koksie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:06:
Is een WPB zuiniger in het maken van SWW dan een grote WP die ook voor verwarming moet zorgen? Of maakt dat niet uit, zelfde principe, zelfde techniek, zelfde efficiëntie?
En is er een pauze in de verwarming als er gedoucht is en de WP het water in het boilervat opnieuw moet gaan verwarmen?
Normaliter is een gewone WP zuiniger met het maken van SWW.
Een WP-boiler is alleen zuiniger als hij zijn lucht uit de woning haalt (maar dat is vals spelen, want die lucht is eerst door de gewone WP opgewarmd, zodat de werkelijke COP veel lager is).
Mijn sCOP voor SWW (gemaakt met de WP) over de laatste 12 maanden is
3.41, en let wel, dat is met warmte die uit de buitenlucht is gehaald. Daarvoor heeft de WP dus niet mijn woning afgekoeld. Dat gaat een WP-boiler nooit halen.
Een WP-boiler heeft vooral veel nadelen:
- Je aanschafprijs ligt bij een WP-boiler hoger. De extra subsidie is net genoeg om het prijsverschil met een SWW-vat + driewegklep goed te maken.
- Bij een WP-boiler heb je de compressor, dus het geluid, binnen.
- Een WP-boiler is minder geschikt voor woningen met WTW-ventilatie omdat je dan de restwarmte van je ventilatiesysteem niet kunt hergebruiken.
- Een WP-boiler heeft een veel lager vermogen als een WP. Even snel SWW bijmaken kun je dus vergeten.
- Door dat lage vermogen zit je vast aan een dagelijkse SWW-run. Je kunt nooit zo op efficiency tunen als bij het SWW maken met een gewone WP.
Maar ook een paar voordelen:
- Als de WP-boiler SWW maakt, blijft je WP gewoon de woning verwarmen (alleen relevant bij radiatoren, als je (betonnen) vloeren met vloerverwarming hebt, heb je voldoende thermische buffer en merk je er weinig tot niets van als je WP een uurtje SWW aan het maken is.)
- Je kunt de WP-boiler op een andere plaats opstellen als je WP.
Ik zou dus alleen een WP-boiler kiezen in een huis met ventilatiesysteem C, waarbij je de WP-boiler op zolder kwijt kan (op de plek van de oude CV-ketel, waar dus de WW-leidingen zitten), deze een (groot deel) van de warmte uit de afzuiglucht kan halen, en je de verwarmings-WP (opgesteld in de tuin) rechtstreeks beneden op de VVW-verdeler aan kunt sluiten.
En over backup:
Mocht de compressor van mijn WP ooit stuk gaan, dan kan ik voor SWW het cop-1 dompelelement in het SWW-vat gewoon inschakelen. Dan heb ik al warm water.
De WP zelf heeft ook nog een 1.8 kW verwarmingelement. Die kan ik in noodbedrijf inschakelen. Dat is al voldoende om de keet warm te houden.
Mocht ook nog de stroom uitvallen, dan heb ik als eerste de dikke isolatie. Daarmee houden we het (afhankelijk van het weer) al heel lang (weken) uit. Mocht het toch te koud worden, dan is daar altijd nog de gashaard. Deze werkt op gasflessen. Daar zit standaard een gasfles op aangesloten, maar de gasflessen uit de caravan passen er ook op.
En daarna is er nog de 2 kW generator. Die draait op benzine. Als die op is, kan ik die aftappen uit de auto. Dus geen zorgen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.