 9kW warmtepomp.
Maakt niet uit hoor.
Koud water in de warmtepomp, warm water eruit. Het verschil tussen aanvoer en retour + de flowspeed bepaalt het vermogen, ook in aanloop naar de te behalen Ta.

Het enige wat een meetfout kan opleveren aan begin/einde is dat de meet-interval van de warmtemeter trager kan zijn dan die van de kWh-meter.
In dat geval heb je aan het de eerste meting een oneindig lage COP, en aan de laatste meting een bijna oneindig hoge COP.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20
Beste allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een wp voor in ons nieuwe (bestaande) huis. Ik lees al een tijdje mee hier maar eerlijk gezegd snap ik het lang niet allemaal. Ik heb een installateur over de vloer gehad om eens te kijken naar de huidige situatie. Er moet veel gebeuren: op de begane grond en eerste verdieping vvw aanleggen, besluiten hoe met bestaande vvw om te gaan (ligt in sommige ruimtes), etc. Ik wil van het gas af dus de cv ketel zal plaatsmoeten maken voor een installatie die SWW en verwarming levert. Ik zie dat sommigen kiezen voor een WPB voor SWW en anderen laten de primaire WP, die ook de verwarming regelt, ook voor het SWW zorgen.

Op basis van welke punten maken jullie de keuze voor een losse WPB of juist geen losse WPB? Wat zijn de argumenten voor of tegen een losse WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Future schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:17:
Ik ben bezig om te kijken of ik middels een warmtepomp (monoblock) kan gaan verwarmen. Momenteel zit ik aangesloten op stadsverwarming wat betekent dat de warmte binnenkomt in de meterkast naast de voordeur waar ook de warmte wisselaar zit voor SWW.
De beste plek voor de pomp is op de eerste verdieping en daar kan ik hem aankoppelen op de verdeler naar de Jaga's boven en verder naar beneden gebruik maken van de huidige hoofdleiding.

SWW wil ik gaan laten maken door de WP en niet door een losse WPB. Het vat zou op de begane grond moeten komen in de buurt van de vloerverwarming verdeler. Nadeel van deze opstelling is dat het vat dan tussen de verdelers aangesloten wordt. Is dit op te lossen door een extra 2-wegklep te gebruiken die dicht gaat als de 3-weg open gaat?

[Afbeelding]
Zo zou 't zeker kunnen. Kan je de monoblock niet in de voortuin plaatsen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

blb4 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Kan je geen monoblock in de voortuin plaatsen?
Gadver.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 11:50

SBL

verkeerslicht schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Maakt niet uit hoor.
Koud water in de warmtepomp, warm water eruit. Het verschil tussen aanvoer en retour + de flowspeed bepaalt het vermogen, ook in aanloop naar de te behalen Ta.

Het enige wat een meetfout kan opleveren aan begin/einde is dat de meet-interval van de warmtemeter trager kan zijn dan die van de kWh-meter.
In dat geval heb je aan het de eerste meting een oneindig lage COP, en aan de laatste meting een bijna oneindig hoge COP.
Ook lijkt/is de COP erg mooi als je het systeem nog aan het opwarmen bent, zelfs met perfecte meters, omdat afgifte dan fors is bij lage temperaturen. En dus verschil met buitentemperatuur nog beperkt is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Aziraphale schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:36:
Iemand enig idee wat het minimale vermogen is van de verschillende Elga Ace monoblocks? Mijn schoonouders hebben er een aanbod voor, maar tot mijn stomme verbazing is het weer eens een 4Kw en dan moet de ketel (vrees ik) wel heel er enthousiast bij blijven stoken...
staat in het dikke installatiehandleiding boek verstopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Ook lijkt de COP erg mooi als je het systeem nog aan het opwarmen bent, zelfs met perfecte meters, omdat afgifte dan fors is bij lage temperaturen. En dus verschil met buitentemperatuur nog beperkt is.
Niet "lijkt", maar "is" ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
SBL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Ook lijkt de COP erg mooi als je het systeem nog aan het opwarmen bent, zelfs met perfecte meters, omdat afgifte dan fors is bij lage temperaturen. En dus verschil met buitentemperatuur nog beperkt is.
Dat is dan toch gewoon de systeem-COP die je meet. Momenteel heb je altijd zwiepers in je COP als je deze berekend als (momenteel) Pout/Pin door na-ijl effecten. Je kan dat wat beperken door gemiddeldes over een wat langere periode te nemen. Uiteindelijk bereken ik systeem-COP per dag met (Eout geleverd - Eout onttrokken)/Ein. Eout onttrokken is de energie die tijdens een defrost uit 't huis wordt onttrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Volgens mij hebben we hier in het topic over dakinstallaties genoeg drama's gelezen:

https://www.bndestem.nl/e...n-hij-op-je-dak~a0924353/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• betaplayer
Insert12 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Je vergeet alleen even dat die installateur z'n opleidingen, verzekeringen, pensioen, kosten voor gereedschap en afschrijving en dergelijke ook moet terug verdienen. Daarbij kan hij niet al z'n uren factureren omdat er zo af en toe een garantiegeval is wat gratis opgelost wordt. Dus een stuk risico opslag er bij. Dan nog tijd voor opnames en offertes maken etc.

Wel appels met appels blijven vergelijken.
Daar heb je zeker een punt.

Maar het zit hem ook in hoe ze die WP willen installeren: persé met buffers, bi-zone, zones kunnen naregelen etc.

Het is alsof we niet willen accepteren dat een WP anders werkt en alle gebruiken van een gasketel willen behouden (hoge aT, ferme nachtverlanging, makkelijk wat plekken kunnen toeknijpen etc.)..

Ik zie dat anders: ik knijp niets toe, heel mijn huis is continue aangenaam verwarmd... dat is m.i. -zeker installatiekosten meegerekend- de meest efficiënte oplossing in mijn situatie: KISS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
blb4 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Zo zou 't zeker kunnen. Kan je de monoblock niet in de voortuin plaatsen?
Nee, dat is helaas geen optie. Wel over nagedacht.

Blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
betaplayer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Daar heb je zeker een punt.

Maar het zit hem ook in hoe ze die WP willen installeren: persé met buffers, bi-zone, zones kunnen naregelen etc.

Het is alsof we niet willen accepteren dat een WP anders werkt en alle gebruiken van een gasketel willen behouden (hoge aT, ferme nachtverlanging, makkelijk wat plekken kunnen toeknijpen etc.)..

Ik zie dat anders: ik knijp niets toe, heel mijn huis is continue aangenaam verwarmd... dat is m.i. -zeker installatiekosten meegerekend- de meest efficiënte oplossing in mijn situatie: KISS.
Dit ligt aan de kant van de consument en daarom komt er dus die buffer. Als installateur of fabrikant wil je geen gedoe met storingen omdat het debiet te laag is, er te weinig systeeminhoud is voor een defrost of leidingruis. Iemand die hier mee leest vindt wel een oplossing, een gemiddelde consument begint te klagen bij de installateur waardoor ie weer langs moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:19:
[...]

staat in het dikke installatiehandleiding boek verstopt
Ik ga zoeken, maar ik ben met 800-1200 kuub niet enthousiast over de aangeboden Ace Mono 4. Ik zou dan eerder de 6 nemen of, nog liever, een Panasonic of een Itho Amber (ivm R290).

@Carboy54 Dank voor de thumbs-up. ;) Helaas zit je niet op de Veluwe, anders had ik ze even doorverwezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziraphale op 08-02-2024 16:17 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Aziraphale schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Ik ga zoeken, maar ik ben met 800-1200 kuub niet enthousiast over de aangeboden Ace Mono 4. Ik zou dan eerder de 6 nemen of, nog liever, een Panasonic of een Itho Amber (ivm R290).

@Carboy54 Dank voor de thumbs-up. ;) Helaas zit je niet op de Veluwe, anders had ik ze even doorverwezen.
In een straal van 75 km van Amersfoort is dat ook geen probleem @Stoker neemt dat waar voor mij 🤫

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
koksie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:57:
Beste allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een wp voor in ons nieuwe (bestaande) huis. Ik lees al een tijdje mee hier maar eerlijk gezegd snap ik het lang niet allemaal. Ik heb een installateur over de vloer gehad om eens te kijken naar de huidige situatie. Er moet veel gebeuren: op de begane grond en eerste verdieping vvw aanleggen, besluiten hoe met bestaande vvw om te gaan (ligt in sommige ruimtes), etc. Ik wil van het gas af dus de cv ketel zal plaatsmoeten maken voor een installatie die SWW en verwarming levert. Ik zie dat sommigen kiezen voor een WPB voor SWW en anderen laten de primaire WP, die ook de verwarming regelt, ook voor het SWW zorgen.

Op basis van welke punten maken jullie de keuze voor een losse WPB of juist geen losse WPB? Wat zijn de argumenten voor of tegen een losse WPB?
Volgens mij is dit de samenvatting, maar iedere situatie vereist een eigen oplossing.

Huidige ketel op zolder en betonvloer: WPB
Leidingwerk lastig / lang naar locatie boilervat: WPB.
Anders: boilervat met driewegklep

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:36:
Die vraag kun je beter stellen in het Elga Ace topic: Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:31:
Volgens mij hebben we hier in het topic over dakinstallaties genoeg drama's gelezen:

Dat soort artikelen krijg je als de redacteur kritiekloos het verkooppraatje overtypt... ;w

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Carboy54 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:20:
[...]

In een straal van 75 km van Amersfoort is dat ook geen probleem @Stoker neemt dat waar voor mij 🤫
Aha. En dat loopt dan via jouw site? Ook voor advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Aziraphale schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Aha. En dat loopt dan via jouw site? Ook voor advies?
Jazeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:31:

Nefit wil graag factory zero achterna ofzo?
De ketels zijn al mwoah (geworden) en nu die verschrikkelijke schoorstenen voor WP? ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik geef het door. Goed advies van iemand die er verstand van heeft lijkt me erg verstandig. Ze hebben namelijk een huis waar de standaard installateur direct moeilijk over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
Buffervaten met vuilafscheider en expansievat in één zou 4hr werk per installatie moet schelen.

Is dit niet het paard achter de wagen spannen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Een full electric warmtepomp zonder hybride optie hybride installeren

Bij offerte aanvraag kwam een installateur met de volgende op lossing:

HR=hoog rendement ketel
WP=een niet hybride warmtepomp
Tr=retour temperatuur CV systeem
Tb=buitentemperatuur

Stooklijn HR onder de stooklijn van de WP plaatsen (zie grafiek).
De HR zal niet bijkomen zolang de gewenste Tr van de WP onder die van de HR blijft.
Daar waar warmtepomp gaat afwijken van zijn stooklijn en horizontaal gaat lopen is het maximale bereikt vermogen dat door de warmtepomp kan leveren. In de grafiek gaat de Tr van de WP dia van de HR ketel snijden. Vanaf dat punt gaat de HR ketel een bijdrage leveren en een bijdrage leveren om de retour temperatuur te verhogen. De WP blijft volle kracht meedraaien.

Nodig : 2 buitensensors en 2 Tr sensors

Voorbeeld:
* De WP kan 100% dekking geven tot b.v. Tb=-2C

Tussen de Tb=18 tot Tb=-2 komt de HR niet bij.
De WP draait met een stooklijn boven de stooklijn van de HR.

* De buitentemperatuur komt onder de -2C
Er is een hogere Tr nodig maar de WP kan die niet leveren. De Tr vlakt af en kruist de stooklijn van de HR bij -2C
De HR komt bij en gaat zijn stooklijn volgen.

De stooklijnen HR en WP moeten heel precies worden afgesteld.

Vragen:
Als het zo eenvoudig is waarom komen anderen daar niet mee?
Hebben forumleden ervaring met deze opstelling?

Kunnen stooklijnen zo precies worden afgesteld?
Wat bij pendelen en de Tr komt op de stooklijn van de HR
Is er gemeten of het werkt zonder ongewenste HR bijdrage
Hoe regel je de ruimtetemperatuur? Is compensatie mogelijk
Zie je of de HR ongewenst meedraait ? Je ziet het niet zonder meting.
Er zijn forumleden met een twee thermostaten oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGTDD5ePdhy3uO5cwWfdjxlVikE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/woBKDGlSsfc3GDVV0GcSiFRo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:33:
Een full electric warmtepomp zonder hybride optie hybride installeren

Kunnen stooklijnen zo precies worden afgesteld?
Wat bij pendelen en de Tr komt op de stooklijn van de HR
Dat is toch al afgevangen doordat de ketel niet mag helpen tussen Tb18 en -2.0 Pendelen ontstaat alleen bij hoge Tb.
Is er gemeten of het werkt zonder ongewenste HR bijdrage
Heb je iets van domotica om dat te monitoren?
Hoe regel je de ruimtetemperatuur? Is compensatie mogelijk
Zie je of de HR ongewenst meedraait ? Je ziet het niet zonder meting.
Er zijn forumleden met een twee thermostaten oplossing.

[Afbeelding]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
@Tomexergie de ketel gaat helpen om de retourtemperatuur te verhogen?

Dat lijkt precies het verkeerde. De WP wil een zo laag mogelijke Ta leveren om efficient te zijn.

Nu gaat de CV met warmte genereren die direct de WP in gaat zodat deze ze inefficient mogelijk nog meer warmte kan toevoegen. De WP op dat moment uitzetten is echt zuiniger.

En dat is nog even los van de complexiteit van dit systeem en het feit dat je bij elke defrost ook de CV er bij gaat krijgen.

Kunnen de meeste all-electric WP's niet gewoon zelf een bivalente oplossing aansturen? Toshiba in ieder geval wel, daar zit gewoon een uitgang voor bivalent op.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Blihi schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:21:

Dat lijkt precies het verkeerde. De WP wil een zo laag mogelijke Ta leveren om efficient te zijn.

Nu gaat de CV met warmte genereren die direct de WP in gaat zodat deze ze inefficient mogelijk nog meer warmte kan toevoegen. De WP op dat moment uitzetten is echt zuiniger.

En dat is nog even los van de complexiteit van dit systeem en het feit dat je bij elke defrost ook de CV er bij gaat krijgen.

Kunnen de meeste all-electric WP's niet gewoon zelf een bivalente oplossing aansturen? Toshiba in ieder geval wel, daar zit gewoon een uitgang voor bivalent op.
Panasonic en Itho Amber idem dito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
Carboy54 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Voor Pana:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC4I9hXlXQ2y5gWDY-sLOXinr_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N9NfWYkPsY7b3C2iGFBDHIfh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
Carboy54 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:44:
[...]

@Tomexergie LG ook.

Dit wordt een hele moeilijke regeling en geeft inderdaad ook de problemen waar jij je vragen bij stelt.

Hoe stel je met die regeling een fatsoenlijke ruimte temperatuur in?

Als je echt een warmtepomp wilt, die geen bivalente regeling heeft, dan zou ik met een overkoepelende besturing iets maken. Bijv. met Home assistant. Ik heb dat nu ook op een losse mini PC en tot nu toe werkt dat heel betrouwbaar (ca. 1.5 jaar nu).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Seafarer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:52:
[...]
Dat is toch al afgevangen doordat de ketel niet mag helpen tussen Tb18 en -2.0 Pendelen ontstaat alleen bij hoge Tb.
Dat weet de ketel niet en is niet instelbaar
[...]
Heb je iets van domotica om dat te monitoren?
Dit is een offerte voor een Greentherm warmtepomp. Monitoring is niet aan de orde.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Blihi schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:21:

Er wordt geregeld op basis van Tr waardoor het effect van de HR impuls wordt weg gedempt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:02

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb dat.
Prachtig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 22:48
Ik ook, prachtig: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yv0eCOiqzfnYXD8V5VGVb0ZnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzoT0VLqL3CVXOJlmKIfxv7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:28
Graag wat advies, kom er nog niet uit mbt geluid bijvoorbeeld omdat het een tussenwoning betreft.
Valliant kan volgensmij ook zonder binnenunit werken en de CV er zo op "prikken" is dit nadelig?
- Split vs monoblock heb geen voorkeur.
- Verwarmen op 35-40c water max met vloerverwarming zonder mengverdeler, en wil topkoeling erbij.

Remeha mercuria-ace> Nadeel COP vrij "bagger".
COP -7 | 2,15
COP +2 | 3,39
COP +7 | 4,44
Geluid: 58db

Valliant aroTHERM pure VWL 45/7.2 A S 230V S3
COP -7 | 3,00
COP +2 | 4,81
Geluid: 58db op 50% fluisterbedrijf.

Valliant aroTHERM plus VWL 35/6 A 230V
COP -7 | 2,70
COP +2 | 3,90
Geluid:
Fluisterbedrijf(60%): 46db
Vollast: 54db

Panasonic WH-MDC05J3E5
COP +2 | 3,57
COP -7 | 2,78
Geluid:
Deellast: 59db
Vollast: 64db

De huidige Daikin lucht/lucht WP produceert max 58db, naar nooit issue,s mbt geluid mee.
Sommige hier zetten de panasonic WP op de erfscheiding, gaat dat wel goed?.

- Iemand nog do's en don'ts in mijn situatie?
- Warmwater blijft gas, WP moet minstens all electric ready zijn.

4kw is voldoende, gezien een 5-6kw "hetzelfde" is geen reden om kleiner te nemen.

De Valliant aroTHERM plus spreekt mij wel aan gezien stil is net als de
Bosch Compress 7400i AW 5(kan geen COP tabel vinden).
R290 vs R32 geef ik niks om.

Panasonic is leuk maar als die de hele buurt bij elkaar schreeuwt. :o

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2024 11:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
LG therma V monobloc s 5kW. Uit mn hoofd
Vollast: 57dB
Stille mode: 54dB

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:33:
Graag wat advies, kom er nog niet uit mbt geluid bijvoorbeeld omdat het een tussenwoning betreft.
Valliant kan volgensmij ook zonder binnenunit werken en de CV er zo op "prikken" is dit nadelig?

Meerdere tweakers waaronder ikzelf hebben de Arotherm Plus x/6 direct op de vloerverwarming draaien. Dan heb je voldoende aan een VWZ AI voor binnen.

Echter, daar zit dan geen backup heater bij die bij nood kan meehelpen. Zelf vind ik het gebrek aan backup heater niet belangrijk want ik heb de WP goed gedimensioneerd.

Als je wel een backup element wilt dan heb je een Hydraulische module VWZ MEH 97 (aroTHERM Plus) nodig. Hier zit ook een driewepklep in en kan je ook koppelen aan een boilervat voor SWW. Die laatste route scheelt je mogelijk ook nog vastrechtkosten voor gas. Als ik me niet vergis moet je bij de split versie van de Arotherm xx/5 sowieso wel een binnenunit voor de compressor (hydraulische module VWL IS 57/5) waar je ook een boilervat op aan kan sluiten.

Overigens ben ik wel blij met R290. Een kolenkachel wil ook niemand meer O-)

Edit: de Arotherm plus is overigens heerlijk stil, staat bij mij uiteindelijk bijna op de erfgrens met buren die eerst heel erg sceptisch waren mbt geluidsoverlast. Voor een indruk is het handig om gewoon eens ergens te gaan luisteren bij een mede-tweaker. Ik heb zelfs mn buren meegenomen en die waren meteen om bij het horen van de Arotherm plus op vollast.

[ Voor 11% gewijzigd door bensss op 09-02-2024 12:21 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tomexergie het voorstel zou in principe werken in de zin dat het huis niet koud zal zijn, maar is nogal gevoelig voor afwijkingen in de buitensensoren (fabrieksafwijking, maar ook qua plaatsing en weersinvloed)
Ook zal de gasketel bij elke defrost aanspringen, niet nodig maar misschien niet erg.
Ik zie geen voordelen ten opzichte van de gasketel begrenzen op 50% vermogen en aan/uit laten sturen door de warmtepomp, dat kunnen ze allemaal.

Sowieso is regelen op Tr praktisch nooit wat je wil; het zorgt voor heel onrustig regelgedrag omdat dankzij het buffervat en de afgifte er zo een kwartier vertraging zit tussen wat de regeling doet en het effect dat hij meet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Hoe zit het met de hybride sturing van:

Vaillant 75/6 (R290)?
Amber A7W75 (R290)?

Zijn het simpele aan/uit contacten of wordt de HR slim aangestuurd?
In de specificatie staat hybride mogelijk, maar wat stelt dat voor?
Heeft de Vaillant ook een instelbare binnen sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Er wordt geregeld op basis van Tr waardoor het effect van de HR impuls wordt weg gedempt.
Maar waarom laat je de WP dat niet gewoon zelf regelen met de bivalente uitgang?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:12:
Hoe zit het met de hybride sturing van:

Vaillant 75/6 (R290)?
Amber A7W75 (R290)?

Zijn het simpele aan/uit contacten of wordt de HR slim aangestuurd?
In de specificatie staat hybride mogelijk, maar wat stelt dat voor?
Heeft de Vaillant ook een instelbare binnen sensor?
waarom zou je met een warmtepomp die alles al kan uberhaupt in hybride bedrijf draaien?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Blihi schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Maar waarom laat je de WP dat niet gewoon zelf regelen met de bivalente uitgang?
Deze vraag ging over en installateur die deze hybride regeling bedacht had.
Forum leden hebben hebbben dit niet aanbevolen.
Bij een echte hybride regeling met WAR zal geregeld worden op Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
flippy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:33:
[...]

waarom zou je met een warmtepomp die alles al kan uberhaupt in hybride bedrijf draaien?
Een goede vraag. Een normaal gedimensioneerde full-elektric is bijverwarming nodig bij b.v. -10C.
Woningen die de HR ketel aanhouden voor DHW kunnen dan de HR gebruiken voor aanvulling bij -10C.
Dan zijn geen elektrische elementen nodig en je hebt een back-up verwarming.
Mocht je later over willen gaan naar aardgasvrij dan kan de bestaande WP een echt eFull worden.

Om van aardgas af te komen moet je ook elektrisch koken en een DHW boiler kost 3000 eur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Een goede vraag. Een normaal gedimensioneerde full-elektric is bijverwarming nodig bij b.v. -10C.
Woningen die de HR ketel aanhouden voor DHW kunnen dan de HR gebruiken voor aanvulling bij -10C.
Dan zijn geen elektrische elementen nodig en je hebt een back-up verwarming.
Mocht je later over willen gaan naar aardgasvrij dan kan de bestaande WP een echt eFull worden.

Om van aardgas af te komen moet je ook elektrisch koken en een DHW boiler kost 3000 eur.
een goed gedimensineerde machine heeft ook bij -10 geen heater nodig. dimensioneren bij -10 is juist waar je op calculeert. en ook al loop je tegen de grens aan is niet direct een backup nodig, daarvoor moet het echt aanhoudend extreem koud zijn en dat gebeurt niet meer. in de afgelopen 40+ jaar is het maximaal -11 aangetikt voor een volle dag.

met de "terugverdientijd" van gasloos is het altijd ecoomischer om die ketel bij grofvuil te gooien en dat ene minuutje in het jaar op de heaters lopen. vastrecht gaat rap richting de 300 euro per jaar, daar kan je een boel stroom voor kopen...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 09-02-2024 20:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
flippy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:47:
[...]

een goed gedimensineerde machine heeft ook bij -10 geen heater nodig. dimensioneren bij -10 is juist waar je op calculeert. en ook al loop je tegen de grens aan is niet direct een backup nodig, daarvoor moet het echt aanhoudend extreem koud zijn en dat gebeurt niet meer. in de afgelopen 40+ jaar is het maximaal -11 aangetikt voor een volle dag.

met de "terugverdientijd" van gasloos is het altijd ecoomischer om die ketel bij grofvuil te gooien en dat ene minuutje in het jaar op de heaters lopen. vastrecht gaat rap richting de 300 euro per jaar, daar kan je een boel stroom voor kopen...
Tja, het is maar net hoe je de WP dimensioneert. Bij lage temperaturen loopt het warmtevermogen terug. Als je er voor kiest om een paar procent bij te stoken dan kun je een veel kleinere warmtepomp nemen die minder pendelt. Daarbij is het een kwestie van vertrouwen, de HR nog even aanhouden geeft zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
Zet ook eens het vermogen naast die COP?

Je kan een gigantisch goeie COP halen bij 2°c of zelfs -7, maar als je 7kW warmtepomp bij die COP amper 3-4kW vermogen overhoudt, krijg je je huis niet warm, toch niet met die goede COP.

[ Voor 4% gewijzigd door betaplayer op 09-02-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
[...]
een goed gedimensineerde machine heeft ook bij -10 geen heater nodig. dimensioneren bij -10 is juist waar je op calculeert.
[…]
Met deze dimensionering zou ik een WP nodig hebben die bij -10 °C nog 10 kW kan leveren. Die kosten zo’n €6500. In plaats daarvan heb ik gekozen voor de Panasonic 9J die bij -10 °C nog 7 kW levert maar wel een 3 kW backup heater kan bijschakelen. Die kost €4500. Mbv mijn Kamstrup heb ik ingeschat dat ik daardoor deze winter €30 extra stroomkosten zou hebben gehad. Als het echt -10 °C wordt loopt dat misschien op naar €100. Het is voor mij dus totaal niet interessant om een grotere WP te kopen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
RichieB schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Met deze dimensionering zou ik een WP nodig hebben die bij -10 °C nog 10 kW kan leveren. Die kosten zo’n €6500. In plaats daarvan heb ik gekozen voor de Panasonic 9J die bij -10 °C nog 7 kW levert maar wel een 3 kW backup heater kan bijschakelen. Die kost €4500. Mbv mijn Kamstrup heb ik ingeschat dat ik daardoor deze winter €30 extra stroomkosten zou hebben gehad. Als het echt -10 °C wordt loopt dat misschien op naar €100. Het is voor mij dus totaal niet interessant om een grotere WP te kopen.
Zo gaat het ook vaak in nieuwbouw. Er wordt dan een betafactor van 0.8 gebruikt bijvoorbeeld. Niks mis mee, die -10 komt toch amper meer voor in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:54:
[...]

Tja, het is maar net hoe je de WP dimensioneert. Bij lage temperaturen loopt het warmtevermogen terug. Als je er voor kiest om een paar procent bij te stoken dan kun je een veel kleinere warmtepomp nemen die minder pendelt. Daarbij is het een kwestie van vertrouwen, de HR nog even aanhouden geeft zekerheid.
RichieB schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
[...]

en dat bijstoken is net het punt. het is natuurlijk financieel onverantwoord om voor die 3 extra graden voor die ene dag in de 30 jaar honderden euros aan vastrecht te betalen per jaar en een oud lijk van een ketel aan de pacemaker te houden voor dat ene uurtje-des-doods waar iedereen zo paniekerig over doet.

dimensioneren doe je gewoon met de heater erbij. daar is die ook voor en zo word het ook uitgelegd in de designbijbels van de fabrikanten.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-02-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:19:
[...]
en dat bijstoken is net het punt.
[…]
Ik ga bij”stoken” met het 3 kW elektrisch backup element. Mijn gasaansluiting zeg ik op.
dimensioneren doe je gewoon met de heater erbij.
Is het nu met of zonder heater? Je spreekt jezelf volgens mij tegen:
[...]
een goed gedimensineerde machine heeft ook bij -10 geen heater nodig.
[…]

[ Voor 40% gewijzigd door RichieB op 09-02-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
.

[ Voor 99% gewijzigd door RichieB op 09-02-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Ik ga bij”stoken” met het 3 kW elektrisch backup element. Mijn gasaansluiting zeg ik op.

[...]

Is het nu met of zonder heater? Je spreekt jezelf volgens mij tegen:

[...]
in normaal bedrijf met een goed ingeregeld systeem is de heater niet nodig voor normaal bedrijf. die komt bij zulke temperaturen alleen in tijdens defrosts en dergelijke om de dip daarvan op te vangen. dus ja, je hebt de heater nodig maar niet voor regulier bedrijf, allen tijdens defrosts en als het dagenlang meer dan -10 is. niet echt iets wat voorkomt.

voor dat ene uurtje dat het zo hard vriest dat de unit het niet kan bijhouden kan je dat ding dan wel bijschakelen of je zet een straalkacheltje neer als je echt gestrest bent dat je huis 0.1 graad afkoelt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-02-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:54:
[...]

Dat pendelen is zwaar overdreven en ook sterk te beïnvloeden met de hysteresse van de thermostaat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
GudZ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Volgens mij is dit de samenvatting, maar iedere situatie vereist een eigen oplossing.

Huidige ketel op zolder en betonvloer: WPB
Leidingwerk lastig / lang naar locatie boilervat: WPB.
Anders: boilervat met driewegklep
Thanks. Bij mij komt de WP in de technische ruimte in de kelder (dijkwoning) met een betonvloer, vvw komt op de begane grond en eerste verdieping, badkamer zit op eerste verdieping. Al het leidingwerk van de huidige cv installatie loopt al vanuit de kelder naar boven. Boilervat kan keurig naast de WP komen te staan.
Is het in zo'n geval het handigte/ beste om de WP voor het SWW te laten zorgen en geen losse WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
koksie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:45:
[...]

Thanks. Bij mij komt de WP in de technische ruimte in de kelder (dijkwoning) met een betonvloer, vvw komt op de begane grond en eerste verdieping, badkamer zit op eerste verdieping. Al het Aw van de huidige cv installatie loopt al vanuit de kelder naar boven. Boilervat kan keurig naast de WP komen te staan.
Is het in zo'n geval het handigte/ beste om de WP voor het SWW te laten zorgen en geen losse WPB?
De buitenunit komt buiten te staan hoop ik?
Als de boiler naast de binnenunit komt te staan dan idd de wp voor SWW laten zorgen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 07:21
Ziet er netjes uit! Is het geluid onder de 45dB bij de erfgrens? Of heb je erop gegokt geen klachten te krijgen?

En heb je die kast zelf gebouwd? Ik zou nl bij mij iets soortgelijks willen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door ZenMonkey op 10-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:34:
Sowieso is regelen op Tr praktisch nooit wat je wil; het zorgt voor heel onrustig regelgedrag omdat dankzij het buffervat en de afgifte er zo een kwartier vertraging zit tussen wat de regeling doet en het effect dat hij meet.
Inderdaad. En (@Tomexergie), als je wat meer vloerverwarming hebt, wordt regelen op Tr helemaal een dingetje. Hier mijn grafiek van gisteren. Om 9 uur ging de WP aan, eerst daalt de Tr, door het koelere water uit de garagevloer. Daarna duurt het meer dan 4 uur voordat de waarde enigszins stabiel is, terwijl de Ta binnen een paar minuten op de ingestelde 25 graden is, en daar ook netjes blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3STu5mlmKIig31Li8diR7e3qJ34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPhLdeyro2RrEEquwcNa4Uc4.png?f=fotoalbum_large
Mijn conclusie is dat regelen op Tr door de extreme traagheid compleet onmogelijk is.
Ik zie ook niet in waarom je dat zou doen of willen.
Je kunt toch veel gemakkelijker op Ta regelen? Je hoeft dan alleen maar iets te maken dat de CV-ketel wordt ingeschakeld als de WP vermogen tekort komt om de ingestelde Ta te halen. Zo werken alle hybride warmtepompen, en dat is niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Inderdaad. En (@Tomexergie), als je wat meer vloerverwarming hebt, wordt regelen op Tr helemaal een dingetje. Hier mijn grafiek van gisteren. Om 9 uur ging de WP aan, eerst daalt de Tr, door het koelere water uit de garagevloer. Daarna duurt het meer dan 4 uur voordat de waarde enigszins stabiel is, terwijl de Ta binnen een paar minuten op de ingestelde 25 graden is, en daar ook netjes blijft.
[Afbeelding]
Mijn conclusie is dat regelen op Tr door de extreme traagheid compleet onmogelijk is.
Ik zie ook niet in waarom je dat zou doen of willen.
Je kunt toch veel gemakkelijker op Ta regelen? Je hoeft dan alleen maar iets te maken dat de CV-ketel wordt ingeschakeld als de WP vermogen tekort komt om de ingestelde Ta te halen. Zo werken alle hybride warmtepompen, en dat is niet voor niets.
Het is niet mijn idee maar dat van een installateur die een offerte maakte voor een hybride opstelling met een Full-E WP.
Die man was er heilig van overtuigd dat hij het ei van Columbus had uitgevonden met twee stooklijnen (HR en WP) en een Tr regeling. Daar ging het over.

Ik heb een dynamisch computermodel waarmee ik WP, CV en woning in een model kan simuleren. Inderdaad is vloerverwarming moeilijk te regelen en heeft een lange integratietijd nodig (graadminuten).
Een lichte CV regelt heel goed maar omdat de WP tot 40% moduleert gaat hij boven Tb=10C pendelen.

Het is leuk als je met zo'n programma aan de knoppen kunt draaien. Jammer dat fabrikanten en leveranciers tegenwoordig geen verstand meet hebben van regeltechniek en je in de instellingen maar beperkte mogelijkheden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:25
Waarom niet een installateur zoeken die niet vanuit de C.V. historie probeert een warmte pomp als een c.v. ketel te willen benaderen? D.w.z. een full electric opstelling?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:28
betaplayer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Zet ook eens het vermogen naast die COP?

Je kan een gigantisch goeie COP halen bij 2°c of zelfs -7, maar als je 7kW warmtepomp bij die COP amper 3-4kW vermogen overhoudt, krijg je je huis niet warm, toch niet met die goede COP.
3-4kW is ruim voldoende hier, niet alle kamers worden verwarmd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:33:
- Split vs monoblock heb geen voorkeur.
- Verwarmen op 35-40c water max met vloerverwarming zonder mengverdeler, en wil topkoeling erbij.

Remeha mercuria-ace> Nadeel COP vrij "bagger".
COP -7 | 2,15
COP +2 | 3,39
COP +7 | 4,44
Geluid: 58db

Valliant aroTHERM pure VWL 45/7.2 A S 230V S3
COP -7 | 3,00
COP +2 | 4,81
Geluid: 58db op 50% fluisterbedrijf.

Valliant aroTHERM plus VWL 35/6 A 230V
COP -7 | 2,70
COP +2 | 3,90
Geluid:
Fluisterbedrijf(60%): 46db
Vollast: 54db

Panasonic WH-MDC05J3E5
COP +2 | 3,57
COP -7 | 2,78
Geluid:
Deellast: 59db
Vollast: 64db

De huidige Daikin lucht/lucht WP produceert max 58db, naar nooit issue,s mbt geluid mee.
Sommige hier zetten de panasonic WP op de erfscheiding, gaat dat wel goed?.

- Iemand nog do's en don'ts in mijn situatie?
- Warmwater blijft gas, WP moet minstens all electric ready zijn.

4kw is voldoende, gezien een 5-6kw "hetzelfde" is geen reden om kleiner te nemen.

Panasonic is leuk maar als die de hele buurt bij elkaar schreeuwt. :o
Als je je zorgen maakt om het geluid, kun je wellicht wel de iets goedkopere nemen en dan investeren in een goede dempende kast. De Reducd.nl die wij hebben dempt zo’n 12-15 dBA dat is een factor 2 a 3 stiller (-6dBA is 2x zo zacht). Kost je wel wat centen.

Het hangt er ook van af hoe stil de buurt is. Woon je aan een verkeersweg en zet je m voor het huis, dan valt het geluid waarschijnlijk nauwelijks op. Woon je in een stille buurt en zet je m in de achtertuin, dan raad ik een kast van Reducd of Merford aan. En zet n dan zo ver mogelijk achter in de tuin. Elke 4 meter afstand halveert ook ongeveer het geluid.

Wij begonnen ooit tegen de achtergevel en op de erfgrens, maar na overlast met de buren staat ie nu helemaal achterin naast de schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCXszMwbI7_cdsPm08ADsyRBsI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MndT3Hku9YchMsyCSauwcT3M.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:18:
Het is niet mijn idee maar dat van een installateur die een offerte maakte voor een hybride opstelling met een Full-E WP.
Die man was er heilig van overtuigd dat hij het ei van Columbus had uitgevonden met twee stooklijnen (HR en WP) en een Tr regeling. Daar ging het over.
Dat weet ik, maar je vroeg:
Tomexergie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:33:
Vragen:
Als het zo eenvoudig is waarom komen anderen daar niet mee?
Hebben forumleden ervaring met deze opstelling?
Met mijn reactie wilde ik vooral de eerste vraag beantwoorden.
Het is leuk als je met zo'n programma aan de knoppen kunt draaien. Jammer dat fabrikanten en leveranciers tegenwoordig geen verstand meet hebben van regeltechniek en je in de instellingen maar beperkte mogelijkheden hebt.
Hadden ze de leveranciers (= installateurs) vroeger wel verstand van regeltechniek dan? Daar geloof ik niks van. Vroeger plakten ze gewoon een CV-ketel tegen de muur, zetten die aan met de default instellingen en klaar waren ze. Nu wordt er ineens veel meer van ze verwacht.
Overigens wordt het ze ook bij de warmtepompen steeds gemakkelijker gemaakt. Als je zorgt dat de leidingen dik genoeg zijn, hoef je bij de merken met ruimtetemperatuurregeling (o.a. Mitsubishi Ecodan, Remeha Elga Ace) nauwelijks nog wat in te stellen, dan werken de regelingen met de standaard instellingen al heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:15
Hi all,
Is er iemand die @harv kan helpen? Hij zoekt een WP die aan onderstaande voldoet, wat zouden jullie adviseren?
harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Je hebt het niet helemaal gesnapt.
Ik wil graag een warmtepomp die ik zelf kan instellen na installatie en uitleg door een bedrijf.
Maar dan graag opleveren met een goede gebruiksaanwijzing, een lijst met parameterinstelling, eventueel gedeeltelijk achter standaard installateurswachtwoord.
En niet een warmtepomp die nu heel goed werkt, maar wel afhankelijk van een goed gevulde cloud!
En waarschijnlijk alleen al daarom een vrijwel verplicht AI onderhoudscontract!!

[ Voor 8% gewijzigd door verguldebarman op 10-02-2024 14:36 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Dat weet ik, maar je vroeg:

[...]

Met mijn reactie wilde ik vooral de eerste vraag beantwoorden.

[...]

Hadden ze de leveranciers (= installateurs) vroeger wel verstand van regeltechniek dan? Daar geloof ik niks van. Vroeger plakten ze gewoon een CV-ketel tegen de muur, zetten die aan met de default instellingen en klaar waren ze. Nu wordt er ineens veel meer van ze verwacht.
Overigens wordt het ze ook bij de warmtepompen steeds gemakkelijker gemaakt. Als je zorgt dat de leidingen dik genoeg zijn, hoef je bij de merken met ruimtetemperatuurregeling (o.a. Mitsubishi Ecodan, Remeha Elga Ace) nauwelijks nog wat in te stellen, dan werken de regelingen met de standaard instellingen al heel aardig.
Dat ben ik met je eens, maar ik en anderen van dit forum hebben heel wat met Techneco gecommuniceerd over de regeling van de Elga. We kwamen er niet echt uit. Het forum heeft bol gestaan van de regeltechnische problemen. Bij al die nieuwe WP's moeten we nog afwachten hoe het gaat. De doorsnee eigenaar is niet kritisch, als het maar warm wordt. "Ik heb maar 95 kWh verbruikt "zonder zich af te vragen wat de COP was.
Chinesen zijn niet zo goed op de hoogte van de NL wensen t.a.v. geluid en performance. Wij willen stille WP's die heel zuinig zijn. Chinezen hebben alles grofmotig. De eerste Chinese WP's 7 jaar geleden waren een complete mislukking.
Nu kopiëren ze de japanse units en zal het wat betreft de hardware wel beter gaan, maar de software?
Ik heb nu de resultaten van 2 Quat wp's binnen, die zien er niet goed uit, voorlopig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:20:
Hi all,
Is er iemand die @harv kan helpen? Hij zoekt een WP die aan onderstaande voldoet, wat zouden jullie adviseren?

Is dit iets? Itho Daalderop Vincent

[...]
De Vincent (propaan) is van de markt gehaald.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Chinesen zijn niet zo goed op de hoogte van de NL wensen t.a.v. geluid en performance. Wij willen stille WP's die heel zuinig zijn. Chinezen hebben alles grofmotig. De eerste Chinese WP's 7 jaar geleden waren een complete mislukking.
Nu kopiëren ze de japanse units en zal het wat betreft de hardware wel beter gaan, maar de software?
Ik heb nu de resultaten van 2 Quat wp's binnen, die zien er niet goed uit, voorlopig dus.
Een Haier met 67dBa in vollast is inderdaad niet echt heel erg gelukkig.
Maar er zijn ook goede Chinese warmtepompen hoor. Mijn WP (8,11kW bij -7°C) doet bijvoorbeeld 60dBa vollast (en 56dB in stille modus). Niet zo stil als een Vaillant, maar stiller dan een Panasonic.
De sCOP is tot nu toe 5,22 en die stijgt nog in de komende maanden. Dat is wat mij betreft top notch met in achtneming van 30°C aanvoer bij +2°C

De Itho Amber is ook gewoon een Chinese Amitime, en is nog een stuk stiller (vergelijkbaar met een Vaillant). (s)COP hiervan is volgens mij ook wel oké al mist deze een interne flow-meter, en heeft er dus bijna niemand resultaten van.

Punt van aandacht van bovengenoemden is het defrostgedrag bij lage luchtvochtigheid. Daar schieten ze wat te kort in vergelijking met de Mitsubishi's, Panasonics en Vaillants. Desalniettemin worden er onder aan de streep prima cijfers gehaald.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 16:07

Jan2023

KISS

verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:20:
Hi all,

[...]
Ik kan dat bericht niet terug vinden van @harv op 5 januari
Maar ik zou zeggen kijk eens naar een Amber van Itho
Itho Daalderop Amber

Afhankelijk waar zijn huis is , eventueel geinstalleerd door Warmtepomponline.nl , een onderneming van @Carboy54

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Maar er zijn ook goede Chinese warmtepompen hoor. Mijn WP (8,11kW bij -7°C) doet bijvoorbeeld 60dBa vollast (en 56dB in stille modus). Niet zo stil als een Vaillant, maar stiller dan een Panasonic.
De sCOP is tot nu toe 5,22 en die stijgt nog in de komende maanden. Dat is wat mij betreft top notch met in achtneming van 30°C aanvoer bij +2°C

De Itho Amber is ook gewoon een Chinese Amitime, en is nog een stuk stiller (vergelijkbaar met een Vaillant). (s)COP hiervan is volgens mij ook wel oké al mist deze een interne flow-meter, en heeft er dus bijna niemand resultaten van.

Punt van aandacht van bovengenoemden is het defrostgedrag bij lage luchtvochtigheid. Daar schieten ze wat te kort in vergelijking met de Mitsubishi's, Panasonics en Vaillants. Desalniettemin worden er onder aan de streep prima cijfers gehaald.
Op het Amber forum zijn legio test resultaten te vinden bij @mischa402 met hoge COP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:10:
[...]

De buitenunit komt buiten te staan hoop ik?
Als de boiler naast de binnenunit komt te staan dan idd de wp voor SWW laten zorgen.
Thx. Ja, idd de buitenunit in de tuin, de binnenunit in de technische ruimte in de kelder.

Is een WPB zuiniger in het maken van SWW dan een grote WP die ook voor verwarming moet zorgen? Of maakt dat niet uit, zelfde principe, zelfde techniek, zelfde efficiëntie?
En is er een pauze in de verwarming als er gedoucht is en de WP het water in het boilervat opnieuw moet gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
koksie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Thx. Ja, idd de buitenunit in de tuin, de binnenunit in de technische ruimte in de kelder.

Is een WPB zuiniger in het maken van SWW dan een grote WP die ook voor verwarming moet zorgen? Of maakt dat niet uit, zelfde principe, zelfde techniek, zelfde efficiëntie?
En is er een pauze in de verwarming als er gedoucht is en de WP het water in het boilervat opnieuw moet gaan verwarmen?
Een wpb is vaak net iets zuiniger. Nadeel is de geluidsbron in huis en het beperkte vermogen van de wpb. Een gewone wp die ook SWW moet doen heeft idd een pauze in stand verwarming, maar ook flink meer vermogen om de boiler weer op temperatuur te brengen. De SWW cyclus van een wp duurt daardoor flink korter dan de SWW cyclus van een wpb. Hoe lang is afhankelijk van het wp vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
koksie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:06:
[...]

(y) Qua zuinigheid ontloopt het elkaar geloof ik niet zoveel.

Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen geen SWW (WP)boiler te hebben. Maar in theorie is het zo:
WPB (uitgaande van een wpb die z'n lucht via dakdoorvoeren naar aanzuigt/wegblaast):
- Dakdoorvoeren nodig
- Duurt even voor weer opgeladen (want minder vermogen dan een normale warmtepomp).
- Ietwat duurder

Boiler direct op warmtepomp:
- Iets meer complexiteit in de installatie (driewegklep/leidingwerk)
- Onderbrekingen van het verwarmingsbedrijf.
- Qua dimensionering moet je rekening houden met SSW-gebruik op de koude dagen.

p.s. er zijn ook warmtepompboilers die de warme lucht uit huis of zelfs uit het warme CV-water gebruiken, maar dan moet je daarop berekend zijn qua dimensionering van de warmtepomp.
Ook zijn er wpb's die met een buitenunit werken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Insert12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:28:
[...]

Een wpb is vaak net iets zuiniger. Nadeel is de geluidsbron in huis en het beperkte vermogen van de wpb. Een gewone wp die ook SWW moet doen heeft idd een pauze in stand verwarming, maar ook flink meer vermogen om de boiler weer op temperatuur te brengen. De SWW cyclus van een wp duurt daardoor flink korter dan de SWW cyclus van een wpb. Hoe lang is afhankelijk van het wp vermogen.
Is dit zo? Ik dacht altijd dat een normale WP door de grote verdamper dit efficiënter kan doen. Met een WPB heb je met dakdoorvoeren te maken, en dat is toch iets wat de luchtflow ietwat beperkt.

Zie ook dit plaatje van @Tomexergie :
https://tweakers.net/i/Vn...ySCrKe3i.png?f=user_large

Niet heel veel data, want maar twee wpb's.

[ Voor 15% gewijzigd door verkeerslicht op 10-02-2024 19:44 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

De Itho Amber is niet gewoon een Amitime zoals jij dat noemt. Amitime bouwt de Amber met door Itho geselecteerde onderdelen in de behuizing van de Amitime met ook bij Itho ontwikkelde software in de Windows Module. Net als een kast van welke PC dan ook. Het beste van twee werelden bij elkaar en dus en heeft ook niets te maken met de Vincent. Voordeel is ook dat Itho voortdurend de software door ontwikkelt zoals een update voor het algoritme van de defrosts op korte termijn en integratie van een flow sensor. Ondertussen is Itho ook onderdeel van Nibe. Overigens schroef een Panasonic eens open het merendeel van de onderdelen zijn made in China.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[quote]Carboy54 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:47:
[...]

[ Voor 75% gewijzigd door Carboy54 op 10-02-2024 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Is dit zo? Ik dacht altijd dat een normale WP door de grote verdamper dit efficiënter kan doen. Met een WPB heb je met dakdoorvoeren te maken, en dat is toch iets wat de luchtflow ietwat beperkt.

Zie ook dit plaatje van @Tomexergie :
https://tweakers.net/i/Vn...ySCrKe3i.png?f=user_large

Niet heel veel data, want maar twee wpb's.
Vergeet de langere levensduur van een indirecte RVS boiler niet. Er zijn veel issues op het tweakers platform bij met name R290 warmtepomp boilers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:47:
[...]
Overigens schroef een Panasonic eens open het merendeel van de onderdelen zijn made in China.
zelfde geld voor een iphone. O-)

waar het vandaan komt is ondergeschikt aan de kwaliteit ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:47:
[...]

De Itho Amber is niet gewoon een Amitime zoals jij dat noemt. Amitime bouwt de Amber met door Itho geselecteerde onderdelen in de behuizing van de Amitime met ook bij Itho ontwikkelde software in de Windows Module. Net als een kast van welke PC dan ook. Het beste van twee werelden bij elkaar en dus en heeft ook niets te maken met de Vincent. Voordeel is ook dat Itho voortdurend de software door ontwikkelt zoals een update voor het algoritme van de defrosts op korte termijn en integratie van een flow sensor met cop meting. Ondertussen is Itho ook onderdeel van Nibe. Overigens schroef een Panasonic eens open. Het merendeel van de onderdelen made in China.
Dat klinkt alsof Amitime een behuizing heeft gemaakt die Itho naar eigen smaak laat invullen met componenten. Ik geloof daar eerlijk gezegd niks van. Welke onderdelen zouden ze zoal "selecteren"?
Ik denk dat Itho redelijk aan de hoofdcomponenten vastzit zoals de wp door Amitime ontworpen is.

En wat de software betreft: Voor mijn gevoel kunnen ze voornamelijk op een hogere laag wat softwarezaken doen, zoals de GUI, en welke instellingen zichtbaar zijn. Maar in tot hoeverre ze invloed hebben op het embedded gedeelte zoals de bepaling van defrosts is wat mij betreft wel de vraag. Als het wel zo is, is dat een pluspunt voor Itho, maar ik heb mijn twijfels. De tijd zal het uitwijzen.

Mij hoor je trouwens niks zeggen over Chinese onderdelen. Bijna alle apparatuur is made in China, dat zegt onderhand niet zoveel meer.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:00:
[...]

zelfde geld voor een iphone. O-)

waar het vandaan komt is ondergeschikt aan de kwaliteit ervan.
Een Xiaomi is ook een prima telefoon.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Zwak als je een WP levert zonder warmtemeting. Hij wordt geinstalleerd om te verwarmen dan is het toch logisch dat je dat wilt meten. Of billen bloot niet fijn, ook niet voor de installateur.
Nederland is een defrostland dus dat moet ten alle tijden goed draaien.
Ik ben benieuwd of we ook Chinese WP's bij de deelnemers krijgen. Er is nog weinig ervaring.
Dit zijn de maanden waarmee ze kunnen worden getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
[...]

De technische ruimte zit in de kelder van onze dijkwoning dus daar horen we op de woonverdieping en de slaapverdieping niets van.
Bovendien grenst de technische ruimte aan de tuin dus een gat naar buiten voor aan-en afvoer van lucht of plaatsing van een buitenunit voor de wpb is zo gedaan, dat moet voor de wp ook gebeuren dus dan zou dat in één moeite door kunnen.

Het beperktere vermogen is wel een punt van overweging, we zijn met z'n vijven. Nu zijn de kinderen nog wat jonger en douchen ze niet elke dag maar dat zal over een paar jaar anders zijn. Dus dan zal er flink wat sww doorheen gaan en zou het handig zijn als de opwarmtijd niet een hele dag is :).
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:39:
[...]

(y) Qua zuinigheid ontloopt het elkaar geloof ik niet zoveel.

Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen geen SWW (WP)boiler te hebben. Maar in theorie is het zo:
WPB (uitgaande van een wpb die z'n lucht via dakdoorvoeren naar aanzuigt/wegblaast):
- Dakdoorvoeren nodig
- Duurt even voor weer opgeladen (want minder vermogen dan een normale warmtepomp).
- Ietwat duurder

Boiler direct op warmtepomp:
- Iets meer complexiteit in de installatie (driewegklep/leidingwerk)
- Onderbrekingen van het verwarmingsbedrijf.
- Qua dimensionering moet je rekening houden met SSW-gebruik op de koude dagen.

p.s. er zijn ook warmtepompboilers die de warme lucht uit huis of zelfs uit het warme CV-water gebruiken, maar dan moet je daarop berekend zijn qua dimensionering van de warmtepomp.
Ook zijn er wpb's die met een buitenunit werken.
Helder, thanks. Goede punten om in m'n overwegingen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Zwak als je een WP levert zonder warmtemeting. Hij wordt geinstalleerd om te verwarmen dan is het toch logisch dat je dat wilt meten. Of billen bloot niet fijn, ook niet voor de installateur.
Ik ben benieuwd of we ook Chinese WP's bij de deelnemers krijgen. Er is nog weinig ervaring.
In ieder geval zie ik er twee in jouw lijstje: Een Quatt en een Ferroli ( = Midea)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

98% van de gebruikers willen een knop aan de muur en een warm huis. Voor de tweakers die meer willen weten heeft gebruiker @leejow op het topic Itho Amber Regelingen voor een paar tientjes dit allemaal beschikbaar. De Amber heeft een modbus poort dus was dit allemaal eenvoudig te realiseren en de uitkomsten zijn zondermeer positief. Overigens zijn interne metingen bij veel merken sowieso onbetrouwbaar en wijken vaak wel 20% af. Itho ontwikkeld medio dit jaar een eigen systeem voor de Amber.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 10-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Heb zelf een WP tank.
En plaats veel WPB’s. Vind het juist ook weer een voordeel dat lage vermogen (dus electrische stroom) icm PV panelen kun je deze mooi met zonsopkomst laten opwarmen en deze paar uur laten pruttelen. Met Max 50C setpoint en warme (rest) lucht die de COP verhoogd lijkt me dat juist een voordeel.
En de WP doet geen sanitaire runs meer.
Ik draai met jagas en hier is het gelijk koud als SWW wordt opgewarmd.
Had achteraf gezien liever een (grotere) warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
[...]

Echt maar een paar procent van de gebruikers interesseert een warmtemeting iets. De rest wil de keet zo goedkoop mogelijk op temperatuur houden en vooral geen energie steken in een warmtepomp of cv ketel. Het ding moet het doen en als er wat aan de hand is dan moet de installateur het zo snel en goedkoop mogelijk oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Insert12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Echt maar een paar procent van de gebruikers interesseert een warmtemeting iets. De rest wil de keet zo goedkoop mogelijk op temperatuur houden en vooral geen energie steken in een warmtepomp of cv ketel. Het ding moet het doen en als er wat aan de hand is dan moet de installateur het zo snel en goedkoop mogelijk oplossen.
En ze snappen en/of realiseren zich niet dat een goed ingestelde installatie weliswaar wat extra geld kan kosten maar daarna jaren lang een comfortabeler huis en een lagere energierekening oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Carboy54 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:38:
[...]

98% van de gebruikers willen een knop aan de muur en een warm huis. Voor de tweakers die meer willen weten heeft gebruiker @leejow op het topic Itho Amber Regelingen voor een paar tientjes dit allemaal beschikbaar. De Amber heeft een modbus poort dus was dit allemaal eenvoudig te realiseren en de uitkomsten zijn zondermeer positief. Overigens zijn interne metingen bij veel merken sowieso onbetrouwbaar en wijken vaak wel 20% af. Itho ontwikkeld medio dit jaar een eigen systeem voor de Amber.
Bij de WPmetingen zijn deelnemers die Mhp en Me hebben. De verschillen zijn niet groot. Mhp is goed genoeg om inzicht te krijgen in de COP. Een slecht afgestelde WP kan zo 20-30% minder presteren en dat is best veel geld. Dus uit puur financiele overwegingen zou je moeten meten.

De Greentherm WP gaf zelfs geen COP in de specificatie tabel. Het leeft dus niet bij de Chinezen. Knop indrukken en warmte krijgen, dat is het. Waarom niet elektrisch verwarmen, ook geen herrie.
Pagina: 1 ... 105 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)