Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
blb4 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:20:
[...]

En ze snappen en/of realiseren zich niet dat een goed ingestelde installatie weliswaar wat extra geld kan kosten maar daarna jaren lang een comfortabeler huis en een lagere energierekening oplevert.
Dat is de plicht van de installateur. Het is aan de fabrikant om de installateur te leren hoe de warmtepomp juist ingesteld wordt. Is het te ingewikkeld zoals nu vaak het geval is, dan zal de fabrikant actie moeten ondernemen om het eenvoudiger te maken de warmtepomp juist in te regelen. De consument heeft daar geen rol in. Die is er ook niet voor opgeleid immers.

De praktijk is nu nog anders, maar als je de ontwikkelingen volgt dan wordt het met de introductie van nieuwe generaties producten keer op keer eenvoudiger om een wp juist in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 22:48
ZenMonkey schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Ziet er netjes uit! Is het geluid onder de 45dB bij de erfgrens? Of heb je erop gegokt geen klachten te krijgen?

En heb je die kast zelf gebouwd? Ik zou nl bij mij iets soortgelijks willen doen.
Heb het niet gemeten of berekend. Wel van te voren bepaald welke opties ik heb om geluidsoverlast te verminderen als er klachten zouden komen. Heb de buren meermaals op het hart gedrukt het te melden als ze er last van hebben, maar hij staat nu bijna een jaar en ze hebben hem aan beide kanten nog nooit gehoord. Zelf hoor ik hem wel binnen, maar alleen als de Pana zijn run beëindigd. Om de een of andere reden gaat de ventilator dan helemaal los en dat schijnt normaal te zijn. Is wel kortdurend en niet storend.
Zelf gebouwd inderdaad

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Dat klinkt alsof Amitime een behuizing heeft gemaakt die Itho naar eigen smaak laat invullen met componenten. Ik geloof daar eerlijk gezegd niks van. Welke onderdelen zouden ze zoal "selecteren"?
Ik denk dat Itho redelijk aan de hoofdcomponenten vastzit zoals de wp door Amitime ontworpen is.

En wat de software betreft: Voor mijn gevoel kunnen ze voornamelijk op een hogere laag wat softwarezaken doen, zoals de GUI, en welke instellingen zichtbaar zijn. Maar in tot hoeverre ze invloed hebben op het embedded gedeelte zoals de bepaling van defrosts is wat mij betreft wel de vraag. Als het wel zo is, is dat een pluspunt voor Itho, maar ik heb mijn twijfels. De tijd zal het uitwijzen.
Ik heb inmiddels gegevens van 3 Quatts binnen. Alle drie een COP van ongeveer 3 voor januari. Uitermate teleurstellend, maar het kunnen nog aflees fouten zijn of incl SWW, maar we gaan het volgen.
Ik begrijp dat bijna alle onderdelen van veel WP's uit China komen. Het gaat inderdaad ook om de software, de regeling. Het is meer dan een bak met onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Als ik dit zo lees ben ik erg blij met onze Nibe F2120-16 en een buffervat (parallel) van 300 liter alleen maar voor verwarmen.
Lekker stil en de buren hebben hem nog nooit gehoord.
Warm water gewoon met Cv die ook als backup dient.
Zou de volgende keer bij het kopen van een huis voor VV gaan en dezelfde warmtepomp nemen.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30
koksie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:19:
[...]

De technische ruimte zit in de kelder van onze dijkwoning dus daar horen we op de woonverdieping en de slaapverdieping niets van.
Bovendien grenst de technische ruimte aan de tuin dus een gat naar buiten voor aan-en afvoer van lucht of plaatsing van een buitenunit voor de wpb is zo gedaan, dat moet voor de wp ook gebeuren dus dan zou dat in één moeite door kunnen.

Het beperktere vermogen is wel een punt van overweging, we zijn met z'n vijven. Nu zijn de kinderen nog wat jonger en douchen ze niet elke dag maar dat zal over een paar jaar anders zijn. Dus dan zal er flink wat sww doorheen gaan en zou het handig zijn als de opwarmtijd niet een hele dag is :).

[...]

Helder, thanks. Goede punten om in m'n overwegingen mee te nemen.
Wellicht had je er wel aan gedacht, maar ik heb beide systemen gecombineerd draaien. Een warmtepomp boiler zorgt 95% van de tijd voor warm water. Er zit echter ook een spiraal in waar je een zonnecollector of warmtepomp op aan kan sluiten. Daar zit de Nefit warmtepomp op aangesloten, net zoals je als bij een regulier boiler vat zou doen. Betreft een Atlantic explorer v4 270c (c staat voor coil en heeft deze optie dus).

Praktijk voorbeeld: kids wilden in bad en we hadden net allen gesport en gedoucht. Boiler nagenoeg leeg. Nu heb ik er een doorstroomverwarmer achter hangen die in te schakelen is bij storingen of een echt lege boiler, maar COP=1 dus liever niet. In dat geval schakelen we in homeassistant de ‘turbo warmwater routine in’ en wordt de Nefit bijgezet om SWW te maken. Dan draait de warmtepomp boiler dus tegelijk met de grote Nefit warmtepomp en stamp je het vat in no-time vol. Extra kosten voor de installatie tov een warmtepomp boiler was bij ons een driewegklep en 3 meter leiding + wat koppelingen. Bevalt ons uitstekend deze oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:39:
[...]

- Ietwat duurder

Boiler direct op warmtepomp:
- Iets meer complexiteit in de installatie (driewegklep/leidingwerk)
Spreken deze elkaar niet tegen?

Ik wil een Pana Monobloc plaatsen en een Atlantic explorer V4 is goedkoper dan boiler+ drie wegklep + extra leidingwerk/arbeid

Voor dezelfde prijs heb ik dan wel twee warmtepompen en dus extra redundantie.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:08

MrFish

Untitled

Weet iemand hoe deze bypass te verstellen? De witte knop krijg ik niet gedraaid. Zit in het nieuwbouwappartement van m’n vader (WP: SUZ-SWM40VA + ERST20D-VM2D). Ik heb het idee dat die een beetje lekt bij normaal gebruik dus wil hem wat verder dicht zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhLZIVUq1wjRsmb1lpJsqAf095E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhy5XH5CilbJBkXB7OY9VtDT.jpg?f=fotoalbum_large

(Helaas is het appartement uitgevoerd met master/master zoneregeling. Dat lossen we nog wel op!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:50
betaplayer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:56:
[...]

Ik wil een Pana Monobloc plaatsen en een Atlantic explorer V4 is goedkoper dan boiler+ drie wegklep + extra leidingwerk/arbeid

Voor dezelfde prijs heb ik dan wel twee warmtepompen en dus extra redundantie.
Ik zie dat niet als extra redundantie. Want indien WPB kapot heb je geen warm water, het is pas redundant als je WP dat dan zou kunnen opvangen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
Maikie18 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:02:
[...]

Ik zie dat niet als extra redundantie. Want indien WPB kapot heb je geen warm water, het is pas redundant als je WP dat dan zou kunnen opvangen
Als mijn Pana stuk is, heb ik nog warm water.
Als mijn WPB stuk is heb ik nog verwarming.

Dat lijkt me sowieso fijner dan zonder beiden zitten :)

Sowieso bespaar ik mijn WP de sww-runs, wat zijn levensduur ten goede zou moeten komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
betaplayer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Als mijn Pana stuk is, heb ik nog warm water.
Als mijn WPB stuk is heb ik nog verwarming.

Dat lijkt me sowieso fijner dan zonder beiden zitten :)

Sowieso bespaar ik mijn WP de sww-runs, wat zijn levensduur ten goede zou moeten komen.
Wel 2 dure apparaten ipv 1 met een levensduur van x jaar die ooit vervangen moeten worden. Nu nog subsidie maar dat gaat er een keer af natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
Makrolon schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Wel 2 dure apparaten ipv 1 met een levensduur van x jaar die ooit vervangen moeten worden. Nu nog subsidie maar dat gaat er een keer af natuurlijk.
Die prijs valt nogal mee.
Een Atlantic explorer V4 kost me online 1800 euro
Een Pana DHW vat 200l kost >1500 euro. Dan heb ik nog geen driewegsklep en extra leidingwerk.

En ik kan me niet ontdoen van de indruk dat ik meer krijg voor mijn geld met een WPB dan met een DHW tank.

Als je echt wil kan je beiden ook combineren zoals hierboven uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

MrFish schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:57:
Weet iemand hoe deze bypass te verstellen? De witte knop krijg ik niet gedraaid. Zit in het nieuwbouwappartement van m’n vader (WP: SUZ-SWM40VA + ERST20D-VM2D). Ik heb het idee dat die een beetje lekt bij normaal gebruik dus wil hem wat verder dicht zetten.

[Afbeelding]

(Helaas is het appartement uitgevoerd met master/master zoneregeling. Dat lossen we nog wel op!)
Noteer eerst de huidige stand, plexiglas eraf trekken en dan de witte knop draaien.

Het plexiglas is een soort borgring.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
betaplayer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Een Pana DHW vat 200l kost >1500 euro. Dan heb ik nog geen driewegsklep en extra leidingwerk.

En ik kan me niet ontdoen van de indruk dat ik meer krijg voor mijn geld met een WPB dan met een DHW tank.

Klopt alleen in die tank zitten geen bewegende onderdelen die kapot kunnen, daar doel ik op. Dat sww vat heeft een veel langere levensduur dan een wpb. En dan moet je er weer aan, 2k zonder subsidie wellicht.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:08

MrFish

Untitled

Seafarer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Noteer eerst de huidige stand, plexiglas eraf trekken en dan de witte knop draaien.

Het plexiglas is een soort borgring.
Thanks! Hij zit op een onmogelijk plek achter de binnenunit gemonteerd (wie verzint zoiets :?), maar ik ga het proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Insert12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:49:
De praktijk is nu nog anders, maar als je de ontwikkelingen volgt dan wordt het met de introductie van nieuwe generaties producten keer op keer eenvoudiger om een wp juist in te regelen.
Ik hoop dat je gelijk hebt. De geschiedenis voorspelt echter niet veel goeds. De installatiebranche heeft inmiddels al 60 jaar ervaring met CV-ketels, maar als je de gemiddelde installateur vraag naar "waterzijdig inregelen", om die CV-ketel zo efficiënt mogelijk te laten draaien dan heeft ie meestal geen idee waar ie moet beginnen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt. De geschiedenis voorspelt echter niet veel goeds. De installatiebranche heeft inmiddels al 60 jaar ervaring met CV-ketels, maar als je de gemiddelde installateur vraag naar "waterzijdig inregelen", om die CV-ketel zo efficiënt mogelijk te laten draaien dan heeft ie meestal geen idee waar ie moet beginnen...
Klopt. Bij warmtepompen merk ik dat er wel veel aandacht voor is. Fabrikanten hameren er op tijdens de trainingen bijvoorbeeld en bieden er ook hulp bij aan. Desgewenst komen ze langs om de boel zelf in te regelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
koksie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:06:
Is een WPB zuiniger in het maken van SWW dan een grote WP die ook voor verwarming moet zorgen? Of maakt dat niet uit, zelfde principe, zelfde techniek, zelfde efficiëntie?
En is er een pauze in de verwarming als er gedoucht is en de WP het water in het boilervat opnieuw moet gaan verwarmen?
Normaliter is een gewone WP zuiniger met het maken van SWW.
Een WP-boiler is alleen zuiniger als hij zijn lucht uit de woning haalt (maar dat is vals spelen, want die lucht is eerst door de gewone WP opgewarmd, zodat de werkelijke COP veel lager is).

Mijn sCOP voor SWW (gemaakt met de WP) over de laatste 12 maanden is 3.41, en let wel, dat is met warmte die uit de buitenlucht is gehaald. Daarvoor heeft de WP dus niet mijn woning afgekoeld. Dat gaat een WP-boiler nooit halen.

Een WP-boiler heeft vooral veel nadelen:
  • Je aanschafprijs ligt bij een WP-boiler hoger. De extra subsidie is net genoeg om het prijsverschil met een SWW-vat + driewegklep goed te maken.
  • Bij een WP-boiler heb je de compressor, dus het geluid, binnen.
  • Een WP-boiler is minder geschikt voor woningen met WTW-ventilatie omdat je dan de restwarmte van je ventilatiesysteem niet kunt hergebruiken.
  • Een WP-boiler heeft een veel lager vermogen als een WP. Even snel SWW bijmaken kun je dus vergeten.
  • Door dat lage vermogen zit je vast aan een dagelijkse SWW-run. Je kunt nooit zo op efficiency tunen als bij het SWW maken met een gewone WP.
Maar ook een paar voordelen:
  • Als de WP-boiler SWW maakt, blijft je WP gewoon de woning verwarmen (alleen relevant bij radiatoren, als je (betonnen) vloeren met vloerverwarming hebt, heb je voldoende thermische buffer en merk je er weinig tot niets van als je WP een uurtje SWW aan het maken is.)
  • Je kunt de WP-boiler op een andere plaats opstellen als je WP.
Ik zou dus alleen een WP-boiler kiezen in een huis met ventilatiesysteem C, waarbij je de WP-boiler op zolder kwijt kan (op de plek van de oude CV-ketel, waar dus de WW-leidingen zitten), deze een (groot deel) van de warmte uit de afzuiglucht kan halen, en je de verwarmings-WP (opgesteld in de tuin) rechtstreeks beneden op de VVW-verdeler aan kunt sluiten.

En over backup:
Mocht de compressor van mijn WP ooit stuk gaan, dan kan ik voor SWW het cop-1 dompelelement in het SWW-vat gewoon inschakelen. Dan heb ik al warm water.
De WP zelf heeft ook nog een 1.8 kW verwarmingelement. Die kan ik in noodbedrijf inschakelen. Dat is al voldoende om de keet warm te houden.
Mocht ook nog de stroom uitvallen, dan heb ik als eerste de dikke isolatie. Daarmee houden we het (afhankelijk van het weer) al heel lang (weken) uit. Mocht het toch te koud worden, dan is daar altijd nog de gashaard. Deze werkt op gasflessen. Daar zit standaard een gasfles op aangesloten, maar de gasflessen uit de caravan passen er ook op.
En daarna is er nog de 2 kW generator. Die draait op benzine. Als die op is, kan ik die aftappen uit de auto. Dus geen zorgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:23
Ik ben opzoek naar het ultieme aansluit pakket voor monoblocs.
We weten allemaal dat de materiaal prijzen ontzettend zijn gestegen vanaf 2019
Als je wat meters meerlagenbuis en koppelingen 32 pers hebt is dat al een forse post relatief gezien.

Alternatieven waar ik aan denk en schiet er maar op:

- Epdm rvs slangen zelf maken, deze kopen op lange rollen en de connectors (vooraf) persen.

- John Guest 28 pijp en koppelingen gebruiken.
De overgang naar koper 28 is dan heel eenvoudig met goedkope sok.

- PVC-U druk PVC met lijm koppelingen.
PVC-U doet 65c continue en 80C kortstondig
Een sok/bocht kost €3 een lengte €13,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
betaplayer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Hier dezelfde overweging gehad om te scheiden. Verwarmingssysteem kan niet simpeler (het scheelt toch een driewegklep die kapot kan gaan), geen capaciteitverlies van de warmtepomp voor SWW (altijd fijn als het buiten toch een keer lang en hard vriest), afhankelijk van de plek van de WPB kan deze als side-effect nog een "gratis" beperkte aircorol vervullen, geen kostenverschil als gevolg van subsidie. Verder kun je gefaseerd aanleggen, bijvoorbeeld eerst de boiler, dan op je gemak de warmtepomp.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaten monitoring januari 2024

In Januari moest de warmtepomp hard werken door veel defrost’s, vorst en grote temperatuur verschillen. Dit is goed te zien in de resultaten, grote spreiding en zelf bij vloerverwarming een COP rond de 4.

Het positieve is dat door de grote spreiding er ook een potentieel zichtbaar wordt om te verbeteren:
Bijvoorbeeld:
* Warmtepompen die het gewoon slecht doen onder deze omstandigheden
b.v. een slechte defrost regeling waardoor ze vollopen met ijs.
* Regeltechnisch niet goed zijn afgesteld; te hoge stooklijnen, flow te laag enz
* Het hydraulische ontwerp zorgt voor te hoge aanvoertemperatuur en onnodige menging van CV water.
* Thermostatische ventielen die de balans verstoren van de CV installatie.

Uit de grafiek blijkt dat een MCOP van 4,5 gemakkelijk haalbaar is. Het verschil met WP’s met een COP rond 3 is 50% . De warmtepomp is ongemerkt je bankrekening aan het plunderen maar vooral voor het milieu 50% meer CO2 uitstoot bij de krachtcentrale . Onder mijn vrienden zijn er die zeggen “waar maak je je druk om”, ik wil gewoon een warmtepomp, knop aan , als het maar warm genoeg is in huis. Al die zeikers van jouw forum die doen maar en bovendien heb ik PV panelen die de WP volledig dekken en mijn Tesla heeft ook geen CO2 uitstoot. Ik doe genoeg voor het milieu. Ik ga carnaval vieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDM6mKEtdYSTtIW3XNJS60BUHNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKCDnbjQAL2OR7lMqrchOHU7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMzsnSNH6yGedwE0hrFmYc-fqsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j8Cpm18DGT6oC8jjG9jSWbV3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfmxLYehL8fkzmzNDLRxxzBpPgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RksdMkXYhTqXBP3mlxxTN2wF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
Tomexergie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:44:
Mooi! :)
Kunnen we die nog ergens in Excel downloaden? De link in de startpost is enkel met data tot 2020, geloof ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
betaplayer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Mooi! :)
Kunnen we die nog ergens in Excel downloaden? De link in de startpost is enkel met data tot 2020, geloof ik?
Dat kan niet via dit forum, maar via een website. Ik ben dat aan het uitzoeken wat de beste weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
Tomexergie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:44:

In Januari moest de warmtepomp hard werken door veel defrost’s, vorst en grote temperatuur verschillen. Dit is goed te zien in de resultaten, grote spreiding en zelf bij vloerverwarming een COP rond de 4.

Het positieve is dat door de grote spreiding er ook een potentieel zichtbaar wordt om te verbeteren:
Bijvoorbeeld:
* Warmtepompen die het gewoon slecht doen onder deze omstandigheden
b.v. een slechte defrost regeling waardoor ze vollopen met ijs.
* Regeltechnisch niet goed zijn afgesteld; te hoge stooklijnen, flow te laag enz
* Het hydraulische ontwerp zorgt voor te hoge aanvoertemperatuur en onnodige menging van CV water.
* Thermostatische ventielen die de balans verstoren van de CV installatie.

Uit de grafiek blijkt dat een MCOP van 4,5 gemakkelijk haalbaar is. Het verschil met WP’s met een COP rond 3 is 50% . De warmtepomp is ongemerkt je bankrekening aan het plunderen maar vooral voor het milieu 50% meer CO2 uitstoot bij de krachtcentrale . Onder mijn vrienden zijn er die zeggen “waar maak je je druk om”, ik wil gewoon een warmtepomp, knop aan , als het maar warm genoeg is in huis. Al die zeikers van jouw forum die doen maar en bovendien heb ik PV panelen die de WP volledig dekken en mijn Tesla heeft ook geen CO2 uitstoot. Ik doe genoeg voor het milieu. Ik ga carnaval vieren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk nog wel wat winst te halen valt bij deze of gene. Echter of je veel last hebt van hoog verbruik tijdens de defrost periodes ligt ook aan de geografische omstandigheden. Het maakt namelijk nogal wat uit of je in Zuid-Limburg woont of in Zuid-Oost Groningen. Ook de kamertemperatuur maakt nogal wat uit. Wij vinden 21.5 °C binnentemperatuur heerlijk, maar een ander misschien 19.5 °C. Ook dat maakt heel veel uit voor het verbruik en de daarmee samenhangende COP. Het is dus niet zo simpel om aan de hand van zo'n lijstje een conclusie te trekken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:51

ewf

Vergis ik me of is de gedachte dat een WPB tegelijk voor de ventilatie zorgt als je hem laat aanzuigen uit het woongedeelte en dat je dus geen dure WTW daarvoor nodige hebt??

Een WP met boilervat is toch duurder dan een WPB want die heeft subsidie en een boilervat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ewf schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:49:
Vergis ik me of is de gedachte dat een WPB tegelijk voor de ventilatie zorgt als je hem laat aanzuigen uit het woongedeelte en dat je dus geen dure WTW daarvoor nodige hebt??

Een WP met boilervat is toch duurder dan een WPB want die heeft subsidie en een boilervat niet?
de prijs is onder de streep hetzelfde.

nadeel van een binnen-buiten oplossing is dat de efficientie merkbaar lager is en je huis flink koud kan worden als de boiler er flink aan moet trekken.

buiten-buiten is verreweg de beste oplossing, ook de stilste.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Jojan265 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk nog wel wat winst te halen valt bij deze of gene. Echter of je veel last hebt van hoog verbruik tijdens de defrost periodes ligt ook aan de geografische omstandigheden. Het maakt namelijk nogal wat uit of je in Zuid-Limburg woont of in Zuid-Oost Groningen. Ook de kamertemperatuur maakt nogal wat uit. Wij vinden 21.5 °C binnentemperatuur heerlijk, maar een ander misschien 19.5 °C. Ook dat maakt heel veel uit voor het verbruik en de daarmee samenhangende COP. Het is dus niet zo simpel om aan de hand van zo'n lijstje een conclusie te trekken.
Er worden geen conclusies getrokken, ik zeg alleen dat een warmtepomp die volloopt met ijs zijn verdamper warmte niet meer kan onttrekken. Als de WP het zover laat komen dan verlies je rendement. Welke warmtepompen dat niet goed doen laat ik buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:42:
[...]

dat zijn een berg verkeerde conclusies achter elkaar.

defrostgedrag ligt grotendeels aan de machine zelf en weersomstandigheden, niet aan geologie.
je binnentemperatuur heeft geen bal te maken met je efficientie. iemand met 19 gradne in huis met een stel oude T11 radiatoren heeft een veel lagere COP dan iemand die op 22+ stookt met vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 13:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Zo'n WPB zal - te pas en te onpas - wel iets aan ventilatie doen, maar dat is meer vergelijkbaar met ventilatie zonder warmteterugwinning.

Een WTW is ventilatie met nauwelijks warmteverlies.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
betaplayer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:56:
[...]

Mogelijk zat ik hier mis hoor, al zijn er vast wel gunstiger geprijsde boilervaten te vinden. Maar wellicht is het lood om oud ijzer qua kosten. Dat pleit er nog meer voor om voor de meest praktische oplossing te gaan en de andere zaken niet mee te rekenen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:09:
[...]

dat zijn een berg verkeerde conclusies achter elkaar.

defrostgedrag ligt grotendeels aan de machine zelf en weersomstandigheden, niet aan geologie.
Ik bedoel dat de plaats waar je woont waarschijnlijk invloed heeft op de weersomstandigheden.
je binnentemperatuur heeft geen bal te maken met je efficientie. iemand met 19 gradne in huis met een stel oude T11 radiatoren heeft een veel lagere COP dan iemand die op 22+ stookt met vloerverwarming.
Hiermee zeg je dus precies wat ik bedoel. Misschien kwam het verkeerd over. Ik bedoel dus maar te zeggen, dat de aanvoertemperatuur behoorlijk veel invloed heeft op de efficiëntie. Vooral tijdens de defrost periodes kan het net uitmaken, dat de machine elk uur een defrost doet of een hele lange tijd net geen defrost nodig heeft.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:16
verkeerslicht schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Mogelijk zat ik hier mis hoor, al zijn er vast wel gunstiger geprijsde boilervaten te vinden. Maar wellicht is het lood om oud ijzer qua kosten. Dat pleit er nog meer voor om voor de meest praktische oplossing te gaan en de andere zaken niet mee te rekenen.
Aanvullend op "praktische" oplossingen:
Split- vs. monobloc kan ook de keuze tussen boilervat en warmtepompboiler
sterk beïnvloeden. In sommige scenario's is dan bijvoorbeeld een boilervat niet mogelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Ik bedoel dat de plaats waar je woont waarschijnlijk invloed heeft op de weersomstandigheden.

[...]

Hiermee zeg je dus precies wat ik bedoel. Misschien kwam het verkeerd over. Ik bedoel dus maar te zeggen, dat de aanvoertemperatuur behoorlijk veel invloed heeft op de efficiëntie. Vooral tijdens de defrost periodes kan het net uitmaken, dat de machine elk uur een defrost doet of een hele lange tijd net geen defrost nodig heeft.
aanvoertemperatuur is de enigste factor, niet een bijzaak. defrosts is meer de bijzaak en machineafhankelijk.
bij gelijke buitentemperatuur zal de machine met een hogere aanvoertemperatuur vaker moeten defrosten dan eentje met een lagere aanvoer. een hogere aanvoer wilt niet zeggen dat je ook meer warmte produceert. daar gaat je conclusies de mist in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@flippy "Mist" is het juiste trefwoord - hoge luchtvochtigheid paar graden boven het vriespunt (=nog relatief veel waterdamp in de lucht) + een (te) kleine verdamper en een hoog gevraagd vermogen (=sterke afkoeling in de verdamper < < 0°C) -- dit is het recept voor een defrost na de andere.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online

Theoretisch zou een WPB kunnen zorgen voor ventilatie, wanneer je aanzuicht uit de ruimte via raamroosters en afblaast naar buiten. Echter, een WPB maakt doorgaans maar 1 run per dag van een paar uur dus is daarmee geen geschikte (permanente) ventilatieoplossing.

Een los boilervat heeft inderdaad geen subsidie, een WPB wel. Een boilervat met driewegklep is wel goedkoper dan een WPB, maar kost per saldo (na aftrek subsidie) ongeveer hetzelfde.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:35:
[...]

aanvoertemperatuur is de enigste factor, niet een bijzaak. defrosts is meer de bijzaak en machineafhankelijk.
bij gelijke buitentemperatuur zal de machine met een hogere aanvoertemperatuur vaker moeten defrosten dan eentje met een lagere aanvoer. een hogere aanvoer wilt niet zeggen dat je ook meer warmte produceert. daar gaat je conclusies de mist in.
Waarom moet een machine met een hogere aanvoertemperatuur vaker defrosten? Ik blijf dit een interessant vraagstuk vinden.

Ik kan me één ding voorstellen en dat is, dat om meer warmteenergie te produceren, de verdampertemperatuur verder omlaag moet waardoor deze eerder aanvriest. Echter dat zegt niet perse dat de aanvoertemperatuur hoog staat ingesteld, maar eerder dat de WP krap bemeten t.a.v. de warmtebehoefte.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Je vergist je. WTW ventilatiesysteem zorgt ook voor toevoerlucht, filtering, warmteterugwinning etc. Sommige WP-boilers (maar niet alle!) kun je wel gebruiken als vervanger voor je afzuigboxje.
Verdiep je nou even in de prijzen voordat je dit post. Een WP-boiler is natuurlijk veel duurder dan een dom SWW-vat, omdat er bij een WPB ook nog een compressor + besturing in zit.
In de praktijk is een WP-boiler - subsidie ongeveer even duur als een SWW-vat + driewegklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:40:
@flippy "Mist" is het juiste trefwoord - hoge luchtvochtigheid paar graden boven het vriespunt (=nog relatief veel waterdamp in de lucht) + een (te) kleine verdamper en een hoog gevraagd vermogen (=sterke afkoeling in de verdamper < < 0°C) -- dit is het recept voor een defrost na de andere.
het is niet mist maar relatieve luchtvochtigheid. ;)

er zit een ook tijdsfactor in bovenop de kwestie van aanvoertemperatuur.
verkeerslicht schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Waarom moet een machine met een hogere aanvoertemperatuur vaker defrosten? Ik blijf dit een interessant vraagstuk vinden.

Ik kan me één ding voorstellen en dat is, dat om meer warmteenergie te produceren, de verdampertemperatuur verder omlaag moet waardoor deze eerder aanvriest. Echter dat zegt niet perse dat de aanvoertemperatuur hoog staat ingesteld, maar eerder dat de WP krap bemeten t.a.v. de warmtebehoefte.
een machine die 35 graden moet maken versus eentje die 45 moet maken maar evenveel netto warmte produceert zal de 45 graden machine veel vaker invriezen. probleem erbij is tijd. ze zullen zoizo invriezen ongeacht de hoeveelheid warmte die geprodcueerd word. het is niet zo dat ze "1 defrost per X aantal kW" aan warmte ingevroren zijn. men heeft een zeer koud object buiten staan. de kouder die is de sneller en meer ijs erop verzamelt. de hoger de aanvoertemperatuur (men praat dus niet over daadwekelijke hoeveelheid warmteproductie maar alleen de temperatuur van het water!) de lager de verdampingstemperatuur moet zijn in de verdamper. het is een weegschaal, de hoger de temperatuur aan de ene kant de lager die is aan de andere kant.

kleine ding: je produceert geen warmte, je verplaatst het. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:48:
Ik geloof dat ook niet. Hoe snel een WP dichtvriest hangt af van het vermogen dat ie moet leveren in combinatie met het oppervlak van de verdamper. De aanvoertemperatuur boeit niet. Anders zou mijn WP tijdens een SWW-run (waarbij de aanvoertemperatuur tot wel 55 graden oploopt) veel sneller dichtvriezen dan tijdens gewoon CV-bedrijf, en dat doet ie zeker niet.
@flippy : Jouw post hierboven komt dus niet overeen met mijn waarneming. Kun je dat verklaren?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Ik geloof dat ook niet. Hoe snel een WP dichtvriest hangt af van het vermogen dat ie moet leveren in combinatie met het oppervlak van de verdamper. De aanvoertemperatuur boeit niet. Anders zou mijn WP tijdens een SWW-run (waarbij de aanvoertemperatuur tot wel 55 graden oploopt) veel sneller dichtvriezen dan tijdens gewoon CV-bedrijf, en dat doet ie zeker niet.
als je zeer hoge belasting hebt zal je zien dat de fan ook veel harder gaat draaien. het is dan een stuk lastiger voor condens om neer te slaan op de verdamper en een groot deel van de neergeslagen condens (dus ijsvlokjes) worden gewoon meegezogen met de luchtstroom. dat vermindert het invriezen maar kost de machine meer lawaai.

als je machines hebt met een simpele aan-uit fan erop zal je zien dat die veel minder invriezen rond het "magische" gebied tussen 0 en 5 graden omdat de lucht er gewoon altijd met mach 1 door de verdamper gaat.

ontvochtingsstanden in aircos zijn ook alleen dat: men forceert de fan zo langzaam mogelijk met een verdamper vlak boven vriespunt om het water de tijd te geven om neer te slaan en weg te lopen ipv weg te worden geblazen door de lucht.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:52:
als je zeer hoge belasting hebt zal je zien dat de fan ook veel harder gaat draaien. het is dan een stuk lastiger voor condens om neer te slaan op de verdamper en een groot deel van de neergeslagen condens (dus ijsvlokjes) worden gewoon meegezogen met de luchtstroom. dat vermindert het invriezen maar kost de machine meer lawaai.
Bij mijn Mitsubishi is de fansnelheid constant. Hij draait boven de ca 5 graden op 400 rpm en daaronder op 700 (wat ook een flinke geluidstoename geeft). Verband met Ta of de bedrijfsmodus is er niet. Dus de fan is (in ieder geval bij Mitsubishi) geen variabele in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Bij mijn Mitsubishi is de fansnelheid constant. Hij draait boven de ca 5 graden op 400 rpm en daaronder op 700 (wat ook een flinke geluidstoename geeft). Verband met Ta of de bedrijfsmodus is er niet. Dus de fan is (in ieder geval bij Mitsubishi) geen variabele in dezen.
dat soort fangedrag is een specifiek mitsu trekje. de reguliere aircos hebben dat gedrag niet. dat is ook een relatief nieuw iets omdat de oudere generaties enorm veel issues hadden met snel invriezen door hoe mitsu intern de kaboutertjes heeft getrained.

fun fact: dat gedrag is ook overgenomen door de chinese kopieerfabrieken. je ziet een boel van die chinese troep met een nederlandse/europese sticker erop die vergelijkbaar gedrag vertonenen en veel geluidsklachten veroozaken zodra het een beetje fris word buiten.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
dunklefaser schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Aanvullend op "praktische" oplossingen:
Split- vs. monobloc kan ook de keuze tussen boilervat en warmtepompboiler
sterk beïnvloeden. In sommige scenario's is dan bijvoorbeeld een boilervat niet mogelijk.
Kun je dit toelichten (ik sta namelijk voor de praktische keuze en split/monoblock).

In welke situatie is een boilervat niet mogelijk? Bij een monoblock ver weg in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

freakaleek schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Kun je dit toelichten (ik sta namelijk voor de praktische keuze en split/monoblock).

In welke situatie is een boilervat niet mogelijk? Bij een monoblock ver weg in de tuin?
lange afstanden is moordend voor beide systemen in SWW bedrijf. echter is een monoblok zwaar in het voordeel als je alleen CV bedrijf doet op lange afstanden. men heeft dan pracitsch gezien geen belemmering op afstand. met een split heb je altijd verliezen ongeacht het type bedrijf.

split zou je alleen installeren als je relatief dichtbij staat (minder dan 10 meter) en niet veel ruimte hebt om leidingen te leggen en met SWW bedrijf naar de zolder moet of zo. is uberhaupt leidingen leggen "gezeik" dan moet je gewoon een monoblok pakken en die op de BG inhaken op de CV en een warmtepompboiler naar de zolder slepen en klaar ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:29:
Ik ben opzoek naar het ultieme aansluit pakket voor monoblocs.
We weten allemaal dat de materiaal prijzen ontzettend zijn gestegen vanaf 2019
Als je wat meters meerlagenbuis en koppelingen 32 pers hebt is dat al een forse post relatief gezien.

Alternatieven waar ik aan denk en schiet er maar op:

- Epdm rvs slangen zelf maken, deze kopen op lange rollen en de connectors (vooraf) persen.

- John Guest 28 pijp en koppelingen gebruiken.
De overgang naar koper 28 is dan heel eenvoudig met goedkope sok.

- PVC-U druk PVC met lijm koppelingen.
PVC-U doet 65c continue en 80C kortstondig
Een sok/bocht kost €3 een lengte €13,-
Even ondergesneeuwd. Maar iemand hier ideeën over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Even ondergesneeuwd. Maar iemand hier ideeën over?
neem aan dat je nog niet vaak pvc-u hebt gezien na 10~15 jaar in gebruik te zijn geweest.

neem nu maar gewoon fatsonelijke meerlaags en fittingen van een degelijke fabrikant.

goedkoop-duurkoop is hier zeker van toepassing.

wil je besparen op fittingen moet je investeren in fatsoenlijk buiggereedschap en de fitters leren hoe ze lange afstanden afleggen zonder een berg fittingen te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:26:
[...]

neem aan dat je nog niet vaak pvc-u hebt gezien na 10~15 jaar in gebruik te zijn geweest.

neem nu maar gewoon fatsonelijke meerlaags en fittingen van een degelijke fabrikant.

goedkoop-duurkoop is hier zeker van toepassing.

wil je besparen op fittingen moet je investeren in fatsoenlijk buiggereedschap.
De veroudering speelt mee ja. Maar PVC-U wordt ook steeds beter door toevoegingen.
Ander materiaal fusiotherm, veel toegepast bij mijn oude bedrijf zeker buiten installaties.
Eenmaal dicht had dat nauwelijks veroudering.

Ken ook PVC-druk binnen installaties waar naar 20 jaar niks aan het handje is.

Ken dan wel weer meerlagenbuis van 20 jaar vol met blazen en lekkages die compleet vervangen moest worden, al was dit wel vaak warm water.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 11-02-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je met pvc wilt gaan spelen moet je op zijn minst pvc-c pakken. maar dat is netto weer duurder dan gewoon meerlaags van uponor of zo maar is ook weer gevoeliger voor installatiefouten door het verlijmen. dat maakt pvc gewoon een non starter voor lichte installaties in woningen en kleincommercieel.

"het word beter" is neit iets waar je klanten mee wilt opzadelen. het moet gewoon goed zijn, niet goed worden. net als persfittingen voor koudemiddel. leuk dat het er is maar het is nog lange na niet op het nivo van een soldeerverbinding.

ik moet soms elk jaar al naar diverse airos moeten gaan voor lekkende persverbindingen omdat er niet gesoldeerd mag worden.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:49:

[...]

een machine die 35 graden moet maken versus eentje die 45 moet maken maar evenveel netto warmte produceert zal de 45 graden machine veel vaker invriezen. probleem erbij is tijd. ze zullen zoizo invriezen ongeacht de hoeveelheid warmte die geprodcueerd word. het is niet zo dat ze "1 defrost per X aantal kW" aan warmte ingevroren zijn. men heeft een zeer koud object buiten staan. de kouder die is de sneller en meer ijs erop verzamelt. de hoger de aanvoertemperatuur (men praat dus niet over daadwekelijke hoeveelheid warmteproductie maar alleen de temperatuur van het water!) de lager de verdampingstemperatuur moet zijn in de verdamper. het is een weegschaal, de hoger de temperatuur aan de ene kant de lager die is aan de andere kant.

Dat de verdamper harder aanvriest als deze kouder is snap ik. Maar waarom zou de verdampertemp lager moeten zijn bij een hogere aanvoertemp?

De verdampertemperatuur zou toch juist omlaag moeten gaan als de warmteproductie warmteverpomping (= niet noodzakelijk aanvoertemperatuur) omhoog gaat?

p.s. Eens met je opmerking over warmteproductie ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Dat de verdamper harder aanvriest als deze kouder is snap ik. Maar waarom zou de verdampertemp lager moeten zijn bij een hogere aanvoertemp?

De verdampertemperatuur zou toch juist omlaag moeten gaan als de warmteproductie (= niet noodzakelijk aanvoertemperatuur) omhoog gaat?

p.s. Eens met je opmerking over warmteproductie ;)
probleem is dat bij hogere temperaturen ook een hogere druk hoort. om alsnog een goede balans te houden heeft de compressor voldoende koudemiddel nodig om zichzelf te koelen en de warmte af te voeren. dus meer werk en koudemiddel is nodig om de gevraagde warmte/druk te leveren. dat onttrekt dus meer energie van de lagedrukzijde/verdamper en dat laat dus uiteindelijk je COP kelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:33:
als je met pvc wilt gaan spelen moet je op zijn minst pvc-c pakken. maar dat is netto weer duurder dan gewoon meerlaags van uponor of zo maar is ook weer gevoeliger voor installatiefouten door het verlijmen. dat maakt pvc gewoon een non starter voor lichte installaties in woningen en kleincommercieel.

"het word beter" is neit iets waar je klanten mee wilt opzadelen. het moet gewoon goed zijn, niet goed worden. net als persfittingen voor koudemiddel. leuk dat het er is maar het is nog lange na niet op het nivo van een soldeerverbinding.

ik moet soms elk jaar al naar diverse airos moeten gaan voor lekkende persverbindingen omdat er niet gesoldeerd mag worden.
Oké pvc vind je niks.
Maar John Guest dan in 28mm, dat is gewoon een meerlagen buisssysteem.
Andere optie is 28mm koper en gewoon solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:09:
[...]

lange afstanden is moordend voor beide systemen in SWW bedrijf. echter is een monoblok zwaar in het voordeel als je alleen CV bedrijf doet op lange afstanden. men heeft dan pracitsch gezien geen belemmering op afstand. met een split heb je altijd verliezen ongeacht het type bedrijf.

split zou je alleen installeren als je relatief dichtbij staat (minder dan 10 meter) en niet veel ruimte hebt om leidingen te leggen en met SWW bedrijf naar de zolder moet of zo. is uberhaupt leidingen leggen "gezeik" dan moet je gewoon een monoblok pakken en die op de BG inhaken op de CV en een warmtepompboiler naar de zolder slepen en klaar ermee.
@freakaleek Zoals @flippy schrijft: een split-wp bij relatief korte afstand en als je via de "hydrobox" op de voormalige plek van de cv-ketel een boiler dichtbij kan/wil plaatsen. De korte dunnere koelmiddelleidingen zijn meestal makkelijker te verleggen dan de "warmwater"leidingen van een monobloc naar de zolder.
Als de cv-installatie vanaf de voormalige plek van de cv-ketel de hogere flow aan kan
is het aansluiten van de hydrobox quasi een drop-in. @freakaleek Je weet waar de compressor in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Oké pvc vind je niks.
Maar John Guest dan in 28mm, dat is gewoon een meerlagen buisssysteem.
Andere optie is 28mm koper en gewoon solderen.
ik ben geen voorstander van B merken op iets wat enorme gevolgen heeft als het faalt.

men kan veel zeuren over de prijs van spul van uponor bijvoorbeeld maar ik heb er nog nooit eentje kapot gezien.

leidingsystemen is iets wat 40+ jaar in een woning blijft zitten. een ketel word elke 10~20 jaar wel vervangen. levensduur en betrouwbaarheid op lange termijn zijn gewoon erg belangrijk.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:56
Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Ja. Je vergist je. WTW ventilatiesysteem zorgt ook voor toevoerlucht, filtering, warmteterugwinning etc. Sommige WP-boilers (maar niet alle!) kun je wel gebruiken als vervanger voor je afzuigboxje.

[...]

Verdiep je nou even in de prijzen voordat je dit post. Een WP-boiler is natuurlijk veel duurder dan een dom SWW-vat, omdat er bij een WPB ook nog een compressor + besturing in zit.
In de praktijk is een WP-boiler - subsidie ongeveer even duur als een SWW-vat + driewegklep.
Met een WPB de efficiëntie van je ventilatiesysteem opkrikken is m.i., net als een ventilatiewarmtepomp een beroerde oplossing:
1) je blijft met die tochtroosters, inclusief herrie, fijnstof van buiten en koudeval zitten;
2) voor je ‘t weet ben je te veel aan ‘t ventileren dus meer warmteverlies dan noodzakelijk.

Ga gewoon voor een fatsoenlijk ventilatiesysteem met WTW. Daar wordt je altijd blij van. Er komen steeds meer oplossingen (o.a. Brink en ITHO DAALDEROP) die met redelijk beperkte ingrepen type C ombouwen naar type D.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
lbreman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Theoretisch zou een WPB kunnen zorgen voor ventilatie, wanneer je aanzuicht uit de ruimte via raamroosters en afblaast naar buiten. Echter, een WPB maakt doorgaans maar 1 run per dag van een paar uur dus is daarmee geen geschikte (permanente) ventilatieoplossing.
Dat is dus echt een functie die ik mis op warmtepomp boilers. Als de ventilator(en) gewoon door konden blijven draaien buiten de compressor run dan was het een veel makkelijkere drop-in installatie in huizen die nu een type C ventilatiebox hebben.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Waarom zegt Vaillant dan precies het omgekeerde? :? Mono korte afstand, split lange afstand. Mono veel verlies lange afstand, split weinig lange afstand. Nogmaals, niet mijn woorden maar die van Vaillant.

Zit hier om die reden nog steeds samen met installateur te dubben. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RonJ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Dat is dus echt een functie die ik mis op warmtepomp boilers. Als de ventilator(en) gewoon door konden blijven draaien buiten de compressor run dan was het een veel makkelijkere drop-in installatie in huizen die nu een type C ventilatiebox hebben.
Ik zie zelden dat een MV box kapot gaat, of hij moet net als de kanalen in huis sterk vervuild zijn.
Dan nog werkt ie meestal wel maar maakt hij herrie.
Een wpb als MV box vind ik onhandig (o.a. de bediening) en je hebt niet de keus waar je aanzuigt en afblaast.
Dat beetje ruimtewinst en wat minder werk is leuk bij de plaatsing maar het maakt een wpb niet degelijker dan zo'n MV box die makkelijk 20 jaar mee gaat en misschien nog langer na een revisie.
Het zal niet (alleen) vanwege de kosten zijn dat de meeste wpb's niet als MV werken, het is niet standaard het geval dat een wpb nabij een MV box komt te staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Waarom zegt Vaillant dan precies het omgekeerde? :? Mono korte afstand, split lange afstand. Mono veel verlies lange afstand, split weinig lange afstand. Nogmaals, niet mijn woorden maar die van Vaillant.

Zit hier om die reden nog steeds samen met installateur te dubben. :X
omdat valliant de pioriteit heeft liggen bij geen gezeik krijgen en overtuigd zijn dat aircoleidingen een magisch ding zijn zonder verliezen.

dat ik tot zover nog niemand bij valliant heb geproken die daarwerkelijk weet welk eind van het paard/warmtepomp de voorkant is helpt ook niet in deze....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:21:
[...]

omdat valliant de pioriteit heeft liggen bij geen gezeik krijgen en overtuigd zijn dat aircoleidingen een magisch ding zijn zonder verliezen.

dat ik tot zover nog niemand bij valliant heb geproken die daarwerkelijk weet welk eind van het paard/warmtepomp de voorkant is helpt ook niet in deze....
Geen gezeik wil niemand. Ik wil een zo simpel mogelijk systeem wat gewoon fijn draait. En liefst met de laagste kosten. Maar iedereen heeft weer een ander verhaal en dat maakt het verdomd lastig een keuze te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:33:
[...]

Geen gezeik wil niemand. Ik wil een zo simpel mogelijk systeem wat gewoon fijn draait. En liefst met de laagste kosten. Maar iedereen heeft weer een ander verhaal en dat maakt het verdomd lastig een keuze te maken.
je moet de belangen eens goed scheiden.

jij wilt een zo goedkoop en efficient mogelijk systeem en de fabrikant/installateur wil geen gezeik. die 2 standpunten zijn inherent niet verenigbaar.

kijk dus niet naar wat een fabrikant loopt te janken (wij van wc eend adviseren wc eend) maar waar jouw prioriteiten liggen en welke installatie voor jouw het beste resultaat oplevert.

al zou ik het wel advisabel vinden om niet naar een gasketelboer te gaan voor je advies en installatie maar naar een echte warmtepompfabrikant zoals panasonic of mitsubishi.

zelfs panasonic geeft in hun designbijbel in klare taal wat voor correcties je moet toepassen als je een splitsysteem gebruikt op lange afstanden.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Precies. En hoe hoger de Ta, hoe lager de COP. En hoe lager de COP, hoe meer energie er komt uit de toegevoerde elektriciteit en hoe minder uit het afkoelen/bevriezen van lucht en waterdamp. Dus hoe langer het duurt voor de verdamper dichtvriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@flippy Ik bedoelde....ik wil niet meer betalen als ik een systeem krijg wat later onnodig bleek te zijn. We lezen hier genoeg over buffervaten/constructies die geld kosten en onzinnig waren. De ketelboeren heb ik door kennis hier opgedaan al heel vaak de deur gewezen. Alleen mijn regio heeft veel van die mannen en zoals nu blijkt geen echte vakmannen die zich volledig richten op WP. Ben nu in gesprek met een bekende hier op het forum dus heb goede hoop nu eindelijk eens stappen te kunnen zetten.

Zonnepanelen was hier 10 jaar geleden net zo'n drama. Ontwikkelingsgebied hier. Dus diegene die thuis zijn in WP, verhuizen, goedkoop wonen hier en zakken vullen. 8)

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Precies. En hoe hoger de Ta, hoe lager de COP. En hoe lager de COP, hoe meer energie er komt uit de toegevoerde elektriciteit en hoe minder uit het afkoelen/bevriezen van lucht en waterdamp. Dus hoe langer het duurt voor de verdamper dichtvriest.
eh, bijna. de compressor heeft nog steeds koudemiddel nodig om de druk hoog te houden en de compressor wilt nog steeds gekoeld worden.
resultaat is dat de lagedrukzijde zeer koud word door de lage druk (immers gaat er steeds minder koudemiddel doorheen omdat de vraag relatief laag is dus de fan draait ook niet zo hard om de druk hoger te houden aan de lagedrukzijde (systeem probleert dit te compenseren door de fan zachter te zetten).

dit is een inherent probleem in zeer koude omstandigheden en de wens om nog enigsids toffe watertemperaturen te halen dus zijn lage temperatuurmachines zoals de panasonic tcap uitgerust met een hot gas bypass (kan ook vloeibaar zijn) is gewoon heet gas uit de compressor kortsluit direct de inlaat van de lagedrukzijde in. een soort van EGR klep uit een auto zeg maar. dit zorgt ervoor dat de compressor nog steeds voldoende gas krijgt ten koste van efficientie maar de compressor word niet de soep in gedraaid omdat de ladedrukzijde practisch in vacuum zit.
die hot gas bypass word ook gebruikt om defrosts sneller te doen zonder warmte uit de woning te trekken. dat is effectief een COP1 verwarming maar dan een stuk sterker en directer.
MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:04:
@flippy Ik bedoelde....ik wil niet meer betalen als ik een systeem krijg wat later onnodig bleek te zijn. We lezen hier genoeg over buffervaten/constructies die geld kosten en onzinnig waren. De ketelboeren heb ik door kennis hier opgedaan al heel vaak de deur gewezen. Alleen mijn regio heeft veel van die mannen en zoals nu blijkt geen echte vakmannen die zich volledig richten op WP. Ben nu in gesprek met een bekende hier op het forum dus heb goede hoop nu eindelijk eens stappen te kunnen zetten.

Zonnepanelen was hier 10 jaar geleden net zo'n drama. Ontwikkelingsgebied hier. Dus diegene die thuis zijn in WP, verhuizen, goedkoop wonen hier en zakken vullen. 8)
het is al positief dat je energie stopt (ha!) in goed uitzoeken in de hoe en wat en niet laat impalmen wat een verkoper je wijsmaakt. niet vergeten dat die installateurs op de eerste plaats verkopers zijn en hun belangen zitten in het zoveel mogelijk troep aansmeren waar zoveel mogelijk marge op zit en niet wat voor jouw het beste uitpakt.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 11-02-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Ik lees keer op keer dat je vooral niet een product van de cv boeren moet nemen, maar zonder onderbouwing. Waarom raden jullie dat af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:03:
Ik lees keer op keer dat je vooral niet een product van de cv boeren moet nemen, maar zonder onderbouwing. Waarom raden jullie dat af?
de ene helft van de cv boeren verkopen chinese troep met een nederlanse sticker erop en de handere helft is nog aan het pioneren met hun machines omdat het allemaal nieuw is. een klein deel daarvan (intergas specifiek) gaat zelfs zover om warmtepompen te verkopen die dusdanig aangepast zijn zodat ze fysiek niet kunnen werken zonder hun gasketel. ook al kan je gasloos en wil je de gaskraan dichtdraaien werkt de installatie gewoon niet als er geen gasdruk is.

dat is een GROOT verschil in bedrijfsvoering ten opzichte van bijvoorbeeld mistubishi en panasonic die al decennias warmtepompen aan het verkopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:14:
[...]

de ene helft van de cv boeren verkopen chinese troep met een nederlanse sticker erop en de handere helft is nog aan het pioneren met hun machines omdat het allemaal nieuw is. een klein deel daarvan (intergas specifiek) gaat zelfs zover om warmtepompen te verkopen die dusdanig aangepast zijn zodat ze fysiek niet kunnen werken zonder hun gasketel. ook al kan je gasloos en wil je de gaskraan dichtdraaien werkt de installatie gewoon niet als er geen gasdruk is.

dat is een GROOT verschil in bedrijfsvoering ten opzichte van bijvoorbeeld mistubishi en panasonic die al decennias warmtepompen aan het verkopen zijn.
Je loopt een paar jaar achter lijkt het. De Xtend kun je prima met een andere ketel combineren of op alleen de wp laten draaien. Enkel één type is gecombineerd met een Daikin wp. Remeha werkt al een jaar of wat met buitenunits van Toshiba en Mitsubishi, dat zijn toch degelijke merken en bovendien ook met andere ketels te combineren. Nefit verkoopt ze ook al een jaar of wat in heel Europa onder de merknamen van Bosch en Atag doet dat onder de merknamen van Ariston. Beide ook met andere ketels te combineren en de Atag kan sowieso stand alone draaien heb ik in het topic gelezen. Van de Nefit weet ik het zo niet.

Vooralsnog lijkt je aversie puur op onderbuikgevoelens gestoeld. Is dit echt de reden om die merken af te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:51:
[...]

ik ben geen voorstander van B merken op iets wat enorme gevolgen heeft als het faalt.

men kan veel zeuren over de prijs van spul van uponor bijvoorbeeld maar ik heb er nog nooit eentje kapot gezien.

leidingsystemen is iets wat 40+ jaar in een woning blijft zitten. een ketel word elke 10~20 jaar wel vervangen. levensduur en betrouwbaarheid op lange termijn zijn gewoon erg belangrijk.
John Guest is nou niet bepaald een B-merk. Dat wordt in de UK al 40+ jaar zo gebruikt. En je ziet het veel in de utlititeit bv de connector slangen van klimaat plafonds. Nu ik erover denk is het wel wat lekkage gevoeliger ja :')

Als je dan over meerlagenbuis systemen praat is Bonfix-Alu wel een leuke nieuwe speler.
De koppelingen zijn een stuk goedkoper dan Uponor maar ook degelijk messing/rvs/brons.
En je kunt ze persen met TH-U bekken. (En nog meer systemen).
Daarbij hebben ze meer soorten koppelingen bv rechtstreeks van pers naar knel bv 32 x 28kn.

Uponor heb ik toch ook wel regelmatig zien lekken hoor trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Je moet ze natuurlijk wel een kans geven, uiteindelijk komen ze er ook wel. :)F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
Insert12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Je loopt een paar jaar achter lijkt het. De Xtend kun je prima met een andere ketel combineren of op alleen de wp laten draaien. Enkel één type is gecombineerd met een Daikin wp. Remeha werkt al een jaar of wat met buitenunits van Toshiba en Mitsubishi, dat zijn toch degelijke merken en bovendien ook met andere ketels te combineren. Nefit verkoopt ze ook al een jaar of wat in heel Europa onder de merknamen van Bosch en Atag doet dat onder de merknamen van Ariston. Beide ook met andere ketels te combineren en de Atag kan sowieso stand alone draaien heb ik in het topic gelezen. Van de Nefit weet ik het zo niet.

Vooralsnog lijkt je aversie puur op onderbuikgevoelens gestoeld. Is dit echt de reden om die merken af te branden?
Grootste probleem toen ik er een paar jaar geleden mee bezig was, was het totale gebrek aan documentatie. Mitsubishi, Panasonic en Toshiba hebben hele databoeken (soms zelfs online). De Nederlandse CV boeren hebben vertegenwoordigers, maar geen databoeken. En de kennis bij die mensen valt nogal eens tegen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

De denkfout (heb ik zelf ook vaak genoeg gemaakt) is dat de verdamper een warmtewisselaar is, maar er vindt een faseverschuiving plaats.

Bij hogere Ta moet de compressor harder werken om het gas te comprimeren tot een vloeistof met hogere temperatuur (en dus hogere druk want het volume ligt vast). Daarvoor gebruikt de compressor meer stroom (en dat gaat in de derde macht van het verschil in druk als ik me niet vergis).

In de verdamper verandert de volumestroom. Er moet meer afgekoelde vloeistof gasvormig worden. De verdamper zal daarvoor meer energie uit de lucht opnemen. Hij vriest dus sneller dicht.

De COP is lager omdat je relatief veel meer stroom verbruikt in de compressor.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Gaat mij niet om de merken. Al die HR Ketel mannen roepen alleen maar standaard hybride, hybride, hybride omdat ze zelf zich niet verdiepen dat vaak wel full electric kan en ..... beter is.

Moet je eens in hybride topics gaan lezen. Een 5kW in een vrijstaand huis met VV met goede isolatie. En de klacht, hij heeft zoveel defrost en krijgt het niet zonder gas warm. Joh, vreemd toch als je 8 of meer nodig hebt. En eigenlijk met 2 vingers in de neus die ketel kon dumpen. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Linksom of rechtsom heb je gewoon je verliezen, deze discussie hebben we al vaker gehad op dit forum.

@Andrehj heeft laatst zelfs de proef op de som gedaan met z’n split systeem.
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

@Grolsch heeft ook geen merkbaar verschil ten opzichte van de gegevens vanuit het databook.

En @LeonTebbens heeft de buitenunit helemaal naar achterin de tuin verplaatst i.v.m. geluidsklachten i.c.m. een geluidsdempende omkasting. En na mijn weten geen enorme verschillen in COP als ik mij niet vergist.

Kies gewoon wat je wilt, monoblock of split, als je er zelf maar tevreden mee bent :)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 11-02-2024 19:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Blihi schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Grootste probleem toen ik er een paar jaar geleden mee bezig was, was het totale gebrek aan documentatie. Mitsubishi, Panasonic en Toshiba hebben hele databoeken (soms zelfs online). De Nederlandse CV boeren hebben vertegenwoordigers, maar geen databoeken. En de kennis bij die mensen valt nogal eens tegen.
Die documentatie is inderdaad belangrijk en moet in elk geval voor de installateur voorhanden zijn. Dat vertegenwoordigers weinig technische kennis hebben vind ik niet vreemd, daar zijn het vertegenwoordigers voor. Zo lang de vraag uiteindelijk maar bij de techneuten terecht komt zodat je een goed antwoord krijgt.
MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Gaat mij niet om de merken. Al die HR Ketel mannen roepen alleen maar standaard hybride, hybride, hybride omdat ze zelf zich niet verdiepen dat vaak wel full electric kan en ..... beter is.

Moet je eens in hybride topics gaan lezen. Een 5kW in een vrijstaand huis met VV met goede isolatie. En de klacht, hij heeft zoveel defrost en krijgt het niet zonder gas warm. Joh, vreemd toch als je 8 of meer nodig hebt. En eigenlijk met 2 vingers in de neus die ketel kon dumpen. 8)7
Dat is slecht advies inderdaad. Aan de andere kant, als je een hybride wp aanschaft dan weet je ook dat er zo nu en dan nog gas verbruikt wordt. Daar over klagen vind ik dan weer bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:54:

[...]

Dat is slecht advies inderdaad. Aan de andere kant, als je een hybride wp aanschaft dan weet je ook dat er zo nu en dan nog gas verbruikt wordt. Daar over klagen vind ik dan weer bijzonder.
Ze plempen zo'n ding gewoon overal standaard in en houden totaal geen rekening met afgifte en/of warmteverlies. Zo'n 5 hybride van Intergas doet bijna geen moer bij lage temperaturen. Binnen no time ben je weer gas aan het fakkelen. Vergeet niet dat de meeste mensen al niet hun afgifte op orde hebben voor een HR Ketel, 50 graden plus stoken bij boven nul. Dan is hybride al standaard een no go.

Daarom roepen ze bij mij ook standaard hybride met radiatoren terwijl ik met max 45 graden bij vorst toe kan. U heeft VV nodig meneer anders kan het niet. Het kan wel, alleen met VV is het zuiniger meneer de installateur. Dat neem ik dan maar voor lief. En dan nog houden ze vol dat het niet kan. :X

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-02-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Een huis met VVW kan altijd all-electric. Als er nog aardig van isolatiemaatregelen getroffen gaan worden dan misschien all-electric ready en dan de ketel weg na die maatregelen, Dit omdat je anders mogelijk met een te grote WP (met te hoog minimum vermogen) komt te zitten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

Insert12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Dat is de plicht van de installateur. Het is aan de fabrikant om de installateur te leren hoe de warmtepomp juist ingesteld wordt. Is het te ingewikkeld zoals nu vaak het geval is, dan zal de fabrikant actie moeten ondernemen om het eenvoudiger te maken de warmtepomp juist in te regelen. De consument heeft daar geen rol in. Die is er ook niet voor opgeleid immers.

Diezelfde fabrikant in dit geval Panasonic adviseert op de cursus voor gecertificeerde installateurs met klem een buffervat met pomp. 🤫 Itho Daalderop onder voorwaarden niet verplicht 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 11-02-2024 20:26 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Ze plempen zo'n ding gewoon overal standaard in en houden totaal geen rekening met afgifte en/of warmteverlies. Zo'n 5 hybride van Intergas doet bijna geen moer bij lage temperaturen. Binnen no time ben je weer gas aan het fakkelen. Vergeet niet dat de meeste mensen al niet hun afgifte op orde hebben voor een HR Ketel, 50 graden plus stoken bij boven nul. Dan is hybride al standaard een no go.

Daarom roepen ze bij mij ook standaard hybride met radiatoren terwijl ik met max 45 graden bij vorst toe kan. U heeft VV nodig meneer anders kan het niet. Het kan wel, alleen met VV is het zuiniger meneer de installateur. Dat neem ik dan maar voor lief. En dan nog houden ze vol dat het niet kan. :X
radiatoren en convectoren hier, Ta dit 'stook'seizoen nog niet boven de 34 graden gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Carboy54 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Diezelfde fabrikant in dit geval Panasonic adviseert op de cursus voor gecertificeerde installateurs met klem een buffervat met pomp. 🤫 Itho Daalderop onder voorwaarden niet verplicht 😊
Ik ben ook helemaal overtuigd hoor dat er been buffervat nodig is maar hoe zou je dit in een nieuwbouwhuis dat volgens bouwbesluit gebouwd moet worden voor elkaar krijgen? Verwarming (en eventuele koeling) moet per ruimte of per verblijfsgebied kunnen worden geregeld.

laatst op X gevraagd:
BLB4: DTV:Volgens bouwbesluit moet nieuwbouwwoning worden voorzien van automatische zone (temperatuur) regeling. Als je dit NIET wil, mag de bouwer er dan van afwijken? Je mag 't de dag nadat je 't huis hebt gekocht er uit slopen maar da's wat zonde van 't geld....

Antw BvD: Nee, een aannemer mag niet afwijken van bouwbesluit. Dat zou een janboel worden, dus terecht. Een zoneregeling is niet verplicht bij decentrale elektrische verwarming en een luchtsysteem met lage luchtdebieten. Een zoneregeling mag ook master/slave zijn; relatief eenvoudig.

BLB4: Punt is dat in een goed gebouwd nieuwbouwhuis je 't helemaal niet voor elkaar krijgt om met wisselende temperaturen te werken, warmteverlies is daar te klein voor. In een passief huis zou je dit idd kunnen oplossen door geen centraal verwarmingssysteem te gebruiken.

Antw BvD: Klopt, maar Bouwbesluit gaat niet aan de kant. Er komen trouwens weer nieuwere regels aan, met nog meer verplichtingen.

BLB4: 't Zou fijn zijn als er een wat realistischere kijk komt op het verwarmen (en koelen) van een goed gebouwd huis. Hoe beter gebouwd hoe kleiner de temperatuurverschillen die je kan realiseren. Of je moet ramen gaan open zetten maar in dat geval hoeft er niet verwarmd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Leest die cursusgever wel de eigen docu van Pana?
De hydraulische schema generator floept ook gewoon een schema zonder buffervat uit als je die kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@FransvWoerkom en ook hier is een wat overbemeten warmtepomp monoblock in het voordeel: grotere verdamperoppervlakte t.o.v. het geleverde vermogen en daardoor minder snel dichtgevroren plaat t.o.v. kleinere units.

Ik draai hier rond 38-45 graden, afhankelijk van hoe koud het is buiten en de woonkamertemperatuur is superstrak op 21 graden plus of min 0,2/0,3 graad.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
blb4 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:33:
[...]

Ik ben ook helemaal overtuigd hoor dat er been buffervat nodig is maar hoe zou je dit in een nieuwbouwhuis dat volgens bouwbesluit gebouwd moet worden voor elkaar krijgen? Verwarming (en eventuele koeling) moet per ruimte of per verblijfsgebied kunnen worden geregeld.

laatst op X gevraagd:
BLB4: DTV:Volgens bouwbesluit moet nieuwbouwwoning worden voorzien van automatische zone (temperatuur) regeling. Als je dit NIET wil, mag de bouwer er dan van afwijken? Je mag 't de dag nadat je 't huis hebt gekocht er uit slopen maar da's wat zonde van 't geld....

Antw BvD: Nee, een aannemer mag niet afwijken van bouwbesluit. Dat zou een janboel worden, dus terecht. Een zoneregeling is niet verplicht bij decentrale elektrische verwarming en een luchtsysteem met lage luchtdebieten. Een zoneregeling mag ook master/slave zijn; relatief eenvoudig.

BLB4: Punt is dat in een goed gebouwd nieuwbouwhuis je 't helemaal niet voor elkaar krijgt om met wisselende temperaturen te werken, warmteverlies is daar te klein voor. In een passief huis zou je dit idd kunnen oplossen door geen centraal verwarmingssysteem te gebruiken.

Antw BvD: Klopt, maar Bouwbesluit gaat niet aan de kant. Er komen trouwens weer nieuwere regels aan, met nog meer verplichtingen.

BLB4: 't Zou fijn zijn als er een wat realistischere kijk komt op het verwarmen (en koelen) van een goed gebouwd huis. Hoe beter gebouwd hoe kleiner de temperatuurverschillen die je kan realiseren. Of je moet ramen gaan open zetten maar in dat geval hoeft er niet verwarmd te worden.
Met naregeling moet je wel die parallelle buffer toepassen.

Wat je OOK kan doen is een betere regeling maken die de de afgifte gaat tellen en bij een instelbaar percentage de warmtepomp vrijgeeft. Hierbij voorkeur geeft aan de leefruimte.

Wat een beetje de bottleneck is is de pomp in de monobloc, deze zijn vaak vrij zwaar zodat bij lage afgifte de druk en geluid wat hoog wordt.

Wat eigenlijk belachelijk is is het nieuwe bouwbesluit. Domme adviseurs gaan ervan uit dat alle ruimtes dom verwarmd worden en veel te warm en op deze manier er veel energie bespaart wordt.
Ik vind alleen voor de slaapkamers en met VV een naregeling met servo nuttig om bv op 16C te houden (dan nog zou er ook een raamcontact op moeten zitten)

Maar zo zouden bouwers er mee om moeten gaan. De leefruimte is 1 zone (niet nageregeld)
Dus de woonkamer, keuken en anexen.
Dan pak je klepjes op de hal met toilet (18C)
En de slaapkamers (16c) en wellicht de badkamer (23c)

En dan heb je dus altijd die afgifte op de woonruimtes en geen buffer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Wat je OOK kan doen is een betere regeling maken die de de afgifte gaat tellen en bij een instelbaar percentage de warmtepomp vrijgeeft. Hierbij voorkeur geeft aan de leefruimte.

Wat een beetje de bottleneck is is de pomp in de monobloc, deze zijn vaak vrij zwaar zodat bij lage afgifte de druk en geluid wat hoog wordt.

Wat eigenlijk belachelijk is is het nieuwe bouwbesluit. Domme adviseurs gaan ervan uit dat alle ruimtes dom verwarmd worden en veel te warm en op deze manier er veel energie bespaart wordt.
Ik vind alleen voor de slaapkamers en met VV een naregeling met servo nuttig om bv op 16C te houden (dan nog zou er ook een raamcontact op moeten zitten)

Maar zo zouden bouwers er mee om moeten gaan. De leefruimte is 1 zone (niet nageregeld)

Precies, in een nieuwbouwhuis kan altijd master/slave worden toegepast waarbij de woonkamer (eigenlijk de begane grond) de master is en daarmee ook genoeg afgifte om geen buffervat toe te hoeven passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
blb4 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Precies, in een nieuwbouwhuis kan altijd master/slave worden toegepast waarbij de woonkamer (eigenlijk de begane grond) de master is en daarmee ook genoeg afgifte om geen buffervat toe te hoeven passen.
Maar ik ben dan weer niet zo’n anti buffervat schreeuwer als normaal op tweakers.
Als je bv een kleinere woning hebt met 4-5groepen bgg, en een pana 5kw zit je met een pompbom die bij dikke leiding ook echt 40l/min gaat draaien bij koud water (opstoken na uitzetten) en defrost.
Vooral als er ook wat nageregelde convectoren achter zitten is inregelen een crime want de pomp RPM is dynamisch (op delta T 5K) of vast rpm.

En wat je wil is een drukregelende pomp zoals een Alpha 3.

Als je een en ander goed instelt zodat beide Tret ong gelijk en laag zijn is er helemaal geen efficiëntie verlaging.
En is een parallel buffervat een prima oplossing. En je kunt nog eens veel dichtzetten zonder flowstoringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 11-02-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
[...]

Een advies kun je in de wind slaan. Zo lang men het niet verplicht stelt is er niks aan de hand.
Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Leest die cursusgever wel de eigen docu van Pana?
De hydraulische schema generator floept ook gewoon een schema zonder buffervat uit als je die kiest.
De cursusgever geeft een advies. Naast je neerleggen dus.
[...]

Voor nieuwbouw wordt het resultaat van een warmteverliesberekening gevolgd. Die heb je te volgen, je moet immers aan kunnen tonen dat het opgestelde vermogen van de wp voldoet. Er wordt wel gewerkt met een bepaalde temperatuur per ruimte. Vaak 22 graden voor de badkamer, 21 voor de woonkamer en 18 voor de zolder bijvoorbeeld. Men gaat er al lang niet meer vanuit dat de volledige woning 21 graden moet zijn bij -10.

Master/slave is niet altijd toegestaan overigens, verschilt weer per garantiefonds. Soms is master/master verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
dunklefaser schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:49:
[...]

@freakaleek Zoals @flippy schrijft: een split-wp bij relatief korte afstand en als je via de "hydrobox" op de voormalige plek van de cv-ketel een boiler dichtbij kan/wil plaatsen. De korte dunnere koelmiddelleidingen zijn meestal makkelijker te verleggen dan de "warmwater"leidingen van een monobloc naar de zolder.
Als de cv-installatie vanaf de voormalige plek van de cv-ketel de hogere flow aan kan
is het aansluiten van de hydrobox quasi een drop-in. @freakaleek Je weet waar de compressor in zit?
Dank voor jullie reactie @dunklefaser en @flippy.

Ik ga matig tot grondig verbouwen maar in elk geval wel een 32mm transportleiding verticaal door het huis aanleggen ten behoeve van nieuwe vloerverwarming op de BG en in de badkamer.

Kabellengte van locatie tuin tot aan zolder (huidige locatie CV) is zo 10m. Lijkt dan meest logisch om monoblock 'van onder af' de verwarming te laten doen en een WPB op zolder te zetten.

Dank!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Ik zou dan persoonlijk gewoon kiezen voor een serie-buffervat met (AVDO) druk-bypass.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DutchWing schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Ik zou dan persoonlijk gewoon kiezen voor een serie-buffervat met (AVDO) druk-bypass.
Zo heb ik 't (y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wwouterh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik wil graag even terugkoppeling geven op advies wat ik hier las om resonantie van de buitenunit (in ons geval een 4kw Elga Ace) die via een beugel aan de buitenmuur hangt terug te dringen met de "Vibratie Kit 1 - Groen" (b.v https://aircoshopnl.nl/to...r-units-van-30-t-m-55-kg/ )

Ze zitten er bij ons sinds vorige week tussen en het verschil is enorm. Ik heb eerder regelmatig de Elga s'nachts uitgeschakeld omdat we door het gedreun niet konden slapen, nu heb ik de 1e dagen meerdere keren gechecked via de app of de WP nog wel draaide...

Je hoort hem bij lage vermogen (~ 4 - 500 w) nog heel iets, maar totaal niet te vergelijken met de vorige dempers. Met name bij wat lagere temperaturen zoals afgelopen week. Erg blij met deze tip dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Dat is dan weer nadelig voor de pomp efficiency.
De lengte van de defrost en het geluid tijdens de defrost.
Tevens heb je dan nog geen drukgecompenseerde pompsturing.

Een parallel buffer met goede sec pomp is echt niet zo nadelig.
Wanneer de WP delta T5K regelt over de open buffer zal de pomp terugtoeren naar benodigd debiet (temp regeling).
De secundaire pomp zal deukgecompenseerd kunnen werken, dus volledig aangepast op de geopende afsluiters.
Tijdens de defrost zal door de hoge druk vnl buffervatwatwater verbruikt worden waardoor deze sneller gaat.

Wat nou de voordelen zijn van een serie buffer waar tijdens weinig vraag veel over de bypass zal lopen, is mij onbekend.
(Behalve roepen heb geen bypass en extra pomp)

Een AVDO is niks anders dan een pomp energie affakkel-apparaat. :P

Disclaimer: met open VV verdeler zonder naregeling blijft de bufferloze oplossing het beste

[ Voor 66% gewijzigd door Technician- op 11-02-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
wwouterh schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:26:
Ik wil graag even terugkoppeling geven op advies wat ik hier las om resonantie van de buitenunit (in ons geval een 4kw Elga Ace) die via een beugel aan de buitenmuur hangt terug te dringen met de "Vibratie Kit 1 - Groen" (b.v https://aircoshopnl.nl/to...r-units-van-30-t-m-55-kg/ )

Ze zitten er bij ons sinds vorige week tussen en het verschil is enorm. Ik heb eerder regelmatig de Elga s'nachts uitgeschakeld omdat we door het gedreun niet konden slapen, nu heb ik de 1e dagen meerdere keren gechecked via de app of de WP nog wel draaide...

Je hoort hem bij lage vermogen (~ 4 - 500 w) nog heel iets, maar totaal niet te vergelijken met de vorige dempers. Met name bij wat lagere temperaturen zoals afgelopen week. Erg blij met deze tip dus!
Hoe hoog zijn de dempers?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwouterh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
BarryH schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Hoe hoog zijn de dempers?
Ik denk een cm of 3 - 4? Vrijwel even hoog als wat er tussen zat dus de swap ging vrij eenvoudig. (Niet zelf gedaan want de buitenunit hangt vrij hoog; durf dat niet op een ladder)

Je krijgt in de verpakking 2 kleuren, groen voor lichte kant en blauw voor de compressor kant. Unit staat daardoor mooi recht.

De veer er in is vrij kort dus ik verwacht geen grote uitslag qua wind, hij hangt bij ons ook niet pal op de wind dus dat helpt ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
Insert12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Die documentatie is inderdaad belangrijk en moet in elk geval voor de installateur voorhanden zijn. Dat vertegenwoordigers weinig technische kennis hebben vind ik niet vreemd, daar zijn het vertegenwoordigers voor. Zo lang de vraag uiteindelijk maar bij de techneuten terecht komt zodat je een goed antwoord krijgt.
Dat ben ik met je oneens.

Juist de vertegenwoordiger (verkoper) moet technisch onderlegd zijn. Hij/zij moet namelijk in staat zijn een inschatting te maken van de woning, de installatie, de benodigde veranderingen aan het afgiftesysteem, etc.

De installateur moet weten hoe hij de WP uiteindelijk zo configureert dat deze ook daadwerkelijk draait zoals ontworpen.

Nu is het vaak zo dat de verkoper denkt: "doe voor de zekerheid maar een maatje groter en laat de CV ketel ook maar hangen" en de installateur denkt: "de CV ketel hangt er nog, dus de default instellingen zijn wel goed genoeg.".

En als de consument dan blijft zitten met een installatie die op COP1 draait, kan niemand hem helpen, want de databoeken en instellingen zijn alleen beschikbaar voor "professionals".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
[...]

Wat eigenlijk belachelijk is is het nieuwe bouwbesluit. (...)

Ik ga boven 'naregelen' met de ventilatoren op/onder mijn radiatoren: dus ik ga de flow niet toeknijpen, enkel de ventilatoren regelen. Dat lijkt me voordeliger/beter voor een WP?
Bovendien moet ik een slimme sturing voor mijn ventilatoren sowieso hebben, om bvb. geluidshinder 's nachts te vermijden. Het spaart me dus ook een kost uit.

Zou zoiets -hypothetisch- ook tellen voor het bouwbesluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:36:
[...]

probleem is dat bij hogere temperaturen ook een hogere druk hoort. om alsnog een goede balans te houden heeft de compressor voldoende koudemiddel nodig om zichzelf te koelen en de warmte af te voeren. dus meer werk en koudemiddel is nodig om de gevraagde warmte/druk te leveren. dat onttrekt dus meer energie van de lagedrukzijde/verdamper en dat laat dus uiteindelijk je COP kelderen.
Mijn gedachte: Hogere druk + meer koudemiddel betekent toch een hogere flow over de verdamper, en dus een hogere (of gelijkblijvende) gemiddelde verdampertemperatuur? Op die manier bekeken zou dat niet voor meer aanvriezen moeten zorgen.

Daarnaast lijkt mij dat een slimme warmtepomp bij bepaalde temperaturen ervoor zorgt dat de verdampertemperatuur zo hoog mogelijk blijft om aanvriezen uit te stellen.

Het harder werken van de compressor zorgt vervolgens voor extra COP1 warmte wat een soort van voordelig is in dit opzicht, want dat laat de verdamper niet aanvriezen.

Ik heb afgelopen januari tijdens de defrostmomenten wat zitten testen met aanvoertemperaturen (niet heel wetenschappelijk) om te zien wat dit met de defrosts doet. Maar ik zag hier geen verschil in de hoeveelheid defrosts. Uiteraard kan dit ook te maken hebben met het intelligentieniveau van de inwonende kabouters, dat laat ik even in het midden.

In m'n controller kan ik zien wat de in/uitgaande verdampertemperatuur is. Lijkt me interessant om eens te loggen wat deze temperaturen doen bij een andere Ta (hopen dat we nog een defrostperiode krijgen dit jaar).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
betaplayer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Ik ga boven 'naregelen' met de ventilatoren op/onder mijn radiatoren: dus ik ga de flow niet toeknijpen, enkel de ventilatoren regelen. Dat lijkt me voordeliger/beter voor een WP?
Bovendien moet ik een slimme sturing voor mijn ventilatoren sowieso hebben, om bvb. geluidshinder 's nachts te vermijden. Het spaart me dus ook een kost uit.

Bouwbesluit zegt niet hoe eisen technisch gerealiseerd moeten worden, daar is dus vrijheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Heb ik eens geprobeerd met een fancoil op de slaapkamer zonder servo.
Maar bij slltilstaande fan werd het vieswarm op de slaapkamer.
Dus denk niet dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Een nadeel is wel met een radiator (of convector) die niet geknepen is, dat deze als kortsluiting kan fungeren. Door het ene probleem op te lossen creëer je een nieuwe ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Heb ik eens geprobeerd met een fancoil op de slaapkamer zonder servo.
Maar bij slltilstaande fan werd het vieswarm op de slaapkamer.
Dus denk niet dat het werkt.
Bedoel je met fancoil een normale convector (zoals een Jaga)? Of meer zoiets als een Innova Airleaf? Die laatste geeft praktisch niks aan warmte af als je de fan uit zet (en zorgt meteen voor kortsluiting). Dan doe je er beter aan om deze automatisch dicht te draaien op basis van de thermostaat die er bijzit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
verkeerslicht schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Een nadeel is wel met een radiator (of convector) die niet geknepen is, dat deze als kortsluiting kan fungeren. Door het ene probleem op te lossen creëer je een nieuwe ;)
Stelt dat probleem zich zo zwaar met relatief grote radiatoren? Had begrepen dat dat issue er vooral was met convectoren met een zeer kleine waterinhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
verkeerslicht schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Mijn gedachte: Hogere druk + meer koudemiddel betekent toch een hogere flow over de verdamper, en dus een hogere (of gelijkblijvende) gemiddelde verdampertemperatuur? Op die manier bekeken zou dat niet voor meer aanvriezen moeten zorgen.

Daarnaast lijkt mij dat een slimme warmtepomp bij bepaalde temperaturen ervoor zorgt dat de verdampertemperatuur zo hoog mogelijk blijft om aanvriezen uit te stellen.

Het harder werken van de compressor zorgt vervolgens voor extra COP1 warmte wat een soort van voordelig is in dit opzicht, want dat laat de verdamper niet aanvriezen.

Ik heb afgelopen januari tijdens de defrostmomenten wat zitten testen met aanvoertemperaturen (niet heel wetenschappelijk) om te zien wat dit met de defrosts doet. Maar ik zag hier geen verschil in de hoeveelheid defrosts. Uiteraard kan dit ook te maken hebben met het intelligentieniveau van de inwonende kabouters, dat laat ik even in het midden.

In m'n controller kan ik zien wat de in/uitgaande verdampertemperatuur is. Lijkt me interessant om eens te loggen wat deze temperaturen doen bij een andere Ta (hopen dat we nog een defrostperiode krijgen dit jaar).
Ik log dat soort temperaturen en zie precies wat @flippy aangeeft, de temperatuur aan de compressor in zijde gaat omlaag als de compressor uit zijde omhoog gaat.
Je ziet tevens dat ik bij deze buiten temperatuur zo'n 5.5oC temperatuur verlies in mijn koel leidingen tussen de buiten en de binnen unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaLpHWR-SfIyW_PTxcl1nIiLXiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NGIeFi8GESXKNk7IMOskXEl6.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Ik log dat soort temperaturen en zie precies wat @flippy aangeeft, de temperatuur aan de compressor in zijde gaat omlaag als de compressor uit zijde omhoog gaat.
Je ziet tevens dat ik bij deze buiten temperatuur zo'n 5.5oC temperatuur verlies in mijn koel leidingen tussen de buiten en de binnen unit.

[Afbeelding]
Mooie logs, heb je ook de bijbehorende in/uitgaande verdampertemperaturen? En waar ik dan benieuwd naar ben, de verdampertemperaturen bij verschillende aanvoertemperaturen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Pagina: 1 ... 106 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)